Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

TomTom krijgt steeds meer last van de krimp op de markt voor pnd's. De omzet van het bedrijf slonk in het vierde kwartaal van 2011 met maar liefst 31 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de nettowinst met 67 procent daalde.

De consumententak van het navigatiebedrijf had het meeste te lijden van de dalende vraag naar navigatiesystemen in de auto. Hoewel TomTom geen absolute verkoopaantallen meedeelt, is de omzet hiervan in het vierde kwartaal met 40 procent gedaald, van 406 miljoen naar 242 miljoen euro, ten opzichte van een jaar eerder. Voor heel 2011 viel de omzet in die sector 28 procent lager uit.

De markt voor pnd's daalde volgens TomTom in 2011 van 3,5 miljoen stuks naar 3,2 miljoen exemplaren in Europa, terwijl in Amerika de vraag naar dergelijke systemen nog sneller daalde, van 6 miljoen naar 4,4 miljoen pnd's. TomToms aandeel in beide markten steeg licht.

De omzet van de b2b-tak van TomTom, met onder meer de onderdelen Automotive, Licensing en Business Solutions, vertoonde een lichte stijging, terwijl de omzet uit onder meer de Live-diensten met 10 procent steeg naar 107 miljoen euro.

De totale omzet daalde in 2011 van 516 miljoen naar 357 miljoen euro, terwijl de nettowinst met 36 procent daalde naar 68 miljoen euro. Dit is nog exclusief een 'non-cash'-afschrijving van 512 miljoen euro.

TomTom ziet 2012 niet rooskleurig in. Het bedrijf is onzeker over het verloop van de verkoop van pnd's dit jaar vanwege onduidelijkheid over de snelheid van het krimpen van de markt en het onzekere economische klimaat. Wel denkt het bedrijf zijn b2b-activiteiten nog verder te kunnen uitbouwen en liggen er misschien kansen in opkomende markten. Zo steeg onlangs de koers van het bedrijf nadat het aankondigde HD Traffic uit te rollen in China. TomTom zou dit doen in samenwerking met een Chinese partner: AutoNavi.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Ik vind dit heerlijk om te lezen, ik heb mijn eerste Palm gekocht met tomtom software erop. PDA’s zonder telefoon. Werkte echt super, externe GPS unit en hoppa werken.
Tomtom heeft op vele gelegenheden de PDA’s en smartphones in de steek gelaten, omdat ze zonodig PNA’s moesten maken. Hier hebben ze klauwen met geld verdient. Nu ze weer afhankelijk worden van PDA’s en auto systemen gaan ze eindelijk het roer omgooien. Echter ben ik net als email junkie al jaren over naar andere fabrikanten. Van Micheline ... R66 .... co-pilote en dan nu Navigon op mijn W7 Titan. En waarom omdat TOMTOM verrekt navigatie te schrijven voor Windows. Voor mij is het een erg lang niet luisteren naar de PDA / smartphone wereld en die markt pakken ze niet snel meer terug. Eigen schuld dikke bult.
Ze hebben anders al een aantal jaren een prachtige app voor iPhone en iPad dus je doet TomTom zwaar te kort nu.
TomTom ga vooral zo door met de iPhone!
Opzich niet verwonderlijk, gezien de meeste smartphones tegenwoordig toch wel met eigen navigatiesoftware komen..
Dat is dan waarschijnlijk ook de grootste reden van de krimp.

Hopelijk voor Tomtom kunnen ze nieuwe markten aanboren en voortbestaan. Zonde als zo'n bedrijf ten onder zou gaan.
Naast dat de meeste mensen al een navigatiesysteem hebben, en geen nieuwe hoeven te gebruiken. Ik zie het zo gebeuren dat in de toekomst, tomtom niet meer bestaat en iedereen is overgestapt naar een geïntegreerde nav, of het gebruik van hun mobiele telefoons.
ingebouwde navigatie hoeft niet persé nadelig te zijn voor TomTom. Lang niet alle autofabrikanten gaan hun eigen systeem ontwikkellen.
TomTom werkt nu al samen met renault, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Toyota, Opel en Mazda
Ook voor telefoons hoeft het niet een stap achteruit te zijn. Ze hebben al navigatiesoftware voor iPhone/iPad/iPod en als ik me niet vergis hadden ze ook iets voor Windows telefoons, maar dat vind ik niet direct terug.
Idd,

In de nieuwe wagen van mijn pa zit bijv een "navigatie systeem" waar die volgens mijn 2000,-- + voor moest neerleggen. Oke, is groot scherm, geknoopt aan telefoon, maar daar houdt het dan wel mee op. Ding is niet te volgen en de bediening is alles behalve intuitief.. Onbegrijpelijk ding...

Ik plakte toen maar eens mijn oude 710Go tegen zijn voorruit en na een uitleg van nog geen 5min verbaasde hij zich over de lage prijs en gebruiksgemaakt (de 710 was net uit toen best wel stevig aan de prijs, wel 250 euro geloof ik).

Nee - doe mij maar een pnd - telefoon is leuk maar ik heb nog geen waardige tt vervanger gezien (garmin is meestal 2 a 3x de prijs van een tt)
(garmin is meestal 2 a 3x de prijs van een tt)
Onzin, toon mij maar eens een garmin met dezelfde specs die meer dan 2 keer duurder is dan een TT.

Garmin en TomTom hebben samen bijna 90% van de markt in handen. In de US is Garmin marktleider, in Europa is dat TomTom.
Indien Garmin 2 tot 3 keer duurder was zoals jij zonder bron aanhaalt, zouden ze bijlange na zover niet staan.
TomTom is geen marktleider in Europa, maar in enkele Europese landen.
In Duitsland is dat Garmin (navigon).

TomTom heeft jaren geleden de stomme beslissing gemaakt te stoppen met navigatie voor telefoons om vervolgens met de iPhone de plank mis te slaan tov navigon.
TomTom is geen marktleider in Europa, maar in enkele Europese landen.
In Duitsland is dat Garmin (navigon).
Dat is onjuist, TomTom is in Europa marktleider en in Duitsland zit Garmin ze op de hielen:
Navigon heeft op de pnd-markt in Europa een marktaandeel van ongeveer 7 procent. In Duitsland is het marktaandeel rond de 20 procent. Door de acquisitie komen Garmin en Navigon in Duitsland samen uit op een marktaandeel van zo’n 40 procent, en dat is bijna gelijk aan het marktaandeel van TomTom in dat land. [Bron]
Gohja, het instapmodel was ook ergens rond de ¤1500 in de BMW van mijn pa, maar het omvat wel een pak meer dan alleen GPS.
Boordcomputer is ermee geintegreerd (houd onderhoud, oliepeil, slijtage etc bij), uitbreiding op de gewone radio, uitbreiding op de klimaatcontrole, uitbreiding op handsfree bellen, BMW services opzoeken, levenslang gratis TMC, instellen van allerhande prullaria (hoe lang de lichten mogen branden na sluiten auto, centrale vergrendeling aanpassen, stuurtoetsen instellen,...).

