Cloudgamingdienst Nvidia GeForce NOW komt naar Linux

GeForce NOW, de cloudgamingdienst van Nvidia, komt naar Linux. De gpu-maker brengt binnenkort een officiële Linux-app uit, die beschikbaar komt voor Ubuntu. Later volgen mogelijk versies voor andere Linux-distributies. Er komt ook een app voor Amazons Fire TV-apparaten.

Nvidia bevestigde de komst van een Linux-app voor GeForce NOW tijdens de CES in Las Vegas. Het bedrijf is van plan om 'begin dit jaar' met een bètaversie van de app te komen. Wanneer de volledige release volgt, is nog niet bekend.

De app komt in eerste instantie beschikbaar voor Ubuntu 24.04 LTS en nieuwer, zegt een woordvoerder van Nvidia tegen journalisten. Hij voegde daaraan toe dat Nvidia op termijn de ondersteuning zal uitbreiden naar 'aanvullende distributies', zonder daarover verder uit te weiden. Nvidia bracht eerder al een GeForce NOW-app voor de Steam Deck uit.

Daarnaast komt GeForce NOW ook naar 'selecte' Amazon Fire TV-apparaten. Specifiek gaat dat om de Fire TV Stick 4K Plus en de Fire TV Stick 4K Max. De Fire TV-app verschijnt 'begin dit jaar' in regio's waar zowel de genoemde Fire TV-apparaten als GeForce NOW beschikbaar zijn. Daarmee moet de Fire TV-app meteen naar Nederland komen, maar vermoedelijk nog niet naar België. Amazon lijkt zijn Fire TV-apparaten daar namelijk niet te verkopen.

Verder krijgt GeForce NOW ook een aantal nieuwe functies. De voornaamste daarvan is ondersteuning voor flightcontrollers. Gebruikers kunnen hun flightsticks van fabrikanten als Thrustmaster en Logitech binnenkort gebruiken via de cloudgamingdienst, bijvoorbeeld om games als Microsoft Flight Simulator 2024 te spelen. Tot slot kunnen gebruikers ook gemakkelijk inloggen op hun Battle.net- en Gaijin.net-accounts.

Nvidia GeForce NOW Linux

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-01-2026 • 06:30

65

Submitter: TheProst

Reacties (65)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zal even de Linux Boomer spelen: GeForce Now draait al sinds het begin op Nvidia Shield apparaten: die draaien allemaal op Linux (Android).

Al is dit zeker goed nieuws!

Wie had ooit gedacht dat gamen, of all things, Linux op de desktop zou doorstoten. Bizar!

Dankzij Valve hebben we o.a. Proton, en daardoor Bazzite.

Dankzij Nvidia hebben we Sunshine (en forks). Dit gebruik ik zelf, werkt als een tiet. Zit heerlijk op de bank te gamen in 4k terwijl de server in de garage staat.

Het is zelfs zo erg dat veel Windows games beter draaien op Linux. Dat verschil is nu zo sterk al dat Microsoft erkend dat Windows efficiënter moet: https://www.windowslatest.com/2025/12/11/microsoft-finally-admits-windows-11-needs-real-performance-upgrade-especially-for-gaming/

Mooie tijden man. Nu nog volledige open source GPU drivers naar Linux en Windows is begraven.
Het is zelfs zo erg dat veel Windows games beter draaien op Linux.
Vaak wel, maar nog niet altijd. En we hebben natuurlijk ook nog een hele brug te leggen als het gaat om competetieve games met AntiCheat. Dat werkt vaak nog niet op Linux.

Als ik eerlijk ben, zeker ook met de bizar hoge prijs van hardware tegenwoordig, denk ik dat we af stevenen op een toekomst waarbij eigen hardware steeds minder belangrijk gaat zijn. Dat we dan straks de keuze hebben om toch Linux te gebruiken voor game streaming vind ik een enorm goede ontwikkeling. Nog steeds trek ik mijn twijfel bij Nvidia aangezien ze steeds meer de stekker aan het trekken zijn bij consumenten/gaming chips, maar ergens hoop ik dat er toch een blijvende en vooral betaalbare optie blijft bestaan. Zoniet, hoop ik dat een andere speler inspringt om aan de wensen van de consument te voldoen.
Zit heerlijk op de bank te gamen in 4k terwijl de server in de garage staat.
Same. 2 game PC's in de garage, kids zien met moonlight/artemis direct welke een actieve sessie heeft en deze dus met rust moeten laten, en kiezen ze eender welke PC beschikbaar is.

En als alles bezet is, is er nog de Steam Deck of Switch 2.
edit:
nvm

[Reactie gewijzigd door Tweaker2020 op 6 januari 2026 16:09]

Maar dan ontstaat weer de discussie. Is een Linux met de Bionic libraries nog wel echt (GNU/)Linux :).

Het voornaamste verschil tussen 'Android' en 'niet-Android' Linux'en, is dat Android geen GNU C-libraries gebruikt maar de Bionic C-libraries. (Onder de BSD-licentie).

Dit was overigens een logische keuze van Google, aangezien de Bionic libraries beter/sneller werken op relatief lage kloksnelheden, minder geheugen gebruiken en kleinere gecompileerde data produceert.

Een besturingssysteem is tenslotte meer dan alleen maar een kernel. :)
Yep als ik op vakantie of langere tijd weg ben dan zet ik altijd mijn geforce now abo aan en speel op mijn telefoon via DeX (desktop mode). Samen met een bluetooth gamepad, en Xreal Air bril. Werkt geweldig.

Thuis doe ik niet aan streaming, zelfs niet via sunshine. Niet nodig. Maar voor onderweg is het wel nice.

PS: Je kan geforce now ook in de browser doen trouwens. Dat kon ook altijd al in Linux.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 6 januari 2026 22:31]

Je kan GeForce Now ook via de browser gebruiken. Je hebt eigenlijk geen App nodig.

Maar toch fijn dat ze aandacht besteden aan linux.
Volgens mij ondersteunt de webversie minder hoge framerates op hogere resoluties. Ik neem aan dat ze dat met deze app willen oplossen.
DIt is precies de reden waarom je een native client wilt - de browser komt vaak niet verder dan 60 terwijl je met het duurste abonnement gewoon 240fps haalt als je wilt.
Dat kan, maar dan heb je genoegen te nemen met een lagere resolutie, framerate, hogere input lag en minder keybinds.
niet alle games worden ondersteund, wat ik zo lees over boosteroid kan die bijna alles ook rtx.
Ik heb beide, Boosteroid is niet zo stabiel als GFN, dat kan ik wel zeggen - GFN werkt op basis van je bestaande licenties en of de game het 'toestaat' om deze in cloud te draaien.

Boosteroid kan je meer als een vm zien die gewoon veel populaire games installeert. Nadeel is dat je dan vaak wel aan een sessie limiet kan komen, terwijl GFN dit limiet niet heeft.

Er zit technisch natuurlijk wel wat meer achter, maargoed dit is een lang verhaal kort.
Een browser is altijd meer overhead dan native.

Tegenwoordig is elke computer met HW-accelleratie wel snel genoeg om 1080p soepel te trekken.

Maar 1440p? Of zelf 2160p (4k)? Dan moet alles perfect aansluiten, GeForce schiet de rauwe beelden dan recht je videopipeline in voor lage latency. JE input gaat direct terug naar de server, zonder eerst door de hele browser stack te moeten.

In de browser heb je daarnaast hogere input latency, ben je afhankelijk van de video codecs in de browser etc...

Het is altijd beter om de volledige stack te controleren als je voor performance gaat over compatibility.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 6 januari 2026 09:25]

Ja er is iets meer overhead, maar tegelijkertijd is een gemiddelde pc tegenwoordig meer dan capabel om wat input af te handelen en een h265 stream te decoderen. Ik denk dat het verschil in lag tussen browser en native verwaarloosbaar is.
Als iemand met een jong gezin is GeForce echt ideaal. Even een abbo voor 1-2 maanden voor bijvoorbeeld battlefield en dan weer even niet. Niet direct een gaming pc van 3-5k aanschaffen. En het werkt super goed...
Zoveel kost een gaming pc niet, zelfs niet met de gestegen prijzen.
Er zijn genoeg tools om de terugverdientijd door te rekenen. De consensus is dat als je dagelijks gamed, je meer dan 5 jaar nodig hebt om GeForce Now terug te verdienen.
Ik zei niks over een terugverdientijd.

Blijft het gewoon apart vinden dat mensen GeForce Now vergelijken met een game pc van 3-5k. Dat is gewoon echt appels met peren vergelijken. Ze geven je echt geen RTX5090 dus vergelijk het daar ook niet mee. Nog even los van je cloud dependency met alle nadelen van dien en dat een game pc voor veel meer doeleinden geschikt is.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 6 januari 2026 10:12]

Het is sowieso een vreemde vergelijking. Dit is als het ware een soort videotheek a la Netflix maar dan met games. Als je Netflix hebt, heb je geen blu-ray speler nodig, en je hoeft niet op te staan om de schijf in de speler te doen. (Even los van het feit dat een gemiddelde blu-ray beter beeld/geluid heeft dan Netflix.)

De echte toegevoegde waarde van dit product is de beschikbaarheid van zoveel titels, en dat je niet hoeft na te denken of je computer wel zwaar genoeg is. Je start het spel, en hij doet het goed (genoeg).

N.B. Die 'Ultimate' variant heeft met bepaalde titels een 5080 ter beschikking volgens de site.

Maar goed. Mochten we toch financieel gaan vergelijken. Stel dat je een gaming pc koopt van 1000 euro. Het duurste jaarabonnement van Geforce Now kost 18,33 euro per maand. Dat komt dan neer 54 maanden 4,5 jaar). Dan heb ik stroomgebruik van die zware videokaarten niet meegerekend, en je hebt nog geen games gekocht.
Als je nog conservatiever wil rekenen: 600 euro: 32 maanden. (2,7 jaar). Of je pc van 600 euro na 2,5 jaar nog helemaal meekomt met de laatste spellen op 'hoge beeldkwaliteit', zal per geval verschillen.

Als we met de 'middelste' rekenen: (9 euro per maand) wordt het 9 jaar of 5,5 jaar.


Edit:
Uiteraard is een zwaardere pc voor meer geschikt dan alleen gaming, en zitten er concrete nadelen aan een cloud-afhankelijkheid, maar dat verschilt dan heel erg per persoon. Als ik puur naar mezelf kijk (n=1), heb ik qua 'overig pc-gebruik', meer dan voldoende aan een instap-pc'tje (Office en wat web-apps). Maar doordat ik ook graag game, heb ik wel een wat zware pc. Ik had toen ik m'n pc kocht eigenlijk niet eens naar Geforce Now gekeken. (kwam niet in me op.) Wanneer m'n huidige pc over een x-aantal jaar niet meer voldoet, dan ga ik het zeker overwegen. (als het er dan nog is :))
Daarnaast geldt natuurlijk ook nog dat niet alle spellen even lekker zullen spelen vanwege latency. (zeker met 3d-shooters, racespellen of andere actiespellen kan dat een ding zijn.) Of je daar dus echt tegenaan loopt zal per spel en per speler verschillen.
N.B. Die cloud-afhankelijkheid is er nu soms ook al. Alleen dan voor DRM-doeleinden of zo.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 6 januari 2026 11:35]

Mensen zoals @mentalozzie die dit overwegen hebben die 'meer doeleinden' waarschijnlijk niet nodig. Ze hebben een oude pc, een laptop oid en gaan niet plots aan videobewerking oid doen. Wat ze wel willen is vlot PC-games spelen. En dan is het natuurlijk een logische berekening hoeveel een game-pc kost vs zo'n clouddienst.
Maar je moet dan toch alsnog de games kopen?
Heb wel eens GeForce now gebruikt op de Nvidia Shield, maar ik kon alleen spellen spelen uit mijn eigen steam library (of gratis spellen).

Ik speel ook veel 'oude' games, maar de use case klinkt verder wel prima, alleen het verdienmodel van die 'as a service' abbonementen ben ik het niet mee eens.
Als ze eenmaal genoeg mensen hebben, gaan ze de prijs steeds verhogen en de kwaliteit verlagen.
Ja tuurlijk moet je dan de games kopen? Als je een game pc koopt of een console is dat niet anders toch? Het is uiteindelijk zoals je zelf zegt een service. Dus als je er niet voor betaald dan kun je er niks mee. De games echter, blijven gewoon van jou ( althans zolang steam/epic etc ze blijven aanbieden ). Ik ben eerlijk gezegd niet bang dat ze de kwaliteit gaan verlagen. Ze hebben nu al namelijk een belachelijk hoge kwaliteit in vergelijking met concurrenten. De meeste concurrenten zijn of heel veel duurder of hebben de performance van een super nintendo.
Met bijv Xbox Gamepass krijg je al een hoop nieuwe titels bij release al beschikbaar zonder dat je ervoor hoeft bij te betalen.

Qua performance is het bij Geforrce bij iig zo dat ze als een van weinigen een app hebben voor AndroidTV en dat dit idd zeer goed werkt. Anderen werken alleen op je mobiel of tablet of ik de browser. Installeer je de app op AndroidTV of probeer je het via een Chrome-gabseerde browser te spelen of Chrome die eigenlijk coor mobiel is, dan werkt het net te veel vertraging (iig met Amazon Luna en Gamepass is dit zo op mijn Shield).

Echter, gebruik je die andere diensten via je mobiel of browser, dan werkt het net zo goed als GeForce Now naar mijn ervaring.
Het is niet vreemd dat mensen dit met cloud streaming van Microsoft vergelijken en dan is het niet zo tuurlijk. Zeker als je het maar een maandje neemt
Ja tuurlijk moet je dan de games kopen?
Origineel kon je bij GeForce Now, als je een abonnement had, gewoon kiezen uit een lijst van games.

Hetzelfde als Netflix eigenlijk, daar hoef je ook niet los nog films te kopen.
Ik ben eerlijk gezegd niet bang dat ze de kwaliteit gaan verlagen. Ze hebben nu al namelijk een belachelijk hoge kwaliteit in vergelijking met concurrenten.
Ja, ze proberen marktaandeel te winnen.
Netzoals je bij Netflix eerst ook 4K kreeg als basis en dat nu onder een veel hogere prijs komt (en men overweegt om advertenties toe te voegen aan de goedkoopste opties).

Het is niet eens dat het hun veel meer kost (natuurlijk kost het iets meer), ze gunnen het jou gewoon alleen als je meer betaalt, omdat ze dan nog meer winst maken.

[Reactie gewijzigd door Accretion op 6 januari 2026 13:53]

Maar als ze de prijs verhogen en de kwaliteit verlagen, zeg je het toch gewoon alsnog op? De vergelijking zal altijd console versus game PC versus cloud gaming blijven. Als een game PC ineens veel interessanter is dan cloud gaming via Geforce Now, koop je gewoon een game PC en gebruik je daar je Steam library op.
Ja, ik was er op de Shield eigenlijk ook snel klaar mee. Al mijn games zijn ook niet perse 100% op Steam, dat hielp ook niet. Maar ik denk dat ik als consument (op leeftijd) eerder zou inschrijven voor een dienst zoals Spotify. Je betaalt dan gewoon voor een library aan games die je kunt streamen. Ik denk dat het model van GFN gewoon niet zo goed schaalt, niet zoveel consumenten aanspreekt.
Maar je moet dan toch alsnog de games kopen?
Ja, het idee is dat je je eigen games op een gehuurde server speelt.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 6 januari 2026 09:18]

Zolang de game op GeForce Now zit toch? Dat was mijn probleem toen het net uitkwam in ieder geval. Of kan je nu alle Steam games spelen?
Ja maar je moet wel de games ook nog kopen.

Ik denk dat je voor kids met opeens veranderende interesses beter Xbox streaming met game pass kan pakken.

Ik gebruik zelf geforce now als ik onderweg ben maar dat is omdat ik toch al een PC heb dus de games toch al gekocht heb.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 6 januari 2026 22:32]

Ik heb geen idee hoor, oprechte vraag. Maar zou het kunnen dat ze enkele technieken gebruiken, bijvoorbeeld tbv performance, die binnen een sandbox niet of minder werken?
Daar zat ik ook al aan te denken. Flatpak heeft als groot nadeel dat de installers echt gigantisch zijn. Mogelijk wil nvidia ook dingen als lokaal opnemen ondersteunen ipv in de Cloud en dan de video downloaden. Dat scheelt een hoop bandbreedte. Om lokaal je sessie op te kunnen nemen heb je best wat libs nodig vermoed ik.

Maar er zullen vast meer overwegingen zijn.

Zoals, niet elke distro wil flatpak ondersteunen. Of willen ze liever dat de community zelf een flatpak gaat maken van de packages.

Redenen genoeg...
De installers van Flatpak zijn alleen gigantisch de eerste keer dat je wat downloadt. Duplicate bestanden worden gededupliceerd on disk. Daarom zie je bij updates downloaden in de terminal regelmatig dat een update van "300MB" na 10MB al klaar is. Dat systeem werkt minder goed als je Flatpaks gebruikt die niet bijgehouden worden (dan moet er een oude kopie van de systeemlibraries worden opgeslagen), maar in die situatie had de applicatie het op niet-Flatpak gewoon helemaal niet gedaan.

Een onhandige uitzondering daarop zijn de Nvidia-libraries, daar worden nog wel eens onnodige kopieën van gedownloaded. Dat zou in principe opgelost moeten kunnen worden maar het vrijwilligersteam dat aan dat soort libraries werkt komt nu ook niet echt om in de mankracht en capaciteit (en van Nvidia hoef je ook weinig te verwachten natuurlijk).

Qua support maakt het op zich weinig uit wat de distro wil, net als Nix kun je Flatpak op zo'n beetje elk Linux-systeem installeren. Ubuntu wil het niet voorinstalleren, onder andere omdat het de concurrentie aangaat met hun commerciële interesses in de Snap Store.

Qua performance zie ik het probleem niet zo, eigenlijk. Flatpaks kunnen gewoon bij de GPU komen voor hardwareversnelling. Steam en diens games kunnen ook met Flatpak gedraaid worden. Er zal vast een kleine I/O-overhead op zitten om de deduplicatie van bestanden mogelijk te maken, maar ik betwijfel dat een streamingsapp daar nu zo'n last van heeft.

Ik denk dat Nvidia gewoon niet de moeite wil steken in een cross-platform-systeem als een binary ook gewoon werkt. Zo zijn hun drivers en CUDA-runtimes (zelfs specifiek voor Ubuntu en Fedora) nog steeds als binary installer te downloaden. CUDA zet zelfs met een binary installer een lokale APT-repo op 8)7 Het is duidelijk dat hun ontwikkel-ideeën op de Windows-manier van werken zijn vormgegeven.

Een Flatpak of AppImage of Snap maken van een binary is op zich niet zoveel moeite als je maar weet wat de afhankelijkheden van je binary zijn (en dat zou Nvidia toch moeten weten). Ze kunnen het wel, maar hebben er gewoon geen interesse in. Genoeg andere bedrijven die op dezelfde manier werken, Chrome is er ook niet in officiële vorm buiten Ubuntu- en Fedora-packages om.
Tegenwoordig is schijfruimte geen thema meer toch? Je schroeft er zo een paar TB in.

Aan de andere kant heeft het concept Flatpak zeker voordelen. Ten eerste geldt dat de maintainer maar 1 versie bij hoeft te houden. Geen aparte versies voor DEB, RPM, AUR en Tar.gz. Testen op alle distros is ook niet nodig en je hoeft geen rekening te houden met de dependency hell. Die bestaat namelijk niet meer met Flatpaks.
Is snap vergelijkbaar? Zo ja, dan kan het gewoon. Moonlight (de open source clone) kan geïnstalleerd worden via snap zonder de "classic" switch die je ziet bij applicaties die niet met de sandbox werken
Raar om distributies los te ondersteunen. Het zou veel makkelijker zijn om gewoon een Flatpak aan te bieden, dan heb je alle distributies in één keer en dat is sowieso de betere optie voor proprietary software door de sandboxing.
Raar om distributies los te ondersteunen.
Dat vinden eindgebruikers zoals jij en ik. Maar producenten willen hun marktaandeel behouden of vergroten, eventueel door anderen uit te sluiten. Het zou me niet verbazen als het in het vermaledijde snap package format wordt aangeboden.
Helemaal mee eens, maar zie nog te vaak dat grote software makers dit (bewust?) laten links liggen. Een andere optie is gebruik van distrobox. Dat gebruik ik op archlinux om b.v. Tradingview (alleen een .deb beschikbaar) te kunnen draaien.

Minder ideaal maar werkt wel.
Nu zijn er wel veel Linux Distributies wel Ubuntu 'forks', dus wordt die meteen over veel varianten ondersteund lijkt mij.
Helemaal niet raar. Nvidia zal zich best bewust zijn van het feit dat iedere Linux distro zijn eigen quircks heeft en simpelweg het niet zien zitten om alles zomaar te ondersteunen. Ubuntu als enige ondersteunen stelt een simpele systeemvereisten; als je geen Ubuntu gebruikt moet je niet verwachten dat het werk en voorkomt dat Nvidia overspoelt wordt met bug reports van distros die door een hand vol mensen gebruikt wordt.

Mensen zien Linux's diversiteit in distro's misschien als een voordeel, maar voor ontwikkelaars is het gewoon een nadeel dat ondersteuning véél moeilijker maakt.
Doen ze ook. Als je https://international.download.nvidia.com/GFNLinux/flatpak/geforcenow.flatpakrepo aan je Flatpak-repo's toevoegt in Discover/Software/de command line, kun je GeForceNOW (com.nvidia.geforcenow) via Flatpak installeren op de gebruikelijke manier.

Die is alleen wel bedoeld voor SteamOS, dus mogelijk moet je voor andere distro's workarounds vinden als hij niet helemaal goed werkt.
Dat is helemaal gek, dan zouden ze het "gewoon" op Flathub moeten aanbieden i.p.v. deze twee opties. Zo is het alleen maar meer werk voor hen...
Officieel is die versie alleen voor de Steam Deck.

Ik snap ook niet waarom ze het niet op Flathub gooien, misschien dat ze software licenseren in hun binary die derden niet zomaar mogen verspreiden?
Zou dat eigenlijk een electron achtige app zijn zodat het alleen gepackaged is voor specifiek een bepaalde distro?
Het werkt namelijk al jaar en dag gewoon in je browser (Chromium, firefox overigens ook) in Ubuntu en verdacht goed ook. Zo gebruik ik het al een aantal jaar ( ik weet n+1...)
Wat voor soort spellen speel je dan? En op wat voor hardware?
Van alles. Voornamelijk Cities Skylines (1, 2) en laatste tijd ook Space Marine 2.
Alleen Debian is dan wat jammer, deb en rpm zijn toch de meest logische opties als je geen flatpack wilt aanbieden.

Maar goed, het is wel een mooi begin!
goed nieuws! Dat kan niet anders betekenen dat Linux groeit in mijn beleving. Het zou helemaal mooi zijn als Microsoft Office naar Linux zou komen. Maar ik betwijfel of Microsoft dat ooit aandurft.

Deze site is ook interessant. Het laat zien dat in de EU het gebruik van Amerikaanse desktop os’en Windows en OSX toch best wel aan het dalen zijn.

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/europe
edit:
weet iemand wat unknown kan betekenen in deze grafiek? Dat percentage is best hoog. Welk os kan dat zijn en waarom deze ‘ unknown’ zijn?

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 6 januari 2026 08:13]

Linux groeit, maar de daling van het aantal desktop OS'en komt vooral door de daling van het aantal desktops, omdat mensen meer op tablets en telefoons doen.

Laten we MS-producten alstublieft vooral op Windows of in een browser houden. We gebruiken niet voor niets een ander OS ;)

Mvg, Fulltime Linux gebruiker.
Daar heeft deze grafiek niets mee te maken. Deze geeft alleen het procentuele percentage aan van ieder desktop os wat gezamenlijk altijd 100 procent is.
Het zou helemaal mooi zijn als Microsoft Office naar Linux zou komen. Maar ik betwijfel of Microsoft dat ooit aandurft.
Dus nog een versie van Office die niet helemaal compatible is? In het landschap Windows, Mac en web lukt ze dat al niet. Dus denk niet dat een versie toevoegen daar aan gaat bijdragen.

Bovendien is er gewoon LibreOffice beschikbaar, die in 99.9% van de gevallen voldoet.
Geen 99,9%.

Ja, voor consumenten zeker weten, daar is LO zelfs te uitgebreid voor. Maar zodra je in een zakelijke omgeving komt, ben je vrij snel klaar met LO. Diverse tools die domweg niet (goed) werken icm LO. Koppelingen van systemen, van data, opmaak die alle kanten op gaat, documenten die je wel kan openen maar niet kan bewerken.

De schuld van dat alles zal bij externe partijen liggen, maar feit is dat LO daar gewoon niet geschikt is. Zoals de webversie van Office dat ook niet is.
Office is een grote vergaarbak van ouwe zut code, dat gaan ze niet porten naar Linux. Ze waren bezig om hun web versies even goed te maken als de desktop versies maar dat lukte ze niet, dus nu zijn ze bezig met het omgekeerde: De desktop apps worden dommer en alleen maar een schil om de web apps. Dat gebeurt met Outlook nu al, de 'nieuwe' outlook is niets meer dan de online versie en helaas daardoor even slecht. Als je een account bij een derde partij hebt moet je zelfs microsoft's servers toegang geven tot al je email want de app kan niet eens lokaal zelf via IMAP/SMTP mailen 8)7
Goed dat het er is, maar het is nu via Proton de meeste games goed speelbaar zijn wel later dan je eigenlijk zou willen omdat Linuxgebruikers tegenwoordig meer opties hebben. Al heeft natuurlijk niet iedereen een gamePC.
Alleen maar een goed teken mijn inziens van zoveel mogelijk aanbieden op verschillende platformen. Hopelijk komen er meer mensen bij en kan de prijs hetzelfde blijven!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn