Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Freescale gaat op de CES 2009-beurs in Las Vegas een nieuwe chip presenteren, bedoeld voor netbooks tot 200 dollar. De i.MX51-soc is gebaseerd op de energiezuinige ARM-architectuur.

Freescale logoIn 2008 was de term 'netbook' haast synoniem met 'kleine laptop met een Intel Atom-cpu', maar in 2009 zal dat, als het aan Freescale ligt, veranderen. Het bedrijf staat op het punt om zijn i.MX51-soc uit te brengen, die is gebaseerd op de Cortex-A8-chipkern van ARM. Volgens ARM kan de Cortex-A8-kern geproduceerd worden op 90nm of 65nm en zijn kloksnelheden mogelijk tot 1GHz. Netbooks met de nieuwe chip zouden volgens Freescale drie tot vijf keer zo lang met een acculading kunnen doen als netbooks op basis van de Atom-cpu en bijbehorende chipset.

Voor de ontwikkeling van een referentiesysteem op basis van de i.MX51-chip heeft Freescale samenwerking gezocht met Pegatron, een dochteronderneming van Asus. Het ontwerp zal draaien op Canonicals Ubuntu-besturingsysteem en zijn voorzien van Adobe's Flash Player, een nieuwe chip voor het energiebeheer met de typeaanduiding MC13982, en een zuinige Sgtl5000-audiocodec. Al op dit moment zou het referentieontwerp beschikbaar zijn voor systeemfabrikanten, terwijl de massaproductie van de i.MX51-chip in het tweede kwartaal van 2009 zou kunnen beginnen. De eerste netbooks op basis van de nieuwe Freescale-chip zullen dan eind 2009 te koop zijn.

De chipontwikkelaar denkt niet dat zijn nieuwe netbook-platform een directe concurrent van Intels Atom-platform zal worden. Een van de redenen daarvoor is dat Windows XP niet op de ARM-architectuur kan draaien. "We verwachten niet dat ARM-processors x86-chips zullen vervangen, maar wel dat ze naast elkaar zullen bestaan voor een bepaald marktsegment", aldus Glen Burchers, hoofd marketing van Freescale tegenover Cnet. Het ligt voor de hand dat het goedkopere segment netbooks door ARM-processors bediend zal worden, terwijl Intel met zijn Atom-cpu het duurdere segment voor zijn rekening neemt. Het nieuwe Moorestown-platform, dat Intel midden 2009 zal lanceren, kan de kaarten echter weer opnieuw schudden. Een netbook-variant van Apple zou in principe ook mogelijk zijn, aangezien de iPhone, met een aangepast Mac OS X-besturingssysteem, ook op een chip met ARM-kern kan draaien.

Het is niet bekend of de i.MX51-soc ook een grafische kern zal bevatten, maar dit is wel zeer waarschijnlijk. De voorganger i.MX31 is uitgerust met de MBX-grafische kern van Powervr, maar het is niet ondenkbaar dat Powervr op de CES 2009-beurs iets nieuws aan zal kondigen: de MBX-kern draait alweer enige tijd mee en ondersteunt een maximale resolutie van slechts 800 bij 600 pixels.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Hele mooie ontwikkeling. Allereerst viel de afhankelijkheid van windows af omdat er toch geen games op een netbook gespeeld hoefden te worden (no.1 excuus om bij windows te blijven hangen) en nu is ook een weg geopend om met ARM de concumentenmarkt voor nettops te betreden!
IS er met de ARM chip de mogelijkheid om WINE te draaien of virtualbox met windows want dan heb je zelfs Office 2007 binnen handbereik op ARM?
Als Wine gebuild kan worden voor het ARM platform is dat wellicht mogelijk. maar ik denk het niet omdat er wellicht een x86 platform nodig is om Wine succesvol te kunnen draaien.

edit:
na wat zoek werk: http://www.winehq.org/pip...l/2008-August/068098.html

x86 software zal sowieso niet kunnen draaien door middel van wine op een ARM processor omdat Wine geen processor emuleert maar alleen system calls vertaalt!

edit edit:
Ik bedoelde idd geen. Kleine typo met grote gevolgen

[Reactie gewijzigd door PinQ op 5 januari 2009 12:37]

omdat Wine een processor emuleert maar alleen system calls vertaalt!
Je bedoelt waarschijnlijk "geen processor emuleert".

De tekst suggereert wel dat je programma's met winelib can compilen voor Linux op een ARM processor. Dat houd in dat een softwaremaker met goede bedoelingen zijn Windows software wel geschikt kan maken voor Linux op een ARM, aangenomen dat er niet of weinig gebruik wordt gemaakt van assembly code. Vergelijkbaar met hoe Google's picasa voor Linux werkt (is helaas niet native, ook via Winelib).
You will not be able to run native windows programs without recompiling them as winelib.
Wine kan misschien wel gecompileerd worden voor de ARM, maar de windows software die je erop wil draaien natuurlijk niet.
x86 software zal sowieso niet kunnen draaien door middel van wine op een ARM processor omdat Wine een processor emuleert maar alleen system calls vertaalt!
Ik neem aan dat je bedoeld: "omdat Wine geen processor emuleert "
Ik meen dat het inderdaad mogelijk is wine te compileren onder andere platformen, maar nutteloos is het wel; alle software die je wil draaien moet je ook compileren voor het juiste platform.
Een nieuwsbericht van wine uit 2005(http://www.winehq.org/wwn/285) geeft aan hoe je het kan compileren voor arm, maar dat je er verder nog weinig aan hebt. Ik heb geen idee of dat ondertussen al is veranderd.

Voor powerpc is het mogelijk qemu te integreren, hiermee is het wel mogelijk x86 binaries te draaien.

Alsnog is het geen slecht idee om native alternatieven te draaien, want zeker onder qemu wordt het tergend traag...
lijkt me open office of star office installeren toch makkelijker.
Ik gebruik ook zelfs op mijn windows bak OOo maar voor veel mensen is het grote noodzaak om precies hetzelfde te draaien als de baas/klant/collega's. Als je browser op orde is, je media kan spelen en office draait heb je het merendeel van de nettopmarkt bediend, als het ARM platform niet teveel prestaties inlevert (geen compiz vrees ik?) voor de extra accuduur en lagere prijs kan dit wel eens een hele aardige ontwikkeling worden.
Edit: met "geen compiz vrees ik" doel ik op de kracht van de powervr GPU, ik ging er eigenlijk vanuit dat compiz moeiteloos voor ARM zou draaien maar het gaat natuurlijk over de aansturing van de powervr. Google zegt dat de powervr chips OpenGL aankunnen, ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door TeXiCiTy op 5 januari 2009 12:28]

(geen compiz vrees ik?)
Redelijk goede aanname denk ik, ik heb anders nog geen x86 tegenhanger met Aero gezien. Of er komt een stevige videochip in, maar dan schiet je je doel weer aardig voorbij.

[Reactie gewijzigd door dcm360 op 5 januari 2009 12:15]

Hoezo niet? Compiz is GPU afhankelijk en de snellere huidige PowerVR kernen zijn al krachtiger dan wat er in de huidige Atom netbooks zit.
Sterker nog Intel levert ook een alternatieve chipset voor atom met een (iets) snellere GPU core, en laat dat nu precies een PowerVR kern zijn.

En Compiz draait nu ook al prima op de huidige Atom netbooks.
Snelheid zal het probleem niet zijn.
Ik denk dat de hoofd reden om bij windows te blijven is dat mensen dat gewent zijn. Veel mensen willen een pc gewoon gebruiken en hebben geen zin om iets nieuws te leren. Net als jezelf al aangeeft wil je office 2007 installeren, terwijl je ook prima met open office uit de voeten zou kunnen als office pakket.
Zoals anderen al zeggen heb je totaal geen Windows software op ARM. Behalve als je een 90% of meer performance hit acceptabel vind met een full scale emulator als Bochs.

Wat nog een stukkie vervelender is voor een netbook is dat je ook geen Flash hebt om de zelfde reden. Je kan nauurlijk wel Gnash draaien, maar dat project loopt helaas nogal achter op de 'echte' Flash en zal lang niet op alle websites werken. Als je massel hebt, werkt Youtube nog net wel.

Wat proprietary audio en video codecs betreft kom je nog wel aardig weg met VLC, maar de embedded browser plugin daarvan voor Firefox werkt nogsteeds niet goed. Niet de laatste keer dat ik checkte in elk geval.

Om deze redenen is ARM voor personal computing nog niet echt perfect. Intel heeft ons goed te pakken ben ik bang.

edit@fub: Ah sorry, niet gezien.
Flash zal idd naar ARM geport worden. Goede ontwikkeling!
edit@knirfie244: De OP had het over Office 2007 enzo dus ik heb het hier over Wintel software.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 5 januari 2009 16:38]

Wat nog een stukkie vervelender is voor een netbook is dat je ook geen Flash hebt om de zelfde reden.
In het artikel staat juist dat er wel een 'echte' Flash player (van Adobe!) op komt de draaien. Hoe dat dan zit, weet ik ook niet, maar het is dus blijkbaar wel mogelijk!
Ehh, geen windows software? Je kan toch windows mobile software gebruiken?


De populariteit van deze hardware zal afhangen van de snelheid (media) en vooral van de software die meegeleverd wordt door fabrikanten.
maar het is niet ondenkbaar dat Powervr op de CES 2009-beurs iets nieuws aan zal kondigen: de MBX-kern draait alweer enige tijd mee en ondersteunt een maximale resolutie van slechts 800 bij 600 pixels.
De SGX-kern is ook alweer een poosje beschikbaar, en de zwaardere versies hiervan zijn al een stuk krachtiger dan de MBX...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 5 januari 2009 13:48]

Windows Mobile software op Ubuntu? Dat gaat niet werken, ook al zijn beiden ARM. Je zou iets als "Wine Mobile" nodig hebben.
Interessante ontwikkeling..
Het is jammer dat je alleen wat snelheid inlevert voor die extra accuduur.
Maar als ze uiteindelijk ook op 45nm(net als de Atom) komen, dan is het zaakje wat zuiniger en kan de kloksnelheid weer wat ophoog. (toch? :+ )

edit:
ik lees dat de Atom (Wiki: "They run from 0.8 to 1.866 GHz and have between 0.65 and 2.4 W TDP rating respectively that can dip down to 0.01 ")
Maar dat de verwachting is dat de Freescale chip rond de 8 zit. Is dat te verklaren door het verschil in nm?

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 5 januari 2009 12:29]

Toch wel knap om nu al te weten dat een processor die over een jaar gaat verschijnen te weten dat deze langzamer is dan de Atom, en dit baseer je alleen op het productieproces?
Nou,
zoals uit de tekst blijkt:
Cortex-A8-kern geproduceerd worden op 90nm of 65nm en zijn kloksnelheden mogelijk tot 1GHz

Terwijl de atom toch ook op 1.8 kan draaien.
Het aantal Ghz zegt niks .. zelfde als een Core i7 met Q9xxxv vergelijken. (i7 is op zelfde clocksnelheid sneller dan Q9xxx)
Daar komt ook nog bij dat dit totaal verschillende chips zijn arm vs x86.
Een ARM op 1GHz is mischien sneller dan een Atom op 1,866GHz.
De eerste PC op ARM basis was toendertijd de snelste PC. (En die draaide 4MHz als mijn geheugen nog goed is). Volgens wikipedia was de ARM toen meer dan 4 keer sneller als een CISC chip bij de zelfde klok snelheid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acorn_Archimedes

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 5 januari 2009 13:15]

4x sneller klok voor klok als een 68000 ja, maar dat was hoogstwaarschijnlijk nog een 16 bit variant.

De 80386 (zelfde periode), was toen al beschikbaar als 33MHz versie met 11.4 MIPS (vs 8MHz ARM met 4.8MIPS). Dus leuk dat ze meer (theoretische) performance per klok hadden, maar als ze het niet waar konden maken met real-world performance, en met performance/dollar dan heb je er helemaal niets aan.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 5 januari 2009 13:56]

De 68000 serie was toch echt een 32 bits processor; het 16 bits equivalent was de 6800. En inderdaad veegde de 386 de vloer aan met ze; mocht ook wel voor de meerprijs.
Zat die 80286 ook in een PC? Ik kan me een Elektuur (een elektronica blad) herinneren waar in stond dat de Archimedes veruit de snelste PC was.

Wikipedia zegt ook dat de Achimedes van 1987 is, en de 80386 van 1986 12MHz was en pas later 33.

De performance per klok waarden zijn natuurlijk gemeten en 'real-world'. Ook de performance per dollar, performance per vermogens opname en de programmeerbaarheid van ARM was en is nog steeds erg goed en daarom (en ook omdat hij in licency is te produceren) is het de meest verkochte CPU chip.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 5 januari 2009 19:43]

zover ik het goed heb heeft arm nooit mee gedaan aan de MHz-frenzy. En ook niet allerlei 3D en dergelijke extensies. waardoor de cpu meer core business is dan de x86. veel minder troep dat ook nog in de wafel moet. laat staan instructie set X2
Mijn NintendoDS heeft anders twee ARM chips, waarvan eentje aan 3d versnelling doet.
Een aantal misvattingen en aannames in bovenstaande posts rechtzetten.

Bij het verbruik van de atom (2W) rekenen we (meestal) met de laagste klok en enkel de core. Bij de ARM heb je daarvoor het hele subsysteem erbij, wat bij de atom chip het geheel laat stijgen tot 25W of meer.

Ja, de kloksnelheid zal wel omhoog kunnen en de 1Ghz die freescale aankondigt kan in de praktijk 20% hoger liggen. En de kloksnelheid zegt inderdaad niet veel. Vergelijk liever het aantal flops, mips, geheugenaccesses, ...

Gebaseerd op wat kennis van het design en productieproces verwacht je dat de atom nog altijd sneller is. Een educated guess ingegeven door ervaring en kennis van iemand in die industrie. De tradeoff wordt nog altijd gemaakt met het verbruik, de silicon area, lage effeicientie van de instructieset,...

In de toekomst heet intel echter atoms belooft die 5 keer zuiniger zouden zijn dan de eerste generatie wat hen in het speelveld van ARM brengt. ARM zal ook multicore A9 SOC's lanceren. Spannend!

[Reactie gewijzigd door Punkie op 6 januari 2009 09:00]

www.beagleboard.org
Daar zit al een 600 Mhz Cortex A8 ARM op.
bordje gebruikt als ik het me goed herinner iets van 200 mA bij 5V dus 1 W.
Leuke ontwikkeling die hopenlijk de Wintel hegemonie een deuk gaat geven.

Mocht dit succesvol worden, dan Intel denk ik toch wat pijnlijke beslissingen moeten gaan nemen. Nu moet bijvoorbeeld HP nog vragen of ze de Atom mogen gebruiken voor de fysiek grotere machines, maar met de strategie die Freescale voor ogen heeft wordt Intel toch die kant opgeduwd.

nieuws: HP vraagt Intel of het 13,3"-netbook met Atom-cpu mag maken

Zonder Linux was dit denk ik niet mogelijk geweest. Het maakt het naar mijn idee steeds interessanter in computerland.