MacBook Neo is Apples goedkoopste laptop ooit: 699 euro

Apple heeft de MacBook Neo aangekondigd, zijn goedkoopste laptop ooit. Het gaat om een geheel nieuw instapmodel, dat voor het eerst gebruikmaakt van een iPhone-chip. De MacBook Neo komt later deze maand uit en gaat dan 699 euro kosten.

Met de MacBook Neo brengt Apple voor het eerst een laptop uit die gebruikmaakt van een iPhone-processor: de A18 Pro, die ook werd gebruikt in de iPhone 16 Pro-toestellen uit 2024. Die chip beschikt over zes cpu-cores, een gpu met vijf kernen en een Neural Engine voor AI-rekenwerk. De soc wordt bijgestaan door 8GB geheugen en 256GB of 512GB aan opslagruimte.

Daarmee is de Neo beduidend minder krachtig dan de overige MacBooks die Apple aanbiedt, zoals de Air en de Pro. De laptop draait wel gewoon de volledige versie van macOS en kan daarmee overweg met alle software die op een Mac draait. Ook de Apple Intelligence-functies van dat OS werken, zij het met minder rekenkracht tot zijn beschikking.

Geschikt voor 'alledaags gebruik'

De techgigant richt zich met het apparaat vooral op 'alledaags gebruik'. De Neo is vooral geschikt voor casual gebruikers die bijvoorbeeld veel gebruikmaken van een webbrowser, maar geen zware applicaties als Photoshop draaien. Het techbedrijf gaat daarmee in feite de concurrentie aan met de Chromebooks van Google.

Apple claimt dat de MacBook Neo een accuduur tot zestien uur levert. De fabrikant deelt geen concrete benchmarks van het apparaat. Zo is het niet bekend hoe de Neo presteert in vergelijking met duurdere MacBooks, zoals de Air. De techgigant zegt wel dat de laptop 'tot 50 procent' sneller is dan een 'Intel Core Ultra 5'-processor bij alledaags gebruik, maar maakt niet duidelijk om welke Intel-processor dat precies gaat.

Apple MacBook Neo

Twee modellen: 256GB of 512GB

De Neo heeft verder een 12,9"-lcd, waarmee het apparaat ook iets kleiner wordt dan de MacBook Air met zijn 13,6"-paneel. Dat scherm heeft een resolutie van 2408x1506 pixels en haalt een maximale helderheid van 500cd/m².

De behuizing wordt nog steeds gemaakt van aluminium en heeft twee USB-C-poorten aan de linkerzijkant: de bovenste ondersteunt USB 3, terwijl de onderste beperkt is tot USB 2. De laptop beschikt verder over Wi-Fi 6E, een multi-touch trackpad, een 1080p-webcam voor FaceTime en zijwaarts gerichte luidsprekers, die volgens Apple het Dolby Atmos-audioformaat ondersteunen.

De Neo komt beschikbaar voor een lagere prijs dan alle andere MacBooks die Apple verkoopt. De vanafprijs bedraagt 699 euro, terwijl de goedkoopste MacBook Air momenteel voor 1199 euro over de toonbank gaat. Voor dat bedrag wordt de MacBook Neo geleverd met 256GB opslag.

Gebruikers die behoefte hebben aan meer opslag, kunnen kiezen voor de 512GB-variant: die gaat 799 euro kosten en krijgt ook nog eens een Touch ID-vingerafdrukscanner. Het apparaat wordt vanaf 11 maart geleverd en komt beschikbaar in vier kleuren: zilver, roze, geel en indigo.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

04-03-2026 • 15:34

368

Submitter: bleuthoot

Lees meer

Reacties (368)

368
363
197
5
0
129

Sorteer op:

Weergave:

In aanvulling op het artikel heeft deze MacBook geen ondersteuning voor P3 wide gamut kleuren of Apple True tone technologie. Ook kan er maar één extern display op maximaal 4K (60Hz). Deze werkt dan dus niet met de Apple 5K Studio schermen. En (helaas) ook geen Magsafe lader op deze MacBook.

Bron

[Reactie gewijzigd door A4553 op 4 maart 2026 15:41]

Oh nee. De 699 euro laptop werkt niet met het scherm van 3499 euro
Als je deze laptop koopt als 3e laptop en je zit met alles (dus ook met je scherm) volledig in het Apple eco systeem kan ik me best wel voorstellen dat het fijn is dat je kunt landen op je enige echte top scherm van 3499.

In ieder geval goed om daar volledig transparant over te zijn zodat men weet wat je kunt verwachten. Niet gek om even te vermelden (y)

Edit; Mijn Kids landen graag op papa's geavanceerde ergonomische werkplek thuis voor het betere werk.. met hun eigen laptop!

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 4 maart 2026 15:59]

Als je deze laptop koopt als 3e laptop en je zit met alles (dus ook met je scherm) volledig in het Apple eco systeem kan ik me best wel voorstellen dat het fijn is dat je kunt landen op je enige echte top scherm van 3499.
Dat is weer zo typisch. Edge cases zoeken die bijna nooit voorvallen.

Deze Laptop in een beginnerslaptop. Denk aan alledaags gebruik, studenten, kinderen, mensen die absoluut geen verwachtingen hebben etc. Niermand gaat deze Laptop inschakelen voor grafisch werkt. Er zit simpelweg (nog) geen Thunderbolt in de mobile A chips van Apple. Je gaat dus hoogstens kunnen laden.

De neo heeft DisplayPort 1.4 over USB-C en dan ga je u als extern scherm moeten behelpen met een goedkoper LG, Samsung, Dell etc.
Ik bedoelde dus ook voor m'n school gaande kinderen, check m'n edit. Niet de edge case (die ook prima kan bestaan vind ik, want k heb meerdere laptops en zelfs 2 desktops ernaast..)
aan de andere kant, je hebt het over kinderen (dus meerdere) en je werkt zelf denk ik ook... kortom dan heb je vermoedelijk ook meerdere schermpen. dan zou ik op zoek gaan naar goede (en goedkope) 25 of 27 inc 1440p schermen

je heeft immers aan dat de kinders niet heel voorzichtig zijn (dat zullen ze dan ook niet met je mac studio scherm zijn) dan zou een 200 euro schermpje x3 (want 3 kinderen) dus een veel veiligere investering zijn en op zo'n laptopje ga je het verschil niet merken de GPU is namelijk beperkt maar de cpu is dat ook... erop gamen gaat je hoe dan ook niet lukken (zelfs minecraft waarschijnlijk al niet).
Dat durf ik in vraag te stellen, de Processor is krachtiger in single core en vergelijkbaar in multicore dan de M1 die in mijn iPad Air zit.De iGPU is zelfs fundamenteel krachtiger.

Scherm resolutie van de iPad is 1640 x 2360 pixels ipv de 2408x1506 van de Neo

Ik denk dat de Neo best aardig zal gamen... zeker in vergelijking met vergelijkbaar geprijsde laptops. De M1 haalt best een solide framerate in bepaalde games, dus ik verwacht dat Minecraft waarschijnlijk framerates tussen de 60 a 100 FPS zal halen in Vanilla.

Games zoals Civ 7, Honkai Starrail & Wuthering Waves gaan hier waarschijnlijk zeer goed op draaien. Total war met Metal API, geen probleem.


Gok, maar zal waarschijnlijk even goed werken als op de M1:
  • Alien Isolation
  • Devinity 2
  • Diablo 3, Starcraft, Warcraft etc...
  • Rise of the Tomb Raider
  • Death Stranding
  • Lies of P
  • BioShock Remastered
En waarschijnlijk vele andere
Niet elk kind heeft een eigen bureau uitgerust met monitor etc. Daarnaast vragen ze nog vaak support van ons tijdens maken van huiswerk. Verder zien we het ook als middel waarbij we nog beetje op hun jonge leeftijd meekrijgen wat ze doen online..

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 4 maart 2026 21:04]

Niet elk maar toch zeker wel één extra scherm in huis met al die kinderen/partner…? Wel een ‘edge case’ dus met dit soort specifieke gevallen ;)
Iedereen meer laten betalen om dat een iemand een scherm van 3499 euro er aan wilt hangen lijkt mij geen goede move.
Maar de laptop kan toch net zo goed wel aan een tv hangen van 115" 20k wat niet eens apple Eco systeem is?
Naar mijn inzien zou het moeten werken, maar niet met de juiste kwaliteit
Wat blijkt is dat het precies werkt hoe jij denk dat het werkt.
Het scherm werkt inderdaad gewoon maar dan met minder kwaliteit.


Daarnaast voelt het toch wel een beetje F1 banden aan een Toyota Aygo schroeven.
Ah dan is de +2 reactie verkeerd bovenaan.
Ik ging ervan uit dat het niet werkt.

En ja dat is inderdaad een mismatch
En over DP loopt ook DisplayLink waardoor je dus toch een docking station met 2 of meer schermen kan draaien. Natuurlijk niet ideaal qua performance maar het is een oplossing.

Deze laptops zitten in het midden van de ChromeBook aanbiedingen, niet te duur, goed genoeg voor mensen die alles via VDI draaien.
Het is jammer dat er geen thunderbolt op deze laptop zit, niet om USB de grond in te boren, maar nu weet je dus nooit waarmee de laptop goed overweg kan.

Het had van mij zeker niet de volledig thunderbolt snelheid hoeven te ondersteunen (was uiteraard wel mooi geweest) maar het voordeel bij thunderbolt is gewoon de goede ondersteuning van de docks met eenzelfde protocol.

Bij usb docks maar wat vaak tegengekomen dat de laptops en docks altijd een puzzel zijn op elkaar af te stemmen. (HDMI over usb, displaypoort over USB, DisplayPort alt mode, displaylink) maar ook van netwerk of audio niet soms afhankelijk zijn van extra drivers.

Thunderbolt is gewoon een betere standaard. Die de naam “universal” meer waard zou zijn dan USB tegenwoordig verdient. (Persoonlijke mening)
"Iedereen" gebruikt USB. Thunderbolt is het "vreemdere" eendje. Ik zeg niet dat het niet beter is, maar het is "anders".
Vanaf USB4 is het precies hetzelfde :+
Het is een superset van usb-c dacht ik. Het ding is "vroeger" had je ook thunderbolt maar had een andere connector en dat was dikwijls een issue bij velen, dat is volgens mij ook de reden dat het nooit een echte "hit" geworden is. Zelfs als het superieur was. Denk dat velen het nu gewoon links laten liggen, zeker omdat vele mensen ... ik heb wel nog zo een kabeltje liggen en dan gaan ze een gewone usb-c kabel gebruiken en dan is de snelheid 3 tot 4 maal lager dacht ik. En vroeger had je ook dikke royalties te betalen op thunderbolt gebruik. Dacht dat deze ergens tussen 2018-2020 werden afgeschaft, maar het heeft niet echt de verwachte boost met zich mee gebracht. Dusja zit je met iets dat een beperkt aantal mensen kan gebruiken. Enja mac gebruikers zijn er een pak minder dan Windows gebruiker. Vroeger zat er nog wel eens een thunderbolt poort op je videokaart ofzo, maar bij mijn weten heb ik slechts 1 moederbord gehad waar een thunderbolt poort op de achterkant zat. Moederbord/kast bouwers gaan geen poort voorzien omdat het zo weinig gebruikt word, met als gevolg dat er ook weinig groei zal komen. En voor veel zaken is het "goedkopere" usb meer dan genoeg. Dus je hebt hier ook zo een beetje een kip en het ei situatie
Nee USB4 == Thunderbolt 4, er is letterlijk geen enkel technisch verschil.

In het gebruik kan er wel een verschil zijn, en dat is dat als je het Thunderbolt 4 logo wil gebruiken dat je dan de volledige spec moet ondersteunen met de maximale bandbreedtes, waarbij voor USB4 bepaalde features optioneel zijn. In de praktijk is dit niet echt relevant alleen omdat er maar 2 veel gebruikte TB4/USB4 controllers zijn die overal inzitten en alles ondersteunen.
Ik denk dat dat komt omdat er geen Thunderbolt in de SoC zit. De A-chips hebben dat meen ik allemaal niet, alleen de M-chips. Dus dat voeg je ook niet even achteraf toe aan een al bestaande chip.

[Reactie gewijzigd door Fab1Man op 4 maart 2026 17:00]

Precies. Handig als administratie computer binnen je eco systeem. En dat is denk ik ook echt waar die het beste voor is. En dan is de prijs best OK. Al zou ook een mooie optie zijn om je telefoon te converteren naar een portable workstation ala Android/Samsung. Al zie ik weinig mensen die feature gebruiken.
Op mijn werk Samsung telefoon gebruikte ik graag DeX, Heerlijk om even op de bank een desktopomgeving naar mijn TV te streamen. Dat maakte het praktisch om toch even snel alle administratie met mijn vrouw door te nemen. Daarbij was ik zelfs op mijn werk een van de weinige "Power Users" De ontwikkelingen daarvan was de laatste tijd niet noemenswaardig en dat kan wel kloppen omdat Google Pixel en de nieuwste Samsung devices (samenwerking tussen die 2) een nieuwe desktopomgeving kunnen weergeven als tweede scherm vanaf je telefoon.

Pixel- en Samsung-telefoons krijgen desktopsupport in Q3-update Android - Tweakers

Ik hoop ook nog steeds op een MacOs gedockt met mijn iPhone. Laten we hopen dat dit een stap die richting op is. Ik kijk toch wel met een schuin oog naar deze Neo en zal zien hoe diep het konijnenhol zal zijn waar ik mij in ga graven om te zien hoe waardevol dit product zal zijn. Voor nu wel een interessant product wat zeker een toevoeging kan zijn aan ons huishouden. Zeker als de kinderen een laptop nodig hebben voor school.
Als dat belangrijk is voor jouw gebruik, dan moet je de air kopen.

Ik zie de doelgroep voor de Neo wel, en kan me best inbeelden dat die voor 99,5% geen 5K scherm in huis hebben.
Dit product wordt echt wel een hit voor die prijs.
Wie is 3 laptops nodig ?

Het is duidelijk dat dit een chromebook competitor is. Daar zou hij vast en zeker prima voor zijn. Deze laptops komen nooit aan een extern scherm te hangen
Waarom Chromebook?
Dit lijkt mij een grote concurrent voor Windows laptops.

Op beide kan je niet gamen, maar op deze Apple kan je bv gewoon MS Office draaien.
Chromebooks zijn toch wat beperkt qua software.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de snelheid, misschien zijn ze zelf interessant voor de zakelijke gebruiker die geen snelle hardware nodig heeft.
Hoe bedoel je dat? Wij hebben thuis 5 laptops, ik heb er 2 , mijn vrouw 1 en mijn beide hebben kinderen ieders 1.

Allen komen ze nu vaak landen op een 24inch 4k DELL monitor (inclusief TB&muis) waar ik nu achter zit te typen. Deze staat op een vrij centrale werkplek in het huis.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 4 maart 2026 16:11]

Ik zie nu tot 2x toe in 2 verschillende reacties dat je spreekt over "landen". Wat is dat? Eerst dacht ik laden, maar dat lijkt me niet te kloppen in de context.

Bedoel je dat ze de laptop aansluiten op een scherm ofzo? Ik begrijp oprecht het landen niet...
Ja laptop op scherm inclusief muis en kb. Thuis en op het werk noemen we dat landen op de werkplek. Misschien geen breed gebruikt begrip. En idd bij landen gaat de laptop ook laden ;)
Mijn ervaring is dat laptops prima kunnen vliegen alleen het landen juist niet zo goed gaat :X

Laat staan laden bij landen :+
Ik denk dat hij bedoelt dat ze daar gaan zitten. Ze komen 'aangevlogen' en landen dan op de werkplek om hun huiswerk o.i.d. te doen aangezien het om kinderen gaat.
Allemaal piloten bij de KLM?
Ik neem aan dat ze laptops aansluiten op het scherm en dat daardoor idd de laptop opgeladen wordt.
Allen komen ze nu vaak landen op een 24inch 4k DELL monitor (inclusief TB&muis) waar ik nu achter zit te typen. Deze staat op een vrij centrale werkplek in het huis.
Nijntje had het over Chromebook competitors. Zijn jouw vijf laptops allemaal Chromebooks? Hij had namelijk gewoon gelijk, de gebruiker van deze laptop heeft waarschijnlijk geen dock met scherm, toetsen en een muis.
ik zou eigenlijk willen beweren van wél, zeker met zo'n 12inc scherpje dat je als schoolgaand (of studerend) kind lekker mee naar school sleept zou savonds ideaal aan een USB-C monitor gehangen kunnen worden om wat ergonomisch-verantwoorder aan je huiswerk of verslagen te gaan zitten.

het type scherp dat je daar echter voor zou moeten kiezen is echter een heel andere discussie en een mac studio display gaat daarbij waarschijnlijk geen rol spelen.

dan zou ik per kind eerder een werkplek inrichten voor zichzelf met een eigen bureautje een muis, toetsenbord en een scherm als : uitvoering: AOC Q24B36X Zwart
De vraag is echter of een kind van -16 een laptop/tablet nodig heeft voor school. Lijkt mij niet.
Je leeft achter de maan zeker. Dochter en zoon hebben vanaf 12 een verplichte laptop op hun middelbare school.
Dat scholen denken dat het nodig is, houd niet in dat het ook daadwerkelijk zo is.

Verschillende studies hebben aangetoond dat digitaal les geven het niet wint van de standaard methodieken met boeken, pen en papier, etc.

In zweden gaat daar al verandering in komen, we zullen zien of dat daar daadwerkelijk iets verbeterd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/12/digitalisering-in-de-klas/
Grappig, wij kozen voor een middelbare school waar ze juist niet met laptops en digitale verwerking werken. Raad eens waarom?
Grappig, wij kozen voor een middelbare school waar ze juist niet met laptops en digitale verwerking werken. Raad eens waarom?
Zodat je kinderen later een baan als jurist of econoom wel kunnen vergeten en lekker voor een hongerloon aan de slag kunnen bij de appie

Nu wil ik niet zeggen dat het digitale onderwijs van nu al voldoet aan wat je als goed werknemers of goed burgers zou moeten beheersen

Maar om dan maar helemaal niks te doen

Het is ongeveer de reden waarom er binnen streng gelovige kringen meer tieners zwanfer raken


Die aanpak van negeren wat je niet wilt wter in bewezen ineffectief

[Reactie gewijzigd door i-chat op 5 maart 2026 14:18]

Wij doen niet niks. Maar de afleiding en beperkte voordelen van het gebruik van een laptop op school maakt dat wij andere keuzes maken.

We solderen, programmeren met microbit en Arduino, gebruiken AI op een zinvolle en verantwoorde manier met agents, hulp voor leren, experimenteren met een iot maquette op ESP, doen theatertechniek, gebruiken OBS om theater te ondersteunen, mijn kinderen kunnen normaal lezen en schrijven, maken presentaties en kunnen daar goed en zinvol bij vertellen, en nog wel een paar dingetjes. Het meeste hebben ze niet op school geleerd.

Maar wel balen om uit jouw voorspelling te zien dat ze kansarm met een achterstand opgroeien... Dat zet me zeker wel aan het denken.

Oh ja, ik ben onderwijskundige. Ik hoop dat ik soms goede dingen in de ontwikkeling van mijn kinderen doe want dat komt niet alleen vanuit school is mijn ervaring.
Enlighten me. Want vroeg of laat krijgen mijn kinderen er toch mee te maken. Mijn zoon gaat sowieso richting electrical engineering verder studeren....
Nee, maar snap wel dat zijn kids bijv een prima target audience zouden zijn voor dit soort laptops. En op zich dus niet gek om dit even te vermelden. Als je een dik scherm thuis hebt staan, dat je daar dus geen optimaal gebruik van kan maken met deze dingen. Op zich niet erg (want het apparaat zal gewoon niet doelen op een (waarschijnlijk vrij zeldzame) situatie als deze), zolang de verwachtingen maar duidelijk zijn.

Maar wat dacht je van hem aan je 4k tv hangen om film of spelletje te spelen (30hz wss prima)? Toch goed om te weten dat deze dingen daar beperkt in zullen zijn.
Een kind heeft helemaal niets aan een Apple. Geef die een Windows laptop. Voor hetzelfde bedrag heb je een veel betere laptop, of beter nog, desktop.
Waar slaat dit nou weer op. Veel van mijn 2e handsjes van Apple zijn naar kinderen van vrienden gegaan.

Scheelt dat er minder games voor zijn en voor de rest kun je alles voor school er prima op (eigenlijk is alleen een browser nodig)
Voor Windows 11 had ik het daar misschien mee eens kunnen zijn, maar apple laptops zijn hele degelijke apparaten die heel lang mee gaan en daarna nog restwaarde houden. Maar heeft helemaal niet aan Apple? Waarvoor dan? En dat je denkt dat een desktop beter zou zijn, je leeft echt wel nog een beetje in de jaren 90, 00's hoor. Ik heb het gevoel dat jij alleen maar aan gamen denkt, maar het overgrootste gedeelte die een apparaat als deze koopt heeft daar of geen interesse in, of heeft een gameconsole.
Een kind kan prima overweg met een Macbook Neo. Kennen ze ook iets anders dan dat verschrikkelijke Microslop monopolie 😉
Als je je kids een chromebook of iets dergelijks geeft, ben je sowieso al lost. Geef ze een console om op te gamen, maar geen tech waardoor ze ten alle tijden connected zijn. Tablets, laptops, en telefoons voor kinderen is gewoon absurd.
.. * kids van een jaar of 16 die zon ding voor school gebruiken?
Van een jaar of 16 en voor school, ja zeker! En rond die leeftijd kan een gaming pc ook wel hoor. Wellicht vandaag de dag is ouderlijk toezicht met betrekking tot social media wel noodzakelijk, of op zijn minst een degelijke opvoeding met betrekking tot normen en waarden. Als die normen en waarde al een solide basis vormen, dan kan een tiener best wat vrijheid hebben denk ik zo.

Met mijn vorige reactie doelde ik meer op kinderen van ~13 en jonger.
Deze mening is absurd

Dinderen al op vroege leeftijd kennis laten maken met voorzichtigheid gaat ze in de toekomst alleen maar helpen

Zo leer je kinderen zwemmen fietsen en computeren op een manier die gecontroleerd is en past bij hun leeftijd

Het hiedt ruimte om te leren over cyberpesten en phishing en kinderlokkers en bijvoorbeeld gameverslaving

Kansen die het kind niet krijgt als het tot zijn 18e bij computers wegblijft
Ik heb ook niet gezegd dat ze weg moeten blijven tot hun 18e. Thuis een computer hebben waarbij gebruik gereguleerd wordt is niks mis mee. Maar tegenwoordig hebben ze een smartphone en/of laptop/tablet 24/7 ter beschikking. Scherm gebruik beperken tot op zijn minst voortgezet onderwijs leeftijd heeft meer voordelen dan nadelen. Althans als ik uitga van wat wetenschappelijk onderzocht is, mag er best behoorlijk terug geschroefd worden op dat gebied.

Daarnaast ben ik van mening - los van wetenschappelijk onderzoek - dat het sowieso beter is als er meer face to face sociale interactie plaats vindt, vooral tot op zijn minst de 16 jarige leeftijd, dan een toenemende mate online interacties.

Daarnaast mag de wetenschap uitwijzen in welke mate het nadelig is dat tieners 24/7 blootgesteld worden aan online aanwezigheid (om specifieke platformen niet te noemen).

[Reactie gewijzigd door Enjoyer op 5 maart 2026 15:24]

Durf te wedden dat jouw situatie over de hele wereld op 1 hand te tellen is. Maar zelfs dan heb jij geen scherm van €3500 van Apple. Dus dit is wel een hele specifieke casus.
Nog net niet, zou wel relax zijn soms _/-\o_
Teams is wel onsmakelijk. Maar ik weet nog dat ik bij kennissen Wimax had geïnstalleerd als goedkoopste internetaansluiting. Die gebruiken het vooral om samen te kunnen eten met familie in Italië. Via Skype dan.
Als je een 3e MacBook kunt veroorloven dan koop je niet deze budget instapper…
Nou… als 4e is ie wel ok
Jawel, m'n kinderen zijn erg lomp met hun spullen. Die krijgen geen dure laptops.. en 599 is precies dan ongeveer het max wat ze waard zijn ;)
refurbished macbook air 13 inc CPU: Apple M1 Ram: 8gb ssd: 128gb

eerste hit op google!

[Reactie gewijzigd door i-chat op 4 maart 2026 19:06]

Slechte accu ervaringen mee.. (gaat dan circa uurtje mee bv.)
Waarom kan het niet gewoon werken maar op lagere resolutie?
Ik heb dan ook meer het idee dat dit een laptop is om vrij laagdrempelig in het Apple eco systeem te komen, niet dat je dan ook gelijk álle leuke premium functies kunt gebruiken. Als zo'n goedkope mac alles zou kunnen, dan wordt dat ook gelijk een concurrent van de duurdere modellen.

Maar erg interessant, want alhoewel Apple altijd wel sterk was met out-of-the-box een goed en betrouwbaar systeem te leveren, was het nadeel toch wel meestal de prijs. Vooral voor de huis-tuin-keuken gebruiker schrikken die prijzen van Apple doorgaans wel af. Maar €699 klinkt best vriendelijk, dat scheelt dan niet veel meer met een instap Windows laptop.
Wat is dit voor leip scenario, een derde laptop? :9~
Deze is de ideale vervanger voor mijn M1 die nog steeds wel goed werkt, maar langzaam ook op leeftijd komt.
Ik heb zelf een macbook met een M1 van werk, maar heb niet echt het gevoel alsof die al aan vervanging toe is? Wat gebruik je veel dan dat je tegen de limieten aanloopt ?
Eigenlijk alleen de batterij. Voor de rest werkt die gewoon als dag 1.
Is die niet te (laten) vervangen?
Een apple apparaat werkt niet optimaal met een ander apple apparaat.

Toch wel handig om te weten bij een ecosysteem dat er prat op gaat dat "alles gewoon werkt".
Je zou dan eerder verwachten dat de resolutie en verversingssnelheid lager ligt ofzo.
Meerdere displays kan wel, alleen niet direct. Dan moet je een DisplayLink dock gebruiken.
Mijn ervaring met bijv. de M1-chip (die zeker niet sneller is dan deze A18) is dat die meer dan genoeg overhead heeft om twee 1440p-schermen aan te sturen over USB.

Maar lijkt mij dat de usecase van deze laptop toch vooral voor op de bank is, en niet als workstation.
Voor studenten is het niet gek om thuis twee schermen aan te sluiten. Ook voor veel werknemers is dit een prima werklaptop maar wordt de uitrol nu beperkt als de juiste docks niet aanwezig zijn op kantoor.
Ok, dat met magsafe heb je een punt , dat had er op gemogen . Zeker omdat dit een laptop is die veel kinderen gaan gebruiken. Een ongeluk is snel gebeurd als je over de kabel struikelt . Maar de rest moet er zeker niet op. Dat maakt het toch maar duurder.
Ook kan er maar één extern display op maximaal 4K (60Hz). Deze werkt dan dus niet met de Apple 5K Studio schermen.

Bron
Dit is echt complete misinformatie, ook van de des betreffende bron. Je kan gewoon de Macbook neo op een Apple Display aansluiten maar dan gaat de resolutie tot 4K. Apple heeft binnen het systeem een perfecte schaalmethode dus dat is echt onzin wat er geroepen wordt.
Enige wat jammer blijft is dat er geen groter schetm variant is

Een ~16 inch 1920x1440 scherm zo fantastisch zijn voor een desktop vervanger

Of mensen die niet met kleine schermpjes kunnen
Ook niet op een lagere resolutie? Je zou zeggen:

Één 4K scherm = makkelijk 2 FHD schermen en

Als 5k niet werkt, kan iedere fatsoenlijk scherm terug schakelen naar een lagere resolutie
De reden dat deze MacBook maar 8GB ram heeft, is omdat de A18 standaard maar 8GB op de chip heeft zitten. Ik vermoed dan ook dat Apple hiervoor vrijwel exact dezelfde chip gebruikt als dat de iPhone 16 Pro dat deed.
Lijkt me meer dan prima voor alledaags gebruik. Een groot gedeelte van de MacBook gebruikers zoekt wat recepten op, leest wat reclame mails en scrollt op Social Media...
Juist al die websites tegenwoordig vreten RAM. 8GB is voor mij prima, totdat ik een vakantie aan het voorbereiden met 12 tabbladen hotelwebsites, 3 airlines en 3 Google Maps.

Met fotobewerking, video editing, compileren van software, waar je vroeger een stevige computer voor nodig had, heb ik geen issues.

[Reactie gewijzigd door Oeroeg op 4 maart 2026 16:26]

Ik heb op mijn iPhone 13 ook regelmatig 60 tabs open. Die heeft een A15 en 4GB werkgeheugen. (misschien swapt ie gewoon?)

update1 : wel mobiele versies van websites natuurlijk, misschien zit daar wat verschil in.
update 2: die iPhone 13 draait natuurlijk op iOS wel en dit ding op MacOS

[Reactie gewijzigd door monsieurpinot op 4 maart 2026 16:49]

Die iPhone herlaadt ze dan, soms valt dat op en soms niet.

Mij viel het altijd op met de iPhone 13 Pro (toen ik deze had, en dat model heeft 6GB RAM) omdat ik altijd in privé sessies zit, dus na herladen mocht ik vaak weer cookies opnieuw accepteren enz.

En dat na 12 a 15 tabladen, afhankelijk van de website (en verder geen andere apps die draaien op Safari na) maakte ik dat toen al mee, zal nog sneller op 4GB voorkomen.

Alleen de meeste mensen valt het niet op, en dan is dat verder prima.

Mijn moeder sluit de boel nooit af, heb het haar weleens uitgelegd maar ze vindt dat "te veel gedoe".

Vervolgens mag ik het oplossen omdat ze problemen met haar iphone heeft, toen ze van 14 Plus naar 16e ging overstappen had ze ruim 200 tabladen open, en dan zwijg ik over andere dingen.


8gb op MacOS is krap, mensen kunnen dat ontkennen maar het is zo.

Of een basic gebruikers daar last van heeft is een ander, recent nog iemand meegemaakt die een laptop met 4Gb RAM gebruikte met Windows 10 erop en dat was veel sneller dan de meeste mensen denken.

Want meeste mensen openen niet veel tabladen of zware programma's, 8gb is krap maar niet te weinig daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 4 maart 2026 18:27]

8gb is zeker krap. Aan de andere kant: ik kan prima video's editen in Davinci Resolve op mijn M1 MacBook met 8gb ram. Dus of het echt zo erg is?
Hangt af of je erdoor performance verliest of niet.

Of anders, als het met zelfde M1 beter zou werken met meer RAM is dat erg in mijn ogen.

Beetje net als de oude game PC van mijn broer, hij had 8GB RAM maar een prima videokaart, hij haalde lagere performance in games omdat hij te weinig RAM had.

Later zijn RAM geupgrade en niet meer dan dat (toen), en alleen dat gaf in bepaalde games een forse performance boost.

Dat iets werkt is 1 ding, maar als je door zo'n simpele beperking (zoals te weinig RAM) je hardware minder efficient laat werken is dat zonde.

Want juist de M chips van Apple hebben best wat performance te bieden, zelfs de instappers.

Maar dat is slechts hoe ik er naar kijk, als iemand tevreden is ondanks dat dan telt dat het meest mee.
Het zal vast beter werken met meer ram dat zeker. Maar het is zeker niet onwerkbaar. En ik ben een aardig snelle editor en heb geen last van vertraging door de macbook
Volgens mij worden inactieve tabs boven bepaald limiet gewoon gesuspend, alsin, naar disk geschreven en weg uit RAM, om datn weer terug te pakken als je er naar switched. Zit vaak ook wel wat delay in als je een oude tab her-opent, en die dan soms ook wel opnieuw laadt. Dat kan ook zijn nadelen hebben.
ja fijne aanvulling, daar doelde ik op met dat 'swappen' (weg uit RAM). Zou kunnen dat MacOS dat ook doet (heb nu 26 tabs open in Safari)
Als je geen extra tool hebt zoals Stats of iStat Menus, kun je altijd Apple's eigen Activity Monitor (Activiteitenweergave) openen en op de geheugen tab zien hoeveel swap er in gebruik is.

Vergis je niet, websites en alles in een GUI (verenigd in WindowServer) slokken veel geheugen op en een Google optimaliseert bewust hun eigen sites voor Chromium en niet zodanig voor overige browsers.
Met 18 openstaande, geheugenvretenende tabbladen kan ik me inderdaad voorstellen dat het allemaal wat trager zal gaan. Maar hoe vaak overkomt je dat nou? En als het zo is sluit je toch gewoon wat tabs?
Wellicht dat ze wat memory management van iOS over nemen? Daar heb ik vaak tot wel 40+ tabbladen open staan zonder enkel probleem.
Disk geheugen is zo snel bij Apple dat dat niet echt uitmaakt
Welke browser gebruik je dan? Chrome of Safari?
Toch vreten mijn Jetbrains IDEs flink wat RAM... En code developen o.i.d. is haast nooit een mono taak. Je hebt altijd wel referentie document open, een website die je bouwt, je source versioning tool/issue tracker, team communicatie, of extra tools om mee te interfacen (denk Mysql browser, of MATLAB, of een logic analyzer). Dan heb ik het liefst toch minstens 24 a 32GB in mijn systeem zitten.

Ik verwacht dat wat betreft CPU zo'n A18 nog relatief punchy zal zijn. Want hoevaak laat je 8+ cores lang achter elkaar stampen op een mobiel (passief gekoeld) apparaat? Maar in multi-threading zal het feest waarschijnlijk wel snel over zijn. Dat zie je al met andere Apple CPUs; de ratio tussen multi en single core is lang niet zo groot als bij AMD/Intel.

Icm met dus maar 8GB RAM.. het is duidelijk dat Apple niet wil dat mensen geen Air's meer gaan kopen. Dat is voor het bedrijf een logische keuze. Maar het liefst had ik toch extra optie gezien.
Wat voor probleemscenario's er hier bedacht worden voor een laptop van 700 euro met 8GB RAM. Kennismaken met coding zal probleemloos lukken op dit platform. Ik heb nul twijfel dat ding snel zal werken.

Ja, als je AI modellen wil trainen of een grote database lokaal wil draaien en stresstesten met 500 gesimuleerde clients is dit het niet. Doe je ook niet op een chromebook.
probeer maar eens een vakantie te boeken; agenda, accomodaties, vliegtickets etc, je verdrinkt zo in de tabbladen. En dan is 8GB niet heel ruim tegenwoordig. Al die adds en tracking moet natuurlijk ingeladen worden.
Werkt best goed op mijn iphone met 8GB. En die heeft niet eens swap
Het geheugenmanagement in iOS is volgens mij niet te vergelijken met MacOS. Hoe vaak op een telefoon gegevens opnieuw geladen moeten worden bij het wisselen tussen apps en/of tabbladen is echt een totale andere beleving dan op een desktop.
Ja. Dus als ik vijf tabbladen open kan houden op iOS lukt het zeker op een macbook.
Waarom heb je 18 tabbladen open staan? Heb er nog nooit meer dan een 5tal gehad.
Interessant, ik gebruik Firefox op mijn Macbook Air M1 met 8 GB RAM en dat gaat nog steeds snel zat in de browser. Al merkte ik in Chrome wel meer vertraging, maar voornamelijk met YouTube. Voor deze prijs lijkt me deze nieuwe Neo prima.
edit:
Ik zie nu in een ander comment dat je ook Firefox gebruikt. Dan zit het verschil daar in ieder geval niet. Dan is het potentieel wel een limiet van de 8GB RAM in combinatie met een uitgebreide/matig geoptimaliseerde webpagina.

[Reactie gewijzigd door TdoubleU op 5 maart 2026 16:18]

Lijkt me meer dan prima voor alledaags gebruik. Een groot gedeelte van de MacBook gebruikers zoekt wat recepten op, leest wat reclame mails en scrollt op Social Media...
Gefixed voor je...
Ja de chip is krachtig zat voor alledaags browser en een mailtje tikken, maar ook voor die use case vind ik 12.9 inch net aan de kleine kant.
Haha wat zeg jij nou. Een groot deel zelfs?
Jij denkt dat de Air / Pro alleen maar wordt aangeschaft door mensen die het professioneel gebruiken?
Zeker niet. Maar door socials scrollen doen mensen vrijwel exclusief op hun mobiel. Ook het stukje mail en recepten zijn typische acties op mobiel.

Je tekent een zeer verouderd jaren 90/00' beeld bij wat de gemiddelde consument doet op deze devices. De data is gewoon beschikbaar, slechts 5% social. Alleen LinkedIn heeft een wat hoger desktop gebruik.

Videostreaming is by far de grootste niet werk gerelateerde activiteit op een macbook.
Oke fair. Wellicht had ik gewoon moeten benoemen dat het om 'huis-tuin-keuken gebruik' zou gaan en niet exact in detail moeten benoemen wat precies.......
Maar videostreaming is dus net een stapje meer dan huis-tuin-keuken-gebruik, want dan komen dus de discussies van verder naar boven over mogelijke video output naar dikke schermen, en dus ook zeker die RAM als argumenten naar voren. Prima apparaat, waarschijnlijk, als je maar geen 4k 60hz ervan gaat verwachten. Wel het melden van de distinctie waard, imo. Zeker gezien dat de grootste usecase blijkt te zijn.
Maar hij kan een 4K 60Hz scherm aansturen. Een iPhone 16 Pro (Max) heeft ook geen moeite met dat soort content hoor. Een Apple TV heeft zelfs een mindere processor en minder RAM maar werkt zonder problemen.
Ahja, true, waarschijnlijk prima genoeg, ok, slappe argumenten, alleen een issue als je denkt meer dan 1 scherm te willen gebruiken en dat doet dat ding simpelweg niet, kwestie van verwachtingen bijstellen. Maar punt was meer dat alleen wat browsen of video streaming best andere categorieen in gebruik zijn.
Die machine gaat het prima doen met dingen als MS-Office, Google docs, youtube, etc. En ik vermoed dat hij itt het artikel ook wel photoshop aan zal kunnen. Voor best wel veel gebruikers is dat genoeg.
Ja, een groot deel van de gebruikers doet niet meer dan browsen. De enige applicatie die veel mensen geïnstalleerd hebben is office/outlook.
Het is qua specs iets beter dan de M1 chip, maar heel vergelijkbaar.
Het is in de praktijk ook wel genoeg maar het houdt me wel tegen om deze laptop te kopen. Het is nu prima werkbaar maar naar de toekomst toe zou ik nu geen 8gb laptop meer kopen. Was er een 16gb optie tegen meerprijs geweest dan had ik mogelijk één gekocht.
Ik denk dat ze zich ook voornamelijk richting op de studenten markt. Zeker met die 100€ korting is het een prima apparaatje voor dagelijks gebruik.
Volgens mij is het exact die Chip- grote aantallen maken de chip goedkoop Genoeg
Ik ben nog nooit zo enthousiast geweest dit jaar. Nooit verwacht dat het een Apple product zou zijn.

Dus in feite koop ik hier een laptop iPhone CPU met 8 GB RAM en 512 GB storage (minimum eis voor touch ID) en heb ik een device die macOS draait (dus Intune) en waar de Windows App vloeiend op draait om voor krachtige taken te outsourcen naar Windows 365?

Voor specifieke gebruikers is dit apparaat briljant! Ik ben al bezig met de pre-order. Normaal ben ik niet zo van de impulsaankopen, maar dit is precies waar heel veel Windows 365 gebruikers van dromen.
Wellicht handig om te vermelden dat studenten en docenten nog eens 100 euro korting krijgen. Zie hiervoor de onderwijs sectie: https://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/macbook-neo
In het ergste geval kom je in een steekproef en betaal je 100 euro bij
De 8GB RAM maakt het apparaat al achterhaald voordat het ook maar op de markt is.

Jammer, gemiste kans van Apple om dit prijs segment naar zich toe te trekken IMO.


EDIT: Fine, FINE! Als de reviews positief zijn bestel ik een mooie citrus 512GB.

[Reactie gewijzigd door guReMcO op 5 maart 2026 12:46]

Er worden chromebooks verkocht met maar 4gb ram dus ik denk dat je met 8gb voor youtube/reddit/mailen/word wel gewoon weg komt. Aantrekkelijk aanbod voor studenten van niet-technische studies of middelbare scholieren die ook al iPhone hebben.
Slechte vergelijking, want ChromeOS is veel lichter dan macOS. Niet dat macOS een ontzettend zwaar systeem is, maar toch wel wat zwaarder dan ChromeOS.
macOS is prima te gebruiken op 8Gb zo lang je Safari en native apps gebruikt.
Het zijn vooral third-party apps als Chrome en Teams die absurde hoeveelheden geheugen verstoken.
En daar begin ik me meer en meer aan te storen. Pas enkel de update van mij videokaart van mijn Windows laptop: meer dan 1 GB voor enkel de drivers. Software wordt tegenwoordig in elkaar geknutseld met software en niemand die nog maalt om de enorme hoeveelheid schijfruimte en geheugen wat het vraagt. Apple doet dat toch echt wel stukken beter.
Ik zei toch niet dat het niet te gebruiken was op 8 GB? Ik zei alleen dat het zwaarder is dan ChromeOS.
Dit soort reacties kun je verwachten, maar als je het even vergelijkt met de instap iPad van vorig jaar: die heeft 6gb ram.
Hiermee kun je minimaal de komende 6-8 jaar nog prima mee internetten, e-mailen, filmpje kijken en office applicaties draaien.
Meer ram is voor dit doeleinde totaal overbodig.
Tuurlijk, als Apple er 50 euro bovenop gedrukt had met 12gb ram had niemand er om gezeurd. Maar voor 599 (onderwijsprijs) heb je hier gewoon echt een topdeal te pakken.

Benieuwd hoe deze presteert tegenover de Air M1. Ik heb dan wel de 16gb versie maar dat ding is nog steeds razendsnel na 5 jaar

[Reactie gewijzigd door yorroy op 4 maart 2026 15:54]

Een niet-iPad Pro, waar jij het over hebt, heeft een heel ander gebruiksdoel, en bovendien is iPadOS niet 100% te vergelijken met macOS.
Als ik Apple was had ik die extra dollars uitgegeven en er 12GB ram ingezet (mits technisch mogelijk uiteraard). Dat maakt de laptop bruikbaarder maar werkt ook op de psychologie, 12GB ram is maar net minder dan 16GB maar 8 GB is VEEL minder. Ook al kan MacOS prima overweg met 8GB en is het geen enkel probleem, 12GB staat wel een stuk beter.
Als je het bekijkt vanuit het onderwijsperspectief, waar studenten misschien 4-5 jaar met een laptop doen. Of op middelbaar onderwijs misschien 6-7, dan heb je aan 8 GB genoeg gezien de taken die je moet uitvoeren. Dan moet men weer een nieuwe halen en heeft Apple weer iets nieuws klaarstaan. Ik denk dat we als Tweakers soms even vergeten hoe weinig sommige mensen nodig hebben van hun apparaten.
Een M1 MBA met 8GB presteert nog altijd heel behoorlijk met alledaagse taken, zelfs met videobewerking. Met 16GB, met de huidige RAM prijzen, zou het geen instapper meer zijn. Dit gaat prima scoren bij scholieren, die goed gaan op de status van Apple. Dit is geen gemiste kans, maar een schot in de roos.
Ik werk nu op een Mac Mini M1 8GB, maak dagelijks gebruik van Photoshop, Lightroom, Illustrator, verder wat outlook, internet en veel Excel. Kom niets tekort.
nee hoor. Ik kan gewoon in die 8GB offline AI modellen draaien. TIs niet super, maar hij doet het wel. (ik bezit oa een M1 8GB macbook air)
Klopt dat het achterhaald is, maar er is gewoon een groep aan gebruikers die hier niet zoveel hinder van zal ondervinden. Met 8GB ram hebt kun je best uit met wat web browsen en een basic excel documentje of pdfje. Op mijn iphone 12 mini heb ik pas na 160 tabbladen last van issues en dat is met een batterij die al zodanig slecht is dat de performance minder dan 100% is.

Natuurlijk werkt het anders in iOS en is de browser niet actief al die tabbladen in het geheugen aan het houden. Maar hier zit 4GB ram in. Ik snap ook dat MacOS zwaarder is dan iOS. Maar die 8 GB ram is genoeg voor veel huis, tuin en keuken gebruikers.

Die 256GB is naar mijn mening wel veel te weinig. Veel huis, tuin en keuken gebruikers hebben geen NAS en die zullen erg snel hun opslag vullen. Zeker als je nog wat programma's wilt installeren. 512 is al krap, maar dat zou het minimum moeten zijn.

Overigens had gisteren nog geruchten gehoord dat deze Mac wellicht met 128GB in de basis en 1 USB-C poort zou komen, dat leek mij stug en vrij DOA. Dus zo slecht is het ook weer niet.

Dit wil niet zeggen dat ik het een goede deal vind. Een Macbook air M4 met 16GB ram en 256GB opslag is adviesprijs 1199 euro, maar vind je al vanaf 900 euro. Met 512GB SSD is dat zo'n 1000 euro.

Dus of je hebt echt bijna geen eisen en haalt de 699 euro versie (maar beter wacht je 3 tot 6 maanden, want dit gaat best zakken) of je gaat voor de 1000 euro versie van de 2025 macbook 13 air. Bovendien zou ik met een budget van 800 a 900 ook juist bij de refurbished modellen kijken. En eerlijk is eerlijk, een M1 of M2 met meer opslag en geheugen voldoet voor diezelfde huis, tuin en keuken groep net zo goed.
1,5 jaar gewerkt met een i5 Macbook pro met 8gb. Nooit geheugenproblemen gehad. Andere computer gekregen, want schijf liep steeds vast. Nu een Windows 16gb, geheugen zit standaard al halfvol zonder iets gedaan te hebben. Je gaat er geen AI mee draaien lijkt me.
ik denk dat je je hier in flink kan vergissen.
persoonlijk maak ik nog veel gebruik van mijn macbook air m2 met 8gb RAM.
en hier kan je gewoon nog veel mee doen zonder problemen.

Voor browser gebruik is het gewoon zeer goed te doen zonder enige problemen.
Valt heel erg mee op MacOS, en als je meer nodig hebt is deze gewoon niet voor jou. E-mail, browsen, office, slack, paar games.
Inderdaad. Ik heb een maxed MacBook Pro M4 van mijn werk, en een M1 MacBook Air (base), en die kan voor reguliere zaken prima mee hoor. Alleen niet voor wat meer zware werk taken. Maar daar is die MacBook Neo ook niet voor bedoelt.
De doelgroep(en) waar ze op richten hebben mijn ziens niet snel 8 gb of meer nodig hebben. Komende nog eens bij dat Mac OS zeer efficiënt kan omgaan met het geheugen. Het is geen Windows wat dat betreft.

Toch even de reviews gaan afwachten of mijn gevoel klopt over het geheugen bij laagdrempelig & doorsnee gebruik waar het apparaat op is gericht.
Het heeft zeker de kans een succes te worden is mijn verwachting. Voor studenten bv al vanaf 599 euro is een hele mooie deal.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 5 maart 2026 09:56]

Sinds september 2021 een trouwe 8GB RAM gebruiker van de Mac M1 uitvoering: Apple Mac Mini 2020 M1, 8GB ram, 256GB ssd.

Ik dacht ik pak voor de grap nu eens mijn verbruik erbij. Momenteel Firefox open staan met 6 tabbladen (waaronder deze). Momenteel 5 apps draaien (waaronder dus Firefox en Activity Monitor). En mijn huidige RAM gebruik aldus Activity Monitor is nu: 6.7GB.

De grootste verbruiker is Firefox met ± 3GB. Dat is inclusief de app zelf (0.6GB), de Firefox GPU Helper (0.6GB) en het ramverbruik per tabblad (FirefoxCP Isolated Web Content).

Ik merk nooit dat ik "slechts" 8GB RAM heb en ben een vrij actieve gebruiker (programmeur). De stelling dat 8GB RAM te weinig is komt wellicht uit de Windows gedachte waar het OS er minder zuinig mee omgaat en geen on-chip RAM gebruikt en dus geen unified memory architecture heeft.
Prachtige MacBook voor een grote doelgroep: mensen met wat minder geld, jeugd, studenten, ouderen. RAM mocht iets meer, maar macOS met 8GB is prima mee te werken. Keurige prijs voor een fatsoenlijk Chromebook alternatief.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. 700 euro voor een laptop vind ik voor "alledaags" gebruik echt belachelijk duur en je kunt gemakkelijk chromebooks, volledige Intel/AMD of zelfs Snapdragon laptops krijgen!

Battery life gaat de belangrijkste indicator hier zijn, de enige reden waarom ik dit zie werken is als de batterijduur vergelijkbaar is met zeer dure/nieuwe laptops. Alleen dan vraag ik me af wie er echt behoefte heeft aan een goedkope laptop, maar hem vervolgens wel echt de hele dag gaat gebruiken.
Dan koop je hem toch niet? Apple is altijd geweest van de hoge instapwaarde maar lange levensduur. Hier gaat nog steeds een macbook uit 2015 rond voor office taken. Maar goed, die begint nu wel echt te blazen wanneer je Teams probeert te draaien.


Ik ben zelf erg benieuwd naar het apparaat. Als het geen domme concessies doet op andere gebieden (gewoon een fatsoenlijk scherm, toetsenbord, touchpad, en batterijduur) zoals alle andere merken wel steeds doen, dan komt deze zeker op de shortlist voor het gezin.
Maar goed, die begint nu wel echt te blazen wanneer je Teams probeert te draaien.
Dat ligt helemaal aan de draak die Teams heet.
Klopt, maar helaas is het ook een integraal onderdeel van zo'n beetje alle online kantoortuinen :(
Ik vind 8GB RAM toch wel erg weinig in een laptop met een "lange levensduur", zelfs voor mensen die absoluut niet veeleisend zijn. 8GB is nu al weinig en dat zal over een paar jaar nog veel meer het geval zijn.
We hebben het over Apple. En ik heb het over mensen met minder geld, niet over mensen met zeer weinig geld die moeilijk kunnen rondkomen. Er zijn altijd mensen die wél heel graag een Apple willen, maar waarvoor de MacBook Airs nu te duur waren.
Er is een groot verschil tussen mensen die echt geen geld hebben en mensen die het geld er niet voor over hebben. Ik zie hier vermoeiend vaak 'te duur voor het geld' langskomen van mensen die misschien wel een GPU voor 2k euro aanschaffen.
Wat mij betreft maakt iedereen z'n eigen keuze, maar veel mensen zijn kennelijk zo onzeker over hun eigen voorkeur dat ze zich moeten afreageren op mensen die voordeel zien in andere keuzes.
Kijk even wat voor mobiel de gemiddelde middelbare scholier heeft. Dat zijn high end modellen. Die €699 voor een mooi studenten macbookje is peanuts.
Dit is toch ideaal voor scholieren? Leuk kleurtje, lekker handzaam.
Inderdaad: via de onderwijs store van Apple gaat er nog 100 euro af zelfs.
is het daar dan ook voor niet-studenten te koop?
Ze doen wel willekeurige controles. Wat er dan gebeurt weet ik niet.
Heb je dit ooit meegemaakt? Ik kan het nergens vinden…
Ze doen dat nooit. Als ze het al claimen is het voor een afschrikkend effect. Zie je het al voor je, hebben ze dat ding bezorgd, gaan ze je nog even bellen of je wel echt studeert ofzo?... Men moet zelf weten of ze het ethisch vinden, maar ik geef maar de info.
Dan moet je nog €100 bijlappen
Ja 8GB vind ik het probleem ook niet, ook al lijkt het aan de karige kant voor hun claim dat deze laptop is gemaakt voor "Apple Intelligence".

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 4 maart 2026 22:18]

Een iPhone pro is dat ook en heeft hetzelfde geheugen.
Via mn werk is de Neo 440 euro. De Air is 900. Beide instap uiteraard. De Air is dubbel zo duur, maar wel veel meer waar voor je geld. Lastige keuze weer
De instap air m4 is ook maar 900 euro en regelmatig zelfs in de aanbieding voor minder. De 1200 euro die hierboven vernoemd wordt is waarschijnlijk de adviesprijs die niemand betaald. De Neo zal binnenkortook wel zakken naar 500 euro vermoedt ik. 440 voor de neo lijkt mij dus een betere deal als je daarmee uit de voeten kan.
Moet eerlijk zijn 8gb is zelf met windows 11 uit ervaring prima te doen.
Ik heb nog een MacBook Pro 2020 met de M1 en 8GB geheugen. Voor eenvoudige zaken, waar deze laptop voor bedoelt is, is dat gewoon nog altijd meer dan prima. Ik kan nog altijd erg vlot browsen, mailen, office taken doen, etc. Voor de doelgroep van deze machine zijn M1-achtige prestaties met 8GB geheugen naar mijn mening geen belemmering op dit moment.

Hoe dat over 5 jaar is weten we niet, maar ik zou me er nu niet te druk om maken voor deze prijs. Grote kans dat men over 5 jaar, na het behalen van een diploma, een mooie Air of Pro zal aanschaffen.
Mensen met minder geld zou ik sowieso aanraden om weg te blijven van apple producten ... Je koopt voor de helft van deze macbook een laptop met een intel of ryzen cpu.

[Reactie gewijzigd door spoonman op 4 maart 2026 15:56]

Ik denk dat de kwaliteit van de neo beter is dan die van een laptop met een intel of ryzen cpu van max €350. Voor €349 kom ik b.v. dit tegen: Acer Aspire Lite AL17-31P-C7EA N150. Als dat je budget is, dan moet je dat vooral kopen, maar qua kwaliteit is dat echt iets anders.

Voor € 699 kan je b.v. dit kopen: Acer Aspire Go 15 AG15-72P-55YC Core 5. Dat is in ieder geval meer vergelijkbaar.

Persoonlijk zou ik voor de neo gaan ivm batterijduur. Maar als je met een uur of 2 a 3 toekan, dan is die Acer (of iets vergelijkbaars) een optie.
Die dan over 3 jaar vervangen moet worden. Dat is nog maar de vraag bij deze MacBook Neo. En ik praat over mensen met minder geld, dat is subjectief.
Kijk even in de MM outlet heb je voor 300-400€ een prima volwaardige laptop . De snapdragon X zijn ook megasnel in vaak luxere laptops met zeer lange accuduur.

Of een macbook air m4 256gb voor 850€

[Reactie gewijzigd door nuffy op 4 maart 2026 19:43]

serieus een apple voor mensen met minder geld ? die hebben al kromgelegen voor een €150 chromebook .
Dat is voor veel mensen het geval, maar er is ook een tussenklasse. Minder geld is subjectief.
Net zoals de Pro en Air modellen gaat hier na een tijdje zo €100 tot €200 vanaf bij winkels als MediaMarkt en Coolblue.

Dan kan de doorsnee consument regelmatig deze MacBook voor misschien wel €499 kopen. En tja… dat doet dan voor 90% van de gebruikers alles wat je wil. Beetje internetten, af en toe een keer Word, films kijken, etc. En je weet: de accuduur is gewoon echt goed. Bij de goedkopere Windows laptops is dat hit and miss

Als je dan nog een iPhone gebruiker bent, dan wordt het al helemaal aantrekkelijk om toch eens een keer voor een Mac te gaan in plaats van weer Windows.
ik denk dat ze bij Microsoft een beetje nerveus worden als ze deze macbook neo zien. Het is toch nog een tikkeletje anders dan chromebooks. Ook zijn velen niet meer tevreden met windows 11 dat precies alles wenst te vragen van jou , omwille van AI .
Dit is inderdaad de reden dat ik er aan zit te denken om er eentje te kopen. Ben om de AI en windows as a service reden al overgestapt op linux, maar garaband etc is toch wel erg gaaf.
Uiteindelijk voelt macOS toch ook wel als een soort variant van Linux. Is het ook wel een soort van. Als je ooit alsnog een echte Linux distro erop wilt knallen, kun je altijd nog kijken naar Asahi Linux (let op: niet voor alle cpu's). Dan heb je Linux op krachtige ARM--wat wil je nog meer?

Windows draai ik nog wel eens in een VM (Parallels), al is het niet vaak nodig.
ik draai W11 ook nog wel eens in een VM, althans nooit echt nodig gehad eigenlijk tegen mijn verwachting in. Grootste probleem was/is de scaling die linux toepast - ik heb daar een aantal uren in zitten voordat ik het werkend had en dan is een Apple gewoon het betere altenatief als je van W11 af wil
Ja, ik was ook verast hoe weinig ik het eigenlijk nodig had, dus dat is een meevaller. Scaling is geen probleem met Parallels. Overigens draai ik Tiny11 in de VM, en dan nog even Win11Debloat en wat van m'n eigen tweaks erover heen. Heb je een mooi compacte oplossing zonder allerlei zooi die je nooit ook maar zou willen gebruiken.
Nog een leuk voordeel: je kan er iOS games mee spelen. Niet onbelangrijk voor veel studenten.

[Reactie gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 4 maart 2026 16:24]

Interessant. Is dat een standaard MacOS feature of iets dat alleen geld voor deze modellen?

Zat al te scrollen of dit ook met iOS/ipados draait - iPad met keyboard zeg maar.
Dat is een standaard macOS feature tegenwoordig voor Macbooks die beschikken over Apple Silicon. Dan hebben we het dus over de ARM based chips van Apple zelf zoals de M1, M2, A18 etc.
En ook een slecht scherm
Kom op zeg. Heb je er al een in het echt gezien of zo? Het is hooguit een iets minder goed scherm, wat gezien de prijs te verantwoorden is.
Als je bij Dell gaat shoppen heb je in die prijsklasse ordinaire 1080p schermen (en niet zo heel lang geleden was dat nog 768p).
en dan nog een bleek TN scherm met blinkende toplaag.

flexendere plastic dat na 1 jaar begint te barsten.

Dan nog niets geschreven over de barslechte speakers , mini trackpad en felxerende toetsenbord. 720p webcam . Allemaal voor de lage prijs van 599 euro destijds.
Wat is "niet zo heel lang geleden"? De laatste keer dat ik een low-budget laptop heb gekocht was 2019. Dat was een HP voor €499 met 8GB, 128GB, en 1080p. Dus jouw 768p is toch wel achterhaald, en niet zo'n beetje ook.

En @Soulshaker niks TN, ook toen al IPS met matte afwerking. Trackpad en toetsenbord zijn ook prima, en de behuizing ziet er nog uit als nieuw. Nergens een krasje - laat staan een barst - te bekennen.

Die laptop gebruik ik nog steeds.
Als deze Neo dezelfde kwaltieit touchpad, behuizing en toetsenbord heeft als een Macbook Air, dan is ie al honderd keer beter dan de gemiddelde chromebook of "school laptop". Al die flimsy behuizingen, scharnieren, en plastik-fantastic touchpads die echt brak werken en aanvoelen, niet te doen. Mijn zoon heeft nu een samsung galaxybook 4 met alu case, maar zelfs daarbij voelt alles toch echt wel een paar tandjes brakker dan een macbook, vooral de touchpads vind ik echt een andere wereld.
Komt Apple een keer met een laptop in de lage prijsrange, heeft men wel weer wat om over te zeiken. Maakt niet uit wat, er gaan altijd types zijn die een Chromebook beter vinden dan welke Macbook dan ook.

Overigens, "minimaal 700 euro" is natuurlijk ook een verzinsel. voor 599 heb je dat ding al met onderwijskorting (wat ook precies de doelgroep is). Maar nee, dat is natuurlijk geen keurige prijs want de glorieuze Chromebooks zijn toch zo veel beter. Ja, ja, mooi verhaal.

Och, het scherm heeft "maar" 219 ppi en die arme studenten moeten dan ook nog leven met een verschrikkelijke 60Hz. Als ze dat zien kiezen ze natuurlijk meteen voor zo'n fantastische plastic Chromebook waarop je alles in PWAs en Android apps moet draaien. Want een Macbook koop je echt alleen maar voor zo'n logo erop...

Maar serieus, Apple gaat echt veel nieuwe klanten winnen met deze strategie, en die gaan dan later over op hun duurdere modellen. Als een leerling een laptop mag kopen en je kunt kiezen voor dit ding wat mooi en stevig is gebouwd en leuke kleurtjes heeft, wat linkt met je iPhone (hebben ze bijna allemaal al), en waar je gewoon normale programma's op kunt draaien, wie--op wat uitzonderingen na--gaat en dan alsnog voor een Chromebook? En dan ook nog met zo'n aankondiging komen op dit moment, als alle andere fabrikanten hun prijzen verhogen.
Ik ben het niet met je eens. Mijn zoon heeft op school een Asus 11 inch chromebook, met een verschrikkelijk slecht scherm en 32GB opslag.

Voor studenten is de prijs €600 en dan krijg een aluminium laptop met zelfde resolutie en pixeldichtheid en helderheid (kleurbereik is minder) als een macbook air plus lange batterij duur en Apple bouwkwaliteit.

Met huidige geheugenprijzen, is dit gewoon heel interessant voor veel mensen!
De Macbook Neo is nu al een beter alternatief dan de Chromebook. Wat is de Chromebook eerste klas troep man
Heb een Lenovo, zit stevig in elkaar met afneembaar toetsenbord. Niet verkeerd voor 330 euro.
ja maar in dat opzicht totaal niet te vergelijken met de MacBook. De OS werkt al heel anders dan Windows maar de trackpad van Apple zit ook in de Neo en daar heb je gewoon al een voorsprong mee.
Maar ook niet te vergelijken met een instap Chromebook of een high end Chromebook. Ik vind het een prima apparaat, solide, 10 jaar ondersteuning en ik hoef me nooit druk te maken over updates.
Ik kan aan je bericht merken dat je alleen maar met chromeos hebt gespeelt bij de mediamarkt. Chromeos is een erg solide OS en was voor mij een prima couch-laptop vervanger voor mijn m1 macbook air. Daarnaast is de trackpad bijna net zo goed als die van apple (en dus veel beter dan de meeste windows laptops). Probeer het eens serieus (kan met elke laptop met chromeos flex) en je zal verbaasd zijn hoe goed het in elkaar steekt.
Een goede Chromebook is niet echt goedkoop. Er zijn wel Chromebooks voor flink minder dan deze 700 euro natuurlijk, maar laten we eerlijk zijn: daar is de (bouw)kwaliteit dan ook naar.
Ik moet altijd wel lachen als mensen tegenwoordig schermen nog slechts noemen. Die bestaan niet meer. Tuurlijk zijn er betere en minder goede. Voor een eenvoudige laptop is 60hz met 219ppi gewoon prima.
Chromebook, nooit van mijn leven. Dat zou gewoon geen overweging zijn in ons huishouden.
Ik vind het wel tegenvallen dat deze unit maar 8GB heeft, maar ik zie diet meer als een iphone met toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 4 maart 2026 16:04]

Hier op de school van de kinderen gebruiken ze ook chromebooks ... Hier thuis heb ik dus ook zo een Chromebook plus gekocht, dat ding is razend snel, batterij gaan ongelooflijk lang mee. En zo duur was dat helemaal niet. Voor wat ze daar doen, kan dit perfect hoor
En vooral niet onbelangrijk , Chromebooks krijgen 10jaar software updates.
Studenten betalen 599 euro, dat is 100 euro minder dan wanneer je deze MacBook Neo in de winkel koopt, blijft een nette prijs. Een Chromeboek? Laat me niet lachen, die zijn binnen 2 jaar gewoon op.
Want? Ik doe er inmiddels 5 jaar mee met een en nog 3 jaar ondersteuning vanuit Google.
Was een echt budget HP, gekocht om tv mee te kijken in het ziekenhuis en dat is de reden waar ik hem nog voor gebruik, mediastreaming.
Specs van niets (Intel N4000, 4 GB en 64 MMC), maar voor iets meer dan 200 euro verwacht ik ook niet betere specs, maar toestel doet prima waar deze voor gekocht is.
Hij is vanaf 599,- ;) Prijzen in het artikel kloppen niet

Sorry, dat is met onderwijskorting.

[Reactie gewijzigd door pOZOR jED op 4 maart 2026 16:28]

Het is een lokkertje zodat je daarna vast zit in het Apple ecosysteem. Heb je ondertussen ook een abonnement genomen op de clouddiensten van hen is natuurlijk de hoop.

Apple geeft niet om hun doelgroepen. Ze vragen belachelijk hoge prijzen en dat doe je niet wanneer je wel om jouw doelgroep geeft.
Helemaal niet wanneer je ongeveer het meest waardevolste bedrijf ter wereld bent al decennia.

Prachtige marketing dit!
Natuurlijk werkt dit meer voor de onderneming dan voor de gebruiker. Maar uiteindelijk is ook die laatste ermee geholpen. Je hoeft het niet te kopen, het kán.
zodat je daarna vast zit in het Apple ecosysteem
Is dat zo? Ik gebruik voor mijn werk een MacBook Pro, mijn telefoon is een Samsung Galaxy S25, en ik zit in geen enkel ecosysteem vast.

Je hoeft geen iCloud te gebruiken. En wat moet je met je MacBook met iCloud, met een iPhone snap ik het wel, foto's en backup naar iCloud, maar mijn MacBook heeft niks met iCloud van doen.
Ik gebruik ook een MacBook van mijn werk evenals een iPhone (en Windows laptop).

Ik weet hoe het werkt en ik weet hoe het kan. Ook begrijp ik wat Apple graag wilt/doet.

Apple is er niet voor jou of mij (geldt net zo voor andere bedrijven, maar het gaat hier over Apple).
Kun je ook uitleggen waarom je specifiek Apple hier noemt? Google met haar netbooks en vooral Androids en het (in de praktijk) verplichte Google account en Microsoft Windows / Office zijn minstens zo hard bezig je vast te leggen in hun systemen en clouds. Uit je Google account wegverhuizen qua mail, foto's, documenten, apps die mensen gewend zijn te gebruiken, is minstens zo lastig als bij Apple.

Ik begrijp het probleem met de financiële kant van cloudopslag ook niet. Bij iCloud, Google Drive, One Drive krijg je respectievelijk 5, 15 en 5 GB gratis, genoeg voor basaal persoonlijk gebruik en voor € 0,99 / € 2 / € 2 per maand heb je tig GB tot je beschikking. Daar kun je zelf geen harde schijf voor kopen en 24/7 online houden. Zelfs een Raspberry Pie met schijf kost al gauw een paar euro aan stroom per maand.
Volgens mij is alles in het leven een lokkertje als je het zo beschrijft. Elk bedrijf moet winst maken, elk bedrijf naait mensen maar de één net wat meer dan de ander. Ik vind dat Apple veel waar geeft voor het geld wat je uitgeeft. Zo heb ik een Studio Display, Mac mini m4, iPads, iPhones, AirPods, Apple TV's en ga maar door en stuk voor stuk werkt het allemaal goed. Dat is waar het uiteindelijk om draait.

Elke subscription is een keuze en die kan je overal in maken. De Macbook Neo is voor heel veel mensen een uitkomst die alleen maar browsen, chatten en huis, tuin en keuken activiteiten erop doen. Daar was de MacBook Air echt wel een beetje overpowered voor.
Het eerste ben ik met jou eens, maar omdat dit over Apple gaat heb ik mijn mening nu beperkt tot Apple en dit product, want anders zijn we binnen no time offtopic.

Het laatste vind ik vreemd. Wanneer je in de markt bent voor een laptop tbv huis tuin en keuken activiteiten dan kijk je naar mijn mening niet naar een premium merk zoals Apple. Dit is niet ineens een goedkope laptop. Het is een goedkopere MacBook.

Ik heb zelf een M1 MacBook Air. Deze cpu zou sneller zijn volgens sommige berichten onder dit artikel.. Nergens voor nodig als het om een beetje internetten gaat geef je zelf aan. Tenzij je dit graag op een MacBook wilt doen natuurlijk!

Beschrijf/beoordeel de dingen alleen dan wel hoe ze zijn. Daar is wat mij betreft niets mis mee.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 4 maart 2026 19:04]

Apple geeft niet om hun doelgroepen. Ze vragen belachelijk hoge prijzen en dat doe je niet wanneer je wel om jouw doelgroep geeft.
Jij bent boos omdat Apple jou geen kadootjes geeft? Welk tech bedrijf doet dat wel dan?
Ik ben alles behalve boos (op Apple). Cadeautjes hoef ik ook niet. Beetje rare aannames/conclusies die ik niet helemaal kan plaatsen.

Ik kijk naar wat een bedrijf doet en ik heb daar (soms) een mening over. Wanneer het om een groot tech bedrijf gaat kijk ik (al vrij lang) heel goed.

Alle waanzinnig goede marketing probeer ik tegenwoordig doorheen te prikken en zo ook hier. Die prijs van van deze "goedkopere" laptop staar ik mij niet blind op.

1 zwaluw maakt nog geen zomer en laat Apple nu een hoop zwaluwen hebben dus wat mij betreft zijn ze prima te beoordelen.
Wordt er niks gemeld over de snelheid van de cpu/gpu?

Toch knap om een nieuwe laptop te lanceren zonder te melden hoe snel hij eigenlijk is.
De laptop bevat de A18 Pro (Iphone 16 Pro processor). Zie: https://www.apple.com/macbook-neo/specs/

- Correctie op basis van Hohoho en Oef hun reactie 8)7

[Reactie gewijzigd door Bram1903 op 4 maart 2026 18:50]

Van de spec pagina die je linkt: Apple A18 Pro chip :)

[Reactie gewijzigd door oef! op 4 maart 2026 16:33]

Maar hoe snel is ie geklokt? In zo'n grotere behuizing moet ie toch wel sneller kunnen draaien?
Ik ben het op zich met je eens, maar als je dat belangrijk vindt dan hoor je niet tot de doelgroep.
Als je veel snelheid/storage/ram/whatever nodig hebt zijn er anderen modellen die beter bij je passsen. Als je de meeste bang/buck wil ook. Dit apparaat is vooral een goedkope optie voor wie graag een Apple wil en verder niet veel eisen heeft.
The Apple A18 Pro (2024, 3nm) surpasses the M1 (2020, 5nm) in single-core performance (up to ~55% faster) and offers comparable multi-core performance, making it roughly equivalent to the M1 in speed while being more power-efficient. The A18 Pro provides advanced features like hardware-accelerated ray tracing, while the M1 has better sustained performance for laptops.
Maar nog steeds geen gigahertzen en zo
De A18Pro performance cores draaien op 4.05 GHz en de efficiency cores op 2.42 GHz en heeft 16 MB L2 cache.
Ben vooral benieuwd hoe die zich verhoudt tot de M1.
Wat een lelijke kleuren. Doen ze dat express omdat het een budgetmodel is?
Persoonlijk vind ik het zilvere of donker blauwe helemaal niet lelijk.
En budgetmodel? De Iphone 17 Pro in Sinaasapple-Oranje is niet bepaald budget maar toch wel een wat vreemde kleur.
De Iphone 17 Pro in Sinaasapple-Oranje is niet bepaald budget maar toch wel een wat vreemde kleur.
Maar die wordt op een gegeven moment roze toch? Dus dat is een extra speciale Pro feature :+
Ik snap ook niet waarom kleuren ineens met budget geassocieerd worden. Dus als ik in een donkerblauw shirt binnen kom wandelen, zie ik er uit als een arme sloeber? 8)7
Dat doen ze omdat studenten, jongeren en mensen die (technisch) geen hoge eisen stellen de doelgroep zijn. Die hoeven over het algemeen geen saaie laptop met professionele uitstraling, maar willen een vooral een stille en lichte laptop die het 'gewoon doet'. Als het ook in een kek kleurtje kan is dat vooral een pluspunt.

Ik weet zeker dat die roze laptop enorm goed gaat verkopen.
Welke kleur had je dan naast grijs en donker grijs willen zien? Het is volgens mij een soort Chromebook vooral getarged op de basis school /scholieren dan snap je wellicht de roze en gele wellicht beter? Doelgroep is niet Hippe Rappers ofzo. ;)
Wat de één lelijk vindt, vindt de ander juist prachtig. Over smaak valt niet te twisten. Ik doe vaak wel 10 jaar met een Mac, laptop of desktop en dus kijk ik er ook wel 10 jaar tegenaan. Ik vind de blank-metaal-kleur na 26 jaar enorm saai en ben dan ook blij dat ik een zwarte kleur MBP kon kiezen toen ik aan een nieuwe toe was.

Wat dat betreft juig ik elke kleur-optie toe. Mooiste zou zijn als je bij het bestellen van elk model uit een ruime keuze aan kleuren kon kiezen. Ik zou er best wat voor over hebben, als ik m'n Macs voortaan in een dieppaarse kleur kon bestellen, vooral als de accessoires in bijpassende kleur zouden worden geleverd.

Eigenlijk nooit begrepen waarom, na het succes van de bontgekleurde iMacs en iBooks eind jaren negentig, gekleurde Macs niet gebleven zijn.
Is een Mac als dit ook te gebruiken om apps te ontwikkelen/deployen?

Ik ben opzoek naar iets waarmee ik apps kan distribueren op de Apple Appstore, maar om nu meteen een MacBook (Pro) te kopen alleen hiervoor gaat misschien wat ver.

Of, is een 2e hands Mac van hetzelfde bedrag dan een betere optie?
Als je voor hetzelfde geld een jonggebruikte MacBook Pro kunt vinden met 16 GB RAM is dat misschien wel prettiger voor in de toekomst.
Ligt ook weer aan je wensen en voorkeuren natuurlijk
Ik zou gewoon zoeken naar een tweedehands MacBook Air M1, M2, M3 ofzo. Gewoon vooral kijken naar het geheugen, ik zou voor app development minimaal 16 GB RAM doen. En bijvoorbeeld een M1 MacBook Air kan nog prima mee.
Als het geen laptop hoeft te zijn. De Mac Mini M4 is een hele interessante optie
Een opvallend goedkope sprong van €100 tussen 256 GB en 512 GB voor Apple. Maar ja, duurder was ook gewoon niet logisch geweest. Vreemd dat ze Touch ID limiteren tot het hogere model. Alleen daarom al zou ik durven zeggen dat de 512 GB model een no-brainer is en dat dit weer een geval is van "lager model dat je eigenlijk niet echt wil hebben zodat we een lage prijs kunnen adverteren". Wat helemaal spijtig is is de 8 GB RAM, daar hadden ze beter 12 GB van gemaakt...

Maargoed, voor deze prijs zal het heus wel een goede laptop zijn. Ben zeer benieuwd naar de benchmarks van hoe de A18 Pro zich verhoud tot de M5, of zelfs tot de M1.
Ben zeer benieuwd naar de benchmarks van hoe de A18 Pro zich verhoud tot de M5, of zelfs tot de M1.
De A18 Pro is zeer vergelijkbaar met de M1 Soc uit de M1 Air. In principe dus een hele goede deal en alsnog een zeer krachtige MacBook.

Ik twijfel echter of je dan alsnog niet beter een 2e hands MacBook Pro Met M1 Pro chip kan halen voor een vergelijkbaar bedrag. Ja, een oudere Mac, maar qua performance waarschijnlijk wel beter en iets hogere specs (16/512GB).
En op niet al te lange termijn ga je dan tegen update problemen aanlopen omdat de ondersteuning van het oudere toestel eerder stopt.
Wat, mijns inziens, ook duidelijk een gigantische kwaal is met het updatebeleid van Apple. Ze zijn geweldig op het vlak van telefoons. ik gebruik zelf nog een iPhone 11 pro, maar het 7-jarig beleid doortrekken naar computers vind ik nog steeds bizar, en eigenlijk zelfs schandalig. In dit tijdperk waar we allemaal wel wat zuiniger om mogen gaan met onze grondstoffen en consumptiegedrag mogen terugschroeven vind ik het echt niet meer gepast. En ja, ik ben me ervan bewust dat macOS niet opeens stopt met werken en ook niet meteen onveilig is en ook nog eventjes patches zal krijgen, maar de M1 is ook de komende jaren snel zat voor het gros van taken. Apple heeft altijd al zelden gekeken naar de kracht van de hardware maar kijkt gewoon vooral naar de leeftijd.

Overigens ben ik wat dat betreft net zo kritisch t.o.v. Windows 11.
Niet helemaal, single core toch zo'n 55% sneller, multicore ongeveer hetzelfde. Maar wel veel zuiniger.
Vreemd dat ze Touch ID limiteren tot het hogere model.
Dat vind ik helemaal niet vreemd. Een vingerafdruk scanner (die het ook echt doet en daadwerkelijk een security element is) kost op een eindproduct al snel een paar tientjes. De lagere prijs zal toch ergens vandaan moeten komen.

Touch ID is niet voor iedereen even waardevol. Als je de laptop vrijwel alleen thuis gebruikt en veilig open kan laten staan is het niet zo vervelend om soms een wachtwoord in te moeten tikken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn