Linux Mint 22.3 verbetert foutopsporing en krijgt ondersteuning tot 2029

De nieuwe versie 22.3 van Linux-distributie Mint brengt onder meer gebruiksvriendelijkere tools voor het oplossen van problemen. Deze langetermijnrelease van Linux Mint krijgt tot 2029 ondersteuning. De Consumentenbond adviseert Mint als optie voor Windows-overstappers.

"Ondanks onze beste inspanningen werken dingen niet altijd meteen. Wanneer je problemen uitpluist en oplossingen zoekt, is het niet altijd afdoende om mensen te vinden die kunnen helpen; je moet ook de informatie verstrekken die zij nodig hebben om het probleem te begrijpen en de juiste oplossing aan te raden", stellen de ontwikkelaars van Linux Mint. Versie 22.3 (codenaam Zena) bevat verbeterde tools om hardware-informatie te vergaren en de oorzaak van problemen te achterhalen.

De tool System Reports is uitgebreid en heet nu System Information. Dat hulpmiddel geeft meer overzicht en heeft daarvoor vier nieuwe categorieën: USB-chips en aangesloten USB-apparatuur, gpu's en hardwareversnelling, de interne PCI-componenten van een computer, en het bios plus moederbord en bootmogelijkheden.

Daarnaast heeft Linux Mint 22.3 een geheel nieuwe beheertool, die System Administrator heet. De gebruikersinterface lijkt op die van System Information, maar deze nieuwe tool dient een ander doel. Hij is bedoeld voor actief beheer van een computer en niet slechts voor informatievergaring om eventuele problemen op te lossen. Momenteel heeft de beheertool echter nog maar één categorie: het bootmenu. Later kan de nieuwe Administrator-tool van deze Linux-distributie meer mogelijkheden krijgen.

Voor overstappers

Linux Mint 22.3 draait versie 6.14 van de Linux-kernel en gebruikt als pakketbasis de Noble Numbat-release van Linux-distributie Ubuntu, die in april 2024 uitkwam. De ontwikkelaars van Mint beloven deze basis dit jaar nog te blijven gebruiken, zodat upgrades zeer makkelijk zijn voor eindgebruikers. De Nederlandse Consumentenbond adviseert Linux Mint, met de Cinnamon-desktopomgeving, als optie voor mensen die overstappen vanaf Windows. Dit advies staat in de Digitaalgids 1 voor dit jaar, die op 6 januari uitkwam.

System Information - Linux Mint

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

12-01-2026 • 14:51

132

Submitter: Biggg

Reacties (132)

Sorteer op:

Weergave:

Ik gebruik nu sinds een paar maanden Linux Mint, met veel plezier. Eigenlijk werkt alles zoals vertrouwd, en zou ik het ook m'n moeder en rest van de familie aanraden. Enige wat ik persoonlijk mis, is een dedicated Geforce Now applicatie. Dit om een wat hogere kwaliteit te forceren. Nu ben ik beperkt tot Geforce Now in de browser, wat net niet helemaal lekker loopt.
Dan heb je een goede timing, nvidia heeft native linux support aangekondigd .
Nou, dan heb ik geen enkele reden meer om nog dual boot te draaien op m'n laptop. Bedankt voor het doorsturen
het enige waar je nog problemen mee zou kunnen krijgen zijn games met een strenge anticheat (e.g. Battlefield 6, games van Riot, etc.). Maar als je die niet speelt kan je windows er gelijk afdonderen idd.
Dat is inderdaad bijzonder ergerlijk, en ook nog eens heel jammer gezien hoe goed native Steam presteert op Linux.
Oh een Game Ready driver? Een paar weken geleden las ik dat Nvidia mee is gaan werken aan de NOVA driver.

Het klinkt positief, maar ik wacht nog even af. Tot die tijd vind ik het nog steeds de voorkeur hebben om AMD graphics te draaien op Linux. Dat is jarenlang beter ondersteund geweest en ik verwacht nog wel kinderziektes bij Nvidia.
Hoop dat flink gaat helpen met betere nvidia driver voor games want het is toch wel bedroevend dat de huidige drivers gewoon 20% minder performant zijn op linux dan windows.
Je bedoelt de Nvidia die gigantische hoeveelheid oudere video kaarten uit de support heeft gegooid en als je een update deed van de Nvidia Drivers brickte het systeem. Dat is die gebruiks vriendelijke Nvidia! Linux hou het bij AMD en Intel nivida is gewoon een zooitje.
Wow, je hebt gelijk, bedrijven kunnen inderdaad niet zowel goede als slechte dingen doen. Het is altijd of volledig goed, of volledig slecht.
Nvidia en Linux/ opensource hebben al jaren een slechte relatie .... Erg slechte reputatie. Vorig jaar zag je dat dus ook terug met de update van de Nvidia Drivers. Mensen met oudere GTX en Quadro kaarten hadden systemen die gebrickt werden en Quadro kaarten gebruikers vielen helemaal tussen wal en schip omdat die niet in legacy / opensource driver project zaten en niet in de nieuwe Nvidia Driver. Mensen zat dus met een onbruikbaar systeem! Alleen door een driver update van de fabrikant die weigert iets te doen voor Linux. Nu beloven ze beterschap.... Omdat ze Linux nodig hebben voor hun arm Ai platvorm.
Ik gebruik nu sinds een paar maanden Linux Mint, met veel plezier. Eigenlijk werkt alles zoals vertrouwd, en zou ik het ook m'n moeder en rest van de familie aanraden. Enige wat ik persoonlijk mis, is een dedicated Geforce Now applicatie.
Er zijn onofficiele clients, zoals deze.

Heb je ook dit nieuws gelezen? :)

nieuws: Cloudgamingdienst Nvidia GeForce NOW komt naar Linux
Ik ben toevallig gisteren overgestapt (wel dual-boot, met Windows er nog naast).
Nog geen heel spannende dingen gedaan: mail, browsen, muziek, een beetje rondneuzen.
Er zullen vast nog wat leermomenten langskomen, maar tot nu toe ben ik blij met de overstap!
Let op! Windows updates kunnen de GRUB bootloader overschrijven. Ik zou beide op een aparte disk installeren en via de BIOS/UEFI kiezen welke OS je wilt booten. De meeste moederborden hebben een keuze menu wat je kunt oproepen (F8?) tijdens het booten.
Dankje, goede tip!
Staat momenteel op 1 disk, dus wel slim om hier even naar te kijken.
Probleem van overschrijven van de bootloader kan zich voornamelijk voordoen bij updates toch?
Kwam hier gisteren al kort wat over tegen toen ik de boel net geïnstalleerd had.
Yes, en gezien Windows vaak iedere 2 weken updates heeft gaat dit sowieso een keer gebeuren. Om die reden heb ik Bazzite en Windows op een aparte disk staan. Default boot ik naar Bazzite en als ik Windows nodig heb druk ik op F8 en selecteer ik een ander boot device.
Dankje Joeri, ik weet wat mij te doen staat! :D
Inderdaad, altijd een goed idee.Ook als je het één of andere OS opnieuw installeert is er altijd wel extra risico dat je een partitie te veel verwijderd.

Ik heb daarom 2 nvme´s in mijn laptop, één voor linux en één voor windows. Je kan ook windows starten vanuit grub.

Ter info, als je merkt dat de tijd telkens verkeerd staat in windows na het booten vanuit linux, dat is normaal :) https://itsfoss.com/wrong-time-dual-boot/
Ik heb dit nog nooit gehoord of meegemaakt bij updates. Wel is het een bekend probleem dat Windows bij (her)installatie de bootloader overschrijft.
En dan nog wordt de EFI partitie van Windows gebruikt. Je moet ervoor zorgen dat Windows niet aanwezig is bij het installeren op een 2e disk. Dan staat de EFI van Linux op die 2e disk. Daarna Windows installeren op de 1e disk of een backup terugzetten. Of de 1e disk tijdens de installatie van Linux Mint uitschakelen of verwijderen voordat je Linux Mint installeert.

[Reactie gewijzigd door Crest op 12 januari 2026 21:20]

Ik heb al meer dan 10 jaar linux mint op mijn laptops in de hele familie (7 laptops), heb alleen op mijn eigen laptop 1 keer een bootloader probleem gehad. Altijd dual boot van (resized) interne harde schijf. Zelfs een 10 jaar oude laptop met mint is net zo snel als een nieuwe met windows. Om over de accuduur nog maar te zwijgen, die gaat onder linux VEEL langer mee
Ik zou dan wel de Windows disk er uit halen (of loskoppelen als je het een sata disk is) alvorens Linux te installeren.

Standaard pakt de installatie namelijk de bestaande EFI partitie voor de bootspulletjes en dan heb je gewoon hetzelfde probleem als Windows er een zooitje van maakt.

En net zo belangrijk: als je de Windows disk verwijdert (om wat voor reden dan ook) of als die disk om zeep gaat dan kan je ook niet meer vanaf de Linux disk booten want er is dan namelijk geen EFI partitie waar UEFI iets mee kan.

Het wordt niet aangeraden om meerdere EFI partities in je systeem te hebben maar ik heb er nog geen ellende van gehad. Linux scant alle EFI partities en past, indien nodig, de boot entries overal aan.

Als ik me goed herinner klooit Windows (in principe) alleen met de EFI partitie van de primaire disk dus als je zorgt dat Windows de "primaire" disk in je systeem is dan zou het goed moeten gaan. Alhoewel het me ook niet zou verbazen als Windows sowieso of in de toekomst toch met z'n klikken aan andere disks zit.

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 12 januari 2026 23:08]

Je kunt ook mint installeren op een USB(3) stick of schijf, beter is een schijf (SSD). Heb ik ook gedaan, werkt prima. Kan je het systeem zo laten als het is. Maar toch is dual boot niet helemaal overstappen, dat is zoiets als verhuizen naar het buitenland en dan hier je huis aanhouden voor het geval dat. Dan ga je niet helemaal voor het avontuur. Wat je ook kan doen is een andere schijf erin zetten en daarop mint zetten. Gooi jezelf in het diepe. :)
Na mijn eigen kleine tocht langs diverse distro's vind ik persoonlijk dit de beste voor iemand die niet aan Win11 wil of kan. Qua look en feel benadert dit Windows behoorlijk.
Raad dan ook enkel Linux Mint aan indien je wilt overstappen gebruik en interface is praktisch hetzelfde dus geen noodzaak alles opnieuw uit te leggen + cinnamon ziet er echt goed uit
Hoe kijk jij tegen Zorin OS aan? Oprechte vraag.
Het was maar een kleine zoektocht hè, denk aan Fedora, Manjaro, Ubuntu, Debian en uiteindelijk blijven hangen bij Mint. :)


Misschien dat ik Zorin eens in een VM probeer.
Zorin is op zich prima maar ze hebben een irritante filosofie waarbij ze laten betalen voor een paar thema's en suggereren dat je allerlei pakketten krijgt die gewoon standaard zijn.
Dat ligt wel wat genuanceerder dan je stelt. De ontwikkelaars van Zorin OS zijn hier heel helder over: https://zorin.com/os/why-pay/

Hun missie: Contributing to the project helps us not only to improve Zorin OS faster, but also to make the Linux desktop more accessible and widespread, for the benefit of all.

Met de bijdragen werken ze aan de volgende doelen:
  • Develop Zorin OS further, faster
  • Keep Zorin OS free and privacy respecting (GNU General Public License)
  • Contribute more upstream
  • Introduce the next generation to Linux
Ja, de software die je bij de Pro versie kunt laten mee-installeren is gratis, maar ze hebben alvast een mooie selectie gemaakt zodat je gelijk een mooie set aan tools tot je beschikking hebt. Je kunt er tijdens de installatie van Zorin OS Pro voor kiezen of je deze bundel aan software wilt mee-installeren of alleen de extra desktop layouts.

Daarnaast krijg je bij de Pro versie 8 extra desktop layouts (macOS-like, WIndows 11-like, Windows Classic-like, ChromeOS-like, Compact Panel, Ubuntu-like, elementary OS-like en Linux Mint-like). En ook nog directe technische ondersteuning vanuit Zorin via e-mail.

Ik heb zelf ook een Pro licentie gekocht. Puur omdat ik fantastisch vind dat er een Europese partij is die de tijd en moeite neemt om Linux toegankelijker te maken voor vele soorten gebruikers. En het ziet er ook nog eens heel erg strak uit. Wat mij betreft samen met Linux Mint geweldige alternatieven voor Windows.
Zorin gratis is Totaal ongeschikt voor beginners! Ja het is leuk voor mensen die weten wat ze willen. Weten welke software ze nodig hebben en hoe ze dingen moeten installeren.

Als je met Linux begint weer je niks. Mint levert gewoon software mee. Je installeert alles in 1 keer gratis, Dan kun je testen. Mint werkt prima, zorin doet dit ook betaald maar er zijn zoveel alternatieve dat ik dit totaal geen meer waarde zie voor beginners. En beginners laten betalen voor iets wat gratis is om te testen. Want misschien kunnen ze wel niet wennen.

Mint Ja het ziet er wat verouderd uit maar met 1 installatie ben je klaar. Ook bestaat mint al ontzettend lang. Het is Debian / Ubuntu based dus goede Drivers en support. Upgrades naar nieuwe versies . En het draait op bijna alles, mijn oudste PC is een Atlon 64 x2 met een Nvidia chipset. Mijn ouders 70+ kunnen er mee omgaan.

Ik heb mint al sinds versie 13.2 en installeer dat op bijna alles ook voor mensen en ik hoef me geen zorgen te maken over of dingen wel of niet werken... Behalve gare Broadcom wifi kaartjes. Maar verder heb al heel veel mensen geholpen met mint. Later mochten ze willen kunnen ze verder kijken maar het merendeel blijft gewoon bij mint want het werkt prima.
Je zegt hier toch eigenlijk met veel woorden hetzelfde als wat ik zeg alleen geef je er een positieve draai aan omdat je het zelf hebt gekocht. Dat mag natuurlijk en is ook prima. Ik blijf de bewoordingen zie ze kiezen tricky vinden. Het gaat me er dus niet om dat ze een bijdrage vragen maar wel de manier waarop en waarvoor.
Dat ik een licentie voor de Pro versie heb gekocht is meer voor de tijd en inspanning die de ontwikkelaars van Zorin OS erin steken. Dat waardeer ik en wil dat met deze donatie in de vorm van een Pro licentie belonen. Dit doe ik bijvoorbeeld ook met een jaarlijkse donatie aan LibreOffice.

Zorin meldt het inderdaad op een aparte manier: 'Bundled with alternatives to over $5,000 of professional software.' Daarmee geven ze wellicht het idee dat je betaalde software krijgt.

Mijn reactie op jou was niet omdat ik niet vind dat je een punt hebt, maar dat ik jouw reactie te kort door de bocht vind. De Pro licentie omvat meer dan wat extra desktop layouts en gratis software. :) Een van de belangrijkste is een bijdrage zodat ze Zorin OS kunnen blijven door ontwikkelen. En uiteraard de andere punten in mijn eerdere reactie.

[Reactie gewijzigd door pporrio op 13 januari 2026 12:40]

Top. Ik waardeer ook elke steun aan Linux.
Het maken van kant en klare tools die helpen problemen te identificeren en op te lossen lijkt me een waardevolle toevoeging voor Linux distributies in het algemeen. Goede ontwikkeling dus :)

Nu Cinnamon nog porten naar Wayland.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 12 januari 2026 16:27]

Nu Cinnamon nog porten naar Wayland.
Waarom? Er zijn veel gebruikers die geen enkel probleem hebben met X11.
Zolang X11 onderhouden blijft en/of geforkt wordt (XLibre) zie ik geen enkel probleem om bij X11 te blijven,
zeker zolang wayland niet on-par is met X11.
De consensus is toch dat X.org dood is. En als een desktop environment Wayland niet ondersteunt, het zelf eigenlijk ook geen toekomst heeft.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik anti X ben hoor. Er zijn idd een aantal zaken die onder Wayland niet of niet lekker werken. Een RDP server draaien bijvoorbeeld.
De consensus is toch dat X.org dood is.
Iets zegt me dat dat is wat sommigen (Red Hat/IBM) ons proberen wijs te maken.
Ik wacht rustig af hoe het verder gaat met X11/Xlibre en in de tussentijd ben ik van OpenSuse naar Linux Mint Cinnamon overgestapt om het hele wayland debacle te omzeilen.
Jaren Linux Mint gebruikt en zelf geïnstalleerd op oude apparaten die geen Windows 11 ondersteunen. Laatst Zorin OS ontdekt, mensen hebben niet eens door dat het geen Windows is. Mijn nieuwe favoriet, na jaren Linux Mint met tevredenheid gebruikt te hebben!
Ik vind het juist prettig dat ik merk dat het geen Windows is. O-)
Ik ben zelf ook sinds kort overgestapt op Zorin OS op mijn Framework laptop. Werkt inderdaad erg goed en qua layout erg overzichtelijk.
Leuk om te horen. Veel Linux‘haters’ verkondigen heel graag dat mensen al in de war raken als één knopje op Linux een paar centimeter verschoven is ten opzichte van Windows, maar bij jou heeft men niet eens door dat het geen Windows is. Dat zijn nog eens positieve tegenverhalen. :)

(En als Linuxgebruiker word ik sowieso blij van overstappers!)
Ik ben een half jaar geleden 'cold turkey' over gestapt na alleen 15 jaar geleden wat ervaring met OpenSUSE op mijn afstudeerplek en 2 jaar blij te zijn geweest met de Steamdeck. Ik was er wel klaar mee dat windows ging stoppen met mijn CPU ondersteunen en wilde toch al een tijdje stapjes bij big tech vandaan zetten dus ik had niet zoveel te verliezen. Het was of een nieuwe PC kopen omdat de oude met windows op zijn laatste benen liep of Linux om is te kijken hoe dat is.

Ik heb nog geen moment spijt gehad. Vrijwel alles wat ik in steam probeer te spelen werkt out of the box, nieuwe games (EU5) oude games (Titanfall 2), de printer, mijn M+K, etc. Daarnaast heeft mijn PC weer wat nieuw leven gekregen.

Zeer aan te raden en behoorlijk plug en play allemaal.
Alleen dat gezeur om je wachtwoord bij alles. In Windows zet je dat zo uit, maar Linuxen vragen het bij elke scheet, dus afgestapt van een veilig/sterk wachtwoord en gewoon een enkel karakter.
Alleen common sense staat je in de weg om standaard als root te werken.
Um, ik maak gewoon een username en password aan bij installatie. Vooral ook omdat ik niet alleen een username aan kan maken zonder password. Mijn computer is hobby, geen zakelijke computer met toegang tot bedrijfskritische data. Dus de paar uur per maand dat ik dat ding gebruik zal het misbruik risico wel meevallen denk ik. De CUPS airprint server die op Xubuntu in een VM draait heeft ook geen internet toegang in de router, zodat de vrouw alleen thuis van haar iPad en iPhone kan printen.
Dat kan in Linux ook: maak een bestand
/etc/sudoers.d/miglow
aan, en zet daarin:
miglow ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Dan bereik je hetzelfde als onder Windows in de administrator groep werken en UAC uitzetten.

Maak het bestand "sudo chmod 0600 /etc/sudoers.d/miglow". Houd als je aan sudo werkt altijd een terminal als root ingelogd, zodat je jezelf niet buitensluit als je een tikfout maakt.

Ik raad UAC uitzetten trouwens ook af, maar jouw computer, jouw regels.
Ik maak er ff een screenshot van, dankjewel.

Het zou trouwens een stuk gebruiksvriendelijker zijn om niet voor elke scheet of update het wachtwoord nodig te hebben.
Het zou trouwens een stuk gebruiksvriendelijker zijn om niet voor elke scheet of update het wachtwoord nodig te hebben.
Je mist blijkbaar waarom dit standaard gebeurd, maakt niet uit, maar met dit soort uitspraken word je niet serieus genomen.

Een heleboel applicaties installeren zich in de globale userspace (voornamelijk omdat Linux op papier een multi-user systeem is en dit ook vanaf dag 1 al gebeurde), dus in directories waar je als normale gebruiker geen toegang tot hebt, omdat je daar niks te zoeken hebt tenzij je dingen wil/moet tweaken. De laatste jaren komt er wel een shift aan met oa. appimages die dat niet meer nodig maken, of installers/package managers die kijken of er een XDG_DATA_HOME / XDG_CONFIG_HOME variabel aanwezig is, en de applicaties daar installeren. Onder Arch heb je bijvoorbeeld pacman voor system-wide installaties en doen paru/yay het voornamelijk in userspace als de repository daar gebruik van maakt. Voor het eerste heb je inderdaad sudo access nodig, en voor het tweede meestal niet.

Zoals men al aangaf kun je dit "gewoon" uitzetten, en als jij dat vanwege gemakshalve wil doen moet je dat vooral doen. Alleen weet wel dat je meteen al je security inlevert, niet alleen van kwaadwillende partijen die je laptop in handen krijgen maar ook voor die ene keer dat je per ongeluk een system directory verwijderd. Zelfs dat 1 teken password kan nog een buffer zijn tegen dat laatste.

[Reactie gewijzigd door bakakaizoku op 13 januari 2026 19:53]

Dankjewel voor de toelichting, ik heb inderdaad geen idee waarom het zo moet, nooit enige IT opleiding gehad, geen office job, dus eigenlijk iets nieuws proberen en net zo lang googlen klooien tot het ongeveer werkt.

In mijn ogen maakt dat wel dat Linux(en) nog steeds geen besturingssyste(e)m(en) zijn voor de gewone consument die niet totaal onwetend is of juist alles weet. Ergens de laatste dagen riep iemand dat het een hobby OS is en dat werd dan erg serieus bestreden, maar met de uitleg die je geeft is er dus nog maar kort een ontwikkeling gaande om wat gebruiksvriendelijkheid toe te voegen zonder direct de veiligheid teniet te doen.

Ik zit niet in de /var /sys of /etc te klooien, behalve als een artikeltje op internet me voorkauwt wat ik moet doen om..., dus zal niet zomaar een systeem folder weg gooien. En qua een vreemde mijn laptop in handen krijgen, sja, er staat weinig interessants op.
Beveiliging doe je ook een stukje voor de medemens. Als jouw laptop geïnfecteerd raakt met een Remote Access Trojan, dan is de kans groot dat jouw laptop onderdeel wordt van een Botnet, waarmee criminelen of staatshackers vanuit een ver buitenland doelen in Nederland kunnen aanvallen vanaf jouw IP adres.

Als het geboefte rondkijkt op jouw laptop en niets van waarde ziet, dan is de kans groot dat je "alleen maar" onderdeel van een botnet wordt. De software daarvoor heeft namelijk geen bijzondere rechten nodig.

De twee dingen die iedereen makkelijk kan doen om malware tegen te gaan zijn (1) zet automatische updates aan, zeker voor je OS en je browser en (2) gebruik een adblocker in je browser.

Oh, en wat is van waarde voor inbrekers? Toegang tot bedrijfsnetwerken en bedrijfsdocumenten, met stip op een gedeelde eerste plaats.

Ik raad nog steeds aan om UAC actief te houden en niet in een Administrator groep te werken onder Windows, en de password prompt in Linux actief te houden, maar je hebt gelijk dat dit niet jouw grootste bedreiging is (zolang je geen toegang hebt tot bedrijsnetwerken althans).
Poeh, ik wil niet weten hoe jij de deuren van je huis beveiligt…
Gewoon, met een sleutel 🤷🏼‍♂️
Oftewel het fysieke equivalent van een wachtwoord.
Alleen hoef ik die niet elke keer in te typen, maar heb die in mijn zak. En kan ik ook niet fout doen want hij past maar op 1 manier.

[Reactie gewijzigd door Miglow op 13 januari 2026 17:08]

Ik ben benieuwd of HDR nu ook ondersteund wordt in deze versie voor de filmavonden en gaming , ik kan het doen of Plasma , maar heb het nog niet gezien in Mint voorheen.

Verder begin ik zo te denken dat Mint de basis of instap-linux kan worden voor de massa, aangezien Microsoft en de AI bro's daar hard voor aant zorgen zijn. ik hoop stiekem op een massale Windows exodus ,des te meer desktop concurrentie _/-\o_
Net de dist-upgrade gedaan van 22.2 naar 22.3, ging zoals verwacht super snel en vlekkeloos.
Ik mis nog een fatsoenlijk werkende clouddienst, alhoewel dit informeel werkt met oa. rclone. Nextcloud als server is wel een optie maar dat is meer bedrijfsmatig, lijkt mij. Nextcloud is ook wat gecompliceerder in het beveiligen met toegang van buitenaf.

Inmiddels draai ik al jaren Linux op mijn oude desktop met een I5, veel geheugen en een SSD. Er zijn programma’s die beter werken op Linux dan de twee andere grote spelers. Het mooiste zou zijn dat het niet uitmaakt welk systeem je draait, Windows, Mac, Linux, mobielOS, en je toch bij je bestanden kunt komen.

To configure this ‘non official’ Proton Drive app:
  1. Launch the application.
  2. Enter your ProtonMail email and password.
  3. If 2FA is enabled, input the current 2FA code.
  4. Click "Configure ProtonDrive" to connect.
Future Developments

Proton is working on an SDK that may facilitate the development of a more robust Linux client in the future. This SDK aims to support key features like file uploads and downloads, which could enhance the Linux experience for ProtonDrive users.
Dropbox werkt prima op linux mint.
Het opzetten van Netxcloud AIO is wel verrassend makkelijk op een mini pc (draait hier al 2 jaar) en 2FA instellen is ook ook zo gedaan. Nou kan ik mij voorstellen dat je met het koppelen van een domein en beschikbaar maken via het internet inderdaad wel graag veiliger zou willen zitten.
Alle commentaren lezende hier, kan ik alleen maar toevoegen dat je met Linux de baas bent over je eigen systeem en het opdringerige van MS is totaal niet aanwezig. Printers worden automatisch gevonden wanneer ze in je netwerk zijn aangesloten en draaien meteen. Als je het leuk vind om te hobbyen en te tweaken, dat kan zeker met Linux. Als je het durft of bereid bent tijd te investeren dan is de Linux cli een zeer krachtige tool, beter nog zelfs dan de mogelijkheden met de gui.
Daar bovenop met Linux krijg je een zeer stabiel systeem.
Mijn vrouw draait vanwege haar werk nog steeds W11 en Office 365 op haar Lenovo Thinkpad uit 2023. Hoe vaak ik haar heb moeten helpen met een traag, dan weer vastlopend systeem of applicatie die blijft hangen terwijl er niet of nauwelijks meldingen in de eventviewer zijn te zien. Kortom ieder draait wat ie hij of zij zelf prettig vind maar voor mijzelf (al meer dan 20 jaar) Linux
Precies, het is maar net hoe je het als gebruiker ervaart. Ik zit sinds maart op Windows 11 waarvoorheen op Windows 10, en ik heb tot nu toe geen enkel issue ervaren. Sterker nog, Moderne Windows is zoveel stabieler als ik terug denk aan bijv de XP tijden voor SP2. Ik zou mij niet eens meer mijn laaste BSOD kunnen heugen..

Mijn werklaptop is ook een Built-to-order Thinkpad met behoorlijk dikke specs, en daar draait Win11 ook als een zonnetje op. Tegenover mij klaagt iemand telkens dat zijn Ubuntu desktop traag is..

Subjectiviteit speelt een groote rol.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn