Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ProtonMail brengt versie 4.0 uit met nieuw ontwerp en persistent session

Proton brengt op dinsdag ProtonMail 4.0 naar alle gebruikers. Met deze upgrade heeft de maildienst een nieuw ontwerp, is er meer aan te passen, is er een undo-send-optie en blijven gebruikers ook na het sluiten van de browser ingelogd in de maildienst.

De ontwikkelaar schrijft op Reddit dat de update gedurende de dag naar alle gebruikers komt. Met de update krijgt ProtonMail een 'nieuw en modern' ontwerp dat gebaseerd is op Protons nieuwe ontwerptaal. Gebruikers kunnen in het nieuwe ontwerp kiezen uit verschillende lay-outs en thema's om de mailapp naar wens aan te kunnen passen. De nieuwe versie heeft als thema bijvoorbeeld een darkmode.

ProtonMail 4.0 krijgt verder nieuwe keyboardshortcuts, filters, subfolders en een App selector om tussen verschillende Proton-diensten te kunnen wisselen. Gebruikers kunnen daarnaast bijgevoegde pdf- en afbeeldingsbestanden previewen voor ze geopend worden. Ook kunnen gebruikers mails terugroepen met een undo-knop als deze per ongeluk verstuurd zijn en moet het nieuwe ProtonMail sneller laden.

Tot slot is er een kalenderintegratie om direct vanuit een mail op uitnodigingen te kunnen reageren, is er een versleuteld adresboek en kunnen gebruikers via persistent session ingelogd blijven in de ProtonMail-dienst, ook als ze hun browser sluiten. ProtonMail is een maildienst die bekend staat om de veiligheid; Proton benadrukt dat ook met versie 4.0 mails eind-tot-eind versleuteld blijven.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

08-06-2021 • 14:15

87 Linkedin

Reacties (87)

Wijzig sortering
Ik zou het fijn vinden als Proton ook met een (betaalde) opslag a la Google Drive komt.
Er is Proton Drive (Beta), de opslag capaciteit wordt volgens mij gedeeld met je mail accounts.
Ik ben ook van plan om over te stappen (ik wacht nog even op de black-friday deal). Hoe bevalt ProtonMail bij mensen die het al langer gebruiken?
Erg goed, ik gebruik het nu ~2 jaar denk ik zo. Je kunt een eigen @pm.me adress aanmaken en ook vrij eenvoudig een eigen domein toevoegen. Ik maak zelf ook gebruik van ProtonVPN, dat werkt ook erg fijn.

Enige waar je rekening mee moet houden is de zoek functie, omdat al je mails versleuteld opgeslagen worden kun je alleen op email onderwerpen zoeken, en niet op inhoud.
Dank voor uitleg. Zelf kan ik wel eens dingen niet vinden in mijn protonmail, maar nu weet ik waar dat aan ligt :).
Ik meen dat men wel bezig is met een oplossing voor dat probleem, maar hoe & wat heb ik zo niet paraat
Klopt. Kleine aanvulling: als je de protonmail bridge installeert kan je je mail op je eigen pc binnenhalen en kan je dmv bv thunderbird of een andere mail client je mail wel doorzoeken op inhoud.

Wat ik overigens wel gek vindt is dat je maar een @pm.me adress mag maken en dat het dus niet werkt voor al je protonmail adressen.

[Reactie gewijzigd door rachez op 8 juni 2021 18:20]

Forwarden van meerdere emails kan ook niet zonder een lokale emailclient.
Enige waar je rekening mee moet houden is de zoek functie, omdat al je mails versleuteld opgeslagen worden kun je alleen op email onderwerpen zoeken, en niet op inhoud.
dat is voor mij (helaas) een reden om nog niet over te stappen. Wat zou het mooi zijn als ze hier een oplossing voor gaan vinden! Dan ga ik direct over!
bridge gebruiken op je desktop, dan kan je wel je mail doorzoeken..
ik snap het hele end-to-end niet zo... dat wordt geacht in de browser te werken? Dat is dan dus toch een wassen neus, daar je code van de proton servers haalt die dan je encryptie doet... als je die server niet vertrouwd kun je die code ook niet vertrouwen, en als je die server wel vertrouwd waarom doe je dan zo moeilijk?
Sinds 2018 heb ik de betaalde versie. De look and feel was wennen. Ook merk je dat alles bij Gmail soepeler en intuitiever loopt, maar dat heeft vast ook een veel groter usability-researchbudget. Ik ben blij met een maildienst waar ik voor moet betalen, maar die wel als USP heeft dat ze je mail niet doorspitten. Daar bedoel ik mee dat ze hun bedrijf de doodsteek geven als ze je data wel doorverkopen. Ook vind ik het sympatiek dat ze een gatis maar ietwat uitgeklede variant hebben. Dat je als betalende klant een beetje helpt om ook mensen in minder leuke landen toegang tot reclamevrije en relatief veilige mail te geven. Oeps, dit is meer een politiek dan een technisch betoog geworden. Edit erg beroerd lopende zin.

[Reactie gewijzigd door theobril op 8 juni 2021 15:00]

als je wilt kan je onderaan deze pagina korting krijgen
https://protonmail.com/blackfriday#plans
Het is lastig om tegen een reus als Google te vechten, maar daar betaal ik €4,60 voor 30GB opslag. Aan die 5GB heb ik niet genoeg. En veel meer ga ik echt niet voor mijn E-mail betalen. Dus wel jammer eigenlijk.
Ik betaal $3,29 per maand bij Protonmail voor 18GB opslag. Ik gebruik ook de VPN bundel. Dus op die $3,29 krijg ik nog 20% korting. Deze prijs is voor mail only.

Protonmail geeft je voor elk jaar dat je lid bent een extra GB opslag cadeau. Ik heb ook een keer 10 GB cadeau gekregen. Kan mij niet direct herinneren waar dat voor was.
Je betaalt volgens Protonmail 12 euro/GB/jaar bovenop de 5GB bij een Plus plan. Hoe kun je dan maar $3.29 per maand betalen voor 18GB?

Mijn mailbox nu is rond de 15GB. Dan is PM voor mij nu onbetaalbaar. 120 euro per jaar voor 10 GB opslag is mij echt veel te veel.

Sowieso mag PM weleens de hoeveelheid inclusief opslag verhogen. Ik denk dat nu veel potentiële gebruikers afhaken door de gehanteerde hoeveelheden en prijzen. Ik ben prima bereid extra te betalen voor privacy, maar niet zoveel als PM vraagt.
Ik zit in een vergelijkbare situatie als @sportlover. Ik moet zeggen dat ik het ook niet echt helemaal begrijp. Ze hebben in het verleden wel vaker wat acties gehad waarbij betaalde accounts permanent gratis extra storage kregen. Zodoende kan je dus best wel flink veel storage hebben maar alsnog weinig betalen.

Echter moet ik wel zeggen dat dat dus geen verkoopargument is: mensen die nu een account aanmaken zullen deze natuurlijk niet krijgen, en zullen het gewoon moeten doen met 5GB. Ja het zal wellicht over de tijd langzaam groeien door toekomstige acties, maar het is niet zeker dat het gebeurt en zal ook niet snel gaan.

Verder zouden jij @KoffieAnanas maar ook @Sjeefr wel kunnen overwegen om een andere manier van werken te vinden. Bijvoorbeeld mails met grote bijlagen opslaan op je computer/cloud storage en de mail zelf verwijderen, om zo ruimte in de mailbox vrij te maken. Of structureel oude mails archiveren dmv backups en dan uit de mailbox verwijderen. Ik noem maar wat.

Persoonlijk vind ik de voordelen van ProtonMail echt opwegen tegen wat extra opslagruimte bij Gmail, wat eigenlijk sowieso geen optie meer voor mij is omdat ik sinds enkele jaren helemaal geen Google producten meer gebruik (los van een YouTube filmpje in een incognito tab via een VPN af en toe). Ook bij andere gratis email diensten kan je je afvragen waar ze dan wél hun geld mee verdienen en hoe jij daar gratis gebruik van kunt maken.

Nog los van het feit dat ik het echt geen prettig idee vindt dat de emaildienst (en wie weet nog meer *kuch* overheid van de VS *kuch*) er op elk moment bij kunnen (laten we eerlijk wezen, ProtonMail zou ook de emails kunnen scannen op het moment dat ze binnenkomen, want het emailprotocol is gewoon niet veilig; toch vertrouw ik hun oneindig keer meer, oa. omdat ik ze betaal en ze in Zwitserland zitten, dan een reclamebedrijf uit de VS waar je gratis de dienst afneemt).

Iedereen maakt uiteindelijk de afweging voor zichzelf, op basis van eigen keuzes en gevoelens. Maar ookal zou mijn mailbox met 10GB per jaar groeien en ik maar in totaal 5GB opslag zou hebben, zou ik persoonlijk proberen er een manier omheen te vinden en toch die 5GB te nemen als de rest van de dienst mij meer bevalt dan alle andere alternatieven...
Of je gebruikt ook lokale opslag via de bridge? Tenzij je alles echt online nodig hebt kan dat een prima oplossing zijn voor je archieven.
Ik begrijp je redenering en tegen 'gratis' kun je moeilijk op maar € 50 per jaar heb ik wel over voor (verbetering van) mijn privacy: email gebruik ik namelijk dagelijks. ;)

Gmail account is nu haast 'leeg' en gebruik ik zelden of nooit. (Denk dat ik een nieuw Gmail 'dumpaccount' maak voor de noodzakelijk Google services).
Ja, als je niet zoveel opslag nodig hebt, dan zou ik ook de overstap maken. Maar net wat @KoffieAnanas zegt, wil je meer opslag wordt de prijs simpelweg te hoog..
Bij Google betaal je 4,60 en met je privégegevens ;-)

Je kunt trouwens ook GB aan je abonnement toevoegen: https://protonmail.com/su...ncrease-my-storage-space/
Bijvoorbeeld bij Vimexx kan je 100GB voor €4,46 ex BTW krijgen, lijkt het.
Dat is dan wel "gewoon webhosting", dus mss niet zo prive als Protonmail.
Maar als je wat dat betreft zelfs Gmail nog acceptabel vindt, hoeft dat ook geen bezwaar te zijn.
Er zijn iig aardig wat leuke opties tussen je hele priveleven uploaden naar een advertentiebedrijf, en je email versleuteld in een bunker bewaren. Waarom het zo zwartwit bekijken denk ik dan.
Als het een net bedrijf is dat mn privegegevens niet exploiteert, maar alleen verdient aan dat ik ze geld geef in ruil voor een goeie dienst, en bij voorkeur ook geen belastingontwijkende multinational is, vind ik het al best.
(Waarmee ik, *zucht*, niet wil zeggen dat iedereen dat best moet vinden, het is gewoon een idee).
Voor mijn domeinen en simpele hosting zit ik bij Vimexx. Maar bij een dergelijke partij zou ik absoluut niet mijn E-mail durven hosten. Fouten, redundantie, migratie zijn allemaal dingen die ik bij Google of bij een partij waar het de core-business is, zoals ProtonMail, wel vertrouw.
Juist, dat kan ik wel begrijpen.
Ik heb ook bij een wat dat betreft slechte host gezeten, maar die ik nu heb durf ik wel te vertrouwen. Maar dat is ook maar net wat je eigen standaarden zijn/gevoel is.
Kijk ik op mn shortlist, dan komt wellicht runbox.com wel in aanmerking?
iig is email hun core business, en qua €/GB iets voordeliger dan Protonmail/Gmail.
(Geen super duper crypto enzo, maar wat dat betreft, zie argumentatie in vorige reactie).
Overigens hoef je van mij niet weg bij Gmail hoor :) ik noem t maar voor wie wellicht zoiets zoekt.
Alleen was de black friday korting afgelopen jaar iets meer. Volgens mij was de prijs toen €3,25 per maand. Toch bedankt :)
Werkt helaas niet...

Wanneer je op 'get the deal' drukt, moet je inloggen met je ProtonMail-account, en vervolgens zie je verder niets over de korting. Je kunt in ProtonMail zelf op 'upgrade' klikken, maar dan heb je de Black Friday-korting niet.

Edit:
Excuus, werkt wel: https://i.imgur.com/qfukiJI.png.
Bedankt!

[Reactie gewijzigd door YStec op 8 juni 2021 15:11]

Ik ben er erg tevreden me, ook het feit dat je alternatieve emailadressen kan opzetten (een [eigenkeuze]@pm.com/ch ) zodat je niet overal met het hetzelfde email adres zit. ProtonMail noemt het aliassen volgens mij.

Voor de rest stabiel prima interface en fijne functies, spamfilter kan soms wel beetje heftig zijn.
Werkt goed wat mij betreft.
Gebruik het samen met proton vpn.
Doe het vooral om een een online e-mail provider te hebben die toch een beetje secure omgaat met mijn data. En ik wil hiervoor gerust wat betalen.
Met de Go applicatie hydroxide kun je ProtonMail in je native e-mail client gebruiken zonder te betalen. Pro-tip.

Uiteindelijk kun je de PGP in JavaScript die ze serveren onmogelijk iedere keer auditten, en daarmee is de E2EE twijfelachtig.

Ik gebruik Soverin via Freedom, en anders zou ik voor Posteo betalen (1 EUR p/maand IIRC). Ik heb niet de illusie dat e-mail privécommunicatie betreft, en PGP is te complex voor de gemiddelde gebruiker. Als ik veilig wil communiceren doe ik dat onder 4 ogen, of via Signal.
Omdat ik me zelf nog wat aan het oriënteren ben op vlak van maildiensten, waarom niet Mailbox? Telkens hier op Tweakers een artikel verschijnt over maildiensten, lees ik nagenoeg elke comment om de voor- en nadelen van de bekendste diensten te kennen :)
Mailbox en Posteo kosten allebei hetzelfde (1 EUR/maand), en allebei net zoals Tutanota gehost in Duitsland (dus Duitse + EU jurisdictie). Ze zijn ook allebei groen (Tutanota weet ik niet). Ik zou ze zelf vergelijken als ik jou was. Via DDG kom ik vergelijkingen tegen op o.a. Reddit.

Soverin zit in Nederland, en Protonmail in Zwitserland (let wel dat de werknemers niet per definitie in Zwitserland zitten).
Prima voor mij :) Eigenlijk een hele makkelijke overstap van Gmail. Ik las wel over dat Protonmail iets vaker risico heeft om op een algemene mail blacklist te staan omdat Protonmails ook wel eens door hackers en zo wordt gebruikt.. hier heb ik zelf echter nog totaal geen last van gehad.

Verder doet Protonmail gewoon alles wat je kan verwachten van een moderne mailclient, behalve dat je (nog) geen standaard calendar functie hebt (tenminste, niet met goeie mobiel support en zo). Ik gebruik Gmail nog wel ernaast voor de betere integratie met gedeelde agenda's met mijn vriendin en zo.

[Reactie gewijzigd door Nardon op 8 juni 2021 16:06]

Echt super! Ben enkele jaren over op protonnail met mijn eigen domein. Daarvoor hostte ik mijn domein met email bij antagonist.

Proton werkt heel goed, ik heb een paar dingetjes die ik wel jammer vind. Een daarvan is de limiet op 10 actieve email adressen. Je kan onbeperkt aliassen maken, maar max van 10 verzenden. Ik snap de redenering vanuit de gedachte dat er potentieel miljoenen mensen op de beperkte aantal proton mail domeinen moeten kunnen. Op mijn eigen domein zou deze limiet niet van toepassing hoeven zijn lijkt mij.

Een andere is al genoemd, zoeken kan soms lastig zijn en het is zaak dat als je veel mail krijgt je deze vanaf het begin goed organiseerde met rules en labels.

Tot dusver geen dag spijt gehad en ik kan het van harte aanbevelen!
Grootste tegenvaller, zoeken is allen afzender en onderwerp. niet de inhoud van de emails.
2 minpunt is het niet automatisch kunnen doorsturen van email.

Voor de rest heb ik al maanden de beta van deze update gebruikt en dat werkt erg goed.
Een account "jouwemail@protonmail.com" moet je aanmaken voor je er je eigen domeinnaam aan kunt koppelen, dus die gratis stap zetten hoef je niet mee te wachten.
Jammer dat je niet kan zoeken op basis van email content, je kan enkel zoeken op basis van email subject en contact details (details die niet encrypted zijn met PGP)

Daarom ben ik uiteindelijk voor Tutanota gegaan, die een encrypted index genereert om door emails te kunnen zoeken in de app/desktopclient.
Mooie update. :Y

Zodra er een agenda app is voor de Iphone, stap ik over van Tutanota...
Wat is er mis met tutanota? :)
Misschien niet heel relevant. Maar waar ik bij migreren NAAR Tutanota vastliep is het overhevelen van mijn oude mail. Kan gewoon niet.
Proton heeft wel tooling om je oude mail box leeg te trekken.
Dat is toch een vrij solide pre naar mijn bescheiden mening, niet iedereen heeft er zomaar zin in afscheid te nemen van oude mail.

Overigens ben ik uiteindelijk ook niet naar Protonmail gegaan maar gebruik ik 't Nederlanse Soverin. O.a. rond wensen met catch-all wat proton ook niet doet/deed.
Uiteindelijk vind ik die versleutelde koude opslag van mijn maildata ook niet dermate boeiend dat ik daar andere concessies op wil doen.
Mail blijft mail en zal voor een belangrijk deel over google en microsoft infra blijven gaan. Wat je ook doet. Dat proton dat versleuteld opslaat is leuk maar 't staat onversleuteld in al die andere mailboxen die ik aanschrijf.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 8 juni 2021 15:23]

Ze hebben mijn vertrouwen verloren door
1) vele ddos aanvallen waardoor ik niets kon;
2) Communicatie naar de klanten toe. (bijv. uitnodiging versturen naar andere personen in de agenda vervalt)

Het voelt niet goed meer. Daardoor neig ik naar ProtonMail.
Die aanvallen kunnen ze niet persé echt wat aan doen natuurlijk.
Protonmail heeft in het verleden ook wel echt vaak onder vuur gelegen tot het niveau dat de service gewoon onbruikbaar was.
Snap ik en ook vervelend voor Tutanota.
Al is dit wel een van de redenen.
Na genoeg redenen moet je overstappen.
+1Anoniem: 14842
@streamnl8 juni 2021 14:34
Ik zit me af te vragen hoe dit zich verhoudt tot Proton? Ik zie deze maildiensten namelijk voornamelijk als een goed beveiligde web portal. Op een gegeven moment komt de e-mail toch over het grote boze internet en word vaak gerouteerd zonder encryptie over smtp, niet iedereen heeft de mogelijkheid om beveiligde mails te lezen...

Ik wil het graag in eigen beheer houden, dus draait alles nu in Nextcloud (agenda, contacten, etc.). Behalve de mail, dat is er niet in Nextcloud en ik kan ook geen software vinden die je zelf kunt draaien welke inherent veiliger is dan een random imap server...

Ik zie dat Tutanota in elk geval foss apps heeft voor het benaderen van de dienst. Ik vraag me af of de dienst zelf (e-mail server) ook opensource is en je dit kunt gebruiken om zelf (redelijk) secure mail op te zetten?
Je kan voor zover ik weet niet zelf je eigen tutanota-instantie hosten, als je dat bedoelt.

Verder, m.b.t. de email die over het grote boze internet komt: ja dat klopt, maar dat is lastig te voorkomen omdat de meeste ontvangers geen ondersteuning voor encryptie hebben. Naar externe domeinen staat encryptie van de verzonden email daarom uit. (De email is nog steeds wel e2e-encrypted opgeslagen binnen jouw tutanota-omgeving, maar dat is dan wel minder waard ja.)

Je kan wel alsnog encryptie aanzetten voor een email naar iemand anders. Dan moet je zelf een een wachtwoord kiezen voor die email, en dan krijgt de ontvanger een mailtje dat er een versleutelde email voor hem/haar klaarstaat.

Als de ontvanger vervolgens op de link klikt en het wachtwoord invoert (dat je via een andere weg naar de ontvanger moet zien te krijgen, bijvoorbeeld via Signal of WhatsApp), dan krijgt hij/zij zijn eigen tutanota-omgeving met jouw email daarin. Vanuit daar kan hij/zij reageren op je email. Die omgeving blijft geldig voor de hele emailthread.

Dit zal voor veel ontvangers te omslachtig zijn / niet in hun proces passen, dus het nut is helaas beperkt.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 8 juni 2021 15:44]

0Anoniem: 14842
@ChillinR9 juni 2021 11:42
Helder. Bedankt voor de info!
Ik gebruik al een hele tijd de beta interface, werkt idd erg lekker. Maar het gebrek aan kalender-integratie in de (of een) app is idd wel vervelend, maakt de hele kalender eigenlijk praktisch onbruikbaar.
Voor mij wel ja. Ik werk veel met mijn gsm.
En een app met een popup melding is voor mij een "must".
Een webbrowser is voor mij niet voldoende.
Heb net de omgekeerde stap gezet, van Proton naar Tutanota :)
Voornamelijk omdat ik niet geloof in de keuze van Protonmail voor PGP, waarbij onderwerpen onversleuteld zijn.
Maar de UI van Protonmail vind ik nog steeds beter.
Nice, ziet er wel leuk uit.

Ik gebruik alleen de gratis versie af en toe, voor dagelijks gebruik heb ik O365 zakelijk. Ik vind Protonmail niet handig genoeg: Geen apps voor desktop platformen (en als die er was zou het waarschijnlijk weer een electron gedrocht worden) en de mobiele app is ook maar matig zoals geen agenda functionaliteit. Ik vind het ook te duur voor wat het is.

Eigenlijk zou ik veel liever een heel nieuw email systeem willen zien. Ook protonmail is nog steeds afhankelijk van de zwakheden van SMTP en alle halfbakken workarounds voor de problemen daarmee. SPF, DMARC enzovoorts. Allemaal leuk maar zolang het optioneel is heb je er weinig aan. En je email gaat nog steeds onversleuteld door veel servers heen. SPAM komt net zo goed door. Het is een puinbak.

SMTP is gewoon niet gebouwd met security in gedachten en je kan maar zoveel workarounds er aan vast plakken tot het een onwerkbaar zooitje wordt. Met SMTP is dat allang gebeurd. Zie hoe niemand er meer vertrouwen in heeft. Elke dag weer van die groeps whatappjes met "pas op met openen van dit mailtje van de ING!!!", instanties sturen niets vertrouwelijks meer per mail maar vragen je in te loggen op hun portal (wat voor oude mensen vaak niet te snappen is). We worden nog steeds overspoeld door spam en onze junk box zit half vol met legitieme mails terwijl de SPAM vaak toch door komt. Het protocol is gewoon door en door verrot en het vertrouwen bij de gebruikers, zowel zakelijk als prive is gewoon helemaal weg. Het is alleen nog maar een veredelde notificatiedienst geworden.

Het wordt tijd voor iets helemaal nieuws. Met security diep verankerd. Afzender verificatie, E2E encryptie, blokkade van misbruikende afzenders (tegen SPAM), push notificaties voor ontvangers wat nodig is in deze mobiele tijd (alleen ActiveSync doet dit goed, IMAP IDLE is ook maar weer half). Allemaal standaard en niet optioneel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 juni 2021 14:44]

Tja, er zijn al alternatieven genoeg voor e-mail. Ze worden alleen niet allemaal omarmd en zijn daardoor niet zo universeel.

Signal, Matrix, zelfs Telegram doen volgens mij allemaal wat jij wilt. Maar ja: dan moeten de mensen daar wel gebruik van maken :)
> Tja, er zijn al alternatieven genoeg voor e-mail. Ze worden alleen niet allemaal omarmd en zijn daardoor niet zo universeel.

Een echt alternatief voor email kan nooit een specifieke app zijn, maar moet een open standaard zijn die iedereen kan gebruiken, met verschillende clients, servers en aanbieders, zodat iedereen z'n eigen keuzes kan maken maar het toch allemaal samenwerkt. XMPP komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt daarvan.
Matrix is precies zo'n open protocol. naam@matrixhost.bla.
E-mail is federated. Signal en Telegram niet. Daarmee vallen ze al af. Daarnaast heeft Telegram niet standaard E2EE, werkt het in groepsapps ook niet, en is het in bezit van een of andere vage Rus.

Alternatieve communicatiediensten worden wel degelijk omarmd door organisaties. Zo zijn er organisaties die trots melden dat ze ook op Instagram, Facebook, en WhatsApp zitten. Welke geen van allen gratis is omdat je daar het product bent, en ook niet federated zijn.

Dan tenslotte Matrix, die hebben (in de grootste mate) last van het netwerk effect van e-mail. Er zijn wel bridges voor bijv IRC die netwerk effect proberen te mitigeren maar dat heeft het nadeel dat je zeker weet dat de content plaintekst wordt (..). Netwerk effect heeft Protonmail ook last van: E2EE werkt immers alleen als je communicatiepartner(s) ook Protonmail gebruiken. Verder werkte ProtonVPN de laatste keer dat ik checkte nog ste(eeeee)eds niet met WireGuard, een lachertje wat mij betreft. En zo bijzonder is ProtoVPN ook weer niet. Ze huren wat servers wereldwijd en draaien daar een OpenVPN server op, yawn.
en is het in bezit van een of andere vage Rus
Die "vage rus" zijn er eigenlijk twee, en ze hebben specifiek Rusland verlaten omwille van de politieke druk.
Dit kan je allemaal gewoon teruglezen op de wikipedia pagina van TG.

Daarmee is telegram niet persé beter of zelfs oké, dat blijft een vertrouwensoverweging die je zelf moet maken, maar dat vage stigma dat 't Russtisch is daarmee impliciet niet te vertrouwen valt heeft weinig basis in realiteit.
Het is zeker niet eerlijk om op die manier verkapt hun afkomst tegen ze te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 8 juni 2021 18:59]

wat bedoel je met "federated"?
https://en.wikipedia.org/wiki/Federated_architecture

Niet helemaal hetzelfde, maar denk 'gedecentraliseerd' ipv dat de server statisch/gecentraliseerd is.
Tja, er zijn al alternatieven genoeg voor e-mail.
Als ik het goed begrijp vind @GekkePrutser niet dat er iets mis is met e-mail, maar met het SMTP protocol. Nu als er iets mis is met SMTP wilt dat ook indirect zeggen met e-mail maar je snapt wat ik bedoel. Ik vind persoonlijk zelf e-mail veel fijner dan Signal of Whatsapp. Maar dat heeft denk ik eerder te maken met hoe mensen de dienst gebruiken dan de dienst zelf :P
Ja, iets als Matrix is waar ik eigenlijk het meeste aan dacht. Alleen dan voor langere teksten. Al kan Matrix dat nu al aan.

Matrix heeft het meest gemeen met email, je kan het zelf hosten en toch met iedereen communiceren, en het is van niemand.
Het internet is wel een evoluerende puinbak. Steeds meer mensen stappen van "gratis" over naar betaald.

De evolutie waar jij op zit te wachten komt er heus wel.

Tot die tijd zullen zoveel mogelijk mensen in lapmiddelen moeten investeren, want dat wekt motivatie op bij andere aanbieders om ook zoals Proton te werk te gaan. Ze willen tenslotte allemaal je geld.

Je kunt wel achterover leunen en afwachten totdat de wereld zichzelf veranderd, maar als iedereen zo denkt veranderd er nooit iets.

Edit: ik heb zelf de betaalde versie van Protonmail.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 8 juni 2021 15:32]

0Anoniem: 14842
@Uruk-Hai9 juni 2021 11:47
Het is leuk dat jij de betaalde versie van Protonmail hebt. Maar in mijn ogen gaat het alleen werken als héél de wereld alleen met Protonmail gaat werken. En dat gaat niet gebeuren, mag je ook niet verwachten.

Tenzij voor specifieke doeleinden kan secure communicatie die breed beschikbaar is wat mij betreft alleen voortkomen uit open en vrije projecten: free and open source. Zodra er een winstmodel of centralisatie achter zit kan het nooit zo succesvol worden als e-mail.
Toch ben ik wel blij dat ik er gebruik van maak, want ik heb nu een encrypted mailwisseling met iemand anders die ook om haar privacy geeft.
Ik ben drie jaar geleden overgestapt naar een betaalde email provider. Er waren drie opties die ik interessant vond: ProtonMail, Tutanota, en Mailfence. Uiteindelijk gekozen voor Tutanota omdat die met een euro per maand verweg het gunstigst geprijst was.

Tot op heden ben ik best tevreden met de dienst. Het enige nadeel is dat je hun eigen email client (gebasseerd op Electron) moet gebruiken mede door hun encryptie systeem op de servers.

Volgens mij heeft ProtonMail net iets meer logging aan staan als Tutanota en MailFence. De servers staan respectievelijk in Zwitserland, Duitsland, en Belgie.
Ik zit te broeden waar je dit dan voor gebruikt? Ik kan niet echt een use case vinden er voor. Behalve dan misschien een goed werkende webclient en encrypted storage.

Op een gegeven moment gaat je mailtje toch gewoon via een smtp relay, misschien zelfs unencrypted. Wat is dan het voordeel t.o.v. een random andere e-mail dienst? Behalve als je de mail encrypt natuurlijk, maar dat moet de andere zijde ook ondersteunen. En dan kun je weer net zo goed met PGP ofzo werken :?
Het voordeel voor mij is dat ik weet dat al mijn mails opgeslagen zijn bij een mailprovider waarvan de doelstelling is je data te beschermen. Het klopt natuurlijk helemaal wat je schrijft. De meeste mails gaan uiteindelijk via minder beveiligde servers naar derden. Het is daarmee wel vrij moeilijk geworden om profilering o.i.d. toe te passen op steeds een enkel mailtje, dan op een hele mailbox (zoals Gmail dat doet).
Daar betaal ik graag voor. Alle data staat bij Protonmail en Protonmail heeft er alleen maar baat bij dat ze ervoor zorgen dat het echt goed beveiligd is.

Edit: het gaat me dus niet om dat die enkele mail die ik stuur encrypted is (en blijft), want dat gebeurd toch niet. Het gaat me erom dat mijn data (alle emails in mijn mailbox) beveiligd opgeslagen staan.

[Reactie gewijzigd door Sjnieboon op 8 juni 2021 15:06]

Het voordeel voor mij is dat ik weet dat al mijn mails opgeslagen zijn bij een mailprovider waarvan de doelstelling is je data te beschermen.
Dat doel heeft Google ook. Als Google je privédata lekt, komt Google slecht in het nieuws, en Google heeft een goede naam. Google gebruikt het equivalent van NOBUS.

Verder heeft een opsporingsinstantie een gegronde reden nodig om bij jouw data te kunnen komen.

nieuws: Keulse rechtbank dwingt Tutanota hele postvakken inzichtelijk te maken
Maar Google gebruikt jouw gegevens (waaronder je emails) ook om jouw gedrag te voorspellen en te manipuleren. Dat gebeurt niet meer d.m.v. jouw emails door je email niet meer bij Google te zetten.
Google heeft meer diensten die allemaal verschillende belangen hebben. Je data beschermen zodat niet iemand anders erbij kan valt daar zeker onder, maar ook het scannen van je mails om zo een beter profiel van je te creëren. Protonmail doet 1 ding: mail. Die hebben geen belang bij het scannen van mijn mails of een profiel van mij creëren.
Dat er (heel veel) mensen zijn die het prima vinden om te betalen met hun data om zo een gratis maildienst af te nemen is hun goed recht. Ik kies ervoor om met geld te betalen.
Klopt, ik betaal om die reden ook voor e-mail (indirect als Freedom abonnee, heb ook een gratis Protonmail die ik praktisch niet gebruik).

Het argument dat ik nog wel eens zie is dat het schenden van de privacy (profiling) bovenop het betalen kan komen. Bijvoorbeeld je neemt een abonnement bij NYT, en dan moet je inloggen om de content te consumeren. Vervolgens profilen ze je metadata en verkopen ze deze door. Dat lijkt me bij Protonmail niet op te gaan omdat de data daar at rest wordt versleuteld met een private key die zij (wanneer we de JavaScript code op de blauwe ogen geloven) niet hebben.

Een ander probleem is dat je niet wilt dat het gros van de gebruikers zich met illegale activiteiten bezighoudt. Daarmee bevindt je je namelijk in een wespennest dat interessant is voor opsporing, en daar wil je geen doel in worden. Daarnaast wil je criminelen ook niet legitimeren door onderdeel te zijn van de brave gebruikers. Het is daarom prettig wanneer criminelen geen gebruik maken van bijv Protonmail maar van cryptofoons (die achteraf honeypots blijken te zijn).
Dat is voorlopig het enige nadeel voor mij. Ben al even gratis gebruiker, vind de betalende pakketten wat te duur voor wat ik privé maar nodig heb. Ik wil enkel maar meer opslagruimte dan de standaard 500MB maar daar is geen optie voor.

Voor de rest super tevreden over deze dienst, zou hem zo aan iedereen aanbevelen.
Gaat dit over ProtonMail?

Zo ja: Ik dacht eerst hetzelfde; ik wil wat meer storage, de overstap van Plus (5 GB) naar Visionary (20 GB) is wel heel erg veel... Van 4 euro naar 24 euro...

Echter, ik zag net dat je de storage bij Plus helemaal zelf kunt bepalen.
Voor elke 1 GB betaal je 0,67 euro.
Dus: 5 GB -> 10 GB betaal je 3,33 euro per maand extra. 5 GB -> 15 GB betaal je 6,67 euro per maand. In beide gevallen krijg je 33% korting op de maandprijs... Tenminste, dat is wat ik zie.

Prijzen zijn wel bij een abo van 2 jaar.

[Reactie gewijzigd door YStec op 8 juni 2021 15:19]

Gebruik al een tijd protonmail plus, ook voor mijn zakelijk mail. Ontzettend tevreden mee!

De nieuwe update is ook een grote verbetering in ui en werkt na mijn mening prima!
Protonmail zit al een tijdje in mijn gedachten.
Ik heb nu de volgende adressen:

Hotmail: oud adres, voor alle spam, webshops etc.
Live: Voor de officielere dingen (bank, overheid, hypotheek etc.)
gmail: Voornamelijk voor mijn telefoon, af en toe gebruik ik dat adres voor andere zaken. Eigenlijk verder inactief qua mail. Gebruik de agenda erg veel van google.

Zou tof zijn als ik zou overstappen naar protonmail en het allemaal kan samenvoegen (icm. aliassen).
Mijn grootste vraag is: Wat ga ik missen? Hoe goed is de agenda? Heeft het een goede agenda-app?

Google Calendar werkt in mijn ogen echt perfect namelijk..!

Ben benieuwd wat de ervaringen zijn van Protonmail gebruikers! :)
Ik zat in hetzelfde schuitje ongeveer. Een Gmail adres die 1 dag na de opening is aangemaakt en waar ik letterlijk alles aan gekoppeld had. Plus nog wat Live/Outlook adresjes.

Ik heb een eigen domain gekoppeld aan ProtonMail (dus betaald) en alle mail laten doorsturen daarnaartoe. Toen ben ik 1 voor 1 alle diensten om gaan zetten naar mijn eigen mailadres, te beginnen bij belangrijke zaken zoals de Belastingdienst, DigiD, Steam/Origin, enzovoort. Iedere keer als ik nu nog een account bij een webshop o.i.d. tegenkom zet ik die gelijk over.

Proton heeft ook een agenda app, ProtonCalendar. Ik vind hem minder overzichtelijk dan Google Calendar en heb dus dat uiteindelijk niet overgezet. Dus voor mail gebruik ik Proton, voor agenda's (gedeeld met echtgenote) blijf ik Google gebruiken.
Bedankt voor je reactie. :)
Denk dat ik maar eens een account ga aanmaken en de gratis versie proberen.
Bedenk dat calendar een nieuwe feature is. Het is nu uitgerold en Proton voegt altijd gestaag features toe aan hun diensten. Je kan dus verwachten dat het in de toekomst beter zal worden.

Ik gebruik de nieuwe interface al een paar maanden en ik zou niet meer terug willen.

Er zijn genoeg features die ik nog graag zou willen zien maar als je op de feature request site lijkt van proton zijn een hoop mensen mij al voor geweest over wat ik graag zou willen. In de toekomst zal het er allemaal wel komen.

Voor nu ben ik tevreden en zal niet snel meer iets anders nemen.

En over het commentaar van sommige tweakers dat het te weinig storage is. Als je grote bestanden per mail verstuurd doe je echt iets verkeerd. Zo niet, dan is de extra storage die je elk jaar krijgt meer dan voldoende om nooit een opslag probleem te hebben.

Voor iedereen die het overweegt, lees goed welke features je krijgt. Het is echt geen slechte deal en hun reputatie mbt security en privacy is uitmuntend.
Gebruik deze interface nu een maand of twee en het werkt echt super. Snel en gebruiksvriendelijk. Met iedere release zag je de UI verder verbeteren. Ben nog geen zaken tegen gekomen die niet goed werken of onlogisch zijn. Als ze nu ook nog even de Android app aan kunnen pakken (heeft geen e-mail threads, alleen losse e-mails) dan zou dat top zijn!
Eerste indruk; ik vind het wel mooi geworden, al was ik met de oude ook niet ontevreden.

Mocht je nog de oude versie willen gebruiken: voorlopig werkt old.protonmail.com daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Pazo op 8 juni 2021 16:09]

Ik gebruik deze interface nu al een maand of 6 en ik ben er echt heel blij mee. Het ziet er mooier uit, strakker, makkelijker in gebruik. Ook de whitelist/blacklist functie werkt nu een stuk beter dan voorheen.