Twitch krijgt Stories-functie

Gamestreamingdienst Twitch gaat Stories toevoegen aan zijn dienst. Zo kunnen streamers onder meer laten weten wanneer ze weer een livestream hebben.

Twitch kondigde de functie aan op TwitchCon in Parijs afgelopen weekend. Gebruikers kunnen de Stories zien op de Following-pagina van de mobiele app. De Stories kunnen openbaar zijn of alleen voor betalende volgers te zien. Stories zijn onder meer bedoeld om te zeggen wanneer er volgende livestreams zijn en om betalende abonnees exclusieve content te geven, zegt Twitch.

Twitch StoriesTwitch Stories

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-07-2023 • 09:50

25

Reacties (25)

25
25
6
1
0
14
Wijzig sortering
Begint wel heel vervelend te worden dat zo'n beetje alle apps tegenwoordig elkaar alleen maar aan het kopieren zijn en geen enkel 'sociaal medium' meer echt een USP heeft. Vroeger was Twitter voor korte berichten, Facebook voor het delen van foto's en verhalen aan vrienden en familie, instagram voor het delen van foto's, Twitch voor livestreams.

Schieten ze zichzelf uiteindelijk niet in de voet door steeds meer features en mogelijkheden toe te voegen aan hun applicaties? Op korte termijn kan het misschien interessant zijn als je de app toch al gebruikt, maar door deze versplintering en overlappende features kiezen mensen uiteindelijk toch voor één dienst. Waar je eerder bij wijze van spreken 4 apps nodig had voor 4 verschillende dingen, kun je nu met deze 4 apps allemaal hetzelfde. Alle apps up-to-date houden is vervelend en kost onnodig tijd dus zullen veel mensen apps gaan verwijderen.

[Reactie gewijzigd door TimmiX op 23 juli 2024 05:44]

Alle Tech-giganten willen feitelijk dat jij zoveel mogelijk binnen hun eco-systeem blijft. Amazon ziet liever niet dat streamers vanuit het Twitch platform doorverwijzen naar de concurrent voor dit soort mededelingen dus komen ze zelf maar met een alternatief om je binnen Twitch te houden

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 05:44]

Begint wel heel vervelend te worden dat zo'n beetje alle apps tegenwoordig elkaar alleen maar aan het kopieren zijn en geen enkel 'sociaal medium' meer echt een USP heeft. Vroeger was Twitter voor korte berichten, Facebook voor het delen van foto's en verhalen aan vrienden en familie, instagram voor het delen van foto's, twich voor livestreams.

Schieten ze zichzelf uiteindelijk niet in de voet door steeds meer features en mogelijkheden toe te voegen aan hun applicaties? Op korte termijn kan het misschien interessant zijn als je de app toch al gebruikt, maar door deze versplintering en overlappende features kiezen mensen uiteindelijk toch voor één dienst. Waar je eerder bij wijze van spreken 4 apps nodig had voor 4 verschillende dingen, kun je nu met deze 4 apps allemaal hetzelfde. Alle apps up-to-date houden is vervelend en kost onnodig tijd dus zullen veel mensen apps gaan verwijderen.
Je hebt gelijk... misschien moet er echt een soort patent wet komen waarin het kopieren uit andere apps ook verboden wordt, tenzij ze een licentie afnemen... het kan ook zijn dat sommige geen licentie krijgen omdat ze concurrenten zijn.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 juli 2024 05:44]

Je hebt gelijk... misschien moet er echt een soort patent wet komen waarin het kopieren uit andere apps ook verboden wordt, tenzij ze een licentie afnemen... het kan ook zijn dat sommige geen licentie krijgen omdat ze concurrenten zijn.
Klinkt als een goede manier om kunstmatige monopolies te creeëren :+
Laat ze elkaar lekker kopiëren. Vaak kun je niet eens kiezen op welk platform je wilt zitten omdat anderen dat voor je bepalen (whatsapp :r). Als functies dan alleen op 1 daarvan beschikbaar zijn is dat nog meer argumenten om daar te blijven.
Nee, tijd voor open standaarden en de boel met elkaar laten samenwerken. Zoals we dat ook doen met email. Mastodon is bijvoorbeeld voor Twitter/Facebook een alternatief en dat kan je linken aan Pixelfed (Instagram alternatief): https://mastodon.social/@pixelfed/110683611384204420

Zo kan je mensen volgen op verschillende platformen met 1 account.

Verder heb je ook PeerTube, wat ook gebruik maakt van ActivityPub, die open standard dat alles met elkaar samen laat werken. Die richting moeten we op. Zoals het Internet bedoelt was.

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 23 juli 2024 05:44]

Ik denk inderdaad dat activityPub ondersteunen op dit soort dingen interessanter gaat worden. Wil je stories ontvangen of weten wanneer streamer live gaat op twitch? Volg hem dan op mastodon (of welke andere platform je ook wilt gebruiken) gewoon op <user>@twitch.tv.
Laten we AUB geen dingen wettelijk vast leggen omdat gebruikers het een beetje ongemakkelijk of niet mooi vinden, gebruik de app dan gewoon niet...

En als je dacht dat patenttrollen nu al erg waren...
Wellicht zijn er niet velen die deze platformen gebruiken zoals ik, maar ik gebruik verschillende platformen voor verschillende doeleinden. Er zit wellicht wat overlap, zo volg op TikTok en YouTube vooral eten gerelateerde kanalen, twitch is echt voor het gamen. Vindt de shorts functionaliteit op zich wel vermakelijk, en nu kan ik dat dus ook gebruiken voor het type content dat ik op Twitch vooral bekijk.

Snap het probleem niet zo.
Duh en dat is juist de bedoeling: dat je 1 app gebruikt en niet 4 allemaal van verschillende bedrijven.
Als 1 alles bundelt kunnen de anderen niet dan volgen omdat anders iedereen naar die zou gaan, dat is gewoon wat je nu ziet.
Zolang uiteindelijk méér geld verdient wordt met de opties, zal een website blijven investeren in nieuwe features. Men ziet dat bepaalde functionaliteit(en) rap aan populariteit wint, dan is het natuurlijk zaak om zo snel mogelijk die feature ook te hebben, je wilt niet achterblijven en geld mislopen.
Wat mensen vergeten is dat al deze social media platformen geen daadwerkelijk functioneel nut hebben. Ja je kunt er berichten op delen die nuttig kunnen zijn (bijv. de scores van de lokale voetbalclub), maar als Twitter of Facebook of Instagram of LinkedIn of Snapchat of TikTok helemaal weg zou vallen zou er niks kapot gaan of onmogelijk worden.

Dus het is gewoon altijd een race om de ander niet te laten winnen, want zo gauw er één een USP heeft die gebruikers aantrekt raakt de ander gebruikers kwijt. Het feit dat de ene een 'all in one' hel wordt betekent dus dat de anderen wel mee moeten.

Het is letterlijk een gevecht om mensen zoveel mogelijk binnen een bepaalde app te houden en zoveel mogelijk tijd te laten verdoen, het heeft niks met nuttige features te maken. Zolang jij niet naar een andere app hoeft te gaan voor een bepaalde feature zijn ze blij.
Onderdeel van de onvermijdelijke enshittification cycle. 'the internet has devolved into "five giant websites, each filled with screenshots of the other four.'
Het lijkt mij niet echt nodig om op Twitch een story te plaatsen dat je live gaat. Je ontvangt een e-mail of push notificatie van de app als iemand live gaat, dan biedt het een minimale waarde dat je daarbij alsnog eens een story ziet.

Het lijkt mij interessanter dat je (net zoals andere platformen) korte video fragmenten hebt van de leukste dingen die gebeuren op je stream en dat je daar als gebruiker doorheen kan scrollen. Dus dat je een nieuwe streamer tegen komt in een korte story en denkt van, "dit is wel een leuke streamer, laat ik die volgen". Of dat je een top moment ziet terug komen in een story (wat je veelal op YouTube ziet van top X streamer moments etc.).

Had gehoopt dat Twitch meer actie ging voeren tegen andere streamplatformen door bijv. zich meer in te zetten voor de huidige streamers etc. Het lijkt aan die kant alleen maar bergafwaarts te gaan. Er komen ook nieuwe dingen bij, maar het blijft toch lastig met de vele veranderingen die veelal ook nadelig zijn.
Het gaat om een aankondig wanneer iemand in de toekomst gaat streamen, niet een alert dat de persoon nu aan het streamen is.

Jij lijkt te claimen dat een aankondiging van een optreden nutteloos is... doen ze anders al letterlijk duizenden jaren.
Het is als streamer zijnde juist een handige tool om je volgers op hetzelfde platform te laten weten wat je gaat doen en wanneer, in plaats van mensen naar andere platformen te moeten lokken (Twitter, Instagram etc). Uit persoonlijke ervaring: ik heb in verhouding weinig Twitch volgers op mijn andere socials. De kans dat volgers daadwerkelijk een aankondiging zien op Twitch is veel groter.
Want een notificatie in de mail/app is niet voldoende. Hoe willen ze deze story gaan delen dan, via rooksignalen? Exclusieve content is natuurlijk ook weer een hele grote plus! /s
Leuke toevoeging, maar zal er zelf geen gebruik van maken.
Heeft een platform als Twitch dit nu echt nodig?
Het zou ze juist sieren niet mee te gaan met de grote meute wat betreft story functionaliteit!
Ik heb een sterk vermoeden dat dit vooral een inkomstenbron zal worden voor bepaalde dames in bikini :+
Wat de huidige situatie voor veel streamers is, is dat ze verschillende platformen gebruiken voor verschillende vormen van communicatie. Live-streams op Twitch, clips daarvan op Youtube, viewer-interactie met een Discord server, en aankondigingen op Twitter.

Deze nieuwe functies helpen Twitch om gebruikers meer mogelijkheden te geven dat binnen het Twitch platform te doen, en staan in lijn met andere functies die Twitch recent geintroduceert heeft:

- Featured Clips zijn een alternatief voor Youtube shorts
- Stories lijken een alternatief voor Twitter / Instagram
- Stream alerts kunnen nu integraal op Twitch gemaakt worden, in plaats van Streamlabs te gebruiken.

Combineer dat met nieuwe regels die het gebruik van andere platformen inperkt:
- Externe advertenties werden beperkt, hoewel dat inmiddels weer grotendeels teruggedraait is.
- De nieuwe ToS verbieden "multi-streamen", het tegelijk streamen naar meerdere platformen.

Zoals anderen hier al opmerken, lijkt het erop dat Twitch ernaar streeft om een platform voor alles te worden. Elke functie die ze toevoegen lijkt positief, maar tegelijk beperken ze ook meer en meer wat je nog op andere platformen kan doen. Ik vraag me af hoe dat hier gaat uitpakken, en of er uberhaupt behoefte aan zoiets is.

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 23 juli 2024 05:44]

Omdat we de aangekondigde livestream niet kunnen vinden in de Twitch kalender onder een video?

Omdat de gemiddelde streamer niet genoeg mogelijkheden heeft om een aankondiging te doen?

Of toch maar een nieuwe inkomstenbron om nog meer advertenties te plaatsen?
en om betalende abonnees exclusieve content te geven
daar hadden we toch al onlyfans voor? :+
Ik wacht rustig tot als Kick.com overneemt. Twitch is heeft zichzelf al meerdere keren in hun voet geschoten. Dit gaat echt niet helpen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.