Tesla updatet Autopilot-onderdeel in VS na onderzoek van toezichthouder

Tesla heeft in de Verenigde Staten een update uitgebracht voor vrijwel alle geleverde EV's, omdat de zelfsturende functie Autosteer niet genoeg veiligheidsmaatregelen zou hebben om misbruik door de bestuurder te voorkomen. Niet bekend is of de update in Europa uitkomt.

Autosteer is een rijstrookassistent die Tesla's op de rijbaan houdt. Bestuurders moeten hierbij in de Verenigde Staten en in Europa het stuur vasthouden, omdat ze altijd moeten kunnen ingrijpen. Autofabrikanten zijn daarom verplicht om te controleren of bestuurders het stuur vasthouden. Tesla deed dit onvoldoende, zegt de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration. Volgens deze toezichthouder waren er 'in bepaalde omstandigheden' onvoldoende controles om misbruik door de bestuurder te voorkomen. De Nhtsa zegt niet om wat voor omstandigheden het gaat.

Tesla heeft als reactie hierop een terugroepactie aangekondigd voor Amerikaanse klanten, al gaat het om een ota-update die klanten ook thuis kunnen installeren. De terugroepactie geldt voor alle Model S-, X-, 3- en Y-auto's die in de Verenigde Staten zijn geleverd, ofwel ruim twee miljoen auto's. Deze moet sinds dinsdag gefaseerd ter beschikking komen van klanten en zit in versienummer 2023.44.30. De update brengt 'extra controles en meldingen' die bestuurders erop moeten wijzen dat ze hun handen aan het stuur en hun blik op de weg moeten houden. Tesla spreekt over het vergroten van de zichtbaarheid van visuele meldingen, het eenvoudiger maken om Autosteer aan of uit te zetten, extra checks bij het inschakelen van Autosteer en het eventueel 'schorsen' van het gebruik van Autosteer als de bestuurder meermaals onvoldoende 'verantwoordelijkheid voor het rijden' laat zien.

De toezichthouder zegt dat het onderzoek openblijft. De Nhtsa startte het onderzoek in augustus 2021 naar aanleiding van verschillende ongelukken waarbij Autosteer was gebruikt. Autosteer is onderdeel van Autopilot en is ook in Nederland en België beschikbaar.

Tesla Vision

Door Hayte Hugo

Redacteur

13-12-2023 • 14:38

137

Submitter: wildhagen

Lees meer

Reacties (137)

137
137
27
1
0
104
Wijzig sortering
Ik ervaar een probleem met mijn Tesla dat vroeger niet aanwezig was. Wanneer ik de autopilot inschakel, wordt ook de automatische ruitenwisser geactiveerd. Deze functie werkt met een regensensor, die in feite een camera is, maar deze lijkt niet optimaal te functioneren. Soms blijven de ruitenwissers heen en weer gaan, ook al is er geen regen. Waarschijnlijk een vlekje ergens in de buurt van de camera?

Daarnaast wordt de functie voor automatisch grootlicht ook ingeschakeld in het donker. Hoewel dit handig kan zijn, vind ik het persoonlijk storend voor tegenliggers. Gelukkig kan deze functie wel handmatig worden uitgeschakeld.

Een andere wijziging van een tijd geleden die ik heb opgemerkt, betreft de afstandsinstelling tot de voorligger. Vroeger kon je deze afstand instellen op één auto, maar nu lijkt de minimale instelling twee auto's te zijn. Ondanks dat de optie voor één auto nog steeds zichtbaar is in het menu, kan deze niet meer geselecteerd worden. Dit resulteert vaak in situaties waarbij andere bestuurders hun auto tussen mij en mijn voorligger manoeuvreren.
Investeer 200 euro in S3XY buttons. De module sluit je aan op de OBD port en je kan deze 2 functies overrulen. (plus nog een hoop andere functies)
Dit is sinds ze zijn overgegaan op vision only autopilot...de radar in de bumper uitgeschakeld... dus phantom braking is minder abrupt geworden maar omdat alles nu via camera gaat moet die de camera schoonhouden en zonder radar is diepte moeilijker in te schatten dus hebben ze volg afstand en snelheid verminderd van AP..
Automatisch grootlicht hebben ze na 4 jaar uiteindelijk wel bruikbaar gemaakt maar gebrek van regensensor hebben ze nog steeds niet kunnen fixen.. op de highland model 3 zit aan de bestuurderskant midden van de ruitenwisser extra sproeikop om camera's schoon te houden en er lijkt wel een vloeistof sensor op de kop te zitten.
het eventueel 'schorsen' van het gebruik van Autosteer als de bestuurder meermaals onvoldoende 'verantwoordelijkheid voor het rijden' laat zien.
Dit zit er iig al in bij de NL versie, ik heb het al een keer meegemaakt dat ik na een aantal waarschuwingen, de rest van de rit autopilot niet meer mocht gebruiken.
Ik ben benieuwd in hoeverre de update zal verschillen met wat wij nu al hebben in de EU, ik vind dat het al best wel streng is (dat is overigens goed w.m.b.).
Dit is na 2 meldingen, en ansich prima. Alleen merk ik wel dat vooral in schemer hij erg vervelend kan doen.

Als je dan naar je werk rijdt terwijl het ineens donker wordt, dan kan die je ogen niet goed volgen of iets lijkt het. En dan zit je voor je uit te staren.. handen aan het stuur.. blauwe melding om kleine draai beweging te maken. En terwijl je al jengelend aan het stuur naar het scherm kijkt.. Wordt hij rood en is het JA JAMMER DAN.

Leuk mag je 140+ km terug naar huis rijden zonder autopilot. Terwijl het juist wel heel erg rustgevend rijdt op de lange stukken.

Even stoppen bij een parkeerplaats, in en uitstappen en auto op slot doen en het werkt weer.
Je merkt gewoon dat het erin zit om aan de wet te voldoen, maar dat het niet fijn zonder kinderziektes nog werkt.
Het probleem als je twee handen aan het stuur hebt, is dat je stuur in evenwicht is. Hierdoor merkt de sensor niet dat je daadwerkelijk je handen aan het stuur hebt. Als je het stuur met één hand vast hebt en een beetje laat hangen (of twee, maar één hand dominant laat zijn dus een beetje tegengewicht geeft) dan heb je het probleem niet meer.

Let op: ik zeg niet dat het veiliger is om met één hand aan het stuur te rijden. M.i. zou dit niet nodig moeten zijn. Ik kijk dan ook uit naar een update die uitsluitend kijkt of je je ogen nog op de weg hebt gericht. Want v.z.i.w. heeft de binnencamera nog geen invloed op AP. Plak hem maar eens af en kijk of je verschil merkt.
Binnen camera doet inderdaad niets. Sterker nog, ik heb m afgeplakt en tot dusver geeft het systeem geen meldingen en het gedraagt zich ook niet anders.
Als je ‘m afplakt doet ie misschien niets. Normaal gesproken heeft ie het vrij snel door als ik bezig ben met andere dingen dan rijden.
De binnen camera doet 100% iets..
Kijk maar eens naar buiten links of rechts. Binnen een seconde heb je een rood stuur.
Dat is best wel vreemd. Mijn auto controleerd of ik mijn handen aan het stuur heb door te controleren of mijn handen aan het stuur zitten (geen idee hoe). Ik kan met een hand aan het stuur draaien, maar hij stopt ook met jengelen als ik een tweede hand op het stuur doe als ik er maar 1 aan had.
Haha herkenbaar. Overigens hoef je niet uit te stappen. Je kan gewoon de auto in P zetten en vervolgens werkt het weer. Geen aanrader om te doen in de file overigens :*)
Ik rijd nu bijna een jaar in een Model Y en heb nog nooit een blokkade gehad. Je moet echt wel heel erg niet opletten om de meldingen te missen...

