Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Sony overweegt om ergens in de toekomst pc-compatibiliteit toe te voegen aan de PlayStation VR. Daarmee zou de virtualreality-headset van het Japanse bedrijf een voordeel hebben ten opzichte van concurrenten HTC Vive en Oculus Rift, die alleen voor pc's zijn.

Het nieuws komt naar buiten via een interview met Sony Computer Entertainment-vicepresident Masayasu Ito, afgenomen door de Japanse krant Nikkei. Een Japans-sprekende Redditgebruiker heeft het relevante deel vertaald voor Westerse lezers. "Op de korte termijn gaat er niets gebeuren," waarschuwt hij. Desalniettemin vertelt hij verder: "Omdat de PlayStation 4 interne hardware heeft die lijkt op die van pc's is de mogelijkheid er wel. Maar op dit moment concentreren we ons op games en we zijn niet klaar om een aankondiging te doen. Maar ik zou wel zeggen dat er uitbreidingen naar andere gebieden zullen komen."

Hoewel de PlayStation VR hiermee een voordeel heeft ten opzichte van de HTC Vive en Oculus Rift, hebben die twee bijvoorbeeld wel weer schermen met hogere resoluties. Beiden bieden 1080 bij 1200 pixels per oog. PSVR biedt gebruikers 960 bij 1080 per oog. Mogelijk is dit ook een verklaring voor de lagere prijs van Sony zijn virtualreality-headset.

De PlayStation VR moet in oktober van dit jaar op de markt komen. Waarschijnlijk gaat de bundel met alle benodigde hardware in de Benelux 499 euro kosten. Concurrent Oculus Rift wordt vanaf nu geleverd voor 699 euro en de HTC Vive volgt in mei voor 899 euro. Die prijzen zijn exclusief zaken als belastingen en verzendkosten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Ze moeten echt niet te lang wachten hiermee want anders krijg je straks een berg VR games op de pc die niet compatible zijn met de PS VR @ pc. Liefste zou natuurlijk op release met pc compatible willen maar begrijp ook wel dat hun het voor een bepaalde tijd exclusief op hun systeem willen.
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar waarom zou een spel in hemelsnaam niet compatible zijn met een VR headset als hij wel met een ander werkt? Tenzij ze specifiek code inbouwen die het type headset detecteerd en op basis daarvan weigert te werken zie ik geen enkele reden. Uiteindelijk zijn het voor de PC allemaal devices met twee monitoren en wat bewegingssensoren.
ik dacht dat elke vr bril z'n eigen api of zoiets had, komt er op neer dat je voor elke bril speciaal moet ontwikkelen. Enzo kan je in een situatie komen dat sommige games wel werken op de rift maar niet op de vive en omgekeerd.
ik neem aan dat het inderdaad zo werkt.
netzo als in de tijd van Graphics cards zonder DirectX.
Maar er is DirectX. De VR brillen worden gewoon over HDMI aangestuurd, en de sensoren over USB uitgelezen. Ja het zou best kunnen dat de bewegingssensoren nu nog verschillende APIs gebruiken, maar dat moet gewoon triviaal op te lossen zijn. De VR brillen zelf gebruiken gewoon standaard HDMI, zolang je spel berekent welke twee beelden het moet laten zien, en dat is identiek voor elke VR bril, hoeft de bril het alleen te tonen.
Voor VR moet je beeld vervormd worden om goed weergegeven te worden. Dit hangt direct af van de headset dus er is sowieso expliciete support nodig. Verder heb je inderdaad de beweging van de HMD, maar die moet dus ook wel in je spel geraken. Ofwel doet Sony het werken met bestaande APIs (SteamVR, OSVR, etc) ofwel moet het spel besef hebben van de Sony API. Opnieuw moet er ergens expliciete support zijn want anders krijg je die data gewoon niet in je spel zonder vieze hacks. Het gaat allemaal, maar er is wat goede wil en wat werk nodig om het allemaal te doen werken.

Het moeilijkste wordt de controls. De Rift heeft een bepaalde remote of de Xbox One controller, maar geen motion controls zoals de PS4 op dit moment. SteamVR heeft dan wel support voor motion controls, maar de aanwezige knoppen zijn toch wel verschillend. De PS4 heeft bijvoorbeeld een joystick op een controller die niet getracked is (a la Wii nunchuk) terwijl de HTC controllers een trackpad hebben op beide controllers en wel getracked zijn. Dit is allemaal niet triviaal om op te lossen en kan eigenlijk enkel werken als de game het expliciet ondersteunt.

En dan zwijgen we nog over lowlevel optimalisaties die op dit moment echt wel nodig zijn. Je zit hier niet alleen naar game developers en Sony/Valve/Oculus te kijken, maar AMD/Nvidia spelen ook een zeer belangrijke rol. De drivers doen een hoop speciale dingen als ze merken dat er een VR HMD aan de PC hangt. Op dit moment is dat echt nog specifiek per model van HMD om een optimaal resultaat te krijgen. Zo was er een aantal maand geleden een combinatie van een driver update voor Nvidia samen met een nieuwe versie van de Oculus runtime die een gigantische verbetering qua latency gaven. Als Sony contact opneemt met Nvidia kunnen ze dat natuurlijk ook voor hun runtime in orde brengen, maar het is ver van plug-and-play op dit moment.
Je onderschat hoeveel aansturing er nodig is. Er worden nogal wat trucs aangehaald om een zo laag mogelijke latency te krijgen. Ook de tracking is anders voor elk apparaat. Momenteel zijn de fabrikanten vooral bezig hun eigen apparatuur zo optimaal mogelijk te laten draaien, een universele standaard zal nog even op zich laten wachten.
HDMI = HDMI. De tracking schreef ik al over dat ze daar in principe verschillende APIs voor kunnen hebben. Maar nog steeds, het is gewoon USB, dat moet niet bepaald een significant probleem zijn.

Maar verder is het simpelweg beelden naar HDMI duwen, wat identiek is voor alle VR brillen. Hoe ze intern dan de latency zo laag mogelijk maken en wat ze aan post-processing doen is irrelevant voor de aansturing.
Maar verder is het simpelweg beelden naar HDMI duwen, wat identiek is voor alle VR brillen
Misschien moet je even bellen met Valve, Oculus en Sony dat ze het allemaal verkeerd doen.
Wat verkeerd doen? Ik geloof simpelweg niet dat er significante redenen zijn waarom een spel wel met ene VR headset werkt en niet met andere. Ze doen het dus helemaal niet verkeerd, want ze kunnen het geen eens verkeerd doen als ze het al zouden willen.
Die dingen doen aan reprojection om op het laatste moment nog aanpassingen te maken aan het al gerenderde beeld op basis van de laatste hoofdbewegingen. Het gaat dus verder dan alleen video output.

In het geval van de Rift is het framework verantwoordelijk voor het maken van de swap chain. De beelden render je naar een texture, en vervolgens bied je die aan met een timestamp van de gebruikte tracking gegevens zodat het systeem weet welke delta het nog moet toepassen een fractie voor het displayen ervan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 maart 2016 21:28]

Waarom doe je moeite het @Sissors uit te leggen? Hij/zij heeft duidelijk al besloten wat de waarheid is, en goede argumenten dringen niet door.
HDMI stuurt het beeld over ja. En wat als de PSVR niets met dat beeld kan doen? Als ze alle 3 andere manieren gebruiken zal je al snel in de problemen komen. Linux werkt immers ook anders als WIN. Beide draaien op x86 CPU.
Het gaat juist om dat er één API komt voor VR een extensie voor directX zou mooi zijn.

Waar Graphics, sensors en andere VR benodigd heden is opgenomen.
Zodat je maar een API hoeft te programmeren voor alle VR sets.

Als het nu nog niet zal zijn, komt het wel over een tijdje.
Valve's OpenVR ondersteunt ook de Rift. Al zullen er de eerste maanden wel de facto Vive exclusives zijn, maar dat komt door het missen van de motion controls bij de Rift.
Zowel xb1 als ps4 hebben GCN hardware dus ondersteunen liquidVR (open API) door AMD .. waarschijnlijk zal het niet zo veel veel uit elkaar lopen
Nvidia gaat ongetwijfeld flink met miljoenen strooien om VRworks bij dev'ers in huis te krijgen.
Dat zal dan wel heel flink moeten zijn. Zowel de PS4 als Xbox one draaien op AMD hardware. Oculus heeft een partnership met Microsoft voor windows 10 (denk DX12) support. Daarmee is dus het Xbox/pc platform al een verloren zaak denk ik.

De Vive heeft onder andere Valve (steam) en Google als backers. Daarmee wederom gigantische concurrentie op pc-platform.

Sony doet zijn eigen ding op de PS4 waarschijnlijk in samenwerking met AMD.

Dus waarom zou je in godsnaam voor Nvidia kiezen die zelf helemaal geen VR hardware heeft? Dat moet dan wel en hele grote zak geld zijn.
VRworks bestaat al. En is allemaal software gerelateerd net als bv hairworks.
Nvidia heeft toch hardware? Hun kaarten die de The Rift en Vive aansturen, het zijn niet veel meer dan monitors. :P
Als ze SteamVR/OpenVR gaan ondersteunen zullen bestaande OpenVR games er gewoon mee werken.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 28 maart 2016 19:08]

Ik vind het eigenlijk irritant dat er nu drie VR-oplossingen (en meer) zijn in plaats van initieel alleen de Oculus. Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp dat concurrentie goed is, maar hierdoor durf ik gewoon geen keuze te maken tussen de drie direct, het is de vraag welk een succes wordt (als dit al gebeurt).
Ik kies gewoon degene die het meest biedt voor de beste prijs. Wil je zowel op pc en console, heb je nu de oplossing, het belangrijkste bij deze brillen is de resolutie.
Ja maar je loopt wel de kans op een dure miskoop, ik zou het liefst voor de Vive gaan puur hardware-technisch, maar software-technisch heb ik het meeste vertrouwen in Sony, alleen is de PS4 eigenlijk niet een platform voor VR, en ja, je kunt deze dus ook op PC gebruiken, maar waarom zou je als de overige twee veel beter zijn weer voor dat platform.

Zit niets anders op dan wachten, wellicht wel twee jaar. :|
Wacht gewoon tot er content is en dus ook reviews. Ik verwacht eind dit jaar een goede basis voor VR, dus gewoon ff de zomer voorbij laten gaan qua VR, lekker buiten spelen. Ik denk dat de PSVR bij mij een goede kanshebber is.
Bij mij ook hoor, content is king en ik heb tot op heden nog geen games gezien bij de anderen waarbij ik denk dat ze het bedrag en de videokaart die je moet aanschaffen rechtvaardigen. Nou heeft Sony die ook niet maar ze hebben wel genoeg franchises en dev-teams om dat wel te krijgen. Zou mij niet verbazen dat devs zoals Naughty Dog er bijvoorbeeld ook mee bezig gaan.
Gevalletje marketingtechnisch "deurtje openhouden".
Voordat de verkoop begint ga je geen deel van je kopers afstoten/afschrikken door te zeggen dat het nooit/niet mogelijk zal zijn om hem aan een pc te hangen.

My guess: half jaartje voordat de PS4 EOL komt geven ze alle brilhouders de optie om ook op een PC te werken.
Zou wat zijn als Sony dan gelijk met een Steam achtige client komt om de concurrentie met MS aan te gaan :+
het zou op zich logisch zijn om zo je marktaandeel te verhogen, kan prima mee concurreren met de rift en vive als goedkoper alternatief voor de pc. maar vraag me alleen dan of hoe dat graat met de content op de pc. gaan ontwikkelaars ook weer pc versies maken van hun games voor psvr en komen de psvr exclusives dan ook naar de pc voor psvr?
Ik denk dat game ontwikkelen voor VR vrij universeel wordt net als muis en toetsenbord. Waardoor je weinig vendor lock-in hebt, en dus meer keuze hebt voor goedkopere alternatieven. Vind dat PSVR wel mooi qua design, vind het een goede zet als ze dit vlot doen.
Ik snap echt niet waarom Sony dit echt zou doen. Consoles halen hun kosten eruit door mensen veel meer te laten betalen per spel terwijl op de PC je gewoon betaald voor wat je krijgt (dus de PC is duurder en de spellen goedkoper) omdat PC's geen gecontroleerde markt is. Indien Sony zou beslissen om Playstation VR voor PC's beschikbaar maken zouden ze plots de Playstation VR duurder moeten maken... of het als een noodoplossing doen indien Playstation VR geen succes is/word en ze hun verliezen willen minimaliseren. Of ze zouden moeten beslissen dat er simpelweg meer te verdienen is door dominant op de PC markt te worden en hun tweede generatie pas duurder te maken voor PC... maar dat zou wel een heel speculatieve zet van Sony zijn.

Al met al denk ik niet dat dit gaat gebeuren~ mijn gok zou zijn dat het meer een marketing technische zet is om kopers te lokken. Of gewoon een minder door dachte comment (die je ook vaak genoeg hebt~). We gaan het zien in ieder geval, mocht Sony ook op de PC VR markt gaan concureren dan zou dat natuurlijk meer dan geweldig zijn :D .
Sony heeft al gezegd dat ze winst maken op de psvr. dus is dat op zich is elke verkochte bril weer winst. Maar ik vraag me dan meer af hoe ze de pc dan zouden gaan ondersteunen, komen de exclusives dan ook uit op de pc voor psvr? En dan zouden ontwikkelaars zich op nog meer verschillende platformen moeten richten, aangezien de pc versie aangepast moet worden tegen over de ps4. en je dus zeg maar 4 platformen ( of meer) zou krijgen. de vive, de rift, pc versie van de psvr en de ps4 versie van de psvr.

maar goed, dat Sony zegt dingen te overwegen betekend in deze wereld nog helemaal niks.
Doen ze nu ook niet, aparte versies maken voor de aparte brillen. Ze maken gebruik van de sensoren die de brillen hebben, als een bril beperkter is, is de support in de game ook gewoonweg beperkter. Ik vermoed dat het dan gewoon plug'n'play wordt als Sony de PSVR naar de pc brengt.
Geen verschillende versies, PS4 (en ook de Xbox) zijn voorzien van gangbare technologie als USB en HDMI. Daarmee zou het alleen een kwestie van drivers worden. De Xbox gaat zelfs DX12 draaien.
Het verschil tussen een console en pc vervaagd steeds meer technisch gezien. Daarmee word generieke hardware ook steeds makkelijker.

Waarom Sony ook nooit zelf een fatsoenlijke windows driver voor zijn controllers heeft gemaakt ontgaat me een beetje. Nu heb ik maar een xbox controller aangeschaft, ondanks dat ik de PS controllers prettiger vind. (Ja ik weet dat er dingen zijn als MotioninJoy etc)
Tuurlijk heb je wel 2 verschillende versies, bij de ps4 word specifiek op 1 stuk hardware ontwikkeld om het maximale eruit te halen. Bij pc versies moet je ontwikkelen voor verschillende soorten gpu's en heb je meerdere settings.
De R'nD kosten kan je dan over meer brillen verdelen
inieder wel een goed idee van sony om het te porten naar PC

dan kunnen ze hun winst marge zeer groot verhogen.
en hebben mensen een betaalbaarder alternatief voor VR.

verwacht dan wel dat je minimaal:
-amd FX 8350
-8GB ram
-2GB gtx 760
nodig hebt (op basis van de hardware van de ps4)
Alleen welke titels kunnen er op gespeeld worden als je het gebruikt met je PC? Gaat Sony dan PC titels ontwikkelen speciaal vor de PSVR of worden het misschien PS4-ports?

[Reactie gewijzigd door space op 28 maart 2016 15:58]

Games?

Denk dat de grote aanjager uit een andere hoek zal komen;
http://www.pcworld.com/ar...-will-blow-your-mind.html
Big-name pornography website Pornhub has partnered with BadoinkVR, an early mover and shaker in VR porn, to launch a new section dedicated to immersive adult videos, aka VR porn. (To be technical, the clips I watched—you know, for work—were a mix of 180-degree and 360-degree videos.)
De Sony-bril is daarbij goedkoopste tov serieuze concurrentie.

Door het op een ander platform beschikbaar te stellen moet je in staat zijn om veel sneller de kosten te kunnen dekken. En dat in eerste instantie weinig games worden ondersteund zal weinig boeien,
integendeel,
porno is bij uitstek het ideale middel om je gebruiker te betrekken en daar kan juist heel veel worden uitgeprobeerd zonder dat er al te zwaar aan wordt getild.
Denk je nu echt dat porno voor grote verkoopsaantallen zal zorgen? Ik denk het toch echt niet hoor. Het feit dat porno voor de overwinning heeft gezorgd van VHS is trouwens ook een mythe die niet waar is.

Heel de VR headset markt is aangejaagd vanuit de games industrie met eerst de Rift, dan de Vive en nu de PSVR.
Zelfs als die VHS verhaal niet waar is dan nog is wat in het verleden is gebeurd toch niet een indicatie dat het in de toekomst niet gaat gebeuren?

Misschien is VR juist hetgene wat de porno industrie goed kan gebruiken en zorgt het voor een enorme boost voor VR.
Misschien is VR juist hetgene wat de porno industrie goed kan gebruiken en zorgt het voor een enorme boost voor VR.
Ja maar het gaat wel een vies zooitje worden alleen, vooral omdat je niet kan zien waar je naar toe ehh.... spuit.
Ik zie geen andere reden om een VR bril te kopen O-)
...
Heel de VR headset markt is aangejaagd vanuit de games industrie met eerst de Rift, dan de Vive en nu de PSVR.
Dit is pas de eerste generatie en vrijwel alle partijen zijn het er over eens dat deze nog te lomp is voor de massa.

Alle input/feedback is daarbij welkom, ook van een partij als adult.

Om even een zijweg in te slaan, HD content werd massaal professioneel opgepakt door de porno-industrie.
Make-up die daar werd gebruikt om alle pukkeltjes en oneffenheden te maskeren wordt nu ook massaal gebruikt door main-stream media omdat HD wel heel erg scherp is.

Ik zie het prima gebeuren dat de adult een aantal technieken uitwerken waarbij ze snel en goedkoop 3D-content creëeren in een bepaalde setting. Is dan wel geen game, maar 3D is meer dan dat.
De PSVR zal dan natuurlijk ook gewoon werken met SteamVR, anders heeft het nog weinig zin.. En ga er maar zeker van uit dat als Sony het niet zelf doet, de community het wel doet.
Alle titels die de PSVR ondersteunen.
Dat lijkt me wel vanzelfsprekend...
Ik wilde duidelijk maken dat het waarschijnlijk niet Sony is die bepaalde games gaat ondersteunen, maar juist andersom.
verwacht om te beginnen alle titels die ook PSVR ondersteunen

daarna worden pasalle titels die VR-enabled zijn ondersteund.

aangezien PS4 gamers binnekort ook met PC gamers kunnen samenspelen, zal dit eerst komen.
"aangezien PS4 gamers binnekort ook met PC gamers kunnen samenspelen, zal dit eerst komen."

Dit kan al sinds de lancering van de PS4 hoor, zelfs de PS2 en PS3 konden dit al :) Er zijn al verscheidene games die online ondersteunen tussen PS4 en PC.
Volgens mij zit er in de PS4 gewoon een AMD APU.
Zo gewoon is die niet, 8 core CPU met een AMD GPU die 8 ACE units heeft (even veel ACE eenheden als een AMD R9 290 of een Fury, een normale HD7800/APU/Xbox series GPU heeft maar 2 ace's)
Zou hoger inschatten op de Specs, waarschijnlijk ben je dan ook nog de PS4 camera erbij nodig hebben.
Mede omdat de smootness van belang is en motion sickes tegen te gaan.


Ach als ze het niet deden kwamen er waarschijnlijk wel custom drivers oid voor uit door community op het web.
Maar zal waarschijnlijk afhankelijk zijn welke games er makkelijk compatible mee zijn?

Wat ik me nu ineens wel afvraag is? hoe goed is de VR heeft hij interne hardware wat mogelijk ook tegen de tijd dat er een Ps5 op de markt is dat hij daarmee compatible is?
Of dat er tegen die tijd weer een nieuwere Sony VR headset is?
de specs die ik noem zijn de minimale specs die je mogelijk nodig zou hebben.

geef je inderdaad gelijk dat je voor alles bij elkaar een beter systeem nodig hebt om soepel te spelen.

maar GTAV bijvoorbeeld kan al op die specs werken, net als de oculus
beetje oppervlakkige reactie van jou, als je nagaat dat het mogelijk is om 60 procent meer uit de hardware te halen bij de ps4. dan heb je dus als als nog wel wat beters nodig dan wat jij noemt.
Heb je een link, is dit uit GPU of CPU of beiden?
Geen link, maar dat heeft sony tijdens een presentatie over psvr gezegd. En ik denk als je dan over presentatie praat, ze het over de gpu hebben.
Gtx 760?? Het is AMD hardware dus grappig dat je naar een nvidia kaart grijpt.. misschien dat de r9 280 een beter keuze is..
Je loopt achter, mensen waren helemaal niet zo happy met de Nvidia drivers recent...
dat komt vooral door windows 10.

heb er zelf ook problemen mee.
want windows 10 schakelt de nvidia driver uit
Als VR niet aanslaat bij de massa, gaan een boel bedrijven in de problemen komen. Al deze VR-soorten en ik hoor er in mijn omgeving níemand over, terwijl daar echt een boel gamers bijzitten.
Toen 3DFX met de eerste 3D kaarten kwam wisten ook heel veel gamers er niks vanaf.

Ik weet nog dat ik zei tegen een vriend die Playstation 1 speelde om een 3D kaart te kopen voor zijn PC.

Toen ik hem weer zag leek het alsof hij een andere dimensie was ingestapt, zo verbaasd was hij.

Heel veel mensen houden zich er namelijk helemaal niet mee bezig wat er allemaal mogelijk is of wat in de toekomst op de markt zal komen.
Je zal een stuk minder hardware nodig hebben als de oculus, dat is 1 ding dat 100% zeker is..
ik vind het jammer dat er weer een melding op het einde staat met betrekking op de betere hardware van de rift en vive. neemt -voor mij- de schijn van objectiviteit volledig weg. ook kan het een doodvermoeiende rift/vive versus psvr 'discussie' worden. daarnaast heeft zowel sony als p. lucky al gezegd dat beiden in een andere markt thuishoren.

ik ben van mening dat dat niet bij een medium als tweakers hoort. erg jammer en maakt het artikel eigenlijk niet zo de moeite waard: "misschien komt de vr nog op de pc, maar goed, dan kun je natuurlijk beter de rift en/of vive aanschaffen want betere hardware."

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True