Gelekt Meta-document: TikTok wordt tien keer meer gebruikt dan Instagram Reels

Instagram-gebruikers kijken dagelijks 17,6 miljoen uur aan Reels-video's. Dit is niet eens een tiende van wat TikTok haalt, blijkt uit interne Meta-documenten die The Wall Street Journal heeft bemachtigd. Reels geldt als Meta's TikTok-concurrent.

TikTok-gebruikers zitten dagelijks gemiddeld 197,8 miljoen uur op het platform, schrijft Meta volgens The Wall Street Journal. In vergelijking met TikTok, zitten Reels-gebruikers dus 8,9 procent van de tijd van TikTok-gebruikers op het Instagram-platform. In het gelekte document schrijft Meta verder dat de engagement in de voorgaande vier weken met 13,6 procent was gedaald en dat 'de meeste Reels-gebruikers überhaupt geen engagement hebben'. Engagement betekent de interactie die gebruikers met een video hebben, zoals of ze een video delen of liken, of een reactie achterlaten.

Het interne Meta-document heet Creators x Reels State of the Union 2022 en werd afgelopen augustus door Meta gepubliceerd. Volgens dit document is het gebrek aan originele video's een groot probleem voor Reels. Bijna een derde van alle content is op een ander platform gemaakt, met bijvoorbeeld een watermerk dat dit weggeeft. Om dit tegen te gaan, geeft Instagram originele Reels bijvoorbeeld al langer een hogere ranking.

Daarnaast wil Meta over de periode van juli vorig jaar tot eind dit jaar een miljard dollar aan contentmakers geven om ze zo te verleiden unieke video's en andere content voor Meta-platforms te maken. Instagram Reels-creators hebben hier tot nu toe 120 miljoen dollar van gekregen, blijkt uit het uitgelekte document.

Meta zegt in een reactie aan The Verge dat de genoemde kijkcijfers niet actueel en niet wereldwijd zijn, en niet meer dan een 'momentopname' zijn. Het bedrijf erkent nog werk aan de winkel te hebben, maar dat de monetization hoger is dan verwacht. De Reels-engagement zou maandelijks juist stijgen in plaats van dalen en het uitgekeerde creatorsbedrag van 120 miljoen dollar zou ook niet accuraat zijn. Nieuwe cijfers of informatie wilde de Meta-woordvoerder echter niet geven.

Door Hayte Hugo

Redacteur

13-09-2022 • 09:14

82

Reacties (82)

82
80
28
2
0
34
Wijzig sortering
De enige reden dat Instagram reels gebruikt worden is omdat je daar door het algoritme meer views ermee krijgt. Instagram was gewoon een foto platform en bood iets wat andere social media niet had. Sinds dat algoritme 2 jaar of 1 jaar terug is omgegooid om de Reels in de spotlight te zetten is Instagram gewoon een mess geworden. Het platform weet zelf niet eens meer wat het nou eigenlijk is. Het is een soort slechte mix tussen TikTok, Snapchat en overblijfselen van wat het ooit was. Heel veel stilbeeld content creators (inclusief mijzelf) zijn gewoon van de ene op de andere dag aan de kant geschoven en halfnaakte knappe vrouwen met leuke dansjes en filters zijn helemaal vooraan de discover feeds geplaatst. Mijn bereik zakte in een paar weken tijd tot letterlijk nog maar een 3e van wat het was. Na jaren lang trouw te posten was ik gewoon opeens niets meer waard. Meta is gewoon maar halsoverkop in paniek weer de boot te missen door TikTok hun App overhoop gaan gooien en heeft daarmee half hun community gekilled. De enige reden dat veel creators er nog zitten op de overblijfselen is omdat er niet echt een goed Instagram alternatief is. En maar hopen dat je tussen alle mooie meisjes dansjes nog maar een beetje gevonden wordt. Er gaan af en toe wat handtekening initiatieven rond om Instagram weer terug te veranderen naar wat het ooit was, maarja alsof Meta daar ooit naar zou luisteren.

Wat is Meta (Facebook) ook een rampzalig bedrijf!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 18:51]

Nee lol op Instagram zit de 30+ crowd die allemaal zelf kinderen hebben. Zijn jullie vergeten waarom Facebook als eerste de jongeren verloor? De ouders wil je niet op je socials hebben.

Tiktok heeft echt een bizar hoog aandeel, 80+ onder kinderen en inmiddels wereldwijd het meest bezochte domein - boven Google. 8)7 }:O
Dus volgens jou is de populariteit van zulke diensten meer afhankelijk van het aandeel 30-plussers dan naar welke content je als gebruiker geleid wordt? Sorry hoor, maar dat is gewoon onzin. Op z'n best is het probleem wat jij aankaart een symptoom van niet weten wat gebruikers nu eigenlijk willen.

Tiktok moet meer gaande hebben dan "mijn ouders zijn er niet". Dat is gewoon niet genoeg.
Toch lijkt het een trend te zijn van social media.

Op MySpace en Hyves zag je hetzelfde patroon. Facebook heeft dat patroon ook gezien, minder activiteit onder de jongeren naarmate meer ouderen actief werden op het platform.

Betwijfel of TikTok die trend kan doorbreken.
Kijkend naar mijn eigen instagram, die 'mooie dames' komen ook alleen maar omdat het algoritme dat aan je voorschotelt. Heb je er 1 tje bekeken, staat je 'instagram' (weet ik hoe al die dingen daar heten) binnen de korste keren vol met die meuk.

2 iemanden die ik volg op instagram (en het zijn er verder niet heel veel) maken natuurfoto's (bloemetjes, zonsopgang, natuur, dieren, etc), maar zodra ik de zoekpagina open zie ik alleen maar... zoals kees flodder dat zou omschrijven 'g*ile wi*ven'. En daar heb ik op zich geen moeite mee, maar ik krijg 0, noppes, nada, niks te zien van content die mijn 'vrienden' ook posten.

En als je 1 filmpje bekijkt, en dan een paar filmpjes doorscrolled zit je binnen no time te kijken naar filmpjes waar domme mensen 10 minuten lang bezig zijn om een rekensom op te lossen of '5 minute crafts' video's uit landen waar ze al hun materiaal van de lokale vuilnishoop halen.

Je voelt je met de minuut dommer worden als je naar de content op facebook en/of instagram kijkt.

Maar goed, ooit eens een filmpje gezien over waarom die algoritmes mensen alleen maar dommer proberen te maken. Het algoritme heeft in ieder geval nog niet geprobeerd om mij op een nuttige wijze te verlichten in nuttige kennis...

Ik heb te doen met Gen Z..

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 23 juli 2024 18:51]

Dat is een beetje dat verhaal wat je dan krijgt, van ja het is maar wat je liked en zoekt hoe je feed eruit ziet.

Maar ik als content creator was ook erg afhankelijk van dat mijn content in de discover feeds te voorschijn kwam. Vooral ook voor het aantrekken van nieuwe volgers. En precies zoals jij zegt dat is het geen dat ze hebben omgegooid. De discover feeds staan nu vol met Reels en mooie meisjes. Mijn content komt daar helemaal niet meer in voor. Mijn huidige followers zien mijn posts nog, maar dat worden er natuurlijk langzaam steeds minder, gezien mensen het platform verlaten etc. En daartegenover krijg ik er dus helemaal geen nieuwe meer bij omdat mijn content simpelweg gewoon niet meer aan niet followers getoond wordt. Het was altijd een komen en gaan van followers, maar dat was dagelijks voor elke 10 die ik verloor, kreeg ik er weer 100 bij. Nu verlies ik er elke dag alleen maar 10 en krijg ik er 0 nieuwe bij.
Man man man, wat een zurig gezeik hier altijd over social media. Ik krijg er altijd een Statler and Waldorf gevoel bij. Niemand verplicht je het te gebruiken. Hoeft niet.
Het gaat er om dat instagram een prima platform was en het nu een grote zooi geworden is. Tja dan kan je zeggen gebruik het dan niet (dat doe ik inmiddels ook niet meer) maar het blijft toch jammer dat het gewoon de nek omgedraaid is.
Maar dit is alleen jouw perspectief. Misschien vinden anderen het wel een hele vooruitgang. Dat de "use-case" van zo'n App veranderd hoeft niet perse slecht te zijn.

Ik denk dat social media Apps als groot nadeel hebben dat ze altijd moeten blijven innoveren om relevant te blijven.
Dat geloof ik ook, want er zitten veel meer gebruikers op dan zeg 6/7 jaar geleden.

Dus ik ben de doelgroep helaas niet meer.
Als jij jaren op Instagram succes hebt met je content wordt het langzaam een onderdeel van je leven. Natuurlijk hoef je het niet te gebruiken, maar als dat van de een op de andere dag door het bedrijf erachter gekilled wordt blijft dat wel zuur. Ja voor een hele hoop mensen is het maar gewoon een appje waar je voor je entertainment een beetje doorheen scrollt, maar er schuilt ook een hele groep mensen achter die de content maken en voor wie het hun dagelijkse leven is/was. Het is die groep die hardst geraakt wordt door dit soort veranderingen. Voor mij was het veel meer dan gewoon maar een appje en ik ben gewoon eruit gegooid alsof ik 0 waarde heb omdat instagram opeens vond dat ander soort content belangrijker is. Dat ik jaren lang mee heb geholpen aan hun eigen succes is voor hun niks waard.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 18:51]

Toevallig volg ik ook een aantal mensen die plaatjes fotografeert, een van de bekende is Peter Mckinnon.
Die is recent overgestapt op Vero.
Waar je gewoon nog een tijdlijn hebt, en je content krijgt van de mensen die je volgt.

Alleen jammer genoeg heb je op Vero natuurlijk minder bereik dan op een Instagram. Maar wellicht de moeite waard om naar te kijken.

Uiteraard heb je ook nog de selfhosted social media, zoals Mastodon. Maar dit is meer een twitter achtig iets, dan instagram.
Alleen jammer genoeg heb je op Vero natuurlijk minder bereik dan op een Instagram. Maar wellicht de moeite waard om naar te kijken.
Dat ligt aan ons. Als wij zo naïef zijn om slechte platformen te blijven gebruiken, dan houden we het (ook) zelf in stand.

We zijn te aardig voor slechte platformen. Meta/Apple/Google laten voor langere tijd al zien niet de beste intenties te hebben met consumenten, maar we blijven het toch gebruiken. Dan is de kritiek tegen de grote jongens terecht, maar we mogen onszelf ook aankijken. Van Facebook ben ik al langer weg en het is maar een kleine stap om Signal te gaan gebruiken i.p.v. Whatsapp. Apple heb ik nog nooit gebruikt, de poging die ze hebben gedaan om een monopolie op reparaties te creëren is aardig smerig, naast het weglaten van de 3,5mm aansluiting en een veelvoud vragen voor interne opslag ten opzichte van SD-kaartjes (die je niet in iPhones kan gebruiken).

Google wordt wat lastiger, maar vermijd ik ook deels. Ik gebruik privé Sailfish van Jolla, wat een verademing is als het gaat om privacy, advertentievrij, gratis apps, root-toegang en een normaal updatebeleid. Allemaal zaken die bij Android ver te zoeken zijn, terwijl Google wel miljarden verdient, dus het is niet alsof het niet kán. Al proberen ze ons dat wel te laten geloven.

Probeer ook vooral vooruit te kijken: Sailfish heeft bijvoorbeeld weinig apps, maar dat is niet een kwestie van niet willen vanuit Jolla. Google heeft dan een slecht updatebeleid, en dat is wél een kwestie van niet willen: niets staat ze in de weg fabrikanten te verplichten een jaar of x (5?) updates door te laten voeren.
Apple staat weinig in de weg om hun iPhones uit te laten breiden met SD-kaartjes, of niet een factor 5~10 zoveel te vragen voor extra interne opslag, maar hooguit 30~50% meer of zo.

En dat zijn niet zaken die recent zijn, maar al 5~10 jaar spelen. En er komen alleen maar nieuwe zaken bij die nadelig zijn voor de consument bij een Google/Apple. Kortom: er is een negatieve leercurve. Waarom zouden we daar ons geld of onze gegevens nog aan geven?
Het is mij ook opgevallen dat zo ongeveer alle fotograven die ik volg inderdaad naar Vero zijn overgestapt.
Ik snap het ook wel. Op bereik na (want kleiner dan Instagram) is Vero momenteel een passender platform om foto’s op te plaatsen.
Vero is bij mij inderdaad vaker geopperd. Alleen dat bestaat ook al best een tijd en lijkt niet echt van de grond te komen. Het ander ding is is dat ik twijfel of ik nog wel zin heb om weer jaren te investeren om een following van de ground up te gaan bouwen om het even later weer om zeep te laten helpen door een bedrijf omdat ze opeens vinden dat jouw content niet meer interessant is. Ik begon ooit aan Instagram gewoon voor de grap om een beetje mijn fotos te laten zien, alleen dat groeide toen veel harder dan ik had verwacht en werd vrij snel opeens een ding waar ik mij dagelijks mee bezig hield. Ik heb erdoor ook heel veel leuke dingen mee kunnen maken, van fotoshoots in echte verlaten fabrieken in Polen tot en met shoots op stranden op Ibiza. Ik ben dankbaar voor al die dingen, maar ik ben ook het afgelopen jaar echt door een soort social media burnout gegaan. Ik kon mij echt heel druk maken om dat mijn fotos geen explore en discover views meer kregen. Instagram content maken was echt een onderdeel van mijn leven geworden. Ik ging er heel erg om stressen, ging van alles proberen om het terug te krijgen. Maar wat ik ook deed het hielp gewoon niet. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld zelfs Reels gaan maken van hun fotografie, waarbij ze dan een soort showcase video's van hun fotos gingen maken dat soort dingen. Op een gegeven moment trok ik het gewoon niet meer. Sinds een tijd post ik gewoon maar weer wat ik altijd al deed op een lager pitje en heb maar gewoon geaccepteerd dat ik het bereik niet meer krijg. Het is wel jammer en soms ben ik er nog steeds wel beetje sad om. Maarja dat is het met social media. Uiteindelijk is het niet jouw website en heb je er gewoon niets te vertellen. Je hele hebben en houden ligt letterlijk in de handen van een ander, ik heb daar wel van geleerd. Gelukkig was het niet mijn hoofd inkomstenbron. Ik heb gelukkig nog wel een following die mijn werk ziet, maar dat wordt natuurlijk langzaam met de dag minder. Ik zie het wel wat de toekomst brengt. Misschien dat ik er ooit helemaal mee stop. Stiekem hoop ik natuurlijk dat Instagram misschien wel ooit nog luistert naar hun oude community, maar ik weet niet of ik het nog kan opbrengen om zo actief te zijn als dat ik ooit was.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 18:51]

" ze opeens vinden dat jouw content niet meer interessant is"

Social media vinden niets, die kijken enkel wat hun gebruikers vinden. Gebruikers moeten krijgen wat ze willen, omdat daar de advertenties geplaatst kunnen worden en het geld verdient wordt. Als ze dat niet krijgen, gaan ze naar de concurrent die een beter aanbod heeft.

" bestaat ook al best een tijd en lijkt niet echt van de grond te komen"
De reden hiervoor lijkt me toch voordehandliggend? Stilbeeld is uit, korte filmpjes zijn in. Tijden en trends veranderen, jammer en helaas, het is niet anders en zal altijd zo zijn.

De vraag is, ben je een kunstenaar of een entertainer? Is het je hobby, of werk?
Wat ik bedoel is, is je doel de mooiste/beste foto te maken (kunstenaar), of om een foto te maken die zo veel mogelijk mensen zien en 'liken' (entertainer)? Het lijkt er op dat je door het succes in het begin aan de likes verslaafd bent geraakt en nu af moet kicken. Je hebt de keuze, of je gaat terug naar je oorspronkelijke hobby en deelt het met de (kleinere) groep mensen die dat waarderen, of je gaat voor de likes en past je aan aan dat wat mensen willen zien (succes daarmee, want er is veel te veel concurrentie.)
Nee jouw insteek klopt echt niet. Mensen vonden mijn content gewoon interessant, ik had heel veel engagement en mijn account groeide elke dag. Op een gegeven moment introduceerde Instagram Reels, maar dat werd bijna niet opgepakt. Mensen gingen gewoon door met plaatjes posten en Reels werden weinig gebruikt. Dit beide liet mij al zien dat er op Instagram dus helemaal niet perse interesse was in een TikTok alternatief en mensen op Instagram zaten voor wat het was, een plaatjes deel platform.

Maar Meta ziet hun concurrent TikTok groeien en willen daar tegen concurreren kosten wat het kost. Hun idee is om Instagram een TikTok achtig platform te maken ongeacht of de huidige community daarop zit te wachten op niet. Uiteindelijk omdat Reels weinig gebruikt werden hebben zij het algoritme verandert en Reels een prominentere plek gegeven en iedereen die wel veel Reels plaatsten een voorkeursbehandeling gegeven. Dit was ook het moment dat plots mijn engagement opeens massaal omlaag ging. (mensen verliezen echt niet massaal van de ene op de andere dag hun interesse)

Helaas is gewoon lang niet alle content geschikt voor Reels en vallen dus een hele groep content makers af ongeacht of viewers hier wel of niet op zitten te wachten. Meta heeft hun zinnen gezet op het omtoveren van Instagram naar een TikTok concurrent en als daar content creators voor moeten afvallen dan is dat maar zo.

Stilbeeld heeft zeker zijn plaats in alle tijden. Fotografie, art, memes om maar wat dingen te noemen. Het zijn allemaal dingen waarvoor video niet nodig is, maar mensen echt wel interesse in hebben. Video is een medium, maar echt niet de enige manier waarop mensen content willen zien! Instagram was juist de plek waar veel stilbeeld content creators zaten en deze community hebben zij gewoon nu gekilled. Wat je nu vooral voorbij ziet komen zijn Reels die gewoon dubbel gepost worden dus eerst op TikTok en dan nog even een kopie op Instagram voor wat extra views. Echt de helft van de Reels zie je het TikTok logo in staan.

Ik heb het idee dat zij met deze strategie hun eigen platform aan het killen zijn, maar dat zullen we op termijn wel gaan mee maken.
Maar waarom willen ze concurerren met reels/tiktok etc? Omdat ze inkomsten en/of marktaandeel verliezen of mislopen lijkt me. Als er genoeg met stilbeeld te verdienen zou zijn, hadden we deze discussie niet hoeven hebben. De vraag is natuurlijk wat precies genoeg is en hoe dat bepaald wordt, daar zullen veel meer dingen op de achtergrond meespelen.

Of deze beslissingen op den duur voor het zakelijk de juiste blijken te zijn... Ik ga er vanuit van wel, maar ik ga er ook vanuit dat dit soort bedrijven 0 om hun gebruikers geven en alleen maar naar $$$ kijken.

Wat betreft engagement/betrokkenheid, dat is in mijn ogen een pure marketing term om proberen aan te geven dat de view van een mens ipv een bot afkomstig is en dus meer waard is voor adverteerders.

Als mensen echt oprecht 'betrokken' en in je content geinteresseerd zijn, blijven ze wel op je pagina/site/profiel komen. Mensen die niet eens de moeite nemen om maximaal twee of drie keer ergens te klikken om te kijken of je iets nieuws gepost hebt en er alleen maar komen als hun algoritme/tijdlijn hen daarheen leidt, zijn in mijn ogen/definitie niet "engaged".

Er zijn genoeg plekken waar je je stilbeeld kunt publiceren, maar daar heb je een (veel) kleiner publiek. Blijkbaar vind je een groter publiek hebben belangrijk, en ik zeg niet dat daar iets mis mee is. Maar in mijn ogen doe je het dus (bot gezegd) meer voor de likes en minder uit liefde voor je hobby?
Ze lopen inderdaad inkomsten mis omdat er ook een hele grote markt is voor korte videotjes. Daar hadden zij geen App voor en die boot wilde ze niet missen. Mijn inziens hadden ze gewoon een aparte tegenhanger moeten maken in plaats van een bestaande app welke een heel ander doel had ombouwen.

Meta moet gedacht hebben van wij kunnen beide doelgroepen wel bedienen vanuit 1 App, maar daar slaan ze nu de plank volledig mis. De originele gebruikers lopen momenteel massaal weg en de gebruikers die ze winnen gebruiken het enkel als een soort aanvulling naast TikTok. Als je toch al je videotjes klaar hebt staan is het een kleine moeite om die ook even op Instagram te zetten.

Jij spreekt je nu uit alsof hun de juiste keuzes aan het maken zijn en het alleen maar beter met Instagram aan het gaan is, maar ik betwijfel dat zeer en ik denk dat zij in de long term nu Instagram enorm aan het schaden zijn en het resultaat niet gaat zijn wat hun voor ogen hebben. Het is nu een soort mix geworden van 3 apps waar het op alle 3 gewoon de plank volledig mis slaat. Het is geen TikTok, het is ook geen Snapchat en wat het ooit was is het al helemaal niet meer.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 18:51]

Of de keuzes de juiste zijn (of achter zullen blijken te zijn) durf ik niet te zeggen, ik zeg alleen dat het allemaal om (zo veel mogelijk) geld draait.

Dat ze iets aan een bestaande app toe proberen te voegen ipv voor veel tijd en geld een nieuw platform uit de grond stampen waarbij ze ook nog eens met 0 gebruikers moeten beginnen, klinkt mij eigenlijk wel logisch. Dat dat niet werkt zoals verwacht/gehoopt klinkt ook logisch, achteraf.

Als korte videos straks niet meer leuk gevonden worden en er iets anders nieuw en hip is zal tiktok ook op een zelfde manier proberen zich aan te passen en ook falen ten gunste van de nieuwste trendsetter. Dan verwacht ik vele tiktokkers die net zo teleurgesteld als dat jij nu bent, denk je ook niet?
Social media vinden niets, die kijken enkel wat hun gebruikers vinden. Gebruikers moeten krijgen wat ze willen, omdat daar de advertenties geplaatst kunnen worden en het geld verdient wordt. Als ze dat niet krijgen, gaan ze naar de concurrent die een beter aanbod heeft.
Wel, nee. Er is wel degelijk een duidelijke lijn die 'de platformen' volgen. Ik zeg maar wat: politieke overtuigingen. Of politiek correct. Of soorten content dat niet 'bevalt', zoals een tepel. Maar hoera voor promotie van drugsgebruik.

Dus ja, Social media vinden wél iets, en dat wordt steeds relevanter. Want zo sturen ze de publieke opinie, en drukken ze een idee door over 'wat mag en wat niet mag'. Ze vinden 'heel veel', en dat is 'heel fout'.
Maarja dat is het met social media. Uiteindelijk is het niet jouw website en heb je er gewoon niets te vertellen. Je hele hebben en houden ligt letterlijk in de handen van een ander, ik heb daar wel van geleerd.
Dit gaat hopelijk (binnenkort?) beginnen te veranderen. Ik zou Lens Protocol in de gaten houden hiervoor.
(https://lens.xyz/)

Kortom je beheert je eigen content/profiel en apps kunnen hierrond worden opgebouwd. Het is natuurlijk wel allemaal nog in beta en een profiel vastkrijgen is moeilijk als je niet in de cryptowereld zit.
Precies dit. Insta was ooit een leuk platform voor fotografen maar das een lange tijd geleden.

Het was sowieso al beetje populariteitswedstrijd maar als je je daar niet gek door liet maken, was het best leuk om content te ontdekken en andere fotografen te volgen. Toen begonnen ze eerst je timeline vol te plempen met meuk waar je helemaal niet om gevraagd had. En toen kwamen de reels en was het echt helemaal kapot.

Ben al tijd geleden gestopt met posten en Insta staat nu ook al flinke tijd niet meer op mijn telefoon. MAar wat nu dan? Flickr gebruik ik ook nog wel maar daar gebeurt ook niet zo veel. Vero wordt veel gepushed maar weet niet of dat niet hezelfde lot zal ondergaan binnen de kortste keren.
De groep die de toevoegingen als Stories, DMs en Reels als meerwaarde zien is veel groter dan de groep die Instagram puur als fotodienst zien.
Maar als instagram nu al twee jaar zegt maak meer gebruik van reels en jij maakt al twee jaar lang stug geen gebruik van reels en jou concurrent doet dit wel.
Is het dan raar dat jou exposure terug loopt?
Vertel mij wat je als fotograaf met Reels moet? Ja sommige fotografen verpakken nu foto's in een Real (welke veel lagere resolutie zijn) waarin ze dan een leuke overgang tussen de foto's monteren, maar dat is toch kansloos als jij je fotografie op die manier moet gaan laten zien, terwijl er gewoon een veel betere gepaste manier binnen de App is, maar niet kan gebruiken omdat Meta die geen exposure willen geven?

Een vriendin van mij die tattoo aritst is en in het verleden heel veel klanten via instagram haalde zit nu ook van die belachelijke reels te maken van tattoos om maar een beetje in de tijdlijnen te blijven. Ze zit avonden lang videos te maken van een foto om het algoritme te omzeilen. Letterlijk gewoon een foto die dan op verschillende geanimeerde manieren voorbij komt. Het gaat gewoon nergens meer over.

Er zijn zoveel dingen die hartstikke intressant zijn die mensen echt wel heel graag willen zien waarvoor fotografie, stilstaand beeld veel geschikter is. Instagram was hier echt de perfecte plek voor, maar waarom Meta opeens besloot dat die hele doelgroep niks meer waard is en iedereen maar dansende meisjes moet worden zou mij forever een raadsel blijven. Ik denk echt dat zij de neergang van Instagram hebben ingezet momenteel.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 18:51]

Dus een bedrijf dat geen reet geeft om haar gebruikers en enkel bezig is om dopamine verslaving te gebruiken om advertenties te verkopen geeft de voorkeur aan willekeurige rommel (knappe dansende dames ) dat meer views binnen harkt.... wonderlijk... :9
Helemaal mee eens, maar in mijn beleving gaat Instagram bergafwaarts al veel langer. Ineens zag ik steeds minder foto's en meer memes het werd een Facebook 2.0 met minder tekst wel.

Tegenwoordig vind ik niet alleen de content op Tiktok vaak interessanter, maar de algoritme werkt ook onwijs goed. Natuurlijk zie je daar ook dansjes, memes, etc, maar zit ook steeds meer interessant content gericht op veel doelgroepen.
Ruim 200 miljoen uur per dag weggegooid aan het bekijken van pure rotzooi. Als we die tijd toch eens nuttiger zouden inzetten... :+
Hoewel ik geen van ben van Reels,Tiktoks en vele andere van dit soort platformen is entertainment nogal belangrijk in het leven van de mens. Ieder is verschillend maar wat stel jij voor? Thuiskomen van werk wat eten gelijk doorgaan naar je vrijwilligers werk bij het Leger des Heils elke dag weer opnieuw?

De mens heeft ook ontspanning nodig.
Hoewel ik geen van ben van Reels,Tiktoks en vele andere van dit soort platformen is entertainment nogal belangrijk in het leven van de mens.

(...)

De mens heeft ook ontspanning nodig.
Nuance: er zijn gezonde en ongezonde vormen van entertainment. Gokken en roken kunnen ontspannend zijn, maar zijn zeker niet gezond bij herhaling op de lange termijn.

Hierbij laat ik het even in het midden of social media gezond of ongezond is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 18:51]

Nou wat mij betreft en veel onderzoeken die er zijn hoef je niet in het midden te laten of social media gezond is hoor. Er zijn heel wat onderzoeken die concluderen dat social media zorgt voor verminderde, verstoorde en vertraagde slaap, wat gepaard gaat met depressie, geheugenverlies en slechte prestaties.

Natuurlijk kun je zeggen dat er ook positieve zaken zijn, en dat is wel degelijk zo, maar voor die positieve zaken zijn er ook genoeg alternatieven die minder slecht zijn.

En dan hebben we het nog niet eens over de manier hoe kinderen, jong volwassen maar ook volwassenen massaal worden beinvloed door social media. Het is gewoon een vorm van indoctrinatie, vooral TikTok en de manier waarop hun algoritme werkt en hoe effectief die is. Als je maar vaak genoeg bepaalde zaken ziet of hoort, dan ga je het vanzelf wel geloven.
De reden dat ik het in het midden liet was ter verduidelijking van de nuance, niet omdat omdat de impact van social media on- of overduidelijk is. Soms is het beter om iets expliciet buiten de discussie te houden om te voorkomen dat de discussie overslaat op iets dat niet relevant is voor het te maken punt.
Ja maar dan is je reactie eigenlijk onzin, want wat voor de een ongezond is hoeft voor de ander niet ongezond te zijn. Elk mens is anders.

Voorbeeld, jij haalt roken aan wat zeker een slechte gewoonte is. Maar is dit entertainment of ontspannend of is het aangeleerd gedrag? Daarbij als iemand niet rookt, of stopt, maar daardoor wel meer alcohol nuttigd en ongezond veel eet, wat is dan slechter? Je moet het ook dan in perspectief zien.

Gokken op lang termijn hoeft ook niet per se slecht te zijn, zolang men het met mate doet. Het is of wordt een probleem wanneer je "normale" leven er onder lijdt. En dat punt is voor iedereen anders.
Ja maar dan is je reactie eigenlijk onzin, want wat voor de een ongezond is hoeft voor de ander niet ongezond te zijn. Elk mens is anders.
Roken is bijvoorbeeld voor ieder mens ongezond die het doet, en voor mensen die meeroken. Of die ongezondheid gevolgen heeft, dat is een tweede. Er zijn uiteraard outliers die 90+ worden, maar dat geldt niet voor de massa.
Voorbeeld, jij haalt roken aan wat zeker een slechte gewoonte is. Maar is dit entertainment of ontspannend of is het aangeleerd gedrag?
Dat bepaalt niet of het (on)gezond is.
Daarbij als iemand niet rookt, of stopt, maar daardoor wel meer alcohol nuttigd en ongezond veel eet, wat is dan slechter? Je moet het ook dan in perspectief zien.
Je hebt zaken die minder ongezond zijn, en die meer ongezond zijn. Dat maakt het niet plots niet ongezond.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 18:51]

Roken is bijvoorbeeld voor ieder mens ongezond die het doet, en voor mensen die meeroken. Of die ongezondheid gevolgen heeft, dat is een tweede. Er zijn uiteraard outliers die 90+ worden, maar dat geldt niet voor de massa.

Dat bepaalt niet of het (on)gezond is.

Je hebt zaken die minder ongezond zijn, en die meer ongezond zijn. Dat maakt het niet plots niet ongezond.
Ik zeg in mijn reactie ook nergens dat het gezond is om te roken, ik denk dat we er beide mee eens zijn dat het altijd ongezond is. Maar ik vroeg wel of je dat kunt zien als entertainment, want daar ging het uiteindelijk om. Daarbij gaf ik aan dat je het ook in persepectief moet zien wanneer je over ongezonde zaken praat, omdat het voor elk mens verschillend is en niet roken kan aanzetten tot misschien nog veel meer ongezonderder gedrag.

Werken is voor veel mensen ook niet gezond, vooral niet bij zwaar lichamelijk werk. Maar ook minder fysiek werk kan heel ongezond zijn door drukte en stress. Elke dag vroeg uit bed, of je nu wel of niet goed geslapen hebt. In principe kan alles ongezond zijn/worden, vooral als het te veel en te vaak gedaan of gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 23 juli 2024 18:51]

Entertainment is niet nutteloos.
Nja veel van onze ouders zitten uren naar domme spelprogramma's op TV te kijken. De 'TikTok' generatie kijkt nog nauwelijks TV.
Als mijn kinderen knofje of meneer papier willen kijken, dan gaan ze echt niet wachten tot dat uitgezonden wordt, reclameblokken is hen onbekend en bovendien willen ze 2 of 3 verschillende afleveringen na elkaar kijken.
Oh, en tv? waarom as je ook op tablet op je kamer kan kijken en zelf kiezen. Huidige kinderen zullen nooit wennen aan tv. Anders is het met radio, dat zal naast podcasts altijd blijven bestaan

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 23 juli 2024 18:51]

Want? Wat maakt de ene vorm van entertainment meer waard dan een andere?
Ik speel nog wekelijks games op m'n pc, weet zeker dat vele mensen dat super nutteloos vinden. Ieder z'n eigen ding :D

Ben benieuwd wat mijn kind gaat doen wanneer ze op leeftijd is, ik zal niks verbieden maar misschien wel stiekem teleurgesteld? Vooral als ze alleen aan het consumeren is en niet geïnspireerd wordt om ook iets ermee te gaan doen. Time will tell.
Dit is een verslaving voor veel mensen, ik zie letterlijk veel van mijn leeftijdsgenoten uren per dag op tiktok zitten. Het is ervoor gemaakt om je verslaafd eraan te maken, en het levert niets op. Je leert er niks van en je spendeert zo half je dag ermee.
Gelukkig mag jij dat voor niemand anders bepalen.
Ik bepaal dat ook voor niemand, maar helaas is een verslaving over het algemeen niet iets goeds.
Wat doe jij in je vrije tijd? Of ben jij een supercalvinist die geej lolletje in zijn leven toelaat?
Absoluut niet. Integendeel, ik doe ook nutteloze dingen.

Ik had gehoopt dat de emoticon enige nuance zou aanbrengen, maar klaarblijkelijk zit de social media police gereed :O .
Zegt ie in een reactie op een sociale site zonder enige vorm van ironie. Het is enkel om de tijd tot het graf wat korter te doen lijken.
Als men er zoveel voor over heeft dan zou het wel eens het nieuwe roken kunnen zijn. Krijgen zij dan om zoveel items ook verschikkelijke foto te zien wat de verslaving allemaal aanricht.

Een algoritme kan kan de meest schokkende foto's bepalen voor die specifieke verslaafde.
Net als hier posten. Mensen zoeken altijd naar manieren om niet produktief te zijn
Lijkt een vrij irrelevant gegeven. Tiktok en Instagram zijn niet hetzelfde. Je kunt ook gaan zeggen dat er op Instagram oneindig veel meer foto's worden bekeken dan op tiktok. Of dat mensen meer hagelslag op brood eten dan door de soep.
Met als kanttekening dat Meta wel graag wil dat Instagram hetzelfde als TikTok is, gezien hun acties op het platform van de afgelopen 2 jaar.
De jeugd is (zo lijkt het wel) meer bezig met vage filmpjes op Tiktok plaatsen dan dingen die er wel toe doen.

[Reactie gewijzigd door mugenmarco op 23 juli 2024 18:51]

Alsof jij in je jeugd vooral bezig hield met wereld verbeteren, ipv de spice girls.
Wij hoefden de wereld niet te verbeteren. De Spice Girls waren er gewoon.
Waarom zou de huidige jeugd de wereld moeten verbeteren, maar hoefde wij dat toen niet?

Of begrijp ik de grap niet :?
Je begrijpt ze niet. Eerst je eigen post zeer goed lezen en dan de mijne. Wij hielden ons bezig met de Spice Girls en ergo de wereld was goed omdat ze er waren. dus...
Wij hielden ons bezig met de Spice Girls en ergo de wereld was goed omdat ze er waren.
Sorry, maar hier kan ik ook geen touw aan vastknopen.,.
Omdat je je bezig hield met een tekenfilm, wil dat zeggen dat de wereld goed was omdat een tekenfilm er is?

Omdat je een tekenfilm kijkt, je oogkleppen op hebt voor wat er gebeurt in de wereld? Ik begrijp oprecht niet wat je wil zeggen met je bericht....
Als je het hebt over zaken als menselijke contact dan geef ik je gelijk.

Het is niet persé schaarste dat mensen leert keuzes te maken, maar zelfontwikkeling. Die drive die mensen hebben is emotioneel van aard, en als men zich niet meer emotioneel ontwikkeld in sociale context, dan krijg je dat ze maar als een gek gaan consumeren met een attention span van twee seconden, omdat ze niet autonoom weten wat ze zelf willen.

Dit is een serieus probleem.
Het is allemaal dikke rotzooi. Mag hopen dat er eens een keerpunt komt, iedereen er genoeg van heeft en zich weer eens met echte sociale dingen bezig gaat houden. Ik heb Instagram al een hele poos weg gedaan omdat het een grote advertentiefestijn is en je feed vol loopt met rotzooi waar ik volgens instagram in "geinteresseerd" zou zijn. Tiktok heb ik me nog nooit aan gewaagd. Dat is meer voor 13 jarige meisjes die denken dat anderen hun domme filmpjes willen zien.
Waarom is dit meer rotzooi, dan de power rangers die wij kregen?
Bijna 200 miljoen uren per dag, dat zijn ongeveer 2000 volledige loopbanen (8uur/dag - 40jaar). Kan nuttiger besteed worden denk ik dan... 8)7 :P
Hoeveel jongeren hebben loopbanen van 8 uur per dag?
Anoniem: 1741116 13 september 2022 10:10
Ik ben nu ook wel benieuwd naar hoe YouTube shorts het doet in verhouding met Instagram Reels en Tiktok
Ik post zelf ook vooral foto's, voorheen ruim 100 likes op een foto (niet veel, maar ik heb dan ook maar rond de 600 volgers.) Nu mag ik blij zijn dat ik 25 likes erop krijg. Voor de gein postte ik een reel, die werd 6350 keer bekeken met 160 likes. Het is gewoon niet eerlijk meer, het aantal volgers is ook flink afgenomen de laatste paar jaar.

Vero geprobeerd, maar niemand die ik ken gebruikt het, dus ook niet de moeite om het echt als social media te zien.

Tiktok wil ik niet eens gebruiken, op aandringen van m'n vriendin toch maar aangemaakt, maar ik doe er letterlijk niks mee. Ik wil gewoon foto's posten op Instagram...
Waarom is het niet eerlijk? Waarom ben je van mening dat je recht hebt op likes, of vind je het belangrijk om likes te krijgen?

(oprechte vraag)
Ik neem aan dat hij bedoelt dat Instagram ooit een foto only platform was en hij daar als gebruiker gebruik van ging maken. Hij had een leuk account en zijn foto's werden goed bekeken onder zijn volgers, daar doe je het dan toch voor? Foto's delen met je volgers/vrienden/familie/bekenden,

Toen kwam Tiktok en ging Instagram het hele platform omgooien om te kunnen concurreren waardoor nu juist accounts die geen foto's plaatsten maar videos nu het platform domineren.

Kan je wel zeggen, gebruik geen Instagram meer maar er is nu geen vergelijkbaar platform wat de zelfde bereik heeft. Uiteraard heb je ook nergens recht op als gebruiker maar je bent in zekere zin wel een klant en je bouwt ergens een reputatie op die nu dus minder waard geworden is.

Het zelfde zou zijn als Tweakers video reacties gaat toestaan en geschreven reacties onzichtbaar maakt voor de meeste gebruikers. Kan je wel zeggen dat je nergens recht op hebt maar je bent toch onderdeel van een platform en community waar je tijd in hebt gestopt mogelijk mede door jouw bijdragen groot geworden is
Wat Groov al zegt, het was eerst een platform om foto's te delen, maar sinds TikTok in de wereld is gekomen is Instagram een TikTok kloon geworden. M'n foto's hebben gewoon geen bereik meer.

Erg belangrijk vind ik likes niet, maar wel m'n bereik. Ik ben een hobby fotograaf die af en toe wat betaalde shoots doet, en een groot bereik zou helpen.

Wat ik andere fotografen nu zie doen is een heel filmpje om 1 foto heen bouwen. Behind the scenes, iedereen doet dit tegenwoordig. Goed voor het bereik, maar ik ben zelf niet bereid om dit met elke foto te doen. Ik ben een fotograaf, geen cameraman.
En over een paar jaar zit de jeugd massaal weer op een ander platform.
Beide noot gebruikt. Ook niet het gevoel dat ik daardoor iets substantieels mis in mn leven...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.