EU: grote pornosites moeten leeftijd van gebruikers beter controleren

De grote pornosites Pornhub, Stripchat, XNXX en XVideos moeten betere leeftijdsverificatiemethoden gebruiken. Dat zegt de Europese Commissie, al krijgen de sites nog de kans hierop te reageren. Die leeftijdscontrole moet wel de privacy van gebruikers waarborgen, zegt de Commissie.

De grote pornosites beschermen jongeren niet genoeg tegen pornografische content op hun sites, zegt de Europese Commissie. Gebruikers hoeven alleen met een muisklik te bevestigen dat ze 18 jaar of ouder zijn en kunnen daarna porno kijken. Dit is onvoldoende bescherming, volgens de Commissie. Andere maatregelen zoals het blurren van pagina's, waarschuwingen en labels zijn ook onvoldoende.

Meer bang voor reputatieschade

De pornosites hebben ook onvoldoende onderzoek gedaan naar de risico's die jongeren lopen op hun platforms. In het geval dat ze wel onderzoek deden, keken ze ook vaker naar de gevolgen voor hun bedrijf zoals reputatieschade in plaats van de maatschappelijke gevolgen.

De Commissie heeft ook kritiek op de gesprekken die Stripchat, Xvideos en XNXX voerden met organisaties die opkomen voor de rechten van kinderen en organisaties die aan leeftijdsverificatietools werken. De uitkomsten van die gesprekken werden verkeerd of niet meegenomen in de risicobeoordelingen die de drie pornosites uitvoerden.

Betere leeftijdschecks

"In dit stadium overweegt de Commissie dat Pornhub, Stripchat, XNXX en Xvideos privacybeschermende leeftijdsverificatiemiddelen moeten invoeren om kinderen te beschermen tegen schadelijke content." De Commissie zegt niet hoe die maatregelen eruit moeten zien.

Het gaat nog niet om een definitief oordeel, maar om een voorlopige conclusie. De pornosites krijgen nu de kans om het onderzoek te bestuderen en met een reactie te komen. Mocht de Commissie dit nog steeds onvoldoende vinden, dan kan de Commissie de pornosites dwingen om maatregelen te nemen, zoals die leeftijdsverificatiecheck. De sites kunnen ook een boete krijgen van maximaal 6 procent van hun wereldwijde jaaromzet. De Commissie startte het Digital Services Act-onderzoek (DSA) in mei vorig jaar.

Onder meer Pornhub is tegen strengere leeftijdsverificatie. De site ging vorig jaar bijvoorbeeld uit protest op zwart toen Frankrijk een nieuwe wet invoerde die pornosites verplichtte de leeftijd te controleren, bijvoorbeeld via een paspoortupload of een video-opname. Twee weken later waren de sites weer te bezoeken toen een rechtbank de leeftijdscontroleplicht opschortte.

Europa / Europese Unie. Bron: Buena Vista Images/The Image Bank Unreleased/Getty Images
Bron: Buena Vista Images/The Image Bank Unreleased/Getty Images

Door Hayte Hugo

Redacteur

26-03-2026 • 15:23

113

Submitter: Kepslok

Reacties (113)

Sorteer op:

Weergave:

Even los van wat we er van vinden (of het wenselijk is dat iedereen z'n leeftijd moet verifiëren, want het is natuurlijk niet mogelijk dat alleen kinderen dat moeten doen :)), vind ik dat de EU hier eigenlijk aan zet is. De EU moet een methode/technologie aanbieden waar de betreffende sites hun ding kunnen doen.

Er zijn prima oplossingen te bedenken die minimaal een drempel opwerpen en ook nog privacyvriendelijk zijn. Maar dan vind ik wel dat er een methodiek aangeboden wordt, en niet dat iedere site dan zelf maar moet gaan aanmodderen.

En dan even los van of het te omzeilen is of niet. Want als het dan te omzeilen is, dan ligt die verantwoordelijk bij de EU en niet bij de sites.
Nog eventjes geduld hebben, eID komt eraan. Kwestie van tijd dat je vooraf moet inloggen voordat je überhaupt online kunt.
Benieuwd wat jij dan van jouw huidige mening vindt.
Het gaat in kleine stapjes maar het is een kwestie van tijd voordat iedereen, behalve criminelen, zich moeten identificeren om op het internet te mogen.

Aan de ene kant is dat jammer. Aan de andere kant zullen de kindjes die opgroeien zonder privacy straks niet beter weten. Het zijn de vorige generaties die wel weten hoe het 'vroeger' was, die de omschakeling moeilijk vinden. En zelfs daar zal de gemiddelde gebruiker er niet wakker van liggen.

Een eerlijk gezegd vind ik het geen gek idee om internetgebruik voor kinderen te beperken. Ik ben zelf opgegroeid zonder internet. Vanaf dat het moment dat ik erop zat, zat ik aan de porno. Ik denk dat het met kinderen net zo gaat. Ik wil eigenlijk niet weten hoeveel kinderen er schade van ondervinden. Volwassenen ook trouwens.
Vanaf dat het moment dat ik erop zat, zat ik aan de porno. Ik denk dat het met kinderen net zo gaat.
haha dat is nogal een statement, van me zelf kan ik herinneren dat ik voor het eerst "heftige" porno zag toen ik een keer savond laat tv ging kijken toen me ouders weg waren.

Toen ik voor het eerst op Internet kwam was porno echt niet in me gedachte, ik denk niet dat ik uberhaupt daar veel over dacht op die leeftijd. Ik was wel helemaal hooked aan chatrooms en dergelijk door me aanraking met Internet
De porno van toen (30 jaar geleden) is in niets te vergelijken met nu. Toen, voornamelijk afbeeldingen die je tergend langzaam, stuk voor stuk moest openen. Althans voor de ongeoefende 'gebruiker'. Ik weet nog dat iemand een filmpje liet zien, van een blowjob. Een beetje zoals 9/11, dat moment kan ik me nog herinneren. ;)


Ik vermoed dat af en toe een beetje porno kijken wel kan. Maar ik denk dat het ook een hoop relaties kapot maakt, omdat het zo toegankelijk is. Geen risico op afwijzing in de slaapkamer, en je a-la-minute je gekste kinks vinden. Dingen die je nooit in het echt zou doen.
Volgens mijn "vriend" was er dertig jaar geleden best al wat te zien.
Okay, dit is maar 20j oud: Wikipedia: 2 Girls 1 Cup toen popular op instant msg van toen, om je vrienden te schokken, meer exteem dan dat word het niet, en heb ook +100j oude extreme porn clips gezien.

Niet dat ik denk dat het kijken van porn door minderjarigen niet een probleem is, we hebben onze dochters en hun vriendjes moeten uitleggen dat porn niets met liefde te maken heeft, en dat bv een facial niks met een eerste keer te maken heeft, dat zijn echt de gesprekken die je wil hebben met tieners. |:(

Maar ik heb ook nogsteeds geen oplossing gezien, dat niet zo erg is als het probleem.
Ik ben het niet echt met je eens.

Laat ik nou ongeveer sinds die tijd (sinds 1995)toegang tot internet hebben.

Wat je toen tegenkwam als je random wat op zocht is echt veel erger dan wat je nu uberhaupt vind als je er daadwerkelijk op zoekt.

Het was echt nog het wilde Westen 30jaar geleden.

En dat ging niet alleen maar om porno, de meeste gruwelijke dingen kwamen toen langs.
Ik ben van mening dat porno zonder opvoeding slecht kan zijn. Maar als je gewoon goede opvoeding gehad hebt en vooral met betrekking tot waarden en normen, kan een tiener best porno kijken. En geloof me, tot nu toe hebben tieners dat ook gewoon gedaan zonder problemen. Feit dat er problemen zijn bij een enkeling houd niet in dat er maatregelen getroffen moeten worden.

Toen ik internet kreeg als tiener, zat ik niet meteen aan de porno. En ja ik heb ook porno gekeken, maar niet anders dan dat ik de wehkamp of de neckerman meenam naar de wc.... en ik zocht ook alleen "normale porno", hoe meer het leek op liefde bedrijven in plaats van gewoon bangen om te bangen, hoe beter ik dat vond. Of porno met een verhaal.

Met goede opvoeding en dus ook seksuele opvoeding kan porno een toevoeging zijn voor een tiener.
Ik weet het niet. We zien films in de bioscoop en daar is een hoop geweld waar we niet geweldadiger van worden. We snappen dat het om een film gaat met een lulkoek verhaal en onkwetsbare helden, die opstaan nadat ze van twee hoog uit een flat zijn gesmeten.

Maar sex/porno is anders. Het raakt iets veel primitievers. wat je ziet, ziet eruit als een normale situatie, iets dat jou kan overkomen. Tegelijk is het gedrag op porno meestal bizar, en het heeft neit zoveel met echte sex te maken, of je moet elkaar heel goed kennen en er een soort rollenspel van maken. Maar anders is het echt niet normaal dat je je schoonmaakster verkracht en die dat fijn vindt.

en dus gaat het erom of je beseft dat je naar een flauwekul filmpje kijkt bedoelt om op te winden, en niet naar echt gedrag. En ik denk dat je op je 13e of zo, als je hersenen nog vollop in ontwikkeling zijn en je je moet handhaven in het sociale labyrint op school, dat helemaal niet goed kunt. Dus je vrouw beeld of je man beeld wordt wel degelijk beinvloedt. Je kunt dat bij ouders neerleggen, maar alleen ouders die zelf opgevoed zijn om erover te opraten, kunnen dat weer doorgeven aan hun kinderen. En dat zijn de meesten niet.
Een beetje is niet erg als puber, lekker spannend, maar teveel vertekent denk ik je beeld.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 26 maart 2026 17:19]

Opvoeding is daarom ook gedeeltelijk de verantwoordelijkheid van de maatschappij. Dus ook op scholen hoort hier les over gegeven te worden, hoe je omgaat met elkaar, en dus ook in seksuele sferen. Het is wat dat betreft niet alleen de ouders. En ik denk dat dat min of meer al gebeurt, maar het mag waarschijnlijk beter.

Ik denk ook niet dat als een puber verkrachtings filmpjes ziet, dat ze direct denken van "hey dit is normaal". Vooral niet als je "normaal' opgevoed bent.

Daarnaast denk ik ook niet dat porno ooit zal verdwijnen, en fetishes zullen altijd bestaan. Porno gaat veelal om lust, hierin de ruimte krijgen om te ontdekken wat jezelf als lust ervaart is ook onderdeel van een opvoeding lijkt mij zo.

Echter denk ik wel dat extreme fetishes, wellicht pas op latere leeftijd ontdekt kunnen worden.

Maar totalitair zal de totale levenservaring en opvoeding (dus ook maatschappelijke opvoeding) meespelen in het gedrag van mensen, dus ook met betrekking tot hun seksuele lusten. Een kind dat verwaarloosd is, of een kind dat traumas opgelopen heeft, wat niet gezien is, etc. Zal misschien eerder vatbaar zijn voor de "extremere" vormen, om bijvoorbeeld "controle" terug te eisen/krijgen, etc.

Er speelt dus meer mee dan alleen blootstelling aan porno. Opvoeding en gezien worden in de maatschappij en je omgeving, spelen een veel belangrijkere rol.
Ik ben van mening dat porno zonder opvoeding slecht kan zijn. Maar als je gewoon goede opvoeding gehad hebt en vooral met betrekking tot waarden en normen, kan een tiener best porno kijken.

Porno is van alle tijden, vroeger was het op papier, minder extreem, daarna kwam beeld en geluid, werdt het steeds extremer en makkelijker verkrijgbaar.

Het is maar hoe je er mee om gaat.
Ik ben van mening dat opvoeding zonder porno ook slecht is.

We moeten niet de puriteinse kant op gaan van America. Er is niets mis met een tiener die zen seksualiteit op een veilige manier opzoekt. (Lees: zonder dat er een ander persoon aan bod komt)
Nee, opvoeden zonder uitleg over seks leid tot juist meer tiener zwangerschappen.
Hetzelfde als we porno zouden bannen voor tieners.

[Reactie gewijzigd door Honytawk op 26 maart 2026 18:05]

Die puriteinse ondertoon uit de VS is hier al naar overgewaaid, met als basis het walgelijke gedachtengoed van het christofascisme. Er duiken wekelijks verhalen op van vrouwen die geen abortus meer mogen plegen, of doodgaan bij levensbedreigende miskramen omdat deze admin het bepalen van de wetmatigheid van vrijheid op de abortus per staat heeft toe laten staan.

Dit is de VS hoor ik u denken, maar ook hier staat men bij klinieken vrouwen die een abortus willen laten doen te treiteren, ook vanuit dezelfde overtuigingen. En zo nog veel meer rechtsconservatieve ellende.

Ik walg van abramiaanse religiën en ik druk er eenieder met klem op afstand te doen van deze sektarische dwaalleringen.
Een eerlijk gezegd vind ik het geen gek idee om internetgebruik voor kinderen te beperken.
Volledig mee eens, en dat moet dan ook natuurlijk door DE OUDERS gedaan worden !!!!! en niet met europese regels die beperkingen opleggen voor IEDEREEN.
Natuurlijk, maar dan ga je er vanuit dat de ouders het internetgebruik van hun kinderen continue kunnen monitoren. Dat kunnen heel veel ouders niet, want daar hebben ze niet de vaardigheden voor.

Ik had zelf een kindvriendelijk DNS ingesteld waar ze niet omheen konden. Maar dat werkt ook maar zo lang. Zodra het pubers zijn, moet je toch loslaten. En dan is een verbod vanuit de overheid eigenlijk een heel goed idee.
Mij gaat het vooral over die ouders (zie het genoeg bij mijn neven en nichten die nu kinderen beginnen te krijgen) die hun kind vanaf hun 2 jaar gewoon met een tablet op de schoot zetten en zeggen van doe maar, dan kan ik even rustig wat tv kijken !!!!!!

en dan staan ze verbaast dat hun kinderen nogal "debiel" doen en geven ze de schuld aan de overheid die er niets aan doet ??

Je moet je kinderen zo goed mogelijk opvoeden en hopen voor het beste, dingen verbieden maakt het gewoon nog aantrekkelijker voor kinderen want "het mag niet" , je moet je kinderen opvoeden en hopen dat ze de juiste keuze maken,
Net hetzelfde met harddrugs, interesseert mij geen zak, zelf zelfs nog nooit een sigaret aangeraakt, en hoop dat mijn kinderen (dankzij opvoeding) er hetzelfde over denken, waar ik wel last van heb is het drugsgeweld, dus in mijn opinie, legalizeer al die rommel, kan je aan de "loosers" nog wat verdienen met belastingen, zorg dat het bij de apotheek te krijgen is, zorg ook voor opgeleid personeel zodat je goed kan uitleggen dat je "nogal dom bent" als je met drugs begint en zorg dat die er echt niet kunnen afblijven een veilige plaats hebben om te gebruiken, dan is het meteen gedaan met dat drugsbende geweld en ik kan je garanderen, 50% van de jeugd die er nu mee begint zal er geen zak meer in vinden want "meh, dat mag en het is dom, dus laat maar, ipv OOOOO het mag niet , laten we het doen"

Maar dit is natuurlijk gewoon mijn opinie.
Welke ouder? De alleenstaande moeder die fulltime moet werken? De zakenman die avonden aaneen weg is? De mensen die zelf nog moeite hebben met seksualiteit en dus het gesprek maar uit de weg gaan?

Ik heb mijn ouders 1 of 2 keer kunnen betrappen op een soort van seksuele opvoeding, en dat ging al niet makkelijk.

Ik denk een gevalletje en/en: En opvoeding door ouders; en bescherming voor de ergste uitwassen door middel van een leeftijdsfilter. Dan heb je iedereen (voor een deel) beschermd.
Nou en, dan krijg je een leeftijdscontrole om online te kunnen, en als je ouder bent dan 18 is er niks meer te regelen. Soort van rijbewijs. Lijkt me prima.

"Aan de andere kant zullen de kindjes die opgroeien zonder privacy straks niet beter weten."

wat een bizarre opmerking. Juist het je begeven online in social media is het opgeven van je privacy. Als je je privacy niet wil opgeven moet je niet op facebook, insta, snapchat, pornosites etc etc begeven.

Ik ken je niet dus ik weet dit helemaal niet, maar je kilnkt als de perfecte slaaf! Iemand besteedt een X aantal uur per dag op social media waar hun mening beinvloedt wordt met algoritmes die je in een bubbel en echokamer duwen, en ze hebben de illusie dat ze privacie hebben en misschien zelfs dat vrijheid van meningsuiting???? Terwijl je dat juist heb opgegeven door uberhaupt op sociale media actief te zijn.

wat een bizarre wereld.
Ik volg je niet, sorry.

Ik heb het gevoel dat je zelf in de 'iedereen die op social media zit, zit in een echokamer' echokamer zit. Het leven is niet zo zwart wit dat je een perfecte slaaf bent als je social media gebruikt.
Het gaat in kleine stapjes maar het is een kwestie van tijd voordat iedereen, behalve criminelen, zich moeten identificeren om op het internet te mogen.
Wat is "Het internet op mogen"?

Tegenwoordig gaat alles via HTTPS, via de webbrowser.

Er zijn prima andere mogelijkheden (IRC bijvoorbeeld) om zonder webbrowsers het internet op te mogen.
Ik denk dat dat nog wel zal mee gaan vallen want inloggen voor online gaat iedereen een stap te ver.
Maar het zou handig zijn als er online ergens een goede betrouwbare id controle gaat komen en ja ik denk dat het beter is dat de overheid deze beheert dan andere partijen. De leeftijd veriferende sites kunnen dan een controlle uit te voeren bij het aanmaken van je account dus er is vast wel iets te regelen waarbij je bv via digid bevestigd dat ze een antwoord op hun controlle vraag mogen krijgen.
Het zou dan zoiets gaan worden als hier onder:

Je opend een account bij je porno of gok website.
website stuurd leeftijds check verzoek naar digid.
Verzoek komt aan en digid vraagt gebruiker toestemming om verzoek te gaan inwilligen.
Gebruiker geeft wel of geen toestemming voor het verzoek bij digid.
Digid laat de website wel of niet weten of de gebruiker oud genoeg is (zonder leeftijd te geven)
hierna kan de website wel of niet je account activeren.

Zoiets zou toch wel vrij simpel en veilig voor iedereen opgezet kunnen worden, de overheid weet al hoe oud je bent dus er gaat niet echt bijzondere gevens in de rondte.
Nog eventjes geduld hebben, eID komt eraan. Kwestie van tijd dat je vooraf moet inloggen voordat je überhaupt online kunt.
Benieuwd wat jij dan van jouw huidige mening vindt.
Het is er al, veel landen gebruiken dit al om hun zaken met de overheid te kunnen regelen, zoals men in Nederland hier Digid voor gebruikt. Buitenlanders die in Nederland zaken met de overheid moeten regelen bijvoorbeeld pensioen, belastingen, etc, kunnen dit met hun Eid.
Misschien moeten politieke websites ook achter een slotje, want daar kunnen ook voor kinderen schadelijke standpunten staan.

Ik ben tegen iedere vorm van sensuur. Voor mijn kinderen heb ik een gefilterd DNS en we spreken regelmatignover zaken die we tegenkomen.
Tegen censuur met gefilterde DNS :+
we spreken regelmatignover zaken die we tegenkomen.
Dit is wel de belangrijkste dan de leeftijdsverificatie, gewoon open en bloot (pun intended) erover praten / discussiëren wat er allemaal op het internet is, behalve schattige dierenfilmpjes. Het internet kan zowel een goede platform als slechte platform zijn, afhankelijk wat je zoekt en wat je intenties zijn.
Van het opzoeken en raadplegen van verschillende bronnen over 1001 onderwerpen, tot de "adult sites".

Het belangrijkste is, is dat kinderen weten wat ze kunnen verwachten en dat je niet alles moet geloven wat er op het internet staat, tenzij het van daadwerkelijke geverifieerde bronnen. En dat je voorzichtig moet zijn aan wie je je gegevens deelt. Want er zijn genoeg mensen die zich voordoen als iemand anders, afgezien van een username.

Door dingen bespreekbaar te maken, leer je kinderen juist dat ze niet gesloten blijven en ook durven om over gevoelige onderwerpen te praten (bijv. politiek, geloof, seksualiteit, geweld, etc.). Wij moeten juist met elkaar blijven praten, zo voorkomen wij een hoop gedoe achteraf.
Helemaal met je eens! Ik ben voorstander dat ze de EU Digital Identity Wallet die eraan zit te komen daarvoor beschikbaar stellen. Dan hoeven dit soort sites alleen te weten of je oud genoeg bent; JA of NEE. Dat elke website op een eigen manier leeftijds- of identiteitsverificatie opzet, vaak met commerciële partijen is in mijn ogen een slechte zaak.
Zeer slecht idee, bedrijven hoeven niet te weten wie ik ben online.
Dat is precies wat ik zeg. Al dit soort partijen hebben niets te zoeken in mijn identiteitsgegevens. Ik wil best kunnen aantonen dat ik oud genoeg ben maar zal absoluut nooit een foto van mijzelf of van mijn paspoort uploaden als ze daar om vragen. Door het gebruik van zo’n wallet bepaal je zelf óf, en welke, gegevens je deelt, met welke partij dan ook.
Ik ben zeer sceptisch over de EU Digital Identity Wallet, voor overheids doeleinden kan ik het enigzins begrijpen, maar voor alles daarbuiten vertrouw ik het voor geen meter. Daarnaast is leeftijds gebonden internet ook iets waarvan ik denk dat er veel risicos aan hangen.

Vooral doordat het toegestaan is door overheden, dat bedrijven zoveel data mogen verzamelen over hun burgers, profiling, telemetrics, device fingerprinting, browser fingerprinting, etc. Hoe meer informatie je moet delen met een of andere website / dienst / app hoe groter de kans dat je echte identiteit eraan gekoppeld kan worden.

Dus nee, voor mij de enigste manier dat ik minder sceptisch zou worden over zo'n systemen, zou zijn als overheden het gaan verbieden dat bedrijven data mogen verzamelen over alles en iedereen op het internet. Profiling, telemetrics, fingerprinting, allemaal is het een schending van privacy en risico voor elke gebruiker.
Ik zou eerst duidelijk onderbouwing willen zien of het allemaal eigenlijk wel zo nodig is.

Hoeveel jeugd zit op deze legale websites porno te kijken? Of zijn het vooral toch al illegale sites?

Richt de EU wel de pijlen of het juiste doel?
Nou in de VS zijn ze al bezig om van ieder besturingssysteem te eisen dat er een leeftijdscontrole ingebouwd wordt. En dat je besturingssysteem dan aan elke site doorgeeft aan elke site van welke leeftijdscategorie de gebruiker is.

Ook dat gaat veelste ver. Helemaal als je kijkt naar Linux en dat het ook van Linux vereist wordt.

Voor de rest is het ook de vraag waarom hier zo erg moeilijk over wordt gedaan. En of dit wel echt wordt ingevoerd om kinderen te beschermen. Soms denk ik dat ze gewoon een soort van digitale controle willen invoeren. Net zo iets als ze in China en Rusland hebben.

Want het wordt steeds gekker en er wordt echt alles uit de kast gehaald om dit er door heen te krijgen.

Maar het is voor iemand onder de 18 vrij makkelijk om een playboy magazine mee te krijgen uit de winkel.
Niet met u eens, de enigste oplossing die de EU kan bieden is bedrijven beter reguleren, en verplichten tot uniforme uitrol van duidelijk makkelijk te gebruiken parental control opties voor ouders. Deze opties en hoe je ze gebruikt en instelt, moet door de bedrijven verplicht worden uitgerold in de vorm van uniforme easy to use interfaces in bijvoorbeeld Routers, Modems, telefoons, streaming diensten, social media, etc.

De EU kan dan daarnaast campagnes voeren om ouders bewust te maken van deze parental control opties en hoe ze gebruikt kunnen worden. En waarom het aan te raden is om dit ook te doen, bewust wording van de gevaren van social media, internet, etc.

Als je dan bijvoorbeeld een telefoon / tablet/ laptop / router / etc koopt, is standaard, het eerste wat je ziet, parental control instellingen en uitleg over hoe je deze instellingen kunt gebruiken en hoe je ze later weer terug kan vinden en eventueel hoe je je eigen telefoon of computer of mailbox kan instellen zodat je een melding krijgt als een van je kinderen bepaalde websites en dergelijke wil bezoeken, zodat je on the fly toegang kan verschaffen mocht je dat willen.

Daarnaast zou het dan verboden moeten worden voor winkels, etc, om hardware te verkopen aan kinderen die toegang verlenen tot het internet, dit mogen zij dan alleen met ouderlijk toezicht aanschaffen. Wat de ouders daarna zelf voor regels opleggen, is dan aan de ouders.

Bewust wording en controle aan de ouders geven is een betere aanpak dan risico's tot privacy schending invoeren voor de gehele samenleving. Dan hoeven gegevens van personen ook niet opgeslagen te worden etc. Dus ook geen risico's op data lekken voor de gebruikers.
Er zijn prima oplossingen te bedenken die minimaal een drempel opwerpen en ook nog privacyvriendelijk zijn.
Nee, die zijn niet te bedenken. Het is technisch niet mogelijk. Een leeftijd vaststellen betekent per definitie dat iemand zijn identiteit moet prijsgeven. En het is niet de vraag of maar wanneer die gegevens op straat komen te liggen.

Ja, je kan een tussenpersoon gebruiken, bv een ander bedrijf of EU instelling, die de controle doet. Maar dan ligt het privacy risico bij de tussenpersoon.
Neem bijvoorbeeld Discord, die doen al enige tijd beperkt aan leeftijdchecks. Ze hielden altijd vol dat je privacy gewaarborgd was want ze deden de leeftijdcheck niet zelf maar ze hadden een extern bedrijf ingeschakeld. Vervolgens is in oktober 2025 alles bij dat externe bedrijf gelekt. Per saldo geen verschil. Privacy en leeftijdschecks gaan gewoon niet samen. Wat je niet vastlegt kan ook niet uitlekken, dat is de enige veiligheid.

Ik snap dat er een wens is kinderen te beschermen, maar dat is een taak van ouders. Niet van bedrijven of de staat. De staat zou dat kunnen faciliteren door pron sites te verplichten hun domeinen bij de staat aan te melden, die op te lijsten en vervolgens te publiceren. Dan kan iedereen die dat wil voor zichzelf danwel hun kinderen die domeinen blokkeren.
Met behulp van zero knowledge proof kun je dit eenvoudig bewijzen zonder verdere details over een persoon vrij te geven, dus met behoud van privacy. Midnight Network kan dit bijvoorbeeld.
Hoe ga je leeftijd controleren terwijl je privacy gewaarborgd blijft?
Dat gaat gewoonweg niet.

"Ben je 18 jaar? Ja / Nee" is wat mij betreft goed genoeg.

Sowieso gaat mijn zoon ooit beginnen puberen en nieuwsgierig zijn naar porno. En als hij iets van techneut wordt gaat geen enkele blokkade hem daarin tegen houden.
Of dan zal het snel genoeg de ronde gaan welke sites de regels niet volgen waarbij hij alsnog met Marie De Vuyst aan de slag kan gaan.

En ook... Als hij al vanalles wat tegen de regels is MOET doen om die dingen te zien, is er nog een extra blokkade om een open communicatie te hebben over seksualiteit of wat er omgaat in zijn hoofd en leefwereld. (Of dat nu met ons is of een andere vertrouwenspersoon)

Wat een onzin allemaal.
Onderwijskundigen die ik ken geven ook aan dat zo'n duidelijk signaal (lieg en klik op deze knop) aan het kind dat het iets aan het doen is wat "fout" is een prima manier is om content te duiden.
Waarom "grote" porno sites? Dit begrijp ik niet.

Wat is het verschil tussen grote en kleine sites, wat maakt ze minder schadelijk? Worden de kleine geen grote wanneer de grote leeftijdscontrole moeten invoeren?

Altijd weer zo specifiek. ALLE sites die pornografische content kunnen laten zien (of maken met AI) moeten een 18+ classificatie hebben en dus ook leeftijd controlleren.

Alsof je zegt, nou deze sigaretten winkel verkoopt maar 2 merken en is klein, dus OK als alle kinderen <18 daar dan een pakje kopen.....
Waarom alleen porno? Is dat werkelijk de enige schadelijke content?
Mee eens. Echter als je doel blootstelling van pornografisch materiaal verminderen voor minderjarige doe het dan in het algemeen en niet voor de “grote 3”
Dus met andere woorden, “age of consent” oftewel de leeftijd waarop je in Europa legaal sex mag hebben ongeacht leeftijdsverschil tussen de partners varieert tussen de 12 en 16 jaar maar een videootje kijken voor je 18de is schadelijk en moet verboden worden?
Maar laten we dan wel vooral met kinderen naar de bioscoop gaan of TV kijken waar mensen mishandeld, vermoord, bedreigd of uitgescholden worden. Ik heb deze wereld op zijn kop nooit begrepen. Iemand zeer doen, op wat voor manier dan ook, is illegaal maar onwijs goed beschikbaar en compleet zonder stigma als het gaat om multimedia. Maar seks, het meest natuurlijke wat mensen doen, dat kan echt niet.

Hou op hoor.
Er is wel een verschil tussen seks en porno. Porno is doorgaans gebeuk in een barbiepop met fake boobs en dito kont die de gene lottery heeft gewonnen, door een afgetrainde Ken met een geval van 30cm die van geen ophouden weet. Dat heeft heel weinig te maken met de eerste spannende tongzoenen, voorzichtige aanrakingen, en hoe bijzonder zo'n lichamelijk eerste contact is met iemand waar je verliefd op bent.
Ik zeg dit niet graag want... :z

Maar dat is echt onzin, neem een kijkje op Pornhub en je vind meer amateurs dan professionals. Letterlijk ALLES is te vinden, voor elke fetish is er een categorie, om in jouw woorden te blijven, van Sex tot Porno
Normen en waarden en ethiek zijn enorm cultureel. Geweld is genormaliseerd, van geweld in films tot aan het structureel mishandelen van dieren in de bio industrie. Maar als er een programma op tv komt waarbij mensen hun lichaam tonen en kinderen hier vanuit oprechte interesse en leergierigheid vragen over stellen, komen er kamervragen!

(Programma heette iets van Bloot Gewoon).
Andersom :)

Gewoon. Bloot.
Geen link ivm NSFW, maar te vinden op NPO Start.

Was toen inderdaad een rel over, terwijl het eigenlijk wel netjes was gedaan.

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 26 maart 2026 15:56]

Moet ik toch denken aan:

Sex voor de buch
Sex Court

}>
Kijkwijzer etc bestaan al.
In Engeland speelt dit al een tijdje een rol.

Ze willen leeftijd controle op OS level gaan invoeren (Californie/Brazillie). Er is in de linux wereld al enige discussie over. In Windows komt het er waarschijnlijk wel gewoon aan.

Onder het mom: "we moeten de kinderen beschrermen", gaat er bij mij niet echt meer in.

Slechte zaak ivm privacy imho.

YouTube: Age Verification Requirements for Linux - systemd merges change based on new laws

[edit: intressant linkje toe gevoegd]

[Reactie gewijzigd door Noinmea op 26 maart 2026 17:46]

Dat OS verhaal snap ik niet, op welke manier is je OS beter in leeftijdsverificatie dan een willekeurige website?

Volgens mij moeten de partijen die dit willen (lees: overheid) gewoon de mechanismen gaan leveren die dit gaan borgen en moeten we dat verder gewoon niet moeilijker maken dan het is.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 26 maart 2026 15:56]

Woon zelf in Engeland en bij de upgrade naar iOS 26.4 ‘moest’ ik mijn leeftijd verifiëren (dmv creditcard in Apple Wallet, er zijn ook alternatieven). Hier is er geen equivalent van de BRP, dus heb je sowieso allemaal hakkietakkie-oplossingen voor identiteitsverificatie.
de UK age check is een wassen neus die met een VPN makkelijk te omzeilen is...

Maar het is idd een spanningsveld tussen onwenselijk gedrag voorkomen en privacy schenden..

In principe is een age check een goed idee, maar moet het wel technisch en privacy wise moet het ok zitten..
Ik weet niet waar je ziet dat Engeland dit op OS-niveau wilt invoeren, ik weet wel dat dit in Californië er aan komt en in Brazilië al bestaat.

Als ik zou moeten kiezen, heb ik natuurlijk liever dat alleen mijn OS mijn leeftijd weet, mits de OS te vertrouwen is.

Ik heb er alleen mijn twijfels bij of het in Nederland en in de EU überhaupt volgens GDPR kan, je moet immers data delen die niet essentieel is voor het opereren van de dienst (uitzonderingen nagelaten ofc), en het is al helemaal slechte boel om dit aan een 3de partij uit te besteden.

Ik host zelf niet een heel groot platform oid, maar ik heb besloten het te negeren totdat ik bericht krijg en dan gewoon de betreffende regios te geoblocken.
Op dit moment is het door Apple geïmplementeerd in Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk.
Gebruikers hoeven alleen met een muisklik te bevestigen dat ze 18 jaar of ouder zijn en kunnen daarna porno kijken. Dit is onvoldoende bescherming, volgens de Commissie. Andere maatregelen zoals het blurren van pagina's, waarschuwingen en labels zijn ook onvoldoende.
(...)
"In dit stadium overweegt de Commissie dat Pornhub, Stripchat, XNXX en Xvideos privacybeschermende leeftijdsverificatiemiddelen moeten invoeren om kinderen te beschermen tegen schadelijke content." De Commissie zegt niet hoe die maatregelen eruit moeten zien.
Het is heel makkelijk om te zeggen dat een site niet voldoende doet, maar lastig om een baseline te geven van wat een site dan wel moet doen. Het moet de leeftijd beter verifieren, maar privacy moet beschermd zijn. OK... hoe dan?

Er zijn wel manieren om dit goed en privacyvriendelijk in te richten, maar daarvoor is hulp van overheden nodig. Iets als Yivi kan niet enkel door pornosites zelf geïmplementeerd worden.
Dat hebben we gezien bij Discord, waarbij bleek dat er gewoon een rechtstreeks lijntje naar overheidsinstanties zat voor checks op van alles en nog wat.
Dat hebben we gezien bij Discord, waarbij bleek dat er gewoon een rechtstreeks lijntje naar overheidsinstanties zat voor checks op van alles en nog wat.
Slecht voorbeeld. Dat is niet privacyvriendelijk. Het kan wel en veilig en privacyvriendelijk, maar pornosites kunnen dit niet alleen doen.
Porno is bad en what about the children tegelijk ingezet. Zo doorzichtig.
Vooral als we dan kijken hoe dat in het VK heeft uitgepakt en wat het hele debacle rond Discord en age verification waar bleek dat die "leeftijdscheck" gewoon een rechtstreeks lijntje voor de overheid was om je tegen 247 verschillende criteria je tegen het licht te houden.

https://www.openrightsgro...%20Palantir%27s%20founder.
zoals het blurren van pagina's
had ik dat toch effe verkeerd gelezen...
Ethiek en moraal kun je niet afdwingen met privacy.
Buiten de hier genoemde, (Pornhub, Stripchat, XNXX en XVideos) sites, zijn er nog andere grote sites die de moeite waard zijn die hier onder vallen? Ik vraag dit voor een vriend.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn