Moederbordenmania in aanloop naar Bearlake-chipset

De lancering van Intels nieuwe P35-chipset met ondersteuning voor ddr2- en ddr3-geheugen is vervroegd naar 9 mei. Hierdoor schiet informatie over nieuwe Bearlake-moederborden inmiddels als een paddenstoel uit de grond.

Vanwege de nda die nog tot de introductie geldt is het onmogelijk om al iets over de prestaties ten opzichte van de P965-chipset te zeggen. AnandTech zegt dat ze verbaasd waren over de uitslag van de tests, maar of dat in positieve of negatieve zin was, laten ze nog in het midden. Wel wordt een drietal door de reviewers geteste moederborden voorgesteld, te weten de gisteren behandelde Gigabyte P35-DS3R, de Asus P5K Deluxe en de MSI P35 Platinum.

De Asus P5K Deluxe beschikt over twee pci-e x16-slots, waarbij er net als bij de Gigabyte P35-DS3R een met slechts vier banen verbonden is. Verder zijn twee pci-e x1 en drie pci 2.2-slots aanwezig. Dankzij de ICH9R-southbridge heeft het moederbord de beschikking over zes sata poorten met 3Gbit/s snelheid en kunnen hardeschijven in raid 0, 1, 5 of 10 worden gebruikt. Twee extra sata-aansluitingen en een pata-connector zijn met een JMicron JMB363-controller verbonden. Geluid wordt verzorgd door een ADI 1988B achtkanaals hd-geluidschip en twee gigabit-netwerkaansluitingen zorgen samen met de inbegrepen draadloze netwerkkaart voor de verbinding met de buitenwereld. De ddr3-variant van dit bord zal P5K3 Deluxe heten en is herkenbaar aan de oranje geheugenslots.

Asus P5K3 Deluxe-moederbord

De specificaties van de MSI P35 Platinum komen grotendeels overeen met de tegenhangers van Asus en Gigabyte. Ook hier zijn twee pci-e x16-slots aanwezig waarbij slechts slot één volledig verbonden is en de ander het met vier banen moet doen. Het verschil zit in MSI's keuze om twee van de zes sata-aansluitingen van de southbridge te gebruiken voor esata-connectors op de achterkant. Verder heeft ook dit bedrijf ervoor gekozen om een aparte chip te gebruiken voor extra sata- en pata-connectiviteit: een Marvell 88SE6111-controller levert één sata- en één pata-verbinding. MSI kon niet achterblijven wat betreft de geluidsvoorziening en koos voor een Realtek ALC888T-geluidschip die voor achtkanaals high-definition geluid zorgt. Deze chip stelt gebruikers in staat gewone huistelefoons op de computer aan te sluiten om zo van VoIP functionaliteit gebruik te maken. Er kan vervolgens gebeld worden met Skype of SkyTel zonder dat de computer aan hoeft te staan. Kopers van dit moederbord moeten genoegen nemen met een enkele gigabit netwerkaansluiting.

MSI P35 Platinum-moederbord

DailyTech bericht over een vijftal moederborden van MSI die allemaal gebaseerd zijn op de P35-chipset. Het topmodel van deze serie is de P35 Diamond, de ddr3-tegenhanger van de eerder besproken P35 Platinum. Wie op de toekomst voorbereid wil zijn, maar nog niet wil investeren in duur ddr3-geheugen is het best af met de P35 Platinum Combo die ondersteuning biedt voor zowel ddr2 als ddr3 middels vier ddr2 en twee ddr3-slots. Het is echter niet mogelijk om beide geheugentypen tegelijk te gebruiken. Van beide soorten geheugen worden reepjes tot maximaal 2GB ondersteund. Het andere hybride bord is de P35 Combo die twee ddr2 en twee ddr3-geheugensloten bezit. Alle MSI-moederborden gebaseerd op de Bearlake-chipset maken voor geluid gebruik van een Realtek ALC888T-geluidschip. MSI benadrukt dat alle P35-moederborden de huidige Core2-processors ondersteunen alsmede de nog te introduceren Penryn.

Vorige maand introduceerde nVidia de nForce 680i LT-chipset die het gat moet dichten tussen de nForce 650i en de nForce 680i. De afgelopen tijd zijn diverse moederborden uitgebracht die gebaseerd zijn op deze chipset. De introductie van al deze moderne borden betekent dat de prijs van exemplaren met de oudere P965-chipset van Intel waarschijnlijk zal dalen, wat natuurlijk goed nieuws is voor de tweaker met een beperkt budget.

Door René Gerritsen

03-05-2007 • 17:59

52

Lees meer

Intel introduceert P35-chipset
Intel introduceert P35-chipset Nieuws van 21 mei 2007
Corsair toont ddr3-geheugen
Corsair toont ddr3-geheugen Nieuws van 19 maart 2007

Reacties (52)

52
52
24
0
0
23
Wijzig sortering
Blijkbaar wordt deze chipset toch verschrikkelijk heet als iedereen zo'n enorm heatpipe circus nodig heeft.

Of zou het marketing zijn, omdat het er dan interessanter uit ziet? Bij die loopings van MSI begin je daar aan te denken...
Het lijkt me logischer dat die loopings er in zitten om de hete lucht langer af te laten koelen door de CPU-fan.
Inderdaad. Omdat... de chipset waarschijnlijk erg warm wordt. :)
Verwijderd @dsibma3 mei 2007 19:25
Een heatpipe verplaats alleen maar warmte... maar de finnen moet het afvoeren. Als die looping echt voor warmte afvoer was, dan zou je toch grotere finnen verwachten.
Maar die pipes voeren het dus, over twee kanten, naar de vinnen toe van de mosfet koelrib. M.a.w het lijkt er toch op dat er veel heat vanuit de NB naar boven moet, om zodoende ook nog een graantje van de mosfet heatsink mee te pikken.
Wel, bij de ASUS North Bridge valt iig op dat er twee setjes loops vanuitgaan, zowel linksom als rechtsom. Hoop niet dat die P35 te warm wordt.
Al dat koper...Waar is de tijd van passieve (simpele) koeling toch? :9
Geef mijn maar een active chipset koeler, want dit gaat echt te ver. |:( Lijkt wel of ze er alles aan willen doen om je cpu zo warm mogelijk te maken.
Ik vind zo'n 40mm fan gewoon ontzettend irritant geluid maken. Ze draaien doorgaans op een heel hoog toerental en dus maken ze een hoog geluid. Ik vind iedere poging om zo'n fan te voorkomen prima, maar je hebt wel gelijk dat het monteren van je processor + koelblok niet makkelijker wordt door zulke heatpipes rond je socket :X
Zet je er toch een ander blok op en een andere fan die wat meer lucht verplaats en minder rpm heeft. ;) Want het klopt dat de mobo bouwers er eigelijk altijd een cheap ass hsf opzetten.
Al eens gekeken naar een Papst :)

ik heb op mijn A8NSLi Ook direct dat 40mm fanatje vervangen door een 40mm Papst draait op een onhoorbare 18DBa. koelt beter dan dat standaard geval.

Zalman blokje erbij op.

linkje naar Papst 412/2
of zo stil mogelijk :? ;-)
Al dat koper ja. Krijg toch het sterke idee dat deze chipset absurd veel vermogen opneemt, mogelijk nog erger dan die energieslurpende nVidia chipsets als de 650/680 :(

AMD/Ati met zijn 690 chipset laat het omgekeerde zien: het kan wel degelijk zeer zuinig (verbruikt 10-15W minder dan een 6150/430 chipset van nVidia).

Het lijkt wel of bij elke TDP verlaging van de CPU's (AMD gaat naar 45W) er aan de andere kant (mobo chipsets, grafische kaarten) het dubbele wordt teruggepakt...
nou liever zo'n heatpipecircus dan een 40 mm fannetje inderdaad. We leven ook niet meer in het socker 370/A tijdperk, waarbij het wel handig was als je nog een schroevendraaier aan de zijkant van je koelblok kwijt kon, om de koeler aan de socket te klikken, dus ik zie het probleem hier niet echt...

..en @ Gagarin:

in de tekst staat ook 3 PCI slots voor de P5K of zie ik nou iets over het hoofd....
Ben ik het niet zo mee eens. Zo'n heatpipe assemby van ASUS volstaat maar net; en bij overklokken kun je maar beter weer terug naar een actieve NB/SB koeler. En je hebt erge goede, tegenwoordig; lang niet meer die stofzuigertjes van vroeger.
Hoezo? volstaat maar net....mijn Striker Extreme doet het prima zonder actieve koeler.
Volstaat net, ja. Probleem met dit design is, dat als je flink gaat overklokken, de mosfets zo heet worden (boven de 1.4v neemt de warmte -- zeg maar hitte -- enorm toe), dat warmte terug gaat stromen, richting NB! Of in ieder geval de warmte afvoer naar 'boven' (richting mosfets) dus tegenwerkt.

Echt, dit passieve gedoe is helemaal niet zo'n succes. Ze doen het toch, denk ik, omdat ze nogal op hun flikker hadder gekregen van het publiek voor die crappy NB fannetjes op hun eerste "top" 939 borden. De schrik zal er wel goed ingezeten hebben. Maar ik had veel liever een deugdelijk actief design gezien.
ja, maar dat ligt ook aan je eigne setup natuurlijk. Als je in de kabelwirwar die ik de binnenkant van m'n PC noem kijkt, daar ga je met alleen heatpipes gewoon gebakken chips producreren. Een casefannetje d'r bij en het wordt al een heel ander verhaal, en als je CPU fan een beetje meer lucht verplaatst dan je CPU nodig heeft dan koelt hij ook gelijk de omliggende delen van je heatpipedream mee, en dan gata het wel goed.

Met fans op de chips heb je veel directere koeling en dus ook meer zekerheid dat het goed gaat zolang de fans blijven werken. Maar ja, als je zo'n bord koopt mag je ook aannemen dat je in staat geacht mag worden om één of twee casefannetjes in te bouwen. En dan is het zat.
Het punt is alleen dat borden zoals de Commando en Striker Extreme heftig geprofileerd worden als overklok borden bij uitstek. En het is nou juist bij overklokken dat dit passieve design tekort shiet.
Nu wel, zie de uitbrander naar mij direct eronder :P
Loodgieter krijgt een nieuwe dimensie..
Verwijderd @g4wx33 mei 2007 19:41
heerlijke rollercoaster leek me
Frak! Wat een heerlijk ASUS bordje! Zodra ik mijn Commando doorgefikt heb (met overclocken), komt deze erin. :)

P.S. Interssant ook om te zien dat ze de trend van geen PATA meer, met de ICH9R doorgezet hebben, Maar ze hebben er nog steeds die galle JMicron chip bijgezet.
Ik zie anders gewoon een IDE conenctor zitten ;)
Ja, maar die zit bij allemaal op een aparte controller en _niet_ op de southbridge ;)
Inderdaad. Die functie neemt de JMicron dus waar; alleen ben ik zelf niet zo te spreken over die chip.
voor je je commando doorfikt ik wil hem best hebben hoor, kan jij een nieuwe van asus kopen heb ik een commando deal ? :7
Goed nieuws,

nu de P5B-E richting de 80euri, icm een E4300 en 2GB ram, beetje oc'en, HD2900XT als 3d-kaart en je hebt een supergamesysteem voor 1000euro

Wat is vooruitgang toch leuk ;)
Zo dat is nog eens heatpipes, als ik de warmte zou zijn dan zou ik niet weten waar ik naar toe moet.

Ik zou de warmte een gps en navigatie setje geven :P

Daarbij hoop ik ook dat de CPU niet claustrofobies word van al dat koper om zich heen.
Dat zijn toch prachtig mooie heatsinks. Zij er best wel eentje willen hebben voor tegen de muur :)
heb nog een kappote MSI KT3 Ultra ARU liggen, interresse? :P
als ik speculeer en zeg dat zo'n looping als voordeel heeft dat de heatpipes beter werken, omdat de vloeistof altijd naar een bovenkant kan.
en dus niet persee op die andere dingen (ben de naam kwijt), waarmee een heatpipe ook omstekop kan werken, hoeft te vertrouwen.

zit ik er dan naast?
Denk van wel gezien dat de meeste mb's toch verticaal in de kast hangen en niet horizontaal liggen.
AnandTech zegt dat ze verbaasd waren over de uitslag van de tests, maar of dat in positieve of negatieve zin was, laten ze nog in het midden.
Bearlake heeft IDA, logisch dat eenzelfde processor dan beter scoort.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.