NLconnect: recordaantal van meer dan een miljoen glasvezelaansluitingen in 2022

In het afgelopen jaar zijn er in Nederland meer dan een miljoen glasvezelaansluitingen gelegd. Dat is een record, meldt NLconnect. Ook heeft volgens de brancheorganisatie 97 procent van de Nederlandse woningen toegang tot internetsnelheden van 1Gbit/s.

Het vorige record werd in 2021 verbroken. In dat jaar kwamen er 885.000 ftth-aansluitingen bij volgens een rapport van Telecompaper. Nu het aantal dit jaar met een miljoen is toegenomen, telt Nederland volgens NLconnect in totaal meer dan vijf miljoen glasvezelaansluitingen. De brancheorganisatie meldt dat binnen drie jaar vrijwel elk Nederlands huishouden een glasvezelaansluiting kan hebben als dit tempo behouden blijft. NLconnect vroeg voor zijn cijfers gegevens op over de glasvezeluitrol bij 'verschillende leden', maar geeft daar geen verdere toelichting bij. Er wordt niet genoemd hoeveel glasvezelaansluitingen er precies in gebruik zijn, al laat de brancheorganisatie wel weten dat de bezettingsgraad in augustus de 50 procent naderde.

Verder zou momenteel zo'n 97 procent van de woningen in Nederland over een 1Gbit/s-aansluiting beschikken. NLconnect komt aan dat percentage door het aantal glasvezelaansluitingen aan te vullen met het aantal adressen waar gigabitinternet alleen via een coaxkabel beschikbaar is. Het is onduidelijk hoeveel huishoudens daadwerkelijk abonnementen met 1Gbit/s afnemen.

Het Nederlandse kabinet heeft als doel gesteld dat elk Nederlands huishouden in 2030 toegang heeft tot gigabitinternet. Vorige maand zei minister Adriaansens van Economische Zaken nog dat 91 procent van de Nederlanders nu toegang had tot zo'n aansluiting.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

20-12-2022 • 11:05

147

Reacties (147)

147
146
90
2
0
39
Wijzig sortering
Nieuwsgierig.. (Wellicht heb ik het mis maar..) al 10 jaar lang kan je via Glasvezel 1Gbit/s krijgen, maar hadden providers destijds al flinke moeite om uberhaupt 50Mbit te leveren over koper/ADSL (KPN, UPC (nu Ziggo)). Ik kan de schrale internetverbinding aan het ouderlijke huis nog herinneren. Nu wordt glasvezel met 1Gbit down/up de standaard.., maar wat is de 'next best thing'?

Vroeger keek ik uit naar een eigen huis met glasvezel en nu ik ben voorzien van daadwerkelijk 1Gbit up/down zie ik geen reden om verder te upgraden. Wat ligt er juist nu in het vooruitzicht? Gaan we ooit weer de overstap terug naar de kabel maken, vanwege technologische verbeteringen, of zullen de mensen die nu reeds op glas zitten, waarschijnlijk altijd op (steeds beter wordend) glas blijven? En wat is de toekomst met glas? 2.5Gb/s?
Ik had in Zwitserland fiber met 10Gb/s symmetrisch voor 50,- in de maand. (Inclusief een paar honderd TV kanalen en vaste telefonie). Voor Nederland verwacht ik vooral dat na het uitrollen van fiber er de daarop volgende jaren investeringen in hardware komt van de providers want die fiber zelf kan veel meer aan dan er nu in Nederland wordt geleverd. Daarnaast is nu vooral sprake van een inhaalslag, als iedereen toegang heeft tot 1Gb/s dan is er weinig behoefte aan meer snelheid op dit moment, en kunnen de providers meegroeien met de vraag.
Er zijn een aantal kleine providers die kiezen voor standaard 1 Gbits up and down omdat dat simpeler is.
Je hebt dan dezelfde apparatuur, dezelfde abo's en dus worden daar geen fouten mee gemaakt.
De kosten die je daar mee bespaart leveren meer op dan een keuzevrijheid... En het maakt voor een glasvezel niet zoveel uit... En anders is de overboeking soms gewoon een tikkie hoger, merkt niemand :+
Er is bij mijn weten niemand die meer dan 1Gbit doet in NL. En daar betaal je een aardig prijsje voor in vergelijking met heel wat andere landen. Vandaar dat er zoveel Nederlanders nog op <1Gbit abbos zitten.
ik ben nog een van de weinige gelukkigen die nog een combi abbo heeft van t-mobile, €25 voor ongelimiteerde data en bellen op mobiel + €25 voor 1gbit glasvezelverbinding. Voor €50 ongelimiteerd mobiel en internet thuis is niet slecht ;)
Tweak doet (of deed?) dat: nieuws: Internetprovider Tweak gaat overal 10Gbit/s-abo's aanbieden waar nu 1...

Daarnaast is Delta er ook mee bezig, maar of dat al werkt weet ik niet.
Jawel hoor, Deltafiber legt sinds 2021 standaard 10Gbps naar elke woning. En over niet al te lange tijd kan elke bestaande klant ook een 10Gbps aansluiting bestellen, waarvan ca 8 Gbps netto overblijft. Delta gebruikt XGSPON technologie die overigens ook al als 25Gbps te krijgen is.

[Reactie gewijzigd door hadieherrie op 22 juli 2024 14:48]

Weet niet hoor, ik had in de jaren 90 al 30-50mbit over de kabel, lijkt alsof er niet veel veranderd is?

Meanwhile, elders is 5Gbit al oud nieuws: https://www.free.fr/freebox/freebox-pop/
In 2003 maakte nog slechts een derde van alle Nederlandse huishoudens verbinding met internet via breedband en ongeveer de helft gebruikte de klassieke modem.

Maat van mij liep voorop maar had 256kbit kabel abbo eind jaren negentig
Maar heel bijzonder dat jij in de jaren 90 al 30-50mbit had trouwens, bedrijf ?

[Reactie gewijzigd door rsbroer op 22 juli 2024 14:48]

Op A2000 kon je 100mbps voor elkaar krijgen met wat gekloot aan de modem
haha, ok, dit verhaal wordt steeds erger. Het ging ten eerste om de upload, niet download. En 100mbit download, met een kabelmodem in de jaren 90. Dat was pas mogelijk in 2006 met docsis 3, met een theoretisch maximum van 1Gbit. De eerdere versie van docsis konden max 40mbit aan....in theorie. MAar met een beetje gekloot kon je naar 100mbit 8)7
Nee, die begonnen daar niet mee, dat is het theoretisch maximum van de kabel met docsis als je de hele kabel beschikbaar hebt om internet aan te bieden.Maar je moet daar ruimte reserveren voor (analoge) TV, Radio, Telefonie? en wat er over blijft is beschikbaar voor internet. Bij A2000 was dat x00kbit download en x0kbit upload, mbit snelheden kwamen later beschikbaar.
In 2003 maakte nog slechts een derde van alle Nederlandse huishoudens verbinding met internet via breedband en ongeveer de helft gebruikte de klassieke modem.

Maat van mij liep voorop maar had 256kbit in die tijd
256 kbps down, 64 kbps up. Als ik me het goed herinner was dat het aloude ADSL basis abonnement van o.a. KPN en de aan hen gelieerde providers (xs4all, Planet, etc.) in die jaren. Met een dergelijke internetsnelheid kon je een geripte cd van ca. 45 min. speeltijd in 128 kbps mp3 kwaliteit in goed 20 minuten binnen halen. Dat vond ik in die jaren echt dikke prima.
Weet niet hoor, ik had in de jaren 90 al 30-50mbit over de kabel
je kan ook wel een beetje overdrijven. In mijn studententijd werkte ik bij de leveranciers voor internet voor consumenten via de kabel. Die snelheden waar jij het over hebt waren toen simpelweg niet mogelijk. Docsis 1.0 van eind jaren 90 haalde een theoretisch maximum van 40mbit. De eerste mensen die internet via de kabel kregen hadden ongeveer een 300kbit verbinding. Dat werd dan elke keer en met nieuwere docsis versies weer verhoogd tot wat we nu hebben. Dus in de jaren 90 50mbit over de kabel is een tikkeltje overdreven ;)
Ik overdrijf niets, dat was hier gewoon beschikbaar. Zie link in andere bericht.
Ja, je overdrijft, want ik heb daar voor gewerkt. Die kabelmodems hadden toen zelfs een theoretische max van 10mbit (staat ook in jouw link).
Volgens dit bedrijf haalt het kabelmodem dat A2000 zijn klanten aanbiedt, een theoretische snelheid van 10Mbps en ligt deze snelheid vele malen hoger dan thans via de telefoonlijn mogelijk is
Echter, de eerste aansluitingen, zeker eind jaren 90 kregen iets van 300kbit down en 64kbit up. Dat werd dan wel elke keer beetje bij beetje opgehoogd, maar absoluut geen 30 tot 50mbit. Dat was toen technisch niet mogelijk voor consumenten aansluitingen via de kabel (laat staan dat je netwerkkaart dat aankon, maar dat even terzijde). De A2000 klanten kwamen dan ook uiteindelijk bij ons terecht voor ondersteuning, dus ik weet ook wel een beetje waar ik het over heb. ;). Dat was ook in de tijd dat een "slimme" gast met wat aanpassingen in de routering de snelheid limiet van die kabelmodems kon omzeilen. We hebben het dan over de upload, van 30kbit naar een whooping 300kbit (net zo veel als je kreeg voor je download, toevallig?). Dit is in het jaar 2000!

Ik heb hem helaas niet meer, maar ik was vroeger nog in het bezit van de alleereerste kabelmodem, een prachtig zware metalen kast met koelvinnen waar je CDs in kwijt kon. Ik werkte toen in Helmond, Telekabel brabant, -> UPC met als ISP goldmine (geen geintje) die later werd omgedoopt naar de welbekende chello.
Wij haalden zeker die 10mbit, en werd ook verkocht zonder overboeking, dus een 'dedicated' capaciteit op de lijn naar de wijkcentrale. Dit was toen een nieuwbouwwijk, dus misschien dat we daarom de lijn konden voltrekken.

Weet niet meer precies wanneer het sneller werdt, ik herinner me idd dat loeihete vinnenblok nog, die werd op gegeven moment door iets anders vervangen, maar weet niet meer wat.
Nee, dat haalde je zeker niet want het kon technisch gezien niet. Een internet lijn zonder overboeking voor consumenten bestaat/bestond ook niet (in die tijd was een 20mbit dedicated lijntje rond de 20.000 gulden, moet je nagaan).

Je haalt wel allerlei zaken door elkaar. Uiteraard heb je een "dedicated" lijn naar de wijkcentrale, jouw kabel gaat namelijk direct naar de wijkcentrale. Maar dat is iets anders dan een "dedicated" lijn naar het internet. In de wijkcentrale komt alles samen en begint het overboeking spel, dat zal ongeveer 1 op 100 zijn voor consumenten (als het niet erger is)?

Ik kan je verzekeren dat je die snelheden toen niet haalde al helemaal niet bij consumenten (al helemaal niet met die superhete metalen kabelmodem, die werd gloeiend heet, vadaar die vinnen). Technisch onmogelijk en nooit aangeboden., want er was simpelweg niet genoeg ruimte op de kabel. Met nieuwere docsis versies en het digitaliseren van de TV/Radio zenders is daar veel meer ruimte bij gekomen, maar dan hebben we het over 15 jaar tot nu, niet in de jaren 90 ;)
'Zonder overboeking' is hoe de dienst bij ons werd aangeboden, en de snelheid haalde ik zeker.
Je kan het blijven beweren, maar dat is simpelweg niet mogelijk technisch gezien (heb ik al genoemd dat ik bij de leverancier werkte? ook van A2000?), en zonder overboeking is al helemaal onmogelijk voor een consument. Dus ergens heb je verkeerde informatie gekregen. Het klopt niet, ik kan het helaas niet nog beter uitleggen dan wat ik al gedaan heb. Bij A2000 (of elke willekeurige internet provider) heb je in de jaren 90 geen 30mbit-50mbit gehad, onmogelijk, ook geen 10mbit, en zelfs 1mbit is twijfelachtig in de jaren 90, maar daar zou ik nog wel in mee kunnen gaan, dat zou iets minder overdreven zijn.
Je kunt blijven beweren dat je daar werkte en alles ervan wist, maar dat maakt het niet dat wij 10 (nou goed, 8 a 9) mbit gewoon haalden.
Leuk draadje hebben je met @david-v ;)
Wat je krijgt en wat er is zijn twee verschillende zaken waar maar 1 provider/kabelaar in Nederland een beetje inzicht in geeft. Ik plaats deze onderstaande link wel eens vaker, het geeft een beetje een idee van de beschikbare Gbits. Dat overboeken was 20 jaar geleden ook aan de orde en met de glasvezel van tegenwoordig iets makkelijker te managen of up te graden :+
In Veendam verstoken 11.000 huizen in de spits iets meer dan 20Gbits. Gemiddeld per huis dus 2 Mbits :z
https://www.skv.nl/dataverkeer/
Op deze pagina ziet u het actuele realtime internetverkeer op het kabelnet van SKV in Veendam van alle ruim 11.000 internetabonnees.
Het glasvezelnetwerk van SKV heeft 2 x 40 Gb capaciteit ter beschikking. Uit onderstaande grafiek, die iedere 5 minuten wordt ververst, is het totale verbruik van alle abonnees te zien.
SKV heeft dus ruim voldoende overcapaciteit om abonnees ook in geval van extreme belasting van het internet via de glasvezel in Veendam een goede stabiele verbinding te kunnen bieden.


Leuk leesvoer aldaar feb 2018... bijna 5 jaar geleden toen was er 2x10 Gbits voor 8600 huizen.
Ze verstookten in de spits met zijn allen zo'n 6 Gbits, dat was minder dan 1 Mbits per huis :z
Kortom alles de Mbitjes zijn nogal relatief.
https://www.skv.nl/internetverkeer-hoeveel-en-waar-naar-toe/
... Op het piekmoment gaat 1,9 Gb ( 29% van het totale internetverkeer) naar de videostreamingdienst Netflix waardoor deze dienst met stip op nummer 1 staat wat het internetverkeer betreft....
In de begin jaren was de marketing inderdaad nogal een probleem. Er werd dan lukraak gestrooid met het theoretisch maximum van de modem, terwijl je dat in de praktijk niet kon inzetten, want weinig ruimte op de coaxkabel. De praktijk was heel anders. Ik vermoed dat hier in dit draadje daar ook sprake van is. Toen upc het gedeelte van A2000 overnam was dat afgelopen, maar er werd wel enorm veel geklaagd, want in theorie ging je op snelheid achterruit, maar in de praktijk was er weinig verschil (al zal dat voor iedereen anders zijn ;) )

Dat overboeken is uiteraard iets waar elke consument mee te maken krijgt, maar vaak beseffen ze dat niet. Dat je op x moment het maximum haalt betekent niet dat de hele bandbreedte voor jou gereserveerd is. 1 op 100 is een van gehanteerde overboeking. En dat is wel nodig, want anders zou het voor de consument onbetaalbaar worden. Die internet lijnen van de leveranciers en de peering met andere netwerken (was altijd een gedoe bij ams-ix) is niet bepaald goedkoop.

Maar goed, de lancity modems van toen (vintage :D ) was wel leuk om naar te kijken toen, vooral als cd rek. Maar dat ding werd best warm weer ik nog.
LANCity? Of bedoel je deltakabel ( Lucent/Alcatel)? Groot verschil. In Utrecht hadden mensen Casema, en dat was beroerd.

A2000 werd Chello en daarna pas upc btw.

A2000 deed niet aan knijpen. Ping op quake2.a2000.nl was <= 1.

[Reactie gewijzigd door Jrz op 22 juli 2024 14:48]

Upc was eigenaar, de internetdienst werd door goldmine geleverd, wat daarna naar chello werd omgedoopt. Goldmine ook hé, leverde leuke gesprekken met de pioneers van toen als er weer een storing was :o

Edit:typos

[Reactie gewijzigd door david-v op 22 juli 2024 14:48]

Dat waren LANCity kabelmodems die UPC maar kort gebtuikte en snel vervangen werden door COM21 modems. Allebei 10Mbps en voorlopers van docsis.
Beetje off-topic, maar voor m'n gevoel is deze provider echt veel vooruitstrevender dan wat we hier in nederland hebben, hun box is geen gedrocht en heeft zelfs support voor Plex! (denk ik, kan slecht frans) De interface etc. ziet er allemaal strak uit, je hebt een app om alles te managen en evt kan je kiezen voor een apple TV 4K ipv hun eigen box. vrij jaloers (ervanuitgaande dat alles natuurlijk goed werkt)
Heb jaren van Free mogen genieten. Ook het prijsje doet mij aan die tijd terugverlangen.
In 2000 leverde Ziggo (toen nog Casema) in mijn huis 8kbit/s via de kabel. Ik weet niet hoe het bij andere providers zat, maar Ik denk dat 30-50 mbit in de jaren 90 uitzonderlijk was.
maar Ik denk dat 30-50 mbit in de jaren 90 uitzonderlijk was.
Zeg maar gerust onmogelijk bij consumenten. De eerste kabelmodems konden amper 10mbit aan (de lancity werd ook gloeiend heet). Als student kon je wel Surfnet ervaren (dat was echt bizar snel in die tijd) maar die 30-50 mbit in de jaren 90, nee, dat klopt niet.

Wat me nog goed bij is gebleven van toen was dat vooral de upload nogal een probleem was. De kabel was altijd bedoeld om te leveren (downloaden) van data, uploaden was wat problematischer en er moest veel apparatuur vervangen worden. Coax kabels in huis en splitters waren een verschrikking en leverden enorm veel problemen op. Naarmate docsis standaard vorderde werd dat beter en beter.

Casema was niet al te snel in het begin. Na overname werd dat wel beter volgens mij. Ik weet het niet meer zo goed, het is al 25 jaar geleden ;).
Surfnet was geweldig :-). Ik weet nog dat we Disney trailers keken op de afdeling omdat de snelheid daar lekker hoog was. Ik werkte aan een oplossing om via internet gezamenlijk naar röntgenfoto's te kunnen kijken, inclusief samenwerken. Nu standaard en geen probleem met de typisch beschikbare bandbreedte, toen was het nieuw en moest er nagedacht worden hoe je zo min mogelijk data kon versturen en ontvangen.
Ben erg benieuwd hoe je dat toen hebt gemeten. Kan me niet voorstellen dat er toen een server was waar je met die snelheid kon downloaden. Even los van dat breedband zelfs na 2000 nog de uitzondering was, maar jij suggereert hier even alsof dat al normaal was.
Nieuwsgierig.. (Wellicht heb ik het mis maar..) al 10 jaar lang kan je via Glasvezel 1Gbit/s krijgen, maar hadden providers destijds al flinke moeite om uberhaupt 50Mbit te leveren over koper/ADSL (KPN, UPC (nu Ziggo)). Ik kan de schrale internetverbinding aan het ouderlijke huis nog herinneren. Nu wordt glasvezel met 1Gbit down/up de standaard.., maar wat is de 'next best thing'?
Dezelfde spriet en nieuwe apparatuur aan beide kanten voor 10 Gbps en hoger.
In combinatie met GPON wordt 10Gbps wel lastig, overigens.
Nee hoor, met XGS-PON kun je gewoon 10Gbps halen :)
Delta levert het ook al (maar dan afgeknepen op 8Gbps)

Verschillende PON standaarden: https://www.vsolcn.com/blogs-detail/gpon-xgpon-xgspon
Delta XGS-PON: https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/

[Reactie gewijzigd door chrisros op 22 juli 2024 14:48]

laatst was er toch al een test van KPN met gpon met 25Gbps?
Yep, Het was 20 Gbps met 25G Passive Optical Network-technologie
nieuws: KPN en Nokia testen 20Gbit/s op glasvezelnetwerk in Rotterdam
Maar naar je woonhuis (nog) niet hoor ;)
Het zal vast langzaamaan sneller gaan, ik denk niet dat er enige reden is om ooit terug te gaan naar kabel qua technologie (als in, Ziggo zal natuurlijk concurrerend moeten blijven, dus zolang ze coax aanbieden zal het vast voor een prijs zijn dat het voor iig een gedeelte interessant is, maar 'we' gaan niet met zijn alleen weer terug naar coax/koper).

Zelf heb ik 500mbps. Langzaamste wat mijn provider aanbiedt, voor €5 meer per maand krijg ik 1gbit/s. En dan? Kost het mij €5 per maand, en voor mij persoonlijk levert het niks op. Natuurlijk een update sneller downloaden is leuk, maar ik heb nu al vaak genoeg dat installeren langer duurt dan downloaden.
Als ik eerlijk ben zou ik al genoeg hebben aan 50 Mbit/s of 100 op drukke dagen... Als het dan voor een leuk prijsje is hoef ik echt geen 500 Mbit/s of meer. Snelheid is echter niet de meest prijsbepalende factor.
Eens, in het bijzonder de downstream bandbreedte van de laatste kilometer is echt geen kritische factor op dit moment. De door jou genoemde 50 à 100 Mb/s is zat voor de meesten. Overboeking, responsetijden, upstream bandbreedte, betrouwbaarheid en aanvullende diensten is allemaal snel veel onderscheidender aan het worden. (Naast het doodsimpele prijs en beschikbaarheid)
Delta biedt bij nieuwe aansluitingen al een 8Gb verbinding.

Echter, er is nog geen modem die die 8Gb intern door kan geven dus wordt het opgesplitst in meerdere 2,5Gb verbindingen.
Die modems zijn er genoeg, of bedoel je dat de provider nog geen snelle modems aanbied en je geen vrije modelkeuze hebt?
Ik heb liever dat eerst 1 Gbit/s gemeengoed wordt voordat de mogelijkheid er komt voor een select aantal mensen om alweer te upgraden naar 2,5 Gbit/s of 10 Gbit/s. Dat zal ook het aantal diensten en services de mogelijkheid geven om wat meer bandbreedte te gaan gebruiken. Leuk al die streamingsdiensten maar een TV stream vraagt vooralsnog niet meer dan 6 Mbit/s. Dat is 0,6% van mijn maximale bandbreedte. Het is nog altijd in 1080p terwijl 4k langzamerhand wel standaard begint te worden voor TV's en als iemand een keer een confettikanon afvuurt of er vliegt een zwerm vogels door het beeld ga je 20 terug in de tijd doordat de bitrate zo laag is. Netflix en co. doen het dan al wel iets beter met 15-20 Mbit/s streams op 4K maar ook dit is nou niet zo denderend. Een Full HD blu-ray ziet er beter uit dan menig 4k stream. Dit kan toch makkelijk naar 50 of zelfs 100 Mbit/s. 5 of 10% van je bandbreedte voor een 4K stream, lijkt mij prima.
Anoniem: 390704 @Sjeefr20 december 2022 12:51
DELTA heeft 8Gbps aangekondigd (https://www.delta.nl/nieu...g-wordt-nieuwe-standaard/), en is volgens mij gestart met eerste leveringen daarvan.
Tweak begon al in oktober 2019 te testen met 10Gbit internet, dat is na de overname een beetje doodgebloed. Niet heel vreemd omdat de interesse relatief klein is...

De laatste keer dat ik m'n netwerk op de schop nam heb ik expres geen 10Gbit genomen, naast de kosten van aanschaf en vervanging van een hoop randapparatuur, was de 10Gbit netwerk apparatuur bijzonder energie verslindend, wat op dat moment nog niet mijn grootste zorg was. Maar meer energieverbruik betekend meer warmte en dat is juist weer wel een probleem. Het schijnt dat nieuwere 10Gbit netwerk apparatuur wel iets energiezuiniger is geworden, maar ik zie er persoonlijk nog weinig heil in...
Wat ligt er juist nu in het vooruitzicht? Gaan we ooit weer de overstap terug naar de kabel maken, vanwege technologische verbeteringen, of zullen de mensen die nu reeds op glas zitten, waarschijnlijk altijd op (steeds beter wordend) glas blijven? En wat is de toekomst met glas? 2.5Gb/s?
De overstap terug naar de coaxkabel zal niet gebeuren. Glasvezel is wat dat betreft wel de toekomst. Over één glasvezel zijn al snelheden gehaald van 500gbit/s, en dat was 3 jaar geleden. Genoeg potentie.

Vergeet niet dat je internet met zo snel is als de zwakste schakel. Als je een brakke router hebt, of je wifi is slecht geconfigureerd, dan kan zelfs een 100mbit teveel zijn. Ik haal via mijn wifi thuis rond de 300 tot 500mbit (heb 1gbit via glasvezel) hoger haal ik niet, tenzij ik nog meer uitgeeft aan apparatuur om te zenden (de wifi routers) en de ontvanger (laptop/pc).
het goedkoper maken...

1gbit is meer en meer dan voldoende voor vrijwel alle huishoudens (fanatiekeling misschien daarbuiten gelaten) maar bij bijvoorbeeld KPN zit je al op de 57,50 voor alleen inernet..
Goedkoper mag altijd. Gelukkig zit ik bij Netrebel, waar je zelf verantwoordelijk bent voor een hele hoop zaken (die je ook zelf kan doen als Tweaker). Daar betaal ik nochtans 37,50/m voor 1Gbit. Nooit klachten, volledig FTTH en haal hier gewoon 930/935 down/up (test van 1 min geleden). Als het voor de rest van Nederland nou ook goedkoper wordt .. :)
Zelfde hier, ik ben nu bij onvi, voor 47 euro voor 1gbit, die ik ook gewoon (ook op wifi) haal. Onvi is bij mij de goedkoopste, die jij noemt is bij mij niet beschikbaar helaas.
Het is onwaarschijnlijk dat op korte- of middeltermijn iets anders dan glas komt.

Hier op Tweakers willen ze het niet horen, maar voor de overgrote meerderheid is 1 Gbps veel meer bandbreedte dan ze eigenlijk nodig hebben. Sterker nog, dat is voor de meeste een factor 20 meer dan waar ze al ruim mee uit de voeten zouden kunnen.

Natuurlijk is er wat groei, met name in het audio-visuele, maar ja ook voor een 8K videostream, wat op heel veel manieren 'overkill' is, zit je in de orde van 50 mbps.

Neem ook mee dat lokale netwerken doorgaans al jaren op Gigabit ethernet zijn blijven steken: de use cases voor nog meer bandbreedte-behoefte zijn beperkt en je gaat al snel naar het professionele.

Dus ja, glas is de komende decennia wel bestendig. Nieuwe stappen in bandbreedte zou ik ook mijn adem niet voor inhouden, maar daar zie ik nog wel mogelijkheden, om de niche ook te kunnen bedienen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 14:48]

Ik was bijna overgegaan naar 100Mbit, totdat ik me ineens realiseerde dat het alleen verschil zou maken tijdens het downloaden van een groot spel voor de pc. Ik beb niet echt een bandbreedte probleem met mijn huidige 50Mbit. Vraag me nu af hoeveel mensen 100Mbit of hoger hebben terwijl ze het eigenlijk niet nodig hebben.
Ik heb al meer dan een jaar een oranje spriet in mijn voortuin, maar glasvezel aanleggen? Ho maar. KPN is zo verschrikkelijk traag, de verwachte datum dat het zou moeten gebeuren is nu al 3x verschoven, tegen de tijd dat ik glasvezel heb ben ik waarschijnlijk al draadloos verbonden met het metaverse via een hersenimplantaat en heb ik die hele verbinding niet meer nodig.
Gisteren een flyer van T-mobile gehad, de spriet wordt pas in je huis aangesloten als je een abonnement afneemt. Die sprieten zijn geen gezicht en zorgen ook voor mogelijk valgevaar. Ik snap niet dat gemeentes daar mee akkoord gaan.
In mijn geval woon ik in een appartementencomplex waar iedereen sowieso een aansluiting krijgt, of je nou een abonnement neemt of niet. Maar door heel de wijk liggen deze loze leidingen waar nog glas doorheen moet, die krijgen het ook pas later. Maarja er zit absoluut geen vaart achter.
Heeft de VVE wel al toestemming voor gegeven? Bij een vriend van mij is dat de reden waarom er nog roze sprietjes voor zijn appartementencomplex tussen het trottoir uitsteekt. De VVE heeft daar namelijk al een jaar lang geen ei over gelegd. Dan kan zo een oplevering enorm lang duren.
Hier komen ze zelfs 2x langs in een periode tussen september 2022 en december 2023
1x OpenDutchFiber (waar momenteel alleen T-Mobile aanbieder is)
1x KPN
Ze kregen het niet tegelijk gepland om 1x de stoep op te graven.

Momenteel heb ik alleen de spriet van ODF uitsteken en ben ik in afwachting van KPN.
We krijgen dus een dubbele spriet voor de deur.

Aangezien het nog allemaal in aanleg is kan ik nog geen prijzen vergelijken aangezien de postcode check aangeeft dat er nog geen glasvezel beschikbaar is.
Maar veel verschil met het huidige (en gelukkig ook erg stabiele) Ziggo zit er denk ik niet in en andere ellende van een overstap ligt natuurlijk op de loer. Enige voordeel zou zijn dat de upload beter wordt.
Same here, de wijk gaat 2x open. Ik ben opzich blij met Ziggo (Mediabox Next werkt fijn, internet is hartstikke stabiel, en met extra AP overal goed bereik), maar ben best bereid de switch te maken. Mobiel zit ik bv. niet bij Vodafone/Ziggo, en dat wil ik ook niet. Met een combikorting kan T-mobile dan bv. goedkoper uitvallen. Maar als ik dan een matige set-top box krijg.. Dan is dat het niet waard.
KPN dwingt je daarentegen niet om een abonnement af te sluiten
Dat is niet helemaal waar. Ik heb meerdere keren met KPN en KPNNetwerk gebeld, alle 5 de verschillende klanten service medewerkers hadden gezegd dat ik moet wachten tot de onderaannemer het heeft aangesloten in mijn meterkast.

[Reactie gewijzigd door Pouja op 22 juli 2024 14:48]

Je leest over het feit heen dat mijn flyer van T-mobile was, en niet van KPN. Beide bedrijven hanteren blijkbaar een andere werkwijze.
Verschilt blijkbaar tussen stad en beheerder van het netwerk. Hier heeft KPN alles in de meterkast aangesloten in de stad, tenzij je als bewoner geen toestemming gaf. Abonnement was niet nodig.
Valgevaar? Ze liggen tegen de woning aan, hoe kun je daar over struikelen. En anders stop je hem onder de tegel...
Ze liggen hier in Woerden alles behalve tegen de woning aan. De kabels worden tot aan de erfgrens gelegd (lees: op de straat of stoep).
Ik mag hopen wel een beetje in een hoek. Maar die kabels zijn best flexibel, daar struikel je echt niet over.
Maand of 2 geleden is hier de glasvezel bij de voordeur gelegd en kreeg net toevallig een telefoontje dat er morgen een monteur komt om aan te sluiten. Is een Delta aansluiting trouwens.

Wil natuurlijk niet zeggen dat er dan ook gelijk een modem afgeleverd gaat worden en de lijn actief is...
Nee, de monteur die de glasvezel komt afmonteren heeft geen modem bij zich.
Als de monteur klaar is wordt de glasvezel gereed gemeld, dit kan wel even duren.
Daarna kan er een monteur ingepland worden om jouw verbinding helemaal klaar te maken.
Dit in het kort, de werkelijke stappen zal ik je besparen.
Als je met een lamp door die glasvezel schijnt, zien ze dat aan de andere kant van de kabel. Je hebt er alleen niks aan 8)7 maar misschien dat je SOS signaal kan sturen?
Wacht maar tot ze hem binnen komen leggen.
Oktober 2021 kwamen ze dat oranje sprietje naar binnen brengen. Eerst miepen dat ie door de muur moest naar de woonkamer. Dat kan niet, want daar zit m'n keuken. Sowieso was de afspraak naar de meterkast. Die zit namelijk 3m van de voordeur verwijderd.
Hoop gezeik, hoop geklaag van die gasten.
Zijn ze een uur of 2 bezig geweest, lopen ruzieen in m'n gang. 1 van die 2 gasten ging er gewoon vandoor.
Die tweede gast is een dag later terug gekomen om het aan te sluiten. Hij kreeg er alleen geen licht doorheen, maar dat zou in de verdeelkast een probleem zijn, dus dat zou opgelost worden.
Inmiddels wel 2 dagen thuis gezeten voor ze.

Oktober 2022 (ja, een jaar later) krijg ik een melding voor een afspraak om dat oranje sprietje naar binnen te leggen. Ik heb maar gebeld, bleek dat ze in mijn geval alleen moesten checken of het werkte.
Nou, vooruit. Monteur komt langs, werkt dus nog steeds niet.

December 2022 krijg ik weer een afspraak-melding. Ik was goed pissig inmiddels, maar ze zouden in die verdeelkast gaan werken, en bij mij alleen even komen checken of het daarna werkt. NIEMAND gezien die dag. Toen ik de volgende dag opbelde bleek dat er een hoop afspraken niet nagekomen waren.

KPN een berichtje gestuurd. Mijn straat staat volgens hun planning voor maart 2023 op de planning (terwijl die kabel er dan al 1,5 jaar ligt en aangesloten is bij de vrijwel alle buren). Ik moest een foto opsturen van m'n kastje omdat ze niet geloofde dat ik een aansluiting had.

Dus nu 14 maanden verder, al 4 dagen thuis gezeten voor montage, nog steeds geen werkende aansluiting, en geen idee wanneer het wel een keer gefixed gaat worden. Dat gaat dag nummer 5 worden dat ik er voor thuis moet zijn.

Ho-pe-loos.

[Reactie gewijzigd door Cryothic op 22 juli 2024 14:48]

Zolang je geen abonnement neemt blijft die spriet daar.
Hier in 010 jaren 60 wijk flatjes steekt bij ieder portiek een bosje blauwe sprietjes uit de grond.
Pas wanneer 1 iemand uit je portiek een abbo neemt maakt men het bij iedere voordeur tot de meterkast in orde. Dan heb jezelf natuurlijk nog geen abonnement natuurlijk.
Is een meer voorkomen probleem, wij zitten er ook al > 1 jaar op te wachten. Met al 5 aspraken, die vaak ook niet nagekomen worden...

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 22 juli 2024 14:48]

Zelfde hier. Ook bij mij ligt er een oranje spriet, die alleen maar langs de gevel naar 2 hoog getrokken hoeft te worden. Ik probeer hier inmiddels al 3 maanden een afspraak voor te maken, waarin ik al uren kwijt ben aan bellen met kpn netwerk.
Aangezien het bij mij om hoogbouw gaat, wordt de aanleg gedaan door een onderaannemer. Deze onderaannemer is echter niet bereikbaar, zowel niet telefonisch als via e-mail. Van de week een absoluut dieptepunt bereikt toen een medewerker van kpn netwerk me een ander e-mailadres van deze onderaannemer gaf, die niet werkte.
Moedeloos word ik ervan.
Hier al sinds afgelopen zomer een groene spriet van Delta in de meterkast. Als enige in de straat overigens, de rest heeft 'm nog in de oprit of bij de gevel.

Ik was zo vriendelijk om tegelijk met het aanleggen van een contactdoos ook een buisje te trekken van gevel naar meterkast waar de kabel zo doorheen kon.

Ben benieuwd wanneer KPN hier het koper komt vervangen door glas, kan in principe door hetzelfde buisje.
Ik snap wat je zegt, maar dat is niet wat er hier bedoeld wordt met "het ligt al in de meterkast" :)

Je hebt overigens zeker geen ongelijk; als je gaat verbouwen (of er op een andere manier bij kan) en je zorgt voor een buis van de gevel naar de meterkast, dan zijn die jongens die de boel ingraven vaak wel bereid om hun deel alvast die buis in te duwen. Dan moet nog steeds die monteur komen die ook in de rest van de straat bezig gaat om het in de meterkast af te maken :)

De graafploeg vind het overigens wel fijn als je ze koffie aanbiedt, blijkbaar doen niet veel mensen dat? Ons leek het normaal, en misschien ligt het wel aan die koffie (in combinatie met de 50mm buis) dat de "spriet" (in mijn geval een bos van 10m...) hier ook al in de meterkast ligt. Geen idee wanneer ze het komen aansluiten; gelukkig ligt die bos niet in de weg.
Koffie stellen ze wel op prijs idd. Water overigens ook afgelopen zomer toen ze hier met 30 graden in de brandende zon stonden te graven. Ik vond het een gekke vraag, maar blijkbaar waren wij de enigen die naast water ook koffie aanboden.

Het is overigens niet een kwestie van niet willen. Ik had de boel open liggen en buis was bereikbaar, konden ze meteen naar binnen voeren. Het nadeel is dat ze de boel uiteindelijk op de straatverdeler moeten lassen en dan controleren met licht of ze de juiste vezel hebben gelast. Als jouw kabeltje dan niet bij de gevel ligt maar in de meterkast kunnen ze die controle niet doen. In mijn geval niet erg: ik ben de enige in de hele straat, dus die ene kabel die overblijft is die van mij.

Maargoed, mijn kruipruimte is goed te doen. Je hebt nog een halve meter onder de isolatieplaten en er ligt plastic folie op de bodem. Er zijn ook mensen in de straat waar je door de modder kruipt, zwemmend tussen de isolatievlokken op de bodem. Vooral dat laatste hebben ze een schurfthekel aan.
Er zijn ook mensen in de straat waar je door de modder kruipt, zwemmend tussen de isolatievlokken op de bodem. Vooral dat laatste hebben ze een schurfthekel aan.
Dat hoeven ze niet te doen hoor, in principe moet de aan te leggen kabel op een plaats die redelijk toegankelijk is... maar ja wat is redelijk...
Volgens de arbowetgeving mag je in een kruipruimte trouwens niet in je eentje werken
3.9.3 BEHEERSMAATREGELEN
Van belang is om die beheersmaatregelen te treffen, die passen bij de concrete situatie. Zo is het nodig dat er buiten de kruipruimte een persoon aanwezig is, die óf zelf hulp kan bieden óf kan zorgen dat de hulpdiensten snel gewaarschuwd worden. Ook moet ervoor gezorgd worden dat de communicatie tussen de medewerker in de kruipruimte en diegene er buiten is, vlekkeloos kan verlopen.
Waarschijnlijk wil KPN niks lievers dan je aangesloten hebben maar ligt het probleem bij de aannemer(s) in je regio. KPN zelf kan ook maar zoveel druk zetten. Als de aannemer niks doet of sloom of slecht is dan sta je met je rug tegen de muur. Zomaar wisselen van aannemers is vaak geen eens een optie vanwege beschikbaarheid en personeels tekorten die ook bij aannemers spelen.
Ik had KPN gebeld voor installatie en binnen een week kwam de monteur langs voor het aansluiten.
Nee een week later na bellen met klantenservice kwam de monteur. Ze heeft binnen half uur gemonteerd!
Ze?
Dat hoor je niet vaak, leuk :)
Toevallig in mijn nieuwe woning / buurt is Delta begonnen met aanleggen. verwachting is ergens volgend jaar klaar. daarnaast had ik ook al gelezen dat KPN mogelijk Delta wilt opkopen dat zal voor vele een positief iets zijn.

Daarnaast moeten de kabels ergens rond 2025 vrij zijn toch voor keuze van provider ??
KPN kan vanalles willen, maar staat Delta daar open voor? Waar heb je dat vandaan?

Bij ons in de straat heeft Delta aanleg gepland, maar ik hoop dat het dan wel Delta blijft.
EQT de investeringsmaatschappij achter Delta Fiber Nederland wilde eerst samen met een andere inversteringsmaatschappij KPN opkopen voor een kleine 13 miljard euro. Zie ook dit bericht op Tweakers. KPN aandeelhouders waren er niet zo blij mee en uiteindelijk strandden de gesprekken (KPN overnemen is lastig vanwege ingebouwde hostile takeover beveiliging oid)

EQT is en blijft een investeringsmaatschappij en het doel van zo'n bedrijf is natuurlijk investeren, verkopen, winst pakken. Dus Delta Fiber gaat sowieso uiteindelijk in de etalage en de glasvezelmarkt gaat daarom sowieso consolideren. Ergens in November speelde KPN de bal daarom terug en gaf aan dat zodra EQT Delta wilt gaan verkopen dat KPN interesse heeft.

Dit laatste is natuurlijk afhankelijk van meerdere zaken. Wanneer gaat EQT Delta Fiber in de etalage zetten en wat willen ze ervoor vangen? KPN geeft alleen aan interesse te hebben, maar als die te weinig bieden kan het geheel zomaar aan een Ziggo verkocht worden of een volledig nieuwe internationale speler op de Nederlandse markt.

Kort gezegd: er zijn nog geen concrete plannen van KPN om Delta Fiber over te nemen. Ze hebben zich alleen voorgesorteerd door hun interesse te tonen. Ik vermoed persoonlijk dat het niet gaat gebeuren temeer omdat EQT en Stonehenge eerder al 13 miljard boden voor KPN en ze eigenlijk zoveel mogelijk schaalvergroting willen toepassen. Vergeet niet dat Delta ook in Belgie actief aan het helpen is bij Proximus om glasvezel aan te leggen en daar dus voeten in aarde krijgt. Grote kans dat ze uiteindelijk gaan voor een actief netwerk in de lage landen (of nog groter) en dat Delta Fiber slechts het begin is. KPN is dan uiteindelijk een te kleine speler (slechts nationaal) voor ze.
Volgens mij stond daar een tijd geleden bij tweakers.
Anoniem: 390704 @0daro020 december 2022 12:54
Op kabel (coax) geen vrije keuze van provider. Vindt de EU niet nodig ... omdat in meeste EU-landen coax lage penetratie heeft.
Vindt de EU niet nodig ... omdat in meeste EU-landen coax lage penetratie heeft.
Heb je een link? Volgens mij zijn ze daar nog (lang) niet over eens/uit...
Goeie vraag ... mijn info blijkt oud.

Analoog ... 10 jaar oud artikel ... en ik gok niet meer nodig voor derden:
nieuws: Europese Commissie noemt openstellen analoge kabel niet langer nodig
nieuws: Tele2 en KPN krijgen vooralsnog geen toegang tot analoge kabel - update

2018: "Concurrenten toelaten op de kabel? ACM wil VodafoneZiggo verplichten" ... hoopvol richting intentie eis openstelling, maar sindsdien niks meer vernomen?
review: ACM: VodafoneZiggo moet zijn kabelnetwerk openstellen
met mooie afsluiter "Meer aanbieders klinkt leuk, maar als ze in grote lijnen hetzelfde aanbieden als VodafoneZiggo, tegen vergelijkbare tarieven, dan is het de vraag wat de consument eraan heeft."

Mijn gok: achterhaalde discussie omdat er nu zoveel open glas in Nederland is, en KPN zelfs via koper uitgebreid wholesale-aanbod heeft. Dat heeft Ziggo knap van zich afgehouden. Althans: ik vraag me af of Ziggo nu nog blij is ... voor keuze moet je niet op de kabel zijn.
Laatste nieuws was bijna een jaar geleden
nieuws: ACM gaat dit jaar besluiten nemen over toegang tot vaste netwerken pr...
ACM gaat dit jaar besluiten nemen over toegang tot vaste netwerken providers
De Autoriteit Consument en Markt gaat dit jaar besluiten over toegang tot vaste netwerken voor providers zonder eigen netwerk. Dat laat de toezichthouder weten. Ook gaat het online dienstverleners aanspreken op 'oneerlijke voorwaarden'.


Kwam ook deze nog tegen, ze zijn er nog niet denk ik ;)
https://www.acm.nl/nl/pub...-toegang-tot-kabelnetwerk
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) behandelt een verzoek van YouCa, dat toegang wil tot het kabelnetwerk van VodafoneZiggo in Amsterdam op grond van de Telecommunicatiewet (artikel 6.3) dat veelal wordt aangeduid met de term ‘symmetrische regulering’. Daarbij moet de ACM het zogenoemde eerste punt van samenkomst (EPVS) vaststellen. Dit is het punt waar toegang kan worden verkregen en waar de toegangsvragende partij dan haar eigen netwerk op moet aansluiten. Hierover heeft de ACM een hypothese geformuleerd en als informatieverzoek voorgelegd aan direct of indirect betrokken private en publieke organisaties, zodat zij hierover een zienswijze kunnen indienen. De reacties helpen de ACM bij het beoordelen van YouCa’s aanvraag. Het vervolgens te nemen besluit wordt eerst ter consultatie aan de markt voorgelegd.
De hypothese is geformuleerd mede op basis van informatie die de ACM eerder bij verschillende partijen heeft opgehaald om zich voor te bereiden op het ingaan van symmetrische regulering, want dat is een nieuw reguleringsinstrument. De reacties op dit informatieverzoek zal de ACM ook gebruiken bij eventuele toekomstige soortgelijke aanvragen.
Waarom is dat positief? KPN vraagt juist een hogere huur voor het netwerk dan Delta en ODF.
Ik hoop dat Ziggo toch een keer wakker wordt en ook FTTH gaat aanleggen.
Anders verliest Ziggo nog massa's klanten met dat antieke Docsis en belabberde uploadsnelheid.
Dat laatste stukje koper lig ik echt niet wakker van, maar een modem want 24/7 25 watt staat te verstoken wel, en nu helemaal. Als ziggo een modem only levert met redelijk stroom verbruik wil ik best overstappen. Ik heb nu een 200/200 verbinding bij de KPN, maar die upload gebruik ik zelden.
Dat energievehaal is nu zeker wel een dingetje. Hier de nas uitgezet. Het stroomverbruik was hoger dan (kosten) dan een abbo op spotify p/m. Heb steeds meer smart apparatuur uitstaan. Alle verlichting is weer met de knop.
Alle verlichting is weer met de knop.
Waarom?
Te veel 24/7 1W verbruikers?
Alle kleine beetjes helpen en wil streven naar zo min mogelijk met een app te bedienen apparatuur. Maar dat laatste is iets persoonlijk.
Ik wilde even checken of het daarom -'kleine beetjes'- was.
Ik heb het nooit gemeten maar ik heb het me regelmatig afgevraagd.
Zo even snel 12 slimme lampen. Ik weet dat mijn slimme-fluitketel 1W pakt.
Nog 7 slimme pluggen. Wifi. Zal ook wel iets gebruiken. Toch eens induiken.
Verborgen sluipverbruikers verslinden nogal watt... Vooral als je die getalletjes bij elkaar optelt.
Al jaren geleden was de elektrische deurbel een dingetje, blijft een leuk voorbeeldje. @no_way_today
Het verbruik van een gemiddelde (ouderwetse trafo) deurbel is maar 0,003 kWh per uur, is 0,072 kWh per dag, is 26,3 kWh per jaar. 1 kWh is nu met plafond 40 cent, dat is meer dan 10 euro per jaar. Als je een chique koperen deurklopper koopt, heb je die er in 5 jaar weer uit }>
Tenzij je zonnepanelen hebt natuurlijk, die heb je trouwens er in een jaar of vijf ook weer uit :z

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 22 juli 2024 14:48]

Puur koper? 8-)
Ja, ik heb daarom een deurbel met accu.
Ik heb mijn NAS nu op een auto power on/off schedule gezet. Voorheen stond deze 24/7 aan, maar nu ik bewuster nadenk over dingen bedacht ik me ook, dat ding hoeft echt niet langer dan een half uur per avond aan te staan om alles te syncen met mijn devices. Scheelt weer behoorlijk.
Je kan ook je eigen modem plaatsen.

nieuws: .Community - Vrije modemkeuze in de praktijk: jullie ervaringen bij Z...

Daarnaast gaat ziggo ook al nieuwere modems leveren
nieuws: Ziggo gaat nieuwe Max- en Giga-abonnementen met docsis 3.1-modem leveren

tenzij je het al had over de F3896LG-ZG, ofwel de F@st 3896 van Sagemcom

[Reactie gewijzigd door Moortu op 22 juli 2024 14:48]

Inderdaad. Ik heb een FRITZ!Box 7590AX aangeschaft. Superfijne modem. Overal te beheren. Internet profielen voor o.a. KPN, Online.nl, T-Mobile staan al voorgeprogrammeerd en kunnen worden gekozen vanuit een dropdown menu. Kortom, eenvoudig in te stellen. En binnenkort krijgt deze de update naar FRITZ!OS 7.50 voor Wireguard ondersteuning.
Dat is wel meer als een modem, ik heb al security gateway, losse switches en access points. Alleen een modem met coax in en ethernet uit, en ik ben happy.
Het Ubee modem dat ik nu heb gebruikt 6W idle. Daarvoor had ik de Connectbox Giga en die verbruikte 10W idle.

Ik heb ook even KPN gehad, maar omdat zij PON gebruiken moest er een NT/FTU op, die ook op stroom aangesloten moet worden. Deze verbruikte ook 6W idle.

Het liefst had ik AON gehad en dan direct de glasvezel in m'n router hebben gestopt, maar ja dat werd jammer genoeg niet aangelegd bij mij.
Helemaal mee eens.
Ik heb momenteel voldoende aan 350/35.
In combinatie met 2 vodafone abbo's en daar korting op + dubbele data, kom ik veel duurder uit als ik over stap op m'n vers aangelegde glasvezel lijn.

Maar die Ziggo modem... Wat een gedrocht is dat tegenwoordig. "Eco modus" is er niet meer, tijdvakken aangeven waarin Wifi uitgeschakeld mag worden bestaat niet meer en vrijwel het enige wat je mag doen is de SSID/wachtwoord (op 2.4Ghz of 5Ghz) aanpassen en UPNP aan/uit zetten per apparaat.
Het is echt belachelijk.

Daarbij lijkt het wifi ook nog eens 10+ sec uit te vallen wanneer er téveel wifi apparaten tegelijkertijd op aangesloten worden of als er een 2.4Ghz apparaat ineens verbind terwijl alle andere apparaten op 5Ghz zitten.

Én combineer dat met het feit dat die helemaal niet zuinig is waar niets aan te doen is en je hebt echt een hutspot aan problemen.
Docsis kan qua snelheden nog wel hoger volgens mij. Dat iets antiek zou zijn vind ik geen goed argument.
En hoeveel procent van de gebruikers heeft echt een hoge upload nodig? Het meeste verkeer is download.
Zelfs ik als fulltime thuiswerker kan prima af met 30mbit up. Volgens mij kan de VPN van mn werkgever ook niet veel sneller ;)
Denk dat we juist blij moeten zijn met concurrentie en alternatieven. Als straks alleen glas nog een optie is en er gaat wat mis wat weken onderhoud vergt heb je ineens geen fallback meer.
Ik heb ook niet meer nodig dan 350/35 momenteel.
Nog geen last gehad van m'n uploadsnelheid.
Ik snap die obsessie voor velen niet zo, dat uploadsnelheid zo belangrijk is. Ja voor een aantal zal die vast zo zijn (voornamelijk bij bedrijven), maar ik durf echt te zeggen dat voor 90+% van de huishoudens de hoge uploadsnelheid bijna totaal onbelangrijk is.
Die snelheden heden zijn inderdaad een obsessie maar ook een belangrijke indicatie.
Voor glasvezel is 'iedereen voorzien van een Giga upload' een makkie, dat wil nog niet zeggen dat je dat nodig hebt maar het geeft aan dat het netwerk ruim voldoende mogelijkheden heeft.
Het gaat dus inderdaad niet om de Mbitjes maar om de mogelijkheden.
Het Giganet van Ziggo heeft die Giga mogelijkheden (nog) niet, daarom roeptoeteren ze dat zo hard. ;)
Ik zeg dus niet dat Ziggo (coax) niet goed genoeg is, maar wel een stuk beperkter dan glasvezel, omdat ze er voor kiezen het laatste stuk vanaf de wijkcentrale niet te verglazen. Dat is een bewuste keuze waar ze op een gegeven moment ongetwijfeld een draai in gaan maken. Het argument dat de graafwerkzaamheden veel kosten met zich meebrengen is erg relatief. Nu helemaal, omdat de concurrentie inmiddels wel aan het graven is geslagen en voor hetzelfde geld, in sommige gevallen zelfs voor minder dure abo's !, een spiksplinternieuw netwerk neerleggen.
Het coax netwerk zal een keer (letterlijk) bezwijken, waarom nu niet graven als het over over 20 jaar toch moet gebeuren...? Het antwoord is denk ik: aandeelhouders. Die willen op korte termijn geld verdienen. KPN heeft inmiddels ingezien dat het beter is om afscheid te nemen van hun koper, daar werd het ook een tikkie onhoudbaar. Ziggo is nog niet zover, maar voor hoe lang nog... vast geen 20 jaar...
Ziggo is al te laat, ze hadden al lang moeten beginnen om nog kans te maken. Het grootste deel wordt verdeeld tussen Delta en KPN over 2 jaar.
En Delta doet goed zijn best met de zeer agressieve verkoop technieken, niet eerder meegemaakt hoe vaak ik een aanbod had gekregen en daarna weer teruggefloten werd dat het eigenlijk niet kon. Dan zit ik nog liever op ADSL |:(
Delta/Caiway is een raar clubje inderdaad. Het voordeel van hun aanpak is dat ze vrij snel aan het benodigd aantal aanmeldingen zitten en dus door kunnen gaan... Maar ik weet niet of je echt beter af bent met een club die wordt aangejaagd door investeerders.
Ziggo zal wel Delta kopen over een aantal jaar.
Hier schiet het ook niet op. Ze maken het half af. Wel tot in de woning maar afwerking ho maar. Alles ligt nog open en er is nog niet iemand langs geweest (zal wel komen hoop ik als alles af is) om de verbinding, en dus het signaal door te meten. En als je KPN contact via de email dan zeggen ze dat ze het door sturen naar de aannemer en dat die dan contact met mij gaat opnemen... nog nooit gebeurd.
KPN moet delta niet opkopen, dan krijgen zij een monopolie op de glasvezel verbindingen ! En dan wordt je abonnementje alleen maar nog duurder . Eigenlijk wordt technologische vooruitgang altijd tegengewerkt door economische belangen. ISDN was ook zo iets vroeger, hoelang KPN dat niet heeft uitgemolken al die jaren. Maar goed straks iedereen minimaal 1gbs verbinding , zodat we i.i.g. altijd (verplicht) snel online zijn. Offline kan je dan toch niks meer doen. :-)
Bij mij hebben ze onlangs glasvezel gelegd, maar de prijs weerhoudt mij ervan om over te stappen.
Heb al een tijdje een VDSL 100/30 voor 3 tientjes, dezelfde snelheid op glas (dan wel synchroon) is minimaal 14 euro duurder. Dan accepteer ik voorlopig wel een lagere upload....
T-mobile heeft me 3 maanden geleden voor datzelfde bedrag een 100/100 glasvezel abbo aangeboden toen KPN de koperlijn eruit ging trekken.
Ik zou eens navragen waarom internet-only bij jou zo duur moet zijn?
Op de site van T-mobile:
Glasvezel 100 Mbit/s download en upload
Eerste 6 maanden € 15,00 korting (€ 30,00 /mnd) daarna per maand € 45,00
Bij mij is ook glasvezel aangelegd tot in mijn appartement maar besloten om mijn huidige abbo te houden, is snel genoeg voor ons gebruik. Wel fijn dat het nu aanwezig is mocht ik ooit willen overstappen als de prijzen beter worden in de toekomst.
Bij mij is er juist een Ziggo monopolie, als er hier glasvezel ligt gaat mijn snelheid ~x3 (~x20 met upload) en gaat de prijs met pakweg 20% omlaag als Delta bij ons komt.

Alles wat niet over de Ziggo kabel gaat is zo dramatisch traag, dan krijg ik net aan 100Mbit als niemand van de straat op dat moment bezig is.

[Reactie gewijzigd door NLxDoDge op 22 juli 2024 14:48]

T-Mobile stuurde me een folder dat we binnenkort glasvezel zouden krijgen.
Dat was April.
Niet dat ze verplichtingen hebben ofzo, en snap de afwezigheid van een concrete opleverdatum, maar het woord "binnenkort" wordt hier wel erg dun uitgesmeerd inmiddels.
Het gaat evengoed enorm snel de uitrol, dat is echt veel 1 miljoen aansluitingen per jaar!
(ook al is jouw woning nog niet geweest).
In welke wijk/plaats woon je dan?
Den Haag is juist een stad waar KPN en ODF samen alle wijken hebben verdeelt en er nu op meerdere plekken gegraven wordt en daardoor iedereen een aansluiting krijgt.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 22 juli 2024 14:48]

Bij mij ligt ie ja, maar wel door een bijzonder amateuristisch bedrijf.
Halve tuin opengehaald, tegels gebroken, bij de buren zijn ze het "vergeten" en maar niks erover zeggen.
En daarna alle contact dat over klachten gaat verbreken, maar wel steeds een €400,- vergoeding vragen (omdat ik nog geen abbo erop had zitten binnen een maand).
Nou, met die surprise had ik het gratis laten doen.
Niet betaald, en na een paar maanden ook niets meer van gehoord.
Het ligt wel, maar de kosten aan vernieling mag ik wel weer betalen, plus de kabel van de bovenburen hangt nu al 2 jaar met een tie-rip aan mij regenpijp.
Ik heb het idee dat met het personeelstekort de lat steeds lager wordt gelegd voor "vaklui". Ze nemen iedereen aan- en in de bouw werk je met verschillende nationaliteiten en onderaannemers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.