Ik rijd met twee handen aan het stuur, maar die laat ik rusten op mijn schoot. Geef met duim en wijsvinger een beetje input, zodat de auto tevreden is. En zo kan ik toch altijd snel ingrijpen als het nodig is.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 23 juli 2024 05:44]

Meermaals gebeurd maar door 't volgende: 140 rijden was de max met AP is en dan iemand even snel willen inhalen. Harder dan 140 op AP? Nee nee nee. En dan heb je direct dat je rest van de rit niet meer mag gebruiken.
Serieus?
Dus stel je wil een wat langere inhaalronde op de snelweg maken met 140+ (ja, dat doe ik en dat kan dan ook verantwoord en doe ik het liever iets sneller), dan moet ik dus verderop aan de kant. De auto in P zetten en dan weer in D om autopilot te gebruiken? Ben de laatste jaren helemaal gewend aan acc en de opties die erbij kunnen. Dát zou me flink irriteren.
Kijk en dit is nu precies waar het artikel over gaat... Gebruikers die de ADAS systemen misbruiken of de beperkingen ervan negeren hebben ongelukken veroorzaakt. Die zijn onderzocht door de Amerikaanse autoriteiten en daaruit zijn dit soort maatregelen ontstaan.
Nee in dat geval zet je AP uit. Vergeet je dat ben je 't haasje.
Dus je zet hem met de hand uit, om te voorkomen dat ie tijdens de rit zichzelf uitzet? Ik zie het nut niet...
Je snapt het niet. AP gaat tot een maximum van 140 km/u en TACC (adaptieve CC) tot 150 km/u.
Wanneer de snelheid boven de 140 km/u komt zegt het systeem simpelweg, ik kan niet op deze snelheid alle bochten niet en de veiligheid garanderen. Dus als je gas blijft geven schakel ik uit moet toeters en bellen. Dan is het dus verstandig dat je even terugschakelt naar of 'uit' in je inhaalactie of langzaam inhaalt.

Ik heb het over 140 versnellen naar 160, wat nogal makkelijk gaat. Als je inhaalt met een paar km extra verschil valt het wel mee. Dus met een normale inhaalactie zet ik niks uit, ga ik lomp op het pedaal drukken en enorm versnellen zet ik hem uit anders rest van de rit geen AP meer vanwege veiligheids redenen.
Volgens mij als je zelfs gewoon TACC aan heb staan en hem over de 140 duwt wordt alles uitgezet de rest van de rest.
Dat geloof ik direct. Rij alleen op ventwegen of N wegen met TACC. Rest altijd AP.
Tja in Nederland in elk geval is de maximum snelheid 130. Dus dat dat dan gebeurt lijkt me niet heel raar.

Zelf heb ik een S uit 2018 zonder binnencamera. Maar de stuurdetectie werkt vrij goed. Ook als je een gewichtje aan het stuur hangt, herkent hij dat snel ("sjoemelapparaat gedetecteerd") en moet je de rest van de route zelf sturen.
Je weet dat je niet hoeft uit te stappen? Stoppen in P zetten en weer rijden is voldoende.
Bij mij werkt het weer na stop > P > start :-).
In P is voldoende hoor ;)
Hoef je niet voor uit te stappen
Dat bestaat idd al, maar nu dus na 5 keer schorsen voor de rest van de rit: schorsen voor 2 weken. Ik vermoed dat dat wel nieuw is.
Overigens kun je in mijn ogen prima 1 hand aan het stuur houden, rond 5 of 7 uur (afhankelijk van welke hand je fijner vind) en dan doet het systeem het prima, geen blauwe warnings, niks
Precies dit, gewoon hand laten hangen op t stuur. Mocht je moeten ingrijpen kan dat direct, en het kost alsnog weinig moeite. Je komt veel uitgeruster op je bestemming dan zonder autosteer.
Het gaat denk ik niet om de penalty, want die bestaat voor zover ik weet ook in Amerikaanse auto's. Ik denk dat het om de mate van awareness detection gaat, de auto moet 'voelen' of je het stuur vasthoudt. Dit doet de auto voor zover ik weet door te kijken of er voldoende mate 'tegendruk' op z'n eigen stuuracties zit, want er zit geen touchsensor in het stuur.

Ik ken mensen die deze tegendruk genereerde met een flesje water of zelfs commercieel verkrijgbare gewichten die je aan een kant om het stuur klikt. Levensgevaarlijk overigens, ik heb bij iemand in de auto gezeten waarbij dit gewicht namelijk de lane departure functie onbruikbaar maakte.

Maar goed, je kunt dus instellen hoeveel variatie je in die tegendruk wil zien om het als menselijk te beschouwen. Ik heb aan mijn eigen auto ontdekt dat ze hier eerder dit jaar al fors aan hebben zitten rommelen (wellicht onder druk van de EC?) want mijn auto vereist ineens een stuk meer interactie. Waar ik voorheen losjes een hand op het stuur kon leggen is dat nu recept voor regelmatig geklaag en soms inderdaad een penalty waarbij Autosteer helemaal uit gaat voor de rest van de rit.

Ik vermoed dat bovenstaande in de VS iets chiller was maar dat ze die change nu in een bepaalde vorm ook in de VS hebben uitgerold.
ok, ik ga waarschijnlijk een heleboel shit over mij heen krijgen, maar goed: ik heb zo'n gewicht, gewoon via ALI en ik heb er ondertussen 100.000 KM mee gereden en ik denk 95% daarvan ZONDER handen aan het stuur.. ik heb nog geen 1 (0 dus!) afwijking gehad met het stuur. Wel rare remacties, maar dat doet niets met het stuur, maar geen rare stuurinput, afwijkingen, lane departures etc.. Ik rij veel in NL en in DE, bij wegwerkzaamheden pak ik het stuur over en krijg idd ook wel eens de waarschuwing 'sjoemeldevice gedetecteerd', maar dan pak ik stuur vast en is het weg.

ik denk dat mijn tesla beter stuurt dan ik eerlijk gezegd op de snelweg in een rechte lijn.
Wel dapper dat je het toegeeft 😅

Zolang je geen rare dingen tegenkomt stuurt de automaat prima ja. Maar je omzeilt bewust safety systemen en dat komt je vroeg of laat duur te staan. De automaat is niet bedoelt voor hoe jij hem inzet en dat ga je merken als je buiten de limieten van het systeem raakt.

Ik zag net eigen ogen iemand die klaagde dat z’n lane departure het niet meer goed deed. Nee me dunkt, de automaat denkt namelijk dat je bewust kracht op het stuur zet en denkt dus dat het overschrijden van de lijn (was in een iets te scherpe bocht) die actie bewust doet.

Het zal 99x goed gaan, en 1x fout. En zolang het je eigen leven is moet je lekker zelf weten wat je doet. Maar als je iemand anders invalide of dood rijdt, wat zeg je dan? “Maar het ging altijd goed…”?
Ik doe t ook, een flesje werkt prima. De camera houdt trouwens best wel in de gaten of je naar de weg kijkt. Ik merk dat ik het merendeel toch gewoon t stuur vast heb maar vaak zit ie dan juist te zeuren omdat ik t blijkbaar op een manier vast pak waardoor de auto denkt dat ik t stuur dus niet vast heb.

Dat flesje werkt prima. En ik vind t heel relaxt. In de praktijk moet je toch genoeg zelf sturen omdat autos in moet halen en dergelijken. Rij al jaren zo. Dus die schrikachtige reactie vind ik persoonlijk best overdreven. De auto rijdt gewoon binnen de lijntjes hoor verder niks. Het is niet FSD hier.
Kudo's.

Ik heb hiermee ook geëxperimenteerd en het werkt als een trein. Maar wel minder sinds die meldingen.

Mijn ervaring is dat juist als je goed op de weg kijkt -met of zonder hand - júist die warning mist en wordt gestraft. Hoop dat die ogencheck oid snel komt, want het blijft irritant nu.

Automatisch remmen en accelereren / cruise control is m.i. veel riskanter dan autosteer en dat mag wel zonder 'voet aan het gas'. Uit onnodige voorzichtigheid afgebroken rijbaanwisselingen zijn het gevaarlijkst van allemaal.

Ik hoop dat hier gauw holistischer naar gekeken wordt, maar vrees het ergste.
Enige waarvoor het wel handig is als je aan het eten bent met 2 handen...enige echte nadeel is dat het stuur net niet gevoelig genoeg ingesteld staat voor hand detectie want als je scan my tesla info kijkt registreert het stuur zelfs minimale druk met je vinger... geen waarschuwingen is wel gevaarlijk als je in slaap valt met je handen op schoot
Wat als je in slaap valt zonder autopilot?
Precies dit dus.... als je dat gewicht aan je stuur hebt geeft de autopilot geen waarschuwingen meer.... die waarschuwingen helpen wel voor die paar seconden onoplettendheid om je hopelijk wakker te maken.... je mag niet je telefoon bedienen maar in een model 3/y moet je wel een tablet bedienen🤦‍♂️.. voor die paar seconden op je scherm kijken is autopilot eigenlijk onmisbaar..
Ik bedoel een auto zonder autopilot
Ik had het over het ali gewichtje dat volgens jou werkt als een trein...
Zou zelf niet snel een andere auto willen zonder autopilot....alleen is die FSD gewoon vaporware in de EU...
Autopilot werkt wel redelijk goed maar op mijn wekelijkse snelweg traject maakt die soms wel rare stuurcorrecties bij enkele splitsingen(geen afrit) terwijl je gewoon tussen de lijnen rijdt...heb 2 keer moeten ingrijpen omdat die dus over de lijn ging richting vrachtwagen en een paar keer heb ik de auto zn gang laten gaan omdat er niemand naast me reed en om te kijken wat die zou doen maar dan is dat gewicht dus levensgevaarlijk als je met beiden handen iets anders aan het doen bent..moeilijk te zeggen waar aan het ligt omdat elke software update het autosteer gedrag kan veranderen
Dit gedrag herken ik niet (60k km). Ik denk dat ik er dan snel bij ben, maar ik kan me vergissen.

Per versie moet er uiteraard een 'examen' worden afgelegd.
Is een combinatie van software en kaartgegevens en timing...ik kan het niet altijd reproduceren...maar paar keer op hetzelfde stuk en raar dat die dus soms net over de lijnen heengaat alsof die denkt dat je afrit neemt en dus maar besluit om snelweg links te volgen ipv afbuigen naar rechts...het ligt niet aan de duidelijkheid van de strepen op de weg want die camera's werken zelfs met slecht zichtbare strepen in de regen en zelfs in lichte mist. Enige wat wel gevaarlijk is als je autopilot zonder handen gebruikt bij wegwerkzaamheden en lijnen die doorelkaar lopen...op de autobahn met baustelle was wel vervelend omdat ik niet meer gewend ben zonder autopilot te rijden op zulke lange stukken..... nu hopen dat tesla mn ptc heater volgende week kan vervangen want een roadtrip naar de sneeuw gaat 'm niet worden zonder verwarming..
ik gebruik hem bij wegwerkzaamheden en splitsingen niet of houd mijn handen aan het stuur en kijk wat de auto doet en grijp dan in (nog niet nodig geweest). sommige dingen weet je dat niet goed gaan, zoals in duitsland sommige weefvakken zonder lijnen. maar op de snelweg nooit issues en ja, ben wakker en doe ook aan het nodige inhalen en invoegen, dus dan moet je wel sturen.
Ok, call me old fashioned, maar ik zou nooit voor langere tijd 2 handen van mijn stuur halen.
Je bent in mijn ogen simpelweg te traag met terug aan het stuur gaan mocht er zich een noodsituatie voordoen en je moet uitwijken.
Zelfs bij het 'demo-en' van autosteer toen ik de auto net had, ben ik met mijn handen vlak boven het stuur blijven 'hoveren' om meteen in te kunnen grijpen wanneer nodig.

Met 2 handen eten als bestuurder in een rijdende auto is gewoon een artikel 5 in mijn ogen waarvoor je je rijbewijs zou moeten kwijtraken.
Heb zelf ook niet de behoefte gehad om ali gewichtje aan stuur te hangen...hou gewoon 1 hand op het stuur...enige nadeel is dat je net iets teveel kracht op stuur moet uitoefenen waardoor je soms onterecht van de autopilot word gehaald omdat die niet registreerd of je stuurt net teveel...heel soms zijn de waarschuwingen heel abrupt dus niet de 15sec... vroeger ook een paar keer radar error gekregen in westerscheldetunnel... dan stopte autopilot en tacc ..
De maatregelen hiertegen zijn dan ook niet bedoeld voor de situatie dat het wel allemaal goed werkt maar voor de incidentele gevallen dat het automatisch sturen dus NIET goed werkt. In de VS zijn al diverse totaal onnodige ongelukken bekend waarbij de autopilot de fout in gaat. Daarnaast blijf je afhankelijk van medeweggebruikers waar een autopilot moeilijker mee kan omgaan.
Als je je handen aan het stuur houdt stuurt je auto nog steeds automatisch maar ben je wel snel genoeg om in te grijpen als het fout gaat. Ook al is de kans klein.
Heb je voorbeelden van ongelukken waarbij de Autopilot in de fout ging? De (social- en traditionele) media zijn er altijd als de kippen bij om zowat ieder ongeluk met een Tesla aan Autopilot te wijten, maar ik heb nog steeds geen concreet voorbeeld gezien waarbij een ongeluk werd veroorzaakt door Autopilot. Of zelfs maar waarbij een fout van autopilot bijdroeg aan het ontstaan van het ongeluk.

Wel vele ongelukken waarbij de bestuurders ten onrechte blind vertrouwden op AutoPilot en zelfs onder moeilijke omstandigheden er nog bewust voor kozen om niet op te letten. Door dat soort sukkels moet Tesla nu nog meer betuttelende bewakingsssytemen toevoegen. Nou bedankt.

En de koppen in de media zijn ook weer oh zo voorspelbaar. "Tesla moet 2 miljoen auto's terugroepen vanwege fouten in de Autopilot!!!111!". Kudos voor Tweakers dat ze het wat gebalanceerder wisten te brengen.

Waarom eigenlijk maar 2 miljoen en niet alle 5+ miljoen?
Wel vele ongelukken waarbij de bestuurders ten onrechte blind vertrouwden op AutoPilot
Daar gaat het juist om in deze discussie. Bij die gevallen ging de autopilot dus in de fout terwijl mensen achterover leunden i.p.v. hun handen aan het stuur hielden.

Ik heb overigens nergens gelezen dat Tesla een terugroepactie heeft voor een fout in de autopilot. Ik zie overal staan wat hier op Tweaker ook staat.
Bij die gevallen ging de autopilot dus in de fout terwijl mensen achterover leunden i.p.v. hun handen aan het stuur hielden.
Maar is dat dan een defect aan autopilot, of onverantwoord gedrag door mensen die AP gebruikten waarvoor het niet bedoeld is? Met een defect bedoel ik dan dat het ongeluk onstond ondanks dat de chauffeur alert achter het stuur zat, bijvoorbeeld door te verhinderen dat de bestuurder de correcte reactie uitvoert op een situatie, of door zich zodanig onverwacht raar te gedragen dat er menselijkerwijs niet tegenop te reageren viel.

Waar het nu om gaat is dat de mensen blijkbaar meer betutteld moeten worden omdat ze anders niet genoeg opletten.
Ik heb overigens nergens gelezen dat Tesla een terugroepactie heeft voor een fout in de autopilot. Ik zie overal staan wat hier op Tweaker ook staat.
Echt niet? Ik wel. Zomaar wat headlines van de laatste dagen:
  • 'Zelfrijdende' functie autopilot te gevaarlijk: Tesla moet twee miljoen auto's terugroepen in VS - AD
  • Tesla roept 2 miljoen auto's terug vanwege problemen met Autopilot - Automotive Online
  • Tesla roept meer dan twee miljoen auto's terug omdat rijhulp niet veilig genoeg is - NU
  • Tesla roept twee miljoen auto's terug om defecte autopilot - Bright
  • Tesla roept twee miljoen auto's terug vanwege problemen met de automatische piloot - Volkskrant
  • VS: Tesla roept 2 miljoen e-cars terug vanwege crashes tijdens gebruik autopilot - Fok!
  • Tesla roept meer dan 2 miljoen auto’s terug door onveilige Autopilot - BNR
  • Veiligheidsproblemen met Autopilot dwingen Tesla tot terugroepen 2 miljoen auto's - AG Connect
  • Tesla moet meer dan twee miljoen auto's terugroepen: Autopilot ’niet veilig genoeg’
    - Telegraaf
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat voor indruk denk je dat dit achterlaat op de argeloze koppensneller die zich niet echt verdiept in de nuance achter het verhaal?
Maar is dat dan een defect aan autopilot, of onverantwoord gedrag door mensen die AP gebruikten waarvoor het niet bedoeld is?
Ik heb het toch helemaal nergens over een defect? Lees anders mijn bijdragen nog een keer door.
Ik zeg dat de autopilot niet volmaakt is en dat daarom de handen altijd op het stuur moeten rusten zodat je kan ingrijpen als het toch mis dreigt te gaan.
Jij hebt het over betuttelen, maar jij lijkt gewoon de veiligheidsmaatregelen te negeren. Blijkbaar is het betuttelen dus gewoon nodig.

Wat betreft de artikelen heb je inderdaad gelijk. Ik was ze niet tegengehouden, maar dat is inderdaad stemmingmakerij.
Hoe kom je er bij dat ik veiligheidsmaatregelen negeer?

Zijn we soms langs elkaar heen aan het praten?

Hm.. nee, toch niet. Ik reageerde op deze tekst van jou:
In de VS zijn al diverse totaal onnodige ongelukken bekend waarbij de autopilot de fout in gaat
Met de vraag, waar ging AP dan de fout in?

Maar misschien bedoelen we toch wel hetzelfde: ook onder AP moet je blijven opletten, want het blijft een ondersteunend systeem. Geen vervangend of autonoom systeem.

Als ik in jouw reactie las dat AP ongelukken veroorzaakt waar de bestuurder een willoos slachtoffer is, terwijl je dat niet bedoelde, dan heb ik het niet goed gelezen.

Maar nu ben ik wel benieuwd waar ik veiligheidsmaatregelen negeer. Ik vind het hooguit jammer dat ze blijkbaar nodig zijn en dat ze nu op last van de NHTSA (en eerder al van de EU) steeds strenger gemaakt moeten worden, waarbij de media het publiek ook nog eens ronduit aan het ophitsen is tegen Tesla.
Jij negeerde die inderdaad niet. Excuus. Ik had niet goed gezien dat jij niet de OP van de subthread was.
Hieronder geeft iemand enkele voorbeelden waarbij de autopilot de fout in gaat. Ook zijn er nog enkele gevallen bekend waarbij door slechte belijning de auto met volle vaart tegen het uiteinde van een vangrail is gereden met de dood tot gevolg. Dan kun je wel zeggen dat het niet aan de AP ligt maar aan de infrastructuur maar zo werkt het natuurlijk niet. De AP kan duidelijk niet omgaan met bepaalde situaties die je in de praktijk kan tegenkomen. Daarom MOET je dus je handen aan het stuur houden. Als je de discussies hier doorleest zijn er blijkbaar nog genoeg mensen die de maatregelen omzeilen. Het betuttelen lijkt dus gewoon nodig.
Zie ook mijn andere reactie waar ik de "automation paradox" erbij haal.

Nu ik op die term google, kom ik toch net iets anders tegen dan wat ik bedoelde. Er is een fenomeen waar ook operators van bijvoorbeeld grote fabrieken last van hebben als je er niks tegen doet. Moet je 8 uur per dag naar de monitoren kijken om te kunnen reageren op fouten, maar gebeurt er nooit iets, dan blijken ze niet alert genoeg te kunnen reageren als er echt iets fout gaat. De oplossing is dan om met enige (on)regelmaat scenario's te simuleren.

Ik weet dus even niet hoe dit fenomeen ook alweer heet.

Machinisten moeten bijvoorbeeld ook regelmatig de dodemansknop indrukken. In japan moeten ze zelfs hardop zeggen welke seinen ze zien en wat ze er mee gaan doen. Dit wordt opgenomen en steeksproefgewijs teruggeluisterd. Allemaal maatregelen om te voorkomen dat de aandacht verslapt.

Tesla's AutoPilot is blijkbaar al goed genoeg om ook in dit gevaarlijke terratorium te komen.

Foei Tesla!
https://www.kqed.org/news...omplained-about-autopilot

Dit waren wel 2 goede voorbeelden .... die model 3 herkende de trailer niet en dus werd de man onthoofd omdat de auto er onder door reed met 100km/h... ik had toendertijd nog filmpjes van die man gezien hoe zijn model 3 een ongeluk voorkwam op de snelweg.. weliswaar lette hij niet goed op deze keer maar de tesla had moeten remmen maar zag de trailer ook niet.... dit is ook de reden waardoor autopilot "strakker" werd afgesteld en phantom breaking een ding werd....
Die model x van de apple engineer reed tegen een barrière op de snelweg...hij had de pech dat net 2 weken daarvoor een prius was gecrasht en dus de watertonnen die er normaal staan nog niet waren geplaatst... hier had de man ook beter kunnen opletten maar ik weet uit eigen ervaring dat autopilot op sommige stukken op de snelweg een stuurcorrectie kan uitvoeren terwijl dat niet de bedoeling is en dus over de lijnen kan rijden heb dat bij een stuk op de ring rotterdam heel soms waarbij rechtdoor links richting gouda/cappelle en dan rechtsaf de snelweg afbuigt richting dordrecht... dus dan rij ik helemaal rechts binnen lijnen om aftebuigen en dan wil autopilot rechtdoor.... spitsstroken en wegwerkzaamheden kunnen ook gevaarlijk zijn als lijnen doorelkaar lopen...
Maar voorlopig ben ik wel tevreden met AP...
1 - Tragisch, maar meneer zat een film te kijken op zijn telefoon.
2 - Tragisch, maar meneer zat een spelletje te spelen op zijn iPhone.

Bij 2 is het nog zuurder, omdat hij notabene wist dat AP vaker de fout in ging op dat punt. Hij had er al een paar keer over geklaagd tegen vrienden. Dat hij er dan toch verongelukt is tragisch, maar alleen maar te verklaren uit het feit dat hij met zijn aandacht totaal ergens anders was. Hoe kan hij anders dat punt gemist hebben.

Bedankt voor het onderschrijven van mijn stelling dat er niet zozeer problemen zijn met Autopilot zelf, maar met de manier waarop (sommige) mensen het gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TwOkkie op 23 juli 2024 05:44]

En omdat mensen blijkbaar films kijken en spelletjes spelen is het dus nodig dat de autopilot het beter afdwingt dat je met de handen aan het stuur zit. Blijkbaar zijn mensen er te eigenwijs voor. Ze brengen daardoor niet alleen hun eigen leven in gevaar maar ook dat van anderen,
Zie je wel. We zijn het eigenlijk gewoon eens. :)

Maar jammer is het wel. En dat AP an sich onveilig of defect zou zijn, vind ik onzin. Jij toch ook?

Wel speelt er heel duidelijk het probleem van de "automation paradox" of hoe dat ook alweer heet. Als het mensenbrein iets langdurig moet monitoren zonder dat er input nodig is, dan verslapt vroeg of laat de aandacht. Daarom is het ook wel nuttig om regelmatig te naggen, ook bij de goedwillende bestuurders. Of er betere oplossingen zijn? Ik heb ze nog niet gelezen in de artikelen of reacties.

Dat er ook bestuurders zijn die zich laten afleiden door hun telefoon of met drank op gaan rijden, vind ik bij alle merken exact even onvergeeflijk. Of ze zich nou verschuilen achter rijhulpsytemen of niet, het is een hardnekkige plaag waar veel doden door vallen. En Tesla kan dáár niks aan doen. Dat sommigen deze tragedie aangrijpen om Tesla aan te vallen vind ik walgelijk.

Eens?
In het huidige verkeer is de AP niet veilig genoeg. De meeste mensen houden de handen wel aan het stuur en voorkomen daarmee toch ongelukken.
Om veilig te kunnen functioneren zullen er meer autopilots moeten komen en moet de infrastructuur aangepast worden. Zeker in de VS, waar die in een abominabele staat verkeert.
Tesla treft hier inderdaad geen blaam.
AP is inderdaad nog lang geen FSD.

Er circuleert een filmpje rond waarin Elon Musk al sinds 2016 zegt dat Tesla volgend jaar zelfrijdende auto's maakt. Hilarisch, want het is ze nog steeds niet gelukt. Ik heb dan ook nog steeds geen filmpje gezien waar iemand van Tesla beweert dat de auto's al zelfrijdend zijn.

Maar dat is een nuance die velen ontgaat.

Ze werken aan zelfrijdende auto's. Ze hebben qua timing beloftes gedaan die ze nog steeds niet hebben kunnen waarmaken. Maar (mijn mening) dat betekent niet dat ze schuldig zijn aan ongelukken die ontstaan doordat mensen zich laten afleiden terwijl ze met een Tesla rijden.

Ik merk ook een trend in de media om alle ongelukken met een Tesla te wijten aan falende AP, of toch in ieder geval de suggestie te wekken dat het wel eens aan AP zou kunnen liggen. Iets dat je bij andere merken met rijhulpsystemen nooit ziet.
Enige wat wel jammer is dat autopilot dus ineens een stuurcorrectie kan maken wat dus wel een ongeluk kan veroorzaken... maar dit waren niet de oorzaken van het grote nhtsa onderzoek..... het probleem waren een aantal botsingen op politie/ ambulances die stil stonden met zwaailichten aan ,maar verschillende tesla erop waren gereden, tesla vision autopilot had moeite de stilstaande hulpverleners te herkennen s avonds met zwaailicht... met radar was dit waarschijnlijk niet gebeurd... staan een aantal video's online.
Autopilot volgt ook wel eens de verkeerde lijn of kan bij een splitsing van 1 strook in 2 wel eens twijfelen welke het gaat worden, maar daar ben je inderdaad bij. Als bestuurder leer je al gauw waar je beter even zelf kan sturen om oncomfortabele bewegingen te voorkomen. Maar ik ben dus op zoek naar ongelukken waar je als oplettende bestuurder niet kan voorkomen dat AP de fout in gaat. Ik heb ze nog niet gezien. Dat is ook logisch, want overnemen is heel makkelijk.

Dan komen we dus bij al die ongelukken met hulpverleners die half op de rijstrook stonden. Die waren trouwens allemaal in de tijd dat Tesla's nog wel radar hadden en met inmiddels verouderde versies van Autopilot. Een van de problemen van die setup is dat de software van beide bronnen de fouten moet filteren voordat er beslissingen genomen kunnen worden. Zo geven viaducten vaak valse reflecties op de radar. Ziet de camera dan een weg die gewoon doorloopt, dan besluit het systeem toch maar niet vol op de rem te gaan. Dat gaat goed, totdat daar verderop een witte vrachtwagen dwars op de weg ligt. Ook een bekend filmpje uit China trouwens.

Met die hulpverleners is er waarschijnlijk ook zoiets aan de hand. De radar geeft wat a-typische verstoringen rechts van de weg, maar geeft links nog diepte aan. De camera die dan moet beoordelen of er een reactie nodig is, wordt intussen verblind door al die zwaailichten. Mogelijk filterde de software er net iets teveel uit, maar zag die nog wel de linkerstreep om te volgen.

Dit is een beetje speculatie op basis van wat ik een beetje gevolgd heb in de loop der jaren. Het is in ieder geval duidelijk dat een systeem met dergelijke tekortkomingen nog niet geschikt is om de chauffeur te vervangen. Maar... over de chauffeur gesproken.. Waar was die in al die gevallen?!

Ik bedoel.. dat je auto zich in de luren laat legen door een overflow in de sensory input is tot daar aan toe, maar <expletives deleted> waar was de chauffeur in <more profanity> mee bezig?

Ik weet dat Elon al bijna 8 jaar aankondigt dat AP *volgend jaar* zelfstandig kan rijden, maar heeft iemand hem al eens horen zeggen: "Okay, het is klaar. Ga je gang!" ? Nee toch? Al deze chauffeurs waren dronken, afgeleid, of beiden. Anders zie je die hulpverleners zelf toch wel staan? Ga je toch <beep> niet achter de techniek van je auto verschuilen als je zelf de hufter bent!

Anyway. Die ongelukken waren in zoverre de "schuld" van autopilot, dat ze de rit nog tot aan die hulpverlener hebben kunnen volhouden. Anders waren ze waarschijnlijk al veel eerder gecrashed.

/rant
Vandaar ook dat de term FULL SELF Driving misleidend is...en vaporware hier🤣...
Autopilot kan niet zelfstandig rijden• en FSD is nog altijd niet klaar. Volgens mij weten alle Tesla rijders dat ook wel. Dat ze dan toch ervoor kiezen om de grenzen op te zoeken, ligt blijkbaar in de menselijke aard of zo. Maar dat is niet uniek voor Tesla. Als ik alleen al zie hoeveel mensen doodleuk op hun telefoon zitten in auto's van alle merken en leeftijden, dan geloof ik dat daar nog wel iets te behalen valt met wat meer handhaving. Helaas wordt zowat ieder ongeluk met een Tesla direct geframed als een (mogelijke) fout in de Autopilot.

Of FSD vapourware is? De tijd zal het leren.

• Waarom is het frame rondom AP eigenlijk dat het zelfstandig zou moeten kunnen rijden? Vliegtuigen met Autopilot kunnen ook niet vliegen zonder toezicht van de piloten. Origineel was AP ook daar niet meer dan een hulpmiddel om hoogte, snelheid en koers vast te houden, net zoals het hier op de weg de rijstrook, snelheid en afstand tot de voorligger vasthoudt. Later zijn daar nog veel meer systemen aan toegevoegd om steeds meer te automatiseren, maar nog altijd is de piloot eindverantwoordelijk voor de beslissingen die de apparatuur neemt. Waarom verwacht toch iedereen (behalve Tesla-eigenaren en -personeel) dat Autopilot op de weg wel wonderen verricht?
Fsd zou eind van het jaar komen....3 jaar geleden...voor een tientje per maand zou ik het wel uitproberen...maar op dit moment is voor mij premium connectivity 10€ niet eens waard....gebruik altijd de gewone map view ipv streetview omdat ik die minder overzichtelijk vindt...live file omleiding werkt in NL niet in de spits omdat overal druk is en bij sommige wegwerkzaamheden al helemaal niet zoals ik al talloze keren heb ondervonden..dan helpt googlemaps trouwens ook niet als ze iets afsluiten maar niet duidelijk aangeven dat je gewoon een heel ander traject moet volgen... en de browser is tergend traag...bovendien kan je de tesla niet als hotspot gebruiken...

7500€ is kansloos voor fsd en die waarde was gebaseerd op ridesharing verdienmodel.... daarentegen als FSD/ACCELERATION BOOST/PREMIUM CONNECT voor voor 20€/30€ per maand zou zijn dan zou tesla alleen al in NL
Elke maand 1 miljoen € extra kunnen verdienen...
https://m.youtube.com/watch?v=V2u3dcH2VGM
Filmpje van ambulance crash had ik gezien waarbij die half op vluchtstrook stond.... maar die politie suv stond net op lijn...
Mooie illustratie van wat ik hierboven vertelde.
Ik bedoel.. dat je auto zich in de luren laat legen door een overflow in de sensory input is tot daar aan toe, maar <expletives deleted> waar was de chauffeur in <more profanity> mee bezig?
en
Ik weet dat Elon al bijna 8 jaar aankondigt dat AP *volgend jaar* zelfstandig kan rijden, maar heeft iemand hem al eens horen zeggen: "Okay, het is klaar. Ga je gang!" ? Nee toch? Al deze chauffeurs waren dronken, afgeleid, of beiden. Anders zie je die hulpverleners zelf toch wel staan? Ga je toch <beep> niet achter de techniek van je auto verschuilen als je zelf de hufter bent!
Veel meer heb ik er niet aan toe te voegen.
Ben het wel mee eens dat je als bestuurder beter moet opletten... maar in dit geval is de politie fout door stil te staan op de rijbaan... met zn 2 nog wel... ook al heb je zwaailichten aan ..besef dat het donker is en de tesla camera's de helderheid hebben verhoogd... het zicht vanachter het stuur was zeer zeker donkerder...als de agenten en gevarendriehoek op 30meter hadden geplaatst of 1 auto niet direct erachter was het een stuk veiliger geweest.... verbaasde me wel dat autopilot werkte in de regen terwijl ikzelf de lijnen nauwelijks kon zien en geen snelwegverlichting ... toen ik de beelden terug keek zag het er dus beetje uit als die video's terwijl in het echt gewoon pikdonker was
Sorry, niet mee eens. De politie moet zijn werk kunnen doen en had de situatie goed beveiligd.

De bestuurder van de Tesla had moeten opletten. Volgens mij moet je zo'n berg zwaailichten echt kunnen zien, zelfs als je verdiept in je telefoon zit. Dit kan maar 1 ding betekenen: de bestuurder keek helemaal nergens naar. Was ie in slaap gevallen met z'n dronken kop of zo?

Zonder Autopilot was die zeker al eerder gecrashed. In die zin kun je het AP wel verwijten dat deze het nog zo lang heeft volgehouden. Had de bestuurder een cheat-device of hing zijn arm nog slap op het stuur? Dat zijn wel interessante dingen om te onderzoeken.

Maar nee: "Tesla Bad! M'kay?" Dat is wat de media er van maakt.
Op hele rechte wegen is dat wel een issue, want dan stuur AP niet en moet je beetje gaan duwen...
Anoniem: 138647 @DeMolT.13 december 2023 19:34
Voor zover ik weet zijn (waren) de regels in de USA lakser als in de EU.
In de USA staat/stond de "heb je het stuur vast" test-timer op 30 seconden.
In de EU is dat, sinds de grote firmware update van september 2019, 15 seconden.

De "hand aan het stuur" detectie werkt met reverse-force-feedback. Het voelt of je een hand aan het stuur hebt door de tegendruk die een mens automatisch veroorzaakt omdat de auto altijd een beetje stuurt (om te corrigeren en de wagen midden in de baan of bocht te houden).
Het is wel zo dat als de weg echt kaars- en kaarsrecht is, het stuur lang genoeg helemaal niet beweegt en het system daarom denkt dat je geen hand aan het stuur hebt omdat het geen tegendruk voelt.

Detectie van "Tesla buddy" devices (gewichten aan het stuur hangen/klemmen) is een tijdje geleden verbeterd. Een mens oefent nooit precies de zelfde tegendruk uit. Als de wagen merkt dat de tegendruk altijd het zelfde is, snapt het dat er een truc in het spel is want dat is niet menselijk.
En je kan in hier niet de waarschuwing wegdraaien met het scrollwieltje i.t.t usa
Lijkt me goed om hier extra streng op te zijn, als het makkelijk te omzeilen is zullen mensen het zeker doen. Misbruik zal er nog steeds van gemaakt worden, maar hopelijk houdt iedereen gewoon zijn handen aan het stuur.
Geen idee wat ze nog meer willen controleren, maar ik word al regelmatig gestraft als ik niet genoeg druk uitoefen en kan dan de rest van de rit autopilot niet meer gebruiken. De notificatie is wellicht wat subtiel (blauwe balk, klein piepje), maar niet te negeren. Ik ziet niet te wachten op een blerende auto of uitschakeling van autopilot voor langer dan een rit, dit is al irritant genoeg en veel meer dan vergelijkbare auto's.

Had laatst een toyota als leenauto, en die donderde te pas en te onpas de autosteer functie eraf, zonder serieuze waarschuwing. Ook liet zich bij te weinig tegendruk, erna gewoon weer aanzetten. Bovendien rukt die af en toe gewoon aan het stuur als ie het niet meer snapt, en dat valt bij Tesla ook wel mee.
Voor mijn gevoel was de toyota echt een heel stuk linker dan mijn tesla.
Ik heb twee Toyota's en geen problemen. En ik rij ook nog op de beroerde Belgische wegen :+

Maar ik vertrouw het nooit, fileasisstent of auto steering, ik hou toch graag zelf de controle. Maar ruk aan het stuur heb ik nog niet meegemaakt gelukkig.

Ben benieuwd wat je met 'de rest van de rit' bedoelt. Kun je dan niet gewoon even stoppen en weer verder? Lijkt me eenvoudig om te omzeilen.

Ik ken trouwens ook genoeg verhalen van flesjes water tussen het stuur, om de auto te laten 'denken' dat je het vast hebt.
Bij stukken waar er aan de weg gewerkt wordt en er tijdelijk gele markeringen op de weg aangebracht zijn heb ik wel eens klamme handjes gehad. De auto dacht ineens een andere markering te volgen en stuurde vrolijk naar rechts. Een geluk dat ik mijn handen actief aan het stuur had.
Wegwerkzaamheden is ook precies waar je het niet mag gebruiken volgens de handleiding:
https://www.tesla.com/own...C0-4916-B8E8-3C953BAA54D4
Ik vind autopilot prima werken.
Je leert heel snel de “beperkingen” kennen, dus werkzaamheden/spitsstroken zijn lastig.

Ik geloof zelf meer in het opvoeden van mensen in het gebruik van “automation”.
op heel veel stukken zou je juist heel goed met handen los kunnen rijden, als de auto maar aangeeft waar het wel noodzakelijk is.

Dus bijvoorbeeld te druk verkeer/slecht zicht/onduidelijke markering.

Hier kan Tesla met de europese software nog wel stappen maken.
Het werkt zeker goed. Ik verbaas me er zelfs over hoe goed eigenlijk. Bij bijvoorbeeld regenval in het donker, wanneer je de strepen zelf nauwelijks meer kan zien zet ik soms als test autopilot aan maar dan ziet de auto het vaak beter dan ik zelf.
(uiteraard met in acht neming van verkeer om me heen en extra goed stuur vasthouden)
...zelf nauwelijks meer kan zien zet ik soms als test autopilot aan maar dan ziet de auto het vaak beter dan ik zelf.
Als je het niet goed meer ziet, moet je parkeren bij de eerstmogelijke volgende mogelijkheid. I.p.v. het aan autopilot overlaten.
Welnee je past eerst je snelheid aan. Als Tweaker is het dan toch wel interessant om te kijken waar de grenzen van het systeem liggen. Zit verder gewoon klaar om in te grijpen als je enige twijfel merkt in het sturen maar dat is er gewoon niet dan.
Idd gas erop en snel door dat rukweer heen
Een geluk dat ik mijn handen actief aan het stuur had.
En dat is dan ook precies de reden waarom je je handen aan het stuur moet blijven houden.
Ah ja dat snap ik wel maar op dat soort stukken zet ik het dan ook uit. Ik gebruik de autosteering toch enkel icm de cruise control. Volgens mij kan dat ook niet anders.
Same. Op de snelweg binnen je rijbaan blijven en dan werkt het perfect. Al is het wel zo dat sinds de op een na laatste update autosteer nogal panisch doet over auto's in andere rijbanen die dichterbij de lijn komen. Systeem is duidelijk ingesteld op bredere Amerikaanse wegen.
Je kunt die "de rest van de rit" inderdaad omzeilen door op een parkeerplaatst te stoppen en de auto even in de P te zetten. Rij je daarna verder, dan is de teller weer gereset.

Eigenlijk krijg je dus na drie strikes een Stop&Go penalty. Vervelend genoeg om het niet te laten gebeuren.

Ik zie het toch maar als een soort "dodemansknop". Als ik het blauwe schijnsel te laat zie, dan betekent dat toch dat ik niet goed zit op te letten. Na drie keer mag de auto best even mopperen, ook al denk ik zelf dat ik nog prima bij de les ben.

Ik heb niet eerder een auto gehad die zo actief keek of ik nog wakker was. Wel een Ioniq die (net als die Toyota hierboven) zonder waarschuwing het stuur loslaat als ie het niet meer begrijpt en begint te piepen als de weg zo recht is dat er geen stuurinput nodig is. Mocht je echter in slaap zijn gevallen, dan zal dat systeem gewoon het stuur loslaten en de auto de kant in laten vliegen.

Dit in tegenstelling tot Tesla die heel erg hard gaat piepen, zelfs gaat afremmen en uiteindelijk stoppen met de knipperlichten aan, net zo lang tot ik het overneem. De AutoSteer blijft in dat geval wel de hele tijd actief, dus je zal niet tegen een boom klappen als je onwel wordt. Ik weet wel wat ik liever heb.
2020 Toyota Corolla Hybrid hier, ik krijg eerst een melding op dash (+piepje) dat ik stuur moest vasthouden omdat anders LTA wordt uitgeschakeld, als ik dat vervolgens niet doe schakelt hij LTA uit, maar wel met duidelijk signaal (melding op dash + geluid). Het rukken aan het stuur heb ik ook nog niet meegemaakt, zat je niet toevallig tegen de vangrail? :+
Ik heb de 2023 model van de Corolla.
Bij mij rukt hij af en toe aan het stuur op die binnendoorwegen waar geen middenmarkering is. Ook als ik Adaptive cruise control uit heb staan en lane assist uit heb gezet. Dan krijg ik zo`n oranje waarschuwingslampje dat ik de weg bijna verlaat. Diep in het menu kan ik het wel uitzetten maar merendeel van mijn kilometers maak ik de snelweg dus helemaal niet meer is ook weer vervelend.
Het gaat hier om de US he, ik ga er even vanuit dat je niet in de US rijdt, en ik geloof dat de US firmware anders is dan de EU firmware.
Waarschijnlijk let je te goed op de weg, daardoor mis je die meldingen ;)
Als er één optie is waarvan ik me beklaag dat ik er geld aan heb uitgegeven is het die Autopilot wel. Ik heb ondervonden dat ik het stuur zodanig hard moet "vastknijpen" dat het binnen de 10 minuten mijn onderarmen vermoeit. Gewoon losjes het stuur vasthouden is immers niet voldoende. Dat is totaal niet relaxed tot rijden, dus gebruik ik de functie niet, terwijl ik er een paar 1000 euro aan heb uitgegeven. Weggegooid geld. De klassieke cruise control is meer dan goed genoeg.
Waarom heb jij daarvoor betaald? Autopilot (Autosteer + Traffic Aware Cruise Control) zit er standaard bij.

Waarschijnlijk heb jij Enhanced AP of zelfs Full Self Driving gekocht. In beide gevallen kan ik me wel wat frustratie voorstellen, want EAP is op dit moment kreupel (alleen nog Navigate on AP) en FSD is - ondanks vele beloftes van Musk - nog steeds niet beschikbaar. In de US hebben ze wel een leuke beta, maar hier in de EU moeten we het nog doen met een brakke oude versie uit 2016 of zo.
Ik krijg al elke 20-30 sec een melding als ik het stuur loslaat en ook het schorsen van de gebruiker zoals in het nieuwsbericht staat zit er hier al jaren in, na 2x niet reageren schakelt hij Autopilot uit tot de volgende start.

Het klinkt dus alsof ze in de USA nu iets meer EU regels gaan overnemen. Die zijn al veel strikter.
We Are Borg Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat 13 december 2023 14:56
Misbruik maken is bekend: gewichtje aan stuur wat net zwaar genoeg is om het systeem te bedonderen. Levensgevaarlijk maar goed.

Kortom, moet Tesla voor dit soort misbruik nu extra controles inbouwen? Kat en muisspel neem ik aan.
Persoonlijk denk ik dat als je als bestuurder niet wil besturen, je beter als passagier in een taxi/uber/bus/trein gaat zitten.

Het zijn rijhulpsystemen, geen vervangers. En wanneer volledig autonoom rijden wettelijk geregeld is en de technologie er volledig klaar voor is, is dat een perfect werkbaar alternatief voor taxi/uber.

Tot dan, gewoon stuur vasthouden, omgeving in de gaten houden, en niet 100% vertrouwen op de technologie. En anders ga je maar als passagier ipv bestuurder.

[Reactie gewijzigd door b12e op 23 juli 2024 05:44]

Persoonlijk denk ik dat je als bestuurder graag een glaasje alcoholische drank wil nuttigen, je beter als passagier in een taxi/uber/bus/trein gaat zitten.

Jammer genoeg zijn er genoeg mensen die dat advies ook naast zich neerleggen. ;)
Met alle gevolgen van dien. Bovendien ben je ook flink aan de beurt als blijkt dat je bezopen achter het stuur zat. Mogen ze van mij ook doortrekken naar de sjoemelaars die deze systemen voor de gek houden en zo een ongeluk veroorzaken.
Volgens mij is dat in veel landen al het geval. In België moet je steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren.
Vertel dat alsjeblieft aan al die mensen die (meestal nieteens in een Tesla) de hele rit meer aandacht hebben voor hun telefoon dan de weggebruikers om hen heen.

Als zo iemand een ongeluk veroorzaakt, dan is het altijd "Botsing met auto. Politie doet onderzoek naar de oorzaak" of iets dergelijks. Tenzij het een Tesla betreft. Dan is het "Tesla rijdt achterop file. Politie onderzoekt of Autopilot een rol speelde". Vaak met nog verwijzingen naar de vele onderzoeken die nog lopen, maar nog nauwelijks wat concreets hebben opgeleverd.

Let er maar eens op. Het is echt niet een beetje opvallend.
Jup mijn vader doet dit met een kwart gevuld platic drinkflesje die hij in het stuur klemt.... Ook al meerdere keren op aangesproken maar hij ziet het niet als gevaarlijk...
Als hij echt goed en actief blijft opletten, dan wil ik hem wel geloven. Verveling kan echter toeslaan en dan...

Als hij het echter doet om de hele rit met z'n telefoon te kunnen klooien dan hoop ik dat ie een keer goed gepakt wordt voordat er ongelukken ontstaan.
Volgens mij is hier Darwin vanzelf ook op van toepassing :)

Darwin:
Alle soorten van leven op deze aarde zijn door een langzame evolutie uit een gemeenschappelijk voorouderorganisme ontstaan dankzij het mechanisme van de natuurlijke selectie
bij darwin doet de persoon zich zelf iets aan, hier kun je goed een ander persoon mee meenemen, die niet zat te wachten op een darwin van iemand anders.
Eens. Dat is dan weer jammer inderdaad...
Die truck werkt sinds dit jaar al een stuk minder goed, gelukkig. Een gewicht of flesje water aan het stuur hangen was voldoende maar sinds dit jaar moet je ook veel actiever met je handen zijn om geen alarmen om je oren te krijgen. En wat mij betreft, bij dit niveau, is dat helemaal terecht.
Er komt een punt waarop we zeggen: handen aan het stuur?, levensgevaarlijk!!
En ik hoop ook heel snel als het kan.
Automatische piloot / autonoom rijden kan mij niet snel genoeg komen.
Ik ben namelijk van mening dat (binnen afzienbare tijd) autonoom rijden zo goed zal zijn, dat handen aan het stuur inderdaad gevaarlijker zal zijn dan "het systeem" te laten rijden.
- veel minder auto ongelukken dan nu.
- mogelijk aanpassingen wetgeving: je mag slapen of drinken achter het stuur :P (heerlijk naar je vakantiebestemming rijden bv).
- het liefst zelfs oplossing van opladen middels robotica - ik hoef zelfs mijn auto niet uit...
- ideaal voor truckers denk ik ook - spullen sneller op tijd.

trouwens het gebeurt al (in o.a. Phoenix Arizona): https://waymo.com/waymo-one/
Rutte heeft het ondervonden...
Ik denk dat het nog heel lang gaat duren, maar met wat kleine aanpassingen hier en daar zou het op alle snelwegen technisch al moeten kunnen zou je zeggen.
Was wat verward aangezien het FSD systeem nu al uit gaat (voor de rest van de rit) als je niet op alle visuele en geluidsalerts reageert.
Maar blijkbaar (bron: release notes) gaat het nu dus voor 2 weken lang helemaal uit als je dat 5 keer laat gebeuren.
Dus in plaats van de detectie beter te maken, worden ze strenger voor de mensen die ze wel betrappen?
Detectie beter maken is een kat en muisspel en erg lastig bij te houden zonder bv. hardware te vervangen (wellicht zou een conductive stuurwiel werken om te weten of er ook een hand het stuur vasthoudt ipv een vastgeplakt flesje water?)
Dat is waar, als de sensor gevoeg genoeg is kun je nog een redelijke detectie doen of de druk natuurlijk aanvoelt, of 100% constant en bijvoorbeeld naar beneden is (na de invloed van de weg er uit te filteren) of dat er een natuurlijke variatie in zit. Maar het zal inderdaad wel beiden worden gedaan.
De update brengt 'extra controles en meldingen' die bestuurders erop moeten wijzen dat ze hun handen aan het stuur en hun blik op de weg moeten houden.
Nee beide!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 05:44]

Volgens mij was dit al zo, als je paar x de melding niet snel genoeg behandelt of reageert, dan gaat hij al voor aantal dagen uit.
In de USA, daar is/was het regime al anders dan hier.
JEEJ! Nog meer piepjes, belletjes, pong en pingetjes tijdens het rijden.

Die regeldruk is toch wel bizar hoor. Ik snap best dat dingen veilig moeten zijn, maar de hoeveelheid assistenten in die auto en al die meldingen die je krijgt zijn echt bizar.
Punt is dat je zo’n assistent alleen echt kan testen in de praktijk. Dat werkt niet door met een groep auto’s op een testbaan te gaan rijden. Als je het in de praktijk wil test moet dat dus aan strenge regels gebonden zijn.
Aan de ene kant begrijp ik het. veiligheid eerst.
Maar aan de andere kant is dit wel een rem op de ontwikkeling van toekomstige goede auto-pilot functies.

Als we in de wetten gaan zetten dat iedereen altijd een poot aan het stuur moet houden, dan zal er nooit een goed werkende autopilot geactiveerd kunnen worden.

Stip aan de horizon is natuurlijk dat iedere idioot in de auto kan zitten en zich totaal niet meer bezig houd met hoe en waar hij/zij rijd. Dit wordt gewoon goed geregeld door een systeem.

Maarja. de "weg" daar naartoe is niet een rechte lijn :)
Dat is toch heel logisch? Rij assistentie is iets anders dan FSD. Zodra er een ernstig ongeluk gebeurt doordat een bestuurder een rij assisterend systeem misbruikte om zelf niet meer op te hoeven letten, heb je de poppetjes aan het dansen.
De dader zal dan trachten zich te verschuilen achter de fabrikant, zal stellen dat hij niet wist hoe matig de rijhulp functioneerde en zal de schuld afschuiven op de fabrikant.
De fabrikant zal zich verdedigen door op de waarschuwingen te wijzen, de toeters en bellen die afgingen om de bestuurder te waarschuwen.
Als de leverancier (van de software) geen verantwoordelijk neemt, dan is de economische waarde nihil. Daarom denk ik dat dat uiteindelijk wel gaat gebeuren l.
Ach, een sinaasappel is al genoeg om Tesla voor de gek te houden.
Handen aan het stuur betekent enkel dat je op tijd bent om in te grijpen bij een misser van het systeem. De auto stuurt alsnog autonoom. Juist door de correcties die je handmatig doet kan het systeem verbeterd worden.
Een OTA update een terugroepactie noemen is toch te gek voor woorden?

En dat de Amerikaanse overheid Tesla niet graag ziet, is ook duidelijk.

Je hebt aan de ene kant de "het is mijn auto en ik mag ermee doen wat ik wil"-mensen; ook gekend als "The American way", maar langs de andere kant is datzelfde Amerika dus aan het klagen dat "Als mensen doen wat ze willen, dan vormen ze een gevaar voor zichzelf".

Het is niet voor niets dat op microgolfovens moet staan dat je er geen huisdieren mee kan drogen; anders is het ook "the american way" om de leverancier voor de rechter te dagen omdat dit niet in de handleiding stond.

Amerika is -naar mijn beperkte en persoonlijke mening- zichzelf aan het kapot maken. Neem gewoon verantwoordelijkheid voor jouw eigen acties.
Als mijn auto hill assist heeft en ik rol tegen die achter mij, dan is dat mijn schuld, niet die van de automaker.
Mijn auto heeft lichten, maar als ik ze 's nachts niet branden, dan is dat ook mijn fout, niet die van de leverancier. De "auto" lichten functie is er gewoon als feature, IK ben nog steeds verantwoordelijk voor het volgen van de wet.

Eens dat moest de auto soms plots remmen of optrekken tot 200km/u dat een snelle OTA te verwachten is, maar "handen aan het stuur" controleren omdat er een lane assist is? komaan....
Straks heeft de auto meer sensoren binnen nodig dan buiten. (en dan komen er wellicht weer privacy rechtszaken).
Het is je bekend dat de Europese regelgeving rondom dit onderwerp een stuk strenger is dan in de VS? De VS beweegt met deze maatregel juist richting de Europese norm. Het heeft niets te maken met doorgeslagen claimcultuur.
Daarnaast is deze OTA update gewoon een recall. Dat vertaald wordt met terugroepactie is meer een vertaalprobleem. Een recall is niet per se een terugroepactie. Het is een melding van een fabrikant dat er een veiligheidsprobleem met een product is.
Ik zag van de week nog een kleine pcb (op aliexpress) die je kan aanschaffen die je makkelijk zelf in je stuurkolom kan inbouwen die het gewicht van je hand aan het stuur simuleert waardoor je dus altijd op autopilot kan rijden.
Ze weten het weer mooi te bedenken.
Volgens mij simuleert die op de CAN-bus de een Up&Down beweging van het rechter scrollwieltje. Daarmee kon je in de USA ook de nag annuleren. Aan deze kant van de oceaan heeft dat nooit gewerkt en zal dat ding dus ook niet werken.

Of heb ik nu een andere voor ogen?
Daar heb je inderdaad gelijk in, lees ik net ook even terug in de beschrijving van die chip.
Ik heb een hele tijd een "sjoemel apparaat" aan het stuur gehad omdat de detectie van handen slecht te noemen was. Na enige tijd kwam er een update die het detecteert als er zo een gewichtje aan het stuur hangt. Nu dus maar weer die irritante meldingen weg drukken door druk uit te oefenen op het stuur.

Voor de goede orde, ik vind het goed dat er op gelet wordt dat de bestuurder nog op let, het is alleen jammer dat de eu wetgeving sommige verplichtingen op legt waardoor innovaties niet kunnen plaats vinden. Deels terecht natuurlijk, maar het is gek dat de tesla bijvoorbeeld een paar seconden moet wachten voor dat hij van baan mag wisselen. Tegen die tijd zit er al weer een auto in op de baan waar je naar toe wil wisselen en kan je weer niet automatisch van die linker baan af. Met als gevolg dat de ongeduldige medeweggebruiker achter je het grote licht op zet, toetert etc omdat "je niet aan de kant gaat"
Helemaal eens er zijn controles nodig maar zoals ze nu zijn, zijn ze juist de òòrzaak van onveilige situaties

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.