Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

TomTom zou samen met Sanyo werken aan de bouw van een autonavigatiesysteem dat op Android is gebaseerd. Het nieuwe systeem komt in Europa mogelijk uit in de nieuwe Mazda 5, een auto die binnenkort op de markt verschijnt.

Dat meldt AndroidWorld. Tijdens een presentatie van softwareontwikkelaar Jaime Visser op de DevDate-bijeenkomst zou hij hebben aangegeven dat hij in een Android-project ook voor TomTom werkt. De fabrikant van navigatieapparatuur zou binnen drie maanden een Android-interface hebben gebouwd voor een autonavigatiesysteem, terwijl de ontwikkeling van een eigen omgeving aanzienlijk langer zou hebben geduurd.

TomTom, dat zijn eigen navigatiesoftware ook al op Linux liet draaien, zou met de bouw van een Android-systeem samenwerken met Sanyo. In het navigatiesysteem zou een 5,8"-touchscreen zijn ingebouwd, evenals een optische drive. Het systeem zou zijn voorzien van Europees kaartmateriaal van 45 landen en als eerste in de nieuwe Mazda 5 worden geïntegreerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Goede zet dit. Autofabrikanten lopen al jaren achter de feiten aan en het zo mooi zijn als veel automerken dit in gaan bouwen in plaats van die veel te dure, vaak zeer matige systemen die ze nu gebruiken. Waarom moet een geÔntegreerd systeem 600 tot zelfs 3500 euro kosten als TomTom veel betere devices kan maken voor paar honderd euro? (Ja, het is niet hun core business en die van TomTom wel.... maar koop dan gewoon je spul bij TomTom in).

Maar als we dan toch bezig zijn met het inbouwen van Android systemen in auto's, integreer dan ook meteen even het entertainment systeem erin. Want ook daar valt nog veel winst te behalen en is in Android heel makkelijk mooi aan te bieden. En knikker er dan ook gelijk telefonie in (is al eens eerder gedaan op Android devices ;) ) .... ben ik helemaal blij.
Dit is precies wat tomtom aan het doen is. Inbreken in de markt. Er is nu een groot gapend gat tussen navigatie in een mercedes (systeem van 2500 euro als het niet meer is) dat snel veroudert, en aan de andere kant een schermpje van 200 euro tegen je raam aan plakken of lopen pielen met je mobieltje.

TomTom maakt nu systemen voor in de auto voor 500 euro. Ingebouwd en bovendien samenwerkend met je carkit, audio en andere fratsen.

Bij Fiat (Fiat, Alfa Romeo en Lancia) heet het systeem Blue&Me (van TomTom). Bij Renault heet het systeem Carminat (van TomTom) en ze zitten ook in een Toyota, in Mazda en ik vergeet vast wat merken.

Ze zijn nu met 5-10 gesprekken bezig voor aanbiedingen aan andere autobouwers, waarvan ze verwachten dat er dit jaar nog contracten binnenkomen.

[Reactie gewijzigd door scoundrel77 op 26 mei 2011 15:08]

Je denkt toch niet dat autofabrikanten die systemen zelf maken? Ze specificeren hoe ze moeten werken en er uit zien en kopen dat dan bij toeleveranciers. Het is maatwerk in relatief kleine aantallen en met hoge eisen (moet minstens 20 jaar werken) vandaar dat het zo duur is. Hoe beter de TomTom af fabriek ingebouwd wordt en hoe meer geintegreerde features, hoe duurder deze zal moeten worden.
TomTom, dat zijn eigen navigatiesoftware ook al op Linux liet draaien
Zo lijkt het of TomTom voor "erbij" een Linux-versie gemaakt heeft. Dat is niet het geval: TomTom draait vanaf dag ťťn op Linux, zie de GPL-pagina van TomTom:
TomTom GO uses the 2.6.13 and 2.6.23.17 versions of the Linux kernel,
OpenTom probeert van die open source-delen van TomTom weer een werkend en geheel open source systeem te bouwen.
Historisch gezien klopt het wel; TomTom Navigator 1 was een PDA app (wie herinnert zich die dingen nog? Smart-not-phones), en PDA's draaiden destijds Windows CE (niet eens Windows Mobile), of Palm OS. Latere smartphone versies ondersteunden Symbian S60.

