Telegram-oprichter bekritiseert Apple voor het tegenhouden van update - update

Pavel Durov, medeoprichter van chatdienst Telegram, heeft kritiek op de tijd die Apple nodig heeft om updates van de Telegram-app goed te keuren. Volgens de Russisch-Franse ceo van het bedrijf worden er door 'techmonopolies obscure goedkeuringsprocessen aan mobiele apps opgelegd'.

Telegram-ceo Pavel Durov

Volgens Durov is de reeds uitgebrachte update voor Telegram, die naar eigen zeggen revolutionair zou zijn voor hoe mensen zich op de app kunnen uitdrukken, twee weken onder beoordeling bij Apple geweest. De App Store-uitbater zou pas na uitvoerige media-aandacht een reden hebben gegeven voor de 'blokkade'.

Hij betrekt het trage goedkeuringsproces van bedrijven als Apple en Google niet alleen op Telegram, maar ook op kleine ontwikkelaars: "Als Telegram, een van de tien meest populaire apps ter wereld, zo behandeld wordt, kan men zich alleen maar voorstellen hoe dat is voor kleinere ontwikkelaars." Durov stelt dat het niet kunnen updaten van apps simpelweg geld kost en bekritiseert Apple en Google voor het innen van 30 procent commissie. "Volgens hen is deze [belasting] bedoeld voor het financieren van de middelen die nodig zijn om applicaties te kunnen verwerken."

Het is niet voor het eerst dat Durov publiekelijk uithaalt naar Apple. In 2018 claimde hij dat Apple een update voor de app wereldwijd zou blokkeren nadat Rusland Telegram zou willen blokkeren. Ook diende de berichtendienst een antitrustklacht in bij de EU vanwege vermeende oneerlijke handelspraktijken van Apples App Store. Epic Games deed overigens hetzelfde. Recentelijk voerde de Fortnite-maker een enorme publieke en juridische strijd tegen Apple vanwege het App Store-beleid.

Update, 21.40 uur: Ondertussen is de update die door Apple tegengehouden werd live. Volgens Durov werd de update tegengehouden omdat Apple eiste dat de nieuwe Telemoji-functie voor geanimeerde emoji's in hoge resolutie verwijderd moest worden. Het is niet duidelijk waarom deze functie door Apple werd tegengehouden, maar Telemoji's zijn vooralsnog uit de update gehaald en worden uiteindelijk eerst onder Premium-gebruikers uitgerold. Met dank aan juliank.

Door Yannick Spinner

Redacteur

12-08-2022 • 21:00

118 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (118)

Wijzig sortering
Je mag toch zelf wel uitmaken wat voor emoji's je in je EIGEN app wil toepassen! 8)7

Edit:
Ah, dan snap ik het inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Mative op 13 augustus 2022 18:50]

Naar wat ik begrijp zijn dit doorontwikkelingen van Apple's eigen emoji font, waar een copyright op zit. Denk dat 'm daar de kneep zit.
Ja dat mag, als het je eigen emoji's zijn. Als je de emoji's van een ander kopieert en aanpast, dan mag dat niet vanwege copyright.
Gezien zijn afkomst
?
Ah pure discriminatie dus, leuk.
Meneer heeft goede banden met het Kremlin tegenwoordig, dus het is niet zomaar omdat hij Russisch is. En dus is ongefundeerd afgeven op Westerse bedrijven dan niet helemaal onverwacht toch.
Exact mijn punt. Waarom ik nu gedownmod word... (zal mij verder worst wezen overigens.) :D
Meneer heeft goede banden met het Kremlin tegenwoordig
Geef daar gerust een bron van want tot een paar weken geleden was dat niet het geval.
dus het is niet zomaar omdat hij Russisch is.
Dat is het wel degelijk, je hebt racistische/discriminerende mensne ook op tweakers spijtig genoeg.
Trek je racisme kaart nog een keer terwijl dat niet bedoeld word. "je hebt racistische/discriminerende mensne ook op tweakers spijtig genoeg." dat ben je dan wel zelf.
Tuurlijk bye bye beste troll.
Lastig als je weerwoord krijgt en aangesproken word op je onzin hé? ik begrijp dan dat je zo gaat reageren want inhoudelijk heb je niets te melden behalve de racisme kaart trekken. Jammer. Sterkte met alles.
Omdat ik zeg dat het een Rus is is het discriminatie? Ik geloof dat je nog even bij de definitie van Discriminatie moet gaan kijken. |:(
"russen geven niet om een leugentje meer of minder" is gewoon discriminatie, en ja dat voldoet perfect aan de definitie van dat. Misschien zelfs eens bekijken?
Quoten is kennelijk ook al moeilijk voor je. Ik zei namelijk: "Ja, we hebben meer wauwelaars van Russische komaf toch? Die geven niet om een leugentje meer of minder."

Sterkte met lezen/ quoten en interpreteren en het opzoeken van de definitie van discriminatie. Blijf vooral roeptoeteren! 8)7
lol grappig en typisch, dat je het zelf niet begrijpt.
Je bent een reaguurder waardig! Het ligt altijd aan een ander. Sterkte ermee.
Beetje jammer om het op zijn afkomst te gooien. Doe dat soort dingen lekker op dat open riool wat twitter heet?
Er kan natuurlijk ook gewoon een goede reden zijn waarom Apple het nog niet heeft goedgekeurd. Misschien voldoet het niet aan Apple's requirements en dan is het qua PR natuurlijk altijd goed om de aanval te openen ipv het probleem op te lossen. Hoewel Telegram ook gewoon een miljardenbedrijf is kunnen ze nu toch een beetje de underdog spelen. Het is dan makkelijk om de sympathy vote te krijgen.
Zoals je in het nieuws kunt lezen is het probleem dat Apple niet heel duidelijk lijkt te zijn waarom updates geen oordeel krijgen en dus niet uitgerold kunnen worden. Apple weet dat ontwikkelaars en klanten afhankelijk zijn van updates, dan zorg je er op zijn minst voor dat duidelijk is waarom de ontwikkelaars en klanten moeten wachten. Ook als je als Apple een goede rede meent te hebben.
Telegram zegt dat Apple niet duidelijk is.

Ik heb 15 jaar app ontwikkeling ervaring bij zeer grote spelers en Apple is altijd heel duidelijk waarom ze iets afkeuren. En als je een vraag stelt krijg je binnen de dag antwoord.
Waar het echte probleem ligt is bij Google, die zijn én slecht bereikbaar voor commentaar én hebben een willekeur aan regels en halen zomaar zonder discussie apps uit de store, wat Apple nooit doet (ze geven je tijd en je kan in dialoog).

Ook hier merken verschillende lesers op dat er wel een geldige reden is dat Apple de update niet aanvaardde. En niemand van ons kan zeker weten of Apple al dan niet direct die reden gaf, gezien we enkel de versie van een gefrustreerde CEO horen.
Wat ik in beide gevallen mis van het stellen dat Apple is wel/niet duidelijk zou zijn: goede onderbouwing.

Duidelijkheid lijkt mij niet dat als je lang moet wachten eerst zelf maar contact moet opnemen, want dan was er waarschijnlijk iets te vaag aan wat Apple wel deed. Net als wat je zelf stelt over het ontbreken van duidelijkheid bij de klachten.

Maar los daarvan. Ik heb liever dat Apple eens zou reageren over deze situatie, juist omdat dit verhaal meerdere kanten heeft. Jou lijkt het misschien prima dat je achter Apple aan kan gaan om ze in meer beweging te krijgen voor duidelijkheid, maar anderen verwachten dat Apple dat zelf doet. En dan kan het ergens anders nog veel erger zijn, dit gaat om wat van Apple verwacht mag worden en hoe dat te verbeteren is.
Dat Apple niet duidelijk is moet men maar aannemen van deze CEO van Telegram. Ik vind het daarom vooralsnog onduidelijk van Telegram. Waarom publiceren ze dan niet de e-mail van Apple?
De beste man is uitgespuugd door Rusland
Dan kunnen ze op z'n minst een reden geven, ik weet uit ervaring dat het vaak moeilijk te achterhalen is waarom iets afgekeurd is.
Maar er is niks afgekeurd, hij is gewoon nog “pending review” of “in review”.
Klopt, Telegram maakt al jaren gebruik van de Apple Emoji op diverse platforms, het gaat Apple misschien net iets te ver om eigen materiaal ineens in een “verbeterde” versie te zien, vrij logisch dat dat feestje niet doorgaat. Dus ja, stemmingmakerij, zo revolutionair zijn geanimeerde Emoji nou ook weer niet zou je denken.
Stickers-functionaliteit is misschien wel de meest populaire 'heruitvinding' op instant messagers in de afgelopen 10 jaar, geanimeerde stickers zijn dus ook populair en voor sommige gewone gebruikers een toffe toevoeging. Daarom heeft Apple er na vele jaren pas ook een matige versie van ingebouwd in iMessage, alleen wordt de Messages app natuurlijk maar eens per jaar bijgewerkt met features die al jarenlang bestaan, dus van Apple zelf hoef je niet op iets revolutionairs te rekenen. Vergeleken met Apple is Telegram natuurlijk vele malen vooruitstrevender met updates en nieuwe features introduceren. (Niet dat sommige van die features niet van een Chinese app kunnen zijn afgekeken o.i.d., maar slimme generiek te noemen innovaties afkijken doen alle apps.)
Absoluut, daar is ook niks op tegen, ik gaf alleen de reden aan voor Apple om een update niet toe te staan, copyright 🤷‍♂️
Jobs had niet veel geld, Microsoft had veel geld, en die hebben Apple een kans gegeven en die is goed benut
Je wil zeggen dat de mens uit-geïnnoveerd is en er nooit meer iets revolutionairs of een nieuwe markt zal ontstaan die weer een aantal mensen schathemeltje rijk maakt? Ik denk dat dat nog wel zal gebeuren hoor.
Want crypto bestaat niet? En Amazon? De platformeconomie? Android?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2022 16:46]

Inmiddels is de update sinds vanmiddag al in de appstore
Is er dan ook al bekend wat er zo revolutionair aan deze update is?
Ze hebben alle standaard Apple-emoji's aangepast naar geanimeerde versies. Dat is wat Apple blokkeerde, want het is hun trademark.
Arrrr… 20 jaar geleden hadden msn en yahoo ook al geanimeerde emoticons. Ik snap niet wat telegram daar revolutionair aan vindt
Of waarom die dingen op systeem I've au moeten vastliggen. Ik zou vrrwachten dat er aan dergelijke customization bakken met geld te verdienen is. Samsung is 1 van de weinigen die bv makkelijk thema's en lettertypes laat wisselen en die ook laat verkopen in diens store. Emoji, achtergronden e.d. lijkt mij een prima manier om bij een OS wat bij te verdienen, maar Apple en Google houden hier vreemd genoeg hun poot stijf. En ook binnen chatapp wordt er maar weinig gedaan om mensen te laten uiten en werken in de omgeving die ze willen.
Dat is het idee van een standaard. Dat heeft zeker beperkingen, maar ook voordelen. De herkenbaarheid, de data opslag (elk plaatje moet immers weer ergens verzonden en opgeslagen worden)

Ik ben blij dat ik niet 10-tallen fonts en 10-tallen versies van een (animated) lachende smiley mee moet sjouwen in mijn telefoon. Ik gebruik die opslag ruimte liever voor nuttige zaken.
Ik denk dat tientallen fonts niet significant ruimte innemen, maar ik moet er ook niet aan denken om berichten in donker-rood comic sans op een oranje achtergrond te ontvangen, dus juich deze beperking wel toe.
Maar Martin had het ook over achtergronden. Je kunt de achtergrond van een ander niet zien, dus van een andere achtergrond zou jij dan toch geen last hebben?
Je kunt de achtergrond van een ander niet zien,
Dat lijkt mij een implementatiekeus.

Ik heb het hier over chatapps uiteraard.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 13 augustus 2022 14:21]

Ik ook. In de meeste chatapps kun je een eigen achtergrond kiezen.
Op Samsung moet je ook rooten om het emoji-lettertype te vervangen.
Ja maar je kunt wel gewoon tekst-fonts downloaden en instellen. Er zijn zelfs thema's die backgrounds, fonts, kleuren en lockscreen aanpassen. Waarom dat bij Android zelf nog niet kan, begrijp ik echt niet.
Snap wel dat ze daarom verlies hebben gedraaid... :( :) :+
Misschien dat ze standaard nu wél iets beveiligd op gaan slaan….?
Bedoel je e2e encryptie? Wat is eigenlijk de reden dat dit niet de standaard is bij Telegram?
Omdat Rusland dat niet wil…

Maar ok, éérljk: omdat Telegram nou niet bepaald secure is. Ja je Secret Chats zijn dat misschien wel (maar een zelfverzonnen protocol dus wie weet waar de hiaten zitten…). En er gaat zo’n mega hoeveelheid metadata naar Telegram dat ze die inhoud niet eens hoeven te kennen om alles al te kunnen reconstrueren.
Altijd weer typisch om wanneer je iets minder begrijpt ineens vage connecties te roepen.

Facebook komt uit de hoed van de CIA 👀

Zonder gekheid.
Er is niet een app echt veilig.
Wat daarnaast ook nog eens speelt in de VS is dat steeds meer financiële instellingen boetes
krijgen omdat ze whatsapp gebruiken zonder dat ze bestanden loggen,
https://www.bloomberg.com...ons-for-us-whatsapp-fines
Dit gaat ook tzt overslaan naar andere instellingen waarbij met
(basis)scholen als eerst in beeld komen. Je hebt als leraar niks te maken buiten schooltijd met een kind en tijdens werktijd ben je in dienst en moet je je gedrag kunnen verantwoorden.


Steeds meer personeel gaan gebruik maken van een compleet ander protocol omdat ze daar geen zin in hebben.
Heb je nu een random number generator losgelaten op het woordenboek, of probeer je een punt te maken? Ik snap werkelijk niet wat je hiermee wil zeggen eigenlijk…

Dat het protocol van Telegram door henzelf ontwikkeld is is alom bekend, dat alleen Secret Chats encrypted opgeslagen worden ook.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 13 augustus 2022 09:33]

Meest veilige zou zijn om totaal geen apparatuur meer te gebruiken
Omdat Telegram focust op gebruik als massamedia: open api, grote griepsgesprekken, op veel apparaten tegelijk te gebruiken. Dat werkt gewoon niet goed samen met e2e.
Gaat dat om dezelfde versie als waar nu naar verwijst?

Ik zie bij de huidige update namelijk:
GEANIMEERDE EMOJI IN BERICHTEN, NIEUW STICKERPANEEL, PRIVACY-INSTELLINGEN VOOR SPRAAKBERICHTEN EN TELEGRAM PREMIUM ALS CADEAU
Dat voelt verre van: "die naar eigen zeggen revolutionair zou zijn voor hoe mensen zich op de app kunnen uitdrukken", zelfs niet als je het in All Caps schrijft.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 augustus 2022 21:29]

Ja het is deze versie inderdaad. De geanimeerde emoji's zitten er niet in. Ze hebben namelijk alle standaard Apple-emoji's aangepast naar geanimeerde versies. Dat is wat Apple blokkeerde, want het is hun trademark.
Ik heb net even ge-update maar als ik nu een enkele emoji verstuur is hij in de “Apple style” en geanimeerd.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 augustus 2022 22:41]

Ah nee het ging er om dat ook alle kleine versies van de emoji's geanimeerd zouden zijn. De grote animaties kun je uitzetten, maar zijn er maar voor een select (maar groeiend) aantal.
Ik zie ze echter wel in het bericht wat Telegram naar mij heeft gestuurd met de update notes.
Van mij hoeft dat ook niet eerlijk gezegd, liever gewoon de normale emoji’s.
Het staat me sowieso al niet aan dat er in principe twee partijen zijn die poortwachters zijn op mobile phones. Ik hoop dat er iets op gevonden gaat worden in de toekomst.
Sure, dat is er al lang, alleen wil het gros van de gebruikers en software developers gebruik blijven maken van de twee grote partijen (Google en Apple). Voor de gebruikers het gemak en voor de developers het geld.

Wat me altijd verbaast is dat de mensen die deze vragen stellen niet de PDA/smartphone wereld van voor iOS/Android hebben meegemaakt als gebruiker. Dat was ronduit bagger, zowel in gebruik als in het verdienen daarmee. Iedereen praat nu in zijn eigen straatje, de software makers omdat ze gewoon nog meer geld willen zien en de gebruikers omdat ze niet beter weten...
Ik heb het wel meegemaakt, maar dat het anders bagger is wil nog niet zeggen dat ik de oplossing hiervoor fijn vind. De bedrijven in kwestie zijn me veel te druk bezig om hun eigen politiek door te drukken op de gebruikers.
"Als Telegram, een van de tien meest populaire apps ter wereld, zo behandeld wordt, kan men zich alleen maar voorstellen hoe dat is voor kleinere ontwikkelaars."

Je zou juist willen dat het formaat van het bedrijf achter de app niet moet uitmaken in het proces, dus dit is pure stemmingmakerij. En dan stellen dat het een revolutionaire update is. Heel vreemd allemaal.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 12 augustus 2022 21:05]

Volgens mij bedoelt hij juist dat het voor kleinere bedrijven helemaal onacceptabel is als ze zo lang moeten wachten op de goedkeuring.
Afgelopen maandag hebben wij een app in de store aangeboden, welke door een heel kleine groep gebruikt wordt, gisteren hadden we goedkeuring. Ik denk dat het ook afhankelijk is wat je in de store wilt zetten? Ik heb hiereen beetje het gevoel dat Telegram een beetje loopt te zeuren. Daarnaast wat is tegenwoordig nog twee weken?
Daarnaast wat is tegenwoordig nog twee weken?
De volledige tijd tot de volgende release
Misschien dat ik het verkeerd zie maar ik zie het anders. Het lijkt mij juist dat een grotere bedrijf er meer last van heeft dan een kleinere bedrijf. Veel kleinere bedrijven hebben vaker apps die alleen offline dingen doen en hebben vaak een eenmalige aankoop bedrag of advertenties van een externe bron. Updates hiervoor hebben dus minder impact dan voor een bedrijf die veel servers moet draaien en/of een paar miljoen per dag kunnen verdienen. De mogelijke uitzonderingen zijn wanneer het een nieuwe app is (zolang die niet in de store staat kan er geen winst gemaakt worden) en bij grote kritische bugfixes in de update (de bugs kunnen natuurlijk leiden tot geld terug vragen of negatieve reviews).,
Tegenwoordig zijn apps binnen 24u goedgekeurd bij Apple, als je je aan de regels houdt. Het is dat laatste dat Telegram misschien eens beter moet bekijken...
Vroeger (5+ jaar geleden) duurde de goedkeuring van een update 2 a 3 weken, tegenwoordig heb ik die bijna altijd binnen een dag (snelste was een uur of 5)
Telegram monetised tegenwoordig dus theoretisch kan het ze geld kosten.

Ik vind het wel goede stemmingmakerij, het kan potentieel kleinere devs ook helpen. Als een belangrijke app zo behandeld wordt dan zal een kleinere dev wellicht nog slechter behandeld worden.
Telegram krijgt aandacht voor een probleem dat ze met Apple hebben doordat ze groot zijn. De opmerking is eerder dat kleinere ontwikkelaars maar moeten hopen gehoord te worden. Tenzij je kan aantonen dat Apple makkelijk naar klachten over de beoordeling door kleinere ontwikkelaars zou luisteren lijkt me dit een prima redenering dat er verschil is.
Apple verdient bergen geld aan de Telegram-app, dus hij gaat er van uit dat hun app sneller wordt bekeken, goedgekeurd/gecommuniceerd waarom afgekeurd dan kleinere apps. Ik kan me perfect voorstellen dat een dev van een app met een installbase van een paar duizend toestellen gewoon tegen een stenen muur aanloopt in het donker en een verwijzing (of in het beste geval een linkje) naar hun eenzijdig opgelegde voorwaarden.
Valt mee. Als een beslissing je niet aanstaat, gewoon appealen. Als het inderdaad nergens op sloeg dat het tegengehouden werd, dan wordt dat meestal binnen een uur of 48 gecorrigeerd en je kan het soms expediten als het veel haast heeft. Als het wel terecht geweigerd was: tja, dan krijg je opnieuw deksel op de neus en zul je het conform de regels moeten maken. Dat is voor groot en klein even goed zo. En het is ook niet zo dat Indie developers met dat soot problemen niet in het nieuws komen ofzo, dus dat Apple enkel bang zou zijn voor PR-gedoe met grote jongens is niet waar.

Om daar een voorbeeld van te geven, neem bijvoorbeeld Amphetamine. Niet wat je kan noemen een grote ontwikkelaar, niet de kleinste; maar 500K *downloads* (niet eens perse actieve gebruikers) over tig jaar is relatief gewoon klein. Die kreeg van een overijverige junior opeens te horen dat de app verwijderd zou gaan worden omdat de naam niet conform Apple's regels zou zijn. Dat was op 29 december. Hij dient de volgende dag een appeal in. Op 2 januari wordt ie netjes teruggebeld door een senior advisor, die zegt dat z'n appeal gegrond is en dat de app *niet* verwijderd zal gaan worden - de beslissing wordt dus teruggedraaid. 30 december indienen, heb je de pech dat er wat feestgedoe tussenzit - maar al met al snel opgelost, app is nooit van de Store verwijderd: geen enkel probleem. Je hoeft écht geen grote jongen te zijn met miljoenen downloads om gewoon netjes behandeld te worden door Apple.

Durov heeft zo te zien ook de app aangepast om het compliant te krijgen, dus blijkbaar was er dan toch iets mis. Ook Durov heeft zich aan regels te houden, ook al heeft ie het niet zo er op dat regeltjes ook voor hem gelden. Durov is ook heel erg goed in ovedrijven en halve-waarheden verspreiden, dus het zal allemaal wel meevallen waarschijnlijk en gewoon z'n moment gegrepen voor gratis marketing. :) De update die wel conform de regels is staat nu live en ze hebben alle tijd om het probleem op te lossen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 12 augustus 2022 23:31]

Telegram: "Als Apple een populaire app zoals die van ons zo kan behandelen, beeld je dan maar eens in waar kleinere devs mee moeten dealen."

Jij: "Apple behandelt Telegram óók slecht, dus dat vind ik best wel goed van Apple. Telegram moet opzouten met hun kritiek!"
Gelukkig hebben we in Europa binnenkort de Digital Markets Act, die Gatekeepers als Apple veel beter reguleert. Dan zijn consumenten maar ook bedrijven als Telegram niet meer volledig onderworpen aan de regels en willekeur van Apple :)
Ik vind het anders niet meer dan redelijk dat apple het recht heeft om een app die dingen doet die apple niet bevalt te blokkeren. Het is hun platform.

Telegram wilde iets invoeren waar apple het alleenrecht op wil hebben op hun eigen platform, dus blokkeren ze de update. Als je voor een platform ontwikkeld, dien je ook te voldoen aan de regels van dat platform

Anders begin je toch je eigen platform, buiten Apple en buiten Google? Eens kijken of ook maar iemand het gebruikt

Elke keer weer komt dit naar voren. “Het zou beter zijn als er niet twee grote jongens de dienst zouden uitmaken voor iedereen”

Uh nee, dat is een verschrikkelijk slecht idee. Kijk naar linux. Dat is een grote bende van conflicterende standaarden en package managers. Dat is nu juist de kracht van windows en mac OS. Er is strict leiderschap en stricte visie, wat ertoe leidt dat er een hoop werkt.
Die hele vrijheid waar linux zo bekend om is, is dé grootste downfall en dat zou niet anders zijn voor mobile devices

En zo was het ook voordat apple en google kwamen. Toen pda land nog het wilde westen was. Te veel platformen en gods onmogelijk om een kleine selectie uit te zoeken om voor te ontwikkelen

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 12 augustus 2022 22:46]

Het is inderdaad hun platform. Totdat je in feite een monopoliepositie krijgt. Dan krijg je te maken met autoriteiten die het machtsmisbruik van dergelijke commerciële bedrijven aanpakt. Dat is nooit anders geweest.
Ik snap ook niet zo goed waarom alles maar een eenheidsworst moet worden en verplicht alles helemaal open moet zijn. Dan heb je dus ook juist *minder* concurrentie imho, want het is polo A of polo B: maar je moet een polo dragen en daarmee basta. Je kan kiezen tussen open en open, maar open zal je gebruiken of je nou wil of niet. Apple is ook juist zo groot geworden met iOS omdat het een hele grote groep mensen aanspreekt dat het uniform werkt zonder tig "competing standards" binnen het OS en de Stores en dat niet iedereen maar mag doen wat ze willen maar een bepaalde set regels hebben te volgen die voor iedereen hetzelfde zijn. De walled garden heeft daarvoor gezorgd en het is er *extreem* groot mee geworden (qua omzet, niet eens qua marktaandeel) omdat het zoveel mensen aanspreekt, goed werkt en uniform werkt. Dat werkt imho ook erg fijn, je weet altijd waar je aan toe bent, je privacy is behoorlijk goed gereguleerd/in controle en de veiligheid is erg sterk. Waarom de consument die keuze niet mag hebben voor zo'n gesloten ecosysteem en alles perse open (en/of chaotisch) zoals Android moet gaan werken is mij echt een raadsel. Zeker als de consument die het koopt dat dus eigenlijk helemaal niet wil...

En dan hoor je vaak "Ja maar je mag die keuze wel hebben hoor, maar Apple moet ook de keuze bieden om het wél open te zetten. Jij hoeft dat dan niet te doen en kan gesloten blijven". 1.) Waarom moeten ze dat? Want je kan ook gewoon een ander merk kopen als je open wil :+, 2.) Maar dat gaat dus niet werken als de Facebook's, Epic's en allerlei van dat soort bedrijven al hebben gezegd dan lekker een eigen store te beginnen waar je gebruik van moet gaan maken wil je hun apps nog krijgen (en dan zonder dat ze zich aan die vervelende privacyregels en die veel te makkelijke manier om abonnementen op te zeggen hoeven te houden ;)), dan heb je dus niet werkelijk de keuze meer tenzij je je telefoon niet meer wil gebruiken voor waar je hem voorheen wel nog voor kon gebruiken... Al die gebruikers worden dus gewoon keihard genaaid, maar hebben zogenaamd op papier wel "keuze". Ze hadden werkelijk een keuze tussen open en dichte platformen, kozen voor dicht - maar krijgen dan gedwongen door overijverige ambtenaartjes de "juiste keuze" voorgeschoteld en worden zo toch een open platform in genaaid met als zoethoudertje "Ja maarja, je HAD de keuze om in gesloten te blijven (ondanks dat je dan geen reet meer met je telefoon kan wat je eerst wel kon), dat je nu zelf kiest voor open bewijst maar weer dat we gelijk hadden he!". :+ Pseudo-keuzes om de mensen die de andere een open platform aannaaien terwijl ze dat helemaal niet willen het voor zichzelf te rationaliseren. Stel je voor dat het andersom was en Android verplicht dicht werd, kijk hoe boos ze zouden zijn; maar andersom anderen iets door de strot rammen juichen ze heel hard toe en beweren soms zelfs glashard dat het "voor ons eigen bestwil is". :+

Afijn, dat gezegd hebbende is er natuurlijk wel ruimte voor compromis - begrijp me niet verkeerd. Bijvoorbeeld dat alternatieve App Stores met een andere betaalmethode wel toegestaan worden, maar dat de apps nog altijd dezelfde regels moeten volgen én verplicht ook de apps in de App Store moeten aanbieden. De klant heeft dan daadwerkelijk de keuze om andere Stores te gebruiken met andere betaalmethoden en ander abonnement-management en dergelijken, maar de gebruikers die daar niet op zitten te wachten worden niet geraakt omdat die ook gewoon de veilige en vertrouwde App Store kunnen blijven gebruiken. Het app-aanbod is hetzelfde, maar de betalingen e.d. en sommige commissies kunnen anders zijn. In-app payments idem dito: Alternatieven? Prima, als er ook maar IAP van Apple naast aangeboden wordt zodat wederom mensen weliswaar de keuze krijgen, maar (bestaande gebruikers) nooit gedwongen kunnen worden om het alternatief te gebruiken. Ze kunnen veilig Apple's IAP en bekende arbitrage blijven gebruiken. Dat is denk ik de enige echte manier waarop er daadwerkelijk *keuze* kan bestaan binnen iOS waarmee walled-garden gebruikers niet genaaid worden en het een walled garden kan blijven - maar je wel kan afwijken van sommige zaken Apple. Niet van alles, nee - maar het zou echt nergens op slaan als Apple *alles* maar moet gaan toestaan op *hun* platform en systeem. Dit is al veel meer compromis dan je op tig andere plekken en winkels vindt...

Maarja, de EU kennende rammen ze het anti-consumenten gedoe er gewoon doorheen en zal iOS gesloopt gaan worden en de privacy en veiligheid afnemen. C'est ca. Over het algemeen is dit trouwens een verboden mening hier op Tweakers, maar dat zij zo. :P Dit is nu eenmaal mijn mening. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 13 augustus 2022 14:49]

Open betekent niet chaotisch.

Commercie betekent chaotisch.

En daar zit de crux, ongeacht de gekozen wijze van 'gatekeepen'. Je doet aan scherpe richtlijnen of je verzaakt daarin. Je kan dat beleid invullen hoe je wil.

Android verdient kennelijk meer geld aan chaos dan aan structuur.

Apple behaalt zijn hoge marge met zo min mogelijk chaos.

Er zijn prima tussenvormen mogelijk. Windows is een leuk voorbeeld: dat is chaos als je het er zelf naar maakt! Draai je het no nonsense dan is het ongeveer een perfecte balans tussen gebruikersvrijheid en bruikbaarheid/gemak. En dat komt ook omdat applicaties op dat OS het net zo mogen maken als ze dat willen. Dus die concurreren net zo goed om de gebruiker.

Het is dan helemaal niet zo raar om te zeggen dat een gatekeeper zich verre moet houden (of iig meer afstand moet nemen) van wat wel en niet mag. Dat is gezond voor gebruiker en markt. Niet alles moet eindeloos versimpeld worden: daar worden we letterlijk dommer/luier van.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2022 16:59]

Hoewel ik het met het eerste deel van je verhaal eens ben (Apple mag wat mij betreft inderdaad bepalen wat er gebeurd op hun platform, net zoals Sony dat mag op de PlayStation, Tesla op hun middenconsole en Miele op hun koelkast), ben ik het oneens met het tweede stuk. Ik vind dat je jezelf zelfs een beetje tegenspreekt;

In PC land heb je Windows en MacOS (die “gesloten” zijn maar nog veel meer open dan iOS en eigenlijk ook dan Android). En daarnaast heb je Linux waar je bijna absolute vrijheid hebt, voor zie die dat willen.

Waar een groeiende (mijn indruk) groep gebruikers graag naartoe willen is dat beide richting het Windows/MacOS model opschuiven. Aangezien je zelf verwijst naar Windows/MacOS, lijkt het me dat je geen probleem ziet in dat model? Persoonlijk vind ik dat dat een “natuurlijk” proces moet zijn tussen eindgebruiker en dat de wetgever zich niet moet mengen, maar dat “natuurlijk” proces kan volgens mij alleen maar gebeuren, als de eindgebruiker de kans/keus heeft op iets anders. En dat is bijvoorbeeld een open platform.

Het grootste probleem is dat dat natuurlijk proces op mobiel vandaag enorm traag gaat. Dat was op PC overigens ook zo (en is het nog steeds een beetje, bepaalde software pakketten en met name games worden nog altijd vooral voor Windows ontwikkeld, maar meer fundamenteel heb ik de tijd nog meegemaakt dat er een hele klas IT studenten op mijn studentenkamer in de sourcecode van mijn netwerkkaart driver zaten te rommelen om werkend netwerk te hebben. Daar zitten we vandaag nog met mobiel (en ik heb de indruk dat het even actief wordt tegengewerkt als toen).

Als de overheid iets zou moeten afdwingen, dan is het wat mij betreft dat hardware drivers ook beschikbaar moet gemaakt worden voor minstens 1 open platform. Dat mag gerust een binary blob zijn, als ze zich daar beter bij voelen (ik ben geen fundamentalist), maar dat zou ervoor zorgen dat je altijd een alternatief hebt, ook als de fabrikant beslist om ergens weer de stekker uit te trekken (qua sustainability ook een grote stap voorwaarts).

Een tweede zou kunnen zijn dat software ontwikkelaars hetzelfde moeten doen (minstens voor 2 platformen ontwikkelen waarvan 1 open platform). En dat software licenties meeneembaar zijn over platformen (zodat overstappen op iets anders veel makkelijker wordt, en opnieuw zoals in het scenario hierboven, als de fabrikant stopt met de ondersteuning, kan je grotendeels gewoon verder). Op z’n minst zouden ze dat kunnen afdwingen voor grote pakketten (>1M gebruikers bijvoorbeeld) en essentiele zaken (banken, etc.). Dat een kleine ontwikkelaar die de honderdste rekenmachine ontwikkelt dat niet doet, kan ik mee leven.

Op die manier kan iOS gewoon iOS blijven en Android gewoon Android, maar wie keuze wil, heeft keuze.

Overigens, dat Linux een grote bende zou zijn, vind ik ook een misvatting. Als je vandaag Mint of Ubuntu of nog een andere distro installeert, dan is daar nog weinig conflicterend aan. En je hebt veel keuze, maar als je die niet wil, dan heb je vandaag bij de meeste distro’s out of the box dezelfde ervaring als in Windows (en dat was eigenlijk 20 jaar geleden al zo).
Ik ben het grotendeels eens met @WhatsappHack . Ik snap jouw reactie daarop niet, @nokie, over Windows/MacOS. Wat is er voor normale gebruikers gesloten aan Windows/MacOS? Windows en MacOS zijn voor normale gebruikers net zo open als Linux. Alleen voor een kleine groep is Linux meer open dan Windows en MacOS. In het kader van discussies over open of gesloten van iOS zie ik Windows en MacOS gewoon als open.
Er is niet één perfect systeem, ook al vinden heel veel mensen (ook hier op Tweakers) dat wel. Alleen zijn die verschillende mensen het vervolgens niet eens over wat dan het perfecte systeem is.
Ik reageer niet op Whatsapphack, ik reageer op youridv, misschien dat dat mijn reactie duidelijker maakt?

Ik ben het overigens gewoonlijk ook eens met Whatsapphack, en dan met name over het aspect dat anderen (vaak niet-iOS gebruikers) een uitgesproken mening hebben over hoe iOS moet veranderen om aan hun eisen te voldoen, terwijl ze makkelijk voor een evenwaardig alternatief kunnen kiezen. Met de kanttekening dat je vandaag alleen Android als waardig alternatief hebt, maar dat komt aan de “Google” prijs, die niet iedereen wil betalen (inclusief mezelf, met 9 actief gebruikte Apple devices in huis denk ik dat ik naar Tweakers maatstaven een Apple fan ben).

Dat neemt niet weg dat ik denk dat er nog behoorlijk wat ruimte is tussen het iOS model en het MacOS model (om het specifiek bij Apple te houden) dat zoals je terecht zegt voor de meeste gebruikers meer dan open genoeg én dat het geen gigantisch drama moet zijn mocht Apple daar mocht landen, zoals Whatsapphack soms laat uitschijnen. (Daar ben ik het dus niet helemaal eens met whatsapphack).

Mijn reactie gaat ook meer over waar de overheid wat mij betreft moet ingrijpen. Nu zijn ze bezig regeltjes te maken op het niveau van iOS/Android wat niet alleen krampachtig is (die twee vinden toch weer een manier om hun winst ergens anders te halen, en aangezien alle discussies fundamenteel gedreven worden door app makers die een groter deel van de koek willen, betekent het dat wij als eindgebruiker netto gewoon meer gaan betalen), maar ook een doos van pandora (want wat is het verschil tussen een iPhone en een PlayStation? Of een Tesla?).

Ik vind ook dat de overheid zich niet moet moeien met “commerciële producten”, en volop zou moeten inzetten op open source (en dat is niet omdat Windows niet open genoeg zou zijn, of dat ik tegen gesloten oplossingen ben, maar omdat ik denk dat open source de meest “sociale” oplossing is waar het grootste aantal mensen baat bij hebben. En ik denk dat dit de enige manier is om de macht van enkele grote techbedrijven effectief aan banden te leggen).

En dus zie ik ze liever ingrijpen op een ander niveau. Dan kan whatsapphack niet alleen zijn geliefde iOS houden zoals het is (lees: zoals Apple het wil), maar zorg je er wel voor dat niemand nog kan claimen dat 2 spelers de hele markt controleren. En iedereen die “zijn zin wil doen” heeft steeds die mogelijkheid, al is het maar voor de hobby. En je lost er volgens mij ook het planned obsolescence verhaal mee op.
Ik raak altijd in de war van de threading als we eenmaal wat meer reacties hebben. Je hebt helemaal gelijk, en ik las de threading helemaal verkeerd. Ik ben het helemaal met jou eens dat er niet op het niveau van deze twee bedrijven ingezet moet worden. Dat is volgens mij gelegenheidspolitiek. Maar dat is wel veel makkelijker dan goed nadenken wat voor regels we willen die algemener moeten gelden. Hoe zorgt onze overheid voor een gelijk speelveld terwijl we er als gebruikers zowel korte termijn als lange termijn beter van worden.
Je steunt Mafia praktijken. Als ik baas ben in jou stad moet jij mij geld betalen anders maken we je kapot. En je business mag niet teveel lijken op die van ons anders maken we je kapot.
Dat verhaal van Linux klopt ook echt van geen kant. Laat me raden, je hebt het nooit gebruikt of je snapt het niet. Een aantal distros staan bekend om de meest stabiele repo van alle OSen die er bestaan.
Die bedrijven hebben te veel macht. Ja het wordt eens tijd dat de boel eens grondig bijdraait. Ik zou niet willen ontwikkelen voor zo’n platform dat mijn creaties kortwiekt waar je 30% van je inkomsten aan dat bedrijf mag ophoesten. Met zo’n voorkeursbehandeling ontwikkelt de deze niks op iOS als het van mijn doen moest zijn. En waar gaat dit over ? Een stel onnozel pixels ? Eigenlijk is zo’n dev niks meer dan een slaaf dat danst naar de grillen en grollen van Tim Cook om hem te spijzen. Ik hoop echt dat die act binnenkort komt en dat het gedaan is om met de ontwikkelaar zijn of haar voeten te spelen. Wie maakt Apple rijk ? De devs. Geen apps geen inkomsten. Laat Apple maar doen. Er zijn ook andere wegen om software te schrijven. The next nail in the coffin for Apple als dit nog zo door gaat. Er komt een tijd dat iedere ontwikkelaar zijn of haar rug keert en dan staan ze daar. Dat is wat je bereikt met dit beleid. Dit blijft niet duren.
Ik denk dat ze geanimeerde emoji te veel op die van Apple lijken.
Als Telegram, een van de tien meest populaire apps ter wereld, zo behandeld wordt, kan men zich alleen maar voorstellen hoe dat is voor kleinere ontwikkelaars."
Apple's app approval proces was inderdaad een bron van frustratie. Toen ik nog een app in de store had was het met elke update weer afwachten. Een paar keer werd er geklaagd over iets dat er vanaf het begin al in zat en niets met de update te maken had, en meestal ook niet eens in de richtlijnen genoemd werd. En sommige updates duurden 2 uur en anderen 2 weken. Het was gewoon totale willekeur.

Ik heb de app al niet meer in de store sinds 2015 ofzo (of misschien nog vroeger) dus ik weet niet of het nog zo is. Ik hoop dat het inmiddels wel wat verbeterd is eigenlijk.

Ook krijg ik nog steeds emails dat ik mijn bankgegevens moet aanpassen (waarom weet ik niet want het was altijd een gratis app zonder enige vorm van monetisatie - geen ads of niks, ook de dienst erbij was 100% gratis, puur voor de hobby gedaan op mijn kosten). En als ik inlog op iTunes Connect dan zegt hij correct dat mijn account gesloten is, wat klopt. Maar waarom blijf ik emails krijgen? Ik kan niet eens een case aanmaken bij hun support... Want daarvoor moet je eerst inloggen 8)7

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 augustus 2022 23:58]

Beetje flauw, je klaagt dat het 2 weken kan duren (het duurt tegenwoordig max 1 dag), en dan ook klagen dat ze soms iets vinden wat ervoor al in de app zat.
Niet elke reviewer ontdekt dezelfde zaken, als elke reviewer alles moet checken, duren reviews enkele weken, en dan is het ook niet goed.
De Apple developer guidelines zijn héél duidelijk, dus hou je gewoon aan de regels en je hebt geen miserie. De meeste projecten bij klanten waar ik projecten moet rechttrekken, betreft weigeringen omdat ze de guidelines vaak bewust niet volgen en het toch maar proberen in de hoop dat...
Ik heb bijna altijd maar 1 nieuwe build nodig om versie approved te krijgen, gewoon door de guidelines te volgen.
Je hebt trouwens een contract getekend waarin staat dat je die regels volgt.
Nouja zoals ik zei was het in het begin van de app store. Het was nog in Objective-C gemaakt, Swift bestond nog niet eens :) Zoals ik zei weet ik niet hoe lang het nu duurt. Maar het is fijn dat ze dit hebben verbeterd.

Ik vond de guidelines toen nog niet zo duidelijk en ze klaagden ook over dingen waar helemaal niet over gerept werd. Ik denk dat deels het probleem was dat het ging over een zeer technische app (voor zendamateurs) waarvan ze het doel niet snapten. Maar dat is mijn probleem niet. De doelgroep was er erg blij mee. Ik ben nogal een privacy activist dus mijn app had zelfs toen al een 'privacy bijsluiter' (waarin stond dat ik helemaal niets persoonlijks bijhield en zelfs bijna niets naar de server stuurde behalve de data van de verzoeken van de gebruiker zelf)

Overigens ben ik sowieso tegen het idee van de maker van mijn apparaat die wil beslissen wat ik er op mag doen. Dat was een van de redenen dat ik met Apple op ben gehouden (en dus de ontwikkeling hiervoor). Dat kleurt mijn ervaring ook wel, dat geef ik toe. Ik vind dat Apple alleen moet checken op malware en scams (zoals ze op de Mac ook doen). Maar ik deed echt niks raars. Waar de klachten over waren kan ik me niet helemaal herinneren maar het waren nogal arbitraire dingen, een keer had het niet eens met de app zelf te maken maar met de screenshots in de store.

In die tijd was Android nog een klungelig zooitje (met Android 5 en material design begon het pas volwassen te worden), dus geen alternatief. Maar tegenwoordig vind ik Android een stuk beter omdat je daar gewoon officieel kan sideloaden. Ik ben met name enorm tevreden met de apps in F-Droid die veel efficienter zijn (super kleine en snelle apps want geen tracking/reclame zooi) en bovendien reproducible builds zijn.

Maar mobiele ontwikkeling doe ik sowieso niet meer. Het was toen nog nieuw en spannend. Ik ben een beetje een 'gekke uitvinder' die de grenzen van nieuwe technologie op wil zoeken :P Mobiel is allang niet nieuw meer en ik heb geen zin om te zwoegen in een scrum team ergens. Ik ben nu op mijn werk bezig met een visualisatie van security informatie in VR. Zodra dat soort technieken standaard worden ben ik alweer met wat anders bezig.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 augustus 2022 12:24]

Een update over een update. LOL
Het is soms moeilijk om te zorgen dat Apple de app sowieso kán beoordelen. Wij hebben een app waarbij je met digid moet inloggen, maar Apple heeft natuurlijk geen DigiD. Er zit wel een demo-modus in de app, maar als je die gebruikt dan gebruik je dus eigenlijk niet de échte app/api's.