Open Dutch Fiber verlaagt ambitie glasvezelaansluitingen met 500.000 woningen

Open Dutch Fiber heeft de verwachtingen voor de aanleg van glasvezel in Nederland naar beneden bijgesteld. De ambitie was om in 2025 twee miljoen woningen op glasvezel te hebben aangesloten. Nu is dat bijgesteld naar anderhalf miljoen woningen.

De verwachting is nu dat 'de overgrote meerderheid van de gecontracteerde projecten (anderhalf miljoen gepasseerde huizen) eind 2025 afgerond is, terwijl in 2026 nog een klein deel van het werk overblijft', zo schrijft het management van Open Dutch Fiber volgens het FD in zijn jaarverslag. Het bedrijf exploiteert een open netwerk waarop andere partijen tegen betaling diensten kunnen aanleveren. Onder meer Odido gebruikt het netwerk van Open Dutch Fiber. Het bedrijf verkoopt zelf geen telecomabonnementen.

Open Dutch Fiber sprak de ambitie voor in totaal twee miljoen aangesloten huishoudens in 2023 uit. Destijds waren ruim zeshonderdduizend woningen aangesloten, in meer dan dertig Nederlandse gemeenten. Marktkenners wezen er volgens het FD echter eerder al op dat het aantal aangekondigde projecten van het bedrijf was afgenomen.

Open Dutch Fiber is niet de enige die de verwachtingen bijstelt. Delta Fiber paste de verwachting over het aantal aansluitingen vorig jaar al aan. Eerder wilde Delta Fiber ook 2 miljoen aansluitingen realiseren, maar dat werd verlaagd naar 1,7 miljoen aansluitingen. Een woordvoerder van Delta Fiber gaf destijds tegenover Tweakers aan dat het wil voorkomen dat er 'overbouwd' wordt en veel plekken dubbele aansluitingen krijgen.

KPN, dat ook een glasvezelnetwerk uitrolt, wil nog altijd zes miljoen huishoudens van een aansluiting voorzien, zegt het FD. Dat is in lijn met de verwachting die het bedrijf eerder uitsprak. Afgelopen februari zei KPN bovendien dat de glasvezeluitrol in de laatste fase zit. De focus ligt niet langer op het aanleggen van de basisinfrastructuur, maar op het aansluiten en activeren van woningen en kantoren.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

11-06-2025 • 10:03

88

Submitter: Cbr

Reacties (88)

Sorteer op:

Weergave:

Kan iemand mij vertellen waarom er meerdere verschillende glasvezelnetwerken aangelegd worden? Een stukje fiber naar elke woning zou toch voldoende moeten zijn. Dit lijkt me ondertussen essentiele infrastructuur, net zoals gas en stroom. Daar zou ik toch (misschien naief) enige visie en aansturing van overheid in verwachten.
KPN heeft jarenlang de aanleg van glasvezel vertraagd om het DSL-netwerk nog wat verder uit te melken. Ze hebben onder meer Reggefiber, een partij die glas aanlegde, gekocht en daarna stilgelegd.

Er zijn andere partijen in dat gat gesprongen. Waar die andere partijen glasvezel aanleggen, legde KPN er nog een draad naast. Daarna gebruiken ze marketing, en hun bekendere merk, om bewoners bij die andere partij weg te krijgen. Daarmee is het voor andere partijen dus niet meer rendabel om in het gat te springen dat KPN liet vallen.

Volgens mij doen andere partijen dat minder: Delta en ODF leggen meestal niet naast KPN.

[Reactie gewijzigd door marcieking op 11 juni 2025 10:30]

Inderdaad. Hier in Den Haag - Ypenburg / Leidschenveen stond in 2015 al Reggefiber om glasvezel aan te leggen.
Die werden door KPN overgenomen en die kabel werd nooit gelegd.
Nu in 2025 (10 jaar later) heeft KPN eindelijk besloten dan toch glasvezel te leggen.
Helaas zijn er geen alternatieven hier, dus het is weer de bekende duopolie Ziggo vs KPN.

Ik ben benieuwd hoelang het duurt tot KPN ook de andere glasvezel aanbieder heeft overgenomen....
Fijn hoor, die "vrije markt werking"
Waar? In ypenburgh heeft reggefiber toen ook (duurde even) glasvezel aangelegd. Ik heb nu last van remmende voorsprong. We hebben ftth en geen xgs pon dus max 1gb, tenzij ik odido wil overwegen
Van 2013-2015 heb ik in Morgenweide gewoond in Ypenburg (huurhuis).
Maar niks geen glasvezel.
Daarna verhuisd naar Leidschenveen (koophuis) en op DSL haalde ik gelukkig 100Mbps.
Sinds dit jaar dan eindelijk glasvezel (XGS-PON) via KPN.
Die reggefiber heeft aan de Delftse kant van Ypenburg toen wel een glasvezel netwerk aangelegd. Het draait hier al jaren. Nu terug kijkend is reggefiber net iets later overgenomen door kpn en heb jij extreem veel last van die overname.

Uit die tijd herinner ik mij dat de adsl bij ons max 10 Mbit kon leveren en meestal niet sneller dan 6 a 7 Mbit kwam. Dan is ziggo al snel sneller en heeft ook kpn meer handvaten om wel glasvezel uit te leveren.

Ja, kpn is een hork als het gaat om de uitrol van glasvezel. In centrum Den Haag ligt in sommige wijken een dubbel glasvezel netwerk. Zodra kpn er achter kwam dat een ander glasvezel werd aangeleg hebben zij dat ook even snel gedaan. Andere wijken waarvan zij vermoedden dat het aantal aansluitingen lager zou zijn hebben ze makkelijk overgeslagen.
LoL vrije marktwerking maar niet heus

KPN legt elke concurrentie op alle vlakken dwars en zal alles in het werk stellen om die de nek om te draaien, want de concurrent mag en kan niets gaan aanleggen waar al glas ligt van KPN

Om de eenvoudige reden dat KPN dan een prijzen oorlog zal starten en deze uiteraard met gemak zal winnen zeker omdat ze al minstens 75% van alles wat er ligt al het monopolie over hebben

KPN is schathemeltje rijk en is samen met Ziggo een wereldwijde speler om even een grappig voorbeeld te noemen mijn Chileense kennis vertelde mij dat ze nu ook hoge snelheden in dit land hebben.

Hij vertelde vol trots dat dit een Chileens bedrijf zou zijn, maar daar geloofde ik niets van en zei tegen hem dat ik van hem de link naar deze firma in zijn land wilde hebben.

Toen ik de lijst van de eigenaren en oprichters bekeek kwam ik al meteen terecht op de directeuren die toch echt de bewindvoerders zijn in ons land van Ziggo want tsja dat moet nu eenmaal in Chili.

En hiermee kon ik hem bewijzen dat niet alleen zijn land al klant is van KPN/Ziggo maar heel veel landen in dit wereld deel ermee zijn besmet

Ziggo/KPN is een wereld bedrijf die overal waar ze maar kunnen de lokale bedrijven totaal uitroeien en overnemen, zeker omdat ze door ons als schathemeltje rijk zijn geworden.

Dus bakken met geld om overal de boel om te kopen om iets voor elkaar te krijgen.

Nederlandse bedrijven zijn wereldwijd te vinden, vaak met een andere naam zoals in de landen in zuid amerika waar met trots is op hun eigen producten

Zelfs in de niet zo fraaie landen zijn onze bedrijven nog steeds alom aanwezig en zullen ze nooit toegeven dat men daar een sub bedrijf heeft.

[Reactie gewijzigd door rschwartnld op 2 juli 2025 14:32]

DSL uitmelken, alsof mensen die 35 Mbit lijn van ze willen...
Sorry, maar DSL is op veel plekken totaal onbruikbaar ;)
Wat is je punt? Of wil je vooral even je eigen voorkeur voor snel internet op de rest van Nederland plakken?

Als Ziggo flink duurder is en het enige alternatief is KPN, dan is voor veel mensen 50-100Mbit acceptabel ten opzichte van bijbetalen voor Ziggo.

Als er glas naast ligt en je voor hetzelfde bedrag meer snelheid krijgt (zoals bij concurrenten vaak het geval is), dan kiezen ze niet meer voor DSL - daarom is de strategie van KPN erop gericht geweest om dat te voorkomen.
Juist, 50-100 is acceptabel... maar dat KPN slechts 35 kan leveren mag je dan niets van vinden, als tweaker.
Totaal onbruikbaar dus, zeker voor een gezin met 3 pubers.
Ik heb hier in het centrum van een middel grote stad, alleen 11 Mbit lijn. naast ziggo. En onderburen die kpn niet binnen laten wanneer ze eens glas willen aanleggen...
Mee eens. Toch kom ik regelmatig bij mensen over de vloer waar ze ADSL hebben en nooit hoor ik ze klagen
Je mag blij zijn als je 35 Mbit/s haalt, mijn door KPN geadverteerde 70 Mbit/s haalde niet eens de 12, maar beweren ze dat ik niet helemaal 100 ben in plaats van dat het aan de koperlijn ligt. Mij kunnen ze vergeten als potentiele klant.
KPN heeft Reggefiber wel aangekocht maar dat stilleggen is niet waar. Sterker nog de hele uitrol van glasvezel dat nu door KPN plaatsvindt wordt door het voormalige Reggefiber binnen de organisatie uitgevoerd. Bovendien leggen zowel Deltafiber als ODF wel degelijk glasvezels naast bestaande vezels (incl naast die van KPN). Het is alleen zo dat niet elke gemeente dit wil en dus geen vergunning verleend voor het aanleggen van dubbele vezels.
Er zijn talloze projecten van reggefiber uitgesteld na de overname. Als dat niet stilleggen is, wat dan wel?
Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden waarbij KPN de lokale partij wegdrukt in de gemeentelijke vergunningen om vervolgens een paar jaar niks te doen. Als dat niet stilleggen is, wat is het dan wel?

Ja, nu is KPN vol gas aan het geven (al dan niet via oud-reggefiber) omdat ze wat achterstand hebben weg te werken, maar dat neemt niet de geschiedenis weg.
In Amstelveen trok een goedkopere aanbieder zich terug toen KPN zijn glasvezelnet aankondigde. Het heeft daarna nog zeker 4 a 5 jaar geduurd tot ook wekelijk de eerste aansluitingen werden aangelegd. KPN heeft als doel zoveel mogelijk de glasmarkt te kannibaliseren. En uiteindelijk hebben we allemaal de keuze tussen ons blauw betalen bij Ziggo of via KPN, want hun prijzen voor virtuele providers laten een goedkoop aanbod niet toe.

En het alternatief van Odido Klik en klaar via 5g, die ik momenteel test is helaas ook geen optie als je wil videobellen of thuiswerken. Die verbinding is verre van constant.
Daarnaast is het "KPN" netwerk veel duurder dan open dutch fiber. Ik zou graag weer een aansluiting van open dutch fiber.
Dat mogen ze niet eens, hier waar KPN weigerde glas te plaatsen voor de hele omgeving heeft Delta enorme investeringen gedaan.

Helaas blijkt dat het overgrote deel van de bewoners grotendeels zelfs het aanleggen van de aansluiting te hebben geweigerd.

Wat ik ontzettend dom vind je merkt er niets van en is een heel klein dingetje wat er daar dan nutteloos in de meterkast blijft tot een ander de woning koopt.

Waar de bewoners niet bij stil hebben gestaan dat de volgende bewoners als ze die aansluiting wel willen werkelijk moeten opdraaien voor de kosten om het alsnog aan te sluiten.

Nogmaals hier zijn het inmiddels vrijwel allemaal koop woningen maar blijkbaar heeft het overgrote deel niet nagedacht dat het een extra verkoop argument is als er al wel een aansluiting ligt

Dus ja ik begrijp Delta volledig dat ze deze zeer hoge kosten met moeite gaan terug verdienen omdat het leeuwendeel dit niet wilde en niet even na dacht wat de gevolgen zijn.

En het bedrijf nu veel langer wacht om nieuwe aansluitingen te gaan maken, alleen het feit dat meer dan 60% de aansluiting naar de meterkast heeft geweigerd is echt krankzinnig.

Men blijft liever teveel betalen voor hun oude trage KPN lijntje
Die visie en aansturing noemen ze "marktwerking"
Precies. En uiteindelijk moet al die aanleg weer een keer terugverdiend worden, dus betaal je als consument daar allemaal onnodig aan mee. Maar goed, vvd doet het goed in NL dus men vindt het allemaal wel prima.
Dat afbetalen gaat over zo'n lange termijn dat het bijna een kanttekening is, behalve in gebieden waar graven vervelend of lastig is (zoals buitengebieden waar je kilometers graaft voor één huis).

Je hoeft geen nieuw glasvezel te nemen. Je kunt ook gewoon een abonnement afsluiten bij de provider die al infrastructuur in je woning heeft liggen. Je zult er niet minder om gaan betalen, maar je kunt gewoon nee zeggen tegen die extra vezel als je dat liever hebt.
Je benoemt het al. Die visie en sturing vanuit de overheid ontbreekt.

Niet elke aanbieder zet het netwerk open voor anderen en die dat wel doen doen dat blijkbaar voor zulke hoge kosten dat het uit kan om de straat opnieuw open te breken voor een 2e glasvezel lijntje bij jou naar binnen.
Als er al glasvezel ligt in heel veel gevallen zit het overgrote deel nog steeds op de oude KPN telefoon draadjes.

Als u geen 1 Gbit/s internet aansluiting kan krijgen zit u nog gewoon op het oude KPN spul

Wat nog steeds best te doen is met maximaal 400 Mb/s het maffe is dat veel mensen blijven hangen op de oude trage snelheden.

Uiteraard als je niets doet op internet en alleen maar je email leest en af en toe even een pagina opent om te shoppen heb je niets snellers nodig :)

Ik ben een speed junk en speel spellen die soms zo groot zijn dat je bijna een uur moet wachten om binnen te komen met de volle snelheid van mijn glas lijntje te weten 1 Gbit want helaas krijg geen hogere snelheden van de leveranciers terwijl dit wel degelijk absoluut mogelijk is.
Meerdere? Kwamen ze het maar aanleggen. Ze zijn hier begonnen, eindelijk, een paar jaar geleden. Maar verder dan sprieten uit het straatwerk komen ze niet. :+

Had inderdaad mooi geweest als er 1 landelijk dekkend netwerk was geweest, zodat er concurentie komt voor Ziggo.
Bij mij was KPN al binnen dat ik vorig jaar juni in mijn woning ging.
Inmiddels hangt er ook van ODF een kastje naast sinds vorige maand.

Echter zijn geen van beide nog actief... Schiet lekker op zo.
Diensten en netwerk splitsen. Dat moet hier gebeuren. Maar ook met mobiele telefonie. En ook met Diensten als netflix en disney plus.
precies dit, ik zit al jaren te wachten tot ze het activeren.
Ik heb ondertussen de kabel ( ODF en eerder E-Fiber) en het aansluit kastje in de woning, maar activeren ho maar.
En blijkbaar is KPN dit stuk van Nederland zoek geraak of zo, want er zijn voorlopig geen plannen bij KPN voor aanleg glasvezel.
Ik snap niet dat KPN in een laatste fase zou zitten, want ze hebben hier nog een hoop werk
te verrichten mochten ze ooit beginnen.
Ik "denk" dat de investering eruit kan worden gehaald in plaats van huren van een andere provider over een langere periode.
Kan iemand mij vertellen waarom er meerdere verschillende glasvezelnetwerken aangelegd worden? Een stukje fiber naar elke woning zou toch voldoende moeten zijn.
Omdat er geen afgedwongen scheiding is tussen infraleverancier en dienstaanbieder (ISP), zoals dat wel bestaat voor bijvoorbeeld het elektriciteitsnetwerk. Hierdoor gaan meerdere ISP's aan de slag om zelf een alleenrecht te claimen op de infra door het zelf aan te leggen. Soms moeten die hun netwerk openstellen, maar andere ISP's betalen altijd een premium om gebruik te maken van het netwerk van een andere ISP.
Er zijn voor huishoudingen maar drie partijen dat zijn Delta, Ziggo kabel en KPN

Er liggen in mijn omgeving de oude Ziggo kabels maar dat is/zijn regionale netwerken.

Delta heeft alleen glasvezel

Overigens kan het inderdaad totaal niet uit om te proberen via KPN gebruik te maken van de glasvezel deze rekenen zoveel dat je al snel failliet zult gaan

In het (noord) Westen is er overal glas van KPN en landelijk de grotere steden.

Maar Zeeland bleek een drama waar Delta dan ook begon met het aanleggen van het glasvezel net om daarna de andere regio's waar KPN niets in zag te voorzien van glasvezel
Helaas nogmaals blijkt dat het overgrote deel stug bij KPN te blijven en het opwindend vind om haperende filmpje((s) te bekijken met hun telefoon lijntje.

Want er blijken ook maar heel weinig mensen te zijn die een snelle verbinding willen.

Vandaar dat Delta een hoop kosten heeft gemaakt waar het nog lang gaat duren voor deze kosten terug zijn verdiend
Dat was ooit natuurlijk ook het geval, met wat vandaag de dag nog kpn is. Ik ben het helemaal met je eens dat het compleet onzinnig is, en waarschijnlijk duurder ook nog. Zelfde geldt natuurlijk met het mobiele netwerk, of de post. In theorie kan de overheid wel het volledige netwerk beheren (binnen eu regels), als ze maar wel andere aanbieders (isp's bedoel ik) toestaan op hetzelfde netwerk. Maar ik voorzie niet dat de overheid zich hier weer in gaat mengen.

[Reactie gewijzigd door i7x op 11 juni 2025 10:26]

Kan iemand mij vertellen waarom er meerdere verschillende glasvezelnetwerken aangelegd worden? Een stukje fiber naar elke woning zou toch voldoende moeten zijn. Dit lijkt me ondertussen essentiele infrastructuur, net zoals gas en stroom. Daar zou ik toch (misschien naief) enige visie en aansturing van overheid in verwachten.
Dit maakt concurrentie mogelijk tussen aanbieders. In een tijd dat KPN op veel plekken een monopolie had en waarbij Ziggo op de kabel vaak de enige manier was om snel internet te krijgen in ADSL gebieden of de overige gebieden konden de beide partijen de prijzen steeds verder verhogen.

Mochten ze nu echt veel te ver hierin gaan, dan gaan klanten vertrekken naar een nieuwe concurrent.

In de praktijk valt dat overigens best tegen. Alle providers weten dat zij het aanleggen van een glasvezelnetwerk het snelste terug verdienen als ze zo lang mogelijk een monopolie op glas in een wijk of een gebied hebben. Dus ligt KPN er al, dan bouwen ze nu geen glas meer daarnaast. Iets wat bij de race om klanten bij de start nog wel gebeurde.

En in de praktijk ligt in veel straten intussen glasvezel, maar zijn veel huizen door gebrek aan personeel nog steeds niet aangesloten. Soms al een jaar of langer niet.

Dus Delta en ODF wil eerst terugverdienen voor ze verder investeren.

Maar mocht KPN te duur worden, dan zal er opeens toch weer gebouwd kunnen gaan worden in KPN gebied
Het kan ook anders! Ik woon in Harderwijk en daar is de situatie anders dan in de rest van Nederland. Harderwijk heeft ooit het CAI netwerk ondergebracht in een stichting. En die heeft op een gegeven moment het ook een glasvezelnetwerk aangelegd. Dat ligt er dus al jaren. En het is open: er zijn verschillende bekende en minder bekende providers die diensten aanbieden in Harderwijk.

Wat mij betreft een goede oplossing, al ben ik het er mee eens dat het eigenlijk door de overheid geregeld zou moeten worden.
Ook Harderwijk heeft eigenlijk maar 2 echte concurrenten

In mijn stadje (Kampen) hebben wij ook CAI wat eigenlijk allemaal Ziggo is wat volgens mijn weten een diepe samenwerking heeft met KPN

En dan hebben we de kleine echte concurrent Delta die in de regio's waar KPN geen zin heeft om echt glas aan te bieden.

De kabel is ook hier nog door vele gebruikt.

Ik neem aan dat velen in uw stad net als hier nog steeds bij Ziggo/KPN grotendeels hun diensten afnemen.

Want men is tevreden en vind dit voldoende ik wilde het snelste aanbod wat ik kon krijgen van de CAI maar had constant de grootste problemen, het viel regelmatig helemaal uit of kon amper tot niets bekijken

Dus ben van ellende overgestapt naar Freedom via de KPN lijn waar je ook amper enige snelheden kon krijgen op het KPN net alhier, vele jaren later kwam er eindelijk * 400 Mb/s dual lijn aanbod van KPN waarna ik wel prettige snelheden en vooral wat betere responstijden kreeg bij de spellen die ik speelde

Maar nog steeds maffe storingen ervaarde waardoor je poef het spel of de film weer verbroken werd

Inmiddels nog later in de tijd kwam in mijn stad de concurrent Delta en dat was/is een grote verbetering amper tot geen wegval alhoewel helemaal niet is natuurlijk niet mogelijk.

Maar ben inmiddels best tevreden over mijn 1 Gb internet lijntje elke resolutie film kan ik bekijken met nagenoeg amper een vertraging of storing heerlijk :D
Ook Harderwijk heeft eigenlijk maar 2 echte concurrenten
Ik weet niet hoe je daar bij komt. We hebben hier 1 glasvezelnetwerk, dat eigendom is van stichting CAI Harderwijk, die geen winstoogmerk heeft. Via dat netwerk bieden allerlei partijen hun services aan. Waaronder KPN, Delta, Caiway en Glasnet. Geen Ziggo hier.
Daar zou ik toch (misschien naief) enige visie en aansturing van overheid in verwachten.
Die visie was er ook, maar het is helaas anders gelopen.
Privatiseringskoorts.
Alsjeblieft geen “aansturing van de overheid” want daardoor ligt het elektriciteitsnet op z’n gat.
Kan iemand mij vertellen waarom er meerdere verschillende glasvezelnetwerken aangelegd worden?
Freedom heeft er een pagina over (of in ieder geval over de impact van verschillende netwerken op hun als internetprovider).

Omdat verschillende netwerken verschillende technieken gebruiken, en verschillende kosten hebben. Maar ook omdat verschillende bedrijven verschillende strategieen hebben, KPN heeft veel getraineert in het verleden (door glasleggers op te kopen en er daarna niets meer mee te doen, of door een netwerk aan te kondigen om lokale partijen te ontmoedigen maar dan vervolgens nooit te leggen), en bieden nu een duur netwerk aan. Als ODF/Delta/welke partij dan ook een goedkoper glasnetwerk kan aanbieden aan internetproviders (omdat zij voor het volume gaan), dan komt er een tweede kabel te liggen.

Dit is het nadeel van het aanleggen van netwerken door private partijen. Er gaat niet 1 monopolist zijn die als doel heeft om iedereen een glasvezel te geven, maar verschillende partijen die graag in steden aanleggen want kortere afstanden tussen de huizen wat winstgevender is (zelfs na het gedoe met vergunningen en om andere kabels heen moeten leggen).
Bij mijn ouders werd zowel Delta als Glaspoort (KPN) aangelegd, binnen 4-8 weken de straat 2 keer open.
Als men dat al niet kan afstemmen / afdwingen.

En "visie en aansturing van overheid", nee daar worden ze moe van (gok ik)
In tegenstelling tot de energienetwerken zijn de "data" netwerken niet van de overheid. Nu heeft dat bij de energienetwerken ook niet kunnen voorkomen dat we enorme problemen hebben om de netten uit te breiden (dit is voor bijvoorbeeld de woningbouw cruciaal). Bij de "data" netwerken moeten de investeringen komen van private bedrijven die deze pas op de lange termijn kunnen terugverdienen. Zowel KPN als Ziggo hebben hun duopolie lang uit kunnen melken. KPN zelfs door het opkopen en vertragen van een 'disruptieve partij' als Reggefiber. Ziggo roept overigens al jaren dat ze 'glasvezel' hebben (dat is dus tot in de wijkcentrale), maar steekt m.i. daarmee hun kop in het zand.

Open Dutch Fiber heeft m.i. het beste business model en biedt ook de laagste prijzen aan voor de klant. Dat is namelijk een netwerkbedrijf (zoals Stedin, Liander, Enexis in energieland) die daarop verschillende providers toelaat. Denk aan partijen als Glasnet, Freedom, Stipte, etc. en een grote jongen als Odido (in energieland partijen als Vattenfal, Eneco, Essent, Greenchoice, etc.). De andere aanbieders zijn monopolist op hun eigen netwerk. Dat betekent hoge kosten voor de klant. Als ik gemeente zou zijn, zou ODF daarom mijn grote voorkeur hebben.
De reden is dat er maar enkele partijen in NL zijn namelijk Delta en KPN

KPN is van origine al een rigide bedrijf en heeft absoluut niets met vernieuwing en wil alles zo lang mogelijk uitmelken.

Helaas is er voor niemand echt een keuze want in de plaatsen waar je woont ben je gebonden aan de partij die daar glasvezel heeft liggen

KPN heeft heel veel in handen en laat alles wat meer kost om aan te leggen links liggen ( mede ook omdat men dan veel langer lekker kan cashen op de eeuwenoude troep in de grond lees de oude kpn telefoon lijntjes.

Je kan met deze oude telefoon lijntjes maximaal 400 Mbit behalen dus KPN vertikt of vertraagd de verdere aanleg van glasvezel zo veel mogelijk.

Delta heeft er voor gekozen om zo een beetje overal waar KPN niet wilde innoveren wel glasvezel te gaan aanleggen en dat is dan ook gedaan helaas bleek dat vele de aansluiting op het glas te weigeren met gevolg dat er overal loze nooit aangesloten glas lijntjes aan de straat kant liggen.

Wat eigenlijk oerdom van die mensen was aangezien dit inmiddels allemaal koop woningen zijn geworden en het LETTERLIJK een mooi verkoop argument is mocht je willen vertrekken en het spul verkopen

Maar goed wie ben ik dus ja er zijn op vele plaatsen in het land meerdere leidingen die onder de grond liggen voor zowel Delta als KPN Delta is dus de enige concurrent op dit vlak.

Ik begrijp dan ook niet waarom u over meerdere glasvezelnetwerken spreekt want als er andere glasvezel kabels worden gelegd is de kans groot dat dit mogelijk om glas gaat voor bedrijven die soms hun eigen kabels willen waar geen snelheidslimiet op zit.

Dit gebeurt niet heel erg snel en kost een enorme berg geld om te doen.

Wat er werkelijk gebeurt weet vrijwel niemand.

Het enige wat je wel weet is dat je er een hoop overlast van hebt.
Bij buren die geen glasvezel willen/hebben, zijn de sprietjes door mensen in de straat afgeknipt. Het zag er ook niet uit, jaren lang van die stomme sprieten uit de weg steken.

Maar ik ben blij dat ik het wel heb genomen en is nu ook aangesloten in huis zelfs. Modernisering van het huis.
Omdat het je buren zijn, en jij wel glasvezel hebt, maak ik op dat zij bewust niet de aansluiting hebben laten maken tot hun meterkast? Dit is ongeveer het domste wat je kan doen, maar helaas gebeurt dit vaker.

Mensen verwarren de aansluiting afmonteren, met het nemen van een abonnement. Dit wordt ook niet altijd goed uitgelegd door de providers of de deur-tot-deur verkopers.

Het zal nu, achteraf, heel moeilijk zijn of heel lang duren tot hun huis aangesloten kan worden op het glasvezelnetwerk. Voor volgende bewoners van het huis kan dat erg vervelend zijn. Of als DSL wordt uitgefaseerd op dat adres, dan heb je alleen nog maar Ziggo.

Je buren hebben hun bruggen verbrand, terwijl er 0 nadelen of verplichting zaten aan het toekomstbestendig maken van hun woning.

[Reactie gewijzigd door lawtshjj op 11 juni 2025 11:01]

Ik verbaasde me hier ook over, maar zag dat er op Facebook ook onzin copypasta’s zijn waar wordt beweerd dat je achteraf een rekening krijgt van duizenden euro’s. Volstrekt BS natuurlijk, KPN legt het geheel gratis aan in de regio; staat letterlijk in de brief. Daarnaast zou glas “onzin” zijn en slecht voor de fundering van je woning omdat ze een gaatje moeten boren.

Het slaat allemaal he-le-maal nergens op, maar honderden mensen hebben hierom de aansluiting in het stadje in kwestie geweigerd. Enorm dom volk, want er ligt verder enkel koper met poeptrage snelheden. Aanleggen van glas zou de huisprijs zelfs doen stijgen. Maar nee, nu dus sprietjes uit de stoep en geen afgemonteerde aansluiting. :+ Hoe mensen erin kunnen trappen weet ik niet, maar het gebeurt toch.
Hier in de regio kwam destijds e-fiber aanleggen, echter werd alleen in huis afgemonteerd als je een abonnement bij een van de providers nam. Daarnaast werd ook heel duidelijk meermaals per brief gecommuniceerd dat, als je niet nu meteen meedeed, je voor een latere aansluiting zelf een paar honderd euro moest betalen. Dat stond ook gewoon in de voorwaarden op de website. Toen e-fiber overgenomen werd door ODF zijn deze voorwaarden vervallen, maar er is dus wel degelijk een periode geweest waarin die verplichting en die kosten werkelijk bestonden.

Overigens zijn we nu vijf jaar verder en heeft ODF vorige week eindelijk een spriet naar de gevel getrokken, maar voor montage in huis is nog niets bekend. Volgens hun folder loopt de planning tot eind 2026. Ja, dat staat er echt.

[Reactie gewijzigd door Anck op 11 juni 2025 12:35]

Dat zal, er zijn ook projecten geweest in buitengebieden waar je bijvoorbeeld €1000 moest lappen en 5 jaar een abo moest nemen bij de aanleggende partij, maar ik vind dat volstrekt irrelevant in de huidige context. Dat dit soort projecten (hebben) bestaan maakt het immers niet minder bullshit dat KPN een rekening van duizenden euro’s zou gaan sturen en je fundering naar de mallemoer gaat van de aanleg. ;)
Ik verbaasde me hier ook over, maar zag dat er op Facebook ook onzin copypasta’s zijn waar wordt beweerd dat je achteraf een rekening krijgt van duizenden euro’s.
Zo BS zijn die berichten nou ook weer niet.
Soms moet je inderdaad namelijk honderden of duizenden euros betalen bij het aansluiten van een nieuwbouwwoning.
Als de provider zwart op wit schrijft dat het gratis is, dan is een facebook berichtje met “nee hoor, het gaat je achteraf €1000 kosten en ze slopen je fundering” gewoon 100% BS. Dat er elders of in het verleden geld is gevraagd bij bepaalde (buitengebied) projecten is totaal niet relevant en praat de desinformatie echt niet goed.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 juni 2025 17:17]

Ik denk dat de desinformatie toch voornamelijk te danken is aan de providers zelf. Eerst maken ze (of hun partners) gebruik van shady deur-tot-deurverkopers en telemarketers die valse beloftes doen en "gratis" diensten bieden die helemaal niet gratis zijn of standaard zijn.
Die maken het zo bont dat er overal voor wordt gewaarschuwd.
Tegelijkertijd vragen ze tot duizenden euro's voor nieuwe aansluitingen.
En vervolgens wordt er verbouwereerd gereageerd dat mensen hun niet geloven wanneer ze in een keer via een briefje in de bus, of met een medewerker die langs de deuren gaat, claimen gratis glasvezel aan te leggen, zelfs bij mensen die geen klant zijn. En vervolgens wordt er ook meteen weer gevraagd of je toch niet een abonnement af wil nemen nu ze glasvezel bieden.
Het ligt er aan wie de glasvezel aanlegt. Bij de ene aanbieder (KPN) wordt iedereen gratis ‘aangesloten’, bij een ander krijg je alleen een kabel in je huis wanneer je ook een abonnement afsluit.
Gelukkig zijn er toch nog verstandige mensen zoals u die wel nadenken wat verstandig is :D
dion_b Moderator Harde Waren 11 juni 2025 12:09
Nergens staat in het geciteerde artikel "aangesloten", er staat "naar huizen toe te trekken", "homes passed", niet homes connected. Dit gaat dus om het aantal woningen waar glas voor de deur ligt, niet waar glas daadwerkelijk geinstalleerd is en er diensten over geleverd kunnen worden.

Daar kan flink verschil tussen zitten: er ligt hier al 2.5 jaar een rol glas van ODF voor de deur, maar aansluiten ho maar. Dat is een zeer wezenlijk verschil aangezien ODF alleen inkomsten kan genereren van daadwerkelijk gerealiseerde aansluitingen. KPN was er sneller bij - 7 maanden tussen aanleg en aansluiting afgelopen week. Denk niet dat ODF veel animo gaat vinden voor ook nog eens hun FTU in de meterkasten erbij.

[Reactie gewijzigd door dion_b op 11 juni 2025 12:17]

Jawel hoor als ze het goedkoper kunnen aanbieden zijn consumenten het snel vergeten.
Snap dit wel. Ben helaas al sinds 2023 uitstelberichten aan het krijgen van ODF. Jammer want wil graag bij Ziggo weg.
Al ruim 2 jaar ligt hun netwerk voor de deur. Al ruim 2 jaar komen ze het niet aansluiten. Het is een aanfluiting die hele uitrol.
"Delta Fiber gaf destijds tegenover Tweakers aan dat het wil voorkomen dat er 'overbouwd' wordt en veel plekken dubbele aansluitingen krijgen."
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat er daadwerkelijk concurrentie ontstaat
Ik snap niet waarom er zoveel mensen blijkbaar niets snappen dat het weigeren echt te dom voor woorden is, ik dacht dat er genoeg intelligente mensen waren in mijn omgeving nu denk ik daar heel anders over.

Dus nogmaals Delta heeft veel minder aansluitingen kunnen maken en al helemaal niet de doelen die men wilde bereiken behaald

Het overgrote deel blijft liever hangen op het oude KPN/Ziggo monopolie en zeggen dat het allemaal goed werkt wat mij letterlijk een kletsverhaal bleek te zijn

Haperende beelden op tv is schering en inslag hier op de CAI en de KPN lijntjes vielen ook regelmatig spontaan uit ....

Ik vind dat Delta een weloverwogen besluit heeft genomen om niet in de grote steden waar men allemaal gewend is aan wat er is te gaan concurreren dit heeft geen zin

Wat in mijn dorp al bewezen is bijna 3/4 van het volk zit hier nog steeds op die oude slome bende

En zit nog heerlijk op het oude telefoon lijntje..

Ik heb razendsnel internet kijk heerlijk naar 4K+ filmpjes online en ben uiterst tevreden dat ik met 130 MB/s dingen binnen sleur wat ik nodig heb en als er weer eens een spel moet worden opgehaald.

Het gaat heerlijk snel en hoef vaak alleen maar een kop koffie te gaan maken en het spul is binnen :D

Ik geniet met volle teugen van deze razendsnelle verbinding op alle vlakken

Spellen die enorm zijn worden in een zeer korte tijd binnen gelurkt

Ja het kost meer .. zo wat ik ben vaak al aan het spelen als de anderen nog minsten 30 minuten bezig zijn om het spel binnen te halen.

Het grappige is dat diegene met die trage verbinding de snelheid altijd afkraken met maakt niet uit om vervolgens te gaan zeuren dat ik al bezig ben in het spel wat je samen gaat spelen :D

De slimmeren snappen dat dit onzin is maar pure frustratie is van diegene die op die slome verbindingen zitten.

Ik vertel ze natuurlijk niet dat ik in de tussentijd wat lekkers in de keuken pak en nog een heerlijke bak koffie maak en met een dikke grijns op mijn gezicht denk vrek stap over ;)
Jammer voor degenen die achterblijven, goede ervaringen met ODF / Odido. Heb nu een snellere 4 Gbit/s KPN verbinding, maar door de hogere latency heb ik minder snelheid dan bij ODF met 1 Gbit/s. Na de actieperiode (die 4 Gbit/s even duur maakte als trager, maar met snellere router) is ODF ook flink goedkoper.
Je hebt helemaal gelijk :D ODF is supersnel en heeft veel lagere latentie tijden

Ik ga zeker niet over naar die nep 4 Gb van KPN
ODF sprieten steken hier al een paar jaar uit het gras, verder zijn ze niet gekomen.
KPN gaat nu ook graven en heeft wel plannen om de kabel naar binnen te brengen.
Het weigeren van velen om de aansluitingen werkelijk te accepteren heeft dit veroorzaakt

Hier in deze wijk staken er enorme aantallen niet aangesloten oranje kabels voor de woning waar iedere bewoner letterlijk dit kabeltje heeft afgehakt...

Nogmaals ik ben stomverbaasd dat er zo weinig animo was om dit gewoon te laten aansluiten in hun woning

Mijn huis is daardoor ineens toch echt iets meer waard geworden :D

De weerstand tegen de aanleg van de verbinding alleen al heeft Delta een vermogen gekost waardoor verdere uitrol door de enorme weerstand van die { vul hier zelf in wat ik wilde posten } mensen is echt ongelofelijk.

Ik besefte ineens dat er blijkbaar heel weinig intelligente mensen in mijn nabije omgeving wonen.

Ook al zou je denken dat hun opleiding eigenlijk zou moeten wijzen op een behoorlijke intelligentie ;)

Dus ja Delta moest wel de rem erop zetten want met zoveel weerstand zal het terug verdienen heel lang gaan duren. Heel jammer want dat heeft ook gevolgen gehad naar andere dorpen/steden waar dit mogelijk een herhaal recept zou zijn.

Of Delta nog ooit de uitbreiding gaat doen zal de toekomst uitwijzen maar ik vrees dat dit niet gaat lukken

Want door die grootscheepse weigering zijn nu de kosten voor mijn heerlijk snelle internet ook fors gestegen, maar ik ga daarvoor niet weer naar het duo ziggo/kpn maar blijf bij deze provider die heel veel leden nodig heeft om de kosten die gemaakt zijn terug te verdienen.
Ik heb coax en glas.
Ik heb ook (nog) werkloze kopertelefoon. Dat is onderin de meterkast een duimdikke staal omwikkelde kabel. Diie zou ik willen doozagen en opruimen. Mag dat, kan dat (al)?
Alles vóór de ISRA (richting straat) moet je vanaf blijven, alles ná de ISRA mag je mee doen wat je wilt. Als je geen ISRA-punt hebt, maar alleen een kabel, dan mag je daar niet aankomen want dat geldt als vóór de ISRA.

ISRA is het aansluitpunt, dus waar je normaal gesproken als consument je RJ-11 stekkertje in stopt.

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 11 juni 2025 10:18]

Alles vóór de ISRA (richting straat) moet je vanaf blijven, alles ná de ISRA mag je mee doen wat je wilt.
Klopt. Dan nog zijn er gekke tweakers (zoals ik) die tegen de regels ingaan en bijvoorbeeld een 40 jaar oude telefoonaansluiting in de woonkamer verhuizen naar de meterkast. Een KPN kan hier niet veel tegen doen. Ik kon toendertijd officiële, nooit geïnstalleerde ISRA's met ongebruikte seals kopen op Marktplaats. Alles is dus netjes en officieel lijkend afgewerkt. Hierdoor kon een DSL-installatie toendertijd gewoon in de meterkast opgehangen worden. Out of sight, out of mind. Daarnaast is op deze locatie inmiddels FttH van KPN geleverd en is de stekker uit het dode koper getrokken. ;)

Mijn advies is natuurlijk: doe het niet. O-)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 juni 2025 10:32]

Ik neem aan dat het geen probleem meer is zodra KPN ook glasnetwerk opgeleverd heeft in de regio, ze sluiten dan het koper netwerk immers dan toch af?
Ik werk al vrij lang niet meer bij KPN, dus ben niet op de hoogte van de laatste regelgeving daaromtrent, maar vzviw staat die regel nog "gewoon". Wil je die kabel laten verwijderen, dan moet dat in overleg met KPN.

@Snow_King Bedankt! Het mag dus zelf maar alsnog wel in overleg met KPN. Vind ik ook logisch, is hun eigendom.

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 11 juni 2025 16:57]

Ik heb net de aanvraag gedaan omdat ik een huis ga slopen.

Antwoord van KPN: Knip de kabel door, trek hem terug tot aan de stoep en graaf de rol daar in. Laat ons even weten, dan administreren wij het. Succes er mee!
Waarom zou je dat willen? En nee, dat mag niet, het is namelijk niet van jou.
Al jaren wordt er door velen in de telecom industrie geroepen dat het allemaal niet mag, alsof de poorten van de hel open gaan als je ongeoorloofd aan zo'n draadje gaat trekken. In de praktijk valt het reuze mee, de vraag is meer wat er in de toekomst nog met dat draadje gaat gebeuren. Wiens eigendom het ook is, het zit in JOUW huis. En als het in de weg zit durf ik zo'n telefoonlijn wel weg te breken.

Mocht jij of een latere bewoner ooit nog een vaste lijn of dsl willen (geen idee waarom) dan zeg je gewoon tegen de KPN monteur "oh, dat was al, geen idee". Het is niet alsof een KPN politie achter je aan komt als je die kabel weg haalt. Maar rol het op en steek het in een zak voor het geval dat anders kon een nieuwe aansluiting in de toekomst wel eens iets langer gaan duren.
Ik heb zowel in mijn oude en nieuwe woning, open dutch fiber en KPN. In Amsterdam doen ze nu echt hun best om je te lokken voor een abbonement.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.