Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Minecraft wordt ook uitgebracht voor Samsungs Gear VR. Dat heeft Microsoft aangekondigd op de Game Developers Conference in San Francisco. Daarmee wordt duidelijk dat John Carmack begin oktober 2015 inderdaad de waarheid sprak.

In enkele tweets verwees Carmack op acht oktober 2015 onder andere naar Gear VR. Gear VR wordt het tweede virtualrealityplatform waar Minecraft op gaat draaien. Eerder werd al bekend dat de Windows 10-versie van Minecraft deze lente ondersteuning voor de Oculus Rift krijgt.

Verder is er geen informatie bekendgemaakt over de Gear VR-versie van de game, zoals prijs en releasedatum. Volgens geruchten is de kwaliteit van de game vergelijkbaar met die van de Oculus Rift-versie van het spel, maar daar is nog niets officieel over naar buiten gekomen.

De Gear VR is een headset waar een smartphone in geschoven moet worden. Daarmee is hij een stuk goedkoper dan een Oculus Rift. Daarnaast zit Samsung sinds eind 2014 in een samenwerkingsverband met Oculus. De eerste consumentenversie van de Rift kost 699 euro tegen 99 euro voor een Gear VR. Oculus begint met de levering op 28 maart.

gear vr oculus

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Draait Minecraft dan op de telefoon of moet je het streamen vanaf je pc?
Zoals in het artikel staat zijn de geruchten dat het dezelfde kwaliteit gaat bieden als de Oculus Rift-versie, en dat is de W10 versie, die een evolutie is vanuit de Pocket Edition van Minecraft, die geschikt is voor telefoons.
Het lijkt me dus aannemelijk dat het op de telefoon kan lopen maar als het dezelfde kwaliteit wil bieden als op de Rift dan zal het rekenwerk toch extern gedaan moeten worden. Het wordt even afwachten tot er meer details naar buiten komen :)
De Gear VR is "slechts" een houder voor je Galaxy toestel. Het spel zal dus draaien op de smartphone.
De smartphone kan ook als doorgeefluik dienen. Als je dezelfde kwaliteit wil bereiken als op de Oculus Rift dan zal je op soortgelijke hardware moeten spelen (= een pc). Dit is echt een kwestie van afwachten in hoeverre het gerucht waar is :)
Maar we hebben het hier over Minecraft he, niet Crysis. Ik denk dat een Galaxy S6 of S7 best minecraft op hetzelfde niveau kan draaien als een PC.
Ik vraag het me af. Men is al snel geneigd om requirements in te schatten op basis van de gebruikte textures. Maar een triangle is een triangle voor OpenGL, of deze nu door Crysis gerenderd wordt of door Minecraft. Qua cpu zullen de S6 en S7 het best kunnen, (Minecraft moet het vooral hebben van geheugen en render snelheid), maar ze zijn grafisch niet erg sterk ... in vergelijking met een doorsnee pc.
Als de kwaliteit ver genoeg terug geschroeft worden zal een flagship telefoon het wel kunnen draaien. Ik zou hier echter niet voor kiezen; liever mooie graphics op mijn monitor dan crappy graphics in VR.
Maar Minecraft gebruikt niet zo gek veel triangles of polygons...
Kijk, dit is een 4790K die Minecraft draait met zijn ingebouwde GPU (HD graphics 4600):
https://www.youtube.com/watch?v=q78iWrusgB8
Ja, hij gebruikt een mod, maar die verlaagt de grafische kwaliteit niet echt (vooral niet aan het begin als hij alles op max heeft staan, als hij alleen de draw distance iets terug zet dan zou hij constant boven de 100 fps blijven).

De HD graphics 4600 kun je bv met GFXBench vergelijken met de Mali T880 in de Galaxy S7. De Intel:
https://gfxbench.com/resu...ue&arch-x86=true&base=gpu

De Mali T880 staat op de GFXBench website alleen met native resolutie:
https://gfxbench.com/resu...ue&arch-x86=true&base=gpu

Maar hier heb je hem off screen (1920x1080, zelfde als de intel test):
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s7-review-1408p5.php

Bij gelijke resolutie dus 28 tegen 40. Ja, de intel is dus sterker, maar de intel heeft dan ook nul komma nul moeite met Minecraft. Dus, ja, de S7 kan Minecraft prima aan. De S6 waarschijnlijk ook nog wel, misschien moeten de settings dan iets verder terug.
Sterker nog, bij gelijke resolutie en engine, kan de Mali T880 de HD 4600 van Intel zelfs verslaan in Manhattan en T-Rex.

-edit n.a.v. je reactie hieronder: nu wel met Windows versie van de HD 4600, de P versie is voor Xeon processors en presteert vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 16 maart 2016 16:34]

Je hebt daar wel de OSX variant, ik kan me voorstellen dat de driver daar gewoon niet zo goed geoptimaliseerd is. De versie die ik probeerde te linken (ik zie nou dat het niet goed werkt via de url, je moet even zelf zoeken op hd graphics 4600 en mali T880) is wel op Windows.
Maar goed, los daarvan blijft het punt gelijk. Als ze in de buurt komen van een intel chip waar de game méér dan makkelijk op draait, dan gaat het geen probleem zijn (vooral niet aangezien er ook nog geoptimaliseerd wordt voor het mobiele platform natuurlijk).
Het zal niet als doorgeefluik dienen. Als dat mogelijk zou zijn waren de Vive en Oculus ook wel draadloos ;)
Ik doelde niet op draadloos ;)
Maar ik snap je punt: er zijn geen bekabelde applicaties voor de Gear VR en dus is het niet logisch als Minecraft dat wél zou zijn. Dan zit het er niet in dat op de Gear VR dezelfde kwaliteit geboden kan worden als op de Oculus, maar toch zal de kwaliteit goed genoeg zijn, wetende dat Minecraft niet extreem resource-intensive is en al best wel deftig draait op telefoons :)
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Minecraft voor de Gear VR draait gewoon op de telefoon. Als doorgeefluik zit je met een aanmerkelijke vertraging die de VR ervaring verpest en is niet eens een optie.
Niet helemaal waar, de Gear VR gebruikt zijn eigen sensoren (gyro, accelerometer) dus het is wel iets meer dan enkel een houder.
Op zich heb ik nu al een minecraft versie op mijn telefoon draaien. Als je ziet wat voor grafisch mooie games er nu al op de telefoon in VR draaien, bijv. gunslinger, dan moet minecraft geen probleem zijn. Zeker niet nu Microsoft zich er mee bemoeit. :)
dat ligt natuurlijk aan welke versie beschikbaar is hiervoor, als je de java variant neemt kan het zijn dat het erg stroef kan gaan lopen maar voor zover ik heb gezien is de windows 10 versie(c++) bijna 8 keer zo snel. Ik heb voor de test eens met een timer gekeken de c++ versie genereert een nieuwe wereld binnen 1 seconde. In tegenstelling had ik een laadtijd van ongeveer ~8 a 9 seconde voor de java variant.
Helemaal eens en dat bedoelde ik ook met de bemoeienis van MS, wat natuurlijk alleen maar positief is. De vraag is of men de wereld nog wat gaat aanpassen om het vloeiend te krijgen voor VR. Laten we hopen dat ze de versie zo snel kunnen krijgen dat dit geen problemen oplevert.
Als het moet streamen vanaf de PC dan lijkt het me een raar bericht dat specifiek Minecraft beschikbaar komt, dan lijkt me eerder dat VR streaming vanaf een PC ondersteund wordt op Samsung smartphones.

Ik ga er vanuit de Minecraft dus gewoon op de mobiele telefoon draait.
Het draait gewoon al op je telefoon. Los van de grootte van de wereld en dat de mobiele/console versies vaak net iets achterlopen met updates van content is het kwalitatief zo te zien gewoon het zelfde als op PC.
Ik neem aan dat het gestreamd wordt, denk niet dat de volledige versie van Minecraft zomaar gedraaid kan worden
Dat ze het dan ook meteen voor Google Cardboard geschikt maken, dan kan iedereen er voor een paar euro van genieten. Overigens is er in Breda een museum waar je al in VR door Mincraft kan bewegen.
Dat doen ze heel slim niet, dat zou een hele slechte ervaring geven aan Minecraft en dus afdoen aan VR op de betere brillen...
Google cardboard is op geen enkele manier te vergelijken met een Gear VR wat kwaliteit betreft. Ik snap wel waarom ze dat niet doen.
Is dat zo? Ik bedoel, hoeveel beter is die kwaliteit dan? En waar ligt dat dan aan?
Bouwkwaliteit, veel betere lenzen, draagcomfort, lichtdichtheid, ingebouwde motionsensors dus veel betere headtracking enz., Dat soort zaken maakt de Gear VR een heel ander product dan Google Cardboard.
Oh, ok. Ik dacht dat motiongebeuren uit de telefoon kwam. Maar goed, dat verklaart ook de prijs van ¤99,- i.t.t. ¤2,45 voor een cardboard.
Ik moet zeggen dat ik toch aangenaam verrast ben over de ervaring die de Gear VR biedt. Had er niet veel van verwacht gezien de richtprijs, maar het werkt echt als een trein.

Misschien off-topic, maar wil wel nog het volgende meegeven aan de Gear VR gebruikers...
Wat ik echt ontzettend raar/jammer vind is dat je buiten de US geen toegang hebt tot MilkVR van Samsung zelf. Dit kun je makkelijk omzeilen met een proxy app (Hola is zeer gebruiksvriendelijk en gratis)... via een US proxy kun je hem alsnog uit de Oculus Store plukken. Hier hoef je niet eens de headset op te hebben maar kan gewoon via de app. Eenmaal geïnstalleerd is 'ie altijd van jou en kun je de updates ook gewoon downloaden zonder proxy. De player die MilkVR biedt is in mijn ogen vele malen beter dan de Oculus Video app, zeker als je 3D content wil kijken. Daarnaast wordt er veel meer leuke content aangeboden (achtbanen, trailers, animaties etc).

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 16 maart 2016 07:47]

MilkVR werkt tegenwoordig toch gewoon? Tenminste bij mij wel, sinds de officiele GearVR uit is.

En 600 euro is ie ook allang niet meer, laatst voor 499 euro een S6 + GearVR gekocht.
De prijs is meer als 600 euro voor de GearVR, dus je zou bijna iets moeten verwachten als een Oculus..
meer dan...

Sorry :P
Maar goed, on topic, het kost alleen maar zoveel als je niet al een top-end smartphone ging kopen. Ik doe dat wel en kies nu (over zo'n 3 weken als ik een nieuw toestel mag uitzoeken) voor de Samsung, mede vanwege de GearVR die ik dan voor 90 er bij kan bestellen. Door de keus die ik heb (ik krijg een telefoon via mijn werk en kan dus niet zomaar alles kiezen wat ik zou willen, geen Nexus of Chinaphone voor mij) kom ik sowieso al bij een beperkt aantal toestellen uit en dan is het makkelijk kiezen voor deze VR optie.
De GearVR kost 200 euro, er vanuit gaande dat je al een smartphone van Samsung hebt. Iets wat bij de aanschaf van een Oculus best ook het geval kan zijn :)

[Reactie gewijzigd door RielN op 16 maart 2016 08:54]

Checked prijs van Galaxy note 5 en Galaxy S7, nog duurder als de vorige generatie met de telefoon.
De S6 en Note 4 werken prima met de Gear VR, 420+90 euro = 510 euro voor een GearVR die werkt zonder verder nog iets nodig te hebben (naja een 10 euro kostende controller van ebay)...

pricewatch: Samsung Galaxy S6 32GB Wit

Ik heb al een PS4 maar om nog een 400 euro neer te leggen voor een bril nee dank je (das dus 400+400=800). Ik had al een Samsung telefoon dus daar heb ik geen cent extra voor hoeven betalen, enkel 90 euro voor de bril betaald en 10 voor een controller, ik heb dus gewoon VR voor 'maar' 100 euro :)

Dat is nou ook de slimme truc van Samsung, als je je huidige/volgende telefoon een Samsung word ben je voor Gear VR zelf maar 100 euro kwijt, en de kosten van de telefoon zijn gewoon de kosten van een telefoon die je anders (van een ander merk) ook had gekocht (dus te verantwoorden aan je spaarrekening) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2016 09:31]

De note 4 werkt alleen maar met de oude 199 euro kostende gearvr.
PS4 kost geen 400 euro maar eerder 333 en als de PSVR uit komt 299, en dan heb je geen dinky android ervaring maar een volwaardige console ervaring..
de GearVR is echt niet geschikt voor volwaardige gaming, leuk als dinky ding voor een paar dinky games zoals een dinky versie van minecraft.

