Door Pieter Molenaar

Olympus E-PL1

Meer keuze

Tot september vorig jaar was de keuze voor een compacte systeemcamera, een cameracategorie die ook onder de afkorting evil of het correctere ilc bekendstaat, even eenvoudig als beperkt. Alleen Olympus bestreek toen de markt met zijn E-P1, een camera met metalen retrobody. Panasonic had al eerder zijn Lumix G1- en GH1-m4/3-camera's geïntroduceerd, maar die hadden een conventioneler dslr-ontwerp met een ingebouwde elektronische zoeker.

De markt voor ilc's veranderde in september 2009, toen Panasonic zijn Lumix GF1 introduceerde. Deze m4/3-camera werd onder meer aangeboden met een 20mm f/1,7-pancake-lens, en had in tegenstelling tot de E-P1 een opklapbare flitser en de mogelijkheid een losse elektronische zoeker te bevestigen.

Olympus pareerde in november met de introductie van de E-P2. Die was grotendeels gelijk aan de E-P1, maar had net als de Lumix GF1 een connector onder de flitsschoen voor een elektronische viewfinder. Olympus' opzetzoeker bleek iets groter dan die van Panasonic, maar leverde ook een beduidend hogere resolutie. In tegenstelling tot de GF1 wordt de E-P2 alleen in combinatie met de evf verkocht.

Dit jaar zijn er nog meer concurrenten op de ilc-markt bijgekomen. Zo introduceerde Samsung in januari op de CES officieel de NX10 met een amoled-display. Sony toonde op de PMA-beurs in februari mockups van zijn NEX-cameraconcept en kondigde de NEX-3 en de NEX-5 in mei officieel aan. Het tweetal van Sony laat zien hoe klein een ilc, ondanks een relatief grote aps-c-beeldsensor, kan zijn.

Ook Olympus heeft met de E-PL1 weer een nieuwe ilc geïntroduceerd. In deze recensie bespreken we onder meer de beeldkwaliteit van dit nieuwe toestel en de nieuwe 14-150mm-travel-lens, en we zetten de camera af tegen zijn naaste concurrenten.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3