Nvidia upgradet GeForce NOW Ultimate naar RTX 5080-systeem voor hogere resolutie

Nvidia geeft zijn GeForce NOW-cloudgamingsystemen in september RTX 5080-klasse videokaarten. De vernieuwde hardware maakt een 5k-resolutie in 120fps mogelijk en ondersteunt DLSS 4-framegeneration. De nieuwe hardware is alleen voor het Ultimate-abonnement beschikbaar. Daarnaast introduceert Nvidia het in de cloud downloaden van games.

De upgrade naar Blackwell-generatie gpu's moet voor een tot 2,8 keer hogere framerate zorgen vergeleken met de huidige RTX 4080-klasse hardware, die gebruikt blijft worden voor de gratis optie en het Performance-abonnement. Tot dusver bood het bedrijf een Ultimate-abonnement aan voor gamen in maximaal 4k-resolutie met een 240fps-framerate. Daar komen nu 5k-resoluties in 60 en 120fps bij, aldus Nvidia. Daarnaast wordt de maximale framerate voor 1080p en 1440p respectievelijk 360 en 240fps. Nvidia belooft een rekenkracht van 62tflops en een 48GB-framebuffer.

De dienst ondersteunt daarnaast voortaan DLSS 4-upscaling met Multi-Frame Generation, wat bijdraagt aan de hoge framerates. Deze technologie kan op Blackwell-videokaarten door middel van AI tot drie extra frames per traditioneel gerenderd beeld genereren. RTX 40-serie videokaarten ondersteunen ook DLSS 4, maar kunnen maximaal een extra frame per gerend beeld genereren. Overigens biedt GeForce NOW nog DLSS 3 op RTX 4080-systemen.

GeForce NOW RTX 5080

De upgrade naar Blackwell RTX 5080-klasse cloudsystemen maakt volgens Nvidia een nieuwe preset genaamd Cinematic Quality Streaming mogelijk. Deze modus prioriteert visuele kwaliteit en ondersteunt onder meer HDR10, een AI-videofilter voor vloeiendere beweging, het AV1-videocodec met Reference Picture Resampling en tot 100Mbit/s aan streamingbandbreedte.

Install-to-Play

Naast de hardwareupgrade introduceert Nvidia ook het Install-to-Play-concept. Hierbij worden Steam-games naar een cloudopslagruimte gedownload, zodat de spellen 'geïnstalleerd' zijn zoals op een lokale pc. Hiermee kunnen klanten volgens het bedrijf ook games spelen die niet te streamen zijn. Volgens Nvidia verdubbelt de catalogus van beschikbare games voor GeForce NOW met deze nieuwe functie naar ruim 4500 titels.

Afnemers van het Ultimate- en Performance-abonnement hebben per sessie 100GB opslagruimte tot hun beschikking. Het bedrijf verkoopt naast het reguliere abonnement extra permanente cloudopslag, zodat games niet voor iedere sessie opnieuw hoeven te worden gedownload en geïnstalleerd. Dat kost ten minste drie dollar per maand extra voor 200GB permanente opslagruimte. Er zijn nog geen europrijzen bekendgemaakt.

GeForce NOW

Door Yannick Spinner

Redacteur

18-08-2025 • 21:30

76

Reacties (76)

Sorteer op:

Weergave:

Afnemers van het Ultimate- en Performance-abonnement hebben per sessie 100GB opslagruimte tot hun beschikking.

Dan heb je meteen al een rits aan games die afvallen die boven de 100GB zitten
Die 100gb telt niet mee voor je game install.
Nou nee, dat staat toch echt wel zo geschreven door Nvidia zelf:

Install-to-Play games are downloaded directly to cloud storage, mirroring the experience of having them on a local PC. GeForce NOW Ultimate and Performance members will receive 100GB of single-session cloud storage for Install-to-Play games at no additional cost to their membership.

Members will also be able to expand their cloud storage with persistent storage add-ons: 200GB for $2.99 per month, 500GB for $4.99 per month and 1TB for $7.99 per month.

Install-to-Play games saved in persistent storage will remain ready to launch without the need to download and reinstall for every session.

https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-blackwell-architecture-comes-to-geforce-now
Ja en nee, Geforce Now biedt directe cloud gaming aan van honderden of tegenwoordig duizenden (2000+) games welke in de Nvidia library staan. Hiervoor hoeft niks op je cloud storage geïnstalleerd te worden, het is inloggen en spelen.

Zoals ik het begrijp is "Install-to-Play" Games een lijst met alle steam cloud play supported games (4500+ games), welke nog niet (of een groot deel) door Nvidia zelf zijn toegevoegd aan hun cloud library en hiermee dus nu ook speelbaar. Dit zijn vaak de minder bekende, minder gebruikte, oudere of indie games. Deze game ontwikkelaars moeten dan wel hun game toevoegd hebben bij steam cloud play.

[Reactie gewijzigd door Shizukana08 op 19 augustus 2025 09:37]

Ja, ik weet dat GeForce Now werkt zonder installatie van games, dat is letterlijk waar het voor bedoeld is ja.

De Install-to-Play optie is alleen mogelijk bij games die ook werken met Steam Cloud Play (beta), en is bedoeld om games te spelen die niet per se door de ontwikkelaar aan GeForce Now zijn toegevoegd. Daarvoor moet je de game installeren, want hij installeert het dan letterlijk op de Steam servers. Installatie gaat daarom ook zeer snel. Voor de Install-to-Play functie moet je weldegelijk de game installeren, daar krijg je namelijk 100GB per sessie voor. Dat betekent ook dat je dus alleen games kan spelen via Install-to-Play tot 100GB. Bovendien wist dit na je sessies, dus moet je het elke keer opnieuw installeren. Tegen een meerprijs kan je persistent storage nemen en blijven games geïnstalleerd staan op je GeForce account.
Dan hoop ik dat ik via GeForce Now eindelijk mods geinstalleerd kan blijven houden. want elke keer die custom items opnieuw downloaden (denk Custom Cosmetics in Ark Survival Ascended) is gewoon echt bagger. Dan betaal ik met liefde een paar dollar per maand meer. Dit is echt wat GFN miste
Zover ik begrepen heb, is dit straks mogelijk.
Alleen is mij niet duidelijk of je de game ondanks dat deze beschikbaar is via GFN ook nog eens als geheel moet installeren op je persoonlijke schijf. (omdat mods natuurlijk ook de basis bestanden kunnen aanpassen)
In dat geval zullen veel mensen extra ruimte moeten gaan bijkopen.
Als dat zo werkt, dan betaal ik met liefde extra ervoor
Ondanks dat ik niet weet hoe dit op de lange termijn eruit gaat zien, ben ik persoonlijk blij met de dienst.

Ik zou graag een high-end game pc met vergelijkbare specs kopen, maar met een gezin heb ik andere prioriteiten. (Een vrouw die ook wat te zeggen heeft /s)

Maar ik ben persoonlijk best blij met deze dienst, waar ik voor €120 per 6 maanden een fatsoenlijke game pc heb, en die ook nog eens van updates voorzien wordt.
Voor dit geld stel ik niet een game pc samen.

Ja mods zijn een probleem, en tot nu toe kon niet elke game gespeeld worden. Maar dat gaat nu kennelijk veranderen. (Al moet ik even kijken hoe het mod gedeelte eruit komt te zien met de opslag)

Misschien dat in de toekomst ik weer een echte pc koop, maar tot die tijd is dit een geweldige dienst die mij voor die paar uur per week toch in staat stelt op leuke games op high/end settings te kunnen spelen.

Ps ik speel vooral simulatie, strategie, RPG en adventure games in single player. Ik speel nauwelijks online tegen anderen en zeker niet competitief. Dus last van een wat hoge ping heb ik niet zo snel.
je loopt niet tegen de 100 uur limiet aan?
Sinds ik een gezin heb kom ik zelf bij lange na niet aan de 100 uur per maand. Die limiet geldt overigens niet voor “founders for life” abonnementen
De limiet geld wel voor ultimate abbo's ook al is dat een Founder's ultimate.
Je moet toch wel behoorlijk je best doen om daaraan te komen. Ik red de helft niet eens.
Jij hebt duidelijk geen gezin :D Ik heb 2 jonge kids (5 en 2) en als ik 10 uurtjes per maand kan spelen dan is het een goede maand.
Persoonlijk snap ik dat nooit zo goed. De kids gaan tussen 19:00 en 19:30 uur naar bed. Wat doe je de hele avond dan? :o
Nog een kid produceren?
Huis opruimen, (vaat, speelgoed, stofzuigen etc)
Verder doe ik naast mijn baan ook nog extra bijverdienen met een AI model op instagram waar ik ook wel wat uurtjes mee bezig ben per week.
Ook ben ik een AFOL (Adult Fan Of Lego) dus vaak zat bereid ik wat setjes voor voor mijn jongens zodat zij de volgende dag kunnen bouwen.
Dan ben ik ook nog getrouwd, en de enige tijd dat je als stel vrij bent om uit je rol als ouder te stappen, is als de kinderen slapen. Dus ja wij plannen ook minimaal 2 avonden in de week in om samen te zijn, praten, kampvuuravondje met zijn 2-en, NSFW dingetjes enzo.

Gamen is leuk, maar ik merk vaak zat dat ik tegenwoordig een game opstart, en binnen 20 minuten alweer beu ben.

Daarnaast ... rekeningen, boekhouding, Udemy cursussen, etc etc. Er is zoveel meer dan games
Speelgoed opruimen, boterhammen smeren, stofzuigen, wassen, de vaatwasser inruimen en/of afwassen, dingen repareren die de kinderen kapot hebben gemaakt, met je partner praktische zaken bespreken.

En nee, niet elke avond, maar bij mijn kinderen (1 en 4 jaar) is het redelijk vaste prik dat we speelgoed opruimen, de tafel afruimen, de vaatwasser inruimen en/of afwassen, even met elkaar praten en dingen voorbereiden voor de volgende dag (boterhammen/kleren klaarleggen).
En voor mij betekent dat als ik 19:30 beneden ben, ik dan tot 20:30 bezig ben. En om 05:00 gaat de wekker.

Ik schat dat ik zo'n 80% of meer van mijn vrije tijd kwijt ben. Ik game nog enkele uren per maand op de vaste pc. Op de Switch is het denk ik gemiddeld een half uur per dag.
Niet dat ik daarvoor vijf keer meer speelde gemiddeld, maar de tijd was er wel.
Ah zo. Als de wekker al om 05:00 uur gaat moet je op tijd je nest in, dan blijft er inderdaad weinig avond meer over. Dat snap ik!

Zelf ben ik meestal rond 20:30 uur ook klaar met de vaat etc., dan kan ik nog gamen tot een uurtje of 23:00 uur. Sommige avonden sport, dan een uur later 21:30/22:00 uur. Ik moet vooral opletten dat ik het niet te laat maak, want ik ben echt een avondmens.
Nou, niet alleen dat, ik herken @Nas T z'n verhaal, maar ga zelf vaak meestal pas rond middernacht naar bed. Als echter het hele riedeltje aan taken en klussen voltooid is en je om 21u klaar bent, dan heb ik lang niet altijd nog zin om nog iets actiefs met m'n hoofd te gaan doen en kijk ik liever een serie of lees ik een boek.

En daarnaast moet er ook nog gesport worden he :)
I feel ya. :)

En ik heb er dan nog maar één, van twee jaar oud. Maar meestal zit ik ook pas om 20:30, en vaak ben ik dan ook nog eens te moe om te gamen. Je krijgt er veel voor terug, maar het leven ziet er wel gewoon anders uit.
En dat is als ze allemaal meewerken met het slapen. Wat ook vaak genoeg niet werkt. En dan moet je nog sporten, vrienden, hond uitlaten, klusjes doen waar je niet aan toe komt als ze wakker zijn.

En dan is het lampje om 22:00 toch al best wel uit :P
En de kinderen ook zeker?

Laat me raden... Geen kinderen, geen vrienden en geen conditie ook? Bij sommige keuzes komen nou eenmaal moetjes. Helaas zo is het leven. Net doen alsof dat niet zo is, en dat alles in het leven te kiezen is, is een nogal achterlijke instelling.
Als het een keuze is, is het geen moeten. Moeten is dwang. Je wilt het niet echt begrijpen krijg ik het idee.


En ja, kinderen is ook een keuze geweest. Althans, dat mag ik hopen.
Er valt weinig te begrijpen. Net doen alsof elke keuze alleen maar leuke kanten heeft gaat nergens over.

Tis allemaal een keuze, maar daar komen ook zaken bij die -leuk of niet- gewoonweg moeten.
Mijn reactie richt zich hier vooral op bezoek aan vrienden, hond uitlaten en sporten. Als dat "moeten" is, doe je toch echt iets verkeerd.


Als je de hond uitlaten als "moeten" ervaart, dan neem je beter geen hond. Vermoedelijk ook heel wat beter voor de hond. Sporten, idem, of je kiest een sport waarbij je dat niet hebt. Bij vrienden op bezoek geld dat helemaal voor. Leuk hoor (ook voor die vrienden), als je vrienden bezoeken als "moeten" ziet.
Blijft slap gelul. Losgezongen van de werkelijkheid. Die hond is een bewuste keuze, heeft het heel goed, maar moet toch echt uit. Ook als ik tien keer in een nacht wakker ben geweest omdat er eentje aan het huilen was.

Idem met sporten. Kan op mn gat blijven zitten tot ze het huis uit zijn. Maar dan haal ik dat waarschijnlijk nieteens door een hartklap. En dat moet dus ook als ik de afgelopen week nachten vier a vijf uur heb gemaakt en totaal naar de kloten ben.

Je hebt totaal geen idee waar je het over hebt.
Blijft inderdaad slap gelul. Dat weet je als je een hond neemt. Het dan "moeten" noemen is gewoon laf. Je hebt er voor gekozen, had je dat maar niet moeten doen.


Onzin, sporten kan op vele manieren, ook zonder "te gaan sporten". Dat je nu zegt dat je ander op je gat blijft zitten slaat nergens op. Om voldoende goede beweging te krijgen hoef je niet naar een sport toe. Je hebt een hond notabene, dat kun je dus al combineren.


Je doet een aanname dat ik niet zou weten waar ik het over heb. Je hebt geen enkel idee van mijn situatie, dus heel erg knap. Het probleem is dat veel mensen simpelweg de waarheid niet onder ogen willen zien. Je maakt zelf de keuzes die je "moeten" noemt, daar heb ik geen seconde medelijden mee omdat het onzin is.
Vraagje, moet je elke keer dat je wilt spelen de game opnieuw downloaden ? Ik speel elke dag 1 uurtje. Moet ik dan elke dag opnieuw inloggen, alles downloaden enz voor ik kan spelen ? Of is het een persistent server ?
Tot nu toe start alles prima, maar dat gaat vooral over games die nu al aangeboden worden door Nvidia, vanaf september zullen we zien hoe dit voor de overige games gaat.

Nu gaan mods trouwens al best goed, alleen gamepass games moeten de mods elke keer opnieuw downloaden (dit duurt minder dan 30 seconden)
Okay thanks :) dat is een grote verbetering van toen ik het eerst geprobeerd had jaren terug. Das een van de reden waarom ik het nooit meer geprobeerd had. Er zijn een aantal vr games die ik graag wil proberen. Dan is dit de mogelijkheid om dit te testen.
Ik heb dezelfde vraag inderdaad! Paar jaar geleden eens geprobeerd met mijn vr bril maar nooit echt aan de praat gekregen!

Mocht iemand een goeie ervaring hiermee hebben dan ben ik heel benieuwd!
VR(6DOF) via cloud dienst gaat niet werken. Wordt (nog) niet ondersteund (helaas).
Het maximale (en nog steeds erg vet) is een virtueel flat screen van jouw favoriete grootte met een 5k 120fps stream (indien browser/app dit ondersteunt op jouw apparaat).

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dit een ideale ervaring gaat geven gezien in VR elke framedrop en latency drop zeer merkbaar is, waardoor mensen motion sickness kunnen ervaren.
Even een vraagje hierover. Klopt het dat games die niet supported/ondersteund waren door geforce now, in september nu gewoon gestreamd kunnen worden via nvidia shield. Ervan uitgaande dat het steam spel op mijn pc is geïnstalleerd?
Ja en Nee, Er zijn games die officieel gelicenseerd zijn en nu al te spelen zijn.
Voor alle andere games dient "cloud play" aan te staan voor de game. Hiermee is de game niet officieel beschikbaar, maar staat de uitgever/ontwikkelaar het wel toe. Deze games zijn dus straks te installeren en te spelen.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld "The Outer Worlds" die niet beschikbaar is via Geoforce now, maar wel Cloud play toe staat. Hiermee is de game straks dus te installeren op jouw persoonlijke opslag.

Zelf zou ik de cloud opslag gebruiken om de mods permanent op te slaan, zodat deze niet bij elke sessie opnieuw gedownload hoeven te worden. Het downloaden van de mods duurt niet op zich niet lang, maar die 30 seconden is toch wat winst. (Steam workshop mods of build-in mod systemen zoals "Starfield" of "skyrim" dit aanbieden, mods via nexus mods is vooralsnog helaas niet mogelijk)
Als je gebruik gaat maken van de nieuwe optie, install-to-play, dan wel, tenzij je dus betaald voor persistent storage.

Speel je gewoon spellen uit de standaard catalogus van Nvidia, dan niet.
Vraagje, moet je elke keer dat je wilt spelen de game opnieuw downloaden ?
nee, de nvidia library bestaat uit 2000+ games, deze wordt nu uitgebreid met Install-to-Play-games, dit zijn games die onderdeel zijn van valve, steam cloud games (circa 4500+ games) volgens diverse andere berichtgeving.

afhankelijk van welke game je probeerde te spelen is deze direct beschikbaar of moet deze eenmalig geinstalleerd worden in jouw geforce now cloud storage.
Dit dus, en vooral dat ik het ook nog eens op mijn lg tv kan draaien :) Nu speel ik nog games met mijn xbox controller. Maar ik ben vooral benieuwd of dit ook straks met muis en keyboard kan.
Ja die kan, ik had eerst Xbox gamepass en dit beviel al erg goed, waarop ik de overstap maakte om games ook via muis en toetsenbord te kunnen spelen.
Nee die snap ik, maar dat je dit ook via je tv kan(lg 2023 model) Via de pc wist ik dit al en dat is geen probleem. Het gaat mij vooral om het gemak dat je lekker vanaf je luie bank snel een game kan starten voor jezelf of de kids. Vanaf je steam bieb en klaar :)
Ik heb een Dell setje via bluetooth verbonden met mijn TV, en dit werkt prima. Deze gebruik ik voor games als "Planet Coaster" en "Crusader Kings 3".
Daarnaast ook de Xbox x series controller voor games die ik met een controller wil spelen.
Wat is de bron van dit artikel? Over het genoemde Install-to-Play-concept kan ik op internet verder niks vinden, ook niet na inloggen op GFN. Het klinkt super
https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/

Nu staat het er op
edit:
press release ook gevonden:

https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-blackwell-architecture-comes-to-geforce-now

[Reactie gewijzigd door logix147 op 19 augustus 2025 06:13]

De nvidia library bestaat uit 2000+ games, deze wordt nu uitgebreid met Install-to-Play-games, dit zijn games die onderdeel zijn van valve, steam cloud games (circa 4500+ games) volgens diverse andere berichtgeving. Dus er worden dikke 2000+ games toegevoegd die je kunt spelen maar dan eerst moet installeren op de cloud.
Als er geen bron vermeldt staat in een Tweakers-artikel mag je ervan uitgaan dat het uit een persbericht komt. In dit geval heb ik dit onder embargo toegestuurd gekregen via onze Gamescom-crew. Soms is er dus geen linkbare bron ten tijde van publicatie, zoals in dit geval!
Edit: uiteraard alsnog even een linkje toegevoegd ;)

[Reactie gewijzigd door YannickSpinner op 19 augustus 2025 15:25]

5K? Is dat niet alleen interessant voor Mac-gebruikers?
Ook met een lagere resolutie monitor is dit evengoed een aardige upgrade want door het streamen wordt allerlei compressie toegevoegd. Ik weet alleen niet of er een systeem check is. Die is vast wel te omzeilen
Door DLSS is je resolutie eerst opgeschaald, als je die dan gaat compressen en nog eens op een lagere resolutie gaat weergeven met nog wat MFG-frames er tussen, dan ga je een hele hoop rekenkracht verbruiken tov native. Het verchil gaat zijn dat je amper verschil in beeldkwaliteit zal merken, misschien wel dezelfde of hogere FPS krijgt, maar met slechtere respons (je reactie wordt immers maar per écht frame gebruikt om de extra frames te berekenen). Gooi dit alles dan nog eens over een internetlijn waar nog eens een paar ms lag op zit en het verschil gaat plots pijnlijk duidelijk zijn als je een genre speelt waarin die factoren belangrijk zijn.
Want alleen Mac-gebruikers hebben een 5K-scherm?
Dat is inderdaad mijn vraag. Het lijkt mij wel de grootste doelgroep. Apple levert natuurlijk al meer dan tien jaar 5K-schermen - al dan niet in de vorm van een iMac. Gezien de manier waarop schaling werkt is 5K voor Mac-gebruikers een voor de hand liggende keuze.

Als je breder kijkt is 5K zo niche dat Steam 5120x2880 (5K in 16:9) niet eens noemt in z'n hardware survey. Maar wellicht heb je hier ook iets aan bij 5120x1440 ultrawide? Da's nog steeds een niche, maar de doelgroep wordt er geheid wel groter van.
5K monitors zijn er nu toch al een tijdje. Dus zeker niet enkel Mac al zal het zeker wel een niche zijn.

Ik hoop nog steeds op een sub 750euro 5k ultrawide monitor van minimaal 38”. “Maar dat lijkt er maar niet van te komen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 18 augustus 2025 23:15]

Precies. Ik ben Linux-gebruiker en zodra ik de KTC H27P3 (5K-scherm) hier kan kopen of redelijkerwijs kan importeren, ben ik over. En er zijn meer 5K-schermen op de markt, dus het is zeker niet alleen voor Mac-gebruikers.
Hopelijk kunnen we dan ook Rockstar games gaan spelen als we die zelf kunnen installeren in de cloud..
issue is dan alleen dat je online een ban kunt krijgen (verbod op cloud gaming)
Jammer, maar bedankt voor de toelichting
Over het algemeen lost Nvidia dit goed op met de games die ze in hun aanbod opnemen. Monster Hunter Wilds bijvoorbeeld heeft zo’n 5 install cap en die was vanaf dag 1 op Boosteriod de concurrentie te spelen. Daar regende het klachten dat ze dit probleem dus hadden, mede ook door crashen van de sessie.

Nvidia heeft die game pas een paar weken laten opgenomen en had dit niet omdat ze dit op de achtergrond blijkbaar bij Capcom geregeld hadden dat dit limit niet op GeforceNow sessies werkte.
Maar dan werken ze dus samen met Capcom in dat geval. Hier lijken ze expliciet om beperkingen van uitgevers heen te willen werken.

GeForce Now werkte oorspronkelijk namelijk al voor (in principe) alle games. Dat is toen beperkt omdat uitgevers moeilijk gingen doen en vonden dat de licentie die de klant gekocht had om de game lokaal te installeren niet gold voor het op een streaming dienst draaien... Nog steeds bizar imho, maar blijkbaar hield dat toch stand.

Nu hebben ze blijkbaar iets verzonnen waarmee zij denken dat ze wel om die licentie beperking heen kunnen, maar als Take Two eigenlijk niet wil dat ze dit doen dan gaan ze natuurlijk ook niet meewerken om eventuele problemen op te lossen. Sterker nog, die zullen eerder gaan proberen te detecteren of je het doet en je wellicht inderdaad bannen als je volgens hun voorwaarden geen streaming diensten mag gebruiken.

Edit: ik lees nu via een reactie hieronder dat het dus alleen gaat om games die Steam cloud play ondersteunen en dat is wederom opt-in voor de uitgever. Het artikel is niet per se fout maar wel een beetje suggestief. Je kunt inderdaad games spelen op die manier die voorheen niet via cloud gespeeld konden worden maar je kunt niet álle games waar dat voor gold zo spelen. Dus nee Rockstar Games en waarschijnlijk ook Sony games en andere uitgevers die pertinent niet met Nvidia samen willen werken zullen nog steeds niet speelbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 19 augustus 2025 07:00]

Het gaat in dit geval puur om een tijdelijke 'ban' omdat je teveel installs had in geval van MHW - dat lost Nvidia dus op door met Capcom aan tafel te gaan.

Het licentie stukje is inderdaad bizar aangezien uitgevers onterecht bang zijn dat er dan ineens met 1 licentie bijvoorbeeld heel veel sessies gaan spelen.

Zo werkt GeforceNow niet, want in principe log je gewoon op een cloud pc in met jouw account van Steam en je mag de geinstalleerde game spelen, mits je die ook bezit.

Ik verwacht dat een Grand Theft Auto 6 bijvoorbeeld wel in de lijst van beschikbare games zal komen zodra het uberhaupt mogelijk is om die via consoles te spelen. Ik verwacht dat deze ook nog niet in de cloud only te spelen zal zijn bij Sony en Microsoft als die volgend jaar live beschikbaar komt.

Al met al is het een grote vooruitgang voor cloud gamen, dus ik vind het als supporter van het platform een mooie beweging, ook schijnbaar dat heel verdacht de prijzen niet explosief op het moment meestijgen.

Het is voor mij in elk geval goedkoper dan mijn 3080 de deur uit te doen en mijn systeem ombouwen naar een 50 serie met bijbehorende aanpassingen aan mijn MoBo+RAM+voeding - afgelopen weekend nog BETA van BF6 gespeeld en die kwam nog mooi mee met mijn 3080 :-)
Geldt alleen voor games die ook Steam Cloud ondersteunen. Install to Play werkt vooralsnog alleen met Steam games die ook Steam Cloud Play toestaan.

______

No, you can’t just install any old PC game you own — but every game that’s opted into Valve’s Steam Cloud Play will immediately be available to install. “Literally the moment we add the feature, you’ll see 2,352 games show up,” Nvidia product marketing director Andrew Fear tells The Verge. After that, he says Install-to-Play will let Nvidia add many more games and demos to GFN on their release dates than Nvidia can manage on its own, just so long as publishers tick that box.

Currently, Steam is the only platform compatible with Install-to-Play, but Fear tells me many publishers tend to opt in through Valve’s distribution network, including Ubisoft, Paradox, Nacom, Devolver, TinyBuild and CD Projekt Red.

One important caveat is that Install-to-Play games won’t launch instantly like curated titles; you’ll need to download and install them each time, unless you pay Nvidia extra for persistent storage at $3 for $200GB, $5 for 500GB, or $8 for 1TB per month. Installs should be fast, though, since Nvidia’s servers are linked to Valve’s Steam servers. When GFN originally launched with a similar feature, I remember downloading games far faster than I’ve ever done at home.

https://www.theverge.com/news/760219/nvidia-geforce-now-rtx-5080-cloud-gaming
Erg interessant die install-to-play, maar ik dacht dat games vaak niet te streamen zijn omwille van licenties? Dat NVIDIA moet betalen aan publishers/ontwikkelaars om games beschikbaar te stellen. Dit zal dan toch wel nog steeds gelimiteerd zijn.

Verder is het dringend tijd voor een NVIDIA shield die AV1 ondersteund zodat je die streamfunctie ook kan gebruiken daarop...
Bring your own license. Ik neem aan dat je zelf moet aanmelden op Steam en dat men zo het spel uit jouw bibliotheek dan gaat downloaden.
Is het nu niet mogelijk dan om te streamen met de shield?
Jawel, maar als je via AV1 zou kunnen streamen zou dat de kwaliteit ten goede komen.
Werd tijd. Vorig jaar werden we meteen geupgraded naar de 4 serie, maar dit jaar moesten we er op wachten
Ik moet zeggen in het begin dat dit soort diensten uitkwamen dacht ik.. Is hier wel een grote markt voor?

Ondertussen met de alsmaar hogere prijzen voor de videokaarten (en diverse andere componenten) begint in mijn hoofd toch wel een vraagteken te komen voor dit soort online diensten. Het is nu namelijk niet meer dat je een high end systeem nodig hebt. Je kan zo zag ik per dag, maand en zelfs per half jaar betalen. Als je de kosten van een zo'n kaart in aanschaf neemt tegenover zo'n maand/ half jaar bedrag dan zou het best interessant kunnen worden.

Ik weet alleen niet de ins en outs van dit soort diensten. Zijn er bepaalde vereisten naast een redelijke internetverbinding? Zijn er verschillende diensten? Misschien iets voor Tweakers om eens in te duiken?

Deed even een zoekopdracht en ja er zijn best wel wat cloud gaming diensten. Zag er zelfs een die retro gebaseerd is (https://www.antstream.com/). Vind persoonlijk $39,99 peer jaar niet heel veel. Al geef ik toe dat ik niet weet hoe de dienst werkt. Nu is het wel zo dat bij retro gaming er ook geen zware hardware nodig is.

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 19 augustus 2025 06:50]

Ik was in het begin ook sceptisch maar bij gebrek aan een pc heb ik er gewoon een aantal geprobeerd. Dus eerst Shadow.tech, alleen daar ben ik mee gestopt omdat de hardware wat achterliep en de prijzen behoorlijk omhoog gingen. Voordeel was wel dat je alle games kon spelen aangezien je je eigen instance had met windows. Daarna de overstap gemaakt naar geforce now en dat gebruik ik nog steeds. Tuurlijk er is iets latency, maar dat is afhankelijk van de games die je speelt. In FPS kom ik nog steeds goed mee. Wil je echt competatief aan de slag dan gaat er niks boven een eigen systeem. Maar tot nu toe ben ik tevreden, gebruik mijn mac prive en als ik af en toe een game wil spelen start ik geforce now.

Er is nu echter wel een limitet van 100 uur per maand. Voor mij meer dan voldoende. Maar als er meer van die restricties komen dan moet ik er nog maar even naar kijken. Ik betaal nu 110 euro per half jaar. Dus 1100 euro voor 5 jaar. Met hardware upgrades en natuurlijk vele lagere stroomkosten. Echter denk ik dat je met een zelfbouw systeem van 2k je ook een gelijkwaardige pc kan samenstellen die na 5 jaar ook nog wel een restwaarde heeft en je dus op een vergelijkbaar bedrag uitkomt. Tel ik de stroomkosten niet mee en ik verwacht ook niet dat de prijs van GFN de komende 5 jaar gelijk blijft.
Die rekensom is netjes alleen hoe ik het lees is dat de meeste Cloud diensten eerder hun hardware al upgraden. Dus die 5 jaar afschrijving loopt denk ik wel scheef. Voor thuis snap ik dat getal. De restwaarde is denk ik globaal weg te strepen met wat het bedrijf doet aan verkoop aan een opkoper van hardware (daar zitten ook arbeidskosten bij). Wat ik nog wel mis is een inflatie correctie/ stijging. Die is vaak wel aanwezig bij een online cloud gaming abonnement (of ze doen meer dan de inflatie).
De verschillende limieten etc. ken ik op dit moment nog niet. Zo kende ik die van 100 uur per maand ook niet (100/ 31 = 3,22 uur per dag). Ik kan mij voorstellen dat hevige gamers zo'n limiet niet erg fijn gaan vinden. Maar als je zoveel aan gamen doet per maand dan ben je denk ik geen casual gamer maar een gradatie hoger en daar zitten de cloud gaming diensten zo vermoed ik nu nog niet op te mikken.

Zelf heb ik geen grote ruimte waar de computer staat en in de zomer kan het dan ook vrij snel wat warmer worden. Mede daarom zat ik te wachten op een videokaart die eens wat zuiniger was. Ik vind degene die ik nu heb toch wel de max.

Voor shooters en andere snelle spellen kan ik mij voorstellen dat door de latency dit niet heel fijn kan zijn (al lees ik nu op diverse plekken dat dat nog best mee kan vallen en het ook afhangt van je internetverbinding). Maar veel spellen zijn eigenlijk best geschikt hoe ik het snel heb gelezen.
Duimpies dat Tweakers eens diverse online diensten gaat testen? :)
Zelf ben ik al zeer lang abonnee en voor mij is de flexibiliteit die het brengt fijn. Zelf heb ik één tijd in het buitenland gewoond voor mijn studie en daar had ik bekabeld internet op mijn kamer. Zonder problemen kon ik ook op mijn studielaptop een paar leuke games spelen. voordeel was ook dat de servers ongeveer 4 kilometer verderop stonden, dus een latency van 4 ms.


Nu ook in nederland is het een top systeem, zelf woon ik met huisgenoten, dus soms wil ik in de woonkamer spelen maar soms op mijn eigen kamer. Zonder dat ik Hardware moet slepen van beneden naar boven. Het heeft voor mij wel echt een meerwaarde.
Ik heb nooit geforce now hoeven gebruiken omdat ik vanuit eigen infra kan streamen, maar ik moet bekennen dat ik toch even 'oooh' ging toen ik een 48gb framebuffer zag... Hypothetisch... Telt python met een specifieke conda environment als een game? Je weet wel... Het torch achtige gebeuren? En kun je, hypothetisch, zeg maar dingen met ssh naar wat storage? Je weet wel. Voor euh... Games...
offtopic:
Goedkope manier om textsam te draaien op massale panorama's...

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 18 augustus 2025 23:17]

Bij een dienst als shadow zou dat wel kunnen werken, maar dan heb je als het ware je eigen instance. Maar bij geforce now wordt er pas een instance gestart zodra je vanuit de client een game start. Als je de game sluit en opnieuw start sluit hij de sessie en start een nieuwe / andere op. Tenzij je op de één of andere manier daartussen iets kan forceren denk ik niet dat je idee kan / gaat werken. Je komt niet in een omgeving waarbij jezelf iets kan. Soms zie je nog iets van steam maar dat is het dan ook in mijn ervaring.
Ik heb een tijd pre-moonlight/sunshine gebruik gemaakt van Steam als "remote desktop" omgeving, door een custom appje (eigenlijk een soort TSR full screen overlay) toe te voegen aan steam, en dat uit te voeren. Maar ik gok niet dat dat soort dingen registreren. Zou haast willen dat nVidia ook dit soort bakken voor wat basis deep learning gaan verhuren... vergelijk je de €/u voor een 48GB framebuffer zit dit ongeveer een factor 100x lager naar schatting dan Azure/Amazon etc...

Maar dat weten we stiekem ook van nVidia. De Enterprise klant betaalt dik, en daardoor maakt de gamer niet uit, maar belangrijker: citizen science/ML meuk is minder toegankelijk...
Dus je hebt input lag omdat het in de cloud draait, en dan wil je er nog frame-generation bij voor nog meer input lag. Dat lijkt mij inderdaad een puik plan :D.
Ik heb geen moeite om mee te komen op de leaderboards van m’n sessie op online shooters.

Al lijkt me frame generation wel iets van latency toevoegen dus ben benieuwd of ik dat wel ga merken.

Ik moet wel zeggen dat ik die games alleen via m’n glasvezel speel. Andere games speel ik ook wel via m’n 5G dat verschil merk je wel goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.