Om een volwaardige game ervaring te bereiken met de resolutie van samsung heb je de minimum requirements nodig van de oculus rift:
NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent or greater
Intel i5-4590 equivalent or greater
8GB+ RAM
Compatible HDMI 1.3 video output
2x USB 3.0 ports
Windows 7 SP1 or newer
De frustratie loopt wel hard op denk ik (alles maar dinky noemen werkt eerder averechts)?

Anyway het hoeft ook helemaal niet dezelfde ervaring op te leveren, dat word ook nergens gezegd :)

Voor de note is die inderdaad wat duurder (ookal was die ene lange tijd voor 99 euro te koop, hij is nu enkel nog bij conrad te krijgen), blijft de laagste prijs voor een Gear VR nog steeds 510 euro...

PSVR wordt wel 399 euro, hoe kom jij bij 299?
nieuws: Sony PlayStation VR komt in oktober uit voor 399 euro

Daarnaast zie ik de console ervaring nou niet echt als iets goeds, ding kan games niet eens fatsoenlijk op 1080p60 draaien, wat moet ik me dan bij hun bril voorstellen? Dat extra kastje zou voor zover ik weet alleen maar het geluid afhandelen, daar had gewoon een dikke R9 290x in gemoeten als je er serieus op wil gamen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2016 10:04]

Onzin, voor 1080P heb je geen R9 290 nodig.
en 299 is voor de PS4 (op dit moment 333, in oktober 299), lezen is moeilijk.
Android is niet iets wat je met een console of een PC kunt vergelijken, en de games die op de PS4 komen zullen nooit naar android komen (ook omdat het alleen maar op samsung werkt)

en het geluid op de PS4 word gedaan door de AMD APU aka AMD TrueAudio.. (hardware audio)
En de breakout box is gewoon een breakout box, heeft de oculus ook.

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 maart 2016 10:16]

Onzin, voor 1080P heb je geen R9 290 nodig.
Wel voor 100 of 120FPS wat je wel mag verwachten met een refreshrate van 100/120hz. Misschien is er nog een middenweg maar wat een PS4 nu heeft is in ieder geval veel te weinig GPU aan boord, spellen draaien niet voor niks of 720p of 1080p met maar 30fps. Laat staan als er nog extra rekenwerk is om het uit 2 hoeken te renderen...
Android is niet iets wat je met een console of een PC kunt vergelijken, en de games die op de PS4 komen zullen nooit naar android komen (ook omdat het alleen maar op samsung werkt)
De prijs van maar 100 euro zorgt juist dan ook dat ik dat helemaal niet verwacht, ik hoef ook geen PS4 spellen te kunnen spelen op mijn Android toestel om die 100 euro te veranwoorden aan mezelf...

Alles wat nu uit is en komt is een net niet apparaat! Dus daar geef ik dan liever maar 100 euro aan uit dan 399 euro :) Over een jaar of 4 koop ik wel iets wat dan gewoon echt goed werkt, dan mag het ook wel wat kosten en dan zijn mijn verwachtingen ook veel hoger dan nu :)
en 299 is voor de PS4 (op dit moment 333, in oktober 299),
Tegen die tijd is de Samsung telefoon ook wel met 34 euro gedaald hoor dus hoe relevant is een 34 euro lagere prijs over 7 maanden...
Je hebt geen 120fps nodig voor 120hz zo werkt dat helemaal niet, het is 60fps met reprojection naar 120hz.
En de games die voor de PS4/PC komen zullen nooit naar android komen, net zoals moderne PC/Console games niet naar android komen.
Android zal nooit een game console gaan vervangen zolang je telefoon niet minimaal 500GB aan opslag en 8GB aan systeem geheugen heeft.

Ook de games die nu op android/iOS/WindowsPhone zijn, is gewoon diep triest helemaal met alle hardware in deze smartphones..
Betaal je 600 euro voor je telefoon om Puzzle Quest in VR te spelen :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 maart 2016 10:43]

Betaal je 600 euro voor je telefoon om Puzzle Quest in VR te spelen :+
Heel grappig, de waarheid is echter anders, getuige het artikel waar je nu onder aan het discussiëren bent :) Ik betaal trouwens 600 euro voor mijn telefoon omdat ik die telefoon wil hebben, niet voor VR (want als ik het enkel daarvoor zou kopen kocht ik wel een S6 van 420 euro waarmee dat ook kan)....
Je hebt geen 120fps nodig voor 120hz zo werkt dat helemaal niet, het is 60fps met reprojection naar 120hz.
No shit sherlock, dat zegt ook niemand. Laten we allemaal open deuren in trappen 8)7. Neemt niet weg dat de PS4 dat ook niet gaat trekken tenzij er een hoop grafische settings omlaag worden gezet (wat al gebeurd ten opzichte van een PC natuurlijk), wat hou je dan nog voor ervaring over? Imho niet 1 die 400 extra euro's investeren waard is.
Android zal nooit een game console gaan vervangen zolang je telefoon niet minimaal 500GB aan opslag en 8GB aan systeem geheugen heeft.
Over slecht lezen gesproken, dat heb ik toch al lang aangegeven, die verwachting is er ook niet :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2016 11:19]

PS4 is nu ook al snel genoeg voor 60fps @1080P de laatste hitman speelt veel delen al in 60fps, en veel games zijn niet goed geoptimaliseerd en maken gebruik van non-native DX11 transcoding software.

PS4 is snel zat voor de huidige standaard van graphics op 1080P @60hz mits ze niet zo lui coden als ze nu doen dankzij de gigantische pool aan GDDR5 geheugen.
Ik zie je wel in 2017 :O
Ik zie je wel in 2017 :O
Ja sorry dat ik al een jaar kan genieten van VR en jij er pas bij bent in 2017 ;) Maar dat neemt niet weg dat ik dan alsnog geen console versie ga kopen, geef wel wat meer uit voor wat echt goeds, de PC, en anders wel de PS5 want VR gaat is op PS4 hardware gewoon net niet (want we hebben het nu over of 1080p haalbaar is of niet, maar dat is lang niet genoeg voor het echte werk, wel leuk om wat VR te proeven). We zullen elkaar dus wel helemaal niet tegen komen, wat ook helemaal niet erg is gok ik...

En wauw 1 game opnoemen van de 100+ die er al uit zijn die wel 1080p @60FPS haalt, wat de rede is maakt dan ook niet uit, het spreekt boekdelen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2016 11:34]

Uncharted 4 is ook 60fps, en dat zal ook wel de standaard zijn in 2017 voor veel games. (en er zijn wel meer games)

En de PC is te duur voor de massa, dat is het ding de PS4 heeft nu al 50 miljoen consoles, en de oculus zal nooit 50 miljoen verkopen met die hardware eisen..
De PS4 is VHS en de PC is betamax, tja betamax is beter, maar VHS won. (PC gaming is al aardig dood, VR zal niet helpen)

en omdat je aan het trollen bent hier alle 60fps games nu:
Blacklight: Retribution
Flower
Resogun
MLB 14: The Show
Primal carnage:Extinction
Tearaway Unfolded
Killzone : Shadow Fall ***
FlOw
Journey
God of War III Remastered
Uncharted : Remastered
The Last of Us: Remastered
Gravity Rush : Remastered

Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Advanced warfare
Call of Duty: Black ops 3
Diablo III: Reaper of Souls
FIFA 14
FIFA 15
FIFA 16
Pro Evolution Soccer 15
Pro Evolution Soccer 16
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metro Redux
Minecraft
Murdered: Soul Suspect
NBA 2K 14
Plants vs Zombies: Garden Warfare
Outlast
Project cars
Shadow Warrior
Skylanders: Swap Force
Sniper Elite 3
Trials fusion
Warframe
Wolfenstein: The New Order
WWE 2k15
Dark Souls 2
Resident Evil : Revelations 2
Borderlands 2
Devil May Cry 4: Special Edition
Devil May Cry: Definitive Edition
Doom - NYR
Saints Row 4: Re - elected and Gat out of Hell
The Talos Principle
The Vanishing of Ethan Carter
Tranformers Devastation
Tomb Raider: Definitive Edition
The Witness
Trine 3: Artifacts of Power

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 maart 2016 12:03]

Klopt.. Iedereen speelt LoL-dota2-csgo-wow op de ps4...
I stand corrected. Heb die van 200 ooit aangeschaft... en teruggestuurd. Vond het niet zo heel spannend :)
Met telefoon en controller 706 euro, en bij de Oculus heb je een 1500 euro kostende PC nodig. (overpriced allemaal)

voor hetzelfde geld als een GearVR koop je een PS4 met SonyVR..

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 maart 2016 08:57]

Ik heb wat beelden gezien van Minecraft in VR en dat ziet er toch wel spannend uit. De hele game Minecraft blijft me sowieso verbazen. Zo een "eenvoudige" game die toch zo verassend complex kan zijn. Door de open wereld met een grond, lucht en tunnels is het denk ik een hele gave VR uitdaging!
Absoluut. En de zeer flexibele grafische eigenschappen (je kan het in minecraft met extreme hoogteverschillen en texture/shaderpacks zo chique maken als je wilt en het ook zwaar downgraden) is het een prachtig speeltje voor nieuwe techniek zoals vr op een telefoon. Ik ga het zeker bekijken.

Al wordt het wel dringend tijd voor minecraft 2.
Wat ik mij afvraag, ondersteuning voor gear vr en ocolus. Maar vive? Of maakt dat niet uit? Of hebben ze een hardware codering ingebakken om zo exclusives te vergaren? Want dan is het pc platform ineens ook niet zo open meer :/
Microsoft heeft veel hulp van Oculus (John Carmack) gekregen om het goed werkend te krijgen in VR. Aangezien er nog helemaal niets is gezegd over Vive support verwacht ik dat het exclusief voor Oculus gaat blijven. En het is verre van het enige spel wat wel op de Rift, maar niet op de Vive gaat draaien. Al is er nog erg veel onduidelijkheid wie of wat de cross compatibility precies tegen houdt, dus ik ben terughoudend om een partij dit aan te rekenen.
Er zit dus een hardware matige codering in die zorgt dat spel a alleen werkt met ocolus en game b met vive.
Dus game makers kunnen dat bepalen in de code van de game zelf?

En sommige games welligt weer crosscompatible?
Het ligt niet zo simpel als dat jij stelt. Het heeft te maken dat Oculus en Vive elk een andere API gebruiken. Oculus is de eerste die een SDK beschikbaar heeft gesteld waardoor veel vroege ontwikkelaars die gebruiken. Bovendien hebben ze ook veel titels gefinancierd zodat er genoeg software is bij de launch van de hardware. Logischerwijs maken die titels gebruik van de Oculus SDK en API.

Vive maakt gebruik van SteamVR/OpenVR. Dat heeft ook ondersteuning voor de Rift, maar het is later beschikbaar gesteld en mogelijk werkt het minder goed voor de Rift (aanname, geen echte info hierover).

Een eis om software in de Oculus Store te verkopen is dat de Oculus SDK wordt gebruikt voor het VR deel. Dit is om de kwaliteit te garanderen omdat een goede ervaring essentieel is om VR als markt te laten slagen. Omdat de Oculus SDK de Vive niet ondersteunt, betekent dat dus effectief dat spellen in de Oculus Store de Vive ook niet ondersteunen.

De grote onbekende factor hierin is of deze situatie zo blijft en wie of wat ervoor zorgt dat Vive niet werkt met de Oculus SDK. Er wordt van alle kanten wat geïnsinueerd, maar echte informatie blijft uit. Ik hoop zelf dat de komende maanden er gewoon Vive support in de Oculus Store komt, maar dat blijft afwachten.

De software voor Vive (SteamVR/OpenVR) werkt dus wel met de Rift. Er zullen desondanks zeker wel spellen zijn die de komende maanden wel voor de Vive werken, maar niet voor de Rift. De reden hiervoor is dat er simpelweg (nog) geen motion controls op de markt zijn voor de Rift en die motion controls zijn juist essentieel voor veel Vive titels.
Sowieso is de Gear VR het de platform, Minecraft gaat ook draaien op de hololens.
Ik zie hierin eigenlijk meer toekomst dan in de oculus en psVR. Dit is goedkoop, upgradeable en (deels) draadloos. Ik zie dit eerder groot worden.
Ik weet het niet hoor, als je al een samsung telefoon hebt is het goed geprijst. Echt goeie komen er waarschijnlijk niet voor uit, maar des ondankt gaan de mobiele socs in razend tempo voor uit elk jaar en volgend jaar zal 4k in je phone de standaard zijn.
Ik hebben gear vr ook geprobeerd en als je op de pixels Let dan irriteert het wel.
En sinds EU oxynos krijgt en een zwakkere GPU heeft merk je het wel.
Er was een discovery video over Dinosaurus en dat beest liep zeg maar naast je maar hij was nog niet volgeladen en kreeg je een wazig dinosaurus te zien...
Klopt maar veel van de beelden van de Gear VR worden gestreamd, wanneer de verbinding niet voldoende is zal het ook wazig worden/blijven. Ik merk zelf dat het via WiFi echt een stuk scherper is.
En sinds EU oxynos krijgt en een zwakkere GPU heeft merk je het wel.
Zwakker dan wat? En wat merk je dan?
en kreeg je een wazig dinosaurus te zien.
Gare wifi dus, je had het filmpje ook eerst kunnen laten bufferen en dan kijken, heeft echt niks met de GPU te maken...
Daar dacht ik zelf ook aan toen htc zijn brill aankondichten met prijs. Aangezien Sony ook zijn eigen telefoon lijn heeft zie ik potentie voor een playstation streaming app van ps4 naar telefoon. Misschien komen hun ook met een telefoon bundel uit inplaats van een bizarre prijskaartje van 799 (wat ik snap) voor iets wat alleen een bril is. Wie weet :o

Haha sony heeft net zijn vr aangekondicht voor 399. Ik heb niets gezegt! :D

[Reactie gewijzigd door DavidWebb op 16 maart 2016 08:06]

Ik heb een Gear Vr en moet zeggen dat het echt een hele mooie oplossing is, ondanks dat zie ik niet deze opzet als toekomst. Het in- en uitklikken van je telefoon blijft vervelend. Helemaal wanneer je telefoon in een cover zit en je deze ook iedere keer moet verwijderen. Een standalone apparaat zie ik toch eerder de standaard worden, uiteraard zal de prijs omlaag moeten.
Tja, er zitten nu nog nadelen aan, zeker. Maar dat betekent niet dat die problemen niet oplosbaar zijn. Ik zie mezelf in ieder geval niet 700+ euro voor een oculus betalen, of 399+300 euro (even veel dus) voor een ps4 met VR. Het is heel cool allemaal, maar feit blijft dat je nou eenmaal 80% van de techniek al in je telefoon hebt zitten. En, ik denk dat een high-end smartphone snellere apparatuur heeft dan de (beeld)processors in de oculus rift.

Als er nou een écht goede wireless display techniek zou zijn met geen noemenswaardige lag op de korte afstand, dan zou je hiermee draadloos kunnen bewegen. Beeld via wireless hdmi achtig iets, beweging via Bluetooth vanaf de telefoon naar je console/pc. Eventueel een extra accu in de bril voor langere speelduur, maar that's it.
Voor de Gear VR heb je niet zomaar eender welke telefoon nodig, maar een ondersteunde smartphone van Samsung. Dat drijft de prijs wel een beetje op van 99 euro, tenzij je de telefoon al hebt...
Maar hetzelfde kon je natuurlijk zeggen voor de Oculus, dan heb je ook nog eens een PC nodig (die wel wat duurder is dan een Samsung smartphone).

Al met al ben je voor een Oculus + PC 3x zo veel kwijt als een Gear VR + smartphone :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2016 09:12]

dan heb je ook nog eens een PC nodig (die wel wat duurder is dan een Samsung smartphone).
Nou, voor de prijs van een top end smartphone (zeg ¤600+) kun je een prima PC in elkaar klikken. Het hoeft natuurlijk geen ¤2k game PC te zijn, en een display device heb je over het algemeen al wel in huis.

Maar het staat natuurlijk buiten kijf dat de combo met de Rift sowieso duurder is ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 maart 2016 09:32]

Ik heb het over een 420 euro kostende S6 die net zo goed werkt als de S7 in de Gear VR :)

Maar goed ik heb beide (een dikke PC en S6/S7), dus voor mij is het simpel, 100 euro uitgeven voor iets wat ik sporadisch ga gebruiken of 600+ euro uitgeven aan diet wat ik sporadisch ga gebruiken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2016 09:39]

Het scheelt niet heel veel, maar als je de recommended specs volgt voor VR dan lukt je dat toch niet voor ¤600. Dat ben je bijna kwijt voor de CPU+videokaart. De rest hoeft niet heel duur te zijn, maar een ¤200 er boven op lijkt me toch wel minimaal.
Het begint dagelijks te komen nu, nieuws over VR, goed om te horen :)
nu nog wachten tot de prijs acceptabel wordt voor het grote publiek
Ik neem aan dat het hier om de pocket editie gaat.

Zou misschien ook een mooie uitbreiding zijn voor bijvoorbeeld de Windows Mobile toestellen in combinatie met een Universal headset.
en sony's PSVR?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True