De prijs is enigzinds verantwoord...
Gohja, het instapmodel was ook ergens rond de ¤1500 in de BMW van mijn pa, maar het omvat wel een pak meer dan alleen GPS.
Boordcomputer is ermee geintegreerd (houd onderhoud, oliepeil, slijtage etc bij), uitbreiding op de gewone radio, uitbreiding op de klimaatcontrole, uitbreiding op handsfree bellen, BMW services opzoeken, levenslang gratis TMC, instellen van allerhande prullaria (hoe lang de lichten mogen branden na sluiten auto, centrale vergrendeling aanpassen, stuurtoetsen instellen,...).

De prijs is enigzinds verantwoord...
Dat zie je verkeerd.
De boordcomputer en al zijn services zijn niet met elkaar geintegreerd, het is alleen zo dat de navigatie en de boordcomputer en de radio etc allemaal van 1 en hetzelfde scherm gebruik maken, dat is geen integratie, dat is een overlap.
Overigens is TMC altijd gratis.
Maar door gebruik te maken van het scherm geven ze wel een pak extra functies die niet met 'basic' controlls mogelijk zijn (daardoor dat ik er steeds 'uitbreiding op' bij toevoegde), zo kan je de klimaatcontrole extra aanpassen (aparte luchtcirculatie en snelheidvoor de 3 zones ipv aan/uit en alledrie even hard blazen), meer zenders opslaan ipv de beperking van 8 knoppen, meer informatie over onderhoud (zo worden de remmen, remvloeistof, autokeuring, etc bijgehouden ipv km-stand en laatste onderhoud), ...

Ik dacht dat bij sommige GPS systemen je een abonnement moest kopen voor TMC (kan verkeerd zijn, dacht dat mijn oude Sony dit nodig had alleszinds).
Ik weet niet hoe dat zit met BMW maar in mijn Audi zijn ze wel degelijk geïntegreerd bv navigeren naar contacten of verkeersinfo via de radio die wordt gebruikt. Oh ja en als het tijd wordt voor een service beurt kan je ook naar de dealer gestuurd worden.

Maar voor ik mijn audi had vond ik het wel erg jammer dat er geen tomtom voor Android was, sygic is het toch net niet en navigon schijnt het ook niet helemaal te zijn....

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op 28 februari 2012 23:00]

Naast het feit dat Garmin niet duurder is dan TomTom voor een gelijkwaardig model, kun je bij Garmin vaak voor een kleine meerprijs levenslange kaartupdates krijgen. Zo heb ik dat ook bij mijn T1490.
Het is wel zo, dat TomTom en Garmin erg gebruiksvriendelijk zijn en je eigenlijk zonder handleiding te bestuderen kunt gebruiken. Dit is bij ingebouwde navigatie weleens anders.
Nee - doe mij maar een pnd - telefoon is leuk maar ik heb nog geen waardige tt vervanger gezien (garmin is meestal 2 a 3x de prijs van een tt)
Eh, TomTom op een iPhone is wel degelijk een volwaardige TomTom, en dus een vervanger voor de pnd, het is namelijk exact hetzelfde in een apparaat dat velen al hebben, en dat voor (West Europa) dik onder de 100 euro.
Ja dat klopt wel denk ik, maar de naam van TomTom zal snel verdwijnen. Een tijdje geleden had je een tomtom in je auto zitten. tegenwoordig zeg je gewoon navigatie of GPS. De naam van TomTom begint af te nemen, en dat merken ze aan de omzet.
Hoe kom je daarbij? Iedereen heeft het juist over TomTom terwijl ze navigatie van een ander merk gebruiken. Je zal niet snel iemand horen zeggen van "volgens Mio is het nog 10 km" oid.
TomTom is zo bekend en zo groot dat ze nu aan hun eigen succes ten onder dreigen te gaan.
De markt is verzadigd en ze vernieuwen nauwelijks, dan neemt vanzelf de winst (en omzet) af.
Als auto-industrie roept dan praat je over hele lage marges. Daarnaast er komen steeds mer elektronische systemen in de auto en navi is maar 1 onderdeel daarvan.

tomtom was leuk, heeft een leuke markt gehad maar feit is de groei is al lang weg, zal niet meer terugkomen en de vraag is of ze wel groei in andere markten kunnen vinden. Ik persoonlijk denk van niet.

Daarbij komt nog dat tomtom gegevens van gebruikers verkocht heeft aan overheidsdiensten en ook plannen heeft ze aan anderen te verkopen. Daarmee scoor je geen punten.
Van mij mogen ze ook Citroen gaan vervangen. Die MyWay is bagger.
TomTom geeft tenminste update en rekent niet 199 euro ervoor....
Ik heb zelf een renault met ingebouwde TomTom en dat werkt geweldig. Grafisch niet top, maar als ik kijk wat collega's moeten betalen voor een kaart update (tot wel 250 euro!) en dan kom ik met 40 euro per jaar en elk kwartaal een nieuwe kaart mooi weg. De automotive markt is een hele mooie zet van TomTom, je kan bijna geen Renault Megane zonder ingebouwde TomTom kopen en als je dan ziet dat je heel veel Megane's ziet rijden...
Inderdaad, er zijn maar weinig consumenten die navigatie op hun mobiel gebruiken, laatst staan hebben. De meeste mensen zijn gewoon voorzien en kopen geen nieuwe TomTom. Dat zie ik ook in m'n eigen omgeving.
Bij mij in de omgeving gebruiken mensen met een smartphone met 'groot' scherm (3.5 inch of meer) hun telefoon bijna allemaal als navigatie. Een enkeling gebruikt nog een echte pnd.
Nog mooier in mijn omgeving wordt door bijna niemand navigatie gebruikt (prive). Gaan we ergens heen dan gaan we rijden en de borden volgen. Komen we in de buurt zoeken we een adres op via internet en navigeren we het laatste kleine stukje via onze mobiel :)
Ze moeten iets doen met de kaarten. Navigatiesoftware is op zich al aardig uitontwikkeld, al zijn er nog zeker wel verbeteringen, maar uitblinken kun je in kaartmateriaal.
Waarom zou je een los duur apparaat kopen als je gratis up-to-date navigatie kan hebben via Google navigatie of Nokia Kaarten?

