Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Xbox Series X Preview

Onze eerste indrukken en tests

Games: sneller, soepeler en op 120Hz

Dat spelen is natuurlijk waar het allemaal om draait. De Xbox Series X belooft game-ervaringen op meerdere manieren te verbeteren. In de periode waarin wij voor deze preview testten, waren nog niet veel games al geoptimaliseerd voor de Series X. Wel was er een uitgebreid aanbod aan backward compatible games waarmee we de nodige tests konden uitvoeren op de One X en Series X. Zo speelden we op beide consoles games als Doom: Eternal, Hitman en Forza Motorsport 7. De resultaten van de laadtijdentests vind je op de pagina's hierna. Nog niet gemeten en geanalyseerd, maar wel duidelijk merkbaar, is ook de veel stabielere framerate die de Series X wist te produceren. Bij Hitman is dat verschil in stabiliteit met het blote oog zichtbaar. Nadere analyse daarvan kun je verwachten in onze review die voor begin volgende maand op de agenda staat.

Wel hebben we alvast kunnen experimenteren met wat er gebeurt als je tussen die verschillende games wisselt. Dan praten we natuurlijk over de al veelbesproken Quick Resume-functie van de Series X. De console kan meerdere games in zijn geheugen vasthouden en stelt spelers zo in staat binnen enkele seconden van game te wisselen. Voorwaarde is wel dat je de games al eens hebt opgestart, anders is er natuurlijk ook niets om bij terug te keren. De tijd die het uiteindelijk kost om van de ene naar de andere game te wisselen, varieert per game. De wissel van Doom: Eternal naar Dirt 5 duurde pakweg zeven seconden. Dan hebben we het over de tijd die nodig is om daadwerkelijk verder te gaan met de gameplay, dus inclusief de korte laadschermen die er tussen zitten. Een interessante vraag is nog of de Series X ook in staat is meerdere games op die manier snel weer te laden als de console tussendoor is uitgezet, of dat er dan maar één game in het geheugen blijft hangen.

Dirt 5 op 120Hz

Voor gamers is wellicht interessanter dat de Series X beeld op 120Hz kan weergeven. Ook daarbij geldt dat als je tv ermee overweg kan, de optie om 120Hz te kiezen vanzelf in het menu verschijnt. Dat is althans het geval bij de enige game die dit op dit moment ondersteunt, Dirt 5. De racegame van Codemasters heeft drie modi waaruit spelers kunnen kiezen. Naast de 120Hz-modus is er een kwaliteitsmodus en een frameratemodus. In de 120Hz-modus worden de gameplaybeelden gerenderd op een dynamische resolutie van maximaal 2560x1440 pixels. Deze resolutie kan lager worden in drukke scènes en daarbij zakken tot 1080p-niveau. Bij televisies met HDMI 2.1 wordt het beeld vervolgens opgeschaald naar 4k. Bij de meeste 4k-televisies met HDMI 2.0 en 120Hz-ondersteuning wil dat zeggen dat je in de praktijk naar 1080p kijkt. De console kan 1440p aan bij 120Hz, maar HDMI 2.0-televisies die 4k en 120Hz ondersteunen zijn vaak niet in staat om 1440p in combinatie met 120Hz weer te geven. In Dirt 5 is wel te zien dat de 120Hz-modus wat compromissen vergt. Zo is er beduidend minder publiek te zien, is er minder detail in de schaduwen waarneembaar en is er ook minder detail in de verte zichtbaar.

In de kwaliteitsmodus probeert de game juist zoveel mogelijk detail in het 4k-beeld te proppen, wat ten kost gaat van de framerate. Die is maximaal 60fps in deze modus, en die waarde wordt in veel situaties ook gehaald. In de frameratemodus is die 60 fps juist het doel. Daarbij zijn de prestaties en dus die specifieke framerate leidend en kan de resolutie tijdens intensieve scènes worden teruggeschroefd, bijvoorbeeld naar 3328x1872 pixels. Waarschijnlijk zijn de modi van Dirt 5 een voorbode van wat we ook in andere games kunnen verwachten. Dat is goed nieuws, want de processorkracht van de Series X maakt het dus mogelijk dat je afhankelijk van je voorkeur en de game die je speelt, kunt kiezen waar je de nadruk op wil leggen. Tegelijkertijd zullen er gamers zijn die de hoop hadden dit soort keuzes niet meer te hoeven maken op de 'next-gens'. Dat laatste is uiteraard een kwestie van smaak.

De eerste afbeelding is steeds een screenshot van de kwaliteitsmodus, de afbeelding erna van de 120Hz-modus

De keuze tussen optimale framerate en optimale beeldkwaliteit kenden we dus al van de huidige generatie consoles, maar de 120Hz-optie is uiteraard nieuw. Wat met gamen in 120Hz voornamelijk opvalt is dat het beeld rustiger oogt. Drukke, chaotische momenten komen veel relaxter over. Zeker als je let op de auto zelf, valt op dat het beeld extreem vloeiend oogt. Kies je voor een camerastandpunt dat wat dichter op het wegdek zit, dan valt het verschil tussen 60Hz en 120Hz nog meer op. Door het lagere perspectief is je beeld van zichzelf al wat onrustiger en het wegdek - of de modder - trekt ogenschijnlijk sneller onder je door, waardoor het verschil beter zichtbaar is

Meer frames betekent ook meer responsiviteit. Een verversingsfrequentie van 120Hz wil nu eenmaal zeggen dat je elke 8,3ms een nieuw frame krijgt voorgeschoteld. Op 60Hz is daar 16,7ms voor nodig. In racegames zou dat ertoe kunnen leiden dat je bochten nog beter in kunt schatten en op het juiste moment kunt insturen. De rust en extra controle die je ervaart, hebben echter een duidelijke prijs, zoals hierboven al werd beschreven. Op de vraag 'maar wat merk je daar dan echt van' hebben we een simpel antwoord: veel. Dirt 5 is een duidelijk lelijkere game in deze modus. Let in bovenstaande screenshots bijvoorbeeld op de details op de motorkap bij de laatste plaatjes, de ondergrond in de shots uit de nachtelijke race en natuurlijk het gebrek aan publiek en overige details in de eerste screenshots. 120Hz is misschien de toekomst voor gaming, maar zolang je er zo veel grafische kwaliteit voor moet inleveren, staat voor ons niet als een paal boven water dat die modus altijd onze voorkeur geniet. Wie trouwens meer wil weten over Dirt 5 als game op zich, kan de preview teruglezen die we eerder publiceerden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True