Proximus verhoogt prijzen Flex-abonnementen vanaf januari met 3 euro per maand

Proximus zal vanaf 1 januari 2025 de prijzen van verschillende diensten verhogen. De Belgische operator zegt dat de prijsverhogingen nodig zijn vanwege de inflatie en investeringen in zijn netwerken. De vorige prijsverhoging dateert van begin 2024.

De zogenaamde Flex-abonnementen, waarbij particulieren verschillende diensten kunnen combineren, worden volgens Het Nieuwsblad 3 euro per maand duurder. De prijzen van de internetabonnementen zullen vanaf 1 januari 2025 2 euro per maand stijgen. Het optionele sportpakket Pickx Sports zal vanaf januari 20,99 euro per maand kosten. Dat is 2 euro meer dan de huidige prijs van 18,99 euro per maand.

Er komt ook een prijsverhoging bij de Daily Roaming Pass-optie, waarmee klanten kunnen bellen en surfen buiten Europa. Dit product zal vanaf volgend jaar 7,49 euro of 13,49 euro per dag kosten, afhankelijk van het land waarin de gebruiker zich bevindt. Momenteel liggen de prijzen van deze Daily Roaming Pass op respectievelijk 5,95 euro en 11,95 euro. Uit data die Proximus op zijn website heeft geplaatst, blijkt dat er bij de zakelijke abonnementen soms meer en soms minder zal worden gerekend.

Proximus zegt dat de prijsverhogingen nodig zijn omdat de inflatie de kosten doet toenemen. De impact is voornamelijk voelbaar in de lonen van het personeel, klinkt het. De operator heeft in 2024 twee automatische loonindexeringen moeten doorvoeren en in 2025 zou er wellicht nog een indexering plaatsvinden. De operator stelt dat het zijn klanten via de maandelijkse factuur zal inlichten over de wijzigende tarieven. Proximus had op 1 januari 2024 ook prijsstijgingen doorgevoerd. De prijzen van de Flex-abonnementen werden toen bijna allemaal met 3 euro per maand verhoogd.

Flex XS (Internet + Mobiel) Prijs per 1 jan 2023 Prijs op 4 nov 2024 Prijs per 1 jan 2025
Flex XS 52 euro 55 euro 58 euro
Flex Fiber XS 57 euro 60 euro 63 euro
Flex Fiber XS+ 69 euro 72 euro 75 euro
Flex S-abonnementen (Internet + Tv)
Flex S 67 euro 73 euro 76 euro
Flex Fiber S 72 euro 78 euro 81 euro
Flex (Internet + Vaste telefonie + Tv)
Flex 79 euro 84 euro 88 euro
Flex Fiber 84 euro 90 euro 93 euro
Flex Giga Fiber - 93 euro 96 euro
Flex Premium (Internet + Vaste telefonie + Tv)
Flex Premium 132 euro 132 euro 135 euro
Flex Premium Fiber 137 euro 137 euro 140 euro

Door Jay Stout

Redacteur

04-11-2024 • 10:48

73

Submitter: Mschamp

Lees meer

Reacties (73)

73
73
26
1
0
43
Wijzig sortering
Ze zouden bij de reden van de prijsstijging beter 'Omdat het kan' plaatsen, ik denk dat dat beter in de buurt zou komen van de waarheid. De inflatie is het gevolg en kan niet de oorzaak zijn van een prijsstijging.
Proximus heeft ook te maken met de gevolgen van de prijsstijgingen (inflatie). Elke prijsverhoging heeft ook weer invloed op de inflatie. Dat de prijsverhoging deels noodzakelijk is door de inflatie is dus gewoon een correcte stelling.
Het is dan niet "omdat het kan", maar "omdat het moet". Prijzen jaren lang gelijk houden gaat in een markt economie domweg niet.
De laatste paar jaar stijgen de prijzen er wel erg hard, jaarlijks 3 euro er bij is toch echt iets anders dan "inflatie" intussen. Zoals @tjheutn al aan geeft, 27% op twee a drie jaar tijd is toch fors te noemen.
Eens zien louter de lonen bij proximus zijn gestegen met
9.25% in 2022
4.33% in 2023
3.3% in 2024
3.5% in 2025
Totaal is dat 22%
Waarom is er dan geen prijsstijging bij Scarlet?

EDIT:
Hieronder de prijsstijgingen bij Scarlet de afgelopen 10 jaar voor hen Trio pakket. Het kan dus ook anders.

In 2013 was het 39 euro
In 2019 was het 40 euro
In 2024 was het 42 euro

[Reactie gewijzigd door Edrek op 4 november 2024 15:18]

Omdat scarlet het budget merk van proximus is waar gewoon alles wat minder is.
Dat weet ik. Bij Scarlet zijn ook de lonen gestegen (indexaanpassing), dus dan is de loonstijging een drogreden.
Nee want nogmaals scarlet is proximus die kunnen hun budgetmerk laag van prijs houden door de kosten op hogere abonnementen af te wentelen.
Ja, maar nogmaals dan hebben de loonsverhogingen bij Proximus er niets mee te maken
Natuurlijk wel, dat is 1 en hetzelfdfe bedrijf.
De winst gaat al jaren achteruit bij proximus, wat denk je dat ze die extra kosten zelf allemaal gana slikken en verlieslatend worden? Welk bedrijf doet dat?
De Action gooit zijn prijzen ook niet omhoog. Lange termijn visie- en de rest van de retail kan ze niet bijbenen.
Dat is hoe bedrijven met diepe zakken de concurrentie uitschakelt en de winnaar wordt. Prijs oorlog.
?
https://www.test-aankoop....ijkse-inflatie-supermarkt


Producten die het meest bijdroegen aan de inflatie in oktober 2024

De productcategorieën die deze maand het meest bijdroegen aan de inflatie waren frisdranken (+ 8 %), producten uit de visafdeling (+ 6 %), fruit (+ 5 %), groenten (+ 5 %) en kruidenierswaren (+ 5 %). Vergeleken met een jaar geleden zijn er aanzienlijke stijgingen voor producten zoals:

Fondantchocolade (+ 30 %). De prijs is 40 % hoger dan in januari 2022.
Olijfolie (+ 27 %). De prijs is 61 % hoger dan in januari 2022.
Sinaasappelsap (+ 22 %). De prijs ligt 47 % hoger dan in januari 2022.
Grijze garnalen (+ 17 %). De prijs is 37 % hoger dan in januari 2022.
Aardappelkroketten (+ 17 %). De prijs is 33 % hoger dan in januari 2022.
Tomaten (+ 17 %). De prijs is 16 % hoger dan in oktober 2022.
Granny Smith-appelen (+ 15 %). De prijs is 29 % hoger dan in oktober 2022.
Grenadinesiroop (+ 14 %). De prijs is 11 % hoger dan in januari 2022.
Blauwe bessen (+ 11 %). De prijs is 30 % hoger dan in oktober 2022.
Pitloze druiven (+ 10 %). De prijs is 11 % hoger dan in oktober 2022
Koek met chocolade (+ 9 %). De prijs is 33 % hoger dan in januari 2022.
Melkerijboter (+8 %). De prijs is 36 % hoger dan in januari 2022.


Ja supermarkten rekenen dat gewoon door aan de klant alle bedrijven doen dan.
ik had de huurverhogingen er ook eens bij gepakt. Dit gaat ondertussen zo:

€11 extra in 2017
€21 extra in 2018
€21 extra in 2019
€22 extra in 2020
€20 extra in 2021
€24 extra in 2022
€33 extra in 2023
€50 extra in 2024

Ondertussen betaal je €1250 per maand. Vooruit prima die verhogingen maar niet €50-100 per jaar extra. De prijs/kwaliteit is compleet zoek. Men noemt dit dan "een correct" en men dit doet doorleuk bij heel veel bedrijven. Zeker voor de "aandeelhouders"?

PS: Beetje offtopic maar ik snap wel dat mensen op bv. Trump stemmen, dit soort "pricehikes" zijn niet normaal. Dit is de VS nog veel erger alleen weet ik niet waar het vandaan komt. Tussenhandelaren, bedrijven en hoge lui die grof geld willen verdienen over de ruggen van eindgebruikers? Tell me.
Huur? Vanb wat een woning? Toch compleet iets anders?
PS: Beetje offtopic maar ik snap wel dat mensen op bv. Trump stemmen, dit soort "pricehikes" zijn niet normaal. Dit is de VS nog veel erger alleen weet ik niet waar het vandaan komt. Tussenhandelaren, bedrijven en hoge lui die grof geld willen verdienen over de ruggen van eindgebruikers? Tell me.
Dus jij denkt dat stemmen op miljardair trump die enorme inflatie wil veroorzaken door op alle import tarieven te zetten terwijl hij de belastignen vooral verlaagd voor de rijke zal opbrengen?

https://www.hln.be/binnen...nomie-in-crisis~a7670ed6/
27% in drie jaar tijd scheelt niet eens zo veel met met de 24% inflatie over 3 jaar (althans de inflatie in Nederland). Het uitrollen van steeds meer glasvezel kost ook geld en dat moet ook ergens vandaan komen.
Natuurlijk, de winst moet ook op peil blijven.
Nog een leuk weetje werk je voor de overheid of een bedrijf dat bij de overheid aanleunt dan krijg je een aanzienlijke korting op je maandelijkse abonnement bij proximus, vorig jaar was dat al iets van een 55 euro per maand toen ik ergens ging solliciteren.

Dus als klant en belasting betaler betaal je hier ook voor mee.
Echt waar? Waar kan ik me aanmelden?
Als die waarden nu gelijk liggen aan de inflatie... dan nog kan je er vraagtekens bij zetten omdat het ook best wel wat minder kan met de winstmarge. "Inflatiecorrecties" zijn in feite geen correcties maar oorzaken van inflatie, met als onderliggende reden pure winstbelang.
Winstbelang speelt bij prijsstijgingen natuurlijk een rol, maar dat is zeker niet het enige. Geen enkel bedrijf gaat zijn prijzen gelijk houden als de kosten omhoog gaan en ook de concurrent de prijzen verhoogd.
Inflatie wordt niet veroorzaakt door een enkele prijsstijging, maar door de gemiddelde prijsstijging over de hele maatschappij.
Als jouw baas zegt: "wij doen de komende jaren niet mee aan de inflatie, dus je loon blijft de komende jaren gelijk" piep je ineens heel anders. De loonstijgingen zij een onderdeel van de inflatie. Proximus heeft vooral te maken met gestegen energie en loonkosten. Voor het verglazen van het netwerk is ook nog eens geld nodig. De winst mag door investeringen wel eens een jaartje wat minder uitvallen, maar in een kapitalistische maatschappij blijft het maken van (meer) winst toch altijd een belangrijk doel.
Dat is het plaatje zoals die bedrijven je het laten zien. Maar dat kan onmogelijk de grote prijsstijgingen verklaren puur op basis van "inflatiecorrectie", noch de frequentie waarmee dit gebeurt. Nu een bericht over Proximus, weekje of twee later van concurrenten, rinse and repeat.

Er zijn echt wel bedrijven die prijzen verhogen omdat ze anders niet mee kunnen, en dat is dan een logisch gevolg van inflatie. Telecombedrijven die gigantische winsten maken en nog lang niet lijden onder stijgende kosten? Not a chance, die willen puur meer winst zien en gebruiken inflatie als gemakkelijk excuus. En de ACM stond erbij en keek ernaar.
De prijsstijging van Proximus was 27% in drie jaar. De inflatie over die jaren was 24%. Dat scheelt niet heel veel gewoon afrondingen op mooie bedragen.
De Proximus groep is beursgenoteerd. Aandeelhouders willen wel winst maken op hun aandelen, dus in de praktijk zal een bedrijf er veel voor doen om de winsten minimaal gelijk te houden. Alles wordt duurder, dus ook voor Proximus. Een verhoging gelijk aan de inflatie is dan netjes.

Dat telecom bedrijven gigantische winsten maken is een fabeltje. Het zijn grote bedrijven en de bedragen zijn daardoor fors, maar als percentage van de omzet zijn de winsten zeker niet extreem. Vaak zelfs gemiddeld of iets daaronder.
Uiteraard. Het is naïef om te denken dat het anders is.

Bij alle bedrijven zitten inmiddels hele afdelingen die dergelijke prijsstijgingen door rekenen. Dat is helemaal niet gekoppeld aan de directe inkoop, maar ze kijken puur naar wat acceptabel is: Bereidheid tot betalen, of het mooie "Willingness to Pay"

Flex XS had ook naar 59 euro kunnen gaan, maar men kwam ergens tot de conclusie dat 58 beter paste in het narratief en zo kwam men op 58.

Voor 2026 ligt de prijs ook al weer ergens vast in een Excel of spoedig gaat iemand daar aan rekenen.

Bedrijven zijn er om zelf zo veel mogelijk winst te behalen, niet om de eindgebruiker een zo laag mogelijke prijs te bieden. Die lage prijs zou enkel een marketing uitgave/investering zijn om zo veel mogelijk klanten binnen te krijgen om enkele jaren daarna de prijzen te verhogen en die investering terug te verdienen.
Ik heb dat ook gehad met mijn hoster, waar ik in 2022 nog 92 euro betaalde voor een hostingpakket met domeinnaam gaat dat in 2025 naar ruim 325 euro.
Ah, nog een antagonist klant?
PCextreme/Versio
Het voordeel bij hosting is dat er voldoende alternatieven zijn en ik zit zelfs nu bij een lokaal bedrijf.

Bij ISP's heb je in Belgie de keuze redelijk beperklt met enkel Proximus, Telenet (en Orange).
Scarlet, Mobile Vikings, EDPnet, Fastfiber, Base, Hey Telecom. Ja, sommigen zijn andere merken van de grote clubs maar bieden toch echt voordeliger internet aan. Ze bestaan weldegelijk.
Enkel edpnet en fastfiber zijn volledig onafhankelijk, de rest is eigendom van proximus, Telenet of orange.

Het is nu weer even geleden, maar laatste keer dat ik enkele van die partijen had vergeleken, was enkel hun instapabonnement goedkoper, zodra je een gelijkaardig abonnement wil als bij proximus of Telenet kwam je niet veel goedkoper uit.
Proximus Fiber:
500 down/100 up - 63 euro per maand
2G down/200 up - 78 euro per maand

Telenet:
1G down/40 (lol) up - 78 euro per maand

Movile Vikings:
1G down/ 500 up - 55 euro per maand

MV is toch wel een pak goedkoper vind ik dan.
Zowel bij Proximus Fiber als MV geldt dan wel dat er fiber moet liggen voor je deur indien je die abo's wilt kunnen nemen... Dat is in ongeveer 40% van België het geval als we uitgaan van hun eigen cijfers. In mijn geval is er gewoon geen optie als je snel internet wenst en dat is dus Telenet of Orange (kabel)
Mijn moeder kijkt graag naar de Spaanse zender TVE international. En die zender zit enkel bij proximus of telenet. Bij tv vlaanderen of andere providers is het niet te krijgen. Dus ze is dus verplicht om tv te nemen bij de duurste providers. Ook wil ze niet afstappen van vaste telefoon.
EDPnet en Fastfiber bieden sowieso vaste lijn dus dat gaat al niet op. En dat van een obscure Spaanse zender (ja, die is obscuur hier) is uiteindelijk gewoon een keuze. Overigens is die zender FTA te ontvangen met een schotelantenne, pan ophangen, DVB-S2 tv of decoder en klaar, niets verplicht en geen verdere kosten. Hoezo verplicht?

Wikipedia: TVE Internacional

En bieden ze in Spanje niet ergens een soort NLZiet of streamingdienst van TVE oid aan? NPO is ook in andere landen via internet te bekijken. In oplossingen denken werkt doorgaans beter dan blijven klagen over een "probleem" dat er niet hoeft te zijn :) .
Ah, daar zat ik voor ik bij antagonist zat.
Bij deze weet je dus ook al waar je niet naartoe kan vluchten. :P
Ik ben naar Junda gegaan, gelijk voor 3 jaar afgerekend dus voorlopig geen verrassingen. Support is nog redelijk goed en snel voor die 2 euro per maand. Is wel wat beperkter, je merkt dat ze niet graag resources vrij geven, een catch-all kan alleen op verzoek van support aangevraagd worden naar een mailbox in eigen domein. Mailbox is 5 of 10GB groot afhankelijk van je pakket. Voor mij allemaal prima, maar niet alle vrijheden die ik bij PCextreme had. Ergens moest er wel ingegrepen worden om alle resources niet te veel te belasten.
Zelfde hier van iets van 30 euro naar 100(!) bij vormalig qdc, nu versio. 10 jaar klant geweest...
Verhuizingen zijn deels gedaan en de rest volgt ruim voor de volgende verlenging.
En omdat Belgen niet makkelijk van leverancier veranderen.

Ik kijk elke jaar waar ik het goedkoopst mijn <vul nutsvoorziening in> kan krijgen. Als ik rondvraag bij vrienden/familie/kennissen zijn er amper 2 die hetzelfde doen. Dan is het vrij logisch dat er amper concurrentiële prijzen zijn.
Inderdaad, want Proximus heeft ondertussen heel wat Belgisch personeel vervangen door taken te outsourcen naar oost europa en India, net zoals andere operatoren dat ook gedaan hebben.
In Janauri 2022 kostte Flex S nog 59.99 euro. In mei '22, januari '23, juli '23, januari '24 en nu januari '25 doen ze nog eens de prijs naarboven.
In twee jaar tijd zijn ze van 60 naar 76 euro gegaan. Da's bijna 27%. Het lijkt me toch dat ze profiteren de inflatie om extra op te slaan.
de lonen alleen al stegen met 22% de laatste 3 jaar (01/2022->01/2025)
Welk aandeel heeft de loonkost op de verkoopprijs? Zal vast geen 50% zijn.
Al de toeleverings bedrijven , al de diensten leverende bedrijven hebben een dergelijke extra kost.

En ja een bedrijf als proximus heeft veel personeel en dus die kost.
De loonkost in 2023 (jaarrekening van 2024 is nog niet uit) bedraagt 32% van de kosten voor de hele Proximus holding.
Dit is over heel de holding zelf met alle sub-enterprises. Het kan dus wel zijn dat voor Proximus de telecomoperator zelf, de impact van de lonen als kost hoger liggen dan 32% en dus meer richting 50% gaan. Zo gedetailleerd lijken ze niet in te gaan in de jaarrekening.
Dat negeert natuurlijk het enorm aantal contracters dat bij proximus werkt en dat al de toeleveringsbedrijven ook hun kosten zien stijgen.
Juist hetzelfde riedeltje als bij Telenet.
Inflatie is gewoon een indicatie dat algemeen het leven duurder wordt doordat producten (in een heel brede korf) duurder worden. Maar Telenet en Proximus draaien de zaken om en laten hun producten duurder worden onder het mom van inflatie.
Gezien de beurskoers van proximus is het objectief gezien eerder noodzaak dan profiteren.
"vanwege de inflatie "
DE inflatie is een samenraapsel van vanalles. Zou leuk zijn als bedrijven is verwijzen naar wat er juist duurder is.
Als het de lonen zijn dan is het niet de inflatie, maar de indexatie.
Voor indexatie wordt o.a. gekeken naar de inflatie, dus is de reden dan nogsteeds inflatie toch?

Wat voor uitleg ga je precies verwachten, loon, inkoop, verwarming, huur, autopark etc. is duurder geworden, ben je dan ineens wel akkoord met de verhoging i.p.v. dat ze zeggen dat het door inflatie komt.

Even los van of het terecht is, want dat kan ik niet inschatten maakt het toch niet uit hoe ze het noemen.
Indexatie is op basis van de gezondheidsindex, niet de algemene inflatie.
Wat een autopark en verwarming met de kosten van mijn mobiel telefoneren te maken heeft ontgaat me.
feitelijk gezien heb je gelijk, maar beide los van elkaar zien is ook niet mogelijk.

'Indexering is het aanpassen van geldbedragen aan een indexcijfer. Vaak betreft dit aanpassing aan de inflatie zodat het reële bedrag gelijk blijft, d.w.z. dezelfde (gemiddelde) koopkracht blijft vertegenwoordigen. De inflatie wordt bijvoorbeeld afgemeten aan de consumentenprijsindex (CPI). Dit is een gewogen gemiddelde prijsindexcijfer van het gemiddelde huishouden.' Quote Wikipedia

Denk je dat ze allemaal op de fiets gaan als ze onderhoud moeten gaan doen aan masten en hetzelfde geldt voor personeel die van kantoor A naar Kantoor B moet. Ze hebben gewoon een wagenpark. Zelfde dat al het personeel niet met winterjassen en sjalen nu aan het werk zijn, op al hun vestigingen zijn de gasprijzen omhoog waardoor hogere kosten. Deze 2 punten zullen misschien een peulenschil in het geheel zijn, maar dragen er wel aan bij.
Vooral lonen, vergeet niet dat in belgie de lonen samenhangen aan de inflatie
Ik kan alleen maar aanraden om te kijken naar de alternatieven.
Er zijn veel scherpere prijzen op de markt.
Het grootste verschil is het televisie aanbod., maar als je de omschakeling maakt naar streaming only kan je voor 35 euro per maand al ver komen.
ik vrees enkel dat de doorsnee belg te standvast is en de prijsverhoging erbij neemt, met als gevolg dat de providers denken dat het passeert en ze het het jaar nadien zich terug kunnen veroorloven.
Ben bezig met de overstap, van Proximus naar Scarlet.

Blijkbaar is klantnr van Proximus, proximus email gewoon actief bij Scarlet.

Enige wat ik zal 'missen', is de TV Box met Google TV. Maar deze was hoe dan ook al maar half te gebruiken omwille dat de TV Box niet achter eigen netwerk kan geplaatst worden, moet steeds op de bbox aangesloten zijn. Heb dan maar een TV Stick gekocht, is na 1,5 maand terug gewonnen. Zal van +-75EUR naar 42EUR maand gaan.
scarlet = proximus
Voor 35euro heb je in Belgie toch niet veel voor internet & mobiel, of wat mis ik?
kijk even naar fastfiber, edpnet, base of scarlet.
Allemaal oplossingen die meer dan deftig zijn tussen de €35 en €40.
Ken niet heel België, maar hier in Brussel heb je voor 34 en 40 euro een redelijk abonnement van Scarlet (100 mbps) en Base (200 mbps).

Dus persoonlijk denk ik over te stappen want een 100 mbps lijntje van Proximus kost mij 57 euro.
Bij Scarlet zou je een duo pack kunnen nemen met 1GB datalimiet op mobiel en 'onbeperkt' 100 Mbps VDSL voor 42 euro. Scarlet heeft ook een nog goedkoper internetabo aan 23 euro (VDSL, 30Mbps, 50GB volume) dat je zou kunnen combineren met een apart mobiel abo ergens van 7-8 euro als het zeer goedkoop moet.

Als je aan die 35 euro wilt raken maar met onbeperkt internet... Bij EDPNet heb je voor 34 euro 3 GB mobiel internet +onbeperkt bellen/smssen en een 'onbeperkte' VDSL lijn met een snelheidscap op 20 Mbps. Hier kan je nog vier euro afkrijgen door een beperking op bellen/smssen te zetten.
Als je 100 Mpbs snelheid wilt, zit je weer rond de 40 ~ 44 euro, afhankelijk van dezelfde beperkingen op je mobiele abonnement. Na de kortingsperiode komen bij al deze pakketten nog eens 4 euro / maand bij.

Dus ja ~35 euro is lastig, maar mogelijk als je eisen beperkt zijn zijn.

Ter vergelijking, in dat Flex XS pakket zit je met een 100/30 VDSL lijn met geen datalimiet, en een abonnement met 15 GB data en onbeperkt bellen.
Proximus heeft in het boekjaar 2023 een omzet van €6 miljard en nettoresultaat van €357 miljoen behaald.
Dus zonder de prijsverhogingen van de laatste jaren was de nettowinst nu nul en was er minder naar de staatskas gegaan.

Ik denk dat de meeste gezinnen hun loon met meer dan 3€ per maand gestegen is en ik zie alleen maar meer mensen abonnementen afsluiten voor de zotste dingen 🤷‍♂️

You will own nothing and you will be happy?
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb meer kosten dan enkel mijn internet verbinding...
Los daarvan, ik zit bij edpnet en betaal een fractie van wat deze dieven (of telenet) vraagt.

Ik verbaas me er over hoeveel mensen deze diefstal stilletjes blijven slikken. |:(
Diefstal is het niet, ze bieden er weldegelijk dienstverlening voor. EDPnet biedt bv geen tv of techniekers om wifi in je hele huis uit te breiden. De prijsverhogingen zijn fors te noemen maar als je weet wat sommigen van hun provider aan "gratis" werkzaamheden en diensten durven vragen...
You will own nothing and you will be happy?
Waarom zou je dat hier opbrengen?
en heeft investeringskosten die in de miljarden lopen door de fiberuitrol.
Vanwege investeringen? Dit is toch gewoon onderdeel van je bedrijfsvoering en al ingeprijsd? Wat een onzin!
Ik ben totaal geen fan van proximu$, maar we moeten wel eerlijk kunnen toegeven dat ze momenteel aan een sneltempo overal ftth aan het aanleggen zijn.
Voor hun eigen abonnementen doen ze dit 'gratis', voor anderen op hun netwerk kost het €50.
Ik betaalde ook €50 voor de aansluiting en daarvoor kreeg ik een fiber modem en 2 mensen die een 6-tal uren gewerkt hebben om fiber binnen te trekken en erna nog eens een equipe die de stoep kwam toe leggen.
Met die €50 gaan ze niet toegekomen zijn.
Wacht maar tot de 4de speler Digi op de markt komt eind dit jaar begin volgend jaar.Dan zal er veel veranderen.Zit nu zelf bij Proximus voor de Fiber.Maar als Digi even snel is.Dan verander ik naar Digi.Eerst paar maanden wachten hoe Digi zal zijn voordat ik verander.
heb je al eens gekeken naar EDPNet. ze bieden aan op hetzelfde medium en zijn een pak goedkoper.
Heb ik nog niet geprobeerd.Is het ook een goeie voor mobiel internet epdnet.
Sja, dat krijg je met het typisch Belgische principe van loonindexering (onder andere).
De laatste 2-3 jaar is de loonkost dankzij de loonindexering gestegen met pakweg 22 percent. Dat is volledig ten laste voor de werkgever.

Voor de Nederlanders:
Loonindexering is een regel die zou moeten zorgen voor de bescherming van de koopkracht van de werknemers. Heel simpel gezegd wordt er een mandje van diverse producten en diensten samengesteld en wordt gekeken hoeveel dat allemaal samen kost.

Zo was de index op mijn laatste loonstrook 2,0807, een jaar geleden 1,9999, het jaar daarvoor 1,9222.
Stel je verdient volgens je barema 2000 euro brut niet-geïndexeerd, dan was je geïndexeerd brutoloon in 2022 nog

Wanneer een bepaalde index (de spilindex) overschreden wordt dan volgt enkele maanden erna den loonindexering.
Je standaard brutoloon wordt dus vermenigvuldigd met de op dat moment geldende index 3844 euro, het jaar nadien 3998 en dit jaar 4161. Op 2 jaar tijd moet die werkgever dus 317 euro extra brutoloon uitbetalen (zonder dat daar iets extra voor hem tegenover staat).

Zo raak je dus in een oneindige spiraal, zeker wanneer de producten die die bedrijven aanbieden mee in die indexkorf zitten.
Als bedrijf heb je maar 2 opties om je winst gelijk te houden bij die indexeringen: het doorrekenen aan de klant, of minder FTE's aannemen (gezien die loonkost met dik 20 percent gestegen is de laatste paar jaar kan je als bedrijf dan kiezen tussen 1/5 FTE de deur uit sturen/ niet vervangen, of het doorrekenen aan de klanten.

En dat moet je dan over zowat alle sectoren doortrekken. Het personeel van de energiermaatschappijen kost 1/5 meer, het personeel van onderaannemers kost 1/5 meer, de producenten van producten die aangekocht worden rekenen die meerkost ook door,....
Doe daar dan nog eens een hoop procenten inflatie bij en dan gaat het heel snel met die doorgerekende prijzen.

Het leuke is dus dat door die indexering in België, wanneer al die leveranciers beginnen de extra loonkost door te rekenen, dat de kostprijs van dat mandje waarop de index berekend is ook weer omhoog gaat, en de spilindex weer sneller gaat overschreden worden, waarop alles weer herhaalt.
Ik zit goed met Hey vast internet promo van 29€/maand + gsm abo's aan 9€/maand voor 50GB + onbeperkt bellen/sms. Ik ben blij dat ik deze zomer Proximus buiten gesmeten had. Die Apple TV Pickx app trok op niets meer sinds de update deze zomer. Precies of die nooit getest was... Gelukkig kunnen we nu Base TV apart nemen, wat in feite Telenet is met 28 zenders.

Dus van 93€ (met 2 gsm abo's, internet + TV) ben ik naar 57€/maand gegaan. Ok ja ik heb wel wat aan snelheid ingeboet, maar ach 150/15 is snel genoeg voor een gewoon gezin met wat telewerk en streamen.
Het begint toch de spuigaten uit te lopen.
Ik heb eens nagekeken.
Begin 2020 betaalde ik bij Proximus 59,99 euro voor internet, TV en een vaste lijn.
In oktober 2024 heb ik 57,99 euro betaald voor enkel internet. Mijn TV en vaste lijn heb ik reeds buitengegooid. Dit betekent dat ik vanaf 3 januari meer ga betalen voor veel minder.

Niet vergeten dat ik vroeger bij Proximus nog extraatjes kreeg:
- x-aantal gratis fotoafdrukken
- 1 gratis film per maand (uit een beperkte keuze)
- gratis abonnement op het HLN (gestopt wegens opzeggen TV-abonnement)

Komt er nog bij dat glasvezel in onze straat niet beschikbaar is. Oh ja, leidingen in de grond liggen er. Onze voetpaden zijn ervoor zeker al 4 keer opengebroken.

In december tijdens het kerstshoppen zal ik toch eens gaan kijken voor alternatieven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.