Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Exploitanten van Nederlandse pornosites moeten gaan aantonen dat de gebruikte modellen minimaal 18 jaar oud zijn. De Tweede Kamer heeft een motie met die strekking aangenomen.

Volgens de kamer is het 'niet meer dan billijk' dat van de exploitanten geŽist wordt dat ze de leeftijd van pornomodellen kunnen aantonen. Op 1 juli van dit jaar moet het kabinet met voorstellen komen voor de invulling van de nieuwe regelgeving. De motie was ingediend door de Tweede Kamerleden Arda Gerkens van de SP en Khadija Arib van de Pvda. In Amerika geldt al langer dat pornobazen moeten kunnen bewijzen dat hun modellen een bepaalde minimumleeftijd hebben.

politieagent met computerOok werd een motie van VVD'er Fred Teeven en PvdA'er Ton Heerts aangenomen, waarin het kabinet wordt aangespoord om het doorzoeken van computers op internet mogelijk te maken. Volgens de indieners kunnen georganiseerde misdaad en terroristische activiteiten zo eerder worden opgespoord. De politie maakt al heimelijk inbreuk op computers van verdachten via internet, maar de huidige rechtsgeldigheid van deze opsporingsmethode wordt in twijfel getrokken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Hoe moet dit dan aangetoond worden? Moeten ze hun ID showen op de foto? En ik vind die VVD motie ook een beetje vaag. Het moet mogelijk zijn dat computers op internet doorzocht kunnen worden. Hoe zien ze dit dan gebeuren? Moeten we dan allemaal verplicht een stukje spyware van de overheid installeren? Of komt het mee met de aangifte programma's van de belastingdienst?
in USA is dit heel gebruikelijk: iedere pornoproducent moet ten alle tijden een kopie van een ID/paspoort hebben van de modellen...

ze wilde het zover trekken dat zelfs de retailers over die gegevens moesten beschikken maar daar is volgens mij van af gezien... (en om je eerste vraag dus te beantwoorden: een simpel archief met kopieeen van ID's of een link + gebruikersnaam enzo)
Er zijn ook legio pornosites die gebruik maken van materiaal dat door anderen is vervaardigd, of de foto's worden gewoon gelinkt vanaf andere sites. Ze weten vaak niet eens hoe de modellen werkelijk heten en plakken er gewoon een naam bij. Hoe zouden die ooit de leeftijd van al die modellen moeten weten, laat staan het bewijs daarvoor leveren.

Dit is duidelijk weer een idee waarvan de intentie misschien goed mag zijn, maar een uitvoerbaarheidsfactor heeft grenzend aan nul komma nul.
Als die andere sites netjes doen wat er van hen wordt gebracht betreffende copyrights dan kunnen ze gewoon refereren naar de makers van het materiaal, als ze dat niet hebben gedaan zouden ze het wel eens lastig kunnen krijgen.
Met deze regeling wordt juist duidelijk gesteld dat beheerders zich niet kunnen verschuilen achter een "oh, ik wist niet dat hij/zij zo jong was". De bewijslast wordt bij de beheerders gelegd en dat is in deze een goede zaak denk ik.
Een uitbater van een Nederlandse pornosite moet dus gewoon op vraag van de overheid wellicht een lijst kunnen geven met bijvoorbeeld een kopie van de identiteitskaart van elk model die op de site getoond word.

Niet meer dan normaal imho :).

Over het op afstand mogen doorzoeken van computers van externen kan dan weer niet volgens mij. Maargoed, hoe ze zoiets zullen doen vraag ik me dan weer af. Ik bedoel, het hebben van een router en/of firewall is ondertussen toch al wel vrij goed ingeburgerd. En ik denk ook niet dat bij de politie echt meesterhackers zitten die op elk systeem moeiteloos kunnen inbreken door per pc individueel eventuele buffer overflows te zoeken en bla bla bla...
Lijkt me dat voor diegenen die er toezicht op houden, het mogelijk gemaakt moet worden om de identiteit van de modellen vast te stellen, en dus ook hun leeftijden. Daarvoor hoeven ze echt geen scan van hun paspoort en plein public op de site te zetten. Die tweede motie wordt een beetje tussen neus en lippen door genoemd, maar heeft een veel grotere impact als je het mij vraagt. Het doorzoeken van computers vanaf het internet legaal? Als dat zo doorgaat wordt de dualbox setup nog eens populair: een pc aan het internet, en een tweede volledig geisoleerd waar de illegale stash op staat :)
Dat kun je ook in een PC doen met een virtuele machine voor je internetpraktijken.
Op dezelfde manier zoals jij bij een uitzendbureau je leeftijd aantoont: met je id kaart of met je paspoort. Daarvan wordt een kopietje gemaakt en klaar!
dan moeten ze wel linux spyware ontwikkelen :)

never, read my lips, never am i going to install spyware on my system.
(wat is engels toch een leuke taal om je in te uiten zeg!)
So much for the 16 year olds...
Ach, jij bent van 1963, die leeftijd moet allang niet meer interessant zijn voor jou ;).

Je stipt wel een goed punt aan: Nu weten al die jongetjes van 14/15/16 dat ze naar een paar jaar oudere dames kijken.
Dit is een motie met een verborgen agenda. Het doel is om jeugdigen te beschermen door van porno-producenten te eisen dat ze de leeftijd van de modellen controleren en kunnen bewijzen, maar het is eigenlijk bedoeld om het maken van porno moeilijker te maken. Producenten moeten zich in bochten wringen om al hun foto's te documenteren ook al zijn de modellen overduidelijk volwassen, de anonimiteit van porno-acteurs moet worden opgegeven omdat ze persoonlijke informatie in databases moeten laten opslaan. Websites waar de bezoekers anoniem naaktfoto's van zichzelf kunnen laten zien, kunnen bijvoorbeeld meteen gesloten worden. Ik denk dat 99% van alle Europese pornofilms en foto's hiermee ook meteen verboden kunnen worden omdat de acteurs nooit gedocumenteerd zijn.

Kortom: onder het motto 'SAVE THE CHILDREN' proberen zedenmeesters de 19e eeuw opnieuw in te voeren.
tja 99% van de porno word toch gedownload en is voornamelijk van buitenlandse komaf.
99% van de gehuurde/gekochte films zijn van Amerikaanse film maatschappijen.

Na dat akkefietje van een jaar of 15terug (porno actrice die minderjarig was, maar de hele volwassen cast eruit neukte, naam kwijt helaas) kan je niet meer zomaar als minderjarige in een Amerikaanse porno film spelen.

En ik denk dat er de komende 50jaar zeker niet via internet hier in nederland porno gefilterd gaat worden, dat zouden gewoonweg teveel mensen niet accepteren.
Dat exploitanten van pornosite,s moeten aantonen dat de modellen ouder zijn dan 18 jaar, is een goed ding.

Maar het doorzoeken van iemand,s computer, omdat die persoon '' verdachte'' is, gaat mij te ver. Want , wie bepaald dat hij/zij verdachte is, en waarom. Wat is de criteria waar aan voldaan moet worden, om als ''verdachte'' aangemerkt te worden ?Wie houd daar toezicht op, of mogen ze dat zelf gaan uitmaken? Ze kunnen toch bij iedereen gaan kijken, zonder dat er maar enige aanleiding toe is?

Mensen die opgesloten zitten in een inrichting, omdat ze fout zijn geweest ,daar word de post meestal van gelezen. Maar we kunnen er dus nu al zo,n beetje vanuit gaan, dat als je dus met iemand wat persoonlijke dingen aan het mailen bent, dat het wordt meegelezen, door ik weet niet wie allemaal.

Dit gaat helemaal de verkeerde kant op, er worden je nu al dingen ontnomen, zonder dat je ook maar iets verkeerds of onwettelijks gedaan hebt.
Dus...daar gaat weer en stukje van onze privacy. Privacy?, hadden we dat nog wel?
of waren we dat al kwijt?

[Reactie gewijzigd door pcgek op 28 mei 2008 20:00]

Wat mij vooral opvalt is dat de politiek zich het liefst bezig houdt met het 'oplossen' van non-issues. Ook de 'oorlog' die er opeens gevoerd moet worden tegen kinderporno....

Begrijp me niet verkeerd... ik ben geen voorstander van van porno-actrices onder de 18 of van kinderporno. Sterker nog, ik ben het er gewoon mee eens dat het verboden is. Echter het zijn volgens mij niet de problemen waar wij (het volk) mee zitten... waarvoor we naar een oplossing snakken.
Zie het zo: wie in Nederland ondervindt grote problemen in zijn dagelijks leven of zijn gehele bestaan als enkele actrices in pornofilms 17 zijn en geen 18!??
Misschien wat moeilijker te accepteren, maar ook pedofilie is eigenlijk helemaal geen probleem. Het is een erg marginaal verschijnsel en heeft vrijwel geen invloed 99,9% van de mensen*. Het is puur de angst die regeert. Zoals de angst voor terrorisme van dit decennium

* Voor de betrokkenen is het zeker een groot leed. Echter dat zijn er gelukkig zeer weinigen.
Alles is uiteindelijk te relativeren. Waarom maakt de hele wereldpers zich druk om Joran van der Sloot die 1 meisje vermoord heeft, als er in Afrika iedere seconde 4 mensen sterven van de honger?

Maar je hebt wel een beetje gelijk. Je moet natuurlijk ergens beginnen, aleen wel op een goede manier. Blijf gewoon hard bezig de producenten van kinderporno aan te pakken in plaats van je druk te maken of het model wat zonodig haar borsten wil tonen nou 17 of 18 is.
Geheel mee eens.

Ik wordt ook trouwens bijzonder moe van al die hype-problemen waar dan de hele kamer over valt en een week later hoor je er niemand meer over. Echt een soort ADHD gebeuren daar. Zeer misselijkmakend.
Waarom worden hier een volstrekt redelijk en een volstrekt onredelijk idee aangevoerd in hetzelfde artikel...?

En was Fred Teeven niet zo iemand die zijn computer bij de straat had gezet, terwijl op de harde schijf nog gevoelige informatie te vinden was...? Moet, los van de ethische kwesties, dan uitgerekend hij dat idee presenteren?
Bedoel je niet Tonino?

En je reactie zou duidelijker zijn als je aangaf wat je precies redelijk en onredelijk vindt. Je kunt van ons niet verwachten dat we er naar gaan raden.
Ik sta er wel een beetje van versteld dat in nederland de politie heimelijk in je pc mag/kan inbreken en dit ongestraft, daarenboven vind ik het absoluut niet dat de dingen die daarmee behaald zijn als bewijslast zouden moet kunnen dienen...
wat als ik inbreek op een systeem, wat mooie aanwijzingen kan vinden, die opvolg en alleen dat aandien als bewijs ;) Dan heb jij niets om ongeldig te laten verklaren. En dat is hoe ze het atm doen zover ik weet :) Ze twijfelden zelf nog of het rechtsgeldig zou zijn en hebben het dus niet op die manier gebruikt.
sorry maar zodra er bewijsmateriaal voor een rechter aangeleverd wordt dat verkregen is door bv illegale methoden dient dhet Om ook aan te tonen hoe ze precies eraan gekomen is en kan een verdediger dit bv aanvechten...

Enige punt is dat er tot nu toe geen rechtzaken geweest zijn waarbij er gebruik gemaakt is van bewijsmateriaal dat ook via illegale doorzoekingen verkregen is en dus de rechter zich er nooit over heeft 'hoeven' uitspreken...


Aan de andere kant de politiek geeft hier de politie volop rugdekking en gaat zeer ver in het idee dat in de strijd tegen criminaliteit wat betreft computergebruik bv 'normale'w etten betreffende privacy niet meer gelden....
Dit kan overigens samenhangen met het ontbreeken van een duidelijke ťchte liberale stroming... zeker de VVD die dat van zichzelf nog wel eens lijkt te willen beweren is op het gebied van burgerrechten en privacy het absolute tegenbeeld van liberaal
Eigenlijk zouden ze het dan nog een stuk viezer kunnen spelen. Ze doorzoeken jouw computer vinden iets en vragen dan een huiszoeking aan. En hebben de spullen dan dus legaal en niemand die iets over het inbreken weet. Wat dan weer eng word is als er door de politie dingen op jouw computer worden gezet om je strafbaar te maken. Maarja dan krijg je een samenzwerings theorie en dat gaat wel erg ver :P
Aan zoiets zat ik ook te denken. Enige keerzijde is dat het niet zo makkelijk is voor de politie om aan een huiszoekingsbevel te komen. Dus als ze 'inbreken' in je computer en illegale stuff vinden, moeten ze nog wel een verdomd goede reden verzinnen om aan een huiszoekingsbevel te geraken gezien ze het eerdere 'inbreken in de computer' niet naar voren kunnen schuiven.
Dus als ze 'inbreken' in je computer en illegale stuff vinden, moeten ze nog wel een verdomd goede reden verzinnen om aan een huiszoekingsbevel te geraken gezien ze het eerdere 'inbreken in de computer' niet naar voren kunnen schuiven.
"Edelachtbare. Wij hebben 500 anonieme tips binnen gekregen over een periode van twee weken...".
Misschien nog wat ver gezocht maar als ze kunnen kijken op je pc kunnen ze dus ook bewijslast erop zetten.........
het punt is dat ik geen bewijsmateriaal heb dat ik op illegale wijze heb verkregen. Ik heb de illegale dingen slechts gebruikt dan om bv. een dader te vinden, maar ik draag dat niet aan als bewijs ik zoek daarna wel verder naar meer bewijzen. Of door op zijn pc te rotzooien vind ik andere dingen die wijzen naar bewijzen.
tja, dat zijn nogal vergaande paranoia ideetjes dat je met 'random' dorzoekingen veel effect zou kunnen bereiken...

laat dat nu eigenlijk vooral onzin zijn, iedere agent met wat fingerspitzengevoel kan best een crimineel eruitvissen.... punt is juist dat het OM daar geen flikker aan heeft als er geen bewijs is waarop die persoon ook daadwerkelijk voor zijn misdaden veroordeeld kan worden...

de politie zal voor wetshandhaving dus altijd zijn aangewezen juist op middelen om wetmatig bewijsmateriaal te verzamelen en heeft verdomd weinig aan illegaal verkregen informatie...
Dat de politie in hun wethshandhaving zelf ruimer om kan gaan met wetten is zelfs vastgelegd en an sich niet het allergrootste probleem;
wťl kan het beleidsmatig een gevaar zijn als de politie zelf uiteindelijk belangen kan hebben bij bepaalde misdadige handelingen en deze tever kan gaan tollereren, er bv niet op ingrijpen omdat ze wachten op 'optimalere' momenten om in te grijpen, dit kan wel een probleem vormen, maar dan ben je al ver weg van het paranoia idee van een 'spionage-staat door wetshandhaafinstanties'.
dat is niet wat ik zeg, je draaft door op heel iets anders. Het is niet random mensen eruit vissen. Onwettig verkregen informatie kan daarbij wel degelijk zijn nut hebben als het me aanwijzigingen geeft naar ander bewijs materiaal. Heeft niets met paranoia te maken imo.

Ik kan een illegale telefoontap hebben bv., daarmee luister ik een zeer interessant gesprek af waarmee ik op wat namen uitkom die ik niet eerder wist, die ik natrek, waarbij ik uiteindelijk bij hun bewijs kan verzamelen. de telefoontap is dan nooit bewijsmateriaal geweest, maar wel een stukje informatie dat me toegang verschafte tot bewijsmateriaal.
Dat kunnen ze natuurlijk. Maar of ze dat zomaar mogen is de vraag. Op dit moment mogen ze e.e.a. niet zonder toestemming van de rechter-commissaris.
Met mondjesmaat worden onze rechten afgezwakt en opgeheven. Het wordt op zo'n slinkse manier gedaan dat de meeste mensen zich als schaapjes naar de slachtbank laten meevoeren. Wie kritiek uit op het inperken van onze rechten is meteen een "paranoide", "linkse betweter" of "potentiŽle terrorist". De media bevestigen dat alleen maar.

Vaarwel democratische rechtstaat, relict der 20e eeuw. Welkom totalitaire staat.
Ik ben het op zich met je eens, maar het hangt er wel vanaf waarvoor je dit bedoeld. Dat de overheid legaal een beetje door m'n servertje en pc'tje loopt te bladeren (laat ze het maar proberen, ddos wacht om het hoekje...) heb ik grote moeite mee.

Aan de andere kant vind ik het dan ook weer niet nodig dat een pedofiel zich gewoon uit kan leven op alle 13 jarigen die op internet 'gepost' zijn...

Ballans is lastig. Ik weet niet of dit nou ideaal is, maar 13 jarigen op internet ook niet.
Wat is dan wel de juiste leeftijd?
Lastig verhaal he.
Ken zat 18jarige die geestelijk dat nog lang niet zijn (bijna elke jongen toch).
En zat meisjes die op hun 13e volwassener zijn dan ik nu.

Een 30jarige gehandicapte met het denk niveau van 6, is die dan eigenlijk 30 of eigenlijk 6.

Ik vind enkel op leeftijd bepalen dat het kinderporno is wel erg lastig hoor, maar het niveau zonder inhoudelijk kennis is helemaal niet te doen per geval.

Dan maar een leeftijdgrens waar ik het ook niet helemaal mee eens ben, want 20 en 17 kan prima. Met 18 en 15 zou ik ook geen problemen hebben.

Wat misschien meer aandacht zou moeten hebben, is de absuurd lage leeftijd dat ze momenteel voor het eerst sex hebben (ik dacht 15.9)
Haha, wat dacht je van 13 jaar?

En nee, ik overdrijf niet.
Dan maar een leeftijdgrens waar ik het ook niet helemaal mee eens ben, want 20 en 17 kan prima. Met 18 en 15 zou ik ook geen problemen hebben.
Waar jij geen problemen mee hebt is helemaal niet zo interessant. Ik heb er ook geen problemen mee om snachts om 3 uur met 150 km/h over een 4-baans snelweg te rijden, maar de wet stelt nu eenmaal grenzen.

Als je het er niet mee eens bent, dan kun je altijd nog een politieke partij oprichten, maar ik meen me te herinneren dat een dergelijke partij vorig jaar niet op al te veel steun kon rekenen van het Nederlandse volk.
Damn....

Dat is nu jammer.

Nu is straks de suggestie weg dat de 25 jarige meid een echte tiener is van 17 a 18 jaar oud is omdat er 25 bijstaat.

Hoe moet ik nu dromen van een leuke tiener zonder al te veel illegaal te zijn.
Je kan je natuurlijk afvragen of de samenleving gebaat is bij volwassen mensen die dromen van 17 jarige tieners, maar om even in jouw gedachtengang mee te gaan: Dit zou betekenen dat zolang er geen sprake is van echte minderjarigen, dat het dan ok is.

Ik zal je uit de droom helpen: Zelfs animaties van kinderporno zijn tegenwoordig strafbaar.
Je kan je ook afvragen waarom een naakte 18-jarige meid perfect sociaal aanvaard is en een 17.5-jarige meid plots een grote schande is.
Omdat je nu eenmaal ergens een grens moet trekken. Bij 49 km te hard mag je je rijbewijs houden, bij 50 te hard ben je hem kwijt. Simpel.
Dit zijn wel Nederlandse wetten want in in Polen kun je rustig 200 km per uur te hard rijden en no problemo als je maar betaald. Er zijn genoeg landen waar je al op 12 jarig leeftijd mag/moet trouwen, dus als je daar de foto's vandaan haalt ben je hier strafbaar en gek genoeg in dat land niet...
Noem jij eens 3 landen op waar je volgens de wet op 12 jarige leeftijd mag/moet trouwen dan? (en niet zeggen in de staat Arkansas, want dat was een foutje).

En dan nog.. er zijn ook landen waar je doodgemarteld wordt als je een andere mening hebt dan de regering. Waar vrouwen worden gestenigd als ze overspel hebben gepleegd, waar je handen worden afgehakt als je iets gestolen hebt, of waar je 40 zweepslagen krijgt als je je belasting niet kunt betalen. Natuurlijk valt er te discuseren over wat het woord beschaving precies inhoudt, maar ik ben toch blij dat ik in een land woon dat op dat gebied een stuk beschaafder is dan een hoop andere landen.

[Reactie gewijzigd door Gepetto op 29 mei 2008 10:49]

Je...maar dan ben je al 49 km te hard aan het rijden Je rijdt dus 149 waar je 100 mag en dus al fors in overtreding. Wat ze hier doen is: Op de rijksweg mag je 100. Dus bij 100.0 is er niets aan de hand en bij 100.1 ben je je rijbewijs kwijt

[Reactie gewijzigd door Ortep op 28 mei 2008 17:07]

Volgens mij zijn alleen animaties van kinderporno strafbaar die niet van het echt te onderscheiden zijn.
En als je hentai al niet kan onderscheiden van echte porno, moet je je misschien om een andere reden laten nakijken :P
er staat dat de exploitanten moeten kunnen aantonen, niet dat het expliciet vermeld moet worden op het product zelf , nu zie je ook al vaak ergens beneden aan de pagina (daar waar hier dat grijze balkje met copyright staat bv) dat alle modellen 18 jaar of ouder waren op het moment van de opnames.

en @Gepetto hieronder:

Wat het effectief dromen van dat ze 17 is betreft: de insinuatie van iets dat niet mag maakt het juist spannender en ophitsender. Gevaar is een sterk afrodisiac.

Overigens vind ik het normaal als een 19jarige fantaseert over een 17jarige, nochtans is dat een volwassene ? Ik denk niet dat er iets mis is met dat ze zich voordien als "Barely 18" (zie mijn opmerking hierboven). 17 valt best wel mee, het is erger als ze moeten overkomen als pakweg 12-13 jaar.
Als ze dan de doorzoekingen net zo organiseren als de automatiseringen bij de Belastingdienst dan wordt niemand echt bang.

Daarnaast is het zonder reden doorzoeken van computers bij wet illegaal |:(
Daarnaast is het zonder reden doorzoeken van computers bij wet illegaal |:(
Ja en? Denk je dat dat iemand stopt? Want in het kader van terrorisme bestrijding mag echt alles
Natuurlijk stopt het ze niet, maar zodra het bekend wordt (wat hier in nederland op een of andere manier gebeurt) dan gaan de poppen aan het dansen.

Maarja, het is net hetzelfde als alle spyware die informatie verzamelen en bij duizenden mensen op de pc's staan.... :|

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True