IKEA en Sonos brengen vernieuwde Symfonisk-boekenplankspeaker uit

IKEA heeft een tweede generatie van zijn in samenwerking met Sonos gemaakte Symfonisk-boekenplankspeaker uitgebracht. De plaatsing van de knoppen is gewijzigd, het verbruik in stand-by is lager en de Gen 2-modellen hebben verbeterde hardware.

De Symfonisk-speakers van de tweede generatie zijn niet formeel aangekondigd, maar op de Nederlandse IKEA-website is de Gen 2-versie van de speaker te vinden in een witte en in een zwarte uitvoering. Uitleg over vernieuwingen staat niet in de omschrijving. De speakers kosten zo'n honderd euro per stuk.

Een woordvoerder van IKEA Nederland laat desgevraagd aan Tweakers weten dat de nieuwe modellen zijn geüpdatet met 'een snellere processor en meer geheugen'. De speaker draait nu op hetzelfde platform als de rest van de Symfonisk-producten. Het stroomverbruik is in stand-by ook lager. Dat is nu zo'n 2,05W, tegenover 2,55W van het oudere model, aldus de woordvoerder.

Het nieuwe model wordt geleverd met een stroomkabel van 2 meter in plaats van 1,5 meter en de knoppen zijn iets anders geplaatst, wat de bediening gemakkelijker zou moeten maken. De vernieuwde speakers kunnen in stereo gekoppeld worden met de Symfonisk-boekenplankspeaker van de vorige generatie.

Volgens IKEA is er geen verandering in de ondersteunde wifibanden tussen het oude en het nieuwe model. Volgens de woordvoerder werkt het Sonos-systeem zowel met 2,4GHz als met 5GHz, maar werkt het niet met alleen de 5GHz-band.

De nieuwe Symfonisk-speakers hebben modelnummer E1922. De speakers van de eerste generatie, die sinds 2019 te koop zijn, hebben modelnummer E1801. Onlangs vernieuwde IKEA ook zijn Symfonisk-tafellamp met ingebouwde speaker. Tweakers publiceerde een review en concludeerde daarin dat het geluid flink verbeterd is.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-01-2022 • 16:23

115 Linkedin

Submitter: Jeoh

Reacties (115)

Wijzig sortering
Wel tof, er is ook een frontje uitgebracht voor op deze speaker. Ziet er wat klassieker uit in een oudere woning in een volle boekenkast, kan best begrijpen dat men niet een zwart of wit blok daarin kwijt wilt voor het aanzicht.

https://www.ikea.com/nl/n...aker-boekomslag-90498137/
Deze is wel heel mooi!

Zou de box alleen om deze reden al willen kopen. Benieuwd hoe de geluidskwaliteit is. Natuurlijk kun je geen high end verwachten, maar wellicht leuk voor in de werkkamer.
Ik heb de 1e generatie en het geluid is oké. Het ligt in de lijn der verwachting en komt een beetje overeen met Sonos en consorten. Het is iniedergeval absoluut niet slecht voor het geld en een leuke speaker om simpel wat muziek te streamen.
Kwaliteit is redelijk. Alleen geen WiFi ondersteuning dus geen zelfstandige Spotify bijvoorbeeld.
Misschien ben je in de war met de Bluetooth-speakers van IKEA. Deze speaker is juist wel een stand alone streaming speaker.
Ik ben in de war. Mijn ouders hebben 2 Symfonisk speakers, maar volgens mij alleen met UTP? Of zou daar wel WiFi op zitten?
Alle Synfonisk speakers hebben wi-fi, al kan het wel zijn dat dit gewoon niet, of niet goed werkt. (Daar zijn in ieder geval voor sommige modellen wel klachten over te vinden.)
Hmm dan zal ik bij een volgende bezoek daar eens naar kijken. Wij dachten dat ze dat niet hadden en ik heb er verder niet naar gekeken. Eentje staat nu op een onlogische plek om toch een UTP kabeltje eraan te hangen.
je moet ze via de Sonos app connecten aan Wifi.
Uh, deze heeft, net als zijn voorganger gewoon wifi en UTP hoor.
Volgens IKEA is er geen verandering in de ondersteunde wifibanden tussen het oude en het nieuwe model. Volgens de woordvoerder werkt het Sonos-systeem zowel met 2,4GHz als met 5GHz, maar kan het niet werken een 5GHz-band alleen.
daar baal ik dus altijd van... ik heb 2.4GHz voor de gastenwifi. De rest bij mij draait alleen 5GHz.
Waarom zou zoiets niet alleen op 5GHz kunnen werken? Wat voor een brakke implementatie is dat?
Of het brak is, is natuurlijk een mening.
Maar Sonos gebruikt de 2,4Ghz voor de communicatie naar de speakers in andere ruimtes. En 5Ghz voor de communicatie in dezelfde ruimte zoals bijvoorbeeld een surround setup (soundbar+sub+rears) Hierbij wordt in beide gevallen geen gebruik gemaakt van je WiFi van je router maar wordt het eigen SONOSnet gebruikt.
Ik denk dat het wat krom in het artikel staat omdat SONOS beide wifi banden gebruikt voor zijn eigen netwerk en dus niet van je eigen WiFi via je router/accesspoints loopt.

Hier wordt er bijvoorbeeld meer over uitgelegd en ook of je het beter bedraad of wireless kunt aanleggen.
https://support.sonos.com/s/article/3235?language=en_US
omdat 5GHz minder goed door dingen heen komt dan 2,4
onzin, als je goed bereik hebt met 5GHz heb je goed bereik met 5GHz. Het apparaat moet toch gewoon op 2.4, 2.4+5 of alleen 5 kunnen draaien. domme implementatie dus.
Zoals equit al aangeeft is dat geen argument.

Een nog sterker argument tegen 2.4GHz is dat alle potentiële storingen zich daar bevinden. Een veelvoud IoT-zaken, slecht afgeschermde microgolfapparaten, DECT-telefoons, goedkope draadloze camera's... en op al die zaken geldt wat jij zegt: als je buren die hebben komen ze gemakkelijker jouw speaker storen.

Doe dus maar 5GHz. Of beide voor wie dat wenst.
Ik snap deze producten niet, of beter gezegd de kopers.

Het ene moment loopt iedereen achter 5.1, 8.2 weet ik wat voor nummers van surround kanalen aan en het volgende moment is een mono speakertje ineens weer genoeg. Ja er zitten misschien twee speakers in 1 behuizing, maar een goed stereo beeld ga je daar denk ik niet van krijgen.

Je kunt er natuurlijk twee aanschaffen, maar dan betaal je ook weer extra tegenover iets wat elke oude stereo set al kon. Is geen draadjes dan zo belangrijk?

Het is gewoon duidelijk niets voor mij. Of wellicht voor in de schuur. O nee daar heb ik ook echte speakers. De tuin... nope schuurdeur open. Op het strand? krijg je er zand in :(
Ik snap de 5.1 mensen niet, wat een overkill aan geluid.
Dat ben ik ook weer met je eens. Stereo vind ik nog steeds het beste. Afhankelijk van speaker kwaliteit aangevuld met een basbox, maar alleen voor muzikale ondersteuning. De vloer hoeft niet te bewegen :)
Niet iedereen is hetzelfde. Sommige mensen gaan voor gemak. Voor sommigen is een bepaald niveau van geluidskwaliteit voldoende en draait het meer om de muziek. Rotmuziek blijft rotmuziek, al heb je best denkbare installatie. Geweldige muziek is nog steeds geweldig op een mindere installatie.

Edit: was bedoeld als reactie op je 1e bericht.

[Reactie gewijzigd door MAkS1 op 7 januari 2022 17:39]

Eens, daarom gebruikte ik "ik" ipv "iedereen" :)

Ik doel meer op het feit dat veel mensen tegenstrijdig zijn in dit soort dingen. Allemaal naar de bios voor het ultieme "geluid" en dan thuis alles uit een ikea speakertje luisteren. Kopen ze een duur tidal abbo met mqs decoder (ik ga niet over die oplichting beginnen). En dan luisteren ze met een mono speakertje...

Ik vind dat moeilijk te begrijpen. Maar iedere zijn keus....
Het een hoeft het ander natuurlijk ook niet uit te sluiten ;-) ik heb zelf bijvoorbeeld in de woonkamer een prima 5.1 set staan, maar in de slaap- en werkkamers een aantal IKEA-Speakers. Voor het doel en de behoefte daar voldoen ze zeker, daar zou een 5.1 set weer overkill zijn...
Snap dat je reactie sarcastisch is, wilde nog even zeggen dat n center speaker en sub nog steeds ERG veel aan m’n films en series toevoegen. Sub lijkt me duidelijk waarom, en de center omdat de conversaties er ziveel helderder en duidelijker van worden. Of je dan ook nog 2 achter speakers neemt kun je over discussiëren maar met minder dan 3.1 wil ik iig nooit meer genoegen nemen.
Nee hoor helemaal niet sarcastisch, ik vind doe bak herrie verschrikkelijk, 1 van de redenen dat ik niet naar de bioscoop ga. Tv speakers zijn voor mij voldoende.
Ik vind de meerwaarde alleen al de veel betere geluidskwaliteit, ook al zet je hem nooit harder dan je tv speakers.
Tja sommige mensen vinden een boterham met confituur lekkerder dan pakweg een 6-gangen menu uit een sterrenrestaurant. Ieder z'n smaak he.
We hebben ooit de overgang gemaakt van zwart-wit naar kleur, naar DVD/Bluray/4K resoluties, met HDR. Omdat dat een betere weergave van de realiteit is. Als je naar live muziek luistert, zul je (praktisch) altijd de muzikanten voor je hebben en komt het geluid dus van voren. Bij films en games is dat niet het geval en biedt het een toegevoegde waarde.

Overkill? Nee. Hetzelfde geldt voor setups met audiokanalen boven je. Ik ben benieuwd of/wanneer we audiokanalen "onder" krijgen.
Voor films is het leuk, maar niet per se altijd een must. Gebruik van de achterste kanalen is vaak redelijk beperkt. Bij gamen vind ik het wél veel toevoegen. Goed positioneren van tegenstanders en dergelijk lukt daar beter mee. Bij racegames horen of je aan de linker of rechter kant ingehaald gaat worden. De immersie is dan écht groter. Atmos met hoogte speakers, nog beter! :D

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 8 januari 2022 12:40]

Ja, geen draadje is belangrijk en WiFi gestuurd ook. Dat zorgt voor gebruiksgemak, als je dat niks kan schelen is het gewoon niet een product voor je. Ik ben er erg blij mee iig
Ja, geen draadje is belangrijk en WiFi gestuurd ook. Dat zorgt voor gebruiksgemak, als je dat niks kan schelen is het gewoon niet een product voor je. Ik ben er erg blij mee iig
Verbruik ook en gebruiksgemak is beter bij bedrade apparatuur. Het scheelt dat de prijzen voor stroom dit jaar lager liggen, daardoor kost elke 2 watt continu verbruik je zo'n €2,50 op jaarbasis. De 2,5 watt kostte voorheen al zo'n €4 per jaar. Dan kost zo'n speaker na 5 jaar in totaal €120.
Het enige nadeel bij bedraad is dat je (één keer) misschien een draad moet leggen.
Daarna heb je geen last meer van eventuele storingen (de enige bedrade storingen die ik heb gehad in mijn leven, zijn met HDMI en COAX geweest).

En draadloos is ook relatief. Bij zo'n speaker heb je alsnog een kabel (voeding), of je werkt met accu (nog minder gebruiksvriendelijk). Het is dus alleen handig als het te lastig is een kabel ergens heen te trekken.
Op zich goed om te benoemen dat stand-by verbruik van belang, maar in vergelijking met iets oudere receivers vermoed ik dat een paar Sonos speakertjes op jaarverbruik ruim winnen.
Dit wordt al door @Nas T gezegd...

[Reactie gewijzigd door MichaelB74 op 8 januari 2022 11:24]

Ik heb 2 van de vorige uitvoering als achterspeakers in mijn surroundopstelling. Ze werken ook als plank. Bloemetje erop en gaan.
Dit kost €99.
Dat kan je toch niet op dezelfde lijn zetten als een full blown audio systeem?

Ik zou zoiets perfect in mijn keuken zien staan.

Los daarvan, als ik hoor wat voor een k*t klank er bij sommigen is, dan zou deze mono speaker al een gigantische upgrade zijn.
Ik heb er twee, maar gebruik ze alleen als achtergrondmuziek. Doordat mijn benedenverdieping een U vorm heeft heb ik aan beide einden van de U een neergezet en zo heb ik mooi gesynchroniseerd multiroom audio.

Heb een aparte 5.1 set om TV / film mee te kijken.
Heb er 1 in de keuken gezet, aangenaam verrast door het geluid
Maar mijn zuil speakers kocht ik ook per stuk. En voor stereo moest ik er toch ook echt 2 kopen. Die waren alleen nog wel wat duurder in de aanschaf dan deze per stuk. Ik snap het probleem niet helemaal. Wil je stereo dan koop je er 2. Wil je geluid door het hele huiskamer dat synchroon loopt, dan koop je er misschien wel 4. Toch prima dat het per stuk verkocht wordt. Dan kan iedereen kiezen wat hij wil.
Het "probleem" is dat veel mensen bakken met geld uitgeven aan surround sets voor hun filmpje of games of iets dergelijks. Allerlei magische kabels kopen en wat als niet meer. En daarna voor het gemak de hele dag naar een mono speakertje zitten te luisteren. Het mag natuurlijk, maar ik vind het nog al vreemd overkomen.
Iedereen achter 5.1 aan? Ik ben nooit verder gekomen dan 2.1. Dat was een gare ‘home cinema’ set die kapot ging en nu vervangen is voor een Sonos One SL.

Klinkt het geweldig hi-if audiofiel? Neuh, kan ik daar heel erg wakker liggen tijdens het koken of als achtergrond muziekje, neuh.

En hoe het ik dat dan doe met muziek als ik even wil genieten van goed geluid, nou gewoon niet. Van smorgens vroeg tot ergens in de avond lopen er een stel kinderen rond waardoor je sowieso niets hoort :+ s’Avonds slapen ze dus kan er toch niets hard aan.

Kabels zijn gewoon bloedirritant, moet ik die weer door d wheel woonkamer gaan wegwerken.
Nu kwak ik gewoon naast die SL 2 IKEA’s in de andere hoeken, stekker er in en gaan.
Wil ik wat aanzetten, Spotify aan en klaar.

Ik snap dit systeem wel, mensen die gewoon een muziekje willen luisteren zonder gedoe. Mijn ouders van 60+ hebben nog nooit zoveel muziek geluisterd sinds hun jeugd :+
Sonos systeempje, iPad en Spotify en ze zijn helemaal blij.

Puur gemakzucht, heerlijk ;)
Die kleine slaapt hier gelukkig prima door als ik met 5.1 zit te gamen hier 's avonds :D.

Ik denk echter niet dat ik snel nog iets zal upgraden aan mijn setup, behalve misschien een keertje een nieuwe versterker. Deze speakers hoop ik nog heeeeeel lang te gebruiken.

Wellicht dat ik zo'n Sonos achtige speaker een keer in slaapkamer zal plaatsen.

Eens met kabels, dat doe je liever 1x bij als je ergens intrekt of verbouwt. Ik moest pas weer een subwooferkabel door de plinten en kabelgoten rond schuifpui trekken. Alle meubels weer van de muur, plinten losmaken, trapje erbij etc etc. Het is dat ik zo'n draadloze setje voor subwoofer te duur vond, maar anders...
Wellicht niet iedereen, maar als ik naar de markt kijk vele wel. Waar ik het meer over had was dan men vermogens betaald voor allerlei gekkigheid, magische kabeltjes en wat al niet. En dan zit men vervolgens ook naar deze dingen te luisteren. Het gedrag van sommige mensen zit vol met conflicten :)
Elke streaming dienst komt met lossless audio. Wat voor nut heeft dat als je in essentie "rommel" gebruikt om het af te spelen (en ja voor wat het is, zijn ze best goed begrijp ik). Lossless is gewoon overdreven voor een boekenplank mono lawaaimaker.

Persoonlijk kom ik ook niet verder dan stereo, al dan niet met een .1 erbij.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 10 januari 2022 14:12]

In grote lijnen deel ik je mening. Ik heb bijvoorbeeld in mijn woonkamer en keuken een ‘ouderwetse’ stereo versterker staan met daarop goede luidsprekers aangesloten.

In mijn slaapkamer en in de slaapkamers van mijn kinderen heb ik een simpel pc luidspreker setje staan met daarop een Apple express aangesloten zodat we draadloos kunnen streamen. De kwaliteit van de luidsprekers zijn prima voor de kinderen. Een vervanger, zoals Ikea aanbied, zie ik niet direct de voordelen van in omdat ik graag de mogelijkheid wil hebben om al mijn geluid te kunnen afspelen zonder apps van derden.
Multi room effect?
En heb je er dan twee in elke kamer voor minimaal stereo?
Je mist een beetje het punt van dit soort speakers (en een Sonos setup in het algemeen).

Je kunt klein beginnen, met bijvoorbeeld 1 of een paar speakers in stereo configuratie, en gaandeweg meer speakers toevoegen in je setup, met voor de gemiddelde gebruiker zeer goed geluid en geen gekloot met draden. Je kunt dus bijvoorbeeld deze ene Ikea speaker in een 5.1 setup opnemen, of gewoon als mono speaker in de tuin gebruiken. Deze flexibiliteit heb je gewoon niet bij conventionele hi-fi sets.
Prima, maar het is zo vreemd dat veel mensen wel een lossless abbo nemen met soms dure (MQS) decoders en daar voor betalen en soms allerlei magische kabeltje en dan tegelijk zo een speakertje gebruiken.
Is nog steeds 2,05W verbruik in stand-by niet heel erg 2008?
Nee, 2,05 Watt in stand-by is voor een apparaat met een permanent actieve WiFi-verbinding heel acceptabel. Een televisie hoeft in stand-by modus alleen te reageren op het infraroodsignaal van de afstandsbediening – dat vraagt veel minder vermogen dan een apparaat dat via WiFi in de gaten moet houden wat er van hem wordt gevraagd.
Je hebt wel een punt maar er is gewoon teveel wakker denk ik. Zie het als een mens, als je in de morgen moet werken kan je heel de nacht wakker blijven om zo iig op tijd te zijn maar je kan ook een wekker zetten die bij het afgaan processen start dat je ook op tijd komt. Dat kost minder energie en is veel slimmer. Ik denk dat de microprocessor al deze processen start en daardoor de 2,05W nog steeds wordt opgenomen. Als je nu de processor echt kan laten slapen en daarvoor een energiezuinig circuit die de CPU start maar idd er moet een Wifi - IP stack actief zijn om überhaupt iets te kunnen sturen wat het apparaat begrijpt. Maar een scheduler optie via een app zou al een mooi begin zijn om de speaker tussen 01:00 en 17:00 door de weeks uit te schakelen ... evt te overrulen door gewoon een knop in te drukken om 'm geforceerd wakker te maken.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 8 januari 2022 13:30]

Wat jij beschrijft is niet ‘standby’, maar een gedeelte van het etmaal gewoon uit. De letterlijke vertaling van standby is gereed staan (om in actie te komen) - dat is heel iets anders dan jij beschrijft.
Dat zeg ik toch ook? Ik zeg "een scheduler optie zou een mooi begin zijn... uit te schakelen" bedoeld als een manier om nog meer energie te besparen als het écht niet anders kan. Niet dat dat persé in stand-by mode moet zijn.
Dat is 6 euro per jaar. Geen totaal drama lijkt mij?
Ca 51ct / kwh

2,05 x 24 x 365 = 17,9kWh * ca 50 = 9 euro per jaar. Ik vind dat best fors voor een apparaat van 99 euro.
Tijd om van leverancier te wisselen ;)
Denk dat dat op dit moment weinig uitmaakt.
Nee, tijd om de getallen van @InsanelyHack in detail te bekijken:
01: 2,05 x 24 x 365 = 17,9kWh x €0,15 = ca €2,70 per jaar.
02: 2,05 x 24 x 365 = 17,9kWh x €0,35 = ca €6,30 per jaar.
03: 2,05 x 24 x 365 = 17,9kWh x €0,18 = ca €3,20 per jaar.

Bron: milieucentraal.
01 Je hebt in 2021 vóór 1 juli een doorlopend contract afgesloten met een looptijd van 2 jaar of langer (dit geldt voor ongeveer 40 procent van de huishoudens).

Jouw energierekening is gebaseerd op de prijzen van vóór de forse prijsstijgingen. Je betaalt in 2022 ongeveer 0,80 euro per kubieke meter gas en 0,15 euro per kWh stroom (inclusief energiebelastingen en btw). Voor gas is dat vrijwel hetzelfde als vorig jaar. Voor stroom is het zo’n 7 cent minder, omdat er in 2022 een lagere energiebelasting voor stroom is.

02 Je hebt een contract met variabele energietarieven, of na 1 oktober een nieuw jaarcontract met vast tarief afgesloten (zo’n 44 procent had in 2021 een variabel contract, 17 procent een jaarcontract).

Jouw energierekening is gebaseerd op de hoge energieprijzen van dit moment. Je betaalt in 2022 tussen de 1,30 en 1,90 euro per kubieke meter gas en tussen de 0,30 en 0,40 euro per kWh stroom (inclusief energiebelastingen en btw).

03 Je hebt tussen 1 juli en 1 oktober een jaarcontract afgesloten met een vast tarief (dit geldt voor een relatief klein aantal huishoudens).

Jouw energierekening is gebaseerd op energieprijzen die liggen tussen het in verhouding lage prijspeil van begin 2021 en het hoge prijspeil vanaf oktober 2021. Je betaalt in 2022 tussen de 0,80 en 1,10 euro per kubieke meter gas en tussen de 0,15 en 0,20 euro per kWh stroom (inclusief energiebelastingen en btw).

[Reactie gewijzigd door Nas T op 8 januari 2022 08:53]

Wel lekker selectief aan het quoten, heb je optie 2 op die pagina ook gezien? Daar staat gewoon 40 cent/kWh genoemd ;-)

[edit]Ah ja, en nu ineens de hele post editen...

[Reactie gewijzigd door MikeN op 8 januari 2022 08:53]

Ja, reactie is aangepast.
Ja schrikken hé? Als je er alles zo links en rechts bij elkaar optelt kom je op dit moment gewoon op een stunning 50ct uit!!!!

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 8 januari 2022 13:17]

Als ik het opzoek, kom ik aanbieders tegen die rond de €0,40 per kWh zitten. Dus iets verder zoeken loont ;).
Ik kom via prijsvergelijk op 0,35137ct uit (van de bron) als voordeligste. Daarbij komt nog 0,08143ct dus dat tikt tegen de 44ct aan. Geen 50ct zoals bij mijn huidige energieleverancier. Probleem is alleen dat ik geen contract wil nu voor 44ct want daar zit ik een jaar aan vast. Die 50ct is een verlengtarief waarbij ik dus op wél op ieder moment kan overstappen als de hype een beetje voorbij is. Dal en Piek scheelt wél erg veel tov vroeger. Inderdaad iig overstappen.
Da's ongeveer hetzelfde als een Raspberry Pi die staat te idlen...
Als je wilt dat alles op afroep reageert, moet het wel op zijn minst een beetje "aan" staan. ;)

Maar OT: Ik had verwacht dat dit een soort "Lack" planken met speaker erin zouden zijn.
Is het gewoon een mooiere Sonos. :(

En voor stereo pairen met een ouder model? Dat is niet echt stereo waarschijnlijk omdat er 2 verschillende speakers qua response en volume gebruikt gaan worden. Voor de gemiddelde consument natuurlijk geen probleem, maar mijn oren beginnen al te jeuken. :P
Het probleem is dat er uitzonderingen gelden voor netwerkapparatuur als het gaat over de Europese regels rond standbyverbruik. Aangezien deze speakers een draadloze verbinding hebben mogen ze meer verbruiken dan pakweg een USB lader in standby.
Voor Nederland wel. Ik verbruik ruim 2000 kwh per maand, in Noorwegen.

Dus wat ik bedoel, dit product is niet alleen voor Nederland gemaakt.
1 kwh = 3,6 MJ
1 m3 gas = ca 36 MJ
Mijn verbruik = 4800kWH per jaar en 2000m3 gas = ca 90 GJ per jaar in Nederland.

Jouw verbruik zou dus 24000kWh zijn per jaar is dus precies hetzelfde ook ca 90 GJ per jaar.

Leuk om te zien dat het heel veel lijkt wat je verbruikt maar het ongeveer precies hetzelfde is als een gemiddeld huis en een een gemiddeld huishouden in Nederland.
geen idee waarom je naar joule gaat als alles in watt staat?
1m³ gas is hier bv ongeveer 11.4KWh
Meestal wordt dit vermeld op de aardgasfactuur.

hier in 2020 ongeveer 5219Kwh aan stroom en 17149KWh gas

dat was zo'n 10% meer dan anders door thuiswerk en een iets koudere winter.
half open bebouwing uit '49 met geïsoleerd dak.

[Reactie gewijzigd door System op 7 januari 2022 18:46]

Omdat de Joule de universele Energie eenheid is als je de energie van gas en electriciteit met elkaar wil optellen. Ik verbryik namelijk gas én electricteit in tegenstelling tot “slijkie” die alleen electricteit verbruikt.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 7 januari 2022 19:04]

Eerder een verloren stap. 1 Joule is gewoon 1 watt in 1 seconde.
Van mij doe je wat je wil. Maar vond het toch uiterst bizar. :)
Nogmaals Slijkie zei dat hij 2000kWh per maand verbruikt aan alleen electricteit. Hij zei ook dat het dus uitmaakt waar je woont want als je weinig electricteit verbruikt valt het meer op dan wanneer je heel veel verbruikt. Maar als je minder electricteit verbruikt zoals wij dan verbruik je bv wél gas daarbij. Om dat te vergelijken met elkaar is er een energie-eenheid uitgevonden Joule. Dan kom ik uit op een gelijk gebruik in Joules of je nu electricteit alleen of gas én electricteit verbruikt. Dus het maakt niet uit waar je woont zoals slijkie beweert. Je kan ook rekenen met de energieverhouding maar Joules ken ik al vanaf mijn LTS / MTS / HTS tijd.
Whatever your boat floats :)
Vond het enkel wat raar om via parijs van Amsterdam naar Brussel te rijden ;)
Maar het is even juist :)
Verwarm je dan ook elektrisch? Anders is het toch wel een heel erg hoog verbruik?
Wij verbruiken in de winter meer, tussen de 20 a 30Kwh per dag. Waarom? We hebben een splinternieuw huis, met meer dan gemiddelde isolatie, maar we hebben een warmtepomp en verbruiken dus geen gas (EPB 3). Daarboven brengen zonnepanelen niets op tijdens de wintermaanden (of nagenoeg niks momenteel door weinige zon-uren). In de zomer hebben we met deze wp ook koeling, maar verbruiken we nagenoeg niets (zonnepanelen en 's nachts batterij). Dus dit compenseert en in het totaal zijn we minder kwijt dan met elektriciteit+gas van ons appartement jaarlijks... Maar in de winter vebruiken we veel...
Dus dit compenseert en in het totaal zijn we minder kwijt dan met elektriciteit+gas van ons appartement jaarlijks...
Je installatie is wel gedimensioneerd op basis van bepaalde uitgangspunten. Die zijn gegarandeerd niet ingeschat op basis van de huidige energieprijzen. In Nederland zijn de maanden Nov - Jan maanden waar aanvullende energie nodig is. Anders moet je wel heel veel zonnepanelen plaatsen. Dat is toch 3/12 van het jaar en in die maanden is ook de behoefte behoorlijk hoger dan de andere 9 maanden. Een warmtepomp kan je gebruiken voor koeling maar dat is pas nodig na een dag of 5 als je huis heel goed geïsoleerd is tegen de warmte.
Maar in de winter vebruiken we veel...
En dat is dus ook een probleem als iedereen verduurzaamt. Onze hele energiedistributie (electriciteitsnet) is hier niet op gebouwd. Het aanpassen van het net kost misschien per huishouden wel meer dan jouw verduurzaamheidsbudget in je nieuwe woning. En wie gaat dat betalen? Als we niet opletten gaan we kapot aan inflatie door die energietransitie. Alle tekenen zijn er al.
Klopt, verwarm elektrisch. Vandaar. :)
Leuk met de huidige prijzen. Gelukkig worden we gecompenseerd alles boven de 70 øre/kWh.
Overigens valt het me wel op dat Noren ontzettend slecht zijn in het sparen van stroom

[Reactie gewijzigd door Mr Pingu op 7 januari 2022 23:52]

Ik betaal nooit meer dan 50 øre/kwh. :+

Noren sparen niet veel omdat:

A ) dat nooit hoefde, prijs was extreem laag.
B ) De koopkracht van de Noren is echt extreem veel hoger dan die van de Nederlanders. Dus het doet hen geen pijn. (Leuk is anders natuurlijk)

Het gros in Nederland leeft van salaris naar salaris, verzekeren zich suf en hebben doosangsten voor onverwachte kosten. Dat zie je hier minder.

Ik zie steeds meer familie/kennisen/vrienden uit Nederland vertrekken, de emigratie was nooit zo zichtbaar. En ik geef ze geen ongelijk.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 8 januari 2022 09:28]

Elektrische auto waarschijnlijk?
Waarom maakt Ikea geen speaker in een boekenplank. I.p.v. een speaker die je op een boekenplank moet zetten.
Technisch gezien kan het ook fungeren als boekenplank, zie foto 2:

https://www.ikea.com/nl/n...nkspeaker-zwart-50357554/

Echter snap ik het wel wat je zegt, al zou ik dan zeggen in de verticale zijplaten, daar is wat meer volume voor de klankkast. Onderin is het vaak nog een ruimte tot de grond doe daar dan de subwoofer:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/billy-boekenkast-wit-30263844/

Zou cool maar prijzig zijn! Iedereen wilt namelijk een ander formaat boekenkast..
De foto's zijn slecht gekozen, het is een speaker die je ook als boekenplank kan gebruiken.
Ja joh zo is er altijd wat
Geheugen? Wat doen ze daarmee?
Ik vermoed dat het gebruikt wordt als buffer?
Voor als de stream/internet een hick-up heeft dat je nog geluid hebt.
Geheugen, verbruik , knoppen anders maar geen woord over de essentie van een speaker: Het GELUID |:(
Werken deze speakers ook samen met Google?
Ja je kan ze aansturen met google:
Er is geen ingebouwde spraak-functionaliteit, maar je kan het Sonos-systeem bedienen met Amazon Alexa (als je Amazon-apparaten zoals Echo of Dot gebruikt) en Google Home (met behulp van de apparaten). En als Sonos integratie van andere services mogelijk maakt, kan je deze ook gebruiken.
Bron: https://www.ikea.com/nl/n...ymfonisk-hulp-pub2bc226f0
Dat je ze kunt bedienen met Google is antwoord op de makkelijke vraag.
De moeilijke vragen zijn: a. werken deze speakers in een speakergroep en b. kunnen ze dan samen werken met Google speakers?
Zeker, het maakt google niet uit welk type box in de speakergroep zit, ik heb harman kardon, marshall en google door elkaar en dat werkt prima. Qua geluidsniveau, stereo, balancing etc moet je niets verwachten maar ik roep 1 keer "zet kink aan in de woonkamer" en er gaan zes boxen aan.

Sterker nog ik heb nooit last van vertraging of uit sync lopen tussen boxen wat ik bij de Marshalls na een paar uur onvermijdelijk kreeg
Werkt jou harman kardon nog steeds goed met de andere speakers? Ik heb sinds enkele weken dat mijn Harman Kardon Citation 100s, niets meer afspelen zodra er een Google Hub of Chromecast aan de groep wordt toegevoegd. Volledige reset van de devices maakt niets uit.
Ja prima. Ik heb de laatste tijd dan weer wel dat er af en toe een Marshall even uit vliegt. Maar ik heb een nieuwe wifi dus ik wijt het daaraan.

Ik heb die soundbar. En als als je eerst alles uit de groep haalt en de Harman als laatste toevoegt? Of een nieuwe groep maken?

Mijn soundbar stopt wel als de tv aan gaat. Maar da's HDMI
Harmans als laatste toevoegen kan ik nog proberen. Ik zie wel dat de citations op een oudere Cast FW draaien dan de google devices
Op a kan ik antwoord geven: ja als je ze in een groep zet in de google home app dan werkt dat goed (heb zelf zo de woonkamer en slaapkamer toegevoegd). Hierin kan je dus niet de groepen uit de sonos app gebruiken, wel wordt een stereo koppel gezien als 1 enkele speaker en zou dat dus wel kunnen.

Vraag b is een interessante, met 2 sonos ones en een arc heb ik niet echt behoefte dat hij ook via mijn google nest mini ook geluid afspeelt. Maar wellicht dat dit mogelijk is mocht je sonos en speakers van andere merken in een groep zetten ofzo. Zou ik wel eens kunnen proberen :D
Sonos speakers samen in een groep kan wel. Je kan dan ook via Google assistant iets afspelen hierop. Echter krijg ik Spotify niet werkend op die manier. Wel als ik via Spotify zelf afspeel op sonos. Sonos en Google speakers samen in een groep werkt helaas niet.
Gezien de rechtszaak tussen Google en Sonos zou ik daar niet meer van uit gaan nu 😜
Blijkbaar ook in Belgische IKEA store, maar alleen in stock in Mons en Liege zie ik. Ook niet online.
Hier ( België) is de prijs wel omhoog gegaan. kost nu €110
Heel veel Ikea spullen zijn sinds begin 2022 verhoogd, was in het nieuws..
IKEA gaat zoals verwacht de prijzen van een deel van het assortiment verhogen. Ook in Nederland gaan ze omhoog. Het gaat wereldwijd om een gemiddelde prijsstijging van 9 procent

[Reactie gewijzigd door badnews.nl op 7 januari 2022 17:22]

Jammer dat er nog niets bekend is over de geluidskwaliteit. Ik ben wel erg benieuwd. De boekenplank speaker vs Sonos One qua geluidkwaliteit is een enorm verschil (prijs natuurlijk ook). Dus het zou mooi zijn als deze iets verbeterd is.
je vergelijkt twee speakers met elkaar waarvan de ene bijna twee keer zo duur is. Uiteraard hoor je dan verschil. Vergelijk het geluid eens met een boekenplankspeaker van 100 euro.
Wij zijn het helemaal eens :) . Ik heb ooit een boekenplank speaker voor mijn vader gekocht voor in de garage en mijn moeder heeft een Sonos one in de keuken staan. Toen ik toch met de speakers bezig was heb ik ze wel even vergeleken (gewoon voor de fun) en je hoort het verschil wel. Al gebruik ik de boekenplank speaker in de garage met plezier.
99,95, zelfde prijs als de vorige versies.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee