NOS, Telegraaf: Viaplay blijft uitzendrechten voor Formule 1 behouden

Formule 1-wedstrijden blijven nog zeker enkele jaren bij Viaplay te zien. De streamingdienst behoudt het contract voor racewedstrijden, hoewel Ziggo meer geld zou hebben geboden voor de rechten.

Dat melden onder andere de NOS en de Telegraaf op basis van bronnen. Viaplay zou de rechten voor F1-wedstrijden hebben bemachtigd tot aan 2029, schrijft de Telegraaf. Beide media schrijven dat Viaplay daarvoor veel geld neerlegt: 45 miljoen per jaar, een flinke stijging ten opzichte van de dertig miljoen per jaar die Viaplay tussen 2022 en 2024 betaalde.

Dat bod zou niet het hoogste zijn, zegt de NOS. Ziggo, dat jarenlang de uitzendrechten bezat, zou meer hebben geboden om wedstrijden weer uit te zenden met presentatoren als Olav Mol. De Formule 1 zou echter hebben gekozen voor behoud van het contract met Viaplay.

Er is sinds de verplaatsing naar Viaplay veel te doen om de streamingdienst. Die verhoogde abonnementsprijzen al en stopte al met een goedkoper jaarabonnement. Toen Viaplay de uitzendrechten in handen kreeg, kwamen er veel klachten over de kwaliteit van streams. Inmiddels blijkt ook dat het financieel slecht gaat met Viaplay.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

19-04-2024 • 07:25

335

Submitter: G_Dragon

Lees meer

Reacties (335)

335
320
144
0
0
113
Wijzig sortering
Dus we zitten nog 5 jaar vast aan een bedrijf wat eigenlijk op sterven na dood is, baggerkwaliteit levert tegen een veel te hoge prijs en ook nog ééns minder wil betalen voor de rechten als de concurrentie.

Vooral dat laatste vind ik erg bijzonder, mag dat überhaupt (andere zenders passeren ondanks dat deze een beter bod doen)?
Hoezo zit je daar aan vast? Als het je enkel om F1 te doen is kun je toch F1TV afsluiten?
Je hebt nog steeds het bizar slechte commentaar wat je bij Viaplay ook hebt (zelfde audiostream).
Jij vindt het bizar slecht. Ik vind bijvoorbeeld Olav Mol bizar slecht. Maar dat is slechts een mening en geen feit zoals jij het brengt.
Precies dit! Dat commentaar op het commentaar is echt stuitend. Ik vind dat ze beide echt hun best doen, en op Olaf Mol was destijds ook heel veel commentaar (te veel aanwezig, verkeerde namen roepen, te veel Max, etc.).

Verder vind ik beide heren (Olaf Mol en Jack) best arrogant geworden. Ze dachten volgens mij ook wel even de rechten binnen te hebben.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 13:25]

Ja, maar wat Olaf brengt bij F1 en wat een Jack van Gelder bij de voetbal brengt is een hoop enthousiasme en plezier. Niet van dat ‘ultra’ droge commentaar zonder emotie en beleving.
Tja, dat is smaak niet?

Ik vind het over de top, andere vinden het weer fantastisch. Er is ook niets aan de hand volgens mij, je kunt altijd nog naar beide heren luisteren.
Je hoeft niet onder elke negatieve reactie te zetten dat jij het top vind. Fijn voor je, ik vind het ruk, nou balen voor mij. En door :)
Oh, dat is helemaal niet mijn insteek.
Ik zeg alleen dat smaken verschillen. :)
Tja, dat mag jou natuurlijk leuk vinden. Anderen, zoals ik, vinden dat emo commentaar helemaal niks. Mooie oplossing nu, dat Olaf cs via een audio stream te horen zijn (en omdat genoeg mensen dat willen, het blijkbaar ook uit kan).

Overigens vind ik die twee van Viaplay ook niet geweldig en luister altijd naar het Britse commentaar :-)
Met Olav vergeten veel mensen (of weten het gewoon niet) dat hij een hokje had ter grote van een bezemkast met amper uitzicht op het circuit en een paar schermen voor hem. Dus ja, dan kan je wel eens wat missen of op het eerste ook het mis hebben.
En de partijdigheid zie je overal, de Duitse RTL heeft het veel over de Duitsers en Sky heeft het veel over de Engelse deelnemers. Ik kijk al jaren Sky en het bevalt mij prima, ze leveren commentaar waarbij je wakker blijft en ze hebben een goed uitgebreide voor- en na programma.
Sky loopt met heel leger aan personeel. Eigen regie, camera etc. Voor mij is het de beste verslaglegging van het evenement.

Er zit veel expertise en kennis. Goed ze zijn bevooroordeeld als gaat om Lewis - net zoals Olav doet als t max gaat.

De F1 tv app / dienst is (voor mij) super; toch camera standen, diverse audio streams.

Al maken ze er 100€ van per seizoen, blijf toch wel kijken. :+ maar niet met Nederlands gelul
Dat hebben ze al gedaan, het is nu om en nabij 100 euro voor een seizoen.
Volgens mij kun je niet meer voor dat bedrag een jaar kijken.

Het abbo kost momenteel 11.90 per maand, dat is 119 euro voor 10 maanden als je het gehele seizoen zou willen volgen (21 feb tot 21 december).
Voor een jaar wordt het natuurlijk nog duurder, maar tussen 21 december en 21 februari wordt er over het algemeen niets uitgezonden.

Een jaar abbo is sinds eind februari niet meer af te sluiten, maar kostte toen 95 euro.
Een gaat discussie dat Viaplay hier een hand in heeft gehad (prijsverhoging van 65 naar 95 euro per jaar, en vervolgens afschaffing van het jaar abbo) maar volgens mij is hier geen onweerlegbaar bewijs voor.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 22 juli 2024 13:25]

Ik heb op 31 maart 2024 gewoon weer een jaarabonnement afgesloten. Kostte me dit keer 94,99

De prijs van F1TV is ook al jaren rond de negentig euro. Alleen kreeg je bijna altijd korting. Waardoor het op 65,- uitkwam.
Heb je verlengd of opnieuw afgesloten? verlengen kan namelijk nog wel.
tot afgelopen januari kostte het gewoon 65 euro, met 15 korting was dat ~51 euro.
De prijs van F1TV is ook al jaren rond de negentig euro. Alleen kreeg je bijna altijd korting. Waardoor het op 65,- uitkwam.
Dit klopt niet. De prijs was altijd 65 euro zonder korting. Heb het al jaren zonder korting (annuleerde het nooit, mij teveel moeite) en er werd altijd 65 euro in rekening gebracht.
Toen in november 2021 bekend werd dat Viaplay de rechten voor F1 had gekocht was het toch echt meer dan €90,- voor een jaarabonnement F1TV. Paar maanden later, vlak voor de wintertest, was het "kijk nu een jaar F1 voor maar 65.-"
Het kost inmiddels al ruim meer dan 100 euro per seizoen. Van vorig jaar naar dit jaar een prijssteiging van ruim 100% wat m.i. echt nergens op slaat 8)7

Vorig jaar 65,- betaald voor een jaar, was zelf niet optijd met met verlengen, had niet door dat ze dankzij dat klote bedrijf viaplay geen jaar abo's meer verkopen, en de maandprijs is nu 12 euro per maand ofzo (142,80,- per jaar).

Ik kijk af en toe nog bij vrienden mee, maar ik vind het wel prima, prijsstijgingen ruim meer dan 100% heeft niks te maken met kostendekken, inflatie of overmacht dat is gewoon ordinair graaien omdat het kan.
Sinds een tijdje kost het 12 euro per maand en het jaar-abo is opgeheven. Dus voor 100 euro ga je geen seizoen kunnen kijken… :(

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 22 juli 2024 13:25]

Alles is beter dan die nl geouwehoer, die weten niet eens wat F1 inhoud zonder advies view via hun 'oortje'. Bij mij F1 pro met proffesionele geouwehoer van Sky 😉.
ViaPlay heeft drie man op het circuit, Ziggo ging met twee.

Jack deed zowel de interviews, als ook het commentaar wat gebeurde op het circuit. Dat is nu wel anders.
Jack was voor mij de reden om sowieso niet te kijken, wat een kwal
Ze hadden bij Ziggo ook al 3 of 4 man. Er ging met Jack altijd een cameraman mee. En soms nog een 2e of een producer oid. Bij Viaplay hebben ze 1 team wat meerdere landen bedient en wat specifieke mensen voor alleen Nederland, ook weer een cameraman erbij.
Met Olav vergeten veel mensen (of weten het gewoon niet) dat hij een hokje had ter grote van een bezemkast met amper uitzicht op het circuit en een paar schermen voor hem. Dus ja, dan kan je wel eens wat missen of op het eerste ook het mis hebben.
Wat volgens mij ook meespeelde is dat Olav Mol helemaal geen duo commentaar wil doen. Dan vraag je er ook een beetje om als Olav.

Ik heb 1x nog Olav aangehoord in 2022 toen ik toevallig langs een samenvatting zapte, in de eerste paar bochten wist die al niet of Sainz of Leclerc eraf lag (ik wil zeggen Imola 2022?)
Dat commentaar op het commentaar is meer dan terecht omdat Viaplay ook hun best doet alle alternatieven de nek om te draaien. Voorheen had je ook nog Grand prix radio met olav mol, maar toen besloot viaplay om de boel maar te gaan verzieken.

Hadden ze dat niet gedaan dan waren mensen echt niet zo in protest geweest tegen het commentaar van Viaplay. Het is Viaplay zelf die arrogant is en maar vindt dat zij het beste en enige commentaar moeten hebben.
Dat ViaPlay volledig verkeerd is begonnen in NL, daar ga ik zeker in mee.

De keuze om de radiozender te kopen, komt mede denk ik van de vorige CEO. Die kocht alles wat los en vastzat. Het hoefde maar te knipperen, of hij kocht het.

Waarschijnlijk was de gok dat mensen dan bij hun uitkwamen, want inderdaad het alternatief is er dan niet meer.

Ze gebruiken het dacht ik wel op AD.nl en NU om hun live audio te delen. Dus de aankoop is niet voor niets geweest (min of meer).
Dat doen ze alleen maar om een rechtszaak te voorkomen. Ze zijn er niet echt serieus mee bezig.
Ik vind dat ze beide echt hun best doen
Ja heel leuk dat ze hun best doen, maar het is geen kleuterschool. Na een jaar moet je echt wel iets beters leveren dan dit zielloze commentaar.
Hebben ze ook: de Belgische radiorechten. Verder moet ik bekennen dat ik ze nog niet echt heb kunnen betrappen op arrogantie maar ik kan wat gemist hebben natuurlijk
Dat was tijdens de uitzending van Race Cafe, daar waren ze toch wel erg overtuigd dat het terug zou komen.

Verder toont dat programma wel aan waarom ik niet veel heb met Ziggo. Erg veel Max, erg veel gezelligheid, en veel geschreeuw door elkaar.

Geef mij dan liever het saaie ViaPlay formaat.
Ze waren blij dat ze terug mochten komen en dat mogen ze dan niet tonen? In wat voor wereld is dat arrogant dan?

Het viaplay formaat is van niveau beurspresentatie. Nooit echt spannend of leuk om naar te luisteren en teveel gemaakt, zelfs de commentaarstem voelt fake aan als ie probeert enthousiasme uit te stralen. Het is gewoon knap dat ze van de 4 commentators van de RTL Dakar, de slechtste eruit hebben gepakt.
Ja klopt Viaplay zou niet hetzelfde gaan doen als Ziggo, minder oranje gekleurd, volgens mij, ( ik luister heel af en toe nog naar knabbel en babbel) is dat niet goed gelukt, de verering van Max zowel in de studio als op het circuit door Viaplay was af toe veels te veel. Helaas is F1tvpro heel brits biased maar de kwaliteit van commentaar en technische expertise is zeer hoog
Toen de rechten naar ViaPlay gingen paar jaar geleden, ging de hele redactie van het Ziggo Race Cafe, inclusief Olav an Jack er wel vanuit dat ze wel even benaderd zouden worden door ViaPlay. Toen dat niet zo bleek te zijn werden ze allemaal heel zuur en gingen ze nog net geen moddergooien.
Nee ze hebben niet de Belgische radio rechten .
Hebt op 21-04-2024 nog naar grandprix radio geluisterd via een vpn .
Er was veel commentaar op olav mol, maar toen wisten ze nog niet dat het nog slechter kon. Dat de echte fans zijn verstoten door commercie is echt stuitend.
Wat mij betreft zijn het "de echte fans" die zich allemaal niet zo druk maken om randzaken als wie er commentaar geeft. Zelf heb ik me nooit gestoord aan Olaf / Jack of langer gelden Alard Kalff. En ook niet aan de huidige heren van viaplay. Op F1TV kan je switchen naar engelstalig commentaar, of je zet het gewoon uit.
Ook zo'n onzin dat de commercie de "echte fans" verstoten heeft, het is altijd een poppenkast geweest. Het racen is gewoon nog keihard racen, al is het niet altijd even spannend, maar dat was vroeger hetzelfde. Er zijn altijd grote verschillen geweest tussen de auto's.
En een show als b.v. vorig jaar in Vegas: ik vind het alleen maar mooi, maar dat is persoonlijk. Ik snap dat je er als coureur een beetje moe van wordt, maar als je thuis op de bank zit en je hebt er een hekel aan, dan zet je toch de TV pas aan als de race begint. Zo moeilijk is het niet.
Ik ben juist blij met viaplay en nee werk er niet voor.
Ik zal het een beetje nuanceren. F1 fans die al vele jaren voordat Max ook maar geboren was al F1 keken zijn bekend met Olav Mol.
Of je zijn commentaar nou goed vind of niet, hij deed dit sinds 1991, ik was een groot Schumi fan dus ik heb veel Olav Mol gehoord.
Als je na zoveel jaren opeens het commentaar van Viaplay hoort (en het was vooral het eerste jaar serieus tenenkrommend) dan kan ik mij voorstellen dat oudere fans daar slecht tegen kunnen ja.

"de echte fans" is wel weer een beetje overtrokken, mijn dochter (16) kijkt nu pas formule 1 omdat ze via DTS er mee in contact is gekomen. En omdat ze een hoop social media gebruikt weet ze nu meer over de rijders dan ik ooit heb gedaan. Ze is zeker niet minder fan omdat ze later is gekomen en via DTS. Ze is een ander soort fan.

PS: Wat een saai seizoen tot nu
Het commentaar was in het begin echt heeel slecht, moet zeggen dat het wel langzaam aan wat beter begint te worden maar toch zet ik het vaak op F1TV nog op engels commentaar, luistert toch prettiger en dat deed 'ik' bij Olav niet.
Het ergste aan Olav en Jack is nog wel de vrouwonvriendelijkheid die ze ten toon spreidden.

Hannah Schmitz, Principal Strategy Engineer bij Red Bull Racing, een "data meisje" noemen. Walgelijk.

En Jack kon er ook wat van met denigrerende opmerkingen over vrouwen.

Wat mij betreft ben je dan simpelweg af.
Als je dit al 'Walgelijk' vind ben je wel snel op je teentjes getrapt. Als ik op het werk mijn mannelijk data collega's moet benoemen dan weet ik 9 vd 10 keer ook hun functie titel niet uit mijn hoofd en dan zeg ik die data lui of data mannetjes of whatever.

Dus dit is echt niet direct denigrerende vrouwen opmerking. Ben wel benieuwd of je dit ook zo had gevonden als het een man was geweest.
Ik heb mij eerlijk gezegd meerdere malen verbaasd dat die Jack nog niet van het terrein was afgezet met de opmerkingen die hij maakte. Ik kreeg van Jack (van Olav ook wel maar minder) altijd een enorm cringe / plaatsvervangende schaamte gevoel en vond het lastig naar hem te kijken / te luisteren. Haalde je ook gewoon uit het evenement / race in plaats van dat ze je meenemen.

Maar een enkel voorbeeld maar er zijn er velen:

Dutch reporter refers to Esteban Ocon as "French F***" in talk with Lando Norris."https://www.reddit.com/r/formula1/comments/ijams3/dutch_reporter_refers_to_esteban_ocon_as_french_f/"

Het is ook niets voor niks dat Toto hem een dagdrinker / gek noemde. Toont ook wel aan dat Jack in de paddock wel bekend stond als een bepaald type persoon.

Wat mij betreft had jack al veel eerder vervangen mogen worden en wat mij betreft met goede reden.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 22 juli 2024 13:25]

Mevrouw Schmitz is iemand die op de pitmuur zit. Olav weet precies van iedere persoon daar de naam en de titel en benoemt ze ook zo, altijd. Behalve mevrouw Schmitz, zij wordt data meisje genoemd.

Dus ja, dan vind ik dat respectloos en denigrerend.
'assumption is the mother of all f ups'. Ik weet ook precies hoe mijn collega's heten maar soms kom je er even niet op of noem ik ze gewoon zo omdat het kan, niks denigrerends aan. Maar zo ieder z'n mening natuurlijk!
Het voorbeeld met mevrouw Schmitz moet ook gezien worden in combinatie met de historie van vrouwonvriendelijke opmerkingen die zowel Olav als Jack hebben gedaan. Dan is er een duidelijk patroon te zien. Een keer even niet weten wat de functietitel is en er "data meisje" uitflappen kan (nog steeds niet netjes, maar het kan), maar het is een patroon bij die 2.
Bij Olav en Jack is dat juist ALTIJD..
Gaat wel om iemand die max aan de overwinningen helpt..
Die hebben ook nog steeds de radio rechten in België.
Het 1 sluit het ander toch niet uit? En uiteraard zijn dit meningen. Het is altijd zo'n dooddoener als mensen daarmee aan komen rennen. Dat heet discussie. Ik vind ze allebei inhoudelijk weinig toevoegen maar ik kan Mol wel beter verdragen dan die adolescente praat van Viaplay. Van mij mag Mol dus wel terugkomen als commentator.

Mij boeit het verder weinig. Waar ik woon is geen F1 te krijgen en ik heb geen zin in VPN gedoe op al mijn apparaten dus ik maak gebruik van een illegale IPTV dienst. Heb ik ook meteen alle NL zenders in top kwaliteit. Daarop wordt F1TV voorgemixt aangeboden met het commentaar van Mol. Dus via onofficiële weg heb ik een product dat niet eens bestaat in de bovenwereld. Best wel hard gelach.
Het is geen discussie als je je mening als feit verkondigt. Vandaar dat ik aanhaal dat het slechts een mening is.

Mijn mening is namelijk dat Olav Mol een waardeloze commentator is. Maar dat is een kwestie van smaak, en geen feit. Ik kan hier wel uiteenzetten waarom ik dit vind. Maar dan gaat een ander zeggen dat hij wel goed is op basis van diegene zijn mening en dat de commentatoren van Viaplay niet goed zijn. Echter blijft het onderaan de streep een kwestie van smaak en zit er wat mij betreft weinig discusiewaarde in.
Waarom ga er dan op door? Ik raad je aan om te allen tijde iets als een mening op te vatten, zeker online. Hoe mensen iets verwoorden is voor mij bijv minder relevant daardoor. Als ik schrijf "Viaplay heeft slechte commentatoren" dan is het een gegeven dat dat mijn mening of standpunt is. Keuze tussen bijv "Viaplay heeft..." en "Ik vind dat Viaplay..." is dan puur semantisch.
Ik ga er op door omdat je een vraag stelt gezien de ?.

En jij geeft aan dat ik doe aan dooddoeners. Ik zet uiteen waarom ik dat niet vind. Verder is het geen gegeven dat als jij typt "Viaplay heeft slechte commentatoren" dat dat jouw mening is. Dat is een aanname. In jouw belevingswereld kan dat namelijk een feit zijn. Zo presenteer je het namelijk ook. Dit ontkracht ik dus ook door aan te geven dat dit "slechts" een mening is.

Dus bedankt voor je advies, maar denk niet dat we het eens gaan worden ;)
Ik zeg het alleen maar omdat het het leven een stukje makkelijker kan maken. Wat je ermee doet, is uiteraard aan jezelf. Aannames doen we allemaal, de hele dag door. Zonder kunnen we niet functioneren als mens. Of iets een standpunt of een feit is haal ik doorgaans uit de context. En soms klopt die aanname inderdaad niet maar meestal is het voor mij in ieder geval vrij evident en dan bespaart het mij verder een hoop energie en vooral tijd. Het heeft ook niet zoveel zin mijns inziens om online elkaar daarover in de jaren te vliegen.
TV van NL kun je tegenwoordig amper top kwaliteit noemen.
Die blinde stagiairs bij Viaplay zijn écht niet in staat om iets nuttigs te brengen..
Of je zet gewoon Alex Jacques aan, of als het echt moet het Sky Team met David Croft.
Precies. Dat Sky Team doet in ieder geval zijn best om entertainment neer te zetten. Het officiele kanaal of de NL vind ik tenenkrommend. Maar inderdaad, dat is persoonlijke voorkeur en geen feit :)
Dan zet je hem toch op engels? Zo irritant dat de taal keuze steeds terug op NL gaat... verder super optie.
Die van mij is standaard Engels... Komt misschien omdat ik mijn systeem taal, browser, en alles van mijn PC ook op Engels heb.
.oisyn Moderator Devschuur® @Tadango19 april 2024 08:20
Je kunt tegenwoordig de taal van de app instellen, en dan pakt ie ook automatisch de de audiofeed in die taal. Alleen wel jammer dat hij de F1TV feed pakt voor Engels, terwijl ik liever naar Sky luister, dus moet ik alsnog switchen 8)7.
Ja maar die taal instelling is per apparaat en reset ook steeds. Maar engels is de Sky feed?
.oisyn Moderator Devschuur® @Tadango19 april 2024 08:27
Internationaal Engels ja. Het is idd per apparaat maar ik heb nog niet gezien dat hij reset eerlijk gezegd :)
Engels van international is het commentaar van sky. Live feed is het f1tv team.
Dan moet je de app zelf op engels zetten. Dan blijft dit. Je app settings is waarschijnlijk Nederlands.
Apps op de telefoon en andere apparaten staat op Engels maar de browser blijft resetten naar NL. Ik kijk dus vaak via de browser....
Je hebt gewoon een internationale (Engelse) audio feed die gewoon goed is.
Ik vind dat commentaar van F1TV prima. Ik heb het overigens wel op Engels staan.
Dan switch je toch gewoon naar een van de andere commentaartracks van F1tv?
Ik heb eigenlijk altijd de track van f1tv zelf aan staan.
Bij F1TV kun je zelf de audiostream kiezen, NL is inderdaad het Viaplay commentaar, maar je hebt ook de Engelse van F1TV zelf, Engelse van Sky met Crofty en nog meer talen.
Het commentaar bij Ziggo vond ik ook slecht, dus sinds ik F1TV af kon sluiten in 2019 heb ik alleen maar Engelstalig commentaar geluisterd. Olav Mol is niet meer de Olav Mol uit de jaren 90.
Wat is dat toch altijd een gezeik op het commentaar bij F1. Bij voetbal zie ik dat nooit.
Omdat daar niet 1 commentator is die alle wedstrijden doet.
Ehhhh op Frank Snoecks is er altijd veel commentaar geweest. Ook Sierd de Vos is veelbesproken, je houdt er van of niet.
Ook daar heb je de discussie rond bijvoorbeeld Sierd de Vos en zijn manier van verslag brengen.
er was zelfs een website - Sierd de Vos moet dood. Is dit niet gewoon het klassieke verhaal dat diverse fans meer en andere info belangrijker vinden dan bijvoorbeeld de casual fan. Het commentaar kan nooit van hetzelfde waarde zijn voor een casual fan en een (wat is de correcte naam) echte fan. Hetzelfde geldt voor de UFC. Discovery abbo opgezegd omdat elk UFC evenement wordt begeleid door drie NL commentatoren. Je wilt de Amerikaanse UFC show volgen maar krijgt weinig mee van het echte evenement omdat men continue schakelt naar een NL studio. Niemand (m.i.) maar dan ook niemand wil naar drie Nederlanders luisteren terwijl je van alles en nog wat mist van de ECHTE UFC show..........toch?! Dus F1 - ja graag Engels commentaar. Voetbal...hetzelfde.... UFC hetzelfde..... Waar de zender geen optie geeft om te schakelen tussen NL en EN audio.... heeft in mijn omgeving geen toekomst.
Nee, dat kan kloppen. Want daar is de sport zelf al bloedirritant. :+
Frank Snoeks, Driessen, de NOS, die negatieve commentator van Ziggo, en Wietse die veel aanwezig is.. nee, als het praat is er altijd commentaar op.
Bij wielrennen kijken Nederlanders allemaal op de VRT en wij Vlamingen gaan dan weer naar Eurosport
Dat hoor je ook maar men heeft daar al langer last van en dus meer de norm van je kijkt of je kijkt niet. Ik vind bij de wedstrijden die ik zie (meestal alleen rond ek/wk) het commentaar ook van belabberd niveau. Het voegt gewoon veel te weinig toe aan de wedstrijd en het is vaak zo saai verteld dat het ook niet echt boeiend is om naar te luisteren. Er zit er bij de NOS echt 1 waarvan ik mij nog steeds afvraag of ie wel leuk vind wat ie doet en eigenlijk niet liever iets anders wil doen.
Dan zet je toch een andere audiostream aan?
Ik luister altijd naar Sky vele malen beter.
Je kunt dat wijzigen door commentaar te wijzigen naar F1 international

[Reactie gewijzigd door Vagary op 22 juli 2024 13:25]

Je kunt bij F1 TV ook Engels commentaar pakken.
Je kon bij F1TV ook schakelen naar het internationale audio stream, van Sky ?
Niet dat dat veel beter was.
Omdat Liberty en Viaplay een ‘strategic partnership’ hebben, leuk corporate woordje voor 1 pot nat. Daardoor is er de afgelopen tijd zoveel gekloot geweest met F1TV, enorme verhogingen, afschaffingen van het jaar abbo (alleen NL!), ze kopen de radio rechten in Nederland waar ze niks mee doen om GrandPrixRadio te ‘zieken’.

Oftewel Viaplay is een bizar smerige organisatie die alles puur om de centen doet en de cosument geen alternatieven probeert te geven.

Ben absoluut eerlijk en betaal bij alles netjes wat er moet gebeuren, echter als er ‘smerige’ spelletjes gespeelt worden, pak ik in Juni waneer mijn F1TV verloopt gewoon een jaar abbo via India op F1TV. Klaar.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 22 juli 2024 13:25]

Oftewel Viaplay is een bizar smerige organisatie die alles puur om de centen doet en de cosument geen alternatieven probeert te geven.
Hoewel ik veel liever had gezien dat Ziggo of een andere partij de rechten bemachtigd zou hebben ("alles beter dan ViaPlay") geldt dit natuurlijk ook gewoon voor Ziggo. Het is net zo goed een commercieel bedrijf, en als je geen Ziggo had mocht je ook de hoofdprijs betalen. Dat is niet heel veel anders als met Viaplay.
Grote nadeel is dat Ziggo ook nog eens een internetprovider is dus niet eens een echte optie als je daar niet al zit.
Alleen kon je ziggo sport ook afnemen via andere aanbieders zoals KPN. En dat was volgens mij nog goedkoper dan Viaplay op dit moment ook.
Klopt. Ik zit niet bij Ziggo, ga daar ook nooit van z'n langzalzeleven heen maar ik was blij met Ziggo Sport als betaalzender.
Volgens mij is je definitie van een 'bizar smerig bedrijf' op ieder (online) mediabedrijf van toepassing?

Het gaat toch overal nu ineens om winstmaximalisatie? Kijk naar verschillende tiers met of zonder reclame, extra betalen voor hogere resolutie en/of beter geluid.

Nog één prijsverhoging of beperking en ik ga mijn ooglapje weer afstoffen. En als ik een beetje om mee heen kijk/luister ben ik niet de enige.

Maar goed, afgezien van media is F1 natuurlijk ook pure geldklopperij, dus wat dat betreft..

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 22 juli 2024 13:25]

Ik ben het met je eens en ik was blij dat er eindelijk diensten online kwamen die voor een schappelijk bedrag legale content aanboden en je eigenlijk met een druk op je afstandsbediening bijna alles kon kijken zonder problemen, maar nu met die diensten bij elkaar en die hoge prijzen is dit letterlijk wat ze zelf veroorzaken.
maar Ziggo is toch ook Liberty? Ik kan het motief hier dus nog niet helemaal volgen anders dan dat er wss veel onderhands gebeurd.
Liberty Media en Liberty Global vallen alle twee onder Malone, maar zijn wel losse organisaties. Maar jouw redenatie zou ook kunnen betekenen dat ze liever geld van een externe partner krijgen in plaats van geld dat uiteindelijk toch onder de eigen organisatie valt.
Ze krijgen toch geld van externe partijen wanneer Ziggo de licentie heeft, namelijk de klanten, en ze houden de controle over de kwaliteit van het product.
De klanten betalen niets extra omdat Ziggosport voor iedere klant gewoon in het pakket zit.
Ik was niet in de veronderstelling dat dat bij het terugwinnen van de rechten het geval zou zijn. Volgens mij was dat nog iets dat uit de pre-Max tijd stamde. Met de huidige populariteit denk ik echt wel dat ze dit commercieel anders aangepakt zouden hebben.
Aangezien F1 exclusief bij Ziggo voor hun klanten is, dan is dit natuurlijk ook een manier om weer meer klanten te krijgen.
Ja, maar Ziggo valt voor 50% onder Vodafone. Daarnaast is het goedkoper om gewoon Ziggosport los te nemen naast je abonnement van een andere provider, iets dat veel mensen niet weten. Maar met F1TV telt dat argument sowieso minder,
Viaplay is op sterven na dood, ze betalen nu fors geld voor de uitzendrechten die Ziggo straks weer voor een prikkie over kan nemen?

Of werkt dat zo niet?


Dat er vul spel gespeeld wordt is wel duidelijk.
Oftewel Viaplay is een bizar smerige organisatie die alles puur om de centen doet.
Had je iets anders verwacht dan? Liefdadigheid?
Ik zou verwachten dat de EU hier misschien een keer een stokje voor gaat steken, al die monopolies in de media is de consument de dupe van, want we krijgen nu slechte kwaliteit tegen een hoge prijs en het enigste alternatief is illegaal kijken.
Nee, eerder ‘redelijkheid’, gewoon kwaliteit leveren zodat de klanten bij je ‘willen’ zijn. Omdat het gewoon de beste dienst is.
Sorry, maar dat kun je erg genoeg niet meer verwachten in het huidige tijdperk.

Winstmaximalisatie en shareholdervalue zijn de enige zaken die nog tellen in de corporate world om maar eens slecht Nederlands te gebruiken. Een goed product leveren en daarmee een vaste klantenkring opbouwen en redelijke winst maken is ouderwets.

Ik heb die shift ook gezien in het bedrijf waar ik voor werk en schaam me ervoor.

Dankzij de grote hoeveelheid (potentiële klant) gegevens die bedrijven tegenwoordig hebben lijken ze in staat te zijn de maximale prijs voor hun product te kunnen bepalen. Dat loopt hopelijk vanzelf spaak nu ieder bedrijf dit probeert.

Na een jaar F1TV heb ik opgezegd vanwege de prijsverhoging. Ja, ik kan het betalen maar weiger verneukt te worden, excuser le mot. Ik kijk wel Luxemburg via VPN. Je verstaat weinig van dat Frans/Duits, maar je ziet wat er op de baan gebeurd, dat is het belangrijkste.
Ongelooflijk dat er mensen zijn die dit gedrag van Viaplay verdedigen. Er lijkt een soort van corporate Stockholm Syndrome gaande ofzo. Consumenten hebben geen Viaplay nodig. Ik heb al doei gezegd na de eerste prijsverhoging. Dat hele bedrijf mag van mij in de stront zakken met hun anti-consument praktijken.
Waarom zou je moeilijk doen met een VPN en Luxemburgse audio als je net zo goed via diezelfde VPN een F1TV abonnement uit Turkije of India voor een fractie van de Nederlandse prijs kan afsluiten?
Andersom toch net zo, consumenten komen in je winkel om spullen te passen/zien/voelen/ruiken whatever en bestellen vervolgens online voor 10 euro goedkoper. Ik heb dus niet de illusie dat er sowieso nog iets bestaat als klantenbinding, vandaag ben je geweldig zolang je iets levert wat ze willen voor de beste prijs als overmorgen iemand anders dat kan zijn ze weg.

Dus ja logisch dat bedrijven dan ook gaan kijken naar winst maximalisatie/shareholder value want dat zorgt er voor dat ze kapitaal hebben om ergens weer op in te springen.

Het is niks anders als een veemarkt met alles, zolang je iets levert wat gewild is en daar bereid bent de prijs voor te betalen die er gevraagd wordt heb je een deal. Zodra jij bij de boer verder op een betere deal kan pakken zal of boer a de prijs moeten verlagen of je bent weg.

Laten we niet hypocriet doen en alles steeds op de bedrijven afschuiven, want we doen er met z'n allen ( Uitzondering daargelaten) aan mee.
Ziggo is van Liberty dus die link is nog sterker.
Liberty Media (F1) en Liberty Global (Ziggo) zijn verschillende entiteiten
Niet bepaald, want dan blijven de centen intern, nu is het een extern bedrijf. Totaal andere koek.
F1 is hetzelfde ik denk dat deze deal lucratiever is en meer mensen naar F1TV duwt dit was bij Ziggo waarschijnlijk niet het geval. Dus nu kunnen ze aan 2 kanten vangen.
Wat is daar zieken aan precies? Zo werkt het leven.. jij gaat alles doen om concurrentie dwars te zitten en dat is logisch.
gp radio zal nog gewoon blijven werken, die waren al een beetje " we werken van uit belgie " terwijl het gewoon werkte. toch?
Die door de samenwerking met Viaplay, €30 omhoog gegaan zijn in prijs.
Zo zie je wat de achterliggende reden ervoor was.
Veel meer van €65 naar €95 voor een jaarabonnement. Maar 2 weken daarna is jaarabonnement afgeschaft in Nederland nu kun je alleen per maand afnemen, geheel jaar kost nu €142,80 (12x11,90)
Voorheen had je elk jaar acties met 25% (en zelfs aantal keer 50%) korting voor geheel jaar nu ook niet meer. In conclusie, het van €48,75 (met 25% korting) naar €142,80 gegaan.

In andere landen is het nog erger daar zijn andere beperkingen. Zijn races bijvoorbeeld alleen live te zien en pas na een jaar komt de replay beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 22 juli 2024 13:25]

ik weet niet of je een iOS device hebt, maar anders via die weg een abo F1TV Access Monthly (€ 3,99) afsluiten.
Na bevestiging in je mail omzetten naar een jaar abo F1TV Pro Annual (daar wel nog beschikbaar) en dan betaal je € 94,99. Die € 3,99 van Access Monthly krijg je dan gewoon teruggestort :Y)
Ongelofelijk. Dan ben ik net op tijd geweest. Zul je zien dat ze op korte termijn over gaan stappen op races in elke maand van het jaar, want anders gaat iedereen het abonnement opzeggen in december t/m februari.
Ik vermoed dat Viaplay van Talpa ook een flinke zak geld heeft gekregen om dit bod te kunnen doen.
Dat wordt ook steeds moeilijker gemaakt. Er is in meer of mindere mate sprake van koppelverkoop waarbij de prijs op dit moment zo hoog is dat het bijna net zo duur is als een abonnement op Viaplay waarbij je nu dus F1TV Pro gratis krijgt.
Zeker al even geen nieuws meer hierover gelezen.. vanaf dit jaar (als je niet op tijd was) is F1TV Pro niet meer als losse dienst te krijgen, maar moet je via een nog duurder wurg abbo van ViaPlay toegang krijgen tot F1TV Pro in NL.
edit:
Ok dat klopt niet helemaal, máár! F1TV Pro jaar abbo's zijn dus door de F1TV/ViaPlay-overkeenkosmt niet beschikbaar in NL en ben je aangewezen op de maandprijs van €11.90. Dit valt wat mij betreft óók in de categorie "duur wurg abbo" (€142.80 per jaar ipv €95 per jaar). Nou kan ik natuurlijk niet zeggen of die jaar abbo's terug zouden zijn gekomen met Ziggo... maar buiten kijf staat wat mij betreft dat ViaPlay wel de aanjager van dit gedoe is.


Ik was op tijd en heb nog direct bij F1TV een abbo en hoopte dat ViaPlay het eind van het seizoen niet meer zou halen. Heel frustrerend om te lezen dat Ziggo dus een hoger bod deed maar het niet werd. In het geval van Ziggo was er hoogstwaarschijnlijk (natuurlijk nooit zeker te weten) weer keuze.. ofwel Ziggo Sport ofwel gewoon weer F1TV Pro los afnemen.

Nu moet je of stoppen met kijken of geld schuiven naar een partij die wat mij betreft z.s.m. het loodje mag leggen.

[Reactie gewijzigd door AncientProphecy op 22 juli 2024 13:25]

F1TV Pro kan je toch gewoon via de officiële website nog een abonnement afsluiten, daar heb ik een paar jaar geleden toen mee gedaan?
Yes, heb mn reactie aangepast... Maar dan nog wel het probleem dat jaarabbo's eruit zijn en het dus nog steeds een wurgcontract is dankzij ViaPlay:

https://www.formula1.com/en-nl/subscribe-to-f1-tv en https://www.formula1.com/en/toolbar/content_schedule.html "F1 TV Pro and Access is only available as monthly subscription.".

& "In sommige landen wordt F1 TV Pro juist beperkt als FOM een overeenkomst heeft met een uitzendorganisatie in dat land": nieuws: Nederlandse Viaplay-abonnees krijgen in 2024 toegang tot F1 TV Pro

Hierdoor betaal je geen €95 per jaar maar €142,80 als je F1TV Pro wil aanhouden.
Yes, heb mn reactie aangepast... Maar dan nog wel het probleem dat jaarabbo's eruit zijn en het dus nog steeds een wurgcontract is dankzij ViaPlay:
Wat een walgelijk actie van die ViaPlay deal, je zou toch verwachten dat ze juist willen dat je liever rechtstreeks een abonnement neemt bij F1TV Pro en dus een jaar abonnement zouden aanmoedigen i.p.v via ViaPlay te kijken. Ben blij dat ik al een aantal jaar terug dat jaar abonnement heb genomen maar net zoals @Barttes zegt het is al bijna met 50% duurder geworden terwijl je er niks meer voor terug krijgt. Ik zou liever een F1TV Pro Lite krijgen waarbij je alleen toegang hebt tot F classes en het huidige jaar, want al de rest wat ze aanbieden kijk ik toch niet.

[Reactie gewijzigd door Hydranet op 22 juli 2024 13:25]

Dat is niet meer mogelijk, het is per maand betalen nu. Dit is mijn laatste jaar dat ik F1tvPro afneem. Hierna ga ik de uitslag wel lezen vermoed ik.
Mijn jaarlijkse abonnement is gisteren nog (automatisch) verlengd t/m 18-4-2025 en dit kost me €94,99! Jammer dat het bijna 50% duurder geworden is, maar beter dan ViaPlee of per maand betalen (hoewel je dan natuurlijk je abonnement gedurende de winterstop kunt ‘pauzeren’/opzeggen)
Volgens mij klopt dat niet. Als ik in een privé tab naar f1tv ga kan ik gewoon nog een maandabonnement afsluiten bij F1TV en hoef ik niet via Viaplay.
Het enige wat is veranderd is dat je geen jaarabo meer kan afsluiten bij F1TV.
Ah, dan heb ik mij dat verkeerd herinnerd, ik lag nog een beetje naar mijn plafond te staren.. desalniettemin heeft ViaPlay wel ervoor gezorgd dat er geen jaarabbo meer is en is het nog steeds een belachelijk verschil.. €142,90 vs de originele jaarprijs van uit mijn hoofd €65 en zelfs incl. de laatste exorbitante verhoging naar €95 blijft het gewoon een belachelijk verschil.
Het enige wat ik daar over lees is dat als je een Viaplay abo hebt dat je dan F1 TV Pro er gratis bij krijgt, maar ik lees nergens dat het F1 TV Pro abo niet meer los af te sluiten is, heb je daar een bron voor?
Ik heb het inderdaad mis, het is nog wel mogelijk, maar de jaar abbo's zijn er nu uit door de ViaPlay overeenkomst. Tweakers had dit ook al voorspeld toen: nieuws: Nederlandse Viaplay-abonnees krijgen in 2024 toegang tot F1 TV Pro

Dit is ondertussen ook gebeurd en te lezen op de F1TV site: https://www.formula1.com/en-nl/subscribe-to-f1-tv en https://www.formula1.com/en/toolbar/content_schedule.html "F1 TV Pro and Access is only available as monthly subscription.".

Hierdoor betaal je geen €95 per jaar maar €142,80 als je F1TV Pro wil aanhouden.
Leuke prijsverhoging van €65 naar €143 in een jaar tijd dan..
Ja, mijn bek viel er ook van open. Ik heb sinds dit jaar voor het eerst in jaren geen abonnement meer lopen. Ze kunnen in de plomp vallen wat mij betreft.
Wie wil inderdaad Viaplay als je F1TV Pro kan krijgen? En dan al helemaal met de Multiviewer for F1 app (Windows).
Die app zit echt zo geweldig in elkaar!! Formula1 had die ontwikkelaar onmiddelijk in dienst moeten nemen!
Nee dit jaar was het voor nieuwe gebruikers al niet meer mogelijk om een jaar abo af te sluiten. De maand abo was al flink duurder en ze stemmen dit af met de prijs die je betaal bij een normaal viaplay abo.
De vraag is überhaupt of je volgend jaar nog wel f1tv in Nederland kan afsluiten. Zeer grote kans dat ze er mee stoppen want dan moet iedereen wel over stappen. Naar viaplay. Of illegaal gaan kijken via internet streams natuurlijk.
Het kan gemakkelijker, je kan diversen sky streams gratis volgen als je een beetje gaat zoeken op internet.
Natuurlijk mag zoiets. Er is toch geen wet die zegt dat de hoogste bieder moet winnen? En wat is beter? Vroeger werd er ook steen en been geklaagd over o.a. het commentaar. Daarnaast kennen we de modaliteiten niet die de 2 bieders hebben aangeboden.
Wat is beter
Nou een stream die hoge kwaliteit is en niet constant wegvalt. Zeg maar zoals we voorheen bij Ziggo hadden, zou al een goed begin zijn. Viaplay is echt op alle fronten slechter als diensten/zenders die het voorheen aanboden.
Wat is beter?

Laten we beginnen met de beeldkwaliteit. Die kwaliteit is echt 15 jaar terug in de tijd. Verschrikkelijk, lage bitrate. Als je naast F1TV legt zie je het verschil. Verschil van scherpe letters tot haast onleesbare letters. Of detail in het asfalt tov een grijze massa bij bewegend beeld.

Dan audio, die is ook veel slechter. Het is dof stereo, geen mooie 6-channel aac. Echt belabberd.

Dan de stabiliteit. Die is ook ruk. Valt regelmatig zomaar stil. Als je wil starten rond een F1 start, dan komt het regelmatig voor dat je de stream niet kan starten. Paar retries en dan ben je binnen.

Dan de app, vaak enorm zoeken naar de juiste stream

Kan nog wel even doorgaan, maar dan wordt het wat minder belangrijk
Bedrijven onderling mogen volgens mij gewoon zaken doen met wie ze willen in principe, het is geen overheid met aanbestedingsregels.

Maar vreemd is het wel, en erg jammer. Vraag me af of er misschien iets mee speelt dat ze juist door de slechte kwaliteit en naam van viaplay verwachten meer te verdienen door bovenop het geld van viaplay ook nog een hoop te verdienen aan f1tv omdat veel Nederlanders niet naar viaplay willen kijken, terwijl als het naar Ziggo gaat ze verwachten dat velen van ons f1tv weer op zouden zeggen...
Bij normale (overheids) aanbestedingen is het geld component ook niet altijd doorslaggevend. Zelden worden alle eisen 100% ingevuld, dus dat moet je een keuze maken

Dus als ze minder bieden, maar bv meer publiek bedienen of beter toegankelijk zijn kan dat ook doorslaggevend zijn
Nee dat klopt, daarbij gaat het via puntentelling. Op alle gebieden vraag ik mij af of zij hoger hebben gescoord of een (te) rooskleurig rapport hebben ingediend.
Het is geen aanbesteding, aangezien het om bedrijven onderling gaat. Dus geen publiek geld en dus mogen ze doen wat ze willen. Sure als ze willen aanbesteden dan mag dat, maar F1 mag in zee gaan met wie ze willen.
Dus F1 had het dus ook gratis weg kunnen geven.
Tuurlijk en goedemorgen, je hebt helemaal gelijk.
Vraag me af of er misschien iets mee speelt dat ze juist door de slechte kwaliteit en naam van viaplay verwachten meer te verdienen door bovenop het geld van viaplay ook nog een hoop te verdienen aan f1tv omdat veel Nederlanders niet naar viaplay willen kijken, terwijl als het naar Ziggo gaat ze verwachten dat velen van ons f1tv weer op zouden zeggen...
Lijkt me een beetje conspiracy... :+
Ik denk eerder... Ziggo is puur Nederlands, Viaplay is in meerdere landen onderweg, en die zullen wel iets van een package deal / bod hebben.

Zou me ook niet verbazen, dat net als in Duitsland F1TV in Nederland op middellange termijn niet meer aangeboden wordt, ten faveure van Viaplay, als deel van de deal.
Maar dat is vooral koffiedik kijken.
Eigenaar van ziggo, libery global heeft dezelfde voorzitter (John c malone) als de eigenaar van de formula one group (liberty media). Uiteindelijk 1 en dezelfde.

Zou je denken beetje voortrekken. Ach we weten het niet.

[Reactie gewijzigd door Centauriprime op 22 juli 2024 13:25]

Ziggo us eigendom van liberty Media een groot internationaal conglomeraat, niets Nederlands aan
Zou kunnen, maar de vraag is dan toch wel of dit mag als je kijkt naar concurrentie. Je kan dan als lokaal bedrijf dus nooit meer zoiets winnen.

Ziggo zal vast ook kijken of er fouten gemaakt zijn om dit eventueel via een rechter te spelen.
Zoiets speelt ongetwijfeld mee.
Bij Ziggo weet je dat een deel klant is of klant wordt van Ziggo en op die manier niet snel weer vertrekt (je hebt namelijk ook internet en mogelijk telefonie). Daarbij ook nog de opzet en commentaar wat de doorsnee Nederlander meer lijkt aan te spreken (gezien de negativiteit rond het viaplay team). De opbrengst is voor Ziggo en naast de rechten is er weinig kans dat mensen nog f1tv pro afnemen (in hoeverre dat rechtstreeks naar de FOM gaat).

Viaplay biedt naast f1 weinig anders wat je niet ook elders kunt afnemen voor minder. Dus minder klantvastheid en grotere vijver voor potentiële f1tv pro klanten.

Ik voorzie komende jaren een jaarlijkse, forse prijsstijging omdat concurrentie eigenlijk niet meer bestaat met deze twee.

Ze kunnen zo mooi de grens opzoeken van wat men bereid is te betalen.
Komende 5 jaar geen F1 bij Ziggo, dat is een nagel aan de doodskist van Ziggo.
Natuurlijk mag dat… jij bepaalt als jij eigebaar van iets bent aan wie je dat verkoopt.
Als het bedrijf op sterven na dood is en het slecht blijft gaan, gaat Viaplay uiteindelijk failliet en liggen de rechten voor een prikkie op straat. :)
Tegenwoordig heeft viaplay oa steun van canaal digitaal..
Daar zit waarschijnlijk een addertje tussen...
Compleet onlogische beslissing,,,,
Wat ik begrepen heb is dat er oorspronkelijk door zowel ViaPlay als Ziggo ingezet is op een nieuw 3 jarig contract. Toen kwam ineens F1 met "we willen 5 jaar", en dat maakt natuurlijk een flink verschil.

Voor 3 jaar is te overzien dat je een hoger bedrag wilt betalen, ik vermoed dat het bod van Ziggo over 5 jaar weleens net wat lager geweest zou kunnen zijn. Immers, het is nog maar de vraag hoe sterk de kabelmarkt over 5 jaar is, en zeker met F1: rijdt Verstappen nog over 5 jaar en (zeker met de regelwijzigingen in 2026): doet-ie nog mee om de prijzen.

Hoe je het ook bekijkt: de prijs die men voor F1 over heeft hangt heel erg af van de hoeveelheid kijkers die je kunt trekken, en zonder een winnende Verstappen gaat die flink omlaag, en zonder een Verstappen of andere Nederlandse rijder zal deze inzakken. Het is nu al lastig terugverdienen, dat wordt dan gewoon absoluut onmogelijk.

Bovendien denk ik dat de konijn-uit-de-hoge-hoed van ViaPlay in de samenwerking met SBS ook een factor geweest kan zijn: F1 wil graag populair zijn, zoveel mogelijk mensen laten kijken, en dan is een live-pay en delayed-free constructie (zoals bijv. in de UK) iets wat hun erg aan staat.
Ik zou nu juist weer méér gaan kijken als Max iets minder dominant zou zijn ;)
Tsja, dan is F1 misschien niet helemaal de juiste serie om te volgen. In de F1 heb je in verreweg de meeste seizoenen 1 rijder of team die dominant is. Toen ik begon te kijken was het soms nog wel spannend met Villeneuve, Hill en Hakkinen, maar daarna kwam de dominantie van Schumacher, Daarna de dominantie van Vettel, daarna de dominantie van Mercedes/Hamilton en nu Max.

Een seizoen á la 2021 is natuurlijk mooier, maar voor de F1 wel echt een hoge uitzondering.
ik ga pas kijken wanneer elke bak hetzelfde is.
Dan is F1 per definitie niet voor jou. De insteek daar is ook primair dat het een competitie is tussen constructeurs, het rijderskampioenschap is secundair.
Dat de streaming kwaliteit beter kan is een gegeven maar dat geld vaar alle diensten.

Ziggo is koning als het gaat om te duur zijn en elk jaar prijsverhoging doorvoert

Viaplay maakt een degelijk programma dat er niet uit springt maar zeker niet slecht in elkaar steekt.
Het is ook fijn dat je soms David Coulthard of Mika aan het woord is.
Het commentaar is prima met het duo maar oh jee het is niet de heilige Olav Mol.
De man is bij lange na niet meer de man die het in de begin jaren was met commentaar.
Ik was na een aantal GPs al gewend eraan, was het voor verbetering vatbaar tuurlijk maar het is prima nu. En net als het duo soms wat mist miste Olav helemaal veel in zijn 1tje.
Commentaar hebben op de commentators is iets typisch Nederlands gezeik dat zijn weerga niet kent. Het verbaasd met hoe hoog het irritatie niveau kan oplopen bij veel mensen hierover.

Straks kun je GPs kijken op SBS en dan zal de kwaliteit ook beter zijn
Althans zo was het al bij darts gisteren.

Het is niet dat Viaplay het juiste platform is maar we moeten nu niet doen of Ziggo de heilige graal is
Bij SBS, maar wel met een vertraging van een aantal uren en vermoedelijk constant onderbroken door reclame.
Volgens mij een aantal met vertraging en aantal GPs live.
Maar goed dat is meer voor de mensen die geen Viaplay hebben. Reclame in een klein PinP ernaast doet het Duitse rtl ook.
Maar omdat ze het niet op een betaalbaar net aanbieden, kan F1tv bij ons twee keer zo duur gemaakt worden als in het buitenland. Nederland is dus een cash cow geworden voor F1. Een dikke middelvinger naar de grote schare trouwe Nederlandse fans dus van beide partijen.
Ergens vind ik het juist fijn dat niet het hoogste bod gewonnen heeft. Wat mij betreft zou zo'n bod ook moeten gaan om hoe je de dienst uit gaan zenden en wat de beste kijkerservaring geeft.
Nu kan ik dat dan weer niet helemaal rijmen met de keuze voor Viaplay.... Al met al erg jammer, had het graag weer terug bij Ziggo gezien.

Maar in de basis is iemand natuurlijk vrij om uitzendrechten te verkopen aan wie hij dat wilt, en dat het hoogste bod daarbij niet altijd het beste bod is snap ik wel. Onlangs is dit ook nog gebeurd met de uitzendrechten voor Nederlands voetbal. Een verzameling van providers had een hoger bod uitgebracht dan ESPN, maar toch viel de keuze op ESPN.
Als een bedrijf wat in moeilijkheden ziet niet verder kan ondernemen weet je zeker dat ze het niet redden. Als jouw werkgever in moeilijkheden zit ben je denk ik ook wel blij als er toch nog activiteiten worden ontplooid in een poging om de boel te redden. Dan ben je ook blij als er partijen zijn die er nog in geloven.
Het is niet altijd netjes maar zeker wel. Als jij een fiets verkoopt, en jouw goeie buurman die al jaren naast je woont bied 20 euro en geen gezeur, maar een guur type van marktplaats 25 euro waarvan je niet weet hoe t zit en wanneer diegene langs komt, of het wel proper is allemaal, mag jij zekersteweten gewoon die fiets voor 20 euro aan jouw buurman verkopen.

Obviously een ander geval als met 45 miljoen per jaar vs "Hoger Bedrag Van Ziggo", maar het komt een beetje op hetzelfde neer.

F1 heeft vast een reden om een hoger bod van Ziggo niet te accepteren, maar ik denk dat als zij 225 miljoen van Viaplay willen accepteren terwijl het financiëel niet zo goed met Viaplay gaat, is F1 hun eigen recht ¯\_(ツ)_/¯.

Daarnaast zou ik bijna durven aannemen dat Talpa / SBS9 hun eigen Videoland wil creëren, en dat geld wel willen schieten om Viaplay in leven te houden, want F1 is een grote trekpleister om een abbo bij Viaplay af te nemen.
Dit "strategic partnership" betreft overduidelijk vriendjespolitiek. Persoonlijk heb ik niets met F1, maar voor iedereen die door de inferieure beeldkwaliteit van Viaplay het verschil tussen een raceauto en blokje kaas niet kan zien, is er een perfect alternatief: voor slechts €11 per maand kun je een IPTV-abonnement afsluiten dat toegang geeft tot super scherp 4K beeld van Sky Sports F1.

Voor de echte die hards (die het graag legaal willen houden) heb je ook nog F1TV Pro i.c.m. Race Control; dat biedt volledige controle over zowel de cameras/views als commentaar.

Zelf ben ik Ziggo abonnee maar kijk amper lineaire TV. Desondanks probeer ik wel op de hoogte te blijven van de hedendaagse mogelijkheden/technieken (zowel legaal als illegaal) zodat ik een referentiekader heb om aan te toetsen.
Als het vriendjespolitiek was, dan had Ziggo die rechten voor 1 EUR gekregen..
Ik vermoed dat het een strategische zet is van de F1.
VIAPlay betaalt waarschijnlijk erg veel geld, maar verliest tegelijk ook veel abonnees aan de officiele F1TV.
Win-win natuurlijk voor de F1.

De totale winst voor F1, bij een deal met Ziggo, zou wel eens lager kunnen uitvallen.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 22 juli 2024 13:25]

Exact dit. Het is gewoon ordinair uitknijpen van de consument. Ik heb besloten dat ik er niet meer aan mee doe. Als je kijkt wat je bespaart door alleen een internet-only abonnement te nemen, dan heb je voor dat geld een iptv aanbieder die gewoon alles aanbied voor één bedrag.
Waarom zou dat niet mogen? Aanbestedingsregels gelden alleen voor overheid.

En zelfs daar zijn er mogelijkheden om niet domweg voor de hoogste (of laagste afhankelijk van wat het is) bieder te hoeven kiezen want je mag ook kwaliteitseisen stellen.

Maar zeker voor bedrijven onderling verbied niets je contract te gunnen op basis van ‘die persoon ken ik van de golfbaan’. Tenzij je concurrentie beperkt of gevoelige info deelt.

(Overigens ben ik iemand die commentaar van Viaplay een verademing vind tov Olav Mol, geen familie trouwens voor zover ik weet ondanks dezelfde achternaam)

[Reactie gewijzigd door xahmol op 22 juli 2024 13:25]

wat ik bizar vind, is dat als je viaplay afneemt, je f1tv pro er bij krijgt, en dat diezelfde f1tv pro veel betere kwaliteit uitzend dan viaplay zelf doet. wtf!
Reken maar dat Viaplay een bankgarantie heeft moeten geven voor die 5 jaar. Hoe slecht kan het dan financieel met ze gaan?
Ja hoor, niets schrijft voor dat je per se een overeenkomst moet aangaan met degene die het hoogste bod doet. Ook andere aspecten kunnen een rol spelen. Uiteraard alles wel binnen de regels van het privaatrecht, maar dit recht verplicht je niet om het hoogste (financiële) bod te aanvaarden.
Achja, de komende 5 jaar gaat er toch niemand anders wachten dan Verstappen, dus je mist niks.
Als klanten massaal stoppen met een abonnement nemen gaan ze vanzelf failliet. Oprotten met ViaPlay. Echt boycotten die mensen. Wat een vreselijk merk is dat zeg. Ziggo heeft hoger geboden en dan gaan ze toch voor ViaPlay?? Is gewoon belachelijk! Bij de FIA zijn ze de weg helemaal kwijt.
Ik zit nergens aan vast, ik kijk via duitse TV (gratis bij ziggo) en gebruik de grand prix radio app (commentaar van olaf mol).

On-topic is het slim gespeeld door Viaplay door een package deal met F1 te maken voor de nordics en Nederland:
https://www.autoblog.nl/n...1-rechten-is-boos-6876880

Package deal
Chris suggereert dus dat Viaplay een soort package deal heeft voorgesteld aan Liberty Media. Ziggo was weliswaar bereid meer te dokken voor de Nederlandse rechten an sich. Maar via een soort massa-is-kassa variant heeft Viaplay ze toch in handen gekregen. Daar is Ziggo nu best wel pissig over naar het schijnt. Al willen ze niet reageren totdat de deal officieel bekend wordt gemaakt.

Wat natuurlijk apart is dat liberty global eigenaar is van ziggo en de rechten niet naar ziggo gaan.
Natuurlijk mag dat. Het zijn twee commerciële bedrijven. Die mogen zelf beslissen wat hun criteria zijn voor een contract.
Vinden mensen F1 nog steeds leuk genoeg voor dit bedrag? Max start vooraan, na 3 rondjes is het duidelijk dat Max gaat winnen met een straatlengte voorsprong. Ik kijk tegenwoordig alleen de start via iptv en na 3 rondjes ga ik iets echt leuks doen, F1 kan mij gestolen worden.
Vinden mensen F1 nog steeds leuk genoeg voor dit bedrag? Max start vooraan, na 3 rondjes is het duidelijk dat Max gaat winnen met een straatlengte voorsprong. Ik kijk tegenwoordig alleen de start via iptv en na 3 rondjes ga ik iets echt leuks doen, F1 kan mij gestolen worden.
Voor 90 euro per jaar ben ik echt aan het twijfelen. 50% prijsverhoging is behoorlijk wat, zeker omdat ik eerst helemaal niets betaalde (want Ziggo abbo). Zo leuk is die sport nu ook weer niet om te kijken (geldt voor veel sporten overigens).

[Reactie gewijzigd door J_van_Ekris op 22 juli 2024 13:25]

Ook toen betaalde je er gewoon voor, zat dan gewoon in de abbo prijs verwerkt.
De mensen die al voor het Verstappen tijdperk F1 keken zijn dit wel gewend. Hiervoor hadden we Hamilton, Vettel en Schumacher tijdperken. Ik ben echter steeds blijven kijken als liefhebber van de sport destijds en zal dit ook nu blijven doen. Ik moet wel toegeven dat de sport minder leuk is tijdens zulke dominate tijdperken.
Dat is alleen als je Max volgt. Genoeg mensen die ook de rest van het veld volgen.
F1 is echt een teamsport. Bij een groot team als RB staan meer als duizend mensens dag en nacht klaar om deze bijzondere prestaties mogelijk te maken. Dat verdiend niks meer dan respect, al helemaal voor de veel kleinere teams zoals HAAS.

De strijd in de rest van het veld is spannender dan het in jaren geweest is. Maar zo spannend als het seizoen van 2021 met de spectaculaire ontknoping destijds... ja dat was prachtig, maar zoals Max en Hamilton ook aangaven, niet houdbaar om dat jaar in jaar uit achter elkaar te blijven houden.

Tot die tijd, is er genoeg te ontdekken voor wie daar interesse in heeft :-)
Als je puur een Max fan ben dan is het inderdaad niet zo leuk, maar je vergeet dat er 18 andere racers die rondjes rijden die nog altijd bikkelhard strijden voor het podium.

Bij een gemiddelde race krijgt Max ook maar iets van 10 minuten zendtijd in totaal in die 2 uur want hij is gewoon niet interessant om te volgen
Het kan je gestolen worden , maar toch kijk je 3 rondjes
Dat is een gevalletje je eigen tegenspreken
Vandaag was de kwalificatie voor de sprint race en lando heeft pole, max P4… hij gleed vaak van de baan af door regen.
Kom gezellig MotoGP kijken. Duurt wat minder lang en gebeurt over het algemeen een hoop meer. Zelf kijk ik via Motogp.com en is dat vrij duur, maar volgens mij wordt het ook uitgezonden op Eurosport o.i.d.
Ik begrijp vrij weinig van financiën, maar hoe kan een bedrijf wat al miljoenen verlies draait even 45 miljoen per jaar neerleggen voor uitzendrechten?
Wordt dit betaald van leningen (hoeveel meer kunnen ze nog lenen?), of zitten ze bij F1 braaf te wachten op hun geld? En dan nog wel vrijwillig, want ze hebben een hoger bod gekregen..

[Reactie gewijzigd door MineTurtle op 22 juli 2024 13:25]

De grote vraag is: hoe krijgen ze een bankgarantie. Want die schijnt, voor de volle contractperiode, afgegeven te moeten worden...
Gezien de financiële problemen van ViaPlay zou je denken dat geen bank het in z'n hoofd haalt om ViaPlay een bankgarantie te geven.
SBS9 (dus Talpa) en Canaldigitaal zitten er met een hoop geld achter
En Canal+ neemt het gewoon over van Viaplay als aandeelhouder mocht Viaplay omvallen.
Viaplay is veel groter dan Nederland alleen en dus véél groter dan Talpa of Canal Digitaal (wat op zichzelf al een dwergje is in NL). De problemen zitten ook veel dieper dan alleen in Nederland.

Je impliceert dat Talpa en Canal Digitaal het betalen. Dan hadden ze beter samen een bod kunnen doen.

Dat gezegd hebbende: verlies lijden maakt helemaal niks uit als investeerders en banken je blijven steunen. Maken Netflix of Spotify al een keer winst?
ViaPlay is groter dan in Nederland , maar dat wil niet zeggen dat het goed gaat met het bedrijf , want in Engeland hebben ze het voetbal al van de hand gedaan en grote investeerders hebben er echt geld in moeten pompen om hun op de been te houden
In elk land gaat het steeds slechter dan het jaar ervoor , dus keep dreaming met dat winst maken niet belangrijk is
En Netflix maakt maar dik 6 miljard winst vorig jaar en Spotify is gewoon een waardeloos programma in mijn ogen
Het gaat niet over Canal Digitaal dat is een onderdeel van Canal+
Ook geen joekel van een speler, maar uiteraard redelijk significanter dan alleen Canal Digitaal
De omzet van Viaplay is hoger dan Canal+ maar die hebben een veel betere scepter en strijkstok :z
https://www.canalplus.nl/over-canalplus/
Internationaal is CANAL+ Group actief in meer dan 50 landen en heeft meer dan 25 miljoen abonnees in Europa, Afrika en Azië. Samen met merken als STUDIOCANAL, SPI International en Dutch FilmWorks is CANAL+ de Europese leider in productie, acquisitie en distributie van films en series. In Nederland is CANAL+ actief met meerdere merken, waaronder de streaming services CANAL+ en Film1 (vier zenders en on demand) en tv-zenders FilmBox en CANAL+ Action. Daarnaast zijn ook de merken Canal Digitaal en Online.nl onderdeel van de groep. Wij bieden de sleutel tot het bekijken van de beste films, series en televisieprogramma’s. Kijkers kunnen zelf kiezen of ze via een streaming service, lineair, internet of satelliet kijken en genieten van hun favoriete content. Altijd en overal.
Voor de FOM/Liberty maakt het niets uit, zij krijgen het bedrag waar ze om vragen, of in ieder geval voldoende garantie erop. Viaplay mag dan wel verlies lijden, maar hebben genoeg inkomsten om dit bedrag beschikbaar te maken.

Verder is het voor Viaplay een van de voorwaarden om nog succesvol te zijn om de rechten van belangrijke sportcompetities te hebben, dus het zou kunnen dat het voor hun noodzakelijk was om deze rechten veilig te stellen.

Rond of een verlieslijdende organisatie toegestaan zou moeten worden om dergelijke bedragen uit te geven, is de vraag niet of ze verlies lijden of winst maken, maar of ze solvabel zijn. Kunnen ze de kosten van hun organisatie betalen op de langere termijn, dan is er feitelijk niets aan de hand. Viaplay is nog altijd een jonge organisatie, het kan een lange termijn play zijn om met veel investeerders de concurrentie dood te laten bloeden en op lange termijn de markt in handen te krijgen en te controleren.

Biedingen gaan verder niet alleen om geld, maar wat je aanbiedt in termen van infrastructuur en bereidheid tot coverage. F1 verkrijgt hun inkomsten niet alleen door de TV-gelden, maar ook als het gaat om bijvoorbeeld hun eigen commerciële contacten. Als die reden hebben om meer te zien in Viaplay, denk aan de zekerheid dat hun product op een manier gecoverd wordt zoals zij dit willen, of dat het efficiënter kan. Ik kan me voorstellen dat Ziggo als enkele zender vs Viaplay als zender die de rechten in meerdere landen heeft, wat efficiencyvoordelen biedt. Verder kan het ook een breder perspectief zijn, dat Viaplay meer kansen biedt internationaal op het gebied van brand-exposure, terwijl als ze hier en daar in verschillende landen de F1 kwijt raken alles meer op nationaal niveau moeten doen en iets als F1 promoten minder interessant voor ze wordt.

Ook als het gaat om het algemene doel van F1, de manier waarop ze zich willen identificeren en het merk willen beschermen zou een reden kunnen zijn. De F1 als exclusieve sport, waar onder Ziggo het meer een volks-imago kreeg. De manier waarop in coverage geïnvesteerd werd, waar bij Ziggo ze op een VI-achtige manier aan een tafel gaan zitten en op gemakszuchtige basis F1 coverden wat ze mischien als schadelijk zien voor het merk.

Weer een andere reden zou het gegeven kunnen zijn dat Liberty Global waar Ziggo onderdeel van is voor 50%, liever geld binnen ziet komen van een externe partner. En zeker voor Nederland, waar Ziggo een dominante factor is en mensen het dus als het ware 'gratis' krijgen, zijn op deze manier ook minder F1TV-abonnementen te verkopen.

Het gaat uiteindelijk om de waardecreatie rond de F1 op langere termijn en dat gegeven ligt niet perse veilig bij de partij die het meeste biedt in puur financieel opzicht.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 13:25]

De Viaplay groep heeft verliezen geleden. Viaplay Nederland maakt winst.
Steun van aandeelhouders.
Ik ben blij met mijn F1TV abonnement, maar helaas zijn ook daar de prijzen recent flink gestegen. Blijft ondanks dat nog wel de goedkoopste optie.
Volgend seizoen zijn er geen jaarabo's meer voor F1TV, kan je bijna 13 euro per maand aftikken en ja, ook tijdens de winter- en zomerstop. Die vieze duistere deal tussen Viaplay en FIA is een keuze tussen twee kwaden. De boel begin dit seizoen opgezegd en een VPN bij Malwarebytes afgenomen voor drie tientjes per jaar en werkt perfect.
.oisyn Moderator Devschuur® @cool197119 april 2024 08:31
Als er überhaupt nog een volgend seizoen is voor F1TV in Nederland.
En dat is dus precies waarom viaplay de concessie gegund kreeg. Veel meer inkomsten via F1TV. Nederland is cash cow voor liberty.
We betalen als nederlanders de hoogste prijs in europa om F1 te kunnen kijken. Dit hebben we te danken aan viapleee. Dit moeten we dus nu nog 5 jaar slikken en dit terwijl ziggo een hoger bod deed. Een kleuter kan bedenken dat hier handjeklap en vieze smerige spelletjes gespeeld zijn om ons viapleee door de strot te duwen. Ze hebben er zelfs voor gezorgd dat de prijs van f1 tv pro met 50% verhoogd werd.
50% verhoogd.... Ik ga met 218% omhoog voor F1 TV pro. Ik betaalde € 65 euro per jaar en per juni ga ik naar € 11,90 per maand => € 142,80 per jaar. Jaarabonnement bestaat ook ineens niet meer. Ik kan dan nu wel in januari en februari mijn abonnement stoppen, scheelt weer € 24,- op jaarbasis. Hoe dan ook, ellende!
Ik kon mijn lopende jaarabonnement gewoon verlengen, weliswaar tegen een iets hogere prijs (~90 euro tov 65), maar ik hoefde echt niet verplicht naar een maand abonnement.
dat kan niet meer....
Paar weken geleden gedaan.. Al heeft zo'n maand abonnement wel voordelen door in de winter gewoon op te zeggen.
Je zegt het al maand abonnement een jaar abonnement kon alleen nog maar met verlengen voor een bepaalde periode, iedereen die nu moet verlengen zit aan de nieuwe abonnements vorm vast, ook met dank aan viaplee.
Ik was zelf te laat met verlengen en kon niet eens meer de 90 euro (jaar)optie kiezen maar alleen maandelijkse subscriptie waardoor je nog hoger dan die 90 euro per jaar uitkomt, zelfs als je die paar maanden dat er geen races zijn stopt ben je dus duurder uit.
Heb ik niet gedaan bekijk het maar...
Voor mij hetzelfde.. :)
Hier precies hetzelfde. Mijn abbo loopt tot november, met een beetje geluk is de spanning er dan al af en is Max al kampioen. Ik zeg “hell no” tegen Viaplay, dus na november doe ik het wel met de nos / ziggo samenvattingen.
Onbegrijpelijk dat Viaplay weer geld bij elkaar heeft weten te sprokkelen. En door dit soort partijen denkt F1TV ineens ook: he wacht, dan kunnen wij de prijzen ook wel met 50% verhogen. Om nog maar te zwijgen van die combi-deals die ineens opdoken. F1TV bij je Viaplay abonnement. Why?!?

De FIA is de lachende derde en begint langzaam aan hetzelfde te worden als de FIFA waar geld een veel grotere rol speelt dan de sport zelf.

Ik ben zelf groot F1 kijker en fan maar als het nog veel duurder wordt, ga ik wel weer wat anders verzinnen om mijn vrije tijd aan te besteden. Hopelijk blijft F1TV nog tijd "onafhankelijk" door gaan en blijven verdere extreme prijsstijgingen uit. Wishful thinking!?!?
Zo zit ik er inderdaad ook in... Ik kon dit jaar mijn jaarabonnement nog door laten lopen voor €95... Dat vind ik op het randje. Stel het wordt volgend jaar ineens 140 of zo dan ben ik echt weg.
.oisyn Moderator Devschuur® @sys6473819 april 2024 08:34
En door dit soort partijen denkt F1TV ineens ook: he wacht, dan kunnen wij de prijzen ook wel met 50% verhogen.
Ik denk niet dat F1TV dat per se denkt, ik denk dat Viaplay daar een handje in heeft en dat een deel van het abonnementsgeld gewoon naar hen gaat. Net als het feit dat er nu ineens geen jaarabo meer af te sluiten is, en de prijs nóg hoger ligt. Het zal me ook niets verbazen dat het volgend jaar helemaal niet meer te verkrijgen is.
De FIA regelt de sport. De FOM regelt het commerciel uitbaten van de sport. Winst speelt voor de FOM al sinds hun bestaan een hoofdrol, er gaat een miniem deel van de teams, de FIA en FOM verdelen beiden de rest, met als doel dat de FOM meer en meer omzet geeft via de verkooprechten op tonen van reclame (bij voorkeur reclame van merken die ook aan de FOM betaald hebben) en F1. Zelfs al draait Viaplay verlies, dan hebben de FOM en FIA en reclamemakers hun geld al binnen. En als die van mening zijn dat Viaplay zich daarbij niet aan de afspraken heeft gehouden dan zullen ze waarschijnlijk ook nog een beroep op de bankgarantie doen om hun omzet uit de uitzendrechten veilig te stellen. En ondertussen staan commerciele zenders in de rij om meer te betalen.
Bedenk daarbij dat de FIA als vereniging non-profit is maar de medewerkers en bedrijven die ze inhuren om de groeiende inkomsten uit de FOM mogelijk te maken niet slechts belang bij de sport hebben maar ook/vooral de financiele waarde die er voor hun uit komt. En ook daarbij gaat op: zelfs al draait de FIA als vereniging verlies. Want al die mensen hebben ondertussen hun vergoedingen al binnen.
Het wordt tijd dat de ISP en de streaming aanbieder geheel gescheiden wordt.
Dan kunnen beide partijen zich richten op 1 taak.
Mogelijk worden de aanbieders dan ook meer concurrerend.

Ergens heb ik het vermoeden dat de kosten van dit soort dure televisie contracten toch doorsijpelen in de prijzen van internet-only abonnementen (geen bron)

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 22 juli 2024 13:25]

Ik ben het helemaal met je eens, al is de vraag hoe het werkt onder de streep.

Bij Ziggo kan je ook stellen dat ze al veel abonnees hebben, terwijl een streamingdienst dit moet opbouwen of helemaal niet dat bereikt heeft.

Bij Ziggo en KPN, heb je ook de jaarlijkse verhogingen, en die zitten in mijn ogen niet alleen in hun netwerk, maar ook in entertainment/rechten.
Om e.e.a. te betalen gooit Viaplay de prijzen maar weer eens omhoog: https://sportnieuws.nl/fo...hoog-2024041813383184097/

Schurken.

Wat mij betreft mag die hele tent direct failliet gaan.
Failliet omdat ze willen verdienen? Daarnaast was dit al 3/4 maanden bekend.. je kon zekfs paar maandjes terug een jaar abbo afsluiten voor 12 EUR per maand..
Dit had ik niet verwacht. Waar betaald
Viaplay dit van?
De nieuwe investeerders gok ik zo.
Tsja, wellicht heeft het comité dat de beslissing moest nemen onder de tafel nog wat "aanmoedigingen" ontvangen? We zullen 't wel nooit te weten komen.
Gezien ze 50% meer betalen, zou ik denken dat het abonnement langzaam richting de 25 euro per maand zal gaan. Aangezien dit 1 van de weinige inkomsten zijn. F1tv zal of ophouden in Nederland of mee stijgen in prijs om de kijkers bij viaplay te houden.

Ik zit zelf nog bij een goedkoper F1tv jaar abonnement van 100 euro per jaar, maar als ik straks 150 euro perjaar moet betalen stop ik met kijken. De leukste programma's die met f1 te maken hebben zijn niet eens op F1tv en viaplay (drive to survive, racecafe en bij kamphuis in de keuken)
Van het geld van alle 'schaapjes' die al verslaafd zijn gemaakt met de aanbiedingen in de voorgaande jaren. Ze weten gewoon precies hoe ze het moeten spelen.
Nou de geruchten gaan al dat het in oktober naar 22,99 per maand gaat (Viaplay).
Dan volgend jaar weer indexatie en zit je al op 24,99.. ze gaan naar het Scandinavische prijsmodel..

Jammer dat door de commercie dit allemaal verpest wordt.. het is gewoon nooit genoeg..
van jou abbonement toch.
Met het nieuws: SBS 9 wordt Viaplay TV en gaat 'sommige' Formule 1-races uitzenden had ik eigenlijk ook niets anders meer verwacht, truth be told.

Ik vind het overigens ook geen gemis om geen Formule 1 meer te kunnen zien, zo heel super leuk of spannend is het allemaal niet meer helaas, terwijl ik wel een auto- en motorsport liefhebber ben. Qua Formule 1 wordt alles wel beschreven op de diverse sites en fora, dus je mist niets, voor mij worden zelfs de officiële samenvattingen op het officiële YouTube kanaal wat saai.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 13:25]

En toch kijken we elke keer weer 😂.

Ze zijn erg goed om een hype te maken, zoals ook weer dit weekend met China. Het is niet allemaal slecht, maar het is erg voorspelbaar geworden.

Voor mij voelt het alsof je La Liga kijkt of Duits voetbal. Elk jaar Barça, RM of BAY, met af-en-toe een verassing (zoals dit jaar).
Ik keek de laatste jaren ook nog maar met een half oog, dus ik ga het niet missen.

Er zijn 7 races te zien op RTL Duitsland, mij best hoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.