Update CoronaCheck met ondersteuning voor maken vaccinatiebewijs staat live

De 2.0-update van de Nederlandse app CoronaCheck staat live. Daarmee kunnen gebruikers een vaccinatiebewijs aanmaken om toegang te krijgen tot evenementen of vanaf volgende week om naar het buitenland te reizen. De dienst is momenteel overbelast.

De 2.0-versie van de CoronaCheck-app is uitgekomen in de App Store en Play Store. De app bevat alleen nog het maken van een QR-code met bewijs van vaccinatie of negatieve test. Het herstelbewijs, dat aantoont dat de gebruiker in de afgelopen zes maanden een infectie heeft doorgemaakt, komt later in de app.

De dienst is momenteel overbelast, zoals het ministerie van VWS al verwachtte. De maximale capaciteit van de backend is 25 aanvragen per seconde. Dat aantal kan nog hoger, als blijkt dat op piekmomenten na de release donderdag de vraag hoger is dan dat. Vermoedelijk komt piekdrukte nu door mensen die de app willen uitproberen, niet door mensen die de app nodig hebben om toegang te krijgen bij de grens of bij evenementen.

De app kan twee QR-codes maken: een voor gebruik binnen Nederland en een in de rest van de Europese Unie. CoronaCheck Scanner, de app voor mensen die QR-codes moeten controleren, kan nu ook Europese QR-codes scannen. Tweakers publiceerde woensdag een achtergrondverhaal over de integratie van CoronaCheck met het Europese systeem DCC.

CoronaCheck 2.0, juni 2021CoronaCheck 2.0, juni 2021CoronaCheck 2.0, juni 2021CoronaCheck 2.0, juni 2021

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-06-2021 • 12:33

354

Reacties (354)

354
309
133
20
1
129
Wijzig sortering
Wat is nu de concrete reden dat er een Nederlandse QR-Code is en een Europese. Het lijkt mij dat ze dezelfde (minimale) informatie bevatten, de enige reden die ik kan verzinnen is dat de Nederlandse veel meer informatie over de gebruiker deelt wat wellicht niet gunstig voor de privacy is.
Zoals te vinden in: reviews: Het digitale coronapaspoort - Hoe de app om te kunnen reizen werkt
De eisen voor het Europese DCC zijn totaal anders dan voor het Nederlandse systeem voor toegangstesten. Het belangrijkste is natuurlijk dat er andere data in de QR-code staan. In de Europese versie zijn meer datapunten te vinden. Dat is een Europese afspraak geweest, tegen de zin van Nederland in.

De Europese QR-code heeft daarnaast meer gegevens over de test of vaccinatie. De Nederlandse QR-code bevat alleen de informatie dat iemand een groen vinkje mag krijgen, zonder te vermelden of dat is door een vaccinatie of negatieve test. Bij de Europese QR-code staat erbij of je gevaccineerd bent, met welk vaccin en wanneer precies. Bij een negatieve test staat erbij wanneer die test was, waar die test was en om wat voor test het ging.
Wel grappig want als je dit als persoonsgegevens ziet gaat dit tegen hun eigen wetgeving in.

De achterliggende gedachte is dat je alleen maar krijgt wat je nodig hebt.

Wat je nodig hebt is: Is het oke om iemand door te laten.

De onderliggende afspraken kunnen op de achtergrond gemaakt worden.

We zien dat alle corona rechtszaken verloren worden. Hoewel in bv Duitsland dit wel een interessante zaak kan zijn waar ze vaak wel heel streng zijn op dit soort dingen.
Ik vraag me af of het Nederlandse idee minder data zou verwerken. Je hebt toch min of meer dezelfde data nodig om conclusies dezelfde conclusie te trekken. Enkel is het in het Nederlandse voorstel geautomatiseerd.

Daarnaast heb je ook nog eens het risico dat de voorwaarden wijzigen, moet elk land zijn algoritmes wijzigen.
Ja dat is prima. Maar deze data wordt nu aan derden verstrekt. En volgens mij wil je dat niet en is dat mogelijk zelfs tegen de wet.
Wordt verstrekt? Volgens mij doe je dat zelf.
Dat is haalbaar wanneer alle landen dezelfde regels hanteren, en die regels niet veranderen on short notice.

Als je in Spanje met 1 vaccinatie genoeg hebt, maar België ook de tweede vereist, en als Denemarken 8 maanden na je infectie nog aanvaard maar Nederland maar 6 maanden. En als Frankrijk bij bepaalde vaccins 4 weken wachttijd voorziet, en bij andere vaccins maar 2 weken, dan moet al die data wel beschikbaar zijn. (Ik weet niet of die specifieke landen dat zo hanteren, zijn fictieve voorbeelden).

Verder is het natuurlijk noodzakelijk om te kunnen vaststellen dat die code wel bij de persoon hoort, en dat die dus niet van broer, zus of je beste vriend is. Net zoals dat bij een paspoort al het geval is, heb je daar een paar persoonsgegevens voor nodig: naam, maar omdat sommige namen nogal vaak meermaals voorkomen is er ook gekozen om de geboortedatum te tonen (omdat die ook op je paspoort staan, en je het dus zo makkelijk kan verifiëren door de twee naast elkaar te leggen. Verder verkleint dat de kans dat je met iemand anders zijn code reist die dezelfde naam heeft). Je weet wel, de familienaam Janssen en Peeters waar er tienduizenden van rondlopen in bepaalde regio's.

En dan kom je al snel bij veel meer eisen terecht dan een app voor een lokaal festival in Nederland waar de regel gewoon door de app uitgever kan worden ingesteld en aangepast (Nederland) wanneer de regels veranderen, en waar in principe een true/false boolean voldoende is, in combinatie met initialen en eventueel nog je geboortedag/maand.

[Reactie gewijzigd door b12e op 22 juli 2024 17:10]

Mee eens maar dat geeft toch vooral aan wat voor rotzooi het is.

Als je objectief kan zeggen het vaccin is x procent effectief na prik 1. En vanaf 2 weken tot 2 maanden. Dan kan je ook afspreken dat dat voldoende is onder andere omdat het net zo goed is als andere vaccins na twee prikken.
De realiteit is dat bepaalde vaccins effectiever zijn na 1 prik dan andere. Bijvoorbeeld: het wordt algemeen geaccepteerd dat AstraZeneca lang niet zo effectief is tegen de delta variant na slechts 1 prik, dan na 2 prikken, terwijl dat bij Pfizer en Moderna minder speelt. Of toch, zo heb ik het begrepen. Ben geen expert.

Dus dan is het wel handig dat een land dat meer met de delta variant te maken heeft er strengere regels kan op nahouden dan een land waar dat amper het geval is.
Mee eens, maar heel veel van de "Janssen" gangers gaan daarvoor omdat ze dan over ca 2 weken een vaccinatiebewijs hebben voor vakantie.

Als andere vaccins die na de tweede prik (op langere termijn) veel beter scoren en op korte termijn hetzelfde dan zou ik zeggen geeft aub het bewijs af na de eerste vaccinatie.
De realiteit is dat die onderliggende afspraken niet gemaakt zijn, dus deze informatie nodig is. Dat die afspraken gemaakt hadden kunnen of moeten worden staat daar los van. Ik had het ook liever anders gezien, maar tegen privacywetgeving is dit niet.
De Nederlandse QR-code bevat veel minder informatie. Staat in het achtergrondartikel uitgelegd. De reden dat de Europese code meer informatie bevat, is omdat lidstaten verschillende eisen stellen aan gevaccineerde personen. In de Nederlandse QR-code staat zelfs niet eens of een persoon gevaccineerd, hersteld of negatief getest is, enkel een "OK" met digitale handtekening en minimale credentials (1e letter voornaam, 1e letter achternaam en geboortedatum zonder jaartal) om je identiteit te verifiëren.
Het gebruik van de Nederlandse code wordt ook soort-van geforceerd binnen Nederland, doordat de officiele CoronaCheck Scanner alleen maar Nederlandse QR codes accepteerd.

(Hoe een bedrijf dan kan controleren of ze buitenlanders met een Europese QR binnen mogen laten? Geen idee. Zou wel chique zijn als de CoronaCheck Scanner weer wel Europese-niet-Nederlandse QR codes accepteerd, maar daar kan ik niks over vinden.)
CoronaCheck Scanner, de app voor mensen die QR-codes moeten controleren, kan nu ook Europese QR-codes scannen.
Letterlijk in dit artikel :)
Met als nuance dat de app in Nederland uitgegeven Europese codes niet accepteert. Dus gebruik van de Nederlandse code binnen Nederland wordt alsnog geforceerd om de privacy te beschermen.
Dan nog kan een eventorganisator natuurlijk zelf een scanner maken. De inhoud is in principe plaintext aanwezig. Oke wel base45 encoded, maar dat is ook vrij simpel.

De grap is juist dat iedereen de QR code uit kan lezen. Zonder beperking oid.
De eventorganisator kan ook gewoon niet controleren aan de deur of mensen ongeacht de scanner-uitslag toch binnenlaten. Hetzelfde als met leeftijdscheck bij kroegen. Dat wordt opgelost door controles uit te voeren.
Het punt is de data.

Heel leuk dat de nederlandse qr code minder data bevat, maar bij grote evenementen waar ook buitenlanders aanwezig zijn ga je toch de europese variant hoe dan ook scannen. Twee apps gebruiken is geen handige optie want kost tijd bij de ingang.

Die eventorganisator wil die controle want die wil zo snel mogelijk weer geld verdienen en dat kan niet als men direct een enorme uitbraak heeft.
Zoals ik het lees is er 1 scanner app die Nederlandse en Europese codes accepteert, maar Europese codes uitsluit als die door de Nederlandse app zijn uitgegeven. Op die manier dwingt het de Nederlanders om de Nederlandse code te gebruiken.
Het dwingt helemaal niemand. De data is vrijelijk uit te lezen door iedereen en de app code staat voor zover ik weet op github. Als een organisator zelf een scan app daarmee bakt kan hij gewoon altijd het eu deel pakken.

Again om de qr code uit te kunnen lezen is helemaal niks bijzonders nodig. Een standaard qr code lezer kan dit ook. Je moet de boel daarna wel door base45 decoding trekken, maar dan kun je echt gewoon de data uitlezen.

En aangezien we ook internationale organisaties hebben kan ik me voorstellen dat ze niet voor ieder land een andere app gaan gebruiken (want ondersteuning en MDM enzo). Dus ja you never know.
Ik denk dat het een misverstand is dat er een moeilijkheid bestaat die een custom app zou oplossen. De Nederlandse app scant zowel binnenlandse als buitenlandse QR-codes.

Ik kan me voorstellen dat er gecontroleerd gaat worden of bij evenementen wel de officiële scanner-app gebruikt wordt. Anders zou het moeilijker vast te stellen zijn dat de regels nageleefd worden.
Wat voor tekst staat er dan? Kan er dan niet eenvoudig met dit systeem gefraudeerd worden door zelf een QR-code aan te maken?
Misschien het idee om het gelinkte achtergrondartikel te lezen? Daar staat letterlijk wat er in beide codes te vinden is en hoe de check precies plaatsvindt.
Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt het meeste wel zelf maken (is uiteindelijk gewoon JSON), maar er zit een signature in die je zelf niet kunt maken. Je kunt dus geen valide code maken want bij het uitlezen wordt de signature gevalideerd.
De website van de app heeft een uitgebreid privacy statement waar in staat welke data wordt verwerkt:

https://coronacheck.nl/en/privacy

Het achtergrondartikel van tweakers heeft ook inhoudelijk een voorbeeld staan van de inhoud van zo’n QR code.
|:( Ok, stom van mij.

Ter verdediging, ik was naar de bron aan het zoeken, en op https://coronacheck.nl/nl/scanner.html staat nog dat het niet gaat.
Het is juist andersom: de Nederlandse deelt minder dan wat er Europees is afgesproken. (Nederland was in Europa ook voorstander van minder delen)
Volgens de app zelf:
You only need one injection to make an international QR-code. Dor a Dutch QR code you need to be fully vaccinated.
Dit betekent trouwens niet dat je met 1 injectie dus ook andere landen in mag.
Elke land bepaald zelf wat ze toelaten: 1 prik, 2 prikken, 1 prik + ziek zijn geweest, PCR, etc...
Ik dacht dat ze daar binnen Europa juist afspraken over gemaakt hadden. Alleen voorbehouden was het recht om de grens alsnog te sluiten als de cijfers daartoe aanleiding gaven, toch?
Die EU afspraken zijn ook gemaakt en definitief akkoord door alle lidstaten 14 juni echter het staat landen vrij een soepeler beleid te hanteren. Niet strenger voor zover ik weet echter dat is niet geheel duidelijk helaas. Denk aan Duitsland die mega streng is: o.a. qua kids vanaf 6 jaar testen (als je uit risico of hoog risico land komt?) (bron 1, bron 2: alleen bij vliegen?) waar in EU vanaf 12 jaar wordt geadviseerd. Ook is er het verhaal bij doorreis in Duitsland als je binnen 24 uur land verlaten hebt verlaten dat bepaalde regels niet gelden.

"Reisende ab sechs Jahren müssen im Rahmen der Einreise nach Deutschland folgende Nachweise vorlegen könne: ... "

"Holders of vaccination certificates issued in line with the EU digital COVID certificate regulation should not be subject to testing or quarantine/self isolation if they are fully vaccinated with an EMA approved vaccine and at least 14 days have passed since full vaccination. Member states could also lift such restrictions after the first dose of a two-dose series."

"Member states could continue to require people travelling from an orange or red area to be in possession of a negative test certificate. Children under the age of 12 should be exempted from the requirement to undergo tests." bron

Nederland is vanaf vandaag overigens van rood naar oranje gegaan (en zelfs groen voor noord Nederland) in de EU (zie hier).

[Reactie gewijzigd door funrider op 22 juli 2024 17:10]

Transit was in veel lidstaten sowieso al uitgezonderd van allerlei quarantaineregels, op wat uitzonderingen na (Denemarken bv.)
De Europese afspraken gingen vooral over uniformering van allerlei middelen en kleurcodes. De toegangseisen worden nog altijd door een land zelf bepaald.
Maar ze hebben toch alleen een QR code? Daaraan kun je als het goed is niet zien hoe die QR code is gegenereerd.
In de internationale QR code staat ook het type en aantal vaccinatie(s). De Nederlandse code bevat die informatie allemaal niet.
Dat zag ik inderdaad ook nadat ik dit postte.
Anoniem: 22438 @Vaelin24 juni 2021 12:41
Andersom
Weet iemand of deze app ook beschikbaar gemaakt wordt voor mensen die geen Google- of Apple-diensten willen gebruiken? Bijvoorbeeld door publicatie in vrij toegankelijke bronnen zoals f-droid?

Voor de coronamelder-app heeft de minister beloofd dat de app doorontwikkeld zou worden, zodat er geen afhankelijkheid meer is van Google en/of Apple, naar aanleiding van de motie-Gerkens in de Eerste Kamer. Dat was op 6 oktober en het is er nog steeds niet van gekomen.

Ik hoop dat we deze keer niet hoeven wachten op een kamermotie, want dat zou waarschijnlijk pas na het zomerreces zijn, en dat er wat meer tempo in de ontwikkeling kan zitten. Het zou mooi zijn als het ervan komt voordat de app niet meer nodig is (al hoop ik natuurlijk vooral dat dat moment snel komt :) ).
Je kunt via https://coronacheck.nl ook een papieren certificaat maken. Daar heb je verder geen app of niks bij nodig. Er komt een PDF uit die je op je telefoon kan laten zien, of kan uitprinten.
Let wel dat in tegenstelling tot de app, de papieren qr-code natuurlijk niet verandert dus die kan gebruikt worden om je te tracken. De app genereert elke paar minuten een nieuwe waardoor dat niet kan.

M.a.w. de app is *meer* privacy-vriendelijk dan de papieren versie.
Wacht even: jouw beredenering is dus dat je te tracken bent omdat de papieren QR code niet verandert? Ze kunnen je toch ook tracken als je (elke keer) een nieuwe QR code gebruikt aangezien die ook codes herleidbaar zijn naar jou als persoon? En ik zie net dat ik 1x keer een vaccinatiecode aanmaak (in de app) en die elke keer kan gebruiken....
Wacht even: jouw beredenering is dus dat je te tracken bent omdat de papieren QR code niet verandert? Ze kunnen je toch ook tracken als je (elke keer) een nieuwe QR code gebruikt aangezien die ook codes herleidbaar zijn naar jou als persoon? En ik zie net dat ik 1x keer een vaccinatiecode aanmaak (in de app) en die elke keer kan gebruiken....
Niet zo makkelijk. De papieren versie is elke keer hetzelfde want… papier. Dus als een bepaalde code langskomt kan ik die opslaan en als je 'm dan weer gebruikt dan weet ik: dat is dezelfde persoon.

De app versie bevat een timestamp die elke zoveel tijd verandert, waarmee de digitale ondertekening die erin zit ook aangepast wordt. Dus na een paar minuten is de code niet meer geldig en maakt de app een nieuwe. De QR code bevat aan persoonsgegevens alleen je voorletter, eerste letter van je achternaam, geboortedag en maand. Die combinaties komen vaak genoeg voor dat ermee tracken op z'n best heel onnauwkeurig gaat.

Let wel dit betreft de Nederlandse QR-code; de EU code bevat veel meer info waaronder je volledige naam en geboortedatum dus daarmee kan 't wel makkelijk.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 22 juli 2024 17:10]

Ik maak één keer de QR code aan in de app en die is uniek en verandert niet, ik kan offline zijn en toch de QR code aanroepen. Deze blijft vooralsnog dan ook nog geldig tot in 2025! Die code kán dus wel veranderen want.... digitaal maar als dat niet gebeurd blijft het dezelfde code, met dezelfde timestamp. Ik laat deze dus vaker scannen en daarmee ben ik toch nog aardig te tracken volgens mij.
Maak eens een screenshot er van en dan een paar uur later nog een keer. Als 't goed is zijn ze verschillend. (Ik zei boven een paar minuten maar ik weet eigenlijk niet hoe vaak ze verlopen; kan ook best een dag zijn.)

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 22 juli 2024 17:10]

Helaas is het wel zo dat de App om de QR-code te controleren wel nog via de Play/App Store gedownload moet worden, dus dwingt de overheid (al dan niet een kleinere groep) burgers toch om met Google/Apple zaken te doen terwijl dit niet nodig hoeft te zijn (in het geval van Android).

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door Nexz op 22 juli 2024 17:10]

Als je geen zaken wilt doen met Google/Apple moet je ook geen iPhone/Android telefoon gebruiken.
Je kan prima Android gebruiken zonder Google Play Services. Deze app zou daar ook geschikt voor gemaakt kunnen worden.
Ik denk wat @Nexz bedoelt is standaard use case van een Android telefoon. Waar gewoon de Google Play services op staat en je geacht bent om via de store apps te instaleren.

Of de regering de app geschikt gaat maken voor het gebruik buiten de Playstore?
Als ik naar de Nederlandse ICT kijk en onze vele succesverhalen?
Ga ik er vanuit van niet om heel eerlijk te zijn.

Ik heb laatst al gehoord hoe het bij de gemeente Amsterdam aan toe gaat kwa ICT.
Om te huilen zo slecht, beetje basis ITIL volgen zou al enorm helpen.
De app is open source dus mocht het zo zijn dat hij niet zonder Play Services werkt, dan kun je hem ook altijd nog zelf zo maken dat dat wel werkt.

https://github.com/minvws/nl-covid19-coronacheck-app-android
https://github.com/minvws/nl-covid19-coronacheck-app-ios

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 22 juli 2024 17:10]

Hoe moet ik als ondernemer dan een QR code scannen als ik geen iPhone of Google Play-enabled Android telefoon heb? De overheid forceert men dus om een van deze twee wegen te bewandelen - buitenlandse techgiganten. Je doet overigens de aanname dat alle Android telefoons aan Google vast zitten maar met AOSP/custom ROMs heb je zo een non-gapps telefoon draaien. Zie Huawei ten tijde van de VS-ban (en daarmee zeg ik natuurlijk niet dat je Chinese apparatuur moet gaan kopen...)

Edit: ik ben geen ondernemer die hier gebruik van gaat maken, hypothetische situatie.

[Reactie gewijzigd door Nexz op 22 juli 2024 17:10]

Je kunt ook je onderneming/activiteit zo inrichten dat je bezoekers op 1.5 meter kunnen blijven, heb je geen app nodig. Als een app installeren via een mechanisme dat je niet aanstaat, je grootste probleem is als ondernemer in deze pandemie, dan mag je echt je handjes dichtknijpen hoor.
Je kunt zelf een app (laten) maken als je de officiele app niet wilt gebruiken; zowel de source code als de specificaties zijn openbaar.

(Wel een beetje spijkers op laag water dit, dit is een project wat de overheid gewoon keurig heeft aangepakt: open source, open specificaties, privacy by design.)
Zijn de technische specificaties van de Nederlandse QR-code ergens te vinden?

De specs van de internationale versie zijn netjes gepubliceerd (https://ec.europa.eu/health/ehealth/covid-19_en) maar ik kan nergens vinden hoe de Nederlandse versie gecodeerd is.
Je hebt toch Android AOSP, Amazon Android, Huawei Android.

Android AOSP is de open source basis versie van allemaal. Open source en dus transparant, omdat je kan kijken in de code wat de software allemaal doet.

En je hebt de commerciële Android telefoon varianten, daarin zitten dan de gesloten Google diensten, zoals de winkel van Google EN de gesloten software van de Chinese, Koreaanse, Amerikaanse etc fabrikanten.

Wat die allemaal meeleveren is onduidelijk en soms zelfs illegaal, en in veel gevallen onwenselijk.

Je kan dus uitstekend een Android telefoon gebruiken, al moet je er wat voor doen door die bloatware te verwijderen, en trouwens je kan ook de commerciële variant gebruiken zonder je Google account te activeren, al schijnt dat besef bij de Nederlandse overheid niet doorgedrongen te zijn.

En dan heb je nog Huawei telefoons.

Het is heel vreemd dat de overheid er voor kiest om gesloten software te verplichten, en open source gebruikers te negeren.

Of dit is het ultieme bewijs dat Google misbruik maakt van marktmacht. ;)
Ik ben er niet zo heel erg in thuis en wellicht is mijn reactie dan ook misplaatst, maar je kan toch APK's installeren zonder hiervoor Google play te gebruiken?
Voor IOS is dit lastiger weet ik.
Klopt, maar de overheid publiceert die APKs niet zelf. Je moet de APKs dan van sites als APKmirror halen, voor apps die van Digid gebruik maken pas ik daarvoor ;-). Zodra ze deze publiceren op een onafhankelijk platform (zeg rijksoverheid.nl of zelfs F-Droid) is het probleem opgelost.
Met de papieren versie gebruikt de overheid ongevraagd een commerciële partij om de brief aan huis te bezorgen. Wie weet wat die allemaal doen met de data die ze zo vergaren.
Goed dat er keuze is, daar niet van. Maar of de één per definitie beter is dan de ander is echt lastig te zeggen.
Denk je er wel aan dat jij door het maken van deze post gratis data hebt verstrekt aan een commerciële partij? Je kan ook zeiken om het zeiken.

Je download en print de QR-code gewoon zelf. En als je geen van de mogelijkheden wilt gebruiken, staat het je ook vrij om helemaal niks te doen en dan maar even niet naar grote evenementen of naar het buitenland te gaan.
Nederland werdt altijd gezien als een "vrij" land..
Er komt een PDF uit die je op je telefoon kan laten zien, of kan uitprinten.
Als dit gewoon kan en voldoende is snap ik nog minder waarvoor de app eigenlijk nodig is als "gewone bezoeker"? Waarom is dit niet gewoon de default i.p.v. al dat gedoe met apps? Te makkelijk?
Dat zou mooi zijn. Voor nu is de oplossing een papieren bewijs aanvragen op de website https://coronacheck.nl/. Kan ook telefonisch worden aangevraagd. Het bewijs wordt dan met de post opgestuurd.

Edit: er is draadje: https://github.com/minvws...eck-app-android/issues/24

[Reactie gewijzigd door systech2 op 22 juli 2024 17:10]

Dat papieren bewijs mist de optie "genezen".
(Je kunt alleen kiezen tussen negatieve test of ingeënt.)
Die functionaliteit wordt pas vanaf 1 juli toegevoegd.
Dank je voor de info.
Bedankt voor de link naar dat draadje! Hopelijk komt er snel beweging in.
Status van de motie Gerkens: niet uitgevoerd.

Snap ook niet hoe je de coronamelder app die werkt op basis van de bluetooth services van Google zou willen gebruiken terwijl je die services uit hebt staan.
Niet uitgevoerd betekent niet dat men niet bezig is aan de uitvoering. Er was een plan om in Europees verband druk op Apple en Google uit te oefenen zodat zij de onderliggende services open source zouden moeten maken. Helaas duren dat soort dingen erg lang (als het al lukt).

In dit geval zijn er volgens mij geen complexe onderliggende services van Google en Apple nodig, dus zou het veel sneller en makkelijker moeten kunnen.
Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is en wat ik eigenlijk nergens goed kan terugvinden; vanaf wanneer geld een vaccinatie bewijs in het binnenland? De app lijkt te suggereren dat je meteen na je vaccinatie een vaccinatie bewijs kan krijgen en overal weer toegang tot hebt. Ik weet dat dit voor reizen binnen Europa pas 2 weken na de laatste prik is, maar geld dit met deze app voor het binnenland ook of heb je na de laatste prik direct weer overal toegang toe?
Direct na volledige vaccinatie in Nederland inderdaad.

https://www.rijksoverheid...wijzen-in-coronacheck-app
Nederland beschouwt iemand als volledig gevaccineerd als hij of zij twee prikken met Pfizer, Moderna of AstraZeneca heeft gehad, of één prik van Janssen. Daarbij houdt Nederland geen wachttijd aan.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 22 juli 2024 17:10]

Bij het invullen van de vragenlijst moet je aangeven of je al eens corona hebt gehad. Wanneer je hier op "Ja" drukt krijg je maar 1 vaccinatie. In dit geval heb ik alleen Pfizer gehad en heb ik dus geen 2e afspraak staan.
Vanaf 1 juli kan de app ook de door de GGD positief geteste personen ophalen.
Hoogstwaarschijnlijk krijg je dan voor NL ook een groen vinkje door de combi 1x gevaccineerd en een keer positief getest door de GGD.

Edit: positief getest is wel maximaal 180 dagen.
Ben je niet door de GGD positief getest moet je aan de tester vragen of je positieve test bij het RIVM wordt aangemeld.

[Reactie gewijzigd door michaelboon82 op 22 juli 2024 17:10]

Hoogstwaarschijnlijk krijg je dan voor NL ook een groen vinkje door de combi 1x gevaccineerd en een keer positief getest door de GGD.
Dit is nu in ieder geval niet zo. Ik ben in maart positief getest via de GGD, en begin deze maand eerste en laatste prik gehaald. Ik ben dus volgens de GGD volledig gevaccineerd, en hoef niet meer langs.

Ik krijg in de app nu de melding "Je vaccinatiebewijs is niet geldig in Nederland. Je hebt wel een internationale QR-code"
Klopt, nu niet, vanaf 1 juli wel.
De app kan namelijk nog niet je positieve testen ophalen, alleen je vaccinaties.
Dan ben ik wel benieuwd wat er gaat gebeuren als ik >180 dagen na de positieve test zit.
Al hoop ik dat we tegen die tijd de hele app niet meer nodig hebben ;-)
Ik ben ook Positief getest in oktober en recentelijk mijn 1ste vaccinatie gehad.
Wat ik begrijp is:
vanaf 1 juli kan de CoronaCheck ook positieve resultaten ophalen, waardoor wij een groen vinkje zouden krijgen (permanent).

Het gedeelte van 180 dagen staat los van bovenstaand. Dit is voor NIET gevaccineerde mensen die recentelijk positief zijn getest... Zij krijgen dan 180 dagen een vinkje(?).

Zo lijk ik het te hebben begrepen :)
Tja, of mensen zoals ik die in november positief getest zijn en dan deze maand 1 prik gehaald hebben nadat Hugo heeft getweet dat ongeacht of het meer dan 6 maanden geleden is je sowieso met 1 prik volledig gevaccineerd ben. Ik val dus buiten de boot samen met nog veel anderen of komt dat ook na die 1 juli goed tevoorschijn?

https://twitter.com/hugod.../1400801419096100864?s=24
Inderdaad.

Niet gevaccineerd maar korter dan 180 dagen geleden positief: groen.
Eén prik en eerdere infectie (ongeacht hoe lang geleden): groen.
Eén prik Janssen: groen.
Twee prikken andere fabrikant: groen.
Negatieve test: groen.

Communicatie hierover vanuit Overheid en media is onduidelijk, bijvoorbeeld ‘volledig gevaccineerd’ en ‘twee prikken’ worden door elkaar gebruikt.
Maar dan moet je wel echt Corona hebben gehad. Je kunt het niet gebruiken als truckje om maar één keer te hoeven gaan. Want zonder genezen-verklaring in het RIVM-systeem krijg je dan alsnog geen vrijwaringsbewijs/QR-code.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 17:10]

Ik weet dat dit voor reizen binnen Europa pas 2 weken na de laatste prik is
Ook binnen Europa is het nog niet helemaal duidelijk. Zie ook bijvoorbeeld https://www.rtlnieuws.nl/...js-paspoort-reizen-europa:
"voor het reizen naar een EU-land is veelal één vaccinatie voldoende (...) Sommige landen stellen als eis dat je minimaal twee prikken nodig hebt."

Je kan op www.wijsopreis.nl zien wat je nodig hebt voor welk land, maar daar staat nu: "Vanaf 25 juni worden de reisadviezen op NederlandWereldwijd.nl aangepast met de meest actuele informatie over het DCC." Ik denk dus dat we pas morgen op deze site zien wat welk land eist.
Die tekst van RTL is vrij kort door de bocht. Om het coronacertificaat te krijgen, zijn 1 of 2 prikken nodig. Echter, nergens in Europa is een coronacertificaat verplicht om te reizen. Je bent namelijk niet verplicht om je te laten vaccineren.
Het coronacertificaat moet het reizen binnen de EU weer makkelijker maken. Het is geen voorwaarde om vrij te reizen, want dat is een grondrecht in de EU.
https://ec.europa.eu/info...ital-covid-certificate_nl

Wel kunnen landen aan de grens eisen dat je een negatieve test hebt. RTL maakt het verschil m.i. niet duidelijk genoeg en het lijkt daardoor teveel alsof het coronacertificaat een vereiste is om te kunnen reizen.

[Reactie gewijzigd door Anders op 22 juli 2024 17:10]

Volgens mij klopt het exact wat RTL schrijft. Het Coronacertificaat is niet alleen voor vaccinaties maar ook voor een testresultaat of om aan te geven dat je al Covid 19 hebt gehad. Alle eisen zitten dus opgesloten in het certificaat en het is wel degelijk nodig om vrij te kunnen reizen.
De EU geeft letterlijk aan dat het certificaat niet nodig is om vrij te kunnen reizen. Zie de quote.
Maar op diezelfde pagina staat: "Wie zo'n digitaal coronacertificaat heeft, mag in principe vrij reizen."
Je mag wel vrij reizen, maar dan krijg je wel te maken met extra regels zoals een quarantaineplicht of testplicht als je het certificaat niet hebt.
Dat staat los van het certificaat. Met gewoon een negatief testbewijs kun je ook een land binnenkomen, zonder quarantaine of testplicht. Er wordt nu gesuggereerd (ook door RTL met hun "het is nodig") dat je verplicht bent om je te laten registreren in de centrale databank waar de CoronaCheck aan is gekoppeld. Dat is niet juist.

/edit Zelfs uit de wettekst blijkt expliciet dat het certificaat een recht is, geen plicht.
https://www.europarl.euro...nt/TA-9-2021-0273_NL.html
Elke lidstaat geeft aan personen die op SARS-CoV-2-infectie zijn getest, een testcertificaat als bedoeld in artikel 3, lid 1, punt b), af, hetzij automatisch, hetzij op verzoek van die personen. Die personen worden in kennis gesteld van hun recht op een testcertificaat.
(...)
Lidstaten die vereisen dat een bewijs van een test op SARS-CoV-2-infectie wordt overgelegd om vrijstelling te verlenen van overeenkomstig het Unierecht ingestelde beperkingen van het vrije verkeer om de verspreiding van SARS-CoV-2 in te dijken, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke situatie van grensgemeenschappen, aanvaarden onder dezelfde voorwaarden ook testcertificaten die een negatief testresultaat vermelden die door andere lidstaten overeenkomstig deze verordening zijn afgegeven.

[Reactie gewijzigd door Anders op 22 juli 2024 17:10]

RTL begint over hoe het in Nederland werkt:
Er zijn drie manieren om zo'n bewijs met CoronaCheck te krijgen.

Door twee vaccinaties (of één Janssen-vaccinatie) te hebben
Door een recente negatieve test
Als je corona hebt gehad
Daarna gaan ze naar Europa:
Dat gaat op dezelfde manier als in Nederland, met één wijziging: voor het reizen naar een EU-land is veelal één vaccinatie voldoende om een vaccinatiebewijs - het zogeheten EU Digitaal Corona Certificaat (DCC) - te krijgen.
Je hebt dus 3 opties, vaccinatie, test of een keer goed ziek zijn. Het enige verschil tussen Europa en Nederland (zegt RTL) is dat als je voor de optie vaccinatie gaat je niet 2 prikken nodig hebt, maar meestal aan 1 prik genoeg hebt. Je bent dus inderdaad niet verplicht om je te vaccineren, maar je kan ook voor de test gaan. Het coronacertificaat is dus ook niet een vaccinatiebewijs, maar een 'bewijs' van niet besmettelijk zijn.
Het coronacertificaat moet het reizen binnen de EU weer makkelijker maken. Het is geen voorwaarde om vrij te reizen, want dat is een grondrecht in de EU.
Leuk dat Europa zegt dat vrij reizen een grondrecht is, toch heeft bijvoorbeeld Duitsland dit jaar al gezegd dat ze mensen boetes geven die zich niet laten testen (weet niet hoeveel ze er ook echt gegeven hebben). Zie https://www.tubantia.nl/a...jde-van-de-grens~a3824a1d

Dus ik ga er niet vanuit dat je zonder coronacertificaat of testbewijs zomaar elk land in komt dit jaar.
Site staat bij Prolocation. Waarom geen CDN, betere scaling mogelijk?
Beperkende factor is niet de app zelf, maar DigiID dat voor authenticatie wordt gebruikt.
En dat is niet iets wat een CDN kan oplossen.

Iedereen probeert het nu gelijk. Over een paar dagen zal dat wel beter gaan.

DigiID heeft overigens al jaren dit probleem. (Laatste dag belastingaangifte is ook altijd zo'n moment.)
Aangezien DigiID gebruik voor van alles en nog wat steeds meer wordt toegepast hebben ze wel de capaciteit fors uitgebreid over de laatste jaren.
Het is inmiddels stukken beter, maar ze heben nog steeds af en toe problemen met hele grote piekmomenten.
En het zou me niks verbazen dat dit de ergste piek is die ze ooit hebben gehad.
Onzin, probeer maar eens gewoon op een andere dienst in te loggen via DigiD, geen enkel probleem.
Zou ik niet gelijk onzin noemen, is vrij kort door de bocht. Als ik er bij de belastingdienst amper in kom, kan ik met gemak in DUO komen. Het is dus best in denkbaar dat DigiD een site restrictie kent: per site waar DigiD word ingezet, kunnen max 25 mensen per seconde inloggen (bv).
Er zijn best redenen te noemen waarom dat zinvol kan zijn.
De limiet is vaak per applicatie, juist om te voorkomen dat één applicatie het hele DigiD platform kan platleggen.
Ik heb pas gelezen (weet niet meer waar) dat de app een lagere piekbelasting aan kan dan DigiD. Ook om DigiD niet onderuit te halen.
Nu is DigiID ok (was niet het geval toen ik het schreef. Heb net opnieuw gechecked).
Maar de RIVM website is nu overbelast.
Het limiet is inderdaad max. 25 logins per seconde, per aangesloten applicatie (dus niet het totaal van DigId).
Zijn er Nederlandse CDNs die beter zijn dan een partij als Prolocation? Ik ken(de) Prolocation niet trouwens.

Ik verwacht dat de overheid voor hosting alleen zaken wil doen met Nederlandse bedrijven die in Nederland hosten.

Edit, ter verduidelijking: ben in principe wel voorstander van CDNs hoor.

[Reactie gewijzigd door iam2noob4u op 22 juli 2024 17:10]

Volgens mij is prolocation één van de clubs waarmee Logius (beheerder van digid en waarschijnlijk ook de coronacheck app) een mantelovereenkomst heeft. Heb wel eens met ze samengewerkt, superprofessionele club met meerdere datacenters. Eventuele schalingsproblemen hoef je daar niet te verwachten.
En een CDN is leuk voor video's die iedereen wil kijken maar mijn persoonlijke vaccinatiebewijs zie ik liever niet op een hoop CDN's nodes terecht komen. Nog even los van het feit dat de coronacheck nog iets europees kan, het achterlandschap is dus bepalend in deze en niet zozeer de techniek aan de voorkant.
Prolocation is een redelijk kleine organisatie. Dus niet zo gek dat je ze niet kent.

LeaseWeb is een grote Nederlandse speler met meerdere PoP's wereldwijd.

https://www.leaseweb.com/nl/cdn
Een CDN waarvan je dan alleen de AMS locatie gebruikt?

Scaling heeft verder niet zoveel met een CDN te maken.
Amsterdam is een van de bestverbonden knooppunten van Europa, ik zie het probleem dus eigenlijk niet. De data uit de backend komt van de servers van het RIVM, dus wat schiet je ermee op door een CDN op te zetten die alsnog zijn data uit Nederland moet halen als de verbinding naar Nederland al heel goed is?

Een CDN gaat die 25 requests per seconde niet oplossen, daarvoor moet iets aan de backend van het RIVM worden gewijzigd.
De app gebruik je zeker niet met name buiten Nederland. Ook binnen Nederland wordt deze gebruikt, misschien nog wel meer dan buiten Nederland, bijvoorbeeld voor toegang tot festivals etc..

Daarnaast, als je de QR code eenmaal gemaakt hebt (wat je sowieso beter in Nederland kan doen, voor je naar het buitenland vertrekt) heb je daarna geen dataverbinding meer nodig.

reviews: Het digitale coronapaspoort - Hoe de app om te kunnen reizen werkt
Het gaat dus zo werken dat je na vaccinatie via DigiD kan inloggen en een QR-code kan aanmaken. Bij een negatieve test kan dat via DigiD of de huidige manier met een code. Het maken van de QR-code vereist een internetverbinding. Vervolgens blijft die code staan op de telefoon, ook als je offline gaat. Daardoor is hij ook scanbaar als de telefoon geen internet heeft.
Een CDN zorgt verder enkel voor een iets snellere response, het is niet zo dat het buiten Nederland niet bruikbaar is. Als je dataverbinding in het buitenland niet optimaal is ga je het verschil waarschijnlijk niet eens merken.
Politiek ligt het zeer gevoelig om een 'goede' buitenlandse CDN dienst te gebruiken (zoals bijvoorbeeld bij het dashboard wel het geval is). Discussie is gevoerd, ook voor de apps maar helaas niet wenselijk geacht vanuit politiek oogpunt (men wil de schijn niet tegen zich hebben, een discussie verlies je op dit onderwerp voor hij gevoerd is, puur op de schijn vooraf).

/edit
Overigens zijn er goede oplossingen om ook een backend te ontlasten, los van de statische content. bv: https://www.akamai.com/us...rformance/api-gateway.jsp

[Reactie gewijzigd door DaMightyWackO op 22 juli 2024 17:10]

De dienst is momenteel overbelast, iets dat het ministerie van VWS al verwachtte. De maximale capaciteit van de back-end is 25 per seconde. Dat aantal kan nog hoger, als blijkt dat op piekmomenten na de release donderdag de vraag hoger is dan dat. Vermoedelijk komt piekdrukte nu door mensen die de app willen uitproberen, niet door mensen die de app nodig hebben om toegang te krijgen bij de grens of bij evenementen.
Ik zou denken bij het lanceren van een dergelijke functionaliteit wil je toch juist GEEN gezichtsverlies ? Dan zorg je er juist voor dat je tijdens lancering veel capaciteit hebt ingeschaald en deze kun je dan desnoods de komende dagen/weken laten schalen naar daadwerkelijk gebruik.. Het is net als met voorstellen : een eerste indruk kun je maar eenmalig maken, en nu is het : wat een k*tapp, doet het niet.. heb je niets aan... zie je wel, die it-ers bij de overheid zijn ondermaats enz enz....
En al helemaal als ze dit dus blijkbaar al zagen aankomen... Laten we de dienst gewoon onbereikbaar houden de eerste paar dagen, grappig toch ? :P en lachen maar mij die meetings over de uitrol...

/edit :
en ja hoor, kijk maar de reviews op de Play Store, 3 sterren... dus precies wat ze verwachtten en dus wouden...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 22 juli 2024 17:10]

Die 3 sterren waren er al vóór de laatste update, grotendeels door 1-ster reviews van wappies/mensen die hun gal willen spuien, zoals:
I am moving to china soon and wanted to feel what it's like to live un der CCP. This app gives me part of that experience. 10/10 recommend (1 ster)
Voor een land met 87% vaccinatiebereidheid is dit een totaal overbodige app, dus waarom voor binnenlands gebruik? Zou er soms meer achter zitten? #covid1984 (1 ster)
dankje papa rutte dat ik me leven weer mag oppakken maar eerst even elke keer voor 100 euro een stok in me neus stoppen. helemaal top dit een corrupte bende het verdien model is weer goed te zien. (1 ster)
Lekker agenda 2030 erdoorheen rammen! Weer een stapje dichterbij China 2.0! Schaam je diep! (1 ster)
Het blijft een lastige inschatting voor aantal bezoekers, hoe deze reageren, externe API afhankelijkheden. Het helpt ook niet dat iedereen er direct op duikt terwijl ze de code nog eigenlijk niet nodig hebben ;)

Geef de server beheerders/hoster wat tijd om te schalen naar het gebruik van nu en het komt weer goed :)
met alle respect maar wij gebruiken cloud-diensten van Google en daar kun je bijv gerust aangeven dat ze een node erbij mogen instantieren indien nodig, dit gebeurt volledig dynamisch en uit ervaring verdomde snel ! Zelfs als een node komt weg te vallen door je eigen software of de onderliggende hardware-platform... Het is gewoon een centen-kwestie of je dit wel of niet wilt kunnen... Het is echt niet meer zo dat iemand nu heel hard met een fysieke server naar de serverkast moet rennen om deze in te patchen en in werking moet zetten...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 22 juli 2024 17:10]

Zonder alle in's & out's te weten is het lastig oordelen. Als systeembeheerder vond ik het altijd vreselijk wanneer gebruikers riepen dat "iets thuis wel kon" of "een vriendje van mijn zoontje kan dat veel handiger". De schaal waarop dingen moeten gebeuren is bij een overheid en bij zo'n systeem serieus anders dan "even een node van een service erbij prikken".

Op sommige pieken is het nu eenmaal lastig te anticiperen - en dan nog: dit is een compleet nieuw systeem waarbij je ook eerst wilt kijken wat er gebeurd, waar dingen eventueel mis gaan of verbeterd kunnen worden, etc. Zomaar "een node" erbij prikken is wat we jaren geleden deden: te weinig performance? Pleur er maar een bak CPU/geheugen/disk tegenaan.

Het is veel belangrijker dat de systemen straks fatsoenlijk werken als het nodig is, niet op dag 1 wanneer half nederland zonodig de app moet updaten/installeren met de gedachte "want dan kan ik op vakantie" terwijl ze komend weekend toch op de stoel voor de TV zitten om voetbal, formule 1 of tour de france te kijken.

Mogelijk is dit bij jou niet het geval, maar ik proef regelmatig een "laten we de overheid eens gaan bashen als er iets niet helemaal goed gaat op automatiseringsvlak" - ja, er gaat weleens wat mis, maar aandere kant: het is nog geen 1 juli, en vraag eens rond hoeveel mensen hun belastingteruggave al gehad hebben. Er gaat dus ook heel veel goed.
Mooi verwoord. Helemaal eens.
En..het werkt prima.

CoronaCheck app geupdate via de App Store. Via de CoronaCheck app ingelogd op mijn DigiD.
1 x een melding dan het te druk was.
2x poging een minuut later en mijn vaccinatiebewijs staat in de vorm van een QR code op mijn telefoon. Althans voor Nederland.
Volgens de CoronaCheck app wordt mijn Internationale code vanzelf actief over 7 dagen.

Hele process duurde minder dan 30 seconden.
En de overheid heeft er juist bewust voor gekozen om geen andere grote partijen toegang te geven tot de applicaties. Juist heel verstandig om dit soort diensten in eigen beheer te houden en niet te laten afhandelen door grote partijen als een Google. Dan hebben we een paar dagen maar wat minder bereikbare diensten, maar het is in ieder geval wel bekend waar je data nu staat.
Natuurlijk, het ligt erg aan de opzet en de software die ze hebben geschreven. Ze hadden dit ook beter kunnen aanpakken. Juist tegenwoordig met items als Cloud Native is het schalen makkelijker. Maar je kan er alsnog niet op voorbereid zijn. Misschien hebben ze de opzet verkeerd hiervan gedaan? Het enige is dat we dit niet weten, en dat ze waarschijnlijk niet op deze hoeveelheid voorbereid waren.
De overheid kiest er bewust voor om niet van de bekende cloud providers gebruik te maken vanwege de privacy van de data en dienst. Daarnaast zijn er ook strikte beperkingen in het aantal aanvragen dat afhankelijkheden zoals DigiD per seconden accepteren. Ik denk dat je het te makkelijk inschat.
eens kom je op een centraal punt uit waar de data vandaan moet komen lijkt mij.
Dat probleem ligt dan imho meer bij de personen die meteen op dag nul willen inloggen, dondersgoed wetende dat de capaciteit beperkt is. In ALLE communicatie en berichtgeving over de CoronaCheck app van de afgelopen weken wordt dat sterk benadrukt, dus mensen die zo goed weten dat dit vanaf vandaag live is moeten die waarschuwing ook gezien hebben. Als ze dan alsnog als verwende kleuters gaan lopen vloeken en tieren dan kan ik daar geen enkel begrip voor opbrengen.
we hebben het niet over de lancering van de nieuwste Playstation of Xbox, die iedereen nauwlettend in de gaten houdt en zich inleest. Het is een app, een softwareproduct, die gewoon kan schalen... Niemand verwacht dat er bij lancering van Facebook 2.0 deze het niet gaat doen toch ?
Van de mensen die ik ken weet misschien 10% ervan dat dit niet goed zou kunnen lopen... Er zijn genoeg mensen die nu zelfs denken dat het aan de Play/App Store of zelfs aan Android/iOS ligt, zo technisch onderbouwd zijn gebruikers nu eenmaal ;)
Nee, dit had niet zo gehoeven en dat vindt ik een tegenvaller... Het is net als de belastingaangifte....

btw : zo uitvoerig vond ik de berichtgeving niet hoor... ik lees het eigenlijk ook pas hier, en anderen lezen het misschien ook pas vandaag en denken hey dat kan ik gebruiken... Ik heb een beetje het gevoel dat je de verantwoordelijkheid dat de dienst niet werkt naar de gebruikers probeert te verplaatsen... Slechte insteek, apps maak je juist met de gebruiker en de UX in het achterhoofd, want zonder gebruikers heeft je app geen bestaansrecht...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 22 juli 2024 17:10]

Ik ben 1 juni gevaccineerd (bij de GGD gewoon) en ben er doorheen gekomen in de app, volgens de app ben ik echter niet gevaccineerd... ;( GGD gebeld en hun systemen ben ik gewoon te vinden en staat alles goed. Het werkt dus (in ieder geval voor mij) niet.
Welke GGD zit je trouwens ? Ik bij Gelderland-Zuid, maar mij niet 100% duidelijk of ze een landelijk systeem hebben of het per GGD is.
Limburg-Noord, geen idee of het een landelijk systeem is. Maar ik ben dus schijnbaar niet de enige.
Ik zie op Twitter meer mensen. Dat zijn bekenden die 1) Janssen tussen 28-5 en begin Juni gehad hebben, 2) Niet in CIMS (mijn.rivm.nl) staan. Zou mij niets verbazen als je niet in CIMS staat (dus dat RIVM je data niet heeft opgehaald of wilde ophalen maar om wat voor reden niet lukte), CoronaChecker het ook niet doet.
Denk als je je gegevens NIET wilde delen met de RIVM dat je dan ook NIET in het systeem staat.
Neen. Hier idem, enkel GGD, en zonder problemen gegenereerd.
Ok, dat wist ik niet. Had ik die RIVM toestemming dus helemaal niet hoeven geven. Kan 'm trouwens wel weer intrekken.
Ja wel., vinkje staat aan. Vanmiddag nog gechecked. Er is/was een "technisch probleem" waardoor Janssen vaccinaties tussen 28-5 en 4-6 niet bij de RIVM belandden. Ik zie op Twitter steeds meer mensen klagen dat je dan ook problemen hebt met Corona Checker.

Blijkbaar nog steeds niet gefixed.
Exact dit dus...
31 mei gevaccineerd met janssen, geen vaccinatie bekend bij rivm (wel toestemming gegeven) en geen vaccinatie in de coronacheck app bekend. 8)7
Ik zit bij Gelderland Noord en Oost. Mijn vrouw is 12 juni ( geen Janssen) gevaccineerd en haar gegevens zijn wel op te halen 🤔

[Reactie gewijzigd door edebee op 22 juli 2024 17:10]

Net weer de GGD gebeld en ja in sta erin, in mijn.rivm.nl ben ik niet te vinden. Ik ben ook benieuwd of de app wel werkt. Op basis van jouw reactie is bekend staan bij de GGD dus geen garantie of het echt werkt. Tot nu toe kom ik er niet doorheen.
Hier wel toestemming voor rivm maar sta daar niet in (bijna maand gekeden al gevaccineerd). En ben er vandaag al 3x door gekomen in de app maar de app zegt "geen vaccinaties gevonden".

GGD kan het niet verklaren en zeggen "het zal wel door de drukte komen en hopelijk binnen een paar dagen verschijnt hij wel". Maar de dame gaf ook toe dat ze het eigenlijk niet wist.
Klopt dat verhaal kreeg ik ook.

Ik ben een techneut dus ik wil gewoon die "technische reden" snappen waar het RIVM zich paar weken geleden achter verschuilde is. Formaat van de data soms ? Los dat dan op.
Erger nog is het dat ze steeds gezegd hebben dat het niet uit maakt dat het niet bij het rivm staat want de app checkt ook bij de ggd. Maar ook dat werkt dus niet.
Dus de GGD kan wel wijzen naar het rivm maar schijnbaar hebben ze toch zelf iets niet goed op orde.
RTL nieuws had een update:

https://www.rtlnieuws.nl/...-corona-reizen-reisadvies

Data van 300K Janssen vaccinaties ontbreken in Corona Check.

Ik heb alleen geen tweet van GGDHOR gezien vandaag. Zou morgen gefixed moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 22 juli 2024 17:10]

Idem dito.
31 mei gevaccineerd bij GGD, maar geen vaccinaties gevonden in de app.
Heb de GGD gebeld maar alles staat goed bij hun. Ze weten niet waardoor het komt dat er geen vaccinatie in de app door komt maar zou wellicht door drukte komen... nouja dat hopen we dan maar.
Blijkbaar missen ze er maar 300.00 Janssen registraties, laten we hopen dat het morgen echt opgelost is.
https://www.rtlnieuws.nl/...-corona-reizen-reisadvies
Zou het een code foutje zijn ?
if vaccin eq moderna or pfizer
then
show data
else
return
end if
😀😃😂😅

[Reactie gewijzigd door edebee op 22 juli 2024 17:10]

Mijn vriendin heeft ook Janssen, ook op 1 juni, alleen via haar werkgever (ziekenhuis) en niet de ggd. Zij heeft wel een vaccinatie in de coronacheck app, dus het is niet zo dat alles van Janssen er uit is gegooid.
EDIT Zelfde probleem. Geen vaccinatie data bekend. Lekker dus.
Hier ook 1 juni gevaccineerd ( janssen) . Als ik kijk op coronatest.nl zie ik mijn vaccinatie daar staan, GGD gebeld en volgens hun staat alles goed. App geeft aan : geen vaccinatie gegevens gevonden. Werkt dus nog niet helemaal goed , hopen maar dat het voor de vakantie in orde is.

[Reactie gewijzigd door edebee op 22 juli 2024 17:10]

Zojuist gelukt om de QR-code met de (Android) app aan te maken. Maar wat flauw: de internationale QR-code zit nu wel in de app, maar wordt pas over 6 dagen zichtbaar.

Terwijl er toch al landen zijn die hem nu accepteren.

Edit 1: We zijn niet voor niks Tweakers: datum van de telefoon vooruitzetten en je kunt toch een QR-code maken :)
Edit 2: Te vroeg gejuicht. De Nederlandse "Scanner voor CoronaCheck" app keurt de QR-code niet goed, met als een van de mogelijke oorzaken: "De tijdinstellingen op de telefoon van de bezoeker wijken af." ;(
Misschien werkt een buitenlandse scanner wel?

[Reactie gewijzigd door runnershigh op 22 juli 2024 17:10]

Gok dat dat is omdat die pas per 1 juli geldig is?
1 juli is de EU-deadline. Landen die er klaar voor zijn, kunnen al eerder beginnen:
1-30 juni
Aanloopfase: de lidstaten mogen het digitaal EU-COVID-certificaat invoeren als ze er klaar voor zijn om certificaten af te geven en te controleren en dit ook juridisch geregeld hebben.
Er zijn landen die nu al QR-codes accepteren. Het zou daarom prettig zijn als de NL app die QR-code niet onnodig verborgen houdt.

Zie https://ec.europa.eu/info...ital-covid-certificate_nl
da's wel een missertje van de dev's ja.
controle alleen op client ipv server.
De app moet offline werken
Moet met de gegevens die hij heeft qr codes kunnen genereren, zegt nog niks over het verkijgen van die gegevens voor de eu qr code. maar goed, verschil van opvatting :)
De dienst is momenteel overbelast, iets dat het ministerie van VWS al verwachtte. De maximale capaciteit van de back-end is 25 per seconde.
Dat is niet bepaald heul veul, als je nagaat dat er pak-em-beet 10 miljoen mensen zo'n bewijs zullen willen?

Het kost een volle werkdag voluit stampen om er dan 2 miljoen te genereren. Die capaciteitsproblemen zullen nog wel een tijdje blijven dan.

Zelf heb ik enige ervaring met systemen op dit soort schaal en daar gaat het toch al snel richting hoeveel duizend transacties per seconde je verwerkt en zelfs voor de wat lichtere systemen gaat het om honderden.

Als je binnenkort op vakantie wil: ik zou je wekker voor 2 's nachts ofzo zetten, om het dan te proberen, anders gaat het nog wel even duren voor je er doorheen komt en ik hoop dat ze wat gaan opschalen.
Je zit sowieso al met de limieten van DigiD van zo'n 160 aanmeldingen per seconde, dus veel meer capaciteit forceren gaat je uiteindelijk niet helpen. Net als bij de vaccinatie-afsprakenlijn van de GGD is dit een kwestie van even wachten tot het piekmoment overgewaaid is en dan weer eens proberen. Ik verwacht niet dat je dan tot 2 uur 's nachts moet gaan wachten. Mensen leven toch vaak met de dag, wat vandaag even is dat die app overal in het nieuws naar voren komt en het massaal geprobeerd wordt. Als we een paar dagen verder zijn vergeet de massa het weer totdat ze het nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 22 juli 2024 17:10]

Dit is iets wat mij sowieso op is gevallen tijdens Corona, de capaciteit is bij geen enkel onderdeel voldoende geweest. De telefoonlijnen lagen er bijvoorbeeld steeds uit bij de GGD's voor het bellen van een afspraak (ook voor dat iedereen het mocht doen), het corona registratie systeem van de GGD's deed het vaak niet en nu ook hier weer een veel te lage capaciteit. Ik vraag me af hoeveel servers ze hiervoor gebruiken of hoe gigantisch zwaar de logic in de back-end dan wel niet moet zijn...
2 Miljoen telefoontjes op 1 dag is ook wel bizar veel he. Maar die QR code 25/s dat is ook bizar.
2 miljoen telefoontjes omdat we Nederlanders zijn... Als we niet bellen proberen we het opnieuw... en opnieuw... en opnieuw. Totaal aantal mensen dat belde lag een stuk lager, maar ik heb het ook niet alleen daar over. Toen ik moest bellen voor mijn prik (pfizer eerder ivm ziekte) werkte de lijn ook niet. En naar wat ik gehoord heb was dat vaker het geval.
Je hoeft niet à a minute een code te hebben. Ook als je op vakantie gaat kun je dat weken vooraf regelen en op donderdagmiddag is het niet zo dat er ineens duizenden mensen naar een festival moeten waarbij ze de code moeten laten zien. De overheid wist dat deze gekte ging plaatsvinden en gaf al aan dat het vast zou lopen. Aangezien er geen enkele noodzaak is dat miljoenen mensen vanmiddag een code genereren snap ik heel goed dat de overheid niet kiest voor opschaling maar voor een natuurlijk verloop van de aanvragen inclusief overbelasting.
Aangezien er geen enkele noodzaak is dat miljoenen mensen vanmiddag een code genereren snap ik heel goed dat de overheid niet kiest voor opschaling maar voor een natuurlijk verloop van de aanvragen inclusief overbelasting.
Miljoenen niet nu, maar wel over de komende periode. Dan nog steeds is 25 echt heel weinig. Hoeveel bezoekers denk je dat er op dit moment op de website van Tweakers zitten, bvb? Meer dan 25 durf ik wel te stellen.

En dat is een populaire, maar nog steeds best wel niche-site.

Dus dat ze niet nu in 1 dag iedereen die mag er van 1tje kunnen voorzien, a la. Maar 25 is gewoon niet zoveel op deze schaal.
Een website is natuurlijk wel iets anders dan het DigiD-systeem, gekoppeld aan RIVM en GGD...
De komende weken heeft men tijd zat om de code op te halen.
25 per seconde is niet heel veel. Die telt ook aan de andere kant bij het scannen. Ben benieuwd wat dat gaat doen als er 3 grote festivals tegelijk spitsuur hebben op zaterdagmiddag tussen 14 en 15u….
Mag toch hopen dat aan die kant niet afhankelijk is van dit systeem, die QR-code is neem ik aan getekend met een digitaal certificaat, dus dat kan allemaal "offline"?
Afgelopen week zag ik dat ergens voorbij komen dat de scanners live data ophalen. Aan de ene kant kan ik het mij niet voorstellen. De normale simpele festival-scanners werken ook zonder internet, tenminste, heb er na de eerste jaren met wat kinderziektes nooit echt een probleem ermee meegemaakt, dus ik neem aan dat die offline werken binnen een mobiele oplossing. Maar aan de andere kant kan ik me met de huidige situatie alle gekke dingen wel weer voorstellen….

*edit: op Nu.nl hebben ze het benoemd: “ Ook CoronaCheck Scanner heeft geen internetverbinding nodig om een QR-code te lezen”.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 17:10]

Hier onderhand gelukt. Zag netjes mn beide moderna spuiten. vlieg eind juli naar barcelona dus ben benieuwd hoe de ervaring gaat zijn met de app en dat je niet weer een land specifieke app moet downloaden want het is nogal onduidelijk op het moment :)
Is niet zo onduidelijk volgens mij, buiten NL genereer je een specifieke QR code en die laat je bij jouw identificatie zien, die lezen ze uit en voilà. Net als in NL maar dan gebruik je de andere QR code.
true maar er zitten meer zaken omheen tegenwoordig. Voor spanje nog een aparte app met een complete registratie voor aankomst. maar ben benieuwd :)
Ja, elk land mag en kan zijn eigen aanvullende afspraken maken, daar heb je wel een punt. Maar goed dat was en is ook als je naar de US gaat al langer zo. Die willen ook alles over ons social media gebruik weten.
Ja vaak genoeg in de US geweest.. maar binnen europa is dit weer ff 1 min irritatie met het aanmaken en door }>
Daar haal je een goed punt aan want Duitsland vraagt registratie ook volgens mij zelfs als NL rood/oranje blijft. Al geldt dit niet bij doorreis (binnen 24 uur land verlaten). Oostenrijk wil momenteel (naast CoronaCheck app) geen registratie zien als je uit NL komt.

Momenteel is NL overigens nog steeds in EU grotendeels oranje (risico gebied) sinds vandaag en noord Nederland zelfs groen.

[Reactie gewijzigd door funrider op 22 juli 2024 17:10]

er zijn maar 25 DigiD-inlogs per seconde mogelijk, terwijl de site van CoronaCheck 600.000 keer per seconde werd bevraagd tijdens de laatste persco.
VWS bevestigt dat het limiet van 25 DigiD-inlogs per seconden "laag" is, maar dat is bewust gedaan om te kijken of CoronaCheck en alle andere DigiD-diensten het houden.
Het team kijkt momenteel naar het opschalen van het aantal logins per seconden, en vraagt uw geduld.
Bron: Daniel Verlaan (RTL Nieuws)

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 22 juli 2024 17:10]

er zijn maar 25 DigiD-inlogs per seconde mogelijk
Ik kan probleemloos bij andere overheidsinstellingen inloggen met DigiD er is dus meer aan de hand.
De limiet van DigiD is per applicatie, juist om te voorkomen dat één applicatie het hele DigiD platform kan platleggen met een piek aan aanvragen.
Dat kan juist omdat men dus een limiet van 25 per seconde per dienst instelt, anders trekt 1 populaire dienst alle andere diensten er ook uit.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 22 juli 2024 17:10]

Even je bron doorgerekend; 600.000 mensen per seconde die proberen, met een limit van 25 per seconde, zorgt dat per seconde een wachttijd van 7 uur ontstaat 🙄
Als je spreekt over "probeer het later opnieuw"...
600.000 keer per seconde? 36 miljoen keer per minuut?
Over het algemeen vertrouw ik RTL wel...maar dit lijkt me wat veel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.