Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Signal-bèta laat Android-gebruikers berichten overzetten naar andere smartphone

Bètaversie 5.5.0 van chatdienst Signal laat Android-gebruikers hun berichten via een Wi-Fi Direct-verbinding versleuteld overzetten naar een andere telefoon. Momenteel is dit alleen mogelijk via lokale back-ups. Het is onbekend wanneer de functie officieel uitkomt.

De bètafunctie is recentelijk geïntroduceerd, merkten TestingCatalog en XDA Developers op. De chatgegevens worden volgens een beschrijving overgezet via een 'eigen, lokale Wi-Fi Direct-verbinding' tussen de twee smartphones. Deze verbinding wordt voorzien van eind-tot-eindencryptie. De functie wordt alleen getest op Android-telefoons, aangezien de iOS-versie van Signal al een soortgelijke functie biedt, die werkt via een QR-code.

Bètagebruikers kunnen de functie benaderen door op hun oude smartphone op 'transfer account' te drukken in het instellingenmenu van de app. Hierna kunnen gebruikers Signal installeren op hun nieuwe toestel, om vervolgens 'restore account' te selecteren en op 'transfer from Android device' te drukken. Doordat de functie werkt via Wi-Fi Direct, dienen de toestellen dicht bij elkaar in de buurt te zijn.

Signal is een chatdienst die een nadruk legt op eind-tot-eindencryptie en privacy. Het platform is al langer bezig met het toevoegen van nieuwe functies. Eerder dit jaar verscheen bijvoorbeeld een bètaversie met uitgebreidere profielen en chatachtergronden. De chatdienst heeft sinds begin dit jaar wereldwijd te maken met een grote toestroom van nieuwe gebruikers. Deze groei deed zich voor nadat WhatsApp zijn nieuwe gebruikersvoorwaarden publiceerde. Eind januari bleek dat het aantal Signal-gebruikers in een maand tijd was verdubbeld naar 40 miljoen.

De Transfer Account-versie uit Signal-bèta 5.5.0. Afbeelding via TestingCatalog

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

15-03-2021 • 21:17

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Ik wacht met smart erop dat je met twee accounts er gebruik van kan maken. Heb een dual sim, maar zowel privé als zakelijk wil ik het gebruiken, wat nu nog niet kan, helaas.
Je kan de app wel 2x (met andere naam) installeren eventueel.
Ja, maar waarschijnlijk niet op een iPhone ;)
Als je een Mac hebt wel, kan je zelf bouwen en sideloaden met XCode. Zo niet dan wordt het wat lastiger, mede omdat, naar mijn weten, Signal geen .ipa beschikbaar stelt.
Naast de reguliere versie ook de beta van Signal installeren?
In iedere versie vervolgens een ander nummer registreren?
Is een optie, niet eens aan gedacht... maar is het niet zo dat de beta versie de normale versie overschrijft? Ik gebruik ook beta's van o.a. buienradar, home-assistant en aliexpress, maar die vervangen de "originele".
Is er geen alternatieve app voor Signal? Ik gebruik voor Whatsapp de business versie naast de normale versie om privé en werk op 1 telefoon te houden. Op Android heb je vaak een clone optie tegenwoordig, dat was wel erg handig op mijn vorige telefoon.
Ik snap het hele idee, maar laat het een keuze zijn van de gebruiker hoe ver je wil gaan met de privacy.
Grootste probleem als je telefoon kapot gaat is dat je al je chats kwijt bent door gebrek aan keuze voor een cloud backup bijvoorbeeld.
Je kan een cloud backup maken van je lokale backup. Niet ideaal, wel mogelijk.
Op Android wel, op iOS is het niet mogelijk om op wat voor manier dan ook je gesprekken te back-uppen. ;( Dat weigeren ze in te bouwen, om onverklaarbare redenen. (Dat ze het niet in iCloud willen hebben en daarmee AMB uitzonderen: logisch. Maar je mag ook niet exporteren via AirDrop, een lokale verbinding (servertje), iTunes file sharing (encrypted over USB) of wat dan ook - noppes. Een back-up maken is dus onmogelijk, je kan elke die "copy" functie gebruiken (waarna op de donor telefoon de geschiedenis direct gewist wordt).) Dit maakt het voor mij nog steeds erg moeilijk om volledig naar Signal over te stappen, ondanks dat het duidelijk de betere en veiligere dienst is.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 maart 2021 22:33]

Kan je niet signal desktop installeren, deze open houden, en dan de signal op je nieuwe telefoon (met het zelfde telefoonnummer natuurlijk) syncen?

Ik merk in ieder geval dat de desktop app echt standalone is, hij werkt ook als mijn telefoon uit staat (kwam ik achter tijdens een android upgrade)
Dat is een one-way street helaas, je kan niet de berichten in Desktop terug naar je iPhone importeren. Dan wordt je volledig afhankelijk van Desktop en diens database. Je kan het weliswaar als spare houden, maar ook daar zitten haken en ogen aan. (Plus ik heb niet de hele tijd m’n Mac mee :P) Er was eerst een third-party export tool waarmee je Desktop’s database kon omzetten naar CSV of PDF. Dan had je tenminste nog iets van een enigszins werkend back-up. Helaas zijn de dependencies van dat tooltje niet meer onderhouden, dus draait het niet. :P

Desktop zorgt dus weliswaar inderdaad voor een soort shadow kopietje (vanaf het moment van linken dan tenminste), het is beter dan niets maar is nog altijd verre van een echte back-up oplossing. ;(
Enige wat ik nog jammer vind aan Signal:
backup van alleen je berichten.

De huidige backup bevat ook al je media, bij mij nu rond de 1GB in totaal. Als je dat backupped naar je eigen NAS nightly, bijvoorbeeld via de app Syncthing-fork, wordt er een hoop data overgepompt. De volgende nacht weer. Dan heb ik op mijn server heleboel versies (want gewiste bestanden worden 30 dagen bewaard).
Zit ik zo met 30GB aan Signal backups, per persoon.

Terwijl ik alleen maar backup voor de berichtenlijst/historie voor als mn tel ineens kwijt is of stuk is.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 15 maart 2021 21:39]

Even los van het probleem dat je hebt, is een wekelijkse back-up niet voldoende? Ik deed het ook altijd dagelijks (complete backups van alle Apple-devices, volautomatisch over WiFi naar de NAS; elke nacht), maar op een gegeven moment dacht ik "zou een week data missen een probleem zijn?". Nou, nee. M'n mail staat op de server dus verlies ik niet, ik verlies hoogstens een paar foto's en wat berichten misschien; that's it. Wekelijks met 3 maanden retentie is nu de go-to. Langere retentie, minder dataverbruik en minder noodzakelijk verkeer.
Mja, ik wilde zo min mogelijk instellen. Er is nu een /backups folder in mijn Android storage. Die wordt door Syncthing gesynced.
Daar zit ook mijn Aegis 2FA, een backup van m'n homelauncher en wat settings backups van andere apps in.

Inderdaad, allemaal zaken die echt niet elke nacht gesynced hoeven te worden.

In principe kan ik Syncthing dan alleen voor foto's gebruiken, wat zelfs ook niet per se elke nacht hoeft.

Maar dan moet ik dus naar een andere app uitwijken om een retentie in te kunnen stellen. Syncthing is puur syncen.

Mijn server is ook via webdav (FileRun, een sneller en lichter Nextcloud alternatief) beschikbaar. Dan heb ik dus een app nodig die webdav ondersteund en retentie policies. De NextCloud app heb ik al, maar die kan dat volgens mij niet.
Deduplicatie geen optie? Denk het niet, want anders zouden al die versies ook geen extra ruimte innemen.

Of versies simpelweg uitzetten/verminderen op die folder.

Of geen foto- en videobestanden syncen, dat moet toch kunnen met syncthing?

Of... 30GB, dat is toch maar heel weinig eigenlijk?
Mooi dat de exodus van WhatsApp meteen al voor nieuwe innovaties aan het zorgen is. Een perfect voorbeeld van dat concurrentie goed is voor de consument en dat het WhatsApp monopolie moest gebroken worden.
En het gaat best wel rap nu. Ik krijg vrijwel wekelijks wel 1 of meerdere meldingen dat deze of gene gebruik maakt van Signal, prima ontwikkeling!

De enige manier om facebook spyware te stoppen is om er geen gebruik meer van te maken. Van uw overheid hoeft u het niet te verwachten dat facebook(en aanverwante 'producten') ook maar een enkele serieuze aanpak zal krijgen.
Dit was bij sommige andere e2e-chatdiensten al langer beschikbaar, dus het is niet zo dat WA af Signal dit heeft uitgevonden…

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 16 maart 2021 11:51]

Leuke feature, maar ik zit meer te wachten op het importeren van een android backup op ios en andersom.

Nu kan je iets wat je al kon doen op een iets makkelijkere manier doen.
Het wordt niet direct ondersteunt, maar je kan wel zelf regelen dat jouw lokale backup alsnog in de cloud terechtkomt. Met tasker zou je dit kunnen regelen, maar er zijn ook (betaalde) apps die het prima in sync houden. Niet voor de gemiddelde gebruiker, maar het kan.
Dit is leuk en aardig, maar we zitten al weer in 2021 en er is nog steeds géén backup functie voor iOS.. Wanneer je je telefoon kwijtraakt, zijn al je gesprekken dus permanent weg. Ik zou de signal developers voorstellen om de focus voor nu op deze zeer basale functie te leggen, want het is niet aan vrienden met iphones uit te leggen dat zij op een dag hun gehele gesprekshistorie volledig kwijt zullen zijn bij een software (herinstallatie) of hardware ongeluk, wat bijna onvermijdelijk is.

[Reactie gewijzigd door saren op 15 maart 2021 22:23]

Het is natuurlijk ook een stukje verwachtingsmanagement. Als je weet dat je je historie op een dag kwijt kan zijn kun je je erop instellen. Ikzelf vind het fijn als mijn safety number niet wijzigt, verder hoop ik vooral dat er snel trimfunctionaliteit naar de desktop komt omdat ik niet weet wat ik met die vrachten historie moet :P .

Ik vraag me trouwens wel af wie van mijn contacten op Android überhaupt backups geconfigureerd heeft. Als je dat nooit ingesteld hebt... ;) .

[Reactie gewijzigd door Bananenplant op 16 maart 2021 08:51]

Het is natuurlijk ook een stukje verwachtingsmanagement. Als je weet dat je je historie op een dag kwijt kan zijn kun je je erop instellen
Dat klopt. Echter laat Signal nergens zien dat dit het geval is. Het hele backup deel komt gewoon niet voor tijdens de initiele registratie van Signal. Ik ben er pas later via tweakers/reddit achtergekomen dat dit het geval is. Dat is ook een beetje het probleem. Veel iOS gebruikers zullen niet weten dat ze op een dag hun historie verliezen, want het wordt nergens door Signal genoemd

[Reactie gewijzigd door saren op 17 maart 2021 10:19]

En wat is Grapperhaus trouwens met apps als deze van plan waar sowieso geen backdoor in gebouwd gaat worden, compleet verbieden?
Agenten gaan controleren of je geen Signal op je phone hebt staan?
Dat is niet zo moeilijk. Sinds de ophef rondom Whatsapp is de helft van mijn contacten overgestapt naar Signal, inclusief mijzelf, en in die maanden heb ik welgeteld 0 berichten via Signal ontvangen. Meer hype dan realiteit denk ik.
Heb je zelf ook wat verstuurd dan ;) ?
Daar kan je zelf ook wat aan doen he :) als iedereen gewoon via WA blijft kleppen...
Allen die op Signal zitten, heb ik geblokkeerd in Whatsapp. Dan leren ze snel over te stappen als ze wat van me willen.
Heel mooi die verregaande privacy. Maar met mijn self-hosted Matrix log ik gewoon in op een andere locatie, bevestig de nieuwe login met bestaande login, en heb meteen toegang tot de hele geschiedenis en alle chats. Alles is en blijft E2E encrypted.

Signal lijkt vooral dit soort extreme privacy-maatregelen te moeten nemen omdat het volledig gecentraliseerd is.
Signal neemt dit soort maatregelen, omdat het meer gebruikers wil aantrekken dan alleen de mensen die de kennis en zin hebben om self hosted spul te draaien op hun NAS. Dat zijn er relatief heel erg weinig.

Wat is er mis met een privacy vriendelijk alternatief voor "normale mensen"?
Een account op matrix.org kan gewoon door iedereen gemaakt worden. Anders dan bij Signal hoef je niets op te geven, geen e-mail, zelfs geen telefoonnummer.

Uiteindelijk moet iedereen privacy tegen andere zaken afwegen. Voor mij geldt in geval van Signal dat het bij Matrix niet of nauwelijks slechter is (zeker self-hosted niet), maar dat het probleemloos op al je apparaten toegang hebben tot je hele chat een zeer groot voordeel is t.o.v. Signal e.v.a.
Een account op matrix.org kan gewoon door iedereen gemaakt worden. Anders dan bij Signal hoef je niets op te geven, geen e-mail, zelfs geen telefoonnummer.

Uiteindelijk moet iedereen privacy tegen andere zaken afwegen. Voor mij geldt in geval van Signal dat het bij Matrix niet of nauwelijks slechter is (zeker self-hosted niet), maar dat het probleemloos op al je apparaten toegang hebben tot je hele chat een zeer groot voordeel is t.o.v. Signal e.v.a.
Iedereen kan een account aanmaken inderdaad, ik heb er zelf ook een. Maar ik reageerde op je opmerking dat Signal deze maatregelen neemt, omdat het een gecentraliseerde dienst is. Volgens mij is dat niet anders bij Matrix. Als je zelf geen matrix server host, kun je ook niet overal inloggen en meteen bij je chat geschiedenis.

Volgens mij kun je Signal ook self hosten, maar als ik het goed begrijp is dat niet zo erg makkelijk. Dat mogen ze inderdaad wel verbeteren.
Ook als je makkelijk n eigen Signal server kan draaien, dan heb je daar nog niet zoveel aan.
Want dan kan je alleen communiceren met wie op dezelfde server zitten, dus niet met al die andere mensen die de standaard officiele server gebruiken.
Eerst kon dat wel, maar dat hebben ze bewust beeindigd, zie hier:
"it’s entirely possible to build a federated Signal Protocol-based messenger, but I no longer believe that it is possible to build a competitive federated messenger at all [...] we’d be unlikely to ever federate with clients and servers we don’t control."

Dat is wat het een gecentraliseerde dienst maakt, itt Matrix, die dat wel doet.
Daarbij is de keus niet beperkt tot of die ene enkele centrale of zelf hosten, maar zijn er meerdere centrales mogelijk waar je uit kan kiezen. Net als bij email; als een "normaal mens" geen Gmail wilt hoeft ie niet meteen zelf te hosten, maar kan ie ook naar Live of hoe t tegenwoordig ook heet.

(maar wat dit alles dan met historie/backups te maken heeft, is me niet duidelijk).

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 16 maart 2021 01:12]

Ah thx voor de link. Die kende ik nog niet.
Matrix.org draait op hun eigen server, Synapse, en goh dat is dezelfde die ze gewoon open source aanbieden, en die ik ook heb draaien. Die history-feature is geen feature van een bepaalde server, maar van het protocol. Het maakt niet uit welke server je gebruikt.

Signal server is al bijna een jaar niet meer bijgewerkt. Self hosten wordt niet bepaald gepromoot, en is sowieso niet federated.
Met een self hosted matrix heb je ook een single point of failure, geraken ze binnen op je server kan ze gewoon een update doen om al je trafiek mee te lezen zie SKY ECC, kan ook op kleinere schaal met jouw matrix server gebeuren.
Wat heeft er het meest externe audits en reproducible builds die actief getest worden door derde partijen, Signal of jouw eigen matrix servertje?

Ben niet vertrouwd genoeg met security om daarin een technisch oordeel aan te geven, kan zijn dat het veiliger is om met matrix te werken, maar onfeilbaar bestaat niet.
Zeker weten dat ik mijn eigen server niet op het beveiligsniveau van Signal heb. Maar omdat het federated is, ben ik een minder wel een minder boeiend doelwit dan die ene dikke Signal-server (die op AWS draait, nietwaar?) Daarnaast is het nog steeds E2EE, dus zelfs als ze op de server zijn, zijn ze nog niet in de clients.

Ik zou liever ook niet zelf hosten; het was een experimentje, en ach het werkt prima. Met Matrix heb je tenminste de keuze. Die SOP heb ik zelf in de hand.
Ja, vraag me gewoon af wat theoretisch de beste privacy zou gven.
Stel gewoon in een controle staat, gaan ze misschien heel vaak gaan scannen op matrix servers, omdat mensen die door de moeite gaan voor een eigen matrix server op te zetten, misschien verdachter lijken als de vergelijkbare massa die signal gebruikt. Kunnen ze daar veel gerichter op data scannen.
Als een lek in signal gevonden word, gaat er heel wat investeringskapitaal verloren.
Het matrix netwerk dat gehackt is, zou misschien veel minder snel boven de radar komen, als je een lek aan info hebt, wil je het zo lang mogelijk open houden.