Usability-expert geeft oordeel over iPhone

Ars Technica is met usablity-expert Bruce Tognazzini in gesprek gegaan over de iPhone van Apple. In het verleden heeft hij harde kritiek geuit op de usability van enkele van Apples producten, maar over de iPhone is hij positief gestemd.

Tognazzini is werkzaam bij de Nielsen Norman Group, het bedrijf van 's werelds bekendste usability-expert Jakob Nielsen. Verder heeft hij jaren geleden zelf bij Apple gewerkt en heeft daar de Human Interface Group opgericht. De voornaamste kritiek van Tognazzini is dat het overgrote deel van de hippe nieuwe features in de iPhone al jaren bekend zijn binnen de usabilitywereld. Het duurt echter altijd enige tijd voordat ontdekkingen ook daadwerkelijk geïmplementeerd worden en vanzelfsprekend is hij daar dan ook erg over te spreken. Positief is hij ook over 'random-access voicemail', de mogelijkheid om een visueel overzicht te krijgen van beschikbare voicemails. Tot slot is Tognazzini van mening dat de iPhone voor jongeren én ouderen toegankelijk lijkt te zijn, iets wat hij van veel huidige telefoons niet kan zeggen.

iPhoneJammer vindt de usability-expert het dat de batterij niet eenvoudig vervangbaar is. Ook is hij niet te spreken over de afhankelijkheid van publieke wifi-netwerken of dure gprs-verbindingen voor internettoegang. Verder vindt Tognazzini het niet handig dat sms, e-mail en voicemails volledig uit elkaar gehaald zijn, waardoor drie applicaties geopend moeten worden om alle nieuwe berichten te bekijken. Waar Steve Jobs de afwezigheid van een toetsenbord aanprees als belangrijke feature van de iPhone, is Tognazzini daar minder over te spreken: het onscreentoetsenbord neemt veel ruimte in en is niet handig in het gebruik als veel getypt moet worden.

Een aantal kleinere verbeterpunten heeft Tognazzini ook. Zo zou de camera een hogere resolutie moeten ondersteunen en zou het leuk zijn als de iPhone gezichten kan herkennen. Verder zou de Maps-applicatie moeten 'weten' waar de gebruiker zich bevindt, zodat afstanden en reistijd naar afspraken gemeld kunnen worden. Tot slot zou de sms-software afkortingen moeten kunnen vertalen naar hun echte betekenis, aangezien vooral ouderen die nog lang niet altijd kennen. Concluderend stelt Tognazzini dan ook dat er vooral nog veel gedaan kan worden aan het verder integreren van de verschillende iPhone-applicaties. Al met al is de usability-expert wel positief: 'Traditionele mobiele telefoons zijn saai, gelimiteerd en aan het einde van hun leven. De iPhone daarentegen wacht een glorieuze toekomst'.

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

22-01-2007 • 10:18

87 Linkedin

Bron: Ars Technica

Reacties (87)

87
87
39
19
5
27
Wijzig sortering
Ik begrijp niet zo goed waarom deze telefoon gezichtsherkenning zou moeten hebben en afkortingen zou moeten kunnen vertalen. Zoals elke telefoon? :?

Ook is hij niet te spreken over de afhankelijkheid van publieke wifi-netwerken of dure gprs-verbindingen voor internettoegang...

Wat wil 'ie dan? een UTP aansluiting?

wat PimBaljon zegt dus.

@UlyssesNL
UMTS is toch net zo goed duur?
Ook is hij niet te spreken over de afhankelijkheid van publieke wifi-netwerken of dure gprs-verbindingen voor internettoegang...

Wat wil 'ie dan? een UTP aansluiting?
3G netwerken misschien?????? (zoals bijv UMTS)

Verder noemt de man best wel leuke punten het is gewoon iets wat ze graag in een telefoon willen zien en de iphone is op dit moment de hype dus willen ze het graag in de iphone zien.

@ DoubleJ
Heb je gelijk in maar volgens mij is het in amerika goedkoper als gprs (op de plekken waar het beschikbaar is)
Er is bekend geworden dat de iPhone als hij in europa uitgebracht wordt misschien wel UMTS heeft, dit stond laatst nog op de frontpage van t.net ;)
Je geeft het zelf al aan.
Er is bekend geworden dat de iPhone als hij in europa uitgebracht wordt misschien wel UMTS heeft
Zoals je zelf zegt misschien en trouwens europa heeft hier weinig te maken want dit is een test van een apparaat en de amerikaanse versie is getest en die heeft dus geen g3 ondersteuning.
Anoniem: 95032
@FlorisB22 januari 2007 18:31
Europa heeft er wel mee te maken vermits onze netwerken al een stap verder zijn en in de meeste landen ook 100% dekking bieden. Amerika loopt op het gebruik van mobiele telefonie zwaar achter.

Waarom denk je dat als ie in de states uitkomt enkel maar GSM + EDGE ondersteund? Omdat er veel te veel gaten in de utms dekking zou zitten en het apparaat in meer dan de helft van de VS niet zou werken op een toch belangrijke functie.

Mensen zijn gewoontebeestjes, eens ze iets gewoons zijn moet het altijd werken en in europa kan dat met utms wel.
3G netwerken misschien?????? (zoals bijv UMTS)
En die zijn goedkoper dan gprs omdat.. ?
Alleen sneller voor zo ver ik weet, en nog lang niet overal beschikbaar. Gprs+WiFi is voorlopig veiliger inzet omdat het overal beschikbaar is.
Verder zijn er twijfels over UTMS als technologie omdat het niet echt van de grond komt, veel vendors twijfelen of het rendabel is en betere alternatieven alweer om de hoek staan (WiMax ed)
Anoniem: 199814
@wumpus22 januari 2007 10:50
3G is goedkoper omdat je niet per kb betaald maar een vaste access fee. Dus als je veel gebruik maakt van GPRS dan tikt dat aardig door. In dat geval kan UMTS uitkomst bieden
@DR DRE:
3G is goedkoper omdat je niet per kb betaald maar een vaste access fee. Dus als je veel gebruik maakt van GPRS dan tikt dat aardig door. In dat geval kan UMTS uitkomst bieden
Niet waar. Bij T-mobile kun je voor EUR 9,50 per maand *unlimited* internet-access via GPRS krijgen. Zo laat een vriend van me zijn MDA de hele dag constant online staan (GPRS). Dat scheelt hem "opstarttijd" als hij af en toe zijn mail wil checken of wil googlen. Geen probleem dus.

Een probleem van UMTS is wel het grotere energieverbruik van zowel zendmasten als toestellen. Ook niet zo fijn, als je bedenkt dat er ook krachtigere straling bij gebruikt wordt. Ook al weten we nog steeds niet of dat wel schadelijk zou zijn naast je hoofd :P
Flat fee bij UMTS? Nou dat zou ik wel willen! Maar vooralsnog is dat aan de provider om aan te bieden.

In Nederland is een basis abo + meerprijs voor elk overschreden Mb heel gewoon.
@ DoubleJ
Heb je gelijk in maar volgens mij is het in amerika goedkoper als gprs (op de plekken waar het beschikbaar is)
Ik snap je zin niet helemaal, maar je bedoelt waarschijnlijk dat UMTS goedkope is als gprs beschikbaar is? Ofwel

volgens mij is UMTS in Amerika goedkoper als gprs op dezelfde plek beschikbaar is.

vreemde constructie bij de weg
Anoniem: 147744
@DoubleJ22 januari 2007 12:53
Als Apple dit als innovatief product wil lanceren, dan mag er toch wel iets innovatiefs aan zijn, niet?

Of is dit gewoon weer een i-[xxx] die enkel dient om de wereld te vullen met i's voor woorden en om het lof van Apple te zingen (zonder grondige reden)?

Mooi design, lijkt me een cool ding. Voorlopig lijkt het me toch nog nummertje 13 van de 12 - weeral een telefoon met veel design en weinig waar voor het geld.
Weinig waar voor het geld is maar net hoe je het toestel gebruikt.

Voor een Mac gebruiker is dit zeker een revolutionaire telefoon, eindelijk een mobieltje wat perfect kan communiceren met OSX, want de foon draait het zelf ook!
(Denk ook eens aan de extra mogelijkheden voor .Mac account users!)

Voor een windows gebruiker is het misschien inderdaad weinig waar voor je vele geld, maar voor mac gebruikers zie ik zeker zeer mooie mogelijkheden.
Probeer videotelefonie een keer en je weet het. Tijdens het bellen wil je je niet bezig moeten houden met het richten van de camera, het zou veel makkelijker zijn als de camera zichzelf naar jou richt.

En hij wil ook kunnen connecten met private wifi-netwerken. Het is natuurlijk jammer dat de telefoon wel over wifi beschikt, maar dat jij thuis moet betalen voor het gebruik van iPhone wifi netwerken (als die er daar al zijn) en je geen gebruik kunt maken van je eigen huisnetwerk.

En er zijn zat handige dingen te verzinnen en waarschijnlijk is hij een beetje teleurgesteld dat ondanks de veel hogere prijs, de functionaliteit niet hoger is dan die van een traditionele GSM.
Gelukkig is de iPhone niet lang niet uit, en kunnen ze veel leren van deze paar tips van de experts!

Nu maar hopen dat ze er daarwerkelijk iets mee gaan doen!
Ik denk toch dat de ontwikkeling echt in een eindstadium is beland. Ze zullen toch een zekere tijd niet meer aan features willen sleutelen en zich meer concentreren op het testen van de huidige implementatie.

Daarnaast moet het apparaat in grote hoeveelheden geproduceerd worden (met software voor ingeladen).

Het valt wel te verwachten dat er na het uitbrengen van de telefoon bijgewerkte software verspreid zal worden (zoals met OS X updates) die misschien ook wel enkele van deze kritieken kan verhelpen.
Ik denk toch dat de ontwikkeling echt in een eindstadium is beland.
Dat valt wel mee hoor. Het 'Notes' programma bijvoorbeeld bestond volgens de paar journalisten die tot nu toe met een iPhone mochten spelen nu nog uit een (ten overvloede: niet werkende) JPEG van het openingsscherm...

Zo'n 'uitklap'-functie van gangbare SMS-afkortingen zou IMHO nog best haalbaar moeten zijn.

Overigens staat het hele artikel van 'Tog' niet bij Ars Technica maar op zijn Tog's eigen site AskTog: http://www.asktog.com/columns/070iPhoneFirstLook.html


Edit:
Hmm, iemand heeft wat uitleg nodig over het begrip 'troll'. Wie of wat troll ik hier? Ik ben me van geen kwaad bewust!
de eventuele troll die het kan zijn is dat je zegt dat er een JPEG was ipv een echt werkende app... daarintegen vraag ik me wel af waarom mensen altijd hun bericht bewerken als ze worden weggemod, zeer kansloos als je ;t mij vraagt, want dan wordt er waarschijnlijk in hun ogen niets boeiends gemeld, net als dit bericht niets te maken heeft met 't artikel... toch heel stiekem ff ontopic:

wat ik me nu afvraag, waarom loopt ie allemaal te zeuren dat dit en dat niet goed is en dat ie beter een betere camera had kunnen hebben? tja tuurlijk wil je dit en dat, maar 't zit er niet in, en heeft imo geen betrekking tot de usability van de telefoon. Usability heeft zover ik weet alleen betrekking op de interface, niet dat je cam 4mp heeft of niet.
Enerzijds wil men steeds meer features in een telefoon hebben (UMTS, gezichtherkenning) om deze zo compleet mogelijk te maken, anderzijds hoor ik bij elke niet-Apple telefoon die hier de revue passeert de vraag gesteld worden waarom al die functies er per sé in moeten (het nut van een 12 MP camera met een uiterst matige lens in je telefoon kan bijvoorbeeld betwist worden).

Ikzelf ben ook van de no-nonsense zijde van telefoons en ik zie ook wel degelijk in waarom Apple ervoor gekozen heeft om een trits aan opties níet in de telefoon in te bouwen en de voornaamste reden is denk ik wel om deze toch al niet erg goedkope telefoon tenminste nog enigszins betaalbaar te houden.
Omdat de iPhone, net als de iPod vooral een sierraad is, moeten die functies er op zitten. Niet omdat ze nuttig of nodig zijn, maar vanwege het imago.

Als je een mp3-speler wil hebben, dan zijn er legio apparaten op de markt in mat zwarte doosjes die stukken praktischer zijn dan de iPod, maar vanwege de marketing is de iPod mateloos populair. Men wil geen mp3-speler, men wil een iPod en men wil er dan ook mee gezien worden.

Usability is helemaal geen issue bij deze telefoon.
Meeste kan ook achteraf geimplementeerd worden omdat ales software gestuurd is. Zie ook de keynotes.

Deze al gezien?

[img]http://www.openmoko.com/pixels/FIC-neo1973_small.png[/img]
Hardware
  • 120.7 x 62 x 18.5 (mm)
  • 2.8" VGA (480x640) TFT Screen
  • Samsung s3c2410 SoC
  • Global Locate AGPS chip
  • Ti GPRS (2.5G not EDGE)
  • Unpowered USB 1.1
  • Touchscreen
  • micro-sd slot
  • 2.5mm audio jack
  • 2 buttons
  • 1200 mAh battery (charged over USB)
  • 128 MB SDRAM
  • 64 MB NAND Flash
  • Bluetooth (-> staat niet bij de pers-informatie, maar zit er wel in, zie mailinglist)
En zal je deze 'Iphone" telefoon ook gewoon zonder problemen kunnen synchroniseren met je microsoft software, zoals xp en office en verkenner enzo, of moet je dat allemaal weer doen via een tussenprogramma zoals 'itunes' zodat alsnog alleen apple bepaalt wat er met jou bestanden op de Iphone gebeurd? |:(
Erm... Wat denk je dat ActiveSync voor een PocketPC is?
Ja, het is al langer duidelijk dat Apple zich niet laat adviseren door experts maar door bananen verkopers... :)
Anoniem: 194958
22 januari 2007 10:28
Ik vind die laatste puntjes van de expert een beetje overdreven. Want het zou misschien ook wel leuk zijn als er een levensvoorraad aan voedsel in zou zitten :D Misschien ook leuk als je er mee naar Jupiter kan vliegen. Heerlijk! :D
Les 1 in Usability is dan ook dat niemand, zelfs de usability expert niet, op de stoel van de gebruiker kan zitten. Ben benieuwd waar hij z'n uitspraken op baseert. Heeft hij dit daadwerkelijk getest, of is dit iets wat hij meent af te kunnen lijden uit eerdere onderzoeken die een ander doel hadden? Waarschijnlijk het laatste en dat maakt zijn uitspraken een stuk minder waardevol. Eindgebruikers laten zich bijzonder slecht voorspellen (en daarom moet je dus alles ook echt met eindgebruikers testen)!
Anoniem: 107894
@.Johnny22 januari 2007 14:33
In het stuk staat dat hij zich baseert op de presentatie, andere gepubliceerde stukken en op gesprekken met mensen die de iPhone (kort) hebben geprobeerd. Hij heeft er dus niet zelf mee mogen spelen.
Natuurlijk zijn er wel veel onderzoeken geweest en iemand die dag-in-dag-uit met usability bezig is, heeft natuurlijk wel de nodige ervaring en weet gewoon dat een touch-screen niet hoog scoort wat usability betreft. (en dat kun je bijvoorbeeld meten door te bepalen hoe snel sms-berichten getypt worden, hoeveel fouten er gemaakt worden, etc.

Er is vast wel een gebruiker te vinden die zweert bij usability, maar over het algemeen is een touch-screen niet handig (t.o.v. een toetsenbordje).
Als point-en-click interface is een touch-screen prima, maar voor tekst-invoer is een point-en-click nauwelijks bruikbaar.
Daar zal ook het verschil in visie tussen de usability-expert en Apple liggen. De één kijkt naar het imago van het apparaat, de ander kijkt naar hoe efficient je er sms-jes mee kunt invoeren. Apple richt zich op de casual user die iets moois wil hebben, niet op de heavy user die het ultieme gereedschap wil hebben..
Een aantal kleinere verbeterpunten heeft Tognazzini ook. Zo zou de camera een hogere resolutie moeten ondersteunen en zou het leuk zijn als de iPhone gezichten kan herkennen.
Ff gezichtsherkkening op een mobiele telefoon of nie the? zelf voor de normale desktop is dit een moeilijke functie, laat staan om het als gimmick op je iphone te zetten. Nog maar niet te spreken over het nut ervan (hij kaart het aan als een -redelijk belangrijk- gemis)
Anoniem: 197857
@Seesar22 januari 2007 10:43
Logitech webcams en dergelijken hebben geen probleem met gezichts herkenning, of zelfs meerdere (zoomed uit als je dan van elkaar wegloopt om beide in zicht te houden).

Dus hoe je er bij komt dat het moeilijk is op een desktop weet ik ook niet :S
Die Logitech ziet waarschijnlijk alleen dat er een gezicht is. Bij de 'full featured' versie wil je ook nog weten welk gezicht het is. Welke variant Tognazzini voor ogen heeft wordt niet helemaal duidelijk.

Het is een functie waarvan nog niet in me was opgekomen dat ik die mis in mijn telefoon.
Anoniem: 189898
@xtra22 januari 2007 11:42
En da's het knappe van dit soort experts, en van telefoonfabrikanten: ze weten je wijs te maken dat je 'essentiele' zaken mist, terwijl je voorheen perfect zonder die features kon werken.
Waarom zou je zo'n functie willen?

"Hoi meneer .... ehh....sorry, even mijn telefoon uw naam op laten zoeken"

Onnodig, imo
Hij zal willen herkennen dat iets een gezicht is. Iedereen die ooit beeldtelefonie geprobeerd heeft, weet dat het lastig is om jezelf steeds goed in beeld te houden. En softwarematig is dat geen enkel probleem meer (een hoge resolutie (wide-angle) camera is dan handig want dan kan de software inzoomen op een bepaald deel, zonder dat je meteen in kwaliteit inlevert.

Herkennen dat het een gezicht is is zeer handig en zou op zo'n dure telefoon niet moeten ontbreken, maar herkennen wiens gezicht het is, is redelijk zinloos.
En wat krijg je als je alle aanbevelingen van Jakob Nielsen opvolgt wat betreft usability (op het www); juist, tjek zijn eigen website:

http://www.useit.com/ (met ook de complete iPhone analyse http://www.asktog.com/columns/070iPhoneFirstLook.html )

Bij mijn opleiding kregen we ook met Nielsen te maken voor het evalueren van websites, maar toen wij zijn site zagen was dat een beetje een domper...
Tsja, ook de usability/HCI-wereld is niet bepaald tevreden met Jakob Nielsen... Om maar even Donna Maurer te quoten (uit haar keynote speech op OzCHI-2006):

'Jakob Nielsen should be removed from the galaxy – teach principles, not rules'.
Als jij op je opleiding hebt geleerd dat iedere gebruikersvriendelijke website eruit komt te zien als die van Nielsen dan heb je misschien iets te veel lessen gemist.

Neemt niet weg dat de layout van useit.com voor veel mensen de eerste reden is om Nielsens boodschap ook niet serieus te nemen dus dat hij zichzelf (eigenwijs) tekort doet.
Anoniem: 14124
@schaduw22 januari 2007 11:20
Jacob Nielsen staat al jaren bekend als ahum.. overhyped.

Als het aan Nielsen lag waren alle links nog steeds paars en blauw, en was de standaard font grootte rond de 15px en kopjes rond 30px.
tja.. .kijk maar eens naar de foto's op de site van meneer Nielsen. Die strelen vooral zijn ego met de giga resolutie waarin ze worden aangeboden.
Bij mijn opleiding kregen we ook met Nielsen te maken voor het evalueren van websites, maar toen wij zijn site zagen was dat een beetje een domper...
En kunnen veel mensen er nog wat van leren... Nielsens site is snel, simpel en overzichtelijk, dat is meer positiefs dan je van menig andere site kan zeggen.

Dat het er weinig aantrekkelijk uit ziet komt omdat hij daar weinig aandacht aan heeft besteed (en ik ben het met je eens dat hij dat best meer had kunnen doen):
Why This Site Has Almost No Graphics

I am not a visual designer, so my graphics would look crummy anyway. Since this website is created by myself (and not by a multidisciplinary team as I always recommend for large sites) I didn't want to spend money to hire an artist.
En die site is best een beetje op te leuken zonder in te boeten aan simpelheid en overzichtelijkheid. Hij kan ook best snel blijven, als je het opleuken goed aanpakt.
Why This Site Has Almost No Graphics

I am not a visual designer, so my graphics would look crummy anyway. Since this website is created by myself (and not by a multidisciplinary team as I always recommend for large sites) I didn't want to spend money to hire an artist.
En dit vind ik zo vervelend aan Nielsen. Als je zo goed weet hoe het werkt, laat het dan ook zien in de praktijk. Dit is niets meer of minder dan jezelf verschuilen achter een excuus.

Als je naar anderen wijst met een betuttelend vingertje en jezelf er op zo'n makkelijke manier vanaf maakt... tja, dan begin ik toch een beetje te twijfelen.

Iets met de beste stuurlui en een wal ;)
Een aantal kleinere verbeterpunten heeft Tognazzini ook. Zo zou de camera een hogere resolutie moeten ondersteunen
2 MegaPixel is 1600 X 1200 !

Die foto's uit een telefoon worden echt niet van betere kwaliteit als ze geupscaled worden naar 3.2 megapixel.

Mijn Nokia N80 met 3.2 MegaPixel, levert slechtere foto's, dan een goede foto op 0,5 MegaPixel(800*600)..

Maar de fabrikant past zich aan op wat de consument wil horen.. Het MegaPixel verhaal is bij telefoons momenteel hetzelfde als het "1000x digital zoom" verhaal bij videocamera's
Anoniem: 77046
22 januari 2007 11:01
Jullie zijn de link vergeten:
http://www.asktog.com/columns/070iPhoneFirstLook.html
en het belangrijkste:
De batterij gaat 5 uur mee
5 hours 'talking time' inderdaad.
5 uur gebruik met scherm aan ja!
16 uur muziek luisteren
heleboel meer uur standby neem ik toch aan ;)
Zit er geen dock-connector op de iPhone? Zo ja, zou je dan niet die extra iPod batterijen kunnen gebruiken die je aan de dock-connector aansluit?
Ik snap inderdaad niet dat mensen hierover vallen; ik heb nog nooit een telefoon gehad waarmee ik, gebruik makende van de accu, 5 uur achter elkaar kon bellen.
Ik moet zeggen dat ik het (gedeeltelijk) met hem eens ben.

Het weglaten van het toetsenbord lijkt mij bijzonder impraktisch, je moet namelijk constant kijken naar je scherm welke letters je in aan het toetsen bent, dus b.v. even smsen op de fiets kan niet meer zo makkelijk als met een toetsenbord (na een beetje oefening kan iedereen blind tikken en versturen)
Bovendien zal je altijd 2 handen nodig hebben (1 om hem vast te houden en 1 om te typen) omdat alle letters los van elkaar op het scherm staan, alleen met de duim smsen is dus bijna onmogelijk

Als gadget is dit apparaat zeker aantrekkelijk, maar als praktische telefoon kan dit apparaat naar mijn mening niet bestempeld worden :)

@CyberSnoop: Dit zijn de enige verbindingsmogelijkheden met het internet die het apparaat heeft, UMTS en HSDPA ontbreken, wat voor veel mensen een gemis zal zijn
Het weglaten van het toetsenbord lijkt mij bijzonder impraktisch, je moet namelijk constant kijken naar je scherm welke letters je in aan het toetsen bent, dus b.v. even smsen op de fiets kan niet meer zo makkelijk als met een toetsenbord (na een beetje oefening kan iedereen blind tikken en versturen)
Mooi, kunnen mensen niet meer fietsen en sms'en. Dan worden er misschien minder aangereden.
Dit vind ik wel erg kortzichtig. Ik sms ook wel op de fiets, maar niet als ik door een drukke straat rijdt. Als je net als ik in een dorp woont en je fiets van dorp naar dorp rustig over een fietspad met alle ruimte van de wereld is er niks mis mee om ff eens smsje te sturen lijkt me.

Lijkt me een typisch geval van verantwoordelijkheidsgevoel dat sommige mensen niet meer nodig vinden en alles maar met regeltjes moet worden vastgelegd.
Slingerend door de Damstraat fietsen en tegelijk SMS'en op een 500 euro mobiel? Ik stap wel even af, hoor.

En natuurlijk niet in de Damstraat als ik geen ketting van de iPhone aan me pols heb geklonken 8-)
Ik heb al bijna twee jaar een Nokia 7710: dit is een apparaat waar Apple heel goed naar gekeken heeft voor de iPhone, en ik snap ook wel waarom. Het concept van een breedbeeld telefoon met touchscreen is nl best goed, en het grote scherm is fantastisch (vooral voor video), maar een touchscreen-only apparaat heeft toch ook nadelen: een virtueel keyboard is stukken onhandiger dan het toetsenbordje van een Blackberry of HTC, en het gebrek aan "voelbare" knoppen is gewoon niet erg lekker. De Nokia 7710 was zijn tijd een beetje te ver vooruit (Symbian S90 is ongelofelijk traag, de telefoon is erg dik, en de bediening voor met name audio/video is beroerd), en Nokia is sindsdien hele andere dingen gaan doen (de wat meer traditionele N-serie met S60v3). Erg interessant dat Apple dit concept weer van stal haalt.
Het mooie is dat Stev-o wel zegt dat ie wide-screen is maar eigenlijk is ie dat niet hij verhoud zich niet tot widescreen maar ook niet tot standaard 4/3 het zit ertussen. Mooi is wanneer ze het filmpje lieten zien met 'widescreen' is dat de zijkanten keurig waren weggesneden.
Waar ik heel erg mee zit en dat is een typisch Apple iets, is dat je volledig ingesloten wordt. Gaat er iets kapot, even apple bellen met een apple prijsje, met name de batterij is een gigantsich hekelpunt. Wil je software, kun je kijken op iTunes, en weer aan hun betalen. Ik heb liever symbian daar kun je tenminste voor niets veel goede software voor downloaden en tevens specifiek voor jou werk software laten ontwikkelen. Dit zie ik met de closed-platform wat Stev-o voorsteld dus nog niet gebeuren.
Verder de zakelijke markt... geen push-software voor mail, geen 3g, geen software kan erop geinstalleerd worden die de zakelijke markt nodig heeft, geen toetsenbord.. ik zie dit eerder weer een speeltje voor de apple-fanaten. En over een maandje of 6 a 9 zit dit ook wel in een Treo of een Samsung.
Tevens waar iedereen het over heeft..touchscreen is waardeloos, ik bedoel ik heb palms gehad en ipaqs en het werkt gewoon allemaal niet, tekstherkenning is uiterst krampachtig geef mij maar fijn weer een blackberry dat gaat snel en is tastbaar.
Het toestel is wel degelijk widescreen. Elk formaat breder dan de beeldverhouding 4:3 wordt als widescreen gezien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Widescreen
@ n4m3l355:

- de iPhone beschikt wel degelijk over push-mail, je krijgt zelfs een gratis Yahoo-account van Yahoo/Apple erbij...
- 3G... is dat niet iets dat in de USA (nog) niet wordt ondersteund?
- geen toetsenbord: de iPhone beschikt over een spellingschecker, je zult echt geen rare dingen gaan tikken met het ingebouwde toetsenbord. Bovendien kun je er niet over oordelen totdat je er zelf mee hebt getikt nietwaar?
geen software kan erop geinstalleerd worden die de zakelijke markt nodig heeft
daar heb je laptops voor...
tekstherkenning is uiterst krampachtig
waar baseer je die mening op? heb ja al met de iPhone gespeelt?
Anoniem: 87832
22 januari 2007 10:21
Een touchscreen op een mobiele telefoon... ik zie het niet werken, telkens die "toetstdrukken" als je dat ding in je broekzak hebt.
Ik zie je sneller een toest indrukken op je telefoon (mits een clamshell achtig ding) dan dat je op de touchscreen de juist knop weer in te drukken in je zak :9
Het lijkt me dat gewoon een 'lock' op het touchscreen zit hoor. Zelfs telefoons met fysieke toetsen hebben dat!
Er zit een afstands-sensor in de iPhone, als hij dus in je broekzak zit wordt hij automatisch geblokkeerd.. Hetzelfde geld voor aan je oor houden. Deze sensor zit in de luidspreker voor t oor.. :)
welke afstand wordt er dan bepaald?
Hoe verschilt een touchscreen van normale toesten voor jouw probleem?

Voor beide is een softwarematige toetsenblokkering mogelijk, waarbij een handeling die niet gauw in je broekzak gebeurt tot het opheffen van die blokkering leidt.

Bij de iPhone is de opheffingshandeling het lichtgrijze blokje onder in het scherm naar rechts 'schuiven'.
Ik heb de Qtek S200 met windows mobile. Werkt vooral met touchscreen. Dit werkt vlot en met een screenprotector erop gekleefd wordt deze niet beschadigd.

Uiteraard zit er een ook een lock/unlock functie op.

Mijn ervaring is dat wanneer ik vergeet de lock op te zetten het vooral de weinige toetsen zijn die ingedrukt worden in plaats van de touch screen.

Ik heb zo een pak foto's van m'n broekzak.
...telkens die "toetstdrukken" als je dat ding in je broekzak hebt.
Zo'n dure telefoon stop je natuurlijk niet in je broekzak! Die moet je overal de hele dag showen. Beetje je vrienden aftroeven. :9
Je bedoelt diezelfde 'vrienden' die nu allemaal een ipod hebben :+ Ik zeg.. Exclusief itempje zal dat worden :D
Daar sluit ik me bij aan. Het is een heel mooi ding laat dat duidelijk zijn. Maar als ik er nu al aan denk om 'm in mn broekzak te hebben. Dan moet ik er vast een zakje/tasje omheen doen zodat hij niet beschadigd. Die zal je er vast bij krijgen maar dat is alles behalve praktisch. Laat staan als je per ongeluk ergens tegen aanstoot en 't schermpje breekt.
Apple is niet zo happig op het "er zomaar bijgeven" van tasjes e.d. :P

Zal nog meevallen als ze de thuislader er standaard bij verkopen en geen usb kabeltje meeleveren ^^
daarvoor heb je een lock net als je nu toetsenblokkering hebt ?
Toetsen op een mobiele telefoon... ik zie het niet werken, telkens die "toetstdrukken" als je dat ding in je broekzak hebt.
m.a.w.: ik zie je probleem niet. Als de iPhone stand-by staat werkt het touch screen niet, idem met de toetsenblokkade.
Ik heb een Treo 650 en ik kan je zeggen dat een touchscreen zeer handig is.

Als je ergens snel heen wilt, ander menu, dan werkt dit veel sneller dan doorklikken naar een ander menu.
Een deel van de opmerkingen van deze expert zijn niet specifiek voor de iPhone. Het enige wat hij aangeeft is dat de iPhone nog niet de 100% perfecte gebruikerstelefoon is zoals hij die zich inbeeld.

Er is bijvoorbeeld nog geen telefoon die sms-afkortingen automatisch uitbreid. Hoe kan een mobiel draadloos apparaat het helpen dat hij iets als Wifi of GPRS nodig heeft voor internet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee