Apple-ceo Tim Cook stapt op, wordt opgevolgd door John Ternus

Apple-topman Tim Cook stapt per 1 september op als ceo, zo maakte het bedrijf maandagavond bekend. Cook wordt opgevolgd door John Ternus, momenteel senior vicepresident van hardware-engineering. Er gingen al langer geruchten over Cooks mogelijke vertrek.

Per 1 september stopt Cook als ceo, maar hij blijft wel aan bij Apple als voorzitter van de raad van bestuur. De 50-jarige John Ternus wordt dan, zoals al eerder werd verwacht, de nieuwe ceo van het bedrijf. Er gingen al langer geruchten rondom het opstappen van Tim Cook, maar er waren ook berichten dat het vertrek juist niet ophanden zou zijn.

Tim Cook, peace & corporate. Bron: Getty Images, Roy Rochlin - WireImage
Tim Cook, peace & corporate. Bron: Getty Images, Roy Rochlin - WireImage

“Het is het grootste voorrecht van mijn leven geweest om de ceo van Apple te zijn en te zijn vertrouwd om zo’n buitengewoon bedrijf te leiden", zo zegt Cook in een verklaring. De 65-jarige begon in 1998 bij Apple, en was sinds augustus 2011 formeel ceo van het bedrijf uit Cupertino. Destijds nam hij de taken over van Steve Jobs, die een aantal maanden later overleed.

Onder Cooks leiding groeide Apple uit tot een bedrijf met een marktwaarde van meer dan vier biljoen dollar, onder meer door de nadruk te leggen op onlinediensten, zoals de bekende appstore. Recenter bleven de prestaties echter achter bij andere grote techbedrijven, zoals Google-moederbedrijf Alphabet, Nvidia en Microsoft.

Jon Ternus
De nieuwe Apple-ceo John Ternus

De nieuwe ceo Ternus is van oorsprong een werktuigbouwkundig ingenieur, die begon bij Apple in 2001. In 2013 werd hij vicepresident van hardware-engineering, om in 2021 als senior vicepresident van hardware-engineering toe te treden tot het directieteam. Gedurende al die jaren werkte Ternus aan de introductie van verschillende nieuwe producten, zoals de iPad en AirPods, alsmede updates in de iPhone-, Mac- en Apple Watch-productlijnen.

Door Friso Weijers

Redacteur

21-04-2026 • 00:00

277

Submitter: Donstil

Reacties (216)

Sorteer op:

Weergave:

Toen Jobs zich terug trok en Cook het overnam, heb ik echt even gedacht: dit gaat nooit wat worden. Ik vond Cook zo kleurloos, maar eerlijk is eerlijk: hij heeft het heel goed gedaan.

Een mooi moment om terug te treden na zo veel goede jaren en met het Apple jubileum. Beter stoppen op het hoogtepunt ;)

Ben erg benieuwd naar Ternus!
Heeft hij het goed gedaan of zou Apple het altijd wel goed gedaan hebben met hoe Apple ervoor stond toen hij aan het roer kwam? Gebrek aan visie is er nog steeds.
De gedachte dat Apple het “toch wel goed had gedaan” zonder Tim Cook is niet realistisch. Toen hij in 2011 overnam na Steve Jobs, stond Apple er sterk voor, maar ook kwetsbaar. Het bedrijf leunde zwaar op de iPhone, en er was serieuze twijfel of innovatie en groei zonder Jobs zouden doorzetten. Dat zie je vaker: bedrijven met een sterke uitgangspositie vallen juist terug als de volgende leider niet levert.

Cook heeft geen spectaculaire, visionaire sprongen gemaakt zoals Jobs, maar hij heeft iets gedaan wat minstens zo moeilijk is: schaalbaar, consistent en extreem efficiënt opereren. Onder zijn leiding zijn omzet en winst fors gegroeid, is de supply chain uitgegroeid tot een van de sterkste ter wereld en heeft Apple nieuwe pijlers gebouwd zoals diensten en wearables. Dat ontstaat niet vanzelf uit “een goede uitgangspositie”.

Het verwijt van gebrek aan visie komt vooral doordat hij wordt vergeleken met Jobs, die uitzonderlijk was. Maar visie hoeft niet altijd te zitten in één revolutionair product. Cook heeft duidelijke strategische keuzes gemaakt: inzetten op privacy als onderscheidend vermogen, volledige controle over hardware en software via eigen chips, en vasthouden aan een premiumstrategie in plaats van massamarktvolume. Dat zijn langetermijnbeslissingen die de koers van het bedrijf bepalen.

De harde conclusie is dat Apple zonder Cook zeker niet automatisch hetzelfde succes had gehad. Hij heeft het bedrijf niet alleen in stand gehouden, maar structureel versterkt en minder afhankelijk gemaakt van één product of één moment van innovatie. Het is minder spectaculair dan het tijdperk-Jobs, maar zakelijk gezien zeer effectief.
Jobs gaf toch meer om het product. Cook was vooral de touwtjespop van de aandeelhouders.

Jobs gaf niet om stock buy backs en waanzinnige prijsverhogingen, die wilde gewoon innoveren. Cools missie was elke cent eruit halen.

Toch een groot verschil. Door de goede economie heeft de consument het ook maar gepikt, telefoons van 1000 euro. Oortjes van 200 etc.

En vergeet niet de failures. AI, Airpower en de Vision Pro.
Cook weet dat hij geen productpersoon is, maar wel een goede man om op de winkel te passen, zeker in zo’n groot bedrijf. Daarom heeft hij altijd geprobeerd de beste personen dat werk te laten doen, maar dat ging ook wel vaak fout. Hij moest na een jaar al Scott Forstall wippen en Ive volledige macht geven over al het design was ook een fout. Onder Cook heeft Apple ook echt geleerd dat ze mensen niet meer verantwoordelijkheid moeten geven dan dat ze aankunnen (Ive, Dye) en eigenlijk geen mensen van buitenaf nodig hebben (Papermaster pre-Cook, Ginnandrea recent nog). Ternus heeft voor nu de juiste mensen op de juiste plaats. Het is voor hem te hopen dat hij de volgende 5 jaar zo door kan.
Volgens mij is dat precies de cyclus die elk gezond bedrijf door maakt. Het wordt gestart door een ondernemer met liefde en visie voor een product. Maar dan blijft een bedrijf op een gegeven moment hangen omdat een ondernemer nou eenmaal geen directeur is. Dan komt er een echte directeur, die weer geen echte ondernemer met liefde is, maar voor aandeelhouders werkt en wél een bedrijf kan opschalen. Die directeur moet dan alsnog de juiste mensen met liefde en visie voor een product om zich heen verzamelen om relevant te blijven. Dat lijkt gezien de waarde van Apple nu best goed gelukt.
Volgens mij is dat precies de cyclus die elk gezond bedrijf door maakt.
Tegenvoorbeeld: Valve met Gabe Newell aan het roer sinds het prille begin.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 april 2026 07:32]

Dat is een huidige status voorbeeld, geen tegenvoorbeeld. Elk bedrijf gaat zo'n cyclus door als het blijft bestaan, al is het alleen al omdat wij als mensen niet het eeuwige leven hebben. Over 20 jaar is er echt wel iemand anders aan het roer bij Valve. Gabe is zeker goed en zal altijd zo worden beschouwd, maar op een gegeven moment wordt je gewoon te oud.
Die doet toch juist exact wat ook wat Apple deed. Apple heeft zich in de gehele keten minder afhankelijk gemaakt van andere partijen zoals Intel. Steam maakt zich nu minder afhankelijk van Windows om zo meer controle te krijgen. Dus ik zie niet zo heel veel verschil in beide taktieken. Beide bedrijven hebben al een grote sterke basis en machtspositie in hun eigen markt.
Als grote verschil is er toch wel dat je met Steam quasi alles kan doen wat je wil en technische mogelijk is en ze bij Apple juist het tegenovergesteld doen en er zo veel mogelijk geld willen uit slaan.
Dus eigenlijk helemaal niet exact hetzelfde, Steam geeft om zijn gebruikers, Apple om zijn aandeelhouders.
Misschien was het de enigzins narcistische Steve Jobs, die de bekende visie had om een product te maken waarvan de gebruikers nog niet wisten dat ze dit wilde hebben. Dit wilde hij zonder concessies gerealiseerd hebben en zette zijn teams hiervoor soms onder grote druk. Dit soort leiders zijn in die zin vrij zeldzaam.

Tim Cook daarentegen kwam over als een rustiger persoon die waarschijnlijk geen visie als Steve Jobs zal hebben, of mensen onder hoge druk tot presteren kan zetten. Hierdoor dacht een groep dat Apple met Tim Cook aan het roer weg zou zakken tot duur betaalde main stream hardware met een Apple logo. En nadat Jonathan Ive Apple verliet, werd deze overtuiging bepaald niet verminderd en nam de vrees mogelijk toe.

Sinds de iPhone en de iPad zijn er spijtig genoeg ook geen echte innovatieve Apple producten meer op de markt gekomen. De Homepod, Apple Watch en VR bril ten spijt; het waren geen innovaties meer, maar reeds bestaande producten die Apple in eigen hoge kwaliteit in haar doordachte ecosysteem ontwikkelde. Dat wil niet zeggen dat Apple Apple niet meer is, want er kunnen momenteel ook simpel geen goede ideeen zijn voor innovaties. En vergeet niet dat Steve Jobs de visie wel had, maar dat een groot team deze ideeen tot een product maakte, dit deed hij zeker niet alleen. En dat team bestaat in de basis nog steeds bij Apple.
Ik denk dat Cook daarin altijd een beetje een soort van pech heeft gehad dat hij ná Jobs kwam, en dan niet zozeer de persoon Jobs maar de tijdsgeest. Jobs had het momentum dat we nog op een goede smartphone en een tablet zaten te wachten. Maar rond de tijd van de wisseling hadden we technologisch eigenlijk alles wat we nodig hebben en kán het ook alleen maar verbeterd worden.
Het probleem was niet zo zeer dat Jobs een visionair was en “meer om het product gaf” (hoewel dat zeker meespeelt), maar vooral ook de manier waarop hij zich presenteerde. Kijk maar eens naar de keynotes en interviews van vroeger, en vergelijk die met die onder/van Cook.
AI hebben ze nog niet, dus geen failure. Verder is er ook geen auto (EV) verschenen. Ze hebben ook geen fotocamera ontwikkeld. Kwam ook vaak terug ala Leica overpriced no features. Desktop en laptop zijn klein gebleven. Thunderbolt is door USB opgeslokt. Apple TV hoor ik niets meer van. Servers hebben een spuitje gekregen. Ontwikkelingen in displays blijven achter. Het is gewoon allemaal goedkoper en beter en zonder een eed af te leggen, te koop bij de concurrentie.
Beter weet ik niet. Ik denk dat de chips en de laptops van Apple ongeëvenaard zijn alleen zit je hopeloos vast in dat Apple tuintje.
Ik ben Macbook (begonnen met Powerbook) gebruiker sinds 2010; Ik heb nooit begrepen wat bij Macs het 'tuintje' precies zou inhouden. Enige element wat mij, naast voorkeur, tegenhoudt om naar windows over te gaan is FinalCut.

Daarnaast ben ik sinds mijn eerste smartphone Android gebruiker.
Voor mijn werk heb ik een Windows laptop waar ik ook gewoon mee kan werken. Daarvan heb ik de prijs en specs opgezocht; Mijn eigen Macbook is ongeveer even duur, weegt de helft, blaast niet continue alsof hij elk moment uit elkaar kan spatten en de accu gaat langer dan een uur mee.

Voor iPhones is het wellicht een ander verhaal maar vertel mij wat het tuintje op de mac inhoud?
Naja je zit toch hopeloos vast aan macOS. Ik heb ook een Macbook Air M5 maar ik zou toch liever Linux of Windows draaien. Ik heb hem inderdaad om dezelfde redenen van passieve koeling, lange accuduur, gewicht etc. Maar je bent toch wel beperkt in een aantal apps die op Windows gewoon beter werken (Notepad++, WinSCP of zelfs Windows Explorer vs Finder). Daarvoor heb ik nu Parallel Desktops aangeschaft. Werkt prima maar weer 60 euro per jaar.
Ik dacht begrepen te hebben dat het gewoon mogelijk is om Linux op je Apple Silicon Mac te installeren? Als het maar geschikt is voor ARM.

Dat er apps zijn die op windows beter werken/bestaan wil ik zeker erkennen. Zo heb ik jaren parallels/Bootcamp gebruikt voor Autodesk Inventor. Maar bijvoorbeeld FinalCut is er dan weer niet op windows. En zo kan je over en weer 'klappen' uitdelen. Ik vind Mac OS prettiger werken dan Windows en dat is mijn mening. Maar dat Mac OS meer 'tuintje' zou zijn dan Windows.. Ik weet nogsteeds niet waarom.
Nee dat kan dus niet, er is één expirimentele Linux versie maar dat werkt maar half en al zeker niet op de M5. Apple houdt de boel dusdanig gesloten dat alles gereverse-engineered moet worden.

Als dat geen tuintje is dat je niet kan bepalen wat je installeert wat is volgens jou dan wel de definitie daarvan?
Yes dat kan gewoon met het Apple Virtualization Framework. Kun je in Xcode opzetten.
Ik heb Ubuntu draaien en Arch Linux. elke arm variant werkt gewoon.
Je zit andersom op een x86-laptop net zo ‘hopeloos vast’ aan Windows. En op een Mac kun je ook Linux draaien maar zeg nou zelf, hoeveel mensen willen dat nou echt.

Voor apps, al helemaal voor apps als Notepad++, WinSCP, Windows Explorer hoef je niet bij Windows te blijven, daar zijn stuk voor stuk meerdere equivalenten op de Mac voor, die minstens zo goed zijn. Zeker Explorer is nou niet bepaald een hoogstandje waar mensen voor bij Windows blijven, wordt juist veel over geklaagd.
Op elke x86 laptop kun je zo Linux draaien, geen enkel probleem. En ik heb gezoch op macOS voor apps als Notepad++ en WinSCP maar ik heb ze niet gevonden, zeker niet die evengoed werken en dan zelfs nog betalend. En Explorer is zeker niet geweldig maar Finder is echt bagger, maargoed dat is mijn mening :)

Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. Ik ben verder superblij hoor met m'n macbook maar Parallels Desktop is wel mijn redding anders had ik hem al teruggestuurd ;)
Ik denk dat dat altijd de doorslaggevende factor is: Mensen zijn jarenlang gewend, vaak opgegroeid met een bepaald systeem, want goede editors als Notepad++ zijn er echt meer dan genoeg van op de Mac, maar in de praktijk en ook psychologisch is het een grote drempel om een systeem te ‘ontleren’ cq een ander systeem aan te leren.

Dat is ook waarom mensen nog steeds massaal aan Offie verslaafd zijn, want zo uniek zijn de mogelijkheden van Word niet. En laten we eerlijk zijn, de doorsnee Nederlander gebruikt na zijn eind opdracht van school 99% van de 1.000 opties nooit meer.
Notepad++, WinSCP of zelfs Windows Explorer vs Finder
Dit zijn serieus je redenen om macOS een 'tuintje' te noemen wat slechter zou zijn dan Windows? Alsof er geen talloze alternatieven zijn van deze apps, die specifiek voor macOS zijn?
Nee dat niet, wel dat je enkel macOS kunt draaien.
Dat is de enige idd maar werkt nog niet op M5, en op M3/M4 ook maar half. Dat kun je niet serieus productie draaien.

Zelfs enkel op M1/M2 zie ik.

[Reactie gewijzigd door Marve79 op 21 april 2026 13:39]

Ook mijn ervaring. Alleen ben ik over de jaren steeds verder uit het Google ecosysteem aan het stappen naar self-hosted oplossingen en nu heb ik de realisatie dat iPhone of Android eigenlijk niet heel veel meer uitmaakt. Gezien er sinds mijn Pixel 7 pro weinig Android telefoons uitgekomen zijn die een significante verbetering brengen lonkt de integratie tussen de macbook en iPhone wel.
Apple zag gewoon aankomen dat iPhones uitontwikkeld waren, en niet meer elk jaar dubbel zoveel cores nodig hebben. Dus ze zochten een nieuwe toepassing voor al die productiecapaciteit. Hee wacht een laptop kan ook op arm draaien! Ik ruik geld.
Arm chips zijn juist goedkoper ;)

Ook Apple maakt er nu goedkopere laptops mee dan ooit. Dus als consument is het juist financieel gunstig.

Afgezien daarvan zijn laptops de afgelopen 30 jaar alleen maar goedkoper geworden, per gigaflop rekenkracht, per GB ram, per GB opslag, qua beeldscherm etc etc. en helemaal als je de inflatie meerekent. Zoek maar eens een prijs + specs van een laptop van 10/20/30 jaar geleden op.
Als ik de experts op deze site moet geloven gaat de AI bubble heel snel barsten dus dat zou dan juist voor Apple pleiten....
Klassieke strawman. Je weet zelf ook wel dat helemaal niet bedoeld wordt dat AI zelf een bubbel is. Het gaat puur om de huidige investeringen.

De bubbel zit in de investeringskant en volgt precies dezelfde lijn als de dotcom bubbel. Natuurlijk gaat het een keer klappen, niemand gaat die cirkelinvesteringen tussen alle bedrijven terug kunnen verdienen met het huidige model. De dotcom bubbel klapte ook keihard, maar internet als medium is nooit in gevaar geweest. AI gaat niet meer weg, maar de huidige investeringen zijn niet vol te houden. Probleem is altijd:

"Markets can remain irrational longer than you can remain solvent", John Maynard Keynes
Siri was en is nog steeds een grote flop. Net als Apple Maps het nog steeds net niet is. Apple heeft hier een paar pogingen gedaan om verbeteringen door te voeren, maar mogelijk houden ze de concurrentie niet bij.

Thunderbolt heeft Apple misschien op laten slokken door USB-C, omdat dit een prima internationaal en universeel alternatief is. Zo lang bedrade verbindingen nog nodig zijn, want Apple doet al veel wireless.

Van de AppleTV komen nog af en toe nieuwe modellen uit, maar ook hier is de koek denk ik een beetje op. Apple blijft hierin verder zijn eigen visie met voor de eindgebruikers beperkte mogelijkheden houden.

Apple Xserve, Apple Airport en de Mac Pro, allemaal prodcuten die mogelijk tegenvallende verkoopcijfers hebben, of waar Apple geen toekomst meer in ziet. Met (Apple) Cloud diensten, vele topmerken Wifi systemen en krachtige Macbook Pro's zal de pro-consument deze producten misschien te vaak overslaan.

Op de grote Homepod hebben we jaren moeten wachten in Nederland, terwijl Sonos marktaandeel pakte. Apple Vision Pro, een prachtig product voor een niche markt, waardoor de toekomst ook onzeker zal zijn. Straks de opbouwbare iPhone voor dubbele high end prijzen. Hoelang zal zo'n model op de markt blijven?
Apple was juist een van de drijvende krachten achter usb-c. Een beetje flauw om dan het opslokken van thunderbolt door usb als mislukking neer te zetten. Het is juist een succes.
Voor laptops? Ja. Voor mobieltjes? Absoluut niet. Ze wilden liever dat alles nog op hun eigen connectors kon draaien zodat ze meer accessoires konden verkopen
Er was in die tijd alleen maar micro usb voor telefoons. Lightning was toen superieur. Apple is op zijn MacBooks als eerste begonnen met USB-C
Maar toen usb-c er kwam, hebben ze dat nog veel jaren tegengehouden. USB-C is er vanaf 2014. In 2023 kwam pas de eerste iPhone met USB-C en ook pas nadat de EU al bezig was met boetes e.d.
Firewire en SCSI waren ook industrie standaarden en significant beter (en helaas ook duurder) dan het brol waar je PC het destijds mee moest doen.
Dat zei men ook van Betamax, maar dat neemt niet weg dat dat soort zaken niet het grote succes zijn geworden waarop gehoopt werd.
FireWire en SCSI waren wel degelijk succesvol. Vroeger was alles SCSI, scanners, CDROM en CD-RW. SCSI bestaat nog steeds in SAS (serial attached SCSI) en iSCSI, delen van het protocol zie je ook in SATA (waardoor SAS ook SATA kan aanvaarden), FibreChannel en NVMe.

FireWire is vooral voor professioneel gebruik geweest. Alles van pro audio tot pro video en wetenschappelijke camera’s (microscopen), er is nog steeds vraag naar onderdelen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 21 april 2026 12:46]

En nog steeds blijf ik erbij dat dit de beste tijd van Apple was. Sinds het moment dat Cook het overname had ik al een vermoeden dat dit voor de eigenzinnigheid van Apple te nadelen kwam. Tuurlijk heeft hij het niet slecht gedaan, maar de vooral de visie bewaken, dat heeft Cook toch minder gedaan en werdt het ingaan op vraag van de consument.. jammer want die eigenzinnigheid maakte Apple wel wat Apple uniek maakte. Dreigen visie die meeliep met de hypes, maar Apple bepaalde juist de hypes in design, beleving en hoe men omgeving met de producten van Apple op hardware als software niveau.

Vooral MacOS X en iOS waren toen echt nog uniek in gebruikservaring. Dat Apple niet achter kon blijven, dan geloof ik niet. Maar dat Apple steeds meer naar de wensen van de aandeelhouders is gaan toeleven, dan zag je wel. Dus Apple heeft het zeker niet slecht gedaan, maar ik hoop met Ternus aan het roer dat we iets van die eigenzinnigheid terugkeert. Al zou hij de koers van Cook moeten doorzetten, maar de visie van Jobs doorzetten met zijn eigen visie om hardware meer naar voren te halen zou toch wel een mooie middenweg zijn.
Volledig akkoord.

Bedrijfstechnisch heeft hij Apple doen groeien tot het grootste bedrijf ter wereld, supply chains ongelofelijk stabiel gemaakt en de marktpositie op de belangrijskte markt voor Apple, de smartphonemarkt, stabiel gehouden.

Daarnaast heeft hij inderdaad nieuwe producten succesvol gelanceerd, waar de Airpods en in ietwat minder mate de Apple Watch toch wel te vernoemen zijn.

Ook de transitie naar Apple Silicon op de Mac is zeer goed gelukt en ook daar lijken ze niet enkel in US goede vooruitzichten te hebben om meer marktwaarde in te nemen, zie bv. ook de goede start in het buggetsegment met de MacBook Neo.

Wat je wel kunt bekritiseren is de gemiste AI trein (maar ze ongetwijfeld wel weer zullen inhalen) en ook het falen van bv. de Apple Vision Pro, die het minder goed doet dan gehoopt.
Goede vergelijking wat betreft kwaliteit visies.

Als iemand 'de beste', of uitzonderlijk goed, is op een bepaald gebied, en die persoon stopt ermee, dan valt elke opvolger tegen (op datzelfde gebied).
Dat is zeker waar, maar toch was het fijn geweest als er iemand het stokje had overgenomen die in elk geval half ‘de beste’ was. Cook is dat mijns inziens niet, behalve dan op aandeelhoudersvlak. Hopelijk met Ternus dan weer wel, als ingenieur zijnde.
Er is geen enkele harde conclusie te trekken behalve dat Cook het niet slecht heeft gedaan. Al het andere is koffiedik kijken.
De koers die Apple is ingegaan met hun eigen SoCs is wel een gouden zet geweest waarmee Apple zichzelf een flink stuk minder afhankelijk gemaakt heeft van andere spelers.
Is dit een AI reactie? Ik zie dit soort reacties op tweakers wel vaker waarbij ik denk dat een AI is ingezet. Ben benieuw of we hier iets mee willen in de toekomst (erbij zetten "gegenereerd door AI" oid).

En ja voor mij maakt dat uit. Als ik AI wil lezen raadpleeg ik... een AI...
"en minder afhankelijk gemaakt van één product"

Leg dat eens uit want alles draait al 20 jaar om de iPhone.

Telefoons waren zo slecht in data uitwisselen dat er services bedacht moesten worden. Ze hadden nauwelijks lokale opslag en een e-mail sturen of een bestand kopieren was een nachtmerrie. Geen toetsen bord, probeer dan maar eens een wachtwoord in te typen. Dus alles moest online in een dichtgetimmerde tuin. Het ene gat werd gedicht met het andere.

Zonder phone geen behoefte aan services en gaat iedereen weer gewoon terug naar de desktop en lokale opslag zonder overheden en bedrijven die voortdurend helpen (spioneren). Ik zie bij jongeren nu een trend dat een iphone niet meer cool is. Ze willen gewoon youtube kijken en dat kan met een samsung ook.
"en minder afhankelijk gemaakt van één product"

Leg dat eens uit want alles draait al 20 jaar om de iPhone.
Ik denk dat je de impact van MacOS en alle hardware daarbij enorm onderschat, Apple is al decennia een serieuze concurrent op de markt zonder naar de iPhone te kijken.
Ik zie bij jongeren nu een trend dat een iphone niet meer cool is. Ze willen gewoon youtube kijken en dat kan met een samsung ook.
Het gaat niet om Apple vs Samsung of waar je YouTube op kan kijken. Het gaat om efficiency, ecosysteem, geen bloatware en vooral een device wat niet zo kwetsbaar is. En dan kom je toch weer steeds bij de iPhone uit (mits je geen Tweaker bent). En mocht je denken dat de iPhone niet zo cool meer is, kijk vooral even naar de tweedehands markt en vergelijk de smartphone prijzen eens.

Als laatste, opmerkelijk dat je later in je reactie iemand beticht een "influencer" te zijn terwijl jouw reacties tot zover enkel gebaseerd zijn op je eigen voorkeur.
iPhones mee eens, maar Macs? Volgens mij zijn er weinig markten waar Apple met Macs een serieus marktaandeel heeft. Zelfs in thuismarkt VS hebben ze nog niet eens eenderde van het aandeel dat Windows-laptops hebben, i.t.t. de telefoonmarkt, waar Apple in diverse markten — waaronder de VS — wél een significant marktaandeel heeft.
Maar dan combineer je alle andere merken als "Windows laptops". Apple is één van de grootste laptopfabrikanten, en het marktaandeel groeit al jaren.
vergeet niet MS ongelijk is aan de intel/amd mobo’s. Apple is daarentegen HW en SW.
Tevens is voor de particuliere hw Windows er indertijd op gepusht. Dus dat aandeel werd meegenomen ondanks dat veel mensen er unix of linux er op zetten.
Alhoewel als je bv Excel voor Mac neemt is het wel achter kwa functionaliteit maar draait wel stabieler dan de Win versie.
Precies en met de laatste Neo gaan ze de jeugd/studenten het ecosysteem inzuigen. En die gaan er nooit meer uit want de intergratie MacOS en Iphone/Ipad is naadloos.
Er heerst bij jongeren juist absoluut het idee dat een iPhone meer voldoet dan een Samsung hoor. Op middelbare scholen doe je niet mee zonder iPhone, wat we daar ook van vinden. Ook dat zijn de verdiensten van Tim Cook.
We leven gelukkig niet in de VS. En hier in de EU doet het er niet veel toe of je nou een iPhone hebt of een Android toestel. In Amerika heb je het probleem van iMessage en SMS (de welbekende blauwe bubbels vs groene bubbels).
Ook in de VS niet meer, gezien het marktaandeel van WhatsApp daar significant toeneemt: nieuws: WhatsApp heeft 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers in de VS En ja, dat bericht is van 2024, maar de stijgende lijn zet zich anno 2026 nog altijd voort. Dus iMessage is daar lang niet meer zo'n vereiste als dat het ooit was.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 april 2026 10:48]

Het is de toon die de muziek maakt. Verder zie ik het ook in mij bubbel dat tieners vooral een iPhone willen. Als voorbeeld mijn nichtjes waarvan de ouders een Android hebben. Maar absoluut een iPhone wilde toen ze oud genoeg waren.
Omdat de beste kerel overduidelijk een troll is. Buiten dat, klopt mijn parel van een reactie wel gewoon hoor. NOS op 3, gericht op jeugd, maakte er nog een klein item over. Ik heb woorden als “ick voor Android” ook niet verzonnen.
De regio's zullen er vast zijn waar een Iphone belangrijk is. Zijn we hier kennelijk wat nuchterder.

Heb hier 3 pubers op 3 verschillende scholen zitten en het merk telefoon komt hier nooit ter sprake. De vriendengroepen zijn ook gemêleerd qua android/ios en niemand boeit het met welke je rond loopt.

Schijnt het toch vooral om de apps te draaien.
Precies, volgens mij draait het bij de meesten vooral om de apps. Natuurlijk wordt er wel met andere ogen naar iPhones gekeken, maar dat is met auto's net zo: kinderen dromen van in een Ferrari te rijden, maar als puntje bij paaltje komt, willen ze gewoon een auto die ze van A naar B brengt, en maakt het nog weinig uit welk merk het is.
Visie? Innovatie? Het interesseert de doorsnee Apple‑gebruiker geen seconde.
Ze kopen het omdat het werkt — punt.

En eerlijk: dat is een droomdoelgroep. Geen uitleg nodig, geen bewijsdrang, geen vernieuwing om de vernieuwing.
Andere fabrikanten móéten innoveren om relevant te blijven. Apple hoeft alleen te leveren wat het belooft.

Hard? Ja.
Maar zo werkt de markt.
Daar sla je de nagel op de kop. Zowel Google met Android als Microsoft met Windows zijn zich uit de markt aan het “innoveren”. Ze staan niet stil wat de klant wil, alles is in dienst van de klant zoals Samsung, Verizon, HP en Dell en grote bedrijven (wat niet de gebruiker is) en de “klanten” die de gebruiker bedienen zijn maar geïnteresseerd om hun marges te spekken met advertenties. Om een degelijke Windows versie te hebben moet je vandaag aan de slag met de bedrijfsversie, Android is een puinhoop van Samsung-specifieke apps, provider-specifieke apps en een hoop settings, op beide worden alle apps snel een CoPilot of Gemini interface, sync Android-PC is misschien OneDrive, misschien Google Drive, maar beide doen het beter op concurrent iPhone vanwege API standaardisering.
Heeft hij het goed gedaan of zou Apple het altijd wel goed gedaan hebben met hoe Apple ervoor stond toen hij aan het roer kwam? Gebrek aan visie is er nog steeds.
Voor een bedrijf zonder visie doen ze het anders behoorlijk goed. Apple onder leiding van Cook:
  1. Market cap: ~10×
  2. Stock price: ~20×
  3. Revenue: ~4×
Noem me een CEO die dat heeft bereikt.
Omzet.
2011: $108 miljard
2026: $416 mimjard
Omzet x3,8

Winst
2011: $30 miljard
2016: $112 miljard
Winst x4,3

Duidelijk een gebrek aan visie.

De iPhone verkoopt niet, iPad krijgt men aan de straatstenen niet kwijt, en de Macs met Apple Silicon zijn een puinhoop. Als het zo doorgaat met Apple zijn ze eind 2026 bankroet. #ironie.
Gebrek aan visie is er nog steeds.
Tim Cook is een pure operator, geen visionair. eigenlijk is hij een COO. Je voelt bij hem geen productvisie. Hij is meer de man van de supply chain, 30% afromen en bestaande producten maximaliseren.

Apple Silicon was eigenlijk een Supply chain probleem en Apple had al een hardware devisie. Dus toen intel niet geloofde in deARM Iphone chip en laptops heet liepen Intel achter liep heeft hij dan toch gekozen voor Apple Silicon.

Cook's grootste gemis is visie. Kijk naar heel de AI saga. De Iphone 16 ging vol AI zitten, Siri zou van alles kunnen maar ze moesten al hun beloften niet maanden maar jaren uitstellen. Apple Car was net het zelfde. Alles wat AI was stierf een stille dood of liep in de mist.

Apple heeft de AI boot compleet gemist ondanks ze de hardware en softare stack controleerden. Nu zijn het andere die de standaarden zetten en met de pluimen gaan lopen. Het goede nieuws van al dat falen is dat Apple amper geld verloren is aan AI investeringen. Watchful waiting. En pas doorduwen als AI wat volwassener wordt.

Ternus is een product guy. Die gaat sowieso het AI tijdperk leiden en nieuwe producten lanceren. Ipads gaan meer laptops worden, buigbaar etc. Hij moet Ipad OS en Mac OS mergen. Ook wat hardware betreft zijn er uitdagingen --> lokale AI bijvoorbeeld. Hun MLX moet nog betere geintegreerd worden met de unified memory soc. Inclusief veel sterkere GPU's die niet meer als monolitische chips kunnen gebouwd worden. Die tech stack is natuurlijk ook interessant voor creators, gaming etc dus daar zie ik nog veel nieuwe use cases die ontwikkeld moeten worden. En dan komen de Macbooks nog met touchscreens.
Precies, dat dus. Ik heb zeker wel wat kritiek op Cook, maar het is absoluut een man met een goed hart, alleen niet op de juiste plek. Hij is een COO, geen CEO.
Lees ik nou echt gebrek aan visie ontbreekt nog steeds? Wat een bizarre mening..
Als je ziet hoe lang hij er al zit kan het huidige succes van het bedrijf niet worden toegeschreven aan de situatie hoe het was toen hij begon. Het gaat niet automatisch.
Zegt een of andere random Tweaker die reageert op een nieuwbericht. Onder leiding van Cook is het een van de grootste bedrijven ter wereld geworden (4 biljoen marketcap) dat was een factor 11 kleiner in 2011. De visie is denk ik wel goed beschreven daar binnen Apple, of heb je insider info waaruit blijkt van niet? Zeker op de langetermijn is er duidelijk een visie en is de roadmap allang uitgestippeld...

Zonder de innovaties van Cook was Apple niet geworden wat het nu is. Apple's eigen silicon (M1-2-3-4-5 chips en de A-series) presteren ongekend. Het heeft jaren geduurd voordat de concurrentie erin de buurt kwam en nog steeds lopen ze flink voor.
Cook heeft amper geïnnoveerd anders. Vrijwel elk project wat ie begonnen is, heeft de eindstreep niet gehaald (Apple Car, VR/AR, AI), of was hoe dan ook wel een hit. Apple is goed in het perfectioneren van ideeën van anderen, maar komt weinig met eigen ideeën. Het werkt verder veel overheden tegen door regelgeving pas te implementeren als het ze boetes op gaat leveren en hun hele verhaal over privacy en duurzaamheid komt ze alleen goed uit in de marketing en leeft niet binnen de organisatie. Ze zijn uit noodzaak met de chips begonnen, niet omdat ze dat graag in eigen beheer wilden doen. En ze lopen niet echt voor, ze weten de hardware vooral beter te benutten omdat ze minder apparaten en configuraties hoeven te ondersteunen. Want zodra je af wilt wijken, krijg je gedoe.

En je hoeft mij niet te geloven, ze zeggen het zelf ook: https://macdailynews.com/2024/04/04/apple-shareholders-worry-about-lack-of-innovation/ En zo zijn er nog tig artikelen te vinden...
Apple is een bedrijf wat natuurlijk iets aflevert wat werkt, en dat soms jaren later pas doet. Maar alleen als het werkt. Ook dat is innoveren binnen je bedrijf, innovatie + perfectie noem ik het. En vrijwel elk project? Er was natuurlijk al een basis in de vorm van een iPad, iPhone, Mac, MacBook (Pro) en nu bijvoorbeeld de Neo.

Om dat weg te schrijven als 'of was hoe dan ook al een hit' lijkt me wat kortzichtig. Ondertussen is het bedrijf wel 11x zo groot geworden qua mcap. En dat gaat niet vanzelf, zeker niet met die giga supplychain die je hebt met die tientallen miljoenen apparaten die je op jaarbasis moet maken, verschepen en noem maar op.

Daarnaast zijn de bestaande apparaten toch doorontwikkeld en gegroeid, maar goed. Ben ook wel benieuwd hoe je denkt dat ze uit noodzaak hun eigen chips zijn begonnen? Omdat Intel niet aan de vraag kon voldoen of niet aan de groei qua prestaties wellicht?
Innoveren is juist nieuwe dingen bedenken. Dat betekent het letterlijk.

Supply chain maakt simpel gezegd weinig uit of je 100.000 of 100 miljoen maakt. Het is dan een kwestie van meer fabrieken en meer aanvoer. Schaalvergroting werkt juist positief voor je winst. Het is meer de marketing en verkoop die het lastig heeft met zulke aantallen te moeten verkopen. En met die aantallen is het ook logischer als je je hele keten gaat overnemen. Het is eerder raar dat het zo lang geduurd heeft. Zeker als je ziet hoe groot het bedrijf is. De auto is geflopt, de AI konden ze niet bijbenen en moeten ze nu maar inkopen (wat wel knap is als je een tijdje het grootste bedrijf ter wereld bent) en met AR/VR zijn ze ook niet echt verder gekomen dan een prototype. De glossy UX lijkt ook niet aan te slaan. Veel slechte zaken die we nu normaal vinden, zijn allemaal gestart door Apple. Van verkooptechnieken, misleidende marketing en prijsstijgingen, tot diverse enshittification en boetes incasseren om maar wat meer winst te maken. Het is goed dat ze af en toe op hun muil gaan, zoals de rechtszaak tegen Epic.
Mooie rant! Maar dan eindigt de discussie verder.
Apple had een visionair als CEO die heeft een hele andere taak dan Cook had toen hij het bedrijf overnam Cook komt uit de logistiek tak van Apple hij was de geen die de logistiek zo opzette dat tijdens de dagen van Jobs er echt een verassing was als hij zei: One more thing...
Toen Cook van het leiden van de logistiek tak naar CEO verschoof wist iedereen dat het doel niet was om een nieuwe visionair op die stoel te zetten, het doel was om stabiliteit en een gedegen koers te varen, coasting zo als de Amerikanen dat noemen. En dat heeft hij heel goed gedaan maar toen de markt verschoof en de andere grote spelers dankzij voornamelijk AI enorme sprongen in verwachte waarde maakte bleef Apple achter, Siri was dood en lijkt meer op her achterlijke neefje van zelfs een slecht LLM dan op een echt nuttige assistent zo als eigenlijk de bedoeling was.
Als Jobs nog aan de macht was geweest dan had Apple waarschijnlijk veel zwaarder ingezet op AI dan men du heeft gedaan simpel weg omdat Jobs dankzij zijn visie voor het product heel goed begreep dat AI echt een dingetje zou worden iets wat Cook helemaal heeft gemist.

De nieuwe persoon geen idee ik vrees dat het meer van het zelfde wordt gewoon door met het proberen de positie te behouden niet al te veel risico's nemen want de aandeelhouders worden daar niet blij van. Iets dat Jobs wel kom omdat hij daar in het verleden erg succesvol mee bleek en met een relatief kleine stap (de iPod bijvoorbeeld) wist hij heel veel goodwill te creeren onder de aandeelhouders die zo als ze in modern engels zeggen zo iets hadden van: Let him cook...
Ik denk niet dat de nieuwe persoon de zelfde ruimte krijgt van de aandeelhouders en dat we dus meer van het zelfde zullen zien maar wie weet gooit hij z'n kop in de wind en durft hij wel meer risico te nemen dan Cook.
Een merk kan heel snel niet meer relevant worden, zie BlackBerry en de consumenten tak van Nokia
Nokia is 15 jaar wereldwijd marktleider geweest, hoezo niet relevant?

Lijkt me meer dat je die tijd gewoon niet meegemaakt hebt en hier een onderbuikgevoel deelt.
Nooit relevant? Ze zijn marktleider geweest, iedereen had een Nokia. ze zijn niet meer relevant geworden omdat ze de smartphone totaal verkeerd ingeschat hadden en bleven focussen op hun Symbian OS terwijl de rest voor Android / iOS ging.

Er zijn nog meer telefoon merken uit die tijd die nu niet meer bestaan. Zie Panasonic & Siemens
Cook zal het vast goed gedaan hebben, voor mij blijft de nasmaak van een hyper kapitalistisch bedrijf zonder de finesse en hoge lat van Jobs. Nu zwabbert het bedrijf en produceert middelmatige zaken voor de hoofdprijs.

Hoewel Apple Pay, Face ID en design nog steeds top notch zijn.
Hoe is Apple Pay top notch? Wat maakt het beter dat betalen met je android telefoon? Ik zie juist iPhone gebruikers in mijn omgeving (Vader, broer, collega's) twee keer moeten tappen omdat ze toch nog hun face ID moesten doen ook al was de telefoon al ontgrendeld. Ziet er altijd erg onhandig uit.
Die discussie is al zo vaak gevoerd. Je Android telefoon was lastig om in te stellen, zeker toen je nog meerdere apps nodig had. Daarnaast was je telefoon gewoon een contactloze pas. Waarbij je af en toe je pincode nog moest invoeren. Die onzin heb je bij Apple Pay niet. Het was supermakkelijk instellen én te gebruiken. En nog steeds.

Via je telefoon moet je inderdaad FaceID doen voor je betaald, logisch. Maar FaceID is razend snel. En als je een Apple Watch hebt, hoef je niet eens je telefoon te pakken.

Dat het nu op Android allemaal veel makkelijk is, is irrilevant.

Daarnaast heeft het ook nog de weg vrij gemaakt voor OV Express kaarten en nu rijbewijzen en sleutels.

[Reactie gewijzigd door iAR op 21 april 2026 08:57]

Maar wat het was en wat android deed is juist niet relevant om te bepalen of Apple Pay nu top notch is toch?
FaceID mag dan razend snel zijn, maar als de NFC scanner aan de zijkant van de betaalautomaat zit zien Apple Pay gebruikers er toch vaak ongemakkelijk uit. Dat Apple Pay een grote bijdrage heeft geleverd aan het normaliseren van betalen met je telefoon zal ik ook echt niet ontkennen. Maar ik zou echt niet weten waarom nu het een beter is dat het ander in gebruik (privacy is nog weer een ander onderwerp waarbij Apple Pay volgens mij beter scoort maar daar heb ik mij niet in verdiept).
maar als de NFC scanner aan de zijkant van de betaalautomaat zit zien Apple Pay gebruikers er toch vaak ongemakkelijk uit
Want dit is totaal anders bij Android gebruikers? 8)7

Grappig dat je privacy aanstipt. Ondertussen is er volgens mij op Android amper nog een normale betaalpas beschikbaar (via de bank). Je mag nu alles via Google of Samsung Pay afrekenen. Ik denk dat je daar misschien je top notch van Apple Pay weer hebt (tegenwoordige tijd!)
Ja, Dit is totaal anders, als mijn telefoon ontgrendeld is, dan is hij ontgrendeld en hoef ik niet halverwege de betaling dit nogmaals te doen.

Ik begrijp niet wat je bedoeld met 'normale betaalpas'? Bij Apple gerbuik je toch juist altijd Apple pay omdat het voor de rest dicht zit? Bij Android kiezen alle (/de meeste) banken er inmiddels voor om de betaling via Google Pay te laten verlopen. Eerst gebruikte ik de Rabo Wallet app om mee te betalen inmiddels Google Pay omdat de Rabobank hiervoor gekozen heeft.

Als ik het verkeerd heb begrepen hoor ik het graag.
Bij Android was het probleem met contactloos betalen dat elke bank zijn eigen uitwerking had, maar daarvoor moest je eerst je telefoon, de app en dan dan nog een bepaald menu / submenu openen. En bij een andere bank was het weer anders. Plus dat het dan vaak alsnog niet werkte of lang duurde, of niet werd ondersteund door die specifieke kassa of betalingsprovider.

Dus het was (is) niet alleen de hardware van de telefoon of de grafische gebruikers-omgeving, maar de complete ervaring of eigenlijk het gebrek daar aan. Het is koeksimpel gehouden: Één knop indrukken en klaar. Altijd hetzelfde. Werkt overal. Geen code hoeven intypen. Hapert niet. Trilt een keer ter bevestiging en verder niet.
Dus als je telefoon ontgrendeld is en je loopt langs met een NFC reader kan je gewoon betaling ophalen? Als iemand je telefoon uit de handen grabbelt en het scherm actief houdt? Klinkt meer als een probleem dan een oplossing.

Ik wandel nu ook nooit door de winkel en naar de kassa met mijn telefoon ontgrendeld, ik ben niet terminaal verbonden met het scherm.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 21 april 2026 13:11]

Wat bedoel je met “middelmatige zaken”? De MacBooks, van de Neo tot de Pro, zijn belachelijk goed en laten elke Windows laptop eruit zien als een sloom, rommelig en goedkoop plastic ding. En dat is niet alleen te danken aan de hardwarefabrikanten maar ook aan Microsoft dat niet meer geïnteresseerd is in het ontwikkelen van Windows.
De hardware wel maar de software minder. Apple released een hoop en laat het vervolgens hangen. Neem nu de Vertaal app. Hoeveel talen zijn daar nu echt aan toegevoegd na release?

Een aantal apps hebben -helaas als subscription- recent een update gehad, maar sinds de uitkleding (en rerelease) van de iWork apps, missen die nog een groot aantal features die er destijds wel waren.

Ik krijg hiermee het gevoel dat Apple gewoon teveel wil, en daarmee de aandacht verliest.
Face ID is zeker top notch, áls het werkt. Maar het werkt bij mij niet altijd even goed. Apple Pay is prima, al kan de indeling van kaarten eenvoudiger (het kost erg veel tikken en vegen om na het openen een klantenkaart te kiezen en van kaart te wisselen, en de volgorde kun je ook al niet aanpassen).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 21 april 2026 10:56]

Je kunt de volgorde wel aanpassen, gewoon slepen.

Bij mij werkt FaceID als een zonnetje. Je kunt eventueel nog een tweede scan van je hoofd maken.
Dat slepen werkt bij mij niet. Maar dan nog neemt het niet weg dat het me te veel tikken en vegen kost om de juiste kaart te bereiken. Met een losse app voor klantenkaarten, zoals ik vóór mijn overstap naar de iPhone had, was dat makkelijker.

FaceID hier werkt soms heel goed en soms heel slecht. Dan herkent hij mijn gezicht al als ik hem bij wijze van spreken achter mijn hoofd houd, maar andere keren herkent hij mijn gezicht dan weer niet als ik hem er pal voor houd (niet letterlijk pal, uiteraard). Maar de keren dat ie mijn gezicht wél van voren herkend, is het top notch, eerlijk is eerlijk.
Slepen in de Wallet-app. Volgens mij werkt het idd niet als je sleept in de betaalmodus.
Ook in de Wallet-app doet slepen helemaal niks bij mij. iPhone 15, nieuwste uitgave van iOS 26.
ff voor de zekerheid, hebben we het over pinpassen of over klantkaarten? Beiden zijn in volgorde te wijzigen, alleen klantkaarten die je *gebundeld* toevoegt aan een vaste groep binnen de Wallet-app (bijv. via Pass4Wallet (categoriseren)): die worden van links naar rechts weergegeven bij het openen en zijn *niet* achteraf in volgorde te wijzigen. (Althans, ik heb daar nooit iets voor kunnen vinden - wel onthoudt ie welke kaart je als laatst gekozen hebt, die staat dan vooraan in het hoofdoverzicht van de kaarten). Je kan ze wel opnieuw toevoegen zonder categorie, dan verschijnen ze als losse pasjes die je naar hartelust omhoog/omlaag kan slepen. De groep zelf kan je overigens wel hoger/lager plaatsen dan andere klantkaarten; net als dat je je losse (klant/pin)pasjes kan slepen. Ff de pas aantikken en vasthouden, dan kan je hem gewoon omhoog/omlaag bewegen door de lijst heen.
Het gaat niet om gebundelde kaarten. Toch doet indrukken, vasthouden en verslepen niks bij mij. Bugje?
Je moet de kaart die erachter ligt naar voren zetten, zie ook hier: https://support.apple.com/nl-nl/guide/iphone/iphbea35dbc4/ios
Bedankt, maar dat werkt ook niet…
In geld deed die het prima, maar qua innovatie eehm nee. Steve Jobs was degene met de visie.
Eens maar denk dat het hoogtepunt al geweest is. Dat zal ook de reden zijn van deze wissel denk ik. Targets moeten gehaald worden.
Ik vond Cook ook altijd wat kleurloos. Een echte zakenman wel. Wat hij slim deed bij Apple presentaties, was andere mensen meer naar de voorgrond trekken. Waar Steve Jobs het meestal alleen deed, waren nu belangrijke mensen van specifieke afdelingen aan het woord. Met meer uitstraling :)

[Reactie gewijzigd door Wheres My Money op 21 april 2026 07:13]

Cook heeft een (technische) bedrijfskundige achtergrond en Ternus heeft een werktuigbouwkundige achtergrond. Ik zie dat bij bedrijven waar het niet optimaal gaat vaak dat er een CEO met financiële achtergrond wordt neergezet, zoals in dit geval Tim Cook. Als het dan beter gaat dan neemt een "techneut" de plaats over. Dus ik verwacht wel dat men zich weer meer op de producten gaat focussen. Wel bijzonder in de huidige omgeving met Trump, waar logistiek belangrijker is dan ooit.

Ik heb wel het vermoeden dat de goedkope MacBook Neo (en de geruchten van de nog goedkopere) Mac mini Neo al uit de hoed van Ternus komen. Telefoontjes van €1500, zaten aardig tegen de pijngrens aan.
  • Tim Cook doneerde $1M aan Trump's inhuldiging.
  • He gaf Trump een 24-karaats plaquette toen hij lobbyde om uitgezonderd te worden van de 'tariffs'.
  • Apple doneerde aan Trumps White House ballroom.
  • Apple verwijderde ICE tracking apps van de Apple Stores na een opdracht van het OM.
Cook is een crook.
Even los van of je beweringen kloppen is het op zich allemaal niet zo gek. Dit is helaas nu eenmaal de gebruiksaanwijzing van Trump. Je moet hem aaien, vleien, kussen en betalen om ervoor te zorgen dat je als Amerikaans bedrijf groot kunt blijven. Ik vind het totaal niet passen bij waar Apple voor staat (of misschien stond), maar ik vraag mij af of ze een andere keus hebben.

Iedereen heeft al ervaring met Trump door zijn vorige termijn, dus iedere multinational wist wat ze te doen stond toen duidelijk werd dat hij herkozen was.
Ze Betalen ook geen belasting dus die paar rotcenten smeergeld aan trumps adres is dan ook helemaal niks
Wat een flauwe kul, heb je hun financiele rapporten gelezen?

Apple claimt dat ze het meeste belastingen betaalt van alle bedrijven in de VS. Afhankelijk van de berekening klopt dat ook maar los daarvan staat Apple samen met Microsoft en Alphabet steevast in de top van bedrijven die netto het meeste belastingen betaalt in de US. In 2024 ging het over 19 miljard USD. Dat is niet "geen belastingen" zoals jij het hier wil voorstellen.
Dat is dus maar een klein beetje belasting betalen over een giga bedrag wat ze verdienen. En aanzienlijk minder dan elk ander kleiner bedrijf. Nee het is niet niks. maar het is echt weinig en oneerlijk voor de bedrijven die wel de normale tarieven betalen omdat ze te klein zijn om allerlei gekke belasting constructies te hanteren
Dat is geen excuus.

Het laat gewoon zien dat ondanks alle marketing praat van Apple dat het zo'n 'progressief' en 'vooruitstrevend' bedrijf is, dat het gewoon ordinaire kapitalisten zijn die dolgraag meedoen aan corruptie en omkoping.

Bij elk ander bedrijf is dat al verwerpelijk, maar het maakt Apple ook nog eens ontzettend hypocriet.

Wat mij trouwens ook weer opvalt is dat er nog altijd mensen zijn die het nodig vinden om voor Apple op de bres te springen zodra er ook maar een klein beetje kritiek klinkt.

Was dit Zuckerberg of Musk geweest, dat had een comment als de bovenste (die kritiek uit) een +2 moderatie gehad en was iedereen tot de consensus gekomen dat het konten kruipers waren die geld boven moraal zetten. Maar omdat het om Apple gaat moet en zal het verdedigd worden.

[Reactie gewijzigd door Exhonor op 21 april 2026 07:36]

Het laat gewoon zien dat ondanks alle marketing praat van Apple dat het zo'n 'progressief' en 'vooruitstrevend' bedrijf is, dat het gewoon ordinaire kapitalisten zijn die dolgraag meedoen aan corruptie en omkoping.
Wat mij betreft kunnen die best hand in hand tot een bepaalde grens. Maar voor dit hele debacle was er al bijvoorbeeld de greenwashing van moeder aarde Apple. Niemand heeft ooit gezegd dat Apple socialisten zijn. Het is een commercieel bedrijf met aandeelhouders en hun winsten rijzen al jaren de pan uit. En toch zijn ze ook progressief.

Ik vind Apple ook nog steeds een sterk merk, ondanks de hyperkapitalistische vorm die Cook het gaf. Ze maken de mooiste hardware. Hopelijk krijgen ze weer wat meer uniqueness terug, dat resulteert in zaken als Apple Pay, Face ID of M-series chips.
Ze maken de mooiste hardware.
Dat is natuurlijk een puur subjectief statement, dus daar is weinig waarde aan te hechten.

Persoonlijk vind ik iPhones er behoorlijk outdated uitzien, voornamelijk door de gigantische cut-out in het scherm. FaceID vind ik ook een een stuk slechter en minder gebruiksvriendelijk dan een vingerafdruksensor.

Het beste zou natuurlijk een combinatie zijn, zoals vrijwel elke Android-flagship heeft, maar dat kost te veel geld.
Apple deed dit onder leiding van Cook die als CEO uitvoerend is. Ondanks zijn toenadering tot Trump staat hij bekend als iemand die links van het midden staat. Hij doneerde ook aan de democratische partij en dat gebeurde zonder dwang. Ik meen dat hij zelfs door mensen genoemd werd als running mate van Hillary Clinton.
Het is zeker fout, wat er momenteel gebeurt in de VS. Dit is geen uitzondering en niet goed te praten. Dat gezegd zijnde is dit de realiteit van een land dat een dictatuur aan het worden is. Het is een duidelijke call to action voor iedereen die overweegt te stemmen, zich verkiesbaar te stellen, ...

Wat ik Apple meer kwalijk neem is hoe ze hun business runnen, waarbij ze elke interopaboliteit tussen hun systemen en andere fabrikanten zo veel mogelijk dwarsbomen.
  • Green VS blue bubble (speelt meer in de VS)
  • Praktisch verplicht maken App store te gebruiken
  • USB C-laden pas ondersteunen na verplicht te worden door de EU.
  • Hardware die heel gesloten en niet/zeer moeilijk upgradebaar is
  • ...
Er zijn ook goeie dingen, zoals de, in het geval van iphones, lange ondersteuning van hardware. Ze zijn ook redelijk innovatief (door ongeveer gelijktijdig met Android de eerste kwalitatieve smartphones te maken, door hun eigen CPU te ontwikkelen en bestaande fabrikanten zelfs te overtreffen)
Cook is de CEO van een beursgenoteerd bedrijf. Hij heeft slechts een opdracht. Maximale aandeelhouderswaarde creëren.

De man voert slechts zijn functie uit. Niets meer, niets minder.

[Reactie gewijzigd door La1974 op 21 april 2026 07:59]

Zo kan je alles wat krom is wel recht praten.

Het achtervolgen van geld boven alles is juist de kritiek, en niet een excuus.

Met dit argument is verslaafd maken aan social media wat Zuckerberg probeert te doen bij jongeren ook totaal geen probleem, want hij doet het toch alleen meer voor de aandeelhouders.
Ik vind het ook niets. Maar dit is helaas wel de keiharde realiteit. Vooral in de VS en dit is onder Trump alleen maar erger geworden.
Ik vind dat we moeten stoppen met de verantwoordelijkheid alleen maar bij de voeten van Trump neer te leggen.

Die media- en tech-bedrijven zijn mede verantwoordelijk voor het feit dat Trump überhaupt is verkozen omdat ze maar door bleven gaan met die man op de voorpagina zetten ondanks alles wat hij deed en zei.

Je kan niet claimen dat je niet medeplichtig bent en werd gedwongen om X en Y te doen als je totaal geen tegengas geeft of hebt gegeven.
daarentegen is Cook wel zeer pro LHBTI+. Maar ik begrijp je verder goed, Cook / Apple is behoorlijk hypocriet op veel maatschappelijke / politieke vlakken
daarentegen is Cook wel zeer pro LHBTI+
Dat is hij dus niet. Hij claimt dat hij dat is en zijn media-personage wordt zo neergezet, maar acties spreken luider dan woorden.
Dat is juist mijn punt. Cook is hypocriet
Hij is openlijk homo, neem aan dat hij wel enige feeling heeft met LHBTI+..
Dat zegt weinig.

Er zijn genoeg mensen die homo of trans zijn die Trump steunen, ondanks het feit dat Trump anti-LHBTI+ is. De enige reden is dat ze hopen door anderen onder de bus te gooien dat ze zelf gespaard blijven, ook al heeft dat in de geschiedenis nog nooit zo gewerkt.

Vaak wordt dat ook gemotiveerd door een gedeelte haat voor een andere groep mensen.

Dat soort mensen noemen we pick-me's.
Al die tech CEOs die op de eerste rij stonden om aan de oranje lul te zuigen zouden op de eerste rij voor de guillotine moeten staan. Mede dankzij hen zijn we nu hier.
Je kunt hier morele vragen bij stellen, maar Cook deed hier wel wat aandeelhouders van he mverwachten: winst maximalisatie. USA was al een corrupt land maar nu gebeurt het gewoon in plain sight.
Cook is een CEO van een bedrijf met meer dan 150.000 medewerkers. Dan moet je je persoonlijke normen en waarden soms opzij zetten voor het belang van het bedrijf. Er zijn heel veel gezinnen afhankelijk van hun voor hun inkomen namelijk. En niet alleen de werknemers zelf, maar ook nog bij de toeleveranciers.

We leven niet in een perfecte wereld, en als CEO van Apple sta jij in dienst van het bedrijf.
Hij heeft wel geweigerd om de DEI procedures te verwijderen toen Trump dat vroeg.
Apple moet de wet volgen, dat is toch niet zo vreemd? Dat moeten ze hier ook. We kunnen het zeker niet eens zijn met de beslissing van de overheid, maar dat is een ander verhaal en moet zo nodig uitgevochten worden in de rechtszaal.
Waarom is dat relevant? Marktwaarde van Apple verhogen is onder andere, maar vooral hoofddoel, van Cook.
Waarom dat relevant is? Omdat elk bedrijf, elk persoon deel is aan een samenleving en hoe je met die samenleving om wil gaan is belangrijk. Voor iedereen en vergeet daarbij niet de macht en dus mogelijkheden die een bedrijf als Apple heeft op de (inter)nationale samenleving. We hebben dat in het klein gezien met Starlink. Musk had een keertje de knop ingedrukt waardoor het leger van Oekraine geen gebruik meer kon maken van Starlink.

Dus ja, het is niet simpelweg 'Apple moet marktwaarde verhogen'. Het gaat er ook om hoe een bedrijf zich maatschappelijk beweegt. Daar mogen echt vragen over zijn als dat nodig is. Of dat hier de plek is ( in een bericht over het vertrek van de topman ) is de vraag
Apple zet zichzelf toch maatschappelijk goed in? Denk aan duurzaamheidstransitie. Dat ze wat geld gedoneerd hebben aan een ballroom en gehoor moesten geven aan het Amerikaanse OM om een app te sluiten interesseert mij niet zoveel eerlijk gezegd.
Dat jou dat niet zoveel interesseert is dan weer ander onderwerp. Ik kan mij zomaar voorstellen dat er in de Amerikaanse samenleving vragen over worden gesteld. En dat zou ook slecht zijn als dat niet mocht. Daar gaat het mij om. Niet bij grote, belangrijke bedrijven, alleen maar even tekenen bij het kruisje..

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 21 april 2026 08:00]

Als Apple duurzaam zou zijn, zou je de hardware zelf kunnen repareren en upgraden. Zelfde geldt voor Microsoft met hun TPM module. Duurzaam in ICT zijn er maar weinig.
Als niet-insider klinkt dit op papier als een erg goede keus!
Na de Neo, MacOS op de toprange van de iPad modellen?
Elke opvolging gaat lastig zijn, Cook pastte destijds goed naast Jobs als tegenhanger en is meegegroeid met Apple.

Het zal wel uit binnen de gelederen van Apple moeten komen en of Ternus deze schoenen alleen kan vullen gaat blijken. Er zit genoeg gecultiveerd talent in de organisatie:)

[Reactie gewijzigd door Tubby op 21 april 2026 00:24]

“ For the past 15 years I’ve started just about every morning the same way. I open my email and I read notes I received the day before from Apple’s users all over the world.

You share little pieces of your lives with me and tell me things you want me to know about how Apple has touched you. About the moment your mom was saved by her Apple Watch. About the perfect selfie you captured at the summit of a mountain that seemed impossible to climb. You thank me for the ways Mac has changed what you can do at work and sometimes give me a hard time because something you care about isn’t working like it should.

In every one of those emails I feel the beating heart of our shared humanity. I feel a sense of deepening obligation to work harder and push further. But most of all, I feel a gratitude that I cannot put into words, that I somehow got to be the person on the other end of those emails, the leader of a company that ignites imaginations and enriches lives in such profound ways it defies description. What an honor and a privilege it has been.

… “

( Brief van Tim aan de community gaat verder op: https://www.apple.com/community-letter-from-tim/ )

[Reactie gewijzigd door FrostHex op 21 april 2026 05:04]

OK, de zinsnede 'enriching lives in such profound ways it defies description' is inderdaad wel heel erg Amerikaanse borstklopperij...
Ik ben blij met de wissel en ik hoop op een andere koers van Apple. Het is niet dat Cook niets goed deed. De ARM transitie was een goede en grote stap, Cook vond privacy belangrijk en hij hield het bedrijf financieel gezond.
Maar hij heeft de gebruikerservaring qua software laten verwaarlozen. Geen inovatie op dat vlak (IOS en macOS), alsof die platformen de aandacht niet hadden, ook geen oplossing van dingen die niet lekker werken. Daarentegen zie je wel dat hij de deur op een kier heeft gezet voor bloadware en reclame. Minder erg dan Windows, maar wel een pad wat je nooit had mnoeten opgaan. Wat mij betreft doet het afbereuk aan de merknaam terwijl als je kijkt hoeveel winst Apple maakt het ook niet nodig is. Hopelijk dat de gebruikerservaring straks weer wat meer aandacht krijgt.
Ik denk dat Ternus een goede CEO zal zijn en waardige opvolger van Cook. De laatste jaren is de hardware van Apple met name erg goed. Helaas vind ik dat ze met software (incl. AI) toch wat minder presteren. Hierin blonken ze juist heel erg, maar ze volgen nu vooral in plaats van leiden.

Goed voor Apple als bedrijf. Het is gezond om eens in de zoveel tig jaar een andere koers te varen met een andere CEO. Ik ben blij met dit nieuws.
Hardware wise zit het erg goed bij Apple, op software gebied behoorlijke stagnatie (iOS). Om over Siri nog maar niet te beginnen; dat is bijna genant (zo waardeloos) nog na zoveel jaren.

[Reactie gewijzigd door _Bailey_ op 21 april 2026 08:09]

Ergens komt er een einde aan een bepaald tijdperk! In 2011 was ik 18 jaar oud en enorme Apple fan. Keek altijd met veel plezier naar de presentaties van Steve en later naar die van Tim. Bij Tim Cook had ik de eerste jaren als CEO de indruk en vooral het gevoel dat hij Steve Job’s werk voortzette. Daardoor was ik erg trouw aan het merk.

Vooral de afgelopen jaren heb ik moeite met de kwaliteit en innovatie van de producten van Apple. Denk dat de iPhone 12 Pro de beste iPhone was in de afgelopen jaren. Daarna is het wat mij betreft alleen maar achteruit gegaan en zijn we door de concurrenten ingehaald. Sowieso waren de concurrenten Apple al voor. Het gebrek aan innovatieve ideeën (want daar stond Apple ook bekend om) en het tegenvallen van de kwaliteit heeft mij anders doen kijken naar het merk. Ik ben zelfs bereid om over te stappen naar Android.. hopelijk zien we positieve veranderingen met de nieuwe CEO
Ben erg benieuwd, wat voor innovaties zie je bij concurrenten die je niet ziet bij iPhone? Iedere keer als ik voor werk weer een Android moet gebruiken, zie ik absoluut geen reden om over te stappen. Maar ik laat me uiteraard graag inlezen/informeren
Ik denk dat het afhankelijk is van welk Android toestel je voor je werk gebruikt. Ik heb zelf ook Android voor werk, maar dat is een goedkope Motorola. Vreselijk :-)

Apple was altijd de innovater van tech. Dat is al heel lang niet meer zo. Bijv. de introductie van Touch-ID of Face-ID vond ik een revolutionair ontwerp. Nog veel verder terug: een goed werkend touch screen.

Wat zou ik graag willen zien?

- Een foldable iPhone. Die zou dit jaar komen, maar is mogelijk weer uitgesteld. Ook al zou die komen, het schermformaat valt mij tegen o.b.v. de geruchten. Samsung heeft een veel groter scherm.

- Touch-ID onder het scherm; ook al jarenlange geruchten, maar helaas nog niets gezien.

- Geen grote vernieuwingen in het display

Als jij nu een iPhone 16 hebt en je koopt een iPhone 17, dan is de nieuwigheid er na een paar dagen weer af. Alles voelt hetzelfde. Toen ik van de iPhone 8 naar de X ging, had ik voor mijn gevoel wel echt een hele andere telefoon. Prachtig design en voor die tijd (voor Apple doen) echt een compleet ander toestel. Die stappen mis ik in de telefoons van tegenwoordig. Telkens weer hetzelfde, iets betere camera's, snellere chips en dus via software weer nieuwe functies. Iets betere accu's en daar moeten we het mee doen..
Uiteindelijk heeft Cook het toch heel erg goed gedaan vanuit bedrijfsperspectief. Het lijkt me lastige taak zijn geweest om het van Jobs over te nemen, zeker na zo'n ziekte. Nu bijna 3 biljoen euro waard dat bedrijf.
Puur financieel? Zeker. Qua cultuur zijn ze wat mij betreft de draai wel kwijt geraakt en wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen zitten ze 180 graden anders. Het maakt ze geen reet meer uit waar de winst vandaan komt, als het maar geld oplevert voor de aandeelhouders. Die bepalen toch vooral wat Apple wel of niet gaat doen.
Apple is een beursbedrijf, dus aandeelhouders spelen altijd een rol. Dat geldt net zo goed voor Microsoft en Google. Het onderscheid zit niet in óf winst centraal staat, maar in de manier waarop die wordt verdiend. Apple blijft vrij consistent: premiumproducten, hoge marges en een strak gecontroleerd ecosysteem. Dat is eerder conservatief dan opportunistisch.


Wat betreft cultuur: onder Steve Jobs draaide het om visie en disruptie, maar ook om harde, centrale sturing. Onder Tim Cook is dat verschoven naar efficiëntie, schaal en voorspelbaarheid. Minder inspirerend voor sommigen, maar wel extreem effectief. Dat voelt als “verlies van ziel”, maar is in feite een andere fase van hetzelfde bedrijf.


Over maatschappelijk verantwoord ondernemen: Apple profileert zich juist sterk op duurzaamheid en privacy. Tegelijk is er kritiek op de keten (arbeidsomstandigheden, afhankelijkheid van China). Dat spanningsveld zie je bij elke grote multinational. Ze zitten dus niet aan de ene extreme kant, maar balanceren continu tussen reputatie, kosten en groei.

De uitspraak dat het ze “niet uitmaakt waar winst vandaan komt” klopt daarom niet helemaal. Apple is juist selectief en beschermt zijn merk streng. Ze laten bewust marktaandeel liggen om hun positionering te behouden.

Kort gezegd: er is zeker verandering en er zijn terechte kritiekpunten, maar het is geen simpele verschuiving naar puur winstdenken zonder grenzen. Het is eerder een gecontroleerde evolutie met alle bijbehorende trade-offs
Ik heb sinds 2010 niks duurzaams meer gezien van ze. Voor die tijd kon je een apparaat van apple repareren. En als de EU er niet was dan hadden ze het nog bonter gemaakt dan ze nu al doen
Ze zijn gestopt mij het meeleveren van adapters onder het mom van duurzaamheid
Maar gaat dat daadwerkelijk om duurzaamheid, of is dat gewoon kostenbesparing?
Daartoe werden ze gedwongen door de EU
Die adapters kan je overal kopen als je ze al niet hebt. Meestal heb je ze al. Alleen een beetje jammer dat die GaN adapters soms wel erg handig zijn in plaats van de irritante ouderwetse adapters die nog steeds bij notebooks krijgt.
Er is niks duurzaams aan apple, net als andere merken
Leg eens uit waarom de neo een minderwaardig product is?

Ik zou er graag een willen uitproberen na debakels met diverse chinese zut, MS surface ellende en zelfs chromebooks geprobeerd als werk/reis laptop

Het enige dat nog werkt na 5 jaar rondslepen is mijn eigen macbook air.
Neo een minderwaardig product noemen slaat natuurlijk nergens op. Een entry level MacBook die gemaakt is voor studenten, van basisschool tot universiteit. Apple had in de releaseweek de beste week ooit voor nieuwe Mac-gebruikers.

Dit zijn mensen die uiteindelijk ook gewoon bij het merk blijven. iPhone, iPad, Apple services en in een later stadium een MacBook Air/Pro moeten kopen.
Op macOS kun je prima native Linux-apps draaien, mits die gecompileerd zijn voor ARM.

Onder de motorkap is macOS sterk verweven met BSD namelijk, en de kernel (XNU) is afgeleid en compatible met de Mach-kernel van Carnegie-Mellon. Daarnaast is macOS ook een door Open Group gecertificeerde UNIX en het is POSIX compliant.
ZSH is de default shell die je krijgt als een terminal-venster opent op macOS (sinds Catalina, daarvoor was het Bash).

Bash wordt nog steeds standaard meegeleverd.

Andere shells kun je er gewoon opzetten, net als met Windows.

Ook X (de windowserver, niet het speeltje van Musk) draait native.
Moving goalposts heet dat.

Je doet een niet kloppende stelling, iemand anders haalt die onderuit, en vervolgens zeg je "ja maar..." en pas je de context aan zodat er effectief een andere stelling ontstaat, waardoor het tegenargument van de ander niet meer lijkt te gelden.

Dat is niet een heel nette debateertechniek, maar daar kom je nog wel achter in je leven.

Apple heeft heel bewust de UNIX-componenten geintroduceerd, omdat ze heel graag wilden dat macOS een certified UNIX zou zijn. Dat is gelukt met versie 10.5 in 2006, en het wordt sindsdien actief onderhouden. Apple draagt ook bij aan de opensourcecomponenten die het meelevert.

Windows-compatibiliteit gaat hem niet worden, net als dat microsoft nooit macOS-compatibiliteit zal inbouwen.
Ik ben vooral benieuwd of dit tot meer innovatie gaat leiden zoals de 'generatie 0' iPhone.

Ergens voelt een smartphone, ongeacht de mogelijkheden een beetje uitontwikkeld en worden nu 'gimmicks' van bijvoorbeeld privacy screen protectors als features op telefoons verkocht (Samsung) Ik zie dat niet zo innovatief zoals de introductie van touchscreen, multitouch, digitale zoom, vingerafdrukscanner, face ID, Haptic Touch en zo zijn er vast wel meer mobiele toepassingen te bedenken(niet allemaal Apple uitvindingen natuurlijk) - laatste echte nieuwe innovatie vind ik de vouw telefoon van Microsoft en vouwbare scherm - 2 verschillende zaken. Of de Air dun en sterk als je puur naar de Apple stal kijkt.

Maar buiten elk jaar een snellere soc en betere camera zie je weinig nieuws. Ik ben wel weer benieuwd naar iets groots.
Beam me up werkt nog steeds niet dus er valt nog genoeg te innoveren :*)
de markt lijkt het volledig is met je oneens te zijn.
De markt vraagt erom maar het is er uitverkocht.

https://www.pcmag.com/news/macbook-neo-just-broke-an-apple-sales-record-shipping-delays-continue

Het leuke is dat hier in Aziẽ ik de Neo ook heel veel gevraagd wordt. Terwijl Apple tot nu toe gewoon te duur was voor de meesten. Dat 8GB Ram te weinig is voor de komende jaren is een "feit" die alleen maar tussen jouw oren zit.

Niet iedereen zit te spelen met LLM's of willen de laatste games spelen. Ik heb een AMD 3200G met 32 GB geheugen en een Apple Mini met 8GB. Baldur's Gate draait stukken beter op mijn mac.
Wist niet dat pcmag en tomsguide klonen van 9to5 waren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.