Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sonos start met lossless dienst Radio HD in Nederland voor 8 euro per maand

Sonos breidt de beschikbaarheid van zijn Radio HD-dienst uit naar vijf nieuwe landen, waaronder Nederland. Luisteraars kunnen zich voor 8 euro per maand abonneren op de flac-radiodienst van Sonos.

Sonos start vanaf dinsdag met Sonos Radio HD in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Canada. De dienst was al beschikbaar voor gebruikers in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Wanneer de Radio HD-dienst naar België komt, is niet bekend.

Sonos Radio HD is de betaalde versie van het in juni vorig jaar beschikbaar gemaakte Sonos Radio, waarmee Sonos gebruikers toegang tot duizenden internetradiostations, eigen stations en door artiesten gecureerde stations biedt. Die dienst is sinds november wel beschikbaar in België. Sonos Radio HD is reclamevrij en biedt stations in flac-formaat op 16 bits en 44,1kHz aan. Daarnaast kunnen HD-abonnees nummers skippen en herhalen en kunnen ze exclusieve muziekprogramma's verwachten.

Een daarvan is The Lighthouse van muzikant en producer Brian Eno. De artiest biedt via deze weg oud en nieuw materiaal aan, waaronder nog niet eerder gepubliceerde muziek. In een programma dat voor iedereen beschikbaar komt bespreekt Eno het niet eerder uitgebrachte materiaal en vertelt waarom hij in zijn archief duikt om de muziek te delen.

Met Radio HD gaat Sonos aan de ene kant meer concurreren met TuneIn en aan de andere kant met het betaalde lossless streaming aanbod van onder andere Amazon, Apple, Deezer en Spotify.

Sonos Radio HD

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-06-2021 • 15:00

78 Linkedin

Reacties (78)

Wijzig sortering
Dit komt op mij over als een poging een graantje mee te pikken uit de streaming vijver, meer niet. Sonos worstelt natuurlijk al enkele jaren met het verdienmodel toen bleek dat alleen de eigen hardware verkoop niet toekomstvast bleek.

Partneren met bijv. Ikea was daarom niet eens zo'n slecht idee, maar van deze radio-dienst kan ik me niet voorstellen dat het een succes wordt. Het is veel te duur en lijkt me nauwelijks meerwaarde te hebben t.o.v. wat er al aan aanbod is. Die exclusieve content gaat het verschil echt niet maken.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 8 juni 2021 15:49]

Daarbij mist deze dienst een doelgroep. Audiofielen die lossless audio willen, zijn zo fanatiek met muziek bezig dat ze vaak echt geen radio gaan luisteren. Die hebben zelf een prachtige muziek collectie. Die vaak ook nog eens offline op een digital audio player staat opgeslagen.

De meeste mensen die graag "gewoon" radio luisteren zullen maling hebben aan het verschil tussen FLAC vs 320kbps (of lager).

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, maar ik verwacht dat de doelgroep klein zal zijn voor dit soort HiFi-radio diensten.
Ik heb nog geen internet radiostation gevonden met 320Kbps.
Ze gebruiken 128Kbps MP3, 96Kbps AAC of nog lagere bitrates.
Voor muziek is dit net acceptabel, maar het had wel wat beter gekund. Lossless is echter overkill naar mijn menig.
Tja, ligt er maar aan waar je naar luistert. De stations waar ik bij betrokken ben hebben 192k MP3 als default (vanwege compatibiliteit met oudere audio spelers), 64 kbit AAC+ (voor mobiel gebruik) en 192 kbit AAC (voor de liefhebbers). 192 kbit AAC is in mijn oren beter qua kwaliteit als een 320k MP3 stream.

Bovendien: er hangt veel af van je encoder. Een crappy encoder kan 320kbit AAC beroerd laten klinken, en een goede encoder kan 128 kbit MP3 nog enigszins acceptabel laten zijn.

Overigens hebben wij in het verleden experimenten gedaan met FLAC en 320kbit AAC en daar was niet echt een behoefte aan - ondanks dat er wel wat audiogekken luisteren naar de bewuste stations.
Interessant. Heb je wat linkjes naar 192Kbps AAC streams?

(ik wil mijn nieuwe Denon CEOL N11 wel eens testen)
Grappig. Ik heb een paar dagen terug de stream op 320Kbps maar uitgezet. Jammer dat je deze niet bent tegengekomen.
Radio Paradise ftw
Beste online radio. Gratis, geen reclame, hoge bitrates, 320 aac, flac,...
Leef je uit :Y)
Heb zelf een Cambridge audio met B&Ws 685 speakers.
Geen Sonos radio nodig en prima muziek
Radio NRG is in 320kbps CBR MP3.
Je moet wel van jaren 90 dance houden, wat ik zelf geen ramp vind :)
lol… lossless is geen overkill, 8 euro wel :)
toen het nog analoog was, was het lossless…. niet lossless kennen we alleen sinds de digitale tijdperk.

maar goed, ik heb apple en die biedt lossless gratis aan. ik heb al betaald voor de speakers en ik vertik het om ook nog eens daarvoor 8 euro per maand te gaan betalen.

Ik baal enorm dat ik alles van sonos heb aangeschaft… bijna de volgende dag begonnen ze met alle shit.. schoenmaker blijf bij je leest… sonos is gek geworden met hun troep!
audiofielen hebben meestal ook geen sonos :-)

of enkel het systeem voor het gemak met andere speakers en eventueel versterker, maar in die league zijn ook weer andere alternatieven te vinden.

Sonos=makkelijk en geen gedoe. Daar hoort streamen van radio wel bij
Maar dan is lossles weer onzin en te duur voor deze doelgroep denk ik.

(kan me overigens ook niet voorstellen dat je op een sonos setje verschil hoort, of is de normale streaming 128kbps?)
Ik was fanatiek audiofiel en gebruik nog steeds high end koptelefoons (van in ear tot open en gesloten koptelefoons) aangesloten op externe DAC of high red audio player....en gebruik ook Sonos voor muziek en films. Sonos klinkt anders en kwalitatief wat minder als je er op gaat letten. Maar als je film kijkt, muziek op hebt staan klinkt het voor mij goed genoeg. De kwaliteit van de bron i.c.m. met akoestiek van je omgeving is van grotere invloed dan dan kwaliteit van de apparatuur alleen. Een hogere kwaliteit bron is altijd welkom en EUR 8/mnd, tja eerst maar eens testen of het dat waard is. Heb nu Spotify voor het gezin en Tidal Hifi...die zijn ook niet goegkoop :-)
Als je Tidal hebt vanwege lossless, dan kun je die beter opzeggen. Want dat is het niet (meer) wegens MQA. En dan kun je die besparing misschien gebruiken voor deze nieuwe Sonos dienst :)
Maar eerlijk gezegd denk ik dat je dan beter naar Qobuz kunt kijken.
Klopt Tidal MQA is lachertje, heb nu een super aanbieding van Tidal nog enkele maanden lopen. Daarna geen verleng plannen. Heb nog een muziek server (PC i.c.m. logitech squeezebox touch als back up voor high res audio). Maar streaming zoals Spotify/Tidal werkt net ff wat fijner. Bedankt voor de tip, zal Qobuz eens gaan testen.
Ah, tof: nog een Squeezebox gebruiker ;-)
Leuk dat ze er anno 2021 nog steeds zijn!
Mensen die veel muziek kopen/consumeren zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in discovery
8 euro per maand vind ik echt te duur. Voor 2 euro per maand had ik het wellicht gedaan, omdat tunein nu steeds reclame heeft voor het radiostation start.
Heb je een pi-hole in je netwerk? Als je het domein 'prod-pre.fns.tunein.com' blokkeert, ben je van die irritante reclames af.
Werkt dit echt? Want ik heb het wel eens geprobeerd maar dan werkt heel tunein niet meer.
Bij mij werkt het al een aantal maanden prima. Voor de zekerheid even wat random radiozenders geprobeerd. Die werken prima. Ik luister zelf alleen Radio 4 en Radio 4 Concerten. Nooit een centje pijn gehad. Maar garantie tot de deur, zoals ze dat dan noemen...

Volgens mijn logging komt de stream zelf vanaf 'cdn-profiles.tunein.com'. Zolang je die niet blokkeert, zou ik verwachten dat het blijft werken.
Ja ho even, bij publieke radio zenders komt er sws geen reclame voor de start bij, bij tune in. Want dat mag wettelijk gezien niet. Dat idee van pihole zou idd wel kunnen werken voor bij de 538’s en skyradio’s enzo.

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 8 juni 2021 19:15]

Bij Radio 4 stopt(e) TuneIn er keurig reclame voor. Dat is de hele reden dat ik het heb uitgezocht. Of dat nu mag of niet, kan ik niets over zegen. 538 ook getest. Geen extra reclame en stream werkt.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Mijzelve op 9 juni 2021 12:43]

Held! Geen pi-hole, maar wel het domein uit kunnen sluiten in m'n Archer C7.

@icecreamfarmer Sonos tunin werkt nog prima :D
Zeker te duur voor een beetje radio luisteren. Dat betaal ik nog niet eens voor Netflix ;-).
Gebruiken mensen die kwaliteit zo hoog in het vaandel dragen niet sowieso duurder en geavanceerder materiaal dan Sonos?
Ik heb een Sonos One bij mijn KPN abonnement gekregen, moet zeggen dat de kwaliteit me geenszins tegenvalt. Ik zou er alleen zelf nooit 230 euro voor neertellen. Je hoort op dat ding zeker wel verschil tussen 256kbps of 320kbps mp3, dus ik weet vrij zeker dat je het verschil met flac ook echt wel hoort.

Maar ik ben het met je eens dat als je het uiterste uit flac wilt halen, je nog veel betere apparatuur nodig hebt.

Edit: ik zou eerder stellen dat mensen die kwaliteit in muziek van belang vinden (en geen reclame daarbij) wel een goede gedigitaliseerde muziekcollectie hebben en dus niet een streamingdienst in willen zetten die bepaalt waar ze naar luisteren.

[Reactie gewijzigd door Vinny_93 op 8 juni 2021 15:55]

Ik call bullshit op de statement dat je verschil hoort tussen 256 en 320kbit.
Ligt aan het nummer, hoe goed ik het ken, en dat ik het op mijn eigen hifi mag afspelen, maar ik ben redelijk zeker dat ik het dan hoor.
ABX test het eerst maar eens, dat kan in foobar :).
Vast zonder blindtesten ;) placebo effect is sterk met dit soort situaties
je bent me voor. Ik heb vrij goede (wel wat oudere) studiomonitor-achtige speakers en dure hoofdtelefoons. Verschil tussen 256-320? nah.
Hahaha ja.

De tests waarbij audiofielen zelfs twijfelen bij 64kbit versus 320kbit zijn berucht (en ongewenst voor velen). Beetje wijnproeverij waarbij mensen (wijnproevers!) het verschil niet proeven tussen gekoelde rode wijn en (koele) witte wijn. Niet exact wat veel mensen willen horen.

[Reactie gewijzigd door poehee op 8 juni 2021 18:44]

Dat zou idd heel knap zijn.
Zijn die nummers dan wel van exact dezelfde bron afkomstig? Want voor je het weer vergelijk je appels en peren! Mp3 is voor vrijwel iedereen transparant vanaf ca 200kbps, voor de meeste mensen zelfs iets lager al.
Absoluut! vanaf ongeveer 192 kbit constant bitrate 44,1 khz 16 bit met een bug vrije lame encoder is stereo volledig transparant en kun je met dubbel blinde testen bewijzen dat verschil niet gehoord kan worden.

De meeste mensen hebben geen idee dat mp3 de informatie uit een audio signaal haalt dat je hersenen er anders toch al uit filteren.

Andere schemas zoals ogg of aac kunnen zelfs transparant zijn op nog lagere bitrates.
Ik wil niet zeggen dat het altijd 100% transparant is. Als je weet naar wat voor artifacts je moet luisteren dan is het mogelijk de mp3's eruit te pikken tegen lossless bij bepaalde tracks. Ik kan het niet, maar heb een collega die het zonder problemen lukte bij een ABX test. Maar dan wel met een bedrade koptelefoon op en op hoog volume. Op een Sonos kan je het sowieso vergeten.
Zou zeggen probeer Qobuz maar eens voor een maand. Kwalitatief tipt geen 1 streamingsdienst aan. Moet je natuurlijk wel de speakers hebben.
Ik zit al een tijdje te dubben over Qubuz, weet jij of in hun audio ook van die soms hoorbare watermerken zitten?
Zover ik hoor niet.
https://www.npr.org/secti...o-quality?t=1623165016590

Laat je het weten als je alles goed hebt met behulp van je Sonos One?
Heerlijk zo'n test. En dan vol op je muil gaan. Althans ik. Ik moest hard lachen. :+ _/-\o_ O-)
Ik had 5/6 goed met de ingebouwde speaker van mijn smartphone. Bij die ene die ik fout had koos ik de 320kb mp3. Toevalstreffer? Volgens mij is het verschil echt wel duidelijk als je weet naar wat je moet luisteren.

[Reactie gewijzigd door Lawyerson op 9 juni 2021 15:00]

No way dat jij het verschil hoort tussen een 256 kbps en 320 kbps MP3 geluidsbron en al ZEKER niet middels een Sonos One. Dat is gewoon je reinste onzin!
ik gebruik mijn arc+2 SL speakers voornamelijk voor tv kijken en radio tijdens het eten. Wat je zegt, als ik echt naar muziek wil luisteren dan doe ik dit wel op mijn audiophile apparatuur. Sonos klinkt niet slecht maar komt niet in de buurt van het hoger segment hifi spul.

On topic: Volledig plank misgeslagen. Zie totaal geen toegevoegde waarden hiervan.
Veel mensen (zoals ik) zijn juist de ander kant opgegaan: Altijd gedoe en geouwehoer met mijn "audiofiele" 5.1 setup. Tussen haakjes want ik weet dat die 2 dingen niet helemaal samen gaan. Maar ik bedoel een receiver uit het hogere segment en fatsoenlijke front speakers.

en wat ik bedoel met geouwehoer is gedoe met hdmi standaarden, gedoe met spotify connect, gedoe met warmte afvoer, gedoe met kabels, audio soms uit sync, CEC gedoe, gedoe op allerlei manieren... en nog meer gedoe.

Ondertussen heb ik alles vervangen door Sonos. Jup, geluidskwaliteit is (voor mij) slechter: ik ben van een 9 naar een 7 gegaan. Maar weet je? het werkt. Altijd. En van ieder device.

In mijn gezin heeft gebruiksgemak het gewonnen van audiokwaliteit.

over die geluidskwaliteit:
Ik bedoel de One's en de Arc... die dingen zijn zo verschrikkelijk "vlak". die moeten echt samen met elkaar en een sub om een enigszins fatsoenlijk geluidsbeeld te krijgen. Over de Five ben ik beter te spreken maar ook daar hoor ik wat aan. Ik geloof ook niet dat ik een 256 van een 320 kbs mp3 uit elkaar kan houden op Sonos.
Klopt, het verschil tussen 256 en 320 kbps is al moeilijk te horen op studio monitoren, laat staan een Sonos.
dat zeg je mooi!
Audiofielen rommelen ook vaak door met allerlei spul vanuit hobby (die houden dus van gedoe, ook al levert het enkel in het hoofd verbetering op, zie elfjes maanlicht topic). Zo bouwde ik ooit een overkill game pc met 4 360 watergekoelde rads etc. Toegevoegde waarde nul natuurlijk :-)
Dat is nogal wiedes...je moet ook 5 360 rads hebben, dan merk je het pas echt! O-)

Maar inderdaad, ook audiofielen rommelen erg, erg veel. Hier heb ik mijn Bose 302 speakers aangesloten met 2.5mm2 van Damme studio grade speaker kabel...

Dit zou natuurlijk prima kunnen met no-name 0.75mm2 kabel maar ja...ik hoor het verschil! Echt waar! :X
ow het waren trouwens geen 360 rads, maar dikke 480s (met aan beide kanten fans, in een little devil case). Dual loop dus 1 rad voor de cpu en 2 voor de grakas (sli) :-) fans hoefden nooit aan natuurlijk.
Waarschijnlijk. Maar dat is niet hoe marketing werkt. Door middels zoiets de indruk te wekken dat je je Sonos systeem tekort doet door een reguliere streamingdienst te gebruiken wordt automatisch het imago gecreëerd een high-end audio product te zijn.
Klopt! Die gebruiken een systeem met bijvoorbeeld BluOS dat in je versterker zit. Vrijwel zelfde functionaliteit (Tidal, Spotify, eigen bibliotheek), aantal gratis master quality radio zenders (Radio Paradise), speakers in meerdere kamers aansturen, en je kunt elke speaker aansluiten die aangestuurd kan worden door je versterker.

[Reactie gewijzigd door D3F op 8 juni 2021 16:05]

Sonos en Lossless... Toch niet serieus te nemen met dit soort merken. Met MP3 klinkt het niet en met Lossless ook niet. Als je van muziek houd koop je geen Sonos.

EDIT: Jammer van de downvotes. 8 euro is het gewoon niet waard, Sonos gaat het verschil niet maken...

[Reactie gewijzigd door dave1995 op 8 juni 2021 17:51]

Inderdaad maar zo gaat het jammer genoeg vandaag de dag.. als je in de kudde iets anders blaat dan wordt er Döner kebab van jouw gemaakt :+ ik zal zo ook wel geslacht worden maar goed vrijheids van menigsuiting is anno 20ste eeuw..
Ik zou feitelijk niet zeggen, dat Sonos slechte audiokwaliteit aanbied door middel van hun speakers. Het geluid is feitelijk meer dan prima. Is een dedicated HiFi zet beter? ja duh, maar ik hou ook enorm van muziek. Ik heb in mijn kamer 2 mid range studio monitoren staan plus een subwoofer! maar beneden hangt in de keuken een sonos one, heel handig tijdens het koken, lekker plaatje aan zetten etc. Enfin het geluid is zeer lekker, naar mijn mening.
Heb ook wel eens een Sonos luister sessie gedaan in Hifi winkel, toen werd 't dus geen Sonos...
8 euro per maand om radio te luisteren.. yeh right
Geef mij maar Radio Paradise, daar maak ik dan ook graag af en toe een vrijwillige bijdrage naar over.
Bedankt voor de link. Radio Paradise kende ik nog niet. Klinkt veel belovend.
Graag gedaan, ik hoop dat je er net zo van kan genieten! :)
Het zal wel aan mij liggen want sommigen zweren ook bij Youtube en Spotify etc. en de reclame wordt per maand opgevoerd zit nu al op 15 seconden per omstreeks 3 minuten... maar 8€ (Youtube kost zelfs 12€ en Spotify 10€) per maand heb ik er niet voor over om reclame vrij muziek en of video te luisteren en zien..

Voor omstreeks 100€ maar weer eens cd's halen met 3 voor 25€ of voor de kwaliteit gaan en een paar mooie lp's halen :D Jimmy Hendrix, Jeff Healey, Pink Floyd, Deep Purple door de boxen zoals het hoort!
Qobuz is zeker aan te raden! :)
Hi Dave :) bedankt voor de tip maar die kost 15€ dus een 180€ per jaar en daar koop je bijna een kwaliteit lp speler voor.. Lenco is leuk voor tussen de 100€ en 200€ maar liever een Audio Technica voor omstreeks de 300€

Via tweedehands sites of rommelmarkten vindt je prachtige lp's en de populaire bands hebben nieuwe lp's voor tussen de 20€ en 30€ en de bijzondere versies voor omstreeks 60€ a 80€ en muziek zoals o.a B.B King hoort gewoon op LP ;)
Yes nog meer abonnementen. En Flac op Sonos speakers luisteren op een high end audio systeem al amper verschil te horen.
De wereld van vandaag. Alles in abonnement aanbieden. Om gek van te worden.
Op mijn KEF zuilen hoor je het zeker wel. Flac of MP3... Maar Sonos? Nee.
Radio en lossless. Volgens mij luistert er überhaupt niemand radio door de zender compressie. De orban van NPO 3FM staat gewoon -2dB gain reductie te pompen. Ik herken soms het nummer niet eens?

Radio Streaming Dienst is dus vooral een lossless playlist die je niet kunt skippen?
Ja, de term radio is een beetje verbasterd de laatste jaren. Ik zie radio als muziek door de ether. En met DAB kan dat gewoon nog steeds met goede kwaliteit.

Dit is inderdaad gewoon een streamingdienst, in hoeverre ze alle stations lossless aanbieden begrijp ik niet helemaal, want niet elk station wat ze aanbieden zal lossless uitsturen lijkt mij ? Dus dan krijg je een perfecte kopie van een gecomprimeerde zender ?

Of hebben ze afspraken met alle duizenden stations ? Dat geloof ik niet zo snel eerlijk gezegd.
Radio is technisch gezien misschien muziek door de ether, maar functioneel gezien een lijst met muziek die afgespeeld hebt zonder dat er interactie van jouw kant mogelijk is.
Spotify Radio voldoet daar aan toch?
Met de uitzondering dat ik radio een live dienst vind, met een dj. Maar ja, SKY radio bijvoorbeeld was al lang een grote playlist zonder enige menselijke interactie, dus puur mijn eigen denkbeeld in deze :)
Met de nadruk op "kan". Mijn ervaring met DAB(+) is dat de kwaliteit in de auto reeds te brak is om van te genieten, laat staan dat ik er thuis naar zou kunnen luisteren.

Wat dat betreft kan ik me de meerwaarde van een dergelijke dienst wel voorstellen, zeker als het vrij van reclame is.
Als fanatiek KINK-luisteraar die 3 DAB+-radio's heeft: dat ligt heel vaak aan je antenne. Mijn oude Citroën Xsara Picasso had natuurlijk geen geschikte antenne. Bij mijn radio kreeg ik zo'n plak-antenne. Het geluid was meestal prima, maar in sommige regio's uitval.

Later heb ik bij AliExpress een actieve FM/DAB+-antenne gekocht. Iets van 25 euro. Het was even werk om het ding te installeren, maar sindsdien: alleen in langere tunnels uitval (maar dat is hetzelfde bij FM). Perfect, ik kan hier in de regio Utrecht zelfs soms Belgische en Duitse zenders ontvangen.
Met een C-Klasse die 6 maanden geleden de fabriek uit is komen rollen zou het geen probleem mogen zijn. De ontvangst is verder gewoon goed omdat ik dus ook tot diep in Nederland nog Duitse zenders kan luisteren en andersom.

Het is echt de bitrate van bepaalde zenders die gewoon waardeloos is (RockAntenne / RadioBob, mocht je ze kennen :) )
Oh ja, ik snap je. Dat ligt dan niet aan DAB+, maar aan de zender zelf die niet genoeg kan/wil betalen.
Nou nou nou.... dat is ook best overdreven

Ik luister (als 1 van de weinigen, naar het schijnt :P ) nog best veel naar NPO 3FM en de processing daar vind ik echt niet zo heel beroerd hoor. En de nummers herken ik prima.

Als ik dan, heeeeeel soms en met tegenzin, eens Radio 538 of Q-music aan moet horen, ja, dan wordt het wel een dramaverhaal. Q weet zelfs stemmen van DJ's die ik altijd goed kende van 3FM onherkenbaar te maken.

[Reactie gewijzigd door eymey op 9 juni 2021 20:24]

8 euro wel fors idd om van reclame af te komen.
Dan kan je net zo goed een Spotify of Apple Music station starten


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.