EA stopt in april met Origin-launcher, verwijst gebruikers naar EA-launcher

Electronic Arts stopt op 17 april met de ondersteuning voor EA Origin. Deze launcher is enkel in een 32bit-versie beschikbaar. Het bedrijf raadt klanten aan om de EA-launcher te downloaden, die in een 64bit-versie te downloaden is.

EA OriginElectronic Arts schrijft in een aankondiging dat de EA-launcher ook een 64bit-versie van Windows 10 of Windows 11 vereist. Origin-gebruikers die willen overstappen naar de EA-app en hun games en voortgang willen overdragen, hoeven zich enkel aan te melden in de app. Het is niet duidelijk of alle mods ook overgedragen kunnen worden. EA raadt aan om contact op te nemen met de makers van de respectievelijke mods. EA Origin is een launcher die in 2011 werd geïntroduceerd door game-uitgeverij Electronic Arts. Gebruikers konden via de app hun EA-games, -gamedownloads en -aankopen beheren.

Door Jay Stout

Redacteur

20-01-2025 • 09:57

105

Lees meer

Reacties (105)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben een tijdje terug ook gedowngraded naar de 'nieuwe' EA-launcher. De EA-launcher is voor mij op vrijwel alle vlakken inferieur aan de (toch al niet indrukwekkende) Origin launcher.

De EA-launcher start 'nog' langzamer op dan Origin (duurt 4-5 seconden tegen minder dan 1 seconde voor Steam op mijn pc)
De EA-launcher start altijd in de 'home-pagina' (effectief winkel/reclame-pagina) ipv mijn bibliotheek. Je kunt niet de taal van een spel veranderen, zonder het hele spel te herinstalleren. (in het geval van De Sims, is dat iedere keer >50GB downloaden. Ik speel hem graag in het Engels. Mijn dochter graag in het Nederlands.)
De EA-background service draait altijd en blijft draaien, ook al heb je aangevinkt dat je dat niet wilt. (bug??)
De EA-app duwt continu op een vrij agressieve manier AP-Play naar voren. (waar ik persoonlijk geen interesse in heb. (ik zeg niet dat het een slechte service is, maar het is gewoon niet voor mij.))

Er zijn wel recentelijk een paar bugs opgelost, die de EA-app altijd in je 'opstarten bij boot' zette en de 'Overlay' aanzette. (beiden wil ik niet).

Het enige dat 'beter' aan de EA-app tov de Origin app, is dat de Origin-app cosmetisch op z'n best 'gedateerd' was.
Mijn enige irritatie met de EA launcher en een paar andere is dat ze de nare gewoonte hebben alle harde schijven op te starten en met 5 drives in de pc duurt dat dus even. Als dat niet een ding was zou hij zo goed als instant opstarten ipv er 25 seconden over doen.
Eenmaal opgestart is er nul vertraging meer.

Dat hij start in de home screen vind ik juist een prima ding. Tenzij je meer als 10 hames geinstalleerd heb heb je gewoon links al je games staan die je met 1 druk op de knop kan lanceren dat is sneller als eerst terug gaan en dan je game selecteren. en ik neem aan dat je bij meer als 10 games kan scrollen. Ik heb hem persoonlijk alleen voor battefield games. En anders heb je op de home pagina nog een vak met al je geïnstalleerde games.

Maarja alle game launchers zijn ver van perfect. zo is de Epic launcher pas echt traag zelfs als die al opgestart is is het switchen naar de epic launcher een proces van ruim 10 seconden omdat hij alles weer opnieuw gaat laden.
Ik vind persoonlijk Steam de minst vervelende. Die is snel, start in je bibliotheek en kun je instellen wat je wel en niet wilt zien.
Steam start bij mij juist consistent in de winkel pagina en start heel traag. enige voordeel is niet steam games toe kunnen voegen maar dat heeft eigenlijk alleen nu voor steam inhome streaming wat eigenlijk voor de meeste games door de lag niet bruikbaar is.
De start page kun je zelf instellen.
Ik heb hem op Friends staan, wil ik m'n library openen doe ik dat zelf wel :)
Kijk hem even vrienden hebben dan :+

Maar daar ga in vanavond even naar kijken dan want ik vind het bloed irritant. Een shop popup en openen in de shop...
De EA-launcher is al jaren in de maak en het is ALTIJD een ramp geweest. Snap nogsteeds niet hoe ze hebben besloten om het te lanceren
Klopt. Het is sinds dag 1 een bagger-app. Origin was niks, maar die deed in elk geval z’n ding min of meer…
Je kunt niet de taal van een spel veranderen, zonder het hele spel te herinstalleren. (in het geval van De Sims, is dat iedere keer >50GB downloaden. Ik speel hem graag in het Engels. Mijn dochter graag in het Nederlands.)
Dit kun je tegenwoordig wel.
Vorige week nog niet in elk geval 😊
Oh jawel hoor, dit kun je al sinds enkele weken (misschien maanden zelfs?), sinds ergens eind november als ik me goed herinner. https://i.imgur.com/81mhime.png

[Reactie gewijzigd door MrV op 20 januari 2025 21:58]

En als je dat met De Sims doet, downloadt hij het spel opnieuw. Als je de Nederlandse kiest, downloadt hij in Program Files\De Sims 4, en als je de Engelse kiest, downloadt hij opnieuw naar Program Files\The Sims 4. (En verwijdert hij de Nederlandse dus weer)

Bij Origin was dit niet.
Nee? Werkt hier gewoon zoals het hoort hoor. Zowel als van NL naar EN en omgekeerd werkt het hier perfect. https://streamable.com/yvt1jw
En kijk is wat hij doet met het 'Changing language'. Hij downloadt het hele spel opnieuw. (terwijl hij alleen maar één entry in het register hoeft aan te passen).
Als je ditzelfde doet met Steam, dan is hij binnen één seconde klaar. Alle talen zitten standaard al in het spel namelijk.

Klik maar op het kruisje en dan naar die status toegaan (de changing language). ;)

((edit: typo's))

[Reactie gewijzigd door lenwar op 23 januari 2025 16:24]

Hij downloadt het hele spel opnieuw
Nee...? Hij past gewoon wat files aan... 😅 Maar goed. Hier laat ik het bij. "Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het niet dwingen te drinken."
Specifiek voor De Sims is het volgens mij ook mogelijk om de taal te veranderen in registry zonder vrijwel het hele spel opnieuw te moeten downloaden, tenminste die methode gebruikte ik een tijdje geleden vanwege hetzelfde probleem. Op Fandom staat een guide hiervoor die hopelijk nogsteeds werkt.
Mijn dochter heeft geen rechten om het register aan te passen. Sinds EA launcher werkt dat niet meer.
Althans. Niet zonder het op meerdere plaatsen aan te passen. Aangezien de taal een afhankelijkheid heeft gekregen die de installatielocatie.

Maar goed. M’n dochter heeft geen rechten om het register aan te passen.

Het is gewoon een flutsysteem.
Als je De Sims gratis registreert (zonder extra’s) op Steam, kun je wel de taal aanpassen, maar dan doet hij weer heel gek in E.A. dus dat is okay-ish als je de enige gebruiker bent, maar als je met meerdere computerprofielen werkt is dat ook niet fijn.
Wat ik vaak had is dat hij vaak mijn inlog gegevens vergat. Dat werd irritant om steeds weer in te voeren. Hoop dat dit verbeterd is, heb hem eraf geflikkerd.
Dit is het probleem van veel software, het wordt gebouwd als vervanger voor iets, maar ze gaan niet doorontwikkelen tot ze feature parity hebben, ze gaan door tot ze een MVP hebben waardoor de vervanger vaak een downgrade is. Zag (zie?) je ook met bijv. de Epic launcher die zoveel features van Steam niet had, dat het gewoon als niet volledig product gezien werd (anecdotisch, door mij). Maar het alternatief was dat ze nog jarenlang eraan werkten onder de motorkap en dus geen geld eraan verdienden.
EA stopt in april met Origin-launcher, verwijst gebruikers naar EA-launcher
Beiden zijn van EA, wat zijn de (belangrijkste) verschillen?
32-bit vs 64-bit is niet heel spannend.
- de EA App opent standaard met een reclame-pagina, Origin kon je laten starten met je eigen bibliotheek als startpagina
- in de EA App kun je games in je library niet verbergen, in Origin kon dat wel
- in de EA App grote lelijke iconen voor de games, in Origin kon je kiezen welk formaat iconen je wilt zien
- de EA App vraagt waar je wilt installeren, maar negeert dat antwoord en installeert in Program Files, Origin kon je installeren waar je maar wilt
- bij mij crasht Crysis 3 sinds EA de installatie van de EA App forceerde (Origin update al heel lang automatisch naar de EA App), in Origin draaide Crysis 3 gewoon, ik kan mijn campaign daardoor niet meer voltooien.

De EA App is dus alleen maar achteruitgang, kent alleen maar nadelen voor de gebruiker in mijn ogen, het is waarschijnlijk alleen EA zelf die er profijt van heeft.
Plus:
De background services van de EA app namen bij mij zo'n 10% processor prestaties in beslag. Waarom? Geen idee. Dit maakte mijn processor nodeloos energie verstookte in idle of de T tijdens game nodeloos warmer werd dan zonder EA app en de koeling dus luider werd. Zodra ik die background services kill-de was dat allemaal opgelost.

Geen EA meuk meer voor mij.
Plus:
De EA app is niet compatibel met de overlay en big picture mode van Steam, zelfs voor EA games die je op Steam koopt.

Ik heb het stilaan gehad met die extra launchers. Ik koop geen games meer die een extra launcher vereisen.
Plus:
Als je de EA app af wilt sluiten met het kruisje, minimaliseert 'ie naar de system tray. Ondertussen lopen alle processen vrolijk door. Ook is er geen optie om het aan te passen.

Als je de app helemaal af wilt sluiten moet dat in de system tray of via de knop met streepjes linksboven en dan op exit klikken.
Dus weer eens een app gemaakt door een tabletgebruiker (inefficient grote interface) die niet eens de applicatie even ux-test... waarom is dit zon grote trend...
Origin Launcher was al een compleet drama, knap hoe ze het voor mekaar krijgen om een blijkbaar nog slechtere launcher te bouwen. Lijkt er bijna op alsof ze hun best doen om klanten weg te jagen.
Ja dit zie ik vaker. Publishers willen hun laatste games verkopen en vergeten dan hun oude games up to date te houden. Crysis 3 en andere oude titels was waarschijnlijk geen prioriteit bij het ontwikkelen van deze app.
de EA App vraagt waar je wilt installeren, maar negeert dat antwoord en installeert in Program Files, Origin kon je installeren waar je maar wilt

Bij mij installeerd EA keurig waar ik zeg dat er geinstalleerd moet worden... dus bij jou gaat er wat mis...
Of het is een bug die inmiddels gerepareerd is? Ik zou het dan eens moeten deïnstalleren en nogmaals proberen.

Voor de zekerheid de vraag: hebben we het over hetzelfde? Het installatieprogramma voor de EA App vraagt waar ik de EA App wil installeren, maar deed dat destijds in Program Files ongeacht wat ik koos, de EA App installeert de games zelf wel daar waar ik het wil (in C:\Games\EA Games in mijn geval, maar de EA App zit in C:\Program Files\Electronic Arts\EA Desktop\EA Desktop).
Je bedoeld de App zelf... niet de games... ja de app zelf gaat in programfiles... geen probleem hier.. bij mij ook. geen probleem mee.
"But can it run Crysis?"
Zo te horen dus niet...
de EA App vraagt waar je wilt installeren, maar negeert dat antwoord en installeert in Program Files, Origin kon je installeren waar je maar wilt
Dit klopt niet helemaal. Tijdens de installatie van de EA app wordt specifiek gevraagd waar je je games wilt installeren, niet de launcher zelf. Hoewel dit misschien wat verwarrend overkomt, is dat toch echt hoe het vermeld staat.
Oh, dat is jammer. Feature dus. Ik hoopte dat het een bug was die t.z.t. zou worden opgelost. Alle andere launchers (Steam, Epic, Ubisoft) laten zich wel keurig in C:\Games installeren waar ik ze hebben wil. En dat deed Origin ook keurig. Inderdaad een reden voor mij om een hekel aan de EA App te hebben en deze nog slechter te vinden dan de andere launchers.

Niet dat die andere grote bedrijven veel beter zijn. Epic kan er ook wat van, met een store zonder reviews en Ubisoft die de fora waar je zoveel informatie kon vinden over games opheft en je doorverwijst naar Discord of iets dergelijks.

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 20 januari 2025 17:38]

What’s the difference between the EA app and Origin?
The EA app is our latest platform. Origin for Mac continues to serve players on macOS Mojave and older.

Has the EA app replaced Origin on PC and Mac?
For Windows, yes, the EA app has replaced Origin. For macOS, we'll be supporting the EA app as our primary gaming destination, but Origin for Mac will continue to be available for Mac players on macOS Mojave and older.
Wat een heerlijk non-antwoord van EA weer. |:(

Ja, leuk die info over Mac. Maar het zegt niets over de functionaliteit van beide launchers en overeenkomsten/verschillen.
Iemand anders die ook moe wordt van al die launchers? Ik heb Steam, battle net, origin, EA, GOG, Epic, Xbox, en dan kan je de Nvidia app ook gebruiken om games op te startten. Echt bizar, soms weet ik niet eens meer waar een game opstaat.
Als er nou toch 1 launcher kwam waar alles op werkte:)
Je moet alle launchers wel hebben, maar de Galaxy 2.0 launcher kun je koppelingen maken naar de rest en zie je dus ook in 1 lijst wat je allemaal hebt. Er is een GitHub met automatische koppel stukjes voor minder ondersteunde launchers. Dus bijna alles is toe te voegen.
Ik gebruikte GOG Galaxy ook eerst, maar ik vindt Playnite toch een stuk beter werken.

Heeft ook meer ondersteuning voor andere stores en skins :Y)
Totaal mee eens. Galaxy was het net niet, had verscheidene irritante bugs en tekortkomingen. Playnite werkt daarentegen uitmuntend. Mijn voorkeurswinkel is nog steeds Steam vanwege zijn uitgebreide functionaliteit, en dat ik een Steam Deck heb, en dat natuurlijk je hele gamerfriendslist erop zit, maar Playnite maakt het geheel aan launchers in ieder geval een stuk minder gefragmenteerd en daarmee beter behapbaar.

Tel daarbij Ludusavi op voor games zonder cloud saves, en tal van andere handige plug-ins en je hebt een must-have wat mij betreft.
ook playnite hier en tevreden van, werkt het snappiest van alle algemene launchers. enkel om de Epic store te syncen moet je af en toe weer eens inloggen. je kan met alle gemak emulators of zelfs itch.io games toevoegen en de cover art naar hartelust bewerken, al komen de meeste games al met een handig infoscherm
Ja mee eens. GOG Galaxy 2 ontwikkeling van plugins voor andere services is op sterven na dood, terwijl Playnite plugins wel gewoon goed onderhouden worden door de community en/of hoofdontwikkelaar. Ik heb er ook een paar gemaakt en als je .NET kan is het best goed te doen.

De EA plugin kijkt nu nog wel naar de Origin endpoints, dus dat wordt even kijken de komende tijd.
Ik heb 1 keer de Galaxy 2.0 launcher geprobeerd en heb het ook net zo snel weer opgegeven. Ik probeerde Epic of Steam (weet niet meer welke van de 2) te koppelen en kreeg alleen maar foutmeldingen. Daarna was ik er weer snel klaar mee eerlijk gezegd. Het klooien om dat werkend te krijgen vond ik niet in verhouding staan aan het openen van een andere launcher
Bij mij werkt die Galaxy launcher helaas nogal slecht. Ik kan met geen mogelijkheid mijn steam en Ubisoft accounts koppelen, terwijl die launchers wel allebei op mijn pc staan en ingelogd zijn. Bij Steam blijft ie aangeven dat het offline is en opnieuw moet worden geprobeerd (wat dus telkens weer mislukt, ondanks de juiste gegevens in te vullen) en Ubisoft lijkt wel te lukken, maar is dan ineens 'gewoon' weer ontkoppeld.
Helaas, want het is juist wel heel fijn om 'alles' in 1 overzicht te hebben daar.

Ik heb die Origin launcher echt altijd al slecht gevonden. Alles voelde heel stroperig en traag aan, maar of ik nou vrolijker word van de EA launcher, denk ik niet.
Op Github staan projecten, of repositories (meestal met code), dus er is een Github repo met automatische koppelstukjes. Het is iets zeggen zoals 'Er is een YouTube waarin al die launchers vergeleken worden'. Ik probeer niet te flaimbaten of te trollen, maar probeer mensen ervan bewust te maken wat GitHub eigenlijk is :) .
Hoe secure zijn die opensource launcher met al die koppelingen, dat er geen backdoor erin geprogrameerd wordt?
Hoe secure zijn die closed source launchers?
Die zijn allemaal van een enkel bedrijf, dus je kunt er redelijk zeker van zijn aan wie je je ziel verkoopt. :P Als EA een backdoor wil hebben kunnen ze die ook gewoon in elk willekeurig spel stoppen dat ze uitbrengen. Sterker nog, met alle kernel anti-cheat spullen die tegenwoordig in games zitten hebben ze technisch gezien al de volledige controle.

Uiteraard geldt bij alles dat je alleen software moet installeren die je vertrouwt. De kans dat een extension die al X duizend keer gedownload en bekeken is iets sinisters bevat is niet zo groot, maar het is ook niet alsof het ongehoord is dat een vertrouwd open source project ineens niet meer zo te vertrouwen is, zeker niet als de boel feitelijk maar 1 maintainer heeft. Gelukkig worden dat soort dingen doorgaans wel snel opgemerkt.

Desondanks, ik heb een aparte machine voor gaming. Al was het maar omdat het dan niet zo erg is als een installatie de boel stuk maakt. Als er dan nog een backdoor in komt die al mijn creditcardgegevens wil stelen en mijn documenten wil encrypten dan gaan ze hun gang maar.

[Reactie gewijzigd door MneoreJ op 20 januari 2025 15:32]

Vroeger Xfire, daar stonden al je games op heerlijk was dat. de Hyves/msn voorgamers!

wie kent hem nog?
Ja! Gebruikte ik voor Call of Duty 1 en gebruikte Xfire voor opnemen van gameplay.
Nee, dat boeit mij totaal niet. Ik start games op met een snelkoppeling. Die launchers zie ik niet eens.
Misschien mis ik vinkjes.. Maar als ik een Steam game opstart is het eerste wat hij doet Steam openen en checken op updates.. En je zal toch echt ingelogd moeten zijn.

Tenzij je altijd al die launchers automatisch op laat starten met booten van je machine, maar dat doe ik dus niet xD

[Reactie gewijzigd door TgR_KILLER op 20 januari 2025 12:31]

Haha ja klopt, ik heb de door mij meest gebruikte launchers idd standaard opgestart (Steam, Epic, Ubi, GoG). Ook daar merk ik niets van :).
Ik hou inmiddels een ouderwetse spreadsheet bij om te weten wat ik heb en wat waar staat. Ik heb daar natuurlijk wel zoveel mogelijk alles met exports opgebouwd, maar ik geloof inmiddels niet meer in software die het allemaal wel op zal gaan lossen -- het is te vaak gebeurt dat een API het ineens niet meer deed en de sync dus niet werkt, of er helemaal geen mogelijkheid tot sync is, of de app/site die de boel moet beheren er zelf mee ophoudt. Om nog maar te zwijgen van wat dikke bundels die ik heb met allerlei spul erin.

Kostte wat moeite, maar dan heb je het ook maar. :P
Het ergste is dat je vanuit 1 launcher een spel start en dat er eerst nog andere launchers voorbij komen, willen updaten, inloggen en als je mazzel hebt start dan je spel.... Als ze dat nu eens oplossen zou zooooo fijn zijn. Je zou bijna een piraat worden door die onzin.
Een verschrikkelijk iets is het. Destijds GTA 5 gratis via de Epic store geclaimd, moet je natuurlijk de Epic Game launcher hebben die op zich dan nog eens de Rockstar Games launcher triggert. Nu mijn zoon het spel slechts sporadisch eens speelt is het altijd eerst opnieuw inloggen in de Epic Game launcher via 2-staps verificatie, ook al zeg ik elke keer dat hij mijn apparaat moet onthouden. Vervolgens heeft die een update nodig, dan heeft de Rockstar Games launcher een update nodig en voor je 't weet ben je een half uur verder en heb je geen zin meer om te gamen. Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat je sommige SP games niet kan spelen als de launcher geen connectie heeft met internet.

Ik game niet veel meer tegenwoordig, maar als ik nu nog spellen koop dan is het enkel via Steam. Staat het niet op Steam, pech dan.
Voor de games die launchbaar zijn via een koppeling (net-zoals steamapps via een appurl) kan je die onderbrengen onder traditionele snelkoppelingen, en steam staat iig het toevoegen van snelkoppelingen aan jouw bibliotheek óók toe. Van andere launchers is mij die functie nog niet bekend, maar dat stelt niet dat het niet bestaat.
Je vergeet Uplay of hoe dat ding mag heten, die heb ik zelfs nooit meer geïnstalleerd op mijn nieuwe machine. Die gaf alleen 200 meldingen en updates en weet ik veel, zou niet eens meer weten welke games erop staan. Oh en Rockstar heeft ook zijn eigen launcher volgens mij?

Nog irritanter zijn die launchers die naar elkaar verwijzen, om vervolgens dan gewoon niet te herkennen dat je een game hebt. Binnen Microsoft/ xbox launcher met de game pass krijg je b.v. ook EA games maar vervolgens moet je dan ook weer in die launcher inloggen en hopen dat het allemaal maar werkt.

Ik heb al die verschillende dingen op gegeven. Momenteel al maanden alleen maar Steam geïnstalleerd staan. En als een game daar niet op zit dan speel ik het maar niet :D
Plus Rockstar (GTA), Larian (Baldur's Gate 3), Beamdog (BG 1&2) en waarschijnlijk nog wel 1 of 2
Zijn EA games niet beschikbaar in Steam?

Al die launchers boeien me niet publishers komen toch weer terug met hangende pootjes naar Valve.
Jawel. Maar de meeste games starten alsnog de EA app op waardoor je alle ongemakken nog steeds hebt.
Het ergste vind ik nog wel Launcher in Launcher

Dus je koopt een game op Steam en die moet dan vervolgens weer de EA / Ubisoft / Rockstar launcher etc. starten om de game te spelen, wat een ellende, en al helemaal op Steam deck, er zijn dan wel omwegen met Decky launcher e.d. maar het zou in de 1e plaats al niet eens moeten.

Daarbij wordt in de meeste gevallen offline modus niet eens ondersteund, al is het spel zelf daar totaal niet afhankelijk van.
Voorbeeld, ik kan Fifa 20 niet eens in offline modus starten door die #@$ launcher van EA, terwijl als je online de game start je om de oren wordt gesmeten dat alle online functionaliteit niet meer wordt ondersteund en je nog enkel offline spel modes kunt spelen, maar daarvoor moet je dus eerst het spel online hebben gestart 8)7

Ergens begrijp ik dat het een soort online DRM is om hun goed te beschermen, maar het moet eerst zo zijn dat de gebruikers ervaring op de 1e plaats staat en dan pas het beschermen van hun ip.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 20 januari 2025 14:25]

Nou mooi toch dat Origin er tussen uit valt... scheelt weer eentje.
Enne als je nou snelkoppelingen op je buroblad zet, maakt het niet uit waar wat staat... je kompjoeter doet de rest, mooi he?
Inderdaad, wat is er nu mis aan het gebruik van windows als launcher? Gewoon even uitzoeken welke exe moet opgestart worden.
Ik heb meer dan 1000 games op Steam. Zoveel icoontjes passen niet op mijn bureaublad ;)
Ok het is wel een beetje op de achtergrond geraakt met de laatste wijzigingen maar het windows start menu kan gemakkelijk meer dan 1000 individuele programma's aan als je een beetje ordend met menu's en submenu's. Geen launcher voor nodig. buroblad is niet echt geschikt om als startplaats te dienen.
Steam is daar ook veel beter voor geschikt dankzij de (dynamische) categorieën.
Nvidia heeft al een soortgelijke oplossing geintegreerd in Geforce Now.
Bij de instellingen kan je inloggen op 5 diensten. Geforce Now app synchoniseerd alle games in 5 sec. En het werkt vlekkeloos. Uiteraard zie je enkel de spellen verschijnen die beschikbaar zijn op Geforce Now.

Launchers/Stores die ze ondersteunen:
Ubisoft
Battle.net
Epic Games
Steam
Xbox (Game pass etc)
Iemand anders die ook moe wordt van al die launchers? Ik heb Steam, battle net, origin, EA, GOG, Epic, Xbox, en dan kan je de Nvidia app ook gebruiken om games op te startten. Echt bizar, soms weet ik niet eens meer waar een game opstaat.
Als er nou toch 1 launcher kwam waar alles op werkte:)
Je bent de belangrijkste vergeten: Je besturingsssysteem heeft een menu met geïnstalleerde applicaties die je met één klik kan starten...

99% van de tijd worden die launchers voor niet meer gebruikt dan het starten van een applicatie. De echte reden achter al die launchers is dat het winkels zijn die iedere kans aangrijpen om je nog meer games te verkopen. Alle andere functionaliteit die er in zit (bv chat, updates) kan ook prima op een andere manier geregeld worden en bestaat vooral om mensen aan een ecosysteem te binden.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20 januari 2025 15:05]

Eerlijk gezegd speel ik alleen nog games als ze op Steam, Gog of met grote uitzondering Ubisoft Connect beschikbaar zijn. Alle andere sla ik over, puur om de versplintering tegen te gaan.

Galaxy Launcher is wel een mooi pakket om alle diensten te combineren tot 1 app.
Ik heb Steam. Games die een aparte launcher vereisen worden niet gekocht.

Enige uitzondering laatste 5 jaar is BG3.
Qua verhouding of percentage, hoeveel mensen verwacht je dat ze weten wat je bedoelt als je schrijft "BG3"?
Voelt vast goed, zo'n bubbel ;-).
Reageer je altijd zo bij een bubbel waar je niet in zit? Ooit eens gedacht dat net dat missch de reden js waarom je niet in die bubbel zit?

Indien je alles met de paplepel gevoed wilt wordrn, dan is tweaker zijn niet voor jou weggelegd.
Als er nou toch 1 launcher kwam waar alles op werkte:)
xkcd: Standards
Dat zat er dik in, aangezien de EA app ook gewoon een launcher is. Moet wel zeggen dat de EA app nog steeds niet stabiel bij mij draait. Loopt af en toe vast, en logt mij regelmatig automatisch uit. Dan is Steam toch een heel stuk stabieler.

Hebben andere Tweakers hier ook last van?
Waardeloos dat ik elke reboot opnieuw moet inloggen.
Dat kan zeker beter.
De ontwikkelaars van Steam zitten op een ander niveau.
Jammer genoeg zit C&C Generals alleen op EA.
De origin launcher had mijn probleem niet.
Wat nog wel eens wil werken:
- sluit dat ding af
- start hem handmatig op
- Log in
- sluit hem weer handmatig af
- reboot om te controleren dat hij ingelogd blijft.

Sommige van die launchers werkt dit bij, iig voor origin werkte deze workaround voor mij.
Ga ik proberen! Dankje!
Zal dat eens proberen, thanks! Wel grappig dat hier zoveel mensen hetzelfde probleem hebben. Zal vast bij een groter publiek zijn wereldwijd. Dat moet toch ergens opvallen in de telemetry bij EA.
1) Launch your browser and sign in to the EA site.
2) Open your account settings.
3) Open the "Security" tab and switch to "Login Verification".
4) (Omit the verification procedure when making the change.)
5) Restore "Login Verification" Setting.
6) Sign in with the EA app.

Dit lost normaal het inlogprobleem op van de EA App.
C&C Generals is ook op steam te koop :)
Jammer genoeg zit C&C Generals alleen op EA
Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die af en toe nog eens C&C Generals speel .. :Y)

Speel jij ook nog andere C&C's
.. waaronder Red Alert 3 // Tiberium Wars en Kane's Wrath ? .. _/-\o_ ..
Zelf geen last van. Wel dat het traag/laggy is.
Ja, uit het niks ineens uitgelogt en afgesloten bij startup van windows.
Moet dan ook opnieuw ww invullen.

Origin was destijds bij overgang ook echt om te janken, origin werkte niet meer, EA 'app' voor windows (sorry jegens gebruik van die term, ineens zijn programma's apps op windows, want hip) MOEST via app-store(wederom haat van mijn kant) die ik weiger te gebruiken (want donderop met je oneindige inlogverplichtingen).
Uiteindelijk 'gewoon' een .exe-installer te downloaden.

Waarom zo moeilijk!? (Data mining is het antwoord) ziekelijk.
Zeker last van bij de EA app, echter had ik daar bij Origin ook altijd al last van dus het is praktisch gewoon dezelfde problematiek met een andere sticker.
Inderdaad hetzelfde hier, heb sinds de installatie van de EA app en toen ik deze problemen ervaarde daarna geen EA games meer opgestart zelfs.

Moest telkens opnieuw inloggen, wordt je gewoon moe van.
Had er inderdaad ook nooit last van.
Tot ik er last van kreeg, hatelijke launcher.

Lately toch gestopt met EA games, dus voor nu boeit het me niet zo zeer meer.
geef mij maar gewoon de oude Origin maar weer terug, 10x fijner dan deze prut imo
Typische app die moet draaien voor je je game mag starten. En vaak draait deze permanent op de background terwijjl je het voor 90% van de tijd niet gebruikt :(

Heeft er al iemand een scriptje die alle loaders (Steam/Epic/EA/Ubi/...) standaard netjes laat afsluiten na een half uurtje ofzo (dat ze wel tijd hebben om wat te updaten?)?

Ik weet dat ik ze met startup-tools kan uitzetten, maar vaak na een update gaan ze toch weer aan. Dus ik zou wel een scriptje willen draaien welke na een tijdje al die bulk weer uitzet :)

(Scriptje mag ook PDF services en andere extra's die standaard CPU eten afsluiten. Ik houd me aanbevolen voor andere optimalisaties :) )
Ik zou eens kijken naar AutoHotkey. De functionaliteit voor precies wat jij wil, en dan ook nog de flexibiliteit om er allerlei criteria aan vast te knopen (o.a. een timed loop, of een snelkoppeling of toetsencombinatie).
Ik heb zelf batch files op de desktop staan.

bijvoorbeeld AMD drivers :

Taskkill /F /IM RadeonSoftware.exe
Taskkill /F /IM cncmd.exe
Taskkill /F /IM AMDRSServ.exe
Taskkill /F /IM amdow.exe
Taskkill /F /IM AMDRSSrcExt.exe
Taskkill /F /IM amdfendrsr.exe
Taskkill /F /IM atieclxx.exe
Taskkill /F /IM atiesrxx.exe
Taskkill /F /IM explorer.exe && start explorer.exe

Gewoon in een .bat opslaan en klaar is kees. Als ik het niet meer nodig heb sluit ik het af met die batch file en heb ik het in dezelfde boot toch weer nodig gewoon radeonsoftware.exe starten en alles start weer op als een plaag.
Hetzelfde kan je doen met services die automatisch opstarten. gewoon op handmatig zetten in services en als je dan origin start start het vanzelf op en sluit je origin af kan je de Taskkill uit voeren op de gestarete processen.

Ook kan je een clean state .bat maken waar alles wat niet strict nodig is uitgezet word voor als er meerdere zaken uit moeten.

Zo draait mijn windows 10 kaal met maar 40 processen.

Als je deze .bat files in alle programma's/opstarten zet starten ze met windows.

En updates doen deze launchers geforceerd als je ze opstart niet zomaar op de achtergrond behalve games.

wil je toch een timer kan je timeout /t 3600 gebruiken.
Dank Kouwe en CJ.

Dit is waarom ik op Tweakers zit :)
Korte toevoeging mocht je het niet weten: Timer is in seconden, 3600 is dus een uur.

Edit: nog een toevoeging want ik zie dat het voorbeeld geen service bevat dus bij deze een voorbeeld van een service :

net stop Bonjour-Service || net start Bonjour-Service

Dit stopt de Bonjour-Service als hij gestart is en als de service niet gestart is dan start het de service.
Wil je alleen de stop dan haal je || net start Bonjour-Service weg

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 20 januari 2025 15:50]

Ik ben eigenlijk gestopt met andere Launchers. Steam is de enige Launcher die ik nog gebruik.

Dat er op de achtergrond een uplay connect, of EA launcher opstart is acceptabel wat mij betreft(liever niet)
zolang ik maar niet hoef in te loggen, en maar 1 account te beveiligen heb.
Je moet toch alsnog ingelogd zijn bij EA (e.d.) om gebruik te maken van die launcher/DRM-tool. (effectief zijn die launcher natuurlijk op de eerste plaats DRM-tools)
Gaat dat er op Steam titels ook gewoon uit gehaald worden dan?
Stoor me er mateloos aan dat als ik Mass Effect wil starten op mijn steam deck er eerst naar huis gebeld moet worden, als ik dus buitenshuis zit moet ik persé mijn telefoon tetheren voor internet anders start die game gewoon niet en dat slaat vanuit praktisch oogpunt gewoon helemaal nergens op.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 20 januari 2025 10:27]

Heb in 2009/2010 verschillende games online bij EA gekocht. Bij de lancering van Origin ben ik toen meerdere games 'kwijt geraakt' omdat die niet automatisch in je library gezet werden en de download-links van de website verdwenen. Ben nog steeds salty. Benieuwd of ze dat nu beter geregeld hebben.
Dit voelt toch een beetje als van de regen in de drup raken. Als er iets is waar ik mij aan kan ergeren dan is het wel een aparte launcher waarbij je vaak ook nog een aparte account voor nodig hebt. Ook wil het nog wel eens compatibiliteitsproblemen geven op de Steamdeck of onder Linux waardoor je het spel niet of maar met veel moeite kunt spelen.
Niets heel boeiend nieuws deze update is al bijna een jaar vanzelf gegaan en een keuze kreeg ik niet eens. wou ik mijn game spelen moest ik upgraden naar de EA launcher en klaar was kees.
Dit geld dus alleen voor mensen die al heel lang niet geüpdatet hebben volgens mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.