Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Submitter: PcDealer

Tomtom heeft zijn marktaandeel in 2007 vergroot en heeft een recordomzet van 1,7 miljard euro geboekt. Voor 2008 verwacht de navigatieleverancier dat de groei aanhoudt: het bedrijf hoopt de helft meer navigatiehardware te verkopen.

TomTom-logoTomtom meldt over 2007 de hoogste winst uit zijn geschiedenis, mede dankzij de verkoop van een recordaantal navigatieapparaten. In het laatste kwartaal van 2007 boekte het Nederlandse bedrijf een omzet van 634 miljoen euro, met een nettowinst van 106 miljoen euro. De omzet steeg met 49 procent ten opzichte van het vorige kwartaal en was 33 procent hoger dan de omzet in het laatste kwartaal van 2006. Over het hele jaar kon de maker van navigatiehulpmiddelen een omzet van 1,74 miljard euro optekenen, een verhoging van 27 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De nettowinst over 2007 bedroeg 317 miljoen euro.

De winst per aandeel groeide in het laatste kwartaal met 6 procent naar 87 cent per aandeel; over heel 2007 steeg de winst per aandeel ten opzichte van 2006 met 40 procent naar 2,66 euro. In 2007 verkocht het bedrijf 9,6 miljoen apparaten, goed voor ongeveer 39 procent van alle in Europa en Noord-Amerika verkochte navigatiehardware. Voor 2008 verwacht Tomtom de stijgende lijn voort te zetten met een geschatte verkoop van 14 tot 15 miljoen navigatie-apparaten, waarmee het bedrijf nog steeds een kleine 40 procent van de Amerikaanse en Europese markt in handen zou hebben.

Tomtom verwacht voor 2008 een omzet van 2 tot 2,2 miljard euro, mits de overname van Tele Atlas doorgaat. Naast deze overname moeten ook producten als HD Traffic en Map Share in 2008 aan de groei bijdragen. Verder hoopt de navigatieleverancier niet alleen zijn Europese en Amerikaanse marktaandelen te vergroten, maar ook nieuwe markten aan te boren. Zo is Tomtom onlangs begonnen zijn producten in BraziliŽ te verkopen. In totaal navigeren nu naar schatting 15 miljoen gebruikers met behulp van Tomtom en worden de producten in 30 landen verkocht.

Op de Amsterdamse effectenbeurs blijken beleggers niet erg onder de indruk, waardoor het aandeel bijna 9% lager noteert.

TomTom Go 920 T
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

En toch blijft het frappant hoe analisten vervolgens redeneren. Op de beurs knalde het aandeel -10% vanochtend, omdat de resultaten toch tegenvielen. Opmerkelijk hoe emotie de beurs beheert.
Dat komt omdat de verwachtingen voor volgend jaar tegenvallen. :)

De toekomst is vaak belangrijker dan de huidige stand van zaken als het om beurswaardes gaat.

[Reactie gewijzigd door momania op 21 februari 2008 11:42]

Het bedrijf groeit (omzet en vooral winst) m.i. ook veel te langzaam om de huidige koers/winst verhouding van bijna 20 te rechtvaardigen in combinatie met best grote risicos.
Wat zijn die verwachtingen dan wel niet dat het zo hard naar beneden moet gaan?!?!
Nou, de huidige omzetstijging van het laatste kwartaal is 49%.
Verwachting volgend jaar is totaal omzet van 2 - 2,2 miljard. Zet dat uit tegen de 1,73 miljard van dit jaar en je zit een omzetstijging van 'maar' 15% ;)
de beurs had bijvoorbeeld al bedacht dat tomtom meer winst zou maken, en dat zat al in de prijs van tomtom ingebouwd. nu ze dat niet helemaal waar maken zakt de waarde weer iets (en zoals gewoonlijk schiet het door).

[Reactie gewijzigd door Countess op 21 februari 2008 12:03]

en da's nou precies de reden waarom 'de beurs' een van de meeste idiote dingen is die we als mensheid hebben verzonnen.

het is gokken met geld dat je beter ergens anders aan uit had kunnen geven, of erger nog: met geld wat niet van jou is. (beurshandelaren)
Wat een onzin. Je schrijft "de beurs is gokken met geld....etc". Dat is zoiets als: "een mes is mensen kelen".

De beurs is een handelsplaats, een werktuig dus. Een werktuig definiŽren als de eerste de beste uitwas is stupide.
Toch is het raar dat als een bedrijf nieuws naar buiten brengt dat het winst maakt, de aandelen toch omlaag gaan "omdat de verwachtingen wat minder zijn". Ik bedoel, als je dan toch alleen wilt profiteren, waarom dan uberhaupt aandelen hiervan kopen
Is inderdaad eng, zeker ook omdat zulke emotie-reacties zeker invloed hebben op het verloop van de economie. Een paar van zulke emotie-reacties en we staan weer dichter bij een eventuele (dan niet terechte) recessie. en dat allemaal omdat analisten en beleggers vanuit emotie reageren.

Je zou toch verwachten bij zulke mensen dat hun verstand belangrijker is?


In de economie gaat het om vertrouwen in dezelfde economie door vooral de consument. Als er veel vertrouwen is wordt er veel gekocht en omgekeerd. Als er door dit soort flinke dalingen het vertrouwen daalt bij Jan van de Petteflet dan heeft dat wel degelijk invloed op de economie.
In de economie gaat het om vertrouwen in dezelfde economie door vooral de consument. Als er veel vertrouwen is wordt er veel gekocht en omgekeerd. Als er door dit soort flinke dalingen het vertrouwen daalt bij Jan van de Petteflet dan heeft dat wel degelijk invloed op de economie.

[Reactie gewijzigd door Beaves op 21 februari 2008 11:55]

Nou nou dat is wel weer heel erg kort door de bocht.
TomTom heeft afgelopen een gigantische groei laten zien.
Analisten hebben dit gezien en hebben aandelen gekocht. Een bedrijf dat zo hard groeit is meer geld waard!
Als de aandelen nu bv 50 euro waard zijn en de verwachting is dat het bedrijf dit jaar een groei van 50% laat zien dan is aan het eind van het jaar de aandelen 75 euro waard. Dus als je nu tussen de 55 en 60 euro betaald per aandeel heb je aan het eind van het jaar een leuke winst!
Als het bedrijf nu aan geeft dat het komend jaar maar 15% groeit dan is het aan het eind van het jaar maar 57,5 euro waard. dus als je nu 57,5 betaald heb je daar komend jaar niets aan en kan je beter verkopen en een ander aandeel kopen.
Recessies worden niet veroorzaakt door analisten en beleggers maar door het feit dat bedrijven en consumenten minder gaan kopen.

TomTom steeg gisteren overigens ook een procent of 8 6,7%, dat betekende toch ook niet ineens een Nieuwe Economie met oneindige groei? Dit is gewoon het principe van de beurs. Om beleggers en analisten de schuld te geven van problemen in de reŽle economie gaat mij echt te ver.

(redelijk offtopic voor een ICT site maar goed...)

[Reactie gewijzigd door mklerx op 21 februari 2008 11:54]

Bedrijven en consumenten gaan voornamelijk minder kopen omdat hun wordt aangepraat door analisten en beleggers (via de media) dat het slecht gaat.
TomTom verwacht een omzetstijging, maar steeds meer wagens worden verkocht met een GPS systeem ingebouwd en de markt raakt ook steeds meer verzadigd met reeds gekochte GPS systemen. Die omzetgroei kunnen ze toch niet blijven volhouden als ze vooral rekenen op de hardware verkoop?
Tenzij ze zich ook in die markt gaan begeven.

Wat houdt ze tegen om OEM-varianten te leveren, gecustomized voor de automerken? Het lijkt me stug dat elke autofabrikant opnieuw het wiel gaat uitvinden om eigen navigatiesystemen te ontwerpen/bouwen/testen/supporten.

(Of doen ze dat misschien al?)
Ja, dat doen ze al. Kijk maar eens bij Seat naar navigatiesystemen, die komen je vast wel bekend voor :)
Ja: ze lijken op die van Volkswagen...

De door VAG gebruikte systemen woden/werden door Blaupunkt gemaakt, dus tenzij Blaupunkt weer leentje-buur speelt bij TomTom slaat dit nergens op. Dat beiden gebruik maken van Tele-atlas kaarten verklaart denk ik de visuele overeenkomst tussen beiden.
Mooi, hebben ze geld om TomTom 7 voor op de PDA te gaan ontwikkelen... ;)
Komt eraan, nog even geduld :)
Volgens mij had dit geen financiŽle redenen. Hoewel ik verwacht dat ze uiteindelijk toch overstag zullen gaan. Immers zullen ze een duidelijk grote en interessante marktniche niet zomaar aan hun concurrenten overlaten, terwijl ze deze met weinig moeite in de hand kunnen houden. Immers is is TT gewoon het beste alternatief. Route66 ziet er wat mooier uit, maar in termen van navigatie is TT wel de betere (scheelt niet veel overigens, in mijn geval, maar ik rijdt ook niet echt veel). Mochten ze het komende jaar niets meer uitbrengen voor de PDA, dan wordt het wel een concurrent, omdat er toch vrij veel aan het wegennet wordt gedaan momenteel.
Waarom blijven mensen nog steeds met die PDA navigatie knutselen? Stapels kabels, baterij slurpende bluetooth GPSen, veel te heldere of juist te donkere beeldschermen. Terwijl een PNA bijna niets meer kost.
Je argument aangaande batterijen is natuurlijk onzin want je PNA moet ook externe stroom hebben wanneer je langere ritten doet.

Daarbij bestaan er GPS modules in CF formaat waardoor ik daar geen accu of aparte lader voor nodig heb.

Helderheid is bij een PDA perfect aan te passen :)

Dus vertel mij eens waarom ik nog een nieuw apparaat moet kopen als mijn (toch al in bezit zijnde) PDA perfect het navigeren erbij kan doen :?
Ik zie het nut er ook niet van in om apart van me PDA weer een PNA te moeten kopen. Navigeren met PDA gaat prima.

Het is dat Navigon helaas niet compatibel is met de meeste PDA's, anders was ik al overgestapt. Vind het erg jammer dat Tomtom de gebruikers die hen groot hebben gemaakt al zo lang laat wachten op versie 7, waarschijnlijk alleen maar om de eigen apparatuur meer te verkopen.

Leuk dat een Mio, N95 oid een ingebouwde GPS heeft, doe mij maar een losse module. Kan ik upgraden naar een betere ontvanger zonder het hele apparaat te moeten vervangen. En kabelbrei bij een PDA? Bij mij heb ik maar 1 kabel voor de voeding van de PDA en als het nodig is, sluit ik een kort kabeltje aan me cradle aan om me GPS op te laden.
Ik heb zelfs twee apparaten los. Een PNA, maar ook op mijn telefoon. Ik neem die PNA niet altijd mee, maar met mijn smartphone heb ik het toch altijd lekker bij de hand. Overigens had ik mijn PNA nooit gekocht als ik mijn smartphone eerder had. Zie de argumenten van JaJoah. Blijft het argument over dat het scherm te klein is....heb ik geen last van (E61i). Het werkt gewoon prima (voor mij iig) en is een volwaardig substituut voor mijn PNA oplossing.

@thunder8, waarom Navigon ipv Tomtom? Ik heb zelf geen ervaring met Navigon. Verder moet TT7 natuurlijk gewoon goed werken. Je zegt dat ze zo meer van hun eigen apperatuur willen verkopen. Maar dat kon nu natuurlijk ook. En bij TT5 ook. Misschien heeft het iets te maken met het illegale download-gegeven, en het gegeven dat bij veel Nokia's gratis navigatie zit en de sterk opkomende concurrentie. Ook gratis alternatieven (misschien niet volwaardig, maar voor velen wel goed genoeg) steken de kop op.
Misschien wachten ze gewoon even af om te kijken hoe zij zich onderscheidend in de markt kunnen positioneren. Of het verstandig is is een tweede. Met het uitblijven van een TT7 release, ben ik iig al verder aan het kijken. Maar mocht die er toch komen, heeft die gewoon voorrang.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 21 februari 2008 22:47]

Heb jij er de laatste tijd wel eens eentje van dichtbij bekeken? In mijn Mio zit de GPS module gewoon ingebouwd. Je hebt ťťn kabeltje nodig en het enorme voordeel si dat ik ds ook maar ťťn apparaat heb als agenda, navigatie, planner enz. Met een veel beter scherm dan de gemiddelde telefoon. En je kan natuurlijk gewoon vanuit je contactlijst navigeren. Alles blijft synchroon lopen
"..omzet van 634 miljoen euro, met een brutomarge van 42 procent..."

ik vrees ook dat het vooral de noviteit is van een navigator. Ik betwist niet dat ze erg praktisch zijn, ik heb persoonlijk erg veel aan mijn Garmin gehad (sorry Tomtom)... maar als de noviteit eenmaal is verdwenen, dan komen die cijfers... hard... terug op aarde

Dit gaat 1,2, misschien nog 3 jaar goed, maar dan pats boem.

Dan verzadigd de markt en dan opeens gaat het erom wie de beste updates en de beste toevoegingen heeft. Dat de groei moet komen uit overnames en toevoegingen zoals HD Traffic doet mij iets vermoeden over de losse unit verkoop.

De dagen dat je 500 euro moest betalen voor een degelijke navigator zijn toch echt voorbij..... een navigator die simpelweg routes brult zou niet meer dan 200 euro hoeven kosten. De vraag is of je, net zoals PC's om de 3 jaar een nieuwe nodig hebt. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Tenzij mijn huidige+TMC gejat wordt kan hij er (mits geupdate) nog makkelijk 5 of 10 jaar mee door.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 21 februari 2008 11:48]

Dan verzadigd de markt en dan opeens gaat het erom wie de beste updates en de beste toevoegingen heeft. Dat de groei moet komen uit overnames en toevoegingen zoals HD Traffic doet mij iets vermoeden over de losse unit verkoop.
Vandaar de mapshare technologie. ;) Daarnaast ook het aanboren van nieuwe markten he, in Azie en Afrika, wat opkomende markten zijn ligt zeker een kans. Als TomTom deze weet te pakken dan gaat het zeker nog 10-20 jaar goed! 8-)

[Reactie gewijzigd door wmplaza op 21 februari 2008 11:48]

de elektronicamarkt is absoluut onverbiddelijk.... De reden voor m'n scepsis is ook de stormvloed van Chinese namaak die ik steeds meer in de schappen tegenkom. Monopolie op hardware houdt je dus nooit lang vol.

Verder is de software te kopieeren... de enige manier waarop ik hun winst zie maken is inderdaad een monopolie op data danwel de toepassingen van die data.... Tomtom heeft wel de hoofdprijs betaald voor TeleAtlas en of dat het waard was moet nog blijken.
TeleAtlas is m.i. een betere belegging toekomst gericht gezien dan TomTom.
PND is het heden, en welk merk er ook komt allemaal blijven ze kaarten nodig hebben. Momenteel zijn er maar zo'n 2-3 bedrijven welke die leveren aan TomTom en andere PND makers, zelfs de Chinese markt heeft de kaarten nodig. Hardware kun je ongezien kopiŽren/namaken.
Maar gebruik maken van de mappen van TA om zo goedkopere versies te maken lijkt me niet mogelijk... En hoe langer het duurt hoe uitgebreider de maps van TA worden en hun markt groeit ook mee met de PND-markt. Dus kans op gelijkwaardige concurentie wordt steeds kleiner. De mappen van TA groeien en groeien... terwijl nieuwe kaart makers bij nul zouden moeten beginnen. Welke PND leverancier zou van zo'n bedrijf willen afnemen????

Dit is denk ik ook de reden waarom TomTom TA wil inlijven.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 21 februari 2008 13:40]

Geld is ook te kopieren, dus dat is geen reden.

Zolang ze innovatief blijven en nieuwe dingen bedenken, kunnen ze best koploper blijven. Tenslotte bestaan navigatiesystemen al heel lang (mijn eerste kleurensysteem was uit 2000) en bedenken ze steeds weer iets nieuws.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit had verwacht dat tomtom zijn voorsprong in de markt zo lang kon behouden.

Ten tijde van de massale cash-in van de directie dacht ik: dit gaat niet lang goed.

Ik dacht dat hun voorsprong flinterdun was, en dat er tientallen concurrenten voor zorgden dat tomtomt links en rechts ingehaald werd.

How wrong was I.
TomTom is in de Benelux nu zelfs absoluut marktleider (+50%), de kleinere spelers worden alleen maar kleiner (exit ViaMichelin een maand geleden). Nu blijft TomTom en 2 andere spelers over die de rest verdelen (Garmin en Navman/Mio).
Op weg naar nog meer.
Na 100 meter links af

Ze zullen in iedergeval niet zo snel verdwalen. Ik ben benieuwd hoelang ze dit door kunnen zetten omdat de meeste mensen die ik ken al een navigatie hebben
Volgend jaar omzetstijging door Map Share? Dat was toch gratis voor alle gebruikers???
Maar levert waarschijnlijk wel meer omzet op, omdat mensen die graag Map Share willen hebben een nieuw model kopen.
Tja. Ik denk dat het volgend jaar wel eens anders kan zijn, aangezien nu ongeveer iedereen wel een TT heeft ondertussen. Als je zo een ding hebt, ga je niet het jaar erop alweer een nieuwe kopen. De TT zelf is kwa uiterlijk en functionaliteit praktisch het zelfde als de eerste versie namelijk.
TT afdeling verkoop noteer maar alvast: op 150 euro voor een TT one Europa >> eentje verkocht aan Pigsbutt.

[Reactie gewijzigd door pigsbutt op 22 februari 2008 11:17]