Grafische producten ATi verliezen marktaandeel

Het derde kwartaal van 2006 heeft ATi slechte verkoopcijfers gebracht, berichten de onderzoekers van Jon Peddie Research. De grafische producten van het bedrijf zouden na de overname door AMD op alle fronten teruglopen.

ATi-logo onder druk van AMD-logo Dankzij de overname is de samenwerking met Intel veranderd in een concurrentieslag, en dat zou verantwoordelijk voor de tegenvallende verkopen zijn. Op datzelfde Intel na is ATi nog altijd de grootste leverancier van pc-graphics, maar het marktaandeel daalde van 28 naar 23 procent terwijl concurrenten als nVidia, VIA en SiS hun verkopen juist zagen stijgen. Nog erger is het met de verkoop van chipsets voor mobiele toepassingen: daar duikelde ATi's marktaandeel met 16 procentpunten naar 47 procent, en raakte het bedrijf de koppositie kwijt aan nVidia.

Volgens de onderzoekers komen de problemen niet door externe oorzaken: in het afgelopen kwartaal stegen de verkopen van grafische hardware met 5,2 procent ten opzichte van de periode april-juni van dit jaar, en zelfs met 11,2 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2005. Er mag dus geconcludeerd worden dat ATi in zwaar weer is terechtgekomen, en op korte termijn valt weinig verbetering te verwachten: Intel staat niet bekend als een concurrent die zich de kaas van het brood laat eten. Wellicht is er enig heil te verwachten van Fusion, het gecombineerde gpu-cpu-project van AMD, maar resultaten daarvan worden niet voor 2009 in de winkel verwacht.

Door René Wichers

Eindredacteur

06-12-2006 • 15:24

56

Bron: InfoWorld

Lees meer

AMD 690-chipset verwacht in februari
AMD 690-chipset verwacht in februari Nieuws van 2 februari 2007
AMD demonstreert RD690-chipset
AMD demonstreert RD690-chipset Nieuws van 16 januari 2007
AMD geeft winstwaarschuwing af
AMD geeft winstwaarschuwing af Nieuws van 12 januari 2007
Intel verlaagt ook processorprijzen
Intel verlaagt ook processorprijzen Nieuws van 24 oktober 2006
AMD's x86-aandeel boven de 25%
AMD's x86-aandeel boven de 25% Nieuws van 22 oktober 2006

Reacties (56)

Sorteer op:

Weergave:

Zou dit te maken kunnen hebben met de betere driversupport van Nvidia? Ook denk ik dat de combinatie van non-paper releases, goede beschikbaarheid, efficient stroomverbruik, levering van de snelst mogelijk kaart voordat de concurrentie een tegenantwoord heeft en een aantrekkelijke prijs vergeleken met vergelijkbare kaarten het marktaandeel van videochipbakkers kan verbeteren...maar ati laat daar gewoon te veel punten liggen... :'(
De driver-support van Ati is wat mij betreft al sinds de catalyst 4-serie minstens zo goed als die van Nvidia (op basis van ervaring met beide producenten), daar zal het niet aan liggen.
Waar Nvidia veel beter in is dan Ati is (aggressieve) marketing van zijn produkten. Ati buit zijn sterke kanten niet uit, waar Nvidia ieder nadeel nog als voordeel weet te verkopen.
NVIDIA heeft vooral zeer goede mid-range producten. ATI heeft nooit echt een goed antwoord gehad op de snelle en goedkope Geforce 7600 GT.
eigenlijk zijn ze alleen wat later met nieuwe kaarten als Nvidia, en dat alleen bij de laatste generatie en nu deze weer. daarvoor liepen ze min of meer gelijk.

op al die andere punten doen ze niet (structureel) onder voor Nvidia.
op al die andere punten doen ze niet (structureel) onder voor Nvidia
Euh... ik vind zijn argumenten zeer overtuigend en beweren dat ATi evengoed doet als Nvidia klinkt enkel als fanboy talk.
Straks ga je nog beweren dat ati geen paper launches doet.
Zei de grootste nvidia fanboy die er op tweakers rondloopt....

Dat ATI producten standaard 30 dagen na de launch in de winkel liggen, en de helft van de Nvidia lineup al dezelfde dag, is ook alleen maar interessant voor fanboys.
MJT: het is een feit dat nvidia geen paper launches doet en ati wel. Een maand na de launch in de winkel is precies wat paper launch wil zeggen.
Het stroomverbruik van ATi kaarten ligt ver boven deze van nvida, ook daar heb je niets tegen in te brengen. Het sneller op markt inspelen van nvidia is ook gewoon een feit. Nvidia is heel goed om in alle segmenten sterke prijs/performance kaarten neer te zetten.
Dat van die drivers is niet echt objectief vast te stellen.
Dus ...
Het is een feit dat Nvidia bij een gedeelte van hun lineup wel degelijk paper launches doet.

Zo zijn er een paar midrange en lowrange producten van de 7000 serie geweest waarbij dat het geval was. (7300 o.a. iirc)

Maar aangezien die producten amper gewild zijn bij de fanboys is dat totaal niet belicht geweest.

En dan begin ik nog niet eens de discussie over de launches van Nvidia waarbij na 2 dagen de voorraad uitverkocht is, en het vervolgens ook gewoon 30 dagen duurt voordat ze echt in normale aantallen verkrijgbaar zijn.

Het stroomverbruik van een X1950XTX ligt onder dat van de GX2. Als je naar de verhouding stroomverbruik/prestatie kijkt dan liggen die twee producten gelijk, of iets in het voordeel van ATI.

Dus...
Gozer NU is niet ALTIJD. Denk eens aan het bredere perspectief. Zal vast wel dan Nvidia nu beter is, maar dat zegt geen drol over de toekomst. Nvidia heeft ook klote lijnen gehad *kuch* fx5xxx *kuch* ;). Neej ik kan niet ontkennen dat Nvidia op dit moment er toch wel net wat beter voorstaat, maar laat dat ff doorschemeren in je reactie, dan kom je niet over als een kortzichtige fanboy. Wat je natuurlijk niet bent ;)
Nou, mijn ervaring is juist dat ATi de laatste tijd goed bezig was met drivers...
Ik ben net overgestapt van een Radeon 9600XT naar een GeForce 7600GT, en ik had met de Radeon geen problemen, maar de GeForce doet nog wel eens raar...
De TV-out lijkt bv het sync-signaal te verliezen als je een spelletje opstart, waardoor het beeld de hele tijd nerveus heen en weer wiebelt.
Verder zie ik op m'n main-desktop een groot zwart window als ik op m'n TV een film speel... wat verdwijnt als je het 'wegpoetst' met een ander window... er zijn wel meer dingen die niet helemaal lekker refreshen, zoals bv de mixer-applicatie van m'n Terratec EWX 24/96... aan de level-meters heb ik nu dus niks meer, die stoppen na een paar seconden.
Nadeel van NV vind ik ook dat je nooit weet wanneer en of er een driver-update komt. Bij ATi had je gewoon iedere maand nieuwe drivers... Nu heb ik geen idee wanneer ik nieuwe drivers krijg, die hopelijk de problemen oplossen.

Ik heb dezelfde problemen zowel in XP Pro als in XP x64, dus de kans op een foute installatie is niet zo groot.
Nvidia betere driversupport? Waarom is er dan nergens op de Nvidia site een driver te vinden voor de GeForce GO 6200 die in mijn laptop zit? Ze leveren enkel nieuwe drivers voor de GO 7 series.... Dus zit ik nog met de driver die bij mijn laptop geleverd werd.

