SteamOS bereikt mijlpaal van 20.000 speelbare games

Er zijn sinds half juni meer dan 20.000 speelbare games voor SteamOS en daardoor ook voor de Steam Deck beschikbaar, meldt website GamingOnLinux. Ongeveer een maand geleden waren dat er nog 19.000.

Op SteamDB is te lezen dat er momenteel 20.074 speelbare games voor de Steam Deck zijn. Ongeveer 6368 games zijn ook geverifieerd voor het apparaat. Volgens GamingOnLinux is het mogelijk dat er nog meer games speelbaar zijn op de Steam Deck en SteamOS: op de lijst met speelbare games staan alleen games die getest zijn en geen spellen die nog niet zijn uitgeprobeerd.

Steam

Door Jay Stout

Redacteur

16-06-2025 • 10:39

120

Submitter: TheVivaldi

Reacties (120)

120
119
66
2
0
48
Wijzig sortering
Goed nieuws , het gaat me toch steeds meer kriebelen , om op mn gaming pc linux mint te installeren :)
Windows 11 vindt ik toch steeds meer een gedrocht worden

[Reactie gewijzigd door Metallize op 16 juni 2025 10:45]

Kijk ook eens richting Fedora/Bazzite. Bazzite is namelijk ook Fedora gebaseerd gezien dit een populaire OS is op Asus ROG ally en andere handhelds.
Bazzite is erg gaaf. Ik draai het ook op mijn desktop. Als je het echter ook als desktop gebruikt is het even wennen (ook als iemand met ervaring met Linux), omdat je niet zomaar je systeem kunt aanpassen. Het hele systeem is immutable. Fedora Silverblue, waarop Bazzite is gebaseerd, legt het zo uit:
However, unlike other operating systems, Fedora Silverblue is immutable. This means that every installation is identical to every other installation of the same version. The operating system that is on disk is exactly the same from one machine to the next, and it never changes as it is used.

Fedora Silverblue’s immutable design is intended to make it more stable, less prone to bugs, and easier to test and develop. Finally, Fedora Silverblue’s immutable design also makes it an excellent platform for containerized applications as well as container-based software development. In each case, applications (apps) and containers are kept separate from the host system, improving stability and reliability.
Dit maakt updaten erg interessant; een reboot is voldoende. En wanneer een update iets kapot maakt, geeft het je de optie om gewoon de vorige versie op te starten. Dat is echt heel waardevol voor een stabiel systeem wil.

En als je écht je systeem wil aanpassen, dan kan dat ook. Daarmee maak je een laag op je systeem (net als een git commit), wat na elke update weer opnieuw wordt toegepast. Een heel handig systeem.

Ik zoek nog een reden om Bazzite op mijn Steam Deck te zetten :+
Ik wil al een tijdje Bazzite uitproberen op mijn desktop, maar hij zou alleen geen NTFS partities ondersteunen. Dan zou ik eerst al mijn SSD's om moeten zetten om weer bij mijn gegevens te kunnen komen. Of is er misschien iets beschikbaar om makkelijker van bestandssysteem te migreren?
Je kunt achteraf altijd ntfs-3g installeren waardoor Bazzite wel met NTFS partities om kan gaan.

Uiteindelijk blijft het altijd makkelijker om over te stappen op meer *nix native btrfs of ext4. ;)

Dat is vaak ook de motivatie van dergelijke distro's om NTFS ondersteuning gewoonweg niet mee te leveren.
Dit heb ik gedaan en werkt vrijwel vlekkeloos. Zo kan je in Steam ook deze schijf toevoegen zodat je Steam spellen op je NTFS schijf ook in je Steam library zit in Linux en kan spelen.

Zelfs games die niet draaien onder linux kan je updaten zodat je altijd een up to date installatie van het spel hebt. Voor als je eens in de zoveel weken in Windows boot je niet plotseling alles hoeft up te daten.
Ik gebruik CachyOS, heb die alleen op zn eigen partitie geinstalleerd en ik kan gewoon zo bij al mn 'oude' extra disks en partities die gewoon op ntfs zijn.
Of Batocera, die heeft sinds een tijdje ook Steam ondersteuning. Voor mij werkt dit prima
Bazzite is echt een aanrader! Ik draai dit op een TV PC in de woonkamer als veredelde console en wil echt niet meer terug. Enige wat je eigenlijk mist tegenover een console is HDMI-CEC, maar dat bleek gelukkig makkelijk toe te voegen met mijn steam deck dock.

Nu nog AMD support voor 4k120 en we zijn echt helemaal waar we moeten zijn.
Ik heb net m`n PC omgegooid naar Pop!Os, en ik ben er supertevreden over. Met Wine/Proton kan je heel veel al gebruiken. En voor absolute nood nog een Win11 VM er naast. Maar die heb ik ondertussen ook al 2 weken niet meer opgestart.
Ook ontzettend blij dat ik zelfs day1 gewoon een nieuwe game (Dune: Awakenings) kon opstarten. Zonder al te veel spelen met de settings.

Dus als je een beetje wil tinkeren, het niet erg vind je OS een beetje te moeten customizen en gewoon los wilt zijn van de dingen die Microsoft je nu op wilt dragen. Dan is het nu echt wel een prima tijd om de overstap eens te proberen.
Heb je niet redelijk wat performance verlies bij het draaien van games dmv Wine ipv op native W11? Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar ik blijf maar dual booten met W11 net omdat ik geen percentages in performance wil inleveren enkel om W11 te vermijden.

[Reactie gewijzigd door kayjay op 16 juni 2025 10:58]

Check de vele yt filmpjes met testen eens. Performance in Linux met proton is vaak stuk beter dan Windows :)
Zal ik eens bekijken, bedankt.

Veronderstel dat dit ook sterk afhangt van de hardware. Al vind ik nogal veel artikels die duiden op underperformance:

https://www.tomshardware....-4080-10-percent-on-linux
Gemiddeld gezien verliest Nvidia performance, terwijl AMD juist meer performance krijgt. Wine/Proton is niet wat de performance slechter maakt, het zijn Nvidia's drivers. Wine/Proton voegt nauwelijks overhead toe.
Ook nvidia is meestal sneller op Linux, zie deze test YouTube: Linux is now FASTER than Windows!! Linux vs Windows - 2025 Gaming Be...

Edit; ik heb me idd vergist het gaat om een radeon kaart en geen nvidia

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 16 juni 2025 16:25]

Ik denk dat je de verkeerde video hebt gelinkt? Er wordt geen Nvidia GPU getest in die video. In deze wel, en daar verliest Nvidia een flinke chunk performance: YouTube: Re-Testing Windows vs Linux in 2025 - AMD & NVIDIA Gaming Benchmarks
Ik heb het artikel even gelezen, en het gelinkte artikel in dat artikel. Ze hebben dit op welgeteld 2 games getest.
Namelijk Hitman 3 en Cyberpunk 2077. Daarnaast hebben ze Unigine getest (waaronder heaven), de resultaten zijn daar soms beter voor Windows soms voor Linux, maar in beide gevallen binnen 1 procent van elkaar. Wat impliceert dat de vertaal laag Proton in ieder geval weinig overhead introduceert, of dat die gecompenseert wordt doordat er winst is aan de Linux als OS kant.

Vervolgens zie je bij rendering soort gelijke resultaten, maar is het vooral Linux die sneller is.

Zeer waarschijnlijk zijn er aan de Nvidia driver kant dus optimalisaties voor de games doorgevoerd voor Windows, maar niet voor Linux. Iets wat ik verwacht dat er steeds meer zal komen, zolang de Linux userbase groeit.

Daarnaast is het artikel ondertussen 2 jaar oud, en is er nauwelijks iets getest qua performance. Ik zou er niet teveel op vertrouwen persoonlijk.
Daarnaast is er voor Cyberpunk inmiddels ook al veel veranderd. Die draait bij mij prima op mijn Rog Ally (Ik draai Bazzite daarop).
Het verschilt inderdaad nogal. Sommige games draaien idd beter, of met minder bugs, omdat wine of proton bugs in de windows api's heeft gefixt die microsoft zelf niet gefixt heeft, of omdat er bijvoorbeeld geen of een minder intensieve anticheat gebruikt wordt.

Maar ik heb ook best wat games gespeeld, vooral nieuwere direct nadat ze uitkomen, waar de performance wat slechter was dan op Windows. Maar dan ook weer niet zo slecht om te overwegen terug te gaan.
Proton is geen statisch iets.
Regelmatig komen er updates uit die problemen oplossen of zaken verbeteren.
Er zijn ook meerdere varianten van proton.

Ook zal het wel afhankelijk zijn van het spel en hoe goed de maker onder de kap zijn werk heeft gedaan.
Je ziet het voorbeeld nog wel eens met spellen die geport zijn van console naar Windows dat de optimalisatie niet geweldig is.
Het kan in sommige gevallen beter performen. In veruit de meeste games is Windows toch echt sneller. Niet overdrijven :) .
Dave2D had een performance test gedaan tussen de Lenovo Legion met Windows 11 en SteamOS. De performance op SteamOS is significant beter dan op Windows 11 én de accu gaat langer mee. Dit laat mij zien dat Windows 11 ontzettend inefficient is (in dit geval).
In dat geval gaat het echter voor zover ik begrijp om de scheduler en het correct naar de juiste power mode schakelen wat dat veroorzaakt, niet door Windows 'bloat' wat vaak geroepen wordt. Het hangt daarom ook sterk af van de hardware die je hebt en de support vanuit de fabrikant daarop.
Het is wel kwalijk dat Microsoft gewoon hun schouders ophaalt en wijst naar de fabrikant om de drivers te fixen. Linux laat zien dat dat niet nodig is, daar fixen ze het gewoon, en dat is waarom het dan beter loopt.
The Phawx heeft een filmpje er over en legt het veel beter uit dan ik kan...
Microsoft heeft natuurlijk al decennia de positie dat anderen heel erg graag bereid zijn om drivers te ontwikkelen en zelfs knelpunten in Windows zelf voor hen op te lossen. Dat ze niet veel willen doen vind ik dan ook niet zo raar. Er komt wel een punt dat zich dat tegen hen zal keren.
Ja dat klopt inderdaad... Ik hoop dat ze met de acties die ze uit aan het voeren zijn om Windows controller/handheld-vriendelijker te maken ook gelijk dat soort dingen aanpakken. Vooral op een handheld met beperkte power en accu is het belangrijk dat je niet performance of energie weggooit.

Aan de andere kant, als ze het zo bont maken dat Linux nog veel meer kan groeien, dat is ook goed. Maar dik kans natuurlijk dat ze net genoeg doen om de ergste stroom gebruikers naar Linux te stoppen en het er dan weer bij laten...
En als klapper op de vuurpijl is de Windows-versie flink duurder dan de SteamOS versie (vanwege de Windows-licentie). Nu weet ik niet hoe representatief die cijfers van Dave2D zijn, maar hij is niet de enige met dit soort resultaten. Echt verbaasd ben ik niet want er zijn altijd games geweest die het beter deden onder Linux. Ik denk specifiek aan Doom (de eerste) en sindsdien is er nog veel verbeterd.

Mijn persoonlijke inschatting is dat de meeste games nog steeds beter draaien onder Windows maar het gat is snel kleiner aan het worden. Meestal is het goed genoeg. Populaire games krijgen meer aandacht dus die werken meestal wel goed. Kleine games krijgen minder aandacht maar die zijn meestal ook niet zo zwaar dus maakt een eventueel performance verlies ook niet zo veel uit.

Zelfs als er maar een paar games zijn die het beter doen onder SteamOS lijkt het voldoende te zijn om mensen over te laten stappen. Er zijn gamers die honderden euro's betalen om 20% meer performance te halen in hun favoriete spel en zijn dagen bezig zijn met tweaken en tunen. Een keertje gratis Bazzite proberen lijkt dan een no-brainer.

Dat Windows 10 binnenkort EOL gaat zal ook wel een rol spelen. Als je niet naar Win11 kan/wil overstappen dan kan een upgrade naar Linux de oude PC nog een tijdje in leven houden. Wie geen geld heeft voor een nieuwe PC zal extra blij zijn met extra performance, of zelfs een performance hit accepteren als dat de enige manier is om de computer te blijven gebruiken. Wie wel een nieuwe PC koopt heeft een oude PC over om mee te experimenteren.

Mijn bubble is de afgelopen weken gevuld met overstapverhalen en daar zie ik meer gewone gamers bij (itt diehard nerds) dan voorheen. We moeten nog maar zien of het doorzet, maar er is wel iets los gemaakt de afgelopen maanden (zie bv ook de PewDIePie overstapvideo).

De vraag lijkt niet langer te zijn of SteamOS/Linux goed genoeg is, maar meer wat de meerwaarde van Windows nog is voor gamers. Kun je beter je geld uitgeven aan een Windows-licentie of aan snellere hardware? Daar is het laatste woord nog niet over gezegd, maar het is een andere discussie dan voorheen.
Ik kan niet echt zeggen dat ik nou een performance-hit heb meegemaakt toen ik de overstap naar linux heb gemaakt een aantal jaar terug, sterker nog ik zou zelfs willen stellen dat er meer performance beschikbaar is omdat de gemiddelde linux distro (zelfs met een relatief zware desktop omgeving als KDE/Gnome) lichter is dan de hedendaagse implementatie van windows.
Sterker nog, sommige spellen lopen zelfs beter op Wine dan op Windows 😅

Jaren geleden, toen ik nog een speelserver had voor CoD6, ben ik ook op een gegeven moment over gegaan naar Linux. En dan de speelserver via Wine laten lopen. Ping voor de spelers ging gemiddeld met 10ms naar beneden.
Dan zou je juist naar Linux kunnen roteren!
https://www.tomshardware....s-11-in-gaming-benchmarks

Misschien een beetje cherry picken maar toch.
Heb het zelf nooit getest om dat ik al een paar jaar uitsluitend op console speel, maar in uitzonderlijke gevallen boost Linux + Steam Proton de performance van games.

Wat ik hoor en lees is dat het grootste probleem nu nog de gebruiksvriendelijkheid van het opzetten van gaming op Linux en driver support. Het is voor nieuwe gebruikers die willen switchen volgens mij nog best een uitdaging om de switch te maken en ook op Linux te blijven.
Als ik zie wat de Steam Deck eruit perst, dan lijkt dat ontzettend mee te vallen.
Ik draai op mijn gamepc nog wel Windows 11 om andere redenen, maar het zal me niet verbazen wanneer ik toch over ga naar Steam OS of iets.
Dus als je een beetje wil tinkeren, het niet erg vind je OS een beetje te moeten customizen en gewoon los wilt zijn van de dingen die Microsoft je nu op wilt dragen. Dan is het nu echt wel een prima tijd om de overstap eens te proberen.
Heb veel hoop, dat Valve binnen 1~2j met een eigen distro uit komt, waar mee de overstap van Windows/Mac-OS naar Linux net zo eenvoudig is als tussen Windows en Mac-OS.

Ze zijn er wel de party voor, want hoewel ze absurd veel geld verdienen, doen ze het meest belangrijke wel heel goed, ze zetten gebruikers nagenoeg altijd op plaats 1.

Dus als ze een Linux desktop ervaring kunnen geven als die op mobiel met Android, stap ik naast mijn server ook met mijn desktop over naar Linux met ValveOS.
Wat denk je dat SteamOS is? SteamOS is vorige maand al public gegaan. Dus je kan dit nu al doen. Al zou ik het niet aanraden voor iets anders dan een pure game PC. Als je een workstation ervaring verwacht van Valve denk ik dat je nog lang kan wachten

edit: Blijkbaar was de release vorige maand enkel voor pure AMD systemen. Beste dan Bazzite gebruiken wat praktisch dezelfde ervaring is. In ieder geval, ik zou niet wachten op Valve gezien er nu al genoeg opties zijn

[Reactie gewijzigd door wdec op 16 juni 2025 11:47]

Als je een workstation ervaring verwacht van Valve denk ik dat je nog lang kan wachten
Denk dat dat best nog wel eens kan mee vallen, verwacht ik een bedrijfsworkstation, dat zeker niet, en zeker niet zo 1,2,3, maar een meer gepolijste eindgebruikers ervaring, waar een gewone gebruiker zo snel mee uit de voeten kan met bv Lib Office, en een Apple Rosetta achtige ervaring als bv van X86 naar ARM programma's, maar dan via WINE, naast een Steam deck game-ervaring.

Dan kan het opeens best interessant zijn om over te stappen, en Gabe is geen echte fan van Windows, dus als hij ook de casual Win gamers over kan halen, hoeft Valve helemaal geen rekening meer te houden met de periodieke anti gamer nukken van Microsoft.

Denk dat ik er niet ver van af zit als ik zeg dat 80% van de privé gebruikers hun PC gebruiken naast gamen, voor browsen en Office, en voor de rest dingen als Torrent zijn er genoeg Linux alternatieven.

En er is een reden dat MS niks doet tegen illegale kopieën anders dan een watermerk, en Windows keys van €10, en je data stelen.

Als Valve met SteamOS een +5% marktaandeel kan krijgen, kan er wel opeens omslag ontstaan dat mensen overstappen naar Linux, en daarnaast voor een gratis of iig (een aantrekkelijke prijs) ook nog eens OneDrive alternatief aan bieden, zou het best eens allemaal kunnen gebeuren, de infrastructuur er voor hebben ze iig al.

[Reactie gewijzigd door player-x op 16 juni 2025 12:10]

Denk dat dat best nog wel eens kan mee vallen, verwacht ik een bedrijfsworkstation, dat zeker niet, en zeker niet zo 1,2,3, maar een meer gepolijste eindgebruikers ervaring, waar een gewone gebruiker zo snel mee uit de voeten kan met bv Lib Office, en een Roseta achtige ervaring van Win programma's, naast een Steam deck game-ervaring.

Dan kan het opeens best interessant zijn om over te stappen, en Gabe is geen echte fan van Windows, dus als hij ook de casual Win gamers over kan halen, hoeft Valve helemaal geen rekening meer te houden met de periodieke anti gamer nukken van Microsoft.

Denk dat ik er niet ver van af zit als ik zeg dat 80% van de privé gebruikers hun PC gebruiken naast gamen, voor browsen en Office, en voor de rest dingen als Torrent zijn er genoeg Linux alternatieven.
Afhankelijk natuurlijk van welke Win programma's je wilt draaien, maar voor de gemiddelde gebruiker zijn er genoeg alternatieven of werkt Wine/Proton goed genoeg. Hoe makkelijk dat te gebruiken/installeren is in SteamOS? Geen idee, ik gebruik geen programma's die enkel op Windows draaien. Als het enkel over office/browser/email gaat zijn we in ieder geval al rond. Je kan altijd nog de web versie van MS Office gebruiken als LibreOffice je niet aanstaat.
En er is een reden dat MS niks doet tegen illegale kopieën anders dan een watermerk, en Windows keys van €10, en je data stelen.
Klopt, ze willen dat iedereen Windows gewoon blijft zodat bedrijven ook Windows blijven gebruiken, daar zit het echte geld. En advertenties natuurlijk.
Als Valve met SteamOS een +5% marktaandeel kan krijgen, kan er wel opeens omslag ontstaan dat mensen overstappen naar Linux, en daarnaast voor een gratis of iig (een aantrekkelijke prijs) ook nog eens OneDrive alternatief aan bieden, zou het best eens allemaal kunnen gebeuren, de infrastructuur er voor hebben ze iig al.
Voor OneDrive zijn er al genoeg alternatieven (DropBox, MEGA, wat nog..), dus zou niet denken dat iemand zou tegenhouden?

Zelf ben ik al 4/5 jaar van Windows afgestapt, dus misschien ben ik blind geworden van de tekortkomingen die je mogelijks kan hebben. Maar ik mis niks aan Windows, dus ik zou zeggen wacht vooral niet te lang!
Ik denk dat SteamOS primair is voor hun eigen hardware, maar dat let ze niet uit te breiden natuurlijk.


Het probleem / de uitdaging zit hem natuurlijk in de gigantische variatie en combinaties aan hardware die in een pc kunnen zitten. Het zou zomaar kunnen dat ze bv de top 5-10 combinaties pakken uit hun hardware surveys, maar om even Windows na te maken is wel wat anders. Ik hoop het, maar zie het voorlopig nog niet gebeuren.
Voor SteamOS ondersteunen ze waarschijnlijk enkel AMD voorlopig, gezien de Steam Deck.
Maar Linux zelf ondersteund wel praktisch alles, Bazzite (en alle andere distros) werkt gewoon op Nvidia/Intel bijvoorbeeld.

Er zijn soms wel issues met specifieke hardware in Linux, vooral proprietary hardware/firmwares van laptopmakers. Maar qua CPU/GPU/MB combo's heeft Linux over het algemeen geen problemen. Enkel bij een nieuwe release van hardware dat het soms 1 a 2 weken kan duren voordat de updates/drivers er zijn. Maar persoonlijk eigenlijk nooit last van gehad.
Enkel bij een nieuwe release van hardware dat het soms 1 a 2 weken kan duren voordat de updates/drivers er zijn. Maar persoonlijk eigenlijk nooit last van gehad.
Dat ligt voornamelijk aan de grootte van de user base, als die groeit, zal er ook een hogere prio aan gegeven worden.
Ik gebruik Linux al jaren :) (en ken het allemaal) en gebruik het als media center pctje/ pi-hole / en vm's
En heb jaren Debian gebruikt ..toen eventjes Arch (omdat ik linux goed wou leren) en toen gezegd " F it! " en ben mint gaan gebruiken.... omdat het de " it just works " methode heeft.

Het enigste waarom ik nog Win11 gebruik is omdat ik lui ben, maar er toch een hekel aan heb 8)7
Maarja ik heb een Macbook air M1 .. dus waarom niet

[Reactie gewijzigd door Metallize op 16 juni 2025 11:05]

Ik zou zeggen, zet het er gewoon naast. Je hoeft in theorie enkel een stuk schijfruimte vrij te maken.

Zeker als je toch al wat ervaring hebt kan je met iets als Bazzite of Fedora KDE niet mis gaan. Ik ben op aanraden van een bekende bij de laatste uitgekomen en heb pas m’n Windows installatie maar gewoon platgegooid.

Was een beetje klaar met het bij iedere update weer uit te mogen pluizen wat ik nu weer moet deactiveren of verwijderen om de zooi schoon te houden. Was ook lui, ben nu nog luier :)
Dat is net het issue. "een beetje wil tinkeren, het niet erg vind je OS een beetje te moeten customizen"

Het opdragen dat MS zal de meeste mensen een rotzorg zijn. Ze willen dat dingen het doen er zo min mogelijk last van hebben. Er zijn aardig wat mensen dat niet eens een PC heeft omdat een PC ansich al te veel werk is. Mobieltjes zijn veel makkelijker. De maatschappij gaat weg van Windows, maar niet jouw kant op, dat is zeldzaam (buiten tweakers om dan).

De concurentie van Linux is het gemak van een mobiel, niet windows.
De concurentie van Linux is het gemak van een mobiel, niet windows.
Is het gemak van een mobiel niet vaak juist dat zij voor je willen bepalen wat de ervaring moet zijn? Als je dat wilt. Dan moet je inderdaad niet naar Linux overstappen. Best dan Apple gebruiken. Windows zit er wat tussen in maar gaat ook steeds meer de kant op van onze wil is wet, gezien alle teleurstelling over W11.
Of nog beter, koop een console als je de echte 'gemak van mobiel' ervaring wilt hebben. Natuurlijk wel niet klagen dan als ze je in je opties beperken.
Voor algemeen PC gebruik geef ik je gelijk, de meeste mensen hebben helemaal geen PC meer nodig. Maar een (traditionele) gamer heeft niet heel veel op een mobiel te zoeken, tenzij je wil streamen met GeForce Now of zo. Dus net in de gamer markt heeft Linux wel een kans.
Het is vooral enorm biased nieuws.

Een beetje in het straatje van, wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Met het aantal totale games strooien zegt namelijk vrij weinig.
Er zijn namelijk heel veel games die op precies dezelfde backbone werken.
Het kan dan zomaar zijn, dat een heel groot deel van die games niet eens interessant zijn om te spelen.

Wat veel belangrijker is om te kijken wat er juist niet werkt.
Dat zijn nu juist vooral de meeste populaire online (triple A) games.
Zie:
https://www.protondb.com/explore?sort=mostBorked

Waarvan het maar de vraag is of een deel daarvan überhaupt ooit zal gaan werken.
Het biedt ook geen garantie voor de toekomst.
Met andere woorden, je maten kunnen dadelijk allemaal vrolijk direct gaan spelen, terwijl jij dan nog op een patch oid moet wachten. Dit is mij inmiddels al meerdere keren overkomen.

Ik snap al het enthousiasme (ik ben het namelijk ook), maar zo gooien met cijfers geeft echt een enorm vertekend beeld. Al zullen het een millioen games zijn, als dat niet de games zijn die mensen interessant vinden, schiet het alsnog weinig op.
Wat veel belangrijker is om te kijken wat er juist niet werkt.
Dat zijn nu juist vooral de meeste populaire online (triple A) games.
Zie:
https://www.protondb.com/explore?sort=mostBorked

Waarvan het maar de vraag is of een deel daarvan überhaupt ooit zal gaan werken.
Die lijst is net zo nutteloos. Ik draai een aantal van de games op die lijst (zoals Horizon Zero Dawn) probleemloos op mijn Steam Deck. Gewoon standaard SteamOS zonder eigen tweaks, gewoon via Steam geïnstalleerd zonder extra tweaks. Een beetje met de grafische instellingen in-game gespeeld naar m'n eigen voorkeuren.
Die lijst lijkt niet te kloppen, Cyberpunk draait verassend goed en heeft zelfs een specifieke ‘Steam Deck preset’ gekregen met een update.

Dat gezegd hebbende, mijn advies is om zo’n game niet op een handheld te spelen maar op een PC. Het liefst met capabele ray tracing hardware en een grote oled tv of monitor. Dan komt ie het beste tot zijn recht en is de atmosfeer dichter in de buurt van de visie van de developer)
Die lijst is nog nuttelozer. ik heb de helft van al die gold games gespeeld op mijn Steam Deck zonder problemen Net als een Deel van de zilver ik heb misschien 1 of 2 titels meegemaakt waarbij ik iets had van mjah toch wel een ding en dat was vooral bij bronze titels.
Van Elden Ring was juist bekend dat deze game beter op Linux draait dan op Windows. Oogt een beetje als een lijst die gebaseerd is op absolute aantallen. En dan haal je als grote jongen al gauw meer negatieve rapporten binnen dan als kleinere game.
Rare lijst, GTA5 en cyberpunk draaien bij mij echt dikke prima zonder enige tweaks. En GTA5 zou "second most borked" zijn...
Ik heb dit een aantal jaar geleden al gedaan, het grootste pijnpunt wat er op dit moment nog altijd is, is multiplayer voor games die anti-cheat implementeren. Denk aan dingen als apex legends of rainbow six siege, als je ermee kan leven dat hier regelmatig een niet werkende game uit rolt omwille van die anti-cheat dan is linux een prima alternatief. En als je voornamelijk single-player spellen speelt of dingen waarbij anti-cheat niet zo'n issue is bij multiplayer zoals een BG3 of Satisfactory dan gaat dit vrijwel probleemloos is mijn ervaring.

Voor het controleren van de compatibiliteit kun je https://protondb.org/ https://protondb.com gebruiken, daar kun je ook lezen of er tweaks nodig zijn om iets aan de praat te krijgen of welke problemen mensen ondervinden tijdens het spelen zoals grafische glitches oid.

[Reactie gewijzigd door glaaj op 16 juni 2025 11:12]

ik neem aan dat je deze bedoelt: https://www.protondb.com/
Inderdaad, my bad.
Hier een website om de status te zien van anticheats: https://areweanticheatyet.com/
Ah nice, deze kende ik nog niet :)
Toevallig heb ik het vorige week geprobeerd (Bazzite OS) en ik was er erg tevreden over!

Steam staat er standaard op en de meeste Steam games lopen als een zonnetje. Battle.net installeren was een beetje een gedoe, maar eenmaal geïnstalleerd heb ik geen problemen meer ervaren. De performance is goed en heb geen merkbaar verschil gezien met Windows.

Zelfs voor het stuur van mijn racesim was er een alternatieve applicatie voor om alles in te stellen.

Echter ben ik terug naar Windows gegaan om één reden: EA Games heeft bewust een blokkade/detectie ingebouwd in F1 2025, waardoor je die niet kunt draaien via Proton/WINE. Aan de ene kant zou ik kunnen zeggen: f*ck EA, maar het is een spel wat ik recent heb gekocht en graag wil spelen. Wellicht dat ik in de toekomst wel weer overstap naar Bazzite, want het beviel me erg goed, ook al was het maar een korte periode.

Als alternatief heb ik nu een debloated Windows 11 installatie gedaan middels een gegenereerde autounattend.xml en dat bevalt goed.
Ik ben sinds een maand of 2 om op CachyOS en ik sta er versteld van hoe goed het out of the box werkt! Ik kan er volledig mee uit de voeten voor de standaard usecases. Had daarnaast nog wat eigen dependencies maar goed daar zal jij waarschijnlijk niet tegenaan lopen. Momenteel lekker RDR2 aan het spelen en zit er nu zo'n goede 50 uur in en hij is 1 keer gecrasht/vastgelopen, het zou mij niks verbazen als dat ook het geval zou zijn op Windows.

Bijv het gebruik van voicemeeter + midi mengpaneel, heb er nu eigen scripts etc voor geschreven en het werkt eerlijk gezegd nu beter dan via voicemeeter. Ook loop nog steeds tegen het probleem aan dat ik de Elgato Cam Link Pro niet werkend krijg op linux, maar goed het word ook door de fabrikant niet ondersteund, wellicht vind ik nog een weg 8)7
Ik vind het nog steeds niet de moeite waard om over te stappen naar Linux voor gamen, ook al is het als productiviteits OS echt top vergeleken met Windows. Het probleem is vooral dat veel anti cheats Linux niet ondersteunen. En als ze dat wel doen, moet de ontwikkelaar het nog steeds zelf inschakelen. Zo niet, dan heb je gewoon pech.
Heb ik gedaan, half jaar terug. Steam en Lutris en nooit meer omgekeken. Zoveel prettiger en minder bloated.
Een gedrocht? Ik begin er gewoon een bloedhekel aan te krijgen. In den beginne was het gewoon win10 in een ander jasje (ja ja, er zal vast wel wat meer verschil zijn geweest). Het is nu gewoon rampzalig. Op mijn laptop vreet het stroom! ben zo de helft van de accu kwijt, en waaraan? Geen flauw idee! En daar ben ik niet de enige in, hoor om mij heen wel meer die daar over klagen.

Het is gewoon knap hoe Microsoft het keer op keer voor elkaar krijgt om een product af te leveren waar men initieel best tevreden over is, en over de tijd steeds slechter wordt. Dat is een talent, dat moet je kunnen.
Ik heb op een tien jaar oude game pc Fedora gezet. Games draaien niet slechter dan toen er nog Windows 10 op zat.
Dat windows überhaupt kernel level anti-cheat toestaat zou verboden moeten worden. Een Kernel-level code kan alles op je PC doen zonder toezicht, en kan misbruikt worden als er bugs zijn. Dus in dat opzicht is Linux nog steeds beter voor gamen want Windows is eigenlijk gewoon bezig met bewust risico's inbouwen door kernel level anti-cheat toe te staan.
Ik draai zelf Xubuntu op mijn gaming PC, en dat bevalt al vele jaren prima.

Factorio draait als een zonnetje, X-Plane ook, Microsoft (!) flightsim doet het ook, DIrt Rally gaat als een tierelier. Je kan van alles en nog wat gamen op Linux.
Wat was de reden dat je voor Xubuntu gekozen hebt en niet voor Bazzite?
Ik was er mee bekend, en ik werk graag met Xfce, zowel op werk als thuis.

Het was een beetje de keus tussen Debian en Xubuntu, en Debian loopt soms wat achter met grafische drivers, waardoor de keus op Xubuntu is komen te vallen. Dit is de eerste keer dat ik van Bazzite hoor...

Voor werk boeien grafische drivers niet, dus daar draai ik Debian :D
Ik ben over gegaan naar Arch. Steam werkt super makkelijk, misschien protonup-Qt instellen en gamemode. Gta 5 enhanced werkt ook zonder problemen, met voor mijn gevoel zelfs betere fps en soepeler dan onder windows. (scripthookV werkt bij mij nog niet, maar à la). Epic games en GOG en EA en Ubisoft kun je via Lutris spelen. Je hebt iig niet perse SteamOS nodig om je systeem als gamepc in te richten. Je leert er ook alleen maar van als je hetzelf doet, als tweaker zijnde. Dus ik zou Arch oid adviseren en lekker gaan tweaken!
Ik heb het geprobeerd, vind Pop_OS net iets beter werken voor games dan Mint, maar ben uiteindelijk toch helaas terug gegaan naar Windows i.v.m. VR ondersteuning.
Nu 15 maanden op Linux Mint. Alles loopt vlot, inclusief de spellen.
Ik zou een lans breken voor SteamOS, het gaat pas echt vliegen als AAA titels direct gaan werken op Linux.
Maar er zijn toch al tich AAA titels die direct ( en vaak beter ) werken op Linux?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @scuzz16 juni 2025 12:00
Er zijn maar weinig AAA titels die ook echt officieel onder Linux worden ondersteund afaik. Dat het werkt betekent niet dat het ook wordt ondersteund, zo gemarket wordt etc.

Maakt de game gebruik van bepaalde anti cheat engines dan kan je het helemaal vergeten onder Linux helaas.

[Reactie gewijzigd door Bor op 16 juni 2025 13:22]

Dat is natuurlijk wel een beetje een kip/ei verhaal.
Die openlijke "support" krijg je pas als een significante user-base is, daar gaan ze niet zelf mee komen.

Ik ben begin dit jaar naar Linux gegaan en ga niet meer terug.
Die paar online games die omwille van anti-cheat niet willen lopen zijn maar jammer. Alles wat ik belangrijk vind loopt gewoon, en loopt heel goed.

Valve en de community doen bijna al het werk om die games op Linux te laten lopen, het enige wat die ontwikkelaars moeten doen is dat niet dwarsbomen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 16 juni 2025 14:29]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Polderviking16 juni 2025 14:32
Dat is zeker een kip en ei verhaal. Ik hoop dat kernel level anti cheat (want daar hebben we het dan vaak over) ooit uitgebannen kan worden. Kernel level toegang is risicovol. Sommige anti cheat oplossingen op dit niveau zou je als malware kunnen bestempelen.
Die paar online games die omwille van anti-cheat niet willen lopen zijn maar jammer.
Die paar online games zijn vaak enorm populaire "grote" titels en vaak de reden dat mensen het helemaal niet proberen om over te stappen of om een Linux systeem naast hun Windows systeem te draaien. Onderschat, zeker bij jeugd, de afhankelijkheid van een grote titel als Fortnite (of welk ander heel populair spel).
Ondertussen heb ik al totaal geen interesse meer in games die 'direct op linux werken' (als in: een native port hebben), sterker nog, als er games zijn die zowel een Linux als een Windows versie hebben, dan stel ik handmatig in dat ik de Proton versie krijg en niet de native versie. De Proton versies werken gewoon beter en hebben veel minder problemen dan de native versies.

Uiteindelijk is er ook eigenlijk weinig tot geen voordeel meer om games native uit te brengen op Linux, Win32 + DirectX is gewoon een veel stabieler en voorspelbaarder target dan de 1001 Linux distributies, en Proton is inmiddels zo ver ontwikkeld dat het bijna net zo'n stabiele runtime is als Windows zelf. Ook op technisch/performance vlak heeft het weinig zin meer, de overhead van de DirectX => Vulkan translatie laag is minimaal, en heeft in sommige gevallen zelfs voordelen omdat games veel minder afhankelijk zijn van driver quirks, waardoor vooral oudere spellen soms wel werken via Proton en niet via Linux.

De vraag is dus waarom je als gamer zou willen wachten op 'AAA titels die direct gaan werken op Linux'?
Civilization VI met een native linux port die een oude opengl versie gebruikt draaide in de late game benchmark met 37fps gemiddeld. In steam proton aangezet en dezelfde benchmark draait nu met 120fps gemiddeld.
Je moet bijna niet omzien naar voorspelbare targets op Linux. Veelgebruikte game engines zoals UE, Unity en GoDot werken gewoon perfect. Alleen als developers niet weten hoe ze crossplatform moeten developen loopt het mis. Je hebt trouwens ook Flatpaks en dergelijke waardoor je zelfs een meer voorspelbare omgeving dan Windows hebt.

Voor mij maakt het niet uit of het via Proton of native gaat. Alleen merk ik dat ik bij Proton (en Wine) wel eens problemen heb met zaken zoals alt-tabben of windowed borderless.
Mijn ervaring is juist dat dit voor heel veel spellen al het geval is (multiplayer uitgezonderd omwille van anticheat). Zoek maar eens een recent spel op https://www.protondb.com

Edit: typo in url

[Reactie gewijzigd door glaaj op 16 juni 2025 11:11]

AAA games werken gewoon direct op Linux. Het is die kernel-level anti-cheat waar de devs het meestal vertikken om een extra vinkje aan te zetten. Zo'n devs steun ik niet.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @iqcgubon16 juni 2025 20:34
Het zijn juist vaak de AAA games die kernel level anti cheat implementeren. En nee, dat is niet met "een extra vinkje" te implementeren. Juist de grote games houden de adoptie van gaming onder Linux gedeeltelijk tegen.
En tot op de dag van vandaag heb ik slechts 1 spel via Steam aangeschaft (2 jaar terug, nog steeds niet aangeraakt) en val ik steeds terug op GoG aangezien eigenlijk alle games na ~ 2007 mij niet meer kunnen bekoren. :)

Daarnaast vind ik Steam een ontzettend uit de kluiten gegroeid gedrocht qua interface en kan ik nooit vinden wat ik wil of zijn waar ik heen wil. Tot slot irriteer ik mij mateloos aan de kinderachtige recensies en zeik threads, vaak in gebrekkig Engels geschreven ook nog.
Jij bent niet de enige. ;)

Ik vind GOG.com veel fijner dan Steam, omdat GOG.com geen DRM toepast. Alles wat jij met GOG.com hebt binnengehaald kun jij daarna onbeperkt spelen, zonder inloggen, zonder Internetnetverbinding en ook zonder andere beperkingen. Jij kunt ook de spelbestanden overgooien op een andere computer in huis en daarop verder spelen. Onbegrensde vrijheid! :*)

Bij Steam geldt:
1. Jij moet eerst Steam binnenhalen en installeren. Een Steam-spel spelen zonder Steam kan niet. Dat is onmogelijk. Jij bent écht afhankelijk van het programma.
2. Als Steam eenmaal opgestart is moet jij jou inloggen op Steam. Als jij op dat moment geen Internetverbinding hebt, heb jij pech. Dan kun jij ook jouw Steam-spellen niet spelen.
3. Steam dwingt jou om een spel eerst bij te werken voordat jij het kunt spelen. Jij hebt geen mogelijkheid om de oudere versie te spelen als er een bijwerking beschikbaar is. Jouw enige opties zijn: NU bijwerken of het bijwerken uitstellen, maar spelen kan pas weer als jij het spel hebt bijgewerkt. Als jij een modificatie geïnstalleerd hebt die alleen met een specifieke versie werkt of als jij Internet even traag is heb jij pech. Het is: bijwerken of niet spelen.

GOG.com heeft al die problemen niet. Daar is het gewoon: jij haalt het spel van GOG.com, installeren en spelen maar! Of, jij gebruikt de lanceerder van GOG.com om het spel binnen te halen, maar zelfs dan: jij hebt die lanceerder niet nodig om het spel te kunnen spelen. Het is gewoon handigheidsgereedschap. Jij kunt het spel altijd opstarten vanuit de spelmap zonder de lanceerder van GOG.com. ;)

Veel mensen hemelen Steam op, maar er is een veel beter alternatief voor Steam waar bijna niemand over praat. Ik ben blij dat jij dit aan het licht hebt gebracht! :D
1. Jij moet eerst Steam binnenhalen en installeren. Een Steam-spel spelen zonder Steam kan niet. Dat is onmogelijk. Jij bent écht afhankelijk van het programma.
Niet helemaal waar. De developers kunnen hun spel op Steam aanbieden zonder dat de DRM in de achtergrond draait. Op deze site bijvoorbeeld kun je een lijst vinden van spellen die je kunt spelen zonder Steam te gebruiken. Van Factorio weet ik bijvoorbeeld dat je dit kunt spelen zonder eerst Steam te moeten starten. Je moet hem dat wel eerst eenmalig via Steam downloaden.
2. Als Steam eenmaal opgestart is moet jij jou inloggen op Steam. Als jij op dat moment geen Internetverbinding hebt, heb jij pech. Dan kun jij ook jouw Steam-spellen niet spelen.
Ook niet helemaal waar. Als je niet kunt inloggen via Steam, kun je offline spelen. Dan werken de meeste spellen nog steeds. Wel moet je dan geen spellen spelen die een Steam connectie nodig hebben, bijvoorbeeld voor online spelen. En je kunt niet oneindig lang offline blijven spelen, na een week ofzo (heb de tijd niet getest), moet je weer een online connectie maken.
3. Steam dwingt jou om een spel eerst bij te werken voordat jij het kunt spelen. Jij hebt geen mogelijkheid om de oudere versie te spelen als er een bijwerking beschikbaar is. Jouw enige opties zijn: NU bijwerken of het bijwerken uitstellen, maar spelen kan pas weer als jij het spel hebt bijgewerkt.
Dit klopt wel, Steam vereist inderdaad een update als je wilt spelen. Je kunt het moment van updaten wel verplaatsen naar een ander moment, maar niet uitstellen. Het is wel soms mogelijk om een specifieke versie te gebruiken. Dit kun je in de Beta tab bij een spel instellen, als dat spel dat ondersteund.
+1 voor jouw post, maar mja.. door knullig moderatiesysteem ben ik niet populair genoeg om te mogen modereren ondanks mijn 16 jaar oude account hier. :)
En hoeveel daarvan zijn daadwerkelijk "spellen"? Steam kent ook een enorme hoeveelheid aan applicaties die echt pure onzin zijn. Dat je de app opent en dat je bijvoorbeeld een plaatje van een eend ziet en je verder niets ziet of kan. Ik speel zelf CS2 en zie het regelmatig gebeuren dat wanneer iemand een VAC-ban krijgt (te zien op het profiel) dan snel tal van deze games gestart worden zodat niet (duidelijk) terug te zien is dat het een ban voor CS2 betreft. Of scammers die veel van deze games starten om de indruk op hun profiel te wekken dat ze een voorname bibliotheek hebben (telt als voorwaardig spel mee).
Ik vermoed dat die echte onzin apps/games niet getest worden, dus geen label krijgen en niet meetellen in die 20k.
Ook als ik even filter in de steam store op Steam Deck verified + playable en dan sorteer op recent uitgekomen of op laagste prijs en willekeurig wat dingen bekijk ziet het er allemaal wel uit als echte games.
Neem maar van de meeste Linux-gebruikers in deze thread aan dat het gaat om echte spellen. De goede recensies en ervaringen met de Steam Deck zijn ook niet uit de lucht gegrepen.

Ik heb zelf een Steam-bibliotheek van 1000+ games en kom er tegenwoordig maar zelden een tegen die niet werkt. Maar moet erbij zeggen: ik speel geen online multiplayer en dat is wel de grote probleemcategorie op Linux begrijp ik. Wat betreft CS2: zowel Counterstrike als Cities Skylines 2 werken perfect. :-)
Het leeuwendeel. Ik heb nog geen spel gevonden dat ik niet op mijn SteamDeck kan spelen. Nu ben ik niet van de bleeding edge spellen, maar er wordt nu ook echt rekening mee gehouden; Civ 7 heeft expliciet support voor SteamDeck.

Voor betere informatie kan je kijken op protondb.org. Die wordt door de community bijgehouden met betrekking tot hoe de spellen draaien op Proton (en dus Linux/SteamDeck).
Het vervelende van die statistiek is het altijd omlaag kan gaan. Zo had apex legends tot voor kort nog gokd status met compatibiliteit terwijl deze eigenlijk al een half jaar borked is. Hun protondb site kijkt naar alle reviews over alle tijd ipv een bepaald tijdframe. En ik ga er vanuit dat ze de statistiek van die site gebruiken om aan deze 20k te komen.
SteamDb kijkt niet naar protondb, maar naar wat Steam zelf meld. Die zouden het goed daar weer weg kunnen krijgen natuurlijk. Overigens wordt in deze 20k dus ook alles opgenomen wat "playable" is op steamdeck. Dat betekent dat het op zich wel werkt, maar met kanttekeningen. Er zijn er maar 6.5k die echt "verified" zijn als normaal werkend.
Dat klopt, maar in de meeste gevallen zijn dat echt maar kleine dingen. Bijvoorbeeld je moet bij het opstarten even op het scherm tikken want de game start eerst een launcher, of bij het aanmaken van je karakter moet je een naam invoeren en het on screen keyboard verschijnt niet vanzelf (steam-knop + X haalt die dan tevoorschijn).
Ik zou dus SteamOS willen op mijn pc als extra bootoptie strict om te gamen.. Hoe zit dat met Nvidia drivers eigenlijk, is dit überhaupt mogelijk?
Dat kan. Nvidia is helaas een extra probleem gezien sommige games wel draaien onder Linux, maar niet werken vanwege de Nvidia drivers. RoadCraft is hier een van.
Zeker, dual-boot maakt wat je beschrijft gewoon mogelijk. Hoe SteamOS de drivers voor je implementeert weet ik niet specifiek (ik heb geen ervaring met steam-os) maar ik kan me voorstellen dat ze daar wel goede support voor leveren gezien dat nou een van de USP's moet zijn van die hele distro.
Ik kan geen mening geven over specifiek SteamOS en Nvidia, omdat ik die specifieke combo niet gebruik. Maar mijn desktop is Linux Mint met een Nvidia Geforce RTX 2060, en ik kan praktisch alles spelen wat ik wil (minus Kernel Based AntiCheat). Dus een Nvidia kaart gebruiken met Linux kan gewoon, inclusief Frame Generation, DLSS en RayTracing.

De nadelen van Nvidia en Linux zit er vooral in dat Nvidia als bedrijf niet 100% samenwerkt met Linux, en sommige dingen niet compatible zijn of moeilijker werken. Gelukkig voor mij heb ik hier geen last van, en wat ik wil met mijn Nvidia kaart werkt gewoon. Voor meer info hierover, bekijk dit eens: https://www.google.nl/search?q=what+does+not+work+with+linux+and+nvidia+geforce .

Voor nu zou ik zeggen: Probeer Bazzite eens. Dit is een OS vergelijkbaar met SteamOS, die wel ondersteuning heeft voor Nvidia kaarten.
Bazzite. Alles zoals Nvidia drivers zitten daar gewoon mee ingebakken. Het geeft inderdaad de optie om gewoon direct in Steam Big Picture te booten.
Goed nieuws! Ik ben laatst overgestapt van Windows 11 naar Bazzite.

Bazzite is een open source Linux distro gebouwd als alternatief op het Valve SteamOS 3.
Ik heb erg goede performance out of the box en heb niks hoeven te tweaken.
Via het update en upgrade commando, wat Bazzite gebruikt, pakt hij alles mee.
Zo heb ik ook de juiste en laatste AMD drivers voor mijn Linux build.

In Steam raad ik nog wel aan om de compatibiliteit te vergroten door de juiste proton versie aan te zetten in de Steam instellingen.
Voor extra compatibiliteit en stabiliteit raad ik aan om naar het github project Proton-GE te kijken.
Als je een andere/betere Proton Compatibility Layer wilt gebruiken, raad ik ook Proton-GE aan. Deze heeft de meeste bleeding edge patches en technieken aan boord. Maak het je dan makkelijk en installeer ProtonUp-Qt, gewoon via de Software Store / Programmabeheer. Dit is een grafische tool om makkelijk de laatste versies van Proton te installeren.
20.000 klinkt leuk, maar er zijn 128.000 spellen op Steam. 20k van 128k is 15%. Dat betekent dat 85% van de Steamspellen niet op SteamOS draaien. Dus je hebt genoeg keus met 20.000 titels, maar je favoriete titel werkt waarschijnlijk niet.
Dat klopt niet. Een flink deel van die 85% werkt wel. Er heeft alleen nooit iemand melding gedaan dat het werkt.

Ik heb heel wat games gespeeld die niet geverifieerd waren en het prima deden (met Debian, niet eens met SteamOS). Dat heb ik nooit gemeld omdat ik te lui ben en het niet de moeite waard lijkt. Ik ga er namelijk van uit dat games wel werken en meld het alleen als iets niet goed werkt.
Er zijn een hoop spellen die niet goed werken, maar geen 85%.

Je favoriete titel heeft juist een heel grote kans om te werken. De populaire games krijgen veel aandacht en die werken meestal dus wel.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 16 juni 2025 16:54]

Dit is een mooie ontwikkeling voor de Linux wereld. Toch meer mensen die Linux gebruiken, omdat hun spelletjes het er op doen. Bovendien halen ze vaak hogere framerates dan op Windows met dezelfde hardware :)
TYOLD! Goede ontwikkeling. Met het EOL gaan van Windows 10 binnenkort een veilige, spionage en advertentie vrije haven! Alleen jammer dat er vanuit ontwikkelaars zoveel onwil is om de linux anticheat software toe te laten/aan te zetten. Battle-eye werkt gewoon op Linux maar wordt vaak door devs niet ondersteund. Erg jammer!
Als je denkt dat linux veiliger is, dan kom je toch bedrogen uit, dus vanuit dat oogpunt hoef je het niet doen. En wat betreft spionage is het ook kolder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.