Steam-gebruikers kunnen vanaf nu gameplaybeelden opnemen

Valve heeft zijn eigen gamerecorder voor Steam uitgebracht. Daarmee kunnen gebruikers gameplaybeelden opnemen en delen binnen het gamingplatform. Valve bracht de functie eerder al uit als bèta, maar nu is de opnamefunctie beschikbaar voor alle Steam-gebruikers.

De Steam Game Recording-functie is vanaf nu beschikbaar voor pc's, Macs en de Steam Deck, zo schrijft Valve in een blogpost. Daarmee krijgen alle Steam-gebruikers toegang tot een ingebouwde manier om audio en videobeelden van hun games op te nemen en te delen, als alternatief voor tools als Nvidia ShadowPlay en AMD's opnamefuncties binnen de Adrenalin-software. De functie werd sinds juni getest als bèta.

De Game Recording-functie draait volgens Valve op de achtergrond, zodat gebruikers met terugwerkende kracht gameplaybeelden kunnen opslaan. Gebruikers kunnen zelf de maximale duur en de opslaglimiet daarvoor instellen. Het is ook mogelijk om opnames handmatig te starten en stoppen via een snelkoppeling, die standaard is ingesteld op Ctrl+F11. Gebruikers kunnen daarnaast via de functie clips uitknippen en deze delen met vrienden.

De opnamefeature is standaard uitgeschakeld; gebruikers kunnen de functie handmatig aanzetten in de Steam-instellingen, onder een nieuw 'Spelopname'-tabblad.

Steam Game Recording
Bron: Valve

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-11-2024 • 11:04

52

Lees meer

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Dit gaat mensen zoveel bloatware besparen, denk aan o.a. Medal, SteelseriesGG, OBS, etc. kunnen nu allemaal de prullenbak in.
OBS? Kun je vanaf die recordfunctie ook direct naar Twitch / YouTube streamen dan? en heb je dan ook de mogelijkheden een volledig overlay met camera toe te voegen? Heb je audiomogelijkheden van externe microphones en dergelijke? want dan zou het OBS/xsplit kunnen vervangen.

[Reactie gewijzigd door Roofpigeon op 6 november 2024 11:14]

gebruik de beta nu al enkele weken, ik ben niks tegengekomen over streamen (maar ik stream dan ook niet). Ik denk niet dat dat erin zit a.t.m.
In het geval van clips
En dan non-steam spellen via steam op gaat starten? Ik hou lekker mijn huidige opnamesoftware (van AMD), die software heb ik toch al nodig voor overclocken/game afhankelijk instellingen.

Dan hoef ik ook geen launchers te misbruiken om te kunnen opnemen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 november 2024 11:27]

Ik ben het niet met je oneens, maar ik denk wel dat je OBS onterecht in het kamp van bloatware plaatst. Als er iets zo optimaal mogelijk draait zou ik zeggen dat het OBS is, waarbij het ook nog eens voor meer dient dan alleen gameplay op te nemen (ook al wordt het enorm veel daarvoor gebruikt).
Mee eens. Ik kende het programma al langer via Twitch, maar laatst voor het eerst zelf geïnstalleerd omdat ik wat gameplay clips wilde opnemen voor een kennis. En ik was positief verrast over hoe clean en geoptimaliseerd het programma in elkaar zit. Absoluut geen bloatware.
Maar met OBS kun je weer veel meer dan alleen gameplay beelden opnemen. Dus helemaal overbodig wordt een tool (wat jij bloatware noemt) als OBS ook weer niet. Het ligt dus totaal aan het gebruik.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 november 2024 11:24]

Nee hoor, ik blijf bij Medal omdat dat programma mijn gameplay in memory houdt.
Dus pas op schijf gaat schrijven als ik het wil.
Wat mij betreft is het juist meer bloatware in de steam client. Ik heb geen behoefte aan iets wat heel specifiek voor steam captures kan maken.
Uit het artikel:
De opnamefeature is standaard uitgeschakeld; gebruikers kunnen de functie handmatig aanzetten in de Steam-instellingen, onder een nieuw 'Spelopname'-tabblad.
Ik zou het geen bloatware noemen als je niet verplicht bent er gebruik van te maken. Ik denk ook niet dat de toevoeging van deze functie ook veel ruimte gaat innemen, zoals bijvoorbeeld de complete bloatware-apps op android doen.
Je begrijpt blijkbaar niet hoe veelzijdig een tool als OBS is t.o.v. deze implementatie bij Steam.
Maarja, maakt valve hier dan geen misbruik van hun monopolypositie door dus concurrerende gamerecorders er uit te drukken.....
Daar gaan de SSDs...
Lees dat Steam standaard 120 minuten opslaat, maar wel op schijf.
Als je nu dus een PC hebt met een SSD waarop Steam en je spellen staan, dan zorgt dit wel voor constant schrijfacties naar je SSD.
Gaat je levensduur wel van achteruit.

Blijf toch Medal maar gebruiken, dan heb je x minuten in memory staan en sla je het pas op als je het wilt.

Note: Ja, ik weet dat je de mappen aan kan passen, maar standaard komt het in een default map terecht waar Steam ook geïnstalleerd is.

[Reactie gewijzigd door Olifant1990 op 6 november 2024 11:40]

Volgens de steam pagina verbruik je met het high quality profiel 5,4 GB per uur opname. Als je gemiddeld 4 uur per dag speelt, wat al best veel is, dan zit je dus op 21,6 GB per dag, of een kleine 8 TB per jaar. Als ik zo even in de pricewatch kijk dan zitten de laagste TBW waardes (hoeveel TB er verwacht wordt dat naar de schijf geschreven kan worden voordat deze te zeer versleten raakt) op 320 TBW, maar de meesten zitten daar al boven en veel gaan zelfs over de PB heen (soms zeer ruim er overheen als je een grotere koopt). Dus in dit scenario waar je het altijd aan hebt staan op hoge kwaliteit en veel speelt verslijt de functionaliteit zo'n 2,5% per jaar van de levensduur van je SSD met een nogal lage TBW. Nieuwere/grotere SSD's is het helemaal insignificant.

Heb je nog een oude kleinere SSD dan zou het misschien eerder een issue kunnen worden, maar wellicht is het dan sowieso ergens in de komende jaren eens tijd om te upgraden.

edit: Ondertussen zelf Steam geupdate en eens gekeken. De 5,4 GB per uur is wel voor Full HD. Voor 4k geeft hij 16,1 GB per uur aan. Daarmee gaat het dus wel iets harder, maar als je op 4k speelt dan is het ook waarschijnlijker dat je wel een betere SSD zult hebben. Mijn eigen SSD heeft 1,2 PBW dus ik zet het gewoon eens aan en maak me er verder niet druk om.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 november 2024 12:21]

Kan ook net aan liggen waar het wordt opgeslagen en als je meerdere SSDs hebt kan het best zijn dat het op de kleinste/oudste wordt gedaan. Maar gezien dit ook uit te zetten is... Lijkt me niet zo'n issue.

Edit: Overigens kan je volgens mij ook een RamDisk maken en daarop schrijven als men het echt nodig acht.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 6 november 2024 12:10]

De videos worden standaard met x265 codec opgenomen, dus het schijfgebruik valt in elk geval mee, afhankelijk van de compressie die je gebruikt. Zelfs op 4K met ultra quality (minste compressie) en 60 fps kom je dan uit op 50Mbps (megabit dus en wat Steam zelf aangeeft), wat 6,25MB/sec is, de MTBF van de meeste SSDs tegenwoordig zijn zoveel beter, dat merk je nauwelijks meer.

Opnames met ultra quality en 1440p in 60fps zijn dan 32Mbps (4MB/sec dus).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 november 2024 12:17]

Zover ik kon lezen staat GameRecording standaard uit.
Dat valt allemaal reuze mee. Die TBW van de schijven tegenwoordig komt menig mens in zijn leven niet aan en tegen die tijd heeft men vaak al lang een upgrade uitgevoerd.
Dat hang er van af of ze de moeite hebben genomen om Nvidia / AMD / Intel hun recording APIs hebben gebruikt of niet. Die encoden namelijk op de GPU en houden een buffer van 5 minuten in (V)RAM. Dus als je louter replay aan hebt staan spreek je de SSD niet aan tot je de clip opslaat.
Gaaf.
Binnenkort maar eens gebruiken en kijken of die goed werkt en niet teveel resources opsnoept.
Shadowplay had minimale impact. Als dit om en nabij hetzelfde zal zijn voor Steam, ben ik zeer tevreden.
gebruik het al een tijdje in de beta functie.
tegenover shadowplay voor mij wel een grote verbetering. nog lichtiger als het aan komt op systeem resources. het gemakt waarmee een stukje uit de volledige opname geknipt kan worden (wat shadowplay totaal miste) en het gemak van delen werkt top!

ik heb hem zelf ingesteld op 3 uur opname vasthouden (omdat ik de opslag wel kan missen)
het gemak van de steam overlay openen, clip klikken balkje verschuiven naar het gewenste moment en "kopieer naar klembord" klikken om in discord/steam chat te delen werkt daarmee top.
Nu moet de anti-cheat software hier op inhaken en gameplay opnemen vlak voor een kill (of andere verdachte scene).
Dan kunnen ze op afstand makkelijk de beelden analyseren (AI) om te zien of je vals speelt of niet.
Op basis daarvan kan je account dan worden gecanceled.
Dit is voor mijn gevoel een tweezijdig mes, ja het zou een manier kunnen zijn cheat/hack software te herkennen. Maar streamers op Twitch en Kick hebben al manieren dat op het scherm niet te zien is dat hun Wallhack/aim hack aanstaat. Overig zijn sommige mensen gewoon heel goed wat lijkt op hacken/cheaten. League of Legends pro's bekijken krijg je een epileptische aanval van, met hoe die over het scherm heen bewegen. Daarnaast heb je nog de geluk factor, soms in bijvoorbeeld Counter Strike raak ik ook dingen waarvan ik zeg "Dat was mis", "Ik word gereport hiervoor" en ook hier kunnen false positives uit komen. Het zou een studie opzich zijn om hier goed anti cheat herkenning model voor te maken, maar zou het wel iemand willen zien doen.
Je ziet het in eerste instantie niet. Maar als je goed kijkt maken ze rare beslissing die een normaal iemand niet zou maken tenzij ze voorkennis hebben. Of hij muis/cursor verspring en daarna weer terug. Zeker vaak in slowmotion te zien. En AI kan je daar zeker wel voor trainen. Al is het maar om een account te flaggen.
pro-gamers maken dan ook vaak beslissingen die een nromaal iemand niet zou maken, omdat hun voorkennis komt uit hun ervaring. Zo heb ik jaren geleden bij het uitkomen van de Creative X-Fi chips een interview gedaan met Jonathan Fatal!ty Wendel (toen wereldtop in Q3 als ik het me goed herinner en ook een lange samenwerking had met ik dacht Abit voor moederborden). Hij heeft me geleerd hoe je het geluid en de extra kanalen die toen beschikbaar kwamen kan gebruiken om te voorspellen hoe en waar iemand zichtbaar zou komen. Concreet kon je toen horen waar exact het spawngeluid (van spelers en items) vandaan kwam en weten welke routes "normale" spelers nemen naar powerups/weapons en hoe verschillend pro-gamers dit deden.
Het is dus niet omdat je dénkt dat iemand cheat, dat het ook effectief zo is en iemand zonder bewijs beschuldigen is dan ook not done en eerder een teken van zwakte.
Je kan inderdaad goed zijn en daarom anders reageren maar daar heb ik het niet over. Als je muis in een constante snelheid beweegt en de milliseconden dat er een hoofd zichtbaar is met extreme snelheid(vrijwel de volgende frame) perfect op zijn hoofd mikt en daarna de volgende frame weer op zijn oude plek komt en daarna weer normale snelheid veder gaat is niet normaal zelf voor pro gamers niet. Ook constant naar link bewegen 1 seconden naar recht boven schiet terwijl daar geen reden voor is(zelfs pro gamers zeggen dat) dan heb je voorkennis.

En hoezo zonder bewijs je heb toch een video? Als daar dingen op te zien zijn zoals cursor snapping dan is er gewoon bewijs.
maar dat kunnen ze zelf inbouwen toch ze hoeven daarvoor niet op steam te wachten.
COD heeft dat dacht ik meer dan 10 jaar?
De grote vraag is natuurlijk wat de output hier van is, en wat de performance impact is.
Vaak hebben dit soort tools óf een hele lage bitrate en vlugge encoding, óf is de performance impact heel groot.
performance impact, lager dan shadowplay.
kwaliteit is in te stellen (m.b.t. bitrate, framerate)
Had dit in de Beta al even geprobeerd, kon alleen geen clips naar anderen doorsturen omdat die niet de Beta versie draaide. Wel een leuke functie, een soort uitgebreidere functie van screenshots, met ook de mogelijkheid tot video en geluid.

Standaard alles opnemen hoeft voor mij niet perse, maar gelukkig is de functie best goed in te stellen. Wel fijn lijkt mij de mogelijkheid om iets wat je net meegemaakt hebt in een spel te kunnen delen. Handmatig aanzetten van de video kan ook, maar ik denk dat ik dan meestal te laat ben om het aan te zetten, omdat ik waarschijnlijk pas later weet dat iets heel mooi/leuk is.

Ben benieuwd naar leuke clips van vrienden te kunnen kijken.
Ik heb voor drie verschillende indie games meerdere bug reports opgenomen met deze feature en dan kon ik gewoon een publieke URL delen die je dus kon zien vanuit de browser.
blij om te zien bij default uit zo hoort het ook naar mijn mening

verder zeer coole feature topwerk van valve


als ze nu alleen nog een feature wilden inbouwen zoals EA dat je games direct kunt launchen vanuit een side bar VANUIT de steam store ook al zit je in de store zou een nice to have zijn

belangrijke missende tekst bijgevoegd

[Reactie gewijzigd door atthias op 6 november 2024 11:52]

als ze nu alleen nog een feature wilden inbouwen zoals EA dat je games direct kunt launchen vanuit een side bar ook al zit je in de store zou een nice to have zijn
Je kunt als je een game installeert aanvinken dat het een snelkoppeling moet maken in het Start menu of op de desktop. Volgens mij doet dat precies wat je zoekt.
nee wat ik wil is dat als ik in de Steam store ben dat er links of rechts een side bar menu is van al je games zoals je ook in de Bibiotheek hebt

en dat je vandaar uit direct je games kunt starten EA heeft dat en vind dat wel handig
Je kunt dan toch een aparte balk ergens houden, waarin je de genoemde of gewenste snelkoppelingen zet en de vensters in Windows niet maximaliseren (of een aangepaste regio toekennen)? Dan kun je er altijd bij, ongeacht welk programma zelfs. Er zijn ook aparte tools die dit voor je doen.

Ik zou in elk geval iets wat jij omschrijft niet willen of verwachten. Ja, het is gemakkelijk om direct vanuit de Steam Store een game te kunnen starten, een keer klikken naar Bibliotheek is dan toch ook zoveel moeite niet? Of dus eventueel de workaround van de eerste paragraaf gebruiken, dan heb je het dus onafhankelijk van welke applicatie dan ook. Verwacht dus niet dat wat je vraagt op korte termijn komt.
daarom zeg ik ook nice to have zijn andere oplossingen voor inderdaad en het is geen must

maar zou voor mij iets leuks zijn wat steam zou perfectioneren
Je kunt links in Steam in een nieuwe tab/venster openen. Dan zou je dus in je oorspronkelijke tab je games/bibliotheek zien, en in die andere tab kun je door iets anders bladeren. Heb dit wel eens gebruikt om mijn positie in de Store te behouden, en dan de games uit die lijst in een nieuwe tab openen.

Doe dit door met rechtermuisknop op een link in Steam te klikken, en dan 'Open in new tab'. Niet helemaal gebruiksvriendelijk, en het werkt niet overal, maar het werkt wel.
dank dit helpt inderdaad
Mag ik vragen wat de use case hiervoor is? Als je in de store bent waarom zou je je spellen willen zien? Ik gebruik de store puur en alleen om iets te kopen. Er gaan maanden voorbij dat ik de store niet zie.
erg niche als ik ooit uit verveeldheid door de store gescrolled heb en opeens besluit ik heb zin in iets

kortom echt niche maar ja vind het zelf wel lekker bij de EA launcher
Dan klik je op 'library' en start je de game.
sure is maar 1 klik maar hey vond het bij EA super gemakkelijk en zie deze feature ook graag in steam
Uhm, dan heb je zeker maar een paar games ofzo.
Aan de ene kant heel gaaf, aan de andere kant: Ik heb laatst mijn oude xbox 360 weer eens aangeslingerd. Daar stonden allemaal opgenomen beelden op die me dus echt niets meer boeien.
Zelfde met alle opnamen van de games die ik op de PC speelde.

Maar we zijn allemaal influencer / vtubers tegenwoordig.
Het hoeft natuurlijk niet alleen maar te gaan om het delen van video, het kan ook handig zijn om achteraf te analyseren wat daar nou gebeurde. De 'wtf just killed me?!' momenten. Of analyseren van je beslissingen in de strijd om er van te leren en beter te worden.
Jemig. Alsof gaming werk is. Analyseren van wat er gebeurde... nee. Als een game me daartoe aanzet dan ga ik het per direct uninstallen. Voordat je het weet is het geen hobbie meer, maar een obsessie.

Nee het is "leuk" om visuele glitches op te kunnen nemen om te kunnen delen met anderen, behalve dat is deze feature juist een stapje dichterbij dat ik Steam bloatware ga noemen en niet al die externe tools die gemaakt zijn om opnames te maken.
Tja, sommige mensen vinden het leuk om ergens beter in te worden ook al is het niet hun werk.
Zo serieus neem ik mijn werk nog niet eens. En dan kan je beter zo'n camera mode als in Halo hebben, want het terug zien van alleen jouw POV zal in veel gevallen weinig toevoegen.
Gebruik ik nog steeds de Xbox Game Bar voor, niet al mn games lopen via steam dus heb ik zoiets altijd beschikbaar.
Nice! Mooie functie :-).
Vind het een eeuwige zonde dat Plays.TV offline is gehaald.

Dit vult het gat weer goed op :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.