Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

Waarom Apple macOS naar de massa brengt met een MacBook van 699 euro

05-03-2026 • 15:47

250

Artikel

Apple kondigde woensdag een nieuwe instaplaptop aan: de MacBook Neo. Met een iPhone-chip, minder geheugen en opslag en wat andere beperkingen boort Apple een lagere prijsklasse aan: 699 euro.

Nooit eerder bracht Apple een laptop op de markt tegen zo'n lage prijs. Eerdere MacBooks, zoals de MacBook Air en de 12"-MacBook uit 2015, hadden een introductieprijs van minstens 1000 euro, zo niet meer.

De MacBook is altijd een premiumproduct met een bijbehorend prijs geweest. Wie op zoek was naar een goedkope laptop om mee te webbrowsen, was aangewezen op een Windows-laptop of een Chromebook. De introductie van de MacBook Neo is dus een flinke verschuiving in Apples laptopstrategie. Waarom doet het bedrijf dat?

Apple MacBook Neo

Gatewaydrug naar het Apple-ecosysteem

Om de beweegredenen van Apple te raden, hoef je alleen maar te kijken naar grote concurrent Google. Dat bedrijf biedt al jaren Chromebooks aan met hetzelfde doeleinde als de MacBook Neo: laptops die kunnen webbrowsen en lichte (office)apps draaien, maar niet geschikt zijn voor zwaardere taken zoals beeldbewerking.

De Chromebook is om die reden al jaren erg populair onder (basis)scholieren: ze zijn goedkoop en doen alles wat je als kind nodig hebt om je schoolwerk mee te doen. De laptops zelf mogen dan niet zo duur zijn, toch haalt Google daar een hoop voordelen uit.

Je kunt de Chromebook zien als een soort gatewaydrug naar het Google-ecosysteem. Kijk naar de basisschool: kinderen leren van jongs af aan werken met ChromeOS. Ze gebruiken daar Google Chrome om mee te webbrowsen, maken hun huiswerk in Google Docs en bewaren dat vervolgens in Google Drive.

Heb je toevallig ook een telefoon met Android, het mobiele besturingssysteem van Google? Dan kun je die aan je Chromebook koppelen om je notificaties te bekijken en zelfs je apps te draaien. Jong geleerd, oud gedaan: als je als kind al helemaal bekend bent met Google, hou je die ervaring op latere leeftijd vast.

De MacBook Neo doet hetzelfde, maar dan voor het Apple-ecosysteem. Het mag dan een betaalbare laptop zijn met relatief beperkte hardware, maar hij draait nog steeds de volledige versie van macOS. Je kunt zo alle Mac-apps draaien die je als scholier nodig hebt. Webbrowsen in Safari, huiswerk maken in Apple Pages en de boel opslaan in iCloud, bijvoorbeeld.

De Neo maakt het ook aantrekkelijk om te investeren in andere Apple-producten. Als je ook een iPhone hebt, kun je die aan je MacBook Neo koppelen en daarmee gebruikmaken van diensten als iMessage en AirDrop. Datzelfde geldt voor je AirPods en Apple Watch. Om nog maar te zwijgen over Apples abonnementsdiensten: naast iCloud bijvoorbeeld Apple Music, Apple TV, Apple Arcade of Apple Fitness+.

En uiteindelijk is de MacBook Neo niet zo krachtig, dus zul je hem op latere leeftijd misschien ontgroeien. Maar als je in de tussentijd gewend bent geraakt aan de Mac en het Apple-ecosysteem, is de kans groot dat je in de toekomst weer kiest voor een MacBook, alleen dan een krachtiger en duurder model.

Apple MacBook Neo-marketingApple MacBook Neo-marketing

Ook Apple benadrukt in zijn marketing: de MacBook Neo ondersteunt alledaagse Mac-apps en werkt goed samen met andere Apple-hardware.

Wat lever je dan in?

Maar voor de jonge gebruiker of de casual laptopgebruiker: wat lever je eigenlijk in als je nu voor een MacBook Neo kiest? We schreven het net al, de gebruikte hardware is niet bijzonder krachtig, maar voor de beoogde doelgroep zal dat waarschijnlijk niet zo veel uitmaken.

De basis van de Neo ligt in de Apple A18 Pro: een processor die zijn debuut maakte in een iPhone. Hij heeft zes rekenkernen en een gpu met vijf kernen. De krachtigere MacBook-chips, zoals de M5, blijft gereserveerd voor de duurdere MacBooks. Tegelijkertijd is de A18 Pro zeker geen slak: de singlecoreprestaties liggen bijvoorbeeld hoger dan die van de M2-laptopprocessor uit 2021, hoewel hij wel minder cores heeft.

Die A18 Pro wordt bijgestaan door 8GB werkgeheugen, een karige hoeveelheid anno 2026. Een paar jaar geleden nog stopte Apple luidkeels met het leveren van MacBooks met zo weinig geheugen: de goedkoopste Macs kregen toen allemaal een upgrade naar 16GB.

MacBook Neo + iPhone

Verder heeft de laptop wat andere beperkingen. Het scherm is wat kleiner dan die van de Air en zal een wat minder goede beeldkwaliteit leveren. Bovendien heeft de Neo slechts twee USB-C-poorten: eentje met USB 3-snelheden en eentje die is beperkt tot USB 2. Het zorgt er gelijk voor dat je amper monitors kunt aansluiten: de Neo ondersteunt één extern 4k-scherm op maximaal 60Hz.

De vraag is of dat alles uitmaakt. We moeten de MacBook Neo nog testen – hij komt 11 maart pas uit – dus over de prestaties kunnen we nog weinig zeggen. Het helpt ook niet dat Apple zelf de prestaties van de Neo niet vergelijkt met andere MacBooks, dus het blijft voorlopig gissen.

Vermoedelijk zal de hardware best geschikt zijn voor de beoogde doelgroep. Webbrowsen, Office-apps gebruiken, appjes sturen en filmpjes kijken behoeft nu eenmaal niet zo veel rekenkracht. De poweruser blijft geheid achter, maar daarvoor zijn de Air en Pro er. En gebruikers die nét wat meer van hun hardware vragen, kunnen altijd kijken naar een oudere MacBook Air, bijvoorbeeld met een M2 of M3. Dat is vrijwel zeker een beter totaalpakket, mits je die kunt vinden tegen een redelijke prijs.

De MacBook Neo vergeleken met de huidige MacBook Air
Model MacBook Neo MacBook Air
Processor Apple A18 Pro Apple M5
Cpu-cores 6 (2x performance, 4x efficiency) 10 (4x super*, 6x efficiency)
Gpu-cores 5 8 of 10
Geheugen 8GB 16GB, 24GB of 32GB
Opslag 256GB of 512GB 512GB, 1TB, 2TB of 4TB
Scherm 13,0" 13,6" of 15,6"
Resolutie 2408x1506 pixels 13,6": 2560x1664 pixels
15,3": 2880x1864 pixels
Helderheid 500cd/m² 500cd/m²
USB-poorten 1x USB 3 (10Gbit/s)
1x USB 2 (480Mbit/s)
2x Thunderbolt 4 (40Gbit/s)
Externe schermen 1x (4k met 60Hz) 2x (6k met 60Hz of 4k met 144Hz)
Accuduur Tot 16 uur Tot 18 uur
Adviesprijs Vanaf 699 euro Vanaf 1199 euro

*Apple noemt zijn traditionele performancecores tegenwoordig 'supercores'

Een mogelijk succes

We zullen dus nog even moeten wachten met het trekken van harde conclusies, maar de kans lijkt groot dat de MacBook Neo gaat aanslaan. TrendForce, een bekend analistenbureau, concludeerde alvast hetzelfde. Dat bureau verwacht dat deze instaplaptop verkooprecords gaat breken: Apple zou dit jaar naar verwachting ruim 22 miljoen MacBooks leveren, meer dan ooit.

De introductie van de goedkopere Neo zal daar een flink steentje aan bijdragen, aldus het analistenbureau. Veel andere fabrikanten zijn nu juist genoodzaakt om hun prijzen te verhogen, aangezien componenten steeds duurder worden. Denk aan duurder geheugen, duurdere ssd's, en noem zo maar op. "Apple kiest er juist voor om wat marge op te offeren in ruil voor een groter marktaandeel en meer gebruikers", aldus TrendForce.

Daarom is de MacBook Neo minder een uitgeklede MacBook Air, maar meer een strategische zet. Apple offert wat luxe en winstmarge op om zoveel mogelijk nieuwe gebruikers te trekken, en macOS naar de massa te brengen. Of die aanpak zich op termijn uitbetaalt, gaat in de komende jaren moeten blijken, maar de eerste seinen lijken voor Apple op groen te staan.

Wat betekent de MacBook Neo voor de laptopmarkt?

Jelle Stuip
Jelle Stuip
Redacteur Laptops

Jelle: "De hardware van Apple heeft een premium imago en dankzij de Neo komt dat luxemerk voor veel meer mensen binnen bereik. Het scheelt liefst vijfhonderd euro met de Air, de goedkoopste MacBook van weleer. Alleen daarom al zal er veel belangstelling zijn voor de Neo."

"Daar komt bij dat Apple als enige laptopbouwer geen last van de stijgende geheugenprijzen lijkt te hebben, terwijl Windows-laptops maand op maand duurder worden. Als de Windows-laptop die twee maanden geleden nog vijfhonderd euro kostte ondertussen dezelfde prijs heeft als een MacBook Neo, kan ik me voorstellen dat veel gebruikers zich door Apple laten overhalen."

"Ik vermoed dat in hetzelfde prijssegment, waarbinnen de concurrentie moordend is en de marges dun zijn, de andere laptopfabrikanten zich flinke zorgen zullen maken."

Reacties (250)

250
247
127
2
0
94

Sorteer op:

Weergave:

Leuk, die vergelijking met de MacBook Air M5 van dit jaar, ja, dan is het € 699 vs € 1199. Verschil van € 500, 70% meer dan de neo.

Met de M4 van vorig jaar is het maar € 200 meer, die is te koop voor € 899. En dan krijg je voor 30% extra dus:

- Thunderbolt 4,

- betere video-uitgang

- 16 GB geheugen

- 10-70% meer cpu-power

- True Tone P3-scherm

- MagSafe

Dan moet je toch echt heel erg weinig met je laptop doen als je daar geen meerwaarde uit weet te halen.
Allemaal niet nodig voor een scholier of een oma
En als je als scholier een opleiding videobewerking doet, heb je dan geen voordeel aan de M4? Of een grafische opleiding, heb je dan geen voordeel aan het True Tone-scherm? Of als je als scholier moet gaan groepsvideobellen met 20 klasgenoten via Microsoft Teams, een app die zonder groepsbellen al zwaar is, en ook nog wat anders moet doen tijdens het bellen, heb je dan geen voordeel aan de extra rekenkracht?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 5 maart 2026 17:22]

Ik had zelf op mijn vorige macbook (m1 pro 32 gb ram) al problemen met microsoft teams + scherm delen. Het werd zo traag dat mijn cursor haperde. Overstap naar de m4 met 48 gb ram heeft dit verholpen. Dus inderdaad helemaal eens. De M4 is een betere koop
Op mijn M4 Max vreet Teams soms CPU en moet ik het Teams herstarten. Zegt meer over Teams om eerlijk te zijn.
Ja ik moet soms ook teams herstarten. Vergeet ook niet je Macbook af en toe echt te herstarten. Dat helpt ook. Veel van ons laten hem vaak te lang in slaapstand en doen hem nooit écht uit.
Teams (en ook Whatsapp en discord) zijn electron apps. Dat wil zeggen dat je vrolijk een extra chrome browser met alle overhead van dien opstart. Heb hier wat tests gedaan en de electron versies van Teams, Whatsapp en Discord eten per stuk al gauw meer dan 1Gb geheugen (voor een chat app, go figure) zelfs als je niet aan het videobellen bent. Dezelfde "apps" in chrome zitten meestal rond de 800 Mb, en op firefox nog een tikje minder.

De les is hier dus: je hebt toch al een browser draaien, gebruik die gewoon. Scheelt aanzienlijk in geheugen.
Kleine correctie... volgens mij is WhatsApp in 2024 afgestapt van Electron, en zijn ze naar "Native Webviews" gegaan. Met als doel inderdaad: verbeteren van performance en verlagen van resource-gebruik.
En toch gebruikt de webversie (alleen de tab in chrome of firefox) nog steeds minder geheugen.
Je zegt "en toch", alsof je een punt maakt.. maar ik mis wat het punt precies is.

Als jouw 'applicatie' een tabje in een browser is, dan maak je gebruik van het browser-platform. Dan krijg je dus een hoop zaken 'cadeau' die binnen het geheugengebruik van de browser als geheel vallen. Denk aan pushnotificaties, denk aan window management, etc.

Is jouw applicatie een eigen executable, die een shell om een OS-native webview is, dan zul je die dingen zelf moeten doen. Ja, dat kost wat geheugen. Als eindgebruikers nou eenmaal om een 'native app' in plaats van een tabje in hun browser vragen, dan is dit toch een vrij nette manier om het te doen? Het alternatief is de Electron-way waarbij elke dev voor hun applicatie een volledige browser-engine verscheept en opstart... waarvan we het volgens mij eens zijn dat het niet ideaal is.

[Reactie gewijzigd door multiplexer op 6 maart 2026 12:22]

Native webview is ook gewoon electron techniek, alleen lever je de browser engine niet meer mee maar gebruik je die die al op het systeem geinstalleerd stond. Dat scheelt weinig, het blijft ultra verkwistende javascript.
Teams is ook afgestapt van Electron.
Zeker, dat zegt alles over Teams. Maar het zegt ook dat zolang Teams zo is, je wel wat extra rekenkracht kan gebruiken als je vaak gebruik moet maken van Teams.
Dankje, dit was precies mijn punt. Zodra de applicaties die wij gebruiken zulke performance issues kunnen hebben, is het verstandig om meer rekenkracht te nemen als je budget dat toelaat.

Het zou natuurlijk niet moeten hoeven... Ik verwacht dat voor office werk en teams eigenlijk een Macbook Air gewoon volstaat. Maar de realiteit is helaas anders.
Nee, een fatsoenlijk ontworpen Teams client is de oplossing. Laten we wel zijn, het is toch belachelijk dat je zo'n zware laptop nodig hebt om applicatie zoals Teams te kunnen gebruiken? Misschien dat het massaal gebruik van een laptop zoals de Neo juist zou kunnen werken om die clients niet zo bloated te maken. In tijden van schaarste van ram en opslag zou dat natuurlijk sowieso een goed ding zijn.
Eens maar ik kan er niet vanuit gaan dat de Teams client met een fix komt... Ik had al echt een jaar last van dit probleem. Van alles geprobeerd (teams web, teams PWA, macos versie, opnieuw installeren etc). Op een gegeven moment gewoon geaccepteerd dat ik het met een upgrade kan verhelpen.
Vreemd…. Al sinds 2021een M1 air 16 GB en kan dat dus niet beamen
Ik heb waarschijnlijk ook andere applicaties open dan jij tijdens een teams call. Ik moet soms demo's geven waarbij ik een emulator open heb voor android of iOS. Dat kan ook best zwaar zijn. Maar ik heb dit probleem eerlijk gezegd ook gehad wanneer ik geen of weinig applicaties open had staan. Het kan natuurlijk iets lokaals bij mij zijn wat ik moet oplossen. Maar ik heb de oplossing niet gevonden.

Nu heb ik een krachtigere MacBook en hoef ik dit soort performance problemen niet te troubleshooten.
Ik hoop toch echt dat je je apps niet met dezelfde mindset ontwikkeld.

omgekeerd, als de neo een succes word zal het veel vendors dwingen om hun apps voor dit platform te optimaliseren mbt de “gelimiteerde” specs.

Hier overigens geen enkel problem met teams op een M2 en M4 Pro.
Ik heb een M1 met 16G en daar staat heel wat open dev software zoals PyCharm en RubyMine, Zoom, Teams, Slack, Outlook, Zen browser, Chrome, Docker, Word, Excel, Remote Desktop Manager en 2 schermen met DisplayLink en ja soms zie ik dat het wat hapert tussen bepaalde programma’s te schakelen maar het gaat redelijk vlot zolang je ruimte op de SSD hebt. Mijn andere is een M1 Pro met 32G, dat heeft volstrekt geen last en het grootste aandeel geheugen is Linux en Windows VMs (Windows 11 op 8G is zelfs zonder programma’s niet vooruit te slepen)

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 7 maart 2026 14:13]

Maakt niet uit volgens, ik heb altijd eigenlijk problemen hiermee gehad

Teams just s()/$
Daar had ik op mijn air m1 nooit problemen mee (mijn dochter gebruikt deze nu voor school en beeldbellen via teams gaat anno nu nog steeds soepel). Dus er zal bij jou een ander probleem zijn geweest. Ik gebruikte de air m1 voor tethered shooting met een 50mp camera en capture one. Dat liep altijd als een zonnetje hoor.
En als je als scholier daarnaast nog hobbymatig <noem iets dat GPU intensief is> doet?

Je kan altijd wel een kleine groep bedenken binnen een grotere groep die toch baat heeft bij hogere specs. Maar ook kinderen in de basisschool hebben tegenwoordig een laptop nodig, voor de les Engels, Frans, Wiskunde, noem maar op. Al was het maar om huiswerk online in te dienen via platformen zoals oa Smartschool in België. Dat zijn ook scholieren.
Zo'n kleine groep is dat niet, hoor.
Frans op de basisschool!??
Erhm jep, weet niet in Nederland maar in Vlaanderen begint Franse les vanaf het vijfde leerjaar (zo’n 8 à 9 jaar).
in Nederland krijg je het twee jaar op de middelbare school verplicht en daarna is het een keuzevak.
Dat ligt echt aan het niveau middelbare school dat je doet.
Ik wou net zeggen. Toegegeven dat ik alweer zo'n pak-'m-beet 17 jaar van de middelbare school af ben (ben trouwens Nederlander), dus er zal vast wel het een en ander veranderd zijn, maar in mijn tijd heb ik nooit Frans gehad op het middelbaar.
Bij mij juist de andere kant op, ik heb zeker 3 en volgens mij wel 4 jaar verplicht Frans gehad. Op VWO en dik 20 jaar geleden.
Ik zou eerder zeggen 10 jaar.
Ja, ik had het laatste jaar alvast Frans als voorbereiding op de middelbare school.
5e leerjaar (dus 9-10 jaar) krijg je inderdaad al verplicht Frans tot je 18e in Vlaanderen.

Niet elke leerling woont in Nederland, ook dat is weer zo'n typische <kleine groep binnen een grotere groep> van TheVivaldi.
De prestaties is ongeveer gelijk met een top-end laptop van 4-5 jaar geleden. Je kunt vandaag nog steeds laptops kopen met minder prestaties (ChromeBook, SnapDragon en budget laptops) en de meeste budget laptops zijn ongeveer dezelfde prijs (Apple’s prijzen voor de Neo is 499 voor student, 449 volumeprijs voor scholen)

5 jaar geleden gingen we ook naar school, 10 jaar geleden ook, alsook 15 en 20 jaar geleden. PhotoShop is bijna 40 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 7 maart 2026 14:32]

En als je als scholier een opleiding videobewerking doet, heb je dan geen voordeel aan de M4? Of een grafische opleiding,
Gaat een scholier die video’s moet bewerken aan de slag met een low end Windows laptop of Chromebook? Dat antwoord is ook nee. Ik denk dat je u van doelgroep vergist. Die gaan sowieso voor krachtige laptops of mss zelfs desktops. Je focust op die 1%.

Waarom is de doelgroep zo moeilijk te begrijpen? Waarom uitzonderingen zoeken?

Tweakers leven in een bubbel maar er is een miljoenendoegroep waar pure prestaties echt nul meerwaarde biedt. Ze willen gewoon iets dat mooi is, werkt en bij hun levensfase past. Apple heeft daar nu de Neo voor uitgebracht zonder zijn duurdere modellen te kannibaliseren.

De felle kleuren en de marketing zullen de juiste doelgroep wel aanspreken. Andere mensen (die een Apple zoeken) zullen wel gewoon een Air of macbook kiezen en andere weer de pro.

Je moet beseffen dat die doelgroep het decenia lang met schamele hardware moest doen en dan nog hoor je ze niet klagen. Nu zijn er in elk kamp wel waardige laptops te vinden die buiten pure rekenkracht wel gewoon doen wat ze moeten doen zonder dat je het gevoel hebt op een oude machine te typen. En nu heeft zelfs een premium merk een low-end laptop
Goede reactie, helemaal gelijk dit is geen laptop voor video verwerking en daar is hij ook niet voor bedoeld. Ik snap het zoeken naar uitzonderingen ook niet.
Ik heb hem besteld voor mijn dochter op het mbo, die paar worden powerpoints en teams en dat is prima
Ik vind het jammer dat men maar op één punt van wat ik zei in gaat. Ik noemde bijvoorbeeld ook Teams. Je gaat mij niet zeggen dat je daar niks van gaat merken op de Neo, want er zijn er genoeg — ook in de reacties onder dít artikel — die beamen dat het zelfs met een M4 Max zweten is. Teams is best wel gemeengoed aan het worden; ook scholieren maken er (al dan niet gedwongen) meer en meer gebruik van.
Klopt, Teams komt steeds meer voor maar we gaan het ervaren, mocht het niet werken gaat hij weer retour.

Sowieso Microsoft Office en Macs is geen echte liefde 😂
Oma doet geen opleiding. En er zijn legio scholieren die gewoon wat browsen, mailen en een powerpointje maken en dat is het dan ook wel. Middelbare scholen doen weinig met laptops.
Misschien een beetje muggenziften, maar bij het woord scholier moet ik denken aan basisonderwijs of middelbaar onderwijs, en niet aan beroepsonderwijs. De grafische bewerking die een leerling evt. op de middelbare school doet, zal nooit de functionele eisen hebben voor een M5 of equivalent; in principe moeten ze hun schoolcarrière door kunnen komen met de laptops die via school aangeboden worden. En dat zijn geen powerhouses weet ik uit ervaring:)
Niet op middelbaar onderwijs in Nederland, maar in sommige andere landen wel. Ik neem toch aan dat Apple met de Neo niet alleen op de Nederlandse markt richt.
Niet op middelbaar onderwijs in Nederland, maar in sommige andere landen wel.
Dat lijkt mij sterk, maar je zal het wel weten.
En als je als scholier een opleiding videobewerking doet, heb je dan geen voordeel aan de M4? Of een grafische opleiding, heb je dan geen voordeel aan het True Tone-scherm? Of als je als scholier moet gaan groepsvideobellen met 20 klasgenoten via Microsoft Teams, een app die zonder groepsbellen al zwaar is, en ook nog wat anders moet doen tijdens het bellen, heb je dan geen voordeel aan de extra rekenkracht?
Heel wat "what-if's"!

Moet je zware apps draaien, dan heb je een zware laptop nodig. Open deur.

Doe je een opleiding waar kleurechtheid van het scherm zeer belangrijk is, dan ... (je raadt het al). Ook een open deur.

Een A18 Pro is (per core) een stuk sneller dan een M1, dus als iets draait op een MacBook Air M1, dan draait het ook op een MacBook Neo. MS Teams is niet het schoolvoorbeeld van een efficiënte multi threaded app. Deze zal een aanslag op je accu betekenen, maar videobellen met veel gebruikers werkt gewoon. Daar heb ik ervaring mee (MBA M1) op mijn werk, waar het via een bedrijfsserver gaat. Geen idee of het bij een onderwijsinstelling anders gaat (bv geheel via MS).

Voor mijzelf word ik blijer van een MacBook Air M4 16GB dan van een MacBook Neo 8GB. Maar voor de doelgroep, de gebruikers die nu een ChromeBook of een €500 Windows laptop hebben, is de MacBook Neo een zeer goede (vaak veel betere) vervanger!
Nou, of Teams “gewoon” werkt op een M1/Neo, vraag ik me af. Zelfs bij dit artikel lees ik in de reacties dat Teams al moeite heeft op een M4 Max, met een hoog cpu-gebruik en hitte, en dat mensen veel moeten herstarten om de app terug aan de praat te krijgen. Dan kan ik me haast niet voorstellen dat die app op een M1/A18 Pro wél naar behoren gaat werken.
Ik vind u in al uw posts hier wel èrg sceptisch. Uiteindelijk koopt de overgrote meerderheid deze laptop toch gewoon voor de kleur, geel of roze, de USP.

De SOC kan prima mee in een iPhone 16 pro, met hogere resolutie en bitdiepte. Ook in games en videobewerking. Teams? De doelgroep gebruikt Facetime.

Er is altijd wel iets beters en snellers, maar voor 500 euro (edu prijzen zijn ook de korting prijzen) instappen bij Apple macbook is ongekend. Genoeg loyale klanten die hier mee aan de slag kunnen en vooral willen. Ik vermoed dat deze macbooks niet aan te slepen zullen zijn.
Ik denk dat de lijst korter is voor mensen die hem niet kunnen gebruiken dan die hier voldoende aan hebben. Niet geschikt voor:
  • Mensen met externe schermen van meer dan 4K
  • Mensen met meer dan 1 extern scherm
  • Programmeurs
  • Grafische mensen
  • Mensen die meer dan 256Gb lokaal nodig hebben
  • Mensen die een laptopscherm nodig hebben van 13,1" of groter.
  • Niet overweg kunnen met OSX.
  • Een budget kleiner dan 599 euro.
Voor de overige 95% van de mensen die niet aan bovenstaande voldoen is deze geschikt. Voor 95% van de tweakers ongeschikt ;)
Ik denk dat je 699 bedoeld ipv 599?
En macOS in plaats van OSX?
Pijnlijk als iemand het beter denkt te weten maar er zelf naast zit. Ruud heeft gelijk, iedereen kan deze Macbook Neo voor 599 bestellen bij Apple via de edu omgeving, wordt niet gecontroleerd en voorwarden zijn ruim, ouders mogen ook aanschaffen. Misschien krijg je nog extra korting/bon/accessoire als je wacht op de back to school days.
Sinds wanneer is die controle vervallen? Een jaar of 12 geleden moest ik toch echt bewijs leveren aan Apple.
nee hoor, eind vorig jaar nog Final Cut Pro bundle gekocht via onderwijskorting (vanwege mijn kinderen) maar geen bewijs en controle hoeven te geven
Daarom vroeg ik dus ook wanneer dat veranderd was. ;)
wellicht in corona tijd?
tussen 12 jaar geleden en 2020 uit eigen ervaring.
A, duidelijk — dank je wel! :)
Ik voldoe aan al jouw eisen, behalve dat ik geen groot laptopscherm nodig heb. Ik ben een beetje ouderwets en vind dat een laptop portable moet zijn. Voor alle eisen die jij noemt heb ik een desktop staan met Linux, voor ongeveer dezelfde prijs als de Neo, maar dan veel krachtiger. Maar soms wil ik in de huiskamer of aan de eettafel wat opzoeken, beeldbellen of belastingaangifte doen. Daarvoor is deze laptop veel geschikter dan een tablet. Ik heb nu een Air M1, maar als die op een dag vervangen moet worden dan zal ik zeker de prijzen van de MacBook Air (ook oude modellen) met de MacBook Neo vergelijken.
  • Mensen met externe schermen van meer dan 4K
Krijg ik toch niet op het werk
  • Mensen met meer dan 1 extern scherm
Displayport kan dat prima, zelfs op een archaïsche M1
  • Programmeurs
met VScode en remote connection programmeren op de server, kan zelfs nog met een i5 macbook
  • Grafische mensen
Niet de doelgroep
  • Mensen die meer dan 256Gb lokaal nodig hebben
In omgeving met netwerk onzinnig
  • Mensen die een laptopscherm nodig hebben van 13,1" of groter
Die klagen altijd over ‘sjouwbaarheid’ van die mobiele tv schermen
  • Niet overweg kunnen met OSX.
Ben ik nog niet tegengekomen de afgelopen 20 jaar
  • Een budget kleiner dan 599 euro.
Dan is zelfs de goedkoopste laptop nog te duur, die gaan naar de gemeente of tweedehands winkel

Ik zou er best wel eentje willen, zeker voor de accu duur
[...]

Ben ik nog niet tegengekomen de afgelopen 20 jaar


[...]
Ik eentje, mijn vrouw :) . Ze heeft wel een Iphone, maar OSX vind ze verschrikkelijk, ze heeft ook helemaal niets met techniek en kent windows, dus wilt ook absoluut niets anders haha.
Ik ben begonnen met programmeren op een Amiga. In principe voor de meeste server side meuk heb ik voldoende aan iets wat Chrome/Firefox draait, een IDE en Putty heeft. Dat zou inderdaad nog op een oudere Intel Mac kunnen.
Ik heb "programmeur"-collega's die prima hun werk kunnen doen op een M1 13", dus ik zie echt niet waarom deze ongeschikt zou zijn voor deze doelgroep.

Al die andere toeters en bellen (groter scherm, meer rekenkracht, meer opslag, meer poorten) zijn puur voor verhoogd comfort.
Nee ik ook niet, maar hoor altijd dat ze een snelle pc nodig hebben.
Ik denk dat de lijst korter is voor mensen die hem niet kunnen gebruiken dan die hier voldoende aan hebben. Niet geschikt voor:
  • Mensen met externe schermen van meer dan 4K
  • Mensen met meer dan 1 extern scherm
  • Programmeurs
  • Grafische mensen
  • Mensen die meer dan 256Gb lokaal nodig hebben
  • Mensen die een laptopscherm nodig hebben van 13,1" of groter.
  • Niet overweg kunnen met OSX.
  • Een budget kleiner dan 599 euro.
Voor de overige 95% van de mensen die niet aan bovenstaande voldoen is deze geschikt. Voor 95% van de tweakers ongeschikt ;)
Tegenwoordig werken programmeur vaak in de cloud. Dan hoef je alleen een (Chromium-gebaseerde) browser te hebben.

Visual Studio Code, met wat plugins aardig te pimpen tot een IDE, draait prima op een MacMBook Air M1 met 8GB, dus die zal het ook wel doen op een MacBook Neo.

De Neo is ook verkrijgbaar met 512 GB opslag. Maar daarnaast is er een mogelijkheid op een SSD aan een USB poort te hangen.

En wat is een "grafisch mens"? Hoge eisen aan performance of beeldscherm vertaalt zich in hoge eisen aan een laptop of desktop. Dat is een open deur natuurlijk.

Iedereen kan werken met een Mac, of met Windows. Het is gewenning en voorkeur wat je prettiger vindt.
[quote]Tegenwoordig werken programmeur vaak in de cloud. Dan hoef je alleen een (Chromium-gebaseerde) browser te hebben.[/quote]

Het zal wel aan mijn bubbel liggen, maar dit heb ik nog nooit gezien, anders dan wat spielerij in tools als cloud9 oid. Verder zie ik vooral IntelliJ en VSCode onder mijn vakgenoten.
Nog nooit met Databricks gewerkt?

Je kunt met Git je code lokaal zetten, en met Visual Studio Code gaan editen, maar in je browser kun je meteen code uitvoeren (en makkelijker dan met VS Code). Om maar eens wat te noemen.

Overigens gaat het eerste (editen en runnen met VS Code) ook prima op een MacBook Air M1 met 8GB RAM, dus dat zal ook wel prima werken op een MacBook Neo!
Mja, nee, nog nooit mee gewerkt, maar alhoewel dit ook met code werkt, is het toch echt wel een hele andere tak van sport dan het ontwikkelen van backendsystemen waar je code schrijft die gecompileerd moet worden. Op een of andere manier zijn web-based IDE's vooralsnog nooit echt van de grond gekomen. Cloud9 van AWS was een poging, maar ondertussen ook al de nek omgedraaid:

[quote]
After careful consideration, we have made the decision to close new customer access to AWS Cloud9, effective July 25, 2024. AWS Cloud9 existing customers can continue to use the service as normal. AWS continues to invest in security, availability, and performance improvements for AWS Cloud9, but we do not plan to introduce new features.
[/quote]
Eindelijk heeft Apple het licht gezien. De vergelijking wordt getrokken met Google, maar als je heel eerlijk bent dan moet je verder terug: Waar is Microsoft/Windows groot mee geworden?
De kans dat ik nog overstap kun je als nihil beschouwen, maar ik ben ook niet de doelgroep. In een markt waar alle apparatuur veel duurder gaat worden wegens de duurdere geheugenchips, is dit naar mijn mening een meesterzet van Apple.
Ik denk dat deze laptop (mits je 13" voldoende vind) voor 95% van de gebruikers prima is. Zoals MKBHD het volgens mij al aangaf, als je weet wat Thunderbolt is, dan is deze laptop waarschijnlijk niet voldoende voor je. Heb je geen idee dan kun je hier waarschijnlijk prima mee uit de voeten. Ik denk dat de gemiddelde tweaker overschat wat de gemiddeld persoon nodig heeft.

Ik werk zelf op een M1 met 8GB en zelfs voor mij met meerdere tabbladen open zou dit voldoende zijn. Ik zal niet voor deze kiezen omdat ik tegen de beperking aanloop van 256GB en mijn oogjes tegen de beperking van 13".

Maar als ik nu voor mijn vrouw of kinderen zou moeten kiezen voor een laptop, dan is het bijna een nobrainer om niet deze te overwegen. (naast dat alles hier al een iPad / iPhone heeft) ook voor de prijs. Een windows machine kun je moeilijk vinden voor deze prijs, zeker met deze bouwkwaliteit (uitgaande van de youtubers).

Als ik om mij heen kijk ken ik maar weinig mensen die meer dan dit nodig zouden hebben.
Windows voor deze prijs, zeker met Edu korting, die gaan niet lang mee (naar mijn ervaring). En nog nooit een laptop tegengekomen met de bouwkwaliteit en vooral het trackpad van een Mac, altijd schrikken als je een andere laptop gebruikt.

Mooie laptop voor 👵
Een chromebook voor ca 50% van deze prijs is meestal veel aantrekkelijker voor bejaarden.. En echt die gaan ook > 5 jaar mee. Windows moet je inderdaad niet aan beginnen, dan blijf je maar bezig.
eens. Zelfs de Lenovo van 700 euro in de aanbieding (bijna 900 normale prijs) die mijn zoon gebruikt is aardig, maar geen vergelijk met een MacBook Air qua bouwkwaliteit.
Nou, dat is echt wel de benchmark, “zelfs meerdere tabbladen open.”

Misschien dat de bejaarden van tegenwoordig nog met 1 enkel tabblad werkt, maar ik kan me echt niet voorstellen dat de jeugd van tegenwoordig dat doet. Dat doen ze namelijk op hun telefoon ook niet.

En ondertussen hebben ze wel meerdere programma’s open, een teams vreet al geheugen, een virusscanner, router, school software, AI (beetje vooruitdenken) enz.

Dan is 8 GB echt niet heel veel.

En
Zoals MKBHD het volgens mij al aangaf, als je weet wat Thunderbolt is, dan is deze laptop waarschijnlijk niet voldoende voor je. Heb je geen idee dan kun je hier waarschijnlijk prima mee uit de voeten.”
Want alleen iemand die technisch onderlegd is gebruikt programma’s die wat meer cpu en Ram gebruiken en wil een systeem dat wat langer meekan? Was Apple niet gestopt met het leveren van 8 GB als minimum Ram?

16 GB levert immens veel meer vrij geheugen dan 8 GB als ook je besturingssysteem en gpu daar gebruik van maken.
Een windows machine kun je moeilijk vinden voor deze prijs, zeker met deze bouwkwaliteit (uitgaande van de youtubers).
iets dat niet bestaat is inderdaad moeilijk te vinden
Het zal je verbazen hoe weinig de meeste mensen echt nodig hebben van hun devices.

- Thunderbolt 4, "Mijn USB stickje van 64GB kan ik nog prima bestandjes van <1GB snel verplaatsen"

- Video uitgang, veel mensen gebruiken überhaupt niet eens de video-uitgang op hun laptops.

- 16 GB geheugen, het is karig maar scholieren of ouderen hoeven niet meer dan een browser en enkele simpele applicaties

- CPU-power, het is snel genoeg om menige taken uit te voeren, en dat is voldoende voor de meesten.

- True Tone, ik denk (misschien zit ik zelf dan fout) dat zelfs veel tweakers niet eens weten wat dit voor effect heeft en wat je eraan hebt. Laat staan 80% van alle andere gebruikers.

- MagSafe, USB-C werkt ook en dat heeft de simpele gebruiker zelfs liever, denk ik, dan een willekeurige custom oplossing.


Zoals een aantal anderen al aangaven, als je weet wat deze punten überhaupt zijn, dan is het apparaat niet voor je bestemd.
In deze laptop zit dus geen 16 GB, maar 8 GB. En daar moet het besturingssysteem, de gou, teams, virusscanner, firewall en apps in draaien.

Apple levert geen enkel ander systeem meer met 8 GB. Het is ook het minimum voor Apple Intelligence. Het betekent dus ook dat deze laptop sneller minder werkbaar wordt dan eentje met M4.

En de cpu is single core snel, maar als er iets meer power is, valt hij door de mand.
Apple levert geen enkel ander systeem meer met 8 GB. Het is ook het minimum voor Apple Intelligence. Het betekent dus ook dat deze laptop sneller minder werkbaar wordt dan eentje met M4.
En als je het nou eens vergelijkt met een gewone iPad + toetsenbord?
In mijn 2025 zit een A16 en 6GB, de Neo is technisch gezien een vooruitgang, maar ik weet niet eens of ik performance-technisch het voordeel ga merken.
V.w.b. De form-factor van het ding en de verwachte levensduur en batterijduur is het voor mij een serieuze kandidaat voor het opvolgen van mijn oude Windows laptopje, waar ik een beetje browse en media consumeer, en waar ik als ik iets serieuzer wil doen toch naar een VM connect.

Voor alles wat ik privé doe gaat dit ding ook als serieuze IT-nerd naar verwachting zeker volstaan.
Mijn ervaring zegt toch iets anders. Ik heb al veel vrienden en familieleden moeten helpen omdat "hun computer niet meer goed werkt" en elke keer is het een van de volgende 4 situaties (over alle OS heen):
  • Niet genoeg RAM
  • Niet genoeg HDD
  • Hardware failure => echt gewoon kapot
  • Rotzooi/Sluggishness (spyware, virussen, etc)
De laatste categorie heb ik nooit op OSX gezien en de laatste jaren amper op Windows ook. Maar HDD en RAM wel echt vaak.

Dat de computer wat traag is voor USB of dat een programma iets trager opstart vb door een mindere krachtige CPU heb ik nog weinig niet-tech-savvy mensen over horen klagen.

Echter, RAM en HDD daarintegen is echt wel een issue en elke OS upgrade vereist meer. 8 GB is volgens mij helemaal niet future proof en een slechte investering. Voor veel mensen zal deze laptop goed zijn op dit moment, maar over 2 jaar niet meer en echt te traag zijn. 256 GB net hetzelfde. Gelukkig is er nog een 512GB optie.
aangezien je het over HDD hebt zal de bottleneck elders liggen, cq CPU oid. Met apples memory swap was die 8gb jaren lang toelaatbaar dus zou niet weten waarom dat voor een minder veeleisende doelgroep dan ineens anders zou zijn
He schoonmoeder, misschien moet je niet 500 tabjes laten openstaan?
Maar dan raak ik websites kwijt!
Legt favorieten uit, probleem opgelost.

De meeste mensen hebben geen flauw idee hoe zelfs een browser werkt. Een klein beetje educatie scheelt een hoop.
Veel mensen hebben geen idee waarom ze dat allemaal nodig hebben en dan is 200 euro betalen eigenlijk te duur. Je vergeet ook dat een laptop van vorig jaar een jaar minder support krijgt en dus iets sneller afgeschreven moet worden.
Je vergeet ook dat een laptop van vorig jaar een jaar minder support krijgt en dus iets sneller afgeschreven moet worden.
De M4 chips is werkelijk precies van dezelfde generatie als de A18 Pro-chip.


Dus qua afschrijving is het 100% hetzelfde, terwijl je met 16 GB een stuk verder komt dan met 8 GB, wat ook het minimum is voor Apple AI.

Dus afschrijven/niet meer op zijn taken berekend zijn, zal de neo harder doen dan de Air M4.
Het enige wat mijn dochter nodig heeft is een tekstverwerker, powerpoint en een browser.
Liefst zo licht mogelijk en met een lange accu duur.
Net zoals de vele honderden studenten die bij haar in de aula zitten.
Precies de reden dat ik dus ook voor mijn dochter besteld heb.
Zolang de office applicaties erop draaien een verdwaalde schoolapplicatie is het voldoende.

Denk dat ze ook heel blijk wordt van de Blos kleurtje.
Als dat het enige is dat ze gaat draaien, kom je ook met een Chromebook voor de helft van de prijs weg.


En gaat ze die programma’s op een MacBook draaien? Kan ze daarmee omgaan, terwijl je wordt doodgegooid met Chromebooks of Windows laptops (en er dus niemand is die haar kan helpen op s ch ook als iets niet lukt?)

Zijn de programma’s die gedraaid worden er wel op OSX?
er zijn geen programma's behalve office en een browser. Dat stond er toch?

Kan een chromebook office draaien?
En vooral, de accuduur. In de aula's dat ze zit zijn er geen stroompunten en ze heeft soms tot 8u les, dat is nu schipperen met haar HP (die duurder was dan deze mac).

Maar goed, er is nog niets gekocht, het is gewoon een extra alternatief.
Tot ze roblox ook willen spelen? 😉
Ze heeft nu een HP probook. Daar staat niets op voor ontspanning.

Dat soort gein doet ze op haar ipad.
En een haptische touchpad en toetsenbord verlichting
Je kunt veel met je laptop doen en toch prima met de Macbook Neo af kunnen. Uiteindelijk hangt het ervan af waar je waarde aan hecht en of dat opweegt tegen de 200 euro extra. Je vergelijkt overigens een adviesprijs met de straatprijs van de Macbook AIr van vorig jaar, dat verschil kan natuurlijk groter worden en de verkrijgbaarheid van de Macbook Air 2025 kan snel veranderen. De Macbook Air 2024 is in de Pricewatch inmiddels nauwelijks meer te vinden en voor vanaf prijzen die niet lager zijn dan de Macbook Air 2025.
Vooral die 16 GB geheugen zal een enorm verschil maken naar toekomstbestendigheid. Eén met 16GB gebruik je binnen 12jaar nog (ik gebruik mijn Dell laptop met i7 van 12jaar geleden met 16GB nog, al maakt MS me dat graag heel moeilijk -> Win11).

Hoeveel ik ook van het premium gevoel van de hardware van hun laptops houdt, ik ben allergisch aan de vendor lock-in, dus ik zal er niet snel één kopen.
Ik had eigenlijk gedacht dat er een snapdragon in zou zitten omdat hij zo goedkoop is maar het is door apple zelf ontwikkelt.Ik ben tevens benieuwd hoelang zo een ding meegaat.En hoelang hij updates krijgt.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 6 maart 2026 13:22]

Ipv met een MacBook vergelijken kan je hem beter met een iPad vergelijken.

Ipv iPads kunnen scholen nu betaalbare Apple laptops gaan gebruiken, als alternatief van een Chromebook.
iPads zijn leuk om te browsen etc, maar bij wat meer invoer is een toetsenbord toch wel handig.

Ik heb thuis meerdere Chromebooks, waarop 95% van het werk gedaan wordt. De oudste daarvan is inmiddels ook al 8 jaar oud. Die zal waarschijnlijk vervangen worden door een Neo.

(Voor de ander 5% heb ik een MacBook Pro.)
Hoi,
Ik ben een rechtenstudent en ben opzoek naar een laptopje, ik kan de neo halen voor 599 met onderwijskorting. Dit leek mij wel een redelijke deal sinds ik geen zware progamma's gebruik, of is nog steeds de m4 echt die 300 euro extra het waard? Voor 900 moet ik wel erg diep in me portemonnee zoeken, of heb je nog andere aanbevelingen kwa macbooks.
maar als de meeste scholieren blijkbaar momenteel met chromebooks in het google docs/drive ecosysteem zitten, is het voor leraar/school ook wel handig... (documenten sharen met de klas enzo) ... die krijgen extra werk en kosten dankzij twee van die walled garden ecosystemen :P
Valt wel mee. Werk zelf ook met dus een Mac en Gsuite, werkt top. Ook bij mijn dochter op school werken ze allemaal op een iPad met Gsuite.

Ik ben nu bezig om het hele Microsoft pakket eruit te gooien, omdat Gsuite voor mij juist prettig werkt. Ik werk voor meerdere opdrachtgevers en die hebben allemaal hebben een eigen Chrome Profiel op mijn laptop, zodat ik met een rechter muisklik op mijn chrome icoontje direct makkelijk bij het juiste profiel kom en direct mijn mail / bestanden kan zien. En dat lukt mij vreemd genoeg op de Mac (of windows) beter dan op een Chromebook. Daar kan ik binnen een profiel niet zo makkelijk switchen naar een ander account, of ik zie iets over het hoofd.
Je kan met een Mac ook prima Google drive gebruiken.
Snap nog steeds niet dat geheugen van Apple zo duur moet zijn, alle tegenhangers doen het vele malen goedkoper. Een upgrade van alleen geheugen (disc niet ram) kost al snel honderden euro's meer.
Verdubbeling voor €100 én je krijgt Touch ID op je keyboard erbij. Zo erg is dat met de Neo toch niet?
Verdubbeling klinkt leuk maar je praat over 256GB extra voor 100 euro extra 8)7

En daar ook nog TouchID aan hangen zodat als je 1 van de 2 nodig hebt je maar voor beide betaald klinkt mij ook niet als een voordeel. Dat hadden gewoon 2 losse upgrades van (SSD) 50 euro en (touchid) 25 euro kunnen zijn oid...

ter referentie: je koopt al een losse 1TB SSD voor onder de 100 euro!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 maart 2026 16:08]

En dan moet je al meer verschillende versies maken of BTO ondersteunen. En juist dat willen ze beperken, ook dat scheelt allemaal geld.
Met de huidige prijzen ga je toch niet veel kunnen vinden voor een 1TB SSD en onder de €100, ik zie er twee hier op Tweakers, eentje van Integral en een Acer model.
Meer losse upgrades zou de prijs uiteindelijk alleenbaar verhogen. Nu hebben ze een simpel ingeregeld productieproces met kleur, opslag/TouchID (2 opties!) en toetsenbord. Meer mogelijkheden maakt het productieproces alleen maar ingewikkelder en daardoor duurder.
In kleine laptops zit meestal een 30mm ssd. De vanaf prijs is nu €146. Dus de €100 voor 1 TB is erg optimistisch.

categorie: Interne ssd's

Eigenlijk vind ik het best een goede deal, voor kinderen in onderwijs is prijs zelfs nog €100 minder!

https://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/macbook-neo

€599 & €699 zijn dan echt super prijzen voor een vol aluminium, premium bouwkwaliteit in leuk kleurtje MacBook!
Ja en zoals altijd gaat die losse SSD never nooit de performance halen van een ingebouwde.
Jawel? De snelste NVME SSD's blazen inmiddels zelfs langs Apple's SSDs hoor; qua random I/O ligt Apple achter (sequentiëel valt wel mee, maar dat is weinig boeiend). Is ook niet zo gek, want Apple's "SSDs" (sinds de M-CPU's) zijn slechts NAND chips op een PCB. De controller zit in de SoC ingebouwd en volgens mij is daar niet zo heel veel aan veranderd de afgelopen jaren.

Dat maakt Apple's upgrade prijzen ook zo wrang, want je betaalt enkel voor dat PCB met wat NAND chips. Ja, meer chips laat meer performance toe (dat is waarom grotere SSD's sneller zijn), maar dat heeft met het aantal te maken en geldt voor élke SSD. Hun prijzen zijn gewoon je reinste oplichting.
Je vergeet wel even dat de ssd's van 1 tb die rond de €100 niet bepaald snel zijn. Wil je een SSD met snelheden waar jij het over hebt, zoals de Samsung 990 pro, dan leg je €185 neer voor 1TB. Dus 256GB extra + touch ID is niet goedkoop voor €100 maar ook niet zo extreem als we eerder bij apple zagen.

Maar hoewel de specs nog niet bekend zijn, en dit natuurlijk een instapper is, vergeet niet dat Apple juist op dit punt vaak ook altijd de beste componenten in zijn devices stopt. Toen ik mijn MBP 2018 kocht had die 2800 MB/s read en write op de ssd, terwijl alle concurrenten toen max bleven hangen op 400. Zo extreem zals het met zo'n instaplaptop niet zijn gok ik, maar alsnog denk ik dat je best een snelle & goede kwaliteit SSD krijgt voor dit geld.

Maargoed of dat zo is is dus nog even afwachten.
Dus 256GB extra + touch ID is niet goedkoop voor €100 maar ook niet zo extreem als we eerder bij apple zagen.
Best, kijk dan naar de nieuwe MBP's. €500 voor 1 TB extra op de basis 14" M5 ;)
Toen ik mijn MBP 2018 kocht had die 2800 MB/s read en write op de ssd, terwijl alle concurrenten toen max bleven hangen op 400.
Hoe kom je daar bij? Juist in 2018 kregen we dingen als de NVMe WD Blacks en 970 Evo's, die gingen ook over de 2 GB/s sequentiëel heen hoor.
Zo extreem zals het met zo'n instaplaptop niet zijn gok ik, maar alsnog denk ik dat je best een snelle & goede kwaliteit SSD krijgt voor dit geld.
Ik zou er juist niet raar van opkijken als dit ding weldegelijk een stuk trager is; ofwel omdat de A18 een tragere controller heeft (geen idee of die dat heeft) of omdat ze nu een volledig externe (in de zin dat hij buiten de SoC zit) SSD hebben wegens het gebrek aan een controller in de SoC.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 5 maart 2026 18:45]

Het punt was dat ssd's die in laptops zaten dat soort snelheden bij lange na niet haalden: https://www.laptopmag.com/articles/2018-macbook-pro-benchmarks. Die MBP heeft vier thunderbolt 3.0 poorten met een snelheid van 40Gbps (!) dat zijn snelheden die zelfs tegenwoordig nog in vrijwel geen enkele laptop zit. Dat was mijn punt. Apple is inderdaad zeker duur, maar je krijgt wél topkwaliteit bij alle onderdelen die je koopt en over het algemeen de top van wat in de markt beschikbaar is.

En wat er in die Neo gaat zitten kunnen we nog tot volgende week woensdag over speculeren, maar we kunnen ook gewoon even een weekje wachten en zien wat de feiten zijn ;)

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 5 maart 2026 19:10]

683 laptops in pricewatch met usb4. Dat is toch ook 40Gbps?
Goedkoopste daarmee is 350 ofzo (refurbish) of ongeveer 600 (nieuw).
Of mis ik een punt?
Ja je mist een punt (of eigenlijk een filter, want helaas kan de pricewatch dit niet filteren), want in de meeste gevallen is usb 4.0 20GBit bij laptops, alleen het topsegment biedt 40Gbis. USB 4.0 is er in twee smaken, 20Gbs en 40Gbs.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 5 maart 2026 22:47]

De snelste NVMe over USB-3 is nooit sneller dan een ingebouwde 2x 256 GB SSD.
Wie heeft het over USB? @watercoolertje bedoelt met "los" ook niet "extern via USB", hij doelde daar vooral op het los aan mogen vinken van beide upgrades voor redelijke prijzen.
Ja en zoals altijd gaat die losse SSD never nooit de performance halen van een ingebouwde.
Dit is waar watercoolertje op reageerde met:
Jawel? De snelste NVME SSD's blazen inmiddels zelfs langs Apple's SSDs hoor
Dus extern via USB-3 (10 Gbps) is inderdaad waar het over ging.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 5 maart 2026 19:23]

succes met je snelle nvme ssd over de 480mb/s usb c poort van de macbook neo, die andere 10gb/s poort is namelijk voor laden (en een ergonomisch scherm)

[Reactie gewijzigd door ict op 5 maart 2026 23:24]

Maar mensen die performance zoeken vinden die hier sowieso niet, dus blijft de vraag of een dergelijke meerprijs zich voor dit apparaat gerechtvaardigd is.
euhm. het zal je tegenvallen. thunderbolt 4 en 5 zijn vrij rap en halen bijna de limieten van nvme's.
Helaas heeft deze laptop geen thunderbolt.
Hoe wil je gebruikmaken van Thunderbolt zonder Thunderbolt-poorten?
De poort wel, maar de SSD zelf niet
De poort is alleen USB-3 (10Gbps) en geen Thunderbolt. (40Gbps)
Ja en zoals altijd gaat die losse SSD never nooit de performance halen van een ingebouwde.
Wel echt goed fijn ook een permanente Externe SSD aan je Macbook Neo, dat zal vast niet vervelend zijn enz. Maar goed als je niet anders kunt dan naar de prijs kijken dan lijkt een externe SSD misschien de betere keuze.
1tb voor 100 euro? Waar???
Volgens mij heeft dat met de verkooptechniek van Apple te maken. Heb je meer nodig? Dan komt je product, met upgrades, al snel in de buurt van de volgende versie. Waardoor die versie aantrekkelijker wordt en je geneigd bent om nog wat meer neer te leggen.
Yep dat is een bekende psychologische truc. Net zoals popcorn in de bioscoop. Het prijs verschil tussen L en XL is relatief klein, maar de marge is hoger.
de ladder is S>M>L of in geval van apple N>A>P

al gaat geen hond meer naar de bios en verkoopt apple macbooks als warme broodjes
Dat is natuurlijk niet alleen Apple- doet doen alle merken. En zelfs in de supermarkt kom je dit door praktijken tegen.
Snap nog steeds niet dat geheugen van Apple zo duur moet zijn ...
Ik noem het collectieve incompetentie. Apple doet dit al jaren zo, hun product als geheel is prima te rechtvaardigen qua prijs, maar dat eenvoudige upgrades een factor 5~10 keer duurder zijn dan alternatieven: nee, dank je.

Dat speelt al jaren en ondanks al het commentaar, verandert er niks. We zijn collectief incompetent: we zijn niet in staat om dit soort ontwikkelingen te stoppen. Het is alsof je in je broek plast in de winter. Je blijft warm, maar na meer dan tien jaar is de lucht niet meer te harden.
Heuh? Je hebt een fabrikant die een mooi product maakt en hiervoor een bepaald bedrag vraagt. En dat maakt ons collectief incompetent... omdat? :D
Extra geheugen is niet een definitie van een "mooi product". Dat is een relatief simpele uitbreiding. Waar Apple een factor vijf meer geld voor vraagt dan nodig.
Ik pak de eerste iPhone die ik in de pricewatch zie, de 17 256GB en 512GB.
Prijsverschil is bijna €300. Als ik kijk naar SD (en dan pak ik een micro SD express kaartje om snelheid als argument van de tafel te vegen), dan kost een 256GB kaartje tussen de €50 en €60. En dus bij Apple ruim vijf keer zo veel. De goedkoopste 256GB micro-sd kaartjes beginnen zelfs rond de €25, dus ruim een factor tien goedkoper. Of het moet zijn dat Apple's geheugen zilveren sporen bevat die door elven zijn gesmeed bij maanlicht.
Je kunt een vraagprijs beredeneren vanuit kostprijs, maar ook vanuit geleverde waarde.

Zolang mensen er zoveel extra voor willen betalen, zal Apple een premium prijs kunnen vragen…
Geheugen is ram, nooit anders geweest. Je zoekt het woord "opslag" en ja, dat is bij Apple altijd duur geweest helaas. Laten we de termen niet moeilijker maken dan nodig :) .
Geheugen is ram, nooit anders geweest.
Extern geheugen werd vroeger gebruikt voor opslag.
Die pricesetting-strategie heeft volgens mij meer te maken met hoe je het product naar de markt brengt. Hetzelfde al vanaf de eerste iPhone: Het liefst hebben ze natuurlijk dat iedereen de hoofdprijs betaalt, maar dan verkopen ze niet zoveel. Verlagen ze de prijs, dan verkopen ze meer maar maken ze minder winst per product. Vandaar die drie varianten: De prijs van de goedkoopste is ingesteld op maximale verkoopaantallen, en de prijs van de hoogste variant op maximale winst per product (gericht op een groep klanten die dat makkelijker kan betalen), simpel gezegd.

Zo bekeken is te begrijpen dat het prijsverschil volledig los staat van de kostprijs van het extra geheugen.

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 5 maart 2026 16:45]

Ik had graag gezien dat de vanaf prijs 599 was geweest... Zeker met basisspec van 8GB werkgeheugen.
De vanafprijs is ook 599, voor studenten.
Ja... Dat ben ik al vele jaren niet meer.
dus? je kunt gewoon vanuit de edu omgeving bestellen zonder controle oid
ik had nog liever 299 gezien, maar 699 is niet eens een slechte prijs. Maar, een Air op aanbieding is vaak toch de betere deal. 599- dat is dan wel weer de schoolprijs.
Ik kan mij herinneren dat in november naar buiten kwam dat ze een "goedkope Macbook met iPhone CPU" gingen uitbrengen het prijspunt 400-500 zou zijn. Dus een tegenslag. Maar, blijf zeggen... misschien is het wel een dingetje wat ik wil hebben om al mijn "kantoor werk" van de PC te halen.
Classic Apple-bash. Voegt niks toe aan dit bericht, want hier zijn "maar" twee varianten van qua geheugen en de upgrade van 256GB naar 512GB kost €100 waarbij je ook TouchID extra krijgt.
Als dit moet werken als alternatief voor een Chromebook snap ik de specs heel goed. Scholieren die in browser/docs werken hoeven geen 16Gb ram, zeker niet op een Linux systeem. Wil je gaan editten, dan kun je altijd nog naar de Air (op dit moment de goedkoopste M chip optie?).

Goede long-term play van Apple. Koop je in op kostprijs, win zieltjes, reap the rewards.
Voor computer-onderwijs eigenlijk wel de betere optie. Dankzij ChromeOS weten scholieren nu vaak niet wat bestanden zijn. MacOS is wél een volledig desktop OS met alle toeters en bellen.
Maar, alsnog bijna twee keer zo duur.
Chromebooks zijn vooral populair op basisscholen en hebben dan als groot voordeel dat ze niet beheerd hoeven te worden. Je wil echt niet dat leerlingen gaan klooien met bestanden en systeem instellingen. Dus, die markt kan Apple hier in ieder geval niet mee pakken.

En voor computer onderwijs heb ik gehoord dat dit jaar het jaar van Linux wordt 😜

[Reactie gewijzigd door Piet Zaman op 5 maart 2026 21:18]

chromebook in school omgevingen moet je wel beheren, maar dit is in ieder geval heel makkelijk. Geen idee of apple ook eens wat aan goede goedkope/gratis beheer opties heeft gedaan.... want dat is al jaren het grootste probleem van apple, voor serieuze omgevingen. En bij linux zou dat ook heel veel uit kunnen maken, zeker als je scholen wilt bedienen.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 5 maart 2026 20:06]

Apple-beheersysteem (Mobile Device Management of MDM) gebeurt doorgaans via Apple Business Manager (ABM) of Apple School Manager (ASM), in combinatie met een MDM-oplossing.

Ik zou je eens gaan inlezen want Apple is immens groot/goed in deze sectoren.
"Rechtstreeks van Apple is gekocht of van een deelnemende, geautoriseerde Apple reseller of een geautoriseerde mobiele aanbieder." Zijn dus echt van die belachelijke eisen. Bij chromebooks kan ik gewoon de goedkoopste kopen of dat nu bol/coolblue of whatever is. Echt ik begrijp niet waarom iemand zich laat forceren tot dit soort communistische koppelverkoop.

Ook dingen als "nieuwe beheerde Apple Account van de beheerder niet met een App Store- of iCloud-account, of met andere Apple diensten of websites anders dan die van Apple School Manager" dus nog een extra account met extra wachtwoord etc.

Samen met maar 200GB etc. Veel hogere device prijzen. En veel vlugger dat dingen niet meer werken, want chromeos wordt in de praktijk nu langer ondersteund, want macOS 12.4 als minimum.. iedereen die kan rekenen moet toch wel doorkrijgen dat 1.5 tot 2 keer zoveel kwijt zijn en eigenlijk geen voordelen, niet echt economisch interessant is.
communistische koppelverkoop.
vertel dat je een :+ bent zonder te vertellen dat je een :o bent

succes met macbook neo's vinden voor sub €600 bij coolblue/bol. alsof dat overigens partijen zijn waar grootschalig wordt ingekocht door organisaties.

bij apple zelf krijg je zelfs nog cashback en korting bovenop de edu €599 prijs per stuk.

sure een (extra) account voor een hele organisatie is echt teveel gevraagd voor de facilitaire/IT afdeling.

die device prijzen vallen reuze mee als je kijk naar de bouwkwaliteit en accuduur. weet je wat het kost om overal stopcontact aan te leggen?
Die zijn, voor ons ongeveer 60%~80% hoger in aanschaf. En ja bij > 100 stuks dan kunnen grote partijen voordelig leveren. Maar bij bv docenten dan wil je soms maar 10 of 20 exemplaren hebben, en dan zijn de bulk aanbieders vaak veel duurder, het gaan ook om de keuze die door Apple wordt ontnomen, waardoor je een veelvoud kwijt bent, ofwel zwaar communistische dwang. . Omdat je niet eenvoudig van leverancier kun kunt wisselen en het aantal aanbieders zwaar gelimiteerd is. En Chromebooks gaan ook makkelijk een werkdag mee... En echt minder als 5% haalt de 5 jaar niet. met goed onderhoud is ongeveer 1 a 2 % na 5 jaar op, door bv vallen etc. ofwel dingen waar je bij apple nog veel meer last van hebt, want repareerbaarheid....
geef die docenten een budget en laat ze hem zelf kopen met apple care, zijn jullie van het gezeik af voor een schijntje.

welke keuze ontneemt apple jou/jullie? alsof marktwerking de windows markt alleen maar goeds heeft gebracht. ja een chromebook kan weinig dus die accu houd het wel vol. v.w.b. repareerbaarheid zit het bij de neo wel goed. inmiddels genoeg over bekend.
Je beseft dat apple ca 2 keer zo duur in aanschaf is, samen met dat reparatie een stuk duurder is. en dat dingen als val bescherming een stuk duurder zijn, want dat valt niet onder de standaard care... Ofwel geen productiviteits winst voor een ruime 2 keer zoveel... ze zien er puur wat leuker uit. Maar zijn eigenlijk te klein de ogen van vele zijn niet zo goed meer (dus 14 a 15 inch)..
Dus, die markt kan Apple hier in ieder geval niet mee pakken.
Hoezo niet? Apple heeft dit al lang uitgedacht, Apple-beheersysteem (Mobile Device Management of MDM) gebeurt doorgaans via Apple Business Manager (ABM) of Apple School Manager (ASM), in combinatie met een MDM-oplossing.
Voor computer-onderwijs is het eigenlijk nog beter om scholieren te laten werken met Linux en open source alternatieven. Zo leren ze wat een Operating System is, wat open source is, wat open standaarden zijn en wat onafhankelijk zijn van bigtech is. Linux kent een volledige desktop OS met alle toeters en bellen, en de software is nog gratis ook.

En oh ja, de leraren kunnen er dan ook nog wat van leren.....
ja als we beginnen met wat scholen allemaal kunnen en zouden moeten leren aan kinderen staat jouw suggestie toch wel behoorlijk onderaan. laten we beginnen me hoe je jezelf gezond houd, zowel fysiek, geestelijk als financieel.
Als dit moet werken als alternatief voor een Chromebook snap ik de specs heel goed. Scholieren die in browser/docs werken hoeven geen 16Gb ram, zeker niet op een Linux systeem. Wil je gaan editten, dan kun je altijd nog naar de Air (op dit moment de goedkoopste M chip optie?).

Goede long-term play van Apple. Koop je in op kostprijs, win zieltjes, reap the rewards.
MKBHD zei het goed gisteren in zijn video: "Weet je wat Ram is" > Dan is de machine niet voor jou.
"Weet je wat een grotere SSD is" > Dan is deze machine niet voor jou.

Dat is wel een beetje hoe je dit ding moet zien denk ik. Mijn dochtertje zit op de basis school en heeft nog geen computer, niet nodig nog maar zodra dat nodig wordt om thuis wat huiswerk te kunnen maken in het systeem waar ze met de chromebook op inloggen komt dit ding er zeer zeker.
De basisschool waar ons kind heen gaat gebruikt nog een mix van software suites, maar geen Google, tot mijn grote vreugde. De laptops zijn dus exact dat - eenvoudige Windows-based laptops.

Al ben ik verre van een Apple fan, Windows is ook niet zo lekker meer bezig met geruchten van het gevreesde online licensed Windows 12 model. Linux zou de "beste" optie zijn, maar de instap bij leraren wordt dan ook groter. MacOS is een mooie tussenstap. Ik gebruik professioneel de M1, en eerlijk is eerlijk, ik heb geen laptop ervaring gehad die beter is los van de irritaties van MacOS.
De basisschool waar ons kind heen gaat gebruikt nog een mix van software suites, maar geen Google, tot mijn grote vreugde. De laptops zijn dus exact dat - eenvoudige Windows-based laptops.

Al ben ik verre van een Apple fan, Windows is ook niet zo lekker meer bezig met geruchten van het gevreesde online licensed Windows 12 model. Linux zou de "beste" optie zijn, maar de instap bij leraren wordt dan ook groter. MacOS is een mooie tussenstap. Ik gebruik professioneel de M1, en eerlijk is eerlijk, ik heb geen laptop ervaring gehad die beter is los van de irritaties van MacOS.
Ik ben ook geen fan van de Chromebook aanpak verder maar wij zijn een Apple huishouden en een Windows laptop ga ik al helemaal niet aanschaffen.
Ik ben wel kritisch op de specs, met name de opslag. Als je het ziet als een Apple tablet met 512GB opslag en vast toetsenbord is het wel ok met MacOS.

Er zijn inmiddels ook chromebooks die wel bouwkwaliteit hebben, maar die hebben bijna geen bestaansrecht omdat je dan weet een fatsoenlijk low/midend Windows laptop kan kopen.

Ik denk dat mensen bekend maken met het ecosysteem een belangrijke driver is, zoals in het artikel staat. Plus Windows is lange tijd niet zo impopulair geweest. Waar Apple niet op bespaard heeft is het scherm (niet zo goed als een macbook/macbook air) en de alu behuizing voelt beter dan lowend plastic behuizing. Die 8GB zie ik nog net aan kunnen, mits dit fit for purpose is (marketing en ICT studenten zoeken wat anders), en die mensen die alleen wat webbrowsen en streamen hebben hier ook voldoende aan. De kwaliteitsbeleving gaat mensen over de streep trekken samen met de kleurtjes.

Ik ben niet de doelgroep en ook niet enthousiast. Maar misschien voldoet het voor mijn kids als ze naar de middelbare school gaan (mogen ze dit dualbooten met Linux als die A soc gesupport gaat worden)
De oude laptop van mij pa tijdje terug van Windows 10 maar Linux Mint gedaan. Omdat laptop geen 11 officieel mag.

Keer op keer dat ding aan zet tig updates (ivm weinig gebruikt). Gebruikt hem af en toe voor wat internetten en bankzaken en mailtje kijken in zijn Gmail als het een groot iets is dus bv pakket veranderingen van provider nieuwe prijzen dat vergelijken is dan fijner op de laptop dan de mobiel. Documenten typen doet ie niet.

Dat laptopje is zeker 10 jaar oud, snel genoeg accu ook (tijdje terug vervangen).

Maar zag dat beeld begon te knippen dus denk paneel kapot aan het gaan is. Hoe lang die nog werkt geen idee. Maar ik hou mijn ogen open voor alternatieven.

Chromebook valt af. Je mist het OS gevoel. Gekke is bij iPad merk ik daar minder van.

Windows 11 laptop kan maar Microsoft stopt er steeds meer zooi in, allemaal niet nodig. Gewoon simpel is prima.

Nu met de Neo niet zeker als dat een kans hebber is voor alternatief. De grote vraag ik mij af waar is die beter mee af? Neo of iPad met los toetsenbord?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2322652;2323266/

Het gekke is de prijs iPad is al hoger dan moet er nog magicboard bij. Wat aardig aantikt tegenover die Neo (aardig bang for buck, zeker ook als die nu de komende jaren tot EOL snel is/blijft maar dat is voor nu gissen). Dat ding komt toch niet traag uit de doos zoals die kleine Eee laptopjes van vroeger of wel? Of is na 3 jaar rijp voor de sloop ivm traagheid...

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 5 maart 2026 16:50]

Een iPad is best een leuk ding. Maar het is wel beperkter dan een pc. Ik merk het bij mijn bank, ik kan geen geld overmaken naar het buitenland via mijn telefoon/ipad, maar wel via mijn mac (of windows).

Ik had tot voor kort een 8GB M1 Mac Mini en die liep blokjes om mijn Windows PC (32GB) uit 2017. (Ja die staat op de nominatie om vervangen te worden, wacht alleen op de nieuwe CPU van AMD).

Ik denk dat, als je de oude laptop vervangt door een neo, dat je een flinke boost krijgt in snelheid. En dat het voldoende is om de komende 5 jaar sneller te werken dan gewend.

Daarbij, de overstap van Windows, Linux naar MacOS is kleiner dan naar een iPadOS. Ze zijn al gewend aan muis/trackpad, menu, icoon. Vingerbesturing (want het toetsenbord vervangt alleen maar het typegedeelte, niet echt de besturing) is toch wat anders. Gebruikersvriendelijk, dat wel, maar toch anders. En anders is voor velen toch net een brug te ver.
Dank voor je uitleg. Goeie punten die aanhaalt.

Hopelijk over tijdje ergens in de winkels voor de look and feel zelf te ervaren. Als dat bevalt min of meer de backup klaar mocht zijn laptop het begeven :).
Even op het bank stuk? Dat is toch een app vs site issue dan sowieso. Op je tablet kun je ook een browser gebruiken, ja misschien niet super gebruiksvriendelijk maar zoveel anders is dat niet. In het ergste geval moet je desktop modus aanzetten maar zover ik weet staat dat vaak op tablets standaard aan voor sites.
Verder zegt dat denk ik meer over je bank dat de tablet OS, maar ik snap je punt wel.
Doe je pa een plezier en ga voor de Neo. Toch meer een echt OS, robuuster dan een tablet met los toetsenbord. MacOS is ook veel gemakkelijker te bedienen met toetsenbord en touchpad dan een iPad met iPadOS. De iPad Air is trouwens echt de slechtste van de reeks (de gewone iPad is prijs/kwaliteit veel beter en de Pro is buiten categorie).

Persoonlijk vind ik een laptop ook gewoon fijner werken. Daarnaast het de Neo een fijner scherm.
Dank voor de info.

Die normale iPad welke bedoel je? Krijg alleen maar de Air en de Pro gevonden... De normale iPad uit 2025 maar is 11 inch ipv 13 inch.

Ben verder niet echt een kenner wat is mis met de Air tegen over de normale? Pro buiten beschouwing die zal vast en zeker goed zijn voor die prijs inderdaad buitencategorie zoals je aangeeft.
De Air is een stuk duurder. Heeft een beter scherm. (Flink) snellere processor. Hogere WiFi versie.

https://www.apple.com/nl/ipad/compare/?modelList=ipad-11th-a16,ipad-air-11-m4,ipad-air-13-m4

Of dat allemaal de meerprijs waard is, is een afweging die je zelf moet maken. (Leuk dat WiFi 7, maar als je daarvoor eerst al je accesspoints moet upgraden, is dat toch wat minder).

Ben zelf bewust wel voor de M1 Air gegaan (ipv de normale iPad). Kan niet anders zeggen dan dat M1 performance op een iPad, ook nu nog, zeer ruim voldoende is.

Het verschil tussen 11 en 13 inch is niet zo groot als je zou denken voor een iPad. Ik zou de gewone 11 inch iPad zeker meenemen in je vergelijking (al blijft de Neo laptop m.i. een no-brainer).. Ben zelf half blind en wat ouder (over een paar maanden word ik 70) en die 11 inch iPad werkt prima. Heb die 13 inch ook wel bekeken, maar die zijn m.i. de meerprijs niet waard.
Dat ding komt toch niet traag uit de doos zoals die kleine Eee laptopjes van vroeger of wel?
Als dit klopt niet;
Tegelijkertijd is de A18 Pro zeker geen sukkelaar: de singlecoreprestaties liggen bijvoorbeeld hoger dan die van de M2-laptopprocessor uit 2021, hoewel hij wel minder cores heeft.
Ik heb laatst m'n Macbook Air M1 vervangen en die is voor alledaags gebruik nog steeds razendsnel.
Linux Mint stelt updates ter beschikking zodra ze uitkomen en niet op Patch Tuesday, zoals Microsoft met Windows doorgaans doet (tenzij het iets kritieks is). Het kan dus voorkomen dat je bij het opstarten meteen een lijst updates kunt installeren, zeker wanneer je laptop een tijdje uit geweest is. Overigens kun je updatebeheer ook zo instellen dat er bijvoorbeeld wekelijks wordt gecontroleerd op updates.

Maar goed, misschien is een iPad of deze basis-MacBook ook wel iets voor je vader. Daarvoor geldt natuurlijk ook dat je die wel up-to-date moet houden, net als Windows of Linux.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 5 maart 2026 16:37]

Ik ben stiekem benieuwd naar Linux op dit platform (Asahi) en ook met de release van kernel 7
Ik weet niet hoe snel Asahi de Neo gaat ondersteunen, maar ik verwacht dat dat nog wel even gaat duren. Apple heeft bij mijn weten relatief veel van de hardware stack veranderd sinds M1/M2 dus ik gok dat het bij de Neo ook het geval is, zéker gezien de iPhone chip. Het feit dat de GPU drivers voor de M3 nu pas in vroege beta zijn is voor mij genoeg reden om aan te nemen dat dit ook nog wel even duurt.

Echter: je kunt voor 600/700 euro een behoorlijke machine kopen als je M1/M2 wil. Juist als je tweedehands gaat. :)
En ik mis eigenlijk de vergelijking met een iPad. Het is dus een betere deal dan de iPad met magic keyboard... deze heeft een A18Pro ipv een A16 in de iPad.

Daar zie ik een use case...
Maar geen touch. Dat maakt de iPad, de iPad.
Mocht hier één of de andere Linux distribution op werken had het wel eens mijn volgende toestel kunnen zijn. Ik hou wel van een compacte portable met premium feel.

Maar ik vermoed dat de A18 sock een spelbreker zal zijn?
Voor zover ik weet is Fedora Asahi de enige linux die draait op apple M1/2 processoren, en daar zie je dus ook al dat niet alles altijd goed werkt en 3 t/m 5 nog helemaal niet ondersteund is. Een A* CPU is vergelijkbaar, maar waarschijnlijk verschillend genoeg om ook nog niet opgepakt te worden.
Ik vind dit echt een bijzonder goede deal. Ik kom uit de geesteswetenschappen en daar zou zo'n laptop als deze zeker niet beperkt blijven tot jongeren en studenten. Het leven draait dan om PDF's lezen, artikelen schrijven en papers organiseren. Daar is zo'n laptop als deze uitstekend geschikt voor, met een prima scherm, toetsenbord en trackpad, een fantastische batterijduur en een uiterlijk + besturingssysteem dat je grotendeels niet voor de voeten loopt. Ik zou deze zeker gekocht hebben als ik niet inmiddels ook programmeerde.

[Reactie gewijzigd door KRBM123 op 5 maart 2026 16:10]

Weet je zeker dat macOS je niet voor de voeten loopt? Ik hoor toch veel klachten over hoe macOS steeds meer op iPadOS gaat lijken, wat men niet prettig vindt, maar ook over Liquid Glass. (Zelfs overigens geen problemen mee op mijn iPhone, maar ik heb geen Mac, dus geen idee hoe ik het daar zou vinden.)
MacOS is volwaardig. Alles wat unix heeft zit erin of kan je erop zetten. Veilig genoeg voor onwetenen en robuust en behandelbaar voor de expert.
En wat heeft dat er mee te maken?

macOS is officieel Unix-gecertificeerd (sinds 10.5 Lion) en heeft zijn kernel (XNU) en gebruikersomgeving voor een groot deel gebaseerd op FreeBSD. BSD is een directe afstammeling van de Unix-familie. Maar dan nog, alles wat unix kan zit er in op kan je erop zetten.
Er zijn rechtszaken gevoerd o.a. over het gebruik van de naam Unix voor de derivaten zoals BSD, NetBSD, FreeBSD etc.

macOS is geen Unix. That's all.

Wind je niet op.
Reageer je altijd zo bot?

Fijne dag nog.
Liquid Glass is niet geweldig, maar voor de rest is het een gewoon desktop OS waar je alles mee kan. Ik beheerde tot voor kort Linux machines via SSH ermee. Je kan er software op developen (wel met wat karige hoeveelheden geheugen als je deze laptop neemt). En zo voort.

Dat de UI een beetje tegen valt dit jaar is niet super, maar het zal zoals de vorige UI-shifts met een major of twee wel weer goed te doen zijn. Plus, gewenning is ook een ding, en verandering is vaak eng. Ik had er vorig jaar in ieder geval geen grote problemen mee, alleen wat 'kom jongens, fix dat ff' momenten.
Helemaal mee eens. Als je 'leeft' in je applicaties zal je eigenlijk weinig merken van de look van het OS.
Er zitten wel wat lastig te verdedigen keuzes in, maar de hardware werkt verder snel en soepel en loop niet om de haverklap tegen blokkerende issues aan zoals met Windows of Linux wel vaak het geval is.
Als de prestaties niet tegenvallen verwacht ik een groot succes. Het is toch een Apple zullen niet veeleisende klanten denken. En de rest moet inderdaad naar de hogere modellen kijken. (ik ben op zich geen Apple fan vanwege onbekendheid, maar wie weet met de Neo)

[Reactie gewijzigd door vdr01 op 5 maart 2026 16:08]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn