Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Pornhub gaat mogelijk op zwart in Europa door verplichting leeftijdscontrole

26-03-2026 • 16:10

245

18+

Handen omhoog: wie heeft er voor de 18e verjaardag online porno gezien? Porno is altijd al een van de onvermijdelijkste zaken van het internet geweest. Eerst zat er geen leeftijdscheck op pornosites en nu is het een knop die zegt dat je écht achttien jaar of ouder bent. En dat terwijl pornosites volgens de Europese wet, de Digital Services Act, toch echt goed moeten controleren of hun content niet onder ogen komt bij minderjarigen. Nu heeft de Europese Commissie dit ook gezien en actie ondernomen. Pornosites moeten gedegen leeftijdschecks gaan uitvoeren. Maar Pornhub wil dat helemaal niet en als het in Nederland en België gaat doen wat het nu in het Verenigd Koninkrijk doet, dan wordt de hele site onbereikbaar voor nieuwe en niet-ingelogde gebruikers.

Europese regels

Pornhub melding 18+ op telefoon
Pornhub 18+

De DSA is de Digital Services Act, niet te verwarren met de Digital Markets Act. De DMA is voor poortwachters van grote diensten zoals de Google-zoekmachine en Apple App Store, de DSA is voor alle online diensten. In de DSA staat in artikel 28 dat online diensten verantwoordelijk zijn voor het beschermen van minderjarigen. "Aanbieders van voor minderjarigen toegankelijke onlineplatforms nemen passende en evenredige maatregelen om een hoog niveau van privacy, veiligheid en bescherming van minderjarigen binnen hun dienst te waarborgen", aldus dat artikel.

Maar er gelden extra regels voor zeer grote online platforms en dat zijn diensten die meer dan 10 procent van de Europeanen gebruiken. Bij pornosites gaat het dan om Pornhub, Stripchat, XNXX en XVideos. Voor die diensten geldt dat zij extra hun best moeten doen. Zij zijn volgens artikel 35 verplicht om gerichte maatregelen te nemen 'met inbegrip van instrumenten voor leeftijdscontrole en ouderlijk toezicht'.

Nu zeggen de diensten dat ze een leeftijdscontrole hebben in de vorm van de knop met 'ik ben 18 jaar of ouder'. Dat is natuurlijk een digitale variant van een post-it op de koektrommel met 'niet aankomen'. Een grotere uitnodiging voor kinderen en jongeren bestaat haast niet.

De Europese Commissie vindt dat dus ook niet genoeg. "De Commissie concludeert dat 'zelfverklaring' geen effectieve maatregel is en is ook van mening dat aanvullende maatregelen, zoals het vervagen van pagina's, waarschuwingen voor schadelijke inhoud en labels als 'Alleen voor volwassenen', die door al deze platforms worden gebruikt, minderjarigen niet effectief beletten toegang te krijgen tot schadelijke inhoud." Die schadelijke inhoud waar de Commissie op doelt is porno en dat beletten de sites inderdaad niet.

Een belangrijke nuance: het gaat om voorlopige bevindingen van de Europese Commissie. De betrokken bedrijven mogen erop reageren en proberen de Commissie te overtuigen van hun gelijk. Als de uiteindelijke beslissing ook is dat de Commissie gelijk heeft, kunnen de bedrijven een boete krijgen van maximaal 6 procent van hun wereldwijde omzet. Het onderzoek loopt sinds vorig jaar mei.

De meeste bedrijven kiezen er in dit stadium voor om in onderhandeling te gaan met de Commissie over wat zij het beste kunnen doen om een boete af te wenden. De pornosites zullen er vooral een vinger proberen achter te krijgen hoe zij aan de wet kunnen voldoen zonder veel van hun gebruikers weg te jagen. Niet iedereen zal immers de leeftijdscontroles willen doen of erop vertrouwen dat ze anoniem kunnen blijven op de pornosites.

Xvideos leeftijdscontrole

Strenge leeftijdscontroles

De DSA schrijft niet voor hóe die leeftijdscontroles eruit moeten komen te zien. De Commissie schrijft: "In dit stadium is de Commissie van mening dat Pornhub, Stripchat, XNXX en XVideos leeftijdsverificatiemaatregelen moeten invoeren die de privacy waarborgen, om kinderen te beschermen tegen schadelijke inhoud." Dat is het, meer zegt de Commissie er niet over in het openbaar.

Stripchat-leeftijdscontrole

Toch is er een voorbeeld aan de overkant van de Noordzee. Het Verenigd Koninkrijk dwong leeftijdscontrole voor pornosites af vorig jaar juni. Daar is een 'robuuste leeftijdscontrole' nodig. Dat kan een koppeling zijn met een bankrekening, het matchen met een identiteitsbewijs met foto, gezichtsherkenning, leeftijdscontroles via mobiele providers, creditcardcontroles, digitale identiteitsdiensten en 'e-mailgebaseerde leeftijdsverificatie'.

Het ligt voor de hand dat pornosites teruggrijpen op die maatregelen. Die hebben ze daar immers al ingevoerd. XNXX en Xvideos gebruiken een creditcardcheck of inschatting van de leeftijd via een gezichtsscan. Dat gebeurt via externe bedrijven, waardoor die data niet bij de pornosites komt. Stripchat doet hetzelfde.

Met een vpn zijn deze methoden uit te proberen. Wat opvalt: een deel van de interface is al in het Nederlands. Alle sites plaatsen bovendien de verificatie op een andere plek dan de 'ik ben 18+'-knop. Die is er voordat de gebruiker de site binnengaat, maar de leeftijdscontrole vindt pas plaats als een gebruiker een video aanklikt.

Alle drie de sites bieden meerdere varianten van leeftijdscontrole. De videoselfie zit daar altijd tussen. Tijdens een korte test werkte dat, al kon de auteur van dit artikel niet zelf checken of het ook lukt om langs de leeftijdscontrole te komen met een hoofd dat er jonger uitziet dan achttien jaar.

XNXX leeftijdcontroleXNXX leeftijdcontroleXNXX leeftijdcontrole

Pornhub: liever op zwart dan leeftijdscontrole

Pornhub pakt het anders aan. Het bedrijf heeft nieuwe en niet-ingelogde gebruikers​​​​​ de toegang ontzegd. Daar heeft het bedrijf diverse redenen voor. De eerste is dat gebruikers simpelweg naar minder grote sites gaan. "Steeds meer gebruikers wenden zich tot ongereguleerde, onveilige sites die uploaders niet verifiëren en content niet modereren, waardoor het risico op blootstelling aan illegaal of schadelijk materiaal toeneemt. Dit geldt ook voor sites vol met illegale content, wat betekent dat makers niet betaald krijgen voor de views en geen voordeel halen uit het feit dat hun content op deze ongeautoriseerde sites verschijnt."

Pornhub-leeftijdcontrole

Bovendien is de privacy van gebruikers in het geding door de Britse maatregel. "Niet elk platform of elke externe dienst voor leeftijdsverificatie gaat op de juiste manier met gegevens om, waardoor hacks, fraude en identiteitsdiefstal onvermijdelijk zijn. Er is al minstens één inbreuk geweest op een verificatieplatform, waarbij gebruikers-ID's openbaar zijn gemaakt." Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen, want Pornhub had de beveiliging zelf ook niet op orde, waardoor de gegevens van Premium-abonnees op straat kwamen te liggen.

Nu is dit het beleid in het Verenigd Koninkrijk en als Pornhub dit doorzet in de hele Europese Unie, heeft dat veel grotere financiële gevolgen voor het moederbedrijf. Dat maakt het minder logisch om zich te blijven verzetten tegen leeftijdscontroles. Mogelijk heeft het bedrijf zijn kruit verschoten bij verzet tegen de Britse implementatie en heeft het niet meer de financiële buffer om dit in de hele EU te doen.

Andere sites zullen vermoedelijk zonder morren leeftijdscontrole gaan aanbieden in de hele Europese Unie, maar Pornhub heeft nog niet gereageerd op deze bevindingen van de Europese Commissie. Het is mogelijk dat Pornhub dit hele beleid in de Europese Unie doorzet, maar dat hóeft niet. Wat duidelijk is: er zal nog veel water door de Rijn stromen voordat Pornhub leeftijdscontroles zal gaan invoeren.

Redactie: Arnoud Wokke • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (245)

Sorteer op:

Weergave:

...een creditcardcheck of inschatting van de leeftijd via een gezichtsscan. Dat gebeurt via externe bedrijven...
En daar knelt het schoentje. Vaak zijn het schimmige bedrijven waar jij en ik nog nooit van gehoord hebben.

Onlangs werd ik verplicht door Amazon om mijn identiteit te verifiëren door zo'n extern bedrijf. Ze vroegen een kopie van mijn identiteitskaart (voor en achterkant) om te verifiëren of ik het wel was, nadat ik iets wou retourneren.
Ik wou hen enkel geven wat ze al wisten, dus maakte ik mijn pasfoto en mijn rijksregister onleesbaar. Bij de registratie van mijn Amazon-account heb ik dat namelijk nooit moeten geven (en dat zou ik ook nooit doen) en dus is dat logischerwijs irrelevant bij het verifiëren van mijn identiteit.
Toch werd mijn verificatie geweigerd, net omdat ik die twee gegevens niet wou geven. Twee gegevens die ze nota bene niet eens hadden en dus ook niet kunnen gebruiken om me te verifiëren!
Amazon contacteren had geen zin. Ze weigerden nog te communiceren totdat ik over de brug kwam.
Pas nadat ik klacht heb ingediend bij de gegevensbeschermingsautoriteit werd hun eis ingetrokken.
Sindsdien bestel ik weinig tot niets meer bij Amazon en ga ik dus ook nooit aan pornobedrijven mijn identiteit prijsgeven, ook al beloven ze op hun blauwe ogen dat mijn gegevens veilig zijn. Totdat er plots een hack is of ze "per ongeluk" gegevens hebben gelekt (lees: verkocht).
Maar hier was IRMA en nu YIVI voor gemaakt.

Je kunt aantonen dat je bent wie je bent, of dat je 18 bent, zonder 'doe maar een kopietje paspoort' - en beter, omdat de app écht je paspoort heeft gescant.
Niemand mag mijn paspoort zien behalve de overheid, en dan alleen als het volgens de wet moet
Heel stoer, maar heb jij een bankrekening of een mobiele telefoon?
Ooit een auto gehuurd?
Ik moest laatst voor het huren van een boorhamer al mijn ID kaart afgeven, die meteen onder het kopieerapparaat gaat.

Mijn post was bedoeld om enige interesse te wekken in die app.
Die scant (electronisch) je paspoort.

Vervolgens kan die app aan geïnteresseerde partijen bevestigen: Ja, dit is écht Fred Emmer, ik heb het gecontroleerd. Ja, deze gebruiker is 18+.
Allemaal zonder dat er kopietjes van jouw paspoort gaan rondzwerven.

Die app is veiliger dan al die kopietjes-paspoort die jij óók afgeeft als het geëist wordt.
Had hetzelfde bij een bootverhuur. Ze wilde een kopie van mijn ID uploaden bij het reserveren. Heb ik geweigerd en gezegd dat ik mijn ID daar fysiek laat zien en dat geen kopie gemaakt mag worden.

Was verder prima, maar wil ze de kost niet geven die het klakkeloos uploaden.

Ook voor de trein in Denemarken heb je bijvoorbeeld een ID nummer nodig zodat als je jezelf moet identificeren dat het echt jouw ticket is ze dat kunnen checken. Belachelijk want ik kan zowel rijbewijs, Paspoort of ID mee hebben. Waarom moet het een specifieke zijn? Maar hiervoor heb ik dan dus een geanonimiseerde en gewatermerkte versie via de Kopie ID app.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 27 maart 2026 17:22]

Juist. MIB75 schrijft over aan wie je het toont, maar tonen is iets anders dan er een kopietje van maken. Toen ik een profritje wilde maken wilden ze ook een kopie van mijn ID maken. Dat heb ik ook geweigerd: Checken begrijp ik, maar een kopietje maken niet, en dat staat ook nergens in [url=https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer]de link[/url]

Daarom heb ik ook moeite met online bedrijven die, om mijn ID te controleren, een kopie willen hebben: Een onnodig risico.
Ja leuk en aardig dat die app veilig zou zijn, maar ik heb de overheid niet nodig om te bepalen wat ik op internet zie. Die verplichtte paspoorten, dat zou toch sowieso tijdelijk zijn i.v.m. terrorismedreiging? Nu gaat het over erotiek, maar ik moest laatst ook al aangeven dat ik 18+ was toen ik een recept voor jam wou bekijken. En bij veel nieuwsberichten vragen ze ook al om je leeftijd.
Jij beslist aan wie je het toont, maar er zijn wel meer organisaties die dit mogen vragen. Dan kan jij nog steeds weigeren, maar dan zal je bijvoorbeeld geen bankrekening kunnen openen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer
In België ben je niet eens verplicht het aan de overheid te GEVEN. Enkel laten ZIEN. Maakt niet uit of het politie, gemeente of iets anders is.
...een creditcardcheck of inschatting van de leeftijd via een gezichtsscan. Dat gebeurt via externe bedrijven...

En daar knelt het schoentje. Vaak zijn het schimmige bedrijven waar jij en ik nog nooit van gehoord hebben.
Aan de andere kant hoe weet je of je de site zelf kan vertrouwen? Ik kan me niet voorstellen dat elke site echt hun beveiliging up to date hebben en veel geld in beveiliging gestoken. Pornhub misschien omdat die groot en bekend genoeg is. Maar zeker niet elke site. Of verwacht je een site met bijvoorbeeld 5000 unieke bezoekers dat ze dus ook tienduizenden euro's aan beveilig gaan kopen? Zelfs Odido was blijkbaar lacks met hun beveiliging (waarschuwing negeren, oude data niet verwijderen, ect). En dat is toch wel een groot bedrijf. Dus ik vertrouw kleinere sites dus ook niet echt niet dat ze dus de expertises hebben of geld aan uit willen geven. Uiteindelijk kan alles gehackt worden maar zulke data blijft gewoon overal gevaarlijk. In augustus is bijvoorbeeld Google ook gehackt en als je verwacht dat 1 bedrijf veilig zou zijn dat Google wel en zijn kleinere bedrijven dus gewoon helemaal kwetsbaar in vergelijking.
Odido is een bekend en groot bedrijf dus die zullen hun beveiliging dan wel op orde hebben?

De grootte en bekendheid hebben daar niets mee te maken.
Ik zeg je juist dat Odido het niet op orde heeft. Ik zeg dus juist ook niet dat groot gelijk goed betekent. Maar een grotere bedrijf heeft wel meer financiële mogelijkheden en redenen om te beter beveiligen. En als dus grote bedrijven (zoals dus ook Google en daar verwacht ik niet dat ze lacks zijn) niet compleet veilig zijn. En dat het waarschijnlijk bij het kleinere bedrijven mogelijk makkelijker is om te hacken. (nogmaals mogelijk). Ik verwacht dus meer beveiligings problemen bij kleinere bedrijven omdat ze de kennis en financiële mogelijkheden minder hebben of omdat ze dus klein zijn er makkelijker over denken omdat ze een minder nuttige doelwit zijn. De stelling was dat externe partijen gebruiken niet goed is maar ik zie dus niet heel veel goede mogelijkheden voor kleine bedrijven
Kleine bedrijven daarentegen kennen hun medewerkers vaak beter. Gebruiken mogelijk ook geen CRM pakketten waar ze alle details in proppen die met een truc zijn leeg te trekken (diverse grote datalekken zijn terug te leiden naar Salesforce die te open stond). Zelfontwikkelde tools hebben waarschijnlijk geen standaard API (weliswaar security through obscurity), maar in combinatie met kleinere collectie data ook daarom minder interessant. En zaken als e-mail host geen bedrijf meer vanuit een server onder het bureau, uitzonderingen daargelaten, maar mogelijk zit daar nog een juist erg goed te vertrouwen principiële keuze achter.
[...]en ga ik dus ook nooit aan pornobedrijven mijn identiteit prijsgeven[...]

Dit is sowieso één vereiste hier wat betreft de porno-industrie. Ik kijk geen porno en daarbuiten ben ik zeer voorzichtig met het afsluiten van een abonnement van welke origine dan ook. Een abonnement moet écht van nut zijn anders pas ik bij voorbaat. Vroeger keek ik wel eens porno, maar je kreeg een payload aan pop-ups (al 20 jaar geleden).

Verder vind ik er wel iets van. Eender bedrijf of whatsoever heeft geen recht op mijn gegevens. Ik kan het me niet permitteren om legio abonnementen af te nemen met een eigen groothandel en ik blijf liever zoveel als mogelijk onder de radar. Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling en voordat je het weet zit je met talloze abonnementen te kijken. (je wilt als voorbeeld een IQ test doen op een website en je stemt ermee in, maar kost het je 7€/W. Staat heel klein afgebeeld wat dus 28-31 euro per maand is). In deze danige geniepigheid moet je ervan uitgaan dat een bedrijf wil dat je betaald.

Het anoniem blijven is een kunst. Je wordt op TV al doodgegooid met reclames en bedrijven willen dat jij hun product koopt. Voor je het weet staan jouw gegevens op legio servers. De mens denkt een voordeel te doen, maar ondertussen verkopen ze met pech jouw gegevens; al is het aan commerciële bedrijven.

*jimh307 blijft zoveel als mogelijk onder de radar ;)
nvm

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 maart 2026 18:42]

Ik probeer nogsteeds de term omgekeerde-ransomware te populariseren: je gegevens afstaan om je geld los te krijgen.
Het internet bestond amper toen ik -18 was, maar toen bestonden de boekjes.
Kortom, een puber vindt altijd zijn weg.
Maar er is wel een verschil tussen een wereld zonder barrières en een wereld waar je naar smoezelige winkeltjes moest.
Een significant deel van Tweakers is in de jaren 90-00 opgegroeit op een grenzeloos internet met ouders die totaal geen benul hadden wat we er deden. De meeste zijn volgens mij prima terecht gekomen.

Vraag een millenial of nerdy-genxer naar 2girls1cup, 1guy1jar of lemon party. Die smoezelige winkeltjes kwamen je gezicht in gewaait. Zo zijn de rickrolls begonnen want je kon al niets vertrouwen.

Conservatieve gedoe. Dit hoort in de opvoeding geregeld te worden, niet wettelijk bij de overheid. ~16-jarige pubers gaan opzoek naar porno, ga je hoe dan niet omheen komen. Die komen straks dus juist in de smoezelige hoeken van het internet waar men wat meer schijt heeft aan wetgeving danwel normen & waarden.

No way dat ik me ga identificeren voor porno, nog een categorie voor de piraterij. Het moderne internet is vrij kut aan het worden.
Ik vraag mij wel af wat schadelijker voor jongeren is, porno of sociale media.
Whynotboth.gif :-P , pornosites met social media functions. share & subscribe.

Ik denk dat op dit moment de sociale media beduidend slechter is voor de geestelijke gezondheid van iedereen, jongeren inbegrepen. Niet vanwege de content, maar vooral omdat social media overal is.

Maar in beide gevallen denk ik dat het afdwingen van leeftijdsgrenzen/identificatie erger is dan de kwaal en de oplossing voor dit probleem veel meer zou moeten worden gezocht in voorlichting en scholing.

Ik probeer mijn kinderen juist te leren om op internet zo anoniem mogelijk te zijn en nooit hun adresgegevens of identiteit te vertrekken aan derden. Zeker niet aan een pornosite!
Wat ik me kan herinneren is dat onderzoeken aantonen dat voor de meeste mannen porno helemaal niet zo schadelijks is maar social media juist wel. Heb je je antwoord toch al.
Jep. Kazaa/limewire was ook de meest ranzige shit te vinden. Mijn ouders hadden geen flauw benul. En toch ben ik gewoon goed terecht gekomen en verre van seksueel losgeslagen.... maar thuis werd seks ook best vrij besproken.
Precies! Ik wilde terminator 4 kijken. Had terminator salvation op Limewire gedownload, en wat zag ik? 10 mannen en vrouwen die een orgie aan het doen waren.

ow… en ik was jong..

[Reactie gewijzigd door Dlsruptor op 27 maart 2026 00:21]

Ah, filmtip, kan ik wat mee👌🏼
Mijn eerste pornofilm was ook onbedoeld gedownload, volgens mij via Kazaa en ik was op zoek naar Panic Room. Wat heb ik die toen grijs gedraaid zeg.
De jaren 90/00 zijn natuurlijk totaal niet te vergelijken met nu. Nu heb je devices waarmee je dit soort content 24/7 kunt kijken waar je ook bent. Toen moesten we het thuis in de woonkamer of op de slaap kamer doen. Daarnaast waren tools zoals Napster , Limewire en anderen al best gevorderd voor veel mensen, ik moest namelijk zat mensen helpen daarmee. Wat dus betekende dat er nog steeds een enorm barriere te nemen was. En ja natuurlijk gaan kinderen/jongeren die barriere testen en er ook doorheen komen.

Maar nu praten we over 24/7 aanbod op zodanige wijze gepresenteerd dat een kind van zes zeven jaar de was kan doen.

Je kunt niet van ouders verwachten dat ze hun kinderen tegen deze gevaren kunnen beschermen. Dus is het prima als de staat dat doet. Dat gold vroeger ook voor de verkoop van Porno dat mocht alleen aan meerderjarigen (en natuurlijk snap ik dat een minder jarige dat ook kon vinden maar daar moest wel moeiste voor gedaan worden).

En ja het moderne internet is vrij kut geworden omdat we als samenleving dus niet super goed kunnen omgaan met alle slechte actoren die alleen maar bezig zijn met mensen leegtrekken op welke manier dan ook. Dus daar moet je dan toch de sameleving tegen beschermen.

Wat mij betreft moeten we dat ook veel simpeler doen. Iedere bank is verplicht om iedere transactie waaraan ze hebben meegewerkt naar een illegale online partij altijd voor 100% terug te betalen met een mogelijkheid om dit tot 5 jaar naar datoo te doen. Doe je dat dan valt een groot deel van het illegale internet meteen om.

En dan dus online gokken, online porno aan minderjarigen verkopen, algoritmes gebruiken om reclame te targetten gewoon verbieden in de EU. Je zult zien dat het internet dan weer veel meer open kan zijn. Omdat bad actors gewoonweg geen geld meer kunnen verdienen op die manier.
Er zijn vele andere problemen met het huidige internet en 24/7 online. Dat staat helemaal los van de vrije toegang tot mogelijk schikbarende content.

Vandaag de dag is het juist relatief makkelijk om als ouder je kinderen in schokvrije-bubbels te houden en we mogen als overheid daar best wel op sturen en in helpen.

Het huidige internet is al relatief gebubbeld, schikbarende content kom je nog maar nauwelijks tegen tenzij je er actief naar op zoek gaat. Het gebruik van NFSW is vrij normaal op de grote platformen en op veel platformen moet je er al voor inloggen en door 3 lagen aan goedkeuring heen.

Het internet is kutter aan het worden juist omdat het minder vrij wordt. Iedereen zit er voor het geld, dus valt er geld te halen, dus criminaliteit. Ondertussen is de vrijheid voor de gemiddelde internetter drastisch afgenomen (iedereen weet waar en wie je bent) en de waakzaamheid vanuit toko's als Google, Apple, Microsoft, Samsung, overheden. gigantisch toegenomen. En nog wordt jan en alleman gescammed, geblackmailed etc.

Strictere controles en barrieres gaat niet helpen, mensen gaan ze omzeilen met alle gevolgen van dien.

Wat wel helpt, betere opvoeding, scholing, sturing vanuit de overheid (Ga weer reclame spotjes maken, loesje gedichtjes maken, verzin wat, maak het toegankelijk).

Meer en strictere wetgeving alleen werkt niet als ik kijk naar de onzin die de bank mij verplicht is te versturen dat klanten gewoon gedrag aanleert om _juist_ scammers te vertrouwen. Waarom stuurt een nederlandse bank vanaf een .com adres? "hur dur" vertrouw links niet als ze er anders uitzien dan wat je onder de muis ziet, klik op deze link (die anders is in de href als tussen de tags) voor meer informatie. |:(
Niet gewoon banknaam.nl/meerinfo. Nee subdomein.huppeldepub.nl.banknaam.com.nogwat/ellendigelangeprivacyschendendestring

Iedereen kloot maar wat aan omdat het allemaal maar moet. Straks ligt de identiteit van 80% van de bevolking (weer) op straat omdat men zich bij danwel via 1 of andere shady toko moet identificeren voor het bekijken van porno.

Het gaat welgeteld 0 minderjarigen tegenhouden in het kunnen bekijken van porno of andere schikbarende content.
Definieer prima. Volgens mij hebben steeds meer mensen moeite om plezier te halen uit sex omdat men normale sex niet opwindend genoeg vindt en een normaal lichaam niet aantrekkelijk genoeg vindt. Oververzadiging en gemakzucht doet wel degelijk een hoop naars met je.
Rotten.com

Jah, met enige opvoeding en zelf respect wist je dat je die site maar beter niet kon bezoeken als je nog normaal door het leven wou gaan....maar het kon wel.
In feite beweer je hetzelfde als Pornhub. En, i.m.o. terecht.

Als Pornhub inderdaad goed modereert dan is dat een stuk beter, lijkt me, dan veel schimmige websites. Het is ook echt niet zo dat minderjarigen nu ineens geen porno meer gaan opzoeken. Vergelijk het maar met roken/alcohol: het wordt juist interessant als het niet mag.

En wat men dan te zien krijgt kan wel eens een stuk erger zijn voor de jonge geest dan "gewone porno".

En de minderjarige weet ook wel hoe een VPN werkt hoor. Misschien niet allemaal maar dat leren ze wel van anderen.

Zelf ben ik opgegroeid in de jaren ´60 en ´70 en ben, misschien wel daardoor, geen voorstander van leeftijdsgrenzen als het om dit soort dingen gaat.
Ik kan wel spreken voor een hele generatie, want duidelijk is dat jij niet op internet bent geweest in de jaren 90.

Dat was je voorbereiden wat je ging doen inbellen, doen en dan afsluiten. Ik herinner me de groene USB modem nog, in 2005. Daarna kwam er iets als adsl.

Internet op gsm heb ik pas ervaren eind 2011. Eerst op Android, dan op iPhone

De eerste verslavingingen van internet bestaan denk ik sinds 2006. Spelletjes vooral. Maar games zijn altijd verslavend.
Dan liepen ze bij jou thuis enorm achter want ik had in 1998 al kabel thuis, van Essent "@Home" in Enschede. Ik heb daar toen wel keihard voor gepushed bij mijn ouders. Daarvoor hadden we ISDN en dat was ook onbeperkt.

De eerste verslavingen van internet pas sinds 2006 8)7 Sorry maar jij mag nooit meer voor deze generatie spreken. Althans niet voor wat betreft internet.

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 27 maart 2026 08:30]

Je jaartallen zijn wel relatief laat. Kabelinternet begon vanaf 1995, als je geluk had, al hadden de meeste mensen toen nog hoge relefoonrekeningen. ADSL kwam erg snel op vanaf 1999. Mobiel internet klopt aardig, al kom dat wel eerder, het werd pas groot halverwege 2008 met de iPhone 3G, en 2009 met Android. Sommigen waren dus wat eerder.

Verslavingen waren ook er wel eerder. World of Warcraft bestaat sinds eind 2004, en dat was niet de eerste...

[Reactie gewijzigd door Pieter_621 op 27 maart 2026 08:51]

Ik geef je gelijk! Het internet is ook een rotplek aan het worden en wil tegenwoordig steeds minder “internet”. En ik werk nog zelfs in de IT.
Dankzij een florerende open source kun je wel steeds meer zelf doen. Het is allemaal maar gezegend, piet piraat alles de Jellyfin in. Her en der wat nieuws, nieuwigheidjes en het is wel leuk geweest online met de rest van de wereld.

Jaren 80 kindje met internet vanaf de pampers dankzij nerdy vader. Sinds enkele jaren mijn online tijd juist drastisch weten af te bouwen. Juist weer wat vaker op tweakers omdat ik anders op tech vlak te veel mis.
Het moderne internet is vrij kut aan het worden.
Niet alleen het internet ...

Wat mensen nog steeds niet willen weten is dat deze "leeftijdsverificatie" slechts een stapje in de richting van een ander doel is. En dat doel is: totale surveillance en controle middels de combinatie Digital ID/Digital Wallet/CBDC.

Dit is niets anders dan "conditionering" en "normalisering". Stapje voor stapje ... en helaas lijkt de massa er gewoon weer hersenloos in te trappen.
Logica? Gen X (45-60 jaar oud) zijn over algemeen de ouders van Gen Z (nu 15-30 jaar oud). Millenials zijn over het algemeen de ouders van alpha.

Het aantal boomers of ouder met gen z/alpha kinderen is vrijwel nihil.

Ergo, gen x en millenials zíjn de ouders van tegenwoordig. Als men klachten heeft over hoe 'de jeugd van tegenwoordig' zich gedraagt en men zich aan diens ouders stoort zijn boomers al een hele tijd niet meer de verantwoordelijken (die zorgen elders wel nog voor problemen).

[Reactie gewijzigd door Khrome op 7 april 2026 14:01]

Ik heb een zoon die nu een beetje in de puberteit belandt, en wat hij online wil uitspoken moet hij helemaal zelf weten. Ik heb geen restricties op zijn internettoegang en controleer niks. Wat ik wel doe is gewoon altijd eerlijk zijn, aandacht geven en met hem praten over wat hij maar wil.

Degenen die het verprutsen zijn liegende politici met hun eigen conservatieve agenda.
Voor zover ik het mij herinner, lagen die boekjes gewoon in de plaatselijke boekhandel. Er zijn op sommige fronten juist meer barrières en taboes tegenwoordig, door Amerikaanse invloeden.
Ze lagen hier gewoon in de krantenbak thuis. En ik snapte dus de lol er eigenlijk ook niet van. Want dat ze al vanaf kinds af aan.

Maar zit wel een verschil tussen een playboy of pornhub
Je vond hopen boekjes bij het oud papier.
Als student heb ik een keer twee dagen gewerkt bij een papierrecyclingsbedrijf. Het was vies werk; aan de lopende band, met handschoenen en een mondkapje op, het plastic, glas en andere rommel tussen het oud papier vandaan halen. Er was daar ook een vaste medewerker, die ik meehielp. Ik ontdekte in een hoekje onder de lopende band een stapel "vieze boekjes" ;) die mijn collega tussen het oud papier uit had gehaald 8-)
winkeltjes? op mijn (lagere!) school gingen de playboys gewoon van schooltas naar schooltas hoor! Er was 1 vriendje die een stapel ontdekt had in een doos op zolder en die werden rondgegeven en bestudeerd door de hele klas. Niet eens omdat we er eigenlijk al in geinteresseerd waren, maar omdat het taboe was en dus spannend.

Voor de komst van internet met de gratis pornosites waren de playboys alomtegenwoordig. Nu zie je ze bijna nooit meer maar destijds lagen ze soms gewoon bij de tandarts in de wachtkamer op de leestafel.
De boekjes van toen lagen toen overal.

Albert-Heijn en EDAH gewoon tussen de normale tijdschriften.
En anders naar een zaak als Bruna (geen idee hoe ze te toen genoemd werden), volop aanwezig en eenvoudig aan te kopen.
Ik denk dat de magazine-markt in hun handen knijpt :D
Dat ligt eraan wat er tussen die handen zit…
Persoonlijk vind ik toezicht hierop toch echt aan de ouders van kinderen/ jongeren. En niet aan Europa om hier regels voor te maken.

Zoals je je kinderen wegwijs maakt in de IRL wereld moet je dat ook gewoon doen in de online wereld.
Zoals een bar geen alcohol mag verkopen aan een twaalfjarige en je daar als ouder niet naast moet staan, hetzelfde geldt hier.

De reden daarvoor is eenvoudig. Sommige ouders hebben hun leven niet voor elkaar, omdat ze niet zo slim zijn, immoreel of lui. Wat de reden ook is, het kind moet de rekening niet betalen.

Ja maar ik keek ook in boekjes toen ik 14 was en het gaat goed met mij!
Ja dat kan, maar het gaat niet over wat boekjes met foto's erin. Wat je vandaag ziet ( incest, ass to mouth, dubbele penetratie, geweld, plasseks,...) is niet te vergelijken met de boekjes van eind jaren 90.

Ik vind het alleen jammer dat de EU niet gewoon een methode aanbiedt die privacy beschermt. Zodat jij een tijdelijk geldige code hebt die aangeeft dat je meerderjarig bent, maar verder geen identiteitsgegevens.
Voor een middelbare scholier in de jaren 80 was alles een stuk vrijer dan nu. In iedere middelgrote stad had je wel een pornobioscoop. Officieel 18+, maar leeftijdchecks werden niet toegepast. Daarna een biertje drinken in de kroeg onder het genot van een sigaretje. In de supermarkt kon je de Playboy inzien en bij elk benzinestation had je de betere boekjes. Op school was er een levendige ruilhandel in de Seventeen. Zo ging dat zonder internet voor een 15-jarige Gen-X. Eind jaren 80/begin jaren 90 had je nog BBS-en waar je met je 9k6 modem kon inbellen. Leeftijdchecks? Identificatiecontrole? Nergens nodig. Ook niet bij de videotheek. Dat waren nog eens tijden.
Ik ben ook genX, maar een pornobioscoop was hier niet in een straal van 1 uur openbaar vervoer. De Playboy is ook niet het niveau waar deze pornosites op zitten. De lokale videotheek had een ‘aparte’ zolderverdieping, maar dat hoorde ik pas tien jaar later, lol. Persoonlijk had ik het toen sowieso nooit aangedurfd om met zo’n video naar de kassa te lopen. Ik betwijfel ook of ik als 12-jarige bij een tankstation de Seventeen had kunnen afrekenen. Ik weet uit de verhalen van anderen dat de videotheek-eigenaar geen extreme porno had en ook geen al te jonge klanten porno verhuurde, ook omdat het een dorp was waar iedereen elkaar kent. En dan wil je een bepaalde reputatie beschermen. Dat dorpse karakter is aan het verdwijnen en daarmee weer belangrijk een stukje sociale controle.

Dat elke puber in de praktijk wel aan een biertje kan komen, betekent nog niet dat we ze maar kratten tegelijk bij de supermarkt moeten mogen laten halen. Zo is het ook met porno.

Daarom begrijp ik de kritiek niet zo goed. De EU en haar inwoners proberen niet elke blote tepel te verbieden, maar wel te voorkomen dat elk kind 24/7 op pornhub terecht kan, vanaf zijn of haar mobieltje.
Daarom begrijp ik de kritiek niet zo goed. De EU en haar inwoners proberen niet elke blote tepel te verbieden, maar wel te voorkomen dat elk kind 24/7 op pornhub terecht kan, vanaf zijn of haar mobieltje.
Ik heb nu bijna alle reacties gelezen, maar ik mis de volgende overdenking: zou het eigenlijk niet beter zijn alle softporno gewoon volledig vrij te laten? Dus beetje kussen, masturbatie alleen of bij elkaar? Dergelijke filmpjes zouden door de website daarop gecontroleerd kunnen worden. Volgens mij is het vrij onschadelijk als kinderen daarmee in aanraking komen. Dan daarnaast gewoon een leeftijdsverificatie voor alles dat verder gaat. Volwassen hobby's voor volwassenen zeg maar. Want het is nu niet dat een kind zichzelf niet gaat ontdekken of elkaar, dus een geslachtsdeel of een stel borsten is in principe niets schadelijks om te kunnen zien. Wat mij tegenstaat is de alles of niets houding in deze van de overheid en ook in de reacties. Echter, zo zwartwit is de wereld toch niet, ook kinderen zijn dat niet.
Hoe ouder ik word, hoe minder ik begrijp waarom we nog steeds zo krampachtig doen over bloot en ‘alledaagse seks’, aangezien het gewoon onderdeel is van ons menselijk wezen.

Anderzijds is er ook heftig materiaal. Ik begrijp wel dat ouders van jonge kinderen in ieder geval dat achter een leeftijdsverificatie willen zetten.

Je moet dit ook zien in een EU-breed kader. Daar zitten ook landen bij waar de diverse kerken nog een stevige invloed hebben. Seks voor het huwelijk en zelfbevrediging zijn daar nog steeds taboe, ook al nemen we dat in Nederland al langer niet meer serieus, een enkeling daargelaten.

Dan de zwart/wit-opvattingen. Sociale media brengen de meest fervente voor- en tegenstanders bij elkaar. Dat lokt zoiets uit. De heftigste reacties krijgen de meeste aandacht, dat helpt ook niet.
Oooh Ja! De videotheek. Je kon als minderjarige echt alles meenemen en onze videotheek had een grote 18+ segment met ook extreme content. Haha. We waren nieuwsgierig en huurder best wel eens 18+ films. Stiekem met een vriendin kijken op haar kamer, terwijl haar ouders weg waren. Meest extreme, ik weet het nog, dat was Sperrgebiet. Haha, we wisten niet wat het was, maar de nietszeggende cover trok onze nieuwsgierigheid. Dat hebben we geweten. ;) Ik schaamde me zo toen we films terugbrachten, en de man ons met een fronzende blik aankeek. Twee meiden van 15 jaar met een rood hoofd. 🫣
Wat je vandaag ziet ( incest, ass to mouth, dubbele penetratie, geweld, plasseks ,...) is niet te vergelijken met de boekjes van eind jaren 90.
Ik kan je verzekeren dat (afgezien van incest) ass to mouth, dubbele penetratie, geweld, plasseks al in de jaren 80 in de pornofilms bezichtigd kon worden die je bij de videotheek om de hoek kon huren, en het stond ook in de vieze boekjes die je bij de lokale sexshop kon kopen.
Maar als het goed is werden die niet aan kinderen verhuurd/verkocht
Maar als het goed is werden die niet aan kinderen verhuurd/verkocht
1) Aanname is de moeder aller vergissingen.

2) Anno nu mag alcohol en tabak ook niet aan kinderen verkocht worden. Toch kunnen die kinderen roken en drinken.
Incest misschien niet. Maar dierenporno in de jaren 70 & 80 kwam vooral uit Nederland.

Dan valt ass to mouth tegenwoordig best mee. En het is forgivable in the heat of the moment.
Ja dat kan, maar het gaat niet over wat boekjes met foto's erin. Wat je vandaag ziet ( incest, ass to mouth, dubbele penetratie, geweld, plasseks,...) is niet te vergelijken met de boekjes van eind jaren 90.
Ach wat heerlijk naïef...
Nouja, in ieder geval niet de boekjes die zo dermate eenvoudig toegankelijk waren voor iedereen op zo'n enorme schaal als de digitale porno. Als ik thuis zat zonder zo'n boekje, had ik toen niet eens een idee waar ik de echte hardcore boekjes moest halen en als dat uiteindelijk uitgevonden zou hebben en het lef en geld had deze te gaan kopen, dan had ik inderdaad 1 zo'n boekje.

Tegenwoordig heeft een 12 jarige binnen enkele seconden toegang tot honderduizenden uren van dit soort materiaal en nog vele malen extremer ook. Dat verschil is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Je had in die tijd gemakkelijk beschikbare tijdschriften met extreme content. Ik kan me herinneren dat ik als 12 jarige met grote ogen keek naar alle kinky vormen van seks. Er waren altijd wel jongens die ze meenamen en wij lazen ze ook echt wel. Super leuke tijden en nee, het heeft geen enkel invloed gehad op mijn seksuele vorming. Tegenwoordig is alles veel preutser en je ziet juist meer seksuele problemen, juist door de verspreutsing afgelopen 25 jaar.
Leuk dat dat kon, maar het staat echt totaal niet in verhouding tot de content en beschikbaarheid nu. Eén paar blaadjes met wat "kinky" content die vrienden af en toe meenemen is heel wat anders dan vanuit je slaapkamer met 1 klik duizenden uren aan de meest bizarre dingen kunt downloaden. Jij zegt kinky, maar dat is niet de extreme content waar in het over heb.

Daarnaast krijgen jongeren het vaak ook nog ongevraagd doorgestuurd.
Nee dit staat echt totaal niet in verhouding.
Extreme kink is echt geen uitvinding van de huidige tijd. ;) Ik heb nog nooit ongevraagd iets doorgestuurd gekregen van mensen, en zeker dus niet vaak.

Het verbieden heeft nog nooit geholpen. Toe niet, nu ook niet. Ook in Noord-Korea smokkelen ze van alles binnen. Nee, het is beter om te investeren in een goede seksuele vorming. Op scholen in Nederland, en zeker daarbuiten, is het echt nog onder de maat. Deze bescherming van de overheid, het verbieden en allerlei onzinnige eisen stellen is vooral voor de (Christelijke) bühne, maar lost weinig problemen op.
Dat was mijn punt niet, wel om aan te geven dat de vergelijking met de porno van vroeger volledig mank gaat. Jij krijgt niks ongevraagd doorgestuurd, maar jij bent geen middelbare scholier. Jij kon vroeger relatief makkelijk aan een porno blaadje komen, maar dat gold echt niet voor iedereen. En nogmaals, het aanbod tegenwoordig is oneindig. En de troep die je nu op het internet, al dan niet legaal kunt vinden, lijkt in de verste verte niet op wat jij in die blaadjes zag.

Seksuele voorlichting moet absoluut op peil blijven, maar dat wil niet zeggen dat dat de perfecte oplossing niks. Net zoals een verbod dat niet is. Maar meerdere imperfecte oplossingen samen krijgen wel wat voor elkaar.
In mijn middelbare scholieren tijd hadden we ook smartphones met internet, er werd niets doorgestuurd. Hooguit een keer aan een whatsapp groep toegevoegd, waar je dan weer uitging vanwege de drukte.

Waar ligt jouw angst in deze? Ik heb ondertussen meerdere kinderen die nu nog onder de puberleeftijd zitten maar ik heb toc ergens (wellicht onterecht) het idee dat je veel van-horen-zeggen dingen verspreid waar je voornamelijk de enkele extreme voorbeelden van hebt onthouden en dat dit niet je eigen ervaring is.
Ik ben jarenlang leiding geweest bij de Scouting voor jongens en meiden van 14-17, daar begon ik dat pas te beseffen. Er is ook een degelijk verschil tussen smartphonegebruik onder jongeren 10 jaar geleden en nu.

Mijn manager heeft 2 pubers die beiden hiermee regelmatig in aanraking kwamen en komen. Een paar jaar geleden was de jongste 14 en kreeg hij vanuit allerlei contacten op school zooi rond gestuurd. Dat ging echt om ranzige zooi waar ik nog van walg maar ook regelmatig om CSAM, of kinderporno omdat het om materiaal ging dat gelekt werd na sexting of wat dan ook. Het gaat niet om extreme voorbeelden, het is de realiteit van de dag.
Bedrijven zouden wat mij betreft al een boete moeten krijgen voor zulk gedrag: er is geen enkele reden voor een bedrijf als Amazon om niet gewoon standaard zo'n mail te sturen (kost bijna niks) een groot deel van de klanten doet het zonder morren en dan 180 graden draaien als ze nattigheid voelen. Gevolg: er ligt weer een hoop data onnodig te wachten op lekken bij een of ander schimmig tussen bedrijfje en als het dan gelekt wordt heeft Amazon niks gedaan. Walgelijk.
Je hebt gelijk en een zekere vorm van het moeilijk maken zou goed zijn. Maar jongeren zijn ook flexibel genoeg om de mazen op te zoeken of ze hebben vrienden en vriendinnen die hier goed in zijn.

Vapes en sigaretten kopen ze via klasgenootjes of socialmedia. Drank laat je door een oudere broer of zus halen etc.

Zo ook zal er met porno heel snel alternatieven gevonden worden die niet geblokkeerd zijn. Als ik me goed herinner hadden we 20 jaar geleden ook al hele vieze filmpjes tijdens informatica op school wat toen vet stoer was om te kijken.

Dus ook met dat soort dingen geld net zo goed dat ouders betrokken moeten zijn bij hun kind.
Is beiden niet waar? Het is mijns inziens goed dat er regels zijn. Als er een leeftijdsbeperking van toepassing is, dan moet je je daar wel aan houden. Als klant en als verkoper. De verkoper/aanbieder heeft een verantwoordelijkheid en de klant heeft een verantwoordelijkheid.

Vertaal het naar een slijter. De slijter mag geen alcohol verkopen aan kinderen en kan een flinke boete daarvoor krijgen. Logisch toch? We gaan dan ook niet zeggen dat het puur en alleen de ouders is die daar verantwoordelijk voor zijn. Het is geen gedeelde verantwoordelijkheid.

Nu is porno/erotiek geen drank of tabak, dus die vergelijkingen gaan scheef. Ik weet niet of ooit de schadelijke effecten van porno zijn aangetoond. Mocht dat wel zo zijn, dan lijkt me dit soort wetgeving prima. Anders is het vooral zonde van de moeite en is het vooral het idee dat het raar is dat er wetgeving is waar niet op wordt gehandhaafd.
In die zin heb je gelijk, en ja, er zijn onderzoeken geweest naar de schadelijke effecten van porno. Het verschil met bijvoorbeeld verificatie bij drank is echter dat de slijter je een-op-een verifieert: je haalt je id-kaart uit je portemonnee, toont die aan de verkoper, die bevestigt in het systeem dat je toch echt 18+ bent en klaar is Kees. Dat is wel anders dan je id-kaart bij een externe partij laten verifiëren, die je mogelijk niet kent en waarvan je ook niet weet wat die gaat doen, alleen om toegang te hebben tot (in dit geval) porno.
Dat is zeker een relevant verschil. Hoe zou dat zitten met online slijters? Ik blijf het lastig vinden om die leeftijdsbeperkingen te handhaven op content zoals films en cartoons. Het is niet dat je na het kijken van Rambo denkt dat dat gedrag normaal is... Zo is het met porno wat mij betreft ook. Ik kan me voorstellen dat je stiefzusje nog steeds je irritante stiefzusje is, ook na het kijken van porno.
Tich heb ik nog nooit van iemand gehoord dat deze (problematisch) verslaafd is aan rambo films.
Socialmedia verslaving (Tiktok etc.), game verslaving, nachten overslaan om series te bingewatchen. Ik kan me voorstellen dat dat soort "verslavingen" ook erg problematisch zijn.
Het gaat gewoon om controle van het internet nadat dit materiaal afgeschermd is gaan ze verder met andere sites. Dan zijn alle mechanismes al aanwezig, uiteindelijk het einde van enige anonimiteit online.
online porno bestond nog niet op mijn 18'e verjaardag. of ik moest misschien met me 14k4 modem inbellen
Zeker was het er al, maar alleen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg traag. Dus als je een geduldige tiener was(tieners hebben dat meestal niet), dan had je de pixels kunnen tellen tot aan het eindresultaat. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat.
Volgens mij bestond dat ook al vóórdat je überhaupt "online" had. Ik kan me nog wel herinneren dat vriendjes destijds een ouwe 286 hadden met animated ASCII art op een floppy...
Dan ben je de 50 al ruim gepaseerd, want usenet stond vol met prono in het begin van de jaren 90, nog voor de uitrol van WWW en de webbrowsers. Er was toen geen moderatie, maar de toegang was natuurlijk wel wat complexer. Gok niet dat er heel veel kinderen op dergelijke plekken rondkeken.

Inmiddels is de moderatie op de grote platformen best OK, daarom weet ik ook niet of het nu zo heel verstandig is om de toegang daartoe te blokkeren. Iemand van 16 kan best Tor Browser aanzwengelen, en dan in letterlijk de donkerste plekken terecht komen. Voor niemand aan te raden, maar zeker niet voor kinderen.
Online was toen per 06. Zullen de meesten wel niet weten, maar zo is 06 begonnen. Waren de erotische betaallijnen. Was niets mobiels aan, want waren toen nog vaste nummers. Maar door je bericht is het wel duidelijk dat je niet naar porno op zoek was, anders zou je het wel geweten hebben. Oeps, wat zeg ik nou....

[Reactie gewijzigd door knokki op 26 maart 2026 19:36]

Bestond toen al echter de rest moest je zelf erbij verzinnen vanwege het matige beeldkwaliteit.
Zelfs op een comadore64 waren games als strip poker. :+.
Dat dus :-D of spelletjes dat je lijntjes met een spinnetje moest trekken om foto's te onthullen
Toen de 14K4 Modem op de markt kwam (1993–1994) was er al wel degelijk porno online,
Toen ik in de brugklas of HAVO 2 zat, had een vriendje toegang tot een computer in de werkruimte van zijn vader met een Viditel-verbinding. Het leek veel op Teletekst. Alle tekst in hetzelfde, monospaced font. Een beperkt palet aan LEGO-kleuren. Plaatjes met pixels zo groot als DUPLO-blokken waar je wel heel veel fantasie bij moest hebben om er iets erotisch in te zien.

Als ik me goed herinner, betaalde je naast het inbellen, per pagina. Sommige pagina’s waren gratis of kostten een dubbeltje of zoiets. Sommige pagina’s waren aanzienlijk duurder…

Toen was het ook al onbruikbaar als visuele porno maar iedereen wilde het waarschijnlijk toch wel eens zien.
Wat is de volgende stap, dat je niet meer anoniem mag/kan browsen? Ik ben iig tegen.
dat je niet meer anoniem mag/kan browsen
Ja, Californië moet men aan de leeftijdscontrole op OS niveau.
Dat is heel duidelijk niet wat ze daar aan het doen zijn.

Volgens de wet moet het OS een API aanbieden waarmee apps de eindgebruiker kunnen onderscheiden in <13, 13-15, 16-17, >=18. Dit moet de apparaat-eigenaar eenmalig zelf opgeven tijdens device-setup door het invullen van de geboortedatum of leeftijd van de eindgebruiker.

Het is expliciet verboden om meer informatie door te geven dan strikt noodzakelijk (dus de app ziet wel in welke bracket de eindgebruiker zit, maar niet de precieze geboortedatum), en het is expliciet verboden om de informatie door te geven aan derden. Daarnaast is het voor apps expliciet verboden om dit signaal te beschouwen als "niet goed genoeg" en daarom voor leeftijdsverificatie naar ID-foto's te gaan vragen - ze moeten de waarde die het OS doorgeeft beschouwen als waarheid.

Het doel is om ouders de mogelijkheid te geven om centraal éénmalig de juiste leeftijdslimieten in te stellen op de apparaten van hun kinderen. Als het je eigen apparaat is, zal niemand je er van weerhouden om te liegen tijdens de set-up, en vergeleken met apps (zoals Discord) die allemaal zélf gaan rotzooien met data-verzameling voor "leeftijdsverificatie" is het juist een verbetering.
Goed je geeft dus je geboortedatum op en dan geeft de api door in welke klasse je valt.

Gisteren <13, Vandaag 13-15. Wanneer ben ik geboren?

Of mis ik iets? Als bedrijven het koppelen aan een identifier komt de leeftijd op een gegeven moment vanzelf bovendrijven.
Waarschijnlijk een limitatie op hoe vaak je jouw geboortedatum kunt wijzigen in een gegeven tijdspanne, een cooldown? Facebook doet dat, samen met een limiet aan hoe vaak je het kunt wijzigen.
Nee ik bedoel dat je hem gewoon juist invult en laat staan. Door regelmatig te pollen en de reactie bij te houden weet je op een gegeven moment wat de ingevulde datum is.
Ik denk niet dat het iets of iemand boeit dat ze weten dat je niet 12, maar 13 bent geworden.
Hij bedoelt gewoon. Ze vragen de os elke dag welke leeftijd je bent.
Als je vandaag 26-03 nog 12 bent en op 27-03 ben je 13. Op welk jaar en dag ben je dan geboren?

27-03-2013. Hiermee geef je dus gewoon je exacte geboortedatum op.
Snap ik, maar dat boeit verder niemand is mijn punt. Tenzij je grote angst is dat enkel je geboortedatum gelekt wordt en wat ze daar nog ook nog meer mee kunnen doen. Of je nu op 27-03-2013 or 27-03-2014 geboren bent, maakt voor degene die dit mogelijkerwijs kan zien niks uit.
Maar dat mag natuurlijk niet bewaard worden door de website, want dat is nou net het hele idee.

En ja, dan zijn er altijd mensen die die website niet vertrouwen, maar die hebben zelf ook geen betere oplossing, behalve meestal het anarchistische standpunt.
Leeftijdsverificatie op OS niveau is iets wat sterk gesponsord is door Meta/Facebook. Want Mark Zuckerberg is erg tegen maatregelen die Meta specifiek raken, en erg voor zaken die iedereen gelijk raken.

I traced $2 billion in nonprofit grants and 45 states of lobbying records to figure out who's behind the age verification bills. The answer involves a company that profits from your data writing laws that collect more of it.

Alles om de kinderen te beschermen. Of de lands veiligheid. Of gezondheid. Of whatever het angstbeeld du jour is.
Interessant stuk en een bewijs dat wij ons met deze giganten zouden moeten beschermen tegen ondermijning van onze democratie.
Ja, het is beter om aan te halen wat Brazilië doet: Dat is wel wat @jip_86 zegt: https://compliancehub.wik...on-law-operating-systems/

Overigens ben ik ook tegen de manier van Californië hoor, daar niet van.
USB-stickje met Linux erop, met een datum van 18+ jaar geleden als geboortedatum. Klaar.
Naderhand start je je computer weer opnieuw op zonder USB-stick en die kent je echte geboortedatum.

Het zou dan al in een chip gezet moeten worden die niet gewijzigd kan worden. Wel misschien weer lastig bij verkoop van je pc (of juist niet).
Het is geen verbetering omdat dit de weg openzet naar een zwaardere identificatie.

Als je daar op tegen bent is voorstander zijn van een maatregel als deze gewoonweg naïef.
... en daarna een RFID tag op je voorhoofd of rechterhand, yup.

Het lijkt iig steeds meer naar een Chinees model te gaan. "Voor veiligheid".
Rechterhand is bij deze website misschien niet ideaal :+
Waar laat je die zetten? Ik wil namelijk graag nog een RFID chip in mn hand, naast mn QR code tattoo :)
Wat interessant, zo'n barcode in je nek
Welcome to Schiermonnikoog, 47
In het midden van het omgekeerde pentagrammetje... ;)
Hoe goed is die creditcard controle? Ik bedoel, als je kind een foto maakt van het kaartnummer komt het dan overal binnen of wordt er daadwerkelijk een two-factor controle gedaan via de app van de creditcard maatschappij of iets dergelijks?
Ja, gewoon een check of de kaart actief is met extra verificatie.
Het grootste voordeel (voor het bedrijf) is uiteraard dat je dan 1) gedwongen bent om een account te maken, wat tracking (en daarmee personalisatie) een héél stuk makkelijker maakt, en 2) al een credit card opgeslagen hebt, waardoor het ineens véél laagdrempeliger is om over te stappen van gratis content naar micropayments of subscriptions.
Dat is ook wat veel porno-sites 'in den beginne' deden, dat je een creditcard moest invoeren voor een zogenaamde leeftijdsverificatie en daarna zat je eerst aan een gratis proefabonnement en uiteindelijk aan een duur betaald abonnement vast.

En echte verificatie op die kaarten was er toen nog niet, met een kaartnummer en een vervaldatum kon je bijna overal in.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 26 maart 2026 19:11]

Eerste moment in mijn leven dat ik echt blij ben met mijn VPN, just kidding, beetje kinderachtige humor mag wel op dit platform toch :+ .
Nou, het is gewoon de volgende drempel, die met VPN genomen moet gaan worden.
Alleen die VPN weet dus precies welke sites je bezoekt. En als je met creditcard / iDeal betaald hebt weten ze ook wie je bent, en daarmee hebben ze eigenlijk al bijna je leeftijd gecontroleerd.
Ik ben ook heel benieuwd wanneer de volgende politieke stap gaat worden om VPNs aan banden te leggen. Iets wat praktisch gezien al eigenlijk niet haalbaar is.
Eeeeh, ja, schuldig!!

Dat was wel pas een jaar of vijf nádat vriendjes met van die plakkerige boekjes aan kwamen zetten. Zo ging dat toen. Pornografie is er al eeuwen (en misschien nog langer). Alleen de vorm van media verandert (nogal hard de laatste decennia). Zo ook de beschikbaarheid er van, maar dat is een andere discussie.
Vroegah........

Toen had je zo'n overzichts scherm met alle andere zenders zichtbaar via een klein vierkantje. Praktish een postzegel alhoewel, afhankelijk van de grootte van je tv. In de avonden kon je daar ook wel eens leuke dingen zien van Canal +.......

Vroegah..............

Vrijdag & Zaterdag avond werden er vaak op tv soft prontjes gedraait, Krista Allen anyone? En dan had je nog die geile rechter etc... Genoeg "om aan je trekken te komen". En als je een tvtje had op je zolderkamer met een videorecorder eronder kon je ook zo wat opnemen over je aflevering van Power Rangers.

Vroegah...........

Als er geen tv was had je de Rooie oortjes, of bij hoge nood de Wehkamp gids
Herrinnert iemand de pinup club nog (gewoon bij Veronica)?
En daar voor de op de RTL+ de tirolers en Monique bij Tuti Fruti.
Ook hadden de weekscriften al een "juffrouw" die voor hun vriend in de midden pagina wou.
Die oude tijd, waar de tijdschriten op eens naar de bovenste pank moest en later bedenkt met een zwarte band.
Toen hadden we ook nog van die "bioskoopjes" (B1?) in de stad, waar mannen met nutraal bruine zakjes naar buiten kwamen met hun tijdschriften.
Maar ja toen was er ook nog geen http , maar alleen een piepende modem met builitin boards.
Maria weet raad met wat verbeelding :D
Waarmee we dus de conclusie kunnen trekken dat het aanbod en de eenvoudige toegankelijkheid absoluut niet te vergelijken is met wat er nu te krijgen is.
Alleen de vorm van media verandert (nogal hard de laatste decennia)
Video hebbe we toch al sinds de VHS?
t word alleen nu online benaderd
Op computerbeurzen had je destijds floppies met Mandy met animated GIF op een VGA scherm. :+
Oeh vroegah toen je even 20 seconden moest wachten om een of andere vage gif te kunnen zien. Waren meer pixels dan bij japanse porno maar tja wat kon je anders dan bepaalde boekjes bij de bruna te kopen :+
VHS uit de videotheek kreeg je natuurlijk niet zomaar mee als je te jong was.
Als je buddies was met de guy achter de kassa kon alles.

Niet mijn eigen ervaring natuurlijk.
Achja nog genoeg andere websites met natuurfilmpjes.
Er is niks heerlijkers als batsende bijen.
Ik kreeg dit pas in mijn Insta + Facebook, moest mij ineens verifieren via een ID.

Dan maar geen socialmedia.

Met P0rn is het net als met drugs, men gaat het nu via de underground wegen benaderen en dan krijg je juist veel meer narigheid.

[Reactie gewijzigd door EzraTweaked op 26 maart 2026 16:12]

nog nooit van gehoord dat dit moet, of jou leeftijd moest sowieso fout staan(12 jaar ofzo bijv).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn