Valve test nieuw sorteersysteem voor behulpzame reviews

Valve is begonnen met een publieke test van een nieuw systeem om reviews in Steam te sorteren. Recensies die andere spelers het beste helpen krijgen prioriteit, terwijl onder meer memes en Ascii-kunst veel lager komen te staan.

De recensies op Steam zijn met name bedoeld om andere spelers te helpen een geïnformeerde beslissing te nemen over de aankoop van een spel, schrijft Valve in een aankondiging. Tot nu toe werden de recensies gesorteerd op basis van hoe vaak een recensie als behulpzaam werd aangemerkt door andere spelers. "Maar we hebben gezien dat veel spelers de reviews gebruiken om grapjes, memes, Ascii-kunst en andere content die misschien niet zo behulpzaam is voor potentiële kopers te delen", aldus Valve.

Het nieuwe systeem identificeert aan de hand van meldingen van gebruikers, oordelen van het moderatieteam van Steam en machinelearning welke content minder behulpzaam is voor klanten en plaatst die veel lager. Het gaat niet alleen om Ascii-kunst, memes en grapjes, maar ook om reviews die uit slechts één woord bestaan. "Dat betekent niet dat spelers deze grappige, maar onbehulpzame berichten nooit zien, maar hopelijk betekent het wel dat ze die minder vaak zien wanneer ze meer te weten willen komen over een spel."

Het nieuwe systeem wordt standaard ingeschakeld. Gebruikers die content zoals memes en Ascii-kunst juist wel willen zien in de reviews, kunnen het nieuwe systeem uitschakelen en teruggaan naar het oude systeem.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

15-08-2024 • 10:14

57

Reacties (57)

57
56
22
0
0
24
Wijzig sortering
De beste optie is sorteren op nieuwste. Een review van 2 jaar geleden zegt niks over de ervaring van nu. En volgens mij is elke review nuttig. Het is de ervaring van mensen op dat moment. Klopt er iets niet dan kun je daar als gebruiker ook doorheen prikken door niet af te gaan op 1 review.

[Reactie gewijzigd door moonlander op 15 augustus 2024 10:23]

volgens mij is elke review nuttig
Dus het is nuttig om te zien dat mensen ASCII art plaatsen? Of dat mensen praten over politiek daar?
dat is een ander probleem die ze moeten tackelen. Een gebruiker blokkeren om reviews te plaatsen in een bepaalde periode als men niet serieus een review schrijven.
Dat, of lekker hun gang laten gaan maar de zichtbaarheid verminderen door slimme algoritmes - minder handmatig, ze blijven te zien voor wie het wilt, etc.

Jouw "oplossing" door te sorteren op nieuw is wel iets wat ze mee zullen nemen in hun algoritme neem ik aan. Ik denk dit omdat ze al een verschil maken met de rating: "Overall" en "Recent". Dan kan je zien, bijvoorbeeld, dat overall "Overwhelmingly positive" is, en recent "Mixed", ofzo. Dat geeft al een hoop aan, en als je dit dan kan doorvoeren in wat je standaard ziet als je op "Reviews" klikt, lijkt me dat de meest logische en beste oplossing.
Dat tackelen ze toch ook? Als dat soort 'reviews' niet meer (goed) zichbaar zijn gaan die mensen die zulke 'reviews' posten daar ook minder moeite voor doen ze te plaatsen.

Overigens mag de detectie bij het plaatsen OOK verbeterd worden, hoe moeilijk moet het zijn voor een server om ASCII ter herkennen. Dat kan al voor het posten tegen gehouden worden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 augustus 2024 11:09]

Gebruikers blokkeren reviews te maken is toch misleiding van de bovenste plank?

[Reactie gewijzigd door MrFax op 16 augustus 2024 02:36]

Als je 2 onzinnige reviews plaatst is het niet een hele waardevolle toepassing. En ik geef ook aan een bepaalde periode. dus na 3 maanden mogen ze weer reviews schrijven oid.
Er zal vast een tool bestaan die kan interpreteren of een bijdrage ontopic is of niet.
Ik sorteer inderdaad altijd op nieuwste. Maar daarna op alleen positieven en daarna alleen negatieve.

Maar dat neemt niet weg dat (ascii-)memes en korte zinnen nutteloos zijn. Ze zorgen er alleen maar voor dat ik meer 'reviews' moet overslaan en dat irriteert lichtelijk. Daar gaat dit over, het wegfilteren van nutteloze 'reviews', die eigenlijk geen review zijn.

Edit: op terecht commentaar van @Alxndr heb ik 'nuttig' in 'nutteloos' aangepast.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 15 augustus 2024 10:42]

Je mist een "niet", nu spreek je jezelf tegen 8-)
Hoewel veel mensen dit voor de 'memes' doen, kan je überhaupt een cijfer geven aan een spel zonder een review achter te laten?

Volgens mij moet je bij een review altijd minimaal een x aantal tekens ingeven, mensen die dan geen zin hebben om een boekwerk neer te zetten komen uit op bogus-tekst en ASCII-art.
Als dat een keuze van Valve is, dan is het blijkbaar de bedoeling dat je alleen een cijfer kan geven met een nuttige review erbij. Dat is toch prima? Wellicht niet wat je voorkeur geniet.

Ik kan mij goed indenken dat het een bewuste keuze is omdat te doen om te voorkomen dat mensen te snel overdreven positief of negatief over zijn. Je moet immers moeite stoppen in het geven van een cijfer en dan haken veel mensen af. Zogezegd het kaft van het koren scheiden.

Zeker wanneer dat de reden zou zijn is het extra logisch om de 'nutteloze' reviews te verbergen\filteren.
Ik heb in totaal 1 review achter gelaten, sorry maar ik ga niet een heel boekwerk voor ieder spel schrijven zoals ik bij dat spel heb gedaan.

Dus voor mij is de keuze:
1: Geen review achterlaten.
2: Zeer zelden een boekwerk achterlaten als review.
3: Meme review - wat mij niet ligt.

Waarbij ik dus geregeld voor optie 1 kies, anderen kiezen dan blijkbaar voor optie 3 voor de lol of om überhaupt iets te kunnen reviewen.

Daarbij heeft Steam volgens mij zelf de optie bij reviews om aan te geven dat het 'Grappig' is, dus blijkbaar is memes als reviews iets wat ze meerekenen.

Maar puntje bij paaltje komt het erop neer dat er (veel) mensen zijn zoals ik die wel een cijfer willen geven, maar geen zin hebben om een boekwerk of een meme achter te laten, dus dan maar niet.
Je kan gelukkig enkel één karakter intypen en dan de review submitten, dan accepteert hij het wel. Dit karakter kan zelfs een spatie zijn, wat dan resulteert in een leeg review. Ik denk dat dit met opzet is, maar ze gebruikers wel willen aanmoedigen iets te schrijven door het te laten lijken alsof het verplicht is.

Een kort maar krachtige zin is ook voldoende voor een Steamreview, kijk maar naar het aantal mensen wat hun "review" tot een enkel woord houden...
Anoniem: 1849202 @Kwizz15 augustus 2024 12:49
Persoonlijk laat ik liever geen volledige review achter tenzij ik er echt een keer zin heb om er even voor te gaan zitten om dit te doen zoals ik bij Baldur's Gate 3 heb gedaan, maar om een meme/spatie/copy-pasta te plaatsen is iets wat ik liever niet doe.

Ik heb nu honderden spellen in mijn Steam account staan waarbij ik best wel een cijfer wil geven Positive/Mixed/Negative, maar om nou bij ieder spel een regel of een boekwerk te plaatsen is beetje teveel van het goede voor hoe ik het graag zou willen gebruiken.

Al kan je bij wijze van aangeven dat je review dan enkel zichtbaar is voor vrienden en daarbij minder restricties heeft zou al voor mij voldoende zijn. Je kan nu wel reviews instellen 'Friends only' maar je moet dus al iets van tekst of spatie neerzetten i.p.v. dat je simpelweg een keuze uit 4 opties hebt:
1: Leave review
2: Mark as Positive
3: Mark as Mixed
4: Mark as Negative

Bij de laatste 3 opties klik je simpelweg aan of je een spel aanraadt of niet, bij de eerste optie kom je bij het huidige reviewvenster uit. Als je dan je review weer publiek wilt zetten krijg je het venster voor je om tekst in te voeren voordat je deze weer plaatst.

Voorbeeld van Helldivers 2:
"THE DEVELOPERS NOW FORCE YOU TO CREATE A PSN ACCOUNT TO PLAY! - DO NOT BUY"

Een terechte kritiek, en geeft in het kort aan wat het probleem is maar veel mensen zien dit als 'review bombing', terwijl de levensduur van het spel afhankelijk is van het aantal spelers.
Sorry, maar niet mee eens. Er staan ZO veel reviews daar die totaal niet ter zake doen of gewoon geen goede review zijn , die mogen er wat mij betreft automatisch uitgefiltert worden . Een goed opgebouwde, korte maar inhoudelijke review zou veel hoger moeten staan qua waardering . maar reviews zoals "is gud" of "mid" of ascii art of dat soort rommel heb je helemaal niets aan. of dingen zoals hieronder staan , compleet absurd en onnodig.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 15 augustus 2024 10:32]

Nee, daar ben ik het niet mee eens... Sorteren op nieuwste is een hulpmiddel die je in kunt zetten maar zou ik echt niet als eerste of zelfs enige methode inzetten. Als ik op recent sorteer dan zie ik vaak juist veel oneliners. Ook kan het dat mensen boos zijn over weet ik veel wat maar wat helemaal niet om de game zelf gaat (de nieuwe game heeft een donkergekleurde lesbische vrouw dus de oude wordt gereviewbombed of weet ik veel wat voor onzin wat mij niet boeit).
Gewoon sorteren op reviews die als nuttig beoordeeld zijn geeft meestal veel beter gebalanceerde meningen. Ook als die mening 3 jaar oud is kan dat nog heel nuttig zijn en zeker wel iets zeggen over de ervaring nu.
Natuurlijk is het ook nuttig om even naar de recente reviews te kijken want misschien is er wel een update geweest die van alles veranderd heeft (in positieve of negatieve zin). Maar dat betekent niet dat oudere reviews helemaal geen waarde meer hebben.
De beste optie die ik heb gevonden is video reviews bekijken. De review optie binnen Steam wordt alleen maar misbruikt om de ontwikkeling van die games in de richting te krijgen van waar die speler het heen wil hebben. En heeft dan ook niets meer met een review van doen.

En dan heb je nog de negatieve review bombardementen omdat het spel niet soepel loopt op een aardappel.

En de review bombardementen omdat een populaire vlogger zich negatief uit over een game en vervolgens iedereen met een grote boog om dat spel loopt. Zoals Cyberpunk. Dat sinds de release nog geen 5% is veranderd maar waar de reviews wel van zijn veranderd van slecht naar uitstekend. Ik heb het sinds de release gespeeld. En het is nog steeds exact dezelfde game.
Maar zoals het artikel zegt, niet elke review bevat daadwerkelijk een review. Ook Steam is een grote club papegaaien die elkaars grappen maar blijven recyclen. Ik zou het persoonlijk wel aardig vinden als al de ruis uit het zicht verdwijnt.
Dat is geen oplossing van het probleem, het systeem wordt dus nog misbruikt. En dat moeten ze juist aanpakken.
Thanks goodness.

Ik wil geen 'aai deze kat' ascii zien. Of 'ik ging 10x dood in de eerste 5 minuten - 10/10'.

Hopelijk komen er inderdaad weer meer reviews met nuttige verhalen. En dan ben ik zowel blij met anekdotes als inhoudelijke reviews.

Professionele reviewers/curatoren mogen wat mij betreft ver weg blijven, want die worden 9/10 volgens mij betaald om vreselijk positief te zijn. Blergh.
Ik ben hopelijk niet de enige die om de zoveel tijd een aantal reviews bezoekt en op "report" klikt wanneer nodig. Ik typ dan simpelweg "not a review" en klaar. De twee voorbeelden die jij aanhaalt zou ik meteen reporten.
"I left this cat here so you can pet it" Die ben ik idd wel zat. Zelfde geldt voor een zielig levensverhaal gevolgd door "None of that has changed but the game's pretty great" 1 keer leuk, daarna gaat het vervelen.

Wat gebeurt er met degelijke reports die jij gedaan hebt? Enig zichtbaar effect?
Ik krijg een melding van Steam dat het "resolved" is. Maar ik ben nooit gaan zoeken in de reviews of ze er nog in staan.

Misschien is dit te testen door eerst zelf een comment te plaatsen en dan te kijken of je de review nog terug kunt vinden.
Om heel eerlijk te zijn wist ik niet eens dat dit kon haha. Op nu doe ik dat wel eens, maar had er nooit bij stil gestaan dat dat een optie was... Stom he? Ik ga er op letten!
Zo te zien kan het ook pas als je de review zelf opent (vlaggetje rechtsonder), maar de meeste reviews zijn gewoon in zijn geheel te lezen op de overzichtspagina... Dat is ook niet erg handig. Ik zie trouwens ook dat je een 'was this review helpful' yes of no niet in lijkt te kunnen trekken. Dacht eerst dat het misschien onder de No knop verstopt zou zitten (ik heb hem wel naar Yes veranderd, beter per ongeluk te positief dan te negatief, de betreffende review waar ik even bij wou testen was niet heel bijzonder maar wel ok)
Je snapt denk ik ook wel dat mensen geen cijfers kunnen geven aan spellen op Steam zonder hierbij een review achter te laten.

Ik heb in totaal 1 review achter gelaten, sorry maar ik ga niet een heel boekwerk voor ieder spel schrijven zoals ik bij dat spel heb gedaan.

Dus voor mij is de keuze:
1: Geen review achterlaten.
2: Heel miniem een boekwerk achterlaten als review.
3: Meme review - wat mij niet ligt.

Waarbij ik dus geregeld voor optie 1 kies, anderen kiezen dan blijkbaar voor optie 3 voor de lol of om überhaupt iets te kunnen reviewen.
En terecht van Valve om die keuze te maken naar mijn mening!

Ze hebben al genoeg last van reviewbombs. Laat staan dat het te gemakkelijk wordt gemaakt om een cijfer toe te kennen.

Iedereen met een positieve mening geeft een 10 en iedereen met een negatieve mening geeft een 1. Zo werken mensen nou eenmaal. Dan kan je beter een simpel thumbs up- or down systeem implementeren ipv cijfers.

Ik ben erg blij met het huidige systeem en nog blijer als de filter in productie gaat. Mensen moeten er moeite in stoppen en een realistisch, naar hun mening, cijfer geven of simpelweg géén cijfer geven.
Want het huidige systeem heeft ook maar enig effect op 'review bombs'?

Het grote verschil met of zonder dit systeem is dat ze een copy-pasta achterlaten en jij je vervolgens beklaagd hierover.

Dat jij iedere rating als reviewbombing ziet is een 'jij' probleem, ik zou namelijk graag op een volwassen manier mijn mening via een cijfer of Thumbs up/Down-systeem willen geven dat ik een spel goed vind of niet, zodat mijn vrienden dit ook kunnen zien als ze mijn lijst met spellen doorlopen. Nu zien ze enkel een review van Baldur's Gate 3 en bij de rest heb ik niks achtergelaten. Mensen die wel bij ieder spel een heel boekwerk schrijven blijven hoe dan ook bestaan, en mensen die willen 'reviewbomben' doen dat toch wel ongeacht of ze hiervoor memes/copy-pasta moeten plaatsen of niet.

In gevallen zoals Helldivers 2 ben ik blij dat er 'reviewbombing' wordt toegepast, dan zie ik een grafiekje: "Hé wat is dit op 2 mei 2024?' https://i.imgur.com/7FxTRbD.png

Vervolgens als ik op datzelfde balkje druk krijg ik als eerste deze review te zien met Most helpful first:
https://i.imgur.com/JVgEMCf.png

He wat cool, reviewbombing heeft mij ingelicht over een spel waarbij ik nu weloverwogen een besluit kan nemen om een spel wel of niet te halen. Daarbij heb ik ook de keus om dieper te kijken of dit nog een issue is en op basis van spelersaantallen bekijken of het spel nog 'leeft'.

Als consument zie ik het nut er dus wel van in dat mensen reviewbomben, het geeft mij de mogelijkheid om uit te zoeken of er issues met een spel zijn die ervoor kan zorgen dat mijn plezier in datzelfde spel weggenomen wordt, het zal niet de eerste keer zijn dat een developer een richting ingaat waar de playerbase niet op zit te te wachten. Ik zie het als een waarschuwing, een red flag als het ware als er een enorm groot rood balkje tussen staat, als je de reviews op Most Helpful zet, zie je tevens direct de reden waarom er een groot balkje bij staat.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 15 augustus 2024 12:11]

Je snapt denk ik ook wel dat mensen geen cijfers kunnen geven aan spellen op Steam zonder hierbij een review achter te laten.
Dat kun je sowieso niet. Je kunt alleen een thumbs up of thumbs down achter laten; cq. "zou aanraden" - "zou niet aanraden"
Steam reviews zijn dan ook niet zo zeer echte reviews, als wel simpele endorsements.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 15 augustus 2024 20:38]

Goed zo. Steam reviews zijn totaal nutteloos in 80% van de gevallen in mijn ervaring. Of memes, of ascii art of onzinnige opmerkingen "Game X is good because streamer Y told me so" niveau.

Hoe minder ik daarvan te zien krijg, en hoe meer relevante reviews? Dat is alleen maar aan te moedigen!
Goeie zaak. Ik schrijf bijna altijd een review na het uitspelen of afhaken van een game. Vooral voor indies zijn die reviews enorm waardevol.
ASCII art uitfilteren, van cowsay naar 'cow-nay'? :)
...kunnen het nieuwe systeem uitschakelen en teruggaan naar het oude systeem.
Waarom wordt ik van zo'n kleine toevoeging zo blij? Is het zo bijzonder dan bedrijven hun mening niet door je strot drukken tegenwoordig?

En ik lees helemaal noiit reviews, daar hebben we tegenwoordig videos voor. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden en smaken verschillen te veel.
Het aantal negatieve/positieve reviews op Steam zegt soms meer dat 1 enkele video kan bewerkstelligen.
Als ik 20 keer zie dat een game ongeoptimaliseerd is, of de publisher heeft recent alsnog na release drm toegevoegd dan weet ik genoeg. Wegblijven of wachten op een deep-deep sale. Omgekeerd werkt het zelfde, eindelijk gepatched, denuvo verwijderd? We kunnen er voor gaan.

Video Reviews op ytube worden meestal bij release gemaakt, de Steam reviews zijn doorlopend.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 15 augustus 2024 11:04]

Privaat bedrijf he :)
EN nog eens Valve, die ik persoonlijk sowieso hoog in het vaandel heb staan.
Persoonlijk zie ik liever Steam reviews in combinatie met wat ze verder spelen en waarderen dan iets van een content creator die beïnvloedbaar is door allerlei factoren. Kraak je een game af om de volgende keer overgeslagen te worden?, Is het een moetje om te spelen in een druk schema? En natuurlijk de gratis key en andere merchandise.

Het grote minpunt van Steam reviews blijft dat je alleen positief of negatief mag stemmen, maar dat is by design natuurlijk, want mensen zijn dan sneller geneigd om positief te geven met een uitleg in de review die dan eigen een 5 of 6 aan geeft.
Ik had liever gezien dat ze ook de Guides zouden aanpakken.
Het is zo irritant dat ik voor bij 'How to start the game' met alleen een screenshot van de playbutton moet scrollen. Voordat je pas bij de guides komt die nuttige uitleg over iets geven.
De steam reviews systeem vind ik ook erg handig om tegengeluid te geven tegen de developers/publisher, want in dezen tijd is het wel nodig.
Het valt mij op dat veel games betaalde reviews hebben. Een kennis van mij doet dat ook. Soms vind ik niets aan een spel en dan hoor ik dat gezwoeg van hem om er nog iets van te maken in een stream. Omdat hij dus x games per jaar moet reviewen voor studio Y.

Als "gewone" gamer, waarom zou ik een half uur uittrekken om een goed onderbouwde mening te geven? Ik krijg er niets voor. Als ik pech heb troll reacties of negatieve reacties omdat de belangen van andere influencers of de game studio zo groot zijn.

Bij Tweakers is er nog dat grappige Karma systeem. Ben een grootmeester en dat vind ik gewoon leuk.

Reviews zijn gewoon handel geworden. De tijd van de "gewone speler" die er gewoon tijd in steekt om een stukje te schrijven lijkt voorbij.
Het valt mij op dat veel games betaalde reviews hebben. Een kennis van mij doet dat ook. Soms vind ik niets aan een spel en dan hoor ik dat gezwoeg van hem om er nog iets van te maken in een stream. Omdat hij dus x games per jaar moet reviewen voor studio Y.
FWIW - dit is binnen de EU zwaar illegaal en de betrokken partijen kunnen er voor tot aan, in de praktijk, 10% van hun jaaromzet beboet worden.
Wat natuurlijk ook niet helpt is dat er effectief drie moderatieystemen zijn. Een om aan te geven dat een review nuttig is, een om aan te geven dat een review grappig is en een beloningsysteem waarmee je iemand Steamtokens/points kan geven via emotes. Deze drie kunnen tegelijk toegepast worden op een review. Het loont dus om grappige reviews te schrijven - je kan er immers internetSteampoints mee verdienen (die je in de Steamstore kan uitgeven voor cosmetische items).
Steam is een grote internet community, en dit soort gezonde communities hebben een eigen internercultuur. Ik snap goed at Steam de reviews die mensen tot aankopen aansporen prominenter wil tentoonstellen. De gebruiker moe(s)t actief zoeken om de nuttigste reviews te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.