'Apple krijgt mogelijk rechten op iPhone-merk in Europa'

Enkele dagen terug heeft Apple de iPhone gepresenteerd. Al snel werd bekend dat Cisco, de eigenaar van de iPhone-merknaam, een rechtszaak had aangespannen. De kans is echter aanwezig dat het netwerkbedrijf het geregistreerde merk in Europa zal moeten afstaan.

De afgelopen weken hebben Cisco en Apple meerdere malen overleg gevoerd om te komen tot goede afspraken over het gebruik van de iPhone-merknaam. Deze onderhandelingen hebben voor Cisco echter niet opgeleverd wat ervan verwacht werd, waardoor het bedrijf naar de rechter is gestapt. Volgens Lee Curtis, jurist bij Pinsent Masons en gespecialiseerd in merkenrecht, bestaat echter de mogelijkheid dat Cisco de iPhone-merknaam in Europa zal moeten afstaan. Op ons continent geldt namelijk de regel dat een verzoek kan worden ingediend een merkregistratie ongedaan te maken als de merknaam gedurende de afgelopen vijf jaar niet gebruikt is. Op 18 december 2006, de dag waarop Cisco zijn iPhone-producten presenteerde, heeft een Duits juristenbureau een dergelijk verzoek ingediend.

Apple iPhoneVolgens Pinsent Masons heeft Cisco de iPhone-merknaam niet gebruikt in de vijf jaar voor half december 2006, wat betekent dat het bedrijf niet per definitie recht heeft op de naam, ervan uitgaande dat het gedane onderzoek volledig is. De merknaam is gedurende het halve decennium overigens wel in Amerika gebruikt, maar dat telt alleen maar mee als de marketingactiviteiten specifiek op Europa gericht waren. Als CMS, het betrokken Duitse juristenkantoor, zijn verzoek eerder heeft ingediend dan dat Cisco de iPhone-producten voorstelde op 18 december vorig jaar, zal het netwerkbedrijf de rechten op de merknaam verliezen. Verder betekent dit dat Apple waarschijnlijk de rechten op de naam zal krijgen.

Overigens, zelfs als Cisco eerder was geweest met de productintroductie op 18 december, zou het bedrijf alsnog de rechten op de iPhone-naam kunnen kwijtraken. Er bestaat namelijk ook een Europese regel die bedoeld is om te voorkomen dat bedrijven alleen maar producten op de markt brengen om een merknaam veilig te stellen. Hiermee kan voorkomen worden dat een bedrijf razendsnel een nieuw product op de markt brengt op het moment dat vernomen wordt dat een ander bedrijf op een merknaam aast. Als deze regel van toepassing verklaard wordt, kan Cisco zich er alleen uitredden als aannemelijk gemaakt wordt dat al aan de iPhone-producten gewerkt werd voordat Apple met die naam aan de slag ging. De toekomst zal nu mogen uitwijzen hoe het verder gaat met de iPhone-merknaam in Europa.

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

12-01-2007 • 23:19

61

Bron: The Register

Lees meer

Apple en Cisco staken iPhone-strijd
Apple en Cisco staken iPhone-strijd Nieuws van 22 februari 2007
'Apple Computer' wordt 'Apple'
'Apple Computer' wordt 'Apple' Nieuws van 10 januari 2007

Reacties (61)

61
61
36
14
3
14
Wijzig sortering
Toch vind ik het raar, Cisco was toch gewoon eerder, en Apple was daarvan op de hoogte. En als je dan toch je product uitbrengt, ja dan krijg je problemen....

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik vind perssonlijk dat Apple gen recht heeft op die naam als Cisco em al geregistreerd heeft.
Gezien de datum die er voor Cisco's iPhone gehanteerd wordt heeft Cisco die naam pas aangevraagt nadat Apple de iPod heeft bekend gemaakt. De eerste leverbare iPod's dateren van najaar 2001 ............ om het nog maar niet te hebben over iMac, die naam dateert al van 1996.

Het is denkbaar dat Cisco de naam alleen maar heeft geregistreerd om Apple hiervoor in de toekomst te laten bloeden. En in Europa zijn we hierin duidelijk ietwat nuchterder, aangezien Cisco de naam in ieder geval in Europa nooit gebruikt heeft. Het is geen bewijs, maar kan prima aanwijzing zijn, dat Cisco nooit de intentie gehad heeft om hier zelf ooit iets met die naam te gaan doen. En vanuit dat standpunt gezien is het niet onredelijk dat ze het recht op die naam nu gewoon verliezen. Zeker als je bedenkt dat Apple de i voor de apparaatnaam nu al 10 jaar hanteert in de naamgeving.
Zeker als je bedenkt dat Apple de i voor de apparaatnaam nu al 10 jaar hanteert in de naamgeving
Geld misschien voor de iPod maar ik mag toch niet hopen dat Apple nu automatisch aanspraak kan maken op alle i + (technologie gerelateerd) objecten voor de naamgeving van haar producten.

Over Cisco: tsja als hun advocaten niet hebben opgelet en niets gedaan hebben om in 5 jaar tijd iets met de "de iPhone" te doen vind ik het wel redelijk dat derden na een dergelijke periode ook een kans krijgen.
Nouja, behalve de iPod natuurlijk ook iMac, iLife (met iDVD, iWeb, iPhoto) iWork, iTunes, iCal, etc. ;)
Als Apple daar niet automatisch recht op heeft, moeten ze maar snel hun iToilet officieel deponeren. En dan kunnen ze gelijk Microsoft naar de rechttbank slepen over de teveel gelijkende iLoo. Steve heeft de i uitgevonden en Bill moet daar van af blijven :P
Cisco heeft de naam verkregen in 2000 bij de overname van een ander bedrijf. Dat bedrijf had de naam iPhone reeds laten registreren in 1996 toen van heel het iSomething gedoe nog geen sprake was.
Jij wilt dus zeggen dat cisco al in 1996 had voorspelt dat Apple ruim 10 jaar later een telefoon op de markt zou brengen en dat ze daarvan zelfs al de naam wisten? Lijkt me erg onwaarschijnlijk, vooral ook omdat Apple toen alleen nog maar computers en software maakte

Ik denk dat Cisco echter wel heel bewust laatst de eerste iPhones in Europa heeft geintroduceert want de geruchten van de Apple iPhone gingen natuurlijk al een tijdje rond. Ik vind dan ook dat Apple wel recht heeft op de naam (hier in Europa dan).
Lijkt er eerder op dat ze zelf vergeten waren dat ze die naam nog hadden. Als toendertijd de naam een gevolg was van de overname..
Nooit wat mee gedaan, omdat ze dat ook nooit van plan waren. Nu opeens komt Apple met iPhone en denken ze, hadden we niet een keer een bedrijfje overgenomen met "iphone" merknaam in bezit? Aha, Apple bleed!
Niet zozeer dat ze het voorspelden 10 jaar geleden, ze hadden het toevallig.
Kunnen meer mensen zich vinden in dit verhaal?
Het kwam ze nu goed uit en dachten ze kom laten we het eens proberen.

Zijn altijd moeilijke zaken om te beslissen.
Anoniem: 50893 @CARman13 januari 2007 07:58
Het is ook denkbaar dat als mijn zuster wielen had gehad dat ze een kruiwagen was geweest :+

Je denkt toch niet dat Cisco er op uit is, als gerenomeerd bedrijf, om de namen en rechten voor een ander zijn neus weg te kapen :? Als je dat wel denkt dan ben je wel erg ver aan het zoeken ;)

edit = typo
Nou Parabellum, jij hebt wel een erg groot vertrouwen in de goede bedoelingen van grote bedrijven.
Ik zou er niet zo zeker van zijn. Als Cisco er dan zo graag zelf iets mee wil doen, waarom is dat in 5 jaar tijd dan niet gebeurd?
ABSOLUUT onjuist!!

De merknaam iPhone bestond reeds in een bedrijf dat Cisco eerder overnam. Er was dus reeds een telefoon ( infogear) bekend met touchscreen o.a onder die naam in 1997!
Door overname is de nam onder Cisco komen te vallen.
Een naam moet je volgens het Amerikaanse merkenrecht ook echt gebruiken om er recht op te houden. Cisco heeft dat, ook in de V.S, blijkbaar jaren laten versloffen, en net voordat de termijn sloot waarin ze nog een product konden aanmelden gauw een uitgeprint stickertje op de shrinkwrap van een bestaande Cisco telefoon geplakt, dat gefotografeerd en opgestuurd als hun 'iPhone'! (laat 2005/begin 2006).

Voor (onder meer) die betreffende foto:

http://blogs.zdnet.com/Burnette/?p=236

Ziet er niet echt goed uit voor Cisco.

Citaat uit het ZDNet artikel:

Experts zeggen: Cisco is trademark kwijt.
An investigation into the ongoing trademark dispute between Cisco and Apple over the name "iPhone" appears to show that Cisco does not own the mark as claimed in their recent lawsuit. This is based on publicly available information from the US Patent and Trademark office, as well as public reviews of Cisco products over the past year. The trademark was apparently abandoned in late 2005/early 2006 because Cisco was not using it.
De mediastrijd is in elk geval begonnen...
Tja, die beredenering werkt twee kanten op; Cisco wist ook net zo goed dat er een hele buzz rond een telefoon van Apple was, en dat die dan waarschijnlijk de iPhone zou heten aangezien Apple nogal into de 'i" is, waardoor ze snel eventjes een telefoon met die naam uit hebben gebracht om Apple wat wind uit de zeilen te nemen, op op hun succes mee te liften.
Alleen was die buzz er nog niet in 2000 toen Cisco de naam registreerde voor hun eigen Internet Telefoon...
Anoniem: 89252 @weebl13 januari 2007 11:53
Nee. Dat is helemaal zo. Maar het is wel apart dat ze een merknaam in 1999 toegewezen kregen en er eind 2006 eindelijk was mee doen.

Ikgeloof dat ik laatst ergens las dat de naam in 1996 al was aangevraagd door Cisco, iets wat de tijd nog langer maakt.

De aanvraag van Cisco was dus volledig rechtvaadig, aangezien er toen nog geen Apple producten waren met een i. Dus naampje pik en meeliften op een naam was dus ver te zoeken.

Dit kwam ik net tegen op een ZDnet:
http://blogs.zdnet.com/Burnette/?p=236
Cisco heeft de naam verkregen door het bedrijf Infogear over namen, die in 1996 de naam kregen toen ze een reeks IP telefoons presenteerden (of was het alleen de technologie achter die foons?)

hoe dan ook, de naam is in 96 aan infogear gegeven, infogear is in 2000 door cisco over genomen
Anoniem: 89252 @weebl13 januari 2007 19:33
http://www.apple-history.com/ >> aan de rechterkant.

1998 was het jaar van de eerste iMac.
@ G3rtjuh: De iMac was er toch al wel in 1996?
Anoniem: 200981 12 januari 2007 23:36
ik denk dat je dit van twee kanten moet bekijken. Cisco heeft de naam in Europa nooit in gebruik genomen. Dat betekend dus dat je een prachtnaam verloren ziet gaan omdat toevallig een bedrijf dat geregistreerd heeft. Dat moet je over een paar jaar wel heel creatief worden, aangezien dat dan ongeveer alles wat maar een woord vormt, geregistreerd wordt ter merkbeveiliging...

Cisco wil waarschijnlijk nu gewoon geld zien van Apple en helaas heeft de juristische afdeling van Apple dus in de maze der wetten een gat gevonden waardoor Cisco nu met leeg handen kan komen te staan...

Wat de naam van de iPhone ook mag gaan worden, de presentatie heeft mij gevonden en ik kijk uit naar de introductie in Q4 2007. Want die Qtek S110 die ik nu heb, heeft wel een upgrade nodig, iPhone zou een mooie opvolger zijn...
Ik zeg Cisco... Appel heeft al teveel dingen op de markt. Mag Cisco ook wel eens de vruchten van plukken....
Is wel leuk als een ander bedrijf behoorlijk door de slijk wordt gehaalt }>
je weet toch, hoop ik, wel dat cisco zo ongeveer marktleider is op ITnetwerk gebied he?
verzin de meeste gekke internetknooppunten en het hangt er vol met cisco apparatuur :P
Cisco heeft ook wel genoeg spul op de markt hoor :o
Ik dacht 't wel! Een flink percentage aandelen kopen van die jongens lukt je zelfs niet met al had je de héle postcodejackpot én de oudejaarsloterij bij elkaar gewonnen.

Het zijn absoluut en zeker geen lieverdjes bij Cisco, zij hebben het altijd hard gespeeld en bijv. (ook naar verhouding) een forse prijs voor hun producten gevraagd.
Er is geen enkele reden om óf met Apple óf met Cisco ook maar het minste geringste medelijden te hebben.

Mijn vermoeden is dat de onderhandelingen gestrand zijn omdat Cisco (op het laatst, plotseling?) té veel geld wilde hebben.
Als je het artikel leest kan het dus nog alle kanten op.

Dit soort rechtzaken kunnen wel eens lang duren en de uitkomst staat open. De vraag is of Apple hierop zit te wachten wat stel dat cisco het alsnog wint zal Apple met veel geld over de brug moeten komen, dus of men dat risico wil nemen is nog maar de vraag.
Het lijkt me dat Apple dat prijskaartje allang een beetje meegerekend heeft. ALS de iPhone een succes word dan is die naam zo afbetaald.
Lijkt me sterk, Cisco kan het ook weigeren, en dan heeft Apple een probleem, dan moeten ze een andere naambedenken
Wanneer zou Apple productie gaan draaien? Want dan moet er toch bekend zijn welk naampje erop moet...
Misschien moeten ze maar achteraf stikkers opsturen met de juiste naam...
In de winkel: doe mij maar een "nieuwe dingens van Apple..."
:+
Op dr achterkant van het proto-type staat alleen het Apple logo..

Anyway, veel mensen hebben geen idee hoe ingewikkeld het merkrechten systeem in elkaar zit. Ook al heb jij als eerste een merknaam geregistreerd, dan kan dit nog heel weinig betekenen.
Anoniem: 156329 13 januari 2007 01:44
En waar denk denkt de rechter waar de i in iPhone voor staat (hint: voip).

Inderdaad: internetPhone

Vind de regel dat je in europa actieve marketing moet hebben om recht te hebben op een merknaam onzin, dan zou sony bij wijze van spreke ook de ps3 merknaam kwijtraken omdat ze niet in de eu marketing voeren.

Hoe had Sisco kunnen weten dat Apple een telefoon genaamd iPhone ging maken?
Ik vind het een goede regel. Net zoals men tegen softwarepatenten is. Deze regel voorkomt dat je zomaar namen begint te registreren gewoon om er later munt uit te slaan bij het doorverkopen van die naam.
En ik niet.
Als ik een bedrijfje heb dat net genoeg kapitaal heeft om een leuke iPotlood, iGum en iLineaal op de markt te brengen, dan kan een ander bedrijf mooi de iPasser en iGeodriehoek op de markt brengen en meeliften met mijn naamsbekendheid.
Hmm dus Apple _kan_ misschien in de EU de rechten krijgen op iPhone.
Maar als dat gebeurd zal, zeker na de lancering, ook de naam iPhone door Apple gebruikt worden. Maar dat mogen ze alleen in de EU. Dat is natuurlijk niet wat Apple wil en daarom moeten ze dan wel in Amerika de naam ook verkrijgen. Dus Cisco zou als ze een juristische slag zouden incasseren in de EU het nog knap lastig kunnen gaan maken voor Apple.
Ik denk dat Cisco zich nog maar een ding afvraagt:

Will itblend?


Yes it will! :+ :+

Don't try this @ home
Anoniem: 16728 13 januari 2007 00:30
Ook schijnen er meerdere iphone's op de markt te zijn waardoor het exlusieve recht van Cisco ook al minder exclusief wordt.
iphone wordt dan geen merk meer maar een woord om meerdere producten te benoemen.
In Amerika heb je de uitdrukking "to Xerox" wat zoiets is als een kopietje maken al dan niet op een kopierapperaat van xerox.
Anoniem: 188583 13 januari 2007 21:31
Erg leuk allemaal, maar zal het marktwerking technisch wel gunsting uitkomen, wanneer er in twee continenten verschillende namen voor zo'n product wordt gebruikt?
Men zoekt immers steeds meer op het internet, en daar vind je dan ineens 2 verschillende namen. Don't go there apple, go to Cisco.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.