WSJ: Facebook en Apple voerden gesprekken over inappaankopen en abonnementen

Apple heeft tussen 2016 en 2018 gesproken met Facebook waarbij het aan het socialemediabedrijf heeft voorgesteld om een betaald abonnement te introduceren zonder advertenties. Apple vond ook dat er voor gepromote berichten een commissie betaald moest worden.

Deze ideeën zijn volgens The Wall Street Journal op tafel gelegd tijdens gesprekken die plaatsvonden tussen 2016 en 2018. Daarin werd nagegaan hoe de twee bedrijven op zakelijk gebied meer konden samenwerken. Een van de zaken die werden besproken, was de introductie van een betaald abonnement voor Facebook waardoor gebruikers geen advertenties meer te zien kregen. Apple wilde volgens The Wall Street Journal op die manier meer inkomsten uit inappaankopen opstrijken en dat via Facebook.

Het bedrijf vond ook dat het recht had op een commissie van de verkoop van gepromote berichten op het Facebook-platform. Dat zijn advertenties op basis van Facebook-berichten die tot meer verkoop moeten leiden. Volgens Facebook behoorden gepromote berichten toe tot de categorie van advertenties en hoefde er geen commissie voor betaald te worden. Apple zag dat volgens de Amerikaanse krant anders en vond dat Facebook gepromote berichten als inappaankoop moest beschouwen. Hierdoor zou het bedrijf in Cupertino dertig procent commissie kunnen vragen. Ondanks de gesprekken tussen de twee bedrijven, kwam er geen oplossing uit de bus.

Apple stelde enkele jaren nadien, in 2020, iOS 14 aan de wereld voor. Het bedrijf maakte toen bekend dat het nieuwe antitrackingfuncties zou toevoegen aan zijn mobiele besturingssystemen. Die kwamen er met iOS 14.5. Via de App Tracking Transparency-functie in die versie van het besturingssysteem konden gebruikers er voortaan zelf voor kiezen om hun activiteiten te laten tracken zodat ontwikkelaars gerichte advertenties konden tonen. Heel wat bedrijven, waaronder Facebook, waren tegen de nieuwe functies en claimden zelfs dat het kon leiden tot een omzetdaling. Advertentiebedrijf Lotatme schatte eind 2021 in dat socialemediabedrijven na twee kwartalen ongeveer tien miljard dollar omzet hadden misgelopen door de antitrackingfuncties in iOS.

Door Jay Stout

Redacteur

14-08-2022 • 11:42

59 Linkedin

Reacties (59)

Wijzig sortering
Wat ik nog het meest bewonderenswaardig vind aan Apple is dat ze ondanks dit soort ronduit dictatoriale praktijken, de uitbuiting van werknemers en het feit dat ze na de Saoedisch het meest winstgevende en kapitalistische bedrijf ter wereld zijn, ze nog steeds een goed imago in de lucht weten te houden en honderden miljoenen mensen ter wereld alles wat dit bedrijf doet tot het uiterste blijven verdedigen.
Waarom is dit een dictatoriale praktijk? Ik kan me veel ergere zaken voorstellen.

Ik bedoel, ik ben het eens met dat ze moeten stoppen met het uitbuiten van werknemers, maar dat doen vele grote bedrijven jammer genoeg.

Het extreem winstgevende van Apple vind ik minder erg. In zoverre: ze leveren producten, waarvoor genoeg goedkopere alternatieven zijn van bedrijven, die een veel lagere winstmarge hebben, maar mensen kopen het toch. Is dat dan Apple's schuld?

Je zou hooguit kunnen zeggen: behandel de mensen in China beter. Maar ik denk dat als ze die mensen een netter salaris zouden bieden en betere arbeidsomstandigheden, dat hun winstgevendheid nog steeds extreem hoog blijft, veel hoger dan bij andere bedrijven. Dus dat in jouw ogen 'negatieve' punt blijft staan.

Daarbij: worden de werknemers van andere mobiele telefoon-producten beter behandeld? Of bedoel je enkel: ook zij behandelen ze slecht, maar hun imago is dan ook minder?

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 14 augustus 2022 12:28]

Ik bedoel, ik ben het eens met dat ze moeten stoppen met het uitbuiten van werknemers, maar dat doen vele grote bedrijven jammer genoeg.
Hier zak je door de mand.

Anderen doen het ook, dus kan ik het ook doen.
Formeel kan dat prima, moreel niet.


Een graadje erger alsvoorbeeld is Nike die vol is van sociale ongelijkheid en ondertussen producten in lage lonen landen laat produceren.

https://investors.nike.co...Year-Results/default.aspx

Omzet 44,4mld,
netto winst, 6mld,

iets waar je altijd op moet letten,
share buyback,
komende 4 jaren gaan ze 18mld aan aandelen terugkopen.

Dat gaat af van de omzet of met geleend geld waarna die kosten ergens moeten worden weggesneden.
Zak ik door de mand? Wat? Waar zeg ik dat ik het moreel goed vind?

Ik vraag me alleen af of Apple erger is dan andere bedrijven in dezelfde markt. Wat nu als zij het juist beter doen dan de rest? Zoals een ander al aangeeft: het is een onderzoek van 2014.

Juist omdat elk groot bedrijf zo is of het moeilijk te controleren of vergelijken is, koop ik liefst gewoon zo min mogelijk (tech)producten en blijf ik ze gebruiken tot ze stuk zijn. Technieuws interesseert me, dit soort discussies ook, maar ik geef liefst zo min mogelijk geld aan ondoorzichtige productieketens of grote bedrijven in het algemeen.
Het is welliswaar jammer is dat veel bedrijven zich schuldig maken uitbuiting. Maar toch is dat anders als een bedrijf enorme winsten maakt waardoor die uitbuiting niet eens nodig zou zijn om toch nog steeds flinke winst te maken.

Kapitalisme zou een stuk minder vervelend zijn als de hebberigheid wat minder zou zijn.
Dat kunnen ze wel doen maar dat pikken de aandeelhouders niet. Die willen enkel meer meer meer. Dus dan vervangen ze Tim Cook gewoon door iemand anders als die dat zou gaan doen.
Je noemt niets op wat er aan dit nieuws is wat dan niet aan je eisen voldoet. Dus dan generaliserd kritisch over anderen doen als ze dit uit het nieuws onderbouwd niet erg vinden of verdedigen is te makkelijk. Wat is er volgens jou dus mis met wat Apple hier heeft gedaan om klanten een alternatief te brengen naast betalen met je privacy?
Ik vind dit geen dictatoriale praktijk. Die Antitracking features beschouw ik als goed. Met Facebook over een betaalde abonnement praten vind ik ook goed. Ik betaal liever met geld dan met mijn privacy.

Uitbuiting van “werknemers” gebeurd niet bij Apple maar bij een toeleverancier die voor ALLE grote spelers werkt. Wat doet Apple ( of Asus, Google, Sonos etc) nou precies verkeerd? Moet iedereen overal ter wereld de zelfde arbeidsvoorwaarden hebben?

Het resultaat van het bedrijf maakt me daarbij niet zoveel uit. Op dit moment is Saudi Aramco wat gedaald en Microsoft gestegen (die ook met Foxcon samenwerkt). Als ik een sensor voor een project koop ga ik ook niet kijken bij de fabrikant en in de supply chain of alles wel ok is. En dat 14 Mesen bij Foxconn zich van hun leven hebben beroofd is treurig! Maar daar werken wel 1.3 miljoen medewerkers. Nederland heeft er 10,6 per 100.000 inwoners, als wij Foxconn zouden zijn hadden er 137,8 mensen zelfmoord gepleegd. Dat cijfer 14 is dus eigenlijk best laag.

Wat Apple wel verkeerd doet is opzettelijk hun kabels van slechte kwaliteit maken. Het gebruik van Lightning die tov USB C niet echt significante voordelen meer heeft.
Denk dat je ze dan verkeerd gebruikt
Het is een weidverspreid probleem. De reden zou zijn dat ze geen PVC meer gebruiken omdat dat slecht is voor het milieu.

Daarnaast gebruikt Apple op haar kabel geen progressieve beschermer tegen het buigen. De beschermer is heel kort en super stijf waardoor de kabel effectief pas buigt na de beschermer.

Als heel veel mensen ze verkeerd gebruiken kan je je afvragen of het echt aan de gebruiker ligt of toch aan de fabrikant, al is het maar omdat ze niet duidelijk aangeven hoe ik het dan wel zou moeten gebruiken.
Oh sorry, ik dacht dat dat het standaard verweer was van Apple....

Mijn usb-c kabeltje van de axion van 1.95 doet het al een jaar of drie
Ik heb een aantal jaar voor Apple gewerkt, maar mensen lachen mij altijd uit zodra ik vertel dat ik werken voor Apple "hedendaagse slavernij" noem. Als mijn cursor 30 seconden lang niet bewoog over mijn scherm, kreeg ik al meteen een iMessage bericht van de afdeling die onze live-statistieken monitorde. Reageerde ik dan nog steeds niet, kon ik er van uitgaan dat er binnen een minuut wel iemand naast me stond.
Wat was je functie? Muisbeweger?
en honderden miljoenen mensen ter wereld alles wat dit bedrijf doet tot het uiterste blijven verdedigen.
Of het honderden miljoenen zijn die hun verdedigen terzijde, het zijn er veel maar geen idee hoeveel.

Maar dit was de reden dat ik 9 jaar terug naar Android ging overstappen, natuurlijk is de Android community ook geen lieverdje, maar ze zijn niet zo doorgedraaid als sommige Apple gebruikers.

Meeste mensen die Apple producten gebruiken zullen er niet onder vallen, maar de groep die wel onder valt gaat soms zo ver dat ze kritiek leveren als Apple, zich niet gedraagt zoals "hun vinden dat Apple zich moet gaan gedragen".

Daarnaast zijn er ook mensen die alles goed praten, soms durven ze nog te zeggen dat "jij" het probleem bent, omdat je het product niet zoals "het de bedoeling is" gebruikt.

Apple producten werken goed, vooral als je volledig in dat eco systeem wil zitten, maar een eco systeem hoeft niet meteen gesloten zijn, maar goed... ik wijk af en trek met deze mening/comment alleen ellende op mij af.

In short ben ik tevreden met mijn 13 Pro, want ik ben terug bij iOS. Maar als ik ooit terug ga naar Android is de kans groot dat het door exact hetzelfde reden komt als 9 jaar terug, de community die regelmatig zo extreem toxic is dat weinig andere dingen ermee vergelijkbaar zijn (en dit zeg ik als een gamer, die genoeg toxic community's kent)

Apple maakt leuke producten die goed werken, en hoeveel Apple ook een deel van het probleem is, de mensen die ik net noemde zijn het echte probleem, Apple eco systeem is geen utopie en sommige mensen zien dat wel zo.

Hetzelfde met de privacy tegenover facebook, het is geen goodwill zoals sommigen dat graag zien.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 14 augustus 2022 14:03]

Voor mij was het juist de reden om van Android naar iOS te gaan ondanks dat ik vanaf het eerste uur Android heb gehad.

Laten we eerlijk zijn, beide bedrijven zijn geen lieverdjes. Ze proberen beide een facade van do no evil voor te houden maar puntje bij paaltje is winst waar het op aankomt. Het verschil voor mij is hoe beide bedrijven ermee omgaan.

Google is voor mij te schijnheilig, doen alsof ze het beste voor hebben met hun gebruikers maar ondertussen pakken ze elke kleine beetjes data die ze kunnen.