Ik gebruik zelf Sygic op de N900 en ik ben er uiterst tevreden mee. Jammer genoeg geen kaartupdates, dus over een tijdje houd het helaas op...
TomTom doet al dingen met kaarten, alleen vinden veel mensen, waaronder ik, ze veel te duur daarin.

Zeker gezien bijv. google maps ook navi heeft niks kost en de kaarten ook nog eens altijd up2date zijn (zijn vaak stukken recenter dan de laatste kaarten van TomTom). Mijn laatste TomTom kwam met laatste kaart garantie. In maart was mijn huis opgeleverd, in april stond hij al op google maps (nieuwe straat) pas in december mijn TomTom bijgewerkt met laatste kaart garantie en de gehele wijk was nog niet eens bekend.

Gegevens waren al een jaar bekend bij de gemeente voor aanvang bouw, 2 jaar aan het bouwen geweest en daarna al bijna een jaar gewoond daar voor de kaart update....
Die kaarten vindt ik ook een probleem. Ik wil af en toe best een nieuwe kaart kopen.

Tom Tom schermt ook met een lage prijs per kaart van rond 10 euro. Dat klinkt leuk maar je krijgt dan meteen een jaar abonnement en moet dus in 1 keer voor 5 kaarten betalen (initieel en dan nog 4 kwartalen) voor ¤ 50. ¤ 10 heb ik wel voor een kaart over maar ¤ 50 vindt ik te veel.

Let op: ik weet de bedragen niet exact uit m'n hoofd, dit is de orde grootte volgens mij. Ik zie hier onder ergens ¤ 79 staan. Hoe dan ook, ze adverteren de prijs per kaart terwijl je alleen een bundel kan kopen. Ik hoef niet elk kwartaal een nieuwe kaart, 1 keer elke 3 jaar is voor mij genoeg voor prive gebruik. Maar helaas kun je een kaart niet éénmalig afzonderlijk kopen.

Overigens heb ik een Tom Tom naast de ingebouwde navigatie. Die kaarten van de ingebouwde navigatie zijn helemaal van de pot gerukt duur en werken ook nog eens alleen in die auto. Als ik hem inruil heb ik ook helemaal niets meer aan die kaart. Voor Europa vroegen ze ¤ 200; toen heb ik maar een Tom Tom gekocht met Europa kaarten erbij. In vergelijking daarmee is Tom Tom goedkoop.

Ik hoef geen navigatie meer vast in de auto. Die Tom Tom kan ik rustig thuis instellen, werkt in elke auto, ook die van m'n vrouw. Die in de auto werkt alleen van A naar B terwijl ik met de Tom Tom hele routes kan plannen. Tot slot is het honderd duizend keer duidelijker dan wat bijvoorbeeld Renault heeft ingebouwd in mijn Megane (Carminat II).

Maar de markt is verzadigd, die PDN is gewoon goed en shop dus niet meer voor een nieuwe.
Ach Tomtom heeft mij allang als klant verloren, ik heb toendertijd een dure Tomtom 910 gekocht. Toen de 920 uitkwam had deze een aantal features welke de 910 echt niet meer aan zou kunnen ivm hardware. Nu draai ik al een tijdje een custom firmware en denkt de tomtom nog steeds dat ie een 950 is en alles (behalve uiteraard HD traffic) werkt gewoon , dus ook lane assist ed, welke volgens Tomtom echt niet zou kunnen op mijn 910.
En op dat moment heb je het als bedrijf bij mij afgedaan, mij gewoon dezelfde hardware willen verkopen met een nieuw labeltje omdat de oude het niet zou kunnen, wat gewoon afgedwongen word met een modelstring.
Omdat ik dus geen kaarten kan kopen voor mijn tomtom met Lane assist, heb ik deze ook maar via andere weg op mijn Tomtom gezet, win-win voor mij, Tripple loss voor Tomtom. Ik snap niet wat bedrijven denken met dit te gaan bereike (ik vermoed klant uitmelken en/of pure arrogantie) maar denken ze nu echt dat we dom zijn?
Uhm, je verhaal klopt niet helemaal, Teleatlas is van Tomtom en die levert de kaarten aan oa Google. De grote concurrent (Navteq) is onderdeel van Nokia.
Kan me niet voorstellen dat Tomtom zelf oudere kaarten gebruikt dan die ze verkopen aan klanten.

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 28 februari 2012 13:22]

Omdat TeleAtlas weigerde aan Google toestemming te geven om het kaartmateriaal voor navigatiedoeleinden te gebruiken (of te duur), is Google zelf kaarten gaan maken. Kijk maar eens naar de copyrightmeldingen rechtsonderin bij Google Maps.
Daar staat bij mij Map data (C) 2012, Innovatsia, GeoBasis-DE/BKG ((C)2009), Google, Tele Atlas.
Waar dan?

Rotterdam:
http://maps.google.nl/?ll....027941,0.070724&t=m&z=14

Utrecht:
http://maps.google.nl/?ll....055685,0.141449&t=m&z=13

Maastricht:
http://maps.google.nl/?ll....014306,0.035362&t=m&z=15

Onstwedde:
http://maps.google.nl/?ll....013625,0.035362&t=m&z=15

Ik bedoel natuurlijk op straatniveau. Er zit nog wel TeleAtlas data in Google Maps, maar deze wordt denk ik niet voor navigatie gebruikt.
Volgens Wiki hebben ze gewoon een deal.
http://en.wikipedia.org/w...ternet_mapping_agreements
Op staat niveau zie ik het ook niet terug, maar geen idee of de navigatie ook echt op dat niveau werkt, als ik naar maps.google.com ga, zie ik de eerder genoemde copyright vermelding.
Tomtom kaarten zijn inderdaad erg slecht. Max snelheden e.d. worden (zelfs op A-wegen) 9 vd 10 keer verkeerd aangegeven.
Dat komt dan weer, is mijn ervaring, dat 9 van de 10 keer doordat er matrix borden staan of andere borden die hun snelheidsaanduiding kunnen wijzigen. Dat zou TomTom misschien nog wel mogen toevoegen aan hun Live serie. Tijdelijk afgesloten (matrix X) meenemen, en verandering in snelheidsaanduiding. Dit moet te doen zijn als ze samenwerken met de verschillende verkeersdiensten.
Bij Sygic koop ik alleen voor ¤75 euro tele-atlas kaarten van de hele wereld, die ik twee jaar lang mag updaten.

Bij Tom Tom koop ik naast dat ik hardware moet kopen, voor ¤79 Euro teleatlas kaarten van Europa, die ik één jaar mag updaten.

Met andere woorden, de hardware kost bij benadering hetzelfde, maar kan meer in het geval van een Windows / Android smartphone, en de kaarten zijn 2 maal goedkoper.

Functionaliteit is naar mijn idee ook hetzelfde. Daarnaast moet ik nog een Tom Tom tegenkomen die blij 9 uur navigatie vanaf accu kan volhouden, want dat is wel wat ik haal met m'n SGS2.

Het moment dat Tom Tom compacte draagbare alternatieven levert met gelijk of extra functionaliteit als de huidige modellen met markt-comforme prijzen voor het kaart materiaal, zou ik er wel weer een overwegen. Maar ze prijzen zichzelf uit de markt momenteel.

Extra betalen voor stemmetjes en graphics en de hoofdprijs voor kaarten is gewoon niet meer van deze tijd, dan kon anno 2008-2009 nog misschien, maar inmiddels worden ze door de concurrentie afgemaakt.

In China, waar de navigatie markt nog lang niet zo ver is, is één reddingsoptie, maar gewoon voor de rest van de wereld met de tijd mee gaan lijkt mij een betere.
De TomTom kaarten zijn inclusief IQ routes (24/7 snelheidsprofielen). TomTom verkoopt goedkopere, kleinere kaarten voor non-IQ-route devices (ONE/START). Ik vermoed dat die Sygic kaarten geen IQ route data bevatten.
@djunicron, [ironie] Duidelijk dat je niets van markt werking kent.
Als je verkoop tegen valt moet je dat compenseren door je producten duurder te maken !!
Dacht dat dat algemeen bekend was.[/ironie]

Helaas is dat effectief zo bekend bij veel producenten en winkeliers.
En dit heeft niets met de absolute prijs te maken, want ik betrap me er zelf op dat ik voor sommige dingen met gemak 500¤ wil neer leggen, terwijl ik een game van 18¤ niet koop omdat ik hem te duur vind voor wat ik krijg.

verder , 9u navigeren met je SGSII, wil ik wel nog eens zien, betwijfel of de mijne dat zo lang volhoud.
@Msalters, Dan is het aan TT om dit duidelijk te vermelden en daar actief reclame mee te maken. en zonder veel omwegen, liefst op dezelfde pagina, ook het goedkoper alternatief aan te bieden.
Maar of IQ driedubbel zoveel waard is ? in mijn ogen niet.
Verder zijn er nog tal van al dan niet gratis alternatieven die dergelijke functinaliteit inreal time kunnen toevoegen aan je kaart materiaal.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 28 februari 2012 14:18]

Tja, marktwerking... Dat is juist waarom ze steeds verder afzakken. Zonde. Misschien moeten ze weer ¤500 apparaten gaan maken voor de super-premium markt.

@MSalters, neen, inderdaad, de IQ routes zijn hét pluspunt van Tom Tom. Traffic al niet echt meer, andere (gratis!) leveranciers kunnen dat trucje inmiddels ook in hun producten verwerken.

Echt missen doe ik IQ routes overigens niet, als je nav iets achterlijks aangeeft, moet je dat gewoon niet opvolgen. Maar goed, ik ben niet van de "volg de tomtom die weet alles", "rijles met tomtom" generatie, ik heb nog gewoon zo'n roze papiertje gehaald.

Met een SGSII heb ik herhaalderlijk over de 6 uur navigatie gebruikt, met als record 9:23 min (Android 2.3.5 geeft dat netjes aan) met een volle accu naar 13%. (1650mAh)

Nu inmiddels heb ik ICS erop staan en kan je weer zo netjes bijhouden heb ik weer eens 8uurtjes erop staan, van 88% naar 24% met de 2000mAh accu.

Let wel, als je 3G de hele weg laat aanstaan dan ga je het ook misschien niet halen, en ik gebruik de geweldige XXKP8 Radio! Dat scheelt heel veel namelijk. Met stock (lees: Kies) software van Samsung kan je het namelijk inderdaad wel vergeten.
daar zou ik nog wel eens statistieken van willen inzien... Ik bedoel het is wel een mooie luxe-positie die we hier in nederland hebben met onze smartphones en internet erop, maar zij hebben het over de Europese markt en daar mag je Nederland niet als voorbeeldland in meenemen hoor ! Er zijn enorm veel grotere markten (Italie, Spanje, Frankrijk) waar smartphones met internet niet vanzelfsprekend zijn !
In dergelijke situaties ben je aangewezen op off-line mappen en daar is veel software gewoon betaalde software en niet een gratis Google Maps die op je smartphone meegeleverd wordt...
Blijft leuk om te zien steeds die nederlandse oogkleppen :P bij ons is het zo dus het is overal zo, but to be honest, Nederland stelt in de europese markt (op consumentenniveau) niet zo veel voor hoor...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 28 februari 2012 13:06]

Voor navigatie heb je helemaal niet direct internet nodig dat werkt op basis van GPS he. Misschien andere diensten die wel binnengehaald worden via het inet, zoals POI's maar ook die zijn volgens mij gewoon geintegreerd in de software en vereisen dus geen gegevens van internet. Voor HD traffic zou het wellicht kunnen maar denk dat dat ook wel meevalt aangezien je voor een normaal pnd geen internet verbinding hebt en je daar ook HD traffic op kan hebben. Kortom is internet dus niet de hoofdbron voor het functioneren van je GPS.
als je goed leest heb ik het over smartphones die gebruikt worden als navigatie-platform...
natuurlijk heb je geen internet nodig voor GPS (wel als je gebruik wilt maken van AGPS), maar met GPS zelf navigeer je natuurlijk niet, het is alleen een positie ;)
Oftewel je hebt vervolgens kaarten nodig, zoals Google Maps en die worden via internet opgehaald. Dat is een gratis dienst maar de meeste goed-werkende off-line naviagtie pakketten zijn betaald (inclusief kaarten, poi's en alles)...
Nokia navigatie werkt gewoon met off line mappen....
Hopelijk voor Tomtom kunnen ze nieuwe markten aanboren en voortbestaan. Zonde als zo'n bedrijf ten onder zou gaan.
is niet zonde. Is gewoon dom van ze en slecht management. Hadden ze maar beter de markt in de gaten moeten houden, sneller en slimmer moeten innoveren. TomTom is zo'n in slaap gevallen log bedrijf geworden, dat in het begin innovatief was, maar nu compleet de boot heeft gemist. En de hoofdreden is dat ze de cijfers in stand moeten houden voor hun aandeelhouders, en daarom hun smartphone producten veel te duur moeten verkopen. Helaas pindakaas.

Je gaat toch ook niet zeggen dat het zonde is dat Kodak ten onder is gegaan, omdat ze nog tot voor kort fotorolletjes probeerde te maken?

(Ter illustratie. Ik heb nu voor 2 dollar de GSP Navigatie 2 app gekocht voor iPhone, gebaseerd op OpenStreetMap. OK, niet uigebreid als TomTom, maar je komt prima op je bestemming, zo'n 67 euro goedkoper dan TomTom, en 1.5 miljoen gebruikers zorgen dat de kaarten prima up to date blijven)
Hopelijk voor Tomtom kunnen ze nieuwe markten aanboren en voortbestaan. Zonde als zo'n bedrijf ten onder zou gaan.
Gaan ze niet. Ze hebben ook Teleatlas in handen.
Op mijn Android smartphone (Samsung) de navigatie eens geprobeerd. GPS kon geen signaal krijgen, na een paar minuten naar GPS zoeken was de batterij bijna leeg. Na tien minuten rondrijden nog steeds geen signaal en batterij vrijwel leeg. Smartphones zijn nog lang geen alternatief voor pna's. Het probleem dat Tomtom heeft is dat de pna markt inmiddels een vervangingsmarkt is(mijn oude Tomtom One v2 uit 2006 doet het nog steeds na 6 jaar).
Onzin, ik draai al sinds 2007 navigatie op mijn mobieltjes. Eerst op een HTC met Windows Mobile 6 (!) en daarna op iPhones. Was het op de HTC lastig om een goede fix op de GPS te krijgen, op de huidige smartphones met Assisted GPS heb je een fix in seconden.

De enige logische en eenvoudig realiseerbare voorwaarde voor navigatie op je mobiel is dat je hem in de auto aan de lader hangt, want ja, het vreet batterijen.
Als ik in de auto stap wil ik gewoon een systeem hebben dat werkt en geen halfbakken Android oplossing. Het gaat eens zozeer om het uitsparen van geld voor een aparte pna maar gewoon om een stukje comfort en veiligheid.
Hmm... mijn ervaringen zijn toch anders...

Heb ook jaren met een windows mobile telefoon rondgereden met 'geleende' TomTom software erop. 't Werkte - maar daar was dan ook alles mee gezegd. Het ding viel regelmatig uit, was dan lastig weer op te starten en het was een gepriegel alles aan de praat te houden.

Ben onlangs overgestapt op een TomTom Go 720 (geloof ik). Een refurbished apparaat, met HD services erbij voor maar 160 euro. Wat een verademing! HD traffic werkt (voor mij) prima, en via de GPRS sim heb je ook in het buitenland google local search. Handig op de kamping: waar is de dichtstbijzijnde supermarkt, hotel, restaurant, inclusief rating/beoordeling. Weersvoorspelling voor de komende dagen - allemaal inclusief.

Dat TomTom wat moet veranderen is duidelijk. Het is een 'one trick pony', die voornamelijk bekend is om z'n navigatie apparaten in auto's. Vooraf inbouwen in auto's en een app voor de iphone gaan het bedrijf niet redden... Er zijn niche markten (navigatie bij grote bedrijfscomplexen, of het aansturen van automatisch rijdende voertuigen), of wellicht andere logistiek optimaliserende software - maar ze zullen er wel even aan moeten trekken...

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 28 februari 2012 16:54]

Dit ligt eerder aan jou smartphone. Bij mij werkt navigon perfect op mijn omnia 7. Krijg binnen 2 sec gps signaal. Natuurlijk moet ik wel gebruik maken van mijn auto oplader om de accu op peil te houden :P.
Mijn telefoon heeft binnen een paar seconden een fix en zoals je een tomtom in de autolader stopt, doe je dat ook met je telefoon.

Een telefoon is tegenwoordig zeker een goed alternatief voor kant en klare systemen.
Zal wel een beetje van je mobieltje afhangen denk ik dan.

Mijn beide smartphones doen 't prima. 'tuurlijk wel aan de lader in de auto, maar m'n TomTom IQ Routes XL etc. etc. houdt het ook geen 2 uur lang vol, en die hoeft niet ook nog eens met telefonie bezig te zijn.

Grootste nadeel van iig de stock navigatie op Android is dat je er weinig mee kan. Van A naar B, een paar alternatieve routes, en dat was het dan wel weer. Je zal een app moeten kopen om meerpunts routes netjes op te kunnen geven. Tevens is het wel leuk dat je een gebied kan pre-cachen, maar ik heb liever gewoon de gehele kaart er meteen op staan.. zit ik rond Zwolle niet op een scherm met vage blokken te kijken totdat de 3G verbinding eindelijk de tiles eens binnenheeft.
Software daargelaten is ook het vrij kleine scherm en geringe volume (tenzij met BT gekoppeld aan je radio) nogal lastig.

Maar tegelijkertijd heb je wel gelijk wat betreft het vervangen... ik zie vooralsnog geen enkele reden om een nieuw model te kopen, deze heeft onlangs nog een 'update' gekregen (hoewel er meer uitgesloopt is dan eringestopt).
initiële GPS fix kan tot 45 minuten duren.
Dit is gerekend zonder enige vorm van A-gps oplossingen.
Dat komt omdat een-GPS toestel extra data nodig heeft, de zogenaamde efimeridentabel, die opgevuld moet worden. die heeft een houdbaarheid van max 14 dagen, en dat is dan nog lang, neem maar 7 dagen om een goede fix snel te krijgen.
Als je geen AGPS gebruikt en op een huidige smartphone betekend dat voldoende internet toegang, dan moet het toestel dit via het GPS-signaal downloaden, en dan spreken we over een bandbreedte van enkele bits per seconde.
Maar als je Batterij in een paar minuten GPS gebruik leeg is, dan was hij ofwel al voldoende ontladen ofwel mag je een andere batterij kopen.
Ik gebruik al 15 jaar GPS op een mobiel toestel, en er was geen enkel toestel dat onder de 3 uur navigeren op een volle batterij kwam.
Dat klopt inderdaad, en als de keuze is tussen een tomtom kopen voor 100 tot 200 euro of mijn telefoon gebruiken, dan verliest tomtom. Wat ik niet snap is waarom Tomtom niet allang meer doet met zijn navigatiesoftware verkopen voor die telefoons, als ik voor 20 euro of zo mijn telefoon kon voorzien van tomtomsoftware dan zou ik dat doen. En als ik dan een beetje extra kan betalen voor die live traffic informatie dan doe ik dat waarschijnlijk ook nog wel. Op die manier zouden ze volgens mij weer een veel grotere markt aan kunnen boren, maar als ze vasthouden aan voornamelijk hun eigen hardware, dan is het binnenkort gedaan met tomtom ben ik bang.
Dat is ook het probleem en de dilemma van Tomtom, zolang ze nog apparaten maken kunnen ze voor hun software niet de prijzen rekenen die een groter marktaandeel zouden zorgen. Zodra ze flinke verliezen draaien op hardware, zullen ze software hun hoofdtaak maken en zullen de prijzen zakken. Doen ze dit op tijd dan geloof ik nog een een groot Tomtom, doen ze dit te laat dan worden ze overgenomen.
Als ik kan kiezen tussen de huidige leveranciers en een toch weer nieuwkomer op een platform en dan dezelfde prijzen mag gaan betalen als voor de losse navsystemen voor de kaarten, dan zou ik absoluut geen Tom Tom overwegen te installeren.

Was Tom Tom Traffic trouwens geen deal met Vodafone? Grote kans dat je dan alleen bij die aanbieder + dochters toegang zou kunnen kopen voor Traffic.

Daarbij, Traffic kosten zijn voornamelijk die van het data abbo voor de Sim in je Tom Tom geloof ik. Ze zouden het bij een eenmalige aanschaf van software voor je telefoon dus gewoon gratis erbij kunnen aanbieden, dan hebben ze tenminste nog iets om het mee te winnen van de concurrentie.
De data komt van het vodafone netwerk maar dat betekent niet dat die data ook alleen beschikbaar is voor vodafone klanten, die kan elke tomtom klant die dokt krijgen.
Wat betreft de nieuwkomer status, zo zou ik tomtom toch niet omschrijven. Natuurlijk moet de software wel goed zijn, maar ze hebben absoluut hun naam mee. Ik heb nu juist geen betaalde nav software op mijn android omdat ik niet zo goed weet of een betaald nav pakket nou goed is en welke dan de prijs waard is, dus gebruik ik maar google maps. Tomtom is een heel bekende naam en daarvan weet ik ook van vroeger dat die fijn en goed werkt, dus dan zou ik de aanschaf wel overwegen. Ik denk dat dat voor veel mensen geldt die niet specifiek reviews en zo afgespeurd hebben om te zien welke navigatiesoftware nou goed is.
Bovendien is een navigatiesysteem ook geen toestel wat je om de zoveel jaar nieuw koopt. Je haalt er een en je rijd er mee door totdat hij het niet meer doet. Veel mensen zijn niet bekend met nieuwe functies op de nieuwe apparaten of geven er niets om.

Ik ken iemand met een One v3 (Een oud beestje) die het nog uitstekend doet en niet denkt aan vervangen voordat hij het niet meer goed.
Ik denk dat TomTom het ook niet echt van de nieuwe features moet hebben, ik zie er geen 1 die echt meerwaarde voor mij zou hebben.

TomTom moet het denk ik meer hebben van de nieuwe kaartenverkoop (ofwel apparaten niet meer te ondersteunen voor de nieuwste kaarten waardoor consumenten gedwongen worden om een nieuw apparaat te kopen)
Ik heb een GO930. Met een 8 GB SD kaart met m'n MP3 collectie. Dit heb ik met de ingebouwde FM zender doorgezet naar de autoradio. Daarnaast gebruik ik vaak de afstandsbediening om MP3 tracks te selecteren of de navi in te stellen. ( Net wat veiliger dan om dit met de hand te doen. ) Nieuwe modellen van TomTom hebben geen FM zender, geen afstand en geen MP3 player. Ik zou graag upgraden naar een nieuwer model, maar dit zou voor mij alleen een downgrade zijn.

TomTom zou zich nog meer moeten richten op integratie met auto's. ( Bestaande en nieuwe modellen. Een heads-up display die je achteraf kan inbouwen, bijvoorbeeld? )
Je ziet dat elektrische auto's, zoals de Tesla, veel betere integratie hebben tussen de besturing en de navigatie / entertainment systeem / besturingsconsole. Daar zit nog wel een markt. Verder heeft TomTom TeleAtlas wat ook een belangrijke bron van vaste inkomsten is.
ik heb een go 500 (jammer dat de go 700 hier kapot ligt in de kast, vind het scherm van de go 500 vrij klein)

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 28 februari 2012 13:06]

500 en 700 zijn dezelfde serie, en hebben exact hetzelfde scherm (de 500 heeft een SD kaart en de 700 heeft een harddisk).
Ik denk dat het meer aan het feit ligt, dat autofabrikanten deals hebben gemaakt met andere pnd's fabrikanten. Het gevolg hiervan is dat veel auto's al een pnd ingebouwd hebben waardoor een pnd van TomTom overbodig wordt.
Nee. Er zijn maar weinig PND (Portable Navigation Device) fabrikanten die ook inbouwnavigatie leveren, en zeker niet op de schaal van TomTom.
Dit argument hoor ik wel vaker en in eerste instantie lijkt dat ook de reden te zijn. Maar toch.... het navigeren op een smartphone ervaar ik toch als minder prettig en zie ik niet als volwaardig alternatief.
Wij overwegen dan ook nog steeds om een echt navigatie systeem te kopen. Ik neem aan dat meer mensen hier hetzelfde over denken. En als die groep maar groot genoeg is, dan zal bovenstaande stelling niet opgaan.

Ik vraag me dan ook af of dat dan ook de hoofdoorzaak is...
Opzich niet verwonderlijk, gezien de meeste smartphones tegenwoordig toch wel met eigen navigatiesoftware komen..
Ze hebben zich teveel gefocussed op PND's, en de mobiele markt (WM, WP7,Symbian, S^3 en Android) links laten liggen en daarvoor plukken ze nu de wrange vruchten.
Daar staat wel tegen over dat TomTom al maanden op nr1 staat van meest verkochte applicaties volgens de app store.

Maar ook TomTom moet gaan innoveren, en daar mis ik eigenlijk datgene wat TomTom zou moeten onderscheiden van de meegeleverde nav software.
Waar blijft de eerder aangekondigde Android versie en diensten dan? Ik denk dat veel Android gebruikers hier op wachten, moet toch goed zijn voor wat omzet.
Precies, waarom wel een iPhone app ontwikkelen, maar (nog steeds) geen Android app?
Zo sluit TomTom een hele hoop potentiele gebruikers buiten en die kiezen nu voor een alternatief van een concurrent en komen niet meer terug. Gemist kans dus.

Wat PND's betreft voegen de nieuwe devices weinig toe, mijn oude TomTom XL kan met een nieuw Live abbo nog wel een paar jaartjes mee. Bovendien vind ik die nieuwe glimmende schermen geen vooruitgang dus daarom zal ik niet snel overstappen.
Inderdaad, het feit dat er nog steeds geen TomTom voor Android is, is natuurlijk een misser van de bovenste plank. Er zijn talloze tevreden TomTom gebruikers met een Android apparaat die inmiddels een andere routeplanner hebben... Zie die maar weer eens terug te winnen. Hoe langer ze wachten, hoe erger dit wordt. Echt onbegrijpelijk.
Om die reden heb ik nog steeds mijn oude HD2 met Windows Mobile in gebruik: ik wacht al meer dan een half jaar totdat ik fatsoenlijke navigatiesoftware (TomTom dus) op mijn Sensation kan gebruiken.
En ik vind het geen probleem om voor die applicatie te betalen.
Komt niet als een verrassing dit, iedereen heeft nu wel zo'n apparaat. Bovendien wordt de markt overspoelt met goedkope alternatieven.

Bij elke beetje smartphone zit navigatie tegenwoordig ingebakken. Ik gebruik ook gewoon de navigatie op m'n Galaxy Note en die werkt echt prima en ik heb ook nog eens geen gezeik met kaarten downloaden, updaten etc aangezien alles gewoon via internet gaat.

Dat lijkt een nadeel in het buitenland vanwege hoge roaming kosten, maar zelfs in de VS kon ik eenvoudig via Wifi mijn route plannen en inladen waarna een dataverbinding niet meer nodig is.
Enigste nadeel van je route plannen via Wifi en daarna geen dataverbinding is dat je route niet opnieuwd berekend kan worden als er een weg is afgesloten. Zelf heb ik dit truukje gebruikt in Londen, alleen dan te voet. Enigste wat even lastig was is een gratis wifi punt vinden, maar dat was ook zo gebeurd :P
Dat is wel erg raar, bij mij zijn alle kaarten gewoon lokaal opgeslagen, en een nieuwe route berekeken is dan ook totaal geen probleem?

Weet niet hoe jij je kaarten op telefoon hebt staan, maar het enige wat ik aan hoef te hebben tijdens het navigeren is me GPS. Data en WiFi staan bij mij dan standaard uit (batterijduur etc.. ben te lui me telefoon steeds aan te moeten sluiten op de autolader).
Daar heeft P-Storm wel gelijk in idd, als je kaarten lokaal hebt is het geen probleem maar als je Google Maps navigatie gebruikt wel. Als ik dan een afslag mis ofzo of even een tankstop maak moet ik de dataverbinding tijdelijk openzetten om de route te hercalculeren.

In de VS waar je 12,50 per MB betaald kan dat nogal oplopen maar dat is op te lossen door een navigatie unit bij je auto te huren, dat kost vaak maar een paar dollar extra.
Laat die Android App nu eindelijk eens komen, dat zal zorgen voor een lichtpuntje.

Mensen met een high-end toestel hebben geen zin om een pnd van 200 euro te kopen.
En daarna ook de software gewoon 'gratis' binnenhalen.

Dit was al een standaard toen ze de WM varianten hadden (die stopte afaik bij versie7), waar het gros ook gewoon een 'gedownloade' versie gebruikte ipv betaald.

Daarnaast blijft het onzinnig 60 euro te moeten betalen voor een nieuwe map (als je eerste jaar verlopen is), die per saldo minimale aanpassingen heeft en nog steeds grove fouten betalen (ook op snelwegen).
De laatste TomTom versie was voor zeldzame HTC's met WM6.5. Sinds WM7 werkt Microsoft samen met Nokia NavTeq (Ovi maps).
Wil je zeggen dat de iPhone variant niet gedownload wordt? Nee dat gebeurd sowieso, zelfs met de PND's zijn meeste mensen niet bereid om te betalen voor de kaart updates. Na TomTom de geest gaf kreeg je ineens applicaties al Sygic (wat in het begin eigenlijk een TomTom clone was) en Navigon, blijkbaar is er wel een markt en kan men daar wel geld verdienen want Navigon staat met stip steevast in de top van betaalde apps. Ik had ergens gelezen dat TomTom tegenwoordig meer verdient aan diensten dan aan software en updates. Als dat zo is dan is het natuurlijk te zot voor woorden dat ze niet een Android variant maken met alle betaalde diensten.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 28 februari 2012 20:53]

Waarbij nog komt dat sygic in de market een trial is die via de site van sygic geactiveerd moet worden, maw het verdient niets via de market maar als ze heet als navigon deden zou het zeker ook in de top staan.
Het is hier al menig maal geroepen, maar als je al 2 jaar met een Android versie bezig bent, dan verdien je ook straf. Welke knuppel laat zo'n groeimarkt nou liggen?
Ik heb ook een PND thuis (Go 930), maar na 2 jaar is de accu rot en die kan je alleen operatief vervangen. GPSfix is >5 minuten doordat de accu binnen een minuut leeg is en het opstarten al teveel trekt. Ook ben je nu met smartphones een scherm gewend wat gewoon direct reageert en multitouch ondersteunt. Buiten dat is een smartphone vele malen sneller. Dat de 930 net na de garantie zo rot is, helpt ook niet mee.

Ik wilde meer dan Google Maps en heb nu Sygic gekocht. 32 euro voor West-Europa en ook nog eens op basis van TomTom kaarten. Ik denk dat TomTom dat te weinig geld vindt ofzo. Ze zijn een businessmodel gestart met allerhande abonnementen. Hier vragen ze 10 euro per maand voor, wat veel is voor wat je krijgt. Daarnaast mag je ~100 euro aftikken na een jaar voor een nieuwe kaart. Voor 100 euro heb je de hele wereld op een ander navigatiesysteem met lifetime updates.

Het enige waar ik ze wel positief vind, is in de inbouw in Renault. Bij Fiat daarentegen werken ze weer met een los kastje, iets waar men vanaf wilt.

Qua interface zijn ze nog steeds één van de beste nav-bouwers, ze laten het alleen zelf liggen.

Kijk maar:
mei 2011 (binnenkort...): nieuws: TomTom komt binnenkort met Android-applicatie
augustus 2009 (werkt aan...): nieuws: 'TomTom werkt aan navigatiesoftware voor Android'

wat een prutsers...

Edit:
TomTom Home is ook lekker, heb je meer dan één TomTom (Rider2 en dus 930) dan moet je twee aparte accounts aanmaken. WTF... |:( 8)7

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 28 februari 2012 13:33]

Ik ben ook van TomTom naar Sygic gegaan. Werd me aangeraden en ik ben er ontzettend tevreden mee. Het is niet duur en het werkt echt geweldig, nooit problemen mee gehad en het toevoegen van nieuwe maps is kinderspel. Al zou TomTom een Android-versie uitbrengen, zelfs dan zou ik niet overstappen. Ik zie Route66 ook amper nog, volgens mij heeft dat merk ook aardig wat populariteit verloren.
T is vanwege piraterij, niet omdat er weinig winst in Android zit.
Toch duiken heel veel andere partijen in het gat wat zij hebben achtergelaten. Zij waren een van de eerste partijen die een goede betaalbare navigatie boden. Dat heeft ze veel marktaandeel en vervolgverkopen gebracht. Mensen blijven alleen niet wachten en zien dat het niet te krijgen is op hun smartphone. Die zoeken wel een alternatief.

Ik heb een SGS2 en die heeft net als de meeste TomToms een 4,3" scherm. Waarom zou ik dan nog een TomTom nemen? Ik heb nu een brodit autohouder voor mijn telefoon i.p.v. PND en het werkt perfect. Het is met de bluetooth carkits van tegenwoordig nog eens makkelijker ook.
Maar nu zijn ze helemaal niet aanwezig. Die mensen die TomTom via de niet zo legale manier willen, worden uiteindelijk misschien nog klant. Ik gebruikte Sygic ook gratis. Uiteindelijk toch betaald voor de kaarten. Sygic blij. Ik blij. TomTom is een luie donder.
Waarom zou je op Android nu tomtom gaan gebruiken als er al standaard Navigatie op zit (di heel erg goed is) en met heel goede file-informatie (die volgens mij dan wel weer via TomTom komt)?
Offline maps.... Dat is voor mij een van de belangrijkste redenen. Ik ben best wel eens in het buitenland. En data daar is duur. (en in nl ook met de huidige data abbo's dan zit je snel aan je data limiet als je dagelijks GPS gebruikt.) Dus ik heb nu Sygic GPS Navigation.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 28 februari 2012 13:25]

Tsja ze doen het echt zelf. Ik wil al een paar jaar TomTom voor Android kopen. Niet mogelijk!

Zo ken ik nog tientallen mensen die meteen TomTom op hun mobiele telefoon zouden zetten..maar helaas beperkt worden tot (in mijn ogen) inferieure apps zoals iGo of Sygic, laat staan de programma's die geen offline kaarten hebben (in deze tijd van 500mb datalimieten gewoon echt niet praktisch meer, laat staan als je een keer naar belgie/duitsland toe moet).
Tip: navigon doet het wel op android (en wp7 iOS en wm65) en is mss nog wel gebruiksvriendelijker dan TomTom
Vind TomTom for iPhone een top programma, de aankoopprijs is echter te hoog.
Voor Amerika kost het rond de 30¤ en voor volledig Europa rond de 80¤

Heb het een tijdje geprobeerd op gejailbreakte iPhone en was zeer tevreden, zou het willen kopen, maar de aankoopprijs houdt me tegen.
Ze zouden inderdaad beter de app gratis kunnen aanbieden een een jaarabonnement á 10 euro ofzo aanbieden voor de kaarten (incl TMC).

Ik denk dat ze daarmee een stuk meer klanten zouden hebben


TomTom heeft gewoon al een paar jaar te leiden onder flinke mismanagement:
• te laat met de iPhone App
• nog steeds geen Android of Windows Phone 7 app
• verkeerde prijsstelling voor PND's (concurrentie biedt levenslang gratis kaart updates)
• niet aan zien komen van het einde van het PND tijdperk (terwijl dit voor elke leek wel duidelijk was)
• te laat en te weinig met auto fabrikanten samen gaan werken. Pas in een Renault met ingebouwde tomtom gereden, werkt perfect. Waarom hadden ze dat 5 jaar geleden nog niet?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 28 februari 2012 13:37]

Eerder 20 euro voor Nederland met de mogelijkheid om landen er bij te kopen.. Niet zoals nu dat als je de Benelux gekocht heb je west Europa moet kopen als je naar Duitsland gaat..
Garmin heeft juist een goed resultaat geboekt de afgelopen tijd. Vooral de recreatieve (wandel / fiets / geocaching) navigatiesystemen verkochten goed. Dit is een markt waar TomTom nog steeds niets mee heeft gedaan. Dus het wordt tijd dat TomTom weer wat verder gaat kijken en weer gaat innoveren. Met alleen kastjes voor in de auto gaat TomTom het wellicht niet redden.
Dit ben ik helemaal met je eens, ik wou in Februari 2011 een gps voor op de fiets TomTom gemaild, die hadden ze helemaal niet.
Dus via internet info gevraagd bij Coolblue, ik kreeg uitgebreide info.
Na de aankoop uitstekende service en uitleg van Garmin

Ontopic
TomTom loopt achter de feiten aan ipv zoals vroeger trendsetter te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True