TomTom heeft wel vanaf Linux gebruikt op al hun eigen PND hardware, vanaf de eerste TomTom GO. Maar die werd gelanceerd met NavCore 4.x, wat dus een port was van de PDA versies.
Ik lees veel aannames hier. Ik zal een aantal dingen uitleggen:

- De appstore van iphone is veel groter qua omzet dan die van Android. Terwijl er wel veel meer android gebruikers zijn. Dit wordt inderdaad verklaard door het feit dat iphone gebruikers ander type gebruikers zijn, die niet alles gratis willen en bereid zijn te betalen voor goede apps.

- TomTom heeft een app voor de iphone, omdat ze dan controle hebben op de hardware. Bij Android heb je verschillende toestellen, met verschillende schermgrootte etc. Daardoor zijn ze bang dat de navigatie experience op Android beneden de maat is. En soms zelfs gevaarlijk hoe mensen in de auto zitten te pielen op een klein schermpje. Bij de iphone app hebben ze een cradle gemaakt waar een GPS signaalverster in zit. Ik denk dat ze dat niet per Android toestel willen ontwikkelen.

- Ze sluiten daarom liever deals met merken, om alsnog op Android besturingssysteem te zitten. Al denken ze meer in termen van apparaten, dan in besturingssysteem. 'Android' zegt ze dus niet zo veel. Het is ook geen 'TomTom voor iOS', maar 'TomTom voor iphone'.

- Een voorbeeld van een deal met een merk zijn nieuwe HTC toestellen. De navigatie (kaarten) die er in zitten zijn van TomTom. Gratis binnen de telefoon, maar voor turn-by-turn of file info moet je in-app betalen. Dus via fabrikanten zetten ze vooral in op Android.

- Ze gaan een platform met 'bouwstenen voor navigatie' aanbieden aan app-developers. Nu al kunnen app developers kaarten kopen en flitsdatabase gebruik kopen. Zo zitten er toch onderdelen van TomTom in apps. Zoals bij route66 app, die ook augmented reality biedt.

- Het moeten laden van kaarten bij Google Maps is een groot nadeel van GM, ten opzichte van pre-loaded kaarten. Je kunt natuurlijk vooraf je route opslaan. Maar dan kun je niet meer van de route afwijken, in geval van files. Wie dit voldoende vindt, die heeft gewoon niet genoeg over voor navigatie. Op zich prima, maar betekent volgens mij dat je geen forens bent.

- Ik hoor hier iemand zeggen dat Google kaarten 'verser' zijn dan TomTom kaarten. En dat TomTom geen eigen kaarten heeft. Dat is bullshit. Er zijn maar twee echte kaartenmakers: Navteq (nu van Nokia, wordt van Microsoft) en TomTom. Google is klant van TomTom, om hun eigen kaarten aan te vullen. Dus in Google maps kijk je deels indirect naar TomTom kaarten.

- Google en Apple willen een filedienst maken, maar dat is echt nog toekomstmuziek. De enige die dat echt werkend heeft, en geintegreerd in de navigatie, is TomTom met HD traffic.

[Reactie gewijzigd door scoundrel77 op 26 mei 2011 15:03]

nu van Nokia, wordt van Microsoft
Dat is een wild gerucht en vrij onwaarschijnlijk. Gratis navigatie is nu net het sterkste verkooppunt van Nokia.
Ik vraag we wel af of TomTom zich niet teveel laat meesleuren in de prijsval van de PNDs, ik heb gisteren een Start XL gekocht met rijstrookassistent, nieuwe kaarten en TMC (dat kun je Duitsland gewoon kopen, dus geen duur HD traffic abonnement) voor 121 euro, daar kan niet veel marge meer opzitten.
Een belangrijk argument die ik hoor van mensen die geen applicaties kopen uit de Android market is dat ze geen creditcard hebben. Bij de Android market zijn er helaas nog steeds geen andere betalingsmogelijkheden aanwezig zoals bijvoorbeeld iDeal, wat bij de Apple Appstore wel kan.
En toch laat tomtom (al enige jaren nu) heel veeeeeel omzet liggen door niet te porten naar android smartphones!

ach... het is hun eigen hachie wat ze daar kapot laten gaan... |:(

tomtom heeft een zware periode achter de rug (als ze die al achter de rug hebben), de oorzaak mag duidelijk zijn; ze springen niet snel genoeg in op markttrends... als je dus de bus mist, wat nu bij android duidelijk het geval is, dan neem je toch de volgende bus? TomTom niet... die heeft ondertussen al 100 bussen laten passeren...

ach.. ;(
Dat verkopen ze ook niet aan de politie, maar aan o.a. de provincie en het ministerie om te bepalen waar nieuwe wegen gebouwd moeten worden, omdat het te vaak stil staat. De politie heeft het uit derde hand gekregen, en dat is nu in de voorwaarden van tomtom verboden. volgens mij was het al voor partijen verboden om ongevraagd gegevens door te sluizen, maar de politie trekt zich nergens wat van aan. Al snap ik wel dat politie niet ergens gaat staan flitsen als ze weten dat er files staan. Dan kun je net zo goed iets anders nuttigs gaan doen. 8-)
Een interessante ontwikkeling, toch denk ik dat ze hiermee al enkele jaren geleden hadden moeten starten.

Diverse auto's hebben nu een brak ingebouwd navigatiesysteem, das erg jammer gezien de mogelijkheden van android.

Goede zet van Tom Tom, hopelijk krijgen we dit straks in meer auto's te zien.
Diverse auto's hebben nu een brak ingebouwd navigatiesysteem, das erg jammer gezien de mogelijkheden van android.
Ja idd. Ik ben vooral benieuwd hoe het zit met kaart updates en diensten als HD-traffic.
Zou hiervoor bij een ingebouwde TomTom ook een extra abbo afgesloten moeten worden?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 26 mei 2011 10:57]

Daarvoor hoef je niet te speculeren; TomTom heeft al een ingebouwd model met LIVE services: de Carminat TomTom LIVE, voor Renaults. Net zoals bij gewone TomToms krijg je daar een gratis introductie abbo, maar de voorwaarden zijn doorgaans iets ruimer (bijv de Latest Map Guarantee is 60 of 90 dagen, niet 30).

(De Carminat TomTom LIVE is overigens geen Android device)
Dat van Audi is anders best knap en super om te bedienen hoor
Waar blijft hun client voor Android.. degene die ook op iPhone beschikbaar is?
nieuws: 'TomTom werkt aan navigatiesoftware voor Android' (2009!)

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 26 mei 2011 10:52]

ik denk niet dat ze hier nog veel in willen investeren sinds Google Maps Navigation gratis beschikbaar is voor iedereen met Android... het enige voordeel dat je hebt is dat je ook in het buitenland zonder gebruik van duur dataverkeer kan navigeren, en om nu te zeggen dat dit nog eeuwig zo gaat blijven is onwaarschijnlijk.

zo lang ik binnen de benelux, frankrijk & duitsland blijf durf ik mijn dataverkeer gewoon aan laten staan sinds de bekendmaking van de nieuwste internationale tarieven: 50 cent / megabyte (https://mobilevikings.com...asonable-fee-dataroaming/ ) ipv sommige woekertarieven
Daarbij is het met de software van HTC niet eens nodig om google maps te streamen. Die kaarten kan je gewoon installeren en gebruiken zonder data verbinding. (Bijvoorbeeld met de Desire HD).
Voor navigatie moet je met deze HTC oplossing wel degelijk betalen. tussen de 20 en 40 voor een jaar en 30 en 50 euro voor 'eeuwig' voor respectievelijk Benelux en Europa. Maar het is wel een stuk makkelijk dan andere software kopen. Dit staat er al op en is geintegreerd: je hoeft alleen maar een licentie te kopen.
Voor navigatie moet je met deze HTC oplossing wel degelijk betalen.
Nee, voor bijkomende opties moet je betalen (verkeer, camera's ed.). Navigatie, mappen en stemmen zijn gratis.

Edit: Net nog even gecontroleerd en je hebt helemaal gelijk! Ik gebruik google navigatie vanuit de HTC app Locations. Nooit eerder op gelet eigenlijk.. Mijn excuus!

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 26 mei 2011 23:17]

Ik dacht dat dit oorspronkelijk was gepland met tomtom maar uiteindelijk is het rout 66 geworden als partner.
Er zijn wel meer voordelen. Google Maps is leuk omdat het gratis is maar voor iemand die elke dag een paar uur in de auto zit en naar constant andere locaties moet (vertegenwoordiger bijvoorbeeld) is een goed navigatieprogramma met een duidelijk menu en meer opties een stuk fijner. Google Maps voldoet voor simpele reisjes, echter zelf geef ik ook de voorkeur aan bijvoorbeeld Sygic Mobile Maps. En TomTom is gewoon een kei in een fatsoenlijke interface bouwen, die zou ik graag ook op Android zien.
Ik vind de voordelen van Google Maps, ook voor professioneel gebruik, toch wel aardig gaan opwegen tegen TomTom.
GM heeft / krijgt een verkeersdienst, je hebt altijd 'meteen' nieuwe kaarten (itt TomTom of Navigon, waar je van een tussenpartij afhankelijk bent. GM heeft de online kaarten van TeleAtlas)

Verder las ik ergens dat er een GM navigatie versie is, dat zodra je aankomt op plaats van bestemming, StreetView wordt geactiveerd. Kun je zo, zonder zoeken, naar je adres wandelen :)

Nadelen als roaming kosten of slechte netwerkdekking (en dus ergens een tijdje geen kaartmateriaal) is goeddeels opgelost doordat je de route kan inladen, vantevoren.

Last but not least: $$ $$
Bij TomTom moet je naast de aanschaf nieuwe kaarten kopen* en hun verkeersdienst (TrafficHD) is een betaald abonnement.

GM was en blijft gratis, danwel 'gratis' (as in free beer)

*gek genoeg nog niet bij de iPhone client, het is dan ook onduidelijk hoelang je gratis kaartupdates gaat blijven ontvangen....

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 26 mei 2011 13:40]

Ik ga met je akkoord. Het enige dat ik kan bedenken dat Google Navigation (icm Google Maps) niet heeft, is goede hulp bij de splitsing van een weg, en geen dataroaming in het buitenland.
http://www.consumerworld.org/gifs/tomtom340s.jpg
Toch opvallend dat jullie zo tevreden zijn over GM. Wellicht dat mijn telefoon (SGS) dan de grootste boosdoener is, maar de Google Navigatie is gewoon geheel compleet onbruikbaar. Afwijkingen van 1000meter, stevast te laat met instructies (als ik dan toevallig wel een naukeurigheid heb van <50meter).
OT
Het is inderdaad dat ik de laatste tijd meer de TomTom met HD traffic in de auto gebruik da de fabriekaf navigatie met TMC, omdat de TMC het erg vaak mis heeft.
Je bent hoop ik wel op de hoogte van de brakke gps module's die er in de SGS zitten.
Nauw is een afwijking van 1000meter wel erg veel.
Ik had met mijn SGS in ieder geval dusdanig veel last, dat ik niet kon vertrouwen op de gps module, dat was met sygic btw.
Ik heb ook een SGS. Geen enkel probleem met GM of Sygic Mobile Maps. Ik lees het wel vaker, maar ik denk dat het exemplarische gevallen zijn. Ik zou terug gaan als je nog garantie hebt, dat is veelal succesvol. TomTom vind ik niet zo boeien als die op Android zou komen. Er zijn namelijk ook andere zeer goede alternatieven.
TeleAtlas is ook van TomTom, dus zolang google dat niet anders gaat aanpakken, houd ik mijn aandeeltjes toch nog even vast ;).
offtopic/ Kan iemand mij soms vertellen of google maps navigation de route cached? Ik zit hier namelijk in BelgiŽ met een armzielige 50mb-limiet op mobiel internet. Als hij alles via internet moet streamen dan vrees ik dat ik na 10km aan men limiet zit...=/
/offtopic
Naar mijn weten cached Google Maps Navigation niet, tenzij in een sessie zelf om snel tussen 2 punten heen en weer te switchen.

Maar ik kan wel zeggen: de kaartweergave (niet de sattelietweergave) laadt beduidend sneller dan de sattelietweergave, getest op EDGE, en verbruikt aldus minder MB.
Android lijkt teveel op het oude Windows Mobile. Daar werd tomtom 99% illegaal geinstalleerd. Bij de iPhone kopen de klanten wel tomtom.
TomTom blijft nog steeds (bewust) ontkennen dat navigatie op smartphones minder vlucht zal nemen dan een aparte kastje of inbouw. Zodra WP7 op Nokia komt met eigen navigatie van Nokia kan tomtom de klanten in azie wel vergeten (nokia is daar erg populair).

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 26 mei 2011 11:04]

Och och, Tom tom illegaal op de iPhone zetten is moeilijk. Ik wil hier niemand aansporen. Maar iedereen doet alsof het op de iPhone lastiger is of niet gedaan wordt. Wat een onzin.

Daarnaast is dit een leuke ontwikkeling. Google Navigatie werkt super! Maar heeft last van de online kaarten. Heb er trouwens nooit last van gehad dat Google Navigatie niet werkte.
Als je binnen NL blijft en je hebt een leuke data bundel dan werkt Google Navigatie prima. Wil je niet teveel data over 3G en ga je wel eens naar het buitenland is Tom Tom een uitkomst.

edit: oops fout gelezen het is geen app :$

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 26 mei 2011 11:32]

Natuurlijk kan je ook iPhone jailbraken. Maar de meeste iPhone gebruikers doen dat niet.
Die betalen braaf de apps. Android gebruikers niet. Dan is de rekensom snel gemaakt
Mijn ervaring is anders.. Ik ken meer iPhone gebruikers die niet betalen voor hun software dan wel.

Anyway, nu ze toch hun software naar android geport hebben kan het toch niet moeilijk zijn om deze ook in de market te koop aan te bieden. Misschien zijn er mensen die het illegaal installeren, verdienen zullen ze er toch aan!
...of niet, omdat het marktaandeel wegsnoept. Die mensen zouden anders misschien, ook of wel legaal, een losse pnd kopen. Levert veel meer op voor TomTom.
Is ook niet zo moeilijk, hoewel ik vermoed dat de meesten het jailbreaken door iemand laten doen, die er ervaring mee heeft.
Ik zie mijn omgeving nog niet jailbreaken. Ze durven niet, weten niet hoe, en willen het liever ook niet.

Het is best een onoverzichtelijk oerwoud als je als leek erin verdiept; welke software je nu precies moet gebruiken (of welke absoluut niet, dan zit je met een gehandicapte iPhone) en de risico's zijn weliswaar laag, maar ik heb zeker een paar keer 'pech' gehad dat het niet in een keer lukte. Bijv. m'n 3G verbinding werkte niet meer, m'n WiFi een keer niet meer. Andere keer m'n GameCenter niet meer (sandbox omgeving werd omzeep geholpen) etc. etc.
Bovendien: als je dan na een hoop getweak, een illegale / gratis ipa hebt geinstalleerd, kun je bijv. geen in-app aankoop zoals verkeersdienst (bij TomTom en Navigon) omdat dat simpelweg niet zal werken bij een illegale app.

Kortom: zo aantrekkelijk en laagdrempelig is het helemaal nog niet zo, 'gratis' tomtom installeren op je iPhone.

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 26 mei 2011 13:47]

Google Navigatie werkt super! Maar heeft last van de online kaarten.
'last'? Ik zou dit ook als voordeel kunnen uitleggen. Ik krijg van Navigon maar mondjesmaat correcte, up-to-date kaartmateriaal. NavTeq heeft die wijzigingen dan allang op hun site verwerkt, maar ik heb er geen beschikking over...
Google Maps beschikt direct over kaartwijzigingen van TeleAtlas, en dus de consument ook.
Dat is wel een oneerlijke vergelijking. De oude Windows Mobile was nog niet in het bezit van een goede market en daardoor was het bestellen een stuk omslachtiger dan dat nu bij Android het geval is.

Je kan nu gewoon in de Market een app aanklikken, betalen en je kan het gelijk gebruiken. Je hoeft je ook geen zorgen te maken over updates want dat gaat allemaal vanzelf. Ik vind dat gebruikersgemak echt een overduidelijke meerwaarde ten opzichte van het gebruiken van een illegale versie van TomTom. Daarnaast zou TomTom ook best met een gratis, door ads-ondersteunde versie van hun navigatie-systeem kunnen gaan werken op Android, dat is best interessant. Bijvoorbeeld een melding op je scherm als je bijna langs een restaurant rijdt ofzo; "Zin in een lekker kopje koffie?". Vind je dat irritant, dan koop je de ads-free versie. Dat advertenties veel geld kunnen opleveren heeft Angry Birds al meer dan bewezen.

Daarnaast, als je het echt wil kan je TomTom ook prima illegaal draaien op je iPhone :)
Heb je bewijst voor een aanname? 99% illegaal lijkt mij sterk.

Ik heb betaald navigatie op mijn Android en ik had betaald TomTom op mijn oudere Windows Mobile PDA. Echter TomTom stopte met updates voor Windows Mobile.


Een groot reden voor velen om TomTom "Illegaal" te downloaden was omdat TomTom geen kaart updates gaf en destijds het volledige bedrag vroeg voor een update.

Navigatie op Android heeft veel aanbieders. Navigon kost 60 euro en je hebt gratis updates.

Als TomTom wilt concurreren zouden ze meer moeten bieden of op prijs moeten concurreren.
Ik meen mij te herinneren dat tomtom dat zelf gezegd heeft
cijfers over Q2 2006 pagina 3
http://www.tomtom.com/lib...ase%20Q2%202006.pdf?Lid=5
8/277= 2.9% van de totale revenue
Goed ik weet dat in 2006 een andere periode is geweest. Maar ik weet zeker dat de
vele illegale installaties tomtom niet blij heeft gemaakt en dat ze daar dachten. Dit nooit meer.
Aangezien de windows mobile PDA+GPS markt veel kleiner was dan de huidige smartphone markt+GPS, is het niet vreemd dat ze maar 2.9% omzet hadden.

Maar dit betekend niet dat het door illegaal downloaden kwam.

De meeste PDA's hadden in 2006 geen GPS en de markt voor PDA's was niet groot
Ook al was de markt niet groot als je maar een paar procent legale tomtom versies voor pda's hebt verkocht is dat natuurlijk niet goed. In 2007 had je al aardige veel smartphones met GPS. HTC/MIO/E-TEN.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 27 mei 2011 02:04]

de software moet ook gewoon gratis zijn.
je betaald voor de kaarten.
Dan los je alsnog het probleem niet op, bij Android kan je zonder enige vorm van root rechten eenvoudig APK's downloaden en installeren. Vaak is de beveiliging van kaarten ook niet voldoende om mensen buiten te houden en is het gewoon een kwestie van hem naar de SD kaart kopiŽren en een bepaalde code te genereren.
Toegevoegde waarde van legale software moet je creŽren door bijvoorbeeld Live diensten zoals HD Traffic, file-informatie is voor veel grote gebruikers dusdanig handig dat ze daar wel voor betalen. Anders gaan mensen simpelweg niet betalen, want niet betalen is nog altijd goedkoper dan wel betalen.
Dan moeten ze natuurlijk wel geen gedoe hebben zoals laatst dat hun traffic data naar de politie doorgestuurd wordt. Zo'n grappen kost klanten.
vanaf dat dat bekend is zit er trouwens een radar verklikker (je kunt een controle aanmelden op je display) en worden de bekende controles ook weergegeven op de iphone.
Nee, je betaalT voor kaarten.
Van dat bericht wil ik wel eens de bron weten! Volgens mij klopt namelijke geen jota van je bewering.
TT voor de Iphone wordt volgens mij net zoveel illegaal geinstalleerd als op de Windows modellen.
Android lijkt teveel op het oude Windows Mobile. Daar werd tomtom 99% illegaal geinstalleerd. Bij de iPhone kopen de klanten wel tomtom.
Hoe kom je daar nou bij ?
Je wilt niet weten hoeveel mensen een jailbreak doen en TomTom illegaal via de newsgroups downloaden.
Ik meen me te herinneren dat TomTom besloten had om geen tijd & geld te steken in het ontwikkellen van een Android versie, aangezien ze verwachten dat veel mensen niet de App aanschaffen, maar deze ergens gratis downloaden en installeren.

