Door Pieter Molenaar

Olympus E-P1: Back to the sixties

Inleiding

Olympus Pen-serie

Yoshihisa Maitani, de ontwerper van de originele Olympus Pen-camera uit 1959, heeft de introductie van de Olympus E-P1 nog net kunnen meemaken. Op 30 juli dit jaar overleed Maitani op 75-jarige leeftijd. De ontwerper stelde zich rond de vijftig jaar geleden ten doel om een camera te ontwerpen die ook bereikbaar voor de massa was. Tot dan toe hing aan de goedkoopste Olympus-camera een prijskaartje van 23.000 yen, toentertijd anderhalf maandsalaris voor de gemiddelde Japanner. Maitani wilde een camera ontwerpen die maximaal 6000 yen moest kosten.

Hij kwam uit op een half-frame-camera. De Pen-camera slikte normale 35mm-filmrolletjes, maar door het invallende beeld 90 graden te draaien, konden twee keer zoveel foto's uit een rolletjes worden gehaald. Het gedraaide negatief mat 18 bij 24 millimeter, tegenover 24 bij 36 millimeter bij een normaal 35mm-filmnegatief en vertoonde daarom ook iets meer ruis.

Four Thirds-beeldsensor

Het Four Thirds-sensorformaat, dat in de herfst van 1999 werd bedacht door Katsuhiro Takada, is gestoeld op hetzelfde principe als de Pen-camera's. Door de beeldsensor te verkleinen, konden ook de camera en de lenzen kleiner zijn dan dslr's die gebruikmaken van de grotere aps-c- en aps-h-beeldsensors van bijvoorbeeld Nikon, Canon en Pentax. Om echt een verschil te maken moest er nog een verkleinslag worden gemaakt. Dit is het Micro Four Thirds-camerasysteem geworden, dat vlak voor de Photokina 2008 door Olympus en partner Panasonic werd aangekondigd.

Micro Four Thirds-mount en Olympus E-P1

Bij het MFT-systeem is de diameter van de lensbevestiging verkleind, evenals de afstand tussen de lensmount en de beeldsensor. De kleinere afstand is mogelijk omdat het camerasysteem geen spiegelhuis en optische zoeker meer heeft; het zoekerbeeld is, net als bij een gewone compactcamera, afkomstig van de beeldsensor. De oppervlakte van de Four Thirds-sensor bij het MFT-ontwerp is echter nog altijd acht tot negen keer groter dan bij een normale compactcamera.

Terwijl Panasonic zich in eerste instantie toelegde op een MFT-camera met een elektronische zoeker en het uiterlijk van een dslr, de Lumix G1, besloot Olympus een zo klein mogelijke camera te bouwen. Het bedrijf toonde in eerste instantie een plastic mock-up op de Photokina 2008, maar de uiteindelijke Olympus E-P1 is een compleet andere camera geworden. Het toestel is duidelijk geïnspireerd door op het design met de getrapte bovenkant van de metalen Pen F, een Olympus-toestel uit 1963. Saillant detail is overigens dat de Pen F wel over een spiegelconstructie beschikte.

Tweakers.net nam de Olympus E-P1 onder handen en verdiepte zich onder meer in het bedieningsgemak, de menu-interface en de fotokwaliteit van de de E-P1

Olympus E-M5 trailer Video van 7 februari 2012
Olympus E-P3: sneller dan zijn schaduw Review van 28 september 2011