ASML boekt 5,6 miljard euro winst over 2022 en verwacht 25 procent groei in 2023

ASML heeft in 2022 een omzet van 21,2 miljard euro gerealiseerd, een stijging van 14 procent ten opzichte van 2021. De nettowinst bedroeg 5,6 miljard euro. De Veldhovense chipmachinefabrikant verwacht ook volgend jaar een sterke groei, met een omzetstijging van 25 procent.

Dat schrijft de fabrikant in zijn jaarverslag voor 2022. Daarin schrijft het bedrijf dat de omzet in het vierde kwartaal van vorig jaar 6,4 miljard euro was. De nettowinst in dat kwartaal kwam uit op 1,8 miljard euro. De totale omzet van 2022 kwam uit op 21,2 miljard euro en de nettowinst op 5,6 miljard euro. In het laatste kwartaal behaalde ASML een nettowinst van 1,82 miljard euro, waar dat in dezelfde periode in 2021 nog 1,77 miljard euro bedroeg.

De resultaten zijn beter dan verwacht. ASML heeft de laatste jaren steeds meer moeite om de vraag bij te benen van klanten als TSMC, Samsung en Intel, die momenteel nieuwe chipfabrieken bouwen. Het bedrijf heeft inmiddels voor 40 miljard euro aan uitstaande orders uitstaan.

Opvallend genoeg zegt ASML dat het ook een flinke groei verwacht in 2023. Hoewel veel chipfabrikanten hun omzetverwachtingen voor begin 2023 juist naar beneden bijstellen vanwege economische onzekerheden en dalend consumentenvertrouwen, denken klanten van ASML dat de chipmarkt in de tweede helft van het jaar weer zal aantrekken.

Ook verwacht ASML dat de vraag 'door de lange lead times en strategische aard van lithografie-investeringen' hoog zal blijven. Verschillende grote chipmakers hebben wereldwijde uitbreidingsplannen. Momenteel gebeurt chipproductie hoofdzakelijk in Azië, maar verschillende regio's willen vanwege oplopende geopolitieke spanningen onafhankelijker worden van andere landen. Door Europese regelgeving zoals de Chips Act, de Amerikaanse Chips and Science Act en initiatieven in Zuid-Korea, Japan en Taiwan komen er miljardensubsidies vrij voor de bouw van nieuwe chipfabrieken op eigen bodem.

ASML jaarcijfers 2022

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

25-01-2023 • 09:49

135

Lees meer

Reacties (126)

126
121
49
6
0
28
Wijzig sortering
ASML is een essentiële schakel in de chip supply chain. TSMC, ASML, SiliconValley kunnen niet zonder elkaar. Als je ze moet rangschikken naar belang zou ik het wel zo doen.

1) SiliconValley (beste software en beste designs)
2) TSMC (No FABS no chips)
3) ASML Geen EUV Lit geen kleine chips

ASML heeft net als TSMC geluk gehad en ook slim gespeeld. Doe 1 ding en doe het ongelofelijk goed. Wat ik jammer vind is dat ze het personeel niet heel erg veel laten meedelen in het success. De salarissen zijn in SC en TSMC aanzienlijk hoger. Sterker. Menig ander bedrijf in de techniek in NL betaalt beter of hetzelfde. Mooi dat ze 25% groei voorspellen maar hun personeel krijgt niet een volledige inflatie compensatie terwijl het makkelijk had gekund.

[Reactie gewijzigd door Littlemarc op 22 juli 2024 18:55]

Zeker vergeleken met veel andere bedrijven in de Brainport regio betaalt ASML bovengemiddeld goed. Sterker nog: bedrijven in de omgeving hebben er last van dat hun personeel naar ASML overloopt omdat ASML zo goed betaalt.

Dat gecombineerd met de riante winstuitkering van het afgelopen decennium geeft me juist het gevoel dat ASML hun medewerkers juist heel erg goed laat meedelen in het succes.

Vergelijkingen met SC of TSMC zijn onzinnig. Dat zijn hele andere regio's met hele andere costs of living.
Daar ben ik het niet mee eens !
Er zijn binnen semiconductor land meerdere spelers. Canon. Applied materials, Tokyo-electron ed.
En die knappe koppen van TSMC hebben het bakken van chippies, oa. Bij NXP Nijmegen geleerd.
Die hebben dik 2 jaar met ons meegelopen. En ja ze zijn uitgegroeid tot een enorme speler, omdat wij hier in Europa DCS Boblingen, New-york Fishkill, Faselec ed allemaal gesloten hebben.
Iets wat we te danken hebben aan het uit toendertijd graaiende Management!

Dat ASML momenteel goed boert, is terecht, want juist zij trekken wereldwijd alle deskundigen aan.
Om een beregoed product op de markt te zetten wat innoveert ende huidige stand van zaken definieert.
Daar maak ik gelukkig deel van uit. EN dat is door samenwerken met veel disciplines op een heel goed en hoog niveau gekomen. Daar kan Applied en Tel niet eens aan tippen, laat staan Canon.
En terecht, kunnen we als nuchtere Hollanders trots op zijn. Kijk maar eens wat dat allemaal aan werkgelegenheid bied.

Ben het niet altijd eens met wat ze daar in Veldhoven doen, maar goed we zetten een trend, waar de wereld momenteel niet omheen kan met de nieuwe EUV machines. En wie ben ik dan om dat te betwisten.
Je kan het er wel bespreekbaar maken, maar goed ik neem geen eindbesluiten.

Vergeet even niet dat Philips destijds geen brood zag in een product, waar Martin en Peter wel iets in zagen. Zie wat het resultaat is! Ome Frits zou zich omdraaien in z'n graf als ie wist wat ze met z'n bedrijf hebben uitgespookt. Net zoals TSMC, kan ook Apple chippies bakken, net zoals Texas instruments, Intel en Hynix en NXP
En daar draait ook nog de oude hard contact belichting van Canon, net zoals in Nijmegen bij NXP.
Die hebben er notabene nog oude machines van ASML draaien die al heel lang niet meer gebouwd worden ( PAS 2500), dat is tegenwoordig allemaal High immersie, de NXE series of de EUV-tools geworden.
Dus van geluk is echt geen sprake! Die club van theoretici heeft samen met de werkvloer iets gigantisch opgeleverd. daar wordt door iedereen heel hard voor gewerkt.

Enne als personeel, heb ik echt geen klagen. Ik verdien er beduidend meer in dubbele dagdienst met eens in de 4 weken een weekeind werken, dan in de 5 ploegen bij NXP. Alleen dat scheelt al meer dan 40% !
Maar goed daar doen we dan ook heel wat voor.
leuk om te lezen dat ondanks de gigantische winsten het personeel ook nog belachelijk veel verdient, je zou bijna vergeten wie het uiteindelijk betaalt. Monopolies zijn toch handig zolang je er maar de eigenaar van bent :/
Ik denk dat je onderschat hoeveel ASML machines wereldwijd bijdragen. Probeer maar eens een apparaat te vinden waar geen ASML machine voor gebruikt is.
Heel letterlijk, zijn er ook andere machines voor nodig van andere fabrikanten. Maar zonder de lithografie machines met deze precisie is heel veel niet mogelijk. Geen CPUs, geen RAM en geen GPUs zoals wij die vandaag de dag kennen. Daar hebben ook de oudere DUV systemen een zeer grote bijdrage aan.

En zoals ASML zelf zegt: "Almost every single ASML lithography system sold is still in use at a customer fab". Dat is echt niet omdat die oudere machines niet meer mee kunnen draaien.
Je kan tot 5 nm chips maken zonder EUV Lit. Dan zijn echt zoveel apparaten in me huis dat ik ze niet ga op lijsten.

Gaan we kijken naar complexere higher end als me PC cpu of iphone 14 want die zijn 4nm.

Gebruiken mensen nog de PAS 2500 of de PAS 5500? PAS 5500 zijn erg veel van verkocht maar denk dat die nu in een museum staan.

[Reactie gewijzigd door Littlemarc op 22 juli 2024 18:55]

Gebruiken mensen nog de PAS 2500 of de PAS 5500? PAS 5500 zijn erg veel van verkocht maar denk dat die nu in een museum staan.
Lees dit stukje van ASML over de PAS5500 eens en wees verbaasd.

https://www.asml.com/en/n...three-decades-of-pas-5500
Daar wordt inderdaad DUV voor gebruikt. Maar ook in die markt is ASML marktleider met een aandeel van rond de 80% als ik het me goed herinner.
????

Voormalige ASML'er, er bestaat geen EUV lit !
Met DUV kon je (met beperkingen) tot 7nm komen.

En de eerste PAS is in 1991 geïntroduceerd, door refurbishment zijn er nu nog 70% van deze PAS'sen in gebruik.

Sorry voor dit, maar in jouw commentaar over ASML staat veel onzin.
Stoor je niet aan mensen die niet gebruikelijke vaktermen verzinnen.
Met DUV heeft SMIC in China ASIC chips met zeer goede yields kunnen produceren voor een Bitcoin mining bedrijf.
Voor complexe chips is het nog niet volwassen genoeg, of je moet genoegen nemen met slechte yields.
ja die worden nog heel veel gebruikt door 150 en 200mm fabs. Die dingen zijn best goedkoop maar ook goedkoop om draaiende te houden. Ze worden ook nog steeds gerefurbished.
Ik las vorig jaar dat 96% van alle ASML machines tot nu toe nog allemaal draaien.
Kom Kom, in de jaren 80 maakten we opNXP al processoren, ! Zonder asml spul of tools van Applied>
de Semicon industrie kroop net omhoog en de ontwikkeling ging ineens heel hard.
Het was destijds Philips (Eindhoven & Nijmegen) die er eerste pherperieieel interfacing bouwde rondom de pgu's van die tijd. een heel sterk staaltje werk... maar goed dat is niet meer.
Het is meer dan alleen CPU, RAM en GPU he? Ook zonnepanelen bijv.
Bedankt voor je bijdrage.

The large black solar panels you see on homes and businesses are made of a bunch of solar cells (or photovoltaic cells) made of silicon semiconductors that absorb sunlight and create an electric current. These individual cells are connected together to make one solar panel.
Dat gaat toch niet via hi tech machines van ASML?
Ik dacht dat dat een andere technologie was die ook door andere fabrikanten gemaakt kan worden.
Dat het uit silicium is met een p-n overgang betekent niet dat het ASML-steppers nodig heeft. Zonnecellen hebben zelfs helemaal geen steppers nodig, van één kant diffunderen zou al genoeg zijn.

Edit: me valt net in dat er nog hoodgedoteerde gebieden onder het metaal nodig zijn. Maar die structuren kun je met een directe sjabloon maken, een stepper zou enorm overdreven zijn.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 22 juli 2024 18:55]

O zeker, ik dacht dat deze termen mensen wat meer aanspreken O-)
Heb nog nooit een ASML medewerker horen klagen over het salaris en bij mijn werkgever lopen ze geregeld weg naar ASML (dat zal vast niet zijn omdat het salaris daar slechter is).

Was nog in het nieuws dat ze o.a. 9% salaris verhoging kregen, geen volledige inflatie correctie maar wel een stuk meer dan de meeste Nederlanders.
Waarvan 5,5% nu en 3,5% na een jaar ofzo.
Als ze me genoeg betalen dan maakt de verhoging me ook minder uit :+
Die 5.5% is bovenop de normale (prestatie gebaseerde) salarisverhoging van 2-10% bij ASML.In de praktijk zullen de meeste ASML'ers 5.5% vanuit CAO en 6% vanuit beoordelingscategorie stijgen, tenzij je al aan het max van je schaal zat dan moet je het met de 5.5% doen.

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 22 juli 2024 18:55]

Inderdaad, voornamelijk de IT/security betaalt goed. In principe mag je van 16 maandsalarissen per jaar uitgaan (12 maanden + vakantiegeld + 13e maand + 20% winstuitkering. Daarnaast hebben we 40 (!!) vakantiedagen (27 + 13 dagen ADV). De Metalektro-CAO is ook prettig. In 1.5 jaar heb ik al 7.5% daardoor bijgekregen.

Het is echter lastig om intern binnen te komen. Meestal hebben we maar een enkele interne positie per IT-discipline. Ik zoek nog PKI collega's overigens ;)
15 extra vakantie dagen en 3 meer maanden salaris klinkt idd wel lekker.
PKI ? Public Key Infrastructure (IAM, SIEM, ...) ?
En salaris is maar een onderdeel. Nederland is gewoon een makkelijk land om in te wonen voor expats. Iedereen spreekt Engels en je hoeft je niet dood te werken.

Ik ken een Japanner die van Amerika hier naar toe kwam omdat hij geen karoshi wou worden daar.
Karoshi (Japanese: 過労死, Hepburn: Karōshi), which can be translated into "overwork death", is a Japanese term relating to occupation-related sudden death.
- Bron Wikipedia
We hoeven niet te klagen hoor. Dit wordt gewoon weer een 20% winstuitkering volgende maand. Bij welke bedrijven zie je dit nog meer?
Nou mijn oom werkt bij ASML en die verdient toch verekkes goed hoor. Ook dankzij de aandelen in ASML
Voormalige ASML'er, wat jij stelt over beloning van een ASML'ers is niet correct

- Naast alle in de wet beschreven: vakantie en ziektedagen maar ook zwangerschapsverlof
- 13e maand
- Winstuitkering (soort berekend % van winst en omzet) gekoppeld aan je jaarsalaris.

Chip maken zijn veel machines nodig (nu zo'n 1000 stappen). Maar zonder ASML machine zijn die andere "1000 stappen" niet mogelijk.

EUV lit ?????

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 22 juli 2024 18:55]

https://en.m.wikipedia.or...e_ultraviolet_lithography

De techniek die ASML tot in de stratosfeer heeft gebracht en niemand ze meer kan bijhouden en ze suprematie heeft gegeven op het gebied van advanced chips.

Het zijn allemaal chips. Jij kan met materiaal in je schuur ook een chip (als we het dan nog mogen noemen) maken die zo krachtig is als de chip in je iphone en hoef je helemaal niet slim voor te zijn. De chip zal wel zo groot zijn als 20 voetbal velden en even veel energie als een kleine stad gebruiken. EUV Lit zorgt dat we veel transistors in een klein oppervlakte kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door Littlemarc op 22 juli 2024 18:55]

EUV lit IS TOTALE ONZIN
Deze pagina is zeker ook ONZIN?
https://www.asml.com/en/products/euv-lithography-systems
Lit staat NERGENS op deze pagina

Met lit wordt lithography bedoeld EUV machines worden nooit als EUV lith verkocht.

EUV is een soort koosnaam (verwijst naar de gebruikte lichtbron),

Bestelnaam voor lage NA EUV: NXE3400

Bestelnaam voor hoge NA EUV: EXE5200

EUV is een lithografische machine (ASML heeft 3 generaties hiervan)
Alle machines die ASML levert is een lithografiemachine. EUV is gewoon de opvolger van de DUV machine.
Ja, echter sommige technologieën van de DUV heeft de EUV nu.
De URL en de pagina waar deze naartoe lijdt heeft het meermaals over 'lithography'. Hoe je dan nog steeds overtuigd kan zijn dat ASML geen EUV lithography machines levert, begrijp ik echt niet..
Reactie bedoeld voor een ander.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 22 juli 2024 18:55]

Dat krijg je bij vrijwel elk ingenieursbureau. ASML is gewoon een gemiddelde werkgever qua compensatie.

Zoek maar op Glasdoor en vergelijk.

Verder mag je de vacaturesite raadplegen en wat ontbreekt er in de vacatures? Kijk goed! Salaris range. Dit is een sterke indicator van “bepaalde praktijken”.

Maar als jij er tevreden mee was. Prima toch !
8 weken vakantie per jaar
13e maand
Die krijg je niet bij een ingenieursbureau

en ook een redelijk goed pension, voor een groot deel gesponsord door ASML
Ik krijg ook van ASML een vroegpensioen, en je kunt aandelen krijgen met een soort korting.

En waar krijg je ook een 13e maand?
Juist.
Of 14e , 15e en bij heeeeel goede verkopen misschien ene 16e ? niet bij NXP
Nee heb je de jaarlijkse winstuitkering gemist en die 13e maand krijg je altijd uitgekeerd.

Laat ik het zo zeggen ASML was tot nu toe de enige werkgever met een 13e maand.
Ne hoor ik loop er sinds 2013. maar met wat je in Febr. hebt tikt dat aardig aan.
zogezegd 15 maandlonen in een jaar, en dat krijg je nergens.
Je moet er dan ook wel wat voor doen. maar dat doen we goed en graag
15 heb ik nooit gezegd wel 13e.
zo zeggen ASML was tot nu toe de enige werkgever met een 13e maand.
Er zijn er wel meer die dat doen, de zorg bijvoorbeeld.
Ik woon in een zorgtehuis, geen 13e maand.

Misschien in een privé tehuis.
CAO Ziekenhuizen.

Jammer dat er zoveel ongelijkheid is.
Ik denk eerder dat dit een semi-overheid instelling is, dit heeft niks met CAO te maken, bij ASML had ik een 13e maand, en dat had niks met mijn CAO (had een Metaal CAO) te maken. Werkgevers kunnen zelf bepalen of de 13e maand wordt uitgekeerd. Ook werknemers in privaat tehuizen hebben een CAO.

13e maand, een extra prikkel om te blijven. Hier is het structureel onderbezet, en later dit jaar wordt zelfs een afdeling gesloten door onderbezetting.
Silicon valley (Beste software) LMAO
Ik denk dat je hierin vergeet dat zonder ASML er geen EUV had bestaan en de techniek in deze tijd nog achterliep. Dus waarom niet ASML op 1?

Het stukje over salaris is echt grote onzin. Het personeel krijgt naast een riant salaris ook een 13e maand en een winstuitkering van 20%. Noem mij 1 werkgever in Nederland die beter betaald dan ASML?

Zelf bouw ik de EUV 3600 machine dus ik weet waar ik over praat. Voor mij nooit meer een andere werkgever. Daar kan ik wel blijven tot aan mijn pensioen en er is geen collega op mijn afdeling die ook maar de intentie heeft om weg te gaan.
Als je bedenkt dat ASML en TSMC beide uit Philips Know How zijn gekomen, en je dan kijkt naar hoe Philips nu is, tja, dan hebben ze toch ergens een foutje gemaakt
Om te zeggen dat TSMC uit Philips Know How is gekomen is wel erg kort door de bocht. Morris Chang heeft talent over de hele wereld getrokken en ja daar zaten ex Philips mensen bij.
Nee, dat is niet kort door de bocht, het is eerder een understatement.

Toen TSMC werd opgericht met idee een FAB te maken voor bedrijven die hun eigen chips wilden maar geen FAB, had TSMC daar geen technologische kennis voor, ze zochten een partnerschap. Texas Instruments en Intel wilden niet, maar Philips wel. Philips leverde de technologie en de patenten, TSMC kreeg daarmee de mogelijkheid 1,5 Micron chips te produceren, 1 of 2 generaties achter de spits van de markt, Philips kreeg daarvoor 28% van TSMC. 80% van de technologie waar TSMC mee begon kwam van Philips.
Philips was na het Nationale ontwikkelingen fonds van de overheid de grootste aandeelhouder in TSMC.

Dat is wat anders dan een paar Ex-Philips mensen.
Ik begrijp waar je vandaan komt. Je bekijkt het echt van de technologie kant. Ik neem aan dat je een technoloog bent?

Zelf zie ik het success van TSMC niet in de technologie kant maar in hun visie en operationele kunde de FABS los te trekken van de rest van het process en dat ze twee grootmachten hebben kunnen bespelen. Japan had toen TSMC startte een veel geadvanceerdere chipsector maar zijn vernietigd niet door gebrek aan innovatie maar door invoerrechten ingeroepen door Reagan om Amerikaanse industrie te beschermen. TSMC heeft dit ontlopen en deze dans was de kunst. Hoeveel strategische geo-politieke know how heeft Philips geleverd hieraan ?
It takes two to tango, zonder technologie heb je niks om te verkopen, en zonder verkoop en strategie verkoop je je mooie speeltjes niet. ASML (en TSMC, en BESI, en NXP, en noem maar op) hebben beide aan boord, en zijn niet ingehaald door hun concurrenten.
Dat lijkt me geen juiste weergave van zaken: TSMC is opgericht als een joint-venture tussen Philips en de Taiwanese overheid. Taiwan wilde namelijk een chipfabriek, Philips zag het wel zitten om chips niet zelf te hoeven maken. De hele kennis en kunde van TSMC om chips te maken is 100% door Philips ingebracht, dus niet enkel een kwestie wat er wat ex-Philips-mensen bij zaten.

Inmiddels is het 15 jaar geleden dat Philips zijn belang in TSMC afstoot, ja, vanaf die tijd is er geen Philips-inbreng meer en kan TSMC moderne successen op eigen naam claimen. Dat neemt niet wat dat stellen dat het voortgekomen is uit Philips know-how volledig correct is.
Nene vrind
Destijds liep ik zelf als field service engineer in Nijmegen
En ik heb zelf gezien hoe de hele tent destijds is bestudeerd door de mensen van TSMC.
Die hebben bij ons chippie bakken geleerd, Incl alle dingen die we fout deden.
Ze hebben er alleen heel goed hun ogen de kost gegeven en er enorm veel van geleerd.
Dat hebben de heel goed gedaan, gezien hun succes.

Tijdens de latere bezoeken van onze furnaces collega's hoorde in dat vrijwel de gehele ovensectie met dik 54 Aplha8 furnaces van TEl incl de tekortkomingen op de LPCVD systemen bij TSMC waren neergezet.
Hun hebben er wellicht veel meet moeite en tijd ingestoken en hadden wellicht minder last van een mog. taal barriere.
Op de een of andere manier krijg ik bij ASML altijd dat ubertrotse gevoel. Een bedrijf wat zo bepalend is in de huidige chipindustrie zittende in het kleine Nederland. Het groeit en bloeit en vele grote landen zouden maar al te graag of ASML willen overnemen of de geheimen willen weten van hun machines.

Ik hoop echt dat het een nederlands product blijft.
In Europa en in Belgie en Vlaanderen in het bijzonder worden worden bijna alle fudamenten van chipproductie gelegd. Van R&D tot het bouwen van die machines.

Het is gewoon heel erg spijtig dat we er niet in slagen om die productie naar Europa te halen.

Loonlast wordt vaak gebruiktals hoofdargument maar dat begint minder en minder een rol te spelen doordat de lonen in azie ook stijgen, arbeidsrs krijgen meer rechten etc. Ook verloopt de productie nu geautomatiseerder waardoor het aandeel in loonkost zakt.

Ik denk dat je ook niet mag onderschatten welke lobby er achter de schermen aan de gang is. Heel machtige investeringsgroepen bepalen min of meer waar welke fabriek gebouwd wordt.

Theoretisch gezien kunnen wij in Europa ook geavanceerde fabrieken bouwen. Europa zet hier ook op in maar de vraag is of Europa machtig genoeg is en diplomatieke mogelijkheden heeft om die miljardenindustrie en zijn lobby (vele regeringen, zwart geld, investeringsgroepen) te kunnen overtuigen en tegelijk de nodige miljarden vinden om het avontuur te sponsoren.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 18:55]

Tja die hebben ze allemaal leegreroofd
de sprinkhanen en de hedge fondsen
https://www.ad.nl/veldhov...ijk-naar-europa~a0fe7858/

Zie hier! en zo zijn er nog een tal van nieuwsberichten. Het is slechts een kwestie van tijd voor we de eerste machines voor europa mogen gaan bouwen.
Wat betreft trots snap ik dat helemaal niet. Werk je er? Zo nee, waarom ben je er trots op dan?
Nee, ik werk er niet, maar als ik een baan zou zoeken dan zou ik er graag willen werken. En waarom ben ik er trots op? Omdat het nog maar een van de weinige bedrijven zijn in Nederland die zo alles bepalend is in de huidige IT markt welke niet is overgenomen door durfkapitalisten.
Wetende hoe ze omgaan met hun toeleveranciers zou ik me niet graag met dit bedrijf willen associeren. Halen je het vel over de neus, voor een dubbeltje op de eerste rang. Toeleveranciers zijn hier voor een groot deel van afhankelijk, en daar maken ze dankbaar gebruik van. Mogen ze uiteraard doen, maar om daar nu trots op te zijn...
Ik reageer niet graag op dit soort berichten maar hoe weet jij dat, kun jij dit staven met bewijzen?
Als ik nl de prijzen zie van al die onderdelen die in onze assy gaat, kan ik je vertellen dat alle toeleveranciers een goede boterham verdienen. Sterker nog, ik heb zelf mijn broer een tip gegeven om met zijn bedrijf eens toe te spitsen op ASML gerelateerde RVS onderdelen ipv de centjes branche waar ze nu in zitten.
Verder heb je problemen met iets qua techniek of reinheid bv kun je altijd terugvallen op bv een ASML’er, voor hulp en adviezen.
Dit is echt elk bedrijf ooit. Alle onderhandelingen tussen bedrijven zijn keihard.
Zelfs als je er niet werkt mag je er trots op zijn.
Het is een mooi Nederlands bedrijf wat iets heeft gepresteerd wat men elders op de wereld niet kan evenaren. Voor een bedrijf dat ooit begonnen is als afdankertje van Phillips is dat een knappe prestatie.
Zelfs als je er niet werkt mag je er trots op zijn.
Het is een mooi Nederlands bedrijf wat iets heeft gepresteerd wat men elders op de wereld niet kan evenaren. Voor een bedrijf dat ooit begonnen is als afdankertje van Phillips is dat een knappe prestatie.
Ik denk hier exact hetzelfde over. Het doet me altijd een beetje pijn als ik zie dat een Nederlands bedrijf wordt overgenomen door een buitenlands bedrijf, en altijd nog een beetje extra pijn als het ook nog eens Niet-Europees is. Alleen maar erg fijn dat we met ASML zo'n belangrijk bedrijf in Nederland gevestigd hebben.

Ik denk dat we al genoeg afhankelijk zijn van niet-Europese landen die bepalend zijn voor het maken van de technologie die wij gebruiken.

Beetje meer trots op "Hollandse ambacht" zijn kan geen kwaad! ;)
Neem van mij aan als Applied materials, waar ik ooit voor gewerkt heb de boel overneemt, ik als eerste opstap.
Allemaal gebakken lucht die jongens
Nee, deze opmerking heeft lekker veel inhoud. Waarom zijn ze allemaal gebakken lucht?
[...]
Het doet me altijd een beetje pijn als ik zie dat een Nederlands bedrijf wordt overgenomen door een buitenlands bedrijf...
Laat ASML en sommige andere oer-Nederlandse bedrijven - Albert Heijn, Heineken - nu beursgenoteerd zijn. Je kan eigenaar worden door de aandelen zelf te kopen.
Hier inmiddels 12 jaar werkzaam bij ASML, maar op elk feestje of bijeenkomst waar ik kom vragen mensen er naar. Ook al snappen ze er niks van, als je het hebt over EUV / Lithografie / Wafers enz, luisteren ze altijd vol bewondering. Dus ja; je mag best trots zijn, ook als je geen medewerker bent!

[Reactie gewijzigd door BTFD op 22 juli 2024 18:55]

Hulde, alweer een collega !
Hier nog eentje. Jammer hoe sommige denken. Maar goed.alleen als je er werkt weet je wel beter! Ik hoef er nooit meer weg
Patriottisme, niets mis mee.
_/-\o_ Inderdaad. Ik ben niet volbloed Nederlands maar ik ben verdomd trots dat ik het ben. Een stukje patriottisme mogen we wel meer hebben want Nederland vergaat bijna in zijn zijn en mensen die trots zijn op wie we zijn, die zijn er te weinig.
Wat heb je aan die trots precies?

Je zegt dat "Nederland vergaat bijna in zijn zijn", geen idee wat dat betekend. En daarna zeg je dat te weinig mensen trots zijn. OK, wat is het nadeel daarvan?
Het land waar je in leeft maakt je ook tot wie je bent. Het is een stukje identiteit van jezelf want geloof het of niet, als bijvoorbeeld Rusland of welk land dan ook het bevel geeft alle Nederlanders te doden, dan ben jij er niet meer. In tot hoeverre zegt dat wat over een identiteit?

Als je niet trots bent op je land, dan laat je in mijn ogen de zelfde negativiteit zien als de rest van de azijnzeikers in Nederland die alles maar slecht vinden. We hebben het goed geregeld in Nederland als je het vergelijkt met de rest van de wereld. Ik ben er trots op om hier te wonen, de manieren die we in de jaren 90 hadden, wat hier allemaal gecreëerd is en wat ik zelf ook deels heb mee mogen maken.
Je zegt dat "Nederland vergaat bijna in zijn zijn", geen idee wat dat betekend. En daarna zeg je dat te weinig mensen trots zijn. OK, wat is het nadeel daarvan?
Hoe Nederland, pak hem weg, 20 jaar geleden was is gewoon weg. Op maatschappelijk vlak bedoel ik dan en kijk hoe we er nu voorstaan? Dat zegt genoeg toch?
Het een sluit het ander niet uit. Waarom ben je meteen een azijnzeiker als je het trotse gevoel niet snapt? Wat een kletskoek.
Ik ben onwijs blij om in Nederland te leven, het is een privilege en het is allemaal goed voor elkaar. Ik zal niks doen tegen Nederland, maar ik mag natuurlijk bij sommige zaken mijn twijfels trekken. Doe jij tenslotte ook in je laatste zin. Wat dat betreft ben jij meer aan het azijnzeiken dan ik.

Wat is er nu zo slecht aan Nederland ten opzichte van 20 jaar geleden? Ik vind het alleen maar beter geworden. Natuurlijk missen we de 90's, maar tijden veranderen altijd. Met de verandering van de hele wereld krijg je als land natuurlijk geen uitzonderingspositie.
Heel veel mis mee. Maar dat is "maar" mijn mening.
Wat is er mis met patriottisme en trots zijn op een bedrijf die van Nederlandse oorsprong is? Ik heb dat ook met acteurs die groot zijn in Amerika zoals Michiel Huisman of invloeden die wij naar buiten hebben. We zijn een nuchter land maar mensen die totaal geen binding hebben met Nederland, tja, dat mag wel wat meer zijn tegenwoordig.
Patriotisme maakt blind, bv. bij Amerikanen die zonder ooit in het buitenland geweest te zijn zeggen dat ze het beste land ter wereld zijn, bv. bij russen die vlijtig "voor hun land" (i.e. voor een invasie) sterven.

Een Nederlander die trots is op "zijn" ASML of voetbalteam valt voor mij niet in de gevaarlijke categorie, maar ik ben bang voor patriotisme.
Helemaal mee eens.

We zijn allemaal wereldburgers. In de huidige globale wereld wil je bijvoorbeeld niet alle andere burgers laten bespioneren alleen omdat ze uit een ander land komen. We mogen ons best wel meer verbonden voelen met onze buren, maar dat betekend niet dat anderen minder waard zijn.

Patriotisme betekend vaak dat je je afzet en superieur voelt tegenover andere landen. Dat helpt niet als er dingen niet goed gaan. Gelukkig gaat er veel in NL wel goed, maar je moet niet op je lauweren gaan zitten rusten. Voor goede oplossingen kan je best kijken naar het buitenland. Sommige dingen gaan bijvoorbeeld best veel beter in Scandinavische landen. We hoeven niet alles zelf uit te vinden, ook niet wat beleid betreft.
Dus mensen mogen alleen trots op je zijn als ze je kennen?
Mensen mogen doen wat ze willen, maar wat heb ik er aan, of wat merk ik ervan als iemand die ik niet ken trots op mij is? Super raar idee.
Wat is daar mis mee? Je mag best trots zijn op ons koude kikkerlandje, ik heb het vrijwel altijd als ik terug kom van vakantie dan zie je pas hoe goed alles geregeld is in Nederland.
En dat komt alleen omdat we er samen als groep iets moois van gemaakt hebben.
Tevreden, blij, dankbaar, dat soort dingen. Trots niet, ik heb zelf niet echt iets nuttigs bijgedragen aan ons land en al helemaal niet aan ASML. Ik begrijp niet hoe je trots kan zijn op iets waar je zelf geen aandeel in hebt gehad.
Tevreden, blij, dankbaar, dat soort dingen. Trots niet, ik heb zelf niet echt iets nuttigs bijgedragen aan ons land...
De Nederlandse trots kan in meer zitten dan alleen baanbrekende innovatie. De rotzooi voor je huis opruimen, belasting betalen, net gekleed zijn, recyclen, goed onderhouden huis 🏡, de taal spreken, beleefd zijn.

[Reactie gewijzigd door Harm_H op 22 juli 2024 18:55]

Waarom wachten als je dan nu al kunt beginnen met iets nuttigs bij te dragen?

Ik snap dat je patriotisme niet snapt, want Nederland is denk ik een van de minst patriotistische landen ter wereld, maar er zijn wel Nederlanders die het gevoel wel kennen. En een stukje begrip jouwerzijds zou je niet ontsieren.
Uhh, sinds wanneer brengt jou filiosofie dan brood op den plank ?
Ik werk gewoon voor een werkgever die mij betaalt.
Waarom zou jij trots zijn op Ferrari? Werk je erbij?
Ik denk dat je Porsche bedoelt :)
Toch juist mooi dat hij trots is op de prestaties van een ander? We leven al in een hele egocentrische wereld waar alle prestaties op jezelf zijn gericht. Hij ziet de waarde in wat zij allemaal weten te bereiken. En omdat het van Nederlandse bodem is associeert hij zichzelf er ook een klein beetje mee.
Ik vind het juist egocentrisch om trots te zijn op de prestaties van een ander. Lekker makkelijk om jezelf ergens goed over te laten voelen waar je geen invloed op hebt gehad.

Prima, min me maar, maar ik heb nog steeds geen uitleg over wat je er nou aan hebt om ergens trots op te zijn.
https://www.quora.com/Why...d-of-things-they-didnt-do
Ik ben echt niet de enige met deze terechte vraag.
Dus je hebt liever dat mensen zich beroerd voelen? Stukje trots gevoel doet samenleven juist veel goed. Waarom zouden we anders massaal naar voetbal of iets dergelijke kijken?

Geen reden om je te minnen. Maar het is ook geen +1
Ik hoef geen +1 hoor, maar bedankt ;)
Ik wil natuurlijk niet dat mensen zich beroerd voelen, maar ik snap simpelweg niet waarom je trots bent op iets dat je niet zelf hebt gedaan. Trots is gewoon niet het juiste woord ervoor, that's all.
Jij was dus ook niet trots op het Nederlands voetbal elftal in 2010 toen we de WK finale haalde, omdat je niet bij de selectie zat? :D

Toch mooi man, dat zo'n Nederlands bedrijf zo'n grote wereldspeler is op de belangrijke chipmarkt!!
Dat klopt, ik zie letterlijk niet waarom ik trots zou moeten zijn op een prestatie van een team waar ik helemaal niets mee te maken heb.

Team kun je vervangen voor bedrijf, land, stad whatever.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 22 juli 2024 18:55]

IT aint much if it aint dutch ;)
Waarom ben je er niet trots op? Het is toch van Nederland en wij staan zeer goed op de kaart hierdoor. Of je moet een buitenlander zijn en niks met Nederland hebben :P
Ik ben hartstikke Nederlands, maar ik heb daar toch niets voor gedaan. Hoe kan ik daar dan trots op zijn. Ik ben toch ook niet trots op een boom die groeit in het bos.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 22 juli 2024 18:55]

Niet om aan de prestatie van ASML af te doen, maar dit product is afhankelijk van vele toeleveranciers, ook in andere landen. Bv. alleen carl zeiss kan lenzen maken voor deze machines. Het is ten dele ook de prestatie van de keten en samenwerking wat dit product mogelijk maakt. Dus een trost gevoel als Europeaan is ook op zn plaats.
Daarom is het onwaarschijnlijk dat een ander fabrikant of bijv China dit kunst stukje na kan doen.
Kan je net zo goed trots zijn om wereldburger te zijn. Waar ligt de trots-grens?
Uhh Lenzen, die zitten niet in een euv machine.
voor de rest hebbie helemaal gelijk
De trots snap ik wel, maar wel jammer dat ik bij mijn ouders in de buurt geen huis kan kopen omdat ASML medewerkers met een stuk hoger budget alles wegkapen 😭
Zo is dat !

Het is alleen wel een gezamenlijke effort van enorm veel disciplines.
Universiteiten, lokale bedrijven en wereldwijde inbreng, wat to zoiets goeds resulteert
Aangestuurd door einen nuchtere Hollander
Ik ben altijd voorzichtig met gevoelens van trots op Nederlandse bedrijven.

Ik redeneer zo: Als ik trots mag zijn op ASML ben ik ook verantwoordelijk voor ASML. Dat ben ik niet. Nog erger: Dan ben ik ook verantwoordelijk voor Nederlandse bedrijven die bijvoorbeeld het milieu kapot maken in derde wereldlanden want anders ben in niet consequent. Het wordt heel snel een ingewikkelde dans.

Blij dat ASML er is en werk verschaft en belasting betaalt maar meer ook niet.
Je kan natuurlijk ook stoppen met zover door te denken want dan kan je over en aan alles wel iets negatiefs hangen. Het gaat gewoon om het grote plaatje en de huidige samenleving cq. economie wordt ondersteund door chips, welke gemaakt worden door de machines van ASML. Uit een klein kikkerlandje.

Beetje VOC feeling in de huidige tech tijd.
VOC? Dat is niet ESG en volgens mij heeft het een kabinet in heet vaarwater gebracht. Zeker niet meer van de tijd gegeven excuses voor slavernij die geboden zijn.
Voor mij was het Plus artikel over ASML de toevoeging Plus meer dan waard, helaas wel als enige.
Zeer boeiend bedrijf, wat de absolute top is, in van wat nu mogelijk is.
Ook al werk je er niet, of heb je er aandelen in, maar als Nederlander helemaal niet verkeerd om daar een beetje gepast trots op te zijn.
Lijkt me toch goed nieuws voor ASML. Hoe kan het dan dat op de beurs waarde van de aandelen ASML zijn afgenomen. :?
Er is onzekerheid in de markt, Rutte is pas in de U.S. geweest om over o.a. ASML te praten, wat mogen ze nog aan China leveren. Dat soort zaken. Het is onrustig in de wereld, dat geeft volitiliteit, is ook terug te zien in de koersbeweging.
Wat betreft het salaris, dat is marktconform, niets meer niets minder.
Wat het riant maakt is de bonus van 10 tot 20%. En dat krijg je alleen als het heel erg goed gaat zoals nu maar er zijn ook jaren geweest dat het niet goed ging en dan kreeg je niets.
Dat heb ik bij Philips nooit gehad daar was het hooguit een paar procent, logisch dat bedrijf is kapot gemaakt, begonnen met de uitverkoop en later waardeloze managers zoals Boonstra die van een koffiebedrijf kwam.
Maar als ASML echt heel goed betaalde waarom komen er dan niet meer duitsers werken? Waarom brazilianen, indiaers en portugezen? In Duitsland liggen de salarissen voor techneuten beduidend hoger. Begrijp me goed ik klaag niet maar het basis salaris is marktconform.
Dat we bij ASML een marktconform *maandsalaris* hebben zou best kunnen ja, ik heb het erg naar mijn zin en heb al vele jaren niet verder gekeken wat er 'buiten' te verdienen is. Maar je moet het hele plaatje zien.

Ik denk dat er weinig bedrijven zijn waar je structureel 16 maandsalarissen verdient en 40 vakantie dagen hebt (27 + 13 ADV) en je ook nog vakantiedagen kunt bijkopen of dagen verkopen. Zoals hierboven al ergens aangegeven door iemand anders zitten we al vele jaren aan de 16 maandsalarissen. (12 maanden + vakantiegeld + 13e maand + 16-20% winstuitkering (2+ maanden), als je dat meeneemt, kom je toch echt wel een stukje boven marktconform uit denk ik.

Verder kun je tegen gunstige voorwaarden aandelen kopen, kun je tegen (gedeeltelijk) bruto salaris een fiets kopen etc. Er is meer dan enkel het kale maandsalaris.
dat is mooi om te horen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.