Apple en Foxconn beloven werkomstandigheden te verbeteren

Apple en Foxconn zijn overeengekomen de werkomstandigheden en lonen van Chinese arbeiders in de fabrieken waar onder meer de iPad wordt gemaakt te verbeteren. Het besluit komt na een kritisch rapport van de Fair Labor Association.

Foxconn ligt al langer onder vuur vanwege slechte arbeidsomstandigheden. Een uitvoerig rapport van de Fair Labor Association, die onderzoek deed bij drie Chinese Foxconn-fabrieken, waar in totaal 35.000 mensen werken, heeft nu aangetoond dat er minstens 50 schendingen van Chinese regels en wetten in de fabrieken plaatsvinden, en dat dat werknemers regelmatig werkweken van 60 uur of meer maken en soms meer dan 11 dagen achter elkaar werkzaam zijn.

Verder blijkt uit het donderdag verschenen rapport dat 43 procent van de medewerkers wel eens een ongeluk heeft gehad of heeft meegemaakt, en dat twee derde aangeeft dat het loon onvoldoende is om in de basis-levensbehoeften te voorzien.

Foxconn heeft in een reactie op het rapport beterschap beloofd. Het giga-concern zegt zich bij alle fabrieken aan de Chinese wet te gaan houden, duizenden nieuwe medewerkers te gaan aannemen, veiligheidsvoorschriften aan te scherpen en voor betere personeelsbehuizing te zorgen. Ook is er de belofte dat de salarissen gaan stijgen, hoewel geen concrete toezeggingen werden gedaan.

Foxconn gaat samenwerken met Apple bij de verbeteringen. De fabrikant uit Cupertino zegt de aanbevelingen van de Fair Labor Association ook te ondersteunen. "Ons team werkt er al jaren aan om werknemers te onderwijzen, werkcondities te verbeteren en Apples supply chain tot een voorbeeld te maken voor de markt, dat is waarom we de FLA gevraagd hebben deze audits uit te voeren."

Foxconn produceert ook voor veel andere bedrijven, zoals Dell en HP, maar de kritiek op de situatie bij het concern richtte zich vooral op Apple vanwege de enorme groei die de iPad-maker doormaakt; Apple behoort tot de waardevolste bedrijven ter wereld. "Apple en Foxconn zijn uiteraard de twee grootste spelers in deze sector, en nu ze samenwerken om deze verandering door te voeren, denk ik dat ze echt de norm voor de rest van de markt kunnen bepalen", zegt Auret van Heerden, president van Fair Labor Association tegen Reuters.

Foxconn Cook

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-03-2012 • 11:47

172

Lees meer

Reacties (172)

172
159
97
11
0
30
Wijzig sortering
Dit is natuurlijk leuke marketing voor Apple, maar lost het echt iets op?

De situatie bij Foxconn is eerder regel dan uitzonering in China. Feit is dat de Chinese regering hier niets aan wil doen omdat het uitbuiten van mensen op deze manier zorgt dat alles goedkoop is en buitenlandse bedrijven dus graag fabrieken in China gebruiken.

Als ze zich aan alle regels gaan houden gaan de prijzen omhoog en gaan bedrijven hun business elders houden.
Het klinkt heel rot maar dit is een fase waar elk land doorheen moet. Wij hebben in Nederland ook veel mensen als slaven laten wonen en werken in fabrieken waardoor de economie groeide. Klinkt rot maar zonder deze fase van 'uitbuiting' zullen ze zich nooit ontwikkelen.
Onzin, In "onze" tijd waren er nog geen beschaafde bevolkingsgroepen om ons heen die dit gedrag afkeurde. Toen was het inderdaad "Normaal"... wij weten inmiddels beter, en China dus ook.

Technisch vooruitlopende producten kunnen ze copycatten, dus ik vind dat ze dat ook best met onze arbeidsomstandigheden mogen doen!
China vindt economische vooruitgang belangrijker dan de mensenrechten. Er is een reden dat zij jaarlijks met >8% kunnen groeien. En zolang er een eenpartijstelsel is in China gaat dat ook niet veranderen.

Verder heeft ApexAlpha best een punt. Het is een duivels dilemma voor de regering; blijven groeien met onderdrukking van je eigen volk, of minder economische groei en betere mensenrechten. Zodra het algemeen welvaartsniveau van China op het peil gaat komen van dat de EU en de VS groeien zij ook niet zo hard meer, en verhuist de productie naar een ander continent zoals Afrika.
China mag dat misschien wel vinden maar Apple is een Amerikaans bedrijf en ik vind dat ze zich aan Amerikaanse of zelfs Europese richtlijnen moeten houden wat betreft uitbuiting van mensen.

Als China daar niet aan wil meewerken dan zou ik er zelf voor willen pleiten dat Apple (of een andere willekeurig bedrijf) aansprakelijk moet worden gesteld omdat ze toch mensen in die landen laten uitbuiten.

Ik bedoel.. hoe kunnen we het voor onzelf verantwoorden dat andere mensen als slaven moeten leven voor ons genot terwijl er genoeg alternatieven zijn om het anders te doen en Apple (en veel andere bedrijven) ondertussen wel belachelijke winsten maken en reserves kunnen aanhouden.

Moreel verwerpelijk als je het mij vraagt. Zeker als je zeker weet dat een bedrijf op deze manier handelt.

[Reactie gewijzigd door JinZa op 23 juli 2024 07:16]

Maar dit is wel wat de productie zo goedkoop maakt, de hele reden waarom bedrijven als Apple hun producten in China laten maken.

Het is schandalig maar dit is wel de door geld gedreven wereld waar wij in leven.
Dat is precies waar het om gaat. Er zal vast wel iets veranderen, maar dat is of minimaal, of tijdelijk. Ik verwacht niet dat deze commotie op de korte termijn dingen gaat veranderen in China.

Een ander voorbeeld zijn de vuurwerk fabrieken daar. In Duitsland, Polen et cetera zijn de regels zeer strict, en dus duur. In China is het goedkoop, omdat die mensen daar gewoon zitten naast een vat vol met kruid en andere gevaarlijke (lees: explosieve / licht ontvlambare) chemicaliën. Mogen jullie raden waar het merendeel van het vuurwerk vandaan komt (en België is niet het juiste antwoord).
Dus omdat iets eerder regel is dan uitzondering kun je het maar beter zo laten?

Het gaat erom dat er een fabriek op zijn vingers getikt word, ik hoop dat er nog vele zullen volgen. Het feit dat er zo'n groot merk mee gemoeid is maakt het alleen maar beter voor de publiciteit om dit probleem aan te pakken.
Marketing voor Apple? Ik denk niet dat ze hier op zaten te wachten, dat ze bij Foxconns problemen betrokken worden door de media. Het had net zo goed Samsung, Dell of HP kunnen zijn die het haasje van de media was. Er zijn natuurlijk reden voor dat de media Apple uitkiest. Ik denk dat Apple het wel goed oplost, en misschien is het ook wel goed dat de media het via Apple doet ipv Samsung wat veel minder uit had gehaald.
Erger nog, Foxconn is één van de betere werkgevers in China. Ze kunnen weleens de beste zijn. Enige wat hiermee opgelost wordt is dat de mensen in het westen weer comfortabel producten van Foxconn kunnen kopen. De rest van China die gaat gewoon weer verder alsof er niks gebeurt is...
Anoniem: 274613 30 maart 2012 11:49
zou de prijs dan ook omhoog gaan?
Vast wel... Maar zou je dat een probleem vinden als je bedenkt dat jij hier elke dag een zak chips open kunt trekken en die werknemer van foxconn nog niet voldoende brood kan kopen?

Ik vind het goed dat men stappen wil gaan zetten. Op de manier zoals het nu gaat lijkt het bijna op een moderne variant van slavernij.
Anoniem: 274613 @Qaatloz30 maart 2012 12:10
wat me een beetje stoort is dat het bij apple zo gaat en bij andere bedrijven niet.
dat terwijl ze telefoon maken voor dezelfde prijs.

neem bijvoorbeeld de galaxy S2 (jaja, komt ie weer)
die was even duur als de iphone 4 toen deze uit kwam.
Toch hoor je deze berichten bij samsung niet

vond het ook wel leuk dat een klant ons hierop aansprak. die vroeg letterlijk "Weten jullie wel dat jullie meehelpen aan het onderdrukken van chinezen door het aanschaffen van iphones, dat terwijl het wel de duurste telefoons op de markt zijn?"

ineens was het stil en hoor ik het woord iphone nog maar verdacht weinig...
De samsung afdeling bij Foxconn en die van andere bedrijven schijnen nog veel erger te zijn dan bij Apple.

Ik ben van mening dat een werknemer niet meer dan 40 uur zouden moeten werken met een acceptabel loon. De mogelijkheden hebben om naar huis te kunnen naar hun familie i.p.v. in een kippenhok worden gestopt.

Het is goed dat Apple hier iets mee doet maar de Chinese overheid zal er toch zelf ook echt iets aan moeten doen en helemaal zo'n groot bedrijf als Foxconn zelf. En niet te vergeten ander samenwerkende partners als HP, Dell, Samsung ...
Anoniem: 145867 @BoringDay30 maart 2012 17:49
Dan gaat de "cost of living" in Nederland ook omhoog en eis jij weer een hoger loon van je baas. Terwijl die het geld er niet voor heeft om die dure Nederlanders aan het werk te krijgen.

Mooi kort verhaaltje wat er aan de gang is met de Economie... welvaart verschuift. Dit is altijd al geweest. Economieën komen op en vergaan, net zoals rijken.

Als mensen nu nog denken dat hun loontje leuk omhoog gaat.. wacht maar totdat je eruit wordt geflikkerd en straks een hoge werkloosheid is ;) Allemaal om dat iedereen zo nodig een loonsverhoging willen omdat de "cost of living" omhoog gaat.

Conclusie: We moeten met zijn alleen je welvaart inleveren of meer presteren om dezelfde welvaart te behouden :)

Het geld vloeit langzaam allemaal naar Azië toe. En tevens vloeit het geld steeds meer naar een minderheid. Soort van piek. Maar dat is logisch omdat de hele economie een langzame Ponzi scheme is die zo traag is dat je er niks van merkt :) Maar enkelen profiteren. Moet je de film "in time" maar kijken... legt het heel mooi uit alleen dan met "tijd" als valuta ;)

Er komen straks steeds meer stakingen omdat mensen doorhebben dat ze bepaalde dingen niet meer kunnen veroorloven. Jammer dan.. we zullen achteruit gaat in welvaart als je je huidige baan nog hebt. Wil je echt nog beetje op zelfde welvaart leven moet je uitsteken boven de rest :P en dan ga je niet eens vooruit op je welvaart maar blijf je gelijk op wat je vroeger had... haha

Mensen in China krijgen straks steeds hoger loon. Kunnen bepaalde dingen veroorloven. Vraag wordt dus sterker naar bepaalde goederen. Kan de wereld dit aan is de vraag??
Een chinees is ook een mens en heeft ook recht op vrije tijd en plezier en goede werkomstandigheden...
Wat dacht je ervan als we de verdeelsleutel 5% heeft 95% van de welvaart in handen eens ombuigen ? Dat zal ook helpen.
Dit gebeurt dus ook bij alle andere bedrijven, zoals je ook in het artikel kan lezen is Apple wel de grootste afnemer, maar produceert Foxconn ook voor allerlei andere bedrijven. En voor die werknemers is de situatie precies hetzelfde. Eerlijk gezegd is het natuurlijk makkelijk praten achteraf, maar Apple koos net als andere bedrijven voor de meest kosten-efficiente manier van produceren, zonder in te boeten aan kwaliteit. Dat nu blijkt dat Chinese werknemers daar net zo overdreven werken, als overal in het land(!), dat is iets wat je niet direct de bedrijven waaronder Apple kan aanrekenen, veel eerder de Chinese overheid. Echter hebben ze wel een verantwoordelijkheid nu ze er zoveel afnemen en daar zijn ze op gewezen, dat ze er nu veel mee doen is alleen maar een pre voor Apple, van andere bedrijven zie ik daar niets van en dus zou een consument juist die producten moeten bekritiseren... echter weet de consument natuurlijk alleen maar wat de media roept en denkt er verder weinig over na.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 07:16]

wat me een beetje stoort is dat het bij apple zo gaat en bij andere bedrijven niet.
dat terwijl ze telefoon maken voor dezelfde prijs.

neem bijvoorbeeld de galaxy S2 (jaja, komt ie weer)
die was even duur als de iphone 4 toen deze uit kwam.
Toch hoor je deze berichten bij samsung niet
Waarom je dat niet hoort over Samsung telefoons? Omdat Samsung niet zo populair is als Apple of omdat het Sasmung gebruikers gewoon koud laat hoe hun foon wordt gemaakt. Terwijl elke Apple site wel aandacht besteedt aan het personeel van Foxconn moet ik de eerste Android site nog tegenkomen die aandacht besteed aan het personeel dat Android foons maakt want als jij denkt dat Samsung telefoons onder betere omstandigheden worden gemaakt moet je toch eens bij chinese arbeiders zelf gaan horen en dan zal je vernemen dat arbeiders die iPhones maken beter af zijn dan zij die de Galaxy S2 moeten maken.
If not to buy Apple, what’s the substitute – Samsung? Don’t you know that Samsung’s products are from its OEM factory in Tianjin? Samsung workers’ income and benefits are even worse than those at Foxconn. If not to buy iPad – (do you think) I will buy Android Pad? Have you ever been to the OEM factories for Lenovo and ASUS? Quanta, Compaq … factories of other companies are all worse than those for Apple.
NYT: Chinese Readers on the ‘iEconomy’

Dat het verdacht stil is rond Samsung zoals jij beweert kan maar 2 dingen betekenen: of Samsung is gewoon niet zo populair als Apple en is niet elke scheet van Samsung goud waard of Samsung gebruikers willen het niet gehoord hebben en vegen het snel onder de mat.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398412 op 23 juli 2024 07:16]

En ondertussen typ je dit van even HP pc welke uit dezelfde fabriek kwam rollen? Hoge bomen vangen nu éénmaal veel wind. De enige berichten van dat ze het willen verbeteren komen ook bij Apple vandaan. De andere fabrikanten houden zich nogal stil.
En denk je dat als morgen Apple een andere leverancier neemt dat Foxconn deze fabrieken dan zal sluiten? Neen, dan plaatsen ze er gewoon productie van andere apparaten van andere merken.

Alle grote OEMs nemen hun producten af bij enkele ODMs in lage loon landen. Ik denk dat het aantal bedrijven dat PCs fabriceerd bijna op 1 hand te tellen is. Ze kiezen gewoon de goedkoopste want winst moet gemaximaliseerd worden. Ofwel gaan andere leveranciers volgen ofwel zal Foxconn klanten gaan verliezen.
Anoniem: 398412 @Minaaj30 maart 2012 15:36
En die Apple only fabrieken zijn één voor één beter om te werken dan deze van andere bedrijven als je het de chinezen zelf vraagt

zie post hieronder
Ik weet wel waarom je gedownmod wordt (fanboys/girls) maar je hebt wel gelijk. Google maar iPod-city. Of kijk op de site van China Labor Watch:
Tragedies of Globalization: The Truth Behind Electronics Sweatshops

De werkomstandigheden zijn daar altijd nog extremer geweest vanwege de enorme vraag naar Appleistische producten, en Apple die koste wat kost z'n enorme 60-80% marges wil behouden, dus je snapt wat dit betekent voor de werknemers van Foxconn et. al.

Ik zeg niet dat andere bedrijven onschuldig zijn hoor (zie link hierboven) maar Apple is gewoon verreweg de ergste, en als je dat niet kan verenigen met Apple's imago dan ben je niet de enige. Apple maakt al meer dan 15 jaar gebruik van slavenarbeid, zo hebben ze zich zo enorm groot en rijk gemaakt, maar je dacht toch niet dat de werkelijke arbeiders iets van die rijkdom terug zien? Zelfs al zou Apple z'n supply chain verbeteren dat verandert niets aan het feit dat Apple gelijkstaat aan 400 miljard dollar slavernij-inkomsten, en ja, dat is over (vele) lijken gegaan.

Maargoed, het kan mensen helaas weinig schelen, Apple's marketing is nou eenmaal pr0 en het maakt gewoon niet uit hoeveel je actie voert tegen zo'n machine want uiteindelijk wint de domheid het altijd. En over enkele jaren/decennia wanneer de lokale overheden vanzelf de omstandigheden hebben verbetert zal Apple weer komen met een schreeuwcampagne over hoe geweldig begaan ze wel niet zijn met hun arbeiders, en over hoe Apple zogenaamd de beste omstandigheden in de industrie heeft (een enorme leugen).

Feit: Apple had dit allemaal kunnen voorkomen door niet zo enorm hebberig te zijn. Als je superhoge marges als doel hebt kom je al snel vanzelf uit bij dit soort praktijken, en dan moeten ze niet doen alsof ze;
  • Het niet hebben geweten vanaf het allereerste begin.
  • Zogenaamd alles er aan hebben gedaan en doen om dit te voorkomen.
  • "Best industry practices" hanteren (eerder worst industry practices).
  • Het hebben gedaan om iCrap betaalbaar te maken voor consumenten.
  • Een modern, toekomstgericht, duurzaam en sociaal begaan bedrijf zijn.
  • Een goed voorbeeld voor de rest zijn. (over cognitieve dissonantie gesproken..)
  • Al die jaren mee hebben gewerkt aan transparantie over dit onderwerp (het tegenovergestelde, mensen die naar buiten traden worden lastiggevallen en onder druk gezet net zoals Coca-Cola dat in Zuid-Amerika doet, journalisten worden tegengewerkt of om de tuin geleid en Apple heeft zelfs z'n eigen politie-dienst om de media weg te houden)
Al met al een bijzonder schaamteloze stunt van Apple, en dan doel ik met name op:
"Our team has been working for years to educate workers, improve conditions and make Apple's supply chain a model for the industry, which is why we asked the FLA to conduct these audits."
Douchebags.

Als dit waar was dan hadden ze de FLA ergens rond 2001 of eerder wel gevraagd of toen de verhalen over iPod-city de buitenwereld bereikten. Het enige waar het hier over gaat is hun precieus gebeeldhouwde imago proberen te behouden, met andere woorden geld.
Voer "Samsung Suicide" eens in in google, of laat je klant dat doen, dan zul je het woord Samsung nog verdacht weinig gaan horen...
Laat ik dat dan ook echt eens doen voor Denskie. De resultaten op de eerste pagina:

'Nice TV but it committed suicide after 8 months.' - Samsung ...

Samsung Electronics Plant Workers Commit Suicide, South Korean ...

Following worker suicide, Samsung reluctantly pledges change ...

Samsung « CAREER SUICIDE

Samsung VP Commits Suicide

Samsung Electronics chairman's nephew found dead - BusinessWeek

After Samsung Reports Accident, Painful Details of Suicide Emerge ...

Lee Kun-hee - Wikipedia, the free encyclopedia

AFP: Samsung executive commits suicide: police

Following worker suicide, Samsung reluctantly ... - The Hankyoreh
doe dat eens bij apple:

'Mass suicide' protest at Apple manufacturer Foxconn factory ...

Workers in Chinese Apple factories forced to sign pledges not to ..

Suicides At Apple Supplier In China - Forbes.com

Apple Manufacturer Foxconn Makes Employees Sign 'No Suicide' Pact

Apple admits human rights problem after China suicides - Business ...

Workers threaten mass suicide at company that supplies Apple ...
Laat ik is ff lekker bot reageren:

JA, dat daar heb ik een probleem mee. Ze gaan er heen om de lage lonen zodat de producten goedkoop zijn worden. Dat betekent dat er meer transportkosten komen en dat er hier minder banen in de productie komen. Dat is slecht voor het milieu (vervoer + chinese fabriek) en economisch ga je er uiteindelijk ook op achteruit. Daarnaast willen bedrijven slaven, automatisering is er niet voor niks: machines zeuren niet en hoef je geen loon te betalen.

Ik vind het prima als ze net als hier willen worden behandeld (sterker nog ik moedig het aan), maar vind niet dat ze dan gek moeten gaan staan te kijken als bedrijven dan naar alternatieven gaan zoeken voor hun productie, om kosten te besparen. Krijg je dat het verhaal zich nog een keer in Afrika af gaat spelen of dat er meer geautomatiseerd word zodat er minder kosten worden gemaakt.
Productierobots voor zulke kleine apparaten zie je niet veel. Waarom? Omdat de productielijnen relatief kort in bedrijf zijn.
Met machines zul je een telefoon supersnel in elkaar hebben maar het ombouwen van een geautomatiseerde productielijn kost een godsvermogen.
Bij auto's werkt dit prima omdat het bouwen van een auto 1: veel tijd kost, 2: binnen een bepaald merk de meeste auto's redelijk hetzelfde zijn en 3: een opvolger waarschijnlijk maar een klein verschil heeft waardoor de ombouw simpel is.

Bij een telefoon is er vaak zoveel anders dat het niet lonend is plus dat veel productielijnen voor telefoons niet maanden en maanden achter elkaar draaien maar bijvoorbeeld twee weken de iPhone en dan twee weken wordt er een ander product gemaakt (afhankelijk van de vraag)

Een groep mensen kun je in een uur een andere taak aanleren (soldeer LED x in plaats van soldeer weerstand x), een machine omprogrammeren en testen kost meer tijd en geld.
Ja, want machines zijn gratis in aanschaf, hebben geen operationele kosten, en onderhoud hebben ze al helemaal niet nodig toch?
Dat zeg ik niet, bij machines zijn er nog steeds kosten, maar als personeel duurder wordt gaat het ook kosten technisch interessanter worden meer taken te automatiseren. De enige reden om geen machine te gebruiken is omdat een persoon het goedkoper kan of dat het te ingewikkeld is voor een machine.

Het mag duidelijk zijn dat bij Foxconn met de hand wordt gewerkt omdat de mensen het nog goedkoper kunnen. Het volgens een vast principe in elkaar zetten van producten kan ook prima door een machine worden gedaan (en dat zou dan dus ook hier in Europa kunnen). Als het personeel duurder wordt gaat automatisering zeker een interessantere optie worden als je bedenkt dat een machine een prettigere manier van produceren heeft (vaste (zo mogelijk hogere) snelheid, vaste kwaliteit).
Dan zet je daar 1 of 2 technici naast, al met al nog steeds veel goedkoper dan 10 mensen fulltime in dienst nemen versus die ene robot die hetzelfde doet.
Ik denk dat je onderschat wat de kosten van 2 goed getrainde technici zijn die een apparaat binnen een uur kunnen fixen als er iets mis gaat.
Helemaal als die technici in NL werken.
Wat zijn goed getrainde technici ...

De cultuur in IT Nederland heerst je HBO nodig hebt en 10 jaar werkervaring.
Ik durf bijna te wedden dat veel door deze cultuur onterecht niet serieus genomen worden en amper aan de bak komen. En uitzendbureaus weet amper mensen juist te beoordelen.

Het kan heel anders en veel beter.
De markt zal mogelijkheden moeten creëren i.p.v. onmogelijkheden vasthouden.
De IT kijk in dit land is dramatisch.

En de support-afdelingen die via Call Centers gaan en met targets werken is natuurlijk ook een slechte ontwikkeling ... tijd voor de klant zouden ze moeten kunnen nemen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 23 juli 2024 07:16]

Misschien een leuk programma voor je om te kijken op aflevering gemist.

Bloed Zweet en Luxe problemen

Dan zie je in eens dat fabrieken in bepaalde landen moeten concurreren met bijv sweatshops. Hele kleine gebouwtjes met een groep mensen erin die samen producten maken. Die mensen krijgen vaak gewoon 4/5 x zoveel betaald vergeleken met de fabrieken (logisch, die werken in echt slechte omstandigheden.) wat duidelijk laat zien dat fabrieken helemaal niet zo efficiënt zijn
Anoniem: 398412 @Qaatloz30 maart 2012 14:42
Het Foxconn personeel is zowiezo al bij het beter betaalde personeel in China. En zij zien de aanpassingen blijkbaar niet graag komen. Zij vragen zich vooral af waarom ze minder uren moeten doen.

Reuters

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398412 op 23 juli 2024 07:16]

Als Apple nog duurder gaat worden dan kopen we het toch gewoon niet? Eerder vond ik het het geld van de Apple producten nog wel waard. Echter, na de prijzen die Apple nu hanteert en de weinige innovatie die Apple nu laat zien, vind ik de producten van Apple te duur.

Ik hoop niet dat Apple zo afhankelijk was van één man qua innovativiteit want dan zie ik namelijk geen rooskleurige toekomst voor Apple.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 23 juli 2024 07:16]

Voor de toekomst van Apple hoef je maar terug te kijken naar de tijd dat Jobs niet voor Apple werkte. Toen ging het inderdaad niet best.
Laten we (voor Apple) hopen dat zijn volgers het kunstje hebben afgekeken van hem.

De laptops en pc's van Apple zijn nogsteeds hoog geprijst, als je naar de iPhone en de iPad kijkt zitten ze qua prijs niet eens heel ver van de concurrentie af. De iPad (goedkoopste model) ligt zelfs redelijk concurrerend in de markt.
Nee, Apple heeft een redelijk groot reserve.
Anoniem: 248079 @Neus30 maart 2012 11:53
Jawel, Apple wil deze reserves groot houden en zal dit zeker doorrekenen aan de klant. Dit zal trouwens niet gigantisch veel schelen per product. Misschien bezuinigen ze op een ander deel, waardoor de prijs op papier niet stijgt, maar in werkelijkheid wel.
Ik hoorde van de week op BNR dat Apple meer dan 100 miljard in kas heeft en dat de Amerikaanse overheid nu bij ze aanklopt of ze daar eens iets mee gaan doen. Ik zou zeggen, met de winstmarges die ze maken; begin is bij het begin, de mensen die je producten maken en voor die uitzonderlijke winst zorgen. Ik weet het: Foxconn produceert voor heel veel computerbedrijven maar Apple is in deze een bijzonder geval. En alsof Apple dit niet weet. Degene die jou spulletjes maken, daar heb je zeer strakke overeenkomsten mee, lijkt mij. Dan weet je echt wel hoe alles gemaakt wordt.
Edit: obimk1 boven mij, verteld hetzelfde verhaal als ik, ongeveer :)

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 23 juli 2024 07:16]

Apple zal wel moeten, om de aandelenkoers hoog te houden voor de heren analisten zal men keer op keer dikke winstcijfers moeten laten zien.

Die hoge koers heeft men weer nodig om medewerkers te trekken en mede met opties te betalen. Het gaat gewoon om meer meer meer..
een beetje OT

Apple gaat de komende 3 jaar totaal zo'n 45 miljard $ aan dividend uitkeren en ook gebruiken voor het terugkopen van aandelen. De 'reserve' van Apple blijft dan nog aanzienlijk, maar het is niet zo dat Apple er naar streeft om een hele grote reserve te houden. Daarnaast is het strategisch gezien verstandig om 'groot' genoeg te zijn om niet zomaar overgenomen te kunnen worden, en daar speelt de reserve ook een rol in.

http://www.appleinsider.c...back_conference_call.html
Zo stellig zou ik hier niet over zijn.

Wie zegt dat ze marge willen/kunnen inleveren hiervoor? Vergeet niet dat sommige bedrijven hoge marges op producten nodig hebben om de ontwikkeling van projecten te financieren of om stevige marketingcampagnes te voeren. Ik kom regelmatig bedrijven tegen die een hoge marge als leidraad gebruiken om de financiele gezondheid van het bedrijf omhoog te houden. Daarnaast kan het ook zo zijn dat een stuk van de aftersales ingecalculeerd is. De tabellen die je voorbij ziet komen van de productieprijzen van Ipad's en Iphones zijn wat dat betreft ook misleidend: de marges lijken absurd, maar op de balans zal er toch een hoop vanaf gesnoept worden :P

Over de arbeidsomstandigheden: we verwachten snel dat acties op dit gebied geld gaan kosten, maar de ervaring die ik heb met fabricage in China is met name negatief op het gebied van attitude. De fysieke omstandigheden zijn ook niet altijd geweldig, maar vooral het hierarchiesysteem is waardeloos. Mensen houden er heel erg vast aan hun functie. Productiemedewerkers gaan door het stof voor iedereen die ook maar één treetje hoger staat op de lijst en meedenken werd vaak niet op prijs gesteld. Kritiek geven op je meerdere is uit den boze en oprechte interesse in het welzijn van medewerkers is nul. Dus voordat er gesproken wordt over hogere lonen en investeringen zou het wellicht vruchtbaarder zijn als ze eens gaan praten over de manier waarop wij gewend zijn om met elkaar om te gaan. Mark my word: ook in de huidige productielanden zal de welvaart ooit stijgen. Ze kunnen er alvast maar op voorbereiden!
Die hierarchie is volgens mij diep geworteld in de Chinese cultuur, dat merk je met Chinezen die in Nederland werken of studeren ook heel sterk. Ik ken een voorbeeld van Chinese werknemers die weigeren eerder naar huis te gaan dan hun meerdere. Initiatief nemen komt in de woordenboeken daar dan ook niet voor.
Anoniem: 422394 @Papa Roach30 maart 2012 13:11
De chinezen die ik ken in Nederland die willen maar al te graag naar huis aan het einde van de dag.

(waaronder ik zelf)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 422394 op 23 juli 2024 07:16]

Jij bent geen chinees, misschien een afstammeling van het chinese volk.
Anoniem: 422394 @GalaxyNote30 maart 2012 13:36
Ik wist niet dat jij mijn buurvrouw was.
Maar goed, ik kom uit HongKong dus dat maakt mij wel Chinees :O

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 422394 op 23 juli 2024 07:16]

HongKong is, voor zover ik weet, ook echt drastisch anders dan mainland China. Zakelijk gezien sowieso maar ook qua normen en waarden. Dan heb je daarnaast nog natuurlijk het onwijs grote verschil tussen de bekende grote steden (zoals oa Shenzen) en de overige steden. Die overige steden zijn dan weer compleet anders vergeleken met het platteland.

Het is dus wel een beetje over 1 kam geschoren (zijn en jou reactie :))
Er zijn zoveel Chinezen ik denk niet dat je ze allemaal over 1 kam moet scheren.
Je hebt luie en hardwerkende ... net als Nederlanders! :Y) We zijn gewoon allemaal mensen met eigen behoeftes en voorkeuren.
Anoniem: 145867 @BoringDay30 maart 2012 17:40
Ligt gewoon aan opvoeding en cultuur waarin je bent opgevoed.

Een chinees in Nederland opgevoed door Nederlandse mensen is zo Nederlands qua karakter als het maar kan hoor.
Verklaart misschien waarom veel bedrijven dingen outsourcen naar deze landen. De mensen zijn gewoon bereid veel harder te werken en de arbeidsethiek is vele malen beter, dan in het luie westen.
Dat valt zeker tegen in de praktijk. In ieder geval in de IT (programmeren) werkt men zeker niet zo hard in outsource nr 1: India. China is dan wel weer iets "beter" in dat opzicht.

Verschil is dat over grote aantallen er in India relatief meer mensen programmeren voor het geld en niet omdat het hun hobby is (net zoals in Nederland eind jaren '90).

De echte liefhebbers hier zijn dag en nacht en met hun vak bezig. Die gaan naar 10 uur op kantoor gewerkt te hebben (omdat ze niet van hun computer weg te slaan zijn als ze midden in een probleem zitten) rustig ook nog eens de halve avond door.

Jammere is dat dit management nooit opvalt, of als het al opvalt ze het niet willen weten.

Dan is een medewerker in een oursource land die met lichte tegenzin 8 uur per dag crap zit te produceren voor een paar honderd euro per uur minder, veel aantrekkelijker als de enthousiaste lokale medewerker die weliswaar voor 8 uur in de boeken staat voor een paar honderd euro meer, maar wel veel meer inzet toont en velen uren vrijwillig besteed buiten de officiële werkuren.
Vergelijk de marges van apple met andere uit de industire en je zal zien dat ze in vergelijking heer erg hoog zijn. De kosten voor ontwikkeling en de rest die je noemt dekt men heel eenvoudig.

Probleem is echter dat als je aan de beurs staat zoals apple en je aandeel heel erg hoog is je zal moeten blijven presenteren en groei laten zien. Daalt je winst ineens iets dan krijg je meteen straf. Omdat die daalt wil het niet zeggen dat je niet meer gezond bent maar zo werkt het helaas in de aandelen maatschappij.
Als de lonen ginds even hoog zouden zijn als hier, zouden producenten masaal terug naar europa komen omhun producten hier te maken, gezien ze dan hun eigen markt terug leven inblazen, geen invoer heffingen, geen probleem met de chinese overheid.

De werklooshied daalt, "laagloon jobs" zijn beschikbaar, zodat iedereen een job kan hebben, en er komen eveneens meer intressantere jobs bij, om alles te organiseren
Anoniem: 431052 @g4wx330 maart 2012 14:06
Onzin. In Georgia, Wyoming, Minnesota en Arkansas in de VS geld niet eens een minimumloon. Waarom gaan de fabrieken daar niet heen?

Enfin, Europa:

Het minimum loon in Bulgarije is slechts EUR 122 per maand. De werknemers van Foxconn zeggen in de ABC documentaire $1.78 (EUR 1.33) per uur te verdienen. Bij een normale werkweek verdienen ze deze Foxconn medewerkers dus ruim twee keer zoveel als het Bulgaars minimum.

Er zitten 10 landen in de EU waar het minimum loon lager is dan EUR 400/maand en dus best op loonkosten met China kunnen concurreren. Vergeet niet dat de loonkosten slechts 2% (iSupply) tot 5% (ABC) van de verkoopprijs van de iPhone bedragen en een iets hoger loon dus niet eens veel op zou vallen.

Het probleem heeft veel meer te maken met het ontbreken van grote hoeveelheden personeel met de juiste opleiding (30.000 laagopgeleide technici nodig voor Apple alleen), een afgebroken industrieel ecosysteem wat je niet zomaar weer opbouwt en mensen die wel fabrieken en banen willen hebben maar vooral niet bij hun in het dorp.
Vooral je laatste punt is waar. De fabrieken zijn er niet. Er is in Europa zo'n leegloop aan productiecapaciteit geweest omdat men richting Azië ging , dat heb je niet zomaar weer opgebouwd.

De volgende stap is niet terug naar Europa. Azië heeft nog een hoop landen die dolgraag grote fabrieken willen hebben. Viëtnam is een van de landen die staan te springen om grootscheepse verhuizingen van bedrijven vanuit China.
Veel bedrijven beginnen namelijk te roepen dat China 'te duur' begint te worden.
Een van de regio's waar wij als bedrijf veel produceren, Shenzen, heeft vorig jaar een flinke lift in lonen gehad. Ik meen dat de lonen daar in de regio zo'n 33% gestegen zijn.
Nu is 33% van bar weinig nogsteeds niet heel veel, maar het is wel een impact op de kosten van je productie.

Viëtnam is de volgende stap, het is al begonnen. India wil ook dolgraag maar die zijn al te duur.
Zuid-Amerika had een grote aantrekkingskracht (wij hebben kort geleden een eigen productiefaciliteit in Brazilië geopend) maar daar schieten de lonen ook flink omhoog.
Toch is er ergens iets goed mis als producenten en werkgevers telkens weer naar een ander land moet vluchten omdat ze alleen winstgevend kunnen zijn of aan hun al dan niet absurde marges kunnen voldoen met behulp van moderne slavernij.

Wat gaan ze doen als ze elk land gehad hebben? Weer terug bij het eerste beginnen, dezelfde mensen weer aannemen die ze destijds bot op straat hadden gezet toen ze aan hun wereldwijde vlucht begonnen?
Is dit jouw eerste reactie? Op dit verhaal? Terwijl "twee derde aangeeft dat het loon onvoldoende is om in de basis-levensbehoeften te voorzien"? Ik zou zeggen, gooi de prijs van de apparaten dusdanig omhoog, zodat die werknemers gewoon normaal kunnen leven. De apparatuur is gewoon luxe.
Zou je dat erg vinden?
Niemand betaald graag veel, maar onze elektronica is tegenwoordig herleid tot een wegwerp product, ondanks zijn "luxe" status. Ik zou het echt niet zó vreselijk erg vinden mocht elektronica een beetje stijgen kwa kosten (algemeen). Zeker als ik weet dat dit te goede komt van werknemers.
Anoniem: 105188 30 maart 2012 11:51
De twee woorden die direct in mij opkomen na het lezen van dit stukje zijn: "ALWEER" en "NOGSTEEDS".
Let wel op: Apple heeft dit rapport zelf laten opstellen en gepubliceerd. De schijnwerper staat op Apple, maar zij maken gebruik van dezelfde leveranciers als Dell, Samsung, Lenovo, HP, etc.

Mijn hoop is dat Apple dit echt serieus oppakt en die indruk heb ik ook wel, als ze zo publiekelijk dit oppakken.

Ze hebben zelf een pagina over Supplier Responsibility ingericht, waar je al hun rapporten over de jaren (ze zijn al een tijdje bezig met dit probleem) kunt inzien.

Wat echt een probleem is, is dat als je bij een fabrikant eisen stelt over bvb. overwerk, dat die fabrikanten gewoon "Ja, hoor, doen we" roepen, als ze denken dat dat het werk binnenhaalt. En dan kun je die leverancier vervolgens wel op de zwarte lijst zetten, maar het probleem is dat de volgende leverancier volgens _precies_ dezelfde methodes werkt.

De fabricage uit China naar de VS overhalen kan arbeidstechnisch gezien nog wel, het zou elke iPhone ongeveer een tientje duurder maken, is berekend, puur op arbeidskosten. Alleen je hebt het probleem dat de hele Supply Chain intussen gericht is op China. Je moet dan plotseling ook _alle_ onderdelen gaan laten overvliegen/invoeren. Ook niet zo makkelijk gedaan.

Daarnaast is het zo dat bedrijven, zoals Apple (maar ook Dell, HP, etc.) wel eisen kunnen stellen, maar weinig middelen hebben om gedrag af te dwingen, behalve dan bij de volgende leverancier (die zoals gezegd, dezelfde praktijken erop na houdt) te bestellen. Daarmee zijn de omstandigheden van de arbeider niet beter geworden. Wat dat betreft ligt er ook een hele grote verantwoordelijkheid bij de Chinese overheid. Die laat deze uitbuiting ook willens en wetens toe.

Wat me ook een beetje irriteert is dat we nu net doen alsof de tech-industrie de enige is. waar het probleem speelt. Waar komen je jeans vandaan? Je trui? Je speelgoed? Je eten? Het probleem is veel groter dan de tech-sector alleen.
Let wel op: Apple heeft dit rapport zelf laten opstellen en gepubliceerd. De schijnwerper staat op Apple, maar zij maken gebruik van dezelfde leveranciers als Dell, Samsung, Lenovo, HP, etc.
Apple heeft dit ook niet gedaan uit de goedheid van hun hart, de afgelopen maanden zijn er bericht na bericht verschenen waar de slechte werkomstandigheden van de werknemers van Foxconn op vooral de Apple productie lijnen werden belicht.

Ze konden er simpelweg niet langer onderuit en proberen het uiteraard nu om te draaien in een positief bericht met de melding dat ze het beter willen doen en zelfs een voorbeeld voor de industrie willen zetten.
Gelogen berichten, maar dat terzijde. Het is goed dat er nu flink actie ondernomen wordt!

Lees deze maar eens. Geeft een heel andere kijk.
http://go.bloomberg.com/t...g-about-the-real-foxconn/
Ik heb deze Mike Daisey's artikelen of wat dan ook niet gelezen en was niet eens op de hoogte van de meeste van zijn claims. :P

Het gene waar ik het over had was onder andere de "stagiaires" die op grote schaal misbruikt zouden worden waar ik overigens niets over terug zie in het artikel waar jij naar linkt maar waar de FLA zelfs aangeeft in het rapport dat Foxconn de wet overtreed.

Verder spreken ze ervan in het artikel waar jij naar linkt dat mensen meer willen overwerken (om meer geld te verdienen) waar het FLA rapport aangeeft dat Foxconn de werknemers al meer laat werken als wettelijk is toegestaan.

Simpel zeggen dat (alle) berichten gelogen zijn omdat 1 persoon leugens heeft verteld is naïef. ;)
Als dit echt zo is dan vind ik dat een goed initiatief van Apple, maar de vraag is in hoeverre Apple (andere bedrijven en wij als consument) verantwoordelijk zijn voor de uitbuiting van andere mensen in andere landen voor de producten die wij consumeren.

Zeker als je er al een aantal jaren door verschillende mensen en zelfs organisaties (en zelfs in Apple op basis dus van eigen onderzoek) erop wordt gewezen dat de fabrikanten waarvan jij producten van gebruikt een moderne variant van slavendrijven erop na houd en dat blijven doen. Zeker als de wetgeving in het land waar jij gevestigd ben en of de producten verkoop dit soort toestanden strafrechtelijk worden vervolgd.

Op gegeven moment moet je ook je verantwoordelijkheid nemen (zeker voor die paar extra Euro's of Dollars) over wat er gebeurd. Zeker ook als jezelf als bedrijf miljoenen al dan niet miljarden winst maakt en/of in reserve hebt. Ik vind dit moreel verwerpelijk ook omdat er genoeg alternatieven zijn dit wel op een etische manier te regelen.

[Reactie gewijzigd door JinZa op 23 juli 2024 07:16]

Vergeet de chocoladeproductie niet waar nog echte slavernij plaatsvindt.
http://www.tonyschocolone...slavery-the-bitter-truth/

In de grote industrie vinden behoorlijke misstanden plaats, zeker vergeleken met de situatie in het Westen. Toch is het in dit geval de moeite om verder te kijken.

Lees eens:
http://go.bloomberg.com/t...g-about-the-real-foxconn/

En ook het grafiekje dat er in genoemd wordt:
https://twitter.com/#!/ni...96306331648/photo/1/large

Zelf geloof ik in verandering van binnenuit. Op deze manier emancipeert de werknemer in China. Door controles en aandacht vanuit hier verbeterd de situatie geleidelijk en (wat een groot pluspunt is) worden afhankelijkheden tussen grote wereldmachten (China en VS) opgebouwd. Dat kan alleen maar een voordeel geven naar de toekomst.
Anoniem: 105188 @Keypunchie30 maart 2012 13:07
Ja, leuk, maar niks anders dan hypocriet zaken doen. Als je het echt meent dan ga je naar de concurrent. Blijkbaar heeft Apple zo ook zijn voordeel dat ze bereid zijn om "samen te werken" met Foxconn om het een schijn te creëren dat er niks aan de hand is.
De concurrent? Hoeveel bedrijven zijn er denk die die mate van productiviteit kunnen leveren als Foxconn?

Lees eens wat genuanceerde artikelen over de materie. China is een opkomend land waar nog een boel mis gaat, maar door initiatieven als dit kunnen 'we' er langzaam van binnenuit wat aan doen. Dat kost tijd, moeite en daar hebben sommige werknemers nu niks aan, maar het alternatief lijkt me nog minder.
nou, de ipad3 is de deur uit. laten we nu maar eens kijken of we foxconn kunnen dwingen betere arbeidsomstandigheden kunnen doen, zodat wij niet zo slecht lijken als we zijn, anders zoeken we wel een ander bedrijf.

ik zou wel eens willen weten wat voor contracten ze hadden. de misstanden zijn in 5 jaar tijd alleen maar erger geworden (17 foxconn zelfmoorden in 5 jaar) en ik heb een sterk gevoel dat apple nu pas iets wil gaan doen omdat hun contracten af zijn gelopen.

deze berichten zijn ook al meer dan een jaar geleden voor het eerst opgedoken terwijl er al meer dan 5 jaar zelfmoorden worden gepleegd.
Laten we het even in perspectief zetten (waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat er niet nog een hoop te verbeteren valt).

Foxconn heeft ruwweg een miljoen werknemers. Jij zegt 17 zelfmoorden in 5 jaar, ik vertrouw je op je woord, dus dat is iets meer dan drie per jaar, oftewel per jaar pleegt 3 op de miljoen werknemers zelfmoord. In Nederland zitten we op ruwweg 100 per miljoen inwoners per jaar.

Sorry maar de enige conclusie die ik dan kan trekken is dat zelfmoordpercentage bij Foxconn extreem laag ligt. Nu weet ik niet precies wat onder een Foxconn zelfmoord wordt gerekend, of het voldoende is om werknemer te zijn of dat je ook van één van hun gebouwen moet afspringen, maar het punt blijft dat het percentage absoluut niet hoog is.

Uiteraard blijft het goed dat omstandigheden verbeteren (en nou niet zeiken dat je ipad 3 cent duurder wordt, dat zijn echt niet de kosten van dat ding), uiteindelijke levert betere omstandigheden voor hun voordeel voor iedereen op (afzetmarkten voor onze bedrijven bijvoorbeeld). En tegelijkertijd moet je ook niet willen dat hun ineens 36 urige werkweken krijgen waarbij ze €40k per jaar verdienen, dat zou de complete samenleving daar ontwrichten. Oftewel, gewoon in een redelijk tempo de werkomstandigheden verbeteren is het beste voor iedereen.
Nu is het aantal zelfmoorden vergelijken tussen een (groot) bedrijf en een land een scheve verhouding ook doordat mensen die al suïcidaal zijn etc. niet aangenomen zullen worden bij een bedrijf (maar je hebt ze hoe dan ook in een land).
Maar ik ben het wel met je eens dat 3 per jaar bij een bedrijf met 1.2 miljoen (volgens de FLA) werknemers zeker niet veel is.
dat zal allemaal wel maar in NL zijn geen bedrijven met 1 miljoen werknemers op welke schaal je zo een vergelijking zou kunnen maken.

je maakt een sterk punt, je vergelijking kan ik alleen niet zoveel mee.
Anoniem: 302359 @Dafader30 maart 2012 16:34
Dafader.. Kijk eens verder dan je neus lang is.
Ik ga het nogmaals roepen, mensen kunnen blijkbaar niet lezen.

Foxconn is niet van Apple, Apple laat daar alleen maar producten in elkaar zetten.
Apple heeft neemt ongeveer 18% van het totaal van foxconn af.
Zij zijn de ENIGE die iets aan de arbeid omstandigheden probeert te doen.

De overige 82 % zoals Samsung, Nokia, Acer, ASUS, Amazon, Dell, Microsoft, Sony , Motorola, Nintendo en nog vele andere bedrijven doet NIETS.

Toch is in jou ogen Apple de bad guy. Hoe verklaar je dat?

Ik zal je vertellen hoe, je houd er gewoon van om zonder research te doen lekker tegen Apple aan te schoppen. Niets meer niets minder.
ik lees al meer dan 2 jaar dat apple iets wil doen. apple is de grootste foxconn afnemer en de enige met eigen foxconn/apple fabrieken. daar waar de meeste zelfmoorden plaats hebben gevonden.

nogal wiedes.

jij gaat ok nogal uit je weg om alles wat apple doet te verheerlijken. maakt mij niet uit.
ik heb liever dat een bedrijf niks roept dan dat ze van alles roepen en niks na komen. een rapport uitbrengen is 1 er ook daadwerkelijk wat aan doen is het andere.
Anoniem: 440633 @Dafader30 maart 2012 19:04
Er is nog steeds volop productie voor apple bij Foxcon (iPhone 3GS, 4(S), iPod touch 4G, iPad 2, 3).
Anoniem: 297472 30 maart 2012 12:04
Google eens "Daily Show" en "Foxconn".
Wat in dit artikel staat is niets vergeleken met wat Foxconn werkelijk met zijn werknemers doet.
De meeste plegen zelfmoord omdat je zelf doden de enige manier is om te ontsnappen aan de gruwelijke dingen die ze binnen die fabrieken doen.

Als ze niet eens willen praten over DIE omstandigheden en het alleen maar hebben over de 23 cent per uur die een werknemer verdient en de werkdagen van 36 uur (zie Daily Show rapport en videos / interviews) dan hebben ze nog een hoop te leren bij de Fair Labor kliek.
Het gaat hier niet alleen om werkomstandigheden, het gaat hier om schending van mensenrechten.

De Daily Show en Colbert Report hadden in 2010 al hierover gerapporteert en nu er begin dit jaar ook videos zijn verschenen en de werkers geinterviewd, nu pas komen ze in actie?
Te laat voor de honderden die al van het dak zijn gesprongen en de vele anderen die stokslagen hebben gekregen of in de gevangenis zijn beland voor het vormen van een vakbond.
Dat verhaal van de daily show is verzonnen. http://www.treehugger.com...rications-discovered.html

En het aantal zelfmoorden bij foxcon in percentages ligt lager dan ons landelijk gemiddelde.
Sinds dat er anti-zelfmoord netten om de fabriek heen zitten wellicht ja.
Anoniem: 297472 @ZpAz30 maart 2012 16:48
Dat artikel is een reactie op een compleet ander verhaal.
Jahoor, de dailyshow staat ook bekend om hun correcte, totaal niet sensationele nieuwsberichten. Wat de dailyshow zegt moet je met een hele grote korrel zout nemen.

Als de "Meeste" mensen zoals jij het zegt zelfmoord plegen dan was die zaak erg gouw falliet.
Ik ontken niet dat er mensen zijn die zelfmoord gepleegd hebben maar om nou te zeggen dat de meeste mensen dit doen gaat wel wat ver.
De Daily Show zegt het niet, de videos die ze lieten zien zijn van CNN, MSNBC, Fox News en ABC News, ofwel de 4 grootste nieuwszenders eigendom van de 2 grootste nieuwsorganisaties ter wereld.
De enige reden dat ik de Daily Show als referentie op geef is omdat je daar alle nieuwsberichten over Foxconn in 1 segment ziet en je dus niet de berichten apart hoeft op te zoeken.
Dus enkel en alleen omdat Fox dezelfde nieuwsberichten laten zien als alle andere nieuwszenders is het niet waar?
Beetje vreemde conclusie, vind je zelf ook niet?
Ik ben zelf ook geen fan van Fox maar zeggen dat elk nieuwsbericht op Fox automatisch een leugen is gaat wel erg ver.
Zijn ze dat niet al langer aan het beloven?
Er zijn al wel meer hervormingen doorgevoerd bij Foxconn, zoals bijvoorbeeld een loonsverhogingen!

nieuws: Foxconn verdubbelt lonen Chinese werknemers
nieuws: Foxconn verhoogt salarissen werknemers

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 23 juli 2024 07:16]

Een tijdelijke oplossing, want op de lange termijn heeft Foxconn héééle andere plannen ;)

LINK
Ik wou net zeggen, volgens mij heb ik al twee keer eerder over een loonsverhoging gelezen waarvan één een verdubbeling. Blijkt nou dat de lonen nog niet hoog genoeg zijn voor basis levensbehoeften en het alweer omhoog zal gaan.

Ben ik nou gek of klopt er iets niet? Wellicht gerelateerd aan china's "ghost cities". Enorm grote en moderne steden.. waar geen hond woont dankzij de veel te hoge prijzen voor woonruimte.
De lonen waren gemiddeld in heel china al met 15% gestegen in 2011 dit is waarschijnlijk het gevolg van de hoge inflatie (dat china overigens ontkent). Dit is dan ook geen reële loonstijging maar enkel nominaal.
Waarom staat Apple in de titel? Apple heeft hier haast niets mee te maken. Het is Foxconn die belooft aan Fair Labor om een aantal verbeteringen door te voeren. En die verbeteringen gelden echt niet voor alle foxconn fabrieken, alleen die waar fair labor geaudit heeft. (dus de fabrieken waar ze dingen voor Apple doen, andere fabrieken heeft Fair Labor namelijk geen toegang toe)

Dat Fair Labor die fabrieken wel binnenkomt dankzij een overeenkomst/aansluiting van Apple, dat is dan wel weer een verhaal. Maar Foxconn is exclusief verantwoordelijk, niet Apple.

Iedereen loopt maar weer heerlijk tegen Apple aan te schoppen, maar doe dat dan ook tegen al die andere klanten van Foxconn: HP, Dell, Cisco, Sun/Oracle, Microsoft, Nintendo. Maar nee, alleen Apple moet weer perse d'r bij gesleept worden. Dat is gewoon dom sensatiebewust schoppen. Ik mag toch meer verwachten van het publiek hier.
Pas las ik iets heel anders: http://www.nujij.nl/tech-gadgets/verhalen-over-foxconn-verzonnen-om-apple-zwart-te.maken/ maar kennelijk is er toch iets aan de hand:
Verder blijkt uit het donderdag verschenen rapport dat 43 procent van de medewerkers wel eens een ongeluk heeft gehad of heeft meegemaakt
@arjankoole: Apple heeft een voorbeeldfunctie omdat ze de grootste klant van Foxconn zijn.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 23 juli 2024 07:16]

@arjankoole: Apple heeft een voorbeeldfunctie omdat ze de grootste klant van Foxconn zijn.
Weet je, dat hoor ik nou zo vaak mensen roepen, maar ik heb nog nooit cijfers kunnen vinden die dat bevestigen.
Als ze al niet de grootste afnemer zijn, zijn ze zeker het grootste bedrijf dat klant is. Apple is immers nu het grootste bedrijf op de beurs in de VS. Natuurlijk dat het de aandacht krijgen en onder een vergrootglas liggen.

Apple zelf zit ook in een spagaat. Van oorsprong is het een relatief liberaal bedrijf (creativelingen, hippies), maar tegelijkertijd bedingen ze super krappe marges.
Daarom, ondanks dat veel kritiek zich wel heel erg op Apple alleen richt, met name door Mike Daisy die de boel bij elkaar verzonnen heeft, zijn deze ontwikkelingen positief.
Apple staat in de titel omdat zij het voortouw genomen hebben. Wat de overige 82% van de afnemers gedaan hebben is mij onbekend, waarschijnlijk niets. Vreemd dat Apple dan toch alle hoon ten deel valt.
Hoge bomen vangen veel wind. Denk dat dat er mee te maken heeft.
En Apple is als merknaam natuurlijk erg breed bekend. Hoge bomen vangen veel wind, blijkt maar weer.

Toch vind ik de NOS best stijlloos in deze, die hebben het de hele tijd alleen maar over Apple die slecht is voor de eigen werknemers, terwijl dit de werknemers van Foxconn betreft, niet Apple zelf. En het is niet alsof Nokia en Dell geen grote bedrijven zijn...
Hoho, apple is klant van foxconn in feite huren ze fabrieken in, hebben ze daar dan geen zeggenschap over? Dat zou makkelijk zijn, productie uitbesteden en oogkleppen opzetten maar!
Nee eigenlijk hebben ze dat niet. Als ik een schuur laat bouwen en die komen ze met 5 man bouwen betaal je daar een bepaald bedrag voor, maar dan vraag je toch ook niet hoeveel elk persoon krijgt en als dit te weinig is te zeggen ja ik betaal wel meer want dan heeft die het beter? Dat is de verantwoording van het bedrijf die je inhuurt. En overigens tekenen mensen zelf het contract dat ze met dat bedrag akkoord gaan.
Naar mijn menig gaat die vlieger niet op. Apple is de grootste afnemer van deze partij en kan vanuit de hoedanigheid wel degelijk iets doen ... ALS apple dat zou willen. Ze weten deze toestanden al 5 jaar -hebben zelfs applebazen toegegeven- maar zijn pas in actie gekomen toen het te slecht werd voor hun imago (grootste klap: artikel in de NYT). Samenvattend: het interessant ze echt geen moer wat er gebeurt, tot ze het voelen in de portemonnee. Nu "spinnen" ze zich rot, om er toch maar een draai aan te geven.
En ja, ook andere bedrijven "zitten" fout. Maar dat is toch geen reden om het minder erg /goed te vinden?
Dit is natuurlijk (helaas) van alle tijden en niet alleen voor elektronica. Bedenk bijvoorbeeld maar eens waar je kleding vandaan komt. Ook allemaal fabrieken zoals Foxconn.

Het is toch helaas van alle tijden dat de rijken de arme uitbuiten voor het eigen gewin. Zo heel veel beschaafder als 100 jaar geleden zijn we nou ook weer niet. Het enige verschil is dat we nu arme Chinezen / Aziaten uitbuiten ergens aan de andere kant van de wereld waar we het lekker niet kunnen zien waarbij het "vroeger" gewoon in NL gebeurde.
Anoniem: 382732 @pvuc30 maart 2012 13:04
Maar zie je de "oproer" al voor je als wij opeens meer moeten gaan betalen voor onze kleding als die onder verantwoorde arbeidsomstandigheden worden geproduceerd? Het wordt niet vaak gerealiseerd, maar in deze context zijn WIJ de rijken, niet alleen de bedrijven waar we van kopen (en waar we zelf ook werken).
De meeste kleding (lees merk kleding) heeft gigantische marges. Hier kunnen bedrijven best wat op inleveren als de productie duurder wordt.

Ik ben het verder met je eens dat er een boel "oproer" zal ontstaan als wij (verwende) rijke Nederlanders meer moeten gaan betalen zodat ze het "ergens aan de andere kant van de wereld" beter hebben. In dat opzicht is de westerse consument een kapitalist in hart en ziel. Ik heb de producten die ik koop ook liever voor een kwartje ipv een euro al is dat eigenlijk ethisch nogal dubieus. Maar goed, uit het zicht is uit het hart.
Totdat hier velen in de werkloosheid verdwijnen en we helemaal niks meer kunnen kopen, bedoel je. Dan hebben we een poosje genoten van de lage prijzen, totdat we zelf geen werk meer hebben. Dat noem ik kortzichtigheid. Van de armen en en van de rijken. Vooral de laatsten, van die "maken" dit beleid en trekken meestal aan het langste eind.
Grote PR stunt voor Apple en goed voor het geweten van iPhone eigenaars, maar de werknemers zelf zijn minder blij.
Anoniem: 302359 @Dreamvoid30 maart 2012 13:35
Als jij 20 uur per dag werkt dan krijg je ook voor 20 uur uitbetaald.
Wanneer ze de uren gaan inkorten dan ga je ook minder verdienen.

1+1=2

De lonen zullen vast wel stijgen maar ze vermoedden dat het niet zoveel gaat stijgen dat het de verloren uren weer compenseert.

Die werknemens moeten nu niet gaan denken dat ze ineens rijk gaan worden.
Natuurlijk gaan ze zoveel mogelijk zeuren om er alles uit te slepen wat er in zit.

Zou ik ook doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.