365-apps als Word krijgen vanaf medio 2026 geen nieuwe functies op Windows 10

Microsoft 365-apps als Word krijgen vanaf augustus 2026 geen nieuwe functies meer op Windows 10. De programma's krijgen nog wel beveiligingsupdates tot 10 oktober 2028. Abonnees krijgen van Microsoft het advies te upgraden naar Windows 11.

Microsoft 365-apps krijgen in augustus 2026 met versie 2608 de laatste functie-update voor Windows 10. Voor Enterprise-klanten in het Monthly-channel is dit 13 oktober 2026; voor dergelijke klanten in het Semi-Annual-kanaal is dit 12 januari 2027. Microsoft meldde dit eind vorige maand, maar het is pas recent opgepikt door media.

Na de 2608-update krijgen de 365-apps alleen nog beveiligingsupdates tot 10 oktober 2028. Microsoft merkt ook op dat gebruikers tegen prestatie- en stabiliteitsproblemen kunnen aanlopen als ze werken op een 'besturingssysteem dat niet ondersteund wordt'.

Het vervallen van de functie-updates komt doordat Microsoft de ondersteuning van Windows 10 stopt op 14 oktober dit jaar. Consumenten kunnen nog wel een jaar lang gratis beveiligingsupdates krijgen als ze Windows Backup activeren, of ze kunnen dit kopen met 1000 Microsoft Rewards-punten of met 30 dollar.

Ongeacht of consumenten dit extra jaar aan beveiligingsupdates krijgen of afnemen, waarschuwt Microsoft dat de 365-ondersteuning na 14 oktober op Windows 10 beperkt wordt. Zo kan het zijn dat Microsofts supportafdeling klanten adviseert naar Windows 11 te upgraden om problemen op te lossen, of krijgen ze alleen 'troubleshooting'-hulp en geen technische hulp meer. Klanten kunnen dan ook geen bugs meer melden. Eerder zei Microsoft dat de volledige 365-ondersteuning al per 14 oktober zou stoppen, inclusief functie- en beveiligingsupdates. In mei gaf het bedrijf aan dat dit alsnog tot oktober 2028 zou worden, al geeft het bedrijf nu weer aan dat de functie-updates toch eerder stoppen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

14-07-2025 • 16:55

93

Lees meer

Reacties (93)

93
93
34
1
0
43
Wijzig sortering
Bijzonder. Blijkbaar wil MS écht heel graag van Windows 10 af. Alleen is het zo ongelofelijk jammer dat er zo veel hardware is, die nog prima bruikbaar is, die dan in één klap niet meer wordt ondersteund. Zijn er geen regels over het moedwillig veroorzaken van een berg e-waste?
Zoals ik eerder al aangaf, op de FP, maar ook bijvoorbeeld in dit topic asus moederbord zonder tpm naar Windows 11? - Processors, moederborden en geheugen - GoT waar recentelijk een vraag als deze speelde, begrijp ik het ergens wel, immers AMD en Intel willen die cpu's, sommige moederborden e.d. ook niet meer supporten. Waarom zou MS dat dan nog wel willen moeten doen, als immers de hardware fabrikant(en), denk aan AMD, Intel, de moederbord fabrikanten bij DiY of OEM's bij prebuilds hun waren al niet meer willen supporten, hoe ga je dan bijvoorbeeld de beveiliging zo goed als het kan garanderen. Je ziet jarenlang dat er richting MS geroepen wordt om eens wat rapper mee te gaan met de ontwikkelingen, doen ze dat eindelijk eens is het weer niet goed.

MS heeft daarnaast over het algemeen zeer duidelijke lifecycle policies waarbij vaak bij release al duidelijk is hoelang een bepaalde versie support blijft houden.

Verder blijft de hardware natuurlijk nog altijd prima bruikbaar, echter wil je support, wat uiteraard wel aan te bevelen is zal je moeten shoppen bij MS voor langere support of over moeten stappen naar anders software. Beide zijn gewoon opties, al blijft ik erbij dat eigenlijk om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren support van de hardware fabrikanten eigenlijk net zo belangrijk is als die van MS of bijvoorbeeld een Linux ontwikkelaar.
MS heeft daarnaast over het algemeen zeer duidelijke lifecycle policies waarbij vaak bij release al duidelijk is hoelang een bepaalde versie support blijft houden.
Daar ben ik het toch heel erg mee oneens hoor.

Microsoft geeft per lifecycle-versie van Windows aan tot wanneer die ondersteund wordt. Dus van Windows 11 24H2 weet je tot wanneer die specifieke versie ondersteuning krijgt. Dus moet je voor die tijd upgraden naar 25H2 etc.

Maar het valt niet te voorspellen vanaf welke versie, of met welke systeemeisen, je geen upgrade meer kan doen naar de opvolger van Win11. Sterker nog, bij de release van Win10 wekte MS de indruk dat Win10 het laatste versienummer was, en dat alle gebruikers vrijwel oneindige incrementele upgrades zouden kunnen krijgen (xxH1/2). Die belofte werd behoorlijk onverwacht gebroken bij de introductie van Win11.

[Reactie gewijzigd door B64 op 14 juli 2025 21:19]

Pc,s met Windows 10 zijn minstens 8 jaar oud en je kan het blijven gebruiken want Microsoft biedt nog steeds ondersteuning tot security updates aan, mensen maken problemen die er niet zijn.

Een bestaande auto krijgt ook niet ineens nieuwe functionaliteiten erbij.

En de meeste gevallen hebben oudere computers wel een externe TPM2.0 chip waardoor je nog steeds Windows 11 kan installeren met full support.

Als er één fabrikant is met lang support dan is dat Microsoft wel.

(En niemand mekkert over smartphone,s die na 2-3jr al geen upgrades meer krijgen).

Windows 11 is een upgrade, geen update.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 15 juli 2025 10:23]

Microsoft biedt nog steeds ondersteuning tot security updates aan, mensen maken problemen die er niet zijn.
Tot oktober ....

En oudere hardware is voor de meeste mensen nog prima bruikbaar, maar het eerste beste spannende
CVE-tje wat niet meer gepatched wordt maakt win10 eigenlijk onbruikbaar. (of in ieder geval zwaar onverstandig om dan nog te gebruiken)
Pc,s met Windows 10 zijn minstens 8 jaar oud en je kan het blijven gebruiken want Microsoft biedt nog steeds ondersteuning tot security updates aan, mensen maken problemen die er niet zijn.
Mijn PC met Win10 is net 7 jaar oud... En je mag mij vertellen waar ik security updates vandaan haal als MS de ondersteuning stopt. Zelfs MS stuurt mij heel regelmatig meldingen dat ik moet upgraden naar Win11 om mijn computer veilig te kunnen blijven gebruiken, wat dus niet kan...
Een bestaande auto krijgt ook niet ineens nieuwe functionaliteiten erbij.
Het gaat mij dan ook niet om nieuwe functionaliteit, maar om de wens dat ik mijn bestaande apparatuur veilig kan gebruiken. Je vergelijking met auto's gaat volledig mank. Dat is een totaal ander product (overigens zijn er genoeg auto's die er middels firmware-updates wél nieuwe functies bij krijgen, maar soit)

Mijn opmerking was verder een antwoord op iemand die keihard stelde dat je bij MS prima vooraf kunt weten tot wanneer een Windows-versie. Dat is dus ook pertinent onjuist.
(En niemand mekkert over smartphone,s die na 2-3jr al geen upgrades meer krijgen).
Blijkbaar lees je niet goed. Juist hier op Tweakers is dat een heel groot ding.
Windows 11 is een upgrade, geen update.
Waar beweer ik dat Win11 een update was en geen upgrade?
Daar ben ik het dan weer niet mee eens :)

Iedereen met W10 kan gewoon upgraden naar W11, mits de hardware supported is. Dan heb ik het met name over consumenten zonder extended support contract oud, enterprises ligt iets anders maar wel in dezelfde lijn..
Dus je zegt zelf dat NIET iedereen kan upgraden naar W11.

Mijn desktop PC van 7 jaar oud kan het niet bijvoorbeeld (niet-ondersteunde processor, geen TPM 2.0). Het ding functioneert nog prima, incl beeldbewerking. Toch moet ik binnenkort kiezen of ik een in toenemende mate onveiliger wordende computer blijf gebruiken, of hem vervang voor iets anders.

Voelt toch een beetje alsof ik door MS wordt gedwongen om een prima functionerend apparaat af te schrijven. En ja, Linux is weliswaar een optie, maar dat vergt met name voor de beeldbewerkingstaken een forse aanpassing in de workflow. De open source apps hebben toch een behoorlijk stijle leercurve, en niet alle functies zijn even eenvoudig te vinden en toe te passen.
[...]

Sterker nog, bij de release van Win10 wekte MS de indruk dat Win10 het laatste versienummer was, en dat alle gebruikers vrijwel oneindige incrementele upgrades zouden kunnen krijgen (xxH1/2). Die belofte werd behoorlijk onverwacht gebroken bij de introductie van Win11.
Dat laatste (Dat Windows 10 de laatste versie ooit zou zijn) is voor zover ik weet een verkeerd geïnterpreteerde quote op een conventie geweest van een developer wilde duiden dat Windows 10 de nieuwste versie was en ze daar dus op gefocust waren (uit mijn hoofd ging dat over een vergissing omtrent het gebruik van last v.s. latest, de developer zei "last version" waar hij "latest version" had moeten zeggen), nooit een officieel statement van Microsoft. Van een belofte of iets dergelijks was volgens mij dan ook volgens mij nooit sprake, ik heb er in ieder geval nooit officiële communicatie over gezien, en ik zit in mijn werkveld redelijk dicht op dat soort zaken.
[...]

Daar ben ik het toch heel erg mee oneens hoor.

Microsoft geeft per lifecycle-versie van Windows aan tot wanneer die ondersteund wordt. Dus van Windows 11 24H2 weet je tot wanneer die specifieke versie ondersteuning krijgt. Dus moet je voor die tijd upgraden naar 25H2 etc.

Maar het valt niet te voorspellen vanaf welke versie, of met welke systeemeisen, je geen upgrade meer kan doen naar de opvolger van Win11.
De hardware is dan ook nooit onderdeel geweest van de lifecycle policy die MS aangeeft, anders dan wanneer het MS hardware betreft. Het is altijd geweest deze versie krijgt support tot moment X en dan moet je, als je supported wil zijn, over zijn op wat anders. Het is simpelweg: Versie X (of dat nu Windows 7 is, Windows 10 22H2, Windows 11 24H2 of Windows 10 LTSC) heeft support tot datum Y, en dan weet je dus over het algemeen 10, 5 of 2 jaar voor die datum al dat je op dat moment over moet zijn op wat anders, wat dat anders ook is. Het hoeft immers geen MS product te zijn.

Maar ze geven uiteraard niet al X jaar (bij MS normaliter +-10, +-5 of +-2 jaar, soms afwijkend) van te voren al aan wat de systeemvereisten zijn voor nog niet aangekondigde releases. Dat is onderdeel van de aankondiging van die nieuwe releases, niet van de lifecycle van de voorgaande release. Net als de upgrade vereisten voor nieuwe releases, welke versie je minimaal nodig hebt om te kunnen upgraden zal ook te vinden zijn in de systeemvereisten of upgrade documentatie behorende bij de release, en normaliter niet in de lifecycle documentatie van de voorgaande release.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 16 juli 2025 11:52]

MS heeft daarnaast over het algemeen zeer duidelijke lifecycle policies waarbij vaak bij release al duidelijk is hoelang een bepaalde versie support blijft houden.
Ik moet zeggen dat Windows 11 me daar zeer in teleurstelt. De huidige einddatum staat op "in support", zonder enige indicatie wanneer die datum zou zijn. De meest concrete datum die ze nu geven is oktober volgend jaar.

Ze bieden twee jaar per major release aan op gebied van software-ondersteuning, en tien jaar op de super-LTS-versies, maar het is niet duidelijk of Windows 11 volgend jaar stopt met de theoretische release van Windows 12 of dat ze nog tien jaar lang "versies" van Windows 11 vrijgeven.

Tot en met Windows 10 kon je redelijk eenvoudig zien hoe lang bepaalde versies ondersteund werden (5 jaar standaardondersteuning, 5 jaar extra ondersteuning) en met Windows XP en 7 heeft MS nog enige tijd extra updates aangeboden na die deadlines. Bij Windows 11 weet je niet of de hardware die je nu koopt nog drie jaar mee gaat omdat ze maar twee jaar aan garanties geven.

Het komt vast doordat ze op een ander releasemodel zijn overgegaan, hetzelfde model als Apple, maar ik vind het toch wel een beetje jammer dat ze nu zo vaag doen.
Vast wel. Maar Windows 10 stamt uit 2015. Intel 7th gen uit 2016. Dat het niet meer wordt ondersteund is jammer, maar opzich is 10 jaar ondersteuning heel netjes.
Ik vind 10 jaar helemaal niet netjes. Heb je enig idee hoeveel goede hardware dat nog prima functioneert of op de vuilnisbelt belandt of onveilig doorgaat op Windows 10? Microsoft heeft ook een morele verantwoordelijkheid. Duurzaamheid hoeven ze nu niet meer mee aan te komen
Maar wat wil Je dan? Elke update klagen dat het steeds logger wordt en dat je na 2 jaar toch maar een nieuwe pc moet kopen want het is niet meer vooruit te branden?
Mijn PC uit 2011 is nog best snel (AMD 6 core, 16 GB memory, Windows 10), zo snel dat ik hem eigenlijk niet wil vervangen (geen games, wel veel Photoshop, Premiere, InDesign, CaptureOne Pro).
Een beetje een gekke oplossing, maar je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om de pc daarvoor dan offline te gebruiken en voor de andere zaken telefoon/Linux/tablet te gebruiken.

Goed, dit is natuurlijk verre van een ideale oplossing.
Heb ik ook aan zitten denken, ik heb nog een antieke PC (die wel erg traag is met een fossiele Athlon en wel 2 GB memory uit 2003) die ik nog gebruik voor een dure scanner en het digitizen van ouwe DV tapes, want daar doet de firewire het wel onder Windows XP :) Deze zit dus ook al eeuwen niet meer aan het internet.....
Misschien moet microsoft dan een goed systeem maken?

Waarom draait linux als een zonnetje op een heel oud systeem maar is windows niet vooruit te branden? Wat doen ze in de achtergrond dan?
Lees even mijn comment opnieuw
Net even gedaan

"na 2 jaar toch maar een nieuwe pc moet kopen want het is niet meer vooruit te branden?"

Waarom mag iemand dan niet aankaarten dat dit niet het geval is bij Linux?

Geef gerust aan als ik je punt niet begrijp ofzo.
De consument staat vrij om een ander besturingssysteem te kiezen, behalve als ze zo'n Microsoft-vergrendeld apparaat hebben gekocht. Maar zelfs dan wist de consument bij aankoop (of kon die weten) hoe lang Windows 10 werd ondersteund.

Microsoft neemt hun morele verantwoordelijkheid door twee jaar langer dan gepland updates aan te bieden. Ze bieden deze zelfs gratis aan bij consumenten, waar je als bedrijf normaal flink mag bijbetalen om end-of-life-software te ondersteunen.

Het feit dat de consument geen interesse heeft in alternatieven voor Windows is niet Microsoft's probleem. Het is nu bijna vijf jaar bekend dat deze apparaten van een ander besturingssysteem moeten worden voorzien, als je daar nu nog steeds niet de nodige voorbereidingen voor hebt getroffen, wil je blijkbaar gewoon je hardware niet meer gebruiken.
Het feit dat de consument geen interesse heeft in alternatieven voor Windows is niet Microsoft's probleem.
Je bedoelt dat microsoft wat hun best heeft gedaan alle alternatieve zwart te maken en iedereen te binden aan microsoft sinds de geboorte. Dat microsoft?
E-waste komt niet per se hierdoor. Doorgaans is het een gevolg van de consument die voor gemak kiest. Theoretisch gesproken kan een gebruiker ook overstappen naar Linux. Kost wel wat meer moeite. Of een TPM-module toevoegen en toch upgraden naar Windows 11.

Bij veel desktops kun je ook de componenten vervangen en daarmee een deel e-waste voorkomen. Toch kiezen mensen uit gemak vaak om de complete hardware te vervangen.

Anderzijds, er zijn ook diverse wetsvoorstellen die tot een aanzienlijke hoeveelheid waste leiden. Denk bijv. aan de inmiddels geschrapte wet tot het verplicht weghalen van asbest. Maar ook wetgeving die niet-elektrische voertuigen verbiedt kan gaan leiden tot een enorme afvalberg.

Naar mijn bescheiden mening moet duurzaamheid niet vanuit bedrijven komen, maar vooral vanuit de consument. (Put your money where your mouth is.) En vanuit de mensen die voor een bedrijf werken, en bepaalde dingen niet moreel vinden.
Of de TPM uitvinken bij de installatie/op het installatie medium.
Want dat is kennelijk niet noodzakelijk om Win11 te starten.

Naaf heeft gelijk. Microsoft maakt bewust oude hardware obsolete.
Het is geen moeite om bij de installatie een popup schermpje te tonen.
"Weet u zeker dat u win11 wil installeren zonder dat uw pc over een TPM beschikt?"
Er is een reden waarom TPM verplicht is, omdat het voor een veiliger OS zorgt en updates worden ook via de TPM chip geinstalleerd.

Als jij die TPM requirement weg gaat halen en de updates van Windows ineens beginnen te falen of niet correct installeren, dan weet ik nu al dat je Microsoft de schuld gaat geven voor iets waar je zelf omheen zeilt. Iedereen zeurt dat het OS veiliger moet worden, zorgt Microsoft daarvoor en gaat iedereen zeuren dat er een TPM 2.0 chip requirement op zit. Wat wil je dan?
Ik heb maanden terug mijn ouwe bak naar Win11 gezet met de FlyBy11 tool omdat Win11 zogenaamd geen I5 6600 meer ondersteunt. Een TPM chip zit er ook niet op. En toch draait Win11 al maanden prima en lopen de updates netjes automatisch binnen.

Oftewel, er is helemaal geen TPM vereiste, niet voor de installatie, niet voor de werking, niet voor de updates. En het feit dat die oude CPU niet ondersteund wordt is ook onzin want het werkt wel degelijk. Misschien dat als die chip erin zit dat de updates via die chip lopen, dat zou kunnen. Maar daarmee is dus ook gelijk aangetoond dat hij eigenlijk gewoon optioneel is - het kan namelijk prima zonder. Dat zou MS gewoon als officiële richtlijn moeten voeren: TPM is aangeraden, maar niet verplicht. En oude CPU's werken ook gewoon. Dan hoeven er ineens miljoenen systemen niet afgedankt te worden, want de gemiddelde gebruiker gaat echt geen Flyby gebruiken om alsnog die upgrade te forceren, die flikkeren de laptop gewoon weg en kopen een nieuwe.
E-waste is het wel. Computeranalfabeten worden bang gemaakt alsof de wereld vergaat bij het einde van Win10 terwijl je zorgeloos nog wel 3 jaar kunt doorwerken (getuige de ervaring met oudere Win versies) zolang de virusscanner up to date blijft. Ook de meldingen van Windows update dat het niet kan en de ingewikkelde procedures (hoe simpel het ook mag zijn voor een kenner) om alsnog Win11 geïnstalleerd te krijgen doet de computeranalfabeet snel beslissen om een andere PC/laptop te kopen. Gezien de prijzen van een PC/laptop dat aan hun behoefte voldoet is die keuze snel gemaakt.

Naast dat, er zijn genoeg goedkopere alternatieven voor een Office.

[Reactie gewijzigd door memphis op 14 juli 2025 18:01]

Ik liet mn ouders google suite en libre office zien. De reactie die ik kreeg was dat ze geen zin hadden in al die nieuwe ongein en dan maar betaalde voor wat ze al kende. 🤷‍♂️
En hoeveel functionaliteit dat Office niet aan nieuwe functies krijgt gaan ze ook echt missen? Veel mensen zouden nog prima met Office95 kunnen werken want meer dan een briefje tikken en wat lijstjes maken met mogelijk wat simpele formules is toch wat de meeste doen.
Tja, iemand die nog met Photoshop CS6 heeft gewerkt en incidenteel iets moet shoppen kan daar ook vandaag nog prima mee overweg en heeft 0 behoefte aan een grotendeels omgegooide app met dure abonnementskosten terwijl CS6 nog voldoet.

Mijn pogingen om photopea.com of een GIMP o.i.d. aan te bevelen zijn ook gestrand lol
Hardware is nog wel te gebruiken alleen niet met Windows 10, in ieder geval niet met security updates.
Ik snap je punt wel ergens, maar je kan niet eeuwig support blijven geven, dan vind ik 10 jaar wel schapelijk.

Kijk naar telefoon of tablets, tot een paar jaar geleden mocht je blij zijn als je 2/3 jaar support had qua updates en dat zelfs met high end modellen.

En zelf geen ervaring mee, maar volgens mij zijn er wel trucjes toch om Windows 11 draaiend te krijgen op oude hardware?
Windows 10 gaat nog járen updates krijgen. LTSC tot januari 2027, en IOT tot 2032 uit mijn hoofd. Dat zijn dezelfde updates als de reguliere 'consumenten' versies zoals home en pro. Tenzij MS echt middels een check gaat regelen dat er na oktober 2025 geen updates meer geïnstalleerd kunnen worden op de consumenten versies, zie ik geen reden waarom ze niet alsnog up-to-date gehouden kunnen worden. Misschien niet voor tante Truus, maar er gaan legio manieren komen.

Mijn Lenovo Yoga 2 Pro uit 2014 (!) werkt functioneel nog steeds perfect. Meer dan snel zat voor wat ik ermee wil, wat internet, en ssh en notepad++. En zo af en toe eens een C64 of MSX emulator. W11 draait er officieel niet op. Dus maar de kliko in? Dacht het niet, doodzonde. Ik heb inmiddels vorig jaar wel een nieuwe laptop erbij aangeschaft maar in principe was en is die oude nog prima. Dus ja, ik ga het tot minimaal 2032 uitzitten met W10 zoals het er nu uitziet, want W11 is écht niet mijn ding. En het brengt ook he-le-maal niks voor mij. Ik wil gewoon een solide platform voor Win32 apps en verder geen bloat zoals AI-powered paint ofzo.

Als MS beheerder overweeg ik sterk Linux.
Maar dan zet je er toch Linux of iets anders op? Dan kan die hardware nog makkelijk jaren veilig mee. Dat is de lol van een PC. Bij telefoons heb je echt reden tot klagen. Alles vastgesoldeerd en bootloader vaak niet eens unlockable.
Precies. Zo reanimeer ik oude, min of meer afgeschreven, laptops door er Linux Mint op te zetten. Werken dan weer als een zonnetje.
Het probleem dat windows 10 tot in de eeuwigheid niet te ondersteunen is. Hoeveel dan 12, 15 if 20 jaar. Op ee. Bepaald moment dient Microsoft 3 versies te onderhouden of ze dienen nooit iets in de basis te veranderen.
Mwah, met een eerste generatie i5 ga je zelfs 14 jaar terug waar je nog prima windows 11 op kunt draaien.

Iemand met een PC van 15 jaar en ouder zal ook wel genoegen kunnen nemen met de huidige office 365 op windows 10. En als de persoon heel duurzaam wilt zijn, dan haalt die zijn/haar CD-Rom uit de kast en installeert office 2007. Daar kon je uitstekende documenten en excelsheets en powerpoints mee maken. Ik vermoed dat dat ook niet voor professioneel gebruik is, anders zou je je werkgever streng moeten gaan aankijken.
Vast wel. Maar Windows 10 stamt uit 2015. Intel 7th gen uit 2016. Dat het niet meer wordt ondersteund is jammer, maar opzich is 10 jaar ondersteuning heel netjes.
Wanneer is de laatste PC met Intel 7th gen uit de fabriek gerold? Of hebben in jouw perspectief alleen early adopters recht op 10 jaar ondersteuning?
De chip werkt nog gewoon. Je kan hem nog gewoon gebruiken. Alleen Windows 11 niet, omdat die chip 10 jaar oud is. Je kan er Linux, TrueNas of whatever op draaien, of als een offline Windows 10 PC gebruiken.

Windows 11 vereist moderne beveiligingsfuncties zoals:
  • TPM 2.0 (Trusted Platform Module)
  • Secure Boot
  • VBS (Virtualization-Based Security)
  • Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI)
Microsoft wil een baseline van beveiliging die consistent is op alle ondersteunde systemen.
Zou je dat ook zeggen over je auto, fiets, waterpomptang e.d.?

Nee natuurlijk niet. Hardware is hardware. En helemaal na 2012 ofzo is de snelheid vooruitgang maar beperkt nuttig voor de gemiddelde consument.
Een PC is iets anders dan een waterpomptang. En jouw auto krijgt helemaal geen software support. Die is als die van de band afrolt al verouderd. Een fiets na 10 jaar en/of 30.000 kilometer is ook afgeschreven. Telefoons worden doorgaans ook veel korter ondersteund.

De hardware is na 10 jaar gewoon verouderd. Eindeloos ondersteunen gaat niet. Als je langer wil doen met je hardware, dan installeer je er een Linux distro op.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 15 juli 2025 09:48]

Een PC is iets anders dan een waterpomptang
Zeker niet, beide zijn gereedschap.
En jouw auto krijgt helemaal geen software support
Mijn auto heeft gewoon updates hoor, geen idee waar je dat vandaan haalt....


Maar toch mooi dat men accepteert dat je gekochte werkende spullen gewoon vuilnis zijn na een paar jaar. Dan ben je echt gevallen voor de propaganda van big tech. Consoomerism heet dat geloof ik.

[Reactie gewijzigd door Die_ene_gast op 15 juli 2025 09:50]

Een paar is 2. Ik heb straks ruim 10 jaar met W10 gedaan. Die was volgens mij 99 euro via een upgrade vanuit Windows 8. Dat is 80 cent per maand.

Nu heeft Windows 11 nieuwe vereisten (TPM 2.0, Secure Boot, VBS, HVCI)
wat alle chips vanaf 8th gen Intel (uit 2017, dus 8 jaar oud) standaard ondersteunen. Ik vind dat vrij netjes en niks met big tech propaganda te maken.

Bovendien blijven de oude processors gewoon werken. Je kan er mee doen wat je wilt, behalve W11 draaien. Maak er een NAS van, draai Linux en/of W10 in een VM, Proxmox server, retro game PC. Of koop een tweedehands moederbord en 8th gen CPU en je kan weer 10 jaar vooruit.
Ik had niet door dat ik met een troll zat te praten. Mea culpa
Beetje flauw dit. Ik geef logische argumenten voor het niet kunnen ondersteunen van zeer oude hardware en bied alternatieven waarmee de hardware kan blijven worden gebruikt.

Dat jij principieel tegen de hele wegwerpcultuur bent is iets positiefs. Zo moeten er meer zijn. Ik ben zo zelf ook. Maar deze case is toch redelijk goed uit te leggen. BIFL kan niet voor computers, zoals dat wel kan bij waterpomptangen.
Windows 11 compatibiliteit heeft niks met performance te maken. Ze stellen een of andere module verplicht die alleen op nieuwe moederborden te vinden is. Dat wordt dan onder de "security" noemer geveegd, maar dat argument rammelt van alle kanten.

Mijn 16-core machine met 32GB RAM kan geen Windows 11 draaien.

Ik heb ervoor gekozen om Windows er dan maar af te gooien.
En die keuze heb je. Dat is juist het mooie. Op telefoons bv niet...
In principe heb je op android ook die keuze. Al zijn de meeste custom roms gebaseerd op aosp rom. Er zijn al meerdere projecten geweest maar niet faalden voor zover ik weet allemaal.

Al zijn de lineage os en grapheneos best goed
Mijn asus rog strix met i7 en 1060ti en 32gb is nog steeds zeer capabel en werkt nog als nieuw.

Het is dat we de licentie hebben overgezet naar het zelfbouw systeem van zoonlief en daar hebben geupgrade naar win11, maar anders had het ding nog vrolijk dienst gedaan onder win10. (Of 11 met tweaks)

Nu draait ie mint met darktable en gimp
Gaat nooit mmer op windows
Ik heb pas 2 weken terug mijn I7 4770k vervangen werkte nog prima deed alles nog steeds vloeiend ik ben nu overgestapt naar een 5900x die ik aangeboden kreeg en tja het is sneller en alleen maar omdat windows 10 ondersteuning zou eindigen (of toch weer niet maar dat zou je of geld of je privacy kosten) update deze week mijn Moeders computer uit 2010 die voor haar ook nog prima werkte. (x4 athlon 2) ik vind sowieso dat de rek er wel een beetje uit zit qua computer hardware. De goude tijdens van computerhardware is in mijn ogen wel voorbij het is nu allemaal éénheidsworst.
Dit gaat over het toevoegen van nieuwe features. Microsoft 365 blijft onder Windows 10 ondersteund en beveiligd tot oktober 2028.
Die e-waste geven ze niks om. Dat is een externaliteit en hoewel bedrijven graag doen alsof ze 'groen' zijn, geven ze er geen fuck om.

In dit geval moeten ze zelfs extra moeite doen om die nieuwe functies niet te deployen op windows 10 (dus twee verschillende office versies testen). Inderdaad willen ze er echt vanaf, waarom snap ik ook niet helemaal maar het heeft natuurlijk met geld te maken, dat is duidelijk.
Gewoon een Linuxvariant (er zijn er zat die heel erg op Windows lijken) op die nog bruikbare hardware installeren en je voorkomt e-waste. Ook een optie is om de ietwat verouderde hardware in te zetten als een goede firewall (OPNsense bijvoorbeeld) tussen je router (firewalls daarvan zijn meestal nogal rudimentair qua configuratie mogelijkheden) en je LAN. De mogelijkheden zijn legio. Overigens is als MS zo graag van Windows10 af wil MS niet de veroorzaker van die berg e-waste, maar de consument die Windows 10 heeft aangeschaft.
Overigens is als MS zo graag van Windows10 af wil MS niet de veroorzaker van die berg e-waste, maar de consument die Windows 10 heeft aangeschaft.
De wereld op z’n kop. Dus omdat ik een jaar na uitkomen win10 het aanschaf, maakt mij nu ewaste meneer? Zo lust ik er nog meer
Je kan Windows 10 blijven gebruiken met betaalt support, na 8jr is het wel genoeg geweest.

Niemand gooit zijn pc weg om die reden, vandaag de dag zijn er ook nog steeds Windows 7 machines actief, vaak gaat het om apparaten die maar een paar uur per jaar gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 15 juli 2025 10:26]

Uhm, het is nog maar een paar weken geleden dat het marktaandeel van Win 11 groter is dan Win 10... Dan heb je het dus over machines die nog gewoon dagelijks ingezet worden, ook bij consumenten thuis.

Microsoft neemt hier echt een serieus risico imho. Ze weten dondersgoed dat veruit de meeste consumenten die extended service niet gaan aanschaffen, en blijven werken op een steeds kwetsbaar wordende machine. Veel klanten weten niet eens dat die ESU bestaat, de communicatie van MS is behoorlijk wollig op dat punt; als je heel oppervlakkig leest zou je denken dat het alleen voor zakelijke klanten beschikbaar is maar dat is dus niet zo.
[...]

De wereld op z’n kop. Dus omdat ik een jaar na uitkomen win10 het aanschaf, maakt mij nu ewaste meneer? Zo lust ik er nog meer
Ja, zo werkt de (over)consumptie maatschappij nou eenmaal.
Niemand dwingt je om er aan mee te doen.Je kan ook zelf nadenken
Men kan natuurlijk nog altijd Linux installeren. Dat is tegenwoordig bij veel distros net zo gemakkelijk als Windows installeren, misschien wel makkelijker. Ook het gebruik van distros als Linux Mint is erg gemakkelijk. Mijn zoon die nog nooit Linux had gebruikt wist direct hoe en waar hij alles kon vinden toen ik Linux Mint op zijn laptop had gezet. Met Steam erop kon hij ook bijna al zijn games zonder problemen spelen.
Ik wil ook graag de overstap naar linux maken, ik ben Windows echt beu.

Het probleem is echter: er is geen waardige vervanger voor Photoshop. Affinity Design is een waardige vervanger, maar werkt ook niet op linux.
Hetzelfde met de meeste gespecialiseerde audio mix/studio software.

Waarschijnlijk gaat het er op neerkomen dat mijn eigen werkstation Linux gaat draaien, en dat ik wat virtual machines heb met Windows die de dingen gaan doen die ik in Linux niet kan.
Ik ben niet thuis in die lijn van software dus kan daar weinig advies over geven helaas. Ik weet dat veel mensen GIMP gebruiken, maar ik weet niet of dat een volwaardige vervanging voor Photoshop kan zijn. Het is zonde om vast te houden aan het gebrekkige Windows voor een enkel programma. Dan zou een VM inderdaad misschien een oplossing kunnen zijn.
Je kan gewoon support betalen als je wil blijven op Windows 10, iederkeer herhaalt dit zich weer.

Windows 3.11 95,98,2000,XP,7 etc etc etc, telkens weer hetzelfde riedeltje.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 14 juli 2025 22:38]

Mja, maar vroeger was men welwillend om te upgraden omdat je daar ook wat beters voor terug krijgt.

Windows 95 was beter dan 3.11, 98 was weer beter dan 95.
Windows 2000 was een twijfel geval, was veel stabieler, maar minder ondersteuning. Toen kwam XP welke de best of both worlds was: stabiel en goede ondersteuning.
Windows 7 was dan weer een goede vervanging voor het bejaarde Windows XP.

Maar vanaf dat moment: Windows 8 was slechter dan 7. Windows 10 was... prima maar biedt niets nieuws t.o.v. 7.
En zo ook Windows 11: het is slechter dan 10, biedt niets nieuws (althans niets dat belangrijk is, zeker voor een leek), maar toch worden we nu geforceerd het te gebruiken. Er is gewoon geen meerwaarde om te upgraden naar 11.
Ik blijf het een groot schandaal vinden dat Microsoft zoveel goede hardware uitsluit voor een upgrade naar Windows 11. In deze tijd van duurzaamheid en vereiste ict-veiligheid danken we goedwerkende hardware noodgedwongen af. Echt niet oké.
Als de hardware eisen dan daadwerkelijk iets bieden vind ik het een heel ander verhaal. Voor alsnog wat Microsoft nu aanbied, in ieder geval in de Home en Pro versies. Is er geen enkele reden om TPM 2.0 te vereisen.

Theoretisch kan je met o.a. TPM 2.0 de boel een stuk veiliger maken. Zo lang het bij theorie blijft en niet de praktijk is het een wassen neus. Security wordt maar al te vaak misbruikt voor puur commercieel gewin. Erg onwenselijk.

Grote voordeel hiervan is dat er ook genoeg mensen op Windows 10 verder gaan kijken dan Windows 11. Het marktaandeel van Mac en vooral Linux vergroten is erg wenselijk. Zeker in de zakelijke wereld, de afhankelijkheid van Microsoft is daar bizar.
In de zakelijke wereld heb ik nog nooit Linux op de desktop gezien. Ik dacht dat München weer een nieuwe poging doet, maar beheer en deployment icm een Office pakket (de facto Microsoft) is een ding. En het houdt elkaar in stand, als ook jouw toeleveranciers en afnemers Microsoft Office gebruiken.

Ik ben niet perse een fan van Microsoft, maar kennelijk is hun Office pakket goed genoeg voor de goegemeente. Voorlopers van andere fabrikanten zijn er geweest, maar zijn al lang geschiedenis.
Het is vooral MS software die niet netjes samen werkt met Linux.
Software beheer en deployment is juist heel simpel met de Linux package managers. Je hebt je eigen setje die je wilt uitrollen? Hang ze in de package managers en alles wordt automatisch geregeld.

En wil je het nog meer automatiseren en 100+ keer dezelfde config uit draaien? Kijk naar iets als Puppet of Ansible.

Bij een oud werkgever was ik verantwoordelijk voor de servers en desktops. De Mac desktops waren meh qua beheer maar eenmaal ingesteld geen probleem. Linux machines nooit een issue mee. De Windows machines (geen WUS-server!)...............
Met Linux was het nog simpeler. Ik had 1 repo-proxy ingericht en alle andere Linux machines naar die verwezen voor de updates. Waardoor automatisch de updates maar 1 keer gedownload werden. Tijd om op te zetten: 30 minuten voor het hele bedrijf.

Toen ik weg ging had ik de Linux machines op auto-update gezet. Blijkbaar draaiden ze nog 3 jaar later zonder handmatig onderhoud. (Debian stable)

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 15 juli 2025 13:28]

Tja, MS was eerst. En Windows is hun OS. Het marktaandeel van Linux is nog steeds laag (zakelijk, desktop, server land is anders), dat je niet kunt verwachten dat Microsoft in 1 van de vele Linux package manager formaten hun office product aanbiedt.

Dat aanbieden heeft al weinig zin, omdat MS office alleen op Apple of Windows draait. Het draait niet eens native op Linux x86 (misschien inmiddels wel op ARM, maar dat is een nog veel kleinere niche in de linux desktop wereld, als het uberhaupt al bestaat).

Dus OS updates uitrollen heeft Linux prima onder de knie (misschien iets minder gestuurd vanuit een central deployment, waar eerst IT bepaalt welke updates in de organisatie uitgerold mogen worden). Voor applicatie updates uitrollen op Linux, mits via bekende package managers is niet echt een verschil met OS updates, maar ook daar weer: ik weet niet eens of daarvoor een central-deployment mechanisme is (waarschijnlijk wel: je laat alle Linux pakken naar je eigen bedrijfs repo wijzen en IT publiceert daar updates als ze goedgekeurd zijn). Ik ken Ansible en Puppet verder niet. Wellicht zit daar een antwoord.

Het grote probleem is dat Windows zo alomtegenwoordig is, dat een willekeuriger IT's niet eens weet wat Linux is. Laat staan een bedrijfsbrede deployment tool op kunnen zetten. Daar zit een deel van pijn. Als ze alleen WSUS (of opvolger) kennen en ook de meest gebruikte software, ook van Microsoft, met dezelfde technieken kunnen configuren en deployen (alles muis-klik-werk, zelden command-line), dan verandert dat niet snel c.q. is overstap voor een bedrijf een mega operatie.

PS. in een bedrijf is alles op auto-update vaak niet de bedoeling. Als een belangrijk softwarepakket omvalt na update (dat gebeurt ook op Linux heel soms), dan wil je niet alles terugdraaien. Zoiets wordt eerst intern getest, voordat een update uitgerold wordt over de hele organisatie. En denk in termen van 100'den tot 1000'den werknemers.
Ansible en Puppet zijn automatiserings tools ;)
Om met scripts automatisch taken uit te voeren. Zoals machine uitrols, updates, upgrades, etc.
Niet waard voor 1 machine, maar het schaalt super.
100 identieke VM's uit rollen (of containers in Kubernetes) is geen enkel probleem.

Of dus machines updaten aan de hand van hun tier in de update-lijst ;)

https://docs.ansible.com/ansible/latest/index.html
https://www.puppet.com/

Uiteraard is auto-update niet handig. Maar ik had er geen vertrouwen op dat het nieuwe externe bedrijf het goed bij zou houden. En alle servers, firewalls, etc draaiden op Linux.
Dat was level: als ze erheen kijken met de achtergebleven creds kunnen ze het weer uit zetten.
If not blijven in ieder geval de updates bij.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 15 juli 2025 15:09]

Theoretisch kan je met o.a. TPM 2.0 de boel een stuk veiliger maken. Zo lang het bij theorie blijft en niet de praktijk is het een wassen neus. Security wordt maar al te vaak misbruikt voor puur commercieel gewin. Erg onwenselijk.
Die computers hebben hun hele leven al doorgebracht zonder die "veiligheid". Bovendien encrypt ik mijn desktop systemen vaak niet eens. Dus dan maakt het al helemaal niet uit.

Maar ik gebruik ook al weinig windows meer. Alleen nog voor gaming (Ik game bijna alleen VR en dat is er niet goed op linux).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 14 juli 2025 19:13]

Niet vervelend bedoelt, maar zou je kunnen overstappen naar een linux distro? Ik heb een half jaar geleden een linux desktop distro op mijn laptop geinstalleerd, met dual boot W11 ernaast. Ik ga denk ik binnenkort W11 eraf gooien want ik kijk er nooit meer naar om. Uiteraard ligt het aan je use case maar ik gebruik mijn laptop voor werk en alles wat ik doe is browser based
Een verstandige keuze, dat zouden veel meer mensen moeten doen. Zelf gebruik ik geen MS meer sinds kernel 0.99-13 uitkwam (en dat is bijna 3 decennia geleden).
Ook @naaitsab

Kijk wel uit wat je zegt want commentaar waarin je net als ik Linux in aanprijst, wordt hier niet altijd gewaardeerd. Maar helemaal mee eens en in de trant van mijn vorige bericht hierover: als Windows 11 toch niet meer installeert op je hardware om wat voor reden dan ook en je overweegt om daarom nieuwe hardware te kopen probeer dan zeker een Linux distro. En dan gewoon een Ubuntu smaak want dat is lekker mainstream. Ik raad altijd sterk Kubuntu aan want KDE Plasma is een pareltje en het maakt de overstap voor Windows gebruikers vrij klein omdat het er snel vertrouwd uitziet.

En om vergelijkbaar commentaar als vorige keer te voorkomen: als je in staat bent om W11 op je hardware aan de praat te krijgen of je kiest bewust voor Windows of dat OS heeft nu eenmaal je voorkeur dan is dit niet aan jou als lezer gericht. ;)

[Reactie gewijzigd door watabstract op 14 juli 2025 18:04]

Het idee is natuurlijk om helemaal niet over te hoeven stappen.

Bovendien is het voor jou en mij wel makkelijk om over te stappen maar voor iemand die een computer alleen heeft als gereedschap is dat zwarte magie.
Uit eindelijk doet Apple het zelfde
Ehm, er zijn legio manieren om te upgraden naar Windows 11 waardoor het belangrijkste deel van de hardware-vereisten niet van belang is. Dat Microsoft de massa dit wil verbieden zou ik geen boodschap aan hebben.


Als de "bloat" van een nieuwe OS ervoor zorgt dat je apparaat niet langer de prestaties geeft die je zoekt, zou ik zoals een andere tweaker ook aanraaad, overwegen om over te stappen naar een Linux distro en te dual-booten als je alsnog Microsoft software zoals de Office Suite wil gebruiken.
Ik zie een rechtzaak aankomen, want dit lijkt wel heel sterk dat Microsoft zijn monopolie met 365 apps misbruikt om mensen te dwingen naar Win11 te gaan.

We weten natuurlijk allemaal dat het voor de apps totaal niet uitmaakt of ze op Win10 of Win11 draaien en dat dit een kunstmatig beperking is.
Microsoft zal waarschijnlijk als onderbouwing aandragen dat de oudere hardware niet geschikt is voor de nieuwste AI features. Net zoals ze dit in het verleden ook met de TPM chip hebben gedaan.
Ik vraag me af waarom dit bij Windows zo'n crime blijft, en waarom mensen zo lang blijven hangen op oudere versies van Windows. bij macOS zie je dit namelijk nauwelijks. Wat is daar het verschil?
In het verleden was het natuurlijk een kwestie dat je een nieuwe versie moest kopen. Terwijl het je weinig voordelen gaf. Een OS heb je nodig om je applicaties te draaien. Als het dat al goed doet, waarom dan geld uitgeven voor een ander OS als het geen zier uitmaakt voor je applicatie? (Dit is ook de reden dat veel bedrijven graag naar de cloud gaan en daar een abonnementsvorm afdwingen ipv een nieuwe versie van hun software maken en verkopen).
Apple is voor mensen die teveel geld hebben, dus daar speelde dit issue niet. ;)

Tegenwoordig zie je dat een nieuwe windows versie voor powerusers vooral nadelen heeft. Het OS word voor dummys gemaakt en nuttige features voor powerusers worden verstopt of helemaal verwijderd.
Daarom dat veel mensen zelfs bij een gratis upgrade niet willen upgraden.
Oke dus in jouw logica is het prima om je PC om de zoveel tijd met componenten te vernieuwen zolang je maar 20 jaar support krijgt voor windows 10? En iemand die 1400 euro uitgeeft aan een Mac die gratis updates krijgt voor ongeveer 6/7 jaar is iemand die rijk is?

Omdat we op tweakers zitten ga ik er natuurlijk van uit dat je rijkelijk uitgeeft aan een grafische kaart, dus ik wilde even zeker weten of we op dezelfde lijn zitten.
Goed , Apple apparatuur wordt ook maar voor 7 jaar ondersteund, dus je zou kunnen zeggen dat je met je windows machines temminste er nog Linux op kan gooien .

Alhoewel ik mn ouders nu ook een nieuwe laptop moet kopen , omdat er een i5 7500 in zit, maar goed om 70 plussers die digibeten zijn , te laten beginnen aan Ubuntu/Mint ??? .. nee die geef ik wel een IPad

Voor de rest werk ik ook veel in onsite bij bedrijven die hun pc's nu moeten om wisselen, van een windows 10 naar een windows 11 machine , en de ict bedrijven brengen ze maar naar de sloop , omdat de liefdadigheids instellingen/scholen ze niet aan nemen , omdat zij niet willen beginnen aan linux, of windows 10 willen, erg zonde

kwa ms365 , ik ga lekker door op mn Libreoffice in combinatie met Protonmail .. mijn email en documenten zijn mijn prive dingen:Y)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 14 juli 2025 17:44]

Je kan er gewoon Windows 11 op zetten, vrij veel laptops hebben wel een externe TPM 2.0 module en dan heb je nog steeds de volledige functionaliteit van Windows 11 ondanks een 7e generatie CPU.

Hier een oude 6e generatie intel laptop en ook full support omdat er een TPM2.0 op moederbord zit, alles functioneert en ook de TPM module wordt netjes herkend.
Helaas werkte dat niet , ik heb er een zitten in mn i7700k pc , een volledige tpm 2.0, maar helaas wordt dat niet gesupported . en om dan een windows 11 aan te passen , dan kun je beter naar Linux

[Reactie gewijzigd door Metallize op 15 juli 2025 10:10]

Vorige maand ms365 opgezegd. Ben wel klaar met die cloud praktijken waarbij de leverancier gaat bepalen wat wel of niet kan.
En je alternatief is geworden? Want daar zijn we natuurlijk wel benieuwd naar.
Iets met steen en onder leven?
Libre office natuurlijk. Overigens valt het echt op hoe onder onze studenten iets als LateX veel terrein wint. De laatste scriptie was van een dame die het ge-eikel met grafieken en layout helemaal zat was. ( en dan hebben we het niet eens over een it gerelateerde studie)
Doe nou niet net of ik geen weet heb van andere office suites ik loop al iets langer mee dan je mogelijk denkt. Daarbij jij antwoord op een vraag aan hem/haar. Beetje vreemd niet?

Daarbij wordt er ook gesproken dat iemand klaar is met de cloud oplossing, office IS geen cloud oplossing. Dat het een productiviteits suite is die op de cloud leunt maakt het geen cloud oplossing. De cloud oplossing is een onedrive/sharepoint oplossing.

Iedereen kan een office suite vervangen door iets anders, het cloud deel daarentegen. Kost iets meer moeite dan een gratis pakketje ergens vandaan toveren en maar roepen dat ze Microsoft de deur hebben gewezen.
ik loop al iets langer mee dan je mogelijk denkt
helaas, ik iets langer…..

Helaas heb ik geen hoge pet op van diverse cloud oplossingen. Ondanks hosting in de EU kan de VS nog steeds bij de data als ze dat willen/eisen van MS, zonder dat jij en ik dat kunnen bemerken.
Daarnaast werkt het zeker niet altijd vlekkeloos en hoor ik alle collega’s klagen dat ze documenten niet makkelijk meer terug kunnen vinden.

Als je zoals onze studenten en PhD’s in een beperkte tijd iets echt af moet hebben zit je niet te wachten op een office suite die onder je kont verandert, en zeker in opmaak niet consistent is,maar wil je een echt stabiele basis
Bestanden terugvinden op een fileshare is ook altijd een probleem geweest.

Het is natuurlijk wel zo dat bij goed gebruik van de cloud producten het aantal duplicaten van bestanden drastisch terugloopt. Bij meerdere fileshare migraties kwam je altijd meerdere zo niet tientallen van dezelfde bestanden tegen.

Ik ben het ook niet eens met de manier hoe Microsoft die allemaal orchestreert maar we hoeven ook niet te doen alsof vroeger alles beter was.
Ik beschouw MS Office inmiddels als een legacy product. Hoewel dit bericht over meer gaat dan dat, blijft MS Office toch de achilleshiel, ook van de 365 lijn.

Kijkend naar mij eigen professionele gebruik kan ik eigenlijk gewoon zonder. En voor zover ik het soms toch nodig heb, volstaan de web versies. Ik ga mijn Office/MS 365 abo dan ook downgraden bij de eerstvolgende vervaldatum.

Hoe het verder qua doorontwikkeling en ondersteuning zit op W10 is daarmee niet erg relevant meer. Ik denk dat dit stiekem voor heel veel klanten/gebruikers geldt als ze er eens kritisch naar kijken

[Reactie gewijzigd door zordaz op 14 juli 2025 17:42]

Als ze zouden beloven ook niets functioneel kapot te maken dan dan zou dit een groot gat in de markt opvullen. Ik geloof niet dat er een significante groep is die echt zit te wachten op de volgende set 'features'.
Eerlijk gezegd kan ik me niets herinneren van een nieuwe functie in Word geïntroduceerd de afgelopen vijf jaar die ik gebruik.
Jammer dat je het niet gewoon kunt tegenhouden op Windows 11. Al die updates voegen zo weinig toe anders dan nog meer vertroebeling in je gebruikerservaring.
Ik ben mij overigens volkomen onbewust van echte nieuwe features in Word sinds 2003(?). In mijn perceptie is het wel iedere paar jaar een redesign en herindeling, maar verder eigenlijk gewoon steeds meer van hetzelfde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.