Ik had TomTom draaien op mijn Nokia 6600. Ik mis de TomTom op mijn Android. Persoonlijk zou ik er graag voor betalen, heb ik voor de Nokia 6600 ook gedaan. Navigon werkt wel op de Android, heeft ook handige features, maar is niet zo gemakkelijk in het gebruik als de TomTom software.
Die client voor Android zou enkel op HTC toestellen beschikbaar gemaakt worden, net zoals hun TT7 client in het begin.
http://www.androidpit.com...Up-For-Android-Navigation
Ik dacht zelfs begrepen te hebben dat het niet een volledige navigator suite zou worden :/
Zo, OK. TomTom gaat dus beginnen met Android. Betekend dat ook dat hun navigatie software beschikbaar wordt voor Android? Dat zou mooi zijn.
Het kan wel eens betekenen dat ze in de PNDs gewoon Android stoppen.
TomTom software draait nu onder Linux, betekent dat ook dat hun Navigatie software nu "beschikbaar" is voor Linux?

In het algemeen geldt voor dit soort software dat er een heel eisenlijstje is: CPU, GPU, geheugen, flash, OS, GPS hardware, etcetera. Wat jij bedoelt met "draait onder Android" is veel ruimer, dat is namelijk stiekem: "ook met de CPU en RAM uit mijn telefoon".

Een subtiel voorbeeld hiervan is TomTom voor de iPhone. Werkt wel, maar je wil eigenlijk de TomTom cradle met goede externe GPS - de ingebouwde GPS is eigenlijk niet goed genoeg voor TomTom.
Ik hoor hier iemand zeggen dat Google kaarten 'verser' zijn dan TomTom kaarten. En dat TomTom geen eigen kaarten heeft. Dat is bullshit. Er zijn maar twee echte kaartenmakers: Navteq (nu van Nokia, wordt van Microsoft) en TomTom. Google is klant van TomTom, om hun eigen kaarten aan te vullen. Dus in Google maps kijk je deels indirect naar TomTom kaarten.
Die iemand is oa ik :)
TomTom betrekt zijn kaarten van TeleAtlas (of ze bezitten die toko, kan ook) maar voordat nieuw kaartmateriaal daadwerkelijk uitgerold wordt naar publiek, via de pnd's en de iPhone app; daar zit toch een tijd of tijdje tussen?
Maar wellicht heb je gelijk dat mijn aanname niet klopt. Ik spreek uit eigen ervaring met Navigon (voor iPhone) en hun kaartleverancier NavTeq. Bij laatstgenoemde zijn op haar website al veel en veel eerder kaartwijzigingen te zien, dan dat Navigon deze uitrolt...

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 26 mei 2011 16:33]

Een grotere en bredere inzet van Android is naar mijn idee nooit verkeerd. Zal uiteindelijk ten goede komen van Android. I guess
Ik ben wel nieuwsgierig welke Android hier op draait. Honeycomb?

Off topic: Wel jammer dat het geen app voor android is...

[Reactie gewijzigd door s.v.seters op 26 mei 2011 10:50]

Ik ervaar het ontbreken van een TomTom app op mijn mobiele telefoon met Android (SGS2), als een groot gemis. Het zou voor mij een instant buy zijn, als die uit zou komen, want op het gebied van navigeren zijn ze voor mij de absolute nummer 1.

Ik vond het dan ook onbegrijpelijk dat dit platform (Android) tot nu toe genegeerd werd. Wat laten ze hier een hoop geld liggen. Of heeft Apple voor een grote kruiwagen met geld exclusiviteit gekocht?