MacBook Neo verslaat alle Macs qua verkoop in eerste kwartaal van z'n bestaan

De nieuwe instaplaptop van Apple is een verkoopsucces: de MacBook Neo is volgens marktonderzoeker IDC 1,1 miljoen keer verkocht in het eerste kwartaal dat hij op de markt was. Dat was dus in slechts drie weken tijd, want de Neo kwam begin maart uit.

De relatief goedkope Apple-laptop verslaat met die wereldwijde verkoopcijfers de MacBook Air met M5-processor en de MacBook Pro met M5 Pro- of Max-cpu. Die duurdere laptops kwamen ook in maart uit en behaalden verkoopaantallen van respectievelijk 900.000 en 550.000 stuks, meldt TechCrunch op basis van IDC.

De verkoop van de MacBook Neo bereikte begin april nieuwe hoogtes, stelt IDC-analist Navkendar Singh. Mogelijk dat de Neo in het lopende kwartaal nieuwe verkooppieken haalt. Cijfers voor het tweede kwartaal, dat loopt van april tot en met juni, komen pas in de zomer.

Onderzoeksbureau IDC voorspelde eind maart al dat Apple met de MacBook Neo de laptopmarkt fundamenteel zou verstoren. De voor Apple-begrippen lage prijs, vanaf 699 euro, valt samen met prijsstijgingen voor Windows-laptops, veroorzaakt door de aanhoudende crisis rond geheugenchips. Pc-fabrikanten presenteren nu op techbeurs Computex hun weerwoord op de MacBook Neo. De daar getoonde goedkopere laptops hebben nieuwe, lichtere processors van Intel en Qualcomm.

Nieuwe klanten voor het ecosysteem

student gebruikt Macbook Neo. Bron: Apple
Student gebruikt MacBook Neo. Bron: Apple

Apple zou met de Neo ook een geheel nieuwe groep gebruikers binnenhalen. Het bedrijf haalde in maart een nieuw record in het aantrekken van klanten die voorheen geen Mac-gebruikers waren. Dit zei ceo Tim Cook bij de bekendmaking van de financiële resultaten in april. De vanaf-prijs van 699 euro voor de Neo geldt voor consumenten, maar studenten betalen 100 euro minder.

Onderzoeksbureau Counterpoint Research stelde begin april al dat Apple met de Neo de strategie verschuift van hardware-inkomsten op de korte termijn naar service-inkomsten op de langere termijn. Neo-kopers worden het ecosysteem van Apple ingetrokken met betaalde diensten voor muziek, streaming video, cloudopslag en meer.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

03-06-2026 • 15:43

198

Submitter: protected22

Lees meer

Reacties (198)

198
197
120
0
0
32

Sorteer op:

Weergave:

" Neo-kopers worden het ecosysteem van Apple ingetrokken met betaalde diensten voor muziek, streaming video, cloudopslag en meer. "

dus.
“Android kopers worden zo het Google ecosysteem ingetrokken en betalen met al hun data.”

dus

Bij Apple kan je de keuze maken om diensten af te nemen, bij Google is er geen opt out voor je data.

dus2
Ik vind dit altijd zo'n onzin argument, alsof Apple niet exact dezelfde data verzamelt als Google en alsof Apple meer te vertrouwen zou zijn :+

Android kun je ook gebruiken zonder Google Play Services, maar dat doet vrijwel niemand, net als dat vrijwel iedereen met een iPhone alle iCloud diensten gebruikt. Je bent het niet verplicht, maar het is wel wat mensen doen.
Google is core business model juist die prive data. En dus zoeken en vaker overschrijden ze ook de wetgevingen. Maar dan is het dus te laat. Het sluit niet uit dat apple dit niet doet. Maar zij gaan toch meer voor privacy richten daar hun hardware en services ook op.
Absurd dat mensen oprecht geloven dat Apple anders met je data om zou gaan dan Google. Zijn beiden gewoon bedrijven die bakken geld verdienen aan jouw data.
Absurd dat mensen oprecht geloven dat Apple anders met je data om zou gaan dan Google. Zijn beiden gewoon bedrijven die bakken geld verdienen aan jouw data.
Laten we wel wezen, Google is groot geworden door de verkoop van data en gebruikersprofielen, dat feit roept bij het gros van de mensen wel degelijk de nodige vraagtekens op qua privacy (en terecht).
Ja, ook Apple verzamelt info (welk bedrijf doet dat niet?)... maar er zit wel een verschil tussen groot zijn geworden van data verzamelen en het erbij doen.

[Reactie gewijzigd door Genesis1982 op 3 juni 2026 20:20]

En dat is nou precies wat Apple ook wil, niet meer erbij doen maar daar ook hun geld mee verdienen.
Tjee, als je de jaarverslagen leest, zijn ze daar dan niet erg goed in. Apple verdient met hardware en door het faciliteren van softwareverkoop.
Absurd dat mensen oprecht geloven dat Apple anders met je data om zou gaan dan Google. Zijn beiden gewoon bedrijven die bakken geld verdienen aan jouw data.
Hoe verdient Apple dan aan de data van mensen? Wie A zegt moet B zeggen. Ofwel zeggen dat ze het in het geheim doen. Je moet wel met een verklaring komen. Wat Google doet weet iedereen, maar ze steken dat ook niet onder stoelen of banken. Heel hun businessmodel draait er op.
Je zou kunnen stellen dat het in je voordeel is dat er op de kaart aangegeven wordt waar bepaalde winkels en restaurants zitten. En het is ook in het belang van die ondernemingen dat ze op de kaart staan dus vind het niet heel vreemd dat Apple daar probeert een vergoeding voor te incasseren.

Dat is wel een heel andere orde dan de volledige persoonlijke profielen die Google opbouwt voor maximaal advertentie revenue.
Ja, adverteren heeft op zeker niveau een bepaald nut voor de eindgebruiker. Maar waarom wordt dat pas benoemd op het moment dat het over Apple's advertentiesysteem gaat?
Dat is wel een heel andere orde dan de volledige persoonlijke profielen die Google opbouwt voor maximaal advertentie revenue.
Apple doet dit net zo goed, en ook voor maximaal advertentie revenue. Dat ze minder succesvol zijn in het verkopen van ads betekent niet dat ze niet evenveel moeite doen om je te volgen.
Ja, adverteren heeft op zeker niveau een bepaald nut voor de eindgebruiker. Maar waarom wordt dat pas benoemd op het moment dat het over Apple's advertentiesysteem gaat?
Omdat ze er nu mee beginnen?
Apple doet dit net zo goed, en ook voor maximaal advertentie revenue. Dat ze minder succesvol zijn in het verkopen van ads betekent niet dat ze niet evenveel moeite doen om je te volgen.
Daarom doet Apple ook heel veel moeite om jouw data zoveel mogelijk lokaal te houden. Encryptie mogelijkheden te geven die ze zelf niet kunnen breken als je dat wil. En zelfs AI in te richten op een manier dat hun servers zo weinig mogelijk van jou af weten.
Omdat ze er nu mee beginnen?
Ze begonnen er 16 jaar geleden mee.
Daarom doet Apple ook heel veel moeite om jouw data zoveel mogelijk lokaal te houden. Encryptie mogelijkheden te geven die ze zelf niet kunnen breken als je dat wil. En zelfs AI in te richten op een manier dat hun servers zo weinig mogelijk van jou af weten.
Nu ben je gewoon persberichten aan het na praten.
Nu ben je gewoon persberichten aan het na praten.
Nee, dat zijn gewoon concrete features die zorgen dat data van jou bij jou blijft. Of wil je zeggen dat ze niet bestaan?
Toch is Apple al jaren bezig met hun eigen AI: het grote obstakel is dat ze geen data hebben om te trainen. Ze betalen nu Google om hun ai te mogen gebruiken.

Klinkt wel consistent
Je snapt dat hier allang onderzoek naar is gedaan he? Dat Google meer/of minder analyseert welke apps je gebruikt lijkt me inderdaad sterk. Maar Google doet wel meer met je internetverkeer en de inhoud van je mails.

Ik gebruik gewoon Chrome, Gmail en Android hoor. Maar dat Google nog wat erger is, is algemeen bekend.
Bewijs het tegendeel ;)
Waarin apple assistant SLECHT? Juist omdat ze jouw data niet gebruiken zo als Google dat doet. Je wil niet weten hoeveel uren Google heeft van privé gesprekken tov apple. Apple is niet perfect maar ze doen veel minder met jouw data dan Google. Andere bedrijven als Facebook zijn zelfs super boos geweest omdat apple ze van hun data data collectie praktijken deed afsnijden op IOS. Apple gaat veel beter met je data om dan android. Zullen ze wat verkopen misschien wel maar apple probeert dan meer anoniem te maken big blob ipv gefocust op de persoon
Google verkoopt advertenties (en data services). Apple verkoopt hardware (en sales services via hun store).

In de jaarverslagen van Google zie je dat 54% van hun inkomsten uit data advertentierelateerde zaken komt. In de jaarverslagen van Apple zie je dat dat bij Apple minder dan een half procent it.

Dus als Apple al die data zou verzamelen (doen ze niet, heeft nog nooit iemand aangetoond), zijn ze waanzinnig slecht in het maken van 'bakken met geld' uit die zaken. Harde feiten, nu jij weer.
Omdat het dus gewoon klopt, zie bovenstaande reactie.
Op een schaal van -10 tot + 10 vertrouw ik Google -10. Apple vertrouw ik -5. Graphene OS vertrouw ik +10.


Maar ik wil wat werkbaars hebben, dus dan maar de lesser of two evils, en dat is voor mij nog steeds Tim Apple en consorten.
Wat maakt Graphene OS voor jou onwerkbaar?
Ik heb geen tijd, energie of zin om alles uit te vogelen. Plus ik wil gebruik kunnen maken van betalen met mijn telefoon, feilloze integratie tussen mobiel en computer, kunnen bankieren op mijn telefoon zonder issues en goede notificaties houden.

Ik ben prima bereid om app-technisch zoveel mogelijk mijzelf aan te passen, maar op hardware en OS niveau niet.

[Reactie gewijzigd door Hemingr op 3 juni 2026 21:02]

Helemaal mee eens. Doen alsof Apple het beste met je voorheeft en Google je alleen maar wil gebruiken is echt naïef. Apple is gewoon een keiharde multinational die ook over lijken gaat als het om hun winst gaat. Ze hebben destijds de slag om advertenties verloren en daarom van privacy hun selling point gemaakt. Ondertussen betalen ze wel Google om hun dienst als standaard zoekmachine te gebruiken en stellen hun klanten zo alsnog bloot aan Google.
Ze hebben destijds de slag om advertenties verloren en daarom van privacy hun selling point gemaakt.
Interessant, kan je misschien een linkje sturen met wat meer informatie over dit vergeten hoofdstuk in de geschiedenis van Apple?
Ondertussen betalen ze wel Google om hun dienst als standaard zoekmachine te gebruiken en stellen hun klanten zo alsnog bloot aan Google.
Nog zo'n verrassend feit! Apple maakt ons en de beurs toezichthouders nog steeds wijs dat Google aan Apple zo'n 20 miljard per jaar BETAALT om standaard als zoekmachine ingesteld te worden.
Laatste punt heb je gelijk. Het is andersom. Maar dat verandert niets aan het feit dat ze dus geld accepteren van Google en zo hun klanten blootstellen aan hun manier van werken. Als je echt zou geven om de privacy van je klanten zet je Google niet standaard op je systemen.

Eerste punt is heel duidelijk. Apple heeft lang een eigen advertentie dienst gehad. Die verzamelde volgens mij ook gewoon data om zo hun advertenties te verbeteren. Pas toen bleek dat ze niet konden opboksen tegen Google hebben ze van privacy een speerpunt gemaakt. Als Apple morgen meer kan verdienen met het verzamelen van jouw data beginnen ze er meteen mee. Ze doen het echt niet vanuit idealisme.
Ondertussen betalen ze wel Google om hun dienst als standaard zoekmachine te gebruiken en stellen hun klanten zo alsnog bloot aan Google.
Nonsense, gewoon niet correct.

Waar komt die neiging toch vandaan om te willen reageren als je de feiten niet hebt? Niet reageren is ook een prima keus, en als je dan een stelling neemt, spendeer dan 30 seconden om te checken of wat je typt klopt. De discussie op Tweakers zou er zoveel beter van worden
Heb dit al toegegeven in mijn reactie daarna. Heb inderdaad de partijen omgedraaid, maar verandert niets aan het originele punt. Ze nemen dus geld aan van Google, terwijl ze ondertussen zeggen dat bedrijven als Google een loopje nemen met je privacy. Niet echt consequent.

Als je vindt dat Google niet correct handelt als het om privacy gaat, dan doe je geen zaken met hun. Er zijn genoeg alternatieven voor zoekmachines, maar waarschijnlijk geen een die zo goed betaalt als Google.

[Reactie gewijzigd door AgeOfPanic op 4 juni 2026 18:41]

Helemaal mee eens. Doen alsof Apple het beste met je voorheeft en Google je alleen maar wil gebruiken is echt naïef.
Apple is een commercieel bedrijf, een bedrijf dat winst wil maken, hoe meer hoe beter.
Apple is er vooral voor Apple.
Maar Apple wil dat jij Apple spullen koopt.
Dat doen ze door goede spullen te maken, beter dan van de concurrentie.
Die spullen zijn doorgaans duurder dan die van de concurrentie.
Jij moet die duurdere spullen kopen. Dat doe je omdat ze beter zijn, maar ook omdat ze veiliger zijn, en omdat je privacy beter beschermd is.
En je veiligheid is ook echt beter beschermd, ook al kies je niet voor Apple Siri maar voor Google Gemini of misschien later Microsoft Copilot als de core Apple Intelligence engine. Want er zit een Apple privacy filter tussen jouw Mac of iPhone en Google. En onderdelen die op je device kunnen worden uitgevoerd, worden ook op jouw device uitgevoerd. Dus geen "phone home" als het niet nodig is.
Het is ook een onzin argument als je de privacy voorwaarden eens vergelijkt van Apple en Google. Of even zoekt, zoals bij Android Authority. Apple is de duidelijke winnaar voor privacy. Google is helemaal gebaseerd op user data als verdienmodel.

https://www.androidauthor...ivacy-comparison-3524704/
En de pest bij Android is dat je in de meeste gevallen niet alleen met Google te maken hebt.

Dus heb je een Samsung dan verzamelen Google én Samsung je data. Bij Xiaomi, Google én Xiaomi.
Bij Apple heb je i.i.g. maar met één partij te maken :X

[Reactie gewijzigd door sapphire op 3 juni 2026 22:13]

Google betaald Apple om de standaard zoekmachine te zijn voor het web.

Denk toch dat Apple die data niet negeert....
Google betaald Apple om de standaard zoekmachine te zijn voor het web.

Denk toch dat Apple die data niet negeert....
Dan ga je er vanuit dat mensen dat gebruiken, DuckDuckGo werkt anders ook prima op mijn iPhone.
En die gebruikt de backend van Bing... 😉
En die gebruikt de backend van Bing... 😉
Dat klopt, en een eigen set crawlers en wat sites als Wikipedia voor ‘instant’ antwoorden.
Alleen DDG tracked niet, bouwt geen profielen op, blocked 3rd party cookies, etc.
Dus ja de Bing backend word gebruikt alleen heeft MS wat dat betreft weinig aan die data.

Leesvoer over dit onderwerp:
https://proton.me/blog/duckduckgo

[Reactie gewijzigd door sapphire op 3 juni 2026 22:12]

Zeker dat dat op de doorsnee gebruiker impact heeft, ze betalen niet voor niets een enorm bedrag. Helaas bestaan principes niet in het kapitalisme :(

Gelukkig heb je dan wel zelf de keuze hierin of je het gebruikt
Ik ga die disccusie niet weer voeren, ik reageer op PanzerschrekNL zijn 'dus'. Als je iets koopt wordt je heel vaak een bepaald eco-systeem ingetrokken, Senseo, Nespresso, HP, Epson etc. etc. etc. allemaal bedoeld om bepaalde diensten of producten van die fabrikant af te nemen.

Over Apple vs Google gaan we het toch nooit eens worden.
Ik vind dit altijd zo'n onzin argument, alsof Apple niet exact dezelfde data verzamelt als Google en alsof Apple meer te vertrouwen zou zijn :+

Android kun je ook gebruiken zonder Google Play Services, maar dat doet vrijwel niemand, net als dat vrijwel iedereen met een iPhone alle iCloud diensten gebruikt. Je bent het niet verplicht, maar het is wel wat mensen doen.
Laten we wel wezen, Google is groot geworden door de verkoop van data en gebruikersprofielen, dat feit toch roept bij het gros van de mensen wel degelijk de nodige vraagtekens op qua privacy (en terecht).
Ja, ook Apple verzamelt info (welk bedrijf doet dat niet?)... maar er ziet wel een verschil tussen groot zijn geworden van data verzamelen en het erbij doen.

[Reactie gewijzigd door Genesis1982 op 3 juni 2026 19:10]

Verwijderd @Oon4 juni 2026 08:21
Helemaal mee eens en ik heb deze discussie helaas al vaker moeten voeren op Tweakers. De tegenargumenten van Apple fans die in de verdediging schieten zijn ook altijd hetzelfde:
  • "Apple's core business is het verkopen van hardware, Google's core business is het verkopen van data."
  • "De privacy voorwaarden van Apple zijn beter dan die van Google"
  • "Bron voor die informatie??"
Zeker dat eerste argument zegt niets over wat een bedrijf daadwerkelijk met je privacy doet. Dat het ene bedrijf zich beter in de markt profileert als "privacy bewust" zegt verder niets over hoe ze daadwerkelijk handelen.

Aan het einde van de dag zijn Apple en Google beide big-tech bedrijven die als hoofddoel hebben geld te verdienen, beide bedrijven die data verzamelen en beide bedrijven die op basis van die data persoonlijke reclame voorschotelen.
Ik vind dit altijd zo'n onzin argument, alsof Apple niet exact dezelfde data verzamelt als Google en alsof Apple meer te vertrouwen zou zijn :+
Maar Apple verzamelt niet dezelfde data. Niet in het soort en niet in het aantal.


De argumenten van een ander onzin noemen en dan zelf met een wankel en onbewezen aanklacht komen is niet sterk. Pluspunt is dat je daarmee op Tweakers dezer dagen altijd plusjes krijgt.
Er is ook niemand die zegt dat Google te vertrouwen is, het punt is alleen dat Apple net zo veel van dezelfde data verzamelt. Het argument van @xxs was dat je bij Google betaalt met je privacy ipv met geld, maar bij Apple betaal je net zo goed met je privacy.
Buisinessmodel van Google: Data verzamelen om advertenties te verkopen, hardware ontwikkelen om nog meer data te verzamelen.

Buisinessmodel van Apple: Hardware ontwikkelen en verkopen, privacy maatregelen nemen zodat derden niet over bepaalde data kunnen beschikken. Zelf data verzamelen maar niet gebruiken voor de verkoop.


Mijn visie daarop.

Leg mij maar uit hoe Apple jouw data gebruikt om zaken te verkopen aan derden, van Google weten we het wel.
Heel leuk, maar op papier en in alle overeenkomsten die je als gebruiker hebt staat bij zowel Apple als Google dat ze je data mogen gebruiken om advertenties te verkopen en beiden partijen zeggen dat ze dit doen en dat ze je data niet direct verkopen.

Waar mensen het idee van halen dat Apple hier anders over denkt dan Google snap ik niet helemaal, want daar kan ik geen enkele bron voor vinden. Apple is niet beter qua privacy dan Google, en Google verzamelt even veel data van je als Apple.
Dat jij een beter gevoel hebt bij Apple moet je zelf weten, maar het blijven toch echt miljardenbedrijven die geld verdienen op iedere manier die mogelijk en legaal is
Laat je dan ook even zien waar dat allemaal precies zou staan bij Apple?

want vooralsnog is het met name onderbuik gevoel als ik het zo lees.
Gegeven het feit dat de optie ‘Gepersonaliseerde reclame' standaard aan staat in iOS evenals de 'Sta trackingverzoeken van apps toe' heb ik sterk het vermoeden Apple wel degelijk iets met mijn persoonlijke gegevens doet. Dat in combinatie met het feit dat Apple ook mijn transacties bijhoudt... Het mooie is dat de terms & conditions zo zijn opgezet dat iedereen daarin leest wat hij of zij wil lezen.

Om in de termen van hij/zij te blijven: is Anne een meisjes of een jongensnaam?
Letterlijk bij elke app die ik installeer krijg ik de vraag of de app mag tracken op iOS…
En jij denkt dat 'Nee' zeggen voldoende is...?
En jij beweert van niet? Dus heb je bewijs hiervan? Feit blijft dat het bedrijfsmodel van Google wezenlijk anders is dan bij Apple. Apple is zeker geen heilig boontje hoor, maar bij Google is het duidelijk dat de gebruiker het product is, anders kan het niet gratis.
Ja oké maar dat is dus dat onderbuikgevoel waar ik het over had. Je kan niet stellen dat er dan alsof getracked wordt zonder te onderbouwen.
Er is zelfs een Class Action Lawsuit voor geweest, waarbij het deactiveren van het delen van deze data er niet toe leidde dat Apple stopte met het verzamelen van data. Dus Apple heeft al bewezen dat "Nee" zeggen niet voldoende is.

Nu jij weer.
Bron graag. De enige die ik kan vinden in het kader van tracking is deze:

https://www.courthousenews.com/apple-notches-win-with-dismissal-of-data-privacy-class-action/

en die is geseponeerd
Het is je gelukt om een bron te vinden. Nu nog leren lezen.

De Class Action zaak is dan weliswaar geseponeerd, maar dat ging om het feit dat gebruikers vonden dat hun Privacy in het geding was gekomen. Met dat argument ging de rechter niet akkoord. Wat uit de zaak wel naar voren komt, is dat Apple niet ontkende dat het bepaalde gegevens verzamelde wanneer gebruikers apps gebruikten - ondanks dat de optie "Nee" was aangevinkt.
joh houdt eens op met je denigrerende toontje. Beetje kinderachtig allemaal.

Men mag van alles stellen, maar dan zul je het dus wel moeten bewijzen. Jij geeft aan dat er een class action lawsuit is geweest. Dat is dus niet zo althans die zaak is nimmer inhoudelijk behandeld. Apple ontkent het niet omdat ze dat in deze zaak ook niet hoefden. De zaak werd immers op andere gronden afgedaan. Dus voorlopig zijn het niets meer dan aantijgingen

Ik zeg niet dat Apple heilig is, maar jij stelt dat Apple op grote schaal en in weerwil van wat gebruikers hebben ingesteld data verzamelt en verkoopt. Je hebt er alleen geen enkel bewijs voor. Het is puur onderbuikgevoel. Prima, maar ga je mening niet poneren als feit en dan vervolgens kinderachtig lopen doen als je daarop wordt aangesproken.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 4 juni 2026 21:52]

Met je laaste statement ben ik het helemaal eens.

Het missionstatement van Google: "To organize the world's information and make it universally accessible and useful." is toch iets anders dan die van een computer fabrikant en ook data is gaan verzamelen.

Beide bedrijven zijn vanuit een andere filosofie ontstaan en ik heb een beter gevoel bij het ene dan het andere.
Veel mensen verwarren het imago van een bedrijf en de werkelijkheid.

Zo was eind de jaren '90 MS superslecht en Google was supergoed.
Dit was het gevolg van slimme marketing van Google (en half de wereld trapte er in).
Apple heeft een imago dat ze het goed menen met je privacy, gebruiksvriendelijk zijn,...

Besluit: alles is marketing (en zeker bij mulinationals).
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @xxs3 juni 2026 22:16
Buisinessmodel van Apple: Hardware ontwikkelen en verkopen, privacy maatregelen nemen zodat derden niet over bepaalde data kunnen beschikken. Zelf data verzamelen maar niet gebruiken voor de verkoop.
Is dit niet een beetje naïef? Dat is niet het gehele business model van Apple. Je vergeet oprecht de walled garden waarin je al snel vastzit aan betaalde diensten of op zijn minst die kant op wordt gepushed. Dat is waar Apple een groot deel van de omzet vandaan haalt. Apple, Google, Microsoft; bij geen van de grote 3 is het verkopen van hardware het echte business model.

[Reactie gewijzigd door Bor op 3 juni 2026 22:50]

Natuurlijk is dat bij Apple en Microsoft ook een heel eco-systeem geworden, maar ik zie dat verdienmodel toch echt heel anders bij Google.
Hardnekkig misverstand dus, wat Google je maar wat graag laat geloven. Net zoals Microsoft, die is nog erger want Google komt er tenminste netjes voor uit.

Niet alles zomaar voor zoete koek slikken.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Corrigan3 juni 2026 23:04
Dat geldt dan toch ook voor de privacy marketing van Apple? Waarom geloof je het daar wel of lijk je het daar te geloven? O.a. het SIRI schandaal (gebruikers ontdekten dat Apple zonder hun expliciete toestemming stiekem meeluisterde met privégesprekken) heeft volgens mij wel aangetoond dat het eea bij Apple ook zeker niet heilig is.
Apple zal gerust veel data verzamelen, maar hun business model is niet om daar winst mee te maken (en zo’n voorsprong te nemen op andere partijen dat er geen gelijke kansen meer bestaan). Heel andere impact op mij als gebruiker en op onze samenleving.

Uitzondering zijn de AirTags waar mijn data en apparaat wel degelijk voor apples winst worden gebruikt, stop daar eens mee 🥲. Dit heeft alleen veel minder impact.
Ik vind dit altijd zo'n onzin argument, alsof Apple niet exact dezelfde data verzamelt als Google en alsof Apple meer te vertrouwen zou zijn :+
Apple is geen reclame bedrijf, google heeft reclame als corebusiness. Er is maar 1 app waar je reclame ziet, en dat is de App Store. Apple gaat 't maar om 1 ding: devices, software en diensten verkopen. Je betaald met geld, en dus ben je bij apple de klant. Niet, zoals bij google, het product wat verkocht wordt.

Dus ja, ik vertrouw apple _iets_ meer.
Ik vind dit altijd zo'n onzin argument, alsof Apple niet exact dezelfde data verzamelt als Google en alsof Apple meer te vertrouwen zou zijn :+
Zo een onzin argument is dat niet. Apple gaat echt wel anders om met je data dan dat Google doet en ten tweede is Apple niet groot geworden door advertenties te maken waar data voor gebruikt moet worden. Google gebruikers met Android en Chromebook gebruikers, etc kunnen niet alles uitzetten qua locaties enzovoort en dit kan bij Apple wel. Google hanteert hierin geen opt out omdat het hun core business is. Apple heeft tig producten die goed verkopen, services en bestaat dus qua core veel meer uit hardware met aansluitende software verkoop.
Juistem.

Apple was veel eerder met het verplichten van Siri wanneer je Carplay wil gebruiken. Android kon je tot 12 of 13 wel gebruik maken van Android Auto zonder Google's assistent.

Apple is niet zo lang geleden nog gesettled in een 'oeps' we luisterde toch wel stiekem met iedereen mee.

Realistisch is er geen keuze.
Ook Apple gebruikt jouw data, verkoopt het misschien niet, maar waten alles wat ze willen weten.
Je kunt ook een Android kopen met GrapheneOS of een Fairphone met e/os/. Onderliggend Android maar met geen/minder Google Apps.
Dat kun je doen. En dan blijkt opeens dat onder andere de meeste bankier applicaties niet meer werken (mogen ze van mij tegen optreden vanuit de EU). Bootloader unlocken en systeem verder met rust laten? Helaas, zelfde verhaal.

Google zet zich tegenwoordig actief in tegen alles wat niet in hun walled garden zit onder de smoes 'veiligheid'. Android willen ze net zo gesloten hebben als iOS. We hebben hard een derde speler nodig.
Ik reageer niet vaak, maar als gebruiker van een fairphone met e/os ben ik heel benieuwd welke banken apps er niet werken volgens jou?

Of bedoel jij dat betalen met nfc niet werkt? Want dat klopt, maar dat heeft niets te maken met applicaties van banken die niet werken.

Zelf heb ik ervaring met Asn en Rabobank en beide werken gewoon. Vandaar mijn vraag welke bank apps werken er volgens jou niet?
Valt inderdaad mee volgens die lijsten, dank voor de correctie!

Ik heb zelf Rabobank en die staat sinds een maand of drie als 'incompatible' bij mijn telefoons met Lineage of unlocked loader (safety net fail). Dan kun je hem niet meer vinden in de store en updates krijg je ook niet meer. Sideloaden vanuit een andere bron werkt (nog) wel voor de Rabobank app. Ik dacht dat er meer waren die moeilijk deden want ik was destijds op zoek naar een bank die garandeert hier niet aan mee te werken.
Graag gedaan. Ik had al het gevoel dat het door iets anders kwam dat het niet werkt.

Offtopic het enige dat ik naast nfc betalingen niet voor elkaar krijg is iets casten naar een chromecast. Dit komt doordat de ondersteunende functie geblokkeerd wordt (wat ergens de bedoeling is van een telefoon zonder Google).
En dan blijkt opeens dat onder andere de meeste bankier applicaties niet meer werken...
Hier een lijstje van de (gerapporteerde) werkende bankier apps op e/os.
Dank! Valt nog heel erg mee dus.
Iets met klok en klepel. Hier op Tweakers wordt ook vaak vooral vanuit de heup geschoten.
Het is een willekeurige chaos op de meeste 'sociale' media. Eenzelfde commentaar als hierboven levert mij in een ander nieuwsbericht wel een flink aantal +2 op. Net als in het echte leven krijgt degene die het eerst en het hardst schreeuwt de meeste aandacht. Was daar maar een oplossing voor.
Maar, hoeveel laptops ken jij die android draaien?
Tegenover 845 windows laptops...
Valt in mijn ervaring echt reuze mee hoe zeer apple je het ecosysteem in lokt. Mijn huidige iPhone is mijn eerste en enige Apple device. Ik heb geen enkel abonnement voor zaken als iCloud, Care etc en ook geen airpods of wat dan ook. Ik vind juist dat mijn iphone relatief makkelijk integreert met al mijn andere devices zoals mijn sony koptelefoon, synology nas, auto infotainment en intercomset op de motor. Ik heb nooit echt de ervaring gehad dat ik verder het ecosysteem in moet, tegen betaling, om beter gebruik te kunnen maken van mijn aankoop.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 3 juni 2026 16:23]

Valt in mijn ervaring echt reuze mee hoe zeer apple je het ecosysteem in lokt.
Nou… De standaard 5GB die je voor een backup krijgt op een iPhone of iPad is heel snel vol en blijft 5GB als je een 2e device toevoegt. Met Apple daarover praten is zinloos. De workaround als je niet aan een betaald abonnement wilt vastzitten is een 2e account gebruiken, met weer zijn eigen nadelen en na een tijdje nog steeds de melding dat je niet meer kunt backuppen omdat al die 5 hele gigabytes al vol zitten.

Toevoeging n.a.v. reacties hieronder:

Ik snap dat backuppen niet noodzakelijk is. Ik snap ook dat je zelf dingen kunt backuppen. Voor bijvoorbeeld foto's doe ik dat naar mijn Onedrive, waar ik inderdaad een betaald abonnement heb. Veel heel veel andere zaken is een alternatieve provider voor backups kiezen helemaal niet mogelijk. Maar daar ging het niet over; het gaat over het 'lokken'. Apple komt wel degelijk met een groot rood uitroepteken in je beginscherm (als daar je configuratie nog staat) en vervolgens de boodschap die er op neer komt dat je niet meer kunt backuppen en of je niet beter snel een abonnementje kunt afsluiten.

Wij als techneuten snappen zo'n melding en kunnen goed beoordelen of we nu inderdaad daarin mee moeten gaan en weer een abonnement moeten afsluiten ('kost maar een drankje' is geen valide argument hiertegen.), of dat we de instellingen zodanig aanpassen dat alleen de essentiële zaken nog maar in de iCloud-backup terecht komen.

Het gaat er om dat Apple je daar wel degelijk toe probeert te verleiden. Dat ik niet op die verleiding hoef in te gaan moge duidelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Davey400 op 4 juni 2026 13:24]

Ik snap niet waarom iedereen zegt "je hoeft niks te backuppen bij apple" meteen een regen aan 0 - irrelevant krijgt.

Laat ik het dan nogmaals proberen: je hóeft niks te backuppen bij Apple. Ja, ik ben het ermee eens dat 5 gb karig kan voelen, maar ik heb al een jaar of 10 bij apple een 5gb iCloud account waarin ik alleen mijn Whatsapp chatgeschiedenis (zonder foto's) backup en dingen als de keychain voor wachtwoordmanager en wat andere kleine apps. iCloud Drive sync staat bij mij uit; via de OneDrive app synchroniseer ik heel makkelijk al mijn foto's naar OneDrive, dus óók die van WhatsApp.

Via die weg is een groter abonnement simpelweg niet nodig. Want inderdaad is het fors duurder dan Microsoft, daar betaal je €20 per persoon per jaar in een Office 365 abonnement met 1TB opslag per persoon + de complete office suite. Kortom een onverslaanbaar laag bedrag, en... het combineert prima met macOS en iPhoneOS en tvOS! Gewoon de app installeren klaar.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 3 juni 2026 16:55]

Juist voor MacOS wat op die macbooks draait is er ook de offline backup tool Time Machine. Die gaat gewoon naar je eigen opslag (en misschien ook wel naar een NAS maar dat weet ik zo niet zeker).
Ja die werkt ook met je NAS of met een andere Cloud aanbieder. Zolang SMB maar ondersteunt wordt.
Apple is commercieel, dat is niet hetzelfde dat je het eco systeem wordt ingezogen.

Je krijgt een deel gratis, wees daar liever blij om. Daarna is de keuze volledig aan jezelf. Je kunt ook een andere cloud provider nemen. Mega biedt gratis 20 GB.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Corrigan3 juni 2026 22:56
Apple is commercieel, dat is niet hetzelfde dat je het eco systeem wordt ingezogen
Waar ligt die grens dan en waarom klagen veel mensen hier dan bv bij het gebruik van Onedrive wel over? Apple doet met zijn cloud storage precies hetzelfde. Natuurlijk kan je een andere cloud provider nemen. Dat integreert alleen niet zo lekker met je ipad voor backup etc. Daarbij, willen we juist niet meer van de US cloud providers af en meer naar EU oplossingen toe?
Time Machine werkt met alle backup aanbieders zolang die maar SMB ondersteunen.

Ook kan je voor andere backup software kiezen die geleverd wordt door Europese cloud aanbieders zoals pCloud.
Dan betaald je wel een hele euro per maand om 50GB icloud storage te hebben. Ruim voldoende voor al je devices. Ik ga ervan uit dat iedereen die 1 euro per maand niet mist.

Overigens zijn Google en Apple qua prijzen (maandelijks) volledig vergelijkbaar wanneer je extra cloud storage wil. Allen is de instapper bij Apple 50GB voor 1 euro en bij google 100GB voor 2 euro per maand. Daarboven zijn het aantal GB's en prijzen per maand hetzelfde.
Dat je dus al maandelijks betaald voor 50gb icloud storage vind ik juist gevaarlijk. Is het makkelijk om over te gaan op een andere cloud provider of iets lokaals als Nextcloud? Want als ze de prijs ineens verhogen naar 10 euro, dan ben je de lul. Zoiets hebben ze ook gedaan bij Google Photos, upload was tijdenlang gratis (niet op de hoogste kwaliteit), en toen hebben ze er ineens een limiet op gegooid. Hierdoor werden je foto's ineens niet meer gebackuped, of je moest gaan betalen, en alles eraf halen is een enorm gedoe als je niet technisch bent. Ik draai inmiddels alles lokaal, zodat ik niet afhankelijk ben af de grote bedrijven.

50 GB zou voor mij trouwens echt te weinig zijn als ik ook mijn foto's en video's wil backuppen, ik heb iets van 13 jaar aan smartphone foto's en video's in mijn Immich staan, gaat richting de 200gb.
Ik begrijp op mijn beurt juist niet waarom er zo dramatisch wordt gedaan over de prijs van clouddiensten. 200 GB kost € 3 per maand. Daar kun je in de horeca nauwelijks een colaatje voor kopen.
Is het makkelijk om over te gaan op een andere cloud provider of iets lokaals als Nextcloud?
iCloud etc is laagdrempeliger en eenvoudiger dan zelf een nas optuigen – als je dat al kan – en waarschijnlijk nog goedkoper ook, inclusief energiekosten. Dan hebben we het nog niet over de kans dat je het niet goed instelt of dat je huis affikt of een inbreker je nas meeneemt en je alsnog niks aan je backup hebt.
Want als ze de prijs ineens verhogen naar 10 euro, dan ben je de lul.
Niemand kan in de toekomst kijken, maar een vertienvoudiging van de prijs zou ongetwijfeld een deel van de klanten doen weglopen. Maar de realiteit tot nu toe is juist dat iCloud alleen maar goedkoper is geworden.

De prijzen al sinds juni 2017 ongewijzigd. Zeker met inflatie erbij zijn deze tarieven ook daarna alleen maar goedkoper geworden.

Sterker nog, zo’n 10 jaar geleden zijn de prijzen juist verlaagd.
Admin-edit:- knip -
Ai output verwijderd

[Reactie gewijzigd door Bor op 4 juni 2026 19:34]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @beeldbuijs3 juni 2026 22:59
200 GB kost € 3 per maand.
De huidige prijzen bieden geen garantie voor de toekomst natuurlijk. De praktijk leert dat abonnementen snel duurder kunnen worden. Daar zit mede een potentieel probleem.
Eens, maar hoe je hier ook in zit, het is nu spotgoedkoop én laagdrempelig bereikbaar voor elke nitwit die de optie aan kan zetten op zijn apparaat. Dat is toch beter dan dat het er niet zou zijn? Of moeilijk in te stellen? Of € 25 per maand zou kosten?

Als het duurder wordt, kun je altijd nog lokaal gaan backuppen, alternatieven zoeken etc maar realistisch gezien is het gemak en en van een clouddienst voor een paar euro per maand niet te overtreffen.
Een clouddienst voor opslag is beter dan alleen data lokaal om risico op data verlies te voorkomen. Zelf opslaan op eigen NAS is beter als het gaat om eigenaarschap van je data.

Ik ben het eens dat 3 euro per maand je veel goedkoper uit bent dan een eigen NAS, daarvan vergeten een deel van de mensen stroomverbruik mee te tellen en het vervangen of upgraden van schijven. Het eerlijke verhaal is dat een NAS meestal niet goedkoper is puur bekeken in euro’s. En die oude pc als NAS doet het bij mij met sroomverbruik lang niet zo goed als een kant en klare NAS of iets purpose built. Ook onderhoud en updaten is iets dat je mag mee rekenen en kost ook tijd. Niet dat een NAS ingewikkeld hoeft te zijn, maar cloudopslag werkt meestal net iets makkelijker dan de setup van een NAS omdat het al geïntegreerd zit in je Windows, Mac of iOS. Van een NAS moet je integratie via te installeren software regelen.

Maar vooral data in eigen beheer, onafhankelijk zijn van het zoveelste abbonnement (ja, ik heb ook een internet abbo en een betaald mail abbo) is mij veel waard. Ik heb vaak zat gehad dat gratis opslag betaald werd of dat de voorwaarden veranderden, zodat je ineens veel data moest verplaatsen. Ik heb daar allemaal geen zin in. Ervoor betalen snap ik (vroeger moest het juist gratis zijn bij mij), maar dan staat uiteindelijk je data alsnog bij een andere partij met alle risico’s van dien.

Verder kan ik gewoon foto’s syncen naar een plek van meerdere telefoons naar mijn NAS. Het grootste nadeel is dat het omslagpunt best ver weg ligt. Dus daar hoef je het niet voor te doen (als inderdaad die 3 euro per maand want 36 per jaar.. hanteert en prijzen niet na een paar jaar verdubbelen). Ik heb wel meer opslag, maar dat upgraden of schijven vervangen is zeker niet gratis…
Zeker de laatste tijd niet :X

iCloud is sinds 2017 niet in prijs verhoogd, dus daar kun je weinig op afdingen. Uiteraard kan dit in de toekomst veranderen, maar dat is met alles zo.

Natuurlijk zou het qua privacy nog mooier zijn om lokaal al je data op te slaan, maar anderzijds doen consumenten in de praktijk weinig moeite / hebben er weinig tijd of geld voor over om data privé te houden.

Overigens is iCloud versleuteld dus het is ook weer niet zo dat iemand die bij een datacenter van Apple werkt zomaar alles in kan kijken of zo.
Zelf ook wel foto’s en video’s van de afgelopen 20 jaar en dat migreren van de ene dienst naar de ander kan geautomatiseerd, bieden ze aan, maar gaat niet foutloos naar mijn ervaring.

Ik vraag me wel eens af hoe de gemiddelde gebruiker daarmee omgaat. Waarschijnlijk doet die niets extra als backup ofzo..

Er was eens een storing bij Google waardoor het leek of account waren verwijderd als je inlogde. Wel schrikken als zowat je hele digitale leven zo daar staat want account weg of ontoegankelijk ben je dat ook kwijt. Soms worden accounts ook wel daadwerkelijk verwijderd als je in hun ogen iets verkeerd hebt gedaan of het algoritme dat besluit en met de grote tech reuzen valt dan waarschijnlijk niet te praten. Meen ik wel eens een item op tweakers over geweest. Een offline oplossing of kopie is eigenlijk wel noodzakelijk.
Dat stukje account verwijderen vind ik heel gevaarlijk, genoeg verhalen van Google of Microsoft die iemands account hebben verwijderd om kinderporno, omdat ze foto's van hun eigen kinderen in bad of een foto voor de huisarts op de cloud hadden staan. Als je dan alles in hun cloud hebt staan ben je dus ook gewoon alles kwijt. Op deze manier heb ik meer vertrouwen in mijn zelf opgetuigde NAS/backup systeem.
Dat is nou precies waar de discussie om gaat. NIET het ecosysteem ingezogen worden. Toch maar even die euro betalen is daarin nou net het verkeerde antwoord, hoe weinig of veel het ook is.
True, klopt helemaal. Maar was meer om aan te geven dat welk eco-systeem je ook kiest het weinig uitmaakt wat je krijgt en als je dan toch verder het eco-systeem in wil, de kosten vergelijkbaar zijn.
Maar je hoeft niet naar de iCloud te backuppen. Daar kies je zelf voor. Je kan ook gewoon je NAS gebruiken.
Je hóeft niet te backuppen toch? Is het handig? Ja. Is het nodig? Zeker niet.
Of je backup uitzetten? Ja, de 5gb is heel snel vol, maar je hoeft het niet te gebruiken, net als dat je OneDrive niet hoeft te gebruiken op Windows. Mocht je toch automatisch willen backuppen gebruik je iets als ChronoSync.
Die backup gebruik ik helemaal niet. Ik backup mijn foto's naar mijn synology nas. Er valt mijns inziens verder weinig te backuppen.
Je kan toch gewoon een andere cloudservice kiezen en als standaard instellen in iOS tegenwoordig? Ie hoeft geen gebruik te maken van iCloud .
Je kan ook lokaal backuppen.
Dus?

Wat wil je hiermee zeggen? Ik ben niet compatibel met Apple, maar ik kan me wel voorstellen dat dit een gouden greep is voor ze, /juist/ om een nieuwe doelgroep aan te spreken
Klopt, maar andere applicaties en diensten werken vaak wel op Apple hardware maar andersom niet. Als je dus niet alles van Apple gebruikt zijn die apps van Apple niet zo handig.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @P_Tingen3 juni 2026 22:40
Ik vind hier wel wat op aan te merken hoor.

Dit is namelijk een punt waar veel Tweakers op tegen zijn bij bv Microsoft en Google. Vele Tweakers spreken er daar schande van of zien dit minimaal als erg groot nadeel.

Vergeet ook niet dat Apple een Amerikaans bedrijf is. De wens rond soevereiniteit en de afkeer van o.a. cloud act en soortgelijke wetgeving zijn niet meer belangrijk?

De wens rond open en vrije software die ik hier zeer vaak voorbij zie komen evenmin?

Meten we hier niet met minimaal 2 maten?

[Reactie gewijzigd door Bor op 3 juni 2026 22:52]

Je hebt nog steeds gewoon een keus he? Als je een vaatwasser koopt, zit je ook vast in een ecosysteem van eindeloos tabletten kopen.
Of je koopt poeder.
Precies, Spotify werkt ook gewoon op een Mac, net zoals andere cloud opslag diensten en andere streaming diensten dan AppleTV+.
Niet echt; je Apple Watch heeft niet standaard wat offline spotify nummer klaar staan. Ook kan je niet je Google cloud gebruiken om een iPhone backup te maken en ga zo maar door. Ik vind dat prima want voor mij alleen de beste audio kwaliteit (Apple music) maar sommige mensen die zeggen dat ze niet weten hoe de zoekfunctie daar werkt en daarom nemen ze dan maar Spotify af (dat las ik hier vorige week)
We hebben het hier over de Apple Neo, dat is een Mac. Die draait MacOS. Dat is iets heel anders dan een iPhone die iOS draait.

Je kan bij een Mac een willekeurig backup systeem gebruiken als die maar SMB ondersteunt. Zelfs je eigen NAS werkt prima.

En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ook Spotify prima werkt op een Mac, is echt geen enkel probleem. Ik gebruik ook Apple Music maar daarnaast heb ik Spotfiy Free sinds ik mijn Spotify abonnement beëindigd heb.
je Apple Watch heeft niet standaard wat offline spotify nummer klaar staan.
Dan moet je muziek downloaden? Je kan gewoon muziek downloaden op je Apple watch om deze zonder je telefoon te gebruiken.
Kan, als je daar behoefte aan hebt. Ik heb nooit eigenlijk die behoefte gehad. Persoonlijk, daarom ook liever iets van Linux. Apple vind ik wat subtieler met hun reclame en diensten dan Windows. Overal widgets en calls naar allemaal andere diensten. Echt -heel- irritant.
Hoeft niet hoor. Heb onlangs voor het eerst in mijn leven een Macbook gekocht (altijd alleen Windows gehad), maar Spotify werkt er prima op hoor. Net als Netflix etc.

Ik heb geen Apple Music, geen Apple TV etc.
Meh, ik heb een iPhone en een iPad, met een Pebble, en gebruik daarop Immich (fotos), Nextcloud (Kalenders/Contacten), Protonmail/drive/VPN/Pass/2FA, Home Assistant, Element/Signal, MS365, DDG browser.

Ik gebruik wel Kaarten overigens. Maar goed, het werkt dus nog steeds vrij goed zonder "ecosysteem". Ik voel me er ook niet echt toe aangetrokken overigens.
Niet anders dan Windows, of zelfs bepaalde Linux distro’s.


Ding werkt ook zonder enig abonnement. En voor een hoop extra kun je ook de gratis versie nemen van iCloud. Waar je in dit geval niet betaald met je data maar omdat je een Apple spulletje gekocht hebt en ze natuurlijk hopen dat je verleid wordt tot meer Apple spulletjes en betaalde services.
Wat gek, geen enkel abonnement hier voor onze Neo
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Gamebuster3 juni 2026 22:54
Je hoeft geen abonnementen af te nemen maar Apple doet wel zijn best je minimaal die kant op te sturen tot bijna te forceren. De abonnementen zijn min of meer het verdienmodel in dit geval.
Ik heb er ook één gekocht. Wat bedoel je met "bijna te forceren"? Voorbeeld? Ik merk daar niets van namelijk.
Merk ik niks van. Apple laat je met rust in tegenstelling tot Windows 11 die letterlijk met popups of links komt terwijl je werkt. Het grote voordeel van Apple is ook de krachtige en zuinige hardware.
Mijn beste koop sinds jaren qua tech. macOS is een verademing in vergelijking met Windows. En dat komt van iemand die al Windows heeft gebruikt sinds 95.
edit gaat helemaal mis..

[Reactie gewijzigd door bite op 3 juni 2026 22:02]

" Neo-kopers worden het ecosysteem van Apple ingetrokken met betaalde diensten voor muziek, streaming video, cloudopslag en meer. "

dus.
Neo-kopers willen voor weinig geld een goede laptop. Tot voor kort was dat niet mogelijk, en moest je het doen met een Chromebook of Windows laptop.

Neo-kopers kiezen voor het Apple ecosysteem.

Voorheen moesten goedkope-laptop-kopers het doen met het opgedrongen Google of Microsoft ecosysteem.

Dus.
I know. Mijn opmerking was meer omdat ik het een belachelijk statement vond.
Ja dat vind ik ook, maar zoals jij het schreef, met de "dus" eronder, kwam het op mij over alsof je het ermee eens was.
Het is ook wel een gat in de markt. Waar Windows zich vooral focust op zoveel mogelijk opties in hun OS te gooien, waardoor er meer RAM nodig is en daardoor de prijzen omhoog vliegen, kiezen mensen de Macbook NEO juist omdat het een relatief goedkope laptop is. Je krijgt minder specs, maar je merkt niet dat het trager is. Dat is vooral belangrijk. Soms heb je gewoon een goedkope laptop nodig om wat spreadsheets te bewerken of om een filmpje te kijken onderweg.
Yep. Ik heb bijvoorbeeld een simpele computer nodig voor administratie, iets wat ik liever apart wil houden. Nu heb ik een oudere M1 welke op sich krachtiger is, en prima voor dat werk, maar de batterij is al wel weer een heel stuk slechter, en door veel gebruik ouder. Nu stap ik eerlijk gezegd liever over op Linux, maar gewoon een simpele doos hardware met een beetje power, (dus niet zozeer de specs) maar vooral fysieke eigenschappen die fatsoenlijk zijn, zie je eigenlijk niet veel. Liefst iets wat lang mee kan ,goed standby kan staan (apple doet dat toch heel goed zonder veel power te verliezen), en waar nog iets van een IPS achtig scherm in zit voor een heel klein beetje grafisch werk (hoeft niet eens heel erg kleurcorrect te zijn). Dan is er ineens heel weinig keus.

Stiekem hoop ik op een goede linux port voor Mac Neo.

De alternatieven in dit topic gelinked, moet ik dan nog maar zien. Als er iets fijn is aan de mac vind ik het touch pad (niet iedereen hun ding, maar ik kan er prima mee overweg). Die van de PC books, vaak gewoon niet prettig. Toetsenborden daarentegen vaak wel weer fijner. Afijn. Ik ben benieuwd naar die alternatieven.

[Reactie gewijzigd door gitaarwerk op 3 juni 2026 15:52]

Eventueel AlDente gebruiken en de batterij maximaal tot 80% capaciteit opladen. Daarmee gaat de batterij langer mee.
Zit inmiddels ook in MacOS verwerkt
Apple heeft z’n eigen battery management waar je dit ook kunt instellen. Gewoon gebruiken dat ding en evt batterij vervangen.
Vraag me af waarom niet gewoon een nieuwe batterij in je M1? Voor wat je hem nodig hebt is dat toch de meest vriendelijke (milieu en portemonnee) upgrade.

Er zullen nu wel genoeg alternatieven komen die een gelijkaardige kwaliteit gaan brengen voor dat budget.

Zelf ben ik ook wel gecharmeerd door die kleine Neo. Voelt helemaal MAC aan voor weining centen.
Hoop reacties hierop door ou en andere hierboven. Ja, zeker. Alleen de M1 gebruik ik nu als hoofd dev-laptop. En die zit eigenlijk al praktisch altijd tot de max vol. I.v.m. wat rommel er af en toe op, wil ik dus hier geen administratiedingen op doen. Ik wil ook de M1 dus nog niet vervangen, maar er iets naast hebben. Een sterek Mac voor app development is op den duur wel handiger, maar dan moet ik ook er iets mee gaan verdienen, en dan is een macbook pro weer wat teveel voor nu.

De M1 voldoet ook nog wel enigzins met een externe sdd voor app development. Wellicht is een nieuwe MB Air dan een logischere keuze, en deze doorschuiven. Dat scheelt niet eens heel veel (met BTW aftrek)
Iphone soc in de neo is multi threading gelijkwaardig aan M1. Maar single thread stuk krachtiger ook tov x86
Tja, de hamvraag is dan natuurlijk hoeveel Windows laptops in dat prijssegment in dezelfde periode zijn verkocht.
Die neo is super snel; sneller dan 1-2 generaties high-end desktops in bursts aan single-core performance - precies wat telt bij simpel gebruik, van bijv. een browser.
Windows 11 gebruikt zo'n 1GB meer. Echter, voor de prijs van de Macbook Neo heb je een PC laptop met 16GB ipv 8GB.
Er zijn natuurlijk legio mensen die nog op een Windows 10 laptop werken. Formatteren en Linux installeren op hun oudere laptop is dan een brug te ver wegens de procedure en een nieuw OS. Laat staan als ze Linux Tech Tips volgen, die ook een 2e poging liet mislukken. Een nieuwe laptop met Windows 11 is het dan misschien ook niet vanwege wat Microsoft doet.

Anyway, een Apple laptop voor deze prijs is dan een mooie om te overwegen. Benieuwd wat de Statcounter gaat opleveren.
Linux Mint is dan wel een aanrader.

De Gui is heel Windows-achtig gemaakt.

Alles zit vrijwel op dezelfde plek als het in windows zit.

Voor een Windows user is dit vrijwel vlekkeloos te meteen gebruiken en een makkelijk begin stap in Linux.

[Reactie gewijzigd door seabee op 3 juni 2026 16:33]

Da's heel leuk voor mensen die weten hoe ze een OS installeren.
Maar het overgrote deel kan dat dus niet.
Die hebben al moeite met de juiste .exe te vinden als ze geen grote "download hier" knop zien staan.

[Reactie gewijzigd door Honytawk op 3 juni 2026 16:26]

Dat is toch allemaal niet zo ingewikkeld meer en ook allemaal point en click geworden in deze versie van Linux. Kijk maar eens door de installatie instructies.

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/
Er zijn verschillende mensen. Mensen die rustig een iso downloaden, een stickje fabrieken en hun machine opnieuw installeren. Dan zijn er mensen die ook handig zijn, maar niet zo handig, mensen die denken dat ze handig zijn met computers en mensen die dat gewoon niet zijn. Er is ook een overlappende groep die gewoon wil dat het werkt.

Anyway, de mensen die niet zijn afgehaakt in het proces van een ISO downloaden, Rufus downloaden, een bootable stickje maken, herstarten met de juiste knop om in je UEFI te komen, daar aanpassingen te doen om te zorgen dat het ding wil booten van stick, dan nog snel genoeg zijn om daadwerkelijk te booten van die stick (en niet in Windows uit te komen) en dan ook nog Linux weten te installeren met de juiste gegevens kunnen het. De rest : forget about it. Die haken ergens af.

Voor die mensen is deze Apple Neo een uitkomst.
Of je koopt meteen een Linux laptop, net zo goed als je een Windows of Apple laptop kunt kopen. 😜 Waarom zou je eerst voor een Windows licentie betalen om er vervolgens Linux op te zetten?
Mijn verhaal ging over laptops die niet meer geschikt zijn voor Windows 11.

Overigens, succes bij het zoeken naar een nieuwe laptop met Linux voorgeïnstalleerd. ;)
Waar in je verhaal gaat het over laptops die niet meer geschikt zijn voor Windows?

system76 , Tuxedo maar dank je voor succes wensen ;-P

[Reactie gewijzigd door xxs op 4 juni 2026 10:58]

Ben het met je eens hoor dat het vrij simpel is. Zelf ook gedaan.

Maar voor mijn moeder is het nog steeds veelste moeilijk.
Een fatsoenlijke Linux distributie installeren is niet lastiger dan Windows, ik zou durven te beweren dat Windows 11 lastiger te installeren is dan b.v. een Ubuntu of Mint (etc.). Het probleem is alleen dat jouw moeder een computer koopt waar al Windows opstaat en ze daarmee helemaal nooit in aanraking komt.
Je bedoelt “goede” denk ik ;)
Je krijgt minder specs...
Hoezo minder specs?

Ja, 8GB RAM is een beperking voor veeleisende gebruikers. Maar verder?

De processor is ruim voldoende voor alle taken, inclusief basis foto's bewerken. Het is misschien "slechts een iPhone chip", maar wel eentje die gehakt maakt van alle mobiele Core i3 / i5 CPU's. Bedenk ook dat dit een goedkope laptop is, en niet alleen voor Apple-begrippen!

Verder zie ik super specs:
* super afwerking met aluminium case
* super degelijk, buigt niet door
* super scherm met hoge resolutie en bijna 2 x zo helder vergeleken met goedkope Windows laptops
* super touch pad (de Airs en Pro's hebben een betere, maar niet-Apple kan er niet aan tippen)
* super toetsenbord
* goede speakers
* goede webcam
* goede microfoon
* perfecte integratie van hardware en OS
* perfect werkend ecosysteem (bv AirPods die moeiteloos tussen alle Apple devices wisselen)

En open eens een MacBook met één hand, en doe hetzelfde met een willekeurige niet-Apple. Je ziet en voelt het verschil!

Een mooi uiterlijk (zonder Intel of AMD stickers) is misschien niet objectief, maar er zijn weinig laptopmakers die aan een MacBook kunnen tippen.

Ik vind Samsung laptops ook mooi, maar die toetsenborden... pijltjestoetsen gecombineerd met page up / down / home / end, wie bedenkt dat? En een numeriek deel erbij frotten, op een kleine laptop, daar wordt niemand vrolijk van. Waarom? Geef elke toets een mm extra, Wil je een numeriek toetsenbord? Die zijn er, los numeriek, of full size, niet op elkaar gepakt zodat je vaak 2 toetsen tegelijk raakt.

Verder snap ik anno nu niet dat er nog merken zijn (IBM was er ooit mee begonnen, dus Lenovo heeft het ook, en HP en nog een paar) met een track point. Het zorgt voor tikfouten en een onbedoeld verschuivende muiscursor bij G, H en B. In 1995 was het revolutionair, maar nu is het vooral irritant.
Ik heb 'm getest in de winkel en de kwaliteit is belachelijk goed voor zo'n goedkoop ding. Ik denk echter dat de nieuwe Neo wel duurder zal worden wegens de hoge RAM-prijzen.
Dat zal wel meevallen. Apple heeft een tijdje geleden al een deal met Samsung gesloten waardoor zij tegen vaste prijzen hun geheugen geleverd krijgen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @wiseger4 juni 2026 09:27
Ik kan mij niet voorstellen dat er een levercontract is tegen fixed prijs voor lange tijd. Dat zou wel heel dom zijn gezien de huidige geheugenmarkt.
Volgens Tweakers geldt de geheugen deal voor de komende drie jaar.

nieuws: Gerucht: Apple betaalt dubbele prijs voor geheugenchips van Samsung
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @wiseger4 juni 2026 11:59
Dat is een niet bevestigd gerucht dat met name gaat over leveringsgaranties en dat spreekt over hogere prijzen, niet lagere. Zonder meer details en de voorwaarden die zijn opgenomen in het genoemde contract valt hier niets over te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Bor op 4 juni 2026 12:02]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Darida4 juni 2026 09:26
In hoeverre kan je op basis van een winkelbezoekje nu echt iets zeggen over de kwaliteit? Wat is "belachelijk goed"? Daar is denk ik een wat langere ervaring voor nodig.

Ik maak mij zelf het meest zorgen over de beperkte hoeveelheid geheugen en het gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden die je zelf kan uitvoeren.
Als je eenmaal een mac hebt dan eis je uiteindelijk ook dat je telefoon zo goed werkt. En dan ook je smartwatch, je trackers, je home automation, thuis speakers, media spelers, tablets, enz. Dan wil je er nog een mac bij, en dan wil je direct een goed scherm en voordat je het weet ben je duizenden euro’s verder. Geen wonder dus dat de EU hier iets aan wilt doen want het is een soort koppelverkoop. Eenmaal die iPhone of Apple Watch en je gaat niet meer iets onder Apple Pay accepteren. Ik heb dat zelf meegemaakt. Toetsenborden en trackpads hetzelfde. Je gaat nooit meer een laptop die bij het typen doorbuigt accepteren.
Mag hopen dat je een grap maakt ;)
Niet het stukje over de kwaliteit en gebruikservaring, die is gewoon goed.
Maar dat dat de reden voor EU maatregelen zou zijn ;)

(zelf android gebruiker van het eerste uur, trouwens ;)
Jawel want het is pure koppelverkoop, Apple geeft geen licenties voor OS, interface, toetsenbord, trackpad, haptics, enzovoorts dus ze hebben monopolie daarop en daardoor kunnen ze ervoor vragen wat ze willen want je krijgt het nergens anders. Apple vraagt ook de hoofdprijs voor alles. Toetsenbord voor 200 euro bijvoorbeeld en je kunt geen ander merk kopen met vingerafdruk scanner
Zo’n vingerafdrukscanner is nou niet bepaald hard nodig. Ik gebruik dagelijks bij m’n MacBook Pro nog steeds het full size toetsenbord dat bij m’n Mac Pro zat, in 2008.

Ook bij m’n Mac Studio gebruik ik dat type Apple toetsenbord, van 18 jaar oud.

Mijn ouders bijvoorbeeld gebruiken een nog ouder toetsenbord en muis, uit 2005, voor bij hun Mac Mini M1. Werkt prima.

Kortom, je kunt het zo duur maken als je zelf wil.

Moet je vaak inloggen, dan kun je ook een Yubico YubiKey of de Google Titan Security Key of iets vergelijkbaars gebruiken op de Mac.

De monitoren van Apple bevatten schermen die ook door andere fabrikanten zoals Dell worden gebruikt. Die zijn minstens zo goed en bijna altijd goedkoper. Bovendien maakt Apple geen gebogen 40” monitoren zoals ik die graag gebruik.

Trackpads, muizen, Wacom-achtige tablets, etc etc van derden werken bijna altijd ook gewoon op macOS.
[Toetsenbord voor 200 euro bijvoorbeeld en je kunt geen ander merk kopen met vingerafdruk scanner]


Waarom zou ik een toetsenbord van een andere fabrikant in mijn MacBook Neo willen plaatsen?
Omdat het niet ergonomisch is om meer dan een uur op een laptop te werken misschien?

[Reactie gewijzigd door chrome moral op 3 juni 2026 18:49]

Je kunt dan toch gewoon een ander random toetsenbord aansluiten op je Mac (Neo)? Dat wordt gewoon ondersteund hoor :?
Nooit met dezelfde kwaliteit en functies
Het koppelverkoop noemen omdat je alles van Apple “moet” kopen, slaat dan dus helemaal nergens op. Omdat jij het van Apple “moet” kopen omdat je dezelfde kwaliteit niet bij een 3rd party verkoper kunt vinden is een eigen keus. Het is niet zo dat die 3rd party hardware niet werkt of software/hardwarematig geblokkeerd wordt. Vingerafdrukscanner is een extra, geen basis functionaliteit van een toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door menne op 4 juni 2026 10:50]

Ik snap het wel. 10 jaar geleden had ik gezegd je kan veel beter een windows laptop voor dat geld kopen, is beter. Maar windows is zo slecht aan het worden de laatste jaren, het wordt steeds aanlokkelijker om over te stappen linux of macOS.
Ik vind Windows 11 net heel goed, beter dan W10. Heb ooit eens een Macbook pro (2021) gehad en kon absoluut niet wennen aan macos
Jammer, zo'n matige hardware zullen deze Neo's een stuk minder lang mee gaan dan de MacBook Air.
Tja,

Ik denk dat mensen niet gelijk gen 1 hadden moeten aanschaffen, maar wellicht beter hadden kunnen wachten op gen 2 met een a19 pro met 12gb geheugen ipv de 8gb van nu. Daar kan je wel een aantal jaren mee doen.
Goh wie had dat gedacht dat zelfs kopers van Apple producten prijsbewust zijn. :+ Toegegeven het is ook echt een goed product.
Ik denk, en volgens mij wordt dit ook wel gesteld, dat de Neo vooral nieuwe gebruikers trekt die wel in de markt waren voor een Mac maar niet 1200€+ wilden of konden uitgeven.
TCO vs Aanschafprijs. Heb je de Diskworld serie gelezen? Sam Vimes, de baas van de wacht beschrijft het in zijn laarzen theorie.

De Sam Vimes “boots”-theorie stelt dat goedkoop op lange termijn duurder is. Mensenkopen goedkopere, mindere producten die sneller kapot gaan en vaker vervangen moeten worden. Daardoor geven ze uiteindelijk meer geld uit dan mensen die duurdere, kwalitatief betere producten kopen

Boots theory - Wikipedia
Met de NEO verkwanselt Apple zijn merk. Mensen kopen een product dat over een jaar een gebrekige experience geeft: traag, te weinig geheugen, apps die niet geschikt zijn voor het device, etc. En dan drijft het mensen terug naar het PC ecosysteem, waar trage computers ook goedkoop zijn, maar je apps en games wel gewoon kunt starten.
Al 1,1 miljoen mensen denken daar anders over. Men koopt de Neo niet als high end pc, maar als manusje van alles laptop en dan voldoet hij heel goed.
Mijn punt is dat ik niet weet of die 1.1M gebruikers er volgend jaar ook zo over denken. Apple stond er altijd om bekend dat je niet na hoefde te denken over de specs. Het is gewoon altijd premium. Dat principe is hierbij beëindigd. Verder een goede zaak dat Apple de norm voor de bouwkwaliteit voor instap laptops mooi verhoogt

[Reactie gewijzigd door Duingras op 4 juni 2026 20:09]

Macbook Neo lijkt me zowel een concurrent voor de goedkope Chromebook, als voor Windows-machines. Enige marktaandeel dat het denk ik niet opeet is die van iPad.
Het kan maar zo eens zijn dat als mensen geneigd zijn te denken dat ze een goede deal krijgen, of waar voor hun geld, dat ze dan iets kopen.

Imagine that.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.