Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: BBC News

Sinds 1 januari is voor de Britse hitlijst de eis vervallen dat songs ook op fysiek formaat beschikbaar moeten zijn. Dat heeft al tot de eerste hit voor een band zonder platenmaatschappij geleid, en ook oudere acts zouden er wel bij kunnen varen.

Koopa Onlangs schreef de band Koopa uit Essex geschiedenis door met de single 'Blag, Steal & Borrow' de top 40 te bereiken zonder dat de band door een label was gecontracteerd. Opnames en promotie deed de band geheel zelf. 'We hadden een website, en daarvoor gingen we op Google reclame maken. We zetten onszelf op MySpace, en zorgden ervoor dat we mensen met newsletters en blogpostings op de hoogte hielden', vertelt zanger, gitarist en producer Joe Murphy. Het is weliswaar niet de eerste act die zich via het internet in het algemeen en social networking in het bijzonder onder de aandacht brengt - de Arctic Monkeys gingen het gezelschap bijvoorbeeld voor - maar wel de eerste die geen label nodig had om de internethype in hitparadesucces om te zetten.

Het zou echter niet zo zijn dat bands geen indruk meer op de heren in pak van de muziekindustrie hoeven te maken om hits te scoren. 'Om consumenten te bereiken heb je de kracht van een grote maatschappij nodig. Zelfs in de digitale wereld', aldus Steve Redford van de Official UK Charts Company. Maar ondertussen laten die maatschappijen maar al te graag het echte werk aan de bands over, stelt muziekjournalist Paul Stokes: 'Naar verluidt komen ze alleen naar je optreden als je minimaal duizend vrienden op MySpace hebt.'

Beatles - Hello, Goodbye / I am the Walrus Een ander gevolg van de veranderde regels is het verloop in de hitlijst. Plaatmaatschappijen halen na verloop van tijd - meestal is dat een kwestie van weken - de cd's uit de winkels, en daarmee verdween voorheen een song of album automatisch uit de lijst. Dankzij downloads, die in Groot-Brittannië tachtig procent van de singleverkopen beslaan, kunnen songs langer blijven plakken en gemakkelijker weer terugkeren. Zo verdween Snow Patrol's Chasing Cars vorig jaar uit de lijst maar keerde onlangs weer terug. De veranderde regels zouden volgens Redford op korte termijn voor een merkwaardig effect kunnen zorgen. Vanwege het bijleggen van het geschil tussen Apple Corps en Apple Inc, wordt gespeculeerd dat de Beatles over niet al te lange tijd het downloadtoneel zullen bestijgen. 'Het is goed mogelijk dat we dan een top 10 krijgen die geheel uit Beatles-songs bestaat', aldus de muziekjournalist.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Je kan dan ook gekke promotie acties krijgen.

Ik neem namelijk aan dat als jij 100.000 liedjes van je eigen nummer aanschaft, dat de kans groot is dat je dan die week in de top 40 terechtkomt. Tevens krijg je dan 70 cent per nummer terug van Apple, dus de uiteindelijke kosten zijn dan $29.000 (uitgaande van $0.99 prijs per nummer).

Op die manier krijg je dan je nummer in een hitlijst, waardoor je zeer snel een goede promotie krijgt (vele mensen zien de top40 in muziekwinkels, of horen hem op de radio), die dan tot daadwerkelijke verkopen zal leiden.

Je kan dan tevens afvragen of dit al niet gedaan wordt door de RIAA studios met deze nieuwe maatregel in plaats.
Je krijgt als band hooguit (en dan echt hooguit) tien cent terug per download, dus zo'n actie wil je echt zelf niet financieren (tenzij je in reactie daarop veel optredens aangeboden krijgt, want dat is de meest effectieve manier voor artiesten om geld te verdienen).

Wat wél goed mogelijk is, is via je sociale netwerk een downloadactie starten. De relatief onbekende band William Wixley heeft dat deze maand gedaan, en is - door zijn achterban op te roepen hun single binnen één specifieke week te downloaden - op 46 binnengekomen in de mega top 100. Veel is daar niet voor nodig: een honderd of wat verkochte examplaren is al voldoende voor een positie in deze lijst.

Gezien de grootte van de online fanbase van veel artiesten, vermoed ik dat dit soort acties in de toekomst eerder regel dan uitzondering worden. Het gaat er dan niet meer om dát je in de top40 komt, maar wánneer je dat wil. Echt goede muziek (als in: muziek die goed genoeg is om populair gevonden te worden door singlekopers) zal dan langer in de lijst blijven omdat ook niet-fans de muziek daarna zullen aanschaffen; slechte acts blijven er slechts een week.

Er zijn trouwens gevallen bekend van artiesten die dit ook deden in het fysieke tijdperk. Meestal waren ze dan alleen te dom om dit goed te plannen en eerlijk te doen, zodat de artiest en zijn manager bijvoorbeeld elk 100 singles bij één winkel gingen afnemen. De wereld is dom, maar niet zó dom om niet door te hebben dat het hier om ranglijstvervalsing ging. Tatjana is - geloof ik - ooit op die manier pijnlijk door de mand gevallen.
Apple rekent per nummer wat via de music store verkocht wordt 35% kosten. De rest wordt volledig aan het platenlabel uitbetaalt. Als jij het platenlabel bent krijg je dus 64 cent per download uitbetaald.

Dat de meeste labels hun artiesten bestelen ligt aan de labels, niet aan het verkoop-medium..
De relatief onbekende band William Wixley heeft dat deze maand gedaan, en is (..) op 46 binnengekomen in de mega top 100. Veel is daar niet voor nodig: een honderd of wat verkochte examplaren is al voldoende voor een positie in deze lijst.

De Mega Top 100 bestaat niet meer, je bedoelt vermoedelijk de Single Top 100, de officiële lijst voor de muziekhandel. Deze is, als enige lijst in Nederland, alleen gebaseerd op singleverkopen. En die worden tegenwoordig niet zoveel meer gekocht (en dus, afgezien van de top, ook niet gedownload) dus is er inderdaad niet zo veel nodig.
als artiest bij een platenlabel gaat dat dus niet op. Een artiest krijgt dan helaas nog minder dan Inge Jansen denkt: namelijk maar 4,5 eurocent

wat wel natuurlijk zo is is dat platenmaatschapijen in het verleden de top40 samen konden stellen. Je hebt 4 aanbieders van muziek, en deze bepaalden van wanneer tot wanneer een singel werd uitgebracht. Zo konden ze bijvoorbeeld voorkomen dat de "kersthit" van hun ene artiest zou concurreren met die van een andere (en dus hoefden ze alleen nog maar te concurreren met de "kersthits" van de andere labels).

Dit systeem is in Nederland al afgezwakt (door o.a. ook airplay mee te nemen in de top40 beoordeling), maar het speelt natuurlijk voor een deel nog steeds. Zolang er een markt is waar er maar een paar aanbieders zijn, veel vraag is, en het niet heel veel uit maakt wat de kwaliteit is, hoeven de aanbieders niet hun best te doen om op zoek te gaan naar talent.

Hier zie je echter dat de marktverhouding veranderen, innitiatieven als SellaBand proberen al de labels uit te sluiten, en als een grote online distributeur (Apple?) direct een deal konden sluiten in de richting van "Voor ¤ 100 mag je een mp3tje uploaden, en krijg jij per download ¤ 0,50 van ons", wat er naar mijn idee echt wel gaat komen, dan vraag ik me af hoe lang artiesten nog moeite gaan doen om een contract in de wacht te slepen.
Zou mooi zijn als de macht van die platenmaatschappijen flink gereduceerd wordt.
Misschien wordt zelfs dat stuk ellende van een Top 40 nog een keer de moeite waard om naar te luisteren.
Kan me echt niet voorstellen dat mensen al die crap zelf uit kiezen.
Dat is dus jouw mening, ik denk dat er genoeg mensen zijn die de muziek wel leuk vind. Er luisteren niet voor niks zoveel mensen naar de Top 40 op 538.
Man, de meeste mensen luisteren wat ze voorgeschoteld wordt... uiteindelijk is het allemaal hetzelfde laken en pak.
Die pussycat-troep of even of andere opblaasneger die ons weer verteld hoe moeilijk het in de ghetto is... de Top 40 word bepaald door de media en de volgschaapjes die erachter zitten eten het allemaal als hapklare brokken.

Internet biedt je een hele nieuwe wereld van keuzes, de top 40 word absoluut NIET door de mensen bepaald, de mensen bepalen alleen 'het minst slechte' omdat ze alleen maar een kleine selectie aan nummers te horen krijgen.
De ÉCHT goede nummers vind je meestal niet, die zijn van een of andere gozer die achter in z'n schuur met z'n 30 jaar oude apparatuur een leuk en kwalitatief nummer in elkaar zet.... maar goed, die zit niet bij 'de grote platenmaatschappijen'.... de media bepaald, niet de mensen.... wees objectief en kies je eigen muziek uit, niet dat wat de buurman toevallig ook leuk vind!!!
waarbij je er blatant vanuit gaat dat iedereen dezelfde muziek zal waarderen als jij en blijkbaar alleen dan objectief is. Als die mensen dat soort muziek leuk vinden, laat ze dan lekker, kun jij ook lekker elitair blijven doen over je "onbekende" superieure muziek.

Omdat iets "commercieel" is hoeft het nog niet per definitie slecht te zijn, al is het gemiddelde niveau wel gedaald :P
Die show moet daarom dan ook vooral blijven, met de zelfde muziek en al. Maar dan niet onder de naam 'Top 40', want dat is het gewoon niet.
Laten we nou niet huichelen. Veel mensen vinden het leuk om de door de platenlabels geselecteerde muziek te luisteren. Good for them. Echter, om die selectietie de Top Zoveel te noemen, grenst aan liegen. Noem het de '538 Hotlist' ofzo.
De top 40 wordt toch samengesteld aan de hand van de verkoop van de platen die er in staan? Als dat zo is zie ik er geen problemen in om het de top 40 te blijven noemen.

Het is gewoon een top 40 van die periode (weet niet precies hoe vaak hij wordt samengesteld. Een week? Een maand?), en dat grenst totaal niet aan het liegen.
Sinds 2003 is voor de Nederlandse top 40 niet alleen het aantal verkochte platen belangrijk maar ook de airplay én het aantal downloads.

In Nederland veranderd er dus helemaal niets en is het puur een Britse aangelegenheid.
De Top 40 zou toch wel eens enorm kunnen veranderen nu ik het volgende lees:
Plaatmaatschappijen halen na verloop van tijd - meestal is dat een kwestie van weken - de cd's uit de winkels, en daarmee verdween voorheen een song of album automatisch uit de lijst.
Tis niet moeilijk om de Top 40 te beïnvloeden met zulke grappen.
Verkocht aan consument of verkocht aan winkels ;) Hoe vaak komt het voor dat dergelijke platen al platina's zijn voordat ze in de winkels liggen. Denk vb aan de platen van Marco Borsato.

Het is niet moeilijk om bepaalde muzikanten te pushen op eerste plaats.
10.000 nummers via éénzelfde account. Dat zou vlug te traceren zijn vermoed ik.

Het zou zo ver moeten komen dat je in principe alles zelf kan doen, en, als dit succes heeft zoals bovengenoemde, er dan vanzelf platenmaatschapijen aan je voordeur kloppen. Laat ze dan maar vechten voor desbetreffende band het meeste geld te geven.

Of nog beter, als je alles toch zelf kan doen, zoek jezelf een totaal andere sponser... Gibson, Coco-Cola, Apple, één of andere merk, maakt niet uit.

Zo wel leuk zijn.
Hoe het dan zou moeten met distributie kanalen weet ik zelf ook niet als je dan effectief een "sponsor' hebt gevonden om cd's te laten maken?
10.000 nummers via éénzelfde account. Dat zou vlug te traceren zijn vermoed ik.
Traceerbaar door wie? Bij traceren is er altijd een kwestie van privacy.
Tja, hitlijsten, wat moet je er eigenlijk mee? Echt een uitvinding van de platenmaatschappijen...
Of van de radiostations, het is immers een bijzonder simpele formule.
Waarom een merk, iemand die mensen kent, ingang heeft her en der, kan al voldoende zijn.
Ik denk dat er veel banen gaan verdwijnen in de muziekindustrie, maar tegelijk er ook nieuwe mogelijkheden komen voor slimme, handige jongens en meisjes.

Promotie via social engineering gaat het helemaal doen, denk ik. Maar: wie daar nu mee rijk denkt te kunnen worden, zal vooralsnog bedrogen uitkomen. Zolang muzikanten echter niet afh. zijn van muziekinkomsten, denk ik dat deze ontwikkeling nu razendsnel zal gaan.

ik luister veel naar alt. folk en singer/songwriter...al deze artiesten ( ik heb er zo'n 20 in mijn collectie ) zijn ah sappelen. Toch maken ze mooie muziek, hebben er lol in en houden het hoofd boven water, net als de rest vd "burgerij" probeert te doen. Erg normaal dus imho.
Dit inderddaad de juiste benaming van "platenboeren lijden onder illegale muziekdownloads":
Downloads veranderen muzieklandschap

Of:
Consumentengedrag (smaak) veranderd tegen wil van de muziek-industrie in.
vind de top40 sowieso al nietszeggend meer. Hoeveel mensen kopen er nou nog cdsingels? Maar een relatief klein aantal. Een hoop mensen downloaden muziek (bv via Itunes of online winkels of illegaal), die muziek zie je nergens terug in de hitlijsten terwijl die misschien wel vele malen vaker beluisterd wordt.
Gewoon goed nieuws dus!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True