Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

8BitDo Pro 2-controller krijgt extra knoppen aan achterkant en kost 50 dollar

8BitDo introduceert zijn Pro 2-controller. Deze controller beschikt onder andere over paddles aan de achterkant, die programmeerbaar zijn via een bijbehorende app. De Pro 2 werkt op de Nintendo Switch, Android, Raspberry Pi's en pc's met Windows, macOS of Linux.

De 8BitDo Pro 2 toont gelijkenissen met de huidige SN30 Pro+-controller, hoewel de nieuwe variant over enkele nieuwe functies beschikt. Naast de twee eerdergenoemde paddles, heeft de achterkant van de controller bijvoorbeeld een andere textuur die meer grip moet bieden dan het huidige model.

De knoppen van de controller zijn daarnaast configureerbaar en remappable via de 8BitDo Ultimate Software. Deze applicatie was al beschikbaar voor Windows en macOS, maar het bedrijf introduceert met de Pro 2 ook een mobiele versie voor Android en iOS. Via die software kan ook de gevoeligheid van de triggers en thumbsticks en de kracht van de vibratiemotor worden ingesteld. De knoppen en paddles zijn ook programmeerbaar met macro's.

Functies van de 8BitDo-software. Afbeelding via 8BitDo

De 8BitDo Pro 2 kan voorzien worden van drie verschillende profielen met knoppenconfiguraties en macro's. Gebruikers kunnen tussen deze profielen wisselen via een knop op de controller. Voorheen kon dat alleen via de 8BitDo-software. De Pro 2-controller heeft ook een knop waarmee gebruikers de verbindingsmodus kunnen aanpassen. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld wisselen tussen een Nintendo Switch- of Android-modus.

Qua ontwerp is de nieuwe Pro 2 vergelijkbaar met zijn voorganger. Beide controller hebben een retro-achtig ontwerp met klassieke d-pad. De 8BitDo Pro 2 komt beschikbaar in het zwart en grijs, of als GameBoy-achtige 'G Classic'-editie met beige behuizing en paarse knoppen. De controller komt 12 april uit in de VS en kost daar 50 dollar, net als de SN30 Pro+. Het is nog niet bekend wanneer de controller in Europa uitkomt.

Afbeeldingen via 8BitDo

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

15-03-2021 • 20:35

61 Linkedin

Submitter: Jarno99

Reacties (61)

Wijzig sortering
Leuk!
Maar geen reden voor mij om mijn Pro+ te vervangen, gezien de paddles alleen voor macro's te gebruiken lijken en de grip van de Pro+ voldoende is voor mij.
Hoewel de mode schakelaar op de achterkant van de Pro2 logischer is, ben ik al aardig vaardig in het snel starten van verschillende modussen op mijn Pro+, wat ik gebruik om tussen Switch en X-input stand te switchen ivm motion controls of analoge triggers (ik moet nog een keer testen of de 'mac'/PS stand dat tegelijk ondersteund).

edit: De paddles op de achterkant zijn wat mij betreft wel een grote upgrade, omdat ik ze naar L3 en R3 kan mappen, om die knoppen dan überhaupt goed te kunnen gebruiken.
Wat ook een groot voordeel is, is dat de Pro2 waarschijnlijk niet een firmware upgrade nodig heeft, voordat hij een beetje wil samenwerken met een (Linux) PC.

[Reactie gewijzigd door Wessel de NERD op 16 maart 2021 08:15]

Is die net zo plug n play in games in windows als een Xbox 360 of is het meer te vergelijken met een PS3 of Steam controller?
De Pro+ \*is\* een X-Box 360 controller in de X-Input stand. Hij heeft ook een soort van PS3 (mac) stand, daar moet ik nog meer mee experimenteren.
De macro's in de Switch en X-Input stand staan bij de Pro+ compleet los van elkaar, en kunnen/moeten ook afzonderlijk ingesteld worden.
Zo zou je de knoppen lay-out van de X-Input stand kunnen veranderen naar de Nintendo-layout, hoewel dit voor sommige games onhandig kan zijn.
Waarschijnlijk is dit hetzelfde voor de Pro2, maar misschien hebben ze het daar wel gecombineerd.
Hangt een beetje af van de software, maar in bijvoorbeeld GTA V wordt hij automatisch herkend alsof het een Xbox-controller is. De knoppen hebben echter de Nintendo plaatsing van de ABXY-knoppen, dus de interface in het spel roept je om andere knoppen in te drukken. Ik moet ook melden dat ik mij niet erg genoeg eraan stoorde om te kijken of ik de knoppen anders kon laten weergeven in het spel. Sowieso kun je met de software van 8BitDo de knoppen opnieuw mappen om de ABXY om te wisselen.
Vergelijkbaar met xbox zolang je opstart in xinput modus
Je kan hem dus wel configureren op iOS, maar niet gebruiken met iOS? Konden ze hem daar niet ook meteen compatible mee maken? Hoeft alleen maar MFi gecertificeerd te worden daarvoor toch? Is dat zo duur?
Je moet per apparaat betalen voor een MFi certificatie. Misschien is het gewoon een principekwestie en wil men daar gewoon niet betalen omdat het geldklopperij is.
Zover ik even lees kost het de fabrikant zo ongeveer $4 per device, gezien de prijs van de controller, en de doelgroep die meer richting Nintendo switch en pc ligt denk ik niet dat de extra kosten aan de kant van de koper dit een goed idee maakt.

$4 betekend niet dat dit ook het verschil in de koop prijs is, er komt toch nog een behoorlijke marge in het hele proces uit. Het zou dus zo maar € 10 extra kunnen kosten.
MFI controllers zijn een ding van vroeger. Net als bestaande 8bitdo controllers zal deze in macOS modus prima werken met IOS apparaten. Net als xbox one, ps4, en binnenkort xbox series en ps5 controllers.
Ziet er leuk uit en programmeerbare knoppen zijn super handig in games zoals Diablo.
Heeft deze ook bewegingsbesturing?
Ja, de Pro+ heeft in de Switch stand bewegingsbesturing, dus de Pro2 ook.
Dit gaat dan ten koste van analoge tiggers, maar heel misschien heeft de 'mac' stand beide.
Pre-order bij de Duitse vrienden van Amazon is al mogelijk. Levering vanaf 12 april, incl. BTW voor net geen 51 euro.
Ik heb de voorganger van deze controller voor m'n Nintendo Switch. Heerlijke d-pad en ook door de plaatsing ervan (in vergelijking met hoe die is op Nintendo's eigen Pro controller) is het m'n favoriete manier om 2D platformers te spelen.
Het enige domme van de SN30 Pro+ vindt ik de zwarte kleur met zwarte opdruk.
Ik dacht handig die zwarte te nemen, want die verkleurt niet zomaar in de zon. Maar toen ik die binnen kreeg, was de tekst bij de knoppen bijna niet te lezen.

Voor de rest een geweldige controller die heerlijk in de hand ligt en multi-inzetbaar is. Voor mij geen originele Switch controller, alleen deze nog.
Bezit nu een sn30 pro en pro+. Die extra knoppen aan de achterkant zouden het voor mij best waard kunnen zijn om te upgraden, zeker met de fysieke mode switch er bij.
Ik weet in ieder geval dat de de knoppen achterop op mijn steam controller erg veel toevoegen.
Fantastisch merk en controllers. Jammer dat ze niet op de Apple TV werken.
De mini controllertjes werken wel op een apple tv. Is andere manier van koppelen voor nodig. Zou denken dat ze dat bij deze dan ook wel voor elkaar kunnen krijgen.
Ligt dat aan Apple of 8Bitdo?
Dit is een oprechte vraag. Ik zit niet zo in de Apples :)

Ik denk dat ik het antwoord al weet

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 15 maart 2021 21:02]

Blijkbaar werkte een oudere versie wel, tenminste volgens https://www.reddit.com/r/...0_gamepad_on_apple_tv_4k/

Ik zit in de apples, maar niet zo in de games...
ik ben benieuwd of deze ook nog last heeft van random triggers. Ik ben toch niet helemaal tevreden over mijn controller. Toch vaak random knoppen die een signaal doorgeven, of bij het rechtdoorlopen, opeens een afslag naar links of rechts..

