Olympus PEN E-PL1 Zwart Review

bilgy_no1 20 november 2011, laatste update op 20 november 2011, 847 views

Olympus PEN E-PL1 Zwart

Pluspunten

• beeldkwaliteit, compact, zeeer goedkoop

Minpunten

• AF-snelheid, bediening (geen wieltje), uiterlijk, lage resolutie scherm

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Sinds kort is de E-PL1 in de uitverkoop en ik kan me voorstellen dat veel mensen, met de feestdagen op komst, ge´nteresseerd zijn in dit compacte systeemcameraatje. Als gebruiker van een E-PL1 sinds mei 2010 kan ik die mensen gerust stellen: het is een prima camera, goede resultaten, licht en makkelijk mee te nemen, veelzijdig, een sterk groeiend lensaanbod. En nu dus voor de prijs van een compactcamera te verkrijgen.

Ik zou iedereen die de E-PL1 koopt aanraden om ook te investeren in een 'pancake' objectief: de 17mm f/2.8 van Olympus, of de 20mm f/1.7 van Panasonic. Dit zijn lichtsterkere objectieven dan de kitlens en maken de camera bovendien nog compacter. Zelf heb ik de 20mm van Panasonic er standaard op en de combi is bijna altijd mee. Zo mis ik veel minder fotomomenten dan eerder met mijn spiegelreflex.

Qua modelkeuze een opmerking: De specs van de E-PL1 zijn op sommige punten wat achterhaald. De LCD heeft 230k pixels, de AF is in de nieuwere modellen sterk verbeterd en op het niveau van spiegelreflexen beland (of zelfs iets sneller). In vergelijking daarmee is de E-PL1 iets trager (vooral met de kitlens, nieuwere lenzen werken ook op dit model sneller). Ook heeft de camera geen draaiwieltje voor het snel veranderen van bijv. diagragmawaarde. Geen groot issue, maar iets tijdrovender. Tot slot wint de camera in mijn optiek geen schoonheidsprijs.

Voor wie dit onoverkomelijk vindt zou ik aanraden om naar de E-PL2 te kijken: die is op al deze punten net iets opgeplust. Ook dat model is inmiddels sterk in prijs gedaald omdat de E-PL3 nu op de markt is verschenen.

• Panasonic lumix 20mm f/1.7

Heb jij ook een Olympus PEN E-PL1 Zwart?

Reviews door de redactie