Apple heeft zelf geen advertentie divisie dus data van hun gebruikers kunnen ze niet veel mee, ofja geen winstoogmerk. Daarom staat Apple vaak eerder aan de kant van de gebruiker als aan de kant van de bedrijven. Z schieten hier vaak bij door en zijn ze te opdringerig, maar dat neem ik op de koop toe.

Nee als ik dan toch moet kiezen uit twee kwaden dan liever Apple.

De uitspraak dat je in het eco systeem moet zitten vind ik onzin. Apple producten werken ook met industriestandaarden, maar als je spullen van hun koopt dan werkt het net wat beter en kan je net dat beetje meer waardoor het allemaal makkelijker en fijner is.

Soms is het zelf schijn dat het beter werkt. Bijvoorbeeld airpods, welk gemak heb je nou eigenlijk? Je hoeft het klepje open te doen en ze verbinden met je apparaat… nou of dat nou echt een super gemak is. Ik heb zovaak dat iemand in de buurt een klepje open doet en mijn telefoon vraagt of ik wil verbinden. Nee dan liever zelf eenmalig paren via Bluetooth en eenmalig een app installeren. Of dat nou echt zo’n grote horde is om te overwinnen.

Waarom er niet meer standaarden zijn die zo diep gaan is mij een vraag. Van Apple verwachten dat ze zelf een nieuwe standaard maken en die ondersteunen vind ik onredelijk.

Waarom bestaan er nog steeds geen standaarden zodat ik met mijn telefoon kan integreren met andere apparaten. Laat die standaarden voor wat ze zijn waarom denken andere fabrikanten daar niet over na? AppleTV is daar een goed voorbeeld van. Mn telefoon integreert meteen met AppleTV waarom kunnen andere fabrikanten dan niet aan app maken zodat ik hetzelfde niveau kan krijgen met hun apparaten?

AndroidTV is zeer populair, waarom moet ik dat dn bedienen met een gare afstandsbediening? Waarom kan ik het WiFi wachtwoord niet via het toetsenbord van mijn telefoon invoeren?

Wat ik dan nog erger vind is dat niemand wijst naar andere fabrikanten. Om hetzelfde niveau te krijgen bij de andere ben je eigenlijk ook verplicht om in hun eco systeem te duiken. Google met hun apparaten en Samsung met Things. Daar hoor je niemand over, maar ook bij hun kan je apparaten gebruiken met industriestandaarden.

Ik denk dat het verschil is dat het spul van Apple zeer begeerlijk/prijzig is en dat mensen daardoor eerder zijn geneigd om erover te klagen.

Ik kan nog steeds mijn Senheiser oortjes gebruiken, ik kan nog steeds casten naar een Chromecast en ik kan nog steeds een wachtwoordmanagerbdownloaden en mijn wachtwoorden beheren en synchroniseren. Waar hebben we het dan nog over? Ik ben echt niet verplicht om alles van Apple te nemen, maar ik kan wel begrijpen dat sommige mensen die drang wel hebben.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 14 augustus 2022 17:44]

Apple heeft zelf geen advertentie divisie
Dat is niet juist, apple heeft dat wel degelijk en hiermee maken ze ook winst.

APple is een DSP (denk google en amazon type advertenties) aan het ontwikkelen.

https://br.atsit.in/nl/?p=324153
Mja, niet iedere Apple gebruiker is een Apple fanboy. Ik heb zelf al meer dan 10 jaar iPhones en ben absoluut geen fan van hun ecosysteem (of ecosystemen in het algemeen). Ik gebruik Apple omdat er eigenlijk geen alternatieven zijn. Ik heb een pesthekel aan Google, dus alles met Android valt bij voorbaat af (en dan blijft er weinig over). Ook de Google-loze Android roms. Ik wil namelijk helemaal geen roms flashen, ik wil een telefoon die gewoon werkt. Ik vind het leuk om te prutsen aan computers en audio apparatuur, maar een telefoon moet voor mij gewoon stabiel zijn en werken. Het is een gebruiksvoorwerp. Komt nog bij dat ik dat "Google-loos" Android altijd maar een wassen neus vind, aangezien de meeste Android apps Google libraries gebruiken en dus niet werken zonder Google framework of gewoon die libraries meeleveren waardoor je er alsnog mee zit. Al die kleine niche spelers zit ik ook niet op te wachten. Die zijn te onstabiel. Ik wil niet iedere 2 jaar een nieuwe telefoon kopen omdat de ondersteuning gestopt is, of weer wennen aan een compleet nieuw besturingssysteem. Ik had vroeger grote hoop voor Ubuntu Touch of Firefox OS, maar helaas is er niks meer over van die mooie initiatieven.

Overigens vind ik die Android community net zo erg als die van Apple. Alleen uiten ze hun fanboyism op een andere manier. Ipv hun eigen Google spyware troep ophemelen zeuren ze altijd over hoe evil Apple wel niet is. Als het aan hun lag liet iedereen zich door Google tracken. Degene waar jij op reageert is hier een goed voorbeeld van. En dan heb ik liever een community met mensen die super blij zijn over hun product (positiviteit) dan een community van haters die het altijd nodig vinden het enige echte alternatief af te zeiken (negativiteit).
niet iedere Apple gebruiker is een Apple fanboy.
Gelukkig niet, maar ik zei ook niet dat iedere Apple gebruiker dat is.
Ik heb zelf al meer dan 10 jaar iPhones en ben absoluut geen fan van hun ecosysteem
Hun eco systeem boeit mij vrij weinig, ik weet wel hoe het in elkaar steekt vooral voor mensen die mij weleens vragen "of het de moeite waard is"

Maar ik zelf hou mijn telefoon, of het nou een iPhone is of een Android telefoon zoveel mogelijk los van de rest van apparaten thuis, zelfs als ik nu allemaal Apple apparatuur thuis had dan wil ik dat ieder voor zich is en dat dingen als airpods niet automatisch tussen apparaten zouden wisselen, maar dat ik dat zelf bepaal.

Maar dat ben ik, Apple hun eco systeem staat mij niet in de weg, de gebrek aan vrijheid op bepaalde fronten weer wel, en dat is irritant ook als ik de overige 90% van wat iOS goed doet top vind.
zeuren ze altijd over hoe evil Apple wel niet is.
Vandaag nog meegemaakt overigens
En dan heb ik liever een community met mensen die super blij zijn over hun product
Neutraal of positief vind ik prima, genoeg iOS users zoals dat.

Maar zoals mijn vorige comment ook al zei tref ik nu, net als jaren terug nog steeds zat iOS users die gewoon "jouw als gebruiker" de schuld geven dat iets "niet werkt" omdat "je het verkeerd gebruikt"

Recent nog met telephoto camera gehad, het is "mijn schuld" dat ik verwacht dat deze altijd gebruikt word, ook in slechter licht.

Ik zou zelf een heel lang verhaal kunnen schrijven over "wat de Android community net zo slecht maakt als die van Apple", maar dat zou een lang verhaal zijn waar niet iedereen het mee eens is, hetzelfde met iOS.

Ik ben tevreden met mijn iPhone nu, ik was tevreden met alle Android telefoons in de 9 jaar ervoor, en ik was tevreden met mijn iPhone voor ik over naar Android ging.

Misschien ligt het ook wel degelijk aan mij, ik heb ook felle discussies gehad in die 9 jaar met Android users, maar enige wat mij nooit herinner daarmee was dat ik als gebruiker het probleem was, iets wat ik nu en vroeger wel met iOS regelmatig hoorde.

Misschien ben ik ook het probleem omdat ik eigen manier heb van hoe ik iets wil doen, en iOS heeft die logica gewoon niet, naja ik wijk af.
Ja, op dat front ben ik het helemaal met je eens. Een apparaat hoort zich aan te passen aan de wensen van de gebruiker, niet andersom. Ik ben ook niet blij met bepaalde keuzes van Apple (geef me een manier om muziek te beheren zonder iTunes en gezeur over streaming abo’s), en hun gepush naar ecosysteem oplossingen staat me niet aan, maar ja, dat probeert Google net zo goed. Eigenlijk is er geen goede keuze wanneer het op telefoons aan komt, en is het gewoon kiezen tussen suboptimale oplossingen. Het is dan heel persoonlijk welke argumenten voor iemand het zwaarst wegen. Bij mij geeft het privacy aspect de doorslag, terwijl een hoop mensen die te grabbel gooien en liever voor een “open” (nah, niet echt) systeem gaan van ‘s werelds grootste reclamebedrijf.
Ik vind beide privacy en openheid opzich belangrijk.

Maar aangezien de smartphone markt technisch gezien in handen is van 2 bedrijven (OS technisch), waarvan geen van beide deze 2 tegelijk wil aanbieden... dan is het kiezen tussen 2 kwaden inderdaad.
Ik heb me er inmiddels wel bij neergelegd dat geen enkel groot bedrijf fijn is voor een betere wereld. Apple, Google, Meta, KLM, Volkswagen, Shell, Amazon, AH, Jumbo, kleding enzovoort aangevuld met honderden andere grote bedrijven waar we regelmatig gebruik van maken.

Dit jaar, na een jaar of 8 Windows en Android weer helemaal overgegaan op Apple. Voor mij werkt het gewoon dikke prima. Het imago interesseert me weinig.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 14 augustus 2022 12:36]

Nee want alle mensen samen, dus ook jij en ik geven de bedrijven vorm. Het is niet zij.
Dat heb ik uitbesteed aan de overheid.
Nee, de aandeelhouders geven de bedrijven vorm. De klanten zijn slechts het product en de “sukkels” die er in zijn getrapt. Multinationals zijn altijd slecht voor consumenten. Helaas lijkt dat onvermijdelijk: alle industriën lijken snel te convergeren naar slechts een handjevol grote bedrijven. Schaalvoordeel werkt…
Defeatism at its finest.

Er zijn grote verschillen tussen bedrijven, alles op 1 hoop gooien is ook best slecht. Ik ga zelf niet zomaar overstappen op Apple gezien de prijs en hun constante drang om hun producten gesloten te houden.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 14 augustus 2022 14:04]

Prima dat jij een dagtaak maakt van het onderscheid maken tussen de verschillende tinten grijs van slechtheid bij bedrijven. Daar ga ik mijn tijd niet meer aan verspillen. De overheid regelt het maar via wetgeving wat wel door de beugel kan en wat niet.

Prijs en geslotenheid van een product vind ik niet zo relevant en heeft helemaal niets van doen met hetgeen hier besproken werd.
Je hebt hier echt een punt. Er wordt van alles bijgehaald wat helemaal niet ontopic is. Als Apple iets fout zou doen is het aan de overheid om dat aan te pakken.
De overheid regelt het maar via wetgeving wat wel door de beugel kan en wat niet.
Dat moet er ook bij komen, ja, maar dat je zo veel vertrouwen hebt in de overheid is ontzettend naïef.
Het boeit politici niet precies omdat mensen zoals jou het ook niet (meer) boeit.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 14 augustus 2022 14:43]

Wie zegt dat ik veel vertrouwen heb in de overheid? Dat heb ik niet. Maar als iets niet door de beugel kan is dat wel de instantie die daar wat aan moet doen. En idd, het boeit mij vrij weinig meer. Sowieso is het vrijwel onmogelijk om een goed en neutraal beeld te krijgen van de verschillende tinten grijs foutheid bij bedrijven. Zie de ophef over de productie van Apple producten. Die worden door dezelfde fabrikant gemaakt die ook meerdere andere merken produceert. Daar hoor je dan weer niets of stukken minder over. Apple is hot dus dat zie je terug in de media, de rest niet terwijl die even fout zijn. Ik ga geen dagtaak maken door onderzoek te doen bij elke aankoop die ik doe. Ieder zijn ding.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 14 augustus 2022 14:53]

Hoef je ook niet te doen, het is vrij bekend allemaal, informatie over de fairphone bijv komt ook herhaaldelijk terug hier. Lekker boeiend dat je de handdoek in de ring hebt gegooit.
Het is niet vrij bekend allemaal, we weten slechts het topje van de ijsberg. Fairphone is er 1, maar dan noem je ook een matig product. Leuk dat jij dat wil kopen maar voor veruit de meeste Tweakers geen realistische optie. Het boeit je dusdanig dat je nu al meerder reacties aan geweid hebt. :D
Dat je de fairphone matig vind, oke, maar om het geen 'realistische' optie te noemen is simpelweg onzin. De meeste mensen, inclusief tweakers, zullen er prima meer om kunnen gaan en het is ook erg fijn dat het makkelijk repareerbaar is.

Ik reageer omdat ik het jammer vind. :/
Je deelt een nieuwsbericht over uitbuiting van werknemers uit 2014. Niet echt actueel meer lijkt mij.
nou ja WSJ en nu Tweakers berichten over iets dat in 2016/18 speelt, dus blijkbaar is oud af en toe gewoon toch nieuw :)
Als je dit leest zou je haast zeggen dat Apple tracking methodes puur tegen werkt om andere partijen naar in-app aankopen/abonnementen te forceren waarvan Apple een groot percentage afroomt.
Dat afromen is niets anders dan een dienst leveren voor geld. Facebook doet ook aan afromen: door zelf te kiezen welke deel ze van jou en andermans privacy gebruiken. Dus je kan net zo goed stellen dat facebook die tracking heeft om geforceerd op een nog veel vagere manier ook van niet-klanten af te romen.
En dan kunnen we het misschien niet eens zijn met het percentage, maar je hoeft geen apple te gebruiken. Terwijl het facebook niet uit maakt of je werkelijk klant bij ze bent om aan je proberen te verdienen, voor een ook nog onbekend percentage.
Dat is precies hoe hun hele ecosysteem werkt. En waarom NFC voor betalingen buiten Apple om onmogelijk zijn.

Android heeft weer andere issues maar daar is iedereen tenminste bewust van, Apple weet het gewoon mooier te verkopen maar de redenen zijn me al sinds het begin duidelijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 augustus 2022 14:14]

Doing the right thing for the wrong reason is still the right thing
Daar ben ik het niet mee eens. Iets doen met de verkeerde intentie is verkeerd. Dat de consequenties minder erg lijken maakt het niet goed. Hoogstens minder erg.

In dit geval moet je Apple betalen om Facebook te betalen om geen advertenties te zien... Daar kan Apple best tussenuit. Dat is niet goed, maar minder slecht dan de huidige situatie.
In dit geval moet je Apple betalen om Facebook te betalen om geen advertenties te zien... Daar kan Apple best tussenuit. Dat is niet goed, maar minder slecht dan de huidige situatie.
Je moet helemaal niets. Je kan gewoon naar de website van FB gaan via je browser.

En ik ben het @er0mess eens, Apple heeft in dit geval (misschien onbedoeld) iets gedaan wat in mijn voordeel is. Daar ben ik blij mee.
Gewoon nextdns als DNS servers gebruiken, ben je heel veel van die tracking meuk kwijt
Ook wel chantage maar wat anders had je verwacht van Apple?
Je moet wel heel naïef zijn om te geloven dat ze voor privacy zijn om jou te beschermen. 8)7
Privacy en security binnen ecosystemen zijn een grote grap maar dat is te technisch om door te dringen bij het grote publiek.
Van je computersysteem de root-permissies afstaan aan een commerciele organisatie is zo'n beetje het slechtste begin wat valt te bedenken. Er valt helemaal niks aan te verdedigen, is gewoon fout.
Tuurlijk, of dacht je soms dat ze om jouw privacy geven? Het is gewoon een usp meer niet.
-dubbel-

[Reactie gewijzigd door Marve79 op 14 augustus 2022 13:00]

Maar even zonder gekheid. Facebook kost Apple nu gewoon heel veel geld. Puur aan distributie van de meta apps (die allemaal gratis zijn (whatsapp is ook nog een puntje daarin)) kost het miljoenen en alle andere devs betalen die rekening (met die 30/15%).

Als FB dus daadwerkelijk geld zou gaan betalen aan Apple hebben we iig een hele grote speler (met meerdere top 10 apps) die daadwerkelijk eens een keer bijdraagt aan zijn eigen rekening. Daarmee kunnen de percentages qua commissie ook een flink stuk naar beneden.

Dat is ook een beetje het ding zeg maar. Advertentie inkomsten zijn per definitie uitgesloten, maar de top 10 apps leven van advertenties en verdienen daar miljarden mee.
Ik ben er vrij zeker van dat de fee die ik betaald heb om WhatsApp aan te kopen genoeg was om de kost van alle keren dat ik een Meta app heb gedownload te coveren.
En ook voor het dataverkeer naar je backup in iCloud?
Ik moet toch ook niet de bank extra betalen als ik materiaal in mijn kluisje daar plaats?
Mja daarom zei ik dus ook dat whatsapp een puntje was. Ik heb daar namelijk nooit voor betaald.

En dan nog weet ik 100% zeker dat het niet voldoende is.
Het maakt niet uit hoe rijk en machtig een bedrijf is, ze willen altijd meer en meer....
De mens wil altijd meer. Wij vormen samen de bedrijven.
Dat is ook de bedoeling, als aandeelhouder wil ik zo zoveel mogelijk dividend en moet dat aandeel zo veel mogelijk waard worden.

Als je vind dat het anders moet. Koop aandelen en ga in discussie tijdens een aandeelhoudersvergadering.

[Reactie gewijzigd door klonic op 14 augustus 2022 15:49]

Even buiten dat Facebook wel genoeg kapitaal heeft kan ik mij wel voorstellen dat het promoten van berichten een verdienmodel van Facebook is. Wanneer dan Apple een graantje wil mee pikken dan zou datzelfde ook moeten gelden voor andere fabrikanten als Microsoft.

Ander punt vind ik Tracking Transparency want uiteindelijk vind ik wel dat wij als gebruikers nog altijd zelf mogen bepalen wat wij met onze data doen. Jammer dan dat Facebook daardoor misschien inkomsten mist vanuit misschien niet helemaal duidelijk verkregen bronnen.
Lijkt me eigenlijk wel een gemiste kans voor Facebook. Niet perse voortvloeiend uit gesprekken met Apple, maar simpelweg in het algemeen. Een abonnement om geen advertenties te zien zal denk ik wel voor betaald worden, al helemaal in de Instagram-app waar het een soort sport is geworden om de meest irritante en luidruchtige reclame meteen na een filmpje te serveren. Daar zijn zat mensen bereid voor te betalen om niet lastig gevallen te worden denk ik zo. Smak er een “premium user” labeltje bij voor een statussymbool en het verkoopt als een tierelier. Denk dat Apple daar wel een goed idee had. Maar Facebook lijkt meer omzet uit die advertenties te halen of te denken te halen. Zonde.

Overigens vraag ik me af wat de relevantie is om die anti-tracking feature te noemen. Dat is dus een paar ja na gesprekken die kennelijk niet eens over tracking gingen plus geldt dit system-wide; niet enkel voor Facebook ofzo, plus FB kan gewoon nog advertenties tonen. Beetje stemmingmakerij imho om de suggestie te wekken/te verzinnen dat het een het gevolg is van het ander, maar ale.
Apple heeft daar strafbare zaken gedaan - en alles wat Facebook doet druist in tegen de GDPR - laten we ze allebei maximaal straffen en de wetgeving nog verstrengen (lees: van de markt halen).
Gesprekken voeren is over het algemeen niet strafbaar en niets in dit artikel wijst er op dat Apple of Facebook iets illegaals hebben gedaan tijdens hun onderlinge gesprekken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee