IFixit: Macbook Neo is best repareerbare Apple-laptop in jaren

De MacBook Neo is de best repareerbare laptop die Apple in jaren heeft gemaakt. Dat zegt reparatiebedrijf iFixit, dat de laptop prijst om zijn goede reparatiehandleidingen, makkelijk verwisselbare accu en toetsenbord dat niet meer vastzit aan de behuizing.

De Neo krijgt een 6 voor de repareerbaarheid. Dat is nog steeds niet heel hoog, maar daarmee is het volgens iFixit alsnog de makkelijkst te repareren MacBook in veertien jaar tijd. De accu is daarbij de grootste wijziging, schrijft het bedrijf: die zit in een tray en komt los door enkel wat schroeven los te maken.

Het zijn wel veel schroeven: achttien stuks, maar het is volgens iFixit nog steeds een grote verbetering. Voorgaande accu's zaten nog vastgelijmd met plakstrips, wat een reparatie moeilijker maakt. IFixit speculeert dat Apple zich met de MacBook Neo aan het voorbereiden is op nieuwe EU-wetgeving. Vanaf medio 2027 moeten smartphones en laptops accu's hebben die door gebruikers verwisseld kunnen worden.

MacBook Neo-accu. Bron: iFixit
Bron: iFixit

Toetsenbord met 41 schroeven en modulaire poorten

Ook de rest van de laptop is relatief gemakkelijk te betreden. De laptop gebruikt weliswaar 'irritante' pentalobe-schroeven, maar als die worden losgehaald, kan de onderkant van de laptop met de hand worden losgemaakt, zonder zuignappen of ander openingsgereedschap.

Het toetsenbord zit ook niet langer vast aan de bovenkant van de behuizing; het kan worden losgehaald met maar liefst 41 schroeven. Dat maakt een reparatie nog steeds moeilijker dan nodig, maar wel beter dan voorheen. Vroeger moesten gebruikers de hele bovenkant van de MacBook-behuizing vervangen met toetsenbord en al. Nu is dat niet meer nodig. De USB-C-poorten zijn ook modulair en makkelijk verwisselbaar, net als in andere moderne MacBooks.

Geen softwarebeperkingen voor oem-onderdelen

Verder lijkt Apple het vervangen van onderdelen niet softwarematig te blokkeren, in ieder geval niet met de oem-onderdelen van Apple zelf. Vroeger deed Apple dat wel; onderdelen werden dan gekoppeld aan een specifiek apparaat. Als die door de gebruiker zelf werden vervangen, werden bepaalde functies beperkt. Na het vervangen van een iPhone-accu was de 'gezondheid' daarvan bijvoorbeeld niet meer zichtbaar in de iOS-instellingen.

De ietwat lagere score van een 6 is vooral te danken aan het ram en de opslag: die zijn allebei vastgesoldeerd. Dat was verwacht; de A18 Pro-soc heeft geïntegreerd werkgeheugen en de ssd's zitten vaker op MacBook-moederborden vastgesoldeerd. Het zorgt er wel voor dat die onderdelen niet zomaar vervangbaar zijn. Ook de eerdergenoemde pentalobe-schroeven en de 41 schroeven van het toetsenbord bieden ruimte voor verbetering.

MacBook Neo-toetsenbord. Bron: iFixit
Bron: iFixit

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

14-03-2026 • 09:59

159

Reacties (159)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zie nu al een serie Harlekin Neo's voor me: 4 kleuren, onderdelen gemixed weer in elkaar gezet.

Mooi nieuws, dat de repareerbaarheid omhoog gaat. En een magere zes is verdiend: Vastgestoldeerd/geïntegreerd RAM is tot daaraantoe, maar een SSD, voelt toch wel heel sketchy aan, zeker voor een premium product als 'alles wat Apple heet': Dat is niet omdat het goedkoper of beter is, maar omdat je zo eerder direct de grotere (veeeel duurdere) opslag-variant koopt, en niet zelf aan de slag gaat met een generieke SSD. (Synology werd er nog voor afgefakkeld een paar maanden geleden, voor een lichtere variant: wel uitwisselbare HDD's, maar alleen van Synology zelf; bij Apple slikken we het massaal, al jaren, want zo heeft de fabrikant het product bedoeld, en zo zal ik het dus gebruiken)
Het blijft wel een naaistreek. Als je kijkt naar Lious Rossman's reparatie videos over de jaren heen, dan hadden ze heel vroeger nog een niet geplaatste connector om de gesoldeerde SSD via een externe computer uit te lezen. Op latere Macbooks hebben ze de layout laten zitten, maar er bewust soldeermasker overheen gesmeten zodat je er niet (zomaar) op kan solderen. Dat gebeurd niet automatisch met een CAD pakket, dat is bewust er zo getekend...

Ook op andere Mac's met losse FLASH modules heb je er weinig aan mbt repareerbaarheid. De SSD controller en beveiligingssleutels zitten tegenwoordig op de SoC. Wel kan je een andere FLASH module plaatsen en deze opnieuw initialiseren, dus upgraden "kan". Maar een gemiddelde consument gaat zoiets nooit uitvoeren. En al valt je Mac om, dan reviseert Apple die wel met hun betaalde garantiepakketen, behalve je data terughalen..

Nu heb ik wel rationeel een afweging gemaakt en toch voor een Apple machine gekozen. 2 dingen kunnen naast elkaar bestaan. Maar dat is enkel in gedachte hebbende dat ik sowieso al mijn (belangrijke) data met SyncThing naar een NAS backup, en deze dagelijks offsite backup. IMO zou dit best practice zijn voor een Windows systeem met of zonder Bitlocker, of een Linux systeem met of zonder disk encryption. Een PC kan je stuk makkelijker rescuen, vooral een thuis computer waar je geen encryption toepast. Maar met deze opzet heb ik dat al een decennia lang niet meer nodig gehad.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 14 maart 2026 10:36]

Als je kijkt naar Lious Rossman's reparatie videos over de jaren heen, dan hadden ze heel vroeger nog een niet geplaatste connector om de gesoldeerde SSD via een externe computer uit te lezen. Op latere Macbooks hebben ze de layout laten zitten, maar er bewust soldeermasker overheen gesmeten zodat je er niet (zomaar) op kan solderen.
Ergens valt deze wel te snappen. Als je via die connector alle data onversleuteld uit zou kunnen lezen, is dat best een kwetsbaarheid qua beveiliging.
is het onversleuteld dan ? ik denk het niet.
Wat zou je er dan aan hebben? Versleutelde data uitlezen van een dode MacBook? Kun je toch helemaal niks mee.
Waarom niet timemachine naar je NAS? ik heb als ik het vergelijk een idioot kleine backup footprint voor de 2 macs, afgezet tegen de backup van de Windows laptop van m’n dochter. Min dochter kan 2 dagen terug, ik inmiddels bijna een jaar.
Omdat ik niet in het eco-systeem (=software prison) wil gelocked zijn van 1 fabrikant. Ik gebruik ook Windows en Linux systemen voor toepassingen waarin deze uitblinken (gaming en homeserver taken). Het is fijn als ik met 1 software pakket diverse mappen kan delen op al deze systemen. SyncThing kan dat fijnmazig en goed genoeg. Restic voor het maken backups offsite. Hierin kan ik al jaren terug gaan in de bestandshistorie.
Ik doe exact hetzelfde, maar dan met Resilio en Crashplan. Resilio om mapjes in sync te houden (backup van macbooks en Android telefoons naar de thuisserver), en diezelfde mappen (en nog wat meer) gaat netjes encrypted met incremental backups naar Crashplan. Mocht een laptop overlijden staat een vervanger binnen een uurtje al weer volledig klaar voor gebruik. Mocht de thuisserver overlijden dan staat veel data nog steeds op de laptops en kan ook alles nog teruggehaald worden uit de cloud.
Deze chip ondersteunt waarschijnlijk geen nvme. Bijna alle smartphones gebruiken UFS opslag en voor zover ik weet bestaan er geen UFS insteek kaarten.
Voor zover ik weet heeft de iPhone al 10+ jaar NVMe-opslag hoor, want de iPhone 6s kwam uit in… September 2015.
Een snelle google zoekactie bevestigd: NVMe inderdaad voor iPhone, UFS voor Android. Maar de Apple implementatie van NVMe is custom made by Apple, dus zelfs een gewone M.2 NVMe zou niet werken zelfs al zou je hem verbonden krijgen. In het einde van het vorige decennium waren de Macbook's wel voorzien van soort van NVMe SSD's met een proprietary connector waardoor je enkel SSD's kon wisselen vanuit een andere (eventueel overleden) Macbook of sommige SSD fabrikanten die deze niece markt probeerden aan te boren, maar het kon wel. Nu is het gesoldeerd dus kan zelfs het omwisselen met andere Apple SSD's niet, wat spijtig is bij een overleden moederbord waar nog data op de SSD staat.
Ja je hebt gelijk, maar het idee is dus hetzelfde: het is een propriety aansluiting en niet een standaard connector. Ook de Apple silicon macs met modulaire ssds kun je niet zomaar een willekeurige m.2 in steken.
Sommige mensen accepteren dit inderdaad. Zou daar zelf nooit aan meedoen zei ik ooit. Zelfde met 3.5mm jack, geen microsd, niet meer fatsoenlijk kunnen sideloaden, geen software vrijheid bij veel apparaten, oneindige abbonementen, etc. Ik ben zelf iemand die relatief hard aan die principes vast houd, maar iemand die dit van wat minder belangrijk vind heeft hier al lang aan toe gegeven (beetje net als een "smart" tv zonder reclame, niemand doet het, je kan het niet zelf maken, en niet aan het internet hangen is m.i. niet echt een oplossing voor het probleem, maar wel een manier om er persoonlijk effe geen last van te hebben).
... Zelfde met 3.5mm jack...
Die zit er gewoon op!
(Synology werd er nog voor afgefakkeld een paar maanden geleden, voor een lichtere variant: wel uitwisselbare HDD's, maar alleen van Synology zelf;
Dat ging toch over iets anders? Over een lijst van HDD's en SSD's die niet op de "niet compatibel lijst staan. Je kan verder alles gebruiken.
Dat is niet omdat het goedkoper of beter is, maar omdat je zo eerder direct de grotere (veeeel duurdere) opslag-variant koopt, en niet zelf aan de slag gaat met een generieke SSD.
Ja dat is zo, dat is hun verdienmodel. Je weet dat tevoren. Natuurlijk niet wat RAM betreft want unified memory werkt beter als het dicht bij de CPU en GPU zit. GPU's hebben voor die reden ook geen uitbreidbaar geheugen.

Ook de SOC de 18 pro uit een smartphone en die opslag is sowieso niet uitbreidbaar en die heeft geen klassieke PCIe voor NVMe drives. UFS is bijna altijd gesoldeerd als een chip op het moederbord.
Synology maakte een lijst met toegestane drives. Alle andere, niet geteste schijven werden uitgesloten. Tot zover nog geen probleem..


Maar op de lijst van goedgekeurde schijven stonden alleen Synology schijven. Vanaf de update naar DSM 7.3 is dat ongedaan gemaakt: download: Synology DSM 7.3.2 build 86009 Update 2

[Reactie gewijzigd door JayPe op 16 maart 2026 13:28]

Mooi nieuws, dat de repareerbaarheid omhoog gaat. En een magere zes is verdiend: Vastgestoldeerd/geïntegreerd RAM is tot daaraantoe, maar een SSD, voelt toch wel heel sketchy aan,
Maar het is qua hardware dan ook meer een hele grote smartphone dan een laptop. Daarbij horen dit soort 'limitaties'.
De vast gesoldeerde SSD is ook onzinnig. Men bespaart een connector van €2.

In de dektop systemen zoals de Mac mini en de Mac Studio zitten zijn de SSD’s wel vervangbaar. En daar zijn dan ook 3th party kits voor te krijgen. En waar je dan voor de mini m4, €500 (+€200 voor de verplichte geheugen upgrade) betaalt, betaal je dan rond de €200 voor de kit. Of. Rond de €300 voor 2Tb (Ipv €1000). Dus dan weet je meteen waarom Apple van het connectortje af ziet.
Ik vind de pentalobe-schroefjes juist prettiger dan gewone kruiskopjes. Je hebt meer grip. De schroevendraaier past perfect in het kopje. Veertig schroefjes lijkt me wel wat royaal, maar hoe vaak vervang je het toetsenbord? Ik heb het één keer aan de hand gehad in meer dan 25 jaar MacBook-gebruik.
Daar hadden we Torx al voor. Nee, Pentalobe is bedacht om het lastiger te maken. Volgens mij heeft het geen voordelen boven Torx en is Torx veel gangbaarder.
Pentalobe is bedacht omdat het machinaal veel beter te doen is. De gedachte dat het een afschrikmiddel zou zijn is echt een urban myth. Je kan die schroevendraaiers al decennialang kopen en ze zitten ook al heel lang in elk setje.

Pentalobe werkt echt veel fijner dan Torx als het om grote aantallen gaat. En hoe kleiner de schroef, hoe moeizamer de Torx is.
Nee hoor. Zeker bij kleine kopjes zijn ze veel beter passend. Zeker voor elektrische schroeven draaiers.
En expres moeilijker maken is onzin. Koop je een setje kleinere schroeven draaiers zitten ze gewoon bij.
Pentalobe is tamper-resistant, 3x raden wat het doel van tamper-resitant is? :D
Pentalobes zijn gewoon standaard schroeven die je met de juiste schroevendraaier kan losdraaien. Sony gebruikte ze al in 2003. Het enige wat er 'tamper resistant' aan is is dat je de schroevendraaier doorgaans niet in de gereedschapskist van de gemiddelde installateur vindt. Maar daar vind je ok geen reserve accu's of andere Apple onderdelen...
Maar niemand heeft een schroevendraaier voor die dingen. Zelf ben ik fan van torx. De schroevendraaiers daarvoor kun je overal krijgen en hebben net zulke goede grip als die pentalobe ondingen. Er lijkt me voor Apple geen echte reden om pentalobe te verkiezen boven torx, behalve om de gemiddelde Hobby Bob te ontmoedigen het ding open te maken.
Het is geen 2009 meer he... Pentalobe schroevendraaiers zijn voor een appel en ei te verkrijgen via Ali, anders liggen ze wel bij de Action voor een paar euro. Het ligt toch echt aan jezelf hoe moeilijk je het voor jezelf wilt maken uit principe.
Wo cares, pentalobe zit ondertussen al jaren in iedere degelijke set. 🤷🏻‍♂️
Maar niemand heeft een schroevendraaier voor die dingen. Zelf ben ik fan van torx. De schroevendraaiers daarvoor kun je overal krijgen en hebben net zulke goede grip als die pentalobe ondingen. Er lijkt me voor Apple geen echte reden om pentalobe te verkiezen boven torx, behalve om de gemiddelde Hobby Bob te ontmoedigen het ding open te maken.
Zit standaard in m’n toolkit die ik toch nodig heb. Samen met torx en tig andere bitjes.
Maar niemand heeft een schroevendraaier voor die dingen.
Die zijn voor een paar euro te koop!
Die pentalobe schroeven zijn inderdaad veel beter. Ook beter voor automatische montage. Het is nog iets beter dan torx. Maar omdat het Apple is moeten we zeggen dat het waardeloos is omdat je het niet zelf kan losdraaien (terwijl je voor een paar euro een pentalobe schroevendraaiertje koopt). Dat de schroeven er na losmaken en weer vastdraaien er nog als nieuw uitzien is ook wel een plus natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door R_Zwart op 14 maart 2026 10:54]

Ze worden juist inferieur genoemd ten opzichte van de torx, omdat ze minder diep zijn en zo makkelijker stuk draaien.
Ze worden juist inferieur genoemd ten opzichte van de torx,
Alleen door mensen die het allemaal niet zo goed snappen. Torx werkt niet als het erg plat moet zijn.
Zolang het allemaal dezelfde schroefjes zijn en de bitjes te krijgen zijn is het in mijn inzien prima. Ik zou vanuit een assemblage proces visie wel iemand de nek om willen draaien maar dat is apples probleem.

Het is iig een gigantische verbetering tov geplakte of nog erger, vastgesmolten toetsenborden. Dit is tenminste vervangbaar ook al is het even flink doorschroeven.
Ik vraag me af waarom er zoveel schroeven gebruikt worden. Niet enkel op het toetsenbord trouwens. De batterij zit ook vast met 14 schroeven. Het is bijna alsof men het met opzet moeizamer wil maken, maar dat zal hier niet de reden zijn vermoed ik want iemand die iets zelf wenst te vervangen zal dat alsnog doen terwijl het vastzetten van al die schroeven in de fabriek ook gewoon geld kost, net als het tijdverlies van je eigen mensen als deze laptops toch binnengebracht worden voor herstelling.
Ik heb een vermoeden omdat je natuurlijk ‘drukt’ op het toetsenbord tijdens het tikken dat het met de stevigheid te maken heeft. Vroeger nog wel is een Toshiba gehad en dan merkte je echt dat alles meebewoog zonder al te hard te drukken. Dus voor de premium apple feel maar alsnog een vervangbaar toetsenbord; zo veel mogelijk schroeven denk ik. En een beetje plagen uiteraard, 32 was ook goed /s
Lijkt me ook. Bij de Unibodies van vroeger zat het toetsenbord volgens mij zelfs met bijna honderd schroefjes vast. Als ik het me goed herinner zat er bij de hoek van iedere toets een schroefje.
42 was natuurlijk nog beter geweest.. een keyboard for life
Het moment dat Apple van vastgeplakte batterijen afstapt en schroeven gebruikt is het moment dat mensen daarover gaan klagen.

Ik heb liever dat mijn batterij vast zit met 14 schroeven en dus niet makkelijk los kan schieten / kapot kan gaan in die aluminium behuizing dan dat hij ouderwets vast geplakt zit.
Ik heb nog nooit een laptop gehad waar de batterij ineens los in ligt, en kan me ook van al die jaren in de IT dat ik in of naast een service desk gewerkt heb niet herinneren ooit ook maar 1 laptop, die niet sterk mishandeld is geweest, tegen te zijn gekomen waar een batterij of een toetsenbord in is losgekomen terwijl deze slechts met 2 of 3 schroeven vastzitten.
Ik zie toch regelmatig lenovo batterijen waarvan verschillen plastic openingen waarmee de batterij vastgemaakt worden gescheurd zijn. Dus doe mij maar wat extra bevestigingspunten
Mensen op een servicedesk maken dagelijks toestellen open...41 schroeven voor een fucking toetsenbord is gewoon debiel veel.

De stevigheid van een laptop wordt hoofdzakelijk bepaald met de behuizing, of alles nu vast zit met 4 schroeven of 4000, maakt niet uit. Ik heb dezelfde ervaring als @Blokker_1999 meer dan zat laptops die erg stevig zijn zonder een grote hoeveelheid schroeven. Zeker zakelijke modellen zitten goed in elkaar.

Waar je vroeger al eens laptops compleet gebroken tegenkwam wegens slecht ontwerp, is dat de dag van vandaag nog zelden het geval en zie je dat enkel nog na belachelijk misbruik (met de auto overgereden ofzo :p). Toetsenborden die stuk gaan is 99% gebruikersschade, net zoals schermen.
Dankzij het gebruik van gerecycled plastic zie ik juist steeds vaker laptops waar vooral de scharnierpunten afgebroken zijn. Gerecycled plastic is een stuk brozer, vereist meer schroefpunten en is domweg kwetsbaarder. Ik zie wekelijks wel
2-3 laptops binnenkomen die er netjes uitzien, maar waar de schroefpunten uit de behuizing zijn gebroken. We hebben het dan over 65+ die 17.3” laptops hebben die vooral thuis gebruikt worden.
Niet alleen bij nieuwe laptops, dat is al decennia *het* zwakke punt. Het moet allemaal dun, dus er is amper materiaal voor aanhechting.
Klopt, maar de afgelopen paar jaar is dat alleen maar erger geworden
Mensen op een servicedesk maken dagelijks toestellen open...41 schroeven voor een fucking toetsenbord is gewoon debiel veel.
En toch staan die 'debiele' ontwerpers van Apple bijzonder goed aangeschreven. Ik denk dat je de binnenkant nog niet gezien hebt. Ik wel, en ik begrijp de keuze van Apple. Als jij er wat van weet, zal je het ook snappen als je het ziet. Een geweldig mooi machientje van binnen.
Ik heb de binnenkant van Macs gezien hoor, zo megageweldig zijn ze nu ook weer niet. 41 schroeven voor een toetsenbord is gewoon ridicuul, ongeacht het merk.

Een HP Elitebook is ook ferm stevig, daar zitten in vergelijking maar "een paar" schroeven in voor de hele laptop.
Sowieso is het enige verschil qua repareerbaarheid met bijv een M1 Air alleen het toetsenbord. In die was al geen noemenswaardige adhesive gebruikt (ja onder de trackpad flex en lid sensor flex, om die op de plek te houden maar die trok je zo los). Accu was ook al los te schroeven en touchid valt te bestellen op selfservice.
Wees blij zou ik zeggen. Ze hadden ook kunnen besparen op dit soort dingen met alle gevolgen van dien. Ik zie eerlijk gezegd niet waarom meer schroeven ontmoedigingsbeleid is. Zoveel maakt het niet uit voor de complexiteit van de reparatie.
Wilde gok: aanpassing gedurende het ontwerp process of aanpassing in een bestaande component familie (dat onderdelen dus doorontwikkeling zijn van eerdere ontwerpen ipv clean sheet). Als je dingen wilt gaan schroeven ipv lijmen heb je een veel kleinere vaste interface tussen onderdelen dan als je lijmt. Voor sommige belastingen zul je het component/de verbinding anders vorm moeten geven om te hoge piekbelastingen te voorkomen.

Bij een cleansheet ontwerp kan je van alles doen (oa de verdeling van krachten tussen componenten, de vorm/hoek van aansluiting van componenten etc). Bij aanpassing binnen een ontwerp is het veelal: meer materiaal om beter met de hogere interne belasting om te gaan of de belasting beter verspreiden -> meer schroeven.

Bewust veel schroeven gebruiken om reparatie te ontmoedigen lijkt me erg sterk. Je hebt namelijk helemaal gelijk dat een schroef in een productielijn relatief duur is om te installeren. Lijm, snapfits of simpelweg minder schroeven door een ander ontwerp zijn redelijk basale manieren om productiekosten te verminderen.

[Reactie gewijzigd door GoldenSample op 14 maart 2026 11:01]

Ik zie het probleem niet met meer of minder schroeven. Zoals iemand al aangaf: hoe vaak vervang je een batterij en/of toetsenbord? Is het wenselijker schroeven te verbergen voor lijm/plakstrips?

maar goed, de laatste keer dat ik aan een Mac sleutelde was in het Intel tijdperk (MacBook Pro - 2009 en een iMac - 2011). Beide nog in gebruik trouwens :)
Omdat de batterij zo bijdraagt aan de stijfheid van de behuizing. Vandaar dat ze die voorheen verlijmden. En in de Macbooks van voor die tijd zat de batterij maar met een paar schroefjes vast, maar waren de Macbooks veel dikker zodat er andere manieren waren om de behuizing steviger te maken.
Ik denk dat daarom de Macbook Neo weer iets dikker is dan de Air, omdat er wel genoeg 'diepte' moet zijn voor de schroeven om in te gaan. Maar liever iets dikker dan 'lelijke' oplossingen zoals verlijmen.
Bij het toetsenbord twijfel ik of al die schroefjes bedoeld zijn voor de stevigheid van de computer. Kan ook zijn dat Apple wil voorkomen dat het toetsenbord gaat dansen, zoals met goedkope (en soms ook duurdere) Windows laptops.
Ontmoedigingsbeleid ;-)
Wel heel duur ontmoedigingsbeleid, dus dat geloof ik niet zo.
Als ik reacties op eerdere Apple-artikelen moet geloven, worden de reparaties niet door mensen uitgevoerd, maar door robots. Dan zal het tijdsverlies wel meevallen.
Met een elektrische tool heb je 41 schroeven in een minuut los.
En met een robot die alle schroeven in 1 keer verwijderd een seconde.
Ik vraag me af waarom er zoveel schroeven gebruikt worden.
Krachten verdelen.
Met lijm verdeel je de kracht over een groot oppervlak en heb je nauwelijks kans op breuk, met 4 schroeven grijpen de krachten aan op 4 punten, en heb je daar 4 zwakke punten gecreëerd. Met 18 schroeven heb je de krachten weer netjes verdeeld.
Tuurlijk verzin maar wat om tegen aan te schoppen.
Ik vind het kwalitatief doordacht.
IFixit speculeert dat Apple zich met de MacBook Neo aan het voorbereiden is op nieuwe EU-wetgeving. Vanaf medio 2027 moeten smartphones en laptops accu's hebben die door gebruikers verwisseld kunnen worden.
Weer een mooi voorbeeld dat de EU toch wereldwijd impact heeft op klantvriendelijk ontwerp van producten :)
Ja, men klaagt vaak over regels in de EU en hoe dat bedrijven belemmert. Maar de EU is een serieuze speler en serieuze markt voor bedrijven, dus ze passen zich gewoon aan.

En daar hebben wij als consument weer profijt van.
Zoek maar even op wat een enorm verschil er is in qua voeding Europa vs US. Een mooi voorbeeld zijn de McDonalds frietjes. Als je dat ziet dan ben je wel blij met Europese regels omtrent voedsel bijvoorbeeld.
Niet alleen de frietjes. Die "free refill" soda's, die sowieso al in halve liter bekers kwamen, zijn maar een vreemd concept als je iets om je gewicht geeft. Ik ben blij dat dat nooit onderdeel van onze cultuur geweest is. Anders waren we nu net zo moddervet als de gemiddelde Amerikaan.
Niet alleen de frietjes. Die "free refill" soda's, die sowieso al in halve liter bekers kwamen, zijn maar een vreemd concept als je iets om je gewicht geeft. Ik ben blij dat dat nooit onderdeel van onze cultuur geweest is. Anders waren we nu net zo moddervet als de gemiddelde Amerikaan.
Juich niet te vroeg. Ik lees al jaren alarmerende berichten over obesitas en overgewicht. En ik zie het in de omgeving ook veranderen. Bewegen wordt steeds uitdagender, maar daar maken we het zelf naar. Denk aan bijvoorbeeld de fatbike die kinderen minderen doet laten bewegen.
Denk aan bijvoorbeeld de fatbike die kinderen minderen doet laten bewegen.
Maar zijn de kinderen met een fatbike de kinderen die eerst op een reguliere fiets zaten, of waren dat kinderen die nu überhaupt buiten komen? Indien het eerste, dan is het inderdaad geen positieve ontwikkeling. Indien het tweede, dan wel.
Een deel zal vroeger een brommer gehad hebben, maar er is ook zeker een deel dat dat niet had en dus per saldo minder lichaamsbeweging krijgt. Vroeger had ik de keus: Wandelen (al dan niet naar een OV-halte), skateboarden of fietsen.
Een deel zal vroeger een brommer gehad hebben, maar er is ook zeker een deel dat dat niet had en dus per saldo minder lichaamsbeweging krijgt.
Voormalige brommer-eigenaars zijn inmiddels volwassen en dus niet representatief voor de gemiddelde berijders van fatbikes.
In mijn woonomgeving is het leeuwendeel van de fatbikerijders echt onder de 16, dus of het echt brommerrijders vervangen heeft weet ik niet. (als in 'eerst een brommer, nu zo'n fiets'.)

Wat ik al schreef. Het ligt er net aan 'welke groep' er voornamelijk op die apparaten zit. Zijn dat kinderen die eerst voornamelijk thuisbleven, en daar hingen, dan komen die nu in elk geval verder de deur uit en bewegen ze überhaupt. (ook beweging zonder noemenswaardige weerstand is beweging. Al is het maar je gewrichten 'soepel houden'.) Zijn het kinderen die eerst op een reguliere fiets fietste, dan is het inderdaad minder beweging. Althans. Met minder weerstand.
Alhoewel ik geen fan ben van fatbikes (de meesten rijden als mongolen), had je in mijn tijd ook al jeugd op brommers en scooters. Ik denk dat het voornamelijk komt omdat de gemiddelde persoon (zowel jong als oud) tegenwoordig de hele dag met z'n neus achter een scherm zit. Smarttroep en social media zijn de voornaamste redenen voor groeiende obesitas.
Vergeet vooral de enorme junk en fastfood industrie niet, ook deze leeft al een behoorlijke tijd in ons land. 50 jaar geleden aten we ook gezonder en minder, veel mensen laten nu ook vaak eten bezorgen omdat men te moe of te lui is om nog te moeten koken na het werk. In de VS vind men Pizza tegenwoordig een maaltijd...

Ja 50 jaar geleden werd er nog heel veel buiten gespeeld, waren jonge mensen veel meer in beweging, internet, social media en gaming (consoles) waren er ook niet zo als het nu is, en een elektrische fiets bestond ook nog niet. Een brommertje op je 16e ? Ja, maar lang niet iedereen had die luxe.

Tussendoor snoepen of snacken van chips en snoep was ook niet zo gangbaar als nu. We hebben inmiddels best wel een obesitas probleem in Nederland, daar is al genoeg over geschreven de laatste jaren.
We zijn een heel eind onderweg hoor. Porties worden hier ook gestaag groter; kijk maar naar de magnetron maaltijden in de supermarkt, die zijn van 400 naar 450 naar soms al 525 gram gegaan.

Maar even on topic: zoveel schroefjes als nu gebruikt zijn, zijn waarschijnlijk wel nodig voor de stijfheid van de laptop. Anders had Apple er echt wel minder gebruikt hoor. Of je er nou 20 of 100 gebruikt; dat zal een niet-Apple winkel er echt niet van weerhouden om reparaties uit te voeren, dus anti-tamper zal het waarschijnlijk niet bedoeld zijn.
Niet alleen dat maar omdat de EU regels vaak het verst gaan ontwerpen veel bedrijven die wereldwijd willen leveren voor de EU normen (CE, GDPR, etc). Als het hier de markt op mag, mag het overal.
[...]

Weer een mooi voorbeeld dat de EU toch wereldwijd impact heeft op klantvriendelijk ontwerp van producten :)
Zeker. Op dit vlak zijn we wel goed bezig, want dit zijn geen bureaucratische effecten, maar dit zie je direct terug in de productie van producten. Ik word veel minder enthousiast van de papieren effecten. Waar je allerlei zaken extra moet vastleggen, maar vooral bedrijven opzadelt met een extra administratieve last die vaak ook nog met slimme trucjes is te omzeilen.
Weer een mooi voorbeeld dat de EU toch wereldwijd impact heeft op klantvriendelijk ontwerp van producten :)
Goede zaak inderdaad!
Het vast solderen is helaas nodig om snelheden te halen, anders worden alle onderdelen te warm. Dit geld ook voor de NVMe bijvoorbeeld.

Ik ben het er niet mee eens, heb liever een lagere snelheid, maar wel dat ik kan upgraden of repareren. Nu moet ik een hele nieuwe laptop kopen, terwijl ik op mijn oude laptop uit 2005 zelfs nog de CPU kon vervangen.
Ik vind dit altijd zo’n onzin argument. Ja in theorie kan je een individueel onderdeel upgraden, maar in praktijk is het zo dat als je CPU te traag wordt de rest ook aan vervanging toe is. Je kan hooguit een kleine upgrade doen binnen dezelfde generatie, maar bij een flinke upgrade moet er ook meteen een nieuw moederbord in. In dat nieuwe moederbord past het oude RAM niet meer, dus dat moet ook vervangen. Dan blijkt opeens dat de GPU de bottleneck is, want die is ook al een paar generaties oud, etc. Al dat nieuwe spul gebruikt meer energie dus meteen maar de PSU vervangen. Etc. Uiteindelijk ben je beter af met een heel nieuwe PC.
Dat is zeker anders dan vroeger, maar geheugen upgraden (van 16 naar meer) of opslag, lijkt me wel valide.

Voor de rest ben ik het met je eens. Het ging mij specifiek om die onderdelen. Een CPU upgrade heb ik destijds wel gedaan: i3 310 naar i5 350 nog iets.. goede ouwe tijd.
Geheugen kunnen upgraden komt echter met een enorme trade-off. Verwisselbaar geheugen is traag en je hebt dus een GPU nodig met zijn eigen VRAM welk dan alleen via de trage PCIe bus bereikbaar is.

Discrete GPUs zijn een doodlopend spoor, er kleven gewoon te veel nadelen aan t.o.v. een unified memory setup.
Voor de snelheid maakt het niet eens zo veel uit. Je krijgt eigenlijk 2 voordelen terug voor het nadeel dat de onderdelen op een printplaat vastzitten:

- je weet zeker dat er niet gerommeld is met third party onderdelen, dus alle Apple MacBooks hebben per definitie een goed presterende SSD (wat je niet kan zeggen over tweedehands MacBooks waar iemand een random Ali SSD ingedrukt heeft).

- er zijn geen connectors die los kunnen trillen of op een andere manier slecht contact maken, dus minder storingen en betere valbestendigheid

Daarnaast is het voor Apple natuurlijk goedkoper om zo te fabriceren waardoor producten in ieder geval in theorie goedkoper aangeboden kunnen worden. Maar prijsstelling is van veel meer dan kostprijs afhankelijk dus daar heb je als klant waarschijnlijk hooguit heel indirect wat aan.
En dit is (voor de ssd althans) ook gewoon niet waar. Voor een 256gb 1000mbit ssd heb je echt geen hele fancy spullen nodig. Een pcie Gen 4 x1 ssd in 2230 formaat zou prima kunnen, maar dan heb je een SoC met pcie nodig en het maakt de productie kosten iets hoger vanwege extra connectors en assemblage stappen.
Onzin, SSD van neo is erg traag. Helaas.

Maar zal nvme zal die chip niet ondersteunen.

De neo is een goede instapper, maar tweedehands kan je betere deals doen
De Neo is een premium laptop voor een budget prijs!

Er zijn wat zaken budget:
* 8GB RAM (voldoende voor de doelgroep)
* "trage" SSD (ruim voldoende voor de doelgroep)
* slechts 256GB opslag (voldoende voor de doelgroep)

Verder is het gewoon premium:
* premium aluminium case
* premium touch pad
* premium toetsenbord
* premium scherm
* premium SoC (loopt rondjes om de gemiddelde mobile Core i5)
* ...
Op een desktop moederbord worden die dingen ook niet vast gesoldeerd en worden er zeer hoge snelheden behaald. Het argument van vast solderen voor snelheid is dus niet geldig.

Om zelf die upgrade duur aan te kunnen bieden, lijkt me een meer aannemelijke reden. Of anders ruimte besparing vanwege het schrappen van extra connectoren.
maar de ssd en geheugen zit wil vastgesoldeerd, geen EU wetgeving hiervoor.
RAM zit niet vastgesoldeerd, RAM is meegebakken in de SoC en kan niet eens los!
Wij als Tweakers vinden het natuurlijk allemaal jammer dat het 41 schroefjes zijn en niet 42. Toch .. ?
Oneven afwijkend van precisie is lastig mee om te gaan. Hierbij teken ik zelf een stipje erbij voor het idee.
Dat is een antwoord, maar niet het antwoord.
Dat is hopelijk dan ook een trend die de anderen zullen gaan overnemen. Het praktisch onmogelijk maken om je eigen apparaat te repareren vond ik maar niets. Het werd ook onaantrekkelijk om bijvoorbeeld een iPhone te stelen en dan te verkopen, desnoods in onderdelen. Maar zelf de batterij kunnen vervangen lijkt me wel zo handig.
Phone Repair Guru heeft recent een video gemaakt waar hij de Macbook Neo volledig demonteert:

YouTube: Apple Has Been Listening… Macbook Neo Teardown

En natuurlijk ook een video van iFixit:

YouTube: Apple Finally Made a Repairable MacBook?

[Reactie gewijzigd door Mercurion op 14 maart 2026 11:15]

Ik heb zojuist de Salem Techsperts video ook gekeken en ik ben bijzonder verrast dat op een paar plekken na, niks is vast gelijmd. Op RAM en SSD na, vind ik echt een goede gebouwde product, en zolang de elektronica goed blijft werken, vermoed ik dat z'n apparaat fysiek wel jaren mee kan.

Ik ben benieuwd als team achter Asahi ook voor elkaar krijgen om de A18 pro te ondersteunen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn