Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'WhatsApp test chatmigratie van iOS-telefoon naar Android-smartphone'

WhatsApp werkt aan een functie om chatgeschiedenis van iOS-apparaten over te hevelen naar een Android-telefoon. Nu moeten gebruikers daar nog onofficiële apps voor gebruiken die tegen WhatsApps gebruiksvoorwaarden ingaan.

De chatmigratiefunctie. Bron: WABetaInfo

WABetaInfo toont een schermafbeelding van een nieuwe WhatsApp-functie, die een gebruiker zijn of haar chatgesprekken naar Android laat migreren. Het is niet duidelijk of de functie al werkt; in de afbeelding staat dat de gebruiker zijn of haar WhatsApp-app eerst moet updaten. De site vond de afbeelding in een testversie van de iOS-app.

Het ligt voor de hand dat WhatsApp ook aan een functie werkt om Android-chats naar iOS-apparaten te migreren, al heeft WABetaInfo hier nog geen bewijs voor kunnen vinden. De functie zou onderdeel zijn van WhatsApps plannen om de chatapp op meerdere apparaten tegelijk te kunnen gebruiken. Het is niet duidelijk wanneer de chatmigratiefunctie naar Android- of iOS-apparaten komt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

06-04-2021 • 08:51

82 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (82)

Wijzig sortering
Dat is handig voor de WhatsApp gebruikers. Andersom van Android naar iOS zou ook erg handig zijn. Kwestie van tijd, verwacht ik.

Enne... Chat migratie van WhatsApp naar Signal was voor mij wel handig geweest. :+

Ach... We mogen dromen! ;)
Ik heb vrijwel nooit iets wat ik nog op moet zoeken / hebben wat ik in een chat heb staan; dat soort dingen sla ik ergens anders op. Ik ben al paar keer m'n chatgeschiedenis kwijtgeraakt (Whatsapp Android -> iOS en daarna na verwijderen van Whatsapp), heb nog niets gemist.
dan praat je echter alleen voor jezelf, ik vind het zelf zo mega handig om dingen op te zoeken en aangezien de zoekfunctie in whatsapp bestaat gebruik ik deze graag
Ik vind het heeeel soms handig om iets op te zoeken, maar ook ik ben al een paar keer alles kwijtgeraakt. Dat is met name de eerste twee dagen lastig, daarna eigenlijk niet meer. Maar goed, mijn dochter heeft steeds braaf haar chatgeschiedenis meegenomen en het is ook wel eens grappig om x jaar terug te kijken
Van Android naar iOS (en terug) al een aantal keer succesvol gedaan met dit betaalde tooltje. Werkt perfect. https://drfone.wondershar...r-backup-and-restore.html
Ik heb het laatst gedaan van Android naar ios. Met de app wutsapper, ook van hun volgens mij. Met de usb c naar lightning kabel, ging het echt supersnel. Kost wel 20euro...
Bij Whatsapp blijft het vaak wel bij dromen ja. Het zou grappig zijn om alle Tweakers posts over features er bij te pakken en te kijken wat ze nu daadwerkelijk hebben gebouwd. Voor mijn gevoel vrij weinig.

Chat migratie lijkt me een vrij eenvoudig. Je hoeft toch alleen de database over te zetten? Ik neem aan dat dit niet fundamenteel anders werkt op Android dan op iOS.
Je zou zeggen dat met het oog op de AVG je een backup zou moeten kunnen krijgen in een formaat dat dit toestaat. Moet Signal natuurlijk de importfunctie nog schrijven. En daar gaat de schoen ook wringen denk ik, hoe wel het een slimme zet zou zijn. :P
Die is er gewoon. Dat kan met ChatMove.
Het is wel even werk, maar je kan je chat historie van Whatsapp gewoon naar Signal verhuizen. Zoals hieronder ook gemeld, het is ook een beetje een archief wat je af en toe raadpleegt.
Jup, een Android app.
https://play.google.com/s...s?id=com.imkapps.chatmove

[Reactie gewijzigd door Nitrohoss op 6 april 2021 13:18]

Bij mij werkte het in ieder geval.
En apart. Ik zie 3 reviews staan. :/
Dat werd tijd zeg! Als een derde partij het 7 jaar geleden kon moet het voor WhatsApp een kleine moeite zijn.
Er is een verschil tussen kunnen en willen.

Als het ergens onderaan hun backlog bungelt omdat er weinig echte vraag naar is is dat best begrijpelijk. Dat er een andere app voor is wil niet zeggen dat de effort van WA opweegt tegen het rendement ervan.
Migreren tussen platformen voor een app als whatsapp is behoorlijk belangrijk lijkt me, ik ben er in ieder geval drie keer tegenaan gelopen, eerst van Windows Phone naar Android, en toen nog een keer van Android naar iOS.

Het zou me niets verbazen dat mensen bij een platform blijven omdat anders je gesprekken weg zijn.
Ja, maar daar heeft whatsapp toch geen last van, dus als je maar hun messenger blijft gebruiken.
Maar dat is dus het ding, veel mensen overwegen al een overstap weg van Whatsapp ivm de nieuwe datadeling met Facebook. En het willen wisselen van telefoon OS kan daarbij het laatste zetje zijn: "Als ik alles dan toch kwijt ben kan ik nu ook wel switchen naar <insert_chat_app_name_here>..."
Dan is het niet mee hebben van al je chat data toch net in het nadeel van Whatsapp?
Nu kan je namelijk je chatgeschiedenis willen houden en als Whatsapp dat voorziet moet je niet van nul beginnen.
In de huidige situatie begin je dan van nul en verlies je niets extra dan dat je bij Whatsapp blijft want daar verlies je ook alles.
Dat is dan ook exact mijn antwoord op @Noisia.
Die stelt dat het voor Whatsapp niet nodig is om platformtransitie nodig te maken, zolang men maar hun messenger blijft gebruiken. Maar omdat men, in de huidige situatie, bij platformtransitie de gesprekshistorie toch al kwijt raakt, is de drempel om dan gelijk naar een andere messenger over te stappen een stuk lager.
Maar hoe vaak lees je die gesprekken nu echt terug? De verstuurde foto's kan je automatisch laten opslaan op je toestel en syncen naar een cloud dienst. Het enige waarvoor ik af en toe in de chatjes zoek is om een adres te vinden wat iemand ooit genoemd heeft, maar zelfs dan is even vragen "waar zat die toko" of "wat is het adres ook al weer" meestal sneller.

Chats van dierbare die overleden zijn snap ik nog wel, maar ook die kan je exporteren en in je mail droppen.
Hier en daar komt er wat meer dan alleen een winkel of restaurant voorbij
Gemaakte afspraken, of uitspraken.

En ieder geval is een andere, jouw ervaringen zijn niet representatief voor de andere 8 miljard aardbewoners
Niet zozeer teruglezen, maar de zoekfunctie is vaak wel nuttig.
Al heb ik liever ook dat gesprekken gewoon verwijderd worden.
Vind het eerlijk gezegd niet fijn dat mensen nog gesprekken hebben die 10 jaar terug gaan.
Vandaar ook laatst de 7 dagen automatisch verwijderen functie aangezet.
Als mensen bij een platform blijven omdat ze niet kunnen migreren, is er voor Whatsapp dus geen noodzaak om het mogelijk te maken, ze blijven immers Whatsapp gebruiken.

Het maakt de noodzaak misschien zelfs wel kleiner, want als dat klopt zien ze minder migraties en dus minder noodzaak om het mogelijk te maken.
Als andere chat-apps wel blijken te kunnen migreren, kan dat natuurlijk ook een reden zijn om juist van WhatsApp af te stappen of zoveel mogelijk die andere app te gaan gebruiken.

Dit zijn van die zaken waar mensen te laat achter komen, maar ook omdat het gros de chatgeschiedenis niet boeit.
Wat was dan de 3e migratie?
:+ oeps, 2 keer, 3 platformen
Goeie zaak, mits ze de omgekeerde weg ook gaan doen ;)

Kun je vanuit een iPhone je WA chats niet backuppen naar Google Drive? Zal wel niet....
Goeie zaak, mits ze de omgekeerde weg ook gaan doen ;)
Ik zou er niet al te hard op rekenen.

Facebook is heel erg saggerijnig over de privacy-acties van Apple. Het zou me niet eens verbazen als wanneer dit werkt ze de ervaring op iOS bewust gaan verslechteren, of misschien eerder iets als allemaal nieuwe features eerst op Android en dan lang wachten voor ze naar iOS komen.

Het is een keiharde strijd tussen de tech-giganten en ze buiten de machtspositie van hun platformen regelmatig uit. WhatsApp is een troef voor Facebook en een strategische fout van toezichtshouders om de overname toe te staan.

Zelf ben ik overgestapt naar Signal en merk dat er redelijk momentum in zit. Mijn aanpak is om zelf chats altijd eerst in Signal te beginnen, en ongeveer de helft is over.
Hier juist andersom helaas. Momentum is weg en zelfs mijn laatste "signal contact" is terug op whatsapp.
Heb wel bij iedereen de 7 dagen automatisch verwijderen functie aangezet.
“Kan je vanuit een Android je WA chats niet backuppen naar iCloud? Zal wel niet...”

;)
Maar kun je wel een backup file verplaatsen van icloud naar google drive en dan importeren eigenlijk?
Nee, helaas. Je kunt niet zelf bij dit bestand. Dus je kunt het ook niet los downloaden en uploaden op Google Drive. De enige optie is een lokale backup maken met iTunes en het chatbestand omzetten via een tool van een derde partij. Zodat hij compatibel is met Android.
Kan in principe wel. Moet je naar https://privacy.apple.com/ gaan en dan een kopie van je data inclusief iCloud opvragen. In de resulterende zips zit ook je WhatsApp database. Die is echter versleuteld, maar in plain-text is het ook een ander formaat dan Android dus je hebt er hoe dan ook weinig aan tenzij je een tooltje hebt dat het omzet naar een voor Android leesbaar formaat.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 april 2021 11:12]

Nee, is ook een ander formaat.

Sterker nog, in een ver, ver, verleden, toen Windows Mobile (en Windows 10 Mobile) nog een ding was, was ook toen de interne database tabel anders tussen android, iOS en Windows
Nee. Niet zonder betaalde derdepartijsoftware. Ze gebruiken voor beide platformen een ander database-formaat.

Ik heb er ooit een Tweakblogje over geschreven toen ik migreerde van iOS naar Android. (Ben recentelijk weer terug gegaan)
Ik lees dat je recent van Android naar iOS ben gegaan. Hoe heb je je gesprekken meegenomen? ik ga namelijk overstappen van Android naar iOS :)
Ik heb daar de afgelopen jaren zelf succesvol backuptrans voor gebruikt.

https://www.backuptrans.c...p-to-iphone-transfer.html

[Reactie gewijzigd door bas-r op 6 april 2021 10:00]

Dank! ik ga eens kijken zodra ik de iPhone weer heb :)
Doe jezelf een lol en betaal meteen €4 extra voor de versie die twee richtingen op kan. ;) Anders als je ooit terug wil, dan moet je die software opnieuw kopen tegen volledige prijs voor de andere kant op. :P
Ik zie dat dat tegenwoordig € 16,89 kost ;)
Nee dat is de eenweg versie. Dan zou je dat later weer moeten dokken.
Je hebt deze versie: https://www.backuptrans.c...atsapp-transfer-plus.html (LET OP: Windows. Klik op "Go to Mac version" voor de Mac-variant. Licenties tussen platforms zijn onderling NIET bruikbaar... Het zijn echt een stel naaiers qua licentievoorwaarden). Ben je voor +/- €25 klaar voor beide kanten op. Iets meer dan €4 duurder zie ik nu inderdaad, maar nog altijd goedkoper dan de 2 versies los moeten kopen :P
Wutsapp in playstore. Kost wel 20e, maar gaat heel snel en je kan je usb c naar iPhone kabel gebruiken om direct de gegevens over te zetten.
Op zich wel, met een 3rd party sync tool die de lokale whatsapp backup folder synct met iCloud (zo sync ik mijn Signal backup met OneDrive).

Misschien dat met iOS zoiets ook mogelijk is? Mijn ervaring met dat platform is dat ze wat restrictiever zijn met file toegang, maar ik heb er al een paar jaar niets meer mee gedaan.
Ik heb op iOS geen backup-functie in Signal.
Het nadeel van syncen, is dat je bij iOS slechts 5gb aan gratis opslag krijgt. Die gaat redelijk snel vol. Effectief moet je (als je geen opslag erbij wilt kopen) kiezen welke apps je in je backup wilt.

Je kan niet kiezen wat voor data van elke app je in je backup zet. Zo heb ik een spel dat na installeren automatisch ongeveer 2.5gb aan game-data downloadt. Standaard wil iOS dat dus ook back-uppen. Dit is uiteraard niet handig. Zelfde geldt volgens mij voor de ‘cache’ van Firefox en dat soort dingen.
Er wordt volgens mij (ik word graag gecorrigeerd als het niet klopt) geen onderscheid gemaakt tussen ‘instellingen’, ‘data’ en ‘cache’. Apps kunnen ook zelfstandig zaken in iCloud zetten als je dat toe laat.

Ik heb persoonlijk een Office365 abonnement. Hier zit dus 1TB aan opslag bij. Ik had liever gezien dat whatsapp of signal dus zelf naar OneDrive kunnen back-uppen. (Het mogen van mij zelfs gewoon onleesbare versleutelde blobs zijn, dus dat je ze alleen kan herstellen binnen de app.) Dus geen geprut met synchroniseren. Want dan moet het toch tijdelijk bij de 5gb passen. En bij een potentiële restore dus ook.
Dat is dan een fout van die programmeurs lijkt me, want normale appdata hoort niet in de back-up terecht te komen (tenzij die game data heel specifiek voor jouw is ipv gewoon generieke maps die voor iedereen t zelfde zijn misschien?) maar wordt normaal gesproken pas gedownload ná herstel; dat geldt ook voor de apps zelf, die staan niet in je back-up maar worden van Apple’s servers gedownload. Als dat zo zou zijn dan zou F1 mobile denk ik rustig 10GB aan iCloud-opslag vereisen als t niet meer is. Het is echter slechts een savefile met je profiel... Na herstel van een back-up moet ie alle tracks opnieuw downloaden vanaf de servers van CodeMasters, komt echt niet mee in je back-up.

Signal doet trouwens onnodig moeilijk over backups. Er zijn tig opties mogelijk op iOS die iCloud omzeilen, geen van de opties willen ze inzetten. WhatsApp is daarin ook wat zeikerig. Die kunnen ook prima andere (lokale) exports aanbieden maar willen juist enkel AMB (full-back-up) of iCloud (enkel WA) aanbieden. Terwijl t stomme is dat je die database wel vanuit je iCloud kan downloaden tegenwoordig. :+

Het is wel fijn als WhatsApp met een universele back-up komt, dat beloven ze immers ook al jaren “te gaan bekijken”. Maar nu is t wat dubieus geworden met de plannen voor het universele FB-platform.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 april 2021 10:55]

Verkeerd gelezen

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 april 2021 12:24]

de vraag was ook naar Google Drive ;)
Wat primitief dat zo'n veelgebruikte applicatie zo'n beperking heeft, ik snap haast niet hoe het kan.
Aangezien er tal van third-party applicaties zijn die het wel kunnen is er blijkbaar geen technische barriere.
Gebrek aan behoefte kan het ook niet zijn gezien het grote aantal gebruikers, een deel daarvan moet haast een keer gewisseld zijn tussen android en ios (of andersom).
Ik weet niet of het meer zegt over de macht van WhatsApp, over de barrieres tussen Apple- en Google-telefoons of over de arrogantie van closed source software.
Ik ben blij voor de WA-gebruikers dat ze nu kunnen wisselen tussen de twee grote telefoonsystemen. Nu nog een tool om te migreren tussen chatdiensten.
Is niet enkel een probleem van closed source software hoor, zie Signal. Die staat überhaupt geen backups toe op iOS ondanks tig opties en de backupfile van Android is niet te importeren zelfs als je hem op je iPhone zet. Ook werken de migraties enkel Android-Android/iOS-iOS en niet Android<>iOS.

Dus er is hoe dan ook werk aan de winkel voor alle ontwikkelaars, open én gesloten. ;) Het verbaast me dat men hier trouwens mee weg blijft komen, lijkt een gaatje in de AVG te zijn.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 april 2021 11:08]

Top! Hier heb ik al jaren op gewacht aangezien dit één van de factoren is wat mij weerhoudt om (steeds) over te stappen.
Je kan toch gewoon overstappen en whatsapp niet meer gebruiken, maar wel geinstalleerd laten staan?
Snap niet waarom dit zolang op zich heeft laten wachten.
Goed dat de functie nu beschikbaar komt. Maar voor mij nog wel een andere vraag of het kan. Het mergen van de geschiedenissen. Ik heb sinds een paar maanden een iPhone en had een OP6. Bij mijn OP6 zaten nog best wat gesprekken die ik terug zou willen lezen en om daarvoor nou elke keer mijn gesprekken van iOS af te gooien is ook weer zo wat. Mergen zou dus een geweldige extra fucntie zijn :)
In de tussentijd kun je de gesprekken volgens mij ook exporteren naar bijv. HTML, dan kun je ze ook teruglezen.
Klopt. Maar het gemak van ze samenvoegen zou toch een goede bijkomstigheid zijn. Denk dat dit voor veel mensen de overstap naar het een of andere platform (ook backwards) wel erg aantrekelijk zou maken.
Goed dat de functie nu beschikbaar komt. Maar voor mij nog wel een andere vraag of het kan. Het mergen van de geschiedenissen. Ik heb sinds een paar maanden een iPhone en had een OP6. Bij mijn OP6 zaten nog best wat gesprekken die ik terug zou willen lezen en om daarvoor nou elke keer mijn gesprekken van iOS af te gooien is ook weer zo wat. Mergen zou dus een geweldige extra fucntie zijn :)
Maar kan je nu nog bij die gesprekken dan ?
Want vzviw wordt je uitgelogd op het (oude) niet meer actieve device.

Ik ben bang dat jouw encryptiesleutel ook is veranderd namelijk
WA niet, maar BackupTrans kan dat volgens mij wel als je eerst een lokale kopie maakt van beiden, dan merged en naar de iPhone pusht. Kost je wel ergens rond de €25 voor een licentie voor de two-way versie die beide kanten op kan.
Oke dat werd écht tijd. Toevallig gisteren nog via de onofficiële manier de Whatsapp-migratie van iOS naar Android uitgevoerd, via betaalde third party app. Ben blij dat het is gelukt, maar ik werd er niet vrolijk van en het kostte veel tijd en gedoe. Het was bijna een reden om maar niet van platform te switchen.

[Reactie gewijzigd door draakhoofd op 6 april 2021 09:21]

Dit was inderdaad een hele aardige verrassing toen ik overstapte van Android naar iOS. Mijn hele geschiedenis kwijt, had ik (stom natuurlijk) niet aan zien komen en als je klaar bent, is het al te laat. Had geen zin meer om er moeite in te steken, en uiteindelijk zoek ik ook weinig terug in eerdere gesprekken. Dus ja... beetje first world problems maar wel fijn dat deze feature komt (als ik ooit weer terug wil).
Hoe moeilijk kan het zijn? Al jaren terug uitgevoerd met een paar 3rd party tools en je komt een heel eind. iOS naar Android is een ander verhaal.
iOS naar Android werkt ook helemaal prima met third-party tools. Al jaren. Sterker nog, de data exporteren en extraheren werkt dankzij AMB veel makkelijker; geen gezeik met aangepaste versies van WhatsApp installeren en allerlei van dat soort gedoe.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 april 2021 11:05]

Of wacht, misschien ben ik abuis.
Werkte Android -> IOS juist niet en iOS -> Android wel.

Afijn, ik ben blij dat ik die stap nooit meer maak. Ik blijf bij iOS.
Beide kanten op werkt prima met de juiste tool :P


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.