'Beursgang Odido gebeurt op zijn vroegst in najaar 2025'

Odido krijgt op zijn vroegst in het najaar van 2025 een notering aan de Amsterdamse beurs. Dat zegt Het Financieele Dagblad op basis van drie anonieme bronnen. Het uitstel zou de eigenaren van het telecombedrijf meer geld moeten opleveren.

Het Financieele Dagblad schrijft dat Odido's eigenaren, de investeringsbedrijven Apax en Warburg Pincus, recent hebben besloten te wachten met de beursgang. Waar bronnen lang wezen op de zomer, lijkt het najaar nu waarschijnlijker. Dat geeft Odido meer tijd om zijn schulden af te bouwen, om zo de winstgevendheid te verhogen. Hierdoor hoeft het bedrijf bij de beursgang minder aandelen uit te geven om zijn schuldenlast te verlagen en kunnen de bestaande aandeelhouders een groter deel van hun belang verkopen.

De exacte timing van de notering zou nog niet zijn beslist. Volgens de bronnen van het FD is Odido in ieder geval niet bezorgd over de schommelingen op de beurzen door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump, omdat het telecombedrijf in Nederland actief is. Ook het aandeel van concurrent KPN bleef stabiel tijdens de onrust.

De beursgang van Odido moet een van de grootste van het jaar worden in Europa. Bloomberg schreef begin dit jaar dat de eigenaars ongeveer een miljard euro willen ophalen op de beurs. Eind november wees het persbureau op een totale waardering van zeven miljard euro. De vorige eigenaren, Tele2 en Deutsche Telekom, verkochten het toenmalige T-Mobile in 2022 voor 5,1 miljard euro aan Apax en Warburg Pincus. Onder de overname vielen ook de dochtermerken Ben, Simpel en Tele2 Thuis.

Door Idriz Velghe

Redacteur

13-06-2025 • 17:23

75

Submitter: tabletmen

Lees meer

Reacties (75)

Sorteer op:

Weergave:

Als klant van Odido ben ik niet blij met een beursgang. Tot nu toe is mijn ervaring bij Odido voor zowel vast als mobiel abonnement prima. Weinig onderbreking en ook geen andere gekke dingen.

Ik ben echter bang dat dit mogelijk zal veranderen met een beursgang. Dat belangen van de aandeelhouders prioriteit krijgt wat ten koste zal gaan van de klanten. Prijsverhogingen, slechtere service en minder onderhoud en investeringen in het netwerk.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 13 juni 2025 17:47]

want de huidige eigenaren (aandeelhouders)zijn filantropen? Zijn toch ook bikkelharde investeringsmaatschappijen?
Voordeel van een beursgang is juist een wat rustiger vaarwater met veel kleine aandeelhouders ipv een paar grote die opeens iets anders willen

[Reactie gewijzigd door bombadil op 13 juni 2025 17:41]

Nee zeker niet. Echter in verleden is vaker aangetoond dat het er bij beursgang vaak niet beter op werd
Zowel KPN als Vodafone Ziggo zijn beursgenoteerde bedrijven.

Inspraak van aandeelhouders is niet persee negatief
Wat een voorbeelden noem je ook echt...

KPN, die jarenlang de aanleg van glasvezel dwars heeft gezeten. En behoorlijk aan de prijs is.

Ziggo die hun coax aanprijst als glasvezel en constant prijsverhogingen doorvoert aan de arme stakkers die geen fatsoenlijk alternatief hebben.

Ja top, die beursgenoteerde bedrijven zeg.
Odido heeft best nog goede stunts gehad afgelopen tijd. Zal wel klanten binnenhalen zijn, hopelijk slapende klanten vervolgens naar de beurs. Shitification process opstarten. Prijzen hier en daar verhogen. Snel targets halen. CEO dik bonus opstrijken die vervolgens opstapt met oprot premie. Aandeelhouders ook blij zolang de kassa maar rinkelt terwijl de klant steeds verder uitgekleed wordt. Dat betekend het meestal naar de beurs gaan in de huidige tijd. Tegenover een winnaar moet altijd een verliezer staan. Ik ben uberhaupt nooit zo fan geweest van bedrijfsaandelen. Hoewel het een goede mogelijkheid is om als bedrijf snel te groeien dus vanuit oog van bedrijf begrijp ik het wel. Vind aandelen/speculeren met grondstoffen/valuta meestal een gezondere markt, maakt andere minder de dupe van hebzucht.
Bedrijven die in casino's veranderen is meestal leuk voor de beheerders/aandeelhouder en het bedrijf zelf. Niet de mensen die daar klant zijn.
Dit is inderdaad ook mijn idee wat ze gaan doen. Waarom anders naar de beurs gaan? Vertouwen in je eigen kracht en netwerk. Tuurlijk zal je soms kapitaal nodig hebben om te innoveren, maar daar zijn genoeg andere manieren voor.
@Robbierut4
IDD Ziggo die hun coax aanprijst als glasvezel en constant prijsverhogingen doorvoert aan de arme stakkers die geen fatsoenlijk alternatief hebben. betaal inmiddels 81 euro alles in een internet, tv, vaste telefoon.
En ziggo je garandeert dat wifi altijd werkt,
Tja wifi werkt hier altijd, maar heb je geen internet dan heb je ook geen ruk aan die wifi, of je buur moet zijn wifi willen delen
Alleen komt de WiFi van je buren niet bij je binnen omdat al je smartwifi pods van Ziggo het WiFi signaal van je buren verdrukken ;)
? ik heb geen smartwifi pods van Ziggo Zie ook heel wat wifi hier in de straat, buren.
Niet dat ik die wifi ga hacken!!
Vind de reclame van Ziggo erg overdreven gegarandeerd wifi.
Zoals ik al aangaf, je wifi kan wel werken, maar is er bijvoorbeeld geen internet (storing) kom je ook niet veel verder
Als belegger mag je stemmen. Ik krijg dan een digitaal stemformulier van mijn broker.Hierin kan staan:

-Namen van de bestuurders in waarop ik kan voor of tegen kan stemmen (of niet stemmen).

-Bestuurder een beloning geven of niet

-Of de aanbevolen accountans kantoor wel of niet mag blijven

Daarnaast soms zaken over eerlijkheid m.b.t. racisme, goede behandeling werknemers.

Nergens is er inspraak of een optie om als aandeelhouder te zeggen dat een organisatie flink moet bezuinigen, de service verminderen of het tegenovergestelde.
Je moet wel een flnik aantal aandelen hebben om te mogen stemmen. De gemiddelde degiro gebruiker zal dit niet krijgen
Ik krijg om de haverklap de vraag om te stemmen. Bezit in geen enkel bedrijf meer dan 5k.
Nee hoor. Het is al voldoende om 1 aandeel te hebben. Fractionele aandelen tellen niet. Dus bijvoorbeeld 0,01 . Alles onder 1 telt niet mee.

En veel geld hoef je er niet voor te hebben. Er zal al aandelen van een paar euries.
De duurste is Berkshite hattaway Class-A van iets meer dan $ 730.000,-
Jan modaal kan dit natuurlijk niet veroorloven, dus is er een Class-B aandeel wat iets meer dan $480,- kost. En dat is nog te doen.

[Reactie gewijzigd door phantom09 op 14 juni 2025 09:32]

Nee. Stemrecht heb je vanaf één gewoon aandeel. Je zult wel aardig wat aandelen moeten hebben om daadwerkelijk invloed te kunnen uitoefenen. En mogelijk is er een beperking in het inspreekrecht op de algemene vergadering.
Inspraak is inderdaad niet het juiste woord.
Dit zijn de perfecte negatieve voorbeelden, veel betere ga je niet zomaar vinden zelfs.
Vaak wel kijk maar naar hedendaagse games
VodafoneZiggo is geen beursgenoteerd bedrijf maat een joint venture van Vodafone Group en Liberty Global.

[Reactie gewijzigd door Jay-B op 14 juni 2025 10:24]

Dat geldt vooral als het van een familiebedrijf naar een beursgenoteerd bedrijf gaat. Of van een specifieke eigenaar naar een beursgenoteerd bedrijf. Bij Odido is het al in handen van investeerders, alleen worden de aandelen niet verhandeld op de heurs. Qua streven naar rendement zal er dan niet veel veranderen.
Een paar grootinvesteerders kijken vaak naar het grote plaatje over heel veel jaar. Bij een beursgang wordt er vaak veel meer op korte termijn winst verwacht... ik hoop dat Odido niet te veel veranderd maar meestal begint de enshitification pas echt na een beursgang
Er is voor klanten van geen enkel bedrijjf voordeel bij een beursgang noch voor personeel. De enige die voordeel heeft is het bestuur en de aandeelhouders. Reden voor mij om odido vaarwel te zeggen.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 13 juni 2025 20:51]

Dus je hebt niets van een beursgenoteerd bedrijf?
Als ex-Tele2-klant wiens abonnement tien euro goedkoper was dan hetzelfde abonnement op de dag van de overname, verwacht ik weinig verandering eigenlijk. Ze zijn niet bepaald prijsvechters.

Als één van de laatste vaste mainstreamproviders die nog geen IPv6 aanbiedt, heb ik ook niet de hoogste technische verwachtingen van ze.

Misschien dat ze onder druk van nieuwe investeerders een keer gaan kiezen of ze nu voor het beste netwerk willen gaan of dat ze prijsvechter willen worden zoals op de vaste lijn. Deze tussenin-strategie vind ik maar vaag.
Tja ze kunnen niet zomaar overal kabels in de grond gooien. En ADSL kan je enkel afnemen van kpn....

Mobiel netwerk hebben ze wel zelf in de hand en aanleg is veel makkelijker dan kabels in de grond. Dus dat hebben ze goed voor elkaar.
De fysieke kabels zijn van KPN, maar ADSL kon je als internerprovider ook afnemen van andere partijen als je niet je eigen hardware wilde ophangen in iedere wijkkast. In de praktijk waren die net zo duur en kwalitatief inferieur, maar de optie was er wel. Tele2 had een aardig netwerk van eigen DSL-aansluitingen beschikbaar, ook al was hun hardware in de praktijk instabieler en trager dan die van KPN. Ik vermoed dat die hardware nu onderhand allemaal weg is gehaald.

Op de plekken waar KPN nog niet de stroom van de wijkcentrale heeft getrokken, kan Odido in principe zo eigen apparatuur aansluiten in plaats van het spul te leasen. Dat is het resultaat van het feit dat KPN het netwerk cadeau heeft gekregen van de overheid, ze moesten de concurrent toelaten. Het is (was) voor veel bedrijven veel goedkoper om hardware van KPN te leasen dan om het zelf te kopen en te beheren/onderhouden, maar dat blijft een kosten/baten-afweging, geen onveranderlijk feit.

Daarnaast zijn de diensten die ze bovenop DSL en glas leveren natuurlijk compleet aan hun overgelaten. Het gebrek aan IPv6 is een keuze van Odido, geen technische beperking van de eigenaar van de apparatuur ergens in de keten.

Odido werkt middels ODF ook aan een glasvezelnetwerk. Ze hebben het zelf niet in handen, maar ze zijn wel de enige grote partij die bij ODF zit voor zover ik kan zien.
Wel graag de feiten "feitelijk" houden. De staat heeft zo'n 20 miljard gulden ontvangen voor het huidige KPN, dat is niet echt "kado gekregen". 13 miljard in eerste instantie en later nog 6-7 miljard. Bron. De markt heeft dat geld opgehoest. Niks gratis.

Dat KPN de boel moest opengooien had te maken met de voorloper van de ACM - OPTA - die een eerlijke concurrentie belangrijk vond. En alhoewel er niet heel veel leveranciers in NL zijn, is dat nog best aardig gelukt. Ik heb ooit 4 maanden(!) op een ISDN lijn moeten wachten, dat is tegenwoordig wel anders. En ja, prijs zou nog een dingetje kunnen zijn, maar kwalitatief doen alle providers in NL het best heel aardig, met zo af en toe een N=1 uitzondering.

O ja, ADSL wil niemand meer (max 20/1), je wil - als je op koper zit - VDSL (bonded max 200/60). Door "vectoring" moet dat uit één DSLAM komen wat inhoud dat eigen provider-apparatuur onmogelijk is geworden op koper. Dat is het VULA (Virtual Unbundled Local Access) principe. Voor de liefhebber: Annex2 (ietsje naar beneden scrollen)

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 13 juni 2025 18:33]

Het uitrollen van een landelijk telefoonnetwerk kost veel meer dan de 15 miljard euro (inclusief inflatie) die KPN betaald heeft voor het netwerk. Het netwerk moest ergens heen en het was beter om dat bij één partij te stallen dus KPN was de logische optie, maar ze hebben hier echt niet de hoofdprijs voor betaald.

Daarnaast is het nogal onzinnig om over "de markt" te spreken met een landelijk dekkend telefoonnetwerk dat uit een staatsmonopolie is ontstaan. Wat ging je doen, naar de concurrent? Honderden guldens extra uitgeven aan de mobiele telefoon om een concurrent te vinden? Je zat altijd op zijn minst vast aan de vastrechtkosten van KPN of je nu wilde of niet, nogal wiedes dat "de markt" dat heeft terugverdiend. Als morgen de snelweg wordt verkocht aan een private partij, verdient "de markt" iedere cent die ze lenen ook terug.

Dat ze het volledige netwerk van de overheid hadden overgenomen is wel degelijk een reden dat ze het open moesten houden. Ze waren de enige partij met een centraal, nationaal netwerk, dus heel Nederland was van ze afhankelijk. Als het telefoonnetwerk was verdeeld zoals het kabelnetwerk was verdeeld, in allerlei kleine, onafhankelijke partijen, was dit natuurlijk nooit gebeurd. Er is een reden dat Ziggo, de samenklomping van vele kabelaars, hun netwerk altijd voor zichzelf heeft kunnen houden. Die aanpak zou een drama zijn geweest voor de Nederlandse DSL-markt, al zou het wellicht in het buitengebied waar significant minder investeringen gedaan zijn wellicht een hoop hebben gescheeld.

En nee, ik wil ook geen ADSL, maar ik reageerde op iemand die ADSL expliciet noemde. Voor alles voorbij ADSL gaat die vlieger niet op maar dat noem ik dan ook niet. Zelfs na de introductie van VDSL en diens opvolgers bleef Tele2/BBNED nog gewoon bestaan en beschikbaar.
De toenmalige marktwaarde is vastgesteld door de bank die de privatisering begeleid heeft. Of dat te weinig of teveel is doet verder ook niet terzake, daar heeft de toenmalige PTT ook vermoedelijk geen inbreng in gehad. De PTT heet zelf helemaal niets betaald, dat hebben de aandeelhouders voor ze gedaan. "Niet de hoofdprijs betaald" is in die zin een wat ongelukkige keuze, de PTT heeft helemaal niets betaald. Ze zijn gewoon "verkocht" aan de markt.

Dat Ziggo nooit "open" gegaan is, heeft niets met protectionisme vanuit de overheid te maken, die waren immers geen belanghebbende meer. Dat heeft meer met laksheid van OPTA/ACM te maken. Toen die eenmaal zo ver waren om openstelling af te dwingen heeft de rechter daar een streep doorheen gezet. En het zou ook "too little, too late" zijn geweest gezien de glasuitrol die ook in 2020 al flink op gang was. En - speculatie - het was achteraf denk ik beter geweest voor Ziggo als ze wel tot openstelling waren gedwongen. Dat was mogelijk een rem geweest op de glasuitrol en had Ziggo niet tevreden achterover geleund waar ze nu denk ik wat spijt van hebben gezien de aantallen klanten die maandelijks weghollen.
De staat heeft zo'n 20 miljard gulden ontvangen voor het huidige KPN, dat is niet echt "kado gekregen".
20 miljard voor een wettelijk monopolie met landelijk dekkend netwerk dat verplicht in iedere woning is aangelegd? En vergeet ook niet dat hierbij ook de postdiensten zaten (pas in '98 afgesplitst, dus na de beursgang). Bovendien zouden oorspronkelijk de consessietaken (wat de monopolie onderdelen zijn) moeten worden afgesplitst zoals bijvoorbeeld bij de stroomvoorziening is gedaan, maar dat is uit de wet geschreven.
Niet niks maar, maar stiekem vind ik het ook niet bepaald duur.
PTT Telecom
PTT Post
De bron die ik citeerde spreekt ook van het terugkopen van het netwerk. Hadden ze dat maar doorgezet, maar goed, dat punt is gepasseerd. Ten tijde van de beursgang was er al sprake van om het netwerk af te splitsen, maar dat ging ten koste van de marktwaarde en is maar achterwege gebleven. Tja, wat is "niet duur". De toenmalige regering heeft het in de markt gezet en dat was de opbrengst. 20 miljard voor een toch wat verouderd netwerk, let wel dat VDSL nog niet bestond, ADSL in de kinderschoenen stond, er meer dan verschrikkelijke wachttijden waren voor eenvoudige diensten ... En ik heb me overigens nooit gerealiseerd dat het Post deel er in 1994 bijzat en pas in 1998 werd afgesplitst, weer wat geleerd vandaag. Thanks!
Maar heb je er wel overnagedacht dat Tele2 mogelijk de prijs laag hield om zo veel mogelijk klanten binnen te harken om daarna voor een mooi bedrag overgenomen te worden?

Het percentage marktaandeel is een koper meer waard dan de prijs die ze zelf ook wel kunnen verhogen. Het hele proces van de prijsverhoging was al ingezet toen Tele2 verkocht wilde worden
Misschien dat ze onder druk van nieuwe investeerders een keer gaan kiezen of ze nu voor het beste netwerk willen gaan of dat ze prijsvechter willen worden zoals op de vaste lijn. Deze tussenin-strategie vind ik maar vaag.
Investeerders hebben vaak maar één doel en dat is winst maken. "Het beste netwerk" betekent dan ook vaak dat je voor de laatste paar procent verbetering je relatief veel moet investeren, dat past niet direct bij wat een investeerder voor ogen heeft. Daarnaast (vind ik) zijn ze wel degelijk een prijsvechter als ik ze vergelijk met VF/Ziggo of KPN. En nee, het scheelt allemaal geen 10-tallen euro's per maand, het blijft bij een verschil van een handvol euro's. Laatste, wat is "het beste"? Op mobiel gebied staan de grote drie wereldwijd gezien aan de top. Maar ook op het vaste netwerk is het inmiddels als water uit de kraan, waarbij er uiteraard altijd klanten zijn die vervelende ervaring hebben met een provider.

Het niet investeren in IPv6 is natuulijk vanuit een Tweakers oogpunt uiterst verdrietig, maar laten we eerlijk zijn. Als je de straat oploopt en aan je buren vraag hoe erg zij dat vinden ... 99% van de klanten hebben geen idee waar het over gaat. Vanuit kostenperspectief snap ik die keuze uitstekend. Het in leven houden van twee netwerkstacks kost gewoon meer geld dan één. En ook al klagen we al jaren over schaarste aan IPv4 nummers, in West-Europa is die schaarste er nagenoeg niet. Kijk eens bij RIPE hoeveel IP nummers de grote drie in hun bezit hebben ...
Ik denk dat je banger mag zijn van tariefsverhogingen.

Ik heb een hele goede deal van vast internet + mobiel voor relatief erg weinig geld. Eigenlijk zo dat ik me afvroeg hoe ze dat kunnen doen. Ze zijn nu gewoon een zo groot mogelijk klantenbestand aan het opbouwen. Na de beursgang zullen ze dat waarschijnlijk ten gelde willen maken.
Dat, maar ook opletten met slinkse praktijken als een hogere prijs wanneer je weer terugwil na tijdelijk een groter/ander product. Lagere brackets die dan ineens duurder zijn, etc.

De grote telco's en ISP's trekken ook alles uit de kast om mensen vast te schaken en uit te melken, te maximaliseren.

Dus... De vraag is hoeveel aandelen je moet aanschaffen, als klant, als hedge tegen de bullshit.
Dat, maar ook opletten met slinkse praktijken als een hogere prijs wanneer je weer terugwil na tijdelijk een groter/ander product. Lagere brackets die dan ineens duurder zijn, etc.
Bij nieuwe abonnementen is het niet langer mogelijk om te downgraden, dat kon in het verleden wel. Mij was aanbevolen om bij glasvezel het goedkopere te nemen en kijken of het voldoende was aangezien je niet langer terug kon switchen naar een lagere en enkel omhoog kom.
Denk je dat de huidige eigenaren (APAX en Warburg Pincus) geen winstdoelstellingen hebben dan?
Warburg Pincus is een investeerder die al jarenlang stabiele resultaten scoort. En dat doen ze doorgaans niet door begripvol met tegenslagen om te gaan. Dat zijn glasharde bedrijven die bedrijven meedogenloos saneren voor meer omzet/winst. Een beursgang wijzigt daar doorgaan niet zoveel aan, behalve dat de korte-termijn-aasgieren hopelijk het pand verlaten.
Risico diversificeren? Koop 1000 aandelen.
Eens, beetje kinderlijk, maar ik heb bewust KPN-aandelen gekocht omdat ik dingen van ze afneem. als je dan toch betalen moet, leuk als er ook iets terug komt. Ja ik snap dat je er een studie van kunt maken en dat er dan aandelen zijn die veel beter renderen. Maar ik vind het gewoon grappig. En dat mag niet/is niet efficient bij financiele afwegingen natuurlijk. Maar gun iemand zijn hobby/domheid. Zo ga ik binnenkort ook Ahold-aandelen kopen, zie ik nog wat terug van met kattenbakkorrelsaankopen.
Hier komt Odido er niet meer in, alleen maar problemen met Glas en dat maandenlang.
Ze konden het maar niet fixen.
Dat kan kloppen, want odido koopt dit in bij glasboeren en heeft zelf geen lijn. Grote kans dus dat dit bij andere partijen hetzelfde gaat worden.
Gelukkig hebben we 3 mobiele netwerken, en een bak MVNO's.

dus als je niet meer op bij Odido of op het Odido netwerk wilt is er nog steeds keuze genoeg..
en KPN en Vodafone bieden ook gewoon kortingen als je meerdere diensten afneemt...

en ja helaas zijn er nog plaatsen zat waar je niet echt keuze hebt voor vaste diensten.. maar dat terzijde!
Ook de keuze vrijheid van TV zenders aanbod is bij Odido tegen over Ziggo erg beperkt* dus is het voor mij OdiNO ! geworden.
Wij kunnen binnenkort Odido krijgen en de glasvezel aansluiting ligt er al maar wel op de verkeerde plek en probeer dat maar eens uit te leggen aan personeel die Pools spreken en totaal geen Engels kunnen.

* geen BBC Nederland en geen RTL Crime enzo.
Ahja als je nog liniair kijkt heb je een punt maar goed.
Denk dat Odido toch ook wel naar de beurs wil voordat eventueel Digi ook in Nederland gaat beginnen.
Ah, ze gaan dus waarschijnlijk hetzelfde doen als hun Amerikaanse familieleden.

Voor beursgang, klik en klaar overal in Nederland voor 25 euro / maand.

Na beursgang

Klik en klaar home, 35 euro/maand, gekoppeld aan 1 zendmast.
Klik en klaar roaming, 65 euro/maand.
Klik en klaar home, 35 euro/maand, gekoppeld aan 1 zendmast.
Klik en klaar roaming, 65 euro/maand.
Dan is het toch klip en klaar over?
Ik betaal nu E 20 pm in combinatie met een goedkoop BEN abonnement.

Het kan bijna niet anders dat de prijs straks omhoog zal gaan. Als je enkel kijkt naar de prijs van het modem dan kost ze dat al 1 tot 1 1/2 jaar voordat ze het modem terug hebben verdient.
Klik en klaar is geen cent waard. Totaal ongeschikt voor videobellen en remote werken.
Heb K&K al vanaf de dag dat ie uitkwam en ben er heel tevreden mee.
Ik heb nu ook al een maand of 5 klik en klaar, absoluut geschikt voor thuiswerken en videobellen. Het had een tijd lang wat technische problemen met de wifi die je kon omzeilen door er een eigen router achter de hangen, maar inmiddels schijnt dat ook opgelost te zijn.
De wifi had ik er al tussenuit. Blijkbaar te maken met de woonplek dan. Je zou toch denken dat ze de regio Amsterdam belangrijk zouden moeten vinden.
In Duitsland heet het nog steeds T-mobile.
Telekom (Deutschland) is de naam in Duitsland. De T-mobile naam wordt gebruikt in Tsjechië, Polen en VS.
Dat is dan ook een ander bedrijf met andere eigenaren.
Het bedrijf wat nu Odido is mocht de naam T-Mobile nog enige tijd gebruiken, maar had niets meer te maken met T-Mobile in andere landen.
Ze roamen nog wel met T-mobile.
Dat zou goed kunnen. Dat zijn onderlinge contracten
Aandeelhouders willen vooral RoI. In mijn omgeving is Odido niet bepaald de beste, omdat ze hun netwerk behoorlijk weten te belasten, waardoor ik merk dat de snelheid vaak ondermaats is. Mijn vrouw zit bij Vodafone, en zij heeft vooral in de uplink een veel stabielere verbinding dan ik. We hebben beide een Samsung S25, dus appels met appels vergelijken.
Rol? Wat bedoel je daarmee. Ik denk niet dat de aandeelhouders iets om de kwaliteit geven zo lang klanten niet weglopen. Ik heb onlangs klik en klaar geprobeerd en ik het ook de ervaring dat stabiel iets anders is.
Niet Rol maar RoI, Return on Investment. Nadeel van een schreefloos lettertype.

[Reactie gewijzigd door hcQd op 13 juni 2025 19:22]

Hij bedoelt roi, return on investment.
Net op tijd weg bij die club dus.
Ja, en waar naar toe dan? Terug naar Ziggo? Of de adsl lijn? Zou er in mijn straat nog een ander een betere prijs/prestatie leveren op datzelfde glasvezel kabeltje? Ik vrees ook een beetje voor het ergste.. maar de tijd zal het leren :)
Want KPN en Ziggo zijn niet beursgenoteerd?
KPN wel, VodafoneZiggo niet.
Liberty global (Ziggo) en Vodafone zijn beursgenoteerde bedrijven.
In ongeveer drie jaar tijd 2 miljard euro winst maken! Dat is wel serieus verdienen voor die investeringsmaatschappijen zeg.
De beursgang van Odido verandert inhoudelijk weinig. Het bedrijf is nu al eigendom van private equity (APAX en Warburg) die volledig gefocust zijn op winst. Beursgang betekent niet dat het bedrijf ineens slecht wordt. We zitten allang in een winstmachientje. Het verschil is dat straks meer mensen mogen meedelen in de opbrengst.

Alle bangmakerij over hogere prijzen is deels terecht, maar niet nieuw. De stuntprijzen die je nu ziet zijn bedoeld om marktaandeel te kopen. Zodra de klant binnen is, gaan de tarieven omhoog. Dat gebeurt sowieso, beurs of niet.

KPN en Ziggo worden vaak als slechte voorbeelden genoemd, maar dat ligt niet aan hun beursnotering. Die bedrijven hebben jarenlang geprofiteerd van marktmacht en slap toezicht. Dat is waarom hun service ruk is, niet omdat ze aandelen uitgeven.

En ja, aandeelhouders hebben “invloed”, maar tenzij je BlackRock heet of een heel blok kunt mobiliseren, is jouw stem net zo krachtig als een fietspomp op een lek schip. Leuk dat je mag stemmen, maar de koers ligt al vast.

Kortom: een beursgang is geen zegen en geen vloek. Het is gewoon de volgende stap in een bedrijf dat al lang draait op rendement. Als klant ga je dat voelen, maar dat was zonder beursgang net zo goed gebeurd.
"We zitten allang in een winstmachientje. Het verschil is dat straks meer mensen mogen meedelen in de opbrengst."

Als er meer mondjes te voeden zijn, moet er meer eten komen.

"Kortom: een beursgang is geen zegen en geen vloek"

Ik kan geen namen geven van bedrijven die een betere service/dienst (richting de eindgebruiker) leveren sinds hun beursgang..
ODIDO is een afsplitsing van TMOBILE, wat ook al beursgenoteerd was. Alleen niet in NL.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.