Wat dat betreft doet ATi het anders heel goed met driversupport, er komen regelmatig nieuwe versies uit, die voor vrijwel alle kaarten van ATi werken. Zowel mijn 9800pro en x1900xt pakt ie.
Misschien omdat die kaart helemaal geen nieuwe driver nodig heeft? Het ding is amper geschikt om windows te draaien dus ermee gamen is helemaal uitgesloten. Waarom dan de driver updaten, als het goed werkt moet dat helemaal niet.
Ik snap de hele overname ook niet vanuit de logica van ATi beschouwd... team up met 1 van twee bedrijven die aan het concurreren zijn, dan wordt je marktaandeel ook kleiner...
Geen Chipsets mogen maken voor Intel is natuurlijk een groot verlies.
Maar ik vermoed dat Intel ook geen onboard GPU,s meer gebruikt van ATI (ServerMobo's)
En als Intel ook nog invloed heeft op derde (Asus, MSI enz) dmv het verbieden of bemoeilijken van Intel chipsets in combinatie met onboard ATI GPU's. Dan is het hek helemaal van de dam.
Gezien de reputatie van beide AMD/ATi dat ze elke keer na een overname er 1st een terugval is maar dat ze daarna altijd dubbel zo sterk terug kwamen, zal dit nu ook wel weer gaan gebeuren.
Het enige nadeel op dit moment is dat de beide concurrenten net tegelijkertijd met een gigantische tegen aanval komen door met een gigantisch nieuw power product te komen.
Ik denk dan ook dat dit niet geheel uit de lucht komt vallen en strategisch zeer goed gespeelt is.
Het is nu alleen maar te hopen dat AMD/ATi genoeg lucht hebben om met een goed counter product te komen en niet in paniek en maar allerlei flut dingen releasen. Dat zal hun rep. zeker niet goed doen.

Ik zou zeggen wacht liever even en doe het goed zodat ze straks flink terug kunnen blazen net zoals toen na de overname van de nexgen processor.
dat komt wel weer goed, deze maand komt een nieuwe grafische chipset uit, RS690 en begin 2007 de R600 grafische kaarten voor DX-10, die naar het schijnt de 8800 reeks van Nvidia overtreft.

bovendien zijn de grote OEM intussen van de schrik bekomen

intussen schijnt de x1950pro wel heel goed te verkopen
De high-end kaarten zijn maar een zeer klein deel van de markt. Mid range en low end is veel belangrijker voor ze omdat daar veel grotere aantallen verkocht worden.

Vergelijk de 1600 series van ATI maar eens met de 7600 series van Nvidia. Nvidia heeft daar qua prijs/kwaliteit verhouding een erg grote voorsprong.
de 1600 begint bij 75 euro
de 7600 bij 100 euro.

prijsvoordeel valt dus wel mee want de prestaties zijn niet 33% beter.
Je heb nu ook de 1650XT en die is stukke sneller dan de 1600 serie.
In januari komt Ati met een monster van een kaart dat bij de enthousiasten zeer in de smaak zal vallen. Spijtig genoeg zijn ze er niet veel mee als NVidia op gelijktijdig moment met de G81 komt die elke OEM in z'n pc wil rammen voor het grote publiek Dx10 te geven.
Ik ben ATI fan.
Het lukt me niet om een 1950 te krijgen van een echt merk (ASUS of MSI)...
Andere merken zijn inferieur of bij garantie doet de importeur (die de afhandeling moet verzorgen) moeilijk.

Dus heb ik nu een NVidia 8800 besteld.
Ook weer even wachten trouwens :-(
wat een onzin die van Sapphire zijn mijnstens zo goed als van Asus, sterker nog de Sapphire kaarten zijn officieel de europese ATi kaarten, met het orgineel refference board.

terwijl Asus een eigen Printplaat samen stelt en daar een GPU op prikt.

dus vraag ik me af wat nou beter is...

en sapphire geeft genoeg garrantie, ik had een DOA van 1900xtx en die was zonder probleem door de leverancier omgewisseld omdat ze bij de winkel niet meer op voorraad waren..
Jou verhaal klopt ook niet meer Bulls-NL.
Sapphire was inderdaad ooit het merk dat ook de kaarten maakte welke verkocht werden als echte ATI merknaam videokaarten. Consumentenkaarten met de merknaam ATI zijn er niet meer.
De high-end kaarten worden bij zowel door ATI als NVIDIA bijna compleet afgeleverd bij alle merken, vandaar dat je al sinds jaren geen verschillende ontwerpen meer ziet wat vroeger nog wel interessant was :).
ASUS of MSI.

Om met de laatste te beginnen. Is al lang geen A merk meer, je kan beter naar andere merken kijken. Veel problemen met componenten in de marge, lekkende condensatoren etc. MSI is een echte poor-man-products---with-a-name producent geworden. Zeker waneer ik zie hoe vaak ik meemaak dat MSI spul gewoon spontaan na 2 á 3 jaar kapot gaat, of zelfs al na enkele dagen, weken.

En ASUS is ook niet meer wat het was. Te veel eigen product ontwikkeling buiten referentie kader om, standaard software/drivers werken niet optimaal met ASUS producten, soms te licht gesizede koeling etc. Overigens nooit problemen met Asus op uitval gebied, maar er is beter, voor minder geld, bijvoorbeeld Sapphire (Video), Gigabyte (terug van weggeweest)/A-Rock (Value for money).
Mijn sapphire radeon 9800 pro gaf wat screen errors na een jaar of twee. Ik mocht hem bij de Mycom zo terugbrengen omdat sapphire daar uitgebreide garantie op gaf.

Ik heb hem uiteindelijk niet teruggebracht omdat hij het via de analoge uitgang wel prima deed en ik wilde het ding niet missen :) .

Ik heb trouwens slechte ervaringen met Asus.
Het is natuurlijk wel 'logisch'dat ze even terugzakken... Het is immers niet zomaar iets om overgenomen te worden. Eigenlijk vind ik dat ze het nog best netjes doen. Er zijn genoeg voorbeelden van gezonde bedrijven die na hun overname helemaal instorten.
Als ze maar zorgen dat ze de naam 'ATi' goed bekend blijft staan.
@apenstaart: Ik help het je hopen:)
Ik denk dat ATI wel weer met een goed produkt terugkomt en dat ze gewaagd zijn aan N'Vidia met hun next-gen DX 10 videokaart. Wat betreft hun aandeel i.s.m. Intel produkten, men moet niet vergeten dat de 975X en P965 chipsets voor Core 2 Duo produkten allemaal crossfire ondersteunen. Er is nog geen enkel Intel bord die fatsoenlijke resultaten neerzet met SLI ondersteuning. Dus het leert mij dat in theorie ATI ook nog steeds geld verdiend op het Intel front.
Was wel te verwachten. Intel heeft vrijwel onmiddellijk ATI zoveel mogelijk geboycot. Dat heeft de chipset verkopen natuurlijk geen goed gedaan.

Op grafisch gebied is er niet zo veel loos. Iedereen wacht op dit moment op Vista + DX10 met de nieuwe ATI kaart. Dat is gewoon stilte voor de storm.
Dit is echt geen stilte voor de storm, Ati kan geen chipsets meer bakken voor Intel producten, en dat wordt ze funest, reken maar na hoeveel notebooks met Intel processoren en chipsets, en hoeveel daarvan door Ati werden gedaan.

De meeste OEM's die vrezen nu dat zij een notebook bouwen met een Intel oplossing en een ATi grafische kaart, en dat AMD/Ati ervoor zorgt dat de prestatie door middel van drivers achterblijft! En die vrees is absoluut niet ongegrond.

Als je nu kijkt naar HP, Toshiba & Dell, dan valt je 1 ding heel erg op, alle notebooks hadden een leuke X1600 of iets dergelijks van ATI, en nu zwaaien ze allemaal met die 7600Go! alle productlijnen zijn aangepast.

Ati had nooit door AMD opgekocht mogen worden, AMD heeft de resources en het marktaandeel niet om ATi weer omhoog te helpen.
en dat AMD/Ati ervoor zorgt dat de prestatie door middel van drivers achterblijft! En die vrees is absoluut niet ongegrond.
Welke grond heb je dan voor die vrees?

ATI heeft nog nooit zulke dingen gedaan, en van AMD verwacht ik het ook niet. (hoewel die zelden in een positie hebben gezeten waarin ze dat konden)

Als het nou AMD/Nvidia was geweest, dan had ik me nog iets kunnen voorstellen bij die vrees...
eigenlijk was het niet intel, maar alle (mobo) bedrijven waar intel met samenwerkt die geen nieuwe mobo meer maakte met ATI chipsets om intel niet voor het hoofd te stoten.
intel zelf heeft nooit gezegt dat er geen ATI meer gebruikt zou mogen worden.
ze maken er alleen zelf geen gebruik meer van voor hun eigen budget mobo's wat niet zo heel gek is natuurlijk.

met een beetje geluk krijgen die mobo makers hun ruggengraat weer vlug terug.
En hoe zou dat nu komen Countess? Misschien omdat Intel gekend is voor zo een technieken waarbij men fabrikanten benadeelt als ze ook concurrerende chipsets uitbrachten?

En met de samenvoeging van AMD & ATI, tja ... Maar je gaat me niet vertellen dat ze bij Intel erg braaf geweest zijn, en geen woord gerept hebben bij de MB makers. Als je dat gelooft, dan heb je blijkbaar nog niet gewerkt in een bedrijf.

Zo een technieken zijn vrij normaal, en het valt op, hoe meer macht een bedrijf krijgt op de markt, hoe vaker men deze technieken toepast. Het is niet toevallig dat Dell etc zo bij Intel bleven. Als ze AMD cpu's afnamen konden ze gaan fluiten naar hun kortingen, en ineens te laat leveringen van producten..

Ik heb het meegemaakt hoe men klanten zo aanpakte, waar ik vroeger werkte. Zodus, het is naïef om te denken dat de verkopers bij Intel geen deftig woordje gehad zullen hebben met hun product afnemers. Hoeveel jaar heeft men met deze techniek AMD ver van de markt kunnen houden? Lang genoeg ...
ik denk dat intel zich even rustig houdt op dit moment met dit soort practijken vanwegen de rechtzaak die tegen ze loopt op het moment.
het is dus nog wel iets ingewikkelder dan dat.
Dit komt echt niet alleen maar door de overname van AMD, ook DirectX10 in het zicht en de release van de Geforce 8800 heeft hier denk ik mee te maken.

Mensen die zich uberhaubt iets verdiepen in grafische kaarten en dergelijke weten dat DirectX9 geen echte toekomst meer heeft en willen liever op safe spelen en een DirectX10 kaart kopen.

Daarmee wil ik nog niet meteen zeggen dat die mensen allemaal een 400+ euro kostende 8800 kaart gaan halen maar wél dat ze de aanschaf uitstellen.

En natuurlijk snap ik ook dat niet iedereen dikke grafische kaarten koopt en de meeste mensen een X1300/7300 in hun PC hebben zitten als er uberhaubt al een aparte grafische kaart is maar het zal wel degelijk uitmaken.

Als laatste hoor ik toch ook nog best vaak dat mensen Nvidia kwalitatief beter vinden dan Ati, mijzelf inclusief. Dit is niet als flame of iets dergelijks bedoelt, ik hoop ook dat het zo niet wordt beoordeeld. Ik werk als bijbaantje in een computerwinkel en krijg zodoende ook best wat te horen van klanten, ik krijg zo'n beetje mee wat het meest defect gaat en waar de meeste driverproblemen zijn. Maar dit is natuurlijk niet een probleem van het laatste kwartaal maar iets wat al langer speelt. Verder moet ik hierbij ook aangeven dat de Ati drivers al stappen vooruit zijn gegaan en ik het idee heb dat die van Nvidia alleen maar achteruit gaan de laatste tijd.

@Apenstaart:
De X1950pro heeft dan ook een uitzonderlijk goede prijs/prestatie verhouding.
Wat me opvalt is dat AMD en ATI door de tweaker community nu worden afgedaan als slecht en achterhaald, terwijl voordat in dit geval Nvidia zijn 8800 uitbracht iedereen wist dat de X1950 met vlag en wimpel de bestaande Nvidia reeks ver over trof.

Vooral op het gebied van "beeld kwaliteit" is Ati vooral in de laatste reeks superieur geweest tov van Nvidia. Vele testen en reviews onderstrepen dit. Natuurlijk zijn er Nvidia en Ati alsmede Intel en AMD fanboys. Juist van tweakers verwacht je dat ze niet meedoen aan meeloperij of het afkraken van producten die ze eerst zelf enthausiast onthaalden en nu naar het rijk van rotzooi en prutserij verbannen.

In het verleden heeft AMD en Ati zich bewezen door keer op keer een antwoord te hebben op producten van hun concurrenten. De ene keer wat beter / sneller dan de andere keer.

Door nu juist meer te kopen van Intel en Nvidia krijgen we straks een situatie, zoals de monopolie positie van Microsoft, waar ook niet iedereen op zit te wachten. Ik denk dat AMD en ATI een steuntje horen te krijgen van de Tweakers community, of op zijn minst het vertrouwen, want als het echt berg afwaarts gaat met dit Duo dan valt er straks weinig meer te kiezen en zal de druk om innovatieve dingen te maken afnemen bij de groote overgebeven spelers.
Dus om een fabrikant te steunen koop jij liever een slechtere processor of grafische kaart?

Wat betreft het Ati/Nvidia verhaal waai ik echt niet met de wind mee hoor, ik ben al lang, heel lang van mening dat Nvidia betere drivers maakt. Ik heb sinds een half jaar of iets dergelijks een Ati kaart in mijn 2e pc zitten en liefst zou ik hem weer om willen wisselen voor een andere kaart van Nvidia omdat ik de beeldkwaliteit in Windows gewoon slechter vind.

Het hele Intel/AMD verhaal ben ik wat losser in, al mijn PC's en servers hebben een AMD processor, mijn laptops hebben Intels. Hier koop ik gewoon wat de prestatie levert binnen een gesteld budget. Als de processor dan maar stabiel genoeg is zal het mij voor de rest interesseren wat het is en hoe het werkt, ik weet het wel, maar het maakt me domweg niet uit.
De verkoop van de 8800 verloopt ronduit slecht omdat iedereen zit te wachten tot Vista uit is. Dus dat kan de reden niet zijn.

Ik denk dat de overname en daardoor de clash met Intel wel degelijk een zo grote impact heeft dat dat alleen al de boel kan verklaren.

Alleen al het verlies van de orders van Intel tikt gigantisch aan. Daarnaast nog een keer de orders van OEMs die even afwachten wat er gaat gebeuren voordat ze nieuwe orders plaatsen...
De verkoop van de 8800 verloopt ronduit slecht
Bewijzen? Elke 8800 die gemaakt wordt is meteen verkocht. Er is amper stock van deze kaarten. Omdat ze ronduit slecht verkopen?
|:(
Stond laatst nog hier op tweakers.

(Maar in je onderbewustzijn blokkeer je waarschijnlijk alle artikelen die niet gunstig zijn voor Nvidia. Vandaar dat je het gemist zal hebben ;))

nieuws: 'Vraag naar G80 klein: consument wacht op G84, G86'
Ja inderdaad, lees het nieuwsbericht eens goed opnieuw dan zal je begrijpen dat het niet klopt.
Het nieuwsbericht klopt niet? Ach ja uiteraard. Het is niet lovend over Nvidia dus dan klopt het niet.

De klanten wachten op andere kaarten, maar dan mag je niet zeggen dat de verkoop slecht loopt hoor.

Nee, het is heel normaal dat je met een nieuwe superkaart waar op dit moment nog geen enkele andere kaart tegenop kan, totaal geen hogere verkoopcijfers behaalt. Vooral wanneer die nieuwe superkaart nog relatief goedkoop is ook.

Allemaal heel normaal hoor. Oh wat zijn de OEMs toch allemaal blij met de verkoopcijfers...

Zet die Nvidia groene bril eens af, en lees het nieuwsbericht eens goed opnieuw. Dan zal je het wel begrijpen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.