Heb daarbij al met de dode zones gespeeld, maar dat lost het probleem niet volledig op..

desondanks, heerlijke controller, goede accu en makkelijk te gebruiken tussen PC en Switch!
Heb je al geprobeerd om de firmware ervan te updaten?
Verder heb ik soms dat als ik mijn controller koppel met mijn Linux PC er af en toe een knop of as spontaan ingedrukt is, dit is te fixen door even deze as of knop te raken.
Hoe is deze nou in verhouding tot de Steam Controller, ook zo breed bruikbaar?
Werkt deze dan ook (net zoals de Steam Controller) in games die enkel met keyboard & mouse te spelen zijn?
Dat zou mooi zijn, zeker gezien je Steam moet draaien om de Steam controller volledig te (kunnen) benutten.
Je kan hem waarschijnlijk volledig instellen met de Steam Controller instellingen, net als de Pro+ of elke andere controller.
Hoe werkt dat verder?
Neem fighting game naar keuze, neem complexe combo's. Programmeer combo naar 1 enkele knop.
Kan jij een legitiem gebruik verzinnen voor de macro's waar zo zo hard mee adverteren? 5 minuutjes werk en zelfs mijn grootmoeder kan je verslaan in street fighter

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 15 maart 2021 21:41]

Misschien worden macro's veelvuldig gebruikt door cheaters. Dat betekend niet dat die controller voor cheaters is gemaakt. Ze maken gewoon uitstekende controllers voor een best zachte prijs. Daarbij kun je ook nog de fijngevoeligheid van de inputs afstellen en klooien met macro's.

Ik heb de voorloper van de boven genoemde controller en ben dik tevreden. Macro's gebruik ik niet en ook de input afstellingen heb ik op default laten staan.

Als je een goede controller zoekt die op veel devices werkt, dan kan ik je deze aanbevelen. Je hoeft er niet mee te cheaten.
Ah oke! Ik snap hem. Dat klinkt inderdaad als cheaten!
Alleen maar mooi toch, dan al die handelingen.
Macro's kun je met elke controller/toetsenbord/muis/pollepel uitvoeren tegenwoordig. Dat is niet waar deze controllers specifiek voor ontworpen worden.
Ik wil toch ook even inhaken op jouw post. Zelf ben ik sinds vorige week eigenaar van een SN30 Pro+ welke ik gebruik op mijn Nintendo Switch. Ik heb de controller puur om zijn design en prijs gekocht. Macro's gebruik ik niet, ik speel niet eens online of tegen anderen. Dat het een controller is VOOR cheaters vind ik ook wel ver gezocht. Met mijn auto kan ik ook 220 rijden. Maar heb ik nu per definitie een race auto?
Als jouw auto een van de enige is die dat kan, en hij wordt er ook expliciet voor gepromoot? Ja.
Ik heb hem ook gekocht, de voorgaande editie dan. Puur omdat ik hem er vet uit vind zien (de Game Boy-variant) en ik een tweede controller zocht voor mijn Switch. Ik speel niet eens fightning games en heb die software niet eens op mijn pc geïnstalleerd. Je doet echt aannames over het gebruik van deze dingen. :P
8Bitdo controllers worden misschien OOK gekocht door mensen die ze willen gebruiken om vals te spelen maar dat is zeker niet de doelgroep. Het zijn gewoon goede controllers voor een goede prijs.

Ik denk dat jij zelf veel last hebt van cheaters en daarom alleen focust op dit aspect van de controllers.
Ja, daarmee werd ik dus altijd geklaard als ik Mortal Kombat online speelde.
Op de PC kun je de macro's natuurlijk ook gewoon op je toetsenbord instellen, maar deze controller werkt ook met de originele Nintendo switch.
Ben benieuwd of de macro's ook werken in de Switch modus, zullen ze blij mee zijn bij Nintendo.

[Reactie gewijzigd door Ginosius op 16 maart